Ik denk dat ze proberen te gijpen, en zoals we gezien hebben tijdens de in-port in Kaapstad zijn ze daar niet erg goed inquote:Op donderdag 12 januari 2006 13:03 schreef JandeHoop het volgende:
De Piraten hebben last van "structural problems"....
Wat een verassing
quote:Op donderdag 12 januari 2006 13:08 schreef Sandworm het volgende:
Vorige topic bijna 2900 views! Toch mooi wat een beetje extra media aandacht teweeg kan brengen. Had ik al gezegd dat ik blij ben dat studio sport de voetbalrechten kwijt is?
quote:Op donderdag 12 januari 2006 12:32 schreef Farr40 het volgende:
Denk dat dit trouwens ook wel een MUSTSEE is
http://team.abnamro.com/web/show/id=107902
Ik ben het totaal met je eensquote:Op donderdag 12 januari 2006 13:08 schreef Sandworm het volgende:
Vorige topic bijna 2900 views! Toch mooi wat een beetje extra media aandacht teweeg kan brengen. Had ik al gezegd dat ik blij ben dat studio sport de voetbalrechten kwijt is?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | 1 300 4232 2 301 2466 3 300 2858 4 300 2711 5 300 3451 6 300 2707 7 300 2896 8 16 127 totaal__________+ 2117 21448 |
Bij allebei de boten ging het om verschillende problemen.quote:Op donderdag 12 januari 2006 13:18 schreef Sandworm het volgende:
PotC had toch meer problemen dan de neerhouder en weinig wind, zoals we al dachten. Ze hebben serieuze problemen met de kiel en varen op 80%.
http://www.volvooceanrace(...)ortdamage/index.aspx
Ericsson had vorige leg problemen met de kiel en nu weer. PotC idem. Waarom kunnen ze dit niet structureel oplossen?
Jepz. Nou jah, geen problemen. In ieder geval geen problemen waardoor ze langdurig vaart moesten minderen (vuur, haai)quote:Op donderdag 12 januari 2006 15:05 schreef rubbereend het volgende:
POTC heeft een scheur en maakt water aldus studio sprot vanmiddag
hebben nu alleen de ABN boten geen problemen gehad?
nou het kost ze wel een plaatsjequote:Op donderdag 12 januari 2006 15:15 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Jepz. Nou jah, geen problemen. In ieder geval geen problemen waardoor ze langdurig vaart moesten minderen (vuur, haai)
Bron: http://www.bymnews.com/new/content/view/23371/48/quote:Overnight, Pirates of the Caribbean (Paul Cayard) was overtaken by movistar when the crew noticed cracks in the area of its keel support structure. Water was coming into the boat from those cracks and still is. The rate of water flow is manageable at this time. Paul Cayard has sent this report:
”Sail was immediately reduced. Photos and video of the cracks were recorded and sent to the designer of the boat.
”Several hours were spent discussing this issue with the designers of the boat. A certain level of comfort was achieved and we proceeded, with reduced sail, east at 12 knots through the night.
Yep!quote:Op donderdag 12 januari 2006 13:08 schreef Sandworm het volgende:
Vorige topic bijna 2900 views! Toch mooi wat een beetje extra media aandacht teweeg kan brengen.
Ook op de VS ziet het weer er rond dat gebied niet heel gunstig uit. Nou ja, dan moet de Movistar ook maar weer kapot gaanquote:Op donderdag 12 januari 2006 13:38 schreef azaroth het volgende:
beetje jammer dat er een uitgestrekt hoge druk gebied tussen de boten en eclipse island ligt, anders was het duidelijk een 1 tweetje voor ABN![]()
Welkom in de zeilwereld en welkom op Fok!quote:Op donderdag 12 januari 2006 16:36 schreef Landrot het volgende:
[..]
Yep!
Anderhalve maand geleden was ik qua zeilsport een volstrekte leek.
Nog een half uurtje voor de nieuwe posities doorkomen...
Tijd voor sabotage..quote:Op donderdag 12 januari 2006 16:41 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Ook op de VS ziet het weer er rond dat gebied niet heel gunstig uit. Nou ja, dan moet de Movistar ook maar weer kapot gaan![]()
[afbeelding]
Idd rough sailing!quote:Op donderdag 12 januari 2006 12:32 schreef Farr40 het volgende:
Denk dat dit trouwens ook wel een MUSTSEE is
http://team.abnamro.com/web/show/id=107902
Zwem jij er ff heenquote:
Een container een halve meter onder water doet wonderen... Of een walvis, of een ijsbergje onder water ook altijd lachenquote:
dan vraag ik mij af, moeten ze vlak bij Eclips island varen of is het die lijn doorbreken?quote:Op donderdag 12 januari 2006 17:59 schreef azaroth het volgende:
ik zie trouwens net dat de AAB1 weer rechtsaf is geslagen richting zuiden, ze varen nu een koers van zo'n 153 graden..
Ze moeten inderdaad tussen het 'vaste' land van australie en eclipse island door. Vervolgens zo snel mogelijk naar Melbourne.quote:Op donderdag 12 januari 2006 18:14 schreef azaroth het volgende:
volgens mij moeten ze eclipse ten noorden ronden
Was er toen niet een schuit met een zwaargewonde aan boord, die vervolgens op een rotspunt van de boot is gehaald/gestapt omdat doorvaren met hem aan boord onverantwoord was???quote:Op donderdag 12 januari 2006 18:29 schreef JoStro het volgende:
[..]
.In de '97-'98 race (met BrunelSunergy) zijn op dit traject al rare dingen gebeurd. Wat precies kan ik me niet meer herinneren, alleen dat er schepen toen ontiegelijk misgekleund hebben. Kortom de leg is zeker nog niet voorbij!We kunnen in ieder geval wel zeggen dat Team ABN zich King of of the Southern Ocean mag noemen.
![]()
quote:“It took us while this morning to wake up Jono (Jonathan Swain). We had to shake him violently before finally he got the point. "Mate, you must have slept fantastic, since it was nearly impossible to wake you up" His response: “Yes. Slept like a baby, but since the boat is shaking so much, how would I know that you tried to wake me? The shaking feels the same!"
was iemand die gedehydrateerd was, door het eten niet goed te mengen met water weet je wel..quote:Op donderdag 12 januari 2006 19:48 schreef SevenWonders het volgende:
[..]
Was er toen niet een schuit met een zwaargewonde aan boord, die vervolgens op een rotspunt van de boot is gehaald/gestapt omdat doorvaren met hem aan boord onverantwoord was???
Bron: http://www.bymnews.com/new/content/view/23409/48/quote:After all the bad news yesterday, the position reports showed a pleasant surprise. ING Real Estate Brunel was making much more speed then you would expect with hardly any mainsail. In 16 knots of wind the boat reported speeds around 13 knots. What we hoped, but did not dare to express at first, proved to be true. The crew has fixed the problem! In a message from the boat Grant Wharington explains how Gareth Cooke and Mark Bartlett did the tremendous job in the mast. As a result of that, the main sail is fully hoisted again.
quote:At Sea. Volvo Ocean Race: Designers not concerned about cracks in Black Pearl’s keel
Thursday, 12 January 2006
Cathy McLean
Volvo Ocean Race organisers say that Paul Cayard’s Pirates of the Caribbean’s keel problem is not serious and the boat should be back up to speed by the next position report.
A spokesman for the organisers told BYM News that, having spoken with Paul Cayard, “the designers were not concerned”.
Currently, there are problems getting some satellite telemetry details from the Black Pearl, but information from movistar indicates that Cayard’s Volvo Open 70 is, probably, experiencing winds of around 25 knots 318° and wave heights of about 1.5 metres. Movistar’s current angle of heel is 5°.
Such sailing conditions will allow Cayard to push a little harder, since he pointed out in his earlier report that it was high degrees of heel that raised serious alarm, saying: “We have run tests with 0, 20 and 40 degrees of cant while inspecting the area. 40 degrees is definitely alarming. The cracks open and close as the loads change and the water flow is more and less accordingly. 20 degrees seems tolerable .
Was er toen ook al een topic op FOK!? Ik kan zo weinig terugvinden over vorige races....quote:Op donderdag 12 januari 2006 21:34 schreef azaroth het volgende:
[..]
was iemand die gedehydrateerd was, door het eten niet goed te mengen met water weet je wel..
diegene moest dacht ik overboord springen en dan gered worden om een of andere reden
ze hebben het zwaard aan loef ipv lij naar benedenquote:Op donderdag 12 januari 2006 21:55 schreef Sandworm het volgende:
En tot slot, omdat ze het verdiend hebben:![]()
![]()
[afbeelding]
Gebruik je die dagger boards niet alleen bij upwind? Volgens mij loeien ze hier downwind en heeft het gebruik van het zwaard niet heel veel zin, omdat de zwaarden alleen het verlijeren proberen te voorkomen.quote:Op donderdag 12 januari 2006 22:02 schreef azaroth het volgende:
[..]
ze hebben het zwaard aan loef ipv lij naar beneden![]()
normaal gesproken doe je toch het zwaard aan lij naar beneden, is de VO70 zo anders dan?
maar ze hebben het stuurboord zwaard toch naar beneden?quote:Op donderdag 12 januari 2006 22:06 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Gebruik je die dagger boards niet alleen bij upwind? Volgens mij loeien ze hier downwind en heeft het gebruik van het zwaard niet heel veel zin, omdat de zwaarden alleen het verlijeren proberen te voorkomen.
Over vorige races staat de info gewoon op volvooceanrace.org:quote:Op donderdag 12 januari 2006 21:56 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Was er toen ook al een topic op FOK!? Ik kan zo weinig terugvinden over vorige races....
Wel waren er in die race ook problemen:quote:The discomfort was compounded on Silk Cut who reported chronic watermaker problems, requiring immediate repair.
While the engineers set to work, they relied on hand-operated watermakers. Two men had to pump for six hours to produce enough water to cook a single dehydrated meal, but they did not have to do this for long. The following day, the mechanics were celebrating their cleverness and fresh water was once again flowing freely.
quote:Innovation Kvaerner, the overall points leader in the race, called for assistance when they discovered a few structural problems in the lower part of the mast just above the step. It compromised their speed and safety so they headed towards the shore and dropped anchor, while a helicopter lowered a repair kit. A few hours later, they were up and running again and back in the race with few time penalties.
Volgens mij niet hoor. Als je de foto's goed bekijkt zie je nog net een randje van het loefdaggerboard.quote:Op donderdag 12 januari 2006 22:02 schreef azaroth het volgende:
[..]
ze hebben het zwaard aan loef ipv lij naar beneden![]()
normaal gesproken doe je toch het zwaard aan lij naar beneden, is de VO70 zo anders dan?
Is simpel, als de wind van schuin voor komt, wordt er aan de achterkant van het zeil een lagere luchtdruk gevormd en stroomt de lucht daar sneller langs hetgeen voortstuwing veroorzaakt. Heet aerofoil. Zelfde principe als waarom de vleugel van een vliegtuig draagkracht genereert.quote:Op donderdag 12 januari 2006 16:36 schreef Landrot het volgende:
[..]
Dat wil overigens niet zeggen dat ik het zeilprincipe snap! Hoe kan je nou vooruit gaan als de wind van voren komt
Daaag,
Rotjeknor
Shit, wat is deze editie saai!quote:Op donderdag 12 januari 2006 22:17 schreef JoStro het volgende:
Maritime Rescue Coordination centre were called in to airdrop new supplies on board
Kan ik toch niet helemaal uit deze foto opmaken of die nu up of down is. Kan ook net achter mast/zeil vallenquote:Op donderdag 12 januari 2006 22:09 schreef azaroth het volgende:
[..]
maar ze hebben het stuurboord zwaard toch naar beneden?
Ik zat net ook terug te lezen en dacht bij mezelf. Sh$&*$&t, hebben ze dat toen allemaal meegemaakt. Het is nu easy-goingquote:
idd, links van de mast zie je denk ik nog net een stukje zwaardquote:Op donderdag 12 januari 2006 22:52 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Kan ik toch niet helemaal uit deze foto opmaken of die nu up of down is. Kan ook net achter mast/zeil vallen
Maar daar doen we het toch niet voor. We weten dat ze snel kunnen (AAB campagne heet ook 40 knots) maar dit zijn toch de dingen waar we het voor doen. helaad was ik 4 jaar geleden nog niet zo into FOK! en andere fora. Laat de actie maar beginnen!quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:00 schreef JoStro het volgende:
[..]
Alhoewel, ik las ook dat ze toen blij waren met een 24-uurs-run van 420 zeemijl.
Inderdaad. Zo onder volle tuigage is ie inderdaad zwaar ok. Toen ik de boot voor het eerst zag liggen in Rotterdam, moest ik wel een keer extra kijken. Is dit nou dat racemonster dat records moet gaan breken:quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:01 schreef azaroth het volgende:
[..]
idd, links van de mast zie je denk ik nog net een stukje zwaard
het is trouwens toch wel een hele stoere boot![]()
Was ook conform verwachting van Mike Sanderson. Nog niet zo heel veel aan de hand.quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:06 schreef azaroth het volgende:
hmm alle boten zijn ingelopen op AAB1
Daar ga ik nu echt niks meer over zeggen...quote:Op donderdag 12 januari 2006 18:11 schreef WEST het volgende:
[..]
dan vraag ik mij af, moeten ze vlak bij Eclips island varen of is het die lijn doorbreken?
Noord passeren toch?quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:09 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Daar ga ik nu echt niks meer over zeggen...vage scoring waypoints...
Dame McArthur zal wel weer solo willen... Heb je maar voor 1 persoon proviand nodig. Ideale scenario: AAB1 wordt gevaren door Mark Slats en AAB2 door La dame McArthur. Is natuurlijk niet realistisch met deze race monsters, dus mag iedere solo zeiler een maatje meenemen. Mark neemt Sam mee!quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:14 schreef JoStro het volgende:
Ik zat trouwens te mijmeren. Straks eind juni is de VOR voorbij, maar de boten blijven. Die worden verkocht en gaan onder andere namen mee varen in Fastnet of Sydney-Hobart enzo.
Zouden de schepen niet geschikt zijn om met bemanning, tuurlijk aangepast, non stop rond de wereld te zeilen. Het zijn per slot van rekening de snelste monohulls op aarde. In <80 dagen moeten ze rond kunnen denk ik. Is het al eens gedaan in monohulls? Het record staat voor multihulls op 54(?) dagen geloof ik. Solo op 71 door Dame Ellen MacArhur.
Ik denk dat het lastig wordt om voor 80 dagen voorraden mee te nemen voor 10 personen.
Paul Cayard -> Jack Sparrowquote:Op donderdag 12 januari 2006 23:20 schreef Farr40 het volgende:
Het lijkt me trouwens best frustrerend voor Cayard die met 25 knopen wind de boot water ziet maken. En dat een of andere naval architect die droog achter zijn bureau met een kop koffie zit zegt dat die boot nog wel wat meer helling kan maken. Dat de organisatie dan zegt je moet niet zo zeuren
Jij was er ook? Dan hadden we handen kunnen schudden! (of was jij ander die daar met camera liep?)quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:05 schreef JoStro het volgende:
[..]
Inderdaad. Zo onder volle tuigage is ie inderdaad zwaar ok. Toen ik de boot voor het eerst zag liggen in Rotterdam, moest ik wel een keer extra kijken. Is dit nou dat racemonster dat records moet gaan breken:
Denk niet dat dat gebeurd. Na deze race zijn de boten gewoon op. De boten zijn uit niet al te hoge modules carbon gebouwd en krijgen nog aardig wat te voorduren in de komende tijd. Natuurlijk is carbon een stuk stijfer als het kevlarcomposiet waarvan de VO60's gemaakt werden. Maar toch zal de grootste stijfheid uit de boot zijn als de race afgelopen is. Je zag nu al bij de Brasil delaminatie optreden. Maar ook Kilian Bushe vertelde aan yachtingworld dat hij na het zien van de performance in veel wind zichzelf achter zjin oren krapte om zich af te vragen hoe lang de boten mee zouden gaanquote:Op donderdag 12 januari 2006 23:14 schreef JoStro het volgende:
Ik zat trouwens te mijmeren. Straks eind juni is de VOR voorbij, maar de boten blijven. Die worden verkocht en gaan onder andere namen mee varen in Fastnet of Sydney-Hobart enzo.
Eeens, zou er best een keertje mee willen knallen, maar heb er geen geld voor over. Zou ik liever de Mari-Cha-IV willen hebben die nu ook te koop ligt. BTW, wat moet je met een F1 racer? Daar kan je toch ook de openbare weg niet mee op?quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:34 schreef Farr40 het volgende:
[..]
Denk niet dat dat gebeurd. Na deze race zijn de boten gewoon op. De boten zijn uit niet al te hoge modules carbon gebouwd en krijgen nog aardig wat te voorduren in de komende tijd. Natuurlijk is carbon een stuk stijfer als het kevlarcomposiet waarvan de VO60's gemaakt werden. Maar toch zal de grootste stijfheid uit de boot zijn als de race afgelopen is. Je zag nu al bij de Brasil delaminatie optreden. Maar ook Kilian Bushe vertelde aan yachtingworld dat hij na het zien van de performance in veel wind zichzelf achter zjin oren krapte om zich af te vragen hoe lang de boten mee zouden gaan
Oh, ik had denk ik meer geluk. Ik had een opdracht bij het Havenbedrijf Rotterdam) precies, aan de overkant.... en zag aan de overkant wel een hele hoge mast liggen. Ben er om 17.00 uur maar even gaan kijken en inderdaad, daar lag ze.....quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:38 schreef JoStro het volgende:
Ik was er ook idd. Ja, die ene met die camera... Ik vond het eigenlijk best een sneu zooitje. Ik weet niet welk bandje je om had. Ik stond tussen het kloot....bootjesvolk en niet op de partyschepen of in the 'inner circle'
Ik vond het een redelijke happening. Kane deed een standaard optreden, maar dat was aan de helft van het publiek toch niet besteed. Vervolgens moest iemand van de Raad van Bestuur een praatje houden in zulk verschrikkelijk engels. Vreselijk.
De act met Slagerij van Kampen, waarbij Black Betty binnen kwam drijven en ABN2 de boot als het ware ophaalde was wel erg mooi bedacht.
quote:Op 30 december, de dag dat het KNMI een weeralarm afgeeft voor aanstormende sneeuw en ijzel, schiet de KNRM van Veere een zeiler te hulp, die met zijn jacht vast is komen te zitten op het Veerse Meer. Na de succesvolle sleepactie en amper terug aan wal, bereikt opnieuw een hulpkreet het Veerse station. Hetzelfde zeiljacht is wederom aan de grond gelopen, even buiten de betonning, gehinderd door het slechte zicht. Opnieuw krengen de redders de boot om dieper water te bereiken.
Tweemaal dezelfde boot redden op een dag, is allicht opvallend. Maar wat nog meer opvalt, is de naam van het jacht in kwestie: Right on Track.
Bron: http://www.sailingscuttlebutt.com/polls/06/0104/quote:Scuttlebutt Polls:
(January 4-5, 2006) With Leg 2 of the 2005/2006 Volvo Ocean Race finding two boats broken so early, in what all agree is the most dangerous leg of the race, what must the rest of the fleet be thinking? With as much breakage thus far, is it a question now of not "if" but "when?" Can the entire fleet return to port, and make additional modifications to insure their safety? We took a poll that asked the question:
With two boats broken, should Volvo Ocean Race officials abandon Leg 2 for safety concerns?
Final Results:
Yes - 54.63%
No - 45.37%
Ik vind trouwens zoiezo dat er heel veel props naar Roy moeten gaan. Hij is de man achter de commercielicering (ik vraag me af of dit goed nedeland is, maar goed) in de Nederlandse zeilsport. Hij was de eerste die grote bedrijven betrok bij onze sport. En nu doet hij iets waar het Fundamentalistische Watersportverbond al 4 jaar mee bezig is. Meer exposure voor de zeilsport. Echt wel een hele goede zaak. Van mij mogen ze die man echt een standbeeld geven.quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:24 schreef Sandworm het volgende:
ontopic: Roy heeft wel een geweldig risico gelopen door niet voor de FARR ontwerpen te kiezen. het lijkt nu een succes te worden, maar het had ook andersom kunnen gaan. En dan was het wel het laatste wat we over Roy gehoord hadden. Klasse hoe Roy een conservatieve bank als de AAB weet te hebben overtuigd.
Roy heeft in het verleden iets te hoog van de toren geblazen. Bouscholte trouwens ook. Ze hebben het allebei als schipper in de Whitbread/VOR niet gered.quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:52 schreef Farr40 het volgende:
[..]
Ik vind trouwens zoiezo dat er heel veel props naar Roy moeten gaan. Hij is de man achter de commercielicering (ik vraag me af of dit goed nedeland is, maar goed) in de Nederlandse zeilsport. Hij was de eerste die grote bedrijven betrok bij onze sport. En nu doet hij iets waar het Fundamentalistische Watersportverbond al 4 jaar mee bezig is. Meer exposure voor de zeilsport. Echt wel een hele goede zaak. Van mij mogen ze die man echt een standbeeld geven.
Wat ik me trouwens wel afvraag is hoe het verder gaat lopen? Zal er ook na de VOR meer aandacht aan zeilen worden besteed in de media? Hoe vet zou het zijn als de abnamroNSR gewoon net zo weer gegeven wordt als een groot schaatstoernooi!!
bijna goed. Vanwege de diepgang kunnen de boten echter niet in lelystad varen. Gelukkig voor Roy en de medewerkers kan de boot ook heel goed in Portugal komen te liggen. Is voor die manegers nog leuker ook.....quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:24 schreef Sandworm het volgende:
Ander scenario: AAB "schenkt" de boten aan technisch directeur Roy Heiner. Die gaat er management trainingen op geven vanuit Lelystad.....Heeft die dit jaar toch nog iets gewonnen (vrij naar Dick, wereldkampioen darten over een weddenschap met Co Stomé [of haal ik nu heel veel dingen door elkaar!])
ontopic: Roy heeft wel een geweldig risico gelopen door niet voor de FARR ontwerpen te kiezen. het lijkt nu een succes te worden, maar het had ook andersom kunnen gaan. En dan was het wel het laatste wat we over Roy gehoord hadden. Klasse hoe Roy een conservatieve bank als de AAB weet te hebben overtuigd.
Ik liep op krukken en mocht overal komen. Ondanks een klootjesvolk bandje.quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:38 schreef JoStro het volgende:
Ik was er ook idd. Ja, die ene met die camera... Ik vond het eigenlijk best een sneu zooitje. Ik weet niet welk bandje je om had. Ik stond tussen het kloot....bootjesvolk en niet op de partyschepen of in the 'inner circle'
Ik vond het een redelijke happening. Kane deed een standaard optreden, maar dat was aan de helft van het publiek toch niet besteed. Vervolgens moest iemand van de Raad van Bestuur een praatje houden in zulk verschrikkelijk engels. Vreselijk.
De act met Slagerij van Kampen, waarbij Black Betty binnen kwam drijven en ABN2 de boot als het ware ophaalde was wel erg mooi bedacht.
maar dat had ik al wel gepostquote:Op donderdag 12 januari 2006 16:33 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Bron: http://www.bymnews.com/new/content/view/23371/48/
Een groot deel van de tekst kenden we al van de VOR site, maar die ene regel over dat water hadden ze daar weggelaten......
Kan iemand mij uitleggen waarom er maar één schipper is op een VOR-boot? Slapen die gasten soms nooit?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 00:11 schreef JoStro het volgende:
[..]
Roy heeft in het verleden iets te hoog van de toren geblazen. Bouscholte trouwens ook. Ze hebben het allebei als schipper in de Whitbread/VOR niet gered.
Sinds wanneer wordt de movistar gesponsort door Ericsson????quote:Op donderdag 12 januari 2006 21:48 schreef Sandworm het volgende:
En natuurlijk ook de Movistar die per vrachtboot verscheept werd:
[afbeelding]
ja, maar ze naderen ook al snel eclips islandquote:Op vrijdag 13 januari 2006 10:09 schreef pfaf het volgende:
De rest komt nu toch aardig dichterbij, of niet?
Thank you, aangepastquote:Op vrijdag 13 januari 2006 10:05 schreef SevenWonders het volgende:
[..]
Sinds wanneer wordt de movistar gesponsort door Ericsson????
Hmmm... Bij Pirates of the Caribbean lees ik bij Onboard conditions:quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:20 schreef Farr40 het volgende:
Het lijkt me trouwens best frustrerend voor Cayard die met 25 knopen wind de boot water ziet maken. En dat een of andere naval architect die droog achter zijn bureau met een kop koffie zit zegt dat die boot nog wel wat meer helling kan maken. Dat de organisatie dan zegt "je moet niet zo zeuren"
Ken je een website waar dat principe van aerofoil wordt uitgebeeld?quote:Op donderdag 12 januari 2006 22:33 schreef Fendy het volgende:
[..]
Is simpel, als de wind van schuin voor komt, wordt er aan de achterkant van het zeil een lagere luchtdruk gevormd en stroomt de lucht daar sneller langs hetgeen voortstuwing veroorzaakt. Heet aerofoil. Zelfde principe als waarom de vleugel van een vliegtuig draagkracht genereert.
Tuurlijkquote:Op vrijdag 13 januari 2006 14:37 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ken je een website waar dat principe van aerofoil wordt uitgebeeld?
Bedankt!quote:Op vrijdag 13 januari 2006 15:29 schreef Fendy het volgende:
[..]
Tuurlijk
Hier staat bijna alles wat je wilt weten denk ik...
http://www.zeiltheorie.nl/zeilen.html
Graag gedaanquote:Op vrijdag 13 januari 2006 17:08 schreef Landrot het volgende:
[..]
Bedankt!
Hé, de nieuwe posities worden pas om 17:35 uur bekend gemaakt! Wat is dat voor ongein?
Post het dan!quote:Op vrijdag 13 januari 2006 17:19 schreef Fendy het volgende:
[..]
Graag gedaan![]()
In VS staat het al geupdate...
quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 | aab1 42 41.60S 106 25.15E 2047 0 0 81 18.5 15.0 00:00 UTC 19-01-06 aab2 43 11.04S 102 24.04E 2212 165 0 96 19.7 14.4 00:00 UTC 20-01-06 movi 43 20.01S 100 26.02E 2293 246 10 96 20.9 14.0 00:00 UTC 20-01-06 PotC 42 58.02S 97 26.01E 2406 359 5 91 18.8 13.6 00:00 UTC 21-01-06 Brun 41 37.01S 77 42.01E 3259 1212 1 96 17.1 10.5 00:00 UTC 26-01-06 Bra1 41 12.04S 49 24.01E 4524 2477 29 100 21.7 5.8 00:00 UTC 01-02-06 Eric DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF |
Ik edit hem eers in katequote:Op vrijdag 13 januari 2006 17:25 schreef Fendy het volgende:
Edit jij het eerst in notepad of paste je regelrecht van vor.com?
ETA stond er gisteren ook al op...quote:Op vrijdag 13 januari 2006 17:28 schreef the_disheaver het volgende:
En nieuw:ETA Time
Brasil heeft nu toch een goede koers te pakken met 21 knopen!
hmmm... Waarom schreeuwt niemand dat dan uit?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 17:33 schreef Landrot het volgende:
[..]
ETA stond er gisteren ook al op...
Als Brasil en Brunel in hetzelfde tempo blijven doorgaan (21, versus 17 knopen), dan finisht Brasil maar één etmaal na de Brunel!
Dat wordt klussen in Melbourne!quote:Mike Sanderson: “I think in Melbourne, the race management group will have to give us the two weeks to do only the changes the teams and the designers think is necessary to make the boats tough enough, and then we have to re-weigh and take lead off our keels accordingly. It is the only solution I can see that is going to get this fleet around the world.
“So to wrap it up, a saying that I know I say too much when being interviewed, "Time will tell."
Volvo Ocean Race Director Andy Hindley has this comment, “The rule management group and the race management committee had already issued notification that all boats would be re-weighed in Melbourne and weight removed from keels where required to compensate for extra materials added to strengthen the boats.”
So the shore teams will be busy then.
Tja, ik ben hier net nieuw... Dus ik ken jullie afspraken nog niet zo...quote:Op vrijdag 13 januari 2006 17:52 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
hmmm... Waarom schreeuwt niemand dat dan uit?![]()
![]()
eilandje onder zuidwest autstraliequote:Op vrijdag 13 januari 2006 21:19 schreef komrad het volgende:
De verschillenen zijn wel iets afgenomen de laatste anderhalve dag maar de AAB1 en 2 moeten dat kunnen redden. Waar zit de 2e scoring gate?
Hihi, welkom danquote:Op vrijdag 13 januari 2006 21:18 schreef Landrot het volgende:
[..]
Tja, ik ben hier net nieuw... Dus ik ken jullie afspraken nog niet zo...
Is al 3 keer langsgeweest in het vorige topicquote:Op vrijdag 13 januari 2006 21:29 schreef komrad het volgende:
sorry maar ik heb al die progjes niet om dat te zien. hoe ver is dat nog ongeveer?
e117 88 33?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 21:26 schreef the_disheaver het volgende:
Scoringgate 2 s35 18 33 e117 88 33
Melbourne s37 47 e144 58
sorry ik ben er niet altijd hoorquote:Op vrijdag 13 januari 2006 21:30 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Is al 3 keer langsgeweest in het vorige topic![]()
owja, dat was een beetje erg vaag... Waarschijnlijk dus wel ja.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 21:30 schreef Landrot het volgende:
[..]
e117 88 33?
Moet dat niet e117 58 33 zijn?
in de nacht van zaterdag op zondag dus waarschijnlijkquote:Op vrijdag 13 januari 2006 21:35 schreef the_disheaver het volgende:
AAB1: 715.82 (koers 55.8)
aab2: 886.25 (koers 63.1)
movi: 965.03 (koers: 66.2)
potc: 1080.29 (koers: 71.9)
brasil: 3197.42 (107.7)
Reken eerder op zondag overdag. Er zit nog wat licht weer voor ze.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 21:36 schreef komrad het volgende:
[..]
in de nacht van zaterdag op zondag dus waarschijnlijk
Maar dat laatste doen ze niet mijlen voor dat eiland... Als ze het al met opzet doenquote:Op vrijdag 13 januari 2006 23:28 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Reken eerder op zondag overdag. Er zit nog wat licht weer voor ze.
en bovendien is het beter als de boten er met licht langs varen (mooiere fotos en tv beelden)
1 2 3 4 5 6 7 8 | aab1 41 47.02S 108 19.01E 1947 0 0 58 16.7 15.0 00:00 UTC 19-01-06 aab2 43 4.60S 105 2.02E 2110 163 2 86 19.3 14.4 00:00 UTC 20-01-06 movi 43 21.09S 103 17.05E 2184 237 9 90 20.7 14.1 00:00 UTC 20-01-06 PotC 43 20.20S 100 4.05E 2307 360 -1 101 19.5 13.7 00:00 UTC 20-01-06 INGB 42 7.30S 79 28.07E 3180 1233 -21 110 13.9 10.5 00:00 UTC 26-01-06 Bra1 41 19.05S 51 52.02E 4414 2467 10 94 18.5 6.0 00:00 UTC 01-02-06 Eric DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF |
Dan kan PotC ook weer volledig draaien. ING heeft geen last meer van de groot zeil? Anders zouden ze er nog meer nadeel van ondervinden.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 23:40 schreef Sandworm het volgende:
Light winds are coming up, het wordt spannend!
Geen idee, zoveel hebben ze niet gezeild :pquote:Op vrijdag 13 januari 2006 23:50 schreef komrad het volgende:
hoe is de movistar in licht weer?
mja, ondenkbaar is een verassing echt niet. De voorsprong is 173nm op AAB2, en 230 op movistar die de laatste 6h 4knopen sneller dan AAB1 zijn gaan varen. 1 tot 1.5 knoop sneller varen dan de AAB1 is voor de Movistar voldoende om als eerste in melbrourne te komen.quote:Op zaterdag 14 januari 2006 00:06 schreef komrad het volgende:
maar de AAB1 lijkt me duidelijk favoriet
De geruchten zijn dat die eigenlijk de enige boot is die echt ontworpen is op licht weer.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 23:50 schreef komrad het volgende:
hoe is de movistar in licht weer?
Hoop het niet, want dan denk ik dat gezien de winstomstandigheden Bouwe in het voordeel is....quote:Op zaterdag 14 januari 2006 11:19 schreef Farr40 het volgende:
De kop van het veld loopt nog wel aardig in elkaar zo aan het eind van de etappe, maar dat maakt het nog even spannend. Zou wel mooi zijn nog een beetje sparren tot aan melbourne
Nou ik ben nog wel voor een beetje competitie:) Als de abn1 alles wint word ook zo saai!quote:Op zaterdag 14 januari 2006 11:20 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Hoop het niet, want dan denk ik dat gezien de winstomstandigheden Bouwe in het voordeel is....
1 2 3 4 5 6 7 8 | aab1 39 52.01S 111 44.02E 1755 0 0 57 6.2 14.4 00:00 UTC 19-01-06 aab2 40 53.01S 112 18.01E 1781 26 31 60 11.8 14.4 00:00 UTC 20-01-06 movi 41 27.02S 112 2.02E 1815 60 32 64 12.4 14.2 00:00 UTC 20-01-06 PotC 42 39.04S 110 39.08E 1910 155 49 84 18.6 13.9 00:00 UTC 20-01-06 INGB 43 9.05S 88 21.02E 2794 1039 40 81 12.6 11.0 00:00 UTC 25-01-06 Bra1 42 11.01S 63 5.02E 3909 2154 84 87 20.0 7.2 00:00 UTC 31-01-06 Eric DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF |
Yep, de kiel moet op 1 ram kunnen werken. Veiligheidseis van de organisatie. Benieuwd wat er overigens nu weer aan de hand is...quote:Op zaterdag 14 januari 2006 23:15 schreef the_disheaver het volgende:
Movistar heeft problemen (geen defect) aan de hydraulic ramvoor de cantling keel.
Ze varen wel met volledige snelheid. Ze hebben iig 2 hydraulische rammen, 1 aan bak en stuurboord. Bij uitvallen van eentje, kan de kiel wel normaal gebruikt worden?
vanwege het schaatsen hequote:
Cool, dn kan ik een keer live kijken!quote:Op zondag 15 januari 2006 12:03 schreef Ambrosius het volgende:
18.10 dus bij Studio Sport.
1 2 3 4 5 6 7 | aab2 38 38.05S 115 9.30E 1594 9 -9 42 12.5 14.1 00:00 UTC 20-01-06 movi 38 56.02S 115 5.01E 1611 26 -14 46 12.0 14.1 00:00 UTC 20-01-06 Potc 40 2.04S 113 43.07E 1701 116 -34 29 8.3 13.8 00:00 UTC 20-01-06 INGB 42 34.02S 93 25.01E 2569 984 -2 71 13.8 11.1 00:00 UTC 25-01-06 Bra1 41 6.01S 69 13.01E 3642 2057 19 85 17.6 7.7 00:00 UTC 30-01-06 Eric DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF |
studio sport.. ehhh, dat klopt niet echt...quote:Op zondag 15 januari 2006 18:03 schreef Fendy het volgende:
SP is?
quote:Op zondag 15 januari 2006 18:10 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
studio sport.. ehhh, dat klopt niet echt...ss dus, maar dat klikt ook weer zo naar... 18.40 VOR op ned 2 dus
![]()
Vor kun je altijd terug kijken, darten niet.quote:Op zondag 15 januari 2006 18:53 schreef komrad het volgende:
ja en dan begint het darten, keuzes maken dus
Waarschijnlijk dus om 19.58. Ik neem aan dat ze 1 keer gaan dweilen, en niet 2 keer (dus VOR na de rit na de huidige)quote:Op zondag 15 januari 2006 19:32 schreef rubbereend het volgende:
om 19.50 de VOR bij SS
Veel dank, ik had de moed al opgegevenquote:
Eindelijk!quote:Op zondag 15 januari 2006 19:32 schreef rubbereend het volgende:
om 19.50 de VOR bij SS
welke?quote:Op zondag 15 januari 2006 20:12 schreef the_disheaver het volgende:
Ze gebruiken ook een 4tal verschillende termen voor die scorin gate![]()
routepunt is de enige die ik nog onthouden heb. Maar scoring gate is nooit genoemd voor dat eilandquote:
ik heb geen tv nu vandaarquote:Op zondag 15 januari 2006 20:20 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
routepunt is de enige die ik nog onthouden heb. Maar scoring gate is nooit genoemd voor dat eiland![]()
Het waren wat meer nederlandse termen. Kunnen er ook meer of minder dan 4 zijn, maar volgens mij heeft meneer B. en mevrouw P (presentator) niet het woordje 'scoring gate' gebruikt.quote:Op zondag 15 januari 2006 20:35 schreef JoStro het volgende:
Zijn dit je vier termen???
Routepunt - Nederlandse term voor een punt waarlangs gevaren moet worden.
Waypoint - Engelse term voor een punt waarlangs gevaren moet worden.
Scoring Gate - Engelse term voor een 'poortje' waardoor gevaren moet worden om punten voor het klassement te verdienen
Icegate - Engelse term voor een ' poortje' dat gepasseerd moet worden om bij ijsbergen uit de buurt te blijven.
Eclipse Island is een scoring gate. Of liever gezegd het stuk zee tussen Eclipse Island en het vaste land van Australie is de scoring gate. Hier kunnen 3,5 punten verdiend worden voor de numero uno, 3 punten voor 2 enz. enz.
Kerguellen was in deze etappe ook een scoring gate. Hier gold eigenlijk de hele 70e lengtegraad als scoring gate. De schepen hadden ook voor de kust van Sri Lanka de punten mogen pakken. Was wel wat minder verstandig geweest...![]()
Nou ja, straftijd. Ze moeten minimaal 2 uur in de haven blijven, maar hebben sowieso reperatietijd nodig (al zou dat korter zijn dan de verplichte 2 uur.quote:Op zondag 15 januari 2006 21:16 schreef komrad het volgende:
Maar 11 uur wordt weer spannend nu zo vlak bij de scoring gate
Movistar gaat idd 2 uur straftijd pakken door de haven in te gaan bij Eclips Island
Zo begreep ik het niet tijdens de reportage. FF de regels maar ff lezenquote:Op zondag 15 januari 2006 21:34 schreef komrad het volgende:
volgens mij mogen ze ook niets doen in die 2 uur en gaan ze zeilend repareren
Omdat er extra artikelen aan boord komen.quote:Op zondag 15 januari 2006 21:43 schreef WEST het volgende:
waarom 2 uur straftijd ?
Dus je mag best de haven in gaan, en er vervolgens direct uitgaan (om bv in rustig vaarwater te komen), maar wanneer je materiaal in of uit de boot haalt, zul je er minimaal 2 uur moeten blijven.quote:With the exception of any equipment brought onboard by the persons
authorised to repair Organising Authority supplied equipment, described
in 6.3(b), only personal equipment may be taken off or brought on
board the boat. If any other items are taken off or brought on board, the
start time for the boat will be two hours after the Leg start.
Nu al? Naja, door het voordurend uitstellen van de uitzending hadden ze dus wel wat tijd overquote:Op zondag 15 januari 2006 22:10 schreef WEST het volgende:
mooi dat de uitzending nu al terug te zien is op internet![]()
ja omdat ik geen TV had en toen wel weer zag ik nog net dat ze met dirk de ridder aan het lullen waren, heb toen darts verder gekeken.quote:Op zondag 15 januari 2006 22:13 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nu al? Naja, door het voordurend uitstellen van de uitzending hadden ze dus wel wat tijd over
*gaat tellen*
SPquote:Op zondag 15 januari 2006 22:47 schreef hermandeperman het volgende:
Ik ben echt blij dat de NOS de voetbalrechten kwijt is!
Wat een heerlijke reportage weer bij SP! Die beelden van de ABN boten waren echt!
lees, denk ik dat het niet uitmaakt wat je doet.quote:With the exception of any equipment brought onboard by the persons
authorised to repair Organising Authority supplied equipment, described
in 6.3(b), only personal equipment may be taken off or brought on
board the boat. If any other items are taken off or brought on board, the
start time for the boat will be two hours after the Leg start.
Mijn intepretatie was eigenlijk dat ze 2 uur later zouden starten bij de volgende Leg, maar dat is sowieso niet waarquote:Op zondag 15 januari 2006 23:12 schreef JoStro het volgende:
Als ik dit:
[..]
lees, denk ik dat het niet uitmaakt wat je doet.
Als je spullen aan boord brengt of van boord haalt, verandert je de starttijd van de etappe. De starttijd in Kaapstad dus. Kortom je doet er 'virtueel' 2 uur langer over. Of je in de haven repareert of niet, maakt dan niet uit. Maar goed, dat is mijn interpretatie van het regeltje.
Absoluut is dat nog steeds 1300nm, 1/3 van de volledige leg afstand. Naast dat de korste route niet gevaard zal worden, zal het een stuk minder waaien.quote:Op zondag 15 januari 2006 23:17 schreef JoStro het volgende:
Ben benieuwd wat het sprintje tussen Eclipse en Melbourne gaat opleveren. Kon tactisch nog wel eens heel interessant worden. ABN zoekt de harde wind op, desnoods aan de wind. Movistar en Pirates zullen met minder wind wat minder problemen hebben.
aangezien die andere boten zuidelijker hebben gevaren moeten ze nu omhoog terwijl ABN 1 meer noorderlijk vaart en dus niet veel meer omhoog moet.quote:Op zondag 15 januari 2006 23:41 schreef WEST het volgende:
wat ik mij trouwens afvraag, (kan zijn dat het al gezegt is hier dat heb ik niet gezien) AAB1 heeft over de afgelopen 24 uur minder mijlen gemaakt dan AAB2 en toch loopt de AAB1 uit tenopzichte van de rest.
hoe moet ik dat zien?
ok op die fietsquote:Op zondag 15 januari 2006 23:49 schreef rubbereend het volgende:
[..]
aangezien die andere boten zuidelijker hebben gevaren moeten ze nu omhoog terwijl ABN 1 meer noorderlijk vaart en dus niet veel meer omhoog moet.
welk verhaal?quote:Op zondag 15 januari 2006 23:53 schreef Sandworm het volgende:
PotC komen trouwens nog wel aardig mee. Ben benieuwd of het verhaal met de ontwerper en het kopje koffie achter het bureau nog een staartje zal gaan krijgen...
volgens mij hebben ze de afgelopen 24 uur minder afgelegd. Ze hadden echter een voorsprong.quote:Op zondag 15 januari 2006 23:41 schreef WEST het volgende:
wat ik mij trouwens afvraag, (kan zijn dat het al gezegt is hier dat heb ik niet gezien) AAB1 heeft over de afgelopen 24 uur minder mijlen gemaakt dan AAB2 en toch loopt de AAB1 uit tenopzichte van de rest.
hoe moet ik dat zien?
Inderdaad gave reportage!quote:Op zondag 15 januari 2006 22:47 schreef hermandeperman het volgende:
Ik ben echt blij dat de NOS de voetbalrechten kwijt is!
Wat een heerlijke reportage weer bij Studio Sport! Die beelden van de ABN boten waren echt!
quote:Op maandag 16 januari 2006 11:05 schreef DeeBee het volgende:
en dus ABN1 en ABN2 ook al eerste en tweede voorbij de tweede scoringgate![]()
dankje das duidelijker dan op de site van VOR en ik heb geen VS hier op schoolquote:
quote:Op maandag 16 januari 2006 11:09 schreef Sandworm het volgende:
En daarmee staat AAB2 in de overall standings nu ook op een tweede plaats, achter AAB1
U heeft helemaal gelijktquote:Op maandag 16 januari 2006 10:49 schreef DeeBee het volgende:
1 nautical mile = 1.85200 kilometers
550 nautical mile = 1018.6 kilometers
550 * 1.8 = 990
Dus gewoon een afrondingsfout die je maakt door snel met 1.8 te vermenigvuldigenscheelt niet zo heel veel dus, maar wel ietsje...
Ik vraag mij af: zouden er stalorders zijn binnen ABN? Bijvoorbeeld dat ABN 2 altijd ABN 1 voor moeten laten gaan bij scoringgates... Het zou mij niks verbazen!quote:
Nou, in dat geval vaart de ABN2 gewoon 'per ongeluk' tegen de boegspriet van de Movistar aan!quote:Op maandag 16 januari 2006 15:05 schreef rubbereend het volgende:
stalorders... ik niet dat ze dat risico kunnen nemen, als ABN2 achter ABN1 zou moeten blijven maar ondertussen komt bijvoorbeeld Movistar voorbij dan zijn ze dubbel genaaid.
En dat is nu net de reden waarom de Movistar ook nog een spinakerboom aan boord heeftquote:Op maandag 16 januari 2006 15:21 schreef Landrot het volgende:
[..]
Nou, in dat geval vaart de ABN2 gewoon 'per ongeluk' tegen de boegspriet van de Movistar aan!
Of gebeuren dat soort dingen niet in de zeilerij?
quote:Op maandag 16 januari 2006 16:11 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
En dat is nu net de reden waarom de Movistar ook nog een spinakerboom aan boord heeft![]()
is er nuquote:
Post ze dan! Een uur later, en geen update hier? naja...quote:Op maandag 16 januari 2006 17:32 schreef WEST het volgende:
[..]
is er nu
Is de PotC ook de haven in geweest? ze maken zo'n rare move bij dat eiland
AAB1 en AAb2 varen langs de kust van australie nu.
1 2 3 4 5 6 7 8 | aab1 34 35.04S 120 13.01E 1251 0 0 72 11.5 14.1 00:00 UTC 20-01-06 aab2 34 34.02S 119 52.01E 1267 16 -3 70 11.1 14.1 00:00 UTC 20-01-06 movi 35 13.15S 118 18.04E 1329 78 -36 94 3.6 13.9 00:00 UTC 20-01-06 potc 35 2.02S 117 57.02E 1348 97 12 21 12.5 13.8 00:00 UTC 20-01-06 INGb 41 44.09S 101 51.03E 2197 946 29 85 14.5 11.4 00:00 UTC 24-01-06 Bra1 40 25.02S 76 36.02E 3313 2062 -2 81 9.3 8.1 00:00 UTC 29-01-06 Eric DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF |
sorry.., moest etenquote:Op maandag 16 januari 2006 17:54 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Post ze dan! Een uur later, en geen update hier? naja...
POC is naar de haven van Albany gegaan omdat .......quote:Op maandag 16 januari 2006 17:32 schreef WEST het volgende:
[..]
is er nu
Is de PotC ook de haven in geweest? ze maken zo'n rare move bij dat eiland
AAB1 en AAb2 varen langs de kust van australie nu.
dirk de ridder zei gister nog dat ze doorgingenquote:Op maandag 16 januari 2006 18:59 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
POC is naar de haven van Albany gegaan omdat .......
Ze problemen hebben met de hydraulica van de kiel.
een van de rams is kapot. Ze gaan nu kijken of ze het kunnen repareren.
Het gaat dan ook om een nieuw probleem.quote:Op maandag 16 januari 2006 19:50 schreef WEST het volgende:
[..]
dirk de ridder zei gister nog dat ze doorgingen
zo maken ze ABN wel heel eenvoudig![]()
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Leg Positions DTF ABN AMRO ONE 1201 ABN AMRO TWO +19 movistar +82 Pirates +151 ING Brunel +914 Brasil 1 +2073 Ericsson DNF |
Misschien win je zo een vaarkrantrace, een kampioenschap zal je op die manier niet binnen halen.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 09:56 schreef Farr40 het volgende:
En daarbij een wedstrijd win je niet door iets extreems anders te doen. Volgen en wachten tot je concurrent een fout maken en zelf die fout niet maken zo win je wedstrijden.
Mijn gevoel op het moment is dat ABN1 tactisch beter vaart dan ABN2. ABN2 pusht juist harder. Door tactisch beter te varen, hoeft ABN1 minder op de limit te varen.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 09:56 schreef Farr40 het volgende:
En daarbij een wedstrijd win je niet door iets extreems anders te doen. Volgen en wachten tot je concurrent een fout maken en zelf die fout niet maken zo win je wedstrijden.
bij mij werkt ie gewoon goed..quote:Op dinsdag 17 januari 2006 12:22 schreef hermandeperman het volgende:
Heeft iedereen er btw last van dat je aan de Isobaren in de VS niets hebt...? Als je ze aanzet en je verschuift het beeld, schuiven de isobaren gewoon mee
Wat is harder 'pushen'?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 11:28 schreef JoStro het volgende:
[..]
Mijn gevoel op het moment is dat ABN1 tactisch beter vaart dan ABN2. ABN2 pusht juist harder.
quote:
Dat wanneer je gevoel zegt dat je eigenlijk moet reven vanwege de wind je toch maar niet reeft om net die ene knoop extra te pakken...quote:
Hij deed het wel goed ja, en idd, m'n laptop heeft niet overdreven veel videogeheugen nee... Maar games spelen gaat primaquote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:10 schreef the_disheaver het volgende:
Hij deed het wel goed? Anders kan het zijn dat je videokaart niet genoeg vermogen heeft.
Maar als ie het wel heeft gedaan helpt misschien een herinstallatie (en anders eens proberen andere dingetjes uit te schakelen. Het zou kunnen dat naarmate de leg vorderd hij meer videogeheugen gebruikt.
Op vaartips.nl effe gekeken wat 'reven' is...quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:05 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Dat wanneer je gevoel zegt dat je eigenlijk moet reven vanwege de wind je toch maar niet reeft om net die ene knoop extra te pakken...
Maar de grote vraag is: hoe ver kun je gaan. Enerzijds om het materiaal: je kunt moeilijk zonder reven met 20 knopen wind varen. Naast dat je er waarschijnlijk niet sneller door gaat (de boot gaat erg schuin, waardoor het windvangend oppervlakte kleiner wordt (de schuin stokje is minder hoog dan een stokje recht omhoog) heb je een grote kans dat het materiaal het niet aan kan, en kapot gaat.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:39 schreef Landrot het volgende:
[..]
Op vaartips.nl effe gekeken wat 'reven' is...
Iedere boot vaart toch op de limiet om nog net die ene knoop extra te pakken?
Nu denk ik dat de VO70's met 20 knopen wind nog lekker met een ongereefd grootzeil varen. Aan de wind zullen ze met een kleiner voorzeil varen maar zodra de wind wat van achter gaat komen gaat de grote spi er op. De ABN AMRO1 had vantevoren afgesproken met elkaar dat bij 25 knopen wind een kleinere spi gezet zou worden.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:46 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Maar de grote vraag is: hoe ver kun je gaan. Enerzijds om het materiaal: je kunt moeilijk zonder reven met 20 knopen wind varen. Naast dat je er waarschijnlijk niet sneller door gaat (de boot gaat erg schuin, waardoor het windvangend oppervlakte kleiner wordt (de schuin stokje is minder hoog dan een stokje recht omhoog) heb je een grote kans dat het materiaal het niet aan kan, en kapot gaat.
Bovendien is er ook nog de vraag aangezien ze onderbemand zeilen dat ze efficienter kunnen zeilen als ze wat makkelijker gaan zeilen. Zonder reef varen kost meer energie dan met 1 of 2 reven varen.
Maar het gaat vooral om hoever het materiaal kan gaan.
Wat is nu weer een 'spi'?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 16:45 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Aan de wind zullen ze met een kleiner voorzeil varen maar zodra de wind wat van achter gaat komen gaat de grote spi er op.
Een spinnacker.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:07 schreef Landrot het volgende:
[..]
Wat is nu weer een 'spi'?
Maar gelukkig biedt vaartips.nl uitsluitsel...
1 2 3 4 5 6 7 | ABN AMRO TWO 37 13.03S 123 56.01E 1034 31 -6 136 13.6 13.8 18:48 UTC 20-01-06 movistar 37 2.02S 122 0.02E 1127 124 -18 129 10.3 13.5 03:04 UTC 21-01-06 Pirates 35 1.01S 117 53.07E 1352 349 -74 0 0.0 12.9 00:26 UTC 22-01-06 ING Brunel 41 10.01S 108 56.02E 1903 900 -9 80 12.0 11.4 14:31 UTC 24-01-06 Brasil 1 40 23.04S 84 3.06E 2973 1970 35 97 18.2 8.5 11:04 UTC 29-01-06 Ericsson DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF |
ja die hebben 3 uur aan de kant doorgebrachtquote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:13 schreef the_disheaver het volgende:
Is de movistar al wel al aan wal gegaan?
Dus ze hadden geen last van de 2 uur penalty?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:15 schreef azaroth het volgende:
[..]
ja die hebben 3 uur aan de kant doorgebracht
Om precies te zijn ongeveer drie uur voor de kant. Met een support schip zijn er reserve onderdelen gebracht en is de boel weer gefixet. En ook konden er nog wat interviews worden gegeven.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:15 schreef azaroth het volgende:
[..]
ja die hebben 3 uur aan de kant doorgebracht
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |