U heeft helemaal gelijktquote:Op maandag 16 januari 2006 10:49 schreef DeeBee het volgende:
1 nautical mile = 1.85200 kilometers
550 nautical mile = 1018.6 kilometers
550 * 1.8 = 990
Dus gewoon een afrondingsfout die je maakt door snel met 1.8 te vermenigvuldigenscheelt niet zo heel veel dus, maar wel ietsje...
Ik vraag mij af: zouden er stalorders zijn binnen ABN? Bijvoorbeeld dat ABN 2 altijd ABN 1 voor moeten laten gaan bij scoringgates... Het zou mij niks verbazen!quote:
Nou, in dat geval vaart de ABN2 gewoon 'per ongeluk' tegen de boegspriet van de Movistar aan!quote:Op maandag 16 januari 2006 15:05 schreef rubbereend het volgende:
stalorders... ik niet dat ze dat risico kunnen nemen, als ABN2 achter ABN1 zou moeten blijven maar ondertussen komt bijvoorbeeld Movistar voorbij dan zijn ze dubbel genaaid.
En dat is nu net de reden waarom de Movistar ook nog een spinakerboom aan boord heeftquote:Op maandag 16 januari 2006 15:21 schreef Landrot het volgende:
[..]
Nou, in dat geval vaart de ABN2 gewoon 'per ongeluk' tegen de boegspriet van de Movistar aan!
Of gebeuren dat soort dingen niet in de zeilerij?
quote:Op maandag 16 januari 2006 16:11 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
En dat is nu net de reden waarom de Movistar ook nog een spinakerboom aan boord heeft![]()
is er nuquote:
Post ze dan! Een uur later, en geen update hier? naja...quote:Op maandag 16 januari 2006 17:32 schreef WEST het volgende:
[..]
is er nu
Is de PotC ook de haven in geweest? ze maken zo'n rare move bij dat eiland
AAB1 en AAb2 varen langs de kust van australie nu.
1 2 3 4 5 6 7 8 | aab1 34 35.04S 120 13.01E 1251 0 0 72 11.5 14.1 00:00 UTC 20-01-06 aab2 34 34.02S 119 52.01E 1267 16 -3 70 11.1 14.1 00:00 UTC 20-01-06 movi 35 13.15S 118 18.04E 1329 78 -36 94 3.6 13.9 00:00 UTC 20-01-06 potc 35 2.02S 117 57.02E 1348 97 12 21 12.5 13.8 00:00 UTC 20-01-06 INGb 41 44.09S 101 51.03E 2197 946 29 85 14.5 11.4 00:00 UTC 24-01-06 Bra1 40 25.02S 76 36.02E 3313 2062 -2 81 9.3 8.1 00:00 UTC 29-01-06 Eric DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF |
sorry.., moest etenquote:Op maandag 16 januari 2006 17:54 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Post ze dan! Een uur later, en geen update hier? naja...
POC is naar de haven van Albany gegaan omdat .......quote:Op maandag 16 januari 2006 17:32 schreef WEST het volgende:
[..]
is er nu
Is de PotC ook de haven in geweest? ze maken zo'n rare move bij dat eiland
AAB1 en AAb2 varen langs de kust van australie nu.
dirk de ridder zei gister nog dat ze doorgingenquote:Op maandag 16 januari 2006 18:59 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
POC is naar de haven van Albany gegaan omdat .......
Ze problemen hebben met de hydraulica van de kiel.
een van de rams is kapot. Ze gaan nu kijken of ze het kunnen repareren.
Het gaat dan ook om een nieuw probleem.quote:Op maandag 16 januari 2006 19:50 schreef WEST het volgende:
[..]
dirk de ridder zei gister nog dat ze doorgingen
zo maken ze ABN wel heel eenvoudig![]()
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Leg Positions DTF ABN AMRO ONE 1201 ABN AMRO TWO +19 movistar +82 Pirates +151 ING Brunel +914 Brasil 1 +2073 Ericsson DNF |
Misschien win je zo een vaarkrantrace, een kampioenschap zal je op die manier niet binnen halen.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 09:56 schreef Farr40 het volgende:
En daarbij een wedstrijd win je niet door iets extreems anders te doen. Volgen en wachten tot je concurrent een fout maken en zelf die fout niet maken zo win je wedstrijden.
Mijn gevoel op het moment is dat ABN1 tactisch beter vaart dan ABN2. ABN2 pusht juist harder. Door tactisch beter te varen, hoeft ABN1 minder op de limit te varen.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 09:56 schreef Farr40 het volgende:
En daarbij een wedstrijd win je niet door iets extreems anders te doen. Volgen en wachten tot je concurrent een fout maken en zelf die fout niet maken zo win je wedstrijden.
bij mij werkt ie gewoon goed..quote:Op dinsdag 17 januari 2006 12:22 schreef hermandeperman het volgende:
Heeft iedereen er btw last van dat je aan de Isobaren in de VS niets hebt...? Als je ze aanzet en je verschuift het beeld, schuiven de isobaren gewoon mee
Wat is harder 'pushen'?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 11:28 schreef JoStro het volgende:
[..]
Mijn gevoel op het moment is dat ABN1 tactisch beter vaart dan ABN2. ABN2 pusht juist harder.
quote:
Dat wanneer je gevoel zegt dat je eigenlijk moet reven vanwege de wind je toch maar niet reeft om net die ene knoop extra te pakken...quote:
Hij deed het wel goed ja, en idd, m'n laptop heeft niet overdreven veel videogeheugen nee... Maar games spelen gaat primaquote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:10 schreef the_disheaver het volgende:
Hij deed het wel goed? Anders kan het zijn dat je videokaart niet genoeg vermogen heeft.
Maar als ie het wel heeft gedaan helpt misschien een herinstallatie (en anders eens proberen andere dingetjes uit te schakelen. Het zou kunnen dat naarmate de leg vorderd hij meer videogeheugen gebruikt.
Op vaartips.nl effe gekeken wat 'reven' is...quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:05 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Dat wanneer je gevoel zegt dat je eigenlijk moet reven vanwege de wind je toch maar niet reeft om net die ene knoop extra te pakken...
Maar de grote vraag is: hoe ver kun je gaan. Enerzijds om het materiaal: je kunt moeilijk zonder reven met 20 knopen wind varen. Naast dat je er waarschijnlijk niet sneller door gaat (de boot gaat erg schuin, waardoor het windvangend oppervlakte kleiner wordt (de schuin stokje is minder hoog dan een stokje recht omhoog) heb je een grote kans dat het materiaal het niet aan kan, en kapot gaat.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:39 schreef Landrot het volgende:
[..]
Op vaartips.nl effe gekeken wat 'reven' is...
Iedere boot vaart toch op de limiet om nog net die ene knoop extra te pakken?
Nu denk ik dat de VO70's met 20 knopen wind nog lekker met een ongereefd grootzeil varen. Aan de wind zullen ze met een kleiner voorzeil varen maar zodra de wind wat van achter gaat komen gaat de grote spi er op. De ABN AMRO1 had vantevoren afgesproken met elkaar dat bij 25 knopen wind een kleinere spi gezet zou worden.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:46 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Maar de grote vraag is: hoe ver kun je gaan. Enerzijds om het materiaal: je kunt moeilijk zonder reven met 20 knopen wind varen. Naast dat je er waarschijnlijk niet sneller door gaat (de boot gaat erg schuin, waardoor het windvangend oppervlakte kleiner wordt (de schuin stokje is minder hoog dan een stokje recht omhoog) heb je een grote kans dat het materiaal het niet aan kan, en kapot gaat.
Bovendien is er ook nog de vraag aangezien ze onderbemand zeilen dat ze efficienter kunnen zeilen als ze wat makkelijker gaan zeilen. Zonder reef varen kost meer energie dan met 1 of 2 reven varen.
Maar het gaat vooral om hoever het materiaal kan gaan.
Wat is nu weer een 'spi'?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 16:45 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Aan de wind zullen ze met een kleiner voorzeil varen maar zodra de wind wat van achter gaat komen gaat de grote spi er op.
Een spinnacker.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:07 schreef Landrot het volgende:
[..]
Wat is nu weer een 'spi'?
Maar gelukkig biedt vaartips.nl uitsluitsel...
1 2 3 4 5 6 7 | ABN AMRO TWO 37 13.03S 123 56.01E 1034 31 -6 136 13.6 13.8 18:48 UTC 20-01-06 movistar 37 2.02S 122 0.02E 1127 124 -18 129 10.3 13.5 03:04 UTC 21-01-06 Pirates 35 1.01S 117 53.07E 1352 349 -74 0 0.0 12.9 00:26 UTC 22-01-06 ING Brunel 41 10.01S 108 56.02E 1903 900 -9 80 12.0 11.4 14:31 UTC 24-01-06 Brasil 1 40 23.04S 84 3.06E 2973 1970 35 97 18.2 8.5 11:04 UTC 29-01-06 Ericsson DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF |
ja die hebben 3 uur aan de kant doorgebrachtquote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:13 schreef the_disheaver het volgende:
Is de movistar al wel al aan wal gegaan?
Dus ze hadden geen last van de 2 uur penalty?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:15 schreef azaroth het volgende:
[..]
ja die hebben 3 uur aan de kant doorgebracht
Om precies te zijn ongeveer drie uur voor de kant. Met een support schip zijn er reserve onderdelen gebracht en is de boel weer gefixet. En ook konden er nog wat interviews worden gegeven.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:15 schreef azaroth het volgende:
[..]
ja die hebben 3 uur aan de kant doorgebracht
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |