Ik heb die punt van dat potlood afgebroken.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:36 schreef Xalopalyps het volgende:
Ik heb die punt
Het moet zijn: Ik heb DAT punt
Stelletje K**K**KACHEL VMBO'ERS STERF
Hij was verbaasd, net als de collega's van mijn man. Maar hij geloofde me wel.quote:
Maar kreeg je zoon nou een fout minder in z'n huiswerk dan?quote:Op donderdag 24 november 2005 15:44 schreef Gia het volgende:
Hij was verbaasd, net als de collega's van mijn man. Maar hij geloofde me wel.
Geloof niet dat hij er verder in de klas nog iets van gezegd heeft.
Zit zo'n kind volgend jaar bij Achmea kennisquiz met onderdeel Nederlands, verliest het duizenden euro's omdat de mijnheer heeft gezegd dat piramide met een y moest.![]()
Ik denk dat je in de war bent met phiquote:Op donderdag 24 november 2005 15:26 schreef Arcee het volgende:
[..]
De omtrek van de onderkant (basis) van een piramide en de hoogte van de piramide verhouden zich tot elkaar als die van de omtrek van een cirkel tot de straal van de cirkel. Omtrek basis gedeeld door twee maal de hoogte is dus pi.
Ik weet niet of het voor elke piramide geldt, maar in ieder geval wel voor de grote piramide van Cheops:
[afbeelding]
Ze hebben dat wel eens nagemeten en het klopte echt belachelijk goed.
Wat ongelooflijk cool vind ik dat.
quote:De gebouwen van tegenwoordig tonen dat dergelijke rechthoeken, met een verhouding van 1 : 1,618, nog steeds gebruikt worden door architecten, misschien omdat deze verhouding het meest symetrisch oogt. De guldensnede zit bijvoorbeeld ook in de natuur verborgen. Het is een universele waarde.
Hoe kwam de egyptenaren aan de gulden snede? Geen idee, maar dat ze het hadden valt na te meten want ook hun architecten waren op de hoogte van deze verhouding. De granieten 'koffer' die zich in de koningskamer bevindt is gemaakt volgens de gulden snede.
De gulden snede zit ook in de piramide. Het is de afstand van de top van de piramide tot het midden van één basiszijde, gedeeld door de helft van één basiszijde.
Nou, ging niet om een cijfer of zo, dus dat doet er niet zo toe. Maar ik vond wel dat de leerkracht hierop gewezen moest worden, omdat hij anders de kinderen gewoon een woord fout aanleert.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:49 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar kreeg je zoon nou een fout minder in z'n huiswerk dan?
quote:Op donderdag 24 november 2005 15:19 schreef GoodspeeD het volgende:dat zei ikSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb hem even aangepast. Zo moet hij kloppen.
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
quote:Op donderdag 24 november 2005 15:51 schreef SlaadjeBla het volgende:
Ik denk dat je in de war bent met phi
teruggedraaidquote:Op donderdag 24 november 2005 17:09 schreef teamlead het volgende:
In het geval van kado, buro etc. is de verwarring nog wel begrijpelijk. Met de onzinnige spellingswijzigingen in de jaren tachtig zijn we van eau naar de o gegaan en dat is op een gegeven moment ook weer teruggedraait.
Ik kan me nog heftige discussies herinneren met mijn docent Nederlands over het feit dat ik bureau schreef... en een paar maanden later heb ik hem daar nog eens op gewezen toen de spelling weer werd aangepast
De overige voorbeelden uit de OP zijn gewoon triest
Ik snap het niet helemaal, bijdehand , dat eindigt toch al op een D? Waarom is het dan niet bijdehandte?quote:
Vraag van de weekquote:Op donderdag 24 november 2005 18:07 schreef Agiath het volgende:
[..]
Ik snap het niet helemaal, bijdehand , dat eindigt toch al op een D? Waarom is het dan niet bijdehandte?
Al die uitzonderingen altijdquote:Op donderdag 24 november 2005 18:48 schreef buzzer het volgende:
[..]
Vraag van de week
Wat is juist: de bijdehande / bijdehandte / bijdehante juffrouw?
Bijdehante is de correcte vorm. Bijvoeglijke naamwoorden die eindigen op een b of d behouden gewoonlijk die eindmedeklinker als ze gevolgd worden door een buigings-e. U schrijft dus de anäerobe (anäeroob) bacterie en de brede (breed) weg. Als u die regel toepast op het bijvoeglijk naamwoord bijdehand, zou u de bijdehande juffrouw moeten schrijven. Bijdehand vormt echter een uitzondering op de regel en krijgt een t in de verbogen vorm. Het bijvoeglijk naamwoord bijdehand is ontstaan uit de voorzetselgroep bij de hand, die gebruikt werd in zinnen als Mijn tante was erg bij de hand. Doordat de d in bijdehand altijd als een t werd uitgesproken, wordt het woord in de verbogen vorm ook met een t geschreven.
U schrijft dus de bijdehante juffrouw, maar een bijdehand kind in de onverbogen vorm. Ook de vergrotende trap van bijdehand wordt met een t gespeld: bijdehanter. In de overtreffende trap schrijft u dan weer een d, zoals in de bijdehandste leraar.
bron: http://taaltelefoon.vlaan(...)eweek/bijdehante.htm
als ik snel typ dan doe ik dat nog wel eens per ongelukquote:Op donderdag 24 november 2005 18:10 schreef Agiath het volgende:
Het ergste vind ik trouwes zij/zei door elkaar halen...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |