welke?quote:Op zondag 15 januari 2006 20:12 schreef the_disheaver het volgende:
Ze gebruiken ook een 4tal verschillende termen voor die scorin gate![]()
routepunt is de enige die ik nog onthouden heb. Maar scoring gate is nooit genoemd voor dat eilandquote:
ik heb geen tv nu vandaarquote:Op zondag 15 januari 2006 20:20 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
routepunt is de enige die ik nog onthouden heb. Maar scoring gate is nooit genoemd voor dat eiland![]()
Het waren wat meer nederlandse termen. Kunnen er ook meer of minder dan 4 zijn, maar volgens mij heeft meneer B. en mevrouw P (presentator) niet het woordje 'scoring gate' gebruikt.quote:Op zondag 15 januari 2006 20:35 schreef JoStro het volgende:
Zijn dit je vier termen???
Routepunt - Nederlandse term voor een punt waarlangs gevaren moet worden.
Waypoint - Engelse term voor een punt waarlangs gevaren moet worden.
Scoring Gate - Engelse term voor een 'poortje' waardoor gevaren moet worden om punten voor het klassement te verdienen
Icegate - Engelse term voor een ' poortje' dat gepasseerd moet worden om bij ijsbergen uit de buurt te blijven.
Eclipse Island is een scoring gate. Of liever gezegd het stuk zee tussen Eclipse Island en het vaste land van Australie is de scoring gate. Hier kunnen 3,5 punten verdiend worden voor de numero uno, 3 punten voor 2 enz. enz.
Kerguellen was in deze etappe ook een scoring gate. Hier gold eigenlijk de hele 70e lengtegraad als scoring gate. De schepen hadden ook voor de kust van Sri Lanka de punten mogen pakken. Was wel wat minder verstandig geweest...![]()
Nou ja, straftijd. Ze moeten minimaal 2 uur in de haven blijven, maar hebben sowieso reperatietijd nodig (al zou dat korter zijn dan de verplichte 2 uur.quote:Op zondag 15 januari 2006 21:16 schreef komrad het volgende:
Maar 11 uur wordt weer spannend nu zo vlak bij de scoring gate
Movistar gaat idd 2 uur straftijd pakken door de haven in te gaan bij Eclips Island
Zo begreep ik het niet tijdens de reportage. FF de regels maar ff lezenquote:Op zondag 15 januari 2006 21:34 schreef komrad het volgende:
volgens mij mogen ze ook niets doen in die 2 uur en gaan ze zeilend repareren
Omdat er extra artikelen aan boord komen.quote:Op zondag 15 januari 2006 21:43 schreef WEST het volgende:
waarom 2 uur straftijd ?
Dus je mag best de haven in gaan, en er vervolgens direct uitgaan (om bv in rustig vaarwater te komen), maar wanneer je materiaal in of uit de boot haalt, zul je er minimaal 2 uur moeten blijven.quote:With the exception of any equipment brought onboard by the persons
authorised to repair Organising Authority supplied equipment, described
in 6.3(b), only personal equipment may be taken off or brought on
board the boat. If any other items are taken off or brought on board, the
start time for the boat will be two hours after the Leg start.
Nu al? Naja, door het voordurend uitstellen van de uitzending hadden ze dus wel wat tijd overquote:Op zondag 15 januari 2006 22:10 schreef WEST het volgende:
mooi dat de uitzending nu al terug te zien is op internet![]()
ja omdat ik geen TV had en toen wel weer zag ik nog net dat ze met dirk de ridder aan het lullen waren, heb toen darts verder gekeken.quote:Op zondag 15 januari 2006 22:13 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nu al? Naja, door het voordurend uitstellen van de uitzending hadden ze dus wel wat tijd over
*gaat tellen*
SPquote:Op zondag 15 januari 2006 22:47 schreef hermandeperman het volgende:
Ik ben echt blij dat de NOS de voetbalrechten kwijt is!
Wat een heerlijke reportage weer bij SP! Die beelden van de ABN boten waren echt!
lees, denk ik dat het niet uitmaakt wat je doet.quote:With the exception of any equipment brought onboard by the persons
authorised to repair Organising Authority supplied equipment, described
in 6.3(b), only personal equipment may be taken off or brought on
board the boat. If any other items are taken off or brought on board, the
start time for the boat will be two hours after the Leg start.
Mijn intepretatie was eigenlijk dat ze 2 uur later zouden starten bij de volgende Leg, maar dat is sowieso niet waarquote:Op zondag 15 januari 2006 23:12 schreef JoStro het volgende:
Als ik dit:
[..]
lees, denk ik dat het niet uitmaakt wat je doet.
Als je spullen aan boord brengt of van boord haalt, verandert je de starttijd van de etappe. De starttijd in Kaapstad dus. Kortom je doet er 'virtueel' 2 uur langer over. Of je in de haven repareert of niet, maakt dan niet uit. Maar goed, dat is mijn interpretatie van het regeltje.
Absoluut is dat nog steeds 1300nm, 1/3 van de volledige leg afstand. Naast dat de korste route niet gevaard zal worden, zal het een stuk minder waaien.quote:Op zondag 15 januari 2006 23:17 schreef JoStro het volgende:
Ben benieuwd wat het sprintje tussen Eclipse en Melbourne gaat opleveren. Kon tactisch nog wel eens heel interessant worden. ABN zoekt de harde wind op, desnoods aan de wind. Movistar en Pirates zullen met minder wind wat minder problemen hebben.
aangezien die andere boten zuidelijker hebben gevaren moeten ze nu omhoog terwijl ABN 1 meer noorderlijk vaart en dus niet veel meer omhoog moet.quote:Op zondag 15 januari 2006 23:41 schreef WEST het volgende:
wat ik mij trouwens afvraag, (kan zijn dat het al gezegt is hier dat heb ik niet gezien) AAB1 heeft over de afgelopen 24 uur minder mijlen gemaakt dan AAB2 en toch loopt de AAB1 uit tenopzichte van de rest.
hoe moet ik dat zien?
ok op die fietsquote:Op zondag 15 januari 2006 23:49 schreef rubbereend het volgende:
[..]
aangezien die andere boten zuidelijker hebben gevaren moeten ze nu omhoog terwijl ABN 1 meer noorderlijk vaart en dus niet veel meer omhoog moet.
welk verhaal?quote:Op zondag 15 januari 2006 23:53 schreef Sandworm het volgende:
PotC komen trouwens nog wel aardig mee. Ben benieuwd of het verhaal met de ontwerper en het kopje koffie achter het bureau nog een staartje zal gaan krijgen...
volgens mij hebben ze de afgelopen 24 uur minder afgelegd. Ze hadden echter een voorsprong.quote:Op zondag 15 januari 2006 23:41 schreef WEST het volgende:
wat ik mij trouwens afvraag, (kan zijn dat het al gezegt is hier dat heb ik niet gezien) AAB1 heeft over de afgelopen 24 uur minder mijlen gemaakt dan AAB2 en toch loopt de AAB1 uit tenopzichte van de rest.
hoe moet ik dat zien?
Inderdaad gave reportage!quote:Op zondag 15 januari 2006 22:47 schreef hermandeperman het volgende:
Ik ben echt blij dat de NOS de voetbalrechten kwijt is!
Wat een heerlijke reportage weer bij Studio Sport! Die beelden van de ABN boten waren echt!
quote:Op maandag 16 januari 2006 11:05 schreef DeeBee het volgende:
en dus ABN1 en ABN2 ook al eerste en tweede voorbij de tweede scoringgate![]()
dankje das duidelijker dan op de site van VOR en ik heb geen VS hier op schoolquote:
quote:Op maandag 16 januari 2006 11:09 schreef Sandworm het volgende:
En daarmee staat AAB2 in de overall standings nu ook op een tweede plaats, achter AAB1
U heeft helemaal gelijktquote:Op maandag 16 januari 2006 10:49 schreef DeeBee het volgende:
1 nautical mile = 1.85200 kilometers
550 nautical mile = 1018.6 kilometers
550 * 1.8 = 990
Dus gewoon een afrondingsfout die je maakt door snel met 1.8 te vermenigvuldigenscheelt niet zo heel veel dus, maar wel ietsje...
Ik vraag mij af: zouden er stalorders zijn binnen ABN? Bijvoorbeeld dat ABN 2 altijd ABN 1 voor moeten laten gaan bij scoringgates... Het zou mij niks verbazen!quote:
Nou, in dat geval vaart de ABN2 gewoon 'per ongeluk' tegen de boegspriet van de Movistar aan!quote:Op maandag 16 januari 2006 15:05 schreef rubbereend het volgende:
stalorders... ik niet dat ze dat risico kunnen nemen, als ABN2 achter ABN1 zou moeten blijven maar ondertussen komt bijvoorbeeld Movistar voorbij dan zijn ze dubbel genaaid.
En dat is nu net de reden waarom de Movistar ook nog een spinakerboom aan boord heeftquote:Op maandag 16 januari 2006 15:21 schreef Landrot het volgende:
[..]
Nou, in dat geval vaart de ABN2 gewoon 'per ongeluk' tegen de boegspriet van de Movistar aan!
Of gebeuren dat soort dingen niet in de zeilerij?
quote:Op maandag 16 januari 2006 16:11 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
En dat is nu net de reden waarom de Movistar ook nog een spinakerboom aan boord heeft![]()
is er nuquote:
Post ze dan! Een uur later, en geen update hier? naja...quote:Op maandag 16 januari 2006 17:32 schreef WEST het volgende:
[..]
is er nu
Is de PotC ook de haven in geweest? ze maken zo'n rare move bij dat eiland
AAB1 en AAb2 varen langs de kust van australie nu.
1 2 3 4 5 6 7 8 | aab1 34 35.04S 120 13.01E 1251 0 0 72 11.5 14.1 00:00 UTC 20-01-06 aab2 34 34.02S 119 52.01E 1267 16 -3 70 11.1 14.1 00:00 UTC 20-01-06 movi 35 13.15S 118 18.04E 1329 78 -36 94 3.6 13.9 00:00 UTC 20-01-06 potc 35 2.02S 117 57.02E 1348 97 12 21 12.5 13.8 00:00 UTC 20-01-06 INGb 41 44.09S 101 51.03E 2197 946 29 85 14.5 11.4 00:00 UTC 24-01-06 Bra1 40 25.02S 76 36.02E 3313 2062 -2 81 9.3 8.1 00:00 UTC 29-01-06 Eric DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF |
sorry.., moest etenquote:Op maandag 16 januari 2006 17:54 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Post ze dan! Een uur later, en geen update hier? naja...
POC is naar de haven van Albany gegaan omdat .......quote:Op maandag 16 januari 2006 17:32 schreef WEST het volgende:
[..]
is er nu
Is de PotC ook de haven in geweest? ze maken zo'n rare move bij dat eiland
AAB1 en AAb2 varen langs de kust van australie nu.
dirk de ridder zei gister nog dat ze doorgingenquote:Op maandag 16 januari 2006 18:59 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
POC is naar de haven van Albany gegaan omdat .......
Ze problemen hebben met de hydraulica van de kiel.
een van de rams is kapot. Ze gaan nu kijken of ze het kunnen repareren.
Het gaat dan ook om een nieuw probleem.quote:Op maandag 16 januari 2006 19:50 schreef WEST het volgende:
[..]
dirk de ridder zei gister nog dat ze doorgingen
zo maken ze ABN wel heel eenvoudig![]()
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Leg Positions DTF ABN AMRO ONE 1201 ABN AMRO TWO +19 movistar +82 Pirates +151 ING Brunel +914 Brasil 1 +2073 Ericsson DNF |
Misschien win je zo een vaarkrantrace, een kampioenschap zal je op die manier niet binnen halen.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 09:56 schreef Farr40 het volgende:
En daarbij een wedstrijd win je niet door iets extreems anders te doen. Volgen en wachten tot je concurrent een fout maken en zelf die fout niet maken zo win je wedstrijden.
Mijn gevoel op het moment is dat ABN1 tactisch beter vaart dan ABN2. ABN2 pusht juist harder. Door tactisch beter te varen, hoeft ABN1 minder op de limit te varen.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 09:56 schreef Farr40 het volgende:
En daarbij een wedstrijd win je niet door iets extreems anders te doen. Volgen en wachten tot je concurrent een fout maken en zelf die fout niet maken zo win je wedstrijden.
bij mij werkt ie gewoon goed..quote:Op dinsdag 17 januari 2006 12:22 schreef hermandeperman het volgende:
Heeft iedereen er btw last van dat je aan de Isobaren in de VS niets hebt...? Als je ze aanzet en je verschuift het beeld, schuiven de isobaren gewoon mee
Wat is harder 'pushen'?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 11:28 schreef JoStro het volgende:
[..]
Mijn gevoel op het moment is dat ABN1 tactisch beter vaart dan ABN2. ABN2 pusht juist harder.
quote:
Dat wanneer je gevoel zegt dat je eigenlijk moet reven vanwege de wind je toch maar niet reeft om net die ene knoop extra te pakken...quote:
Hij deed het wel goed ja, en idd, m'n laptop heeft niet overdreven veel videogeheugen nee... Maar games spelen gaat primaquote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:10 schreef the_disheaver het volgende:
Hij deed het wel goed? Anders kan het zijn dat je videokaart niet genoeg vermogen heeft.
Maar als ie het wel heeft gedaan helpt misschien een herinstallatie (en anders eens proberen andere dingetjes uit te schakelen. Het zou kunnen dat naarmate de leg vorderd hij meer videogeheugen gebruikt.
Op vaartips.nl effe gekeken wat 'reven' is...quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:05 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Dat wanneer je gevoel zegt dat je eigenlijk moet reven vanwege de wind je toch maar niet reeft om net die ene knoop extra te pakken...
Maar de grote vraag is: hoe ver kun je gaan. Enerzijds om het materiaal: je kunt moeilijk zonder reven met 20 knopen wind varen. Naast dat je er waarschijnlijk niet sneller door gaat (de boot gaat erg schuin, waardoor het windvangend oppervlakte kleiner wordt (de schuin stokje is minder hoog dan een stokje recht omhoog) heb je een grote kans dat het materiaal het niet aan kan, en kapot gaat.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:39 schreef Landrot het volgende:
[..]
Op vaartips.nl effe gekeken wat 'reven' is...
Iedere boot vaart toch op de limiet om nog net die ene knoop extra te pakken?
Nu denk ik dat de VO70's met 20 knopen wind nog lekker met een ongereefd grootzeil varen. Aan de wind zullen ze met een kleiner voorzeil varen maar zodra de wind wat van achter gaat komen gaat de grote spi er op. De ABN AMRO1 had vantevoren afgesproken met elkaar dat bij 25 knopen wind een kleinere spi gezet zou worden.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:46 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Maar de grote vraag is: hoe ver kun je gaan. Enerzijds om het materiaal: je kunt moeilijk zonder reven met 20 knopen wind varen. Naast dat je er waarschijnlijk niet sneller door gaat (de boot gaat erg schuin, waardoor het windvangend oppervlakte kleiner wordt (de schuin stokje is minder hoog dan een stokje recht omhoog) heb je een grote kans dat het materiaal het niet aan kan, en kapot gaat.
Bovendien is er ook nog de vraag aangezien ze onderbemand zeilen dat ze efficienter kunnen zeilen als ze wat makkelijker gaan zeilen. Zonder reef varen kost meer energie dan met 1 of 2 reven varen.
Maar het gaat vooral om hoever het materiaal kan gaan.
Wat is nu weer een 'spi'?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 16:45 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Aan de wind zullen ze met een kleiner voorzeil varen maar zodra de wind wat van achter gaat komen gaat de grote spi er op.
Een spinnacker.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:07 schreef Landrot het volgende:
[..]
Wat is nu weer een 'spi'?
Maar gelukkig biedt vaartips.nl uitsluitsel...
1 2 3 4 5 6 7 | ABN AMRO TWO 37 13.03S 123 56.01E 1034 31 -6 136 13.6 13.8 18:48 UTC 20-01-06 movistar 37 2.02S 122 0.02E 1127 124 -18 129 10.3 13.5 03:04 UTC 21-01-06 Pirates 35 1.01S 117 53.07E 1352 349 -74 0 0.0 12.9 00:26 UTC 22-01-06 ING Brunel 41 10.01S 108 56.02E 1903 900 -9 80 12.0 11.4 14:31 UTC 24-01-06 Brasil 1 40 23.04S 84 3.06E 2973 1970 35 97 18.2 8.5 11:04 UTC 29-01-06 Ericsson DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF |
ja die hebben 3 uur aan de kant doorgebrachtquote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:13 schreef the_disheaver het volgende:
Is de movistar al wel al aan wal gegaan?
Dus ze hadden geen last van de 2 uur penalty?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:15 schreef azaroth het volgende:
[..]
ja die hebben 3 uur aan de kant doorgebracht
Om precies te zijn ongeveer drie uur voor de kant. Met een support schip zijn er reserve onderdelen gebracht en is de boel weer gefixet. En ook konden er nog wat interviews worden gegeven.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:15 schreef azaroth het volgende:
[..]
ja die hebben 3 uur aan de kant doorgebracht
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |