abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 januari 2006 @ 22:09:44 #51
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_33992641
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 22:06 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Gebruik je die dagger boards niet alleen bij upwind? Volgens mij loeien ze hier downwind en heeft het gebruik van het zwaard niet heel veel zin, omdat de zwaarden alleen het verlijeren proberen te voorkomen.
maar ze hebben het stuurboord zwaard toch naar beneden?
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
  donderdag 12 januari 2006 @ 22:13:51 #52
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_33992829
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 21:56 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Was er toen ook al een topic op FOK!? Ik kan zo weinig terugvinden over vorige races....
Over vorige races staat de info gewoon op volvooceanrace.org:
http://www.volvooceanrace.com/raceguide/history/

Dit is de etappe die ik bedoelde. Er is helaas geen info over de 'dehydrated sailor'.
http://www.volvooceanrace(...)hitbread97_98/leg03/

Dit is het enige:
quote:
The discomfort was compounded on Silk Cut who reported chronic watermaker problems, requiring immediate repair.
While the engineers set to work, they relied on hand-operated watermakers. Two men had to pump for six hours to produce enough water to cook a single dehydrated meal, but they did not have to do this for long. The following day, the mechanics were celebrating their cleverness and fresh water was once again flowing freely.
Wel waren er in die race ook problemen:
quote:
Innovation Kvaerner, the overall points leader in the race, called for assistance when they discovered a few structural problems in the lower part of the mast just above the step. It compromised their speed and safety so they headed towards the shore and dropped anchor, while a helicopter lowered a repair kit. A few hours later, they were up and running again and back in the race with few time penalties.
  donderdag 12 januari 2006 @ 22:17:22 #53
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_33993013
Kijk en als je iets verder leest blijken er wat verhalen gemixed te worden. Er zijn er in de vorige Volvo inderdaad mensen van boord gegaan. Nl. Keith Kilpatrick en .... rapapa, hoop in bange braziliaanse dagen Marcel van Triest:

While most the fleet were smokin’, Keith Kilpatrick on Amer Sports One was having some serious problems with stomach pains and vomiting. It was an intestinal blockage that could prove fatal if not treated. The boat was out of range for an airborne medical evacuation, but as his condition worsened, the supplies of morphine and antibiotics began to dwindle. The Australian Air Force and Maritime Rescue Coordination centre were called in to airdrop new supplies on board and Roger Nilsson, a qualified doctor, was charged with the tricky job of setting up an intravenous drip while the boat was doing 20 knots through a violent and freezing Southern Ocean. As soon as Amer Sports One reached safer waters, Kilpatrick was taken off and Dalton breathed a sign of relief.

Team SEB were also having their problems. Navigator Marcel van Triest learned his mother had died so, with the race office’s blessing, he dived off the boat as soon as they reached Eclipse Island and headed home.
  donderdag 12 januari 2006 @ 22:19:09 #54
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_33993095
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 22:02 schreef azaroth het volgende:

[..]

ze hebben het zwaard aan loef ipv lij naar beneden
normaal gesproken doe je toch het zwaard aan lij naar beneden, is de VO70 zo anders dan?
Volgens mij niet hoor. Als je de foto's goed bekijkt zie je nog net een randje van het loefdaggerboard.
pi_33993833
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:36 schreef Landrot het volgende:

[..]

Dat wil overigens niet zeggen dat ik het zeilprincipe snap! Hoe kan je nou vooruit gaan als de wind van voren komt

Daaag,
Rotjeknor
Is simpel, als de wind van schuin voor komt, wordt er aan de achterkant van het zeil een lagere luchtdruk gevormd en stroomt de lucht daar sneller langs hetgeen voortstuwing veroorzaakt. Heet aerofoil. Zelfde principe als waarom de vleugel van een vliegtuig draagkracht genereert.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  donderdag 12 januari 2006 @ 22:48:34 #56
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_33994577
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 22:17 schreef JoStro het volgende:
Maritime Rescue Coordination centre were called in to airdrop new supplies on board
Shit, wat is deze editie saai!
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  donderdag 12 januari 2006 @ 22:52:03 #57
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_33994744
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 22:09 schreef azaroth het volgende:

[..]

maar ze hebben het stuurboord zwaard toch naar beneden?
Kan ik toch niet helemaal uit deze foto opmaken of die nu up of down is. Kan ook net achter mast/zeil vallen
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:00:18 #58
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_33995114
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 22:48 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Shit, wat is deze editie saai!
Ik zat net ook terug te lezen en dacht bij mezelf. Sh$&*$&t, hebben ze dat toen allemaal meegemaakt. Het is nu easy-going

Alhoewel, ik las ook dat ze toen blij waren met een 24-uurs-run van 420 zeemijl.

Het is weer update tijd!
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:01:16 #59
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_33995163
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 22:52 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Kan ik toch niet helemaal uit deze foto opmaken of die nu up of down is. Kan ook net achter mast/zeil vallen
idd, links van de mast zie je denk ik nog net een stukje zwaard

het is trouwens toch wel een hele stoere boot
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:05:46 #60
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_33995366
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 23:00 schreef JoStro het volgende:

[..]
Alhoewel, ik las ook dat ze toen blij waren met een 24-uurs-run van 420 zeemijl.
Maar daar doen we het toch niet voor. We weten dat ze snel kunnen (AAB campagne heet ook 40 knots) maar dit zijn toch de dingen waar we het voor doen. helaad was ik 4 jaar geleden nog niet zo into FOK! en andere fora. Laat de actie maar beginnen!
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:05:59 #61
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_33995373
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 23:01 schreef azaroth het volgende:

[..]

idd, links van de mast zie je denk ik nog net een stukje zwaard

het is trouwens toch wel een hele stoere boot
Inderdaad. Zo onder volle tuigage is ie inderdaad zwaar ok. Toen ik de boot voor het eerst zag liggen in Rotterdam, moest ik wel een keer extra kijken. Is dit nou dat racemonster dat records moet gaan breken:

  donderdag 12 januari 2006 @ 23:06:34 #62
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_33995395
hmm alle boten zijn ingelopen op AAB1
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:06:39 #63
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_33995399
Lijkt me wel geweldig om te zien, een vollopende PotC die nog net Eclipse Island weet te bereiken......
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:08:11 #64
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_33995470
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:09:30 #65
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_33995518
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 23:06 schreef azaroth het volgende:
hmm alle boten zijn ingelopen op AAB1
Was ook conform verwachting van Mike Sanderson. Nog niet zo heel veel aan de hand.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_33995523
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 18:11 schreef WEST het volgende:

[..]

dan vraag ik mij af, moeten ze vlak bij Eclips island varen of is het die lijn doorbreken?
Daar ga ik nu echt niks meer over zeggen... vage scoring waypoints...
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:10:38 #67
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_33995564
Movi en AAB2 nog wel steeds boven de 500 Nm!
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:11:19 #68
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_33995610
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 23:09 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Daar ga ik nu echt niks meer over zeggen... vage scoring waypoints...
Noord passeren toch?
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_33995713
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 23:11 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Noord passeren toch?
Lijkt me wel, anders ga ik me afvragen of de finish wel in melbourne ligt
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:14:33 #70
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_33995781
Ik zat trouwens te mijmeren. Straks eind juni is de VOR voorbij, maar de boten blijven. Die worden verkocht en gaan onder andere namen mee varen in Fastnet of Sydney-Hobart enzo.

Zouden de schepen niet geschikt zijn om met bemanning, tuurlijk aangepast, non stop rond de wereld te zeilen. Het zijn per slot van rekening de snelste monohulls op aarde. In <80 dagen moeten ze rond kunnen denk ik. Is het al eens gedaan in monohulls? Het record staat voor multihulls op 54(?) dagen geloof ik. Solo op 71 door Dame Ellen MacArhur.

Ik denk dat het lastig wordt om voor 80 dagen voorraden mee te nemen voor 10 personen.
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:15:26 #71
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_33995821
Kijk ook naar VS naar de ideale lijn. Ligt toch te Norrden van Eclipse Island, howel moeilij te zien. Dat kan nog wat worden de rest van de leg!

Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:18:26 #72
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_33995962
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 23:14 schreef JoStro het volgende:
Ik zat trouwens te mijmeren. Straks eind juni is de VOR voorbij, maar de boten blijven. Die worden verkocht en gaan onder andere namen mee varen in Fastnet of Sydney-Hobart enzo.

Zouden de schepen niet geschikt zijn om met bemanning, tuurlijk aangepast, non stop rond de wereld te zeilen. Het zijn per slot van rekening de snelste monohulls op aarde. In <80 dagen moeten ze rond kunnen denk ik. Is het al eens gedaan in monohulls? Het record staat voor multihulls op 54(?) dagen geloof ik. Solo op 71 door Dame Ellen MacArhur.

Ik denk dat het lastig wordt om voor 80 dagen voorraden mee te nemen voor 10 personen.
Dame McArthur zal wel weer solo willen... Heb je maar voor 1 persoon proviand nodig. Ideale scenario: AAB1 wordt gevaren door Mark Slats en AAB2 door La dame McArthur. Is natuurlijk niet realistisch met deze race monsters, dus mag iedere solo zeiler een maatje meenemen. Mark neemt Sam mee!
La dame MacArthur? Haar vriendin?

[ Bericht 1% gewijzigd door Sandworm op 12-01-2006 23:30:49 ]
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:20:45 #73
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_33996062
Die daggerboards zijn ook om lift te creeren op een reach. Dus niet allen voor upwind.

Het lijkt me trouwens best frustrerend voor Cayard die met 25 knopen wind de boot water ziet maken. En dat een of andere naval architect die droog achter zijn bureau met een kop koffie zit zegt dat die boot nog wel wat meer helling kan maken. Dat de organisatie dan zegt je moet niet zo zeuren
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:24:10 #74
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_33996245
Ander scenario: AAB "schenkt" de boten aan technisch directeur Roy Heiner. Die gaat er management trainingen op geven vanuit Lelystad.....Heeft die dit jaar toch nog iets gewonnen (vrij naar Dick, wereldkampioen darten over een weddenschap met Co Stomé [of haal ik nu heel veel dingen door elkaar!])

ontopic: Roy heeft wel een geweldig risico gelopen door niet voor de FARR ontwerpen te kiezen. het lijkt nu een succes te worden, maar het had ook andersom kunnen gaan. En dan was het wel het laatste wat we over Roy gehoord hadden. Klasse hoe Roy een conservatieve bank als de AAB weet te hebben overtuigd.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  donderdag 12 januari 2006 @ 23:27:23 #75
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_33996396
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 23:20 schreef Farr40 het volgende:
Het lijkt me trouwens best frustrerend voor Cayard die met 25 knopen wind de boot water ziet maken. En dat een of andere naval architect die droog achter zijn bureau met een kop koffie zit zegt dat die boot nog wel wat meer helling kan maken. Dat de organisatie dan zegt je moet niet zo zeuren
Paul Cayard -> Jack Sparrow
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')