Maar het is en blijft fout.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:02 schreef marsterretje het volgende:
Ik, taalnazi, denk dat kado en buro gewoon geaccepteerde, doch wat gedateerde manieren van schrijven zijn.
Ophangen aan de hoogste boom!quote:Op donderdag 24 november 2005 13:06 schreef Taxi het volgende:
Veel gezien op Fok!: is in plaats van eens
"Er was is..."
Triest genoeg dat een docent het fout schrijft.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:06 schreef MouseOver het volgende:
Een docent wilde vorige week "bureau" op het bord schrijven. Toen hij bij de E was bedacht hij zich snel, veegde de E weg en maakte er een O van --> BURO.
Hoezo dwangmatig
quote:Op donderdag 24 november 2005 13:08 schreef Faceoff het volgende:
ach je kan je er druk om maken en proberen al die mensen te verbeteren, of je erbij neerleggen en vooral NIET MIEPEN!
Niet iedereen is een taalpurist.
5quote:Op donderdag 24 november 2005 13:08 schreef djenneke het volgende:
Ik vindt dat jij nie so moedt zijken...
tel de fouten
quote:Op donderdag 24 november 2005 13:11 schreef peaceman het volgende:
[..]
Miepen is geen goed Nederlands woord.
![]()
Het heeft niet zozeer taalpurisme te maken. De woorden die ik als voorbeeld noem zijn doorsnee woorden. Daarom is het juist zo ergerlijk dat mensen die fout blijven doen.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:08 schreef Faceoff het volgende:
Niet iedereen is een taalpurist.
Je doet alsof het mijn levensdoel geworden is.. je kan ook overdrijven...quote:Op donderdag 24 november 2005 13:21 schreef snoekiesnoek het volgende:
als je je gaat ergeren aan spelfouten op fok... dan heb je geen leven meer
quote:Op donderdag 24 november 2005 13:22 schreef wunderbaum het volgende:
Ik ken een bedrijf dat Nivoburo heet, maar ik zie net dat het failliet is. Wat wil je met die naam![]()
Het bestaat wel, als overtreffende trap van "enig". "Jij hebt echt het enigste tasje", als in "jij hebt echt het leukste tasje".quote:Op donderdag 24 november 2005 13:04 schreef peaceman het volgende:
Enigste staat niet in de Van Dale noch in het groene boekje.
Inderdaad...erg tenenkrommend...quote:Op donderdag 24 november 2005 13:20 schreef kasper het volgende:
"hun hebben" i.p.v. "zij hebben"
Zulke fouten sluipen er vaak in ja. Zoals Faroer-Eilanden. Faroer betekent al 'verre eilanden'.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:23 schreef rthls het volgende:
Een medische term die vaak fout wordt gebruikt: Het HIV-virus, terwijl de V in HIV voor virus staat.
Hij is net de 40 voorbij en geeft een sociaal vakquote:Op donderdag 24 november 2005 13:08 schreef peaceman het volgende:
[..]
Triest genoeg dat een docent het fout schrijft.
quote:Op donderdag 24 november 2005 12:54 schreef peaceman het volgende:
Iedereen kent ze wel: Taalfouten. Iedereen kan een foutje maken, maar waarom worden er toch geregeld door mensen woorden geschreven die niet bestaan? Ik erger me daar bijzonder aan. Een tikfoutje kan, maar sommige zaken....
Voorbeelden:
Nivo - dit bestaat toch echt niet en moet NIVEAU zijn
Buro - dit bestaat toch echt niet en moet BUREAU zijn
Kado - dit bestaat toch echt niet en moet CADEAU zijn
[u]Engiste[/u] -dit bestaat toch echt niet en moet ENIGE zijn
Ik werdt- dit bestaat toch echt niet en moet IK WERD zijn
Zijn er meer mensen die zich hier aan ergeren?
En wellicht kunnen jullie de lijst aanvullen.
Och, 'kado' en 'buro' vind ik nog niet zo'n ramp. Ik verbaas me vooral over de d/t-fouten. Nou ja, eigenlijk verbaas ik me al lang niet mee.quote:Op donderdag 24 november 2005 12:54 schreef peaceman het volgende:
Vul maar in.quote:Goedbeschouwd/t/dt snakten we kortgeleden nog naar Siberische vrieskou, maar inmiddels word/t/dt je door een bijdehand/t/dte havo-leerling die halverwege juli nog spectaculair in de rond/t/dte skateboardde, alweer ontactisch toegesnauwd/t/dt dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeid/t/dt; het is ook nooit goed!
Buro en nivo zijn niet gedateerd, bureau en niveau zijn dat juist omdat ze uit het Frans onleend zijn. Ze zijn vernederlandst tot nivo en buro. Dat was een tijdlang correct, tot de invoering van de, inmiddels niet meer zo, nieuwe spelling rond 1998 (?). Toen is besloten dat woorden weer geschreven dienen te worden op hun oorspronkelijke wijze. Dus kado werd weer cadeau.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:02 schreef marsterretje het volgende:
Ik, taalnazi, denk dat kado en buro gewoon geaccepteerde, doch wat gedateerde manieren van schrijven zijn.
Bij mijn weten is het nooit officieel zo geweest dat woorden als Kado en Buro mochten. Wel weet ik dat er leraren waren die het toestonden, maar dat is heel wat anders.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:27 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Buro en nivo zijn niet gedateerd, bureau en niveau zijn dat juist omdat ze uit het Frans onleend zijn. Ze zijn vernederlandst tot nivo en buro. Dat was een tijdlang correct, tot de invoering van de, inmiddels niet meer zo, nieuwe spelling rond 1998 (?). Toen is besloten dat woorden weer geschreven dienen te worden op hun oorspronkelijke wijze. Dus kado werd weer cadeau.
Zo'n docent heb ik ook. Hij weigert ook structureel de 'c' te gebruiken. Hij geeft trouwens politikologiequote:Op donderdag 24 november 2005 13:06 schreef MouseOver het volgende:
Een docent wilde vorige week "bureau" op het bord schrijven. Toen hij bij de E was bedacht hij zich snel, veegde de E weg en maakte er een O van --> BURO.
Hoezo dwangmatig
Je had voorkeursspelling (bureau) en een geaccepteerde spelling (buro). Die constructie is verdwenen.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:28 schreef peaceman het volgende:
[..]
Bij mijn weten is het nooit officieel zo geweest dat woorden als Kado en Buro mochten. Wel weet ik dat er leraren waren die het toestonden, maar dat is heel wat anders.
Oh ja, zo zat dat ja.. Gelukkig is dat afgeschaft.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:30 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Je had voorkeursspelling (bureau) en een geaccepteerde spelling (buro). Die constructie is verdwenen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.?
Bwehehehequote:Op donderdag 24 november 2005 13:08 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Ophangen aan de hoogste boom!
*poging waagt:quote:Op donderdag 24 november 2005 13:27 schreef Arcee het volgende:
Oh, even een testje:
[..]
Vul maar in.
Mensen die 'm al kennen: graag nog even voor je houden.
Wie weet ging die naar de bouwmarkt om schappen (rekjes) te halen voor in zijn boot?quote:Op donderdag 24 november 2005 13:41 schreef Taxi het volgende:
Laatst zag ik iemand ook het woord "bootschappen" opschrijven...![]()
vooruit dan maarquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.?In de KSC-soap is Bos81 mijn man en heb ik een kind met Dr_Flash.
RockNijntje is mn KSC-soap dochter.
Lid van de MamaSquad
Enigste is een vergrotende trap van enig. Vergrotende trappen staan nooit in het woordenboek.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:04 schreef peaceman het volgende:
Ach gut je bent wel een zoekertje he? Elk topic waar ik ben en jij ook kom je me afzeiken.... Beetje triest...quote:Op donderdag 24 november 2005 13:59 schreef jimjim1983 het volgende:
ja die moet natuurlijk ook wel even laten zien dat ie het foutloos kan
Vanavond als dat tenminste mag.... Ben op mijn werk..quote:
Toch vreemd dat als ik op enigste zoek ik geen antwoorden vind.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:01 schreef GoodspeeD het volgende:
[..]
Enigste is een vergrotende trap van enig. Vergrotende trappen staan nooit in het woordenboek.
enig1 (bn.)
1 waarvan er geen tweede is => uniek
2 [inf.] leuk => alleraardigst, beelderig, beeldig, doddig, honneponnig, om te stelen, snoeperig, snoezig
Enigste kun je dus opvatten als de meeste enige, of tewel de leukste. Je kunt dus stellen dat als je de enige bent, je ook de enigste bent.
Daarnaast staat in de Van Dale toch dat enigste ook goed is.
enigst (bn.)
1 [inf.] enig => uniek
Dat vind ik geen goed excuus.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:02 schreef peaceman het volgende:
Vanavond als dat tenminste mag.... Ben op mijn werk..
Idem voor "APK keuring". Ook wat dubbel.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:23 schreef rthls het volgende:
Kost niet duur, is duur, kost veel. Zo heb ik het aangeleerdEen medische term die vaak fout wordt gebruikt: Het HIV-virus, terwijl de V in HIV voor virus staat
.
quote:Op donderdag 24 november 2005 14:01 schreef peaceman het volgende:
[..]
Ach gut je bent wel een zoekertje he? Elk topic waar ik ben en jij ook kom je me afzeiken.... Beetje triest...
Dat is dan jouw probleem. Ik doe het nu niet. Als ik het doe, wil ik het goed doen en niet haastig en vooral zonder meekijkende collega's.quote:
Op 'bijdehand/t/dte' en'rond/t/dte' na zijn het allemaal normale d/t-gevallen. Die lijken me niet extreem lastig om even te doen, zie ook de andere pogingen in dit topic. Maar je moet het zelf weten.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:08 schreef peaceman het volgende:
[..]
Dat is dan jouw probleem. Ik doe het nu niet. Als ik het doe, wil ik het goed doen en niet haastig en vooral zonder meekijkende collega's.
Buiten dat valt die oefening niet onder de noemer: veel gebruikte woorden/zinnen. Maar op zich wel geinig ja.
Als je op aardigste zoekt vind je ook niets, je moet op aardig of dus enig zoeken...quote:Op donderdag 24 november 2005 14:03 schreef peaceman het volgende:
[..]
Toch vreemd dat als ik op enigste zoek ik geen antwoorden vind.
ik heb het ook gewoon ff in 5 minuten gedaan dus snap het ook niet. als je het kan dan moet je het ook zo 1-2-3 kunnen doenquote:Op donderdag 24 november 2005 14:12 schreef Arcee het volgende:
[..]
Op 'bijdehand/t/dte' en'rond/t/dte' na zijn het allemaal normale d/t-gevallen. Die lijken me niet extreem lastig om even te doen, zie ook de andere pogingen in dit topic. Maar je moet het zelf weten.
Nogmaals: vanavond en als je dat niet acceptabel vindt heb je simpelweg pech.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:12 schreef Arcee het volgende:
[..]
Op 'bijdehand/t/dte' en'rond/t/dte' na zijn het allemaal normale d/t-gevallen. Die lijken me niet extreem lastig om even te doen, zie ook de andere pogingen in dit topic. Maar je moet het zelf weten.
Naja, opzicht heeft hij wel gelijk als je enigste in dezelfde betekenis als enige zoekt. Enige staat er immers wel in. Enigste in de betekenis 'meest enige' zal er inderdaad niet in staan, vanwege de reden die jij geeft.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Als je op aardigste zoekt vind je ook niets, je moet op aardig of dus enig zoeken...
Over enigste zegt de Nederlandse Taalunie trouwens het volgende:
Het gebruik van de vorm enigst(e) is niet voor iedereen aanvaardbaar. Als u kritiek wilt vermijden, kunt u beter enig(e) gebruiken. In de vaste verbinding enigst kind is dat niet nodig.
bron
Interessant! Zo leer je nog eens watquote:Op donderdag 24 november 2005 14:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Als je op aardigste zoekt vind je ook niets, je moet op aardig of dus enig zoeken...
Over enigste zegt de Nederlandse Taalunie trouwens het volgende:
Het gebruik van de vorm enigst(e) is niet voor iedereen aanvaardbaar. Als u kritiek wilt vermijden, kunt u beter enig(e) gebruiken. In de vaste verbinding enigst kind is dat niet nodig.
bron
Precies, vind ik ook.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:15 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
ik heb het ook gewoon ff in 5 minuten gedaan dus snap het ook niet. als je het kan dan moet je het ook zo 1-2-3 kunnen doen
Waar staat dat je verplicht bent? Oh, en ik heb geen pech, hoor. Het is maar een vraag, doe er mee wat je wilt.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:15 schreef peaceman het volgende:
Nogmaals: vanavond en als je dat niet acceptabel vindt heb je simpelweg pech.
(waarom ben je trouwens als TS verplicht om dat te doen?)
verbeiden = verwachten of opwachtenquote:
Tja en ik zei dus dat ik het vanavond best wil doen. En dat schijnt heel vreemd te zijn. Jammer dan.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:19 schreef Arcee het volgende:
[..]
Waar staat dat je verplicht bent? Oh, en ik heb geen pech, hoor. Het is maar een vraag, doe er mee wat je wilt.
als je het niet aandurft kan je het gewoon zeggen hequote:Op donderdag 24 november 2005 14:23 schreef peaceman het volgende:
[..]
Tja en ik zei dus dat ik het vanavond best wil doen. En dat schijnt heel vreemd te zijn. Jammer dan.
quote:Op donderdag 24 november 2005 13:45 schreef Boschjesman het volgende:
[..]
Wie weet ging die naar de bouwmarkt om schappen (rekjes) te halen voor in zijn boot?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We wachten even op peaceman. Die heeft even wat meer tijd nodig dan de rest.quote:
Ah, ik had dus 1 fout.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:33 schreef buzzer het volgende:
[..]
Nivo, buro & kado, enigste, ik werdt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Beide zijn goed.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:45 schreef GoodspeeD het volgende:
Ik maakte trouwens altijd de fout om "ongelooflijk" te schrijven in plaats van "ongelofelijk". Ik dacht altijd dat "ongelooflijk" de juiste schrijfwijze was, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Zowieso, zoiezo, sowiezo, soieso. Ziet ze allemaal voorbij flitsen op allerlei fora.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:34 schreef Gia het volgende:
Veelvuldige fouten op Fok:
zowiezo
enigsinds
pyramide
persé
en inderdaad: werdt en hun i.p.v. zij, zijn tenenkrommend.
Sommige voorbeelden die ik hierboven schreef, worden door heel veel mensen fout gedaan.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:45 schreef GoodspeeD het volgende:
Ik maakte trouwens altijd de fout om "ongelooflijk" te schrijven in plaats van "ongelofelijk". Ik dacht altijd dat "ongelooflijk" de juiste schrijfwijze was, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Maar heeft die leraar het hersteld?quote:Op donderdag 24 november 2005 14:49 schreef Gia het volgende:
Mijn zoon had dat laatst met huiswerk. Hij moest bij woorden een i , y of ie invullen. O.a. bij piramide.
De leerkracht rekende dat fout, omdat hij dacht dat het pyramide moest zijn.
Mijn man had het nagevraagd bij collega's. Allen zeiden dat piramide met een y moest.
Ik niet, in piramide zit 'pi' en daar is een piramide op gebaseerd.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:07 schreef chibibo het volgende:
[..]
Jammer, ik vind 'pyramide' mooier. Net als 'het topic' in plaats van 'de topic'.
de topic vind ik ook echt lelijk klinken.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:07 schreef chibibo het volgende:
[..]
Jammer, ik vind 'pyramide' mooier. Net als 'het topic' in plaats van 'de topic'.
*nieuwsgierig is*quote:Op donderdag 24 november 2005 15:09 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik niet, in piramide zit 'pi' en daar is een piramide op gebaseerd.pi
Nu ben ik al positiever.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:09 schreef Arcee het volgende:
Ik niet, in piramide zit 'pi' en daar is een piramide op gebaseerd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb hem even aangepast. Zo moet hij kloppen.
Jij weet zeker niet dat zowel "de punt" als "het punt" beide goed Nederlands zijn, he? Ok, het hangt van de context af, maar uit jouw voorbeeld is die niet op te maken.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:36 schreef Xalopalyps het volgende:
Ik heb die punt
Het moet zijn: Ik heb DAT punt
Stelletje K**K**KACHEL VMBO'ERS STERF
De omtrek van de onderkant (basis) van een piramide en de hoogte van de piramide verhouden zich tot elkaar als die van de omtrek van een cirkel tot de straal van de cirkel. Omtrek basis gedeeld door twee maal de hoogte is dus pi.quote:
Heb het voorzichtig onder zijn aandacht gebracht.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:58 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar heeft die leraar het hersteld?
En wat zei hij toen?quote:Op donderdag 24 november 2005 15:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Heb het voorzichtig onder zijn aandacht gebracht.
Ik heb die punt van dat potlood afgebroken.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:36 schreef Xalopalyps het volgende:
Ik heb die punt
Hij was verbaasd, net als de collega's van mijn man. Maar hij geloofde me wel.quote:
Maar kreeg je zoon nou een fout minder in z'n huiswerk dan?quote:Op donderdag 24 november 2005 15:44 schreef Gia het volgende:
Hij was verbaasd, net als de collega's van mijn man. Maar hij geloofde me wel.
Geloof niet dat hij er verder in de klas nog iets van gezegd heeft.
Zit zo'n kind volgend jaar bij Achmea kennisquiz met onderdeel Nederlands, verliest het duizenden euro's omdat de mijnheer heeft gezegd dat piramide met een y moest.![]()
Ik denk dat je in de war bent met phiquote:Op donderdag 24 november 2005 15:26 schreef Arcee het volgende:
[..]
De omtrek van de onderkant (basis) van een piramide en de hoogte van de piramide verhouden zich tot elkaar als die van de omtrek van een cirkel tot de straal van de cirkel. Omtrek basis gedeeld door twee maal de hoogte is dus pi.
Ik weet niet of het voor elke piramide geldt, maar in ieder geval wel voor de grote piramide van Cheops:
[afbeelding]
Ze hebben dat wel eens nagemeten en het klopte echt belachelijk goed.
Wat ongelooflijk cool vind ik dat.
quote:De gebouwen van tegenwoordig tonen dat dergelijke rechthoeken, met een verhouding van 1 : 1,618, nog steeds gebruikt worden door architecten, misschien omdat deze verhouding het meest symetrisch oogt. De guldensnede zit bijvoorbeeld ook in de natuur verborgen. Het is een universele waarde.
Hoe kwam de egyptenaren aan de gulden snede? Geen idee, maar dat ze het hadden valt na te meten want ook hun architecten waren op de hoogte van deze verhouding. De granieten 'koffer' die zich in de koningskamer bevindt is gemaakt volgens de gulden snede.
De gulden snede zit ook in de piramide. Het is de afstand van de top van de piramide tot het midden van één basiszijde, gedeeld door de helft van één basiszijde.
Nou, ging niet om een cijfer of zo, dus dat doet er niet zo toe. Maar ik vond wel dat de leerkracht hierop gewezen moest worden, omdat hij anders de kinderen gewoon een woord fout aanleert.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:49 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar kreeg je zoon nou een fout minder in z'n huiswerk dan?
quote:Op donderdag 24 november 2005 15:19 schreef GoodspeeD het volgende:dat zei ikSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb hem even aangepast. Zo moet hij kloppen.
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
quote:Op donderdag 24 november 2005 15:51 schreef SlaadjeBla het volgende:
Ik denk dat je in de war bent met phi
teruggedraaidquote:Op donderdag 24 november 2005 17:09 schreef teamlead het volgende:
In het geval van kado, buro etc. is de verwarring nog wel begrijpelijk. Met de onzinnige spellingswijzigingen in de jaren tachtig zijn we van eau naar de o gegaan en dat is op een gegeven moment ook weer teruggedraait.
Ik kan me nog heftige discussies herinneren met mijn docent Nederlands over het feit dat ik bureau schreef... en een paar maanden later heb ik hem daar nog eens op gewezen toen de spelling weer werd aangepast
De overige voorbeelden uit de OP zijn gewoon triest
Ik snap het niet helemaal, bijdehand , dat eindigt toch al op een D? Waarom is het dan niet bijdehandte?quote:
Vraag van de weekquote:Op donderdag 24 november 2005 18:07 schreef Agiath het volgende:
[..]
Ik snap het niet helemaal, bijdehand , dat eindigt toch al op een D? Waarom is het dan niet bijdehandte?
Al die uitzonderingen altijdquote:Op donderdag 24 november 2005 18:48 schreef buzzer het volgende:
[..]
Vraag van de week
Wat is juist: de bijdehande / bijdehandte / bijdehante juffrouw?
Bijdehante is de correcte vorm. Bijvoeglijke naamwoorden die eindigen op een b of d behouden gewoonlijk die eindmedeklinker als ze gevolgd worden door een buigings-e. U schrijft dus de anäerobe (anäeroob) bacterie en de brede (breed) weg. Als u die regel toepast op het bijvoeglijk naamwoord bijdehand, zou u de bijdehande juffrouw moeten schrijven. Bijdehand vormt echter een uitzondering op de regel en krijgt een t in de verbogen vorm. Het bijvoeglijk naamwoord bijdehand is ontstaan uit de voorzetselgroep bij de hand, die gebruikt werd in zinnen als Mijn tante was erg bij de hand. Doordat de d in bijdehand altijd als een t werd uitgesproken, wordt het woord in de verbogen vorm ook met een t geschreven.
U schrijft dus de bijdehante juffrouw, maar een bijdehand kind in de onverbogen vorm. Ook de vergrotende trap van bijdehand wordt met een t gespeld: bijdehanter. In de overtreffende trap schrijft u dan weer een d, zoals in de bijdehandste leraar.
bron: http://taaltelefoon.vlaan(...)eweek/bijdehante.htm
als ik snel typ dan doe ik dat nog wel eens per ongelukquote:Op donderdag 24 november 2005 18:10 schreef Agiath het volgende:
Het ergste vind ik trouwes zij/zei door elkaar halen...
In der daad, lekker duidelijkquote:Op donderdag 24 november 2005 18:48 schreef buzzer het volgende:
[..]
Vraag van de week
Wat is juist: de bijdehande / bijdehandte / bijdehante juffrouw?
Bijdehante is de correcte vorm. Bijvoeglijke naamwoorden die eindigen op een b of d behouden gewoonlijk die eindmedeklinker als ze gevolgd worden door een buigings-e. U schrijft dus de anäerobe (anäeroob) bacterie en de brede (breed) weg. Als u die regel toepast op het bijvoeglijk naamwoord bijdehand, zou u de bijdehande juffrouw moeten schrijven. Bijdehand vormt echter een uitzondering op de regel en krijgt een t in de verbogen vorm. Het bijvoeglijk naamwoord bijdehand is ontstaan uit de voorzetselgroep bij de hand, die gebruikt werd in zinnen als Mijn tante was erg bij de hand. Doordat de d in bijdehand altijd als een t werd uitgesproken, wordt het woord in de verbogen vorm ook met een t geschreven.
U schrijft dus de bijdehante juffrouw, maar een bijdehand kind in de onverbogen vorm. Ook de vergrotende trap van bijdehand wordt met een t gespeld: bijdehanter. In de overtreffende trap schrijft u dan weer een d, zoals in de bijdehandste leraar.
bron: http://taaltelefoon.vlaan(...)eweek/bijdehante.htm
Klopt, want typefout is 1 woord.quote:Op donderdag 24 november 2005 18:58 schreef vicz het volgende:
Ik vind juist alle excuses die worden bedacht om al die schrijf fouten goed te praten het ergst:
- Het is maar een forum
- Een type foutje kan gebeuren. (werdt is geen type fout)
Zelf ben ik trouwens niet altijd even foutloos.
Naja, opzicht kan ik nog wel lachen om "als je de enige bent, ben je ook de enigste".quote:Op donderdag 24 november 2005 18:58 schreef vicz het volgende:
Ik vind juist alle excuses die worden bedacht om al die schrijf fouten goed te praten het ergst:
- Het is maar een forum
- Een type foutje kan gebeuren. (werdt is geen type fout)
Zelf ben ik trouwens niet altijd even foutloos.
Er is maar 1 pagina.quote:Op vrijdag 25 november 2005 00:44 schreef Shakes het volgende:
Zag nu pas dat er drie pagina's waren...
quote:
Kan allebei. De/Die potloodpunt, het/dat punt op de landkaart.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:36 schreef Xalopalyps het volgende:
Ik heb die punt
Gloeiende gloeiende ik moet eerst lezen en dan pas postenquote:Op donderdag 24 november 2005 15:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb die punt van dat potlood afgebroken.
Of
Ik heb dat punt voor mijn biologie-proefwerk.
Kan allebei dus.
quote:
Ongelooflijk en ongelovelijk, ook veelgemaakte fouten.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:26 schreef Arcee het volgende:
[...]
Wat ongelooflijk cool vind ik dat.
Toch kun je ook daar nog over twisten.quote:Op donderdag 24 november 2005 23:47 schreef GoodspeeD het volgende:
[..]
Naja, opzicht kan ik nog wel lachen om "als je de enige bent, ben je ook de enigste".
Er zijn toch geen leukere mensen?quote:Op zaterdag 26 november 2005 11:13 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Toch kun je ook daar nog over twisten.
Ander voorbeeld: kan iemand die per definitie niet leuk is, toch de leukste zijn wanneer hij alleen is?![]()
Ongelovelijk is fout, maar ongelooflijk en ongelofelijk zijn allebei goed.quote:Op zaterdag 26 november 2005 11:10 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ongelooflijk en ongelovelijk, ook veelgemaakte fouten.
Moet zijn: ongelofelijk.
nee maar enig welquote:Op donderdag 24 november 2005 13:04 schreef peaceman het volgende:
Zie je! Ik ben ook al besmet met dat lostrekvirus!quote:Op zondag 27 november 2005 14:34 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
CPU-cycli of CPUcycli
CPU is een zelfstandig naamwoord en geen bijvoegelijk.
Nee, vervang word maar eens voor het werkwoord lopenquote:Op zondag 27 november 2005 14:41 schreef Avalanche.. het volgende:
Goedbeschouwd snakten we kortgeleden nog naar Siberische vrieskou, maar inmiddels wordt je door een bijdehante havo-leerling die halverwege juli nog spectaculair in de rondte skateboardde, alweer ontactisch toegesnauwd dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeidt; het is ook nooit goed!
Volgens mij is het hier wordt je omdat je hier niet onderwerp in de zin is.
Barbeque - Barbecuequote:Op donderdag 24 november 2005 12:54 schreef peaceman het volgende:
Iedereen kent ze wel: Taalfouten. Iedereen kan een foutje maken, maar waarom worden er toch geregeld door mensen woorden geschreven die niet bestaan? Ik erger me daar bijzonder aan. Een tikfoutje kan, maar sommige zaken....
Voorbeelden:
Nivo - dit bestaat toch echt niet en moet NIVEAU zijn
Buro - dit bestaat toch echt niet en moet BUREAU zijn
Kado - dit bestaat toch echt niet en moet CADEAU zijn
Enigste -dit bestaat toch echt niet en moet ENIGE zijn
Ik werdt- dit bestaat toch echt niet en moet IK WERD zijn
En wellicht kunnen jullie de lijst aanvullen.
Fout, Avalanche.. heeft gelijk.quote:Op zondag 27 november 2005 15:00 schreef Agiath het volgende:
Nee, vervang word maar eens voor het werkwoord lopen
loopt je is toch ook niet goed?
Frikandel en Frikadel zijn twee verschillende dingen, Frikandel is (dacht ik) dat lange ding en Frikadel is in belgie iets met gehakt? Toch?quote:Op zondag 27 november 2005 15:24 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Frikandel - Frikadel (alvast bij deze: ik boycot Van Dale, dus kom daar niet mee aanzetten)
Correct.quote:Op zondag 27 november 2005 15:28 schreef ChrisJX het volgende:
Overigens is het niet gek dat mensen sommige woorden verkeerd schrijven. Ik ben in 1994 van de basisschool gegaan en heb de laatste wijzigingen van 1995 en 2005 dus grotendeels gemist. Product of produkt? Geen ideeIk neig naar het eerste.
Dat is wat Van Dale je wijs wil makenquote:Op zondag 27 november 2005 15:30 schreef Agiath het volgende:
Frikandel en Frikadel zijn twee verschillende dingen, Frikandel is (dacht ik) dat lange ding en Frikadel is in belgie iets met gehakt? Toch?
Dat is toch niet erg, in de loop van de eeuwen zijn we al zoveel dingen anders gaan schrijven en noemen, het hoort er gewoon bij, ik zie niet waarom je bij dit onbelangrijke woord dan zo gaat flippen en boycotten.quote:Op zondag 27 november 2005 15:33 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Dat is wat Van Dale je wijs wil maken
Ik heb een Wolters Koenen uit 1982 en daar staat frikadel als correcte schrijfwijze voor 1) ons langwerpige staafje separatorvlees en 2) een Belgisch ding met gehakt. Frikandel is onbekend. Maar omdat iedereen wel frikandel zegt (dus met die n) meent Van Dale dat de schrijfwijze maar aangepast moet worden
Inderdaad, 'frikandel' bestaat gewoon niet.quote:Op zondag 27 november 2005 15:33 schreef ChrisJX het volgende:
Dat is wat Van Dale je wijs wil maken
Ik heb een Wolters Koenen uit 1982 en daar staat frikadel als correcte schrijfwijze voor ons langwerpige staafje separatorvlees e Frikandel is onbekend. Maar omdat iedereen wel frikandel zegt (dus met die n) meent Van Dale dat de schrijfwijze maar aangepast moet worden
Wie bepaalt of iets niet bestaat?quote:Op zondag 27 november 2005 15:38 schreef Arcee het volgende:
[..]
Inderdaad, 'frikandel' bestaat gewoon niet.
'Fricandeau' wel, trouwens.
bepaaltquote:Op zondag 27 november 2005 15:41 schreef Agiath het volgende:
Wie bepaald of iets niet bestaat?
Ik ook, vanavond op m'n bord.quote:Op zondag 27 november 2005 15:41 schreef Agiath het volgende:
Wie bepaald of iets niet bestaat?
Het woordenboek of de mensen?
Ik blijf gewoon frikandel gebruiken....
Op zondagen mag dit te vergeven zijn toch?quote:
Frikandel bestaat gewoon niet, maar meneer Van Dale denkt dat hij zomaar alles kan veranderen en iedereen neemt het nog over ookquote:Op zondag 27 november 2005 15:37 schreef Agiath het volgende:
Dat is toch niet erg, in de loop van de eeuwen zijn we al zoveel dingen anders gaan schrijven en noemen, het hoort er gewoon bij, ik zie niet waarom je bij dit onbelangrijke woord dan zo gaat flippen en boycotten.
Helaas.quote:Op zondag 27 november 2005 15:44 schreef Agiath het volgende:
Op zondagen mag dit te vergeven zijn toch?![]()
croquetjes lijkt me nu niet echt eetbaar.quote:Op zondag 27 november 2005 15:44 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Frikandel bestaat gewoon niet, maar meneer Van Dale denkt dat hij zomaar alles kan veranderen en iedereen neemt het nog over ook
Ik stel trouwens voor dat we ook weer croquetjes gaan eten
Ja nog effe, wil je ook weer Nederlansche gaan schrijven of gaan we maar meteen in spijkerschrift dingen noteren, je moet met je tijd meegaan....quote:Op zondag 27 november 2005 15:44 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Frikandel bestaat gewoon niet, maar meneer Van Dale denkt dat hij zomaar alles kan veranderen en iedereen neemt het nog over ook
Ik stel trouwens voor dat we ook weer croquetjes gaan eten
Dat is ook veel te koud!quote:Op zondag 27 november 2005 15:46 schreef ChrisJX het volgende:
Je zegt immers ook niet "Winters gaan wij naar het strand."
Nou, juist niet, want dan zou je in winterkleren naar het strand gaan.quote:
'meelurken' ook.quote:Op zondag 27 november 2005 16:12 schreef ChrisJX het volgende:
Nachecken is ook een mooie contaminatie.
quote:Op zondag 27 november 2005 15:36 schreef Arcee het volgende:
Overigens hadden alleen jimjim1983, Ladylike en Avalanche.. de zin goed. Het ging mij trouwens vooral om "wordt je". De rest was bijzaak.
Hoewel "bijdehante" ook een lastige is.voor jimjim1983, Ladylike en Avalanche...
quote:Op zondag 27 november 2005 23:27 schreef gelly het volgende:
Zo man, ik zou willen dat ik de helft zo stoer was als jou. Dat zou al wat zijn.
Zoals dit bijvoorbeeld. *Ril.*quote:Op maandag 28 november 2005 11:03 schreef wendytje het volgende:
hier in limbabwe zit iemand "langs" je.........
hoe vaak ik dat al heb proberen uit te leggen.....
quote:Op maandag 28 november 2005 10:30 schreef r4uz het volgende:
Een hoop mensen gaan wandelen.Moet zijn: Een hoop mensen gaat wandelen.
Net zoals een aantal mensen; is ook enkelvoud. Dat zijn ook van die veelgemaakte fouten.
Dat is toch juist typisch Brabants...Heb ooit een docente gehad op de universiteit die dat constant zei; "Wil je even langs Thijs gaan zitten?'. Echt tenenkrommend!quote:Op maandag 28 november 2005 11:03 schreef wendytje het volgende:
hier in limbabwe zit iemand "langs" je.........
hoe vaak ik dat al heb proberen uit te leggen.....
Wat is er fout aan? Het is "de doolhof".quote:Op maandag 28 november 2005 14:22 schreef vidivici het volgende:
De betoverde doolhof van ravensburger. Als dat al de voorbeelden zijn die kinderen krijgen.
Leuk gevonden.. zou idd in die vorm kunnen, helaas gebruiken mensen "enigste" vaak als ze "enige" bedoelen... en dat heeft niets met "enig" te makenquote:Op donderdag 24 november 2005 13:56 schreef melluk het volgende:
enigste komt van het woord enig...
overtreffende trap heet dat toch?
enig-eniger-enigst
Yep, de doolhof is goed. Klinkt inderdaad vreemd in de oren, maar het moet wel zo.quote:Op maandag 28 november 2005 14:22 schreef vidivici het volgende:
De betoverde doolhof van ravensburger. Als dat al de voorbeelden zijn die kinderen krijgen.
quote:Op maandag 28 november 2005 14:22 schreef vidivici het volgende:
Brabants én Limburgsquote:Op maandag 28 november 2005 11:17 schreef Serendips het volgende:
Dat is toch juist typisch Brabants...Heb ooit een docente gehad op de universiteit die dat constant zei; "Wil je even langs Thijs gaan zitten?'. Echt tenenkrommend!![]()
"Ik ga effe leggen!" klinkt ook behoorlijk stom als je geen kip bent.quote:Op maandag 28 november 2005 17:33 schreef ChrisJX het volgende:
Irritant wordt het als iemand vraag of je opzie kan sjoeven of een bietje wil gaan verzitten.
Net als APK-Keuring, terwijl de K al voor Keuring staat. Zo ook het ABS-Systeemquote:Op donderdag 24 november 2005 13:23 schreef rthls het volgende:
Kost niet duur, is duur, kost veel. Zo heb ik het aangeleerdEen medische term die vaak fout wordt gebruikt: Het HIV-virus, terwijl de V in HIV voor virus staat
.
Ik vatte 'm verkeerd op.....In eerste instantie dacht ik dat je bedoelde dat iemand heel nodig even naar de wc moest...quote:Op maandag 28 november 2005 22:20 schreef Gia het volgende:
[..]
"Ik ga effe leggen!" klinkt ook behoorlijk stom als je geen kip bent.
Laatst bij een Neuroloog in brabant:quote:Op maandag 28 november 2005 17:33 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Brabants én Limburgs
Tja, het zijn dialectuitdrukkingen. Zolang het bij een paar blijft en het op zich om normale woorden gaat, heb ik er geen last van. Irritant wordt het als iemand vraag of je opzie kan sjoeven of een bietje wil gaan verzitten.
pa·ra·noia1 (de ~ (v.))quote:
Ik zag allemaal wedijverige homo's voor mequote:Op maandag 28 november 2005 23:40 schreef Hi_flyer het volgende:
aarsrivalen
Paranoia is de aandoening.quote:Op dinsdag 29 november 2005 06:56 schreef lizardtattoo het volgende:
[..]
pa·ra·noia1 (de ~ (v.))
1 achtervolgingswaanzin
pa·ra·noia2 (bn.)
1 [inf.] paranoïde
Volgens http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=paranoia mag het![]()
Wat grappig. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat data eigenlijk meervoud isquote:Op dinsdag 29 november 2005 10:50 schreef Quarks het volgende:
[..]
Misschien dat het tegenwoordig wel geaccepteerd is, net als: "data wordt opgeslagen" i.p.v "data worden opgeslagen".
denk je niet dat het zoiets als 's winters gaan wij naar het strand is? en dus ook 's zomers, alleen is dat lastig te ontdekken als je het uitspreekt.quote:Op zondag 27 november 2005 15:46 schreef ChrisJX het volgende:
"Zomers gaan wij naar het strand."
Bovenstaande zin betekent dat je op een zomerse manier naar het strand gaat. Bedoel je dat je in de zomer naar het strand gaat, dan moet het zijn " 's Zomers gaan wij naar het strand." Je zegt immers ook niet "Winters gaan wij naar het strand."
quote:Op zondag 27 november 2005 15:36 schreef Arcee het volgende:
Overigens hadden alleen jimjim1983, Ladylike en Avalanche.. de zin goed. Het ging mij trouwens vooral om "wordt je". De rest was bijzaak.
Hoewel "bijdehante" ook een lastige is.voor jimjim1983, Ladylike en Avalanche...
Moet je eens in Rotjeknor komen. Als ze moe zijn gaan ze daar effe leggen. En dan uitgesproken met zo'n harde G!quote:Op maandag 28 november 2005 23:23 schreef Serendips het volgende:
[..]
Ik vatte 'm verkeerd op.....In eerste instantie dacht ik dat je bedoelde dat iemand heel nodig even naar de wc moest...![]()
In het latijn, waar 'onze' data vandaan komt wel; in het engels, wat tegenwoordig meer gebruikt wordt is het enkelvoud.quote:Op dinsdag 29 november 2005 10:56 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Wat grappig. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat data eigenlijk meervoud is
Een overtreffende trap is dan helemala niet van toepassing. Je kan niet meer enig hebben ofzo.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:56 schreef melluk het volgende:
enigste komt van het woord enig...
overtreffende trap heet dat toch?
enig-eniger-enigst
"Goh Adèle, wat heb jij een enige hoed"quote:Op donderdag 24 november 2005 13:04 schreef peaceman het volgende:
Dacht het niet; misschien te verklaren vanuit woorden als 'commercie'.quote:Op dinsdag 29 november 2005 19:19 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Is dit geen oude schrijfwijze? Dan kan ik me deze fout namelijk goed voorstellen
Klopt, Eniger dan enige kan toch niet.quote:Op dinsdag 29 november 2005 19:19 schreef yootje het volgende:
[..]
Een overtreffende trap is dan helemala niet van toepassing. Je kan niet meer enig hebben ofzo.
Jij bent enigquote:Op dinsdag 29 november 2005 19:19 schreef yootje het volgende:
[..]
Een overtreffende trap is dan helemala niet van toepassing. Je kan niet meer enig hebben ofzo.
In de betekenis van 'leuk' wel ja.quote:Op dinsdag 29 november 2005 20:26 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Jij bent enig
Ik ben eniger
Deze topic is het enigst
Overtreffende trap dus.
Daar ging het toch ook overquote:Op dinsdag 29 november 2005 20:30 schreef Quarks het volgende:
[..]
In de betekenis van 'leuk' wel ja.
Oh, ik dacht dat het over 'enige' ging.quote:
Leg uit. Hoe kom je dan bij "email"?quote:
Had je 'wordt je' ook zo beredeneerd?quote:
vast welquote:Op woensdag 30 november 2005 00:25 schreef Arcee het volgende:
[..]
Had je 'wordt je' ook zo beredeneerd?
ik kon hem al sinds mijn twaalfde.quote:Op woensdag 30 november 2005 13:54 schreef TripleBee het volgende:
Het verschil tussen kennen en kunnen kennen we niet.
Als in: Die persoon kan ik niet.
Praten er echt veel mensen zo?quote:Op woensdag 30 november 2005 14:10 schreef TripleBee het volgende:
Ja idd, die verspreking is ook een klasieker
yep.quote:Op woensdag 30 november 2005 14:13 schreef Quarks het volgende:
[..]
Praten er echt veel mensen zo?
Ik heb nog nooit iemand dat horen zeggen, laat staan schrijven.
osdorp posse - Orgineel Amsterdams:quote:Op woensdag 30 november 2005 14:22 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
yep.
volgens mij is het Amsterdams. tenminste, de mensen die ik ken die het zeggen die praten ook het platst
quote:<snip>
en het verschil tussen kennen, kannen, kunnen we niet!
<snip>
ik schrijf het gewoon op en bijna altijd schrijf ik het dan goed. als ik er echt over na ga denken dan maak ik fouten.quote:
Persoonlijk vinden ook, als inquote:Op zondag 27 november 2005 16:12 schreef ChrisJX het volgende:
Nachecken is ook een mooie contaminatie.
quote:Op woensdag 30 november 2005 14:42 schreef Rewimo het volgende:
Net aan de telefoon:
"Sorry dat ik u even interpreteer, maar..."
En LCD-scherm.quote:Net als APK-Keuring, terwijl de K al voor Keuring staat. Zo ook het ABS-Systeem
Of mensen die zeggen: "Dat kost xx eurocent".quote:Op donderdag 1 december 2005 09:26 schreef zatoichi het volgende:
Ik irriteer me zie je ook vaak.
Waar ik echt kotsneigingen van krijg is het woord euri. "Het kost 500 euri." gadverdamme
Wat is daar mis mee? Het is een wederkerend werkwoord.quote:Op donderdag 1 december 2005 09:26 schreef zatoichi het volgende:
Ik irriteer me zie je ook vaak.
Het is 'ik erger me' of 'iets irriteert me'quote:Op donderdag 1 december 2005 17:39 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee? Het is een wederkerend werkwoord.
Ik besef me zie je inderdaad ook vaakquote:Op donderdag 1 december 2005 17:53 schreef Quarks het volgende:
Het is 'ik erger me' of 'iets irriteert me'
Net zoals het: 'ik realiseer me' of 'ik besef dat' is.
Volgens mij bezorg je jezelf dan één of andere huidirritatie.quote:Op donderdag 1 december 2005 17:59 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ik besef me zie je inderdaad ook vaak
Maar 'ik irriteer me aan iets' is volgens mij niet fout
Dat klopt. Enigste is namelijk de overtreffende trap van enig. (Dat is een enig (leuk) kind. Peter is het enigste (leukste) kind van allemaal).quote:Op donderdag 24 november 2005 13:04 schreef peaceman het volgende:
Dat is juist de grap, irriteren is dat niet, maar wordt wel zo gebruikt.quote:Op donderdag 1 december 2005 17:39 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee? Het is een wederkerend werkwoord.
Je irriteert je niet aan iets, maar iets irriteert je. Als je je aan iets irriteert, loop je tegen een brandnetel aan ofzoquote:Op donderdag 1 december 2005 17:59 schreef Rewimo het volgende:
Ik besef me zie je inderdaad ook vaak
Maar 'ik irriteer me aan iets' is volgens mij niet fout
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |