the_disheaver | donderdag 5 januari 2006 @ 23:07 | |||||||
Volvo Ocean Race![]() Vorige Topics Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1 Inport Race Cape Town [Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2 Gerelateerde topics [Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race Kaapstad? De Route Huidige leg: 1 Vigo (Spanje) - Cape Town (Zuid-Afrika) (6400 zeemijl) Volgende In Port race: 26 december - In port race Cape Town Volgende Offshore leg: 2 januari - Cape Town to Melbourne (ETA: 17 januari) Nederland De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op 7 juni volgend jaar (kan ook enkele dagen later of eerder zijn) zal de finish voor de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 11 juni, en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl Belangrijkste Zeetermen nm = Zeemijl = 1.852 KM kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info' Links Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's) Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) Alle data wordt slechts op 4 momenten upgedate (rond 05, 11, 17, 23h nl-tijd) om de deelnemers niet te veel informatie te geven. Jammer voor ons, zodat we niet altijd de laatste stand hebben, maar zo blijft het spannend ![]() Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken. Weersgegevens voor de VOR leg - Website met uitgebreide weergegevens voor de komende leg Stop-overs Rotterdam Melbourne De boten ![]() s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen. Bijnaam schip: "Black Betty" s: Mike Sanderson n: Stan Honey o: Kouyoumdjian ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel. s: Sebastien Josse n: Simon Fisher o: Kouyoumdjian Brasil 1 s: Torben Grae n: Adrienne Cahalan o: Farr Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson s: Neal McDonald n: Steve Hayles o: Farr Movistar s: Bouwe Bekking n: Andrew Cap o: Farr Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC s: Paul Cayard n: Jules Salter o: Farr ING Real Estate / Brunel - Kortweg Brunel Bijnaam schip: "Black Pearl" s: Grant Wharington n: Jeff Scott o: Don Jones Zeil-termen en info Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind) Navigatie Coordinate Calc - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten. GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen) Overige RotterdamStopOver.nl - Website over de stopover in rotterdam (7 tot 15 juni). Met o.a. het programma. De OP is hier te vinden | ||||||||
the_disheaver | donderdag 5 januari 2006 @ 23:09 | |||||||
Nog een keertje de stand om 23h: Leg Positions DTF ABN AMRO ONE 5422 Pirates of the Caribbean +10 ABN AMRO TWO +15 movistar +56 ING Real Estate Brunel +187 Brasil 1 +314 Ericsson Racing Team +421 AAB 1 ligt op kop, en Eric is weer onderweg lijkt het. Brasil ligt nog aan wal. | ||||||||
the_disheaver | donderdag 5 januari 2006 @ 23:12 | |||||||
Dan is de update weer erg traag op VOR.com, de volgende dag is de data-pagina op VOR.com onbereikbaar ![]() | ||||||||
azaroth | donderdag 5 januari 2006 @ 23:13 | |||||||
Brunel is weer een stukje noordelijker gaan varen ![]() | ||||||||
Fendy | donderdag 5 januari 2006 @ 23:14 | |||||||
Mooie OP trouwens! ABN1 is dus 6 NM uitgelopen op PotC. ABN2 is 2 NM ingelopen op PotC. | ||||||||
JandeHoop | donderdag 5 januari 2006 @ 23:24 | |||||||
quote:Niet vergeten dat de navigator nu Marcel van Triest is ! | ||||||||
Farr40 | donderdag 5 januari 2006 @ 23:27 | |||||||
Kan eigelijk niet wachten op de eerste ice gate: Kruisrakje alleen dan in 25+ omstandigheden in de roaring 40's als ik de gribs mag geloven | ||||||||
komrad | donderdag 5 januari 2006 @ 23:28 | |||||||
AAB1 gaat weer als een dolle, wat is de gemiddelde snelheid?? | ||||||||
Fendy | donderdag 5 januari 2006 @ 23:32 | |||||||
quote:Als ik het goed zie 20,3 knotsen over de laatste 6 uur gemiddeld (SMG) | ||||||||
WEST | donderdag 5 januari 2006 @ 23:33 | |||||||
terwijl de AAB's steeds sneller gaan, valt de snelheid bij Movistar weg ![]() bij de PROJECTED OVERALL STANDINGS staan AAB1 en AAB2 1e en 2e ![]() | ||||||||
WEST | donderdag 5 januari 2006 @ 23:41 | |||||||
11 juni is de inportrace ik twijfel nog want het WK is er dan ook en aangezien nederland zijn eerste wedstrijd op dat moment speeld. ![]() | ||||||||
Fendy | donderdag 5 januari 2006 @ 23:42 | |||||||
quote:Handig als je op zich niet zo van voetbal houdt, zoals ik ![]() Ik wil zeker even gaan kijken in Rotterdam dan... | ||||||||
mistraldk | donderdag 5 januari 2006 @ 23:59 | |||||||
Die gasten van ABN-AMRO 2 hebben het zó mooi...zeilen, zuipen, alles is fantastisch en ze varen ook nog een onwijs goed! Echt top! | ||||||||
WEST | vrijdag 6 januari 2006 @ 00:06 | |||||||
quote:maarja de start kan ik wel gaan zien ![]() | ||||||||
Ambrosius | vrijdag 6 januari 2006 @ 00:11 | |||||||
Geweldig hoe door een verschil van koers de stand zo compleet kan veranderen ![]() | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 00:14 | |||||||
quote:Idem. Een wk wedstrijd hoef ik echt niet zonodig te zien... Wat van dag is de inport race? | ||||||||
Ambrosius | vrijdag 6 januari 2006 @ 00:17 | |||||||
quote:Als het 11 juni is, is het op zondag. | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 00:22 | |||||||
quote:Das dan weer jammer (OV enzo...) | ||||||||
rubbereend | vrijdag 6 januari 2006 @ 01:40 | |||||||
Ericsson dus niet verder? lijkt me slim, als je het niet 100% kan repareren moet je je niet in deze etappe begeven | ||||||||
jitzzzze | vrijdag 6 januari 2006 @ 09:57 | |||||||
Zo zo, de beide ABN's liggen nog aan kop ook ![]() | ||||||||
SevenWonders | vrijdag 6 januari 2006 @ 10:16 | |||||||
Als ze dat nog een beetje volhouden dan wordt het geen Volvo Ocean race, maar een ABN-AMRO Ocean Race :-) | ||||||||
Fendy | vrijdag 6 januari 2006 @ 11:04 | |||||||
5 minuutjes ![]() | ||||||||
SevenWonders | vrijdag 6 januari 2006 @ 11:10 | |||||||
Mmm, die pirates kunnen ze maar niet afschudden :-) | ||||||||
WEST | vrijdag 6 januari 2006 @ 11:11 | |||||||
ze gaan wel steeds harder ![]() ![]() | ||||||||
egilio | vrijdag 6 januari 2006 @ 11:34 | |||||||
tvp. Ze gaan weer lekker die AAB's | ||||||||
Fendy | vrijdag 6 januari 2006 @ 11:49 | |||||||
quote:Tsja, er zit nu al 12 NM tussen dacht ik. Afstand loopt heel geleidelijk op tussen die 2. Ik denk dat ze straks nog een stukje zuidelijker zullen gaan varen, als ze in de buurt van Kerguelen islands willen komen staat daar een lekker briesje dat ze mee kunnen pakken. Jammer dat de ice-gates niet in de VS staan trouwens. | ||||||||
Things | vrijdag 6 januari 2006 @ 11:54 | |||||||
Ice gate 1: 42S, 45 tot 51 E Ice gate 2: 42S, 69 tot 77 E Kerguelen Isl: 49S, 70 E Interessant de tweede Ice gate licht dus recht boven de scoring gate ligt. Het wordt dus Ice gate 1 ronden, naar Kerguelen, dan naar boven voor de tweede Ice gate. Los van de wind natuurlijk maar andersom lijkt me vrij lastig gezien de coordinaten (of hoeven ze Kerguelen alleen ten noorden te passeren en maakt het niet uit waar?) | ||||||||
Fendy | vrijdag 6 januari 2006 @ 12:01 | |||||||
quote:Dit filmpje maakt het helemaal duidelijk ![]() http://team.abnamro.com/web/show/id=105022 | ||||||||
azaroth | vrijdag 6 januari 2006 @ 12:02 | |||||||
quote:dat laatste volgens mij ja, anders zou het een vrij onzinnige ice-gate zijn, als ze daar naar het zuiden moeten om te scoren bij kerguelen | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 12:18 | |||||||
Waarom post niemand de stand? ![]()
| ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 12:20 | |||||||
Voor wat het waard is: AAB1 vaart een iets zuiderlijke koers dan de rest. Scheelt enkele graden alleen maar... | ||||||||
jitzzzze | vrijdag 6 januari 2006 @ 12:45 | |||||||
Aha, de Brunel ligt zo ver achter omdat er een spinnaker in het water viel en deze helemaal om de roerbladen verstrikt zat. Er is toen iemand het water ingegaan om hem los te snijden, nu zijn ze hard bezig om hem weer in elkaar te naaien ![]() Voor meer info, zie het nieuwsbericht op de VOR site. | ||||||||
Sandworm | vrijdag 6 januari 2006 @ 13:01 | |||||||
quote:Die eer laten we aan jou! ![]() Sorry, was even niet beschikbaar. Er gebeuren wel leuke dingen deze etappe. Ik vind hem nu al leuker en spanender dan de etappe van Vigo naar Cape Town. | ||||||||
Sandworm | vrijdag 6 januari 2006 @ 13:06 | |||||||
quote:Idee: op eigen kiel de in-port gaan volgen, 12V Lencootje mee en maar hopen dat digitenne dan inmiddels daar ook dekking geeft. Of een schoteltje aanschaffen.... ![]() Eerste wedstrijd Nederland is niet interessant in vergelijking met stop-over in Rotterdam. Het is maar de vraag of dat ooit nog een keer gaat gebeuren. Deze stop over is er mede gekomen door druk van de AAB, die dus zoals we weten met twee boten meedoet. Vergeet niet dat de kans bestaat dat we in Rotterdam al weten wie de VOR heeft gewonnen. En dan kunnen we dus echt een feestje verwachte. Ik ben er in ieder geval bij! (en die voetbalwedstrijd kan je heus nog wel een keer terugkijken op de dvd die uitkomt als Nederland kampioen wordt ![]() | ||||||||
Fendy | vrijdag 6 januari 2006 @ 13:18 | |||||||
quote:Is dit een uitnodiging? ![]() | ||||||||
WEST | vrijdag 6 januari 2006 @ 13:38 | |||||||
quote:das ook weer waar ![]() | ||||||||
rubbereend | vrijdag 6 januari 2006 @ 14:08 | |||||||
ga er ook maar vanuit dat er ook diverse grote schermen worden geplaatst voor de voetbalfans. | ||||||||
JandeHoop | vrijdag 6 januari 2006 @ 14:10 | |||||||
quote:12 mijl met snelheden van boven de 20. Dat is minder dan een uur. Maar volgens mij varen de beide ABN boten met reserve en de Pirates redelijk vol uit. | ||||||||
JandeHoop | vrijdag 6 januari 2006 @ 14:10 | |||||||
quote:We kunnen ook vragen of ze de inport races in de stadions op grote schermen willen afspelen ! | ||||||||
hermandeperman | vrijdag 6 januari 2006 @ 14:25 | |||||||
Ben je even 1 dagje weg, is er een nieuw topic en ligt AAB1 weer voor ![]() ![]() | ||||||||
JandeHoop | vrijdag 6 januari 2006 @ 16:46 | |||||||
quote:Moet u dus maar vaker een dagje weg ![]() | ||||||||
Fendy | vrijdag 6 januari 2006 @ 17:39 | |||||||
| ||||||||
Fendy | vrijdag 6 januari 2006 @ 17:47 | |||||||
ABN 1 is nog eens 4NM uitgelopen op PotC en ABN 2 is nog weer 5 NM ingelopen op PotC. ![]() | ||||||||
Sandworm | vrijdag 6 januari 2006 @ 17:50 | |||||||
![]() ![]() En als winnaar van de eerste editie (2004) moet ik natuurlijk aanwezig zijn. Zat al te twijfelen, maar dit is super! Op eigen kiel, in de buurt van de Veerhaven feest en de in-port race live bijwonen! Sorry voor iedereen die een eerder bericht als uitnodiging zagen, vaste bemanning gaat voor! /ontopic: AAB1 is lekker bezig. Ze schijnen weer de ideale route te hebben uitgestippeld. Movistar heeft gegokt, en verloren. Dit belooft nog wat voor het verdere verloop van de etappe. Ben benieuwd naar de extra gates. Als ik het goed begrepen heb, hoeven ze de fictieve lijn alleen aan te tikken en niet te volgen. Maar ja, waar doe je dat? | ||||||||
Ambrosius | vrijdag 6 januari 2006 @ 18:05 | |||||||
De ING Brunel gaat ook hard trouwens als ik het goed zie ![]() | ||||||||
WEST | vrijdag 6 januari 2006 @ 18:17 | |||||||
tis wel leuk om die emails te lezen. Op de AAB2 schrijft de schipper nooit een email ![]() | ||||||||
Sandworm | vrijdag 6 januari 2006 @ 18:35 | |||||||
quote:Heb een interview gezien met Sebastien Josse en die spreekt niet heel erg goed Engels, eigelijk helemaal niet dus.... | ||||||||
komrad | vrijdag 6 januari 2006 @ 22:14 | |||||||
quote:klinkt mij wel zo in de oren ![]() | ||||||||
JandeHoop | vrijdag 6 januari 2006 @ 22:38 | |||||||
Ik hoor net van een vogeltje op mijn schouder dat de Brasil1 in ongeveer 5 dagen gerepareerd zal worden en dan alsnog zeilend naar Melbourne zal varen om daar hopelijk voor 4 feb aan te komen zodat ze nog mee kunnen doen met de inport race. | ||||||||
Sandworm | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:00 | |||||||
Adrien uitgekocht en dus geen geld meer voor een verscheping? | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:04 | |||||||
quote:Of die 2 puntjes wel binnenhlaen. | ||||||||
Sandworm | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:05 | |||||||
![]() | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:05 | |||||||
| ||||||||
Sandworm | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:06 | |||||||
quote:pff, het is een risico | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:06 | |||||||
quote: ![]() ![]() | ||||||||
Sandworm | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:07 | |||||||
AAB1 verder uitgelopen op PotC AAB2 verder achteropgeraakt bij PotC Movi en ING ongeveer gelijk gebeleven | ||||||||
Sandworm | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:07 | |||||||
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:07 | |||||||
AAB1 uitgelopen, AAB2 vergroot het gat met PotC en Movi komt dichter bij bij AAB2. ING is opnieuw de snelste. | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:09 | |||||||
quote: ![]() Ik ga zo ff kijken na de afstand tot de Scoring Gate. En dat ga jij dus nu niet doen ![]() ![]() | ||||||||
Sandworm | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:11 | |||||||
quote:Zou niet durven.... ![]() | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:14 | |||||||
Coordinaten Cape Town s33 55 e18 27 Coordinaten eerste scoring gate: s49 20 e70 20 En dat is nog 1358 nm voor AAB1 (koers: 116.7 graden, dus nog een stukje zuidelijker dan huidige koers) De absolute afgelegde afstand is 1097nm. Ze zijn nu 5,5 dag onderweg, alleen is het eerste deel langzaam gegaan. Nog zo'n 4 dagen tot dat de eerste punten voor deze leg verdeeld zullen worden. | ||||||||
Sandworm | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:15 | |||||||
AAB1 en Ing zitten wwer boven de 18 knopen, ze zijn weer aan het bleren. Nu maar kijken of PotC en de Movistar die snelheid ook kunnen waarmaken. Van de AAB2 weten we dat ze het kunnen. | ||||||||
Sandworm | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:16 | |||||||
quote:Ligt die eerste ice gate niet voor de Kergulen? | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:19 | |||||||
quote:Dat vraag ik me ook ff af. | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:21 | |||||||
The first ice gate is in the region of the Illes Crozet and will be a line 400 miles long at 42 degrees south, extending from 45 degrees east to 51 degrees 45 minutes east, that will have to be crossed at some point in its length. The second Ice Gate will be in the region of the Kergulen Islands and will be 500 miles long, again at 42 degrees south, but this time extending from 69 degrees east to 77 degrees east, | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:22 | |||||||
Die zit er dus voor. Kloppen mijn coordinaten van de Scoringgate? | ||||||||
Sandworm | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:23 | |||||||
quote: | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:25 | |||||||
quote:Ik was lekker eerder ![]() ![]() | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:25 | |||||||
quote:ja die kloppen ![]() | ||||||||
Sandworm | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:28 | |||||||
quote:Sorry, maar dit bericht was vanmorgen 11:54, met dank aan Things.... | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:29 | |||||||
En wie heeft de coordinaten van de 2de scoring gate? | ||||||||
Sandworm | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:30 | |||||||
Mea Culpa! ![]() Dat is natuurlijk onze eigen Lord of topic starts....roffel....roffel...The_Disheaver ![]() | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:34 | |||||||
Googlen naar Eclipse Island coordinates helpt ook geen hol. Krijg alleen resultaten over mensen die met hun GPS ontvanger op een eiland naar de zonverduistering hebben gekeken ![]() | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:47 | |||||||
De snelste route is om zo westelijk mogelijk de ice gate te raken, en vervolgens naar de scoring gate te vliegen. Misschien is een uitlegje wel makkelijk: IC1 = Ice gate 1 (jah, ik weet het: de afkorting klopt nietecht... :s W = westelijk M = midden E = oostelijk SG1 = Scoring gate 1 | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:50 | |||||||
De huidige koers van AAB1 (97 graden) wijst eerder op een oostelijke crossover. Maar dat zal wel meer met het weer te maken te hebbe. Het is nog 300 tot 600 nm verwijderd van de AAB1 | ||||||||
azaroth | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:50 | |||||||
quote:eclipse island ligt op ongeveer: 35'45N 117'50E | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:51 | |||||||
quote:Wat doe je? ![]() ![]() ![]() Dank voor de coordinaten! ![]() | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:53 | |||||||
dubbel | ||||||||
Chielus | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:54 | |||||||
Ben benieuwd wat de ING-Brunel voor koers gaat varen, ze gaan volgens mij wat zuiderlijker varen dan de rest. | ||||||||
the_disheaver | vrijdag 6 januari 2006 @ 23:55 | |||||||
quote:Als ik er S35 45 e117 50 van maak dan klopt het wel aardig ![]() | ||||||||
azaroth | zaterdag 7 januari 2006 @ 00:04 | |||||||
quote:LOL ![]() ik heb hier een plaatje met coordinaten gevonden: http://encarta.msn.com/map_701557355/Eclipse_Island.html als je met google earth kijkt, kom je ongeveer op 35'11S 117'54E | ||||||||
the_disheaver | zaterdag 7 januari 2006 @ 00:14 | |||||||
Ik kan wel met google map naar een bepaalde coordinaat zoeken, maar niet van een bepaalde plek de coordinaten opvragen. | ||||||||
Sandworm | zaterdag 7 januari 2006 @ 00:16 | |||||||
quote:Vrijdagavond humor ![]() Ben blij dat er nog wel mensen scherp zijn ![]() | ||||||||
Sandworm | zaterdag 7 januari 2006 @ 00:18 | |||||||
quote:ff google-en met in het zoekcommando coordinates.. werkte bij mij prima | ||||||||
the_disheaver | zaterdag 7 januari 2006 @ 00:19 | |||||||
quote: quote: | ||||||||
Sandworm | zaterdag 7 januari 2006 @ 00:25 | |||||||
ok, get your point. Maar je hebt de coordinaten gevonden! ![]() | ||||||||
hermandeperman | zaterdag 7 januari 2006 @ 00:28 | |||||||
quote:Linux ![]() ![]() | ||||||||
the_disheaver | zaterdag 7 januari 2006 @ 00:29 | |||||||
Lang leve wikipedia! ![]() quote:Zoeken naar: ""Eclipse Island" Latitude longitude" is een blijkbaar beter dan coordinates ![]() | ||||||||
the_disheaver | zaterdag 7 januari 2006 @ 00:31 | |||||||
quote:De google resultaten zijn op windows en linux wel hetzelfde hoor ![]() | ||||||||
hermandeperman | zaterdag 7 januari 2006 @ 00:32 | |||||||
quote:Dat meen je niet ![]() Vandaar de " ![]() ![]() | ||||||||
the_disheaver | zaterdag 7 januari 2006 @ 00:34 | |||||||
De complete lijst:
| ||||||||
the_disheaver | zaterdag 7 januari 2006 @ 00:35 | |||||||
quote:^^ ![]() ![]() ![]() | ||||||||
azaroth | zaterdag 7 januari 2006 @ 00:36 | |||||||
quote:117.88 das wel een hele speciale plek dan ![]() | ||||||||
the_disheaver | zaterdag 7 januari 2006 @ 00:37 | |||||||
quote: ![]() ![]() | ||||||||
the_disheaver | zaterdag 7 januari 2006 @ 05:51 | |||||||
Goede morgen!
| ||||||||
the_disheaver | zaterdag 7 januari 2006 @ 05:55 | |||||||
Gat tussen PotC en AAB2 is nog kleiner geworden, en Movistar is ook weer richting de koplopers aan het gaan. Brunel neemt even rust en vaart evensnel als AAB1: 19 knopen. Het 24h snelheid ligt wat lager, en is hoger geweest:
| ||||||||
the_disheaver | zaterdag 7 januari 2006 @ 06:56 | |||||||
Ze gaan nog steeds dezelfde kant uit... Ben benieuwd wat van icegatetip ze gaan toepassen. | ||||||||
azaroth | zaterdag 7 januari 2006 @ 13:47 | |||||||
tussenstand van 10:00 vanmorgen
| ||||||||
azaroth | zaterdag 7 januari 2006 @ 14:07 | |||||||
AAB2 heeft bijna de piraten ingehaald ![]() | ||||||||
rubbereend | zaterdag 7 januari 2006 @ 14:10 | |||||||
en dan hebben we weer het vertrouwde beeld ![]() | ||||||||
JandeHoop | zaterdag 7 januari 2006 @ 15:20 | |||||||
quote:Hoezo? De piraten en movistar varen toch nog gewoon? ![]() | ||||||||
azaroth | zaterdag 7 januari 2006 @ 17:08 | |||||||
tussenstand van 17:00
AAB2 ligt gelijk met de piraten ![]() | ||||||||
komrad | zaterdag 7 januari 2006 @ 17:27 | |||||||
Heel blijven gaat deze VOR beslissend zijn lijkt me zo | ||||||||
rubbereend | zaterdag 7 januari 2006 @ 17:32 | |||||||
quote:mooi F1 cliche; To finnish first you first have to finnish | ||||||||
komrad | zaterdag 7 januari 2006 @ 17:34 | |||||||
-n 2x | ||||||||
WEST | zaterdag 7 januari 2006 @ 17:57 | |||||||
quote:precies ![]() ![]() | ||||||||
hermandeperman | zaterdag 7 januari 2006 @ 18:31 | |||||||
quote: ![]() | ||||||||
azaroth | zaterdag 7 januari 2006 @ 18:43 | |||||||
ik heb ff zitten painten ![]() ![]() op zich zit movistar dus best goed, even die lijn aantikken en hup terug naar het zuiden ![]() | ||||||||
WEST | zaterdag 7 januari 2006 @ 18:59 | |||||||
quote:maar wat doet de brunel dan.., die gaat eerst naar het zuiden ![]() | ||||||||
azaroth | zaterdag 7 januari 2006 @ 20:27 | |||||||
quote:ja die maken wel een hele grote omweg om wat meer wind te pakken ![]() | ||||||||
WEST | zaterdag 7 januari 2006 @ 23:11 | |||||||
duurt weer ff voordat de update op de site komt ![]() | ||||||||
Sandworm | zondag 8 januari 2006 @ 00:35 | |||||||
![]() | ||||||||
azaroth | zondag 8 januari 2006 @ 01:04 | |||||||
iedereen behalve ING Brunel heeft nog amper wind ![]() ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt, movistar zit nu zelfs ver noordelijker dan de icegate ![]() | ||||||||
azaroth | zondag 8 januari 2006 @ 01:28 | |||||||
ik vind het eigenlijk maar een slap gedoe die icegates, wat is er nu nog over van de spanning van de zuidelijke oceaan? eigenlijk helemaal niks, ze moeten gewoon die screaming fifties in ![]() als je niet tegen een ijsberg wil crashen moet je gewoon niet meedoen, das nou eenmaal het risico van een rond de wereld race zucht... waar is de tijd gebleven van bikkels als Van Rietschoten die zelfs na een hartaanval doorzeilden ![]() | ||||||||
the_disheaver | zondag 8 januari 2006 @ 01:37 | |||||||
| ||||||||
the_disheaver | zondag 8 januari 2006 @ 01:38 | |||||||
Was ik weer! Het gaat wel wat minder hard, maar de laatste 6 uur is er toch met 13 knopen door gevaren... edit: alleen Brasil lijkt geen wind te hebben. De rest zit boven de 10 knopen wind | ||||||||
worsie | zondag 8 januari 2006 @ 01:44 | |||||||
quote:Dank je Azaroth, dat plaatje hoef ik nu zelf niet te maken ![]() Wil even een interessante volgende stap in te tactische ontwikkelingen aanstippen: Als je naar de positie van Movistar kijkt is het duidelijk dat deze als eerste bij de gate zal zijn, en daaarom de eerste zal zijn die naar het zuiden kan afzakken. Als je in VS naar de wind kijkt (isobard & wind arrows) dan zie je dat de wind zuidelijk van de gate veel krachtiger is. De race wordt volgens mij om zo snel mogelijk die gate aan te tikken, naar beneden te duiken,en dan vol het lagedruk gebied in op naar Kerguelen Islands. Ik weet niet of Movisar hiermee de leiding zal pakken, maar ze zullen zeker inlopen verwacht ik. Brunel kan wel eens te zuidelijk zijn gegaan en daarmee een iets te grote bocht hebben gevaren heb ik persoonlijk het idee. Jammer. Over 12 uur weten we de uitslag van mijn bovenstaande theorie ![]() | ||||||||
the_disheaver | zondag 8 januari 2006 @ 01:51 | |||||||
quote:De meest westelijke tipin is ook de kortste. | ||||||||
Sandworm | zondag 8 januari 2006 @ 02:45 | |||||||
quote:Tip-in, da's toch een andere sport? Ben benieuwd morgen! | ||||||||
komrad | zondag 8 januari 2006 @ 09:31 | |||||||
AAB1 verder uitgelopen op de PotC en de AAB2 maar de movistar is (zoals wellicht al enigzins verwacht) 11 nM ingelopen | ||||||||
Ambrosius | zondag 8 januari 2006 @ 10:57 | |||||||
Om 15.55 op Ned. 2 weer een item in Studio Sport. | ||||||||
komrad | zondag 8 januari 2006 @ 11:10 | |||||||
AAB1 60nM uitgelopen op PotC, 59nM op de AAB2 en 37 op de movistar Allen liggen nu >100nM achter | ||||||||
komrad | zondag 8 januari 2006 @ 11:13 | |||||||
ABN AMRO ONE 4390, 0 Pirates of the Caribbean 115 ABN AMRO TWO 122 movistar 167 ING Real Estate Brunel 317 Brasil 1 1346 Ericsson Racing Team 1347 | ||||||||
WEST | zondag 8 januari 2006 @ 11:52 | |||||||
Mike Sanderson denkt met grote stappen snel thuis ![]() | ||||||||
JandeHoop | zondag 8 januari 2006 @ 11:56 | |||||||
quote:Dit probleem is intussen ook opgelost. De inport race in Rotterdam is een dag vervroegd. Dus niet 11 juni maar 10 juni in je agenda zetten. | ||||||||
WEST | zondag 8 januari 2006 @ 12:08 | |||||||
quote: ![]() ![]() | ||||||||
Ambrosius | zondag 8 januari 2006 @ 12:12 | |||||||
Helaas nog wel in het weekend, OV-kaart enzo ![]() | ||||||||
WEST | zondag 8 januari 2006 @ 12:16 | |||||||
quote:naja 40% korting of je gaat vrijdag heen en dan probeert ergens te pitten ![]() | ||||||||
Sandworm | zondag 8 januari 2006 @ 13:22 | |||||||
quote:Waar heb je deze informatie vandaan? Edit: laat maar, deze datum komt ook overeen met het voorlopige programma dat ik heb. Zal dus wel kloppen ![]() [ Bericht 18% gewijzigd door Sandworm op 08-01-2006 13:28:20 ] | ||||||||
worsie | zondag 8 januari 2006 @ 14:47 | |||||||
Als ik het weer bekijk op deze pagina, dan zou dat betekenen dat de AAB1 ondertusen ook is ingehaald door het front, en dat ie dus ook terug zal vallen in snelheid. Ik snap niet waarom ze niet zuidelijker sturen alleen? Zuidelijk van de vloot staat nog steed een stevige westelijke wind. Maar weet even niet wat er qua weer gaat gebeuren nu. Toch eens uitzoeken hoe dat nou met die gate zit bij de Kerguelen Islands, misschien heeft dat er wat mee te maken.. | ||||||||
rubbereend | zondag 8 januari 2006 @ 15:16 | |||||||
vanmiddag trouwens om 15.55 bij Studio Sport ![]() | ||||||||
Ambrosius | zondag 8 januari 2006 @ 15:55 | |||||||
quote:Nu dus. | ||||||||
JandeHoop | zondag 8 januari 2006 @ 17:01 | |||||||
quote:Dan ben ik benieuwd welk voorlopig programma jij hebt. 11 juni was tot een paar dagen geleden de officiele datum (is het trouwens nog steeds, alleen volgens Trefpunt gaat die een dag naar voren) | ||||||||
WEST | zondag 8 januari 2006 @ 17:13 | |||||||
AAB1 wil snel in melbourne zijn ![]() ![]() | ||||||||
jitzzzze | zondag 8 januari 2006 @ 17:19 | |||||||
quote:Ze lopen 23 knopen ![]() ![]() | ||||||||
Sandworm | zondag 8 januari 2006 @ 17:25 | |||||||
![]() | ||||||||
Ambrosius | zondag 8 januari 2006 @ 17:31 | |||||||
AAB2 gaat PotC inhalen ![]() | ||||||||
jitzzzze | zondag 8 januari 2006 @ 17:33 | |||||||
quote:Dat is natuurlijk wel de bedoeling. | ||||||||
rubbereend | zondag 8 januari 2006 @ 19:52 | |||||||
![]() ![]() | ||||||||
komrad | zondag 8 januari 2006 @ 21:10 | |||||||
165nM is wel heel erg veel | ||||||||
WEST | zondag 8 januari 2006 @ 22:14 | |||||||
![]() De sfeer zit er goed in ![]() | ||||||||
Sandworm | zondag 8 januari 2006 @ 23:08 | |||||||
![]() | ||||||||
Sandworm | zondag 8 januari 2006 @ 23:08 | |||||||
AAB1 heeft ze op 200 mijl gezet... Eat my powder! | ||||||||
Sandworm | zondag 8 januari 2006 @ 23:10 | |||||||
Maar de rest gaat noordelijker, terwijl AAB1 meer naar het westen afbuigd. Zijn ze nu al bij die icing gate? Ben benieuwd wanneer de eerste gaat gijpen. | ||||||||
WEST | zondag 8 januari 2006 @ 23:35 | |||||||
160 mijl in 24 uur ongeveer ![]() die anderen lopen dan wel heel erg te slapen ![]() | ||||||||
Fendy | zondag 8 januari 2006 @ 23:36 | |||||||
quote:Ehm...naar het westen? Volgens mij heeft ABN1 de ice-gate in ieder geval al gehad, die zal nu naar het zuiden duiken voor de scoring gate en dan weer naar het noorden voor de 2e ice-gate. | ||||||||
the_disheaver | zondag 8 januari 2006 @ 23:46 | |||||||
quote:Vanaf groningen is dat dan nog steeds 23 euro. Zal eens kijken of ik wat kan combineren daar. En een slaapplaats heb ik vast wel in R'dam. | ||||||||
WEST | zondag 8 januari 2006 @ 23:51 | |||||||
quote:slaapplaats hoef ik me ook geen zorgen over te maken.., ken wel wat mensen die daar wonen ![]() | ||||||||
rubbereend | zondag 8 januari 2006 @ 23:53 | |||||||
slaapplaats is al geregeld, mn zusje woont dr ![]() | ||||||||
Ambrosius | zondag 8 januari 2006 @ 23:55 | |||||||
Retourtje is dan een tientje vanaf hier, dus toch wel te doen ![]() | ||||||||
the_disheaver | maandag 9 januari 2006 @ 00:01 | |||||||
Alle boten, behalve Brunel en verder naar achter hebben moeten de Ice Gate gepaseerd moeten zijn. Die loopt tot 51 45 E en AAB1 zit al op: 58 03.46E AAB1 zal nog 676.6 nm tot de eerste scoring gate moeten gaan, een koers van 125.9 graden | ||||||||
Sandworm | maandag 9 januari 2006 @ 00:05 | |||||||
quote:OK, jij je zin, het oosten dan.... ![]() ![]() | ||||||||
Sandworm | maandag 9 januari 2006 @ 00:06 | |||||||
Weet iemand al hoe het zit met die Kergulen Islands? Moeten die Noord of Zuid gerond worden? Het zal wel Noord zijn, anders waren ze volgens mij al lang zuidelijker gaan varen, daar zit nog meer wind. Volgens VS moeten ze er dwars overheen, dat wordt klunen! | ||||||||
azaroth | maandag 9 januari 2006 @ 00:08 | |||||||
quote:is de eerste scoring gate niet de hele 70.20E graad dan? (ten noorden van Kerguelen dan) lijkt me niet dat ze vlak langs Kerguelen hoeven zeilen.. | ||||||||
Ambrosius | maandag 9 januari 2006 @ 00:10 | |||||||
quote:Als ik het goed zag vanmiddag bij de NOS (op een etappekaartje), langs de noordkant. | ||||||||
the_disheaver | maandag 9 januari 2006 @ 00:12 | |||||||
quote:Ten zuiden bedoel je zeker ![]() | ||||||||
Sandworm | maandag 9 januari 2006 @ 00:13 | |||||||
quote:Die zullen nog wel niet aangeboden worden op Boot Düsseldorf! | ||||||||
rubbereend | maandag 9 januari 2006 @ 00:14 | |||||||
quote:ten Noorden en ten zuiden toch? als ze maar over die breedtegraad varen........ | ||||||||
azaroth | maandag 9 januari 2006 @ 00:20 | |||||||
quote:nou weet ik het ook niet meer ![]() feit is wel dat AAB1 als eerste die punten pakt ![]() | ||||||||
the_disheaver | maandag 9 januari 2006 @ 00:28 | |||||||
quote:Neej... Dan is het enige wat ze te doen hebben recht door varen naar melbourne en dan komen ze vanzelf wel op die breedtegraad... Misschien in de war met de ice gates? Dat is een lijn van 400/500 nm lang welke ze een keertje aangeraakt moeten hebben. En die is op een bepaalde breedtegraad van lengtegraad X tot Y | ||||||||
the_disheaver | maandag 9 januari 2006 @ 00:31 | |||||||
quote:Het is nog meer dan 600 mijl met een achterstand van 201 nm (wow, wat is dat opeens groot...of ben ik net aan het opletten geweest de afgelopen dagen?). Een halve dag pech, en je bent je eerste plaats kwijt. Het is onwaarschijnlijk, maar het kan. | ||||||||
Sandworm | maandag 9 januari 2006 @ 10:46 | |||||||
De stand van 05:00 uur vanmorgen![]() | ||||||||
WEST | maandag 9 januari 2006 @ 10:50 | |||||||
503 mijlen in 24 uur waar de rest niet bij de 400 komt![]() | ||||||||
Chielus | maandag 9 januari 2006 @ 10:52 | |||||||
Is Brasil opnieuw gaan varen of liggen ze nog steeds te klussen aan die boot?? | ||||||||
Sandworm | maandag 9 januari 2006 @ 10:53 | |||||||
AAB1 had vanmorgen alweer een 24-uurs run van 503 Nm te pakken, ze gaan hard! | ||||||||
Sandworm | maandag 9 januari 2006 @ 10:56 | |||||||
quote:Liggen nog aan de kant.... | ||||||||
Sandworm | maandag 9 januari 2006 @ 11:05 | |||||||
![]() | ||||||||
Sandworm | maandag 9 januari 2006 @ 11:06 | |||||||
En weer 507 in de laatste 24 uur. Ze blijven precies voor de depressie uitgaan, terwijl de rest er midden in ligt. Dit schiet lekker op! | ||||||||
mbn | maandag 9 januari 2006 @ 11:09 | |||||||
quote:Alds het goed is gaan vertrekken ze morgen om zeilend nog Australië te halen. | ||||||||
WEST | maandag 9 januari 2006 @ 11:17 | |||||||
MBN kun je niet af en toe eens op sport.fok.nl dit niet onder de aandacht brengen? BTW een run van 507 mijl nu.., gaat steeds beter ![]() | ||||||||
jitzzzze | maandag 9 januari 2006 @ 11:20 | |||||||
Het gaat de goede kant op, zolang het maar lekker waait lijkt de ABB1 onoverwinnerlijk. | ||||||||
mbn | maandag 9 januari 2006 @ 11:38 | |||||||
quote:Dat doen we ook ![]() | ||||||||
Sandworm | maandag 9 januari 2006 @ 12:31 | |||||||
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() | ||||||||
WEST | maandag 9 januari 2006 @ 13:25 | |||||||
quote:had ik nog niet door. ![]() | ||||||||
rubbereend | maandag 9 januari 2006 @ 14:39 | |||||||
![]() ![]() | ||||||||
Sandworm | maandag 9 januari 2006 @ 17:09 | |||||||
![]() | ||||||||
Sandworm | maandag 9 januari 2006 @ 17:11 | |||||||
De afgelopen 48 uur is de snelheid van de AAB1 gemiddeld 5 mijl per uur hoger dan de PotC en e AAB2. Dat is meters maken! | ||||||||
Fendy | maandag 9 januari 2006 @ 17:12 | |||||||
Moeten ze voor die 1e scoring gate nou helemaal nog naar het zuiden afzakken? Het heeft er nog niet de schijn van dat ze die koers al aan het inzetten zijn namelijk... | ||||||||
pfaf | maandag 9 januari 2006 @ 17:13 | |||||||
't Is nog ver, maar het ziet er allemaal wel heel rooskleurig uit voor de AAOne. | ||||||||
komrad | maandag 9 januari 2006 @ 17:18 | |||||||
damn AAB1 gaat echt als een dolle ![]() ![]() | ||||||||
the_disheaver | maandag 9 januari 2006 @ 17:32 | |||||||
| ||||||||
the_disheaver | maandag 9 januari 2006 @ 17:33 | |||||||
quote:Ik heb lekker wel data bij Brasil ![]() ![]() | ||||||||
Sandworm | maandag 9 januari 2006 @ 17:39 | |||||||
quote:En? Hoe doen ze het? ![]() | ||||||||
the_disheaver | maandag 9 januari 2006 @ 17:40 | |||||||
Nog 570 nm met koers van 152 graden voor de scoring gate, maar volgens mij klopt dat niet... (gister 23h was het +600 nm....) | ||||||||
the_disheaver | maandag 9 januari 2006 @ 17:45 | |||||||
quote:Waarschijnlijk zwemmen ze in het water van 22 graden. Gezien de snelheid zou Brunel dat ook best kunnen doen, alleen is het daar met 10 graden best koel... | ||||||||
the_disheaver | maandag 9 januari 2006 @ 17:46 | |||||||
Ze zouden toch een keer naar het zuiden moeten varen? beetje vaag... | ||||||||
WEST | maandag 9 januari 2006 @ 17:51 | |||||||
de PotC gaat nog langzamer maar heeft wel 16 graden als watertemp ![]() | ||||||||
Sandworm | maandag 9 januari 2006 @ 17:53 | |||||||
quote:Dat dacht ik gister ook al. Ik ben het even kwijt........ | ||||||||
the_disheaver | maandag 9 januari 2006 @ 18:03 | |||||||
quote:AAB1 zal het wel weten, een mailtje van vanmorgen: Mon, 09 Jan 2006 09:44:20 UTC quote:Als ze alleen maar rechtdoor hoeven te varen zou het veel minder dan 550 nm zijn. aangezien gister het nog 670 nm tot de SG (het eiland) was, en vandaag 500 zullen ze toch echt wel bij het eiland langs moeten. Is dat eigenlijk een beetje een bewoond eiland? Lekker in de middle of nowhere... Maar waarom kiezen ze voor een extreme omweg? (koers is 81 graden terwijl de snelste route op 151 graden zit. | ||||||||
azaroth | maandag 9 januari 2006 @ 18:16 | |||||||
quote:in het laatste overzicht heb je lengte en breedte omgedraaid ![]() http://www.volvooceanrace(...)situation/index.aspx hier staat dat AAB1 waarschijnlijk minder wind krijgt en er over een paar dagen een lage druk gebied van NW naar ZO over de vloot trekt. Als dat echt zo gaat, wordt het nog weer spannend ![]() | ||||||||
Sandworm | maandag 9 januari 2006 @ 20:49 | |||||||
From AAB:quote: | ||||||||
WEST | maandag 9 januari 2006 @ 22:52 | |||||||
quote:puur door het voetbal gedaan denk ik ![]() | ||||||||
hermandeperman | maandag 9 januari 2006 @ 22:57 | |||||||
quote:Mja opzich staat dat er ook best wel... ![]() quote: | ||||||||
the_disheaver | maandag 9 januari 2006 @ 22:58 | |||||||
quote:lol hmmm, maar nu heb ik geen excuus om het WK te missen... ![]() | ||||||||
the_disheaver | maandag 9 januari 2006 @ 23:04 | |||||||
quote:Vaag... Nu opeens staat er bij de uitgebreide data (van 17 h nog...) stroom opeens overal NO DATA (behalve bij de coordinaten... | ||||||||
WEST | maandag 9 januari 2006 @ 23:05 | |||||||
quote:je hebt gelijk zat ff verkeerd te lezen ![]() | ||||||||
the_disheaver | maandag 9 januari 2006 @ 23:07 | |||||||
Is de nieuwe stand er al op VS? | ||||||||
the_disheaver | maandag 9 januari 2006 @ 23:10 | |||||||
| ||||||||
the_disheaver | maandag 9 januari 2006 @ 23:13 | |||||||
AAB heeft nog steeds een erg vage koers. 73 terwijl ze een koers van 171 moeten varen voor de scoring gate (nog 543 nm). Dat is ongeveer 30 mijl minder dan 6 uur geleden... Maar ze gaan wel snel, bijna 2 keer zo snel als de rest (zelfs 3,5 keer sneller dan de PotC...) | ||||||||
the_disheaver | maandag 9 januari 2006 @ 23:15 | |||||||
![]() Die groene lijn is de circel om de Scoring Gate heen met een straal gelijk aan de afstand tussen AAB1 en de scoring gate. En ze volgen die lijn, terwijl ze juist er haaks op moeten staan... Vaag... | ||||||||
JandeHoop | maandag 9 januari 2006 @ 23:18 | |||||||
quote:De scoring gate is niet een vast punt (het is een hele lange lijn). Ze kunnen dus best wel 73 (ono) varen. Lijkt me eerder gezegd ook juisten dan 171 (zuid). Ze moeten door de gate en dan naar australie. Sterker nog ze moeten zelfs nog wat naar het noorden voor de tweede icegate. | ||||||||
the_disheaver | maandag 9 januari 2006 @ 23:21 | |||||||
quote:maar... waarom is die gate er dan? In de vorige leg was het een soort boei waar je omheen moest. De ice gate is wel een hele lang lijn. Maar de scoring gates toch niet?? | ||||||||
WEST | maandag 9 januari 2006 @ 23:22 | |||||||
AAB2 heeft de potC inmiddels op een aardig achterstand gezet ![]() | ||||||||
JandeHoop | maandag 9 januari 2006 @ 23:28 | |||||||
quote:De ice gate was een lijn van ongeveer 500 mijl. de scoring gate is nl de hele lengtegraad. Dus nog veel langer. De reden waarom die er is is om een soort tussenstand te maken en daar punten uit te delen. De vorige keer was bij brazilie en was inderdaad een korte lijn. Ze zouden ook bijvoorbeeld de evenaar kunnen nemen. De volgende zal bij Eclipse island zijn en is ook weer kort. Natuurlijk speelt media aandacht ook een rol. En aangezien er toch geen journalisten kunnen komen bij de boten op dit moment kunnen ze net zo goed een lengtegraad nemen. | ||||||||
azaroth | maandag 9 januari 2006 @ 23:34 | |||||||
wat is er aan de hand met potc ![]() | ||||||||
WEST | maandag 9 januari 2006 @ 23:38 | |||||||
quote:zo rond 18:30 leken ze wel een aanvaring gehad te hebben met AAB2 ![]() | ||||||||
Fendy | dinsdag 10 januari 2006 @ 07:54 | |||||||
quote:Schijnbaar is de wind achter hun sterker geworden, wat AAB2 de kans heeft gegeven ze in te halen ofzo... E-mail van PotC | ||||||||
Sandworm | dinsdag 10 januari 2006 @ 10:08 | |||||||
De stand van 05:00 uur vanmorgen:![]() | ||||||||
Sandworm | dinsdag 10 januari 2006 @ 10:13 | |||||||
quote: ![]() | ||||||||
Sandworm | dinsdag 10 januari 2006 @ 10:17 | |||||||
En de Brasil gaat vandaag ook weer meedoen, ze lagen vanmorgen om 05:00 uur nog wel in de haven.quote: | ||||||||
Sandworm | dinsdag 10 januari 2006 @ 11:19 | |||||||
En de stand van 11 uur:![]() | ||||||||
Sandworm | dinsdag 10 januari 2006 @ 11:26 | |||||||
En met een achterstand van 2260 mijl is de Brasil1 ook weer vertrokken! ![]() | ||||||||
hermandeperman | dinsdag 10 januari 2006 @ 11:34 | |||||||
Mooi ook om gewoon vanaf het begin van de etappe de VS heel Leg 2 af te laten spelen, op een gegeven moment zie je AAB1 echt vooruit schieten ![]() Maar wel lekker weer, als eerste bij de scoring gate ![]() | ||||||||
Sandworm | dinsdag 10 januari 2006 @ 11:54 | |||||||
quote: Met updates over de VOR, helaas wel oud nieuws, maar met mooie beelden. www.sail.tv | ||||||||
SevenWonders | dinsdag 10 januari 2006 @ 12:20 | |||||||
Ongeloveloos dat de ABN-AMRO1 zo ver voor kan liggen op de conurrenten. Wat een beetje geluk (of goed navigeren) met het weer en een snelle boot kan betekenen. 380 mijl op de nr. 2.....t | ||||||||
rubbereend | dinsdag 10 januari 2006 @ 12:24 | |||||||
van 5.00 tot 11.00 is het voor het eerst sinds tijden dat de ABN1 niet is uitgelopen op de nummer 2 ![]() ![]() | ||||||||
azaroth | dinsdag 10 januari 2006 @ 17:09 | |||||||
AAB1 heeft veel terrein verloren zeg, potc loopt ff 100 mijl in ![]() | ||||||||
SevenWonders | dinsdag 10 januari 2006 @ 17:10 | |||||||
Zoho, bijna 100 mijl toe moeten geven binnen 6 uur. Liggen die gasten stil ofzo? | ||||||||
azaroth | dinsdag 10 januari 2006 @ 17:12 | |||||||
aab1 is een heel stuk naar het zuiden gegaan, vandaar dat die anderen zoveel inlopen | ||||||||
jitzzzze | dinsdag 10 januari 2006 @ 17:15 | |||||||
quote:Maar waarom zijn ze zo'n stuk naar het zuiden gevaren? | ||||||||
Sandworm | dinsdag 10 januari 2006 @ 17:19 | |||||||
![]() | ||||||||
Sandworm | dinsdag 10 januari 2006 @ 17:22 | |||||||
quote:Er ligt een hoge druk gebied voor ze en ik denk dat ze die willen opzeilen. Maar het is wel heel radicaal, bijna 90 graden... | ||||||||
jitzzzze | dinsdag 10 januari 2006 @ 17:23 | |||||||
quote:Aha, daarom.. Ik ben niet zo'n weerkundige ![]() Maar wat je zegt, ze nemen geen halve maatregelen. | ||||||||
the_disheaver | dinsdag 10 januari 2006 @ 17:27 | |||||||
quote:Volgens mij willen ze alsnog dat eiland bewonderen... ![]() | ||||||||
Laakie | dinsdag 10 januari 2006 @ 17:30 | |||||||
Je kan zo,n move ook wel maken met zo,n voorsprong ![]() | ||||||||
Sandworm | dinsdag 10 januari 2006 @ 17:40 | |||||||
Tot nu toe heeft de navigator van de AAB1 nog niet heel vaak ongelijk gehad, dus ik neem aan dat ze weten wat ze aan het doen zijn. | ||||||||
WEST | dinsdag 10 januari 2006 @ 20:38 | |||||||
als ik zo de windpijltjes zie, gaan ze naar het zuiden om dan wat van die rode pijltjes te pakken en dus veel wind hebben ![]() | ||||||||
azaroth | dinsdag 10 januari 2006 @ 22:53 | |||||||
quote: ![]() de Antigua Sailing Week is ook vet om te zien, ik heb zelf de heineken regatta op St Maarten gevaren en dit brengt mooie herinneringen terug ![]() en dan die Mari Cha IV, wat een geile boot is dat toch ![]() | ||||||||
the_disheaver | dinsdag 10 januari 2006 @ 22:55 | |||||||
quote:Blijkbaar was het wel een scoring way'line' zodat je niet eerst naar het zuiden gaat varen om wind te krijgen. Na de volle 3,5 punt de korste route naar de meeste wind. | ||||||||
azaroth | dinsdag 10 januari 2006 @ 23:02 | |||||||
![]() jaaa aab2 3 punten in de pocket en aab1 heeft alweer wind van 20+ knopen ![]() [ Bericht 24% gewijzigd door azaroth op 10-01-2006 23:08:43 ] | ||||||||
the_disheaver | dinsdag 10 januari 2006 @ 23:08 | |||||||
| ||||||||
komrad | dinsdag 10 januari 2006 @ 23:10 | |||||||
Is er nog een tweede scoring gate of is het nu recht door naar de finish | ||||||||
the_disheaver | dinsdag 10 januari 2006 @ 23:11 | |||||||
De koers van AAB is wat normaler, zuidoost-oost. Alleen gaat het wel langzamer, PotC en AAB2 gaan 3-4 knopen sneller, en lopen vanzelfsprekend ook in op AAB1 AAB2 loopt wel verder uit op PotC. Brunel doet het met 13.6 knopen slecht. | ||||||||
the_disheaver | dinsdag 10 januari 2006 @ 23:12 | |||||||
quote:Ja, een eilandje onder zuidwest australie. Bovendien komt er nog eerder nog een ice gate aan. zie hier de coordinaten:
| ||||||||
komrad | dinsdag 10 januari 2006 @ 23:12 | |||||||
maar die ice gate is toch puur safety en dat is slechts beperkend in hoe zuidelijk je kan gaan | ||||||||
the_disheaver | dinsdag 10 januari 2006 @ 23:13 | |||||||
quote:Ja, maar daardoor kunnen ze niet rechtdoor naar Melbourne | ||||||||
komrad | dinsdag 10 januari 2006 @ 23:14 | |||||||
True hoe hard kunnen de boten zonder een onverantwoord risico op allerlei schade, kunnen ze bv in 40 knopen wind nog met het grootzeil varen/ | ||||||||
JandeHoop | dinsdag 10 januari 2006 @ 23:23 | |||||||
Ik denk dat ze met 40 knopen wind nog gewoon met een spinaker varen. (welliswaar een kleine) Pas bij 45-50 knopen komen er echt problemen. Bij meer wind zal er een trysail gezet worden. Afhankelijk natuurlijk van de koers. De boten hebben meer last van 25 knopen terwijl ze moeten opkruisen dan van 40 knopen met een lopend windje. Optimale windsnelheden liggen echter rond de 25 knopen. Veel meer wind hoeven ze niet om sneller te gaan. Dus zoeken ze zo veel mogelijk deze wind op en vermijden ze 35+ wind zo veel mogelijk. | ||||||||
JandeHoop | dinsdag 10 januari 2006 @ 23:25 | |||||||
quote:Antigua race week is de heinekenregatta maar dan in het kwadraat | ||||||||
azaroth | woensdag 11 januari 2006 @ 09:15 | |||||||
nog 2 uurtjes tot de volgende update zou aab2 het 24 uurs record gebroken hebben? om 5 uur stonden ze al op 525 mijl ![]() | ||||||||
Sandworm | woensdag 11 januari 2006 @ 09:30 | |||||||
En voor de statistieken, de stand van vanmorgen 05:00 uur![]() | ||||||||
Sandworm | woensdag 11 januari 2006 @ 09:32 | |||||||
quote:En de PotC zijn ook boven de 500, 508 Nm op precies te zijn ![]() | ||||||||
Farr40 | woensdag 11 januari 2006 @ 09:51 | |||||||
quote:het balgehalte ja ![]() | ||||||||
Sandworm | woensdag 11 januari 2006 @ 10:52 | |||||||
quote:Pfff, niets aan de hand dus! | ||||||||
Sandworm | woensdag 11 januari 2006 @ 11:13 | |||||||
En de stand van 11 uur:![]() | ||||||||
Sandworm | woensdag 11 januari 2006 @ 11:15 | |||||||
AAB2 heeft het nieuwe 24-uurs record verbeterd: 558 Nm! ![]() | ||||||||
azaroth | woensdag 11 januari 2006 @ 11:16 | |||||||
AAB2 heeft 558 mijl afgelgd de afgelopen 24 uur ![]() | ||||||||
WEST | woensdag 11 januari 2006 @ 11:27 | |||||||
![]() ![]() | ||||||||
Tu5 | woensdag 11 januari 2006 @ 11:32 | |||||||
quote:Inderdaad ja! Heb net trouwens een erg interresant artikel gelezen in de Waterkampioen, over de verschillen tussen de VO70 en de VO60! Wat zijn het toch een machtige schepen! | ||||||||
JandeHoop | woensdag 11 januari 2006 @ 11:54 | |||||||
quote:Zit daar verschil in dan ? | ||||||||
Tu5 | woensdag 11 januari 2006 @ 12:03 | |||||||
quote:Ja, Behalve natuurlijk het lengteverschil heb je in de VO70 geen waterballast meer, is er een kantelkiel, heb je meer ruimte binnenin, en is er andere verstaging gebruikt, wat 100 kg aan gewicht scheelt. Verder zijn er nog meer veranderingen, die zorgen dat volgens Bouwe Bekking (Schipper van Movistar) de VO70's 40% moeilijker te zeilen zijn.. | ||||||||
rubbereend | woensdag 11 januari 2006 @ 12:07 | |||||||
![]() ![]() | ||||||||
JandeHoop | woensdag 11 januari 2006 @ 12:58 | |||||||
quote:Volgens mij hebben de boten nog wel waterballast. Welliswaar niet meer om de stabititeit te verhogen maar wel om het achterschip zwaarder te maken (ze hebben dacht ik 1000 liter waterballast achter in de boot zitten. Op oceanrace.nl had ik daar ook een artikel over gelezen d8 ik. Zal het strax even opzoeken. eerst lunch. | ||||||||
Farr40 | woensdag 11 januari 2006 @ 13:26 | |||||||
Denk dat als je de verschillen gaat opnoemen tussen de VO70 en de VO60 dat je nog wel even bezig bent. Het zijn gewoon twee totaal verschillende soorten boten. Het enige wat ze echt gemeen hebben is dat ze drijven en ontworpen zijn voor de Volvo Ocean Race. | ||||||||
JandeHoop | woensdag 11 januari 2006 @ 13:49 | |||||||
Aaah, gevonden. http://www.oceanrace.nl/item.aspx?item=30 | ||||||||
Tu5 | woensdag 11 januari 2006 @ 14:52 | |||||||
quote:Klopt! 'T is natuurlijk niet voor niets een andere klasse geworden, maar de punten die ik noemde schoten me het eerst te binnen... | ||||||||
pfaf | woensdag 11 januari 2006 @ 14:57 | |||||||
Nice van Abn2 ![]() | ||||||||
the_disheaver | woensdag 11 januari 2006 @ 16:00 | |||||||
Ik heb de OP eens upgedate. Laat deel 8 maar komen ![]() | ||||||||
azaroth | woensdag 11 januari 2006 @ 17:12 | |||||||
563 mijl voor AAB2 ![]() | ||||||||
Sandworm | woensdag 11 januari 2006 @ 17:12 | |||||||
![]() | ||||||||
the_disheaver | woensdag 11 januari 2006 @ 17:24 | |||||||
Cijfertjes! ![]()
| ||||||||
the_disheaver | woensdag 11 januari 2006 @ 17:28 | |||||||
Movi en Potc hebben de afglopen 24h beter gedaan dan AAB1.
| ||||||||
JandeHoop | woensdag 11 januari 2006 @ 17:32 | |||||||
En volgens mij hebben de vier voorste boten ook de tweede ice gate al gehad. Ze kunnen dus nu naar het zuiden. (Tot eclipse island) | ||||||||
komrad | woensdag 11 januari 2006 @ 17:43 | |||||||
hoe is het nu met de positie van de AAB1 | ||||||||
azaroth | woensdag 11 januari 2006 @ 18:18 | |||||||
quote:ze liggen eerste ![]() | ||||||||
the_disheaver | woensdag 11 januari 2006 @ 18:41 | |||||||
quote:De voorsprong is de laatste 6 uur 5 nm geslonken ![]() | ||||||||
komrad | woensdag 11 januari 2006 @ 18:42 | |||||||
ja maar ik zie op de google maps niet meer van die zuidelijke positie, heeft dat nu nog iets opgeleverd bedoelde ik | ||||||||
the_disheaver | woensdag 11 januari 2006 @ 18:42 | |||||||
quote:Klopt. | ||||||||
the_disheaver | woensdag 11 januari 2006 @ 18:44 | |||||||
quote:Ze moesten naar de ice gate op de 42ste lengtegraad. Maar na de zuidelijke koers na de scoring gate is de snelheid niet veel meer groter geworden. Misschien was gewoon rechtdoor gaan als de andere sneller geweest. | ||||||||
Ambrosius | woensdag 11 januari 2006 @ 19:15 | |||||||
Net een klein item bij het Sportjournaal, met een gesprekje met Tienpond(t?), in het latere Sportjournaal (om 22.30) een langer item. | ||||||||
azaroth | woensdag 11 januari 2006 @ 21:42 | |||||||
vor nu op eurosport | ||||||||
Sandworm | woensdag 11 januari 2006 @ 22:39 | |||||||
quote:Nu dus! (Sportjournaal dan) Heb Eurosport gemist, was het wat? | ||||||||
azaroth | woensdag 11 januari 2006 @ 22:43 | |||||||
quote:neuh niet echt was maar een paar minuten | ||||||||
JandeHoop | woensdag 11 januari 2006 @ 22:47 | |||||||
Ik heb wel match racen gezien op eurosport. Wel leuke beelden maar een commentator die het verschil tussen een benedenboei en een bovenboei niet door heeft. Niet snapt dat mensen aan de lage kant gaan zitten met weinig wind en ook geen idee heeft wie tegen wie zeilt en er van uit gaat dat alles pre-start is. VOR heb ik gemist .... | ||||||||
hermandeperman | woensdag 11 januari 2006 @ 22:51 | |||||||
Alles weer gemist ![]() Was het wat? | ||||||||
Sandworm | woensdag 11 januari 2006 @ 22:54 | |||||||
Nu dan wel VOR in het sportjournaal..... | ||||||||
azaroth | woensdag 11 januari 2006 @ 23:10 | |||||||
jammer geen nieuwe records bij de stand van 23:00 AAB1 en 2 gaan wel het hardst ![]() | ||||||||
Sandworm | woensdag 11 januari 2006 @ 23:11 | |||||||
![]() | ||||||||
SevenWonders | woensdag 11 januari 2006 @ 23:11 | |||||||
Gaan ze trouwens in R'dam op de Nieuwe Maas racen of voor de kust bij de Hoek? | ||||||||
WEST | woensdag 11 januari 2006 @ 23:12 | |||||||
quote:hoek van holland ![]() | ||||||||
Sandworm | woensdag 11 januari 2006 @ 23:14 | |||||||
Denk wel dat de achtervolgers AAB1 dichter zullen naderen. Voor de AAB1 ligt een gebied met weinig wind. Afwachten maar! | ||||||||
JandeHoop | woensdag 11 januari 2006 @ 23:16 | |||||||
quote:' ik d8 beide. | ||||||||
azaroth | woensdag 11 januari 2006 @ 23:17 | |||||||
volgens mij is er wat stuk bij potc, want ze hebben evenveel wind als de andere boten en gaan toch een stuk langzamer | ||||||||
Sandworm | woensdag 11 januari 2006 @ 23:22 | |||||||
quote:Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Paul Cayard zei wel dat hij niet wilde pushen (hebben AAB2 wel duidelijk gedaan), maar het verschil is wel heel groot. Ze doen maar 15 knopen in 25 knopen wind. En dat terwijl de snelheid zo'n beetje gelijk kan zijn aan de windsnelheid. Afwachten maar weer. | ||||||||
Sandworm | woensdag 11 januari 2006 @ 23:32 | |||||||
quote:bron: http://net-point.nl/News/(...)tionpersonified.aspx Ook de Brunel heeft problemen, met het grootzeil. De rails is kapot en daarom varen ze met een aantal rifjes in het zeil. [ Bericht 0% gewijzigd door Sandworm op 11-01-2006 23:43:53 ] | ||||||||
rubbereend | donderdag 12 januari 2006 @ 00:57 | |||||||
gelukkig hoeft Brunel niet direct te vrezen voor Brasil | ||||||||
the_disheaver | donderdag 12 januari 2006 @ 01:09 | |||||||
quote:Jammer van die ice gate, anders was richting zuiden met wind van +50kn een oplossing ![]() | ||||||||
the_disheaver | donderdag 12 januari 2006 @ 01:10 | |||||||
quote:Nee, want brasil gaat maar 1 knoop sneller dan de aus'jes | ||||||||
the_disheaver | donderdag 12 januari 2006 @ 01:13 | |||||||
24h getallen: AAB2 gaat vergeleken met 6 uur geleden wat langzamer, 24h afstand van 550 (bepaald niet mis). AAB1 en movi stijgen naar rond de 530nm Deze leg weinig verschil in koers... | ||||||||
rubbereend | donderdag 12 januari 2006 @ 01:16 | |||||||
herhaling van SP nu | ||||||||
the_disheaver | donderdag 12 januari 2006 @ 01:23 | |||||||
quote:*kijkt online | ||||||||
rubbereend | donderdag 12 januari 2006 @ 01:39 | |||||||
was een leuk stukje ![]() | ||||||||
the_disheaver | donderdag 12 januari 2006 @ 07:30 | |||||||
| ||||||||
the_disheaver | donderdag 12 januari 2006 @ 07:30 | |||||||
quote:En dat ziet er niet uit... ![]() | ||||||||
the_disheaver | donderdag 12 januari 2006 @ 07:34 | |||||||
| ||||||||
the_disheaver | donderdag 12 januari 2006 @ 07:36 | |||||||
Aab1 gaat weer eens sneller dan kleine broer. 24h afstand gaat niet veel meer omlaag. Best hoog nog ![]() | ||||||||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 11:05 | |||||||
Movistar heeft de PotC nu ook ingehaald, wat zou er aan de hand zijn? | ||||||||
JandeHoop | donderdag 12 januari 2006 @ 11:05 | |||||||
quote:Hij is te koop. http://www.boats.com/listing/boat_details.jsp?entityid=14544611 | ||||||||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 11:09 | |||||||
![]() | ||||||||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 11:13 | |||||||
quote:7 miljoen dollar, waar hebben we het over? Maar ze is inderdaad errrruuuuug mooi ![]() | ||||||||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 11:19 | |||||||
PotC had problemen met de neerhouder, iets geraakt in het water, minder wind en het niet zo hard willen pushen van de boot. http://www.volvooceanrace.com/news/article/20060111/180547/ Maar of dat alles is? Ik vind de achterstand ineens wel groot... Edit: vol en dus hier maar weer verder: http://forum.fok.nl/topic/803498 [ Bericht 18% gewijzigd door Sandworm op 12-01-2006 11:27:26 ] |