maar ze hebben het stuurboord zwaard toch naar beneden?quote:Op donderdag 12 januari 2006 22:06 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Gebruik je die dagger boards niet alleen bij upwind? Volgens mij loeien ze hier downwind en heeft het gebruik van het zwaard niet heel veel zin, omdat de zwaarden alleen het verlijeren proberen te voorkomen.
Over vorige races staat de info gewoon op volvooceanrace.org:quote:Op donderdag 12 januari 2006 21:56 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Was er toen ook al een topic op FOK!? Ik kan zo weinig terugvinden over vorige races....
Wel waren er in die race ook problemen:quote:The discomfort was compounded on Silk Cut who reported chronic watermaker problems, requiring immediate repair.
While the engineers set to work, they relied on hand-operated watermakers. Two men had to pump for six hours to produce enough water to cook a single dehydrated meal, but they did not have to do this for long. The following day, the mechanics were celebrating their cleverness and fresh water was once again flowing freely.
quote:Innovation Kvaerner, the overall points leader in the race, called for assistance when they discovered a few structural problems in the lower part of the mast just above the step. It compromised their speed and safety so they headed towards the shore and dropped anchor, while a helicopter lowered a repair kit. A few hours later, they were up and running again and back in the race with few time penalties.
Volgens mij niet hoor. Als je de foto's goed bekijkt zie je nog net een randje van het loefdaggerboard.quote:Op donderdag 12 januari 2006 22:02 schreef azaroth het volgende:
[..]
ze hebben het zwaard aan loef ipv lij naar beneden![]()
normaal gesproken doe je toch het zwaard aan lij naar beneden, is de VO70 zo anders dan?
Is simpel, als de wind van schuin voor komt, wordt er aan de achterkant van het zeil een lagere luchtdruk gevormd en stroomt de lucht daar sneller langs hetgeen voortstuwing veroorzaakt. Heet aerofoil. Zelfde principe als waarom de vleugel van een vliegtuig draagkracht genereert.quote:Op donderdag 12 januari 2006 16:36 schreef Landrot het volgende:
[..]
Dat wil overigens niet zeggen dat ik het zeilprincipe snap! Hoe kan je nou vooruit gaan als de wind van voren komt
Daaag,
Rotjeknor
Shit, wat is deze editie saai!quote:Op donderdag 12 januari 2006 22:17 schreef JoStro het volgende:
Maritime Rescue Coordination centre were called in to airdrop new supplies on board
Kan ik toch niet helemaal uit deze foto opmaken of die nu up of down is. Kan ook net achter mast/zeil vallenquote:Op donderdag 12 januari 2006 22:09 schreef azaroth het volgende:
[..]
maar ze hebben het stuurboord zwaard toch naar beneden?
Ik zat net ook terug te lezen en dacht bij mezelf. Sh$&*$&t, hebben ze dat toen allemaal meegemaakt. Het is nu easy-goingquote:
idd, links van de mast zie je denk ik nog net een stukje zwaardquote:Op donderdag 12 januari 2006 22:52 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Kan ik toch niet helemaal uit deze foto opmaken of die nu up of down is. Kan ook net achter mast/zeil vallen
Maar daar doen we het toch niet voor. We weten dat ze snel kunnen (AAB campagne heet ook 40 knots) maar dit zijn toch de dingen waar we het voor doen. helaad was ik 4 jaar geleden nog niet zo into FOK! en andere fora. Laat de actie maar beginnen!quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:00 schreef JoStro het volgende:
[..]
Alhoewel, ik las ook dat ze toen blij waren met een 24-uurs-run van 420 zeemijl.
Inderdaad. Zo onder volle tuigage is ie inderdaad zwaar ok. Toen ik de boot voor het eerst zag liggen in Rotterdam, moest ik wel een keer extra kijken. Is dit nou dat racemonster dat records moet gaan breken:quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:01 schreef azaroth het volgende:
[..]
idd, links van de mast zie je denk ik nog net een stukje zwaard
het is trouwens toch wel een hele stoere boot![]()
Was ook conform verwachting van Mike Sanderson. Nog niet zo heel veel aan de hand.quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:06 schreef azaroth het volgende:
hmm alle boten zijn ingelopen op AAB1
Daar ga ik nu echt niks meer over zeggen...quote:Op donderdag 12 januari 2006 18:11 schreef WEST het volgende:
[..]
dan vraag ik mij af, moeten ze vlak bij Eclips island varen of is het die lijn doorbreken?
Noord passeren toch?quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:09 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Daar ga ik nu echt niks meer over zeggen...vage scoring waypoints...
Dame McArthur zal wel weer solo willen... Heb je maar voor 1 persoon proviand nodig. Ideale scenario: AAB1 wordt gevaren door Mark Slats en AAB2 door La dame McArthur. Is natuurlijk niet realistisch met deze race monsters, dus mag iedere solo zeiler een maatje meenemen. Mark neemt Sam mee!quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:14 schreef JoStro het volgende:
Ik zat trouwens te mijmeren. Straks eind juni is de VOR voorbij, maar de boten blijven. Die worden verkocht en gaan onder andere namen mee varen in Fastnet of Sydney-Hobart enzo.
Zouden de schepen niet geschikt zijn om met bemanning, tuurlijk aangepast, non stop rond de wereld te zeilen. Het zijn per slot van rekening de snelste monohulls op aarde. In <80 dagen moeten ze rond kunnen denk ik. Is het al eens gedaan in monohulls? Het record staat voor multihulls op 54(?) dagen geloof ik. Solo op 71 door Dame Ellen MacArhur.
Ik denk dat het lastig wordt om voor 80 dagen voorraden mee te nemen voor 10 personen.
Paul Cayard -> Jack Sparrowquote:Op donderdag 12 januari 2006 23:20 schreef Farr40 het volgende:
Het lijkt me trouwens best frustrerend voor Cayard die met 25 knopen wind de boot water ziet maken. En dat een of andere naval architect die droog achter zijn bureau met een kop koffie zit zegt dat die boot nog wel wat meer helling kan maken. Dat de organisatie dan zegt je moet niet zo zeuren
Jij was er ook? Dan hadden we handen kunnen schudden! (of was jij ander die daar met camera liep?)quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:05 schreef JoStro het volgende:
[..]
Inderdaad. Zo onder volle tuigage is ie inderdaad zwaar ok. Toen ik de boot voor het eerst zag liggen in Rotterdam, moest ik wel een keer extra kijken. Is dit nou dat racemonster dat records moet gaan breken:
Denk niet dat dat gebeurd. Na deze race zijn de boten gewoon op. De boten zijn uit niet al te hoge modules carbon gebouwd en krijgen nog aardig wat te voorduren in de komende tijd. Natuurlijk is carbon een stuk stijfer als het kevlarcomposiet waarvan de VO60's gemaakt werden. Maar toch zal de grootste stijfheid uit de boot zijn als de race afgelopen is. Je zag nu al bij de Brasil delaminatie optreden. Maar ook Kilian Bushe vertelde aan yachtingworld dat hij na het zien van de performance in veel wind zichzelf achter zjin oren krapte om zich af te vragen hoe lang de boten mee zouden gaanquote:Op donderdag 12 januari 2006 23:14 schreef JoStro het volgende:
Ik zat trouwens te mijmeren. Straks eind juni is de VOR voorbij, maar de boten blijven. Die worden verkocht en gaan onder andere namen mee varen in Fastnet of Sydney-Hobart enzo.
Eeens, zou er best een keertje mee willen knallen, maar heb er geen geld voor over. Zou ik liever de Mari-Cha-IV willen hebben die nu ook te koop ligt. BTW, wat moet je met een F1 racer? Daar kan je toch ook de openbare weg niet mee op?quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:34 schreef Farr40 het volgende:
[..]
Denk niet dat dat gebeurd. Na deze race zijn de boten gewoon op. De boten zijn uit niet al te hoge modules carbon gebouwd en krijgen nog aardig wat te voorduren in de komende tijd. Natuurlijk is carbon een stuk stijfer als het kevlarcomposiet waarvan de VO60's gemaakt werden. Maar toch zal de grootste stijfheid uit de boot zijn als de race afgelopen is. Je zag nu al bij de Brasil delaminatie optreden. Maar ook Kilian Bushe vertelde aan yachtingworld dat hij na het zien van de performance in veel wind zichzelf achter zjin oren krapte om zich af te vragen hoe lang de boten mee zouden gaan
Oh, ik had denk ik meer geluk. Ik had een opdracht bij het Havenbedrijf Rotterdam) precies, aan de overkant.... en zag aan de overkant wel een hele hoge mast liggen. Ben er om 17.00 uur maar even gaan kijken en inderdaad, daar lag ze.....quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:38 schreef JoStro het volgende:
Ik was er ook idd. Ja, die ene met die camera... Ik vond het eigenlijk best een sneu zooitje. Ik weet niet welk bandje je om had. Ik stond tussen het kloot....bootjesvolk en niet op de partyschepen of in the 'inner circle'
Ik vond het een redelijke happening. Kane deed een standaard optreden, maar dat was aan de helft van het publiek toch niet besteed. Vervolgens moest iemand van de Raad van Bestuur een praatje houden in zulk verschrikkelijk engels. Vreselijk.
De act met Slagerij van Kampen, waarbij Black Betty binnen kwam drijven en ABN2 de boot als het ware ophaalde was wel erg mooi bedacht.
quote:Op 30 december, de dag dat het KNMI een weeralarm afgeeft voor aanstormende sneeuw en ijzel, schiet de KNRM van Veere een zeiler te hulp, die met zijn jacht vast is komen te zitten op het Veerse Meer. Na de succesvolle sleepactie en amper terug aan wal, bereikt opnieuw een hulpkreet het Veerse station. Hetzelfde zeiljacht is wederom aan de grond gelopen, even buiten de betonning, gehinderd door het slechte zicht. Opnieuw krengen de redders de boot om dieper water te bereiken.
Tweemaal dezelfde boot redden op een dag, is allicht opvallend. Maar wat nog meer opvalt, is de naam van het jacht in kwestie: Right on Track.
Bron: http://www.sailingscuttlebutt.com/polls/06/0104/quote:Scuttlebutt Polls:
(January 4-5, 2006) With Leg 2 of the 2005/2006 Volvo Ocean Race finding two boats broken so early, in what all agree is the most dangerous leg of the race, what must the rest of the fleet be thinking? With as much breakage thus far, is it a question now of not "if" but "when?" Can the entire fleet return to port, and make additional modifications to insure their safety? We took a poll that asked the question:
With two boats broken, should Volvo Ocean Race officials abandon Leg 2 for safety concerns?
Final Results:
Yes - 54.63%
No - 45.37%
Ik vind trouwens zoiezo dat er heel veel props naar Roy moeten gaan. Hij is de man achter de commercielicering (ik vraag me af of dit goed nedeland is, maar goed) in de Nederlandse zeilsport. Hij was de eerste die grote bedrijven betrok bij onze sport. En nu doet hij iets waar het Fundamentalistische Watersportverbond al 4 jaar mee bezig is. Meer exposure voor de zeilsport. Echt wel een hele goede zaak. Van mij mogen ze die man echt een standbeeld geven.quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:24 schreef Sandworm het volgende:
ontopic: Roy heeft wel een geweldig risico gelopen door niet voor de FARR ontwerpen te kiezen. het lijkt nu een succes te worden, maar het had ook andersom kunnen gaan. En dan was het wel het laatste wat we over Roy gehoord hadden. Klasse hoe Roy een conservatieve bank als de AAB weet te hebben overtuigd.
Roy heeft in het verleden iets te hoog van de toren geblazen. Bouscholte trouwens ook. Ze hebben het allebei als schipper in de Whitbread/VOR niet gered.quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:52 schreef Farr40 het volgende:
[..]
Ik vind trouwens zoiezo dat er heel veel props naar Roy moeten gaan. Hij is de man achter de commercielicering (ik vraag me af of dit goed nedeland is, maar goed) in de Nederlandse zeilsport. Hij was de eerste die grote bedrijven betrok bij onze sport. En nu doet hij iets waar het Fundamentalistische Watersportverbond al 4 jaar mee bezig is. Meer exposure voor de zeilsport. Echt wel een hele goede zaak. Van mij mogen ze die man echt een standbeeld geven.
Wat ik me trouwens wel afvraag is hoe het verder gaat lopen? Zal er ook na de VOR meer aandacht aan zeilen worden besteed in de media? Hoe vet zou het zijn als de abnamroNSR gewoon net zo weer gegeven wordt als een groot schaatstoernooi!!
bijna goed. Vanwege de diepgang kunnen de boten echter niet in lelystad varen. Gelukkig voor Roy en de medewerkers kan de boot ook heel goed in Portugal komen te liggen. Is voor die manegers nog leuker ook.....quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:24 schreef Sandworm het volgende:
Ander scenario: AAB "schenkt" de boten aan technisch directeur Roy Heiner. Die gaat er management trainingen op geven vanuit Lelystad.....Heeft die dit jaar toch nog iets gewonnen (vrij naar Dick, wereldkampioen darten over een weddenschap met Co Stomé [of haal ik nu heel veel dingen door elkaar!])
ontopic: Roy heeft wel een geweldig risico gelopen door niet voor de FARR ontwerpen te kiezen. het lijkt nu een succes te worden, maar het had ook andersom kunnen gaan. En dan was het wel het laatste wat we over Roy gehoord hadden. Klasse hoe Roy een conservatieve bank als de AAB weet te hebben overtuigd.
Ik liep op krukken en mocht overal komen. Ondanks een klootjesvolk bandje.quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:38 schreef JoStro het volgende:
Ik was er ook idd. Ja, die ene met die camera... Ik vond het eigenlijk best een sneu zooitje. Ik weet niet welk bandje je om had. Ik stond tussen het kloot....bootjesvolk en niet op de partyschepen of in the 'inner circle'
Ik vond het een redelijke happening. Kane deed een standaard optreden, maar dat was aan de helft van het publiek toch niet besteed. Vervolgens moest iemand van de Raad van Bestuur een praatje houden in zulk verschrikkelijk engels. Vreselijk.
De act met Slagerij van Kampen, waarbij Black Betty binnen kwam drijven en ABN2 de boot als het ware ophaalde was wel erg mooi bedacht.
maar dat had ik al wel gepostquote:Op donderdag 12 januari 2006 16:33 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Bron: http://www.bymnews.com/new/content/view/23371/48/
Een groot deel van de tekst kenden we al van de VOR site, maar die ene regel over dat water hadden ze daar weggelaten......
Kan iemand mij uitleggen waarom er maar één schipper is op een VOR-boot? Slapen die gasten soms nooit?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 00:11 schreef JoStro het volgende:
[..]
Roy heeft in het verleden iets te hoog van de toren geblazen. Bouscholte trouwens ook. Ze hebben het allebei als schipper in de Whitbread/VOR niet gered.
Sinds wanneer wordt de movistar gesponsort door Ericsson????quote:Op donderdag 12 januari 2006 21:48 schreef Sandworm het volgende:
En natuurlijk ook de Movistar die per vrachtboot verscheept werd:
[afbeelding]
ja, maar ze naderen ook al snel eclips islandquote:Op vrijdag 13 januari 2006 10:09 schreef pfaf het volgende:
De rest komt nu toch aardig dichterbij, of niet?
Thank you, aangepastquote:Op vrijdag 13 januari 2006 10:05 schreef SevenWonders het volgende:
[..]
Sinds wanneer wordt de movistar gesponsort door Ericsson????
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |