De naam van deze boot is al vaker gewijzigd en hij is nog nooit gezonkenquote:Op donderdag 13 april 2006 19:33 schreef RemcoDelft het volgende:
Weet je dan niet dat het zwaar tegen traditie is om de naam van een boot te veranderen? Landrot
Ik heb 1 tip als je toch gaat klussen: gooi die WC er uit! Want binnenkort mag je geen onderwater-toilet meer gebruiken!
Het kost dus vijf liter euro 95 per uur. Dat is niet goedkoop. Toch nemen we het voor lief, de prijs van de boot was erg laag.quote:Op donderdag 13 april 2006 19:36 schreef Brighteyes het volgende:
*Zeker volgen gaat...
Ik vind het zo'n schattig ding! Ik had er alleen heel naief nooit bij stil gestaan dat het ook nog geld kost om ermee te varen.![]()
12 volt ja.quote:Op donderdag 13 april 2006 19:37 schreef Martijn_77 het volgende:
Ben benieuwd wat het eindresultaat gaat worden
Wat is eigenlijk de boordspanning van die boot 12V ?
Hoe kom je hierbij? Een inboard is veel degelijker, stiller, groter en zuiniger!quote:Ik ga misschien de motor verkopen en een buitenboordmotor plaatsen, dit verbuikt wat minder, neemt minder ruimte in beslag en is makkelijker te onderhouden. Maar goed, dat komt nog.
Ik heb nu een 115 PK motor uit 1972, dat verbuikt zeker wel meer dan een 10 PK Buitenboord motor. En los daarvan is een BBmotor makkelijker in onderhoud, vaak nieuwer en maakt het een boel ruimte vrij.quote:Op donderdag 13 april 2006 19:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe kom je hierbij? Een inboard is veel degelijker, stiller, groter en zuiniger!
Eigenlijk zou je een dieseltje moeten hebben, zo'n 1 liter per uur ding.
Hebben de meeste ligplaatsen geen 220 aansluiting?quote:Op donderdag 13 april 2006 19:41 schreef Conflict het volgende:
[..]
12 volt ja.
Ik heb al een aggreaat aangeschaft
De ligplaats die we nu hebben heeft wel walstroomaansluiting en we mogen dat onbeperkt gebruiken. Alleen alj je gaat varen heb je alleen maar een 12 volt aansluiting. En ik heb natuurlijk dat aggregaatje. Nu nog een omvormer.quote:Op donderdag 13 april 2006 19:47 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Hebben de meeste ligplaatsen geen 220 aansluiting?
Verbruik is ook niet het grootste probleem. Het is iets waar ik over na zit te denken. Nu laat ik deze motor er lekker in zitten.quote:Op donderdag 13 april 2006 19:47 schreef RemcoDelft het volgende:
Buitenboordmotoren draaien grofweg een liter per pk (volgas). Die 115 pk uit 1972 draait op een rustig standje...
Die buitenboordmotor zal ook meer onderhoud nodig hebben. Zelf weten, maar ik denk dat je er spijt van krijgt.
Hoeveel herrie maakt dat aggregaat eigenlijk?quote:Op donderdag 13 april 2006 19:49 schreef Conflict het volgende:
[..]
De ligplaats die we nu hebben heeft wel walstroomaansluiting en we mogen dat onbeperkt gebruiken. Alleen alj je gaat varen heb je alleen maar een 12 volt aansluiting. En ik heb natuurlijk dat aggregaatje. Nu nog een omvormer.
Nee hoor, ik open een topic als ik iets niet weet. Over de meeste dingen open ik namelijk geen topic, alleen kwamen er bij de aankoop van mijn bootje veel nieuwe dingen op me af.quote:Op donderdag 13 april 2006 20:08 schreef hermandeperman het volgende:
Je opent echt over iedere vraag die in je opkomt een topic eh
verkapte TVP
En dan nog... dat mag in K&W!quote:Op donderdag 13 april 2006 20:08 schreef hermandeperman het volgende:
Je opent echt over iedere vraag die in je opkomt een topic eh
verkapte TVP
Ik wilde het eerst niet doen, maar ik kwam gisteren tot de ontdekking dat de stalen platen er al liggen. Precies op maat. De stuurhut wordt eraf geslepen en de platen worden er dan tussen gezetquote:Op donderdag 13 april 2006 22:30 schreef Duderinnetje het volgende:
Prachtig bootje Conflict!
Hoe ga je het verhogen van de stuurhut aanpakken?
Hij is 6,50 lang en 2,20 breed.quote:Op donderdag 13 april 2006 22:53 schreef arithaterhorst het volgende:
Wat een gafe boot zeg!![]()
Als je de binnenboord moter naar buiten kan doen heb je veel meer aan de kajuit.
Hoe lang is ie? Mag ik schatten? 8 meter?![]()
* heeft op zo'n soort boot gewoond in de Veerhaven in r'dam
Gaaf man. Wat is de planning, qua af zijn enzo? (voor zover een boot echt af kan zijn: always room for improvemtnquote:
Hij was 9 1/2 meter lang. Woondeel & slaapdeel apart, keukentje met tostioventje, wc & douche. Er zat een watertank in voor de douche, gasflessen voor gas en de verwarming liep op dieseloliequote:Op zo'n boot kan je toch niet wonen?![]()
Ik probeer de boot gewoon varend te houden. Dus kleine stukjes per keer aanpakken. Nu ben ik dus begonnen met het dakje in de stuurhut. De boot ligt dicht bij de kraan, ik kan hem zo op de kant laten zetten. Misschien ga ik dat doen als ik de buitenkant ga schilderen.quote:Op vrijdag 14 april 2006 08:10 schreef arithaterhorst het volgende:
[..]
Gaaf man. Wat is de planning, qua af zijn enzo? (voor zover een boot echt af kan zijn: always room for improvemtn).
Dat is dan wel te doen, maar in mijn bootje kan je voorin niet staan. Ik zou er niet echt op kunnen wonen. Een douche gaat niet passen en verwarming heb ik ook niet.quote:Hij was 9 1/2 meter lang. Woondeel & slaapdeel apart, keukentje met tostioventje, wc & douche. Er zat een watertank in voor de douche, gasflessen voor gas en de verwarming liep op dieselolie![]()
Mag ik dat even nuanceren?quote:Op donderdag 13 april 2006 19:33 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb 1 tip als je toch gaat klussen: gooi die WC er uit! Want binnenkort mag je geen onderwater-toilet meer gebruiken!
Ik heb een groot deeel op dat forum gelezen.quote:Op vrijdag 14 april 2006 08:23 schreef deom het volgende:
[..]
Mag ik dat even nuanceren?
Je mag inderdaad vanaf 1 januari 2009 niet meer op het water lozen. Daarmee is het niet verboden een onderwatertoilet te gebruiken, als je de afvoer maar aansluit op een vuilwatertank. Deze kun je in veel havens met een pomp leeg laten maken. Het voordeel is dat je dan niet met een tank hoeft te slepen.
Nu heb ik de regels niet geheel doorgelezen, maar het zal wel zo zijn dat je nog steeds een afvoer naar buiten mag hebben, zodat je bijvoorbeeld op zee nog steeds op het buitenwater kan lozen. Met een drieweg kraan en een goede pomp kun je dan nog steeds je tank legen als je niet in staat bent een pompinstallatie te vinden. Nu weet ik uit ervaring dat het leegpompen van een 125 liter tank in een paar minuten is gebeurd, en ik kan je zeggen dat je daar niets van ziet, zolang de afvoer maar diep genoeg onder water zit en je een vermalende pomp gebruikt.
Ik ben ook bezig met de aanschaf van eenbootje en ik weet zeker dat daar een onderwatertoilet in komt, met bovengenoemde faciliteiten. Je heb namelijk mooie tankjes die om je toilet heen passen, zodat je niet heel veel ruimte inlevert. Ik zou hem dus lekker laten zitten.
Hier kun je er wat meer over lezen, incusief mijn oplossing http://www.watersport.nl/forum/forum_posts.asp?TID=921&PN=1&TPN=3
Ik kan je zeker vertellen dathet werken op een scheepswerf geen garantie is voor een goede behandeling van je schip. Daar heb ik de afgelopen jaren al te veel voor meegemaakt. Controleer gewoon even of het geheel netjes is aangesloten. Je hebt er trouwens zat boeken voor bijvoorbeeld http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK&BOL_OWNER_ID=666792448quote:Op vrijdag 14 april 2006 08:36 schreef Conflict het volgende:
Dat van dat electrische systeem is een goede tip. Op deze manier heeft de vorige eigenaar ook altijd de accu geladen, ik ga ervan uit dat het goed is. De vorige eigenaar werkt bij een scheepswerf, kan me niet voorstellen dat dat dan verkeerd is.
Ik zal toch even voor de zekerheid bellen of het goed zit nu.
De oplader zit gewoon op de + en de - . Zo is het me verteld.
Dat is duidelijk zo. Beste is dus een inboard dieseltje... Ik zal er eens over nadenken.quote:Op vrijdag 14 april 2006 08:52 schreef deom het volgende:
Dan nog even over de buitenboordmotor. Het water waar je op vaart kan best heftig golven door beroepsvaart. Met een buitenboordmotor heb je dan snel de kans dat je staartstuk uit het water komt. Je motor krijgt echter wel zijn koelwater via dit staartstuk en als de koelwaterstroom nu veel wordt onderbroken vindt je moto dat niet fijn. Je zou altijd kunnen kijken voor een kleinere (diesel) motor. Een ship van deze afmetingen zal zo;n 2000 kilo wegen. Uitgaande van 5 pk per ton waterverplaatsing om aan de rompsnelheid te komen zou je met 10 pk uit moeten komen. Omdat je op stroom zal varen is 20 tot 25 pk wat comfortabeler.
Even voor je eigen beeld. Ik heb de laatste jaren gevaren op schip van 11.00 x 4.00 meter. Dit schip woog 13500 kilo en had een standaard motor van 80 pk. In dit schip lag een 125 pk diesel die nooit boven de 1800 toeren uitkwam, zelfs niet met windkracht 8 recht van voren op het Volkerak. Deze motor gebruikte maximaal 3,75 liter diesel per uur, maar gemiddeld kwamen we op 2,5 kiter met ebruik van een generator.
Tenzij je achter je schip wilt waterskien, zou ik gaan voor een veel kleinere hekdrive motor in plaats van een buitenboord motor.
Aan de rompvorm te zien is het een waterverplaatser. Uitgaande van een lengte waterlijn van 6 meter zou de theoretische rompsnelheid 6 knopen zijn. Omgerekend naar kilometers is dat 11 kilometer per uur. Nu is planeren met een waterverplaatser niet echt mogelijk, maar omdat deze boot zo overpwered is, neem ik er geen vergif op in dat hij de20 kilometer per uur niet haalt (= de grens voor een vaarbewijs).quote:Op vrijdag 14 april 2006 10:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Even nieuwsgierig zijn: hoe hard vaart de "1 april" met z'n 115 pk inboard?
Goed gerekend dus. Blijkbaar is je waterlijn net iets langer, of pak je extra kilometers door de grote motor. Als je echt niet harder kan, hoef je dus gen vaarbewijs te hebben, al is het wel zo prettig als je weet hoe de regels zijn.quote:Op vrijdag 14 april 2006 11:04 schreef Conflict het volgende:
Hij gaat 13 KM per uur, dat is ooit gemeten met GPS. Ik zal het binnenkort nog eens doen, samen met mijn buurman in de haven, die heeft zo'n ding. deom zat erg dicht in de buurt dus
deom, misschien kan jij me ff helpen met iets. Ik probeer me te registreren op dat watersportforum, maar ik krijg geen activatiemailtje, ook kan ik nergens een emailadres van een beheerder vinden. Zo wordt het me wel erg moeilijk. Misschien kan je ff een berichtje plaatsen?
Ik ga zometeen een peragoschijf halen, ik zie dat mensen er zeer enthousiast over zijn. Zo'n schijf kost wel een paar tientjes, maar dan krijg je stalen oppervlakten fantastisch kaal![]()
Ok, jammer van dat forum!quote:Op vrijdag 14 april 2006 11:21 schreef deom het volgende:
[..]
Goed gerkend dus. Blijkbaar is je waterlijn net iets langer, of pak je extra kilometers door de grote motor.
Ik kan je niet helpen op het watersportforum. Ik ben er namelijk geen lid. Ik kwam er met google, daarvoor kende ik het niet eens. Mijn kennis komt uit de waterkampioen en zeilen en 20 jaar ervaring.
Die schijf heb ik ook goede berichten over gehoord, maar ik heb er geen ervaring mee. Gelukkig is het in de watersport zo dat er voor ieder goed bericht 20 negatieve berichten zijn. Iedereen heeft wel zijn eigen mening over wat wel en niet kan. Gewoon proberen dus. Als het niet werkt, kun je altijd nog terugvallen op het ouderwetse handwerk. Ze zeggen niet voor niets "Koop een boot, werk je dood"![]()
Zoek naar een diesel motor voor je boot, als ik het goed heb mag je met boten 'rode' diesel tanken dit heeft een lagere betasting.quote:Op donderdag 13 april 2006 19:39 schreef Conflict het volgende:
[..]
Het kost dus vijf liter euro 95 per uur. Dat is niet goedkoop. Toch nemen we het voor lief, de prijs van de boot was erg laag.
Dat heb je niet goed. In Nederland mag je alleen gewone diesel tanken. Je mag wel rode diesel in je tank hebben zitten als je dit in Belgie getankt hebt. Je moet dan wel middels een log aannemelijk kunnen maken dat je ook echt in Belgie hebt getankt. Stiekum tussendoor bijvullen met rode diesel is er dus niet bij.quote:Op vrijdag 14 april 2006 11:35 schreef harryharry het volgende:
[..]
Zoek naar een diesel motor voor je boot, als ik het goed heb mag je met boten 'rode' diesel tanken dit heeft een lagere betasting.
Nee, zegt me niks. Mijn boot ligt in de Wantijhavenquote:Op vrijdag 14 april 2006 13:01 schreef macmouse het volgende:
Even een vraagje tussendoor, ligplaats 'Grote Hoofd' in Dordrecht, zegt jou dat iets ?
Vroeger mocht je wel rode diesel tanken met pleziervaart, ik vaar al een tijdje niet meer. Ben wel opzoek naar een bootje omdat ik sinds een jaar een huis aan het water heb met eigen aanlegsteigerquote:Op vrijdag 14 april 2006 11:41 schreef deom het volgende:
[..]
Dat heb je niet goed. In Nederland mag je alleen gewone diesel tanken. Je mag wel rode diesel in je tank hebben zitten als je dit in Belgie getankt hebt. Je moet dan wel middels een log aannemelijk kunnen maken dat je ook echt in Belgie hebt getankt. Stiekum tussendoor bijvullen met rode diesel is er dus niet bij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |