Je zou in de praktijk eens in showrooms moeten kijken wat het verschil is. Op de handige dealer zoekfunctie op
www.somfy.nl vink je gewoon gordijnen aan om in een plaatselijke winkel een fraaie demonstratie te krijgen. Ik ben zelf laatst langsgeweest bij Heko op de Abberdaan in Amsterdam waar ik snel overtuigd werd. Ik heb gekozen voor de elektrische gordijnrail van Somfy en heb ook de gordijnen hier besteld. Somfy kende ik al van mijn elektrisch bediende zonnescherm voor ons terras. Ik heb het 6 jaar geleden gekocht en de motor werkt nog steeds perfect.
De Somfy gordijnrail heeft een aantal grote voordelen t.o.v. de andere (IR) oplossingen. In het motortje dat zelf onzichtbaar achter het gordijn aan de rail zit, is een hoogfrequent ontvangertje ingebouwd. Voordelen t.o.v. andere systemen zijn het bedienen met afstandsbediening zonder te hoeven richten, werkt altijd, dus reuze handig. Vooral omdat er ook nog eens een extra draadloos schakelaartje op geprogrammeerd kon worden.
Het systeem is ook geruislozer dan andere systemen. Groot pluspunt tot slot is dat wij nog steeds ook handmatig de gordijnen probleemloos open en dicht kunnen schuiven (heb je kinderen...?) wat met andere systemen niet kan. Aanrader!