Ik heb die punt van dat potlood afgebroken.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:36 schreef Xalopalyps het volgende:
Ik heb die punt
Het moet zijn: Ik heb DAT punt
Stelletje K**K**KACHEL VMBO'ERS STERF
Hij was verbaasd, net als de collega's van mijn man. Maar hij geloofde me wel.quote:
Maar kreeg je zoon nou een fout minder in z'n huiswerk dan?quote:Op donderdag 24 november 2005 15:44 schreef Gia het volgende:
Hij was verbaasd, net als de collega's van mijn man. Maar hij geloofde me wel.
Geloof niet dat hij er verder in de klas nog iets van gezegd heeft.
Zit zo'n kind volgend jaar bij Achmea kennisquiz met onderdeel Nederlands, verliest het duizenden euro's omdat de mijnheer heeft gezegd dat piramide met een y moest.![]()
Ik denk dat je in de war bent met phiquote:Op donderdag 24 november 2005 15:26 schreef Arcee het volgende:
[..]
De omtrek van de onderkant (basis) van een piramide en de hoogte van de piramide verhouden zich tot elkaar als die van de omtrek van een cirkel tot de straal van de cirkel. Omtrek basis gedeeld door twee maal de hoogte is dus pi.
Ik weet niet of het voor elke piramide geldt, maar in ieder geval wel voor de grote piramide van Cheops:
[afbeelding]
Ze hebben dat wel eens nagemeten en het klopte echt belachelijk goed.
Wat ongelooflijk cool vind ik dat.
quote:De gebouwen van tegenwoordig tonen dat dergelijke rechthoeken, met een verhouding van 1 : 1,618, nog steeds gebruikt worden door architecten, misschien omdat deze verhouding het meest symetrisch oogt. De guldensnede zit bijvoorbeeld ook in de natuur verborgen. Het is een universele waarde.
Hoe kwam de egyptenaren aan de gulden snede? Geen idee, maar dat ze het hadden valt na te meten want ook hun architecten waren op de hoogte van deze verhouding. De granieten 'koffer' die zich in de koningskamer bevindt is gemaakt volgens de gulden snede.
De gulden snede zit ook in de piramide. Het is de afstand van de top van de piramide tot het midden van één basiszijde, gedeeld door de helft van één basiszijde.
Nou, ging niet om een cijfer of zo, dus dat doet er niet zo toe. Maar ik vond wel dat de leerkracht hierop gewezen moest worden, omdat hij anders de kinderen gewoon een woord fout aanleert.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:49 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar kreeg je zoon nou een fout minder in z'n huiswerk dan?
quote:Op donderdag 24 november 2005 15:19 schreef GoodspeeD het volgende:dat zei ikSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb hem even aangepast. Zo moet hij kloppen.
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
quote:Op donderdag 24 november 2005 15:51 schreef SlaadjeBla het volgende:
Ik denk dat je in de war bent met phi
teruggedraaidquote:Op donderdag 24 november 2005 17:09 schreef teamlead het volgende:
In het geval van kado, buro etc. is de verwarring nog wel begrijpelijk. Met de onzinnige spellingswijzigingen in de jaren tachtig zijn we van eau naar de o gegaan en dat is op een gegeven moment ook weer teruggedraait.
Ik kan me nog heftige discussies herinneren met mijn docent Nederlands over het feit dat ik bureau schreef... en een paar maanden later heb ik hem daar nog eens op gewezen toen de spelling weer werd aangepast
De overige voorbeelden uit de OP zijn gewoon triest
Ik snap het niet helemaal, bijdehand , dat eindigt toch al op een D? Waarom is het dan niet bijdehandte?quote:
Vraag van de weekquote:Op donderdag 24 november 2005 18:07 schreef Agiath het volgende:
[..]
Ik snap het niet helemaal, bijdehand , dat eindigt toch al op een D? Waarom is het dan niet bijdehandte?
Al die uitzonderingen altijdquote:Op donderdag 24 november 2005 18:48 schreef buzzer het volgende:
[..]
Vraag van de week
Wat is juist: de bijdehande / bijdehandte / bijdehante juffrouw?
Bijdehante is de correcte vorm. Bijvoeglijke naamwoorden die eindigen op een b of d behouden gewoonlijk die eindmedeklinker als ze gevolgd worden door een buigings-e. U schrijft dus de anäerobe (anäeroob) bacterie en de brede (breed) weg. Als u die regel toepast op het bijvoeglijk naamwoord bijdehand, zou u de bijdehande juffrouw moeten schrijven. Bijdehand vormt echter een uitzondering op de regel en krijgt een t in de verbogen vorm. Het bijvoeglijk naamwoord bijdehand is ontstaan uit de voorzetselgroep bij de hand, die gebruikt werd in zinnen als Mijn tante was erg bij de hand. Doordat de d in bijdehand altijd als een t werd uitgesproken, wordt het woord in de verbogen vorm ook met een t geschreven.
U schrijft dus de bijdehante juffrouw, maar een bijdehand kind in de onverbogen vorm. Ook de vergrotende trap van bijdehand wordt met een t gespeld: bijdehanter. In de overtreffende trap schrijft u dan weer een d, zoals in de bijdehandste leraar.
bron: http://taaltelefoon.vlaan(...)eweek/bijdehante.htm
als ik snel typ dan doe ik dat nog wel eens per ongelukquote:Op donderdag 24 november 2005 18:10 schreef Agiath het volgende:
Het ergste vind ik trouwes zij/zei door elkaar halen...
In der daad, lekker duidelijkquote:Op donderdag 24 november 2005 18:48 schreef buzzer het volgende:
[..]
Vraag van de week
Wat is juist: de bijdehande / bijdehandte / bijdehante juffrouw?
Bijdehante is de correcte vorm. Bijvoeglijke naamwoorden die eindigen op een b of d behouden gewoonlijk die eindmedeklinker als ze gevolgd worden door een buigings-e. U schrijft dus de anäerobe (anäeroob) bacterie en de brede (breed) weg. Als u die regel toepast op het bijvoeglijk naamwoord bijdehand, zou u de bijdehande juffrouw moeten schrijven. Bijdehand vormt echter een uitzondering op de regel en krijgt een t in de verbogen vorm. Het bijvoeglijk naamwoord bijdehand is ontstaan uit de voorzetselgroep bij de hand, die gebruikt werd in zinnen als Mijn tante was erg bij de hand. Doordat de d in bijdehand altijd als een t werd uitgesproken, wordt het woord in de verbogen vorm ook met een t geschreven.
U schrijft dus de bijdehante juffrouw, maar een bijdehand kind in de onverbogen vorm. Ook de vergrotende trap van bijdehand wordt met een t gespeld: bijdehanter. In de overtreffende trap schrijft u dan weer een d, zoals in de bijdehandste leraar.
bron: http://taaltelefoon.vlaan(...)eweek/bijdehante.htm
Klopt, want typefout is 1 woord.quote:Op donderdag 24 november 2005 18:58 schreef vicz het volgende:
Ik vind juist alle excuses die worden bedacht om al die schrijf fouten goed te praten het ergst:
- Het is maar een forum
- Een type foutje kan gebeuren. (werdt is geen type fout)
Zelf ben ik trouwens niet altijd even foutloos.
Naja, opzicht kan ik nog wel lachen om "als je de enige bent, ben je ook de enigste".quote:Op donderdag 24 november 2005 18:58 schreef vicz het volgende:
Ik vind juist alle excuses die worden bedacht om al die schrijf fouten goed te praten het ergst:
- Het is maar een forum
- Een type foutje kan gebeuren. (werdt is geen type fout)
Zelf ben ik trouwens niet altijd even foutloos.
Er is maar 1 pagina.quote:Op vrijdag 25 november 2005 00:44 schreef Shakes het volgende:
Zag nu pas dat er drie pagina's waren...
quote:
Kan allebei. De/Die potloodpunt, het/dat punt op de landkaart.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:36 schreef Xalopalyps het volgende:
Ik heb die punt
Het moet zijn: Ik heb DAT punt
Stelletje K**K**KACHEL VMBO'ERS STERF
Gloeiende gloeiende ik moet eerst lezen en dan pas postenquote:Op donderdag 24 november 2005 15:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb die punt van dat potlood afgebroken.
Of
Ik heb dat punt voor mijn biologie-proefwerk.
Kan allebei dus.
quote:
Ongelooflijk en ongelovelijk, ook veelgemaakte fouten.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:26 schreef Arcee het volgende:
[...]
Wat ongelooflijk cool vind ik dat.
Toch kun je ook daar nog over twisten.quote:Op donderdag 24 november 2005 23:47 schreef GoodspeeD het volgende:
[..]
Naja, opzicht kan ik nog wel lachen om "als je de enige bent, ben je ook de enigste".
Er zijn toch geen leukere mensen?quote:Op zaterdag 26 november 2005 11:13 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Toch kun je ook daar nog over twisten.
Ander voorbeeld: kan iemand die per definitie niet leuk is, toch de leukste zijn wanneer hij alleen is?![]()
Ongelovelijk is fout, maar ongelooflijk en ongelofelijk zijn allebei goed.quote:Op zaterdag 26 november 2005 11:10 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ongelooflijk en ongelovelijk, ook veelgemaakte fouten.
Moet zijn: ongelofelijk.
nee maar enig welquote:Op donderdag 24 november 2005 13:04 schreef peaceman het volgende:
Enigste staat niet in de Van Dale noch in het groene boekje.
Zie je! Ik ben ook al besmet met dat lostrekvirus!quote:Op zondag 27 november 2005 14:34 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
CPU-cycli of CPUcycli
CPU is een zelfstandig naamwoord en geen bijvoegelijk.
Nee, vervang word maar eens voor het werkwoord lopenquote:Op zondag 27 november 2005 14:41 schreef Avalanche.. het volgende:
Goedbeschouwd snakten we kortgeleden nog naar Siberische vrieskou, maar inmiddels wordt je door een bijdehante havo-leerling die halverwege juli nog spectaculair in de rondte skateboardde, alweer ontactisch toegesnauwd dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeidt; het is ook nooit goed!
Volgens mij is het hier wordt je omdat je hier niet onderwerp in de zin is.
Barbeque - Barbecuequote:Op donderdag 24 november 2005 12:54 schreef peaceman het volgende:
Iedereen kent ze wel: Taalfouten. Iedereen kan een foutje maken, maar waarom worden er toch geregeld door mensen woorden geschreven die niet bestaan? Ik erger me daar bijzonder aan. Een tikfoutje kan, maar sommige zaken....
Voorbeelden:
Nivo - dit bestaat toch echt niet en moet NIVEAU zijn
Buro - dit bestaat toch echt niet en moet BUREAU zijn
Kado - dit bestaat toch echt niet en moet CADEAU zijn
Enigste -dit bestaat toch echt niet en moet ENIGE zijn
Ik werdt- dit bestaat toch echt niet en moet IK WERD zijn
Zijn er meer mensen die zich hier aan ergeren?
En wellicht kunnen jullie de lijst aanvullen.
Fout, Avalanche.. heeft gelijk.quote:Op zondag 27 november 2005 15:00 schreef Agiath het volgende:
Nee, vervang word maar eens voor het werkwoord lopen
loopt je is toch ook niet goed?
Frikandel en Frikadel zijn twee verschillende dingen, Frikandel is (dacht ik) dat lange ding en Frikadel is in belgie iets met gehakt? Toch?quote:Op zondag 27 november 2005 15:24 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Frikandel - Frikadel (alvast bij deze: ik boycot Van Dale, dus kom daar niet mee aanzetten)
Correct.quote:Op zondag 27 november 2005 15:28 schreef ChrisJX het volgende:
Overigens is het niet gek dat mensen sommige woorden verkeerd schrijven. Ik ben in 1994 van de basisschool gegaan en heb de laatste wijzigingen van 1995 en 2005 dus grotendeels gemist. Product of produkt? Geen ideeIk neig naar het eerste.
Dat is wat Van Dale je wijs wil makenquote:Op zondag 27 november 2005 15:30 schreef Agiath het volgende:
Frikandel en Frikadel zijn twee verschillende dingen, Frikandel is (dacht ik) dat lange ding en Frikadel is in belgie iets met gehakt? Toch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |