Dat kan een leuke strijd met Rutte worden.quote:Verdonk misschien toch lijsttrekker VVD
HILVERSUM (ANP) - Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) overweegt zich bij nader inzien toch kandidaat te stellen voor het lijsttrekkerschap van de VVD bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2007. Dat zei ze donderdag in het radioprogramma De Ochtenden (EO). Verdonk maakt woensdag bekend wat ze doet.
Controversie doet het juist goed om stemmen te behalen (zie Fortuyn, maar ook Wouter Bos).quote:Op donderdag 30 maart 2006 10:00 schreef SjonLok het volgende:
Volgens mij is ze veel te omstreden om echt veel stemmen te gaan trekken.
Misschien een stomme vraag hoor, maar wat is er controversieel aan Bos?quote:Op donderdag 30 maart 2006 10:03 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Controversie doet het juist goed om stemmen te behalen (zie Fortuyn, maar ook Wouter Bos).
quote:Verdonk misschien toch lijsttrekker VVD
ANP
HILVERSUM - Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) overweegt zich bij nader inzien toch kandidaat te stellen voor het lijsttrekkerschap van de VVD bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2007. Dat zei ze donderdag in het radioprogramma De Ochtenden (EO). Verdonk maakt woensdag bekend wat ze doet.
Ze wil er komend weekeinde eerst nog met haar gezin over praten en met mensen uit de partij. Tot nu toe had Verdonk steeds duidelijk gemaakt dat ze niet beschikbaar is voor het lijsttrekkerschap van de VVD. Maar ze is in de afgelopen tijd door partijgenoten gevraagd om zich toch kandidaat te stellen. De druk is zo toegenomen dat ze er nu serieus naar kijkt, aldus Verdonk. ‘Het is een fantastische eer dat zoveel mensen aan mij denken’, zei ze.
Als Verdonk zich kandidaat stelt, moet ze het opnemen tegen in elk geval staatssecretaris Rutte van Onderwijs en Tweede Kamerlid Jelleke Veenendaal. Kamervoorzitter Weisglas (VVD) had Verdonk eerder al opgeroepen de strijd aan te binden met Rutte, die zich als eerste kandidaat had gesteld.
Bron: De Volkskrant
Lastig te zeggen waarom hij controversieel is, maar hij is het wel duidelijk. Hij behoort enerzijds tot de meest populaire politici, maar daarnaast ook bij de meest gehate politici. Bij Verdonk is dat ook het geval, en bij Fortuyn destijds ook.quote:Op donderdag 30 maart 2006 10:05 schreef -Marc- het volgende:
[..]
Misschien een stomme vraag hoor, maar wat is er controversieel aan Bos?
Dacht dat die zo populair was vanwege zijn charismatsche uitstraling en vlotte babbel...
Dat je tot de meest gehate politici hoort, wilt niet gelijk zeggen dat je controversieel bent. (Zie Rita)quote:Op donderdag 30 maart 2006 10:13 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Lastig te zeggen waarom hij controversieel is, maar hij is het wel duidelijk. Hij behoort enerzijds tot de meest populaire politici, maar daarnaast ook bij de meest gehate politici. Bij Verdonk is dat ook het geval, en bij Fortuyn destijds ook.
Het waarom ligt misschien aan de snelle opkomst van deze politici. *Opeens* erg populair worden creeert afgunst en wantrouwen en dan slaat de polarisatie toe.
Uhm, controverse heeft niets te maken met 'tegen buitenlanders'. Je kan op elk willekeurig issue controversieel zijn, en dat is te zien aan mensen die zowel erg populair als onpopulair zijn.quote:Op donderdag 30 maart 2006 10:19 schreef -Marc- het volgende:
Dat Pim Fortuyn controversieel was ben ik met je eens, die was immers tegen buitenlanders.
Onzin.quote:Op donderdag 30 maart 2006 10:19 schreef -Marc- het volgende:
Dat Pim Fortuyn controversieel was ben ik met je eens, die was immers tegen buitenlanders.
quote:VVD-fractieleider Van Beek is blij met de aankondiging van Verdonk. ,,Hiermee heeft zich weer een goede kandidaat gemeld en is de strijd rond het lijsttrekkerschap echt losgebrand'', zei hij. Ook VVD-minister Zalm (Financiėn) reageerde positief. ,,Hoe meer keus, hoe beter'', zei hij. Zalm denkt dat alle kandidaten elkaar wel kunnen waarderen.
quote:Verdonk misschien toch lijsttrekker VVD (4)
N i e u w bericht, reactie Weisglas in 5e alinea en meer gegevens in 2e en vanaf 6e alinea
HILVERSUM (ANP) - Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) overweegt zich bij nader inzien toch kandidaat te stellen voor het lijsttrekkerschap van de VVD bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2007. Dat zei ze donderdag in het radioprogramma De Ochtenden (EO). Verdonk maakt woensdag bekend wat ze doet.
Ze wil er komend weekeinde eerst nog met haar gezin over praten en met mensen uit de partij. Tot nu toe had Verdonk steeds duidelijk gemaakt dat ze niet beschikbaar is voor het lijsttrekkerschap. Maar ze is in de afgelopen tijd door allerlei partijgenoten en plaatselijke afdelingen gevraagd om zich toch kandidaat te stellen.
Die druk is zo groot geworden dat ze er nu serieus over nadenkt, aldus Verdonk. ,,Het is een fantastische eer dat zoveel mensen aan mij denken als het gaat om het lijsttrekkerschap'', zei ze.
Als Verdonk zich kandidaat stelt, moet ze het opnemen tegen in elk geval staatssecretaris Rutte van Onderwijs en Tweede Kamerlid Jelleke Veenendaal. Kamervoorzitter Weisglas (VVD) had Verdonk eerder al opgeroepen de strijd aan te binden met Rutte, die zich als eerste kandidaat had gesteld.
Weisglas toonde zich donderdag zeer verheugd dat Verdonk nu toch overweegt zich verkiesbaar te stellen. Als ze het doet zal hij ,,met volle overtuiging'' op haar stemmen. Volgens Weisglas past haar duidelijke manier van politiek bedrijven beter bij de VVD. Rutte is volgens Weisglas ,,toch te veel het broertje van Wouter Bos''.
VVD-fractieleider Van Beek is blij met de aankondiging van Verdonk. ,,Hiermee heeft zich weer een goede kandidaat gemeld en is de strijd rond het lijsttrekkerschap echt losgebrand'', zei hij. Ook VVD-minister Zalm (Financiėn) reageerde positief. ,,Hoe meer keus, hoe beter'', zei hij. Zalm denkt dat alle kandidaten elkaar wel kunnen waarderen.
Verdonk wilde nog niet ingaan op de inhoudelijke verschillen tussen haar en Rutte. Wel zei ze dat mensen kunnen verwachten wat ze nu ook al van haar als minister krijgen: ,,duidelijkheid, daadkracht en afspraak is afspraak''.
De populaire Verdonk wordt gezien als iemand die de rechterflank van de VVD goed zou kunnen afdekken. Rutte geldt als een vertegenwoordiger van de linkervleugel van de VVD. Zelf zegt Rutte oevrigens dat hij ten onrechte als sociaal-liberaal wordt betiteld.
Mocht Verdonk lijsttrekker worden, dan betekent dat dat de huidige fractieleider Van Beek tot de verkiezingen op zijn post moet blijven. Het was de bedoeling dat Rutte, als die op 31 mei tot lijsttrekker gekozen zou worden, het fractievoorzitterschap van Van Beek zou overnemen. Dat kan, omdat Rutte in 2003 tot lid van de Tweede Kamer is gekozen. Bij Verdonk is dat echter niet mogelijk. Zij stond bij de laatste Kamerverkiezingen niet op de kandidatenlijst van de VVD.
quote:Op donderdag 30 maart 2006 09:55 schreef Sidekick het volgende:
Zou leuk zijn als ze het doet. Ze maakt best een kans gezien haar populariteit bij de VVD-achterban, alleen is ze niet allround genoeg mijn inziens en haar kwaliteiten liggen niet in de partijpolitiek.
Ik denk dat Verdonk wel degelijk kiezers bij Wilders (en bij PvdA en SP) weg zou halen, hoewel ik met je eens ben dat veel -nu VVD stemmende- sociaal liberalen de VVD zullen verlaten.quote:Op donderdag 30 maart 2006 11:24 schreef dVTB het volgende:
Opvallend hoe VVD-coryfeeėn nu ineens Rutte beginnen af te vallen als "het broertje van Wouter Bos"... - Vooral ook ontzettend dom en onprofessioneel. Stel dat Verdonk het namelijk NIET doet, dan moeten ze verder met Rutte.
De VVD heeft op de rechterflank verder NIETS te winnen aan zetels. Met de nieuwe partijen van Wilders en Pastors is er ook nog eens fikse concurrentie. Verdonk zal haar koers flink naar links moeten bijstellen, wil ze de VVD een zetelwinst bezorgen. Sociaal-liberale kiezers gaan anders massaal PvdA stemmen.
Of laat ik het wat concreter stellen: Met Verdonk als VVD-lijsttekker groeien de kansen op een linkse meerderheid.
Dan heb je dat topic niet goed gelezen denk ikquote:Op donderdag 30 maart 2006 11:34 schreef Heerlijkheid het volgende:
Ik dacht aan een vorig topic over het lijsttrekkerschap van de VVD dat het partijbestuur geen andere kandidaten dulde? SCH, kun jij misschien wat meer duidelijkheid verschaffen?![]()
Ze hebben meegelezenquote:Op donderdag 30 maart 2006 11:34 schreef Heerlijkheid het volgende:
Ik dacht aan een vorig topic over het lijsttrekkerschap van de VVD dat het partijbestuur geen andere kandidaten dulde? SCH, kun jij misschien wat meer duidelijkheid verschaffen?![]()
Zou je lid zijn van de VVD dan denk ik dat de titel 'partijbaron' voor jou meer dan op z'n plaats zou zijn.quote:
quote:Op donderdag 30 maart 2006 11:40 schreef Heerlijkheid het volgende:
[..]
Zou je lid zijn van de VVD dan denk ik dat de titel 'partijbaron' voor jou meer dan op z'n plaats zou zijn.
Rita had al eerder aangegeven zich niet beschikbaar te stellen...quote:Op donderdag 30 maart 2006 11:44 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is wel een rare situatie. Het hoofdbestuur was er stellig in dat er maar 1 kandidaat van naam te vinden was. Hebben ze Rita over het hoofd gezien.
Ik vind het wel een slimme move van haar. In de week dat er weer eens een motie van wantrouwen tegen haar is, leidt dit lekker af.
Klopt deze of vorige week nog op tvquote:Op donderdag 30 maart 2006 11:47 schreef 14.gif het volgende:
[..]
Rita had al eerder aangegeven zich niet beschikbaar te stellen...
Maar dat is dan ook een klare zaak.quote:Op donderdag 30 maart 2006 11:37 schreef SjonLok het volgende:
Dit betekent dus dat veel mensen het niet zien zitten met Rutte als lijsttrekker.
Neuh dat niet beetje het standaard draaikonten binnen de VVD.quote:Op donderdag 30 maart 2006 11:55 schreef Tref het volgende:
[..]
Maakt het wat uit dat ze nu overweegt om het toch te doen dan ?
quote:Op donderdag 30 maart 2006 11:58 schreef Tikorev het volgende:
Verdonk, Wilders, Pastors....ik voel een meerderheid aankomen...![]()
quote:Op donderdag 30 maart 2006 10:01 schreef sigme het volgende:
Zeer interessant!
Zal boeiende strijd opleveren in de VVD. Ik denk dat ze populair genoeg is, zowel om een serieuze kandidaat te zijn voor het lijsttrekkerschap, als om een succesvolle stemmentrekker te zijn.
Ik denk dat ze de capaciteiten mist om een goede partijpolitica te zijn, dus dat ze uiteindelijk geen goede lijsttrekker zou blijken.
Ach, zolang Wouter Bos er een half jaar over doet om bekend te maken of hij MP wil worden, valt dat nog wel mee.quote:Op donderdag 30 maart 2006 12:05 schreef du_ke het volgende:
[..]
Neuh dat niet beetje het standaard draaikonten binnen de VVD.
Dat denk ik ook, maar vooral omdat controverse een leuk en interssant media-item is .... als mensen overal een uitgesproken mening hebben en deze graag uitten, komen ze veel in de media....quote:Op donderdag 30 maart 2006 10:03 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Controversie doet het juist goed om stemmen te behalen (zie Fortuyn, maar ook Wouter Bos).
Waarom niet? Volgens mij is dit lang geen gelopen race hoor.quote:Op donderdag 30 maart 2006 11:37 schreef SjonLok het volgende:
Dit betekent dus dat veel mensen het niet zien zitten met Rutte als lijsttrekker.
Je doet het nu voorkomen alsof het een misdaad is om je achter de lijsttrekker te scharen. Ik vind het van fatsoen getuigen om de, op dat moment, lijsttrekker Van aartsen niet in de wielen te rijden. En zoals ik al eerder aangaf: Wouter Bos heeft ons maar liefst een half jaar verveelt met al zijn persoonlijke overwegingen om zich al dan niet als MP beschikbaar te stellen.quote:Op donderdag 30 maart 2006 12:11 schreef Sidekick het volgende:
Het wordt wel een leuke verkiezing zo, met al die rechtlijnige gemotiveerde kandidaten.
Rita Verdonk:
"Er is maar één lijsttrekker, en dat is Jozias van Aartsen", zo verklaarde VVD-minister Rita Verdonk vandaag tijdens een bezoek aan een asielzoekerscentrum. De politica zegt geen ambitie te hebben om de nieuwe lijsttrekker van de liberalen te worden.
Mark Rutte:
"Maar om lijsttrekker te worden, is een heel gevecht nodig. Nee, ik denk niet dat ik dat ervoor over heb. Als het erop aankomt, heb ik die machtsdrang niet", zegt Rutte in het interview.
Jelleke Veenendaal:
Veenendaal stelt zich beschikbaar omdat ze wil dat de VVD-ers een echte keuze krijgen: "Het is jammer dat zich niemand tegenkandidaat heeft gesteld tegenover Mark Rutte. Er moet iets te kiezen zijn." Echt een verschil tussen haar en de staatssecretaris is er echter niet, zo zegt ze: "Ik weet niet of ik me zozeer ga onderscheiden van Mark Rutte." Ook vindt ze het belangrijk dat een vrouw zich kandidaat stelt.
Liever grafkanker in het hoofd dan een varkenskop als de jouwe.quote:Op donderdag 30 maart 2006 12:26 schreef thabit het volgende:
Hoe kan zo'n racistische varkenskop nou populair zijn? Dat snap je toch niet. Of heeft heel Nederland soms grafkanker in het hoofd?
Volgens mij is de kans daarop juist kleiner als Rita het gaat doen. Ze zal eerder stemmen trekken die anders naar Wilders of Pastors zouden gaan, maar zal geen geen nieuwe stemmen voor rechts opleveren denk ik. Rutte zal wat dat betreft meer weg kunnen snoepen bij potentiele kiezers die ook minder rechtse partijen zouden kunnen kiezen.quote:Op donderdag 30 maart 2006 11:58 schreef Tikorev het volgende:
Verdonk, Wilders, Pastors....ik voel een meerderheid aankomen...![]()
Rutte zal juist veel VVD-stemmers van de rechter vleugel naar Fortuynistische bewegingen jagen. Bij de PvdA valt voor de VVD op dit moment niets weg te snoepen en dat moeten ze ook niet willen. Ze moeten met een eigen (rechts) verhaal komen!quote:Op donderdag 30 maart 2006 12:40 schreef Doc het volgende:
[..]
Volgens mij is de kans daarop juist kleiner als Rita het gaat doen. Ze zal eerder stemmen trekken die anders naar Wilders of Pastors zouden gaan, maar zal geen geen nieuwe stemmen voor rechts opleveren denk ik. Rutte zal wat dat betreft meer weg kunnen snoepen bij potentiele kiezers die ook minder rechtse partijen zouden kunnen kiezen.
Dat zijn stemmers die al rechts stemmen. Of die nou op Wilders of op Verdonk stemmen maakt voor het verkrijgen van een meerderheid voor rechts zeer weinig uit. Dat bedoel ik. Het was een reactie op het idee dat al zowel Verdonk als Wilders meedoen er meer stemmers naar de rechtse partijen gaan, en dat betwijfel ik, juist omdat beiden hun mediabekendheid verkregen hebben omtrent hetzelfde issue.quote:Op donderdag 30 maart 2006 12:44 schreef Tref het volgende:
[..]
Rutte zal juist veel VVD-stemmers van de rechter vleugel naar Fortuynistische bewegingen jagen. Bij de PvdA valt voor de VVD op dit moment niets weg te snoepen en dat moeten ze ook niet willen. Ze moeten met een eigen (rechts) verhaal komen!
quote:Ook Rutte toonde zich verheugd dat er nu meer kandidaten zijn waaruit de VVD-achterban kan kiezen. Hij noemde Verdonk ‘een hele serieuze kandidaat’. Politiek-inhoudelijk zijn hij en Verdonk het overigens ‘volledig eens’, aldus Rutte. De opmerking van Weisglas dat hij ‘het broertje van Wouter Bos’ zou zijn, deed Rutte af als ‘onzin’. ‘Zowel qua stijl als politieke inhoud is er een groot verschil tussen mij en Bos’, aldus Rutte.
Ik den kdat beleid ook wel meespeelt. De lijsttrekker wordt immers door de leden gekozen en er is sprake van een duidelijke richtingenstrijd binnen de VVD.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:07 schreef slaveloos het volgende:
even een vraag, maakt de figurehead iets uit voor t beleid binnen de VVD, of is dit een spel van wie trekt de meeste kiezers?
De lijsttrekker is het gezicht en erg bepalend voor het beleid.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:07 schreef slaveloos het volgende:
even een vraag, maakt de figurehead iets uit voor t beleid binnen de VVD, of is dit een spel van wie trekt de meeste kiezers?
Kun je iets duidelijker zijn, ik kan hier echt geen chocola van maken.quote:Op donderdag 30 maart 2006 12:50 schreef Doc het volgende:
[..]
Dat zijn stemmers die al rechts stemmen. Of die nou op Wilders of op Verdonk stemmen maakt voor het verkrijgen van een meerderheid voor rechts zeer weinig uit. Dat bedoel ik. Het was een reactie op het idee dat al zowel Verdonk als Wilders meedoen er meer stemmers naar de rechtse partijen gaan, en dat betwijfel ik, juist omdat beiden hun mediabekendheid verkregen hebben omtrent hetzelfde issue.
Ok, maar waar staat Verdonk? Op t gebeid van immigratie naturalisatie, moslims buitenlanders etc is t me wel duidelijk, maar hoe links of rechts is ze op sociaal-economisch terrein ten op zichte van Rutte? Onderwijsideeen, zorg, buitenlandse politiek etc? Is ze echt zo rechts als hierboven gesuggereerd wordt, of is dat alleen gebaseerd op de immigratie ideeen?quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:18 schreef SCH het volgende:
[..]
De lijsttrekker is het gezicht en erg bepalend voor het beleid.
Tuurlijk....quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:11 schreef SCH het volgende:
Lijkt me echt iets voor haar om het niet te doen en woensdag te schermen met bedreigingen per mail
Laten we duidelijk zijn: het doet er niet zo toe hoe links of rechts verdonk op al die tereinen is. Er liggen een kakelvers beginselmanifest en een uitgebreid verkiezingsprogramma op de plank. Als lijsttrekker zal Verdonk deze gewoon vertegenwoordigen en uitdragen.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:25 schreef slaveloos het volgende:
[..]
Ok, maar waar staat Verdonk? Op t gebeid van immigratie naturalisatie, moslims buitenlanders etc is t me wel duidelijk, maar hoe links of rechts is ze op sociaal-economisch terrein ten op zichte van Rutte? Onderwijsideeen, zorg, buitenlandse politiek etc? Is ze echt zo rechts als hierboven gesuggereerd wordt, of is dat alleen gebaseerd op de immigratie ideeen?
Het verkiezingsprogramma voor de komende verkiezingen moet natuurlijk nog opgesteld worden, en daarin heeft de lijsttrekker behoorlijk wat invloed op. En dan is het wel erg nutig om te weten in hoeverre het Liberaal Manifest bijvoorbeeld over wordt genomen.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:40 schreef Tref het volgende:
[..]
Laten we duidelijk zijn: het doet er niet zo toe hoe links of rechts verdonk op al die tereinen is. Er liggen een kakelvers beginselmanifest en een uitgebreid verkiezingsprogramma op de plank. Als lijsttrekker zal Verdonk deze gewoon vertegenwoordigen en uitdragen.
Dat is natuurlijk de functie van fractievoorzitter, iets dat waarschijnlijk de lijsttrekker ook zal worden, maar de lijsttrekker is er puur voor het overbrengen van de boodschap in de verkiezingscampagne en om in de aanloop naar verkiezingen de koers te bepalen.quote:Als lijsttrekker zal Verdonk andere keuzes maken als Rutte wat betreft vrijheden voor kamerleden, portefeuiles enz, enz. Daar zit het wezenlijke verschil.
Waar haal je dat vandaan ?quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:46 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Het verkiezingsprogramma voor de komende verkiezingen moet natuurlijk nog opgesteld worden, en daarin heeft de lijsttrekker behoorlijk wat invloed op. En dan is het wel erg nutig om te weten in hoeverre het Liberaal Manifest bijvoorbeeld over wordt genomen.
Het logische gevolg van lijsttrekker is dat je ook fractievoorzitter wordt. Beetje flauw natuurlijk om dat onderscheid hier nog een keertje te gaan benoemen.quote:Dat is natuurlijk de functie van fractievoorzitter, iets dat waarschijnlijk de lijsttrekker ook zal worden, maar de lijsttrekker is er puur voor het overbrengen van de boodschap in de verkiezingscampagne en om in de aanloop naar verkiezingen de koers te bepalen.
Het is niet meer dan normaal dat een lijsttrekker veel invloed heeft op het programma. De commissieleden mogen dan het (concept-)programma opstellen, maar de politieke kopstukken zijn de belangrijkste 'adviseurs'.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:59 schreef Tref het volgende:
[..]
Waar haal je dat vandaan ?
Bij de VVD is er een aparte commissie die het program opstelt. Er is niet bekend hoeveel invloed de lijsttrekker daar op heeft. Waarschijnlijk niet meer als gewone kamerleden en zeker niet nu er nog geen definitieve lijsttrekker gekozen is.
Helemaal niet logisch, want bij regeringsdeelname of fors verlies is dit niet het geval. Leden kiezen de lijsttrekker vanwege de verkiezingen, niet om als fractievoorzitter op te treden.quote:[..]
Het logische gevolg van lijsttrekker is dat je ook fractievoorzitter wordt. Beetje flauw natuurlijk om dat onderscheid hier nog een keertje te gaan benoemen.
Zit je zo verlegen om een plek in het Pieter Baan Centrum?quote:
Zo'n gekke gedachte is dat toch niet?quote:
Misschien moet je het nog een keer lezen. Ik weet dat ik nog wel eens slordig kan schrijven maar dit vond ik redelijk helder.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:22 schreef Tref het volgende:
[..]
Kun je iets duidelijker zijn, ik kan hier echt geen chocola van maken.
Linksen krijg je niet naar de VVD, maar liberalen daarentegen wel.quote:Op donderdag 30 maart 2006 14:45 schreef SeLang het volgende:
Goede kandidaat.
Ik denk dat zij meer stemmen trekt dan die man zonder stropdas.
Het lukt toch niet om linksen naar de VVD te trekken dus probeer dat dan ook niet.
Klopt.quote:Op donderdag 30 maart 2006 15:08 schreef Doc het volgende:
[..]
Misschien moet je het nog een keer lezen. Ik weet dat ik nog wel eens slordig kan schrijven maar dit vond ik redelijk helder.
Het ging over de stelling dat de keuze voor Verdonk zou leiden tot een meerderheid van rechts (zie de post waar ik mijn eerste reactie op plaatste). Ik trek die stelling in twijfel om de volgende reden.
Verdonk zal geen nieuwe kiezers voor de rechts trekken omdat zij met name haar bekendheid heeft dankzij haar immigratie beleid. De mensen die voor een rechts immigratiebeleid zijn zullen toch al voor VVD of Wilders kiezen - zij zal dus met name van Wilders kiezers naar de VVD trekken. Dat waren toch al kiezers die als rechts geteld worden. Rutte kan ook andere kiezers naar rechts trekken.
Een keuze voor Verdonk zal dan weliswaar mogelijk een winst voor de VVD opleveren, maar die winst zal voornamelijk uit het potentiele Wilders deel van het electoraat komen en dus geen extra winst voor rechts opleveren omdat beiden stemmen via het zelfde issue trekken.
Ik denk dat je in grote lijnen gelijk hebt. Als Verdonk het gaat doen dan is dat funest voor de nieuwe partij van Marco Pastors en zal het Wilders ook zeker zetels gaan kosten.quote:Op donderdag 30 maart 2006 15:08 schreef Doc het volgende:
[..]
Misschien moet je het nog een keer lezen. Ik weet dat ik nog wel eens slordig kan schrijven maar dit vond ik redelijk helder.
Het ging over de stelling dat de keuze voor Verdonk zou leiden tot een meerderheid van rechts (zie de post waar ik mijn eerste reactie op plaatste). Ik trek die stelling in twijfel om de volgende reden.
Verdonk zal geen nieuwe kiezers voor de rechts trekken omdat zij met name haar bekendheid heeft dankzij haar immigratie beleid. De mensen die voor een rechts immigratiebeleid zijn zullen toch al voor VVD of Wilders kiezen - zij zal dus met name van Wilders kiezers naar de VVD trekken. Dat waren toch al kiezers die als rechts geteld worden. Rutte kan ook andere kiezers naar rechts trekken.
Een keuze voor Verdonk zal dan weliswaar mogelijk een winst voor de VVD opleveren, maar die winst zal voornamelijk uit het potentiele Wilders deel van het electoraat komen en dus geen extra winst voor rechts opleveren omdat beiden stemmen via het zelfde issue trekken.
Ik denk dat dat segment toch al in het potentiele Wilders deel van het electoraat zit.quote:Op donderdag 30 maart 2006 15:13 schreef SCH het volgende:
Ik denk echter wel dat Verdonk ook stemmen van buiten de VVD zal trekken, van mensen die gaan voor dat Pim-effect: tof wijf, dappere vrouw etc.
Ik denk dat er ook zwevenden en CDA-ers en PvdA-ers zullen zijn die dat gaat doen hoor maar ik ben het met je punt eens dat het niet een aardverschuiving zal zijn.quote:Op donderdag 30 maart 2006 15:19 schreef Doc het volgende:
[..]
Ik denk dat dat segment toch al in het potentiele Wilders deel van het electoraat zit.
Dat is dus mogelijk wel winst voor de VVD maar niet voor rechts.
Het asielvraagstuk is een belangrijk issue, maar aan de rechterkant zijn al een of meer stemmen trekkende partijen had op dat issue, namelijk Wilders dan wel Pastors.quote:Op donderdag 30 maart 2006 15:25 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Ik denk dat Verdonk ook mensen van de PvdA weg kan snoepen hoor. Veel mensen die nu PvdA stemmen hebben voorheen ook op LPF o.i.d. gestemd. Het asielvraagstuk speelt ook bij grote groepen van hen een belangrijke rol. Het idee dat dit allemaal linksen zijn die liever een Rutten hebben is deels waar, maar gaat lang niet op voor hen allemaal.
Die zwevers zouden anders bij Wilders / Pastors uitkomen, als het het zweven beļnvloed wordt door de wens voor een "ferm assielbeleid".quote:Op donderdag 30 maart 2006 15:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik denk dat er ook zwevenden en CDA-ers en PvdA-ers zullen zijn die dat gaat doen hoor maar ik ben het met je punt eens dat het niet een aardverschuiving zal zijn.
Wat ik bedoel, is dat ik denk dat Wilders/Pastors een soort "Fortuyn/LPF-na-aper" imago krijgen, en daar willen voormalig Fortuyn-stemmers juist niks van weten. Verdonk heeft al laten zien wat je aan haar hebt, terwijl een kiezer bij Wilders en Pastors nog maar moet weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Die partijen hebben in het verleden al laten zien dat ze niet erg stabiel zijn. In die zin willen PvdA stemmers die asielbeleid belangrijk vinden niet zozeer de overstap maken naar Wilders/Pastors, maar zou dit bij Verdonk wel het geval kunnen zijn. Wellicht dat Rutte juist het economische motief van de VVD zou aanwakkeren (wat bij het volk niet zo goed ligt) en Verdonk zou de nadruk krijgen op asielbeleid (wat denk ik beter ligt).quote:Op donderdag 30 maart 2006 15:53 schreef Doc het volgende:
[..]
Die zwevers zouden anders bij Wilders / Pastors uitkomen, als het het zweven beļnvloed wordt door de wens voor een "ferm assielbeleid".
Liberalen stemmen sowieso geen VVD.quote:Op donderdag 30 maart 2006 15:11 schreef Doc het volgende:
[..]
Linksen krijg je niet naar de VVD, maar liberalen daarentegen wel.
quote:Op donderdag 30 maart 2006 16:46 schreef Kozzmic het volgende:
De Telegraaf komt praktisch klaar op dit 'goede' nieuws.
quote:Op donderdag 30 maart 2006 16:46 schreef Kozzmic het volgende:
De Telegraaf komt praktisch klaar op dit 'goede' nieuws. Drie artikelen inmiddels, met bij alledrie de reactiemogelijkheid open. Alsof ze zich al officieel in de strijd heeft geworpen.
http://www.telegraaf.nl/b(...)rekkerschap_VVD.html
http://www.telegraaf.nl/b(...)e_op_topniveau_.html
http://www.telegraaf.nl/b(...)ur_tot_minister.html
Opmerkelijk dat Hirsi Ali haarzelf als links-liberaal ziet ipv rechts-liberaal.quote:Op donderdag 30 maart 2006 16:46 schreef Kozzmic het volgende:
De Telegraaf komt praktisch klaar op dit 'goede' nieuws. Drie artikelen inmiddels, met bij alledrie de reactiemogelijkheid open. Alsof ze zich al officieel in de strijd heeft geworpen.
http://www.telegraaf.nl/b(...)rekkerschap_VVD.html
http://www.telegraaf.nl/b(...)e_op_topniveau_.html
http://www.telegraaf.nl/b(...)ur_tot_minister.html
Nee, dat zou wel heel raar zijn.quote:Op donderdag 30 maart 2006 17:18 schreef Sidekick het volgende:
En ik denk dat er voor Verdonk geen weg terug is na deze 'misschien'.
quote:Op donderdag 30 maart 2006 17:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Liberalen stemmen sowieso geen VVD.
Er is geen partij te vinden die meer pro hypotheekrente aftrek is dan de de VVD
Waarom zou dat raar zijn?quote:
Als je zoiets al aankondigt op deze manier dan is er denk ik sowieso geen sprake van een 'misschien'. Hooguit wil ze even de eerste reacties afwachten, maar ik neem aan dat ze zoiets met het doel zich daadwerkelijk kandidaat te stellen naar buiten brengt. Als je eerst met je gezin wilt overleggen dan doe je dat voordat je zoiets meldt aan de pers.quote:Op donderdag 30 maart 2006 17:18 schreef Sidekick het volgende:
[..]
En ik denk dat er voor Verdonk geen weg terug is na deze 'misschien'.
beetje raar om al die ophef voor niets aan te halen. Had ze net zo goed dr mond kunnen houden!quote:
In 1 week van niet naar wel en dan weer niet? Dat is raar.quote:
Volgens die gedachtegang is in 1 week van niet naar wel ook raar.quote:Op donderdag 30 maart 2006 17:27 schreef Sidekick het volgende:
[..]
In 1 week van niet naar wel en dan weer niet? Dat is raar.
Op wie stemmen liberalen dan volgens jou?quote:Op donderdag 30 maart 2006 17:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Liberalen stemmen sowieso geen VVD.
Er is geen partij te vinden die meer pro hypotheekrente aftrek is dan de de VVD
In tegenstelling tot Fortuyn hebben Wilders en Pastors wel al echte ervaring met de poltiek en hebben zij eerder als volksvertegenwoordiger hun werk gedaan. Daardoor is het mogelijk anders dan "een nieuwe LPF". De angst voor een nieuwe LPF is ook niet extreem groot als je ziet hoe Wilders het in de peilingen doet. Ik denk dat het aantal mensen dat zich af laat schrikken door het effetc van "een nieuwe LPF", voor een streng asielbeleid is én anders links zou stemmen als Verdonk niet de leider was, niet heel erg groot is.quote:Op donderdag 30 maart 2006 16:14 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Wat ik bedoel, is dat ik denk dat Wilders/Pastors een soort "Fortuyn/LPF-na-aper" imago krijgen, en daar willen voormalig Fortuyn-stemmers juist niks van weten. Verdonk heeft al laten zien wat je aan haar hebt, terwijl een kiezer bij Wilders en Pastors nog maar moet weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Die partijen hebben in het verleden al laten zien dat ze niet erg stabiel zijn. In die zin willen PvdA stemmers die asielbeleid belangrijk vinden niet zozeer de overstap maken naar Wilders/Pastors, maar zou dit bij Verdonk wel het geval kunnen zijn. Wellicht dat Rutte juist het economische motief van de VVD zou aanwakkeren (wat bij het volk niet zo goed ligt) en Verdonk zou de nadruk krijgen op asielbeleid (wat denk ik beter ligt).
Het punt is dat er in het verleden weinig partijen met electoraal potentieel waren die zich ter rechterzijde van de VVD bevonden ...quote:Op donderdag 30 maart 2006 17:35 schreef doesss het volgende:
Rutte is een beetje de vvd kopie van het type bos.
Verdonk is een "authentieke" vvdster.
Elke winst die de vvd in het verleden gehaald heeft is gebeurd met een duidelijk rechts verhaal.
Elke keer dat er een lijsttrekker was van de linkerkant van de vvd heeft de partij in moeten leveren.
Als ze slim zijn leren ze van het verleden.
De politieke kopstukken zullen er ongetwijfeld bij betrokken worden. Echter is de door jou zo veronderstelde grote invloed op partijbeginselen/standpunten geheel willekeurig en per partij verschillend. Bij de SP bijvoorbeeld, weten we allemaal dat Marijnissen een enorme vinger in de pap heeft gehad bij het partijprogram. Bij het liberaal manifest (de grondbeginselen van de VVD) daarintegen, was Van Aartsen nauwelijks betrokken. Dat is destijds bijna geheel door Geert Dales opgesteld.quote:Op donderdag 30 maart 2006 14:13 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Het is niet meer dan normaal dat een lijsttrekker veel invloed heeft op het programma. De commissieleden mogen dan het (concept-)programma opstellen, maar de politieke kopstukken zijn de belangrijkste 'adviseurs'.
En het uitgangspunt hierbij is meestal dat de lijsttrekker ook als fractievoorzitter gaat fungeren en zo moeten we de kandidatuur van Verdonk dus ook gewoon zien. Natuurlijk kan een lijsttrekker zijn/haar biezen pakken als de uitslag tegenvalt, maar dat is wederom een beetje een flauwe open deur.quote:Helemaal niet logisch, want bij regeringsdeelname of fors verlies is dit niet het geval. Leden kiezen de lijsttrekker vanwege de verkiezingen, niet om als fractievoorzitter op te treden.
Oke, ik deel je redenering niet.quote:Op donderdag 30 maart 2006 15:08 schreef Doc het volgende:
[..]
Dikke Bullshit.quote:Op donderdag 30 maart 2006 19:19 schreef Floripas het volgende:
Het Liberaal Manifest is dan ook geen officieel VVD-standpunt, maar een oproep van enkele VVD'ers.
bron: NSE nieuwsquote:Rita Verdonk: 50 zetels
Rita verdonk is potentieel goed voor 50 kamerzetels. NSE Nieuws deed via Panelwizard onderzoek naar wat een lijsttrekkerschap van IJzeren Rita voor consequenties heeft. Hieruit blijkt dat bijna een kwart van de kiezers overweegt eerder VVD te stemmen als Verdonk het lijsttrekkerschap op zich neemt.
Dat betekent een potentiele groei voor de VVD van maar liefst 22 zetels. Opgeteld bij de elf procent van het electoraat die de VVD tot haar vaste aanang kan rekenen, drukt na de verkiezingen mogelijk op een derde van de kamerzetels een liberaal achterste. Het is natuurlijk niet gezegd dat de mensen die het overwegen ook daadwerkelijk op de VVD zullen stemmen. Maar met een goede aanpak kan de partij haar electoraat flink vergroten.
Helaas voor Verdonk blijkt Rutte onder de VVD'ers echter veel populairder. De linksliberale Wouter Bos-kloon heeft een ruime voorsprong op Verdonk.
Met 45 procent van de VVD'ers achter zich, laat hij Verdonk (32 procent) en Veenendaal (23 procent) nog ver achter zich. Maar de overduidelijke populariteit van IJzeren Rita zou hierin in de toekomst wel eens verandering kunnen brengen.
Het is een discussiestuk. Er is geen partijcongres aan te pas geweest.quote:Op donderdag 30 maart 2006 19:33 schreef Tref het volgende:
[..]
Dikke Bullshit.
Het liberaal manifest is geschreven in opdracht van de partij en niet, zoals jij hier verondersteld, door enkele VVD'ers die een lans wouden breken. Het manifest dient binnen de partij als ondergrond voor veel politieke beslissingen en het volgende verkiezingsprogram.
Het dient als discussiepunt en als grondslag voor de huidige en toekomstige koers van de VVD.quote:Op donderdag 30 maart 2006 19:43 schreef Floripas het volgende:
[..]
Het is een discussiestuk. Er is geen partijcongres aan te pas geweest.
Waar is de inbreng van de leden dan?quote:Op donderdag 30 maart 2006 19:50 schreef Tref het volgende:
[..]
Het dient als discussiepunt en als grondslag voor de huidige en toekomstige koers van de VVD.
Niet voor niets is het manifest mede met inbreng van de leden tot stand gekomen.
RTL Nieuws had hele andere dingen te melden...quote:
quote:Op donderdag 30 maart 2006 19:53 schreef 14.gif het volgende:
[..]
RTL Nieuws had hele andere dingen te melden...
die kwamen op 18 zetels... met verbazingwekkend genoeg 22 zetels met Rutte aan het roer...
Bij het opstellen van het manifest zijn de leden opgeroepen hun ideeen en suggesties aan de commissie mede te delen. Deze zijn meegenomen bij het opstellen van het manifest.quote:Op donderdag 30 maart 2006 19:51 schreef Floripas het volgende:
[..]
Waar is de inbreng van de leden dan?
Maar welke status heeft het manifest? Want ik herinner me dat er ook veel VVDers niet mee eens waren.quote:Op donderdag 30 maart 2006 19:58 schreef Tref het volgende:
[..]
Bij het opstellen van het manifest zijn de leden opgeroepen hun ideeen en suggesties aan de commissie mede te delen. Deze zijn meegenomen bij het opstellen van het manifest.
Deze erkende liberaal stemt SP.quote:Op donderdag 30 maart 2006 19:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Oh darn, wat moet je als liberaal denkend mens tegenwoordig nog stemmen...
Met het begrip 'liberaal' gebeurt in Nederland precies hetzelfde als in Amerika (alleen 50 jaar later natuurlijk), het verwatert tot een iets minder rigide vorm van socialisme.quote:Op donderdag 30 maart 2006 19:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Oh darn, wat moet je als liberaal denkend mens tegenwoordig nog stemmen...
quote:Op donderdag 30 maart 2006 20:02 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Met het begrip 'liberaal' gebeurt in Nederland precies hetzelfde als in Amerika (alleen 50 jaar later natuurlijk), het verwatert tot een iets minder rigide vorm van socialisme.
Het is ingebracht als discussiestuk bij het landelijk congres in Groningen (ik meen in november 2005, ik kan het nazoeken). Door de leden zijn wat amendementen ingebracht (gekozen premier o.a.).quote:Op donderdag 30 maart 2006 19:58 schreef Floripas het volgende:
[..]
Maar welke status heeft het manifest? Want ik herinner me dat er ook veel VVDers niet mee eens waren.
Echt? Dat is totaal langs me heengegaan.quote:Op donderdag 30 maart 2006 20:09 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is ingebracht als discussiestuk bij het landelijk congres in Groningen (ik meen in november 2005, ik kan het nazoeken). Door de leden zijn wat amendementen ingebracht (gekozen premier o.a.).
Daarna is het op datzelfde congres bekrachtigd als het beginselprogramma van de VVD.
RTL maakt gebruik van TNS NIPO.quote:Op donderdag 30 maart 2006 19:53 schreef 14.gif het volgende:
[..]
RTL Nieuws had hele andere dingen te melden...
die kwamen op 18 zetels... met verbazingwekkend genoeg 22 zetels met Rutte aan het roer...
Er staat een grammaticale fout in je sig.quote:Op donderdag 30 maart 2006 20:26 schreef Floripas het volgende:
12 mlj stemgerechtigden waarvan slechts 4 mlj de kinderen opvoeden. Die zijn nu de speelbal van de overige 8 mlj. Maar wie voedt iedereen op? Juist die 4 mlj! Dus IMO, geen stemrecht voor directeuren, burgemeesters, binnenvaartschippers...
Helemaal mee eens. Alhoewel ik wel denk dat Rutte meer een partijpoliticus is met meer swung en vlottere babbel.quote:Op donderdag 30 maart 2006 17:35 schreef doesss het volgende:
Rutte is een beetje de vvd kopie van het type bos.
Verdonk is een "authentieke" vvdster.
zie Bolkensteinquote:Elke winst die de vvd in het verleden gehaald heeft is gebeurd met een duidelijk rechts verhaal.
zie Dijkstalquote:Elke keer dat er een lijsttrekker was van de linkerkant van de vvd heeft de partij in moeten leveren.
Als ze slim zijn leren ze van het verleden.
Het is maar de vraag of dat veel kiezers interesseert. Ik denk dat het veel potentieele 'Verdonk-kiezers' niets uitmaakt of de kamer niet juist is geinformeerd of dat er een paar asielzoekers op een ietwat dubieuze wijze zijn uitgezet.quote:Op donderdag 30 maart 2006 22:33 schreef du_ke het volgende:
Verdonk is inderdaad zeer eenvoudig aan te pakken zeker omdat ze toch al wel een 'paar' foutjes heeft gemaakt.
Maar ze maakt zich zo wel een schietschijf van de oppositie.quote:Op donderdag 30 maart 2006 22:37 schreef Steijn het volgende:
[..]
Het is maar de vraag of dat veel kiezers interesseert. Ik denk dat het veel potentieele 'Verdonk-kiezers' niets uitmaakt of de kamer niet juist is geinformeerd of dat er een paar asielzoekers op een ietwat dubieuze wijze zijn uitgezet.
Toch lijkt dat haar populariteit niet echt te schaden ondanks uitgebreide media aandacht voor deze foutjes.quote:Op donderdag 30 maart 2006 22:33 schreef du_ke het volgende:
Verdonk is inderdaad zeer eenvoudig aan te pakken zeker omdat ze toch al wel een 'paar' foutjes heeft gemaakt.
Maar het is toch niet relevant wat de oppositie van iemand vind? Bij verkiezingen telt wat de kiezers vinden. Het zal me eerlijk gezegd een worst wezen hoe een Marijnissen of een Halsmema denken mijn stem denken.quote:Op donderdag 30 maart 2006 22:38 schreef du_ke het volgende:
Maar ze maakt zich zo wel een schietschijf van de oppositie.
Als ze debatten verliest doe je het ook niet goed bij de kiezers.quote:Op donderdag 30 maart 2006 22:41 schreef Steijn het volgende:
[..]
Maar het is toch niet relevant wat de oppositie van iemand vind? Bij verkiezingen telt wat de kiezers vinden. Het zal me eerlijk gezegd een worst wezen hoe een Marijnissen of een Halsmema denken mijn stem denken.
Precies, dat bedoel ik dus. De oppositie kan wel vinden dat Verdonk fouten heeft gemaakt maar daar is het juist de oppositie voor. Het gaat er om of de kiezers vinden dat er fouten gemaakt zijn, en dat is niet het geval want ze is behoorlijk populair.quote:Op donderdag 30 maart 2006 22:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Toch lijkt dat haar populariteit niet echt te schaden ondanks uitgebreide media aandacht voor deze foutjes.
Is dat misschien geleerd van Wouter 'ik zal geen premier worden' Bos?quote:Op donderdag 30 maart 2006 12:11 schreef Sidekick het volgende:
Het wordt wel een leuke verkiezing zo, met al die rechtlijnige gemotiveerde kandidaten.
Nee, dan hadden ze wel gewacht tot de verkiezingen in 2010. Bos was bij de vorige verkiezingen erg duidelijk in zijn keuze om geen premier te worden omdat hij de vernieuwing in de PvdA vorm wou geven vanuit de kamer. Nu dat proces grotendeels is afgerond vond hij het tijd om wel voor premier te gaan bij de komende verkiezingen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 07:26 schreef Raymond_de_Zwart het volgende:
[..]
Is dat misschien geleerd van Wouter 'ik zal geen premier worden' Bos?
quote:Analyse
Wordt het IJzeren Rita of allrounder Mark
Marc Peeperkorn, Philippe Remarque
Het is een buitenkansje, maar ook een moeilijke opgave voor de 40.157 stemgerechtigde VVD-leden. Niet alleen bepalen zij eind mei voor het eerst zelf wie hun lijsttrekker wordt, er valt ook echt wat te kiezen. Tussen de polariserende minister Rita Verdonk voor Vreemdelingenzaken en de pacificerende staatssecretaris van Onderwijs Mark Rutte. En daarmee tussen de twee zielen die in de borst van de VVD huizen.
Tamelijk onverwacht stelde Verdonk (50) zich donderdag alsnog kandidaat voor het VVD-leiderschap. Drie weken geleden bedankte ze voor de eer. Er waren ‘genoeg andere goede kandidaten’, onder wie Rutte. Sindsdien is er onophoudelijk aan haar getrokken, door leden maar ook door partijafdelingen. Verdonk vindt dit zo’n ‘fantastische eer’, dat ze ‘overweegt’ het te doen. En als een politicus zoiets overweegt, doet die het ook.
VVD-Kamerleden voorzien een spannende strijd tussen Rutte en Verdonk. Geen van hen durft een kist wijn te verwedden. Wel zijn de VVD’ers het eens dat de uitslag beslissend is voor het profiel van de partij.
Wordt het Rutte – door VVD-prominent en Kamervoorzitter Weisglas neergezet als ‘het broertje van PvdA-leider Bos’, dan kiest de VVD-achterban voor een progressief, liberaal gezicht. Met Verdonk kiest de VVD voor iemand die bekendstaat als hardliner. De vraag is met welk gezicht de VVD in 2007 de meeste stemmen binnenhaalt.
Verdonk stond nooit op de kandidatenlijst en was ook niet op andere wijze actief in de VVD. In 2003 werd de voormalig gevangenisdirecteur gevraagd voor de ‘koppijn-portefeuille’ Vreemdelingenzaken en Integratie. Die klus klaart ze zo rechtlijnig dat het haar de bijnaam IJzeren Rita en de afkeer van links Nederland heeft opgeleverd; maar ook grote populariteit. Van de kiezers ziet 30 procent haar graag als premier, meer dan enige andere actieve VVD-politicus.
Hoe Verdonk aankijkt tegen het armoedeprobleem, de woningbouw, het milieu of de no-claim in de zorg, is onbekend. Partijgenoten benadrukken dat ze in haar studentenjaren sympathiseerde met de PSP.
Rutte is een allrounder. Als oud-voorzitter van de jonge liberalen JOVD, voormalig lid van het VVD-hoofdbestuur, campagneleider en staatssecretaris heeft hij de meeste brandende politieke kwesties wel eens bij de hand gehad. Rutte, 39 jaar en welbespraakt, zou het symbool zijn van de vernieuwing van de VVD.
Rutte kiest voor het politieke midden, waar volgens hem verreweg de meeste kiezers zitten. Het probleem is dat PvdA, CDA, D66 en ChristenUnie in dezelfde vijver vissen. Daarnaast loopt Rutte het gevaar de rechtse kiezers van zich te vervreemden.
Verdonk lijkt als lijsttrekker in staat het electoraat achter de 26 zetels van Fortuyn aan de VVD te binden. Dat zou slecht nieuws zijn voor de nazaten van de LPF en Wilders. Maar Verdonk schrikt de kiezer in het centrum af.
Eén voordeel hebben beide kandidaten van de komende race: een duidelijke uitslag geeft de winnaar een echt mandaat.
Bron: De Volkskrant
Ijzeren rita, wat een geweldig objectieve kwaliteitskrant is de Volkskrant tochquote:
Ja, de positieve associatie naar the Iron Lady vind ik ook erg subjectief, samen met de melding dat ze rechtlijnig de klus heeft geklaard. Rechts medium.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ijzeren rita, wat een geweldig objectieve kwaliteitskrant is de Volkskrant toch
IK ben het met je eens dat Rutte waarschijnlijk niet veel meer zetels naar rechts zal halen dan Verdonk. Maar ik denk niet dat de keuze voor Verdonk als lijstrekker niet veel meer rechts zal halen - dit wordt min of meer ondersteund door de polls die laten zien dat de extra (potentiel) VVD stemmers met name van de rechterkant komen en amper van links.quote:Op donderdag 30 maart 2006 19:24 schreef Tref het volgende:
[..]
Oke, ik deel je redenering niet.
Er is een enorm gat op rechts en de diverse zetels worden op dit moment verdeeld tussen Wilders, de VVD en nog wat losse leefbare flodders. Verdonk is de populairste minister uit dit kabinet. Waar het kabinet (voornamelijk vanwege de sociale maatregelen) op veel verzet kan rekenen, kan Verdonk op veel steun onder de bevolking rekenen: hier valt dus nog een wereld te winnen aan kiezers die welliswaar een streng migratiebeleid willen, maar de huidige sociale maatregelen niet zien zitten en dus nu voor links opteren. Een mogelijk volgend rechts kabinet zal niet gaan bezuinigen, maar de oogst binnen halen van wat afgelopen jaren gezaaid is. Dat gegeven, i.c.m de populariteit van Verdonk, kan heel veel zetels opleveren.
Rutte zal geen andere kiezers naar rechts trekken omdat de hij ze niks te bieden heeft. De nieuwe groep kiezers zouden PvdA''ers moeten zijn en die vinden bij Rutte niks wat voor hen gunstiger is ten opzichte van hun eigen sociaal-democratische partij. Hierbij geholpen door de overwinningsroes van de PvdA.
Dat is niet bepaald een begrip dat van de Volkskrant afkomstig is: http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&hl=nl&ie=UTF-8&rls=GGLD,GGLD:2005-22,GGLD:nl&q=%22IJzeren+Rita%22quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ijzeren rita, wat een geweldig objectieve kwaliteitskrant is de Volkskrant toch
Vooral de deze krant nogal eens vergeet te vermelden wie de vreemdelingen wet heeft bedacht en er door gezet die zij uitvoert,..quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:35 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ja, de positieve associatie naar the Iron Lady vind ik ook erg subjectief, samen met de melding dat ze rechtlijnig de klus heeft geklaard. Rechts medium.
Ik denk dat dat inderdaad wel een goede analyse zou 'kunnen' zijn .... idd heeft de VVD meer te winnen op rechts, bovendien is vanuit het feit dat ze in dit kabinet zitten een 'stoot naar voren' als in 'de aanval is de beste verdediging' misschien wel slim .....:quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:50 schreef Kozzmic het volgende:
Met Verdonk aan het roer van de VVD voorzie ik wellicht een Rotterdam-scenario; een polariserende tweestrijd tussen VVD (ipv Leefbaar dan) en PvdA, waarin CDA, SP, GroenLinks, Wilders/Pastors en D66 worden geminimaliseerd. Nahja, misschien is dat laatste een groot woord, maar ik denk dat het best wel een effect kan hebben op die partijen. Als het CDA zich uitspreekt voor voortzetting van de samenwerking met de VVD (onder Verdonk) dan zal dat de linkervleugel naar de PvdA en wellicht ChristenUnie jagen.
Waar kwam die winst dan wel vandaan?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:04 schreef Tharalom het volgende:
En inderdaad zoals al eerder is gezegd, de VVD heeft haar winst in het verleden telkens op de rechterflank behaald.. En die winst kwam niet alleen vandaan bij rechtse stemmers.
Hoe meer de VVD naar rechts trekt hoe meer PvdA-stemmers op de VVD gaan stemmen? Op een of andere manier vind ik dat niet heel geloofwaardig. Kan je dat ook cijfermatig onderbouwen?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:30 schreef Tharalom het volgende:
Die winst kwam mede van (voormalig) PvdA stemmers onder andere
niet cijfermatig, maar de redenering gaat ongeveer als volgt bij de genoemde groep in de (semi) achterstandswijken: we zijn arm, dus stemmen we pvda want die zijn goed voor de armen. totdat er iemand aan de rechterzijde van de VVD roept dat ze iets aan "die buitenlanders" gaan doen, dan word de VVD ineens een heel aardig alternatief, zolang de kaalkoppen maar wegblijven. "dan maakt t niet uit of je door de kat of door de hond wordt gebeten" ofwel wie je ook kiest, in je portemonnee wordt je er niet wijzer van, dus dan maar rechtse VVD'er stemmen. Voor die groep is de lijsttrekker ook heel erg belangrijk. Verdonk is voor de VVD de juiste persoon aangezien ze ook nog zo vaak aangevallen word, en dat vinden we zielig in Nederland dus zal t zetelverlies beperkt blijven. Onderschat nooit t onderbuik-gevoel van de kiezer ten aanzien van "de buitenlanders"quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:34 schreef Doc het volgende:
[..]
Hoe meer de VVD naar rechts trekt hoe meer PvdA-stemmers op de VVD gaan stemmen? Op een of andere manier vind ik dat niet heel geloofwaardig. Kan je dat ook cijfermatig onderbouwen?
Met Verdonk aan het roer bij de VVD, voorzie ik dat we in dit land rechtstreeks afstevenen op de eerste linkse regering van PvdA, SP en GroenLinks. Ik kom tot dit standpunt op basis van de peilingen. Het CDA is daarin van 44 naar ongeveer 31 zetels gekrompen. Veel extra zetels zullen ze niet meer verliezen, want tijdens hun dieptepunt, midden jaren '90, stonden ze op 28 zetels.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:50 schreef Kozzmic het volgende:
Met Verdonk aan het roer van de VVD voorzie ik wellicht een Rotterdam-scenario; een polariserende tweestrijd tussen VVD (ipv Leefbaar dan) en PvdA, waarin CDA, SP, GroenLinks, Wilders/Pastors en D66 worden geminimaliseerd. Nahja, misschien is dat laatste een groot woord, maar ik denk dat het best wel een effect kan hebben op die partijen. Als het CDA zich uitspreekt voor voortzetting van de samenwerking met de VVD (onder Verdonk) dan zal dat de linkervleugel naar de PvdA en wellicht ChristenUnie jagen.
.quote:Met 45 procent van de VVD'ers achter zich, laat hij Verdonk (32 procent) en Veenendaal (23 procent) nog ver achter zich. Maar de overduidelijke populariteit van IJzeren Rita zou hierin in de toekomst wel eens verandering kunnen brengen.
Bovenstaande tekst was dus een reactie op Doc. Ik vergat te quotenquote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:34 schreef Doc het volgende:
[..]
Hoe meer de VVD naar rechts trekt hoe meer PvdA-stemmers op de VVD gaan stemmen? Op een of andere manier vind ik dat niet heel geloofwaardig. Kan je dat ook cijfermatig onderbouwen?
Kun je dat wat duidelijker onderbouwen?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:04 schreef Tharalom het volgende:
En inderdaad zoals al eerder is gezegd, de VVD heeft haar winst in het verleden telkens op de rechterflank behaald.. En die winst kwam niet alleen vandaan bij rechtse stemmers.
quote:Op vrijdag 31 maart 2006 13:11 schreef Tharalom het volgende:
Ik heb het dus niet alleen over de PvdA gehad, ik schreef "onder andere". Toch wel gek dat dan direct de PvdA als uitgangspunt wordt genomen.
Wat blijft er precies van je post over als je nu wilt dat we die vermelding dat de winst van de VVD zou komen van met name genoemde PVDA'ers, de 'PVDA' niet beachten?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:30 schreef Tharalom het volgende:
Die winst kwam mede van (voormalig) PvdA stemmers onder andere
Dat zijn de kiezers die nu voor Wilders (dan wel Pastors) zouden kiezen, die nu de keuze Wilders vs Verdonk maken. Het punt is dat bij voorgaande keren de VVD het meest rechtse (niet kaalkoppen) alternatief was. Dat is nu met Wilders niet meer het geval. Vroeger was de VVD door een duidelijk rechts verhaal te houden een specifiek alternatief, maar nu staan Wilders en Pastors daar al. Het enige waar het nu met Verdonk een alternatief voor zou zijn is voor die twee.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:55 schreef slaveloos het volgende:
[..]
niet cijfermatig, maar de redenering gaat ongeveer als volgt bij de genoemde groep in de (semi) achterstandswijken: we zijn arm, dus stemmen we pvda want die zijn goed voor de armen. totdat er iemand aan de rechterzijde van de VVD roept dat ze iets aan "die buitenlanders" gaan doen, dan word de VVD ineens een heel aardig alternatief, zolang de kaalkoppen maar wegblijven. "dan maakt t niet uit of je door de kat of door de hond wordt gebeten" ofwel wie je ook kiest, in je portemonnee wordt je er niet wijzer van, dus dan maar rechtse VVD'er stemmen. Voor die groep is de lijsttrekker ook heel erg belangrijk. Verdonk is voor de VVD de juiste persoon aangezien ze ook nog zo vaak aangevallen word, en dat vinden we zielig in Nederland dus zal t zetelverlies beperkt blijven. Onderschat nooit t onderbuik-gevoel van de kiezer ten aanzien van "de buitenlanders"
Dat denk ik dus ook (en wat ik ook naar voren wilde laten komen). Vandaar dat ik iemand's opmerking eerder in dit topic dat door Verdonk naast Wilders en Pastors een rechtse meerderheid voorzag niet logisch.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:55 schreef dVTB het volgende:
...
Met Verdonk aan het roer bij de VVD, gaan sociaal-liberale kiezers MASSAAL stemmen de op de PvdA. Dat zijn ze namelijk nu ook al van plan, getuige de peilingen. Dat de PvdA daarin zo groot is, kan niet anders dan aan de sociaal-liberale kiezers liggen. De echte 'rooie rakkers' zijn namelijk SP gaan stemmen (die partij groeit namelijk ook fors in de peilingen).
Als de VVD inzet op rechts, spelen ze daarmee de PvdA geweldig in de kaart, TENZIJ er vóór de verkiezingen een krachtige, nieuwe, sociaal-liberale partij opstaat die kiezers weet te overtuigen.
Eerder mikte hij nog op 1 miljoen erbij. Daarmee zou de VVD uitkomen op 43 / 44 zetels.quote:Op zaterdag 1 april 2006 14:46 schreef SCH het volgende:
Rutte mikt op 35 zetels - op 1 april kan je alles zeggen
Hoe vaker hij zegt niet me de PvdA te willen regeren des te meer ik het idee krijg dat dat de coalitie gaat worden. Met een GL ofz erbij, mocht dat nodig zijn.quote:Op zaterdag 1 april 2006 14:46 schreef SCH het volgende:
Rutte mikt op 35 zetels - op 1 april kan je alles zeggen
Rutte aan de macht is Bos in het kwadraat.quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:46 schreef pberends het volgende:
Vandaag werd bekend dat Rutte een "stevige campagne" gaat voeren om het lijsttrekkerschap, waar hij vooral uitging van de eigen sterkte en niet zal ageren tegen andere partijen.
Wtf heb je dan gedaan bij de verkiezingscampagne voor de gemeenteraad, als campagneleider van de VVD, fucking Mark Rutte?
heerlijke quote..... ik zou er bijna van denken, waarom klagen dat de hedendaagse jeugd te slecht geschiedenis-onderwijs krijgt en te weinig weet van ons echte verleden als ze zaken van net drie jaar terug al niet eens correct kan herinneren?quote:Op zaterdag 1 april 2006 21:49 schreef Lacoste-krokodil het volgende:
... al dat gedraai, waarvan Melkert natuurlijk het schoolvoorbeeld is. Zie de JSF-kwestie.
quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:58 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Rutte aan de macht is Bos in het kwadraat.
Een liberale partij die de nadruk gaat lekker op economisch beleid... wat is dit voor compleet gelul?? Je zou verwachten dat een liberale partij de economie overlaat aan bedrijven en niet aan de overheid.quote:104 Teletekst za 01 apr
Rutte mikt op zeker 35 VVD-zetels
` Kandidaat-VVD-lijsttrekker Mark Rutte
mikt bij de komende Kamerverkiezingen
op minimaal 35 zetels.Nu heeft de VVD
er 27.In zijn campagne krijgt het
belang van economische groei de nadruk.
Rutte zette zijn strategie uiteen op de
jaarlijkse bestuurdersvergadering van
zijn partij.Van aanvallen op andere
kandidaten voor het lijsttrekkerschap
zal hij zich onthouden.Hij ziet geen
inhoudelijke verschillen met Rita
Verdonk,die woensdag laat weten of zij
de strijd met Rutte aangaat.
In samenwerking met de PvdA ziet Rutte
niets,omdat hij er niet op vertrouwt
dat de PvdA "hervormingsbereid" is. ***
Ze zal het daarom ook niet redden bij de VVD-achterban denk ik.quote:Op zaterdag 1 april 2006 21:49 schreef Lacoste-krokodil het volgende:
In 2002 waren veel mensen teleurgesteld in de politiek door de eindeloze compromissen, het water bij de wijn doen en al dat gedraai, waarvan Melkert natuurlijk het schoolvoorbeeld is. Zie de JSF-kwestie.
Verdonk zwicht niet voor publieke opinie. Kalou, Taļda, ze blijft de wet volgen. En terecht. Daarom scoort ze ook goed bij mensen die in 2002 Fortuyn stemden. Overigens zijn dat mensen die traditioneel niet stemmen, dit verklaart ook waarom de VVD niet profiteerde van het uiteenvallen van de LPF.
Tja ... jij bent een man van de struisvogelpolitiek. Gelukkig is de invloed van de binnenlandse politiek slechts van geringe invloed op de welvaart in Nederland. Mondiale ontwikkelingen zullen het linkse gedachtgoed op de lange termijn simpelweg vernietigen. Voor afhankelijke zwakkelingen is na de toetreding van Turkije, Oost-Europeanen en de ontwikkelingen in Azie/India/Brazilie straks geen plaats meer.quote:Op zondag 2 april 2006 00:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Ze zal het daarom ook niet redden bij de VVD-achterban denk ik.
Misschien is dit wel een perfecte manier om Verdonk voortijdig af te serveren.![]()
'de nadruk leggen op' betekent niet dat ze de overheidsinvloed willen doen toenemen, integendeel, het kan juist betekenen dat ze actiever willen zijn in het afschaffen van direkte overheidsinvloed op de economie, zonder 'collectieve doelen' te verwerkelijken, enkel ingrijpen in de economie, om de economie zelf, zonder maatschappelijke doelen .....quote:Op zaterdag 1 april 2006 23:46 schreef pberends het volgende:
[..]
[..]
Een liberale partij die de nadruk gaat lekker op economisch beleid... wat is dit voor compleet gelul?? Je zou verwachten dat een liberale partij de economie overlaat aan bedrijven en niet aan de overheid.
Als de VVD echt een partij wordt waar Pastors en Nawijn zich in kunnen vinden, dan kan dat aan de 'linkse vleugel' wel wat kiezers afschrikken. Sowieso lijkt het me voor types als Wilders, Nawijn en Pastors handig om concurrentie te bieden aan de VVD om die partij zo rechts mogelijk te houden.quote:Rechts haakt af bij lijsttrekkerschap Verdonk
Gepost door Gertjan (Kozzmic) - Bron: Het Parool
Gepubliceerd: zaterdag 1 april 2006 @ 23:54
Leefbaar Rotterdammer Marco Pastors en onafhankelijk Kamerlid en voormalig LPF-minister Hilbrand Nawijn zullen hun plannen om met een eigen partij aan de landelijke verkiezingen deel te nemen in de ijskast zetten op het moment dat Rita Verdonk lijsttrekker wordt van de VVD. Beide politici erkennen dat de verrassende kandidatuur van Verdonk het politieke landschap op zijn kop zet.
"We hebben dezelfde ideeėn. Ze heeft veel ideeėn van mij overgenomen. Als zij partijleider wordt, kan ik net zo goed lid worden van de VVD. Dat is een serieuze optie", zo reageert Nawijn op hčt politieke nieuws van de afgelopen week. Ook Pastors heeft een groot vertrouwen in de minister van Vreemdelingenzaken. "Zij is een geestverwant. Verdonk weet bovendien haar rug recht te houden. Dat is een zeldzaamheid." Geert Wilders was niet bereikbaar voor een commentaar. Volgens opiniepeiler Maurice de Hond stapt echter de helft van zijn aanhang over op de VVD indien Verdonk daadwerkelijk lijsttrekker wordt.
Volgens De Hond zal Verdonk de onbetwistbare 'kampioen van rechts' worden. Hij ziet amper nog ruimte voor andere groeperingen rechts van de VVD. "De verkiezingen worden dan ongemeen spannend, een gevecht tussen Wouter Bos en Verdonk, tussen rechts en links. Niet alleen de rechtse concurrenten, maar ook het CDA zal lijden onder een dergelijk gevecht", aldus De Hond. Vooralsnog is Verdonk echter dit weekend met haar familie en de liberale partijtop in conclaaf of ze zich kandidaat moet stellen. Aanstaande woensdag zal ze haar beslissing naar buiten brengen.
Rechts haakt af bij lijsttrekkerschap Verdonk
Een links-liberale VVD zal nooit een succes worden. Verdonk heeft een rechts imago, maar of ze over alle departemenen zo conservatief denkt, is de vraag. Wel is ze in staat mensen naar de stembus te krijgen die uit wantrouwen normaal niet stemmen.quote:Op zondag 2 april 2006 16:53 schreef Sidekick het volgende:
Opmerkelijk nieuws:
[..]
Als de VVD echt een partij wordt waar Pastors en Nawijn zich in kunnen vinden, dan kan dat aan de 'linkse vleugel' wel wat kiezers afschrikken. Sowieso lijkt het me voor types als Wilders, Nawijn en Pastors handig om concurrentie te bieden aan de VVD om die partij zo rechts mogelijk te houden.
Mja, van Wilders en co hangt het vooral af van goed getimede aanslagen of onlusten voor de verkiezingen.quote:Op zondag 2 april 2006 16:58 schreef pberends het volgende:
Of Nawijn en Pastors meedoen maakt weinig uit, Wilders blijft toch wel de "rechtse kampioen". Nawijn zal bij een VVD-lijsttrekker als Rutte hooguit 2 zetels halen. Idem dito voor Pastors, maximaal 5 zetels. Wilders schat ik op 8 bij Verdonk, en 15 bij Rutte.
quote:Op zondag 2 april 2006 17:02 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Mja, van Wilders en co hangt het vooral af van goed getimede aanslagen of onlusten voor de verkiezingen.
Dat zeker. Hopelijk geen 6 mei-scenarioquote:Op zondag 2 april 2006 17:02 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Mja, van Wilders en co hangt het vooral af van goed getimede aanslagen of onlusten voor de verkiezingen.
Het electoraat van Wilders bestaat vooral uit angstige mensen. Aanslagen of de moord op een prominent kan hem zomaar 10 zetels opleveren.quote:Op zondag 2 april 2006 17:02 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Waarheid als een koe. Het kan 1 zetel worden maar het kunnen er ook 25 worden.quote:Op zondag 2 april 2006 17:02 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat zie ik eerder bij Verdonk gebeuren. Die wordt gehaat. Wilders is een paljas.quote:Op zondag 2 april 2006 17:03 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat zeker. Hopelijk geen 6 mei-scenario.
Ja. Verdonk is meer in staat de linkse vleugel van de VVD bij zich te binden dan Rutte de rechtervleugel.quote:Op zondag 2 april 2006 17:01 schreef Lacoste-krokodil het volgende:
[..]
Een links-liberale VVD zal nooit een succes worden. Verdonk heeft een rechts imago, maar of ze over alle departemenen zo conservatief denkt, is de vraag. Wel is ze in staat mensen naar de stembus te krijgen die uit wantrouwen normaal niet stemmen.
Bij de PvdA zijn in de peilingen wel veel zetels te halen, want zo rond de 55 zetels is voor elke partij niet een stabiele basis. Daar zitten mensen bij die simpelweg nergens anders heenkunnen, danwel vanwege het kabinet, radicaal links of radicaal rechts. Rutte zou dat kunnen doen, zeker als Bos-kloon.quote:Hoe het ook zij, Verdonk kan electoraat van CDA, LPF, D66 en Wilders trekken. Rutte kan liberale PvdA'ers overtuigen, maar dat smaldeel is te klein om de VVD een overwinning te brengen.
Ik denk dat Wilders een stuk meer bedreigingen krijgt.quote:Op zondag 2 april 2006 17:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat zie ik eerder bij Verdonk gebeuren. Die wordt gehaat. Wilders is een paljas.
Dat wordt dan fijn voor het CDA. De rechtse mensen naar de VVD. Dan heb je altijd van die strategische stemmers die als tegenhanger pvda gaan stemmen. Al heeft het cda een vrij conservatieve achterban. Voor hen is Rutte beter. Bij Verdonk zal je wel eens eenzelfde soort stemmen krijgen als bij de laatste verkiezingen tussen cda en pvda.quote:Op zondag 2 april 2006 16:53 schreef Sidekick het volgende:
Opmerkelijk nieuws:
[..]
Als de VVD echt een partij wordt waar Pastors en Nawijn zich in kunnen vinden, dan kan dat aan de 'linkse vleugel' wel wat kiezers afschrikken. Sowieso lijkt het me voor types als Wilders, Nawijn en Pastors handig om concurrentie te bieden aan de VVD om die partij zo rechts mogelijk te houden.
Zijn hele manier van zich prsenteren neigt naar een Bos kloon. Het verschil met Bos is dan bos wel weet dat je niet al je peilen op een andere partij moet richten.quote:Op zondag 2 april 2006 17:07 schreef Sidekick het volgende:
Rutte zou dat kunnen doen, zeker als Bos-kloon.
Misschien niet zo rechts, vooral onhandig.quote:Op zondag 2 april 2006 17:10 schreef pberends het volgende:
Maar hoe rechts is Verdonk als ze de helft van die 26k asielzoekers toelaat en alleen maar een mening heeft over haar ministerportefeuille?
En het merendeel van haar plannen zijn eigenlijk proefballonnen. Het meeste van wat ze gezegd heeft is nog in onderzoek of is juridisch niet mogelijk. We zitten nu al op de grens met eu verdragen. En dan heeft ze haar echte plannen niet eens uitgevoerd. Ze komt standvastig over omdat ze haar eigen ideeen gewoon vaak in de pers roept. In de praktijk komen van de plannen bar weinig terecht. Plasterk had er een mooie stukje over geschreven. Hoe ze de mensen bespeelt onder andere met het zorgvuldig uitgekookte incident dat een imam haar geen hand wil geven.quote:Op zondag 2 april 2006 17:10 schreef pberends het volgende:
Maar hoe rechts is Verdonk als ze de helft van die 26k asielzoekers toelaat en alleen maar een mening heeft over haar ministerportefeuille?
Dat bedoel ik inderdaad. Ze kookt totale non-discussies als het burqaverbod (die 15 vrouwen die in Nederland met burqa lopen) en het niet de hand willen geven van de imam helemaal uit.quote:Op zondag 2 april 2006 17:19 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
En het merendeel van haar plannen zijn eigenlijk proefballonnen. Het meeste van wat ze gezegd heeft is nog in onderzoek of is juridisch niet mogelijk. We zitten nu al op de grens met eu verdragen. En dan heeft ze haar echte plannen niet eens uitgevoerd. Ze komt standvastig over omdat ze haar eigen ideeen gewoon vaak in de pers roept. In de praktijk komen van de plannen bar weinig terecht. Plasterk had er een mooie stukje over geschreven. Hoe ze de mensen bespeelt onder andere met het zorgvuldig uitgekookte incident dat een imam haar geen hand wil geven.
En het beleid waar ze tot nu toe mee pronkt komt van paars 2.
En dat zien mensen dan als standvastig. Ik zie het meer als een plaat voor de kop hebben en alles doen voor de stemmen.quote:Op zondag 2 april 2006 17:24 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat bedoel ik inderdaad. Ze kookt totale non-discussies als het burqaverbod (die 15 vrouwen die in Nederland met burqa lopen) en het niet de hand willen geven van de imam helemaal uit.
Ik denk dat Rutte eerder D'66-ers trekt dan Verdonk hoor ...quote:Op zondag 2 april 2006 17:01 schreef Lacoste-krokodil het volgende:
Mark Rutte zal teveel ruimte openlaten op rechts, hoe hij zich ook presenteert.
Hoe het ook zij, Verdonk kan electoraat van CDA, LPF, D66 en Wilders trekken. Rutte kan liberale PvdA'ers overtuigen, maar dat smaldeel is te klein om de VVD een overwinning te brengen.
Zijn er nog D66'ers over dan?quote:Op maandag 3 april 2006 12:45 schreef Doc het volgende:
[..]
Ik denk dat Rutte eerder D'66-ers trekt dan Verdonk hoor ...
Klopt, daar heb je wel een punt. Verdonk is wel weer iemand die mensen over de streep kan trekken. Toch denk ik dat ze een behoorlijk rechts imago heeft en weinig sociaal-liberalen zal weten te binden. En laten we wel zijn: de kans dat mensen D66 gaan stemmen, is zeer gering. Als die sociaal-liberalen nog wat voelden voor D66, dan zou die partij nu in de peilingen in de lift zitten. Ik kan niet anders dan concluderen dat alle sociaal-liberalen in dit land nu voor de PvdA zouden stemmen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:28 schreef Doc het volgende:
Enig nadeel van Rutte is zwevende kiezers wellicht eerder Bos zullen kiezen dan Rutte terwijl Verdonk wel echt specifiek mensen over de streep kan trekken om VVD te gaan stemmen. Maar zoals ik al zei, dat zal naar alle wslheid ten koste gaan van Wilders /Pastors, terwijl de VVD ook kiezers aan de linkerkant van de VVD kwijtraakt richting PvdA/D66.
quote:
Met Kay van der Linde!quote:Verdonk in Elsevier: 'Ja, ik doe het. Let's go'
Rita Verdonk, minister voor Vreemdelingenzaken, stelt zich definitief kandidaat voor het lijsttrekkerschap van haar partij, de VVD. Dat zegt Verdonk deze week in een exclusief en uitgebreid interview met het weekblad Elsevier: 'Ik doe het. Ik heb er met familie, vrienden en partijgenoten over gesproken. Ik zeg nu luid en duidelijk: Ja, let's go.'
Verdonk (50), die het in de race om het lijsttrekkerschap opneemt tegen staatssecretaris Mark Rutte en kamerlid Jelleke Veenendaal, ontkent in Elsevier niet dat ze inmiddels kan bogen op de steun van een aantal prominente VVD-ers, zoals Frits Bolkestein, Ayaan Hirsi Ali en Neelie Kroes.
In het interview met Elsevier geeft Verdonk aan dat ze wil werken aan een VVD die ‘net zo groot is als onder Bolkestein’, ofwel 38 zetels. Haar concurrent Mark Rutte zei eerder te streven naar 30 tot 35 zetels bij de verkiezingen van mei 2007.
Politieke stijl
Het verschil met Rutte, zegt Verdonk, zit in de politieke stijl. ‘Ik ben iemand van: wat je belooft, moet je doen.’ Ze omschrijft zichzelf als een politicus die ‘de taal van gewone mensen spreekt’.
Verdonk: ‘Nederland heeft leiders nodig die staan voor wat ze zeggen. Ik krijg ontzettend veel mailtjes van mensen die mij bedanken: eindelijk iemand die consequenties verbindt aan wat ze belooft. Die mensen zijn daarover verbaasd. Dat is toch raar!’ Verdonk benadrukt dat ze de kandidaat is van gewone partijleden en niet van de inner circle.
Profileren
Het credo ‘afspraak is afspraak’ is een van de drie punten waarop Verdonk zich wil profileren als (kandidaat-)lijsttrekker, zegt ze in Elsevier. Andere belangrijke ambities zijn ‘van Nederland weer een ondernemend land maken’. ‘Minder bureaucratische regels. Meer eigen verantwoordelijkheid. Het einde van de betutteling door de overheid.’
Ook bepleit ze een forse belastingverlaging. ‘Ik wil dat mensen weer plezier hebben als ze naar hun loonstrookje kijken.’
Campagneteam
Het campagneteam van Verdonk bestaat uit de Amsterdamse ondernemer Ed Sinke, jarenlang voorzitter van de VVD-kamercentrale in Amsterdam, Kay van der Linde, bekend geworden als campagneleider van Leefbaar Nederland, en Bartho Boer.
http://www.elsevier.nl/ni(...)tnr/93306/index.html
quote:Frits Huffnagel, voormalig wethouder in Amsterdam, leidt de campagne van Rutte. Volgens Huffnagel is nog niet gebleken dat Rutte en Verdonk het fundamenteel oneens zijn. De campagne zal ook volgens hem vooral een keuze zijn tussen de stijl van de twee kandidaten.
Rutte zei dit weekeinde dat hij kiezers wil zoeken bij de rechtervleugels van het CDA en de PvdA. Huffnagel: ''Als Verdonk denkt dat kiezers vooral rechts van de VVD te vinden zijn, ontstaat er een discussie over de koers.''
http://www.parool.nl/nieuws/2006/APR/04/bin1.html
Welke bestuurderskwaliteiten? Het draait bij Verdonk volgens mij vooral om presenteerkwaliteiten, bestuurlijk en inhoudelijk is ze zelfs vrij zwak.quote:Op dinsdag 4 april 2006 12:18 schreef sizzler het volgende:
Inhoudelijk ga ik meer voor Kamp, maar als Nawijn de handoek in de ring gooit als Verdonk lijsstrekker dan is daarmee de eerste overwinning al binnen zegmaar. Bovendien doet ze het goed bij het groter publiek. Nu maar hopen dat ze, naast bestuurderskwaliteiten, ook debatteerkwaliteiten heeft.
quote:Het verschil met Rutte, zegt Verdonk, zit in de politieke stijl. ‘Ik ben iemand van: wat je belooft, moet je doen.’
Imo kan je ministers in twee groepen indelen. Een groep die "op de winkel past" en alle moeilijke beslissingen voor zich uitschuift (neem Peijs en rekeningrijden) en een groep die daadwerkelijk de punten afwerkt die in het regeerakkoord staan, moeilijke beslissingen neemt en een verbetering in de situatie aanbrengt. Verdonk behoort duidelijk tot die laatste groep. Hence de bestuurderskwaliteiten.quote:Op dinsdag 4 april 2006 12:34 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Welke bestuurderskwaliteiten? Het draait bij Verdonk volgens mij vooral om presenteerkwaliteiten, bestuurlijk en inhoudelijk is ze zelfs vrij zwak.
[..]
Heb je voorbeelden van de beslissingen die ze genomen heeft?quote:Op dinsdag 4 april 2006 12:40 schreef sizzler het volgende:
[..]
Imo kan je ministers in twee groepen indelen. Een groep die "op de winkel past" en alle moeilijke beslissingen voor zich uitschuift (neem Peijs en rekeningrijden) en een groep die daadwerkelijk de punten afwerkt die in het regeerakkoord staan, moeilijke beslissingen neemt en een verbetering in de situatie aanbrengt. Verdonk behoort duidelijk tot die laatste groep. Hence de bestuurderskwaliteiten.
De stempel "IJzeren Rita" was niet effectief genoeg dus nu verzinnen ze weer wat anders? Jammer en zielig tegelijk.quote:Op dinsdag 4 april 2006 12:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Toch heerlijk om te zien hoe de Media er mee omgaan, Radio 1 noemde haar gisteren Il Duce..
Volgens mij heeft Verdonk geen klagen over de media, neem alleen al Elsevier die haar met een 'exclusief' interview lanceert in haar streven lijsttrekker te worden.quote:Op dinsdag 4 april 2006 12:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Toch heerlijk om te zien hoe de Media er mee omgaan, Radio 1 noemde haar gisteren Il Duce..
Oh god, dat gehuil begint ook alweerquote:Op dinsdag 4 april 2006 12:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik dacht eigenlijk dat 'IJzeren Rita' een koosnaam was?quote:Op dinsdag 4 april 2006 12:43 schreef sizzler het volgende:
[..]
De stempel "IJzeren Rita" was niet effectief genoeg dus nu verzinnen ze weer wat anders? Jammer en zielig tegelijk.
Ja, 'boehoe, ze demoniseren me'.quote:
En weer een bevestiging dat de publieke omroep niet of nauwelijks objectief is.quote:Op dinsdag 4 april 2006 12:43 schreef sizzler het volgende:
[..]
De stempel "IJzeren Rita" was niet effectief genoeg dus nu verzinnen ze weer wat anders? Jammer en zielig tegelijk.
IND aanpakken, verplichte taaltoetsen, geen generaal pardon voor alle uitgeprocedeerde asielzoekers maar een laatste herziening, instellen van uitzetcentra, de problemen bij de kern aanpakken door naar Marokko, de Antillen en Turkije te gaan en continu in discussie te blijven met Imams en minderheidsgroepen etc. Stel jezelf nu de dezelfde vraag voor alle andere ministers en rank Verdonk ertussen. Hetzelfde kan je doen voor alle ministers (cq staatssecretarissen) van integratie. Ligt verdonk dan boven of onder het gemiddelde? Ze doet waarvoor ze is aangesteld en daar zijn bestuurskwaliteiten voor nodig. Als je die niet hebt kom je weinig aan besturen toe en moet je je die eerst eigen maken. Het is net als met autorijden eigenlijk. Hoe beter je de auto onde rcontrole hebt hoe beter je je kan concentreren op het rijden zelf, ipv het besturen ervan.quote:Op dinsdag 4 april 2006 12:42 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Heb je voorbeelden van de beslissingen die ze genomen heeft?
quote:Op dinsdag 4 april 2006 12:59 schreef nikk het volgende:
[..]
En weer een bevestiging dat de publieke omroep niet of nauwelijks objectief is.
Inderdaad, als je ziet dat het merendeel van haar plannen niet eens gerealiseerd zijn en ze nog teert op plannen uit paars 2.quote:Op dinsdag 4 april 2006 12:34 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Welke bestuurderskwaliteiten? Het draait bij Verdonk volgens mij vooral om presenteerkwaliteiten, bestuurlijk en inhoudelijk is ze zelfs vrij zwak.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom ze Rutte zo onbetrouwbaar vindt...
[..]
Ach, kom. Harry Potter is toch ook flauw. Stel dat ze Balkenende even vaak HP zouden noemen als Verdonk "IJzeneren Rita". Niks "boehoe", gewoon flauw en kinderachtig.quote:
Een campagneteam is natuurlijk wel wat anders dan de 'objectieve' media. Ik hoop niet dat het die kant opgaat overigens.quote:Het zal ook wel de kaart worden die Kay van der Linde gaat uitspelen.
Hallo, ze schermt zelf voortdurend met dat soort kwalificaties. Lees dat interview in Elsevier nog even terug.quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:05 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ach, kom. Harry Potter is toch ook flauw. Stel dat Balkenende even vaak HP zouden noemen als Verdonk "IJzeneren Rita". Niks "boehoe", gewoon flauw en kinderachtig.
Inhoud interesseert je niet?quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:06 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik denk dat Verdonk meer stemmers zal trekken dan Rutte. Rutte zal misschien een paar overgebleven D66'ers aan kunnen trekken, maar aan de rechterkant zullen er veel stemmers wegvallen. Dus ik ga voor Verdonk![]()
Ik denk dat inhoudelijk de VVD niet veel zal veranderen met Verdonk of Rutte aan het stuur, alleen de punten die tijdens de verkiezingen naar voren zullen worden gebracht zullen verschillen.quote:
Ze heeft daar ook nogal wat foute beslissingen genomen, zie de volgende reconstructie van Klaas de Vries:quote:
quote:In 2004 ontstond bij de IND een complete chaos, waardoor tienduizenden vreemdelingen ernstig gedupeerd werden. De uitgifte en verlenging van documenten draaide compleet in de soep. Verantwoordelijk voor deze ‘bestuurlijke puinhoop’ (NRC-Handelsblad): altijd een minister, en ditmaal uiteraard de minister van Vreemdelingenzaken en Integratie, mevrouw Verdonk.
Het verhaal begint in 2001 met een motie-Dittrich die vraagt om de behandeltermijnen van verzoeken om vergunningen drastisch terug te brengen. Ook de Ombudsman had zijn zorgen geuit over de explosieve toename van het aantal klachten over de duur van de behandeling van aanvragen. Daarom werd een plan gemaakt. Dat voorzag in de overdracht van enkele taken door de vreemdelingendienst/vreemdelingenpolitie aan de IND terwijl de gemeenten baliewerkzaamheden van de vreemdelingendiensten zouden overnemen.
In september 2002 gaat het project definitief van start. Alles blijkt natuurlijk ingewikkelder dan men dacht. In januari 2003 wordt besloten de taakoverdracht niet in september te realiseren. En in juli 2003, de maand waarin mevrouw Verdonk minister wordt, valt het besluit om de einddatum te verschuiven naar 1 april 2004. Alle seinen staan intern nu op rood. Er zijn grote problemen met de ICT-voorzieningen die onvoldoende op elkaar zijn afgestemd. Eind maar 2004 wordt besloten de hele operatie nog maar iets uit te stellen, ditmaal naar 24 mei 2004.
Inmiddels hadden Jeroen Dijsselbloem en ik lucht gekregen van de problematiek en op 20 februari 2004 bezorgde vragen gesteldover de geplande overdracht van frontoffice taken van de Vreemdelingendiensten aan de gemeenten. Op 14 april komen de antwoorden, zeer uitgebreid: alles is dikke mik, de kwaliteit blijft gegarandeerd, alle achterstanden zijn weggewerkt.
Rond eind mei komt een lawine van berichten op gang over een complete administratieve chaos bij de verstrekking en verlening van vergunningen.
Op 9 juni 2004 neemt de Kamer unaniem een motie van mij aan, die vraagt om een plan van aanpak om de problemen op te lossen. De minister zegt dat toe, komt met een plan en verklaart dat met behulp van de gepresenteerde maatregelen de meest acute problemen naar verwachting binnen twee maanden onder controle zijn. Nou nee, dus.
In antwoorden op enkele Kamervragen op 2 augustus 2004 antwoordt de minister, dat “er is gebleken van de nodige van tevoren onvoorziene omstandigheden, met name gelegen in de sfeer van de automatisering.”
Maar die problemen waren helemaal niet onvoorzien. Uit het rapport van de Algemene Rekenkamer blijkt dat “een van de belangrijkste conclusies” van een ICT-audit van PriceWaterhouseCoopers in maart luidde, dat er alsnog aanvullende ketentesten moesten worden uitgevoerd. Dat advies wordt niet opgevolgd. Er komen geen integrale ketentesten.
En er wordt nog een advies niet opgevolgd. Het agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten geeft in mei formeel een akkoord voor de implementatie. De minister vermeldt dat in haar reconstructie, maar zegt er niet bij wat de Algemene Rekenkamer wel vermeldt. Het formele akkoord ging vergezeld van “een dringend verzoek om het proces van berichtafhandeling en titellevering nog eens kritisch door te lichten en simulaties in een testomgeving uit te voeren.”
Volgens de Rekenkamer is dit dringende verzoek afgewogen en niet opgevolgd. De minister heeft hier persoonlijk mee ingestemd. Volgens de Algemene Rekenkamer namen “de stuurgroep en de minister hiermee een risico.”
Dat kun je wel zeggen, en het pakt dramatisch uit. Tienduizenden vreemdelingen zijn door dit optreden van de minister gedupeerd. De minister heeft gezegd dat ze dat betreurt. Sorry. Maar is dat adequaat als je zelf dringende adviezen van deskundigen niet opvolgt?
Jammer alleen dat ze haar afspraak niet nakomt.quote:, instellen van uitzetcentra,
Dit is geen beslissing. Overleggen doet iedere minister.quote:de problemen bij de kern aanpakken door naar Marokko, de Antillen en Turkije te gaan en continu in discussie te blijven met Imams en minderheidsgroepen etc.
Pleur toch op. Il Duce... wat dachten ze bij radio 1, hmm Hitler hadden we al bij Fortuyn laten we maar Mussolini nemen? Echt, ik hoop van harte dat de publieke omroepen deze kabinetsperiode nog op de schop gaan.quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:08 schreef SCH het volgende:
[..]
Hallo, ze schermt zelf voortdurend met dat soort kwalificaties. Lees dat interview in Elsevier nog even terug.
Verder begin ik dat gekoketteer met die mailtjes een beetje kindrachtig te vinden.
IJzeren Rita verwijst naar Margaret "The Iron Lady" Thatcher, een standvastige en daadkrachtige vrouw aan het bewind.quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:05 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ach, kom. Harry Potter is toch ook flauw. Stel dat ze Balkenende even vaak HP zouden noemen als Verdonk "IJzeneren Rita". Niks "boehoe", gewoon flauw en kinderachtig.
Wie heeft het precies over 'Il Duce' gehad? Een presentator? Een gast in een programma? Wat was de context?quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:18 schreef nikk het volgende:
[..]
Pleur toch op. Il Duce... wat dachten ze bij radio 1, hmm Hitler hadden we al bij Fortuyn laten we maar Mussolini nemen? Echt, ik hoop van harte dat de publieke omroepen deze kabinetsperiode nog op de schop gaan.
Radio 1 is dan ook de spreekbuis van links Nederland. Die zijn al sinds het aantreden van Balkenende oppositie aan het voeren tegen dit kabinet. Kan me wel voorstellen dat ze een beetje in paniek zijn geraakt van dit nieuws en dan gekke dingen gaan roepen....quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:18 schreef nikk het volgende:
[..]
Pleur toch op. Il Duce... wat dachten ze bij radio 1, hmm Hitler hadden we al bij Fortuyn laten we maar Mussolini nemen? Echt, ik hoop van harte dat de publieke omroepen deze kabinetsperiode nog op de schop gaan.
quote:Lat
De lat voor haar succes legt zij op 38 zetels bij de Tweede Kamerverkiezingen van mei volgend jaar, hetzelfde resultaat als Bolkestein had in 1998.
Debatten
Mark Rutte heeft Rita Verdonk uitgedaagd voor een reeks van debatten in de zeventien kamercentrales van de VVD. "Die mogen ons aan de tand voelen zodat de beste VVD-lijsttrekker kan worden gekozen".
Rutte denkt nog steeds dat er weinig inhoudelijke verschillen zijn tussen hem en Verdonk. "De debatten zullen die verschillen duidelijk moeten maken", aldus Rutte. "Op grond van het interview van Elsevier zie ik geen onderscheid." De staatssecretaris van Onderwijs begeleidt momenteel een delegatie van bedrijven en universiteiten in Beieren.
quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:18 schreef nikk het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:35 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Radio 1 is dan ook de spreekbuis van links Nederland. Die zijn al sinds het aantreden van Balkenende oppositie aan het voeren tegen dit kabinet. Kan me wel voorstellen dat ze een beetje in paniek zijn geraakt van dit nieuws en dan gekke dingen gaan roepen....
Het lijkt me trouwens dat 'links' hier niet van in paniek zal raken. De partijtop van de VVD misschien wel. Figuren als Pastors en Wilders, die hun eigen politieke dromen in rook zien opgaan, zijn wellicht nog de allergrootste 'verliezers'.quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:32 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Wie heeft het precies over 'Il Duce' gehad? Een presentator? Een gast in een programma? Wat was de context?
Je bedoelt de zender waar de TROS, de EO, de AVRO, de NCRV enz. uitzenden?quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:35 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Radio 1 is dan ook de spreekbuis van links Nederland. Die zijn al sinds het aantreden van Balkenende oppositie aan het voeren tegen dit kabinet. Kan me wel voorstellen dat ze een beetje in paniek zijn geraakt van dit nieuws en dan gekke dingen gaan roepen....
Dat gebeurt alleen als Verdonk wint van Rutte en die race lijkt me nog lang niet gelopen, zeker niet met figuren als Van de Linde erbij - het gaat hier voorlopig over de VVD-leden en dat zijn toch echt andere andere mensen dan de Pim-people. Keurige jasje-dasje, permanent, parelketting types die niet zelden vrijwilligerswerk met vluchtelingen doen en lang niet allemaal zo gecharmeerd zijn van de harde populistische teksten van Verdonk.quote:Op dinsdag 4 april 2006 14:14 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
[..]
Het lijkt me trouwens dat 'links' hier niet van in paniek zal raken. De partijtop van de VVD misschien wel. Figuren als Pastors en Wilders, die hun eigen politieke dromen in rook zien opgaan, zijn wellicht nog de allergrootste 'verliezers'.
Die zien hun politieke dromen juist uitkomen met Verdonk...quote:Op dinsdag 4 april 2006 14:14 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Figuren als Pastors en Wilders, die hun eigen politieke dromen in rook zien opgaan, zijn wellicht nog de allergrootste 'verliezers'.
quote:Op dinsdag 4 april 2006 14:26 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Die zien hun politieke dromen juist uitkomen met Verdonk...
Je vermaakt je wel hequote:
De Rotterdamse ex-wethouder Marco Pastors vindt het 'prima' als Verdonk het rechtse geluid gaat verkopen.quote:
nou dat soort mensen zie ik zelden bij vluchtelingenwerk, ik denk dat je meer de mensen bedoeld zoals in Vught die een villa kochten met zn alle om er maar geen asielzoekerscentrum in te laten komen.quote:Op dinsdag 4 april 2006 14:18 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat gebeurt alleen als Verdonk wint van Rutte en die race lijkt me nog lang niet gelopen, zeker niet met figuren als Van de Linde erbij - het gaat hier voorlopig over de VVD-leden en dat zijn toch echt andere andere mensen dan de Pim-people. Keurige jasje-dasje, permanent, parelketting types die niet zelden vrijwilligerswerk met vluchtelingen doen en lang niet allemaal zo gecharmeerd zijn van de harde populistische teksten van Verdonk.
Ja, en wat zegt dat? Tuurlijk zegt Pastors dit maar ondertussen baalt hij als een stier en ziet zijn eigen Pim-aspiraties uit elkaar vallen.quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:02 schreef Tikorev het volgende:
[..]
De Rotterdamse ex-wethouder Marco Pastors vindt het 'prima' als Verdonk het rechtse geluid gaat verkopen.
Marco Pastors, voormalig wethouder voor Leefbaar Rotterdam, heeft ook al een groot vertrouwen in Verdonk. ''Zij is een geestverwant,''
De Rotterdamse opvolger van Pim Fortuyn vindt het 'geen probleem' om zijn eigen landelijke aspiraties op te geven als iemand anders de boodschap beter aan de man kan brengen.
Bron: Het Parool
![]()
quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:04 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, en wat zegt dat? Tuurlijk zegt Pastors dit maar ondertussen baalt hij als een stier en ziet zijn eigen Pim-aspiraties uit elkaar vallen.
Jij denkt in clichébeelden.quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:04 schreef rubbereend het volgende:
[..]
nou dat soort mensen zie ik zelden bij vluchtelingenwerk, ik denk dat je meer de mensen bedoeld zoals in Vught die een villa kochten met zn alle om er maar geen asielzoekerscentrum in te laten komen.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die zoveel voor hun buurt over hebben...quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:04 schreef rubbereend het volgende:
[..]
ik denk dat je meer de mensen bedoeld zoals in Vught die een villa kochten met zn alle om er maar geen asielzoekerscentrum in te laten komen.
Je hebt in bijvoorbeeld het Gooi aardig wat van die lieve goedbedoelende mevrouwen die zich het lot van deze mensen aantrekken. kijk hier eens: http://www.ncrv.nl/ncrv/home?nav=hikmKsHtGATUGkQtLdFquote:Op dinsdag 4 april 2006 15:04 schreef rubbereend het volgende:
[..]
nou dat soort mensen zie ik zelden bij vluchtelingenwerk, ik denk dat je meer de mensen bedoeld zoals in Vught die een villa kochten met zn alle om er maar geen asielzoekerscentrum in te laten komen.
Als Verdonk niet gekozen wordt dat start ze haar eigen partij - daar kan je donder op zeggen. Zeker met Kay vd Linde erbij. In dat geval denk ik wel dat er een ruk naar rechts mogelijk is. De OSM rechtsen stemmen VVD, de volksere rechtsen stemmen dan Verdonk. Bij elkaar zullen ze de 35 a 40 zetels redden denk ik.quote:Op dinsdag 4 april 2006 14:18 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat gebeurt alleen als Verdonk wint van Rutte en die race lijkt me nog lang niet gelopen, zeker niet met figuren als Van de Linde erbij - het gaat hier voorlopig over de VVD-leden en dat zijn toch echt andere andere mensen dan de Pim-people. Keurige jasje-dasje, permanent, parelketting types die niet zelden vrijwilligerswerk met vluchtelingen doen en lang niet allemaal zo gecharmeerd zijn van de harde populistische teksten van Verdonk.
Ja, dan gaat ze met Pastors en Eerdmans in zee.quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:39 schreef Doc het volgende:
[..]
Als Verdonk niet gekozen wordt dat start ze haar eigen partij - daar kan je donder op zeggen. Zeker met Kay vd Linde erbij. In dat geval denk ik wel dat er een ruk naar rechts mogelijk is. De OSM rechtsen stemmen VVD, de volksere rechtsen stemmen dan Verdonk. Bij elkaar zullen ze de 35 a 40 zetels redden denk ik.
En Wilders er voor de gezelligheid ook bij?quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:43 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, dan gaat ze met Pastors en Eerdmans in zee.
Dat wordt een gezellige boel.quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:43 schreef Doc het volgende:
[..]
En Wilders er voor de gezelligheid ook bij?
Nee, die kan niet met Pastors en Eerdmans overweg.quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:43 schreef Doc het volgende:
[..]
En Wilders er voor de gezelligheid ook bij?
Kay zou het wel adviseren ja, maar zij gaat echt geen eigen partij starten. Ze zegt zelf dat er vrijwel geen inhoudelijke verschillen zijn tussen de kandidaten en heeft ze nog nooit een dermate kritiek geleverd aarbij je zou verwachten dat er een breuk volgt.quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:39 schreef Doc het volgende:
[..]
Als Verdonk niet gekozen wordt dat start ze haar eigen partij - daar kan je donder op zeggen. Zeker met Kay vd Linde erbij.
Dat denk ik eerlijk gezegd niet, het is ook typisch dom media geneuzel dat Rutte van de "linkse" vleugel zou zijn en Verdonk van de "rechtse"quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:39 schreef Doc het volgende:
[..]
Als Verdonk niet gekozen wordt dat start ze haar eigen partij - daar kan je donder op zeggen.
Slachtoffergedrag?quote:Op dinsdag 4 april 2006 14:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Je bedoelt de zender waar de TROS, de EO, de AVRO, de NCRV enz. uitzenden?Heerlijk, dat slachtoffergedrag, het begint nu alweer
Nee? Ze zouden samen wel veel sterker staan.quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, die kan niet met Pastors en Eerdmans overweg.
Dat blijft lachwekkendquote:Op dinsdag 4 april 2006 15:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Slachtoffergedrag?
Zoals die 26.000 uitgeprocedeerd asielzoekers?
Zoals iedereen die verdonk laat uitzetten, volgens een PvdA wet?
In 4 jaar tijd ng niet eens ee eigen wet. En toch zoveel roepen. Blijkbaar heeft ze toch nog niet zoveel voor elkaar gekregen..quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Slachtoffergedrag?
Zoals die 26.000 uitgeprocedeerd asielzoekers?
Zoals iedereen die verdonk laat uitzetten, volgens een PvdA wet?
Waarom zou ze dat niet doen? Ze krijgt immers zoveel mailtjes van mensen die een dringend beroep op haar doenquote:Op dinsdag 4 april 2006 15:47 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Kay zou het wel adviseren ja, maar zij gaat echt geen eigen partij starten. Ze zegt zelf dat er vrijwel geen inhoudelijke verschillen zijn tussen de kandidaten en heeft ze nog nooit een dermate kritiek geleverd aarbij je zou verwachten dat er een breuk volgt.
Zoiets dacht va ook van de hoop scheffer.quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom zou ze dat niet doen? Ze krijgt immers zoveel mailtjes van mensen die een dringend beroep op haar doen
Bovendien is ze bij de VVD echt uitgerangeerd als ze van Rutte verliest.
Wilders wil niets te maken hebben met "LPF-verblijfselen" oid.quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:56 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Nee? Ze zouden samen wel veel sterker staan.
Waarom zou je een nieuwe wet willen als de oude functioneerd?quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:56 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
In 4 jaar tijd ng niet eens ee eigen wet. En toch zoveel roepen. Blijkbaar heeft ze toch nog niet zoveel voor elkaar gekregen..
Oh op die manier.quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:57 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Wilders wil niets te maken hebben met "LPF-verblijfselen" oid.
Puur een spel van poppetjes dus? Qua inhoud maakt het toch niet uit?quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:51 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat denk ik eerlijk gezegd niet, het is ook typisch dom media geneuzel dat Rutte van de "linkse" vleugel zou zijn en Verdonk van de "rechtse"
Ik geloof dat het over integrateiwetgeving gaat.quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je een nieuwe wet willen als de oude functioneerd?
Dat het in de Nederlandse politiek zelden gaat om de inhoud wisten we toch al lang, dat moet zelfs jij hebben begrepen toen de PvdA Wouter Bos als lijsttrekker neerzette. Ik zou best met hem willen neuken, maar een goed gesprek voeren lijkt me een stuk moeilijker..quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:59 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Puur een spel van poppetjes dus? Qua inhoud maakt het toch niet uit?
Dat weet ik ook niet. Maar dat is wel iets wat Verdonk roept, en waar de bevolking een tijd om heeft geroepen.quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee niet echt, vind het tussen Rutte en Verdonk opzich wel een keuze, uiteraard binnnen de standpunten van de partij. Als je het als een spel van poppetjes ziet dan zou dit natuurlijk voor elke lijsttrekkerverkieizingen van elke willekeurige partij gelden.quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:59 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Puur een spel van poppetjes dus? Qua inhoud maakt het toch niet uit?
We hebben inderdaad niet echt een liberale partij meer in Nederland. de VVD pocht er soms mee, maar die zijn allang de neo-conservatieve weg ingeslagen. CDA en VVD lijken samen wel wat op de republikeinse partij zoals je die in de vs hebt.quote:Op dinsdag 4 april 2006 16:03 schreef Pietverdriet het volgende:
De vraag is maar waar de VVD de stemmen wil wegtrekken.
Rechtervleugel van PvdA en CDA, D66 dan neem je die Wouter Bos kloon
Wil je ze bij Wilders wegtrekken, dan neem je Rita.
Persoonlijk vind ik ze beiden, en de VVD, niets meer met liberalisme te maken hebben
IK WIL GVD EEN LIBERALE PARTIJ!!
Fortuynisme is 21e eeuws, doe mij dan maar de 19equote:Op dinsdag 4 april 2006 16:06 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Tjaaa... D'66 ?
Liberaal is zooooooooooo 19e eeuws.........
Niet. Maar bij een wet hoort een uitvoering. Verdonk kan de invoering van de wet niet op haar conto schrijven, de uitvoering wel. De invoerder van de wet is van mening dat haar uitvoering niet deugt (je kan ook zeggen dat die wet dus niet deugt). De wet beoogde volgens de invoerder iets anders dan de huidige uitvoering. Als Verdonk dat ook zou vinden zou dat een goede reden zijn, voor haar, om de wet weer aan te passen, zodat deze beter strookt met haar wensen.quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een voorkeur voor reactionair-liberaal ?quote:Op dinsdag 4 april 2006 16:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Fortuynisme is 21e eeuws, doe mij dan maar de 19e
Klopt, ik verheug me er nu al opquote:Op dinsdag 4 april 2006 16:12 schreef Heerlijkheid het volgende:
Wat je ook van Verdonk mag vinden: dit beloven weer heerlijke verkiezingen te worden er vanuitgaande dat ze lijsttrekker wordt
Nee, klassiekquote:Op dinsdag 4 april 2006 16:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Een voorkeur voor reactionair-liberaal ?
Onderbouw dat eens als je dat lukt, wat me onmogelijk lijkt. Snap best de kritiek op de VVD en ze mogen van mij ook weer een stuk liberaler worden maar is imo nog steeds de meest liberale partij van NL en wordt ook nog eens onderschreven door het nieuwe liberale manifest. Als de VVD neo-con is dan geldt dit zeker voor de Democratische partij in de VS.quote:Op dinsdag 4 april 2006 16:07 schreef One_of_the_few het volgende:
CDA en VVD lijken samen wel wat op de republikeinse partij zoals je die in de vs hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |