abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26865113
Ik ben een compleet huis helemaal aan het verbouwen, en binnenkort moet de groepenkast worden aangepakt.

Nu wil ik dat niet zelf doen, maar wil wel goed beslagen ten ijs komen. Daarom heb ik wat vragen.
Als eerste zal ik de globale indeling weergeven, zoals ik die zelf heb bedacht:

1. Slaapkamers / zolder / ketelruimte / overloop
2. Badkamer
3. Hal / Woonkamer voorzijde / buitenverlichting voorzijde
4. Woonkamer achterzijde / Kelder (Comp. ruimte) / buitenverlichting achterzijde
5. Sfeerhaard woonkamer
6. Wasmachine
7. Wasdroger
8. Vaatwasser
9. Oven
10. Bijkeuken (Verlichting en wcd's) / toilet / garage**
11. Keuken / keuken verlichting / keuken wcd's
** In de garage wil ik een 2e kleine groepenkast hangen met 3 x 10A. Dit voor tuinverlichting, en dat soort zaken

Ik wil elke groep met 16A afzekeren.
Ook worden er diverse loze leidingen naar bv keuken en bijkeuken en garage gelegd voor toekomstige uitbreidingen.

Dan de vragen:

- Is deze indeling in orde, of zitten er zaken bij die niet op 1 groep samen mogen?
- Welke groepen mogen samen op een aardlek?
- Hoeveel aardlekschakelaars heb ik nodig?
- Ben ik belangrijke dingen vergeten?
- Hoofdschakelaar op de groepenkast toegestaan?
- Kan ik zelf meten of de aardpen in orde is, of kan een electricien dat of moet een andere instantie dat doen?

Ik hoop dat er professionals zijn die me een goed advies kunnen geven.
pi_26865186
Ik vind het nogal veel groepen, in het vorige huis hadden we er 2 ( ) en in dit huis 4, waarvan 1 op de deurbel Maar ik ben verder ook geen professional
  maandag 9 mei 2005 @ 21:20:54 #3
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26865366
Is het niet een beetje overkill?
pi_26865502
Tja overkill? Misschien wel, waar ik zelf rekeing mee heb gehouden:

- Woonkamer verdeeld over 2 groepen
- Verbruikers waarvan ik bijna zeker weet dat ze boven de 2 Kw zitten een aparte groep
- Badkamer apart

Dan is het niet zo overdreven denk ik, maar misschien schat ik het verkeerd in
pi_26865524
Wolgensmij kom je nu op een belachelijk hoog aantal groepen uit.

Kan je niet de badkamer en slaapkamers samentrekken, de oven en rest vd keuken samentrekken en de vaatwasser toilet/garage ook op 1 groep?
pi_26865569
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:24 schreef Marsepein het volgende:

Als je het zo stelt lijkt het mee te vallen, maar ik ben op huizenjacht en heb nog weinig huizen gezien met meer dan 6 groepen, dus de huizen(ver)bouwers denken daar kennelijk over het algemeen anders over.
pi_26865581
Wij hebben het n u ook ongeveer zo gedaan.
Zeker de wasmachine/droger op een aparte groep.
Van 5 naar 12 groepen gegaan, verdeeld over 3 aardlekschakelaars.
Mocht er ergens iets gebeuren, ligt niet alles eruit. Wel prettig met wekkers enzo.

[edit]
Ongeveer zo:

1. Oven
2. Vaatwasser
3. Boiler
4. Magnetron
5. Keuken voeding (koelkast, verlichting)
6. Woonkamer
7. Schuur (verlichting, pomp vloerverwarming)
8. Bovenverdieping (twee slaapkamers)
9. Badkamer
10. Wasmachine
11. Droger
12. Zolderkamer (mijn kamer)
  maandag 9 mei 2005 @ 21:27:37 #8
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26865593
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:24 schreef Marsepein het volgende:
Tja overkill? Misschien wel, waar ik zelf rekeing mee heb gehouden:

- Woonkamer verdeeld over 2 groepen
- Verbruikers waarvan ik bijna zeker weet dat ze boven de 2 Kw zitten een aparte groep
- Badkamer apart

16A biedt bijna 3,5 3,7 kW. Waarom wil je bijv de woonkamer verdelen over 2 groepen? 3 a 4 groepen zouden normaalgesproken toch genoeg moeten zijn voor een thuisomgeving.
pi_26865881
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:14 schreef Marsepein het volgende:
Ik ben een compleet huis helemaal aan het verbouwen, en binnenkort moet de groepenkast worden aangepakt.

1. Slaapkamers / zolder / ketelruimte / overloop
2. Badkamer
3. Hal / Woonkamer voorzijde / buitenverlichting voorzijde
4. Woonkamer achterzijde / Kelder (Comp. ruimte) / buitenverlichting achterzijde
5. Sfeerhaard woonkamer
6. Wasmachine
7. Wasdroger
8. Vaatwasser
9. Oven
10. Bijkeuken (Verlichting en wcd's) / toilet / garage**
11. Keuken / keuken verlichting / keuken wcd's

** In de garage wil ik een 2e kleine groepenkast hangen met 3 x 10A. Dit voor tuinverlichting, en dat soort zaken

Ik wil elke groep met 16A afzekeren.
Ook worden er diverse loze leidingen naar bv keuken en bijkeuken en garage gelegd voor toekomstige uitbreidingen.

Dan de vragen:

- Is deze indeling in orde, of zitten er zaken bij die niet op 1 groep samen mogen?
- Hoeveel aardlekschakelaars heb ik nodig?
- Kan ik zelf meten of de aardpen in orde is, of kan een electricien dat of moet een andere instantie dat doen?

Ik hoop dat er professionals zijn die me een goed advies kunnen geven.
- Is deze indeling in orde: ja
- Zitten er zaken bij die niet op 1 groep samen mogen: nee
maximaal 4 groepen achter een aardlek, wasmachine en wasdroger altijd op een aparte aardlek (mogen wel samen)
groep 1,2,3,4
groep 5,6,7,8
groep 9,10,11
groep 6,7
- Hoeveel aardlekschakelaars heb ik nodig: 4

die is verplicht bij meer dan 8 groepen

weet ik niet.

- In de garage wil ik een 2e kleine groepenkast hangen met 3 x 10A. Dit voor tuinverlichting, en dat soort zaken. Volgens mij overbodig, die kun je gewoon via WCD's splitsen

* denk even aan de zwaarte van de hoofdzekering, en of het wenselijk is om een 3-fasen aansluiting te nemen.
* denk aan het nemen van dag- en nachtstroom
pi_26865957
makkelijke van zoveel groepen is, als er ergens sluiting is, dat je bij het zien van de groepen duidelijker weet waar je de storing moet zoeken
-
pi_26865978
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:25 schreef Tamea het volgende:
Wolgensmij kom je nu op een belachelijk hoog aantal groepen uit.

Kan je niet de badkamer en slaapkamers samentrekken, de oven en rest vd keuken samentrekken en de vaatwasser toilet/garage ook op 1 groep?
Badkamer en slaapkamers kan ik uit technisch oogpunt niet meer samenvoegen (Groepen tot aan de meterkast al aangelegd)
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:27 schreef Dennis121 het volgende:
Wij hebben het n u ook ongeveer zo gedaan.
Zeker de wasmachine/droger op een aparte groep.
Van 5 naar 12 groepen gegaan, verdeeld over 3 aardlekschakelaars.
Mocht er ergens iets gebeuren, ligt niet alles eruit. Wel prettig met wekkers enzo.

[edit]
Ongeveer zo:

1. Oven
2. Vaatwasser
3. Boiler
4. Magnetron
5. Keuken voeding (koelkast, verlichting)
6. Woonkamer
7. Schuur (verlichting, pomp vloerverwarming)
8. Bovenverdieping (twee slaapkamers)
9. Badkamer
10. Wasmachine
11. Droger
12. Zolderkamer (mijn kamer)
Dat verschilt niet eens zo heel veel met wat ik bedacht had. Blijkbaar zijn er meer 'gekken' zoals ik.
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:27 schreef Alicey het volgende:

[..]

16A biedt bijna 3,5 3,7 kW. Waarom wil je bijv de woonkamer verdelen over 2 groepen? 3 a 4 groepen zouden normaalgesproken toch genoeg moeten zijn voor een thuisomgeving.
Ik hoef niet persee de groepen tot het maximale te belasten, maar een woonkamer verdelen is puur makkelijk, geeft gewoon iets meer zekerheid.

En natuurlijk geeft 16A ruim 3,5 Kw maar een beetje stofzuiger doet al 1400 Watt of meer, dan blijft er plots nog maar 2 Kw over.

Natuurlijk is de kans op samengebruiken van grootverbruikers klein, maar aanwezig.
  maandag 9 mei 2005 @ 21:42:54 #12
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26866092
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:38 schreef Marsepein het volgende:

Ik hoef niet persee de groepen tot het maximale te belasten, maar een woonkamer verdelen is puur makkelijk, geeft gewoon iets meer zekerheid.
Heb je zoveel kritische apparatuur aan staan ofzo? Ik heb zelf eigenlijk vrijwel nooit een kortsluiting, overbelasting of aardlek.
quote:
En natuurlijk geeft 16A ruim 3,5 Kw maar een beetje stofzuiger doet al 1400 Watt of meer, dan blijft er plots nog maar 2 Kw over.
De meeste electrische apparatuur gebruikt verre van dat, dus zo'n ramp is dat ook niet.
quote:
Natuurlijk is de kans op samengebruiken van grootverbruikers klein, maar aanwezig.
De vraag is ook waar je die gebruikt.
  maandag 9 mei 2005 @ 21:43:01 #13
23152 Lucille
Smartass
pi_26866096
Verbruikt een sfeerhaard zoveel dat er een aparte groep voor nodig is? Ik ken mensen met zo'n ding en die hebben er geen aparte groep voor aan hoeven te leggen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_26866132
Verlichting en WCD's worden ook wel apart gehouden omdat je anders in het donker zit als iets mis gaat
  maandag 9 mei 2005 @ 21:44:06 #15
23152 Lucille
Smartass
pi_26866137
Keuken en bijkeuken kan natuurlijk ook op 1 groep.
pi_26866161
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:35 schreef Woe het volgende:

maximaal 4 groepen achter een aardlek, wasmachine en wasdroger altijd op een aparte aardlek (mogen wel samen)
groep 1,2,3,4
groep 5,6,7,8
groep 9,10,11
groep 6,7
- Hoeveel aardlekschakelaars heb ik nodig: 4
Dank je wel Woe voor je reply, maar ik neem aan dat je bedoelt:
aardlek 1: groep 1,2,3,4
aardlek 2: groep 5,8,9,10
aardlek 3: groep 11
aardlek 4: groep 6,7

Kan ik niet op de aardlek van de wasmachine en van de droger een andere groep erbij nemen? Dat scheelt 1 aardlekschakelaar.
  maandag 9 mei 2005 @ 21:46:05 #17
23152 Lucille
Smartass
pi_26866201
Volgens mij mogen er 3 groepen op 1 aardlekschakelaar.
  maandag 9 mei 2005 @ 21:47:20 #18
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26866240
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:46 schreef Lucille het volgende:
Ik heb ze vaker met 4 gezien, maar dat was wel in industriele omgevingen..
  maandag 9 mei 2005 @ 21:49:34 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_26866329
Ik krijg een beetje het idee van overkill... Denk je er ook aan dat je wel 10 groepen van 16A kunt hebben, maar dat je daarmee het risico loopt je hoofdzekering van 25A naar de klote te helpen?

Is het trouwens de bedoeling dat het aparte groepenkastje met 10A veiligheden onder een aparte 16A groep komt te hangen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_26866616
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:43 schreef Lucille het volgende:
Verbruikt een sfeerhaard zoveel dat er een aparte groep voor nodig is? Ik ken mensen met zo'n ding en die hebben er geen aparte groep voor aan hoeven te leggen.
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:44 schreef Lucille het volgende:
Keuken en bijkeuken kan natuurlijk ook op 1 groep.
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:46 schreef Lucille het volgende:
Een sfeerhaard trekt in iedergeval voor de verwarming alleen al max 2Kw, dus met verlichting is het daar overheen.

10 en 11 kan waarschijnlijk wel samen, dat moet wel gaan ja.

En over de maximaal 3 of maximaal 4 groepen achter een aardlek laat ik mij nog goed informeren.
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:49 schreef Duvel het volgende:
Ik krijg een beetje het idee van overkill... Denk je er ook aan dat je wel 10 groepen van 16A kunt hebben, maar dat je daarmee het risico loopt je hoofdzekering van 25A naar de klote te helpen?

Is het trouwens de bedoeling dat het aparte groepenkastje met 10A veiligheden onder een aparte 16A groep komt te hangen?
25A x 230 V = 5.7 Kw

Scenario: Zaterdag ochtend:
- Wasmachine aanzetten
- Oven aanzetten
- Sfeerhaard aan
- Stofzuigen

Dan zou die hoofdzekering al af moeten slaan.

Dus of die 25 is weet ik niet, maar anders is het inderdaad misschien te weing, dat zal de praktijk dan uit moeten wijzen.

En die extra groepenkast in de garage is meer een eigen idee, zodat ik bv:
- Tuinverlichting
- Toegangshek
- Tuinstopcontacten apart heb.

Deze groepenkast heb ik sowieso over dus kost me niets extra en kan ik ook zelf wel installeren.
  maandag 9 mei 2005 @ 21:58:44 #21
23152 Lucille
Smartass
pi_26866652
En hoewel het raar klinkt worden vaatwasser en wasmachine meestal niet op een aardlekschakelaar gezet. Ook de droger is buiten de aardlek gehouden in mijn groepenkast.
pi_26866742
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:58 schreef Lucille het volgende:
En hoewel het raar klinkt worden vaatwasser en wasmachine meestal niet op een aardlekschakelaar gezet. Ook de droger is buiten de aardlek gehouden in mijn groepenkast.
Dat heb ik ook meer gehoord! Maar ik dacht dat vandaag de dag alles achter een aardlek moest zitten?
  maandag 9 mei 2005 @ 22:05:06 #23
23152 Lucille
Smartass
pi_26866844
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:01 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Dat heb ik ook meer gehoord! Maar ik dacht dat vandaag de dag alles achter een aardlek moest zitten?
Ik heb 3 jaar geleden mijn groepenkast laten verbouwen en toen zijn de vaatwasser, droger en wasmachine bewust buiten de aarlek gehouden. De monteur gaf toen aan dat dit volgens de regels was.
  maandag 9 mei 2005 @ 22:07:09 #24
22114 TheOneAndOnly
Da is ok....
pi_26866903
verdeling ziet er goed uit, niks mis mee, vergeet ook niet meteen een beltrafo in de kast te plaatsen...

aparte groepenkast hoeft niet voor je buitenverlichting, gewoon een zakleiding maken van een wandcontactdoos in je woonkamer en dan met een dikke boor vanuit de hoek vloer/muur schuin naar beneden boren, dan zit je meteen in de grond en van daaruit kun je alle kanten op, je kunt ook vanuit een schakelaar een zakleiding maken, dan kun je meteen je buitenverlichting schakelen.

elke 4 groepen 1 aardlek, dus 8 groepen 2 aardleks, 9 groepen 3 aardleks, tegenwoordig is het volgens mij ALTIJD verplicht een hoofdschakelaar te plaatsen....

en je kan beter nu een groepje teveel plaatsen dan straks 1 te weinig hebben......
zo duur is het allemaal niet en al zeker niet als je het zelf doet....

en nog even over die 10 ampere.... daar heb je toch niks aan want als je het echt via de regels wil doen moet je selectief gaan doen, dat wil zeggen dat er 2 stappen tussen de zekeringen moet zitten, vanaf 16A is het dus eerst 10A en daarna 6A, daar zou je het dus mee af moeten zekeren.... dus gewoon vanuit je huis doen en niet eerst naar een ander kastje....
  maandag 9 mei 2005 @ 22:08:09 #25
22114 TheOneAndOnly
Da is ok....
pi_26866944
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:05 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ik heb 3 jaar geleden mijn groepenkast laten verbouwen en toen zijn de vaatwasser, droger en wasmachine bewust buiten de aarlek gehouden. De monteur gaf toen aan dat dit volgens de regels was.
beun de beunhaas zeker?
ALLES moet achter aardlek.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')