abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 januari 2006 @ 11:23:17 #1
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_33968259
Volvo Ocean Race

Vorige Topics
Leg 2
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#7) - Leg 2 to Melbourne
In Port Race Cape Town
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2
Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006

Gerelateerde topics
[Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race Kaapstad?

De Route
Huidige leg: 2 Cape Town (Zuid-Afrika) - Melbourne (Australie) (6100 zeemijl)
Volgende In Port race: 4 Februari - In port race Melbourne
Volgende Offshore leg: 12 Februari - Melbourne - Wellington (pitstop) (ETA: 16 februari, 1450nm)
gehele race-schema | High-res afbeelding

Nederland
De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op +/- 7 juni zal de finish van de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 10 juni )nb: deze race is 1 dag vervroegd wegens een wedstrijd van Nederland op het WK voetbal), en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de en laatste leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl

Data updates
Alle data (stand in leg, positie van boten en afstand tot finish. Snelheid, koers, en weerinformatie) wordt slechts 4 maal per dag upgedate. Kort na: 05h,11h,17h,23h nl-tijd. Zowel op de website als in Virtual Spectator (zie onder) zal de nieuwe data te vinden zijn.
Technisch is het goed mogelijk om vaker informatie over de stand openbaar te maken, maar om de boten zelf geen realtime informatie over de concurrenten te geven (evenals live-weerinformatie) is er gekozen voor 4 update-momenten.

Belangrijkste Zeetermen
nm = Zeemijl = 1.852 KM
kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s
zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info'

Links
Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's)
Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) (alleen voor windows )
Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken.
Weersgegevens voor de VOR leg - Website met uitgebreide weergegevens voor de komende leg

Stop-overs
Rotterdam
Melbourne

De boten

s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper
ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen.
Bijnaam schip: "Black Betty"
s: Mike Sanderson n: Stan Honey (overige crew)
o: Kouyoumdjian

ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel.
s: Sebastien Josse n: Simon Fisher (overige crew)
o: Kouyoumdjian

Brasil 1
s: Torben Grae n: Marcel van Triest (overige crew)
o: Farr

Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson
s: Neal McDonald n: Steve Hayles (overige crew)

Movistar
s: Bouwe Bekking n: Andrew Cap (overige crew)

Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC
s: Paul Cayard n: Jules Salter (overige crew)

ING Real Estate / Brunel - Kortweg Brunel
Bijnaam schip: "Black Pearl"
s: Grant Wharington n: Matthew Humphries (overige crew)
o: Don Jones

Zeil-termen en info
Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg
Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg
Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind)

Navigatie
Coordinate Calc - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten.
GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen)
VOR in Googlemap - De huidige stand van de boten in google map geplaatst inclusief koers en scoringgates.

Samenvatting:

Leg 1
Meest opvallende was het uitvallen van Movistar en PotC direct na starten na een hevig weer voor portugal. Ook Sunergy (nu ING Brunel) had in het begin van de race problemen, maar is na een korte stop door gevaren, en finished enkele dagen later dan de rest.
De verwachte problemen met de Doldrums waren er nauwelijks, geen plotselinge windvlagen en stiltes. Sunergy die een tijd stil lag en later door de doldrums kwam had er vele malen meer last van.
Na de scoring gate waar AAB1 als eerste aankwam (en AAB2 net de 2de plaats verloor en terug viel naar de 4de plaats) kozen alle boten voor een omweg om van de drukgebied rond de zuidpool te benutten. Hierdoor werd op 2 keer toe het 24uurs record gebroken (zowel door AAB1 als 2). Afgezien dat de verschillen onderling niet erg groot waren was er nauwelijks positieveranderingen. Ericsson had in het laatste deel last van een free willy (de kantelende kiel die onbeheersbaar werd) en moest noodgedwongen vaart minderen. AAB1 verloor een uur tijd nadat ze een haai geraakt hadden (die het neit overleeft heeft...). Sunergy ver erachter kwam tenslotte nog dicht bij het 24 uursrecord. In cape town werd AAB1 eerste, AAB2 tweede en brasil derde.

In Port Race 1 Cape Town
1. ABN AMRO ONE
2. movistar
3. ABN AMRO TWO

Leg 2
In het eerste deel van de leg waren er opnieuw 2 boten met problemen. Dit maal Ericson (opnieuw de kiel) en Brasil. Brasil is na een paar dagen door gegaan, eric zal met een boot naar melbourne verscheept worden.
Sunergy komt niet goed mee met de 4 koplopers, waar AAB1 opnieuw ver vooraan ligt. Het verschil wordt na de scoring gate (waar AAB1 als eerste aankwam, en AAB2 als tweede) kleiner.
Aan deze leg zijn 2 zogenaamde ice gates toegevoegd. Dit zijn virtuele lijnen (van 500nm) die geraakt moet worden door elke boot. Hierdoor wordt voorkomen dat de vloot te ver naar het zuiden af zal varen waar naast een betere wind ook ijsbergen ronddrijven.

Koers is nu de tweede ice gate, vervolgens de 2de scoring gate onder zuid-west australie en ten slot de finish in melbourne.

De OP is hier te vinden
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  donderdag 12 januari 2006 @ 11:24:19 #2
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_33968281
En hier maar weer verder.
Sorry @ The-Disheaver, ben zo vrij geweest om je aangepaste OP te gebruiken.
pi_33968625
Ah, kan ik ook een keer TVP'en
  donderdag 12 januari 2006 @ 11:40:04 #4
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_33968794
Die Mari-Cha heeft wel het nodige meegemaakt.

De POTC had idd haar neerhouder gesloopt. Ik vraag me trouwens uberhaupt af of er ook maar een boot in de vloot is die geen stapje terug heeft gedaan. Deze boten gaan zo onwijs veel sneller als andere boten maar op een gegeven moment houdt het toch eens op. Of het materiaal houdt het niet meer vol of de mensen (ik denk dat je knettergek word als je dagen lang met 30 knopen snelheid koude spray in je gezicht krijgt)
Eigenlijk geloof ik niet dat je op zo'n boot onder deze omstandigheden 110% kan varen

[ Bericht 0% gewijzigd door Farr40 op 12-01-2006 11:54:14 ]
  donderdag 12 januari 2006 @ 12:01:21 #5
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_33969395
TVP
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  donderdag 12 januari 2006 @ 12:02:10 #6
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_33969418
teeveepeetje
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
pi_33969726
  donderdag 12 januari 2006 @ 12:32:44 #8
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_33970240
Denk dat dit trouwens ook wel een MUSTSEE is
http://team.abnamro.com/web/show/id=107902
  Moderator donderdag 12 januari 2006 @ 12:45:28 #9
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_33971103
De Piraten hebben last van "structural problems"....

Wat een verassing
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  donderdag 12 januari 2006 @ 13:06:27 #11
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_33971185
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 13:03 schreef JandeHoop het volgende:
De Piraten hebben last van "structural problems"....

Wat een verassing
Ik denk dat ze proberen te gijpen, en zoals we gezien hebben tijdens de in-port in Kaapstad zijn ze daar niet erg goed in
  donderdag 12 januari 2006 @ 13:08:51 #12
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_33971241
Vorige topic bijna 2900 views! Toch mooi wat een beetje extra media aandacht teweeg kan brengen. Had ik al gezegd dat ik blij ben dat studio sport de voetbalrechten kwijt is?
  donderdag 12 januari 2006 @ 13:16:36 #13
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_33971490
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 13:08 schreef Sandworm het volgende:
Vorige topic bijna 2900 views! Toch mooi wat een beetje extra media aandacht teweeg kan brengen. Had ik al gezegd dat ik blij ben dat studio sport de voetbalrechten kwijt is?
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  donderdag 12 januari 2006 @ 13:18:11 #14
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_33971543
PotC had toch meer problemen dan de neerhouder en weinig wind, zoals we al dachten. Ze hebben serieuze problemen met de kiel en varen op 80%.
http://www.volvooceanrace(...)ortdamage/index.aspx

Ericsson had vorige leg problemen met de kiel en nu weer. PotC idem. Waarom kunnen ze dit niet structureel oplossen?
pi_33971652
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 12:32 schreef Farr40 het volgende:
Denk dat dit trouwens ook wel een MUSTSEE is
http://team.abnamro.com/web/show/id=107902
Wat een beelden!
pi_33971662
quote:
Ik ben het totaal met je eens !
pi_33971925
Okey. Alleen AAB1, 2 en Movi nog echt in de race.

PotC serieuse problemen, brunel kan het zeil niet volledig hijsen
Eric zal per boot naar australie gaan, en brasil vaart redelijk, maar alleen een beetje grote achterstand...

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
deel  post  views
1    300    4232
2    301    2466
3    300    2858
4    300    2711
5    300    3451
6    300    2707
7    300    2896
8     16     127
totaal__________+
    2117   21448

[ Bericht 66% gewijzigd door the_disheaver op 12-01-2006 13:38:38 ]
pi_33972123
dubbel met vertraging
  donderdag 12 januari 2006 @ 13:38:04 #19
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_33972129
beetje jammer dat er een uitgestrekt hoge druk gebied tussen de boten en eclipse island ligt, anders was het duidelijk een 1 tweetje voor ABN
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
pi_33972474
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 13:18 schreef Sandworm het volgende:
PotC had toch meer problemen dan de neerhouder en weinig wind, zoals we al dachten. Ze hebben serieuze problemen met de kiel en varen op 80%.
http://www.volvooceanrace(...)ortdamage/index.aspx

Ericsson had vorige leg problemen met de kiel en nu weer. PotC idem. Waarom kunnen ze dit niet structureel oplossen?
Bij allebei de boten ging het om verschillende problemen.
Ericsson had in de eerste etappe problemen met de hydrauliek. De tweede etappe is er gewoon wat afgebroken.
De Pirates de eerste etappe problemen met de afdichting van de kiel, de tweede etappe structurele problemen bij de aanhechting van de kiel.

Overigens hebben ook de ABN AMRO boten last gehad van grote problemen alleen die voeren al veel eerder rond en hadden dus meer tijd om alles op te lossen. Ik vind het dan ook niet opmerkelijk dat de eerste drie boten die gebouwd zijn ook de eerste drie in deze etappe zijn.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 12 januari 2006 @ 15:05:56 #21
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_33975030
POTC heeft een scheur en maakt water aldus studio sprot vanmiddag

hebben nu alleen de ABN boten geen problemen gehad?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_33975389
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:05 schreef rubbereend het volgende:
POTC heeft een scheur en maakt water aldus studio sprot vanmiddag

hebben nu alleen de ABN boten geen problemen gehad?
Jepz. Nou jah, geen problemen. In ieder geval geen problemen waardoor ze langdurig vaart moesten minderen (vuur, haai)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 12 januari 2006 @ 15:17:37 #23
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_33975503
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:15 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Jepz. Nou jah, geen problemen. In ieder geval geen problemen waardoor ze langdurig vaart moesten minderen (vuur, haai)
nou het kost ze wel een plaatsje
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  donderdag 12 januari 2006 @ 16:33:50 #24
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_33978188
quote:
Overnight, Pirates of the Caribbean (Paul Cayard) was overtaken by movistar when the crew noticed cracks in the area of its keel support structure. Water was coming into the boat from those cracks and still is. The rate of water flow is manageable at this time. Paul Cayard has sent this report:

”Sail was immediately reduced. Photos and video of the cracks were recorded and sent to the designer of the boat.

”Several hours were spent discussing this issue with the designers of the boat. A certain level of comfort was achieved and we proceeded, with reduced sail, east at 12 knots through the night.
Bron: http://www.bymnews.com/new/content/view/23371/48/

Een groot deel van de tekst kenden we al van de VOR site, maar die ene regel over dat water hadden ze daar weggelaten......
  donderdag 12 januari 2006 @ 16:36:41 #25
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_33978290
quote:
Vorige topic bijna 2900 views! Toch mooi wat een beetje extra media aandacht teweeg kan brengen.
Yep!

Anderhalve maand geleden was ik qua zeilsport een volstrekte leek. Door een uitgebreid krantenartikel over de Volvo Ocean Race was ik echter verkocht: ik lees nu alles wat los en vast zit. (Dat wil overigens niet zeggen dat ik het zeilprincipe snap! Hoe kan je nou vooruit gaan als de wind van voren komt?)

Vier keer per dag volg ik met spanning de nieuwe posities op internet, de e-mails van de boten verslind ik, voor het eerst van m'n leven heb ik de Waterkampioen gekocht en ik ben nu zelfs op een chatforum te vinden! De data 7-15 juni staan in m'n agenda gegrifd, want dan komt het hele circus in mijn woonplaats Rotjeknor.

Nog een half uurtje voor de nieuwe posities doorkomen...

[ Bericht 2% gewijzigd door Landrot op 13-01-2006 09:16:52 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')