Dat is toch niet erg, in de loop van de eeuwen zijn we al zoveel dingen anders gaan schrijven en noemen, het hoort er gewoon bij, ik zie niet waarom je bij dit onbelangrijke woord dan zo gaat flippen en boycotten.quote:Op zondag 27 november 2005 15:33 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Dat is wat Van Dale je wijs wil maken
Ik heb een Wolters Koenen uit 1982 en daar staat frikadel als correcte schrijfwijze voor 1) ons langwerpige staafje separatorvlees en 2) een Belgisch ding met gehakt. Frikandel is onbekend. Maar omdat iedereen wel frikandel zegt (dus met die n) meent Van Dale dat de schrijfwijze maar aangepast moet worden
Inderdaad, 'frikandel' bestaat gewoon niet.quote:Op zondag 27 november 2005 15:33 schreef ChrisJX het volgende:
Dat is wat Van Dale je wijs wil maken
Ik heb een Wolters Koenen uit 1982 en daar staat frikadel als correcte schrijfwijze voor ons langwerpige staafje separatorvlees e Frikandel is onbekend. Maar omdat iedereen wel frikandel zegt (dus met die n) meent Van Dale dat de schrijfwijze maar aangepast moet worden
Wie bepaalt of iets niet bestaat?quote:Op zondag 27 november 2005 15:38 schreef Arcee het volgende:
[..]
Inderdaad, 'frikandel' bestaat gewoon niet.
'Fricandeau' wel, trouwens.
bepaaltquote:Op zondag 27 november 2005 15:41 schreef Agiath het volgende:
Wie bepaald of iets niet bestaat?
Ik ook, vanavond op m'n bord.quote:Op zondag 27 november 2005 15:41 schreef Agiath het volgende:
Wie bepaald of iets niet bestaat?
Het woordenboek of de mensen?
Ik blijf gewoon frikandel gebruiken....
Op zondagen mag dit te vergeven zijn toch?quote:
Frikandel bestaat gewoon niet, maar meneer Van Dale denkt dat hij zomaar alles kan veranderen en iedereen neemt het nog over ookquote:Op zondag 27 november 2005 15:37 schreef Agiath het volgende:
Dat is toch niet erg, in de loop van de eeuwen zijn we al zoveel dingen anders gaan schrijven en noemen, het hoort er gewoon bij, ik zie niet waarom je bij dit onbelangrijke woord dan zo gaat flippen en boycotten.
Helaas.quote:Op zondag 27 november 2005 15:44 schreef Agiath het volgende:
Op zondagen mag dit te vergeven zijn toch?![]()
croquetjes lijkt me nu niet echt eetbaar.quote:Op zondag 27 november 2005 15:44 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Frikandel bestaat gewoon niet, maar meneer Van Dale denkt dat hij zomaar alles kan veranderen en iedereen neemt het nog over ook
Ik stel trouwens voor dat we ook weer croquetjes gaan eten
Ja nog effe, wil je ook weer Nederlansche gaan schrijven of gaan we maar meteen in spijkerschrift dingen noteren, je moet met je tijd meegaan....quote:Op zondag 27 november 2005 15:44 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Frikandel bestaat gewoon niet, maar meneer Van Dale denkt dat hij zomaar alles kan veranderen en iedereen neemt het nog over ook
Ik stel trouwens voor dat we ook weer croquetjes gaan eten
Dat is ook veel te koud!quote:Op zondag 27 november 2005 15:46 schreef ChrisJX het volgende:
Je zegt immers ook niet "Winters gaan wij naar het strand."
Nou, juist niet, want dan zou je in winterkleren naar het strand gaan.quote:
'meelurken' ook.quote:Op zondag 27 november 2005 16:12 schreef ChrisJX het volgende:
Nachecken is ook een mooie contaminatie.
quote:Op zondag 27 november 2005 15:36 schreef Arcee het volgende:
Overigens hadden alleen jimjim1983, Ladylike en Avalanche.. de zin goed. Het ging mij trouwens vooral om "wordt je". De rest was bijzaak.
Hoewel "bijdehante" ook een lastige is.voor jimjim1983, Ladylike en Avalanche...
quote:Op zondag 27 november 2005 23:27 schreef gelly het volgende:
Zo man, ik zou willen dat ik de helft zo stoer was als jou. Dat zou al wat zijn.
Zoals dit bijvoorbeeld. *Ril.*quote:Op maandag 28 november 2005 11:03 schreef wendytje het volgende:
hier in limbabwe zit iemand "langs" je.........
hoe vaak ik dat al heb proberen uit te leggen.....
quote:Op maandag 28 november 2005 10:30 schreef r4uz het volgende:
Een hoop mensen gaan wandelen.Moet zijn: Een hoop mensen gaat wandelen.
Net zoals een aantal mensen; is ook enkelvoud. Dat zijn ook van die veelgemaakte fouten.
Dat is toch juist typisch Brabants...Heb ooit een docente gehad op de universiteit die dat constant zei; "Wil je even langs Thijs gaan zitten?'. Echt tenenkrommend!quote:Op maandag 28 november 2005 11:03 schreef wendytje het volgende:
hier in limbabwe zit iemand "langs" je.........
hoe vaak ik dat al heb proberen uit te leggen.....
Wat is er fout aan? Het is "de doolhof".quote:Op maandag 28 november 2005 14:22 schreef vidivici het volgende:
De betoverde doolhof van ravensburger. Als dat al de voorbeelden zijn die kinderen krijgen.
Leuk gevonden.. zou idd in die vorm kunnen, helaas gebruiken mensen "enigste" vaak als ze "enige" bedoelen... en dat heeft niets met "enig" te makenquote:Op donderdag 24 november 2005 13:56 schreef melluk het volgende:
enigste komt van het woord enig...
overtreffende trap heet dat toch?
enig-eniger-enigst
Yep, de doolhof is goed. Klinkt inderdaad vreemd in de oren, maar het moet wel zo.quote:Op maandag 28 november 2005 14:22 schreef vidivici het volgende:
De betoverde doolhof van ravensburger. Als dat al de voorbeelden zijn die kinderen krijgen.
quote:Op maandag 28 november 2005 14:22 schreef vidivici het volgende:
Brabants én Limburgsquote:Op maandag 28 november 2005 11:17 schreef Serendips het volgende:
Dat is toch juist typisch Brabants...Heb ooit een docente gehad op de universiteit die dat constant zei; "Wil je even langs Thijs gaan zitten?'. Echt tenenkrommend!![]()
"Ik ga effe leggen!" klinkt ook behoorlijk stom als je geen kip bent.quote:Op maandag 28 november 2005 17:33 schreef ChrisJX het volgende:
Irritant wordt het als iemand vraag of je opzie kan sjoeven of een bietje wil gaan verzitten.
Net als APK-Keuring, terwijl de K al voor Keuring staat. Zo ook het ABS-Systeemquote:Op donderdag 24 november 2005 13:23 schreef rthls het volgende:
Kost niet duur, is duur, kost veel. Zo heb ik het aangeleerdEen medische term die vaak fout wordt gebruikt: Het HIV-virus, terwijl de V in HIV voor virus staat
.
Ik vatte 'm verkeerd op.....In eerste instantie dacht ik dat je bedoelde dat iemand heel nodig even naar de wc moest...quote:Op maandag 28 november 2005 22:20 schreef Gia het volgende:
[..]
"Ik ga effe leggen!" klinkt ook behoorlijk stom als je geen kip bent.
Laatst bij een Neuroloog in brabant:quote:Op maandag 28 november 2005 17:33 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Brabants én Limburgs
Tja, het zijn dialectuitdrukkingen. Zolang het bij een paar blijft en het op zich om normale woorden gaat, heb ik er geen last van. Irritant wordt het als iemand vraag of je opzie kan sjoeven of een bietje wil gaan verzitten.
pa·ra·noia1 (de ~ (v.))quote:
Ik zag allemaal wedijverige homo's voor mequote:Op maandag 28 november 2005 23:40 schreef Hi_flyer het volgende:
aarsrivalen
Paranoia is de aandoening.quote:Op dinsdag 29 november 2005 06:56 schreef lizardtattoo het volgende:
[..]
pa·ra·noia1 (de ~ (v.))
1 achtervolgingswaanzin
pa·ra·noia2 (bn.)
1 [inf.] paranoïde
Volgens http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=paranoia mag het![]()
Wat grappig. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat data eigenlijk meervoud isquote:Op dinsdag 29 november 2005 10:50 schreef Quarks het volgende:
[..]
Misschien dat het tegenwoordig wel geaccepteerd is, net als: "data wordt opgeslagen" i.p.v "data worden opgeslagen".
denk je niet dat het zoiets als 's winters gaan wij naar het strand is? en dus ook 's zomers, alleen is dat lastig te ontdekken als je het uitspreekt.quote:Op zondag 27 november 2005 15:46 schreef ChrisJX het volgende:
"Zomers gaan wij naar het strand."
Bovenstaande zin betekent dat je op een zomerse manier naar het strand gaat. Bedoel je dat je in de zomer naar het strand gaat, dan moet het zijn " 's Zomers gaan wij naar het strand." Je zegt immers ook niet "Winters gaan wij naar het strand."
quote:Op zondag 27 november 2005 15:36 schreef Arcee het volgende:
Overigens hadden alleen jimjim1983, Ladylike en Avalanche.. de zin goed. Het ging mij trouwens vooral om "wordt je". De rest was bijzaak.
Hoewel "bijdehante" ook een lastige is.voor jimjim1983, Ladylike en Avalanche...
Moet je eens in Rotjeknor komen. Als ze moe zijn gaan ze daar effe leggen. En dan uitgesproken met zo'n harde G!quote:Op maandag 28 november 2005 23:23 schreef Serendips het volgende:
[..]
Ik vatte 'm verkeerd op.....In eerste instantie dacht ik dat je bedoelde dat iemand heel nodig even naar de wc moest...![]()
In het latijn, waar 'onze' data vandaan komt wel; in het engels, wat tegenwoordig meer gebruikt wordt is het enkelvoud.quote:Op dinsdag 29 november 2005 10:56 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Wat grappig. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat data eigenlijk meervoud is
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |