Topic history:quote:Derren Brown is de vrees van ieder medium. Hij laat ons in zijn shows namelijk zien dat er geen paranormale gaven nodig zijn om wonderen te bewerkstelligen: hij gebruikt niet meer dan een combinatie van magic, suggestion, psychology, misdirection and showmanship. En hij voegt daar nog aan toe: At no point are actors or stooges used.
Derren Brown begint zijn carrière in het jaar 2000 op het Britse Channel 4 met zijn show Mind Control. Brown baart in deze show vooral opzien doordat hij in staat is om gedachten te lezen van willekeurige personen, zonder zich te beroepen op paranormale gaven. Mind Control is zo'n groot succes dat de hoogtepunten ervan op de DVD Inside Your Mind worden uitgebracht. De serie krijgt een vervolg in het (vooralsnog) twaalfdelige Trick of the Mind, waarvan een deel intussen ook door RTL5 is uitgezonden.
Internationale roem bereikt Brown in 2003 met zijn show Russian Roulette, waarin hij live op televisie vanaf een geheime locatie zijn leven op het spel lijkt te zetten.
Zijn show Séance zorgt in mei 2004 voor veel opschudding. Derren Brown bezoekt hierin een locatie die bekend zou staan om paranormale activiteit, en maakt contact met overledenen. Ondanks het feit dat Derren Brown vertelt dat alles slechts een truc is, wordt het telefoonnummer dat speciaal geopend is om de kijkers gerust te stellen, platgebeld.
In 2005 beproeft Brown zijn geluk in de VS in zijn show Messiah. De uitzending zet de paranormale wereld op z'n kop. Met zijn vaak onnavolgbare technieken weet hij enkele van de belangrijkste en meest invloedrijke Amerikaanse spirituele organisaties te overtuigen van zijn niet-bestaande paranormale gaven.
De Derren Brown-mania komt tot een voorlopig hoogtepunt in de bloedstollende show The Heist, die op 4 januari 2006 op Channel 4 wordt uitgezonden. In deze uitzending laat hij zien hoe hij vier nietsvermoedende modale Britten zover krijgt om een gewapende overval op de Bank of England te plegen.
Maak hier kennis met dit fenomeen [video's van Derren].
Er zal zeker zoiets bestaan als onbewuste beïnvloeding. Het is alleen niet aangetoond dat je door wat korte flitsen in een bioscoopfilm ook daadwerkelijk de verkoop van versnaperingen kunt verhogen.quote:Wat ik er nu allemaal van gelezen heb, begrijp ik dat wetenschappelijk gezien de effectiviteit van subliminal messages nooit echt (overtuigend) aangetoond is.
Ik vraag me dan nu vooral af, als ik dat gegeven in verband breng met DB, hoe je het dan moet noemen als je gebruik maakt van kleine, op het eerste gezicht onopvallende hints, die naar later blijkt schijnbaar onbewust worden opgepikt door je slachtoffer. Zoals in het geval van het raden van de tractor op de tekening en het raden van die karikatuur die DB getekend had.
En het moeilijkste te verklaren vind ik nog wel wanneer DB iets flikt met z'n slachtoffer, zonder daarbij gebruik te maken van hulpmiddelen, maar alleen in woord en gebaren werkt. Daar zijn de voorbeelden ook eindeloos van, ik noem:
- 2 vreemden op straat elkaar laten mind readen.
- iemand laten geloven dat hij of zij zich niet meer kan bewegen, niet meer kan praten.
- iemand die in de metro zit zijn eindbestemming laten vergeten.
- iemand op straat al z'n waardevolle bezittingen achteloos aan je doen afstaan (zonder hem met een wapen te dwingen )
- kung fu mind punch
- etc
Dat moet toch een naam hebben. En hoe flikt hij het als er geen gebruik wordt gemaakt van acteurs. Hypnose zou kunnen, maar in lang niet alle voorbeelden.
Maar het geeft wel aan dat wat een medium doet dus niet per sé iets bovennatuurlijks is.quote:Dat deze man een medium goed na kan doen, wil nog niet zeggen dat mediums oplichters zijn.
Jawel, daarom is het een medium en geen goochelaar.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 13:10 schreef Prst_ het volgende:
[..]
Maar het geeft wel aan dat wat een medium doet dus niet per sé iets bovennatuurlijks is.
De enige manier dat je daar onderscheid tussen kan maken is door wat het medium zelf beweert. Je gaat er dan maar vanuit dat ie de waarheid spreekt. Dat kan natuurlijk, maar de ervaring leert dat mensen nogal eens leugens en fantasie-verhalen ophangen.quote:Jawel, daarom is het een medium en geen goochelaar.
sja de beginnetjes zijn vaak wat moeizamer he, omdat ie dan niet meer in de My active topic-list staat.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 12:38 schreef sasser het volgende:
een nieuw topic en direct in de vergetelheid...
Er is wel een overeenkomst. Wat Derren op de tv laat zien is amusement. En wat Char op de tv laat zien is ook amusement. Er zijn echter veel mensen die het allemaal voor waar aannemen.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 13:15 schreef CarDani het volgende:
[..]
Jawel, daarom is het een medium en geen goochelaar.
en char heeft ook een duidelijke troost-functie.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 13:34 schreef Parameter het volgende:
[..]
Er is wel een overeenkomst. Wat Derren op de tv laat zien is amusement. En wat Char op de tv laat zien is ook amusement. Er zijn echter veel mensen die het allemaal voor waar aannemen.
Dat maakt haar in mijn ogen nog walgelijker.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 13:41 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
en char heeft ook een duidelijke troost-functie.![]()
Ja, er zijn er altijd die het verpesten voor een ander. Maar dat wil nog niet zeggen dat mediums allemaal oplichters zijn toch?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 13:31 schreef Prst_ het volgende:
[..]
De enige manier dat je daar onderscheid tussen kan maken is door wat het medium zelf beweert. Je gaat er dan maar vanuit dat ie de waarheid spreekt. Dat kan natuurlijk, maar de ervaring leert dat mensen nogal eens leugens en fantasie-verhalen ophangen.
Char is mediumquote:Op vrijdag 3 maart 2006 13:34 schreef Parameter het volgende:
[..]
Er is wel een overeenkomst. Wat Derren op de tv laat zien is amusement. En wat Char op de tv laat zien is ook amusement. Er zijn echter veel mensen die het allemaal voor waar aannemen.
Nee hoor. Veel mensen die een reading van haar kregen, waren helemaal niet op zoek naar troost.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 13:41 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
en char heeft ook een duidelijke troost-functie.![]()
Hoe weet jij dat Char niet 'goochelt'? Omdat ze zegt dat ze dat niet doet?quote:Char is medium
Derren is goochelaar
Niet oordelen over iets of iemand die je niet persoonlijk te woord hebt gestaan.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:02 schreef ACJazzz het volgende:
[..]
Dat maakt haar in mijn ogen nog walgelijker.
Dat weet ik niet. Maar ze komt eerlijk op mij over. Over enkele dingen heb ik ook mijn twijfels, maar ik zie overwegend oprechtheid.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:30 schreef Prst_ het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat Char niet 'goochelt'? Omdat ze zegt dat ze dat niet doet?
Uit de prestaties zelf kun je niet opmaken of er nu 'gegoocheld' wordt of dat er sprake is van iets daadwerkelijk paranormaals. Wat dat betreft moet je dus afgaan op wat het medium danwel de goochelaar je vertelt. Daar moet je dan maar op vertrouwen.quote:Gelukkig ben ik in staat om van het positieve, het goede uit te gaan en mensen te vertrouwen.
Een goochelaar kan geen briefje oplezen dat jaren geleden in een grafkist is gestopt.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:38 schreef Prst_ het volgende:
[..]
Uit de prestaties zelf kun je niet opmaken of er nu 'gegoocheld' wordt of dat er sprake is van iets daadwerkelijk paranormaals. Wat dat betreft moet je dus afgaan op wat het medium danwel de goochelaar je vertelt. Daar moet je dan maar op vertrouwen.
Een goochelaar kan een tijger uit een lege kooi goochelen door er even een doek overheen te gooien. Is dat ook bewijs dat hij kan toveren of bovennatuurlijke gaven heeft? Ik vind dat nog wel wat wonderbaarlijker.quote:Een goochelaar kan geen briefje oplezen dat jaren geleden in een grafkist is gestopt.
Char kan dit wel.
Dat is voor mij bewijs.
quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:31 schreef CarDani het volgende:
[..]
Niet oordelen over iets of iemand die je niet persoonlijk te woord hebt gestaan.
hahaha die smileysquote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:11 schreef ACJazzz het volgende:
[..]
[afbeelding]Euh...Waar komt die regel nu weer vandaan?
Trouwens, jij schijnt je oordeel over haar wel klaar te hebben, Heb jij haar dan 'persoonlijk te woord gestaan'? [afbeelding]
Ongelooflijk ! Je weet dat ze 500 dollar vraagt voor een telefoongesprekje van 45 minuten en een optreden zal haar wel 10.000 euro opleveren of meer. En dat alles omdat ze er leuk uitziet, een vlotte babbel heeft en paranormale gaven claimt die ze beslist niet wil aantonen. Ik zag haar een tijd terug bij Larry King (CNN) samen met twee andere psychics. Er was ook een professor die er vanaf een andere lokatie wat kritiek op mocht leveren, al kwam hij vrijwel niet aan het woord. Char zei dat die professor maar een zielige figuur was die alleen op tv kwam omdat zij zo beroemd was. Toen wist ik wel hoe aardig en oprecht zij was.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:34 schreef CarDani het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Maar ze komt eerlijk op mij over. Over enkele dingen heb ik ook mijn twijfels, maar ik zie overwegend oprechtheid.
Gelukkig ben ik in staat om van het positieve, het goede uit te gaan en mensen te vertrouwen.
neeheeeee.........maar de kans wordt er niet groter op.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:27 schreef CarDani het volgende:
[..]
Ja, er zijn er altijd die het verpesten voor een ander. Maar dat wil nog niet zeggen dat mediums allemaal oplichters zijn toch?
ik heb gister toevallig klein stukje Char zitten kijken, voor het eerst eigenlijk.quote:
Dan zal het je waarschijnlijk verbazen dat de grootste oplichters altijd oprecht over komenquote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:34 schreef CarDani het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Maar ze komt eerlijk op mij over. Over enkele dingen heb ik ook mijn twijfels, maar ik zie overwegend oprechtheid.
Gelukkig ben ik in staat om van het positieve, het goede uit te gaan en mensen te vertrouwen.
nicely putquote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:47 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
Char profileert zich als medium
Derren profileert zich als goochelaar
tvp
ja nicely put inderdaad, maar het klopt alleen niet. Derren profileert zich eerder als illusionist en psychologisch wonder. In ieder geval niet echt als goochelaar.quote:
Waar het op neerkomt is dat Derren niet beweert bepaalde paranormale gaven te hebben, en mensen als Char dat wél doen.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 18:00 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
ja nicely put inderdaad, maar het klopt alleen niet. Derren profileert zich eerder als illusionist en psychologisch wonder. In ieder geval niet echt als goochelaar.
Dat is waar jaquote:Op vrijdag 3 maart 2006 18:04 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
Waar het op neerkomt is dat Derren niet beweert bepaalde paranormale gaven te hebben, en mensen als Char dat wél doen.
Iemand als Derren verdient grof geld door de mensen te bedriegen, ook als geeft ie het zelf toe.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 18:06 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Dat is waar ja![]()
maar derren is naar mijn mening ook niet helemaal eerlijk over zijn kunstjes. maar bij hem is dat niet zo erg.![]()
uit pikki's mondquote:Op vrijdag 3 maart 2006 18:11 schreef totsy het volgende:
[..]
Iemand als Derren verdient grof geld door de mensen te bedriegen, ook als geeft ie het zelf toe.
Mensen moeten maar niet zo dwaas zijn om bedrogen te worden .
![]()
ja da's waarquote:Op vrijdag 3 maart 2006 18:15 schreef totsy het volgende:
[..]
Pikki of geen pikki , 't is de waarheid .![]()
quote:Op vrijdag 3 maart 2006 18:11 schreef totsy het volgende:
[..]
Iemand als Derren verdient grof geld door de mensen te bedriegen, ook als geeft ie het zelf toe.
![]()
Die professor was volgens mij James Randi die een miljoen dollar aanbood als deze mediums in een wetenschappelijk gecontroleerde omgeving hun kunstjes konden vertonen. Doen ze natuurlijk niet. Zeker niet nu ze meer verdienen op deze wijze.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:16 schreef Parameter het volgende:
[..]
Ongelooflijk ! Je weet dat ze 500 dollar vraagt voor een telefoongesprekje van 45 minuten en een optreden zal haar wel 10.000 euro opleveren of meer. En dat alles omdat ze er leuk uitziet, een vlotte babbel heeft en paranormale gaven claimt die ze beslist niet wil aantonen. Ik zag haar een tijd terug bij Larry King (CNN) samen met twee andere psychics. Er was ook een professor die er vanaf een andere lokatie wat kritiek op mocht leveren, al kwam hij vrijwel niet aan het woord. Char zei dat die professor maar een zielige figuur was die alleen op tv kwam omdat zij zo beroemd was. Toen wist ik wel hoe aardig en oprecht zij was.
quote:Op vrijdag 3 maart 2006 22:41 schreef onemangang het volgende:
[..]
Die professor was volgens mij James Randi die een miljoen dollar aanbood als deze mediums in een wetenschappelijk gecontroleerde omgeving hun kunstjes konden vertonen. Doen ze natuurlijk niet. Zeker niet nu ze meer verdienen op deze wijze.
Daar heb je precies een punt te pakken uit een vorige discussie in deel 2. Met een sympathieke kop en een 'ongelofelijke' reading zit je bij veel mensen wel gebakken. Zo ken ik er meer. En Derren was ook zo bezig in de VS, want daar kende niemand hem nog, maar ze geloofden hem wel.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:34 schreef CarDani het volgende:
[..]
Nee, het was Randi niet, want die is geen professor. Ik moet bekenen dat de naam mij is ontschoten. Het was niet iemand die bekend is van tv en nogal bescheiden, waardoor hij bijna niet aan het woord kwam. Hij moest het opnemen tegen drie psychics die bij Larry King in de studio zaten. En Char zei dat het aan haar te danken was dat hij zijn gezicht op tv mocht laten zien. Zo probeerde ze hem te kleineren. Dat vond ik echt min.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 22:41 schreef onemangang het volgende:
[..]
Die professor was volgens mij James Randi die een miljoen dollar aanbood als deze mediums in een wetenschappelijk gecontroleerde omgeving hun kunstjes konden vertonen. Doen ze natuurlijk niet. Zeker niet nu ze meer verdienen op deze wijze.
Het is inderdaad waar dat men nog niet heeft kunnen aantonen dat er mensen zijn met paranormale gaven waar ze regelmatig gebruik van kunnen maken. Parapsychologen nemen aan dat er wel paranormale verschijnselen bestaan en spontane paranormale ervaringen, maar dat is wat anders. Die paranormale verschijnselen zijn altijd maar heel klein en je weet van te voren niet wanneer ze zullen optreden. Er zijn geen mensen die dat extra goed kunnen en die bij de meeste experimenten een statistisch significant resultaat behalen. Het is ook nog niet gelukt om het te trainen. Cursussen die beloven je paranormale gaven te ontwikkelen, zijn waarschijnlijk flauwekul. Bij die parapsychologische experimenten worden bijvoorbeeld succespercentages van gemiddeld 30% gehaald terwijl de kansverwachting 25% is. Als je zo’n proef vaak genoeg herhaalt, wordt het uiteindelijk statistisch significant. Maar in de praktijk heb je er niet veel aan, omdat het effect te klein is.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 08:33 schreef Analyzing_Barb het volgende:
Als het moeilijk meetbaar is om je paranormale gaves aan te tonen, dan lijkt mij het ontzettend frustrerend als je het niet even kunt bewijzen.
En als het nou mislukt, dat wil dan meteen maar zeggen, dat diegene niet paranormaal begaafd is? Kom zeg. Dus je zegt hiermee, dat niemand paranormaal begaafd(terwijl iedereen dat in zich heeft) kan zijn, dat er dus ook geen paranormale wereld bestaat, omdat het nog nooit is aangetoond bij onderzoeken? (het kwam wel dicht in de buurt maar dat terzijde)
Waaruit bestaan de onderzoeken van Randi?
Maar Parameter, significant is significant. Als uit een zeer groot onderzoek een statistisch significante kans rolt dat een paranormale werking bestaat, ook al is die werking heel klein, dan is het daarmee toch wel bewezen? Hoe is het anders mogelijk dat het boven de toevalskans uitkomt?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:53 schreef Parameter het volgende:
Bij die parapsychologische experimenten worden bijvoorbeeld succespercentages van gemiddeld 30% gehaald terwijl de kansverwachting 25% is. Als je zo’n proef vaak genoeg herhaalt, wordt het uiteindelijk statistisch significant. Maar in de praktijk heb je er niet veel aan, omdat het effect te klein is.
nee, want je kunt ook met toeval meer dan de helft goed hebben met een beetje geluk haal je zelfs 60% die kans is net zo groot als dat je 40% haalt lijkt mij zo met 3 lampjes zou het denk ik nauwkeuriger zijn...quote:Op zaterdag 4 maart 2006 12:26 schreef Genverbrander het volgende:
Stel je hebt een paragnost die zegt te kunnen voorspellen. Als onderzoeker ontwerp je dan de volgende studie:
Je zet de paragnost in een afgesloten, geluidsdicht hokje met daarin een kastje met twee lampjes: een groene en een rode. Deze lampjes zijn aangesloten op een machine die zorgt dat iedere 5 seconde at random één van de twee lampjes 1 seconde aangaat: de groene of de rode. De paragnost zit daar en moet 100.000 keer achter elkaar een voorspelling doen over welk lampje gaat branden.
Doordat je het onderzoek zo ontzettend vaak herhaalt is de hypothese van de onderzoeker dat de paragnost het niet vaker maar ook niet minder vaak goed zal raden dan de toevalskans. De toevalskans is in dit experiment makkelijk te bepalen: iedere keer heeft de persoon 50% kans het goed te raden dus de toevalskans is 50%.
Als na die 100.000 keer blijkt dat de paragnost het in 51% van de gevallen goed heeft gehad, dan kun je volgens mij 2 conclusies trekken:
1) De paragnost is niet extreem accuraat in het voorspellen, maar
2) De paragnost kan naar alle waarschijnlijk wel voorspellen, want de kans dat er na 100.000 keer een percentage uitkomt dat veel afwijkt van 50% is nihil.
Toch?
Over de interpretatie van de resultaten kun je van mening verschillen. Er zijn een aantal problemen. De effecten zijn nog steeds niet goed herhaalbaar. Je kunt niet zeggen: als je aan deze voorwaarden voldoet (ervaren proefpersonen, optimale omstandigheden, etc.) en voldoende proeven uitvoert, dan krijg je uiteindelijk hoogstwaarschijnlijk een significant resultaat wanneer je alles bij elkaar optelt. Het is niet zo dat het steeds beter lukt naarmate men beter begrijpt welke omstandigheden nodig zijn om iets paranormaals te meten. Meestal raakt een bepaalde onderzoeksmethode na verloop van tijd in onbruik omdat er juist steeds minder succes mee wordt geboekt. Het succes van de experimenten lijkt ook sterk afhankelijk te zijn van de onderzoekers. Er zijn parapsychologen die maar heel weinig of geen succes boeken en er daarom na verloop van tijd weer mee stoppen. Experimenten in samenwerking met wetenschappers die geen parapsycholoog zijn, hebben ook te weinig opgeleverd en worden helaas maar zelden uitgevoerd.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 12:05 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Maar Parameter, significant is significant. Als uit een zeer groot onderzoek een statistisch significante kans rolt dat een paranormale werking bestaat, ook al is die werking heel klein, dan is het daarmee toch wel bewezen? Hoe is het anders mogelijk dat het boven de toevalskans uitkomt?
Nee je snapt het volgens mij niet. De kans dat je na 100.000 keer 60% haalt is zeer klein, daar is wel meer voor nodig dan "een beetje geluk".quote:Op zaterdag 4 maart 2006 12:48 schreef sasser het volgende:
[..]
nee, want je kunt ook met toeval meer dan de helft goed hebben met een beetje geluk haal je zelfs 60% die kans is net zo groot als dat je 40% haalt lijkt mij zo met 3 lampjes zou het denk ik nauwkeuriger zijn...
Kun je dit toelichten, alsjeblieft.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 12:56 schreef Parameter het volgende:
[..]
Zo zijn er proeven waaruit je zou kunnen constateren dat mensen een toevalsgebeurtenis kunnen beïnvloeden nadat die al heeft plaatsgevonden. Dat is heel raar.
Ik bedoel micro-PK experimenten met een RNG (Random Number Generator) en "prerecorded targets", zoals die onder meer door de Amerikaanse parapsycholoog Helmut Schmidt zijn uitgevoerd. Via Google kun je er wel meer over vinden. Ik ga het hier niet allemaal uitleggen, want het is nogal gecompliceerd. Dit zijn echter experimenten die zich lenen voor een waterdichte controle, zonder dat de mensen die deze controle uitoefenen lijfelijk bij het experiment aanwezig hoeven te zijn. Het de perfecte manier om conventionele wetenschappers te overtuigen van het bestaan van psi-verschijnselen. Helaas hebben parapsychologen vrijwel geen moeite gedaan om andere wetenschappers bij deze experimenten te betrekken. Ze voelen gewoonlijk niets voor samenwerking met buitenstaanders.quote:
Een onderzoeksjournalist zou misschien wat meer aan de weet kunnen komen als hij er flink veel tijd en geld in steekt. Achter je computer is het raadsel waarschijnlijk niet op te lossen. Neem bijvoorbeeld die student die aan een tractor moest denken die Derren van te voren al had getekend. Dat was geen goocheltruc. Sommigen zeggen dat het kwam omdat Derren een keer het woord 'attractive' gebruikte, maar dat lijkt me een erg onwaarschijnlijke verklaring. Zo gemakkelijk kun je de gedachten van mensen niet sturen. Het leek alsof Derren die proefpersoon willekeurig koos uit een grote groep studenten, maar misschien was dat niet het geval en zat er een hele voorbereiding achter. Je zou de betreffende student moeten ondervragen en anderen die bij de voorstelling aanwezig waren. Vergeet daarbij niet dat Derren ook medewerkers heeft, waaronder een zekere Coops. Die wordt onder meer als Stage Crew genooemd in de aftiteling van The Gathering. Misschien was hij ook degene die Africa op de brief schreef die een vrouw uit het publiek aan het begin van die voorstelling moest voorlezen. Bij die truc was Derren niet eens in de zaal. Hij vroeg de vrouw via een microfoon om een land te noemen en ze noemde vreemd genoeg Afrika. Het lijkt me sterk als Derren dat kon beïnvloeden. Ze moest vervolgens naar het podium lopen en de brief van een tafeltje pakken. Maar dat tafeltje was vanuit het publiek niet te zien. Dus een medewerker kan die brief daar gemakkelijk hebben neergelegd. Dat is natuurlijk een heel banale truc, maar ik vrees dat Derren daar niet voor terugschrikt.quote:Op zondag 5 maart 2006 18:24 schreef ACJazzz het volgende:
Ik zie de laatste tijd wat minder tot geen reacties op Brown hier. Zijn we over hem uitgedacht?
Ik kan het niet ontrafelen.quote:Op zondag 5 maart 2006 19:43 schreef Genverbrander het volgende:
Goeie post, Parameter. Ik vrees ook dat Derren af en toe de meest banale trucs gebruikt, als je hem zou ontleden zou er vast weinig psychologisch van overblijven. Hoewel zoiets als The Heist nog altijd geniaal is natuurlijk.
Ik ga nu trouwens effe The Gathering bekijken om te zien of ik dat van die gestreepte kat kan ontrafelen, ik was dat helemaal vergeten!
Daar had ik al een keer een verklaring voor proberen te geven: "Die juffrouw zag best wel dat het niet klopte. Ze keek ook goed naar het biljet. Ik vermoed dat ze het spel meespeelde omdat er een hele cameraploeg voor haar neus stond die de uitbetaling wilde filmen."quote:Op zondag 5 maart 2006 19:48 schreef displission het volgende:
Vanochtend was die kerel op tv..weet echt niet wat ik ervan moet denken..hij won met een verliezende hond uit een hondenrace toch geld..hij schijnt dan de vrouw achter de balie dusdanig te "bewerken" dat ze het geld uitkeert. Is hier meer over bekend..hoe doe je zo'n mindtrick..dat raden lijkt wel op Char..
Oef! Dat ga ik nu maar niet allemaal opschrijven, want ik moet nodig wat anders doen. Kijk eerst eens hier, ga naar Sample Chapters en dan naar hoofdstuk 4. Dat is een recent en erg aardig psychologieboek dat helemaal online staat (Geheimtip!)quote:Op zondag 5 maart 2006 20:01 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Ik kan het niet ontrafelen.![]()
Zeg Parameter, hoe sta jij eigenlijk ten opzichte van hypnose? Is dat iets wat echt bestaat denk je, of is dat ook weer gewoon suggestie?
quote:Op zondag 5 maart 2006 20:23 schreef Parameter het volgende:
[..]
Oef! Dat ga ik nu maar niet allemaal opschrijven, want ik moet nodig wat anders doen. Kijk eerst eens hier, ga naar Sample Chapters en dan naar hoofdstuk 4. Dat is een recent en erg aardig psychologieboek dat helemaal online staat (Geheimtip!)
neequote:Op vrijdag 3 maart 2006 18:11 schreef totsy het volgende:
[..]
![]()
dat is idd een vet nummer!quote:Op maandag 6 maart 2006 16:42 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
Kent iemand dat nummer uit Derren Brown - Trick Of The Mind #4, tijdens de intro van die truc die hij in de klaslokaal niet met die kleuters en de juf.
quote:Op maandag 6 maart 2006 18:32 schreef ACJazzz het volgende:
Een vet nummer??
Er is zelfs een track genaamd Derren Brown!![]()
Het werkte ook bij mijquote:Op dinsdag 7 maart 2006 01:13 schreef Sh0g het volgende:
Maar die zogenaamde cola en popcorn reclame (of het nu een hoax was of niet, dat doet er ff niet toe) zou er zo moeten hebben uitgezien:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dan vraag ik me toch af wie deze mensen zijn en/of wat ze mankeerden![]()
[afbeelding]
Actrice?
[afbeelding]
Televisiegeil?
[afbeelding]
Crewmember?
[afbeelding]
Last van een TIA?
[afbeelding]
Instant Alzheimer?
[afbeelding]
Gewoon dom?
Ik zou het niet meer weten.![]()
Hmmm ik zie geen tractorwielen hoor!quote:Op maandag 6 maart 2006 23:39 schreef Sh0g het volgende:
Bij dat tractor raden heeft dit misschien ook wel invloed gehad, die 2 cirkels op die dozen. Met een beetje fantasie zijn het 2 tractorwielen. Misschien zijn dit + dat 'attractive' wel 2 van de kweetniet hoeveel aanwijzingen die er hangen bij de ingang, garderobe, in de zaal, etc.
[afbeelding]
als hij met die blinddoek om zit, zegt Derren ook nog eens
"if he gets it right or anywhere close, you must REACT to let him now, because he won't be able to see".
Misschien lijkt dit ver gezocht, maar aan de andere kant is het ook werkelijk nutteloze informatie wat Derren hier zit te verkopen. Want a. de jongen zal niet de rest van de avond met een blinddoek rondlopen, hij krijgt de tekening toch wel te zien. En b. Als hij het goed heeft zal het publiek er niet als een stel zoutzakken bij gaan staan; gejuich of op z'n minst een applaus is toch wel het meest logische dat je verwacht. Heeft hij het fout, dan zal je ook een reactie krijgen.
Hij wil naar ik aanneem zoveel mogelijk applaus. Het liefste heeft hij natuurlijk dat die studenten helemaal uitzinnig van enthousiasme worden, want dat doet het goed op tv. Bij tv-opnamen heb je ook altijd iemand die het publiek van te voren instrueert om zo hard mogelijk te klappen.quote:Op maandag 6 maart 2006 23:39 schreef Sh0g het volgende:
Bij dat tractor raden heeft dit misschien ook wel invloed gehad, die 2 cirkels op die dozen. Met een beetje fantasie zijn het 2 tractorwielen. Misschien zijn dit + dat 'attractive' wel 2 van de kweetniet hoeveel aanwijzingen die er hangen bij de ingang, garderobe, in de zaal, etc.
[afbeelding]
als hij met die blinddoek om zit, zegt Derren ook nog eens
"if he gets it right or anywhere close, you must REACT to let him now, because he won't be able to see".
Misschien lijkt dit ver gezocht, maar aan de andere kant is het ook werkelijk nutteloze informatie wat Derren hier zit te verkopen. Want a. de jongen zal niet de rest van de avond met een blinddoek rondlopen, hij krijgt de tekening toch wel te zien. En b. Als hij het goed heeft zal het publiek er niet als een stel zoutzakken bij gaan staan; gejuich of op z'n minst een applaus is toch wel het meest logische dat je verwacht. Heeft hij het fout, dan zal je ook een reactie krijgen.
Beetje onzin, in de meeste gevallen komt de reactie vanzelf. En een ongelovige, verschrikte kop is ook mooi, daar wordt gewoon op ingezoomed. Het gaat em echt niet om het applaus, dan zouden er ook mannetjes bij zijn acts op straat moeten staan, terwijl daar de reacties ook gewoon woooow en oh my god zijn. Maar die mannetjes zie je niet, terwijl je wel vaak cameramannen in beeld ziet, omdat ze met camera's van 2 kanten schieten.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 11:38 schreef Parameter het volgende:
[..]
Hij wil naar ik aanneem zoveel mogelijk applaus. Het liefste heeft hij natuurlijk dat die studenten helemaal uitzinnig van enthousiasme worden, want dat doet het goed op tv. Bij tv-opnamen heb je ook altijd iemand die het publiek van te voren instrueert om zo hard mogelijk te klappen.
nou nou, marionetten... je laat ze gewoon iets denken waarvan ze zelf denken dat ze er zelf opgekomen zijn. En dat werkt alleen met mensen die er open voor staan. Derren maakt niet voor niets selecties van zijn slachtoffers.quote:Ik blijf erbij dat het niet mogelijk is om iemands gedachten door middel van zulke subtiele wenken te sturen. Dat is gelukkig science-fiction, want anders zouden mensen marionetten zijn!
Het is nooit leuk om voor paal te staan, maar ook dat overkomt hem en dat is niet omdat hij een slechte goochelaar is ofzo. Maar hij laat die mislukte pogingen ook wel zien, geen probleem.quote:Ook al zou het een beetje werken, dan heeft Derren daar weinig aan, want de kans dat het mislukt, zou veel te groot zijn. Hij wil vast niet het risico lopen om voor honderden studenten voor paal te staan. Dit lijkt me geen truc die hij vele malen kan herhalen tot het een keer lukt.
Ja, Zombie Arcade, is ook al eindeloos over gediscussieerd en dan met name of het ethisch verantwoord is of niet. Beetje flauwe discussie in mijn ogen. Derren had er geen verkeerde bedoelingen mee en hij mocht het ook van die persoon uitzenden. Tenzij hij in het complot zit natuurlijk. Maar als je bijna iedereen die meedoet in een wat bijzondere act een acteur wilt noemen, tjah, dan ben je snel uitgepraat.quote:Op Google Video staat een andere stunt van Derren, Video Zombies (10 minuten). Ik weet niet of die hier al eens is geplaatst. Dat gaat nog veel verder. Met een paar lichtflitsen schakelt hij iemands bewustzijn uit en brengt hem stiekem naar een ruimte waarin het videospel dat de persoon aan het spelen is, perfect is nagebouwd, compleet met zombies die hem naar het leven staan. Daar geloof ik ook weinig van. Ook al zou het kunnen, dan mag je zulke dingen volgens mij nog niet zonder voorafgaande toestemming met iemand doen. Het is wel mogelijk dat de twee mensen die mogen toekijken van te voren niet zijn ingelicht.
In mijn ogen zijn TV mediums ook ongeloofwaardiger dan mediums die niet op TV verschijnen. Maar ook in die mediums heb ik niet veel vertrouwen. Als je soms hoort wat je betaalt en wat voor info je er voor terug krijgt, schandalig gewoon. Als iemand je gerust moet stellen, dan kun je ook van die speciale telefoonnummers draaien.quote:Derren geeft de kijkers ook het idee dat mediums voortdurend trucs gebruiken en boeken over cold-reading zitten te lezen. Dat geloof ik ook niet. Mediums en paragnosten menen doorgaans dat ze inderdaad paranormale gaven hebben. Alleen mediums zoals Robbert, die op de tv veel te grote wonderen laten zien, lijken me niet zuiver op de graat.
Geen onzin. Volgens mij vraagt hij het publiek van te voren om een flink applaus. Die uitspraak is niet voor de proefpersoon bedoeld, maar voor het publiek.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 14:55 schreef Sh0g het volgende:
[..]
Beetje onzin, in de meeste gevallen komt de reactie vanzelf.
Ja, dat bedoel ik.quote:nou nou, marionetten... je laat ze gewoon iets denken waarvan ze zelf denken dat ze er zelf opgekomen zijn.
Nou, dan heeft Derren geluk gehad dat de persoon er achteraf (!) mee instemde dat Derren hem in doodsnood bracht. Hij had ook een flinke schadevergoeding kunnen eisen!quote:
Ja, Zombie Arcade, is ook al eindeloos over gediscussieerd en dan met name of het ethisch verantwoord is of niet. Beetje flauwe discussie in mijn ogen. Derren had er geen verkeerde bedoelingen mee en hij mocht het ook van die persoon uitzenden.
Ja en wat zegt dat, dat de extra hints achteraf niet nodig geweest blijken te zijn. Wat hij dan ervoor heeft gedaan mag joost weten. Het is geen acteur, dus knap blijft het wel.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 16:57 schreef ACJazzz het volgende:
Nog even over die student en 'reACTion' + 'reACT' = tractor. Ik geloof daar niets van. In het nagesprekje zegt die student:
"I thought 'tractor' as soon as he approached me, even! I was just thinking of that picture."
Vertaling: Ik dacht zelfs aan 'tractor' op het moment dat hij me benaderde. Ik dacht net aan dat plaatje.
Dus het zat al in zijn hoofd voordat die woorden reaction en react werden gezegd! Toch?![]()
De 'forget'-truc is volgens mij een hele simpele. Hij laat tijdens de show een paar keer dat woord voorbij flitsen. Het gaat heel erg snel maar nog net langzaam genoeg om het te kunnen lezen, zeker na een paar keer. Mensen zitten in de zaal, ze zien dat en ze beseffen 'oei oei ik zit bij derren brown en hij laat nu een paar keer het woord 'forget' voorbij schieten, waaaa wat spannend, hij is een illusionist dus er gaat vast wat met mij gebeuren nu'. Etcetera.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 01:13 schreef Sh0g het volgende:
Maar die zogenaamde cola en popcorn reclame (of het nu een hoax was of niet, dat doet er ff niet toe) zou er zo moeten hebben uitgezien:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dan vraag ik me toch af wie deze mensen zijn en/of wat ze mankeerden![]()
[afbeelding]
Actrice?
[afbeelding]
Televisiegeil?
[afbeelding]
Crewmember?
[afbeelding]
Last van een TIA?
[afbeelding]
Instant Alzheimer?
[afbeelding]
Gewoon dom?
Ik zou het niet meer weten.![]()
Inderdaad, de zombie shoot em up (te zien in TotM seizoen 2, episode 4) is onethisch, ook een vreemde eend in de bijt als je het vergelijkt met de rest van de trucs in Trick of the Mind.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 15:08 schreef Parameter het volgende:
[..]
Geen onzin. Volgens mij vraagt hij het publiek van te voren om een flink applaus. Die uitspraak is niet voor de proefpersoon bedoeld, maar voor het publiek.
[..]
Ja, dat bedoel ik.
[..]
Nou, dan heeft Derren geluk gehad dat de persoon er achteraf (!) mee instemde dat Derren hem in doodsnood bracht. Hij had ook een flinke schadevergoeding kunnen eisen!
Inderdaad. Over wat daarvoor allemaal is gebeurd heb ik niets gezegd. Kan ik ook niets zeggen. Ik heb werkelijk geen idee.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:08 schreef Sh0g het volgende:
[..]
Ja en wat zegt dat, dat de extra hints achteraf niet nodig geweest blijken te zijn. Wat hij dan ervoor heeft gedaan mag joost weten. Het is geen acteur, dus knap blijft het wel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De volgende truc is dat Derren naar een markt gaat. Hij spreekt hier ogenschijnlijk willekeurige mensen aan en hij zegt dat hij kan raden hoeveel geld ze in hun portemonnee hebben zitten. Hij brengt ook dit weer als een psychologisch trucje: hij kan het antwoord naar eigen zeggen raden doordat hij eerst wat vragen over het persoonlijke leven stelt aan de mensen die beantwoord worden. Vervolgens schrijft hij het bedrag op een briefje en dan moeten de mensen tellen hoeveel geld ze hebben:
Als hij meer dan 50 cent van het goede antwoord af zit krijgt de persoon 100 pond, maar helaas... Derren weet het antwoord elke keer bijna tot op de cent nauwkeurig.![]()
Mijn verklaring:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ten slotte komt de fenomenale truc met de rode BMX-bike. Daar heb ik geen verklaring voor, maar hij wordt wel in de show uitgelegd. De vraag is alleen of deze verklaring wel klopt, omdat het weer vooral uitgaat van subliminal messaging en ik er stellig van overtuigd ben dat zijn trucs meestal veel simpeler zijn.
![]()
[ Bericht 3% gewijzigd door Genverbrander op 07-03-2006 20:20:52 ]
kende je de uitdrukking "vet" niet ofzo??quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:22 schreef Genverbrander het volgende:
Dit filmpje is ook te melig
http://video.google.com/videoplay?docid=6422042459463310226&q=%22derren+brown%22
heel vet
![]()
![]()
Ik zit in eenzelfde schuitje, Parameter. Inderdaad valt het me ook erg tegen hoe Derren veel van zijn trucjes doet, en inderdaad is hij net zo goed een leugenaar als Char of Robbert: ze liegen allemaal over hoe ze tot het eindresultaat komen.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 20:28 schreef Parameter het volgende:
Die afleveringen heb ik niet gezien. Wat betreft het zakkenrollen lijkt het me aannemelijk dat Derren hiervoor een onopvallende medewerker heeft gebruikt.
Ik ben inmiddels geen liefhebber meer van Derren Brown. Wat mij betreft mag hij door James Randi ontmaskerd worden, net als Uri Geller. Derren speelt vals. Geef mij maar een "eerlijke" goochelaar zoals Hans Kazan. Ik geef toe dat de shows van Kazan niet zo enerverend zijn en dat hij veel minder charisma heeft, maar als Kazan een touwtje doorknipt dat later weer heel blijkt te zijn, dan weet ik tenminste dat ik naar een vakman zit te kijken die een echte goocheltruc laat zien. Maar als Derren zegt dat hij geen handlangers gebruikt, dan heb ik geen reden meer om hem te geloven. Bij 7Derren weet je nooit wat fictie en wat realiteit is. Hij maakt uitzendingen die op reportages lijken, maar het kunnen net zo goed toneelstukjes zijn of gewoon bedrog, en dat is wat anders dan goochelen. Hij geeft mensen de illiusie dat hij psychologie gebruikt, maar dat is grotendeels onzin.
Waarom zou die man die door een paar flitsen gehypnotiseerd werd geen toneelspeler zijn. Niemand weet toch wie hij is. Is er ooit een journalist geweest die hem achteraf gesproken heeft over zijn ervaringen?
ja, welke dan?quote:
seizoen 2 aflevering 1 zoals ook al in die post vermeld staat.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Robbert bracht het ook niet als truc hè......quote:Op dinsdag 7 maart 2006 20:54 schreef Genverbrander het volgende:
Overigens vind ik de spoilertags niet echt nodig als ik er nog eens over nadenk. Bij robbert hebben we de genverbranderblunder en de spooknonnetjesonthulling ook niet in een spoiler gezet.Wat vinden jullie, zal ik de spoilertags weghalen?
Dezequote:Op dinsdag 7 maart 2006 20:33 schreef Genverbrander het volgende:
Jawel ik kende die uitdrukking wel, ik was zelfs degene die hem gebruikte, maar ik kreeg daar de volgende reactie op: [afbeelding]
![]()
Ik ben het heel erg met je eens en ook met de rest van je verhaal. Er zijn mensen die gaan twijfelen aan DB omdat hij een aantal simpele goocheltrucs heeft gebruikt en daarbij heeft beweerd dat er een psychologisch aspect bij kwam kijken. Nu denken ze dat Derren dus bij alle trucs gewone goochelkunsten vertoond, terwijl dit de ene keer wel zo is, maar de andere keer niet. Je moet de acts allemaal apart bekijken en ze niet over één kam scheren. Derren valt niet zo makkelijk in een hokje te stoppen. Ik heb al termen langs zien komen als goochelaar, mentalist, illusionist, hypnotist, psychologisch illusionist, etc. In feite is hij het allemaal.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 22:51 schreef Tissik het volgende:
Ik ben zwaar onder de indruk van Derren Brown! Ik heb een flink aantal afleveringen gezien, en kan nog niet helemaal plaatsen in welk vakje!En dat is denk ik ook de hele truc! Het is een mix van alle ingrediënten. Op bepaalde punten ben ik ervan overtuigd dat hij hypnose toepast (bijvoorbeeld bij die student filmtechnieken, die hij laat geloven dat hij onzichtbaar voor hem is "You can't see me!" ). Soms heb ik het idee dat hij het volkomen op de bïnvloeding van de psyche gooit (in het geval met de pop, en de jonge vrouw die er van overtuigd is dat die pop haar ziel draagt). In andere gevallen heb ik het idee dat het showmanship de boventoon voert (de straatsessies met mindreaden).
prachtig!quote:Op dinsdag 7 maart 2006 23:21 schreef sasser het volgende:
'right.. Put your hand up and push against mind and look at teh light from the window and look at the window. its late november its only 29 stopping days till christmas, stopping days that, and your stopping for gift and into the stopping fillers your putting the gifts that your brought the stopping days that your had and the window its bright and all the time your stopping with the window and the gifts on the Right thanks come over here now..'
shopping heeft hij vervangen door stopping!
Hierboven heb ik de tekst van de vrouw die stopte in de kamer...
Bij deze truck gebruikt hij de Milton Ericksons techniek om haar in een hypnotishe staat te brengen (dus ook open voor suggestie). Zo heeft hij eigenlijk het brein van de vrouw laten crachen en luistert wel maar weet niet wat ze doet, het raam is een aanknopingspunt om daar te stoppen. De hand van Derren is nu eigenlijk alleen maar showmanship hij telt het aantal stappen van de vrouw naar hem en doet zijn hand dicht op het moment dat ze 4 stappen heeft gedaan.
Om haar terug te laten komen zegt hij:
'yes you can come back here now, turn around and you can walk back' en niet 'if you'd like to come back' hij geeft hierbij dus instructie om dat ze kan (en moet) terug komen.
Maar omdat haar hersenen nog steeds denken dat ze moet stoppen, stopt ze de tweede keer weer ookal zei Derren: 'now I told you to walk right across the floor, so what happened, why have you stopped?' om haar vrij te maken zei hij: 'yes you can, do it, look you can move your feet'.![]()
![]()
nee niet doenquote:Op dinsdag 7 maart 2006 20:54 schreef Genverbrander het volgende:
Overigens vind ik de spoilertags niet echt nodig als ik er nog eens over nadenk. Bij robbert hebben we de genverbranderblunder en de spooknonnetjesonthulling ook niet in een spoiler gezet.Wat vinden jullie, zal ik de spoilertags weghalen?
ik heb een keer ergens gelezen dat hij die vrouw van te voren ook in een trance heeft gebracht zoals deze en dat ze op een bepaald tijdstip die weg moest aflopen. op het moment dat de een bebpaald geluid hoorde moest ze stoppen dan hoeft DB alleen maar te zorgen dat hij optijd bij het raam is en het geluid uitzend op het moment van het sluiten van de hand:Pquote:Op woensdag 8 maart 2006 00:58 schreef Sh0g het volgende:
[..]
prachtig!je hebt helemaal gelijk. ik heb het nog eens bekeken en het is inderdaad zo dat hij de vrouw in een soort van trance brengt. hij zegt ook:
...all of that, just this sort of strange trance state that it just starts to put you in as you start to walk around and just trying to get all of that done and just how in the back of your mind how you just want to put the breaks on. that's a really interesting thing how that trance state can just start to set in now...
en dan
let's bring you over here for a second for me...
what I like you to do for me...
walk slowly across for me...now...
do that for me
ze zet wel 5 stappenmaar ze stopt altijd daar aan de bovenkant van de lichtinval door het raam.
dan blijft het tweede gedeelte nog over van deze act, maar dat is niet helemaal eerlijk gegaan ben ik bang.
Hey da's interessant, die Milton Erickson! Ik heb er even op gegoogled en vond o.a. dit tekstje (http://www.leerlingbegele(...)ikhadveelgeleerd.php):quote:Op dinsdag 7 maart 2006 23:21 schreef sasser het volgende:
Hierboven heb ik de tekst van de vrouw die stopte in de kamer...
Bij deze truck gebruikt hij de Milton Ericksons techniek om haar in een hypnotishe staat te brengen (dus ook open voor suggestie). Zo heeft hij eigenlijk het brein van de vrouw laten crachen en luistert wel maar weet niet wat ze doet, het raam is een aanknopingspunt om daar te stoppen. De hand van Derren is nu eigenlijk alleen maar showmanship hij telt het aantal stappen van de vrouw naar hem en doet zijn hand dicht op het moment dat ze 4 stappen heeft gedaan.
Da's Derren ten voeten uit.quote:Milton Erickson (1901-1980) wordt wel de belangrijkste hypnotherapeut van zijn tijd genoemd. Hij loste nooit een probleem op volgens de geijkte methode. Om veranderingen in het onbewuste van zijn patiënten te bewerkstelligen maakte hij echter gebruik van paradoxen, anekdotes, verrassingen en verwarring.
haha nee ik vond het echt een lekker nummerquote:Op dinsdag 7 maart 2006 23:33 schreef ACJazzz het volgende:
[..]
Deze [afbeelding] sloeg op het feit dat je die muziek vet noemde. Hopelijk had je ook de vette [afbeelding] erbij gezien?
![]()
Ik heb in 1 van Derren's boeken gelezen dat hij een dergelijke truuc uitlegt. In die truuc kon hij precies het creditcardnummer en de geboortedatum e.d. van iemand raden. Wat Derren daarvoor gedaan had, was gewoon een staaltje van ordinair zakkenrollen.quote:Wie gelooft dat Derren echt aan Alex kon zien aan welke pincode hij dacht? Ik beslist niet. Die pincode moet hij al van te voren hebben geweten.
Vergeet niet die lui die zomaar hun portemonnee, sleutels, mobieltje afgeven, alsof het doodnormaal is. Ik denk niet dat zij vantevoren zijn gehypnotiseerd, aangezien ze dan toneelspelen, omdat het lijkt of ze Derren voor het eerst ontmoeten. Ze worden in verwarring gebracht en tegelijkertijd maakt Derren het natuurlijk voor ze om hun eigendommen te overhandigen. Dat waterflesje speelt daarbij een belangrijke rol.quote:Op woensdag 8 maart 2006 09:56 schreef Genverbrander het volgende:
Even een rijtje van dingen waarbij Derren misschien wel echt psychologische trucjes/hypnose heeft gebruikt:
* De student filmtechnieken voor wie Derren ineens onzichtbaar wordt
* De rode BMX-bike
* De vrouw die hij laat stoppen met zijn vuist
* De zombie shoot-em-up game
heeeeeeeeeee doe ik net zo veel moeite om dat allemaal in spoilertags te zetten, ga jij het allemaal open en bloot vermelden!!quote:Op woensdag 8 maart 2006 14:35 schreef Prst_ het volgende:
[..]
Ik heb in 1 van Derren's boeken gelezen dat hij een dergelijke truuc uitlegt. In die truuc kon hij precies het creditcardnummer en de geboortedatum e.d. van iemand raden. Wat Derren daarvoor gedaan had, was gewoon een staaltje van ordinair zakkenrollen.
Derren is een meesterzakkenroller en die handigheid gebruikt hij voor truucs. In een hoofdstuk legt hij uit hoe hij regelmatig op feestjes ongemerkt een portomonee jat en vervolgens wat persoonlijke info daaruit uit zijn hoofd leert. Met dezelfde vaardigheid stopt hij de portomonnee weer ongemerkt terug.
Op een later tijdstip betrekt hij het 'slachtoffer' waarvan hij de informatie heeft 'gejat' bij een truuc en kan dan vervolgens allerlei persoonlijke dingen van die persoon 'raden'. Dit kleedt hij natuurlijk in met allerlei geheimzinnig gedoe.
Dat is idd ook zo meesterlijkquote:Op woensdag 8 maart 2006 17:55 schreef Sh0g het volgende:
[..]
Vergeet niet die lui die zomaar hun portemonnee, sleutels, mobieltje afgeven, alsof het doodnormaal is. Ik denk niet dat zij vantevoren zijn gehypnotiseerd, aangezien ze dan toneelspelen, omdat het lijkt of ze Derren voor het eerst ontmoeten. Ze worden in verwarring gebracht en tegelijkertijd maakt Derren het natuurlijk voor ze om hun eigendommen te overhandigen. Dat waterflesje speelt daarbij een belangrijke rol.
Ja dat viel mij ook al op!quote:Wat me ook opviel zijn de mensen eromheen, sommigen herkennen hem. Een paar vrouwen maken een foto van een afstandje en een andere kerel blijft staan en kijkt. Derren maakt dan met een handgebaar duidelijk dat 'ie moet doorlopen, maar dat zie je net niet omdat er een auto voorlangs rijd. Ook als zo'n man achter hem aanrent omdat hij zijn spullen terug wil, staat Derren bij een winkel en zegt die verkoper dat hij een fan van hem is.
die jongen die hij zakrolde op het station werd ook 5 x over achter elkaar van alles ontdaan...quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:47 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Ja dat viel mij ook al op!Hij zal zo wel problemen ondervinden dat het steeds moeilijker wordt om trucjes uit te voeren naarmate je beroemder wordt: als je bekend wordt let iedereen op je en dan kun je niet zo maar effe iemands zakken rollen.
quote:
Latonquote:
Als je Bearware of een programma hebt waarmee je filmpjes kunt downloaden, kun je eens de naam Milton Erickson invoeren. Er is namelijk een filmpje van hem uit de jaren vijftig, in zwart wit. Een andere die heel veel op Derren lijkt is Richard Bandler, hij doet ook aan hypnoses en ook van hem zijn filmpjes te downloaden.quote:Op woensdag 8 maart 2006 09:42 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Hey da's interessant, die Milton Erickson! Ik heb er even op gegoogled en vond o.a. dit tekstje (http://www.leerlingbegele(...)ikhadveelgeleerd.php):
[..]
Da's Derren ten voeten uit.![]()
Wat mij opvalt van Derren is dat hij een geweldige kennis heeft van de geschiedenis op zijn vakgebied. Hij heeft zich duidelijk heel erg verdiept in het onderwerp. Dat blijkt o.a. ook uit dat verhaal wat hij vertelt van het vingerlezen: daar zit een hele historie achter en hij noemt ook een naam van een meisje waarover hij in oude geschriften heeft gelezen. Ook in Séance vertelt hij wat historie over glaasjedraaien in de Victoriaanse tijd.
Hij weet dus gewoon heel veel van de geschiedenis over dit soort dingen, en zijn shows zijn een samenraapsel van deze vele technieken. Je ziet ook dat veel trucs die hij opvoert uit meerdere delen bestaan die allemaal van andere technieken gebruik maken. Neem bijvoorbeeld het simultaan schaken: het eerste deel doet hij dmv zijn olifantengeheugen, het tweede deel (dat hij op dat briefje heeft geraden hoeveel schaakstukken zijn overgebleven) is weer gewoon een goocheltruc waar veel vingervlugheid bij komt kijken. Hetzelfde geldt voor het vingerlezen: het eerste deel is een ordinaire goocheltruc (als hij 'A big hello to all watching' raadt), in het tweede deel maakt hij gebruik van zakkenrollerij als hij de inhoud van de portemonnee van de man raadt en in het derde deel maakt hij gebruik van een (mij nog onbekend) psychologisch trucje als hij een ander ook leert vingerlezen, maar dan met een getal.
Hij is dus gewoon theoretisch erg goed onderlegt en met zijn team bedenkt hij dan van tevoren trucjes waarin hij zoveel mogelijk van deze technieken kwijt kan. Het resultaat is een mengeling van allerlei soorten technieken die bij elkaar heel indrukwekkend overkomen.
Serieus?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:29 schreef Caesu het volgende:
nieuwe serie Trick Of The Mind 21:00 Channel 4 vanaf afgelopen zondag.
Het is beschikbaar.quote:Op zaterdag 1 april 2006 09:00 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Serieus?Leuk!!! Hoop dat ie snel beschikbaar komt!
quote:Op zaterdag 1 april 2006 11:19 schreef ACJazzz het volgende:
[..]
Het is beschikbaar.![]()
Mail me voor het verkoopadres.![]()
dat vind ik nou van rvdbquote:Op zaterdag 1 april 2006 19:17 schreef totsy het volgende:
Ik vindt dat die Derren Brown een echte bandieten kop heeft net zoals al zijn fans waarschijnlijk . Soort zoekt soort ...![]()
![]()
quote:
Joh ,quote:Op zaterdag 1 april 2006 19:37 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
![]()
![]()
soort zoekt soort inderdaad, en dan schaar ik mezelf liever in de Derren-soort dan in de Robbert-soort.![]()
quote:Op zaterdag 1 april 2006 21:07 schreef Armalite het volgende:
Tis onzeker of hij door blijft gaan met zijn shows volgens zijn website![]()
quote:After many years of attacking religious beliefs, illusionist Derren Brown has decided to return to the Christian faith of his childhood and is looking to join the priesthood.
De datum geeft te denken.quote:Added/Updated: 1st April 2006
"Derren en stofbollen" kan niet tippen aan " Robbert en echte lichtbollen " .quote:Op zaterdag 1 april 2006 19:37 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
![]()
![]()
soort zoekt soort inderdaad, en dan schaar ik mezelf liever in de Derren-soort dan in de Robbert-soort.![]()
als je echt in die rvdb gelooft moet je eens wat meer naar mensen zoals Derren kijken dan is het meeste makkelijk te verklaren...quote:Op zaterdag 1 april 2006 21:22 schreef totsy het volgende:
[..]
"Derren en stofbollen" kan niet tippen aan " Robbert en echte lichtbollen " .![]()
Waar kan ik aflevering 3 krijgen?quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:31 schreef ACJazzz het volgende:
Aflevering 2 is inmiddels verkrijgbaar bij de gebruikelijke verkoopadressen.![]()
Ja ik zat ook al een paar dagen te zoeken.. Voorlopig niks op de normale verkooppunten.........quote:
kun je me het adres mailen?quote:
Ik heb 'm onder deze naam gevonden: Derren.Brown.Trick.Of.The.Mind.S03E03.WS.PDTV.XviD.aviquote:Op maandag 17 april 2006 03:39 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
hoe heet deel 3? dan weet ik waar ik moet zoeken als ik zo effe de stad in ga
okquote:Op maandag 17 april 2006 12:12 schreef sasser het volgende:
als je mailtje stuurt geef ik je het adres van de winkel
iddquote:
Yep. Ik heb hem al in diverse winkels zien liggen.quote:Op maandag 24 april 2006 16:02 schreef sasser het volgende:
aflevering 5 al te krijgen?
blijft leuk hequote:Op maandag 24 april 2006 17:35 schreef ACJazzz het volgende:
[..]
Yep. Ik heb hem al in diverse winkels zien liggen.Ik ben hem nu aan het kopen.
![]()
is nog niet te koop nog niet geproduceertquote:Op zondag 30 april 2006 19:14 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
blijft leuk he
't was gister Koninginnedag, dus koop ik m vandaag![]()
kan hem niet vinden zou je adres kunnen mailen?quote:Op maandag 1 mei 2006 13:58 schreef Caesu het volgende:
hij is inmiddels beschikbaar. 12 uur geleden al trouwens.![]()
quote:Op maandag 1 mei 2006 17:52 schreef sasser het volgende:
[..]
kan hem niet vinden zou je adres kunnen mailen?
Op A&E, over nog geen 15u. Dr staat een countdown tellertje op z'n sitequote:Op woensdag 31 mei 2006 09:54 schreef Genverbrander het volgende:
Waar wordt die Criss Angel uitgezonden?
Het is wel duidelijk dat Derren deze truc gebruikt, vooral als je naar effect 2 kijkt.quote:U ontvangt een mooie close-up "blad" voorzien van een mooie kwaliteit bekleding. U kunt dit blad gewoon gebruiken voor al uw andere close-up effecten en op het moment dat het nodig is pas de ingebouwde technologie gebruiken.
Wat zijn de mogelijkheden van deze "tabletop" ?
Effect 1;
Verberg 6 geleende voorwerpen onder 6 (ongeprepareerde, eventueel geleende) bekers. Terwijl u met de rug naar de toeschouwers staat mag er een voorwerp onder een van de bekers uitgenomen worden. U weet meteen te zeggen welk voorwerp is weggenomen
Effect 2;
Plaats zes (ongeprepareerde, eventueel geleende) bekers omgekeerd op het tafelblad en verlaat de kamer of keer u om. Een toeschouwer mag nu onder een van de bekers een WILLEKEURIG voorwerp plaatsen. U weet nu meteen onder welke beker dit ligt.
Effect 3;
Leen 6 voorwerpen en leg deze allemaal duidelijk zichtbaar op het tafelblad. U keert zich nu om en vraagt aan de 6 toeschouwers om een voor een elk een voorwerp van te kiezen en dit in hun zak te stoppen. U weet nu meteen wie welk voorwerp genomen heeft !
Effect 4;
U plaatst 6 speelkaarten op het tafelblad en vraagt om een toeschouwer (terwijl u niet kijkt) zijn hand even boven de kaart te houden (dus niet aan te raken). De toeschouwer neemt zijn hand weer weg en u weer meteen welke kaart de toeschouwer gekozen had !
De sterke punten van dit effect;
-Alle voorwerpen, inclusief de bekers kunnen geleend worden !
-De toeschouwers kunnen niets ontdekken
-Veel interactie met het publiek
-U raakt de voorwerpen of de bekers NOOIT aan
U ontvangt het speciale taflelblad (41 x 34 x 1,7 cm) welk licht in gewicht is en gebruikt kan worden als gewone close-up mat. Uiteraard ontvangt u ook het geheime hulpmiddel welk wij hier nog niet verraden en de instructies.
Voor meer informatie verzoeken wij ons te bellen/mailen, wij kunnen u meteen voorzien van meer informatie. Deze willen we hier niet geven om ervoor te zorgen dat het geheim zo goed mogelijk bewaard word. Bedenk dat elke "toeschouwer" deze pagina ook kan bekijken.....
Niet mee eensquote:
Een nieuwe?quote:Op zondag 17 december 2006 11:54 schreef sasser het volgende:
Om 12:15 straks op rtl7 is weer een aflevering van Mind Control
Denk het niet, in februari komt als goed is weer nieuwe serie in engeland.quote:Op zondag 17 december 2006 11:55 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Een nieuwe?![]()
PS hulde voor het kickje![]()
ik weet niet eens meer waarom dit in mijn at staat, maar hoiquote:Op zondag 17 december 2006 15:12 schreef Genverbrander het volgende:
Ja inderdaad.
Hallo DB-vrienden, hoe gaat het met jullie?
Ik ben weinig in Truth geweest de laatste half jaar. Na het Robbert van den Broeke debacle had ik het echt ff helemaal gehad met de paranormale activiteiten op deze aardklootquote:Op zondag 17 december 2006 15:12 schreef Genverbrander het volgende:
Ja inderdaad.
Hallo DB-vrienden, hoe gaat het met jullie?
hm dan moet ik Talpa toch eens gaan inprogrammeren op mijn tv.quote:Op donderdag 4 januari 2007 21:02 schreef addictivebeat het volgende:
He's back. Aanstaande zaterdag op talpa vanaf 20.00: Russian Roulette Re-Loaded.
ja, maar alsof ik kan ruiken wat er wel en niet is uitgezonden op Ch4quote:Op donderdag 4 januari 2007 21:16 schreef Caesu het volgende:
als het nieuw is zal het eerst op Channel 4 komen lijkt me hè.
Bedankt voor de tip!!quote:Op vrijdag 5 januari 2007 18:42 schreef TaLoN.NL het volgende:
Gaaf spul joh die Derren Brown.![]()
Kuch... Kuch... Derren Brown Something Wicked This Way Comes WS PDTV XviD-REMAX.avi[eztv].torrent Hoest...
Typisch, iets wat niet zo 123 te verklaren valt meteen in het onzekere trekken.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 14:41 schreef onemangang het volgende:
Tja, helaas valt hier weinig over te zeggen als je niet alles hebt gezien. Ik vermoed dat Derren deze personen al eerder had aangesproken en ze toen al op de een of andere manier had beinvloed.
meteen in het zekere trekken bedoel je.quote:Op maandag 19 maart 2007 10:38 schreef Nee het volgende:
[..]
Typisch, iets wat niet zo 123 te verklaren valt meteen in het onzekere trekken.
Leuk dat ze dat stukje ook gewoon lieten zienquote:Op zondag 22 april 2007 01:40 schreef sasser het volgende:
vond dat betalen met witte papiertjes geniaal vooral die hotdog
Nee, engelse channel 4.quote:Op zondag 22 april 2007 09:43 schreef minilotje het volgende:
Wordt dit in Nederland uitgezonden?! Ik kan het nergens in mijn tvgids vinden.
Ja, dat is wel overduidelijk.quote:Op zondag 22 april 2007 02:44 schreef Lynx666 het volgende:
Ik denk dat 't wel duidelijk is dat er in het verloop van de serie geen enkele keer een Treat gekozen wordt.
Ik weet niet of dit al voorbij is gekomen maar het zijn veel heel veel pagina's die ik zou moeten doorlezen om daar achter te komen.quote:Op donderdag 2 maart 2006 08:50 schreef Genverbrander het volgende:Aan het einde van topicdeel 2 werd duidelijk dat wetenschappelijke experimenten hebben aangetoond dat de werking van 'subliminal messages', ofwel berichten die mensen kunnen beïnvloeden via het onderbewuste, minimaal is (Subliminals | Broodje aap: subliminal advertising).
Waar is de rest van dat wetenschappelijk onderzoek? Als je iets claimt moet je dat wel goed onderbouwen, ik ben in ieder geval niet overtuigd.quote:The January 1991 issue of the University of California, Berkeley, Wellness Letter refers to "the complete lack of any scientific evidence that such messages can alter human behavior. Nevertheless, one survey shows that 68 percent of the public believes in subliminal tapes, which are now a $50-million-a-year business." The article goes on to say that "double blind tests have consistently shown that these products [subliminal tapes] fail to produce their claimed effects." Numerous other valid research studies also fail to support the promises made by subliminal promoters.
Ik heb schotel, waar vind ik dit kanaal dan? op welke satteliet?quote:
Vond het een beetje tegenvallen. De grap op zich was erg goed gevonden, maar ze reageerde zelf nogal lauw. Het was alsof ze iemand alleen even de weg wilde vragen.quote:Op donderdag 24 mei 2007 17:16 schreef Caesu het volgende:
ik vond dat auto-ongeluk wel aardig gedaan.
sta je wel raar te kijken zeg...![]()
Ik kon aan de manier van tellen zeggen onder welk nummer de kogel zat.... Ik had het goed.quote:Op vrijdag 16 juni 2006 14:31 schreef cyberthrill het volgende:
Ik wil bij deze even ingaan op Derren Brown, een man die middels psychische inzichten (voor de mens) "overklaarbare" situaties weet te maken en dan wel op zijn werkwijze. Ik heb namelijk ontdekt dat hij zijn (zogenaamde) inzichten vaakt gebruikt om simpele trucs te verbloemen.
Het is daartegen wel een feit, dat bepaalde (simpele) trucjes van Derren WEL gebasseerd zijn op psychische principes, maar hiervoor heb je geen buiten gewone inzichten nodig. Grotendeels overgenomen van andere goochelaars, iedereen kan dit leren.
Maar als het over het grote orginele werk van Derren gaat, dat gaat het over zijn grotere shows.
bijv. de "Russian Roulette" die live uitgezonden werdt.
Neem dit voorbeeld in zijn "Russian Roulette" show: http://video.google.com/videoplay?docid=-5395078974718187344&q=derren+brown
.....................
Jonge, hij doet het altijd anders als jij denkt want zo is hij..quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:01 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Ik kon aan de manier van tellen zeggen onder welk nummer de kogel zat.... Ik had het goed.
Toeval of interpretatie van het tellen van de jongen. Ik denk dat doordat hij stresst op het feit dat hij "zo normaal mogelijk aftelt" hij het onbewust weggeeft.
-Maar het is natuurlijk waarschijnlijker dat jij een punt hebt wat betreft googelen. Je zet je leven namelijk niet op het spel voor zo'n truckje denk ik.
quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:29 schreef Lothario het volgende:
[..]
Jonge, hij doet het altijd anders als jij denkt want zo is hij..
Nou, lees gewoon het boek dan is het klaar.
Niet echt alleen een kerel die voor jou heeft gepost die heel sneu een ebook gaat downloaden, terwijl ik gewoon ¤33,- neertel voor zoeen boek wat ik graag wil lezen... Dus doe maar geen ebook...quote:Op vrijdag 1 juni 2007 01:48 schreef Parafernalia het volgende:
lang geleden dat ik hier was
heb ik nog leuke dingen gemist?
Tricks of the Mind!quote:Op maandag 4 juni 2007 16:52 schreef Lothario het volgende:
[..]
Niet echt alleen een kerel die voor jou heeft gepost die heel sneu een ebook gaat downloaden, terwijl ik gewoon ¤33,- neertel voor zoeen boek wat ik graag wil lezen... Dus doe maar geen ebook...
Dan ben je het niet waard,
ik vind de discussie hier erg mager, maar eens de eerste 2 topics lezen
Maar, ik zou wel graag willen weten waar wat linkjes zzijn om Derren Brown shows te kunnen kopen
Ja, its called mentalism.. Ze doen het allemaal het zelfde. Alleen maakt Derren er een ware kunst van.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 11:24 schreef RaymanNL het volgende:
De stukje met dat tie die jongen dronken kan maken ( klik ) is toch wel erg bizar. Volgens mij gebruikt Derren Brown de zelfde technieken als die " Mind Reader" deed, die gisteren bij Jensen was![]()
Ikk zie dat ik een foutje heb gemaakt bij de link, dt moet de link zijn van heet filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=zryGzTbU49Iquote:Op vrijdag 8 juni 2007 11:24 schreef RaymanNL het volgende:
De stukje met dat tie die jongen dronken kan maken ( klik ) is toch wel erg bizar. Volgens mij gebruikt Derren Brown de zelfde technieken als die " Mind Reader" deed, die gisteren bij Jensen was![]()
Dat kan ik ook. Derren bouwt er een leuk verhaal omheen maar dit is gewoon wat men noemt een 'Ericksonian Handshake'. Kijk goed hoe hij de jongen zijn hand 'schudt'.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 11:02 schreef minilotje het volgende:
Even een welgemeend schopje.
Ik ben grieperig en ik heb vrij, dus wat doe je dan: kippensoep eten en je verzameling Derren Brown-filmpjes nog eens kijken, en zoeken naar dingen die je nog niet eerder gezien hebt..
Stuit ik in een voorheen ongeziene aflevering toch ineens op iets waar ik nu al een uur de bibbers van heb! En niet vanwege die nare verkoudheid!
http://www.youtube.com/watch?v=qEuKgEjwi6A
Wellicht al bekend bij de meesten van jullie, maar Derren Brown houdt hier een staar-wedstrijdje met wat mensen. Ze verliezen uiteraard allemaal, niet zozeer door per abuis te knipperen, maar omdat Brown er schijnbaar in een paar seconden voor kan zorgen dat die mensen zich afschuwelijk voelen door naar hem te kijken. Vooral de stoere, gepiercte, kale man lijkt op een gegeven moment in staat om zijn gezicht van zijn hoofd af te gaan pellen, en ik vond het doodeng om te zien. Erg indrukwekkend.
Hoe denken jullie hierover? Mensen laten denken dat ze een beetje kiespijn hebben, oké, maar dit zag er wel erg heftig uit - en alleen door te kijken, geen taalkundige trucjes of andere dingen. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden.
Maar ik weet wél dat ik maar even een vrolijk gekleurd tekenfilmpje wil gaan kijken ofzo.
Dat was me niet opgevallen. Maar waarom zou je je daardoor kut gaan voelen? Ik lees op wikipedia iets over het onderbreken van een routinematige handeling. Maar om je dan zo aan te gaan stellen...quote:Op maandag 18 juni 2007 21:05 schreef Coitus_a_Mamilla het volgende:
Dat kan ik ook. Derren bouwt er een leuk verhaal omheen maar dit is gewoon wat men noemt een 'Ericksonian Handshake'. Kijk goed hoe hij de jongen zijn hand 'schudt'.
Ik heb eens gelezen dat dit niet bij iedereen goed lukt. Vooral mensen die op hun hoede zijn voor oplichterij en suggestie etc. zullen moeilijk te manipuleren zijn. Door tv kunnen de hits mooi achter elkaar gemonteerd worden (met hier en daar een mis) en lijkt het allemaal zeer goed te werken. Neemt niet weg dat het simpelweg frappant is dat het überhaupt lukt.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 18:37 schreef Rasing het volgende:
Ik zag het filmpje dat ie in NY met wit papier ging betalen. Welke idioot trapt door nou in? Ook al zegt ie 'take it, it's fine', ik kan niet geloven dat ik hem zo maar zou laten betalen. Ik zou net zoals die (matig Engels sprekende) hotdogverkoper reageren.
Het blijft idd tv, montage doet een hoop. Maar voor 4500 dollar een ring kopen met wit papier, ik kan het bijna niet geloven.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:50 schreef StupidByNature het volgende:
Ik heb eens gelezen dat dit niet bij iedereen goed lukt. Vooral mensen die op hun hoede zijn voor oplichterij en suggestie etc. zullen moeilijk te manipuleren zijn. Door tv kunnen de hits mooi achter elkaar gemonteerd worden (met hier en daar een mis) en lijkt het allemaal zeer goed te werken. Neemt niet weg dat het simpelweg frappant is dat het überhaupt lukt.
Dus mensen die een overgaande telefoon opnemen zijn suggestief? Waarschijnlijk zegt Derren zoiets als 'je valt in slaap' of 'je bent heel moe', en dan gebeurt dat ook meteen?quote:Heb je die clip gezien waarin een nieuwsgeirig iemand een telefoon die over blijft gaan opneemt en daarna in elkaar zakt? Die persoon kiest zichzelf onbewust uit als suggestief en nieuwsgierig persoon. Dat is precies het soort mensen die hij nodig heeft om de truuc te laten slagen.
Deze link is al eens gegeven, maar ik denk dat je hem hebt gemist. Hij si in ieder geval het checken waard. Je kunt hier verschillende clips bekijken, mèt commentaar van Derren Brown zelf erbij geschreven. Ik denk dat je hem wel interessant vindt:quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:23 schreef Rasing het volgende:
[..]
Het blijft idd tv, montage doet een hoop. Maar voor 4500 dollar een ring kopen met wit papier, ik kan het bijna niet geloven.
[..]
Dus mensen die een overgaande telefoon opnemen zijn suggestief? Waarschijnlijk zegt Derren zoiets als 'je valt in slaap' of 'je bent heel moe', en dan gebeurt dat ook meteen?
Kan ik dat ook? Een verliezend lot inleveren en zeggen 'this is the winning ticket, that's why I came to this WINdow', en dan uitbetaald krijgen? Ik denk dat het in Engeland wel veel geprobeerd zal zijn na die uitzending.
Mooie link! Die ga ik eens een keer rustig bekijken.quote:Op woensdag 20 juni 2007 14:23 schreef StupidByNature het volgende:
http://www.channel4.com/e(...)rol/trick/phone.html
Als je heel goed en veel oefent, en in jezelf geloofd, en dus zeker overkomt, kan jij het ook.quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:23 schreef Rasing het volgende:
[..]
Kan ik dat ook? Een verliezend lot inleveren en zeggen 'this is the winning ticket, that's why I came to this WINdow', en dan uitbetaald krijgen? Ik denk dat het in Engeland wel veel geprobeerd zal zijn na die uitzending.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |