Als je het zo stelt lijkt het mee te vallen, maar ik ben op huizenjacht en heb nog weinig huizen gezien met meer dan 6 groepen, dus de huizen(ver)bouwers denken daar kennelijk over het algemeen anders over.quote:Op maandag 9 mei 2005 21:24 schreef Marsepein het volgende:
Dan is het niet zo overdreven denk ik, maar misschien schat ik het verkeerd in![]()
16A biedt bijna 3,5 3,7 kW. Waarom wil je bijv de woonkamer verdelen over 2 groepen? 3 a 4 groepen zouden normaalgesproken toch genoeg moeten zijn voor een thuisomgeving.quote:Op maandag 9 mei 2005 21:24 schreef Marsepein het volgende:
Tja overkill? Misschien wel, waar ik zelf rekeing mee heb gehouden:
- Woonkamer verdeeld over 2 groepen
- Verbruikers waarvan ik bijna zeker weet dat ze boven de 2 Kw zitten een aparte groep
- Badkamer apart
Dan is het niet zo overdreven denk ik, maar misschien schat ik het verkeerd in![]()
- Is deze indeling in orde: jaquote:Op maandag 9 mei 2005 21:14 schreef Marsepein het volgende:
Ik ben een compleet huis helemaal aan het verbouwen, en binnenkort moet de groepenkast worden aangepakt.
1. Slaapkamers / zolder / ketelruimte / overloop
2. Badkamer
3. Hal / Woonkamer voorzijde / buitenverlichting voorzijde
4. Woonkamer achterzijde / Kelder (Comp. ruimte) / buitenverlichting achterzijde
5. Sfeerhaard woonkamer
6. Wasmachine
7. Wasdroger
8. Vaatwasser
9. Oven
10. Bijkeuken (Verlichting en wcd's) / toilet / garage**
11. Keuken / keuken verlichting / keuken wcd's
** In de garage wil ik een 2e kleine groepenkast hangen met 3 x 10A. Dit voor tuinverlichting, en dat soort zaken
Ik wil elke groep met 16A afzekeren.
Ook worden er diverse loze leidingen naar bv keuken en bijkeuken en garage gelegd voor toekomstige uitbreidingen.
Dan de vragen:
- Is deze indeling in orde, of zitten er zaken bij die niet op 1 groep samen mogen?
- Welke groepen mogen samen op een aardlek?
- Hoeveel aardlekschakelaars heb ik nodig?
- Ben ik belangrijke dingen vergeten?
- Hoofdschakelaar op de groepenkast toegestaan?
- Kan ik zelf meten of de aardpen in orde is, of kan een electricien dat of moet een andere instantie dat doen?
Ik hoop dat er professionals zijn die me een goed advies kunnen geven.![]()
Badkamer en slaapkamers kan ik uit technisch oogpunt niet meer samenvoegen (Groepen tot aan de meterkast al aangelegd)quote:Op maandag 9 mei 2005 21:25 schreef Tamea het volgende:
Wolgensmij kom je nu op een belachelijk hoog aantal groepen uit.
Kan je niet de badkamer en slaapkamers samentrekken, de oven en rest vd keuken samentrekken en de vaatwasser toilet/garage ook op 1 groep?
Dat verschilt niet eens zo heel veel met wat ik bedacht had. Blijkbaar zijn er meer 'gekken' zoals ik.quote:Op maandag 9 mei 2005 21:27 schreef Dennis121 het volgende:
Wij hebben het n u ook ongeveer zo gedaan.
Zeker de wasmachine/droger op een aparte groep.
Van 5 naar 12 groepen gegaan, verdeeld over 3 aardlekschakelaars.
Mocht er ergens iets gebeuren, ligt niet alles eruit. Wel prettig met wekkers enzo.
[edit]
Ongeveer zo:
1. Oven
2. Vaatwasser
3. Boiler
4. Magnetron
5. Keuken voeding (koelkast, verlichting)
6. Woonkamer
7. Schuur (verlichting, pomp vloerverwarming)
8. Bovenverdieping (twee slaapkamers)
9. Badkamer
10. Wasmachine
11. Droger
12. Zolderkamer (mijn kamer)
Ik hoef niet persee de groepen tot het maximale te belasten, maar een woonkamer verdelen is puur makkelijk, geeft gewoon iets meer zekerheid.quote:Op maandag 9 mei 2005 21:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
16A biedt bijna 3,5 3,7 kW. Waarom wil je bijv de woonkamer verdelen over 2 groepen? 3 a 4 groepen zouden normaalgesproken toch genoeg moeten zijn voor een thuisomgeving.
Heb je zoveel kritische apparatuur aan staan ofzo? Ik heb zelf eigenlijk vrijwel nooit een kortsluiting, overbelasting of aardlek.quote:Op maandag 9 mei 2005 21:38 schreef Marsepein het volgende:
Ik hoef niet persee de groepen tot het maximale te belasten, maar een woonkamer verdelen is puur makkelijk, geeft gewoon iets meer zekerheid.
De meeste electrische apparatuur gebruikt verre van dat, dus zo'n ramp is dat ook niet.quote:En natuurlijk geeft 16A ruim 3,5 Kw maar een beetje stofzuiger doet al 1400 Watt of meer, dan blijft er plots nog maar 2 Kw over.
De vraag is ook waar je die gebruikt.quote:Natuurlijk is de kans op samengebruiken van grootverbruikers klein, maar aanwezig.
Dank je wel Woe voor je reply, maar ik neem aan dat je bedoelt:quote:Op maandag 9 mei 2005 21:35 schreef Woe het volgende:
- Welke groepen mogen samen op een aardlek?
maximaal 4 groepen achter een aardlek, wasmachine en wasdroger altijd op een aparte aardlek (mogen wel samen)
groep 1,2,3,4
groep 5,6,7,8
groep 9,10,11
groep 6,7
- Hoeveel aardlekschakelaars heb ik nodig: 4
Ik heb ze vaker met 4 gezien, maar dat was wel in industriele omgevingen..quote:Op maandag 9 mei 2005 21:46 schreef Lucille het volgende:
Volgens mij mogen er 3 groepen op 1 aardlekschakelaar.
quote:Op maandag 9 mei 2005 21:43 schreef Lucille het volgende:
Verbruikt een sfeerhaard zoveel dat er een aparte groep voor nodig is? Ik ken mensen met zo'n ding en die hebben er geen aparte groep voor aan hoeven te leggen.
quote:Op maandag 9 mei 2005 21:44 schreef Lucille het volgende:
Keuken en bijkeuken kan natuurlijk ook op 1 groep.
Een sfeerhaard trekt in iedergeval voor de verwarming alleen al max 2Kw, dus met verlichting is het daar overheen.quote:Op maandag 9 mei 2005 21:46 schreef Lucille het volgende:
Volgens mij mogen er 3 groepen op 1 aardlekschakelaar.
25A x 230 V = 5.7 Kwquote:Op maandag 9 mei 2005 21:49 schreef Duvel het volgende:
Ik krijg een beetje het idee van overkill... Denk je er ook aan dat je wel 10 groepen van 16A kunt hebben, maar dat je daarmee het risico loopt je hoofdzekering van 25A naar de klote te helpen?
Is het trouwens de bedoeling dat het aparte groepenkastje met 10A veiligheden onder een aparte 16A groep komt te hangen?
Dat heb ik ook meer gehoord! Maar ik dacht dat vandaag de dag alles achter een aardlek moest zitten?quote:Op maandag 9 mei 2005 21:58 schreef Lucille het volgende:
En hoewel het raar klinkt worden vaatwasser en wasmachine meestal niet op een aardlekschakelaar gezet. Ook de droger is buiten de aardlek gehouden in mijn groepenkast.
Ik heb 3 jaar geleden mijn groepenkast laten verbouwen en toen zijn de vaatwasser, droger en wasmachine bewust buiten de aarlek gehouden. De monteur gaf toen aan dat dit volgens de regels was.quote:Op maandag 9 mei 2005 22:01 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Dat heb ik ook meer gehoord! Maar ik dacht dat vandaag de dag alles achter een aardlek moest zitten?
beun de beunhaas zeker?quote:Op maandag 9 mei 2005 22:05 schreef Lucille het volgende:
[..]
Ik heb 3 jaar geleden mijn groepenkast laten verbouwen en toen zijn de vaatwasser, droger en wasmachine bewust buiten de aarlek gehouden. De monteur gaf toen aan dat dit volgens de regels was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |