Maar het is en blijft fout.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:02 schreef marsterretje het volgende:
Ik, taalnazi, denk dat kado en buro gewoon geaccepteerde, doch wat gedateerde manieren van schrijven zijn.
Ophangen aan de hoogste boom!quote:Op donderdag 24 november 2005 13:06 schreef Taxi het volgende:
Veel gezien op Fok!: is in plaats van eens
"Er was is..."
Triest genoeg dat een docent het fout schrijft.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:06 schreef MouseOver het volgende:
Een docent wilde vorige week "bureau" op het bord schrijven. Toen hij bij de E was bedacht hij zich snel, veegde de E weg en maakte er een O van --> BURO.
Hoezo dwangmatig
quote:Op donderdag 24 november 2005 13:08 schreef Faceoff het volgende:
ach je kan je er druk om maken en proberen al die mensen te verbeteren, of je erbij neerleggen en vooral NIET MIEPEN!
Niet iedereen is een taalpurist.
5quote:Op donderdag 24 november 2005 13:08 schreef djenneke het volgende:
Ik vindt dat jij nie so moedt zijken...
tel de fouten
quote:Op donderdag 24 november 2005 13:11 schreef peaceman het volgende:
[..]
Miepen is geen goed Nederlands woord.
![]()
Het heeft niet zozeer taalpurisme te maken. De woorden die ik als voorbeeld noem zijn doorsnee woorden. Daarom is het juist zo ergerlijk dat mensen die fout blijven doen.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:08 schreef Faceoff het volgende:
Niet iedereen is een taalpurist.
Je doet alsof het mijn levensdoel geworden is.. je kan ook overdrijven...quote:Op donderdag 24 november 2005 13:21 schreef snoekiesnoek het volgende:
als je je gaat ergeren aan spelfouten op fok... dan heb je geen leven meer
quote:Op donderdag 24 november 2005 13:22 schreef wunderbaum het volgende:
Ik ken een bedrijf dat Nivoburo heet, maar ik zie net dat het failliet is. Wat wil je met die naam![]()
Het bestaat wel, als overtreffende trap van "enig". "Jij hebt echt het enigste tasje", als in "jij hebt echt het leukste tasje".quote:Op donderdag 24 november 2005 13:04 schreef peaceman het volgende:
Enigste staat niet in de Van Dale noch in het groene boekje.
Inderdaad...erg tenenkrommend...quote:Op donderdag 24 november 2005 13:20 schreef kasper het volgende:
"hun hebben" i.p.v. "zij hebben"
Zulke fouten sluipen er vaak in ja. Zoals Faroer-Eilanden. Faroer betekent al 'verre eilanden'.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:23 schreef rthls het volgende:
Een medische term die vaak fout wordt gebruikt: Het HIV-virus, terwijl de V in HIV voor virus staat.
Hij is net de 40 voorbij en geeft een sociaal vakquote:Op donderdag 24 november 2005 13:08 schreef peaceman het volgende:
[..]
Triest genoeg dat een docent het fout schrijft.
quote:Op donderdag 24 november 2005 12:54 schreef peaceman het volgende:
Iedereen kent ze wel: Taalfouten. Iedereen kan een foutje maken, maar waarom worden er toch geregeld door mensen woorden geschreven die niet bestaan? Ik erger me daar bijzonder aan. Een tikfoutje kan, maar sommige zaken....
Voorbeelden:
Nivo - dit bestaat toch echt niet en moet NIVEAU zijn
Buro - dit bestaat toch echt niet en moet BUREAU zijn
Kado - dit bestaat toch echt niet en moet CADEAU zijn
[u]Engiste[/u] -dit bestaat toch echt niet en moet ENIGE zijn
Ik werdt- dit bestaat toch echt niet en moet IK WERD zijn
Zijn er meer mensen die zich hier aan ergeren?
En wellicht kunnen jullie de lijst aanvullen.
Och, 'kado' en 'buro' vind ik nog niet zo'n ramp. Ik verbaas me vooral over de d/t-fouten. Nou ja, eigenlijk verbaas ik me al lang niet mee.quote:Op donderdag 24 november 2005 12:54 schreef peaceman het volgende:
Zijn er meer mensen die zich hier aan ergeren?
Vul maar in.quote:Goedbeschouwd/t/dt snakten we kortgeleden nog naar Siberische vrieskou, maar inmiddels word/t/dt je door een bijdehand/t/dte havo-leerling die halverwege juli nog spectaculair in de rond/t/dte skateboardde, alweer ontactisch toegesnauwd/t/dt dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeid/t/dt; het is ook nooit goed!
Buro en nivo zijn niet gedateerd, bureau en niveau zijn dat juist omdat ze uit het Frans onleend zijn. Ze zijn vernederlandst tot nivo en buro. Dat was een tijdlang correct, tot de invoering van de, inmiddels niet meer zo, nieuwe spelling rond 1998 (?). Toen is besloten dat woorden weer geschreven dienen te worden op hun oorspronkelijke wijze. Dus kado werd weer cadeau.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:02 schreef marsterretje het volgende:
Ik, taalnazi, denk dat kado en buro gewoon geaccepteerde, doch wat gedateerde manieren van schrijven zijn.
Bij mijn weten is het nooit officieel zo geweest dat woorden als Kado en Buro mochten. Wel weet ik dat er leraren waren die het toestonden, maar dat is heel wat anders.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:27 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Buro en nivo zijn niet gedateerd, bureau en niveau zijn dat juist omdat ze uit het Frans onleend zijn. Ze zijn vernederlandst tot nivo en buro. Dat was een tijdlang correct, tot de invoering van de, inmiddels niet meer zo, nieuwe spelling rond 1998 (?). Toen is besloten dat woorden weer geschreven dienen te worden op hun oorspronkelijke wijze. Dus kado werd weer cadeau.
Zo'n docent heb ik ook. Hij weigert ook structureel de 'c' te gebruiken. Hij geeft trouwens politikologiequote:Op donderdag 24 november 2005 13:06 schreef MouseOver het volgende:
Een docent wilde vorige week "bureau" op het bord schrijven. Toen hij bij de E was bedacht hij zich snel, veegde de E weg en maakte er een O van --> BURO.
Hoezo dwangmatig
Je had voorkeursspelling (bureau) en een geaccepteerde spelling (buro). Die constructie is verdwenen.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:28 schreef peaceman het volgende:
[..]
Bij mijn weten is het nooit officieel zo geweest dat woorden als Kado en Buro mochten. Wel weet ik dat er leraren waren die het toestonden, maar dat is heel wat anders.
Oh ja, zo zat dat ja.. Gelukkig is dat afgeschaft.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:30 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Je had voorkeursspelling (bureau) en een geaccepteerde spelling (buro). Die constructie is verdwenen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.?
Bwehehehequote:Op donderdag 24 november 2005 13:08 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Ophangen aan de hoogste boom!
*poging waagt:quote:Op donderdag 24 november 2005 13:27 schreef Arcee het volgende:
Oh, even een testje:
[..]
Vul maar in.
Mensen die 'm al kennen: graag nog even voor je houden.
Wie weet ging die naar de bouwmarkt om schappen (rekjes) te halen voor in zijn boot?quote:Op donderdag 24 november 2005 13:41 schreef Taxi het volgende:
Laatst zag ik iemand ook het woord "bootschappen" opschrijven...![]()
vooruit dan maarquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.?In de KSC-soap is Bos81 mijn man en heb ik een kind met Dr_Flash.
RockNijntje is mn KSC-soap dochter.
Lid van de MamaSquad
Enigste is een vergrotende trap van enig. Vergrotende trappen staan nooit in het woordenboek.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:04 schreef peaceman het volgende:
Enigste staat niet in de Van Dale noch in het groene boekje.
Ach gut je bent wel een zoekertje he? Elk topic waar ik ben en jij ook kom je me afzeiken.... Beetje triest...quote:Op donderdag 24 november 2005 13:59 schreef jimjim1983 het volgende:
ja die moet natuurlijk ook wel even laten zien dat ie het foutloos kan
Vanavond als dat tenminste mag.... Ben op mijn werk..quote:
Toch vreemd dat als ik op enigste zoek ik geen antwoorden vind.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:01 schreef GoodspeeD het volgende:
[..]
Enigste is een vergrotende trap van enig. Vergrotende trappen staan nooit in het woordenboek.
enig1 (bn.)
1 waarvan er geen tweede is => uniek
2 [inf.] leuk => alleraardigst, beelderig, beeldig, doddig, honneponnig, om te stelen, snoeperig, snoezig
Enigste kun je dus opvatten als de meeste enige, of tewel de leukste. Je kunt dus stellen dat als je de enige bent, je ook de enigste bent.
Daarnaast staat in de Van Dale toch dat enigste ook goed is.
enigst (bn.)
1 [inf.] enig => uniek
Dat vind ik geen goed excuus.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:02 schreef peaceman het volgende:
Vanavond als dat tenminste mag.... Ben op mijn werk..
Idem voor "APK keuring". Ook wat dubbel.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:23 schreef rthls het volgende:
Kost niet duur, is duur, kost veel. Zo heb ik het aangeleerdEen medische term die vaak fout wordt gebruikt: Het HIV-virus, terwijl de V in HIV voor virus staat
.
quote:Op donderdag 24 november 2005 14:01 schreef peaceman het volgende:
[..]
Ach gut je bent wel een zoekertje he? Elk topic waar ik ben en jij ook kom je me afzeiken.... Beetje triest...
Dat is dan jouw probleem. Ik doe het nu niet. Als ik het doe, wil ik het goed doen en niet haastig en vooral zonder meekijkende collega's.quote:
Op 'bijdehand/t/dte' en'rond/t/dte' na zijn het allemaal normale d/t-gevallen. Die lijken me niet extreem lastig om even te doen, zie ook de andere pogingen in dit topic. Maar je moet het zelf weten.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:08 schreef peaceman het volgende:
[..]
Dat is dan jouw probleem. Ik doe het nu niet. Als ik het doe, wil ik het goed doen en niet haastig en vooral zonder meekijkende collega's.
Buiten dat valt die oefening niet onder de noemer: veel gebruikte woorden/zinnen. Maar op zich wel geinig ja.
Als je op aardigste zoekt vind je ook niets, je moet op aardig of dus enig zoeken...quote:Op donderdag 24 november 2005 14:03 schreef peaceman het volgende:
[..]
Toch vreemd dat als ik op enigste zoek ik geen antwoorden vind.
ik heb het ook gewoon ff in 5 minuten gedaan dus snap het ook niet. als je het kan dan moet je het ook zo 1-2-3 kunnen doenquote:Op donderdag 24 november 2005 14:12 schreef Arcee het volgende:
[..]
Op 'bijdehand/t/dte' en'rond/t/dte' na zijn het allemaal normale d/t-gevallen. Die lijken me niet extreem lastig om even te doen, zie ook de andere pogingen in dit topic. Maar je moet het zelf weten.
Nogmaals: vanavond en als je dat niet acceptabel vindt heb je simpelweg pech.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:12 schreef Arcee het volgende:
[..]
Op 'bijdehand/t/dte' en'rond/t/dte' na zijn het allemaal normale d/t-gevallen. Die lijken me niet extreem lastig om even te doen, zie ook de andere pogingen in dit topic. Maar je moet het zelf weten.
Naja, opzicht heeft hij wel gelijk als je enigste in dezelfde betekenis als enige zoekt. Enige staat er immers wel in. Enigste in de betekenis 'meest enige' zal er inderdaad niet in staan, vanwege de reden die jij geeft.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Als je op aardigste zoekt vind je ook niets, je moet op aardig of dus enig zoeken...
Over enigste zegt de Nederlandse Taalunie trouwens het volgende:
Het gebruik van de vorm enigst(e) is niet voor iedereen aanvaardbaar. Als u kritiek wilt vermijden, kunt u beter enig(e) gebruiken. In de vaste verbinding enigst kind is dat niet nodig.
bron
Interessant! Zo leer je nog eens watquote:Op donderdag 24 november 2005 14:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Als je op aardigste zoekt vind je ook niets, je moet op aardig of dus enig zoeken...
Over enigste zegt de Nederlandse Taalunie trouwens het volgende:
Het gebruik van de vorm enigst(e) is niet voor iedereen aanvaardbaar. Als u kritiek wilt vermijden, kunt u beter enig(e) gebruiken. In de vaste verbinding enigst kind is dat niet nodig.
bron
Precies, vind ik ook.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:15 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
ik heb het ook gewoon ff in 5 minuten gedaan dus snap het ook niet. als je het kan dan moet je het ook zo 1-2-3 kunnen doen
Waar staat dat je verplicht bent? Oh, en ik heb geen pech, hoor. Het is maar een vraag, doe er mee wat je wilt.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:15 schreef peaceman het volgende:
Nogmaals: vanavond en als je dat niet acceptabel vindt heb je simpelweg pech.
(waarom ben je trouwens als TS verplicht om dat te doen?)
verbeiden = verwachten of opwachtenquote:
Tja en ik zei dus dat ik het vanavond best wil doen. En dat schijnt heel vreemd te zijn. Jammer dan.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:19 schreef Arcee het volgende:
[..]
Waar staat dat je verplicht bent? Oh, en ik heb geen pech, hoor. Het is maar een vraag, doe er mee wat je wilt.
als je het niet aandurft kan je het gewoon zeggen hequote:Op donderdag 24 november 2005 14:23 schreef peaceman het volgende:
[..]
Tja en ik zei dus dat ik het vanavond best wil doen. En dat schijnt heel vreemd te zijn. Jammer dan.
quote:Op donderdag 24 november 2005 13:45 schreef Boschjesman het volgende:
[..]
Wie weet ging die naar de bouwmarkt om schappen (rekjes) te halen voor in zijn boot?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We wachten even op peaceman. Die heeft even wat meer tijd nodig dan de rest.quote:
Ah, ik had dus 1 fout.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:33 schreef buzzer het volgende:
[..]
Nivo, buro & kado, enigste, ik werdt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Beide zijn goed.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:45 schreef GoodspeeD het volgende:
Ik maakte trouwens altijd de fout om "ongelooflijk" te schrijven in plaats van "ongelofelijk". Ik dacht altijd dat "ongelooflijk" de juiste schrijfwijze was, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Zowieso, zoiezo, sowiezo, soieso. Ziet ze allemaal voorbij flitsen op allerlei fora.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:34 schreef Gia het volgende:
Veelvuldige fouten op Fok:
zowiezo
enigsinds
pyramide
persé
en inderdaad: werdt en hun i.p.v. zij, zijn tenenkrommend.
Sommige voorbeelden die ik hierboven schreef, worden door heel veel mensen fout gedaan.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:45 schreef GoodspeeD het volgende:
Ik maakte trouwens altijd de fout om "ongelooflijk" te schrijven in plaats van "ongelofelijk". Ik dacht altijd dat "ongelooflijk" de juiste schrijfwijze was, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Maar heeft die leraar het hersteld?quote:Op donderdag 24 november 2005 14:49 schreef Gia het volgende:
Mijn zoon had dat laatst met huiswerk. Hij moest bij woorden een i , y of ie invullen. O.a. bij piramide.
De leerkracht rekende dat fout, omdat hij dacht dat het pyramide moest zijn.
Mijn man had het nagevraagd bij collega's. Allen zeiden dat piramide met een y moest.
Ik niet, in piramide zit 'pi' en daar is een piramide op gebaseerd.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:07 schreef chibibo het volgende:
[..]
Jammer, ik vind 'pyramide' mooier. Net als 'het topic' in plaats van 'de topic'.
de topic vind ik ook echt lelijk klinken.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:07 schreef chibibo het volgende:
[..]
Jammer, ik vind 'pyramide' mooier. Net als 'het topic' in plaats van 'de topic'.
*nieuwsgierig is*quote:Op donderdag 24 november 2005 15:09 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik niet, in piramide zit 'pi' en daar is een piramide op gebaseerd.pi
Nu ben ik al positiever.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:09 schreef Arcee het volgende:
Ik niet, in piramide zit 'pi' en daar is een piramide op gebaseerd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb hem even aangepast. Zo moet hij kloppen.
Jij weet zeker niet dat zowel "de punt" als "het punt" beide goed Nederlands zijn, he? Ok, het hangt van de context af, maar uit jouw voorbeeld is die niet op te maken.quote:Op donderdag 24 november 2005 13:36 schreef Xalopalyps het volgende:
Ik heb die punt
Het moet zijn: Ik heb DAT punt
Stelletje K**K**KACHEL VMBO'ERS STERF
De omtrek van de onderkant (basis) van een piramide en de hoogte van de piramide verhouden zich tot elkaar als die van de omtrek van een cirkel tot de straal van de cirkel. Omtrek basis gedeeld door twee maal de hoogte is dus pi.quote:
Heb het voorzichtig onder zijn aandacht gebracht.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:58 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar heeft die leraar het hersteld?
En wat zei hij toen?quote:Op donderdag 24 november 2005 15:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Heb het voorzichtig onder zijn aandacht gebracht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |