abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31746628
O.K. Het is bijna zover, de verwarmingsinstallateur komt binnenkort, zodat na zijn bezoek eindelijk de vloer dicht kan.

Het is een balkenvloer, met verschillende h-o-h afstanden (exacte maten nog niet bekend). Voorheen lagen er vloerdelen overheen van 20 dik. Deze waren gespijkerd en dit kraakte af en toe.

In de nieuwe situatie wil ik er vloerplaten overheen leggen, van 18 of 20 mm dik. Ik ben inmiddels wel zover dat een messing en groef niet zo handig is omdat dat op de balk niet gaat uitkomen. Maar welk type plaat kan ik het beste nemen?

Bij de Gamma bouwmarkt heb ik ff staan neuzen en 3 types lijken mij geschikt:
- Pellos (2440*1220*18) +/- E. 45,00 per plaat
- OSB (2440*1220*18) +/- E. 20,00 per plaat
- Underlayment (2440*1220*18) +/- 27,00 per plaat

Ik wil graag weten welke soort ik het beste kan kiezen, ivm doorbuiging en vlakheid e.d.

Iemand tips?
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 08:59:08 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_31746946
Ik heb zelf OSB, vooral omdat het als het goed vastgeschroefd is best wel stijf is. Underlayment is vrijwel hetzelfde dacht ik met de eigenschappen, alleen duurder.

Wat is de afstand tussen de balken ongeveer?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 09:35:48 #3
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_31747464
ik zou voor watervast verlijmd OSB gaan Zijn nu in de aanbieding bij de Gamma/Praxis oid
en kijk even in Ondervloer vervangen, nu planken, wat nieuw?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_31748404
Underlayment wordt meer gebruikt voor vloeren, en osb meer voor wanden. Ik geloof dat underlayment meer waterbestendig is dan OSB. Maar op onze zoldervloer ligt ook gewoon OSB.

Waarom is messing en groef net handig? (Waarom komt het niet uit op de balk). Je bereikt er wel meer stevigheid door.
pi_31751175
ik zou underlayment platen nemen

deze platen zijn (zoals iedereen weet) opgebouwd uit verschillende laagjes hout, die haaks op elkaar zijn gelijmd

hierdoor zijn ze een stuk sterker dan osb platen, waarbij gewoon houtspaanders bij elkaar zijn geperst en verlijmd.
pi_31772946
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 09:35 schreef lipje het volgende:
ik zou voor watervast verlijmd OSB gaan Zijn nu in de aanbieding bij de Gamma/Praxis oid
en kijk even in Ondervloer vervangen, nu planken, wat nieuw?
Heel veel tips staan daar niet. Voorkeur gaat uit naar underlayment, omdat dit kruislings, watervast, verlijmt is.
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 10:29 schreef arithaterhorst het volgende:
Underlayment wordt meer gebruikt voor vloeren, en osb meer voor wanden. Ik geloof dat underlayment meer waterbestendig is dan OSB. Maar op onze zoldervloer ligt ook gewoon OSB.

Waarom is messing en groef net handig? (Waarom komt het niet uit op de balk). Je bereikt er wel meer stevigheid door.
Messing en groef is niet handig, omdat de HoH afstand van de balken varieert van 57 tot 65 cm. Ik heb de tip gekregen om voor 22 mm dik underlayment te kiezen.
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 12:31 schreef Gurb het volgende:
ik zou underlayment platen nemen

deze platen zijn (zoals iedereen weet) opgebouwd uit verschillende laagjes hout, die haaks op elkaar zijn gelijmd

hierdoor zijn ze een stuk sterker dan osb platen, waarbij gewoon houtspaanders bij elkaar zijn geperst en verlijmd.
Dat is precies de tip die ik vandaag gekregen heb, underlayment, dikte 22 mm. Buigt weing door, en is meer watervast dan OSB.

Nu nog een goedkoop adres vinden voor 22 mm dik underlayment voor een vriendschappelijke prijs
pi_31774346
Kijk eens op marktplaats / speurders. Daar zijn best wel timmerfabrieken die ze voor minder dan de bouwmarkt verkopen. Scheelt weer een paar euro per plaat

HoH: duidelijk. Had ik overheen gelezen. Lijkt me ook lastig .
pi_31774378
mes en groef is wel handig hoor
en als ze in het verlengde van je balken niet uitkomen dan draai je ze toch een kwart slag
tis misschien wat meer zaagwerk maar wel stevig
pies on joe toe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')