De naam van deze boot is al vaker gewijzigd en hij is nog nooit gezonkenquote:Op donderdag 13 april 2006 19:33 schreef RemcoDelft het volgende:
Weet je dan niet dat het zwaar tegen traditie is om de naam van een boot te veranderen? Landrot
Ik heb 1 tip als je toch gaat klussen: gooi die WC er uit! Want binnenkort mag je geen onderwater-toilet meer gebruiken!
Het kost dus vijf liter euro 95 per uur. Dat is niet goedkoop. Toch nemen we het voor lief, de prijs van de boot was erg laag.quote:Op donderdag 13 april 2006 19:36 schreef Brighteyes het volgende:
*Zeker volgen gaat...
Ik vind het zo'n schattig ding! Ik had er alleen heel naief nooit bij stil gestaan dat het ook nog geld kost om ermee te varen.![]()
12 volt ja.quote:Op donderdag 13 april 2006 19:37 schreef Martijn_77 het volgende:
Ben benieuwd wat het eindresultaat gaat worden
Wat is eigenlijk de boordspanning van die boot 12V ?
Hoe kom je hierbij? Een inboard is veel degelijker, stiller, groter en zuiniger!quote:Ik ga misschien de motor verkopen en een buitenboordmotor plaatsen, dit verbuikt wat minder, neemt minder ruimte in beslag en is makkelijker te onderhouden. Maar goed, dat komt nog.
Ik heb nu een 115 PK motor uit 1972, dat verbuikt zeker wel meer dan een 10 PK Buitenboord motor. En los daarvan is een BBmotor makkelijker in onderhoud, vaak nieuwer en maakt het een boel ruimte vrij.quote:Op donderdag 13 april 2006 19:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe kom je hierbij? Een inboard is veel degelijker, stiller, groter en zuiniger!
Eigenlijk zou je een dieseltje moeten hebben, zo'n 1 liter per uur ding.
Hebben de meeste ligplaatsen geen 220 aansluiting?quote:Op donderdag 13 april 2006 19:41 schreef Conflict het volgende:
[..]
12 volt ja.
Ik heb al een aggreaat aangeschaft
De ligplaats die we nu hebben heeft wel walstroomaansluiting en we mogen dat onbeperkt gebruiken. Alleen alj je gaat varen heb je alleen maar een 12 volt aansluiting. En ik heb natuurlijk dat aggregaatje. Nu nog een omvormer.quote:Op donderdag 13 april 2006 19:47 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Hebben de meeste ligplaatsen geen 220 aansluiting?
Verbruik is ook niet het grootste probleem. Het is iets waar ik over na zit te denken. Nu laat ik deze motor er lekker in zitten.quote:Op donderdag 13 april 2006 19:47 schreef RemcoDelft het volgende:
Buitenboordmotoren draaien grofweg een liter per pk (volgas). Die 115 pk uit 1972 draait op een rustig standje...
Die buitenboordmotor zal ook meer onderhoud nodig hebben. Zelf weten, maar ik denk dat je er spijt van krijgt.
Hoeveel herrie maakt dat aggregaat eigenlijk?quote:Op donderdag 13 april 2006 19:49 schreef Conflict het volgende:
[..]
De ligplaats die we nu hebben heeft wel walstroomaansluiting en we mogen dat onbeperkt gebruiken. Alleen alj je gaat varen heb je alleen maar een 12 volt aansluiting. En ik heb natuurlijk dat aggregaatje. Nu nog een omvormer.
Nee hoor, ik open een topic als ik iets niet weet. Over de meeste dingen open ik namelijk geen topic, alleen kwamen er bij de aankoop van mijn bootje veel nieuwe dingen op me af.quote:Op donderdag 13 april 2006 20:08 schreef hermandeperman het volgende:
Je opent echt over iedere vraag die in je opkomt een topic eh
verkapte TVP
En dan nog... dat mag in K&W!quote:Op donderdag 13 april 2006 20:08 schreef hermandeperman het volgende:
Je opent echt over iedere vraag die in je opkomt een topic eh
verkapte TVP
Ik wilde het eerst niet doen, maar ik kwam gisteren tot de ontdekking dat de stalen platen er al liggen. Precies op maat. De stuurhut wordt eraf geslepen en de platen worden er dan tussen gezetquote:Op donderdag 13 april 2006 22:30 schreef Duderinnetje het volgende:
Prachtig bootje Conflict!
Hoe ga je het verhogen van de stuurhut aanpakken?
Hij is 6,50 lang en 2,20 breed.quote:Op donderdag 13 april 2006 22:53 schreef arithaterhorst het volgende:
Wat een gafe boot zeg!![]()
Als je de binnenboord moter naar buiten kan doen heb je veel meer aan de kajuit.
Hoe lang is ie? Mag ik schatten? 8 meter?![]()
* heeft op zo'n soort boot gewoond in de Veerhaven in r'dam
Gaaf man. Wat is de planning, qua af zijn enzo? (voor zover een boot echt af kan zijn: always room for improvemtnquote:
Hij was 9 1/2 meter lang. Woondeel & slaapdeel apart, keukentje met tostioventje, wc & douche. Er zat een watertank in voor de douche, gasflessen voor gas en de verwarming liep op dieseloliequote:Op zo'n boot kan je toch niet wonen?![]()
Ik probeer de boot gewoon varend te houden. Dus kleine stukjes per keer aanpakken. Nu ben ik dus begonnen met het dakje in de stuurhut. De boot ligt dicht bij de kraan, ik kan hem zo op de kant laten zetten. Misschien ga ik dat doen als ik de buitenkant ga schilderen.quote:Op vrijdag 14 april 2006 08:10 schreef arithaterhorst het volgende:
[..]
Gaaf man. Wat is de planning, qua af zijn enzo? (voor zover een boot echt af kan zijn: always room for improvemtn).
Dat is dan wel te doen, maar in mijn bootje kan je voorin niet staan. Ik zou er niet echt op kunnen wonen. Een douche gaat niet passen en verwarming heb ik ook niet.quote:Hij was 9 1/2 meter lang. Woondeel & slaapdeel apart, keukentje met tostioventje, wc & douche. Er zat een watertank in voor de douche, gasflessen voor gas en de verwarming liep op dieselolie![]()
Mag ik dat even nuanceren?quote:Op donderdag 13 april 2006 19:33 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb 1 tip als je toch gaat klussen: gooi die WC er uit! Want binnenkort mag je geen onderwater-toilet meer gebruiken!
Ik heb een groot deeel op dat forum gelezen.quote:Op vrijdag 14 april 2006 08:23 schreef deom het volgende:
[..]
Mag ik dat even nuanceren?
Je mag inderdaad vanaf 1 januari 2009 niet meer op het water lozen. Daarmee is het niet verboden een onderwatertoilet te gebruiken, als je de afvoer maar aansluit op een vuilwatertank. Deze kun je in veel havens met een pomp leeg laten maken. Het voordeel is dat je dan niet met een tank hoeft te slepen.
Nu heb ik de regels niet geheel doorgelezen, maar het zal wel zo zijn dat je nog steeds een afvoer naar buiten mag hebben, zodat je bijvoorbeeld op zee nog steeds op het buitenwater kan lozen. Met een drieweg kraan en een goede pomp kun je dan nog steeds je tank legen als je niet in staat bent een pompinstallatie te vinden. Nu weet ik uit ervaring dat het leegpompen van een 125 liter tank in een paar minuten is gebeurd, en ik kan je zeggen dat je daar niets van ziet, zolang de afvoer maar diep genoeg onder water zit en je een vermalende pomp gebruikt.
Ik ben ook bezig met de aanschaf van eenbootje en ik weet zeker dat daar een onderwatertoilet in komt, met bovengenoemde faciliteiten. Je heb namelijk mooie tankjes die om je toilet heen passen, zodat je niet heel veel ruimte inlevert. Ik zou hem dus lekker laten zitten.
Hier kun je er wat meer over lezen, incusief mijn oplossing http://www.watersport.nl/forum/forum_posts.asp?TID=921&PN=1&TPN=3
Ik kan je zeker vertellen dathet werken op een scheepswerf geen garantie is voor een goede behandeling van je schip. Daar heb ik de afgelopen jaren al te veel voor meegemaakt. Controleer gewoon even of het geheel netjes is aangesloten. Je hebt er trouwens zat boeken voor bijvoorbeeld http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK&BOL_OWNER_ID=666792448quote:Op vrijdag 14 april 2006 08:36 schreef Conflict het volgende:
Dat van dat electrische systeem is een goede tip. Op deze manier heeft de vorige eigenaar ook altijd de accu geladen, ik ga ervan uit dat het goed is. De vorige eigenaar werkt bij een scheepswerf, kan me niet voorstellen dat dat dan verkeerd is.
Ik zal toch even voor de zekerheid bellen of het goed zit nu.
De oplader zit gewoon op de + en de - . Zo is het me verteld.
Dat is duidelijk zo. Beste is dus een inboard dieseltje... Ik zal er eens over nadenken.quote:Op vrijdag 14 april 2006 08:52 schreef deom het volgende:
Dan nog even over de buitenboordmotor. Het water waar je op vaart kan best heftig golven door beroepsvaart. Met een buitenboordmotor heb je dan snel de kans dat je staartstuk uit het water komt. Je motor krijgt echter wel zijn koelwater via dit staartstuk en als de koelwaterstroom nu veel wordt onderbroken vindt je moto dat niet fijn. Je zou altijd kunnen kijken voor een kleinere (diesel) motor. Een ship van deze afmetingen zal zo;n 2000 kilo wegen. Uitgaande van 5 pk per ton waterverplaatsing om aan de rompsnelheid te komen zou je met 10 pk uit moeten komen. Omdat je op stroom zal varen is 20 tot 25 pk wat comfortabeler.
Even voor je eigen beeld. Ik heb de laatste jaren gevaren op schip van 11.00 x 4.00 meter. Dit schip woog 13500 kilo en had een standaard motor van 80 pk. In dit schip lag een 125 pk diesel die nooit boven de 1800 toeren uitkwam, zelfs niet met windkracht 8 recht van voren op het Volkerak. Deze motor gebruikte maximaal 3,75 liter diesel per uur, maar gemiddeld kwamen we op 2,5 kiter met ebruik van een generator.
Tenzij je achter je schip wilt waterskien, zou ik gaan voor een veel kleinere hekdrive motor in plaats van een buitenboord motor.
Aan de rompvorm te zien is het een waterverplaatser. Uitgaande van een lengte waterlijn van 6 meter zou de theoretische rompsnelheid 6 knopen zijn. Omgerekend naar kilometers is dat 11 kilometer per uur. Nu is planeren met een waterverplaatser niet echt mogelijk, maar omdat deze boot zo overpwered is, neem ik er geen vergif op in dat hij de20 kilometer per uur niet haalt (= de grens voor een vaarbewijs).quote:Op vrijdag 14 april 2006 10:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Even nieuwsgierig zijn: hoe hard vaart de "1 april" met z'n 115 pk inboard?
Goed gerekend dus. Blijkbaar is je waterlijn net iets langer, of pak je extra kilometers door de grote motor. Als je echt niet harder kan, hoef je dus gen vaarbewijs te hebben, al is het wel zo prettig als je weet hoe de regels zijn.quote:Op vrijdag 14 april 2006 11:04 schreef Conflict het volgende:
Hij gaat 13 KM per uur, dat is ooit gemeten met GPS. Ik zal het binnenkort nog eens doen, samen met mijn buurman in de haven, die heeft zo'n ding. deom zat erg dicht in de buurt dus
deom, misschien kan jij me ff helpen met iets. Ik probeer me te registreren op dat watersportforum, maar ik krijg geen activatiemailtje, ook kan ik nergens een emailadres van een beheerder vinden. Zo wordt het me wel erg moeilijk. Misschien kan je ff een berichtje plaatsen?
Ik ga zometeen een peragoschijf halen, ik zie dat mensen er zeer enthousiast over zijn. Zo'n schijf kost wel een paar tientjes, maar dan krijg je stalen oppervlakten fantastisch kaal![]()
Ok, jammer van dat forum!quote:Op vrijdag 14 april 2006 11:21 schreef deom het volgende:
[..]
Goed gerkend dus. Blijkbaar is je waterlijn net iets langer, of pak je extra kilometers door de grote motor.
Ik kan je niet helpen op het watersportforum. Ik ben er namelijk geen lid. Ik kwam er met google, daarvoor kende ik het niet eens. Mijn kennis komt uit de waterkampioen en zeilen en 20 jaar ervaring.
Die schijf heb ik ook goede berichten over gehoord, maar ik heb er geen ervaring mee. Gelukkig is het in de watersport zo dat er voor ieder goed bericht 20 negatieve berichten zijn. Iedereen heeft wel zijn eigen mening over wat wel en niet kan. Gewoon proberen dus. Als het niet werkt, kun je altijd nog terugvallen op het ouderwetse handwerk. Ze zeggen niet voor niets "Koop een boot, werk je dood"![]()
Zoek naar een diesel motor voor je boot, als ik het goed heb mag je met boten 'rode' diesel tanken dit heeft een lagere betasting.quote:Op donderdag 13 april 2006 19:39 schreef Conflict het volgende:
[..]
Het kost dus vijf liter euro 95 per uur. Dat is niet goedkoop. Toch nemen we het voor lief, de prijs van de boot was erg laag.
Dat heb je niet goed. In Nederland mag je alleen gewone diesel tanken. Je mag wel rode diesel in je tank hebben zitten als je dit in Belgie getankt hebt. Je moet dan wel middels een log aannemelijk kunnen maken dat je ook echt in Belgie hebt getankt. Stiekum tussendoor bijvullen met rode diesel is er dus niet bij.quote:Op vrijdag 14 april 2006 11:35 schreef harryharry het volgende:
[..]
Zoek naar een diesel motor voor je boot, als ik het goed heb mag je met boten 'rode' diesel tanken dit heeft een lagere betasting.
Nee, zegt me niks. Mijn boot ligt in de Wantijhavenquote:Op vrijdag 14 april 2006 13:01 schreef macmouse het volgende:
Even een vraagje tussendoor, ligplaats 'Grote Hoofd' in Dordrecht, zegt jou dat iets ?
Vroeger mocht je wel rode diesel tanken met pleziervaart, ik vaar al een tijdje niet meer. Ben wel opzoek naar een bootje omdat ik sinds een jaar een huis aan het water heb met eigen aanlegsteigerquote:Op vrijdag 14 april 2006 11:41 schreef deom het volgende:
[..]
Dat heb je niet goed. In Nederland mag je alleen gewone diesel tanken. Je mag wel rode diesel in je tank hebben zitten als je dit in Belgie getankt hebt. Je moet dan wel middels een log aannemelijk kunnen maken dat je ook echt in Belgie hebt getankt. Stiekum tussendoor bijvullen met rode diesel is er dus niet bij.
Die peragoschijven kosten 50 euro per stuk ofzo. Wat bedoel je dan precies voor een nijlonschijven? Ik ken het niet.quote:Op vrijdag 14 april 2006 13:52 schreef bankrupcy het volgende:
115 PK![]()
Alsof je met een vrachtwagendiesel in een panda zit en alleen in de eerste versnelling mag rijden.
20 PK zal meer dan genoeg zijn, en probeer hem toch in te bouwen. Het kan dan een stuk stiller zijn op de boot en dat is wel lekker in de Biesbosch.
Het schuren van een stuk staal heb ik gedaan met een boormachine en een schijf met dikke nijlon draden (gamma, ja). Dat werkte nog steeds kut, maar het staal beschadigde niet, en ik was in ca 2 uur klaar. 0,5 m2 en 4 dikke lagen verf.
Vroeger was alles beterquote:Op vrijdag 14 april 2006 13:53 schreef harryharry het volgende:
[..]
Vroeger mocht je wel rode diesel tanken met pleziervaart, ik vaar al een tijdje niet meer. Ben wel opzoek naar een bootje omdat ik sinds een jaar een huis aan het water heb met eigen aanlegsteigerLoop te denken aan een petterson snipa.
En je mag er op koken natuurlijk. Politieboten zijn beroepsvaart en dus toegestaan.quote:Op vrijdag 14 april 2006 15:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Vroeger was alles beter
Je mag nu alleen nog rode diesel gebruiken voor je kachel. Maar dan moet het wel uit een aparte tank komen.
Politieboten varen trouwens wel op rode diesel!
Hij zit in een stalen kast, de slangen zijn allemaal kort geleden nieuw aangelegd. Of dat zo door een gat heen gehaald is moet ik ff checken. Goeie tip!quote:Op vrijdag 14 april 2006 15:43 schreef deom het volgende:
[..]
En je mag er op koken natuurlijk. Politieboten zijn beroepsvaart en dus toegestaan.
Even ontopic. Ik zag een kooktoestel. Is dat op gas of spiritus. Als het op gas is, kijk dan even je slangen en drukregelaar na, want die worden nogal eens vergeten te vervangen na een paar jaar (20 jaar is niet een paar). Ook zijn eventuele schotdoorvoeren in het verleden niet altijd helemaal goed gedaan. Tegenwoordig is de standaard dat je voor een doorvoer een doorvoertule gebruikt, in plaats van de veel gebruikte manier van een gat boren en de slang erdoor. Ik heb wel gezien dat er dan tegen het schuren een stukje keukenpaier om de slang werd gewikkeld.
En heb je een goede plek voor het opbergen van je gasfles? Een stalen bun is vrij eenvoudig te maken en geeft erg veel veiligheid aan boord.
Ik zag dat je ook het electrische systeem gaat vervangen. Als ik jou was, dan zou ik het meteen dubbeldraads uitvoeren, dus een aparte draad voor de - in plaats van via de scheepshuid.
Kijk dan meteen even of er een afvoergaatje naar buiten is. Gas is zwaarder dan lucht, en mocht het bij de fles gaan lekken, dan moet dat weg kunnen lopen, anders krijg je een mooie bak gevuld met gas.quote:Op vrijdag 14 april 2006 18:16 schreef Conflict het volgende:
[..]
Hij zit in een stalen kast, de slangen zijn allemaal kort geleden nieuw aangelegd. Of dat zo door een gat heen gehaald is moet ik ff checken. Goeie tip!
Ik zal het morgen eens checkenquote:Op vrijdag 14 april 2006 19:02 schreef deom het volgende:
[..]
Kijk dan meteen even of er een afvoergaatje naar buiten is. Gas is zwaarder dan lucht, en mocht het bij de fles gaan lekken, dan moet dat weg kunnen lopen, anders krijg je een mooie bak gevuld met gas.
Ik ga de stuurhut pas over een tijd verhogen, nu wilde ik gewoon iets aanpakken en ben op verschillende plekken binnen begonnen. Ik wil het ook graag zelf doen. Ik kan ook de hele boot laten stralen en dan laten schilderen, maar dan is het opknapwerk er niet meer, iets wat ik juist leuk vind.quote:Op vrijdag 14 april 2006 22:34 schreef Foo_niks het volgende:
Als je je dak gaat verhogen kan je je losse dak toch laten stralen/schoperen ?
Scheelt je nu een hoop troep en uren en een resultaat wat je zelf nooit bereikt met je sguurmasjientje.
Ik heb geen vaarbewijs, die hoef ik ook niet te hebben en ik denk ook niet dat ik die ga halen. Ik heb genoeg ervaring om te varen in dit bootje. Heb het vaarbewijsboek gelezen en ligt nu in de bootquote:Op zaterdag 15 april 2006 18:15 schreef Bierie het volgende:
Je hebt toch wel 'iets' van een vaarbewijs gehaald ofzo he?
Zelf kom ik uit een gezin van binnenvaartschippers en we kunnen ons soms groen en geel ergeren aan mensen van de pleziervaart
Verder leuk bootje. Is het een peerenboom of een Ten Broeke kruiser?
Ja, het is vijf minuten varen en dan zit je in de Hollandsche Biesboschquote:Op zondag 16 april 2006 08:46 schreef Nolius het volgende:
Tof bootje!
Waar vaar je dan straks? Biesbos?
Ik heb het geld via de bank overgemaakt. Verder heb ik de verzekeringspapieren van de vorige eigenaar ingezien. De koop hebben we vastgelegd in een koopcontract.quote:Op zondag 16 april 2006 10:00 schreef RemcoDelft het volgende:
Even nieuwsgierig zijn: Hoe "werkt dat", een boot kopen? Je geeft een stapeltje geld en krijgt de sleutel? Of moet je nog iets tekenen? Voor zover ik weet zijn er geen eigendomspapieren o.i.d. ...
Geloof me het onderhoud van een houten schip is vele male groter/moeilijker.quote:Op zondag 16 april 2006 08:37 schreef Conflict het volgende:
Het valt wel tegen dat staal, misschien had ik beter een houten boot kunnen kopen![]()
Polyester wil ik niet! Nee, ik moet gewoon ff wennen aan dat staal. Ik zit eraan te denken om hem op de kant te zetten.quote:Op zondag 16 april 2006 12:24 schreef Foo_niks het volgende:
[..]
Geloof me het onderhoud van een houten schip is vele male groter/moeilijker.
Tupperwarebak (polyester ) bus Jif in het voorjaar en gaan![]()
Hey, op de kant kan je niet varen!!quote:Op zondag 16 april 2006 12:28 schreef Conflict het volgende:
[..]
Polyester wil ik niet! Nee, ik moet gewoon ff wennen aan dat staal. Ik zit eraan te denken om hem op de kant te zetten.
Ik wil de buitenkant slijpen met een haakse slijperquote:Op zondag 16 april 2006 13:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hey, op de kant kan je niet varen!!
Als je onderwaterschip pas gedaan is, zou ik zeggen, laat hem lekker in het water liggen. Wat is er nou fijner dan een beetje klussen voor anker in de zon?
Je zou kunnen overwegen de antifouling helemaal weg te laten. Voor jouw bootje ben je al snel 100 euro kwijt aan de antifouling. Natuurlijk heb je met aangroei iets meer weerstand, maar tegen de tijd dat je daar voor 100 euro benzine mee op gevraen hebt, zou je ook al toe zijn aan nieuwe antifouling. Zomers als het lekker weer is, en je toch aan het zwemmen bent, gooi je even een bezem langs de romp, en dan kun je er weer even tegenaan. Het is maar een idee.quote:Op zondag 16 april 2006 14:47 schreef Conflict het volgende:
[..]
Die antifouling kan ik ff vervangen want die is overal kapot volgens mij.
Ik wist niet dat dat kon! Dat is veel makkelijker idd, ik kan overal bij, als ik in het water ga kan ik zelfs de onderkant raken met een borstel.quote:Op zondag 16 april 2006 16:07 schreef deom het volgende:
[..]
Je zou kunnen overwegen de antifouling helemaal weg te laten. Voor jouw bootje ben je al snel 100 euro kwijt aan de antifouling. Natuurlijk heb je met aangroei iets meer weerstand, maar tegen de tijd dat je daar voor 100 euro benzine mee op gevraen hebt, zou je ook al toe zijn aan nieuwe antifouling. Zomers als het lekker weer is, en je toch aan het zwemmen bent, gooi je even een bezem langs de romp, en dan kun je er weer even tegenaan. Het is maar een idee.
Lekker zeg, anti fouling verwijderen met een slijptol.quote:Op zondag 16 april 2006 14:47 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik wil de buitenkant slijpen met een haakse slijper
Dat mag niet als ie in het water ligt.
Daarbij komt dat het maar een paar euro kost om hem op de kant te leggen, de boot ligt zo dicht bij de kraan dat ik 'm niet eens hoef te starten. Als ik klaar ben kan 'ie weer in het water.
Die antifouling kan ik ff vervangen want die is overal kapot volgens mij.
Antifouling verwijderen met een slijptolquote:Op zondag 16 april 2006 16:19 schreef Foo_niks het volgende:
[..]
Lekker zeg, anti fouling verwijderen met een slijptol.
Beetje agent Orange laten verwaaien ,en daarna zeker genieten van de misvormde babies in rolstoeltjes als je voorbij vaart.
Op mijn boot zit nu koperhoudende antifoulingquote:Op zondag 16 april 2006 17:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Op 2e hands sites wordt regelmatig koperhoudende antifouling aangeboden. Dat mag weer, het verbod is door de rechter ongeldig verklaard. Het is wel schadelijk voor het milieu, maar het werkt! De zogenaamde milieuvriendelijke anti-fouling werkt voor geen meter namelijk...
Een nieuw verbod op koperhoudende antifouling komt vast wel weer trouwens.
Ik kwam ooit een artikel tegen over onderwaterschip-poets-machines op jachthavens: daar vaar je in, borstels er langs, en je bent weer schoon!
*edit* Dit lijkt me een goed moment om te vertellen dat ik van het milieu ben![]()
![]()
Dat doen ze in de haven voor je, als ze hem uit het water hijsen.quote:Op zondag 16 april 2006 21:04 schreef deom het volgende:
Overigens zul je de antifouling er in de haven niet afspuiten met een hogedrukreiniger. Daar is wel wat werk voor nodig.
Anti-fouling die slijt wordt zelfslijpende anti-fouling genoemd, maar er zijn nog veel meer soorten anti-fouling. Teer, koperhoudende anti-fouling, teflon anti-fouling, chloorrubber antifouling en een soort teervervanger zijn bekende anti-foulings. Ik heb zelf slechte ervaringen met zelfslijpende anti-fouling, het geeft enorm af, het is duur en het is lastig om aan te brengen. Teer werkt het best maar dat is helaas verboden. Wij hebben nu een teflonachtige anti-fouling er op zitten, het kost wat maar werkt erg goed. Er is slechts sprake van lichte aangroei en de aangroei die er op zit spuit je er na het seizoen zo af.quote:Op zondag 16 april 2006 21:04 schreef deom het volgende:
Antifouling heeft een tweeledige werking. Doordat het tijdens het varen afslijt, valt eventuele aangroei ook van je boot.
Bij zelfslijpende anti-fouling kun je volstaan met afspuiten onder hoge druk en vervolgens kun je zo weer een nieuwe laag aanbrengen. Voor wat betreft de andere anti-foulings moet je schuren maar het voordeel is dat deze anti-foulings duurzamer zijn zodat dat maar eens in de twee jaar hoeft. Als je trouwens wisselt van verfsysteem is het aan te raden alles kaal te halen zodat je dan een goede basis hebt voor het nieuwe systeem.quote:Overigens zul je de antifouling er in de haven niet afspuiten met een hogedrukreiniger. Daar is wel wat werk voor nodig.
Mogen CWO-diploma's ook?quote:Op zaterdag 15 april 2006 18:15 schreef Bierie het volgende:
Je hebt toch wel 'iets' van een vaarbewijs gehaald ofzo he?
Klussen op een plek waar 220 Volt verkrijgbaar is. Wij doen het onderhoud aan onze boot altijd op de wal, werkt gewoon sneller. Dan kun je in de zomer lekker genieten en varen.quote:Op zondag 16 april 2006 13:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat is er nou fijner dan een beetje klussen voor anker in de zon?
Toen ik die aggregaat kocht, had ik een ligplaats zonder walstroom. Voor een boormachine, schuurmachine enzo is het wel makkelijk dan.quote:Op maandag 17 april 2006 12:45 schreef Remco_h het volgende:
misschien heb ik er over heen gelezen, waarom heb je een aggregaat gekocht?
de verlichting werkt toch allemaal op 12V? de koelkast waarschijnlijk op gas? waar heb je dan die 220 voor nodig?
Je gaat al t electrische opnieuw aanleggen, als je dat weer in 12V doet heb je volgens mij soeplere regelgeving (damnit, tis 12 jaar geleden dat ik dat op de mts kreeg)
ik heb persoonlijk ieT wat problemen met 220V in nattePlaatsen
Verder lijkt tie veel op t bootje wat een oom van mij vroeger had, erg veel lol opgehad als klein remcotje
Veel succes met t opknappen en veel plezier met t varen
Zo'n verfschraper werkt heel erg goed inderdaad, gaat dwars door alle verflagen heen.quote:Op maandag 17 april 2006 18:57 schreef Conflict het volgende:
Ik wilde verder met mijn dakje, zag er erg tegenop. Met afbijt heb ik een pot per vierkante meter nodig, schuren lukt niet en slijpen mag niet. Komt mijn buurman en botenvriend met een verfschraper aanzetten. Ik had zo'n ding echt nog nooit gezien.
Het is een lange staaf staal met daaraan een stukje hard geslepen staal waarmee je met een haal alle verflagen, incl. de menielaag kan verwijderen. Ik heb de hele dag staan schrapen, ik heb de halve binnenkant kaal nu.
Volgens mij is het nog beter dan zandstralen, het staal blijft lekker ruw waardoor de verf straks beter hechtquote:Op maandag 17 april 2006 19:09 schreef Steijn het volgende:
[..]
Zo'n verfschraper werkt heel erg goed inderdaad, gaat dwars door alle verflagen heen.
Dat ding is van gehard staal, kan je drie boten mee doen, slijt niks. Maar goed, dit was een oude, morgen ga ik op zoek naar een krabber met een tweede handvat en waar je aan kan trekken, alleen dan wel een bredequote:Op maandag 17 april 2006 19:18 schreef RemcoDelft het volgende:
Is je verfkrabber niet snel bot? Zo ja: koop een slijper, zo'n ding met 2 draaiende stenen. Een vlijmscherpe krabber scheelt enorm veel
daarmee lukt het heel wat minder goed.quote:Op maandag 17 april 2006 21:17 schreef RemcoDelft het volgende:
"Standaard" verfkrabbers (in verschillende breedtes) kosten een paar euro bij de Gamma:
[afbeelding]
Zandstralen mag al veertig jaar niet meerquote:Op maandag 17 april 2006 19:14 schreef Conflict het volgende:
[..]
Volgens mij is het nog beter dan zandstralen, het staal blijft lekker ruw waardoor de verf straks beter hecht![]()
En het is net zoveel werk als slijpen volgens mij![]()
Over slijpen waren we echt nog niet klaar hoor, sommige plekken moeten gewoon geslepen worden, of met perago. En van een verbod op zandstralen heb ik nooit gehoord. En ik weet niet waar je het over hebt met tramrailstrepen. Menie gebruik ik gewoon, is goed zat.quote:Op maandag 17 april 2006 22:39 schreef Foo_niks het volgende:
[..]
Zandstralen mag al veertig jaar niet meer
Nou ik weet zeker van niet.
Die tramrailsen die jij trekt hebben bij elkaar een veel kleiner oppervlak dan een gestraald oppervlak met een oppervlaktegrofte van zeg 60 micron.
Dacht dat we over slijpen klaar waren![]()
Snap trouwens niet wat je met die gore menie moet, er zijn toch veel betere conserveringsproducten ?
Dit zijn inderdaad superdingen. Met losse mesjes dus altijd scherp. Wissel met enige regelmaat het mesje. Het lijkt of ze niet bot worden, maar dat gebeurd wel degelijk en dat merk je als je een nieuw mesje gebruikt.quote:Op maandag 17 april 2006 19:20 schreef Conflict het volgende:
[..]
Dat ding is van gehard staal, kan je drie boten mee doen, slijt niks. Maar goed, dit was een oude, morgen ga ik op zoek naar een krabber met een tweede handvat en waar je aan kan trekken, alleen dan wel een brede![]()
[afbeelding]
Kijken of dat nog makkelijker gaat. Anders kan ik die van hem wel lenen.
Ik vind het ook een veel leuker idee om alles met de hand te doen.
Ik heb gelukkig geen spierpijn. Ik denk dat ik zo maar weer aan het schrapen ga. Eerst even kijken waar ik een goede schraper kan kopen.quote:Op dinsdag 18 april 2006 09:58 schreef deom het volgende:
[..]
Dit zijn inderdaad superdingen. Met losse mesjes dus altijd scherp. Wissel met enige regelmaat het mesje. Het lijkt of ze niet bot worden, maar dat gebeurd wel degelijk en dat merk je als je een nieuw mesje gebruikt.
En over die spierpijn, dat ben je over een week of wat weer vergeten, een mooi stukje verfwerk daar kijk je weer een hele tijd tegenaan. Maar ik denk dat je heel snel leert waar het spreekwoord "Koop een boot...." vandaan komt![]()
Ik heb overigens eens 30 vierkante meter romp onder de waterlijn kaalgehaald. Dat was ongeveer 10 jaar lang antifouling weg tot op het polyester. Daar moet ik nu nog wel eens aan denken. Wat een klus was dat zeg. Dat laat me trouwens denken. Heb je wel een goede bescherming voor je ogen, mond en neus? Zeker als je zo ondersteboven aan het werk bent, zitten de verfresten binnen de kortste keren overal.
Dat zeil?quote:Op dinsdag 18 april 2006 19:34 schreef Hendrik38 het volgende:
hoe heb je dat zeil zo netjes schoon gekregen,..?
En drie uur noest schrobben!quote:Op dinsdag 18 april 2006 19:57 schreef Conflict het volgende:
[..]
Dat zeil?
Vraagt iedereen
Met HG tenfris poeder![]()
[afbeelding]
En bier drinken zeker?quote:Op woensdag 19 april 2006 11:29 schreef deom het volgende:
Nog even een belangrijke opmerking over de rolverdeling aan boord. Jullie weten hopelijk wel, dat het een goed idee is als de vrouw aan het roer staat. De man kan dan het zware werk doen met lijnen en dergelijke.
Sinds de nieuwe alcoholregels is bier drinken op het water not-done.quote:
quote:Op woensdag 19 april 2006 12:28 schreef deom het volgende:
[..]
Sinds de nieuwe alcoholregels is bier drinken op het water not-done.
Ik heb de meest vreselijke dingen met relaties zien gebeuren omdat de man vanachter het roer "aanwijzingen" stond te roepen in de trant van "Gooi dat touwtje effe rond dat geval daar". Waarna de vrouw hun 14 meter jacht aan een prullenbak vastmaakte. Boot dwars in de sluis. Man en vrouw ruzie en mensen op de wal weer een goede dag.
Nee, sinds mijn vrouw me meegaat varen, mag zij sturen.
Ik en ben in twee jaar tijd 5 dagdelen op les gegaan met mijn vrouw. Het resultaat is dat ze de boot achteruit inparkeert alsof het dagelijkse kost is, en ook met windkracht 8 het water op is geen probleem.quote:Op woensdag 19 april 2006 12:31 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ik ben anders hartstikke stoer met op de boot klimmen en aanmeren enzo hoor.
Ik kan ook heus wel sturen hoor.quote:Op woensdag 19 april 2006 14:01 schreef deom het volgende:
[..]
Ik en ben in twee jaar tijd 5 dagdelen op les gegaan met mijn vrouw. Het resultaat is dat ze de boot achteruit inparkeert alsof het dagelijkse kost is, en ook met windkracht 8 het water op is geen probleem.
Nu even serieus. Leer wel een beetje varen. Als je mannetje namelijk overboord gaat tijdens een niet zo handige actie, stelt hij het zeker op prijs als je hem weer op komt pikken (neem ik aan dan)
En anders kan je je troosten met de gedachte dat je niet de eerste bent die doorvaart omdat je niet kan varen, terwijl manlief in het water achterblijft........ (okee, dat ging om een zeilboot, maar toch!)quote:Op woensdag 19 april 2006 14:01 schreef deom het volgende:
Nu even serieus. Leer wel een beetje varen. Als je mannetje namelijk overboord gaat tijdens een niet zo handige actie, stelt hij het zeker op prijs als je hem weer op komt pikken (neem ik aan dan)
quote:Op woensdag 19 april 2006 11:29 schreef deom het volgende:
Nog even een belangrijke opmerking over de rolverdeling aan boord. Jullie weten hopelijk wel, dat het een goed idee is als de vrouw aan het roer staat. De man kan dan het zware werk doen met lijnen en dergelijke.
Wat ben je toch een lieverd!quote:
quote:Op woensdag 19 april 2006 12:28 schreef deom het volgende:
[..]
Sinds de nieuwe alcoholregels is bier drinken op het water not-done.
Ik heb de meest vreselijke dingen met relaties zien gebeuren omdat de man vanachter het roer "aanwijzingen" stond te roepen in de trant van "Gooi dat touwtje effe rond dat geval daar". Waarna de vrouw hun 14 meter jacht aan een prullenbak vastmaakte. Boot dwars in de sluis. Man en vrouw ruzie en mensen op de wal weer een goede dag.
Nee, sinds mijn vrouw me meegaat varen, mag zij sturen.
Goed spul he dat HG spulquote:Op dinsdag 18 april 2006 19:57 schreef Conflict het volgende:
[..]
Dat zeil?
Vraagt iedereen
Met HG tenfris poeder![]()
[afbeelding]
Ja zekerquote:
Gebruik ook HG spul voor andere toepassingen maar ik heb nog nooit te klagen gehad. Maar heb je eigenlijk voor en na foto's van het zeil?quote:Op woensdag 19 april 2006 19:10 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ja zeker
Ik ben erin getrapt, ik heb nu al iets van zeven verschillende potten met middeltjes van ze gekocht, ongeveer 8 euro per stuk.
Maar het werkt wel
Geen voor foto's, alleen die in de OP. Maar het zeil was helemaal groen.quote:Op woensdag 19 april 2006 19:17 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Gebruik ook HG spul voor andere toepassingen maar ik heb nog nooit te klagen gehad. Maar heb je eigenlijk voor en na foto's van het zeil?
Ik wacht 18 uur tussen de lagen, zoals op de pot staat. Ik heb nu twee keer een laag menie aangebracht. Morgen grondverf, daarna lakken.quote:Op donderdag 20 april 2006 16:38 schreef Foo_niks het volgende:
Waarom voldoet gewone staalplamuur niet ?,anders neem je glasfiber versterkte plamuur (met glasweefsel erin) ,wel kut schuren die tweede.
Denk dat je te snel gaat met je grondverf ,lakverf (Of heb je sneldrogend?) anders krijg je filmvorming.
Qua geld zal je er niet op winnen,maar als je in de gelegenheid bent kan je het beste een blijk staalplamuurbij een spuiterij halen.quote:Op donderdag 20 april 2006 16:43 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik wacht 18 uur tussen de lagen, zoals op de pot staat. Ik heb nu twee keer een laag menie aangebracht. Morgen grondverf, daarna lakken.
Staalplamuur, ok, dat moet ik hebben dus. Wist niet dat dat bestond. Morgen ff kijken in de bouwmarkt. In die botenshops is alles vijf keer zo duur.
Ik heb pas 100 euro uitgegeven, die boot was heel wat duurderquote:Op donderdag 20 april 2006 20:24 schreef Poepoog het volgende:
Volgens mij ben je nu al meer geld kwijt aan materiaal en zo dan aan de boot zelfZiet er wel mieters uit. Wou dat ik zo handig was...
Ik ben niet echt op de hoogte van prijzen maar ik heb goede ervaringen met epoxyplamuur, het betreft gewone epoxy aangevuld met een soort vulmiddel. Afhankelijk van de hoeveelheid vulmiddel die je toevoegt kun je de 'groene sterkte' (zeg maar de viscositeit) goed regelen zodat je voor ieder probleem een goede plamuur kunt maken. Voordeel van zo'n vulmiddel is ook dat het geen vezels betreft (vezels zijn meestal niet nodig omdat er geen trekkrachten worden uitgeoefend op de plamuur) zodat het ook nog eens makkelijk te schuren is.quote:Op donderdag 20 april 2006 16:38 schreef Foo_niks het volgende:
Waarom voldoet gewone staalplamuur niet ?,anders neem je glasfiber versterkte plamuur (met glasweefsel erin) ,wel kut schuren die tweede.
De kajuit is al helemaal geisoleerdquote:Op vrijdag 21 april 2006 00:41 schreef Steijn het volgende:
Ga je nog iets doen met isolatie in de kajuit? Wij hebben een tijdje een stalen zeilboot gehad en als het buiten koud was en je zat binnen met de kachel aan, dan droop het condens van de wanden.
Van dat epoxyplamuur heb ik weleens gehoord. Volgens mij is dat heel erg duur. Ik heb ook maar een paar kleine gaatjes. Ik zal het toch eens navragen. En bedankt voor de link.quote:Op vrijdag 21 april 2006 01:05 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik ben niet echt op de hoogte van prijzen maar ik heb goede ervaringen met epoxyplamuur, het betreft gewone epoxy aangevuld met een soort vulmiddel. Afhankelijk van de hoeveelheid vulmiddel die je toevoegt kun je de 'groene sterkte' (zeg maar de viscositeit) goed regelen zodat je voor ieder probleem een goede plamuur kunt maken. Voordeel van zo'n vulmiddel is ook dat het geen vezels betreft (vezels zijn meestal niet nodig omdat er geen trekkrachten worden uitgeoefend op de plamuur) zodat het ook nog eens makkelijk te schuren is.
Een goede filler/epoxy systeem: http://www.westsystem.com(...)de/index.htm#fillers
Vraag me niet wat het kost maar misschien is het het overwegen waard als je verwacht nog veel te moeten plamuren, misschien dat PolyService nog wel een 'no-name' versie van dat systeem in de aanbieding heeft.
quote:Op donderdag 20 april 2006 22:26 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik heb pas 100 euro uitgegeven, die boot was heel wat duurder![]()
Het zijn twee blikjes, 600 gram totaalquote:Op vrijdag 21 april 2006 17:42 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoe groot is dat potje plamuur? 250 gram?
Ik moet eigenlijk eerst nog aflakken binnen. Maar we kunnen in ieder geval gaa varen als we er zin in hebben, dan ruim ik wel ff opquote:Op vrijdag 21 april 2006 23:16 schreef Marsepein het volgende:
Het wordt van het weekend hardstikke mooi weer Conflict. Ga je varen of klussen?
* Martijn_77 Wacht af....quote:Op dinsdag 25 april 2006 21:55 schreef Conflict het volgende:
Hij is mooi wit geworden binnen! Morgen nog een laag verf en dan komen de foto's![]()
Boot is nooit afquote:Op woensdag 26 april 2006 23:28 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
* Martijn_77 Wacht af....
En wanneer denk je hem helemaal af te hebben?
Istie gezonkke of soo?quote:Op dinsdag 25 april 2006 21:55 schreef Conflict het volgende:
Hij is mooi wit geworden binnen! Morgen nog een laag verf en dan komen de foto's![]()
You had a dream ?quote:Op zaterdag 29 april 2006 18:43 schreef martinlutherking het volgende:
Elke keer als deze TT zie moet ik denken aan Lauwersoog, een verroest zeilbootje, zeemeeuwen en de geur van teer.
Neequote:Op zondag 30 april 2006 09:49 schreef Hendrik38 het volgende:
op koninginnedag niet wezen varen..?
Het is twaalf graden ofzo en bewolkt.quote:Op zondag 30 april 2006 11:12 schreef Hendrik38 het volgende:
slecht weer? hum...hier in Utrecht valt het mee....
Ik zit in Utrecht en het hageltquote:Op zondag 30 april 2006 11:12 schreef Hendrik38 het volgende:
slecht weer? hum...hier in Utrecht valt het mee....
hopen dat ik morgen mijn camera niet vergeetquote:Op zondag 30 april 2006 14:48 schreef Hendrik38 het volgende:
conflict...ik dacht dat jouw liefde voor de boot boven een beetje regen ging..? (ikke wil fotoooooos)
Wat is dat Conflict?quote:Op zondag 30 april 2006 18:27 schreef Conflict het volgende:
En nu heb ik een echte widiaschrapper gekocht, via ebay![]()
[afbeelding]
Ik ken het ook niet al heb ik de term ooit in een vaag verleden wel eens gehoord. Maar ik weet het niet meer.quote:
Daarmee kan je met een flinke haal verf van staal af schrapen. Werkt beter dan een staalborstel op een slijptol, kost wel wat energie inderdaad. Je haalt het zo kaal.quote:
Dank je!quote:Op maandag 1 mei 2006 15:35 schreef Marsepein het volgende:
Netjes geworden hoor, en bijzonder snel gewerkt!
(Nu nog leuke matrozenpetjes in het blauw er op sjabloneren)
Oooo, dat wist ik niet, in dat geval stel ik mijn opmerking bijquote:Op maandag 1 mei 2006 15:47 schreef Conflict het volgende:
Ik ben er toch wel twee weken lang iedere dag een uurtje of vijf mee bezig geweest hoor
Ik wist al dat een van de eerst volgende klusjes het vervangen van de ramen en raamrubbers zou zijn (staat ook in mijn OP). Anders had ik de rubbers met boter in kunnen smeren, zodat de verf die ik zou morsen er zo weer afgeveegd zou kunnen worden.quote:Op maandag 1 mei 2006 15:51 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Oooo, dat wist ik niet, in dat geval stel ik mijn opmerking bijNee, ik geloof niet dat ik het zo snel gedaan zou hebben.
Heb je overigens voor of na 't knoeien van verf op de raamrubbers besloten dat ze vervangen moesten worden?
Ik heb trouwens wel eens gehoord dat raamrubbers op een boor vervangen 'a hell of a job' is. Heb je het weleens eerder gedaan?
Dank je!quote:Op maandag 1 mei 2006 16:01 schreef Remco_h het volgende:
goed bezig conflict, knapt goed op met zown sloot witte verf!
die brandblusser vind ik een + punt op je boot/schip, is die brandblusser de enige die aan boord is?? is die nog goed?
ga je ook nog wat aan de kussens en bekleding doen?
geef moeder de vrouw een naaimachine, paar m2 stof en een lading schuimrubber...quote:Op maandag 1 mei 2006 16:06 schreef Conflict het volgende:
[..]
Dank je!
Dat is de enige branblusser. Ik had er ook al aan gedacht om er ook nog een in de kajuit te hangen. De blusser is goed, ik heb het nagekeken. Geschikt voor A, B en C branden.
Ik heb eens zo'n bedrijfscursus gedaan voor brandbestrijding, ik weet er dus wel wat van![]()
De kussens en de bekleding wil ik ook gaan vervangen. Dat is alleen iets van latere zorg, eerst schilderen![]()
Biancavia en een naaimachinequote:Op maandag 1 mei 2006 16:08 schreef Remco_h het volgende:
[..]
geef moeder de vrouw een naaimachine, paar m2 stof en een lading schuimrubber...
probleem opgelost...
een extra brandblusser zou geen kwaad kunnen, better safe than sorry....
Alleen het schilderen?quote:Op maandag 1 mei 2006 16:15 schreef skiczukie het volgende:
Wat heeft het nu gekost in totaal?
Stoer hoor.quote:Op maandag 1 mei 2006 16:20 schreef Conflict het volgende:
[..]
Alleen het schilderen?
Ik schat ongeveer 70 euro.
Okee dan, dat valt ook nog mee. En wat kost de ligplaats vanaf nu per maand of per jaar, of hoe werkt zoiets?quote:Op maandag 1 mei 2006 16:20 schreef Conflict het volgende:
[..]
Alleen het schilderen?
Ik schat ongeveer 70 euro.
Vanaf het begin, met ligplaats, aankoop, verzekering en alles wat ik erbij heb gekocht, ongeveer 3300 euro.
Ja maar ik had best veel nog. Ik heb alleen drie blikken verf, een blik menie en een blik grondverf + wat schuurpapier gekocht.quote:Op maandag 1 mei 2006 16:21 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Stoer hoor.Ik ben al bijna meer kwijt als ik een vouwfietsje opknap.
Ik heb net de rekening binnen. Het gaat per vierkante meter van de boot. Mijn boot is 14,3 vierkante meter, dan komt er nog 35 euro servicekosten (dat is dus ook de walstroom en drinkwater) bij. Je moet per jaar betalen, in mijn geval is de totale jaarrekening 469,86quote:Op maandag 1 mei 2006 16:22 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Okee dan, dat valt ook nog mee. En wat kost de ligplaats vanaf nu per maand of per jaar, of hoe werkt zoiets?
Dat is wel een fijne gedachte,dat je auto veilig staat en dat ze ook niet zomaar bij je boot kunnen.quote:Op maandag 1 mei 2006 16:24 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik heb net de rekening binnen. Het gaat per vierkante meter van de boot. Mijn boot is 14,3 vierkante meter, dan komt er nog 35 euro servicekosten (dat is dus ook de walstroom en drinkwater) bij. Je moet per jaar betalen, in mijn geval is de totale jaarrekening 469,86![]()
Nu heb ik dus een vaste ligplaats en er is een afsluitbaar terrein waar je je auto kan parkeren als je aan het varen bent.
Nee, nog geen kachel. Ik moet eens kijken wat de mogelijkheden zijnquote:Op maandag 1 mei 2006 17:54 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Dat is wel een fijne gedachte,dat je auto veilig staat en dat ze ook niet zomaar bij je boot kunnen.
Zit er overigens ook een kachel in?
Zo weinigquote:Op maandag 1 mei 2006 16:24 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik heb net de rekening binnen. Het gaat per vierkante meter van de boot. Mijn boot is 14,3 vierkante meter, dan komt er nog 35 euro servicekosten (dat is dus ook de walstroom en drinkwater) bij. Je moet per jaar betalen, in mijn geval is de totale jaarrekening 469,86![]()
Nu heb ik dus een vaste ligplaats en er is een afsluitbaar terrein waar je je auto kan parkeren als je aan het varen bent.
Als het een watergekoelde moter is dan zou je er een kachel radiateur in kunnen hangen,die de kajuit kan verwarmen.quote:Op maandag 1 mei 2006 18:01 schreef Conflict het volgende:
[..]
Nee, nog geen kachel. Ik moet eens kijken wat de mogelijkheden zijn![]()
Meteenquote:Op maandag 1 mei 2006 18:51 schreef Duderinnetje het volgende:
O wat wordt 'ie mooi!!
Ik wil verdorie meteen ook een boot
Ik kom een keertje meevaren hoor!!
Dat klinkt ook goed.quote:Op maandag 1 mei 2006 16:24 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik heb net de rekening binnen. Het gaat per vierkante meter van de boot. Mijn boot is 14,3 vierkante meter, dan komt er nog 35 euro servicekosten (dat is dus ook de walstroom en drinkwater) bij. Je moet per jaar betalen, in mijn geval is de totale jaarrekening 469,86![]()
Nu heb ik dus een vaste ligplaats en er is een afsluitbaar terrein waar je je auto kan parkeren als je aan het varen bent.
huhquote:Op maandag 1 mei 2006 20:50 schreef R_ON het volgende:
Opknappen van een bootje? Hulp is altijd welkom, Freddy.
Ik zou het niet doen ,plexi is zeer weersgevoelig en krast snel .quote:Op maandag 1 mei 2006 15:58 schreef Conflict het volgende:
[..]
. Ik ga er trouwens gewoon plexiglas in zetten, gehard glas is niet te betalen.
Is dat lexan niet heel erg veel duurder? Ik zal me er toch eens wat beter in verdiepen. Het moet wel zelf te doen zijn en zeker niet al te duur. Ik kan niet zo heel veel geld uitgeven op het moment.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 07:35 schreef Foo_niks het volgende:
[..]
Ik zou het niet doen ,plexi is zeer weersgevoelig en krast snel .
Met een lage zon zie je geen ruk meer,dan kan je beter voor lexan gaan.
Gehard glas is overgens ook niet zo fijn aangezien dit bij breuk in duizenden stukjes uiteen valt.
Vroeger gebruikten we nog wel eens een soort staalglas (gelaagd) wat je met een goede decoupeerzaag kon bewerken om ruiten in kranen en grondverzetmachine's te vervangen.
Weet echter niet wat je daar op dit moment voor betaald ,toendertijd was je een gulden of veertig kwijt voor een ruit twee maal de grootte van jou schuit.
Je schiet lekker op ,kit je je naden ook vooraf af met overschilderbare polyurethaankit.?
Scheelt je een hoop roestvorming aangezien vocht zich niet meer in holtes kan verzamelen.
Interessant, als het past, ik weet niet hoe hoog die ramen zijn. Er staan iig meer van zulke advertenties.quote:Nieuw Lexan polycarbonaat HELDER 3mm stukken van 30 x 74 cm
10 stukken voor 60,- euro
20 stukken voor 110,- euro
30 stukken voor 150,- euro
Nieuw in folie gesealed.
Er zit nu ook plexiglas in, dat is echt aan vervanging toe. Eens in de tien jaar vervangen lijkt me niet zo'n probleem eigenlijk.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 08:17 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik ken de eigenschappen van plexiglas niet, maar van Lexan weet ik (been there, seen that) dat het na een jaar of 10 ook oerlelijk is van de zon! Er door heen kijken is dan niet leuk meer, en moet het vervangen worden...
Is je huidige glas zo slecht dat je het wil vervangen? (de rubbers kan ik me voorstellen, maar het glas zelf?)
Nee is niet verplicht, al hoort het wel een beetje natuurlijk bij dit bootjequote:Op dinsdag 2 mei 2006 17:18 schreef Conflict het volgende:
Weet iemand trouwens of zo'n mastje verplicht is? Of wat het nut ervan is? Het doet me denken aan een jezuskruis![]()
Ik heb er nu dus een op mijn boot en ik vind het zo enorm lelijk. Ik zet liever gewoon een toplichtje op een pijpje, dat een meter boven de stuurhut uitsteekt.
NEE, geen vlaggetjesquote:Op dinsdag 2 mei 2006 18:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik zou hem laten staan! Lelijk of niet, het is een hele mooie plek voor je toplicht, ankerboei, vlaggetjes, waslijn (!), etc.!
Bij C branden kun je beter de gaskraan dichtdraaien... anders heb je wel t brandje uit, maar zegt het daarna alsnog heel hard boemquote:Op maandag 1 mei 2006 16:06 schreef Conflict het volgende:
[..]
Dat is de enige branblusser. Ik had er ook al aan gedacht om er ook nog een in de kajuit te hangen. De blusser is goed, ik heb het nagekeken. Geschikt voor A, B en C branden.
Ik heb eens zo'n bedrijfscursus gedaan voor brandbestrijding, ik weet er dus wel wat van![]()
Als je een C brand op zo'n klein bootje hebt kan je beter over boord springenquote:Op dinsdag 2 mei 2006 18:56 schreef winterapfel het volgende:
[..]
Bij C branden kun je beter de gaskraan dichtdraaien... anders heb je wel t brandje uit, maar zegt het daarna alsnog heel hard boem![]()
Ieder zijn ding, maar ik zou hem ook zeker laten staanquote:Op dinsdag 2 mei 2006 17:41 schreef Conflict het volgende:
Ik vind het knap lelijk, zo'n paal op mijn boot en of 'ie er nou bij hoort, ik sloop 'm er af, hup op marktplaats ermee![]()
Een klein mastje op de stuurhut moet zeker volstaan. Een klein lampje erop en je bent klaar. De rest kan je erop hangen als je het nodig hebt.quote:Op woensdag 3 mei 2006 09:27 schreef Conflict het volgende:
deom, misschien ga ik dan wel voor een afneembaare mast, of iets van aluminium ofzo, ik vind dat ding gewoon zo lelijk.
Ik zat er aan te denken om iets van een klein mastje te maken op de stuurhut.
Een Nederlandse vlag heb ik wel, die staat achterop. Ik moet eens een nieuwe kopen want deze is erg smerig.
Ik dacht dat je niet zomaar een radarrefrlector mag hebben, dan moet je toch zelf ook een radar hebben?
De wateralmanak hebben we al aan boord, nog nooit ingekeken
Is dit serieus een regel? Kromme vlaggenmast mag niet?! Wat erg...quote:Mocht je nog een vlaggenmast nodig hebben, neem dan een rechte. Gebogen zien er wel leuk uit maar zijn voor gebruik alleen toegestaan op platbodems.
Ja, dat hebben wij goed begrepenquote:Op donderdag 4 mei 2006 17:49 schreef RemcoDelft het volgende:
Begrijp ik dan goed dat er een borgpen zit, die afbreekt als je over een boomstronk o.i.d. vaart? Klinkt wel logisch.
nee.quote:Op donderdag 4 mei 2006 18:30 schreef Hendrik38 het volgende:
hebben jullie het nu over de breekpen in de schroef...?
Beetje lastig als je hard komt aanvaren en je moet afremmen.quote:Op zondag 7 mei 2006 18:51 schreef Conflict het volgende:
en de achteruit is nog steeds kapot
Maar goed, ik vind achteruit varen toch niks aan![]()
Kwestie van goed inschatten en in de haven heel erg langzaam varen en met de hand in de box aanleggen.quote:Op zondag 7 mei 2006 19:27 schreef marky het volgende:
[..]
Beetje lastig als je hard komt aanvaren en je moet afremmen.
Het eerste tochtje van Kapitein Conflict en Kapitein Biancaviaquote:Op zondag 7 mei 2006 20:01 schreef Conflict het volgende:
De vijfde al hoor!quote:Op zondag 7 mei 2006 20:56 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Het eerste tochtje van Kapitein Conflict en Kapitein Biancavia![]()
Op zondag valt het mee, door de weeks lijkt het net alsof je op zee bent, met al die grote schepen en hun golvenquote:
Drukste stukje binnenwater van heel Europa is het...quote:Op zondag 7 mei 2006 22:31 schreef Conflict het volgende:
[..]
Op zondag valt het mee, door de weeks lijkt het net alsof je op zee bent, met al die grote schepen en hun golven
Geen vaarbewijs nodig voor de 'grote rivieren'?quote:Op zondag 7 mei 2006 18:44 schreef Conflict het volgende:
Zo dan, we zijn net met onze grote vriend Juiced wezen varen. Was echt lekker. We zijn de grote rivier, de Merwede op geweest.
Ja hoor, met drie mensen als je wilquote:Op zondag 7 mei 2006 22:35 schreef Duderinnetje het volgende:
O wat geweldig!
Kun je eigenlijk ook op het bootje slapen Conflict?
Jeetje, weer over die vaarbewijzen hequote:Op zondag 7 mei 2006 22:41 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Geen vaarbewijs nodig voor de 'grote rivieren'?
Volgens mij is dat alleen als je schip harder dan 12 km/u kan lopen.quote:Op zondag 7 mei 2006 22:41 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Geen vaarbewijs nodig voor de 'grote rivieren'?
nee, dat klopt niet. Langer dan 15 meter of harder dan 20 km/puquote:Op maandag 8 mei 2006 03:13 schreef Steijn het volgende:
[..]
Volgens mij is dat alleen als je schip harder dan 12 km/u kan lopen.
Ik vind golven juist leukquote:Op maandag 8 mei 2006 03:12 schreef Steijn het volgende:
[..]Ja en blijf vooral weg van de Dordtse Kil, wat een golfslag veroorzaken die schepen.
![]()
Wij voeren een keer over het Dordtse Kil, kwam er zo'n duwbak voorbij op volle snelheid, die golven waren ruim een meter hoog. In een zeilbootje van 6 meter vond ik dat niet zo leuk.quote:
Een beetje Kapitein gaat daar juist hard op.quote:Op maandag 8 mei 2006 03:20 schreef Steijn het volgende:
[..]
Wij voeren een keer over het Dordtse Kil, kwam er zo'n duwbak voorbij op volle snelheid, die golven waren ruim een meter hoog. In een zeilbootje van 6 meter vond ik dat niet zo leuk.![]()
Ik geef juist een flinke stoot gas en ga er recht op af!quote:Op maandag 8 mei 2006 03:20 schreef Steijn het volgende:
[..]
Wij voeren een keer over het Dordtse Kil, kwam er zo'n duwbak voorbij op volle snelheid, die golven waren ruim een meter hoog. In een zeilbootje van 6 meter vond ik dat niet zo leuk.![]()
quote:Op maandag 8 mei 2006 03:24 schreef Conflict het volgende:
Ik geef juist een flinke stoot gas en ga er recht op af!![]()
Zo te lezen heb je ook nog een motor met aardig koppel die dat wel trekt zolang die niet achteruit hoeft.quote:Op maandag 8 mei 2006 03:24 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik geef juist een flinke stoot gas en ga er recht op af!![]()
Die motor is echt geweldig ja. Het bootje gaat niet hard maar je kan wel flink optrekkenquote:Op maandag 8 mei 2006 03:28 schreef sig000 het volgende:
[..]
Zo te lezen heb je ook nog een motor met aardig koppel die dat wel trekt zolang die niet achteruit hoeft.![]()
Een boot zoals deze moet niet hard gaan.quote:Op maandag 8 mei 2006 03:31 schreef Conflict het volgende:
[..]
Die motor is echt geweldig ja. Het bootje gaat niet hard maar je kan wel flink optrekken
En dat achteruit varen is gewoon een kwestie van even een palletje vast zetten, mij zelf lukt het alleen niet, ik zal dus ff moeten wachten tot de vorige eigenaar terug van vakantie is.
Oke de eerste waar wij foto's van zien danquote:
Ja, mooi he!quote:Op maandag 8 mei 2006 23:10 schreef LeNeHe het volgende:
Leuk bootje hoor! Die 5e foto is bekend terrein voor mij (dijkgezicht van Papendrecht)![]()
Daar zitten een paar hele mooie tussen inderdaad.quote:Op maandag 8 mei 2006 23:14 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ja, mooi he!
Zelfs Nico Knol maakt niet zulke mooie foto's.
nee, fout.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 18:12 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat stuur is toch zeker voor je auto he, niet voor je boot?!
Wat was er mis met het stuur wat je nu had?quote:Op zaterdag 13 mei 2006 17:12 schreef Conflict het volgende:
Ik heb een ander stuur gekocht
[afbeelding]
Voor 16 euro![]()
Lekker richting het noordenquote:Op zondag 14 mei 2006 03:05 schreef MissHobje het volgende:
Kun je lekker mee vakantie vieren... varend door NL
We wonen toch niet in Friesland!quote:Op zondag 14 mei 2006 20:10 schreef AlwaysConnected het volgende:
Conflict
Politie jaagt achter snelle speedboot aan
niet weer hezo hard varendat mag niet
Wat voor staartstuk is het? Is je motor toevallig een Volvo Penta AQ115? Dan zal je wel een 100 (A of B) staartstuk hebben. Borgpen gebroken? Dat lijkt me dan errug sterk! Wel moeten er dan 2 haken zitten die als er in zijn achteruit geschakeld wordt, moeten haken achter de tiltpen (ook wel eens borgpen genoemd). Deze is bij de Volvo Penta 100 drive echter zo dik, dat ik eerder verwacht dat de haken niet meer naar beneden gaan.quote:Op donderdag 4 mei 2006 09:12 schreef Conflict het volgende:
Ik heb het ook ff nagevraagd op een ander forum en daar zeggen ze dat er een borgpen gebroken moet zijn.
en is je achteruit al heel?quote:Op vrijdag 7 juli 2006 10:48 schreef Conflict het volgende:
Er zijn eigenlijk geen updates
We hebben een plek waar de boot na de zomer uit het water gehaald wordt. Dit is op een bedrijf van een oom van Biancavia Nu willen we er gewoon mee gaan varen deze zomer
Er is een ding afgebroken. Ik was van plan om 'm maandag uit het water te laten tillen en dan de boel ff vast te zetten met een slangenklem. Dat is wel niet zo handig in de biesbosch maar daarom heb ik dus een dieptemeter aangeschaft.quote:
Dieptemetersquote:Op vrijdag 7 juli 2006 10:53 schreef Conflict het volgende:
[..]
Er is een ding afgebroken. Ik was van plan om 'm maandag uit het water te laten tillen en dan de boel ff vast te zetten met een slangenklem. Dat is wel niet zo handig in de biesbosch maar daarom heb ik dus een dieptemeter aangeschaft.
De reparatie van dat ding is erg prijzig en ik kan nu nergens terecht voor reparatie vanwege het hoogseizoen.
Ja, maar geen eagle!quote:Op vrijdag 7 juli 2006 20:32 schreef Hendrik38 het volgende:
Dieptemeter was in de aanbieding bij de lidl voor iets van 35 euro!!!!
Ja, dat is die beugel. En nee, daar komen geen grote krachten op te staan. Tenminste, een rvs beugeltje van 4mm dik of 20 tie-wraps is genoeg om 'm tegen te houdenquote:Op maandag 10 juli 2006 18:13 schreef RemcoDelft het volgende:
Die "beugel" die je wilt vervangen, is dat de "beugel" die moet voorkomen dat de motor omhoog gaat bij achteruitvaren? Komen daar dan niet erg grote krachten op te staan?
Pimp my bootquote:Op maandag 10 juli 2006 17:56 schreef Conflict het volgende:
Ik lul gewoon verder in mijn eentje hoor
Ik heb de geluidsinstallatie uit de auto in de boot gezet. Mooie 80 watt 4-weg speakers, VDO dayton radio/cd met MP3 en in de kuip komen nog twee 40 watt speakers.
[afbeelding]![]()
Ik heb net ook gekeken nar een goede slangenklem, alleen is dat nergens verkrijgbaar. Ik kreeg de tip van Marsepein om tie-wraps te gebruiken. Ik heb ze gekocht, lekkere grote en morgen spring ik ff in het water en dan ga ik het repareren. Ik kon er zo niet bij.
O bedankt, dan ga ik daar eens kijken, dan gooi ik dat horrenspul gewoon weg, ik heb namelijk al een horquote:Op dinsdag 11 juli 2006 16:22 schreef funkyskunkie het volgende:
Volgens mij kun je bij de Xenos/ Wibra/ Giraffe van dat kant en klare muggengaas kopen, daar zit ook dubbelzijdig klitteband bij.
Even het gaas op maat maken en voila, je muggenhor![]()
* edit: ik zie het al 1,79 euro bij de Xenos, genoeg voor een raam van 1.30 bij 1.50.
Zit voldoende klittenband bij om evt 2 horren te maken van 1.30 bij 0.75.
Lijkt mij genoeg om je vluchtluik muggenproof mee te maken![]()
Ohh ff kijken of ze dat nog hebben, bedanktquote:Op woensdag 12 juli 2006 14:12 schreef onderjas het volgende:
Conflict, die plak klitteband hebben ze nu bij de aldi als je dat nog zoekt.
Raak je weer te waterquote:Op woensdag 12 juli 2006 19:15 schreef Conflict het volgende:
Ik was trouwens nog in het water gesprongen met die tie-wraps, ik heb een half uur lang in het water gelegen, twintig tie-wraps erom gedaan. Achteruit werkte tien keer en toen knapten ze toch, ik dacht nog wel dat het zou houden. Ik ga toch maar voor de slangenklem.
ach ja, ben h=et nu gewend, ik ga alleen niet meer in die haven het water in, het stinkt, je zit echt puur in dat afvalwater met je lijfquote:
Waarom neem je geen klein spanbandje ,twee en halve ton trekkracht en je kon hem nog losmaken ook als het noodzakelijk mog zijnquote:Op woensdag 12 juli 2006 19:15 schreef Conflict het volgende:
Ik was trouwens nog in het water gesprongen met die tie-wraps, ik heb een half uur lang in het water gelegen, twintig tie-wraps erom gedaan. Achteruit werkte tien keer en toen knapten ze toch, ik dacht nog wel dat het zou houden. Ik ga toch maar voor de slangenklem.
Daar heb ik aan zitten denken maar dat spul vergaat onder water.quote:Op woensdag 12 juli 2006 20:35 schreef Foo_niks het volgende:
[..]
Waarom neem je geen klein spanbandje ,twee en halve ton trekkracht en je kon hem nog losmaken ook als het noodzakelijk mog zijn
Minder beschadigingen ook dan zo'n ongeile slangklem
Nylon?,je moet natuurlijk niet van die Wolfcraft troep kopenquote:Op woensdag 12 juli 2006 20:40 schreef Conflict het volgende:
[..]
Daar heb ik aan zitten denken maar dat spul vergaat onder water.
Tssss... meteen verzakenquote:Op woensdag 12 juli 2006 22:56 schreef tnimble het volgende:
Hij zit vast in het water zijn motor achteruit te repareren op dit moment Dude
Ja maar er mag echt geen speling op komen te staan en het moet een beetje flexibel zijn. Ach, ik ga nog wel eens kijken in de bouwmarkt. Over boord springen en zo'n beugel erop zetten is zo gedaanquote:Op donderdag 13 juli 2006 11:18 schreef Joene het volgende:
je moet zo een beugel halen uit de bouwmark waarmee je een regenbuis tegen de muur klemt ., en die aan elkaar verbinden met een boutje en moertje.
pcies.quote:Op donderdag 13 juli 2006 11:22 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ja maar er mag echt geen speling op komen te staan en het moet een beetje flexibel zijn. Ach, ik ga nog wel eens kijken in de bouwmarkt. Over boord springen en zo'n beugel erop zetten is zo gedaan![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |