abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35633369
Geachte Fokkers,

Welkom in het derde deel van het grote Derren Brown-topic!

Dit topic kan als anker worden gezien van het luchtschip TRU: het houdt het soms al te zweverige forum met een flinke stalen kabel nog net aan de grond. Illusionist Derren Brown laat in zijn shows namelijk zien dat er geen paranormale gaven nodig zijn om wonderen te bewerkstelligen. Slechts door gebruik van goocheltrucs, boerenverstand en psychologie bereikt hij meer dan menig medium.

In het vorige topicdeel is echter discussie ontstaan over de integriteit van Derren zelf. Hij waarschuwt ons voor de onbetrouwbare paranormale wereld, maar in hoeverre spreekt hij zelf de waarheid? In dit artikel stelt een collega-illusionist dat Derrens 'pychologisch inzicht' soms niet meer is dan een simpele goocheltruc. Ook de BBC berichtte al eerder dat Derren de show Russian Roulette een hoax was: het zou niet psychologisch inzicht zijn geweest dat hem heeft behoed van een kogel door zijn hoofd. Derren heeft nooit inhoudelijk op deze beschuldigingen gereageerd.

Aan het einde van topicdeel 2 werd duidelijk dat wetenschappelijke experimenten hebben aangetoond dat de werking van 'subliminal messages', ofwel berichten die mensen kunnen beïnvloeden via het onderbewuste, minimaal is (Subliminals | Broodje aap: subliminal advertising). Toch beweert Derren hier veelvuldig gebruik van te maken.

Derren lijkt dus niet veel betrouwbaarder dan Robbert van den Broeke, maar toch blijven er veel vragen overeind. In zijn shows lijken veel dingen ook door middel van goocheltrucs of bedrog niet verklaarbaar, en dus is het mysterie Derren Brown nog lang niet opgelost.

Game on!

Derren Brown in vogelvlucht:
quote:
Derren Brown is de vrees van ieder medium. Hij laat ons in zijn shows namelijk zien dat er geen paranormale gaven nodig zijn om wonderen te bewerkstelligen: hij gebruikt niet meer dan een combinatie van magic, suggestion, psychology, misdirection and showmanship. En hij voegt daar nog aan toe: At no point are actors or stooges used.

Derren Brown begint zijn carrière in het jaar 2000 op het Britse Channel 4 met zijn show Mind Control. Brown baart in deze show vooral opzien doordat hij in staat is om gedachten te lezen van willekeurige personen, zonder zich te beroepen op paranormale gaven. Mind Control is zo'n groot succes dat de hoogtepunten ervan op de DVD Inside Your Mind worden uitgebracht. De serie krijgt een vervolg in het (vooralsnog) twaalfdelige Trick of the Mind, waarvan een deel intussen ook door RTL5 is uitgezonden.

Internationale roem bereikt Brown in 2003 met zijn show Russian Roulette, waarin hij live op televisie vanaf een geheime locatie zijn leven op het spel lijkt te zetten.

Zijn show Séance zorgt in mei 2004 voor veel opschudding. Derren Brown bezoekt hierin een locatie die bekend zou staan om paranormale activiteit, en maakt contact met overledenen. Ondanks het feit dat Derren Brown vertelt dat alles slechts een truc is, wordt het telefoonnummer dat speciaal geopend is om de kijkers gerust te stellen, platgebeld.

In 2005 beproeft Brown zijn geluk in de VS in zijn show Messiah. De uitzending zet de paranormale wereld op z'n kop. Met zijn vaak onnavolgbare technieken weet hij enkele van de belangrijkste en meest invloedrijke Amerikaanse spirituele organisaties te overtuigen van zijn niet-bestaande paranormale gaven.

De Derren Brown-mania komt tot een voorlopig hoogtepunt in de bloedstollende show The Heist, die op 4 januari 2006 op Channel 4 wordt uitgezonden. In deze uitzending laat hij zien hoe hij vier nietsvermoedende modale Britten zover krijgt om een gewapende overval op de Bank of England te plegen.

Maak hier kennis met dit fenomeen [video's van Derren].
Topic history:
Derren Brown #1
Derren Brown #2
pi_35636059
quote:
Wat ik er nu allemaal van gelezen heb, begrijp ik dat wetenschappelijk gezien de effectiviteit van subliminal messages nooit echt (overtuigend) aangetoond is.

Ik vraag me dan nu vooral af, als ik dat gegeven in verband breng met DB, hoe je het dan moet noemen als je gebruik maakt van kleine, op het eerste gezicht onopvallende hints, die naar later blijkt schijnbaar onbewust worden opgepikt door je slachtoffer. Zoals in het geval van het raden van de tractor op de tekening en het raden van die karikatuur die DB getekend had.

En het moeilijkste te verklaren vind ik nog wel wanneer DB iets flikt met z'n slachtoffer, zonder daarbij gebruik te maken van hulpmiddelen, maar alleen in woord en gebaren werkt. Daar zijn de voorbeelden ook eindeloos van, ik noem:

- 2 vreemden op straat elkaar laten mind readen.
- iemand laten geloven dat hij of zij zich niet meer kan bewegen, niet meer kan praten.
- iemand die in de metro zit zijn eindbestemming laten vergeten.
- iemand op straat al z'n waardevolle bezittingen achteloos aan je doen afstaan (zonder hem met een wapen te dwingen )
- kung fu mind punch
- etc

Dat moet toch een naam hebben. En hoe flikt hij het als er geen gebruik wordt gemaakt van acteurs. Hypnose zou kunnen, maar in lang niet alle voorbeelden.
Er zal zeker zoiets bestaan als onbewuste beïnvloeding. Het is alleen niet aangetoond dat je door wat korte flitsen in een bioscoopfilm ook daadwerkelijk de verkoop van versnaperingen kunt verhogen.
pi_35674286
een nieuw topic en direct in de vergetelheid...
Humor is een moment van inzicht waarbij tegenstellingen in het leven heel even zijn opgelost.
Dus: in humor ligt de waarheid; niet in het serieuze.
Dit meen ik niet serieus; is maar een grapje. Want anders is het niet waar.
pi_35675240
Toch moet je een verschil maken tussen deze man en een medium.
Dat deze man een medium goed na kan doen, wil nog niet zeggen dat mediums oplichters zijn.
pi_35675392
quote:
Dat deze man een medium goed na kan doen, wil nog niet zeggen dat mediums oplichters zijn.
Maar het geeft wel aan dat wat een medium doet dus niet per sé iets bovennatuurlijks is.
pi_35675575
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 13:10 schreef Prst_ het volgende:

[..]

Maar het geeft wel aan dat wat een medium doet dus niet per sé iets bovennatuurlijks is.
Jawel, daarom is het een medium en geen goochelaar.
pi_35676113
quote:
De enige manier dat je daar onderscheid tussen kan maken is door wat het medium zelf beweert. Je gaat er dan maar vanuit dat ie de waarheid spreekt. Dat kan natuurlijk, maar de ervaring leert dat mensen nogal eens leugens en fantasie-verhalen ophangen.
pi_35676179
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 12:38 schreef sasser het volgende:
een nieuw topic en direct in de vergetelheid...
sja de beginnetjes zijn vaak wat moeizamer he, omdat ie dan niet meer in de My active topic-list staat.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 13:34:19 #9
139235 Parameter
Magie is meetbaar
pi_35676229
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 13:15 schreef CarDani het volgende:

[..]

Er is wel een overeenkomst. Wat Derren op de tv laat zien is amusement. En wat Char op de tv laat zien is ook amusement. Er zijn echter veel mensen die het allemaal voor waar aannemen.
Meten is weten, als je weet wat je meet.
pi_35676521
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 13:34 schreef Parameter het volgende:

[..]

Er is wel een overeenkomst. Wat Derren op de tv laat zien is amusement. En wat Char op de tv laat zien is ook amusement. Er zijn echter veel mensen die het allemaal voor waar aannemen.
en char heeft ook een duidelijke troost-functie.
pi_35677414
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 13:41 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Dat maakt haar in mijn ogen nog walgelijker.
pi_35678408
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 13:31 schreef Prst_ het volgende:

[..]

De enige manier dat je daar onderscheid tussen kan maken is door wat het medium zelf beweert. Je gaat er dan maar vanuit dat ie de waarheid spreekt. Dat kan natuurlijk, maar de ervaring leert dat mensen nogal eens leugens en fantasie-verhalen ophangen.
Ja, er zijn er altijd die het verpesten voor een ander. Maar dat wil nog niet zeggen dat mediums allemaal oplichters zijn toch?
pi_35678472
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 13:34 schreef Parameter het volgende:

[..]

Char is medium
Derren is goochelaar
pi_35678523
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 13:41 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Nee hoor. Veel mensen die een reading van haar kregen, waren helemaal niet op zoek naar troost.
pi_35678536
quote:
Char is medium
Derren is goochelaar
Hoe weet jij dat Char niet 'goochelt'? Omdat ze zegt dat ze dat niet doet?
pi_35678574
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 14:02 schreef ACJazzz het volgende:

[..]

Dat maakt haar in mijn ogen nog walgelijker.
Niet oordelen over iets of iemand die je niet persoonlijk te woord hebt gestaan.
pi_35678707
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 14:30 schreef Prst_ het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat Char niet 'goochelt'? Omdat ze zegt dat ze dat niet doet?
Dat weet ik niet. Maar ze komt eerlijk op mij over. Over enkele dingen heb ik ook mijn twijfels, maar ik zie overwegend oprechtheid.

Gelukkig ben ik in staat om van het positieve, het goede uit te gaan en mensen te vertrouwen.
pi_35678810
quote:
Gelukkig ben ik in staat om van het positieve, het goede uit te gaan en mensen te vertrouwen.
Uit de prestaties zelf kun je niet opmaken of er nu 'gegoocheld' wordt of dat er sprake is van iets daadwerkelijk paranormaals. Wat dat betreft moet je dus afgaan op wat het medium danwel de goochelaar je vertelt. Daar moet je dan maar op vertrouwen.
pi_35678890
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 14:38 schreef Prst_ het volgende:

[..]

Uit de prestaties zelf kun je niet opmaken of er nu 'gegoocheld' wordt of dat er sprake is van iets daadwerkelijk paranormaals. Wat dat betreft moet je dus afgaan op wat het medium danwel de goochelaar je vertelt. Daar moet je dan maar op vertrouwen.
Een goochelaar kan geen briefje oplezen dat jaren geleden in een grafkist is gestopt.
Char kan dit wel.
Dat is voor mij bewijs.
pi_35679555
quote:
Een goochelaar kan geen briefje oplezen dat jaren geleden in een grafkist is gestopt.
Char kan dit wel.
Dat is voor mij bewijs.
Een goochelaar kan een tijger uit een lege kooi goochelen door er even een doek overheen te gooien. Is dat ook bewijs dat hij kan toveren of bovennatuurlijke gaven heeft? Ik vind dat nog wel wat wonderbaarlijker.

Had de familie dat briefje in de grafkist gestopt? Hoe weet jij dat Char vantevoren de inhoud daarvan niet heeft weten te achterhalen? Om bij Char in het programma te komen moet je je eerst per brief/e-mail aanmelden. De redactie moet immers bepalen wie er in de show komt en wie niet. Ik neem aan dat ze dat doen aan de hand van het achterliggende verhaal (het programma moet immers wel een beetje interessant worden). Dat verhaal met eventuele details is dan dus bekend. Wie zegt dat dit niet doorgegeven wordt aan Char?

Dat iemand pretendeert iets bovennatuurlijks te kunnen betekent niet automatisch dat dat het geval is. Ik zou oppassen om mensen wat dat betreft op hun woord te geloven.
pi_35680019
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 14:31 schreef CarDani het volgende:

[..]

Niet oordelen over iets of iemand die je niet persoonlijk te woord hebt gestaan.
Euh...Waar komt die regel nu weer vandaan?

Trouwens, jij schijnt je oordeel over haar wel klaar te hebben, Heb jij haar dan 'persoonlijk te woord gestaan'?
pi_35680282
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 15:11 schreef ACJazzz het volgende:

[..]

[afbeelding]Euh...Waar komt die regel nu weer vandaan?

Trouwens, jij schijnt je oordeel over haar wel klaar te hebben, Heb jij haar dan 'persoonlijk te woord gestaan'? [afbeelding]
hahaha die smileys
  vrijdag 3 maart 2006 @ 16:16:25 #23
139235 Parameter
Magie is meetbaar
pi_35682750
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 14:34 schreef CarDani het volgende:

[..]

Dat weet ik niet. Maar ze komt eerlijk op mij over. Over enkele dingen heb ik ook mijn twijfels, maar ik zie overwegend oprechtheid.

Ongelooflijk ! Je weet dat ze 500 dollar vraagt voor een telefoongesprekje van 45 minuten en een optreden zal haar wel 10.000 euro opleveren of meer. En dat alles omdat ze er leuk uitziet, een vlotte babbel heeft en paranormale gaven claimt die ze beslist niet wil aantonen. Ik zag haar een tijd terug bij Larry King (CNN) samen met twee andere psychics. Er was ook een professor die er vanaf een andere lokatie wat kritiek op mocht leveren, al kwam hij vrijwel niet aan het woord. Char zei dat die professor maar een zielige figuur was die alleen op tv kwam omdat zij zo beroemd was. Toen wist ik wel hoe aardig en oprecht zij was.
pi_35683860
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 14:27 schreef CarDani het volgende:

[..]

Ja, er zijn er altijd die het verpesten voor een ander. Maar dat wil nog niet zeggen dat mediums allemaal oplichters zijn toch?
neeheeeee.........maar de kans wordt er niet groter op.
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 14:29 schreef CarDani het volgende:

[..]

Char is medium
Derren is goochelaar
ik heb gister toevallig klein stukje Char zitten kijken, voor het eerst eigenlijk.
het ging over een harde schijf in een doodskist...maakt verder niet zoveel uit hoe en wat, maar als dat géén cold-reading of iets dergelijks was, dan weet ik het ook niet meer
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_35683979
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 14:29 schreef CarDani het volgende:

[..]

Char is medium
Derren is goochelaar
Char profileert zich als medium
Derren profileert zich als goochelaar

tvp
pi_35684019
quote:

[..]

Dan zal het je waarschijnlijk verbazen dat de grootste oplichters altijd oprecht over komen En dan bedoel ik oplichters in de breedste zin van het woord.
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_35684084
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 16:47 schreef Lynx666 het volgende:

[..]

Char profileert zich als medium
Derren profileert zich als goochelaar

tvp
nicely put
pi_35686290
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 16:50 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

[..]

nicely put
ja nicely put inderdaad, maar het klopt alleen niet. Derren profileert zich eerder als illusionist en psychologisch wonder. In ieder geval niet echt als goochelaar.
pi_35686424
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 18:00 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

ja nicely put inderdaad, maar het klopt alleen niet. Derren profileert zich eerder als illusionist en psychologisch wonder. In ieder geval niet echt als goochelaar.
Waar het op neerkomt is dat Derren niet beweert bepaalde paranormale gaven te hebben, en mensen als Char dat wél doen.
pi_35686452
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 18:04 schreef Lynx666 het volgende:

[..]

Waar het op neerkomt is dat Derren niet beweert bepaalde paranormale gaven te hebben, en mensen als Char dat wél doen.
Dat is waar ja

maar derren is naar mijn mening ook niet helemaal eerlijk over zijn kunstjes. maar bij hem is dat niet zo erg.
pi_35686630
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 18:06 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Dat is waar ja

maar derren is naar mijn mening ook niet helemaal eerlijk over zijn kunstjes. maar bij hem is dat niet zo erg.
Iemand als Derren verdient grof geld door de mensen te bedriegen, ook als geeft ie het zelf toe.
Mensen moeten maar niet zo dwaas zijn om bedrogen te worden .
pi_35686698
pi_35686746
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 18:11 schreef totsy het volgende:

[..]

Iemand als Derren verdient grof geld door de mensen te bedriegen, ook als geeft ie het zelf toe.
uit pikki's mond
pi_35686770
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 18:14 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

uit pikki's mond
Pikki of geen pikki , 't is de waarheid .
pi_35686808
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 18:15 schreef totsy het volgende:

[..]

Pikki of geen pikki , 't is de waarheid .
ja da's waar
pi_35687650
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 18:11 schreef totsy het volgende:

[..]

pi_35691771
pi_35694355
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 16:16 schreef Parameter het volgende:

[..]

Ongelooflijk ! Je weet dat ze 500 dollar vraagt voor een telefoongesprekje van 45 minuten en een optreden zal haar wel 10.000 euro opleveren of meer. En dat alles omdat ze er leuk uitziet, een vlotte babbel heeft en paranormale gaven claimt die ze beslist niet wil aantonen. Ik zag haar een tijd terug bij Larry King (CNN) samen met twee andere psychics. Er was ook een professor die er vanaf een andere lokatie wat kritiek op mocht leveren, al kwam hij vrijwel niet aan het woord. Char zei dat die professor maar een zielige figuur was die alleen op tv kwam omdat zij zo beroemd was. Toen wist ik wel hoe aardig en oprecht zij was.
Die professor was volgens mij James Randi die een miljoen dollar aanbood als deze mediums in een wetenschappelijk gecontroleerde omgeving hun kunstjes konden vertonen. Doen ze natuurlijk niet. Zeker niet nu ze meer verdienen op deze wijze.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_35695617
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 22:41 schreef onemangang het volgende:

[..]

Die professor was volgens mij James Randi die een miljoen dollar aanbood als deze mediums in een wetenschappelijk gecontroleerde omgeving hun kunstjes konden vertonen. Doen ze natuurlijk niet. Zeker niet nu ze meer verdienen op deze wijze.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 23:44:05 #40
114845 Sh0g
Orenji-kun
pi_35696535
quote:

[..]

Daar heb je precies een punt te pakken uit een vorige discussie in deel 2. Met een sympathieke kop en een 'ongelofelijke' reading zit je bij veel mensen wel gebakken. Zo ken ik er meer. En Derren was ook zo bezig in de VS, want daar kende niemand hem nog, maar ze geloofden hem wel.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 00:41:20 #41
139235 Parameter
Magie is meetbaar
pi_35698456
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 22:41 schreef onemangang het volgende:

[..]

Nee, het was Randi niet, want die is geen professor. Ik moet bekenen dat de naam mij is ontschoten. Het was niet iemand die bekend is van tv en nogal bescheiden, waardoor hij bijna niet aan het woord kwam. Hij moest het opnemen tegen drie psychics die bij Larry King in de studio zaten. En Char zei dat het aan haar te danken was dat hij zijn gezicht op tv mocht laten zien. Zo probeerde ze hem te kleineren. Dat vond ik echt min.

PS: Ik heb het even nagezocht. Het was dr Bryan Faha, een skepticus die eerder een kritisch stuk over een van de mediums schreef (vandaar dat ze zo tegen hem uitvielen). Het hele transcript van de uitzending staat hier en het kritische stuk van Faha staat hier. (Met Derren Brown heeft dit overigens niks te maken.)

[ Bericht 10% gewijzigd door Parameter op 04-03-2006 01:15:47 ]
pi_35702874
Als het moeilijk meetbaar is om je paranormale gaves aan te tonen, dan lijkt mij het ontzettend frustrerend als je het niet even kunt bewijzen.
En als het nou mislukt, dat wil dan meteen maar zeggen, dat diegene niet paranormaal begaafd is? Kom zeg. Dus je zegt hiermee, dat niemand paranormaal begaafd(terwijl iedereen dat in zich heeft) kan zijn, dat er dus ook geen paranormale wereld bestaat, omdat het nog nooit is aangetoond bij onderzoeken? (het kwam wel dicht in de buurt maar dat terzijde)
Waaruit bestaan de onderzoeken van Randi?
http://freefilehosting.net/file/?id=q9/3lqjR
Onze allerliefste kleine Isabella! (en weer zwanger! uitgerekend in sept '06)
The Truth, the whole Truth and nothing but the Truth. Addictive!
pi_35704205
Gewoon, kijken of iemand in een zorvuldig opgezette onderzoekssetting hetzelfde kunstje kan doen.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 11:53:58 #44
139235 Parameter
Magie is meetbaar
pi_35705743
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 08:33 schreef Analyzing_Barb het volgende:
Als het moeilijk meetbaar is om je paranormale gaves aan te tonen, dan lijkt mij het ontzettend frustrerend als je het niet even kunt bewijzen.
En als het nou mislukt, dat wil dan meteen maar zeggen, dat diegene niet paranormaal begaafd is? Kom zeg. Dus je zegt hiermee, dat niemand paranormaal begaafd(terwijl iedereen dat in zich heeft) kan zijn, dat er dus ook geen paranormale wereld bestaat, omdat het nog nooit is aangetoond bij onderzoeken? (het kwam wel dicht in de buurt maar dat terzijde)
Waaruit bestaan de onderzoeken van Randi?
Het is inderdaad waar dat men nog niet heeft kunnen aantonen dat er mensen zijn met paranormale gaven waar ze regelmatig gebruik van kunnen maken. Parapsychologen nemen aan dat er wel paranormale verschijnselen bestaan en spontane paranormale ervaringen, maar dat is wat anders. Die paranormale verschijnselen zijn altijd maar heel klein en je weet van te voren niet wanneer ze zullen optreden. Er zijn geen mensen die dat extra goed kunnen en die bij de meeste experimenten een statistisch significant resultaat behalen. Het is ook nog niet gelukt om het te trainen. Cursussen die beloven je paranormale gaven te ontwikkelen, zijn waarschijnlijk flauwekul. Bij die parapsychologische experimenten worden bijvoorbeeld succespercentages van gemiddeld 30% gehaald terwijl de kansverwachting 25% is. Als je zo’n proef vaak genoeg herhaalt, wordt het uiteindelijk statistisch significant. Maar in de praktijk heb je er niet veel aan, omdat het effect te klein is.

Randi doet geen normale parapsychologische experimenten. Hij wil testen of die psychics inderdaad kunnen wat ze beweren te kunnen. Ze beweren heel veel, dus wil Randi ook hele goede resultaten zien voordat hij zijn miljoen uitbetaalt. Hij wil dat psychics waarmaken wat ze beweren te kunnen. Maar ze beweren veel meer dan parapsychologen hebben gevonden. Daarom zal het hoogstwaarschijnlijk niet lukken en hoeft Randi niet zo bang te zijn dat hij zijn geld kwijtraakt.
pi_35706054
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 11:53 schreef Parameter het volgende:

Bij die parapsychologische experimenten worden bijvoorbeeld succespercentages van gemiddeld 30% gehaald terwijl de kansverwachting 25% is. Als je zo’n proef vaak genoeg herhaalt, wordt het uiteindelijk statistisch significant. Maar in de praktijk heb je er niet veel aan, omdat het effect te klein is.
Maar Parameter, significant is significant. Als uit een zeer groot onderzoek een statistisch significante kans rolt dat een paranormale werking bestaat, ook al is die werking heel klein, dan is het daarmee toch wel bewezen? Hoe is het anders mogelijk dat het boven de toevalskans uitkomt?
pi_35706606
Stel je hebt een paragnost die zegt te kunnen voorspellen. Als onderzoeker ontwerp je dan de volgende studie:

Je zet de paragnost in een afgesloten, geluidsdicht hokje met daarin een kastje met twee lampjes: een groene en een rode. Deze lampjes zijn aangesloten op een machine die zorgt dat iedere 5 seconde at random één van de twee lampjes 1 seconde aangaat: de groene of de rode. De paragnost zit daar en moet 100.000 keer achter elkaar een voorspelling doen over welk lampje gaat branden.

Doordat je het onderzoek zo ontzettend vaak herhaalt is de hypothese van de onderzoeker dat de paragnost het niet vaker maar ook niet minder vaak goed zal raden dan de toevalskans. De toevalskans is in dit experiment makkelijk te bepalen: iedere keer heeft de persoon 50% kans het goed te raden dus de toevalskans is 50%.

Als na die 100.000 keer blijkt dat de paragnost het in 51% van de gevallen goed heeft gehad, dan kun je volgens mij 2 conclusies trekken:
1) De paragnost is niet extreem accuraat in het voorspellen, maar
2) De paragnost kan naar alle waarschijnlijk wel voorspellen, want de kans dat er na 100.000 keer een percentage uitkomt dat veel afwijkt van 50% is nihil.

Toch?
pi_35707209
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 12:26 schreef Genverbrander het volgende:
Stel je hebt een paragnost die zegt te kunnen voorspellen. Als onderzoeker ontwerp je dan de volgende studie:

Je zet de paragnost in een afgesloten, geluidsdicht hokje met daarin een kastje met twee lampjes: een groene en een rode. Deze lampjes zijn aangesloten op een machine die zorgt dat iedere 5 seconde at random één van de twee lampjes 1 seconde aangaat: de groene of de rode. De paragnost zit daar en moet 100.000 keer achter elkaar een voorspelling doen over welk lampje gaat branden.

Doordat je het onderzoek zo ontzettend vaak herhaalt is de hypothese van de onderzoeker dat de paragnost het niet vaker maar ook niet minder vaak goed zal raden dan de toevalskans. De toevalskans is in dit experiment makkelijk te bepalen: iedere keer heeft de persoon 50% kans het goed te raden dus de toevalskans is 50%.

Als na die 100.000 keer blijkt dat de paragnost het in 51% van de gevallen goed heeft gehad, dan kun je volgens mij 2 conclusies trekken:
1) De paragnost is niet extreem accuraat in het voorspellen, maar
2) De paragnost kan naar alle waarschijnlijk wel voorspellen, want de kans dat er na 100.000 keer een percentage uitkomt dat veel afwijkt van 50% is nihil.

Toch?
nee, want je kunt ook met toeval meer dan de helft goed hebben met een beetje geluk haal je zelfs 60% die kans is net zo groot als dat je 40% haalt lijkt mij zo met 3 lampjes zou het denk ik nauwkeuriger zijn...
Humor is een moment van inzicht waarbij tegenstellingen in het leven heel even zijn opgelost.
Dus: in humor ligt de waarheid; niet in het serieuze.
Dit meen ik niet serieus; is maar een grapje. Want anders is het niet waar.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 12:56:10 #48
139235 Parameter
Magie is meetbaar
pi_35707461
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 12:05 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Maar Parameter, significant is significant. Als uit een zeer groot onderzoek een statistisch significante kans rolt dat een paranormale werking bestaat, ook al is die werking heel klein, dan is het daarmee toch wel bewezen? Hoe is het anders mogelijk dat het boven de toevalskans uitkomt?
Over de interpretatie van de resultaten kun je van mening verschillen. Er zijn een aantal problemen. De effecten zijn nog steeds niet goed herhaalbaar. Je kunt niet zeggen: als je aan deze voorwaarden voldoet (ervaren proefpersonen, optimale omstandigheden, etc.) en voldoende proeven uitvoert, dan krijg je uiteindelijk hoogstwaarschijnlijk een significant resultaat wanneer je alles bij elkaar optelt. Het is niet zo dat het steeds beter lukt naarmate men beter begrijpt welke omstandigheden nodig zijn om iets paranormaals te meten. Meestal raakt een bepaalde onderzoeksmethode na verloop van tijd in onbruik omdat er juist steeds minder succes mee wordt geboekt. Het succes van de experimenten lijkt ook sterk afhankelijk te zijn van de onderzoekers. Er zijn parapsychologen die maar heel weinig of geen succes boeken en er daarom na verloop van tijd weer mee stoppen. Experimenten in samenwerking met wetenschappers die geen parapsycholoog zijn, hebben ook te weinig opgeleverd en worden helaas maar zelden uitgevoerd.

Je ziet soms opmerkelijke statistische afwijkingen, maar je weet niet waar die mee te maken hebben. Het paranormale lijkt geen beperkingen te hebben. Zo zijn er proeven waaruit je zou kunnen constateren dat mensen een toevalsgebeurtenis kunnen beïnvloeden nadat die al heeft plaatsgevonden. Dat is heel raar. Reguliere wetenschappers zijn van mening dat er meer voor nodig is om de gevestigde wetenschappelijke theorieën op z'n kop te zetten. Ze nemen aan dat er bij die succesvolle experimenten wel iets zal zijn misgegaan, al kunnen ze dat meestal niet aantonen. Ook in gezaghebbende vakbladen van reguliere wetenschappers worden regelmatig onderzoeksresultaten gepubliceerd die later niet blijken te kloppen. Dat zou ook kunnen gelden voor die succesvolle parapsychologische experimenten.

Kortom: je kunt van mening verschillen over wat de experimenten hebben opgeleverd en hoe je dat moet interpreteren. Volgens parapsychologen zou er meer geld moeten worden besteed aan goed parapsychologisch onderzoek. In het verleden was er aan de Universiteit van Utrecht nog een speciale vakgroep die parapsychologisch onderzoek deed, maar die is in 1988 wegens bezuinigingen opgeheven. Niemand is bereid om er veel geld in te steken. Dat gebeurt waarschijnlijk pas als parapsychologen echt een belangrijke ontdekking doen. De kleine statistische afwijkingen die men niet goed onder controle kan krijgen, maken te weinig indruk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Parameter op 04-03-2006 13:46:22 ]
pi_35707592
Ok parameter, da's een duidelijk verhaal! Bedankt, erg nuttige post.
pi_35707633
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 12:48 schreef sasser het volgende:

[..]

nee, want je kunt ook met toeval meer dan de helft goed hebben met een beetje geluk haal je zelfs 60% die kans is net zo groot als dat je 40% haalt lijkt mij zo met 3 lampjes zou het denk ik nauwkeuriger zijn...
Nee je snapt het volgens mij niet. De kans dat je na 100.000 keer 60% haalt is zeer klein, daar is wel meer voor nodig dan "een beetje geluk".

Pak zelf maar eens een muntje en doe hetzelfde experimentje met kop of munt. Na een paar keer gooien zul je al zien dat je niet ver meer van die 50% af komt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')