abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36952913
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 13:52 schreef bankrupcy het volgende:
115 PK
Alsof je met een vrachtwagendiesel in een panda zit en alleen in de eerste versnelling mag rijden.

20 PK zal meer dan genoeg zijn, en probeer hem toch in te bouwen. Het kan dan een stuk stiller zijn op de boot en dat is wel lekker in de Biesbosch.

Het schuren van een stuk staal heb ik gedaan met een boormachine en een schijf met dikke nijlon draden (gamma, ja). Dat werkte nog steeds kut, maar het staal beschadigde niet, en ik was in ca 2 uur klaar. 0,5 m2 en 4 dikke lagen verf.
Die peragoschijven kosten 50 euro per stuk ofzo. Wat bedoel je dan precies voor een nijlonschijven? Ik ken het niet.
  vrijdag 14 april 2006 @ 15:25:13 #52
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_36955581
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 13:53 schreef harryharry het volgende:

[..]

Vroeger mocht je wel rode diesel tanken met pleziervaart, ik vaar al een tijdje niet meer. Ben wel opzoek naar een bootje omdat ik sinds een jaar een huis aan het water heb met eigen aanlegsteiger Loop te denken aan een petterson snipa.
Vroeger was alles beter
Je mag nu alleen nog rode diesel gebruiken voor je kachel. Maar dan moet het wel uit een aparte tank komen.

Politieboten varen trouwens wel op rode diesel!
censuur :O
pi_36956131
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 15:25 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Vroeger was alles beter
Je mag nu alleen nog rode diesel gebruiken voor je kachel. Maar dan moet het wel uit een aparte tank komen.

Politieboten varen trouwens wel op rode diesel!
En je mag er op koken natuurlijk. Politieboten zijn beroepsvaart en dus toegestaan.

Even ontopic. Ik zag een kooktoestel. Is dat op gas of spiritus. Als het op gas is, kijk dan even je slangen en drukregelaar na, want die worden nogal eens vergeten te vervangen na een paar jaar (20 jaar is niet een paar). Ook zijn eventuele schotdoorvoeren in het verleden niet altijd helemaal goed gedaan. Tegenwoordig is de standaard dat je voor een doorvoer een doorvoertule gebruikt, in plaats van de veel gebruikte manier van een gat boren en de slang erdoor. Ik heb wel gezien dat er dan tegen het schuren een stukje keukenpaier om de slang werd gewikkeld.
En heb je een goede plek voor het opbergen van je gasfles? Een stalen bun is vrij eenvoudig te maken en geeft erg veel veiligheid aan boord.

Ik zag dat je ook het electrische systeem gaat vervangen. Als ik jou was, dan zou ik het meteen dubbeldraads uitvoeren, dus een aparte draad voor de - in plaats van via de scheepshuid.

[ Bericht 0% gewijzigd door deom op 14-04-2006 16:01:34 (Typefoutje) ]
pi_36960636
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 15:43 schreef deom het volgende:

[..]

En je mag er op koken natuurlijk. Politieboten zijn beroepsvaart en dus toegestaan.

Even ontopic. Ik zag een kooktoestel. Is dat op gas of spiritus. Als het op gas is, kijk dan even je slangen en drukregelaar na, want die worden nogal eens vergeten te vervangen na een paar jaar (20 jaar is niet een paar). Ook zijn eventuele schotdoorvoeren in het verleden niet altijd helemaal goed gedaan. Tegenwoordig is de standaard dat je voor een doorvoer een doorvoertule gebruikt, in plaats van de veel gebruikte manier van een gat boren en de slang erdoor. Ik heb wel gezien dat er dan tegen het schuren een stukje keukenpaier om de slang werd gewikkeld.
En heb je een goede plek voor het opbergen van je gasfles? Een stalen bun is vrij eenvoudig te maken en geeft erg veel veiligheid aan boord.

Ik zag dat je ook het electrische systeem gaat vervangen. Als ik jou was, dan zou ik het meteen dubbeldraads uitvoeren, dus een aparte draad voor de - in plaats van via de scheepshuid.
Hij zit in een stalen kast, de slangen zijn allemaal kort geleden nieuw aangelegd. Of dat zo door een gat heen gehaald is moet ik ff checken. Goeie tip!
pi_36961887
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 18:16 schreef Conflict het volgende:

[..]

Hij zit in een stalen kast, de slangen zijn allemaal kort geleden nieuw aangelegd. Of dat zo door een gat heen gehaald is moet ik ff checken. Goeie tip!
Kijk dan meteen even of er een afvoergaatje naar buiten is. Gas is zwaarder dan lucht, en mocht het bij de fles gaan lekken, dan moet dat weg kunnen lopen, anders krijg je een mooie bak gevuld met gas.
pi_36964487
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 19:02 schreef deom het volgende:

[..]

Kijk dan meteen even of er een afvoergaatje naar buiten is. Gas is zwaarder dan lucht, en mocht het bij de fles gaan lekken, dan moet dat weg kunnen lopen, anders krijg je een mooie bak gevuld met gas.
Ik zal het morgen eens checken
pi_36966771
Gave boot Conflict,nu moet je ff flink beunen,maar dadelijk in de zomer kun je lekker met een biertje en je hengel in de zon zitten op het water .
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 14 april 2006 @ 22:34:49 #58
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_36968013
Als je je dak gaat verhogen kan je je losse dak toch laten stralen/schoperen ?
Scheelt je nu een hoop troep en uren en een resultaat wat je zelf nooit bereikt met je sguurmasjientje.
Klaar?
Ik niet!
  vrijdag 14 april 2006 @ 23:26:48 #59
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_36969698

Geen idee hoe het heet, maar het werkte prima.

PS is dat La Cavia die daar ligt?
pi_36979723
Kathodische bescherming

Zinkstaven
athodische bescherming

Voor het beschermen van metalen delen onder water is kathodische bescherming door middel van anoden noodzakelijk. Wij adviseren voor zout water zinkanoden en voor zoet water magnesiumanoden. Aluminiumanoden
zijn geschikt voor zowel zoet als zout water.
Top Volg Project
pi_36985802
Je hebt toch wel 'iets' van een vaarbewijs gehaald ofzo he?

Zelf kom ik uit een gezin van binnenvaartschippers en we kunnen ons soms groen en geel ergeren aan mensen van de pleziervaart

Verder leuk bootje. Is het een peerenboom of een Ten Broeke kruiser?

[ Bericht 7% gewijzigd door Bierie op 15-04-2006 18:21:23 ]
Profiel opgeheven.
  zaterdag 15 april 2006 @ 22:13:34 #62
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_36991628
Wat Bierie zegt: vaarbewijs heb je niet zo zeer nodig, maar zo'n ANWB-cursusboek doorlezen is *zeker* aan te raden als je echt "landrot" bent! Binnenvaartschepen hebben een dode hoek van soms wel honderden meters, ook als jij denkt er "makkelijk" voor langs te kunnen, ziet dat schip jou al niet meer.
Maar ook meer praktische dingen met kleine schepen, zoals in sluizen... Hoe werkt dat? Ik heb landrotten gezien die een touw om een railing knopen (huurboten )... Waarom steken al die mensen hun hand naar elkaar op bij het passeren? Wat voor verlichting heb je nodig als je vaart? Of moet dat schip van links met die grote zwarte bol mij voorrang geven (hint: het ligt voor anker!)... Wat zijn die witte rondom schijnende lampjes 's nachts (ankerschepen), wanneer heeft die zeilboot voorrang, etc.!

*edit*: wat is een linksdraaiende schroef? Hoe werkt dat met afremmen/achteruitvaren? Hoe vaar je van lagerwal weg bij windkracht 8? 't Staat allemaal in het grote boek

*edit2*: achteruitvaren zal je met hekdrive niet veel moeite mee hebben:)

*edit3*: nog een hele leuke: het "blijf weg sein": Als iemand met gestrekte armen langzaam staat te zwaaien: zo snel mogelijk zo ver mogelijk uit de buurt gaan! Vooral leuk bij kegelschepen...

[ Bericht 9% gewijzigd door RemcoDelft op 15-04-2006 22:48:31 ]
  zaterdag 15 april 2006 @ 22:22:22 #63
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_36991793
Rot-topic! Nu wil ik ook weer een bootje...
  zaterdag 15 april 2006 @ 22:44:19 #64
144541 zwelgje81
http://forum.fok.nl/topic/8562
pi_36992270
Conflict succes man, leuk bootje om te zien
pi_36998546
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 22:34 schreef Foo_niks het volgende:
Als je je dak gaat verhogen kan je je losse dak toch laten stralen/schoperen ?
Scheelt je nu een hoop troep en uren en een resultaat wat je zelf nooit bereikt met je sguurmasjientje.
Ik ga de stuurhut pas over een tijd verhogen, nu wilde ik gewoon iets aanpakken en ben op verschillende plekken binnen begonnen. Ik wil het ook graag zelf doen. Ik kan ook de hele boot laten stralen en dan laten schilderen, maar dan is het opknapwerk er niet meer, iets wat ik juist leuk vind.
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 18:15 schreef Bierie het volgende:

Zelf kom ik uit een gezin van binnenvaartschippers en we kunnen ons soms groen en geel ergeren aan mensen van de pleziervaart

Verder leuk bootje. Is het een peerenboom of een Ten Broeke kruiser?
Ik heb geen vaarbewijs, die hoef ik ook niet te hebben en ik denk ook niet dat ik die ga halen. Ik heb genoeg ervaring om te varen in dit bootje. Heb het vaarbewijsboek gelezen en ligt nu in de boot

Het is geen merkboot, maar ik vind hem zelf op een peerenboom lijken.

en RemcoDelft, achteruitvaren gaat idd heel erg makkelijk, het is trouwens een rechtsdraaiende schroef.

Gisteren heb ik al een deel van het dak kaal gemaakt, dit keer met verfafbijt, ik heb het helemaal opgeruwd en weer opnieuw in de menie gezet. Het valt wel tegen dat staal, misschien had ik beter een houten boot kunnen kopen

[ Bericht 20% gewijzigd door Conflict op 16-04-2006 08:44:56 ]
pi_36998562
Tof bootje!

Waar vaar je dan straks? Biesbos?
pi_36998567
quote:
Op zondag 16 april 2006 08:46 schreef Nolius het volgende:
Tof bootje!

Waar vaar je dan straks? Biesbos?
Ja, het is vijf minuten varen en dan zit je in de Hollandsche Biesbosch
  zondag 16 april 2006 @ 10:00:01 #68
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_36999051
Even nieuwsgierig zijn: Hoe "werkt dat", een boot kopen? Je geeft een stapeltje geld en krijgt de sleutel? Of moet je nog iets tekenen? Voor zover ik weet zijn er geen eigendomspapieren o.i.d. ...
pi_36999081
quote:
Op zondag 16 april 2006 10:00 schreef RemcoDelft het volgende:
Even nieuwsgierig zijn: Hoe "werkt dat", een boot kopen? Je geeft een stapeltje geld en krijgt de sleutel? Of moet je nog iets tekenen? Voor zover ik weet zijn er geen eigendomspapieren o.i.d. ...
Ik heb het geld via de bank overgemaakt. Verder heb ik de verzekeringspapieren van de vorige eigenaar ingezien. De koop hebben we vastgelegd in een koopcontract.
  zondag 16 april 2006 @ 12:24:45 #70
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_37001815
quote:
Op zondag 16 april 2006 08:37 schreef Conflict het volgende:

Het valt wel tegen dat staal, misschien had ik beter een houten boot kunnen kopen
Geloof me het onderhoud van een houten schip is vele male groter/moeilijker.

Tupperwarebak (polyester ) bus Jif in het voorjaar en gaan
Klaar?
Ik niet!
pi_37001902
quote:
Op zondag 16 april 2006 12:24 schreef Foo_niks het volgende:

[..]

Geloof me het onderhoud van een houten schip is vele male groter/moeilijker.

Tupperwarebak (polyester ) bus Jif in het voorjaar en gaan
Polyester wil ik niet! Nee, ik moet gewoon ff wennen aan dat staal. Ik zit eraan te denken om hem op de kant te zetten.
  zondag 16 april 2006 @ 13:19:30 #72
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_37003160
quote:
Op zondag 16 april 2006 12:28 schreef Conflict het volgende:

[..]

Polyester wil ik niet! Nee, ik moet gewoon ff wennen aan dat staal. Ik zit eraan te denken om hem op de kant te zetten.
Hey, op de kant kan je niet varen!!
Als je onderwaterschip pas gedaan is, zou ik zeggen, laat hem lekker in het water liggen. Wat is er nou fijner dan een beetje klussen voor anker in de zon?
pi_37003204
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 23:26 schreef bankrupcy het volgende:

PS is dat La Cavia die daar ligt?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_37005290
quote:
Op zondag 16 april 2006 13:19 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hey, op de kant kan je niet varen!!
Als je onderwaterschip pas gedaan is, zou ik zeggen, laat hem lekker in het water liggen. Wat is er nou fijner dan een beetje klussen voor anker in de zon?
Ik wil de buitenkant slijpen met een haakse slijper

Dat mag niet als ie in het water ligt.

Daarbij komt dat het maar een paar euro kost om hem op de kant te leggen, de boot ligt zo dicht bij de kraan dat ik 'm niet eens hoef te starten. Als ik klaar ben kan 'ie weer in het water.

Die antifouling kan ik ff vervangen want die is overal kapot volgens mij.
pi_37007996
quote:
Op zondag 16 april 2006 14:47 schreef Conflict het volgende:

[..]

Je zou kunnen overwegen de antifouling helemaal weg te laten. Voor jouw bootje ben je al snel 100 euro kwijt aan de antifouling. Natuurlijk heb je met aangroei iets meer weerstand, maar tegen de tijd dat je daar voor 100 euro benzine mee op gevraen hebt, zou je ook al toe zijn aan nieuwe antifouling. Zomers als het lekker weer is, en je toch aan het zwemmen bent, gooi je even een bezem langs de romp, en dan kun je er weer even tegenaan. Het is maar een idee.
pi_37008069
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:07 schreef deom het volgende:

[..]

Je zou kunnen overwegen de antifouling helemaal weg te laten. Voor jouw bootje ben je al snel 100 euro kwijt aan de antifouling. Natuurlijk heb je met aangroei iets meer weerstand, maar tegen de tijd dat je daar voor 100 euro benzine mee op gevraen hebt, zou je ook al toe zijn aan nieuwe antifouling. Zomers als het lekker weer is, en je toch aan het zwemmen bent, gooi je even een bezem langs de romp, en dan kun je er weer even tegenaan. Het is maar een idee.
Ik wist niet dat dat kon! Dat is veel makkelijker idd, ik kan overal bij, als ik in het water ga kan ik zelfs de onderkant raken met een borstel.
  zondag 16 april 2006 @ 16:19:10 #77
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_37008472
quote:
Op zondag 16 april 2006 14:47 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ik wil de buitenkant slijpen met een haakse slijper

Dat mag niet als ie in het water ligt.

Daarbij komt dat het maar een paar euro kost om hem op de kant te leggen, de boot ligt zo dicht bij de kraan dat ik 'm niet eens hoef te starten. Als ik klaar ben kan 'ie weer in het water.

Lekker zeg, anti fouling verwijderen met een slijptol.
Beetje agent Orange laten verwaaien ,en daarna zeker genieten van de misvormde babies in rolstoeltjes als je voorbij vaart.
Klaar?
Ik niet!
pi_37008655
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:19 schreef Foo_niks het volgende:

[..]

Lekker zeg, anti fouling verwijderen met een slijptol.
Beetje agent Orange laten verwaaien ,en daarna zeker genieten van de misvormde babies in rolstoeltjes als je voorbij vaart.
Antifouling verwijderen met een slijptol

Hoe kom je erbij? Ik wil de buitenkant doen, onderwaterschip niet, die is nog goed. Die antifouling mag eraf, maar dat doen ze voor je als de boot uit het water gehaald wordt, als je dat wil.
  zondag 16 april 2006 @ 17:20:56 #79
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_37010375
Op 2e hands sites wordt regelmatig koperhoudende antifouling aangeboden. Dat mag weer, het verbod is door de rechter ongeldig verklaard. Het is wel schadelijk voor het milieu, maar het werkt! De zogenaamde milieuvriendelijke anti-fouling werkt voor geen meter namelijk...
Een nieuw verbod op koperhoudende antifouling komt vast wel weer trouwens.
Ik kwam ooit een artikel tegen over onderwaterschip-poets-machines op jachthavens: daar vaar je in, borstels er langs, en je bent weer schoon!

*edit* Dit lijkt me een goed moment om te vertellen dat ik van het milieu ben

[ Bericht 16% gewijzigd door RemcoDelft op 16-04-2006 17:34:19 ]
pi_37012980
quote:
Op zondag 16 april 2006 17:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Op 2e hands sites wordt regelmatig koperhoudende antifouling aangeboden. Dat mag weer, het verbod is door de rechter ongeldig verklaard. Het is wel schadelijk voor het milieu, maar het werkt! De zogenaamde milieuvriendelijke anti-fouling werkt voor geen meter namelijk...
Een nieuw verbod op koperhoudende antifouling komt vast wel weer trouwens.
Ik kwam ooit een artikel tegen over onderwaterschip-poets-machines op jachthavens: daar vaar je in, borstels er langs, en je bent weer schoon!

*edit* Dit lijkt me een goed moment om te vertellen dat ik van het milieu ben
Op mijn boot zit nu koperhoudende antifouling

Mooi forum btw

Ik wil wel zo'n mailadres

[ Bericht 1% gewijzigd door Conflict op 16-04-2006 19:10:40 ]
pi_37016145
Antifouling heeft een tweeledige werking. Doordat het tijdens het varen afslijt, valt eventuele aangroei ook van je boot. Als de antifouling ook koperhoudend is, is het licht giftig waardoor de plantjes ook afsterven en makkeljker loslaten. Dit is met name voor zeilboten handig, want forse aangroei kan zo een halve knoop snelheid schelen. Voor een motorboot is het minder een probleem, want je geeft gewoon een beetje meer gas. Door de vaart vallen de plantjes er vanzelf af en met een borstel kom je een heel eind.

Overigens zul je de antifouling er in de haven niet afspuiten met een hogedrukreiniger. Daar is wel wat werk voor nodig.
  zondag 16 april 2006 @ 22:05:54 #82
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_37017797
Als je het zo bekijkt: antifouling zorgt dus voor een brandstofbesparing, en daarbij voor minder uitstoot van het o zo geliefde broeikasgas!
pi_37024470
quote:
Op zondag 16 april 2006 21:04 schreef deom het volgende:
Overigens zul je de antifouling er in de haven niet afspuiten met een hogedrukreiniger. Daar is wel wat werk voor nodig.
Dat doen ze in de haven voor je, als ze hem uit het water hijsen.
pi_37024543
quote:
Op zondag 16 april 2006 21:04 schreef deom het volgende:
Antifouling heeft een tweeledige werking. Doordat het tijdens het varen afslijt, valt eventuele aangroei ook van je boot.
Anti-fouling die slijt wordt zelfslijpende anti-fouling genoemd, maar er zijn nog veel meer soorten anti-fouling. Teer, koperhoudende anti-fouling, teflon anti-fouling, chloorrubber antifouling en een soort teervervanger zijn bekende anti-foulings. Ik heb zelf slechte ervaringen met zelfslijpende anti-fouling, het geeft enorm af, het is duur en het is lastig om aan te brengen. Teer werkt het best maar dat is helaas verboden. Wij hebben nu een teflonachtige anti-fouling er op zitten, het kost wat maar werkt erg goed. Er is slechts sprake van lichte aangroei en de aangroei die er op zit spuit je er na het seizoen zo af.
quote:
Bij zelfslijpende anti-fouling kun je volstaan met afspuiten onder hoge druk en vervolgens kun je zo weer een nieuwe laag aanbrengen. Voor wat betreft de andere anti-foulings moet je schuren maar het voordeel is dat deze anti-foulings duurzamer zijn zodat dat maar eens in de twee jaar hoeft. Als je trouwens wisselt van verfsysteem is het aan te raden alles kaal te halen zodat je dan een goede basis hebt voor het nieuwe systeem.
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 18:15 schreef Bierie het volgende:
Mogen CWO-diploma's ook? Mijn ervaring is dat de schepen die aso varen zijn trouwens vaak de schepen die juist een vaarbewijs vereisen.
quote:
Op zondag 16 april 2006 13:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat is er nou fijner dan een beetje klussen voor anker in de zon?
Klussen op een plek waar 220 Volt verkrijgbaar is. Wij doen het onderhoud aan onze boot altijd op de wal, werkt gewoon sneller. Dan kun je in de zomer lekker genieten en varen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Steijn op 17-04-2006 04:24:36 ]
pi_37025086
[quote]Op maandag 17 april 2006 04:17 schreef Steijn het volgende:

[..]

Teer werkt het best maar dat is helaas verboden. Wij hebben nu een teflonachtige anti-fouling er op zitten, het kost wat maar werkt erg goed. Er is slechts sprake van lichte aangroei en de aangroei die er op zit spuit je er na het seizoen zo af.
[..]

Mogen CWO-diploma's ook? Mijn ervaring is dat de schepen die aso varen zijn trouwens vaak de schepen die juist een vaarbewijs vereisen.
[..]

Mijn ouders en kennissen gaan altijd naar de werf in Begie om daar teer aan te laten brengen.
Dat spul werkt zoveel beter (en is gewoon veel goedkoper dan al die andere rotzooi) en als je een schip van ruim 70 meter heb dan scheelt dat uiteraard nogal

Ik vind alles best zolang mensen maar de basis doorhebben en elkaar niet in gevaar zie brengen. Iets wat ik nu nog altijd te vaak zie gebeuren.
Profiel opgeheven.
pi_37029154
misschien heb ik er over heen gelezen, waarom heb je een aggregaat gekocht?
de verlichting werkt toch allemaal op 12V? de koelkast waarschijnlijk op gas? waar heb je dan die 220 voor nodig?

Je gaat al t electrische opnieuw aanleggen, als je dat weer in 12V doet heb je volgens mij soeplere regelgeving (damnit, tis 12 jaar geleden dat ik dat op de mts kreeg)
ik heb persoonlijk ieT wat problemen met 220V in nattePlaatsen

Verder lijkt tie veel op t bootje wat een oom van mij vroeger had, erg veel lol opgehad als klein remcotje
Veel succes met t opknappen en veel plezier met t varen
suck my asshole taco bender
pi_37039023
quote:
Op maandag 17 april 2006 12:45 schreef Remco_h het volgende:
misschien heb ik er over heen gelezen, waarom heb je een aggregaat gekocht?
de verlichting werkt toch allemaal op 12V? de koelkast waarschijnlijk op gas? waar heb je dan die 220 voor nodig?

Je gaat al t electrische opnieuw aanleggen, als je dat weer in 12V doet heb je volgens mij soeplere regelgeving (damnit, tis 12 jaar geleden dat ik dat op de mts kreeg)
ik heb persoonlijk ieT wat problemen met 220V in nattePlaatsen

Verder lijkt tie veel op t bootje wat een oom van mij vroeger had, erg veel lol opgehad als klein remcotje
Veel succes met t opknappen en veel plezier met t varen
Toen ik die aggregaat kocht, had ik een ligplaats zonder walstroom. Voor een boormachine, schuurmachine enzo is het wel makkelijk dan.

Anders zit je altijd met een lege accu
pi_37039098
Ik ben trouwens net terug.

Ik wilde verder met mijn dakje, zag er erg tegenop. Met afbijt heb ik een pot per vierkante meter nodig, schuren lukt niet en slijpen mag niet. Komt mijn buurman en botenvriend met een verfschraper aanzetten. Ik had zo'n ding echt nog nooit gezien.

Het is een lange staaf staal met daaraan een stukje hard geslepen staal waarmee je met een haal alle verflagen, incl. de menielaag kan verwijderen. Ik heb de hele dag staan schrapen, ik heb de halve binnenkant kaal nu. Morgen ga ik weer schrapen en dan de rest van de week schilderen.

Morgen heb ik vast spierpijn, het was flink aanpoten. Ik heb iig nu wat meer vertrouwen erin. Morgen zal ik wat fotos maken, ik vergeet de camera steeds

Nu hoeft 'ie van mij ook niet meer op de kant. Ik vaar gewoon een stukje de haven uit en dan ga ik wel ergens ander schrapen. Niemand die er last van heeft. En dan ga ik gewoon stukje voor stukje doen. Dan kan de boot mooi in het water blijven liggen. Scheelt me een hoop geld, als ie op de kant ligt moet ik daar namelijk ook voor betalen en is mijn ligplaats in het water onbezet.
Zaterdag gaan we varen met juiced

[ Bericht 9% gewijzigd door Conflict op 17-04-2006 19:13:17 ]
pi_37039376
quote:
Op maandag 17 april 2006 18:57 schreef Conflict het volgende:
Ik wilde verder met mijn dakje, zag er erg tegenop. Met afbijt heb ik een pot per vierkante meter nodig, schuren lukt niet en slijpen mag niet. Komt mijn buurman en botenvriend met een verfschraper aanzetten. Ik had zo'n ding echt nog nooit gezien.

Het is een lange staaf staal met daaraan een stukje hard geslepen staal waarmee je met een haal alle verflagen, incl. de menielaag kan verwijderen. Ik heb de hele dag staan schrapen, ik heb de halve binnenkant kaal nu.
Zo'n verfschraper werkt heel erg goed inderdaad, gaat dwars door alle verflagen heen.
pi_37039472
quote:
Op maandag 17 april 2006 19:09 schreef Steijn het volgende:

[..]

Zo'n verfschraper werkt heel erg goed inderdaad, gaat dwars door alle verflagen heen.
Volgens mij is het nog beter dan zandstralen, het staal blijft lekker ruw waardoor de verf straks beter hecht

En het is net zoveel werk als slijpen volgens mij
  maandag 17 april 2006 @ 19:18:06 #91
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_37039562
Is je verfkrabber niet snel bot? Zo ja: koop een slijper, zo'n ding met 2 draaiende stenen. Een vlijmscherpe krabber scheelt enorm veel
pi_37039613
quote:
Op maandag 17 april 2006 19:18 schreef RemcoDelft het volgende:
Is je verfkrabber niet snel bot? Zo ja: koop een slijper, zo'n ding met 2 draaiende stenen. Een vlijmscherpe krabber scheelt enorm veel
Dat ding is van gehard staal, kan je drie boten mee doen, slijt niks. Maar goed, dit was een oude, morgen ga ik op zoek naar een krabber met een tweede handvat en waar je aan kan trekken, alleen dan wel een brede

Kijken of dat nog makkelijker gaat. Anders kan ik die van hem wel lenen.

Ik vind het ook een veel leuker idee om alles met de hand te doen.
  maandag 17 april 2006 @ 21:17:29 #93
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_37043646
"Standaard" verfkrabbers (in verschillende breedtes) kosten een paar euro bij de Gamma:
pi_37045809
quote:
Op maandag 17 april 2006 21:17 schreef RemcoDelft het volgende:
"Standaard" verfkrabbers (in verschillende breedtes) kosten een paar euro bij de Gamma:
[afbeelding]
daarmee lukt het heel wat minder goed.
  maandag 17 april 2006 @ 22:39:52 #95
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_37047022
quote:
Op maandag 17 april 2006 19:14 schreef Conflict het volgende:

[..]

Volgens mij is het nog beter dan zandstralen, het staal blijft lekker ruw waardoor de verf straks beter hecht

En het is net zoveel werk als slijpen volgens mij
Zandstralen mag al veertig jaar niet meer
Nou ik weet zeker van niet.
Die tramrailsen die jij trekt hebben bij elkaar een veel kleiner oppervlak dan een gestraald oppervlak met een oppervlaktegrofte van zeg 60 micron.
Dacht dat we over slijpen klaar waren

Snap trouwens niet wat je met die gore menie moet, er zijn toch veel betere conserveringsproducten ?
Klaar?
Ik niet!
pi_37054141
quote:
Op maandag 17 april 2006 22:39 schreef Foo_niks het volgende:

[..]

Zandstralen mag al veertig jaar niet meer
Nou ik weet zeker van niet.
Die tramrailsen die jij trekt hebben bij elkaar een veel kleiner oppervlak dan een gestraald oppervlak met een oppervlaktegrofte van zeg 60 micron.
Dacht dat we over slijpen klaar waren

Snap trouwens niet wat je met die gore menie moet, er zijn toch veel betere conserveringsproducten ?
Over slijpen waren we echt nog niet klaar hoor, sommige plekken moeten gewoon geslepen worden, of met perago. En van een verbod op zandstralen heb ik nooit gehoord. En ik weet niet waar je het over hebt met tramrailstrepen. Menie gebruik ik gewoon, is goed zat.

[ Bericht 4% gewijzigd door Conflict op 18-04-2006 09:31:37 ]
pi_37054792
quote:
Op maandag 17 april 2006 19:20 schreef Conflict het volgende:

[..]

Dat ding is van gehard staal, kan je drie boten mee doen, slijt niks. Maar goed, dit was een oude, morgen ga ik op zoek naar een krabber met een tweede handvat en waar je aan kan trekken, alleen dan wel een brede

[afbeelding]

Kijken of dat nog makkelijker gaat. Anders kan ik die van hem wel lenen.

Ik vind het ook een veel leuker idee om alles met de hand te doen.
Dit zijn inderdaad superdingen. Met losse mesjes dus altijd scherp. Wissel met enige regelmaat het mesje. Het lijkt of ze niet bot worden, maar dat gebeurd wel degelijk en dat merk je als je een nieuw mesje gebruikt.

En over die spierpijn, dat ben je over een week of wat weer vergeten, een mooi stukje verfwerk daar kijk je weer een hele tijd tegenaan. Maar ik denk dat je heel snel leert waar het spreekwoord "Koop een boot...." vandaan komt

Ik heb overigens eens 30 vierkante meter romp onder de waterlijn kaalgehaald. Dat was ongeveer 10 jaar lang antifouling weg tot op het polyester. Daar moet ik nu nog wel eens aan denken. Wat een klus was dat zeg. Dat laat me trouwens denken. Heb je wel een goede bescherming voor je ogen, mond en neus? Zeker als je zo ondersteboven aan het werk bent, zitten de verfresten binnen de kortste keren overal.
pi_37054918
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 09:58 schreef deom het volgende:

[..]

Dit zijn inderdaad superdingen. Met losse mesjes dus altijd scherp. Wissel met enige regelmaat het mesje. Het lijkt of ze niet bot worden, maar dat gebeurd wel degelijk en dat merk je als je een nieuw mesje gebruikt.

En over die spierpijn, dat ben je over een week of wat weer vergeten, een mooi stukje verfwerk daar kijk je weer een hele tijd tegenaan. Maar ik denk dat je heel snel leert waar het spreekwoord "Koop een boot...." vandaan komt

Ik heb overigens eens 30 vierkante meter romp onder de waterlijn kaalgehaald. Dat was ongeveer 10 jaar lang antifouling weg tot op het polyester. Daar moet ik nu nog wel eens aan denken. Wat een klus was dat zeg. Dat laat me trouwens denken. Heb je wel een goede bescherming voor je ogen, mond en neus? Zeker als je zo ondersteboven aan het werk bent, zitten de verfresten binnen de kortste keren overal.
Ik heb gelukkig geen spierpijn. Ik denk dat ik zo maar weer aan het schrapen ga. Eerst even kijken waar ik een goede schraper kan kopen.

Ik ga wel nog even een stofmasker halen, een bril heb ik altijd al op.
pi_37067003
Ik heb 'm zo onderhand wel kaal van binnen. Morgen ff met de schuurmachine erover.

Sommige goed zittende lagen haal ik niet meer weg, tijdrovend en niet echt nuttig. Alleen het dak moet kaal want daar zit een partij roest onder.

Mag ook wel wat netter

Werkplaats

Raamsysteem

Handig raamsysteem, moet ik dus nog wat op verzinnen

Kijk, kan zo op de kant, de kraan is 10 meter verderop

Haven

Zeil is helemaal schoon nu Met dank aan HG!

[ Bericht 16% gewijzigd door Conflict op 18-04-2006 17:30:39 ]
pi_37071507
hoe heb je dat zeil zo netjes schoon gekregen,..?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')