abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39581373
Ik wil een watervoorziening aanleggen in mijn boot. Dit wil ik doen met ver jerrycans van 20 liter. Twee aan de ene en twee aan de andere kant van de boot. Belangrijk is dat als de kraan open staat, er uit alle jerrycans tegelijk evenveel water getapt wordt. Als het niet gelijk gaat, hangen we natuurlijk scheef.

Ik heb een tekeningetje gemaakt, ik hoop dat jullie het begrijpen

Mijn vraag, moet ik nou die vulleiding naar iedere tank leggen of voorziet de zwaartekracht hierin

* Conflict zit al zo lang te kijken.

Ik wil het graag weten zodat ik weet welke materialen ik nodig heb. Verdere tips zijn natuurlijk ook welkom

[ Bericht 1% gewijzigd door Conflict op 06-07-2006 19:47:27 ]
pi_39582327
als de leidingen maar dik genoeg zijn zorgt de zwaarte kracht als het goed is ervoor dat alle tanken gevuld worden.
  donderdag 6 juli 2006 @ 20:08:21 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_39582436
Heb je geen plek voor een hele mooie zinken watertank?
80 liter is trouwens niet veel, dat heb je met 2 dagen koken/tandenpoetsen/afwassen wel op.
Volgens de "wet van de communicerende vaten" loopt het water vanzelf naar alle jerrycans. De slangen er tussen zorgen dan voor het effect van 1 tank met "slingerschotten": tenslotte wil je niet dat het al te veel gaat klotsen binnenin.
Dat scheef-hangen valt wel mee, als je zelf naar de andere kant loopt, scheelt dat meer!

Zorg wel voor *smaakvrije* slangen! Niets zo vervelend als altijd een plasticsmaak aan je water...
Op het plaatje zit je vulopening hoger dan je beluchting........ Zo pomp je je boot vol
censuur :O
  donderdag 6 juli 2006 @ 20:13:13 #4
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_39582587
gewoon 2 tanks nemen appart vullen en met 2 dompel pompen in iedere tank das veel makkelijker.
pi_39583157
Ik zou me drukker maken over hoe ik een tap moet menemen met die boot
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_39585406
Ik ga gebruik maken van vier jerrycans en dit is ook echt de constructie die ik ga maken. Geen rvs want dat kan ik niet betalen en geklots heb ik nu ook niet met dezelfde jerrycans. 80 liter water aan een kant of 40 liter aan beide kanten maakt wel degelijk uit! En het gaat natuurlijk ook om het gemak om maar een systeem te hoeven vullen.

Alles ligt er al, zou dus alleen een kwestie zijn van jerrycans aan elkaar koppelen. Met een paar slangetjes en t stukken ben ik dan klaar
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:49:09 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_39586098
Je hebt natuurlijk maximaal 40 liter aan 1 kant, in het extreme geval dat 2 van de 4 jerrycans compleet leeg zijn:)
pi_39586266
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 21:49 schreef RemcoDelft het volgende:
Je hebt natuurlijk maximaal 40 liter aan 1 kant, in het extreme geval dat 2 van de 4 jerrycans compleet leeg zijn:)
Maximaal 40 liter aan een kant klopt dus niet als ze gekoppeld zijn. De vraag was ook vooral of het werkt met maar een vulopening, ik wil het gewoon graag op deze manier doen, iets scheefhangen is al vervelend. Verder wil ik ook dat ze aan elkaar gekoppeld zijn zodat ik niet vier losse tanks hoef te vullen. Dit is gewoon een veel gebruikt systeem, alleen dan met twee tanks.

Ook kan ik vier losse jerrycans veel makkelijker wegwerken onder de bankjes van de boot. Daarnaast hoef ik het systeem niet telkens heel ingewikkeld te reinigen, maaer ik kan gewoon af en toe de jerrycans vervangen.

En voor de duidelijkheid, een jerrycan van 20 liter kost 5 euro, een echte watertank van 40 liter kost al snel 100 euro. Dit is gewoon verreweg de goedkoopste oplossing.

Die vulopening komt dus aan de zijkant van de boot, buiten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Conflict op 06-07-2006 21:58:53 ]
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:57:05 #9
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_39586430
edit:Meh, dat staat in het plaatje
Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_39604409
Vaak is een vuldop voor water tussen de 35 en 50mm. Dat is een vrij brede slang. Eigenlijk moet je de jerrycans met dezelfde dikte verbinden. Bij sommige jachthavens is de vulslang nl best breed, en komt er veel water uit. Anders denk je dat alles vol zit, maar stroomt het water gewoon niet snel genoeg naar de andere jerrycans.

Zelf gebruik ik het water niet als direct drinkwater. Alleen na koken voor koffie of thee. Er zijn ook speciale flesjes op de markt met spul om het water wat langer goed te houden.
pi_39620959
Ik heb in alle jaren dat ik vaar nog nooit een vulsslang in de haven gezien die dikker is dan een standaard tuinslang, dus dat moet het probleem niet zijn.

Ik zou je nig een andere tip van de hand willen doen, die ik heb van iemand op de jachthaven. Neem kunststof buis. Twee dikke buizen, aan iedere kan een en je hebt hele mooie tanks.
80 liter is zeker voldoende voor een aantal dagen. Als je een beetje je best wilt doen, kun je hier ongeveer 7 dagen mee uit de voeten. Wij hebben jaren met 100 liter gedaan en dan moesten we na 4 dagen tanken, maar dan douchten we ook nog een of twee keer snel. Je moet alleen de kraan niet laten lopen als je iets aan het doen bent.
Vetus heeft flexibele watertanks. wel iets duurder, 121 euro voor 70 liter, maar die zijn in het onderhoud wel iets vriendelijker.

Als je jerrycans gaat gebruiken, neem dan wel zwarte. Als je transparante neemt, zul je snel last hebben met algen in de tank. Dat zal met de getekende opzet toch snel een probleem zijn, want er zijn veel hoekjes waar stilstaand water is. Door de beluchting zulle alle tanks even snel leeglopen, op voorwaarde dat ze even hoog zijn opgesteld.

Neem in de je kostenplaatje ook de pomp mee. Reken op een euro of 50, maar ook hier geldt: ind e watersportwinkel is dezelfde pomp 2 keer zo duur als in de campingwinkel.
  zaterdag 8 juli 2006 @ 09:11:38 #12
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_39627002
deom ==> Ik heb ze regelmatig gezien! 300 liter in 5 minuten
pi_39627700
Deom, bedankt voor de duidelijke uitleg.

Ik vind 80 liter meer dan voldoende. Over het algemeen drink ik toch bier en mijn vriendin drinkt water, maar dat doen we gewoon uit flessen die in de koelkast gaan. Ik ga er dus van uit dat we niet drinken uit de kraan, en om te koken is het water goed genoeg. In iedere haven kan je water tappen en wij gaan echt niet de zee op of dagen weg zonder ergens te komen waar geen water is. Ik denk dat 20 liter per dag al genoeg is.

Dat van die buizen is echt een fantastisch idee. Maar welke buizen bedoel je? Rioleringspijpen? Dat zou helemaal een goede oplossing zijn.

De pomp heb ik al en de kraan ook. De situatie is nu dat ik twee jerrycans onder de gootsteen heb staan. Ik moet dus twee jerrycans eruit pakken en onder de kraan op de kant houden. Ook moet ik de slang van de pomp wisselen als er een leeg is.

Die vaste watertanks van vetus zijn echt te duur, die koop ik echt niet. Ik heb nog zo veel dingen te doen aan mijn boot en het moet allemaal low-budget.

Het voordeel van de jerrycans is dus dat je ze makkelijk uit de boot kan halen, ze dan kan reinigen of vervangen.

Die buis van de vulopening maak ik gewoon op de maat van de standaar vuldoppen die te koop zijn, daar past een flinke tuinslang wel in en anders als het een keer niet past dan loop ik wel een keer met de slang naar binnen om te vullen.

Ik moet ook nog een vuiwatertank, daar ga ik me ook eens in verdiepen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Conflict op 08-07-2006 10:35:01 ]
pi_39682203
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 09:11 schreef RemcoDelft het volgende:
deom ==> Ik heb ze regelmatig gezien! 300 liter in 5 minuten
Waar waren die als ik die 600 liter tank moest vullen in de brandende zon Ze zullen er zijn, maar ze zijn geen gemeengoed in de gemiddelde jachthaven waar Conflict zijn tanks gaat vullen.

@Conflicht: Het zullen inderdaad PVC buizen moeten worden. Ik zag ze tot 63 cm doorsnee dus er moet een maat te vinden zijn die onder je banken past. Even rekenen wat de gewenste maat en inhoud moet zijn en je bent zo klaar. Verbinden kun je doen met een flexibele slang onder je vloertje door. In principe hoeft dit maar een kleine slag te zijn. Het gaat erom dat de tanks kunnen niveleren, dus als je een slang neemt van 20mm, kun je goed uit de voeten. Dat is een aardig dikke slang en die ben ik alleen tegen gekomen in Hellevoetsluis, maar aangezien de druk daar erg laag is heb je in de praktijk nog steeds weinig water.

Ga je toch een toilet aan boord nemen? Voor zover mij bekend mag je je kraantje namelijk gewoon blijven lozen. Het zou dus alleen voor een toilet zijn, en omdat je eerder zei dat je die eruit gaat halen. Overigens gaan de regels pas in op 1 januari 2009. Dat is pas over 2,5 jaar en als ze in die tijd de AOW kunnen afschaffen zou dit ook wel eens uitgesteld kunnen worden.
  maandag 10 juli 2006 @ 09:13:38 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_39682327
Een links kabinet zal geen milieuregels versoepelen...
Je mag de "kleine boodschap" trouwens wel gewoon in het water blijven doen.
pi_39682464
Leuk onderwerp! En dat idee van die riloeringspijp is wel een om te onthouden. Hoe reken j eook alweer uit hoeveel liter erin gaat ? afvooer buis van laten we zeggen 19 cm diameter. Hoeveel liter heb je dan per meter buis ??? Als je dan aan beide zijde van die pijp idd schroefdoppen monteerd, standaard materiaal, kun je ze altijd simpel schoonmaken. (winteronderhoud) Volgens mij ben je als je dat riool/afvoerspul gebruikt idd helemaal lowbudget bezig en het is net zo goed! pompje van marktplaats en klaar is het...
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  maandag 10 juli 2006 @ 09:32:57 #17
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_39682630
Gompy ==> berekening per meter.
Maar is zo'n rioleringspijp wel geschikt voor drinkwater? Komen daar geen oplosmiddelen (giftig of met smaakje) uit?

[ Bericht 16% gewijzigd door Conflict op 10-07-2006 10:20:27 ]
pi_39682728
Inhoud is pi*0.09*1 = 0.29 kubieke meter. 29 liter dus. Met twee buizen van 30 cm x 1 meter kom je op 47 liter. Totaal 94 liter, dat is meer dan riant. Als je de tank goed schoon houdt kun je er ooh prima uit drinken. Je moet de tank alleen in het voorjaat goed schoonmaken.
pi_39682802
quote:
Op maandag 10 juli 2006 09:32 schreef RemcoDelft het volgende:
Maar is zo'n rioleringspijp wel geschikt voor drinkwater? Komen daar geen oplosmiddelen (giftig of met smaakje) uit?
bedankt voor de formule

wat de smaak betreft. Het woprdt pas een rioleringspijp als je 'm daar voor gebruikt. Nu wordt het een waterpijp

[ Bericht 8% gewijzigd door Conflict op 10-07-2006 10:20:53 ]
pi_39682920
quote:
Op maandag 10 juli 2006 09:32 schreef RemcoDelft het volgende:
Het is discutabel zie http://www.gatago.com/nl/reizen/camper/17053834.html Wellicht goed even na te gaan. Ik ken mensen die het hebben, maar niet iedereen is bezorgd om zijn gezondheid, dus checken is geen slecht idee. Als hem zoals je eerder stelde alleen als afwaswatertank gaat gebruiken zou ik me er niet druk om maken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Conflict op 10-07-2006 10:21:19 ]
pi_39683653
Ik heb even in jullie berichten de link aangepast, die maakte heel de lay-out kapot.

Ik vind het gebruik maken van PVC buis erg makkelijk. Zo hoef ik niks te slopen of aan te passen op de jerrycans. Een PVC pijp is natuurlijk ook zeer makkelijk schoon te maken, de bedoeling is dat het systeem makkelijk demontabel is zadat ik het kan schoonmaken.

Ik zit eraan te denken om meerdere kleine buizen te gebruiken, dan kan ik het misschien wel onder de vloervlonders maken, daar wordt de boot ook lekker stabiel van.

Die berekening van de inhoud komt ook wel goed van pas.

Ik maak me niet zo'n zorgen over de drinkbaarheid van het water. Ik weet dat PE wel het beste is, ik zal eens kijken of er nergens PE buizen voor gebruikt worden. Anders neem ik gewoon PVC. Het is toch om af te wassen, tanden te poetsen en koffie te zetten. We nemen gewoon wat flessen water mee om te drinken.

Nogmaals, een pomp heb ik al!

Even over die wc, ik laat dat nu voor wat het is, ik heb dus al een wc aan boord! En een grote boodschap mag absoluut niet op de wc, dat kan je namelijk niet wegpompen. Ik weet nog niet wat ik doe, liefst sloop ik 'm eruit en zet er een chemisch toillet in, maar dat bekijk ik later pas.

Het liefste zou ik natuurlijk alles bij Vetus bestellen, alleen moet mijn bootje echt low-budget, anders kunnen we het gewoon niet betalen, alles is zo verschrikkelijk duur!

Vandaag gaan we trouwens lekker varen, vanavond is er bij de haven een concert en blijven we (voor de eerste keer) op de boot slapen
pi_39684721
quote:
Op maandag 10 juli 2006 10:32 schreef Conflict het volgende:
Ik heb even in jullie berichten de link aangepast, die maakte heel de lay-out kapot.

Ik vind het gebruik maken van PVC buis erg makkelijk. Zo hoef ik niks te slopen of aan te passen op de jerrycans. Een PVC pijp is natuurlijk ook zeer makkelijk schoon te maken, de bedoeling is dat het systeem makkelijk demontabel is zadat ik het kan schoonmaken.

Ik zit eraan te denken om meerdere kleine buizen te gebruiken, dan kan ik het misschien wel onder de vloervlonders maken, daar wordt de boot ook lekker stabiel van.

Die berekening van de inhoud komt ook wel goed van pas.

Ik maak me niet zo'n zorgen over de drinkbaarheid van het water. Ik weet dat PE wel het beste is, ik zal eens kijken of er nergens PE buizen voor gebruikt worden. Anders neem ik gewoon PVC. Het is toch om af te wassen, tanden te poetsen en koffie te zetten. We nemen gewoon wat flessen water mee om te drinken.

Nogmaals, een pomp heb ik al!

Even over die wc, ik laat dat nu voor wat het is, ik heb dus al een wc aan boord! En een grote boodschap mag absoluut niet op de wc, dat kan je namelijk niet wegpompen. Ik weet nog niet wat ik doe, liefst sloop ik 'm eruit en zet er een chemisch toillet in, maar dat bekijk ik later pas.

Het liefste zou ik natuurlijk alles bij Vetus bestellen, alleen moet mijn bootje echt low-budget, anders kunnen we het gewoon niet betalen, alles is zo verschrikkelijk duur!

Vandaag gaan we trouwens lekker varen, vanavond is er bij de haven een concert en blijven we (voor de eerste keer) op de boot slapen
Leuk joh! veel plezier!!

Op boot slapen is leuk hoor. Heb het zelf vaak gedaan op een Valk.
pi_39685178
quote:
Op maandag 10 juli 2006 11:21 schreef Gompy58 het volgende:

[..]

Leuk joh! veel plezier!!

Op boot slapen is leuk hoor. Heb het zelf vaak gedaan op een Valk.
Ik heb ook weleens op een valk geslapen, gelukkig is dit wat luxer
  maandag 10 juli 2006 @ 17:12:07 #24
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_39695152
Zwaar offtopic maar toch ook niet, zojuist gezien: een 25 jaar oude watertank (300 liter), RVS, gelast door een professioneel "watertank-lasser"... Aan de onderkant zitten nu 20+ kleine gaatjes waar heel langzaam water door komt!
Oftewel RVS heb je ook niet voor het leven...
pi_39695493
quote:
Op maandag 10 juli 2006 17:12 schreef RemcoDelft het volgende:
Zwaar offtopic maar toch ook niet, zojuist gezien: een 25 jaar oude watertank (300 liter), RVS, gelast door een professioneel "watertank-lasser"... Aan de onderkant zitten nu 20+ kleine gaatjes waar heel langzaam water door komt!
Oftewel RVS heb je ook niet voor het leven...
Ik zou dat ook niet vertrouwen eigenlijk

Ik heb in een kunststoffabriek gewerkt en dat materiaal ken ik en vertrouw ik voor 100%

Er zit zelfs een watertank in mijn boot, daar is een groot gat in gezaagd en fungeert nu als kast voor de gasfles, dat zal ook niet voor niks zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')