abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:09:29 #276
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34152944
pi_34153296
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 09:56 schreef Farr40 het volgende:

En daarbij een wedstrijd win je niet door iets extreems anders te doen. Volgen en wachten tot je concurrent een fout maken en zelf die fout niet maken zo win je wedstrijden.
Misschien win je zo een vaarkrantrace, een kampioenschap zal je op die manier niet binnen halen.
Ook al is de taktiek "volg die ander en hoop dat hij een fout maakt" wel een interessante ....
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:28:00 #278
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_34153492
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 09:56 schreef Farr40 het volgende:
En daarbij een wedstrijd win je niet door iets extreems anders te doen. Volgen en wachten tot je concurrent een fout maken en zelf die fout niet maken zo win je wedstrijden.
Mijn gevoel op het moment is dat ABN1 tactisch beter vaart dan ABN2. ABN2 pusht juist harder. Door tactisch beter te varen, hoeft ABN1 minder op de limit te varen.

Nog een gedachtenspinsel: Zouden de Farr-boten juist kapot gaan omdat ze meer op de limit moeten varen dan de ABN/Juan-boten om deze Hollandse glorie bij te kunnen houden???
Over het algemeen lees ik voornamelijk dat het een verschil in voorbereidingstijd is, waarom bij de Farr boten het boeltje kapot gaat. Ik twijfel daaraan.
Gebrek aan voorbereiding kun je echter niet aan movistar toeschrijven. Zij waren de enige boot met "Southern Ocean" ervaring.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:39:19 #279
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34153806
Hoe wou je dan een wedstrijd winnen? Iemand inhalen doe je niet. Zeker voorin in een veld zal vrijwel niemand de verkeerde kant van het rak kiezen. Dus je moet in de wachtkamer net zolang tot je voorganger een fout maakt om plaatsen te winnen. Het gezegde is niet voor niets: degene die de minste fouten maakt wint. Natuurlijk betekend dat niet dat je op precieze voet moet volgen maar in de buurt van het veld blijven is wel verstandig.

[ Bericht 9% gewijzigd door Farr40 op 17-01-2006 11:48:47 ]
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:54:28 #280
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_34154215
Inhalen zit er -zonder tegenslag van de boot voor je- zeker niet in. Dat klopt. Toch verwacht ik wel dat het moment van overstag gaan de beslissing zal brengen. De rakken zijn lang. En als jij op dat lange rak, omdat je net dat mijltje of 10 noordelijker/zuidelijker vaart, net dat zuchtje wind extra kan krijgen om die fractie van een knoop harder te varen, dan ben je met 1000 zeemijl te gaan koopman, euh bootsman.
Kijk maar naar de start van deze leg. Daar zijn om over de rug van het hoge drukgebied te komen ook flinke koerswijzigingen geweest.
pi_34155168
Heeft iedereen er btw last van dat je aan de Isobaren in de VS niets hebt...? Als je ze aanzet en je verschuift het beeld, schuiven de isobaren gewoon mee
  dinsdag 17 januari 2006 @ 13:30:50 #282
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_34157349
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:22 schreef hermandeperman het volgende:
Heeft iedereen er btw last van dat je aan de Isobaren in de VS niets hebt...? Als je ze aanzet en je verschuift het beeld, schuiven de isobaren gewoon mee
bij mij werkt ie gewoon goed..
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
  dinsdag 17 januari 2006 @ 14:55:50 #283
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34160336
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:28 schreef JoStro het volgende:

[..]

Mijn gevoel op het moment is dat ABN1 tactisch beter vaart dan ABN2. ABN2 pusht juist harder.
Wat is harder 'pushen'?

[ Bericht 1% gewijzigd door Landrot op 17-01-2006 15:03:47 ]
pi_34160758
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:30 schreef azaroth het volgende:

[..]

bij mij werkt ie gewoon goed..
Dan ga ik hem vanavond maar eens opnieuw installeren...
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:55 schreef Landrot het volgende:

[..]

Wat is harder 'pushen'?
Dat wanneer je gevoel zegt dat je eigenlijk moet reven vanwege de wind je toch maar niet reeft om net die ene knoop extra te pakken...
pi_34160985
Hij deed het wel goed? Anders kan het zijn dat je videokaart niet genoeg vermogen heeft.

Maar als ie het wel heeft gedaan helpt misschien een herinstallatie (en anders eens proberen andere dingetjes uit te schakelen. Het zou kunnen dat naarmate de leg vorderd hij meer videogeheugen gebruikt.
pi_34161474
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 15:10 schreef the_disheaver het volgende:
Hij deed het wel goed? Anders kan het zijn dat je videokaart niet genoeg vermogen heeft.

Maar als ie het wel heeft gedaan helpt misschien een herinstallatie (en anders eens proberen andere dingetjes uit te schakelen. Het zou kunnen dat naarmate de leg vorderd hij meer videogeheugen gebruikt.
Hij deed het wel goed ja, en idd, m'n laptop heeft niet overdreven veel videogeheugen nee... Maar games spelen gaat prima .
  dinsdag 17 januari 2006 @ 15:39:05 #287
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34162024
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 15:05 schreef hermandeperman het volgende:
[..]

Dat wanneer je gevoel zegt dat je eigenlijk moet reven vanwege de wind je toch maar niet reeft om net die ene knoop extra te pakken...
Op vaartips.nl effe gekeken wat 'reven' is...

Iedere boot vaart toch op de limiet om nog net die ene knoop extra te pakken?
pi_34162274
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 15:39 schreef Landrot het volgende:

[..]

Op vaartips.nl effe gekeken wat 'reven' is...

Iedere boot vaart toch op de limiet om nog net die ene knoop extra te pakken?
Maar de grote vraag is: hoe ver kun je gaan. Enerzijds om het materiaal: je kunt moeilijk zonder reven met 20 knopen wind varen. Naast dat je er waarschijnlijk niet sneller door gaat (de boot gaat erg schuin, waardoor het windvangend oppervlakte kleiner wordt (de schuin stokje is minder hoog dan een stokje recht omhoog) heb je een grote kans dat het materiaal het niet aan kan, en kapot gaat.

Bovendien is er ook nog de vraag aangezien ze onderbemand zeilen dat ze efficienter kunnen zeilen als ze wat makkelijker gaan zeilen. Zonder reef varen kost meer energie dan met 1 of 2 reven varen.

Maar het gaat vooral om hoever het materiaal kan gaan.
pi_34164495
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 15:46 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Maar de grote vraag is: hoe ver kun je gaan. Enerzijds om het materiaal: je kunt moeilijk zonder reven met 20 knopen wind varen. Naast dat je er waarschijnlijk niet sneller door gaat (de boot gaat erg schuin, waardoor het windvangend oppervlakte kleiner wordt (de schuin stokje is minder hoog dan een stokje recht omhoog) heb je een grote kans dat het materiaal het niet aan kan, en kapot gaat.

Bovendien is er ook nog de vraag aangezien ze onderbemand zeilen dat ze efficienter kunnen zeilen als ze wat makkelijker gaan zeilen. Zonder reef varen kost meer energie dan met 1 of 2 reven varen.

Maar het gaat vooral om hoever het materiaal kan gaan.
Nu denk ik dat de VO70's met 20 knopen wind nog lekker met een ongereefd grootzeil varen. Aan de wind zullen ze met een kleiner voorzeil varen maar zodra de wind wat van achter gaat komen gaat de grote spi er op. De ABN AMRO1 had vantevoren afgesproken met elkaar dat bij 25 knopen wind een kleinere spi gezet zou worden.

Voor de rest klopt het verhaal wel.

Maar zoals Gabbertje vroeger in een van zijn liedjes zei: "Reven is voor mietjes!"
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  dinsdag 17 januari 2006 @ 17:07:15 #290
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34165274
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:45 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Aan de wind zullen ze met een kleiner voorzeil varen maar zodra de wind wat van achter gaat komen gaat de grote spi er op.
Wat is nu weer een 'spi'?

Maar gelukkig biedt vaartips.nl uitsluitsel...
  dinsdag 17 januari 2006 @ 17:09:54 #291
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34165367
ABN1 is wederom uitgelopen.

En the Pirates liggen nog steeds in de haven!
pi_34165368
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:07 schreef Landrot het volgende:

[..]

Wat is nu weer een 'spi'?

Maar gelukkig biedt vaartips.nl uitsluitsel...
Een spinnacker.

Een groot zeil die nog voor de fok zit (en de fok zit tussen de mast en de boeg (punt van schip)
pi_34165397
Ow, het is alweer 17h!
  dinsdag 17 januari 2006 @ 17:10:49 #294
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_34165403
de piraten liggen nog steeds aan de wal...
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
pi_34165478
1
2
3
4
5
6
7
ABN AMRO ONE  37 39.02S  124 30.04E  1003    0   0  137  15.0  13.9  16:06 UTC 20-01-06  
ABN AMRO TWO  37 13.03S  123 56.01E  1034   31  -6  136  13.6  13.8  18:48 UTC 20-01-06  
movistar       37 2.02S   122 0.02E  1127  124 -18  129  10.3  13.5  03:04 UTC 21-01-06  
Pirates        35 1.01S  117 53.07E  1352  349 -74    0   0.0  12.9  00:26 UTC 22-01-06  
ING Brunel    41 10.01S  108 56.02E  1903  900  -9   80  12.0  11.4  14:31 UTC 24-01-06  
Brasil 1      40 23.04S    84 3.06E  2973 1970  35   97  18.2   8.5  11:04 UTC 29-01-06  
Ericsson       DNF  DNF  DNF  DNF  DNF  DNF  DNF  DNF  DNF
pi_34165490
Is de movistar al wel al aan wal gegaan?
pi_34165532
AAB1 gaat weer sneller dan de rest. Nog 1000 mijl voor AAB1!
  dinsdag 17 januari 2006 @ 17:15:30 #298
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_34165576
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:13 schreef the_disheaver het volgende:
Is de movistar al wel al aan wal gegaan?
ja die hebben 3 uur aan de kant doorgebracht
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
pi_34165732
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:15 schreef azaroth het volgende:

[..]

ja die hebben 3 uur aan de kant doorgebracht
Dus ze hadden geen last van de 2 uur penalty?
pi_34165747
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:15 schreef azaroth het volgende:

[..]

ja die hebben 3 uur aan de kant doorgebracht
Om precies te zijn ongeveer drie uur voor de kant. Met een support schip zijn er reserve onderdelen gebracht en is de boel weer gefixet. En ook konden er nog wat interviews worden gegeven.
De Pirates liggen echt aan de kant. Een nieuwe zuiger is onderweg vanuit Freemantle. Kijken of ze het dan wel goed in orde kunnen krijgen. Ze hebben hetzelfde probleem als de Ericsson eerder had. En die kreeg het niet goed gerepareerd in korte tijd.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')