abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34115208
quote:
Op maandag 16 januari 2006 10:49 schreef DeeBee het volgende:
1 nautical mile = 1.85200 kilometers

550 nautical mile = 1018.6 kilometers

550 * 1.8 = 990

Dus gewoon een afrondingsfout die je maakt door snel met 1.8 te vermenigvuldigen scheelt niet zo heel veel dus, maar wel ietsje...
U heeft helemaal gelijkt

Stom Stom Stom
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 16 januari 2006 @ 11:45:14 #252
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34115714
voor de ABN boten
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  maandag 16 januari 2006 @ 13:49:03 #253
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34119747
quote:
Op maandag 16 januari 2006 11:45 schreef rubbereend het volgende:
voor de ABN boten
Ik vraag mij af: zouden er stalorders zijn binnen ABN? Bijvoorbeeld dat ABN 2 altijd ABN 1 voor moeten laten gaan bij scoringgates... Het zou mij niks verbazen!
  maandag 16 januari 2006 @ 14:28:23 #254
52774 Laakie
Doet het voor een knaakie!
pi_34121080
Ik hoop toch echt van niet zeg ...
:D
pi_34121191
Natuurlijk zijn die er....


Daarom eindigde de AA2 ook voor de AA1 in de eerste race in Spanje ......
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 16 januari 2006 @ 15:05:03 #256
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34122252
stalorders... ik niet dat ze dat risico kunnen nemen, als ABN2 achter ANB zou moeten blijven maar ondertussen komt bijvoorbeeld Movistar voorbij dan zijn ze dubbel genaaid.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  maandag 16 januari 2006 @ 15:21:45 #257
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34122804
quote:
Op maandag 16 januari 2006 15:05 schreef rubbereend het volgende:
stalorders... ik niet dat ze dat risico kunnen nemen, als ABN2 achter ABN1 zou moeten blijven maar ondertussen komt bijvoorbeeld Movistar voorbij dan zijn ze dubbel genaaid.
Nou, in dat geval vaart de ABN2 gewoon 'per ongeluk' tegen de boegspriet van de Movistar aan!

Of gebeuren dat soort dingen niet in de zeilerij?

[ Bericht 1% gewijzigd door Landrot op 16-01-2006 15:29:48 ]
pi_34123316


Weer heerlijk punten gepakt die ABN boten
  maandag 16 januari 2006 @ 15:39:31 #259
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34123494
teamorders worden alleen bij Ferrari in de F1 gebruikt
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_34124661
quote:
Op maandag 16 januari 2006 15:21 schreef Landrot het volgende:

[..]

Nou, in dat geval vaart de ABN2 gewoon 'per ongeluk' tegen de boegspriet van de Movistar aan!

Of gebeuren dat soort dingen niet in de zeilerij?
En dat is nu net de reden waarom de Movistar ook nog een spinakerboom aan boord heeft
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  maandag 16 januari 2006 @ 16:41:29 #261
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34125684
quote:
Op maandag 16 januari 2006 16:11 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

En dat is nu net de reden waarom de Movistar ook nog een spinakerboom aan boord heeft


Opzich denk ik dat het wel meevalt. Aangezien er vaak geen judges op het water zijn. Zijn er al 30jaar lang een aantal hele wijze mannen bezig de Racing Rules of Sailing (RRS) samen te stellen. Deze regels zijn dan ook nagenoeg waterdicht.
Artikel 2 van het RSS staat in dat je eerlijk en sportief moet zeilen. En teamzeilen in een race voor individuele boten is niet bepaald sportief. En op basis daarvan zou een boot er best uitgegooid kunnen worden.
Daarbij is Artikel3 aanvaarding van de regels. Dus perongeluk tegen een boegspriet varen is wel vrij lastig zonder straf krijgen is vrij lastig

Je zag al bij de start in capetown hoe hardtohard het werd bespeeld met de regels.
  maandag 16 januari 2006 @ 17:13:46 #262
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_34126692
nou komop met die update
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
  maandag 16 januari 2006 @ 17:32:32 #263
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34127310
quote:
Op maandag 16 januari 2006 17:13 schreef azaroth het volgende:
nou komop met die update
is er nu

Is de PotC ook de haven in geweest? ze maken zo'n rare move bij dat eiland

AAB1 en AAb2 varen langs de kust van australie nu.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_34128044
quote:
Op maandag 16 januari 2006 17:32 schreef WEST het volgende:

[..]

is er nu

Is de PotC ook de haven in geweest? ze maken zo'n rare move bij dat eiland

AAB1 en AAb2 varen langs de kust van australie nu.
Post ze dan! Een uur later, en geen update hier? naja...
pi_34128129
1
2
3
4
5
6
7
8
Team  Latitude    Longitude   DTF  DTL DTLC CMG  SMG    VMG  ETA  
aab1  34 35.04S  120 13.01E  1251    0    0  72  11.5  14.1  00:00 UTC 20-01-06  
aab2  34 34.02S  119 52.01E  1267   16   -3  70  11.1  14.1  00:00 UTC 20-01-06  
movi  35 13.15S  118 18.04E  1329   78  -36  94   3.6  13.9  00:00 UTC 20-01-06  
potc   35 2.02S  117 57.02E  1348   97   12  21  12.5  13.8  00:00 UTC 20-01-06  
INGb  41 44.09S  101 51.03E  2197  946   29  85  14.5  11.4  00:00 UTC 24-01-06  
Bra1  40 25.02S   76 36.02E  3313 2062   -2  81   9.3   8.1  00:00 UTC 29-01-06  
Eric  DNF               DNF   DNF  DNF  DNF DNF   DNF  DNF  DNF
pi_34128156
AAB1 is weer flink uitgelopen op Movi. Maar komt misschien ook wel dat movi nog een bocht voor de scoring gate moest nemen.
  maandag 16 januari 2006 @ 18:31:24 #267
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34129371
quote:
Op maandag 16 januari 2006 17:54 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Post ze dan! Een uur later, en geen update hier? naja...
sorry.., moest eten
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_34130442
quote:
Op maandag 16 januari 2006 17:32 schreef WEST het volgende:

[..]

is er nu

Is de PotC ook de haven in geweest? ze maken zo'n rare move bij dat eiland

AAB1 en AAb2 varen langs de kust van australie nu.
POC is naar de haven van Albany gegaan omdat .......
Ze problemen hebben met de hydraulica van de kiel.
een van de rams is kapot. Ze gaan nu kijken of ze het kunnen repareren.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  maandag 16 januari 2006 @ 19:50:00 #269
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34132623
quote:
Op maandag 16 januari 2006 18:59 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

POC is naar de haven van Albany gegaan omdat .......
Ze problemen hebben met de hydraulica van de kiel.
een van de rams is kapot. Ze gaan nu kijken of ze het kunnen repareren.
dirk de ridder zei gister nog dat ze doorgingen

zo maken ze ABN wel heel eenvoudig
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_34133429
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:50 schreef WEST het volgende:

[..]

dirk de ridder zei gister nog dat ze doorgingen

zo maken ze ABN wel heel eenvoudig
Het gaat dan ook om een nieuw probleem.
Het eerste probleem konden ze mee doorvaren het nieuwe blijkbaar niet.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34136320
Lijkt exact hetzelfde probleem als de movistar heeft... bah kunnen ze die boten niet wat beter bouwen?
  maandag 16 januari 2006 @ 22:52:52 #272
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34141375
Het F1 gezegde gaat hier nu echt op

To finish first, you first have to finish!
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_34143792
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 
Leg Positions  DTF   
ABN AMRO ONE  1201   
ABN AMRO TWO   +19   
movistar       +82   
Pirates       +151   
ING Brunel    +914   
Brasil 1     +2073   
Ericsson       DNF

Het gaat langzamer... 10 knopen de afgelopen 6 uur, maar AAB1 loopt wat uit (terwijl de snelheid van AAB1 lager is dan 2 en movi...
  dinsdag 17 januari 2006 @ 09:05:06 #274
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_34150114
Er is nu goed te zien in de plots hoe er gekruist wordt. ABN2 volgt numero uno wel heel gedwee. Door alleen volgen gaan ze de race niet winnen. Ik ben benieuwd wanneer Si-Fi zijn new set of tricks uit de hoge hoed haalt.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 09:56:38 #275
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34151123
Heeft vrij weinig met volgen te maken denk. Als je goed naar de wind en hun koersen kijkt was dat het juist moment om te gaan. Zowel de ABN1 als de ABN2 hebben een klap gemaakt kleiner dan 90 graden en later gaan ze over deze boeg gehead worden waardoor ze straks weer een tack kleiner dan 90 graden kunnen maken dus dan is dit zeker geen slechte tik.
En daarbij een wedstrijd win je niet door iets extreems anders te doen. Volgen en wachten tot je concurrent een fout maken en zelf die fout niet maken zo win je wedstrijden.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:09:29 #276
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34152944
pi_34153296
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 09:56 schreef Farr40 het volgende:

En daarbij een wedstrijd win je niet door iets extreems anders te doen. Volgen en wachten tot je concurrent een fout maken en zelf die fout niet maken zo win je wedstrijden.
Misschien win je zo een vaarkrantrace, een kampioenschap zal je op die manier niet binnen halen.
Ook al is de taktiek "volg die ander en hoop dat hij een fout maakt" wel een interessante ....
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:28:00 #278
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_34153492
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 09:56 schreef Farr40 het volgende:
En daarbij een wedstrijd win je niet door iets extreems anders te doen. Volgen en wachten tot je concurrent een fout maken en zelf die fout niet maken zo win je wedstrijden.
Mijn gevoel op het moment is dat ABN1 tactisch beter vaart dan ABN2. ABN2 pusht juist harder. Door tactisch beter te varen, hoeft ABN1 minder op de limit te varen.

Nog een gedachtenspinsel: Zouden de Farr-boten juist kapot gaan omdat ze meer op de limit moeten varen dan de ABN/Juan-boten om deze Hollandse glorie bij te kunnen houden???
Over het algemeen lees ik voornamelijk dat het een verschil in voorbereidingstijd is, waarom bij de Farr boten het boeltje kapot gaat. Ik twijfel daaraan.
Gebrek aan voorbereiding kun je echter niet aan movistar toeschrijven. Zij waren de enige boot met "Southern Ocean" ervaring.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:39:19 #279
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34153806
Hoe wou je dan een wedstrijd winnen? Iemand inhalen doe je niet. Zeker voorin in een veld zal vrijwel niemand de verkeerde kant van het rak kiezen. Dus je moet in de wachtkamer net zolang tot je voorganger een fout maakt om plaatsen te winnen. Het gezegde is niet voor niets: degene die de minste fouten maakt wint. Natuurlijk betekend dat niet dat je op precieze voet moet volgen maar in de buurt van het veld blijven is wel verstandig.

[ Bericht 9% gewijzigd door Farr40 op 17-01-2006 11:48:47 ]
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:54:28 #280
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_34154215
Inhalen zit er -zonder tegenslag van de boot voor je- zeker niet in. Dat klopt. Toch verwacht ik wel dat het moment van overstag gaan de beslissing zal brengen. De rakken zijn lang. En als jij op dat lange rak, omdat je net dat mijltje of 10 noordelijker/zuidelijker vaart, net dat zuchtje wind extra kan krijgen om die fractie van een knoop harder te varen, dan ben je met 1000 zeemijl te gaan koopman, euh bootsman.
Kijk maar naar de start van deze leg. Daar zijn om over de rug van het hoge drukgebied te komen ook flinke koerswijzigingen geweest.
pi_34155168
Heeft iedereen er btw last van dat je aan de Isobaren in de VS niets hebt...? Als je ze aanzet en je verschuift het beeld, schuiven de isobaren gewoon mee
  dinsdag 17 januari 2006 @ 13:30:50 #282
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_34157349
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:22 schreef hermandeperman het volgende:
Heeft iedereen er btw last van dat je aan de Isobaren in de VS niets hebt...? Als je ze aanzet en je verschuift het beeld, schuiven de isobaren gewoon mee
bij mij werkt ie gewoon goed..
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
  dinsdag 17 januari 2006 @ 14:55:50 #283
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34160336
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:28 schreef JoStro het volgende:

[..]

Mijn gevoel op het moment is dat ABN1 tactisch beter vaart dan ABN2. ABN2 pusht juist harder.
Wat is harder 'pushen'?

[ Bericht 1% gewijzigd door Landrot op 17-01-2006 15:03:47 ]
pi_34160758
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:30 schreef azaroth het volgende:

[..]

bij mij werkt ie gewoon goed..
Dan ga ik hem vanavond maar eens opnieuw installeren...
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:55 schreef Landrot het volgende:

[..]

Wat is harder 'pushen'?
Dat wanneer je gevoel zegt dat je eigenlijk moet reven vanwege de wind je toch maar niet reeft om net die ene knoop extra te pakken...
pi_34160985
Hij deed het wel goed? Anders kan het zijn dat je videokaart niet genoeg vermogen heeft.

Maar als ie het wel heeft gedaan helpt misschien een herinstallatie (en anders eens proberen andere dingetjes uit te schakelen. Het zou kunnen dat naarmate de leg vorderd hij meer videogeheugen gebruikt.
pi_34161474
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 15:10 schreef the_disheaver het volgende:
Hij deed het wel goed? Anders kan het zijn dat je videokaart niet genoeg vermogen heeft.

Maar als ie het wel heeft gedaan helpt misschien een herinstallatie (en anders eens proberen andere dingetjes uit te schakelen. Het zou kunnen dat naarmate de leg vorderd hij meer videogeheugen gebruikt.
Hij deed het wel goed ja, en idd, m'n laptop heeft niet overdreven veel videogeheugen nee... Maar games spelen gaat prima .
  dinsdag 17 januari 2006 @ 15:39:05 #287
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34162024
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 15:05 schreef hermandeperman het volgende:
[..]

Dat wanneer je gevoel zegt dat je eigenlijk moet reven vanwege de wind je toch maar niet reeft om net die ene knoop extra te pakken...
Op vaartips.nl effe gekeken wat 'reven' is...

Iedere boot vaart toch op de limiet om nog net die ene knoop extra te pakken?
pi_34162274
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 15:39 schreef Landrot het volgende:

[..]

Op vaartips.nl effe gekeken wat 'reven' is...

Iedere boot vaart toch op de limiet om nog net die ene knoop extra te pakken?
Maar de grote vraag is: hoe ver kun je gaan. Enerzijds om het materiaal: je kunt moeilijk zonder reven met 20 knopen wind varen. Naast dat je er waarschijnlijk niet sneller door gaat (de boot gaat erg schuin, waardoor het windvangend oppervlakte kleiner wordt (de schuin stokje is minder hoog dan een stokje recht omhoog) heb je een grote kans dat het materiaal het niet aan kan, en kapot gaat.

Bovendien is er ook nog de vraag aangezien ze onderbemand zeilen dat ze efficienter kunnen zeilen als ze wat makkelijker gaan zeilen. Zonder reef varen kost meer energie dan met 1 of 2 reven varen.

Maar het gaat vooral om hoever het materiaal kan gaan.
pi_34164495
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 15:46 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Maar de grote vraag is: hoe ver kun je gaan. Enerzijds om het materiaal: je kunt moeilijk zonder reven met 20 knopen wind varen. Naast dat je er waarschijnlijk niet sneller door gaat (de boot gaat erg schuin, waardoor het windvangend oppervlakte kleiner wordt (de schuin stokje is minder hoog dan een stokje recht omhoog) heb je een grote kans dat het materiaal het niet aan kan, en kapot gaat.

Bovendien is er ook nog de vraag aangezien ze onderbemand zeilen dat ze efficienter kunnen zeilen als ze wat makkelijker gaan zeilen. Zonder reef varen kost meer energie dan met 1 of 2 reven varen.

Maar het gaat vooral om hoever het materiaal kan gaan.
Nu denk ik dat de VO70's met 20 knopen wind nog lekker met een ongereefd grootzeil varen. Aan de wind zullen ze met een kleiner voorzeil varen maar zodra de wind wat van achter gaat komen gaat de grote spi er op. De ABN AMRO1 had vantevoren afgesproken met elkaar dat bij 25 knopen wind een kleinere spi gezet zou worden.

Voor de rest klopt het verhaal wel.

Maar zoals Gabbertje vroeger in een van zijn liedjes zei: "Reven is voor mietjes!"
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  dinsdag 17 januari 2006 @ 17:07:15 #290
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34165274
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:45 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Aan de wind zullen ze met een kleiner voorzeil varen maar zodra de wind wat van achter gaat komen gaat de grote spi er op.
Wat is nu weer een 'spi'?

Maar gelukkig biedt vaartips.nl uitsluitsel...
  dinsdag 17 januari 2006 @ 17:09:54 #291
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34165367
ABN1 is wederom uitgelopen.

En the Pirates liggen nog steeds in de haven!
pi_34165368
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:07 schreef Landrot het volgende:

[..]

Wat is nu weer een 'spi'?

Maar gelukkig biedt vaartips.nl uitsluitsel...
Een spinnacker.

Een groot zeil die nog voor de fok zit (en de fok zit tussen de mast en de boeg (punt van schip)
pi_34165397
Ow, het is alweer 17h!
  dinsdag 17 januari 2006 @ 17:10:49 #294
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_34165403
de piraten liggen nog steeds aan de wal...
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
pi_34165478
1
2
3
4
5
6
7
ABN AMRO ONE  37 39.02S  124 30.04E  1003    0   0  137  15.0  13.9  16:06 UTC 20-01-06  
ABN AMRO TWO  37 13.03S  123 56.01E  1034   31  -6  136  13.6  13.8  18:48 UTC 20-01-06  
movistar       37 2.02S   122 0.02E  1127  124 -18  129  10.3  13.5  03:04 UTC 21-01-06  
Pirates        35 1.01S  117 53.07E  1352  349 -74    0   0.0  12.9  00:26 UTC 22-01-06  
ING Brunel    41 10.01S  108 56.02E  1903  900  -9   80  12.0  11.4  14:31 UTC 24-01-06  
Brasil 1      40 23.04S    84 3.06E  2973 1970  35   97  18.2   8.5  11:04 UTC 29-01-06  
Ericsson       DNF  DNF  DNF  DNF  DNF  DNF  DNF  DNF  DNF
pi_34165490
Is de movistar al wel al aan wal gegaan?
pi_34165532
AAB1 gaat weer sneller dan de rest. Nog 1000 mijl voor AAB1!
  dinsdag 17 januari 2006 @ 17:15:30 #298
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_34165576
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:13 schreef the_disheaver het volgende:
Is de movistar al wel al aan wal gegaan?
ja die hebben 3 uur aan de kant doorgebracht
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
pi_34165732
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:15 schreef azaroth het volgende:

[..]

ja die hebben 3 uur aan de kant doorgebracht
Dus ze hadden geen last van de 2 uur penalty?
pi_34165747
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:15 schreef azaroth het volgende:

[..]

ja die hebben 3 uur aan de kant doorgebracht
Om precies te zijn ongeveer drie uur voor de kant. Met een support schip zijn er reserve onderdelen gebracht en is de boel weer gefixet. En ook konden er nog wat interviews worden gegeven.
De Pirates liggen echt aan de kant. Een nieuwe zuiger is onderweg vanuit Freemantle. Kijken of ze het dan wel goed in orde kunnen krijgen. Ze hebben hetzelfde probleem als de Ericsson eerder had. En die kreeg het niet goed gerepareerd in korte tijd.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')