Bron: Nederlands Dagbladquote:UTRECHT - De schrijver van een boek waarin wordt beweerd dat Jezus homo is, eist 1500 euro voor elke dag dat twee regionale omroepen blijven weigeren een reclamespotje voor zijn boek uit te zenden. De televisiezenders RTV Utrecht en RTV West houden echter voet bij stuk.
Dat bleek gistermiddag in Utrecht tijdens een kort geding, aangespannen door schrijver Walter Kamp. In oktober kwam zijn ,,erotische thriller'' Judas uit, waarin hij met honderdvijftig verwijzingen naar de vier evangeliën probeert te bewijzen dat Jezus homoseksueel is. De auteur leidt dat onder meer af uit de woorden van Jezus, die Johannes 'beminde' noemt. De kruiswoorden uit het Johannesevangelie (,,Vrouw zie, uw zoon - Zoon, zie uw moeder'') vat de auteur op als een verkapt homohuwelijk.
Via een televisiespotje op diverse regionale zenders wil Kamp zijn boek aan de man brengen. Het spotje trekt de aandacht met de vragen waar de homohaat onder christenen vandaan komt, of Jezus homo was en of Christus een minnaar had. ,,Onnodig kwetsend voor een deel van de kijkers'', oordelen beide zenders onafhankelijk van elkaar. RTV Utrecht schat dat vooral kijkers in het oosten van de provincie, zoals Veenendaal en Amersfoort moeite met het spotje zullen hebben. RTV West wil met name rekening houden met kijkers in de kustplaatsen in Zuid-Holland, zoals Katwijk.
,,RTV Utrecht en RTV West zijn verantwoordelijk voor hetgeen via hun zenders wordt uitgezonden'', stelt advocaat K. Gilhuis van de omroepen. ,,Zij beschikken over de redactionele vrijheid om te beslissen over wat hier wel en niet wordt uitgezonden. Het zou indruisen tegen de contracteervrijheid en de vrijheid van meningsuiting wanneer zij tegen hun wil gedwongen zouden worden het spotje van Kamp uit te zenden.''
Bovendien beroepen de omroepen zich op hun algemene voorwaarden, waarin staat dat ze een spotje zonder opgave van redenen kunnen weigeren. Volgens de raadsman van de zenders heeft het er alle schijn van dat de auteur het kort geding gebruikt om extra publiciteit voor zijn boek te genereren.
De auteur zelf beklemtoont dat het nooit zijn bedoeling is geweest om met het spotje mensen te kwetsen. ,,Maar in mijn boek geef ik wel voldoende grond om de vraag te stellen of Jezus homo was.'' Zijn advocaat, Oscar Hammerstein ontkent dat het spotje kwetsend is. ,,Van onnodig grievende of kwetsende bewoordingen is geen sprake. Ook worden er geen schokkende beelden getoond.''
Bovendien is er bij de televisiemaatschappijen die het spotje wel uitzonden (AT5, TV Rijnmond en TV Noord-Holland) geen enkele klacht binnengekomen. Hammerstein vindt dat de weigering om het spotje uit te zenden, inperking van de vrijheid van meningsuiting is voor de auteur van het omstreden boek. Weliswaar wordt in artikel 7 van de Grondwet reclame uitgesloten van het recht op vrijheid van meningsuiting, maar dat geldt niet als het een ideëel doel betreft. En daarvan is bij het boek Judas sprake, aldus de raadsman, omdat de auteur zou streven naar waarheidsvinding en integratie.
Daarnaast voerde Hammerstein aan dat de omroepen misbruik maken van hun monopoliepositie in de regio. Volgens de omroepen zelf is dat onzin, omdat er voldoende andere media in de regio zijn, waarin de uitgever het boek kan promoten.
Non-fictie
Het kort geding werd bijgewoond door diverse mensen uit de homoscene, onder wie Henk Krol van de Gaykrant. Auteur Walter Kamp zelf liet na de zitting weten zijn boek te beschouwen als non-fictie. Met het boek zegt hij een bijdrage te willen leveren aan de acceptatie van homo's in christelijke kring. ,,Homo's worden door hun gelovige omgeving met de bijbel om de oren geslagen. Met dit boek kunnen zij terugslaan'', aldus Kamp. Hoewel hij zegt niet te willen choqueren, is hij er zeker van dat christenen hem zijn publicatie niet in dank afnemen. ,,Als dit boek in de biblebelt ontdekt wordt, zullen ze op hun achterste benen staan.''
Vanaf hier verder.quote:Op dinsdag 8 november 2005 10:08 schreef 075sailor het volgende:
ik ontving een mailtje dat er hier een hele interesante discussie plaatsvond over het boek Judas. Na de reacties van de afgelopen maanden gelezen te hebben ben ik het ermee eens. Het IS het een belangrijke uitwisseling van gedachten. Als jullie het leuk vinden wil ik wel mee doen aan de discussies.![]()
Graag commentaar
Walter Kamp auteur Judas
Hallo Walterquote:Op dinsdag 8 november 2005 17:52 schreef 075sailor het volgende:
Hoi Lodewijk Napoleon,
Met mijn jas aan dan nog maar ff.
Volgens mij moet je die vraag niet stellen aan mij maar aan Tacitus (flauw). In de allereerste begintijd werden de 4 evangelieen geschreven door de ooggetuigen (vier apostelen). Die hebben echt niet genoteerd dat Christus voor een homoseksuele daad in een park op grond van Lev. 20; 13 werd opgehangen. De Christenen in de tijd van Tacitus geloofden blind wat er in de bijbel stond.
Dat geldt ook voor Flav. Jos. en Suetonius.
Ik geloof dan ook niet dat Jezus en Maria Magdalena een relatie hadden. Wat ik bedoelde was dat het gerucht, of de mythe zo je wilt, steeds weer de kop opstak, deels gebaseerd op bepaalde interpretaties uit de vier evangelieen, soms uit apocriefe boeken en een andere keer gewoon als een 'oral legend'. Ik ben het met je eens dat hiervoor ook weinig aanleiding is te vinden in de schriften. Dan is het toch vreemd dat dit gerucht wel vaak genoeg te voorschijn komt, en dat terwijl het veel meer vergezocht is dan een openbare veroordeling wegens homoseksualiteit door het sanhedrin waar genoeg getuigen bij geweest zouden zijn.quote:Maria Magdalena komt twee keer voor ( bij Johannes). De eerste keer als een van de wenende vrouwen onder het kruis en de tweede keer als een van de vrouwen die het graf gaan openen.
Joh. 19; 23 tot 27 zegt: Bij het kruis van Jezus stonden Zijn moeder en zijn moeders zuster, Maria de vrouw van Klopas en Maria Magdalena.
Jezus nu ziende den discipel, dien Hij liefhad, daarbij staande, zeide tot zijn moeder: Vrouw, zie, uw zoon.
Daarna zeide Hij tot den discipel: zie uw moeder.
Als Jezus een affectieve relatie had gehad met Maria Magdalerna had er gestaan:
Jezus nu ziende de vrouwe die Hij liefhad daarbij staande, zeide tot zijn moeder zie uw dochter en tot Maria Magdalena: zie uw moeder.
De affectie tussen Johannes en Jezus wordt wel gemeld maar nergens in de hele bijbel zelfs maar enige verwijzing naar een relatie met Maria Magdalena (of een liefdesband met enige andere vrouw). Je mag van mij geloven wat je wilt maar als je op grond van de bijbel wilt geloven dat Jezus en een vrouw iets meer dan teders met elkaar hadden heb ik slecht nieuws voor je. Die tekst vind je niet. Aangezien er wel zoiets vermeld wordt over den leerling dien Hij beminde had je zoiets ook over Maria Magdalena moeten kunnen vinden.
![]()
Die docu heb ik ook gezien.quote:Op dinsdag 8 november 2005 23:27 schreef Godslasteraar het volgende:
Hee Lodewijk. Als je wilt mail ik je de torrent even van ''The God Who Wasn't There''.Kun je met Azureus of BitTorrent deze docu downloaden en eens bekijken.
http://sourceforge.net/top/toplist.php?type=downloads
Ik zou graag deze vraag met je delen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 22:33 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
De passages die jij aanhaalt in de Bijbel die Jezus' homoseksualiteit zouden moeten aantonen, zijn op z'n zachst gezegd voor meerdere uitleggingen vatbaar, iets wat jij eerder ook al aangeeft door te stellen dat geloven een kwestie van interpretatie is. Wat echter wel opvallend is, is dat kennelijk geen enkele criticus of vijand van het Christendom deze interpretatie van jou deelt. Sterker nog, er is helemaal niets over bekend, niet eens op het niveau van geroddel of vage geruchten die Jezus' vermeende homoseksualiteit als onderwerp hebben.
Tenzij jij bronnen (van mijn part zelfs vage geruchten of zelfs ronduit lasterpraat) hebt die het tegendeel aantonen? (of het ietwat geloofwaardiger maken)
Ok, vind ik een goed initiatief.quote:Op woensdag 9 november 2005 09:02 schreef dVTB het volgende:
Als ik het goed begrijp, Alicey, is dit topic wat meer bedoeld om te filosoferen, terwijl het NWS-topic meer ging over de nieuwswaarde van het boek en het weigeren van het TV-spotje.
Mail maar naar mijn hotmail, staat in mijn profiel. En alvast bedankt.quote:Op dinsdag 8 november 2005 23:27 schreef Godslasteraar het volgende:
Hee Lodewijk. Als je wilt mail ik je de torrent even van ''The God Who Wasn't There''.Kun je met Azureus of BitTorrent deze docu downloaden en eens bekijken.
Het is beide, in het vorige topic is de nieuwswaarde besproken en verderop in het topic werd er inhoudelijk op de theorie van Kamp ingegaan. Toen de auteur zelf ging meediscussieren en het topic bijna vol was, besloot ik deeltje 2 hier aan te maken, omdat de discussie nu over de theorie zelf gaat. Ik heb de volgende note achtergelaten in het vorige topic:quote:Op woensdag 9 november 2005 09:03 schreef Alicey het volgende:
Ok, vind ik een goed initiatief.
De OP had er echter iets weg van dat dit een vervolg zou zijn, vandaar mijn vraag.
Ik zag dat de auteur van het boek ook reageert. Weet hij ook van deze topic af?
Dus hij zal het wel vinden. De auteur meldde dat hij gisteravond geen tijd meer had, pas vandaag weer.quote:Op dinsdag 8 november 2005 22:36 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Het topic is trouwens bijna vol, ik heb deel 2 in het subforum Wetenschap, religie en levensbeschouwing aangemaakt, omdat het me het op dit punt in de discussie daar beter op z'n plaats lijkt.
Hier dus:http://forum.fok.nl/topic/776367/1/50#32101402
Wie zichzelf vind vind het Alquote:Op woensdag 9 november 2005 03:38 schreef placebeau het volgende:
Hij is niet voor niets aan zijn kruis gestorven
nee, serieus, het is een tµheorie zoals zovele anderen, die gewoon zichzelf probeert te bevestigen.
Zoals Bultsman het stelde: alle onderzoeken naar de historisch jezus, leren ons niets over jezus maar alles over onszelf.
kunnen we dan niet beter rechtstreeks naar onszelf op zoek gaan?quote:Op woensdag 9 november 2005 11:10 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Wie zichzelf vind vind het Al
[quote] van de historische jezus![]()
Ik denk van wel! De vraag wie ben ik, waar kom ik vandaan en waar ga ik naar toe, omhelst alle vragen van het zijn.quote:Op woensdag 9 november 2005 11:55 schreef placebeau het volgende:
[..]
kunnen we dan niet beter rechtstreeks naar onszelf op zoek gaan?
Hoi soulsurvivor,quote:Op woensdag 9 november 2005 00:25 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Ik zou graag deze vraag met je delen.![]()
En er deze bijvoegen:
Met welke motivatie heb je dit boek geschreven?
*is het om het nog steeds bestaande taboe over homosexualiteit weer onder de aandacht te brengen?
*Heb je werkelijk bewijzen gevonden die onomstotelijk aantonen dat jezus homosexuele relaties had?
*Of is het een boek dat speculeert over de mogelijkheid dat jesus mogelijk homosexuele relaties had.
*none of the above
Met al deze extra informatie ga je in ieder geval een gegarandeerd goed cijfer krijgen op school. Tenzij je op een streng Christelijke school zit, natuurlijk...quote:Op woensdag 9 november 2005 16:53 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Het boek Judas is overigens geen religieuze verhandeling ondanks dat er ongeveer 150 verwijzingen naar de evengelieen in staan. Volgend jaar komt er een ingekorte en gekuisde versie (scholieren editie) op de markt voor maar 9,95 euri - zonder bijbel en waarschijnlijk ook zonder voetnoten.
![]()
Zeker mee eens, maar juist om dat lef zul je geen goed cijfer krijgen. Zelf nadenken (tenzij via de uitgestippelde paden) wordt niet echt aangemoedigd in bepaalde Christelijke milieu's tenslotte. Je eigen voorbeeld bewijst dat, zodra je je eigen plan gaat trekken, dat dus niet volgens de "leer" is, word je van school geschopt.quote:Op woensdag 9 november 2005 19:08 schreef 075sailor het volgende:
Ach, Wonderer, op een streng ggristelijke school zitten en het boek Judas op je lijst zetten en de moed vertonen om daarover te discussieren getuigd van lef en het heeft zijn charme.
Ik mag van mezelf wel zeggen dat ik in de loop der jaren aardig wat speculaties heb gehoord over de aard van de historische Jezus.quote:Op woensdag 9 november 2005 16:53 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Hoi soulsurvivor,
Ik heb het boek Judas geschreven omdat ik die onzin niet geloofde. Een mevrouw die thuis komt en tegen haar man vertelt dat er een vogeltje op haar schouder zat .... [zie originele post]
.... in staan. Volgend jaar komt er een ingekorte en gekuisde versie (scholieren editie) op de markt voor maar 9,95 euri - zonder bijbel en waarschijnlijk ook zonder voetnoten.
![]()
With all respectquote:Zoals Bultsman het stelde: alle onderzoeken naar de historisch jezus, leren ons niets over jezus maar alles over onszelf.
Beste soulsurvivor,quote:Op woensdag 9 november 2005 20:25 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Ik mag van mezelf wel zeggen dat ik in de loop der jaren aardig wat speculaties heb gehoord over de aard van de historische Jezus.
persoonlijk vindt ik deze tot 1 van de minder aannemenlijke behoren.
Wat ik onlogisch vindt is dat je het evangelie gebruikt om je beweringen te onderbouwen, terwijl je tegelijkertijd de betrouwbaarheid van dat zelfde evangelie ernstig in twijfel trekt.
Maar dat is mijn visie en doet niet zo terzaken.
Wat wel terzaken doet, is dat speculeren leuk is en mogelijk zaken kan verhelderen [of niet].
Sta mij daarom toe om ook even te speculeren;
zou het niet kunnen zijn dat dit boek meer een onderdeel van jouw persoonlijke verwerking en afrekening is met jou persoonlijke homosexuele gevoelens die botste met de door jou vroeger aangenomen christelijke dogma's en/of die van je ouders/school?!
En zou het niet eerlijker zijn tegenover jezelf en de lezer als je deze dieper liggende motivatie in je voorwoord zou verwerken?!
Een zeer adequate en nuttige bijdrage in dit topic is voor mij dan ook een citaat die placebeau plaatste:
[..]
With all respect![]()
En dat kunnen ze niet hebben, mensen die nadenken en tot andere conclusies komen. Dan raken ze hun macht kwijt.quote:Op woensdag 9 november 2005 23:16 schreef 075sailor het volgende:
Hoi wonderer,
klopt, je wordt van school gestuurd. Ik had toch al bedacht dat ik in de ingeslagen richting niet verder wilde (onderwijzer). Ik ben blij dat ik eerst eens goed heb nagedacht over wat ik wel wilde. Ik kijk met voldoening terug op mijn beslissing van destijds. Mijn rebelse houding destijds was een puberale maar ook een intelectuele en zeer zeker een integere benadering van het geloof. Het boek Judas is een intelectuele oefening en een uiterst integere benadering van het christelijke geloof.
![]()
quote:Op woensdag 9 november 2005 23:07 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Beste soulsurvivor,
Je mag m’n integriteit in twijfel trekken, maar kom dan aub met argumenten. Judas is zeer zeker geen afrekening. Waarom zou ik.
Ga svp inhoudelijk in op mijn argumenten. Je zou kunnen zeggen dat Christus een vrouw was (was ie niet, maar dat ie een vrouw zou zijn heb ik wel eens door iemand in volle ernst horen zeggen). Als je dat goed beargumenteert kan ik erop reageren.
Je kunt zeggen dat er niet in de bijbel staat dat Jezus David’s zoon was. Daar kan ik op reageren.
Hier kan ik niks mee. Kom op en vertel me niet dat het een minder aannemelijke theorie is. Zonder argumenten is dat een loze - zinloze mededeling.
Dat de bijbel een verwarrend boek is vol tegenstrijdigheden wil niet zeggen dat er niet een logisch te begrijpen verhaal uit gedestilleerd kan worden. Het verhaal dat de dominee en de pastoor vertellen is onlogisch en daarom niet geloofwaardig.
Met respect
![]()
Dit is idd off topic.quote:Op woensdag 9 november 2005 23:38 schreef 075sailor het volgende:
Hoi soulsurvivor,
je schreef over de bijna dood ervaring. Die kun je opwekken met ketonine (special K). Als je meer wilt weten: www.partyandplay.nl (beetje off topic)
Het heeft er alle schijn van dat die ervaring een lichamelijk opgewekte is door een chemische reactie in de hersenen.
![]()
Zover ik kan lezen wordt Walter niet aangevallen!quote:Op donderdag 10 november 2005 09:31 schreef dVTB het volgende:
Ik loop te ver achter om op elk bericht te reageren, maar wat ik zo hypocriet vind, is dat Walter hier min of meer wordt aangevallen omdat hij bijbelteksten op een bepaalde manier interpreteert en daar conclusies aan verbindt. Dat doen namelijk *alle* Christenen. Ze lezen allemaal de Bijbel op een bepaalde manier, vinden bepaalde zaken belangrijk of minder belangrijk (zie verschillen tussen katholieken en protestanten), benadrukken bepaalde onderwerpen, terwijl ze aan andere zaken totaal geen aandacht schenken.
Voor Walter geldt kennelijk dat hij de betrouwbaarheid van bijbelteksten in twijfel trekt (en terecht, gezien de vele tegenstrijdigheden en al dan niet bewuste misvertalingen), maar dat betekent nog niet dat hij daar geen analyse op mag loslaten? Ik vind zijn opvattingen fascinerend om te lezen, temeer omdat ze worden onderbouwd met teksten uit hetzelfde boek dat dagelijks wordt gebruikt om discriminatie van homo's mee goed te praten.
Ik was tien jaar diecteur van Fight for Life, de grootste aidskliniek in NL. We hadden op een gegeven moment bijna 1500 patienten. Ik heb heel wat wonderen gezien, vervelend was alleen dat die zo flinterdun waren en de meesten na verloop van tijd aan het hiv-virus overleden.quote:Op donderdag 10 november 2005 00:19 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Dit is idd off topic.
Helemaal onverklaarbaar is natuurlijk het fenomeen dat blinde mensen opeens konden zien tijdens hun bijna dood ervaring maar. idd erg off topic.
OK, ik neem het woord 'aangevallen' terug; een wat ongelukkige woordkeuze. Wat betreft berichten van dogmatische Christenen die hun interpretatie als de ware zien, verwijs ik je graag naar Google, waar je duizenden, zo niet miljoenen resultaten zult vinden. Je mag het ook dichter bij huis zoeken, in het eerste deel van dit topic, waar diverse reacties voorkomen die variëren van gepikeerd tot furieus.quote:Op donderdag 10 november 2005 10:39 schreef soulsurvivor het volgende:
Zover ik kan lezen wordt Walter niet aangevallen!
En ook heb ik geen post van een dogmatisch christen gelezen die beweert dat zijn interpretatie de ware is. In dat geval zou je het mischien hypocriet kunnen noemen.
Niemand beweerd ook [tot nu toe] dat Walter daar niet zijn eigen analyse op los mag laten.
Dat het fascinerend is kan ik alleen maar beamen. Of je het aannemenlijk vind is een tweede vraag waar iedereen vrij in is. En zo heeft iedereen zijn eigen veronderstellingen waarop hij/zij basseerd of ze de analyse van walter aannemelijk vinden.
Dat maakt voor mij de ene analyse niet minderwaardiger als de ander. Hoogstens kan ik persoonlijk de ene analyse minder aannemelijk vinden als de ander. [ ik zeg dus niet dat niet waar zou kunnen zijn]
De waarheid in de zoektocht naar de hystorische Jezus blijft echter in het midden, omdat de waarheid hierin niet te achterhalen is. Het zullen altijd hypotheses zijn op grond van veronderstellingen, die wellicht boeiend en prikkelend kunnen zijn om te lezen, maar waaruit geen enkele conclusie getrokken kan worden dan eerder genoemde.
Daar kan ik me iets bij voorstellen.!!!quote:Op donderdag 10 november 2005 11:13 schreef 075sailor het volgende:
Hoi soulsurvivor.
Het gaat niet om de waarheid (daar komen we nooit meer achter) maar om de geloofwaardigheid. Twee miljard mensen doneren aan de Christelijke kerken; een enorme macht zowel wat aantallen als geld en invloed in jouw en mijn dagelijkse leven. Je kunt er je schouders voor ophalen, dat heb ik ook een heel kort tijdje gedaan tot ik bedacht dat dit bouwwerk op zoveel leugens is gebouwd daar moet ergens een draadje zijn waar ik aan kan trekken. Je kunt beginnen met te veronderstellen dat die hele Jezus figuur nooit echt bestaan heeft - heb ik een paar jaar gedacht...
Ik heb ook gedacht dat er niet achter te komen zou zijn na 2000 jaar gerotzooi aan dat boek. De zen boudist leert dat je in zo'n geval eerst de zaak een tijd moet laten rusten en daarna moet proberen het verhaal van de omgekeerde kant te benaderen. Ik ben niet begonnen om de figuur van Christus te analyseren maar heb gekeken naar Herodes Antipas (daarvan weten we zeker dat ie bestaan heeft) en toen had ik het loshangende draadje te pakken en kwam met enig kunst en vliegwerk boven tafel wat er hoogst waarschijnlijk is gebeurd.
Ik ben geen prediker en het zal me worst wezen wie wat gelooft, maar als iemand onzin gelooft en vervolgens tegen jou en mij gaat lopen vertellen wat jij en ik op grond van die onzin wel en niet mag doen, dan ga ik er eens voor zitten en ga kijken of ik spierballen kan maken. Gezien de mondiale omvang van het probleem dat religie(s) heet iets wat de moeite waard lijkt te zijn.
Tijdens een met special k opgewekte bijna dood ervaring in La Demance (een absolute top disco in Brussel) hing ik 's nachts zo rond 5 uur hoog boven de meute en kon mezelf zien staan. Daar kreeg ik de ingeving om de tocht met de Ariadne (een groot 37,5 m zeiljacht) dat we van Athene naar de Franse zuidkust gebracht hebben, om die tocht te combineren met de chat-sessie met Judas.quote:Op donderdag 10 november 2005 00:19 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Helemaal onverklaarbaar is natuurlijk het fenomeen dat blinde mensen opeens konden zien tijdens hun bijna dood ervaring maar. idd erg off topic.
Als je tijdens een special 'k' trip een uittredings ervaring hebt. Dan bewijst het toch dat het bewustzijn buiten de grensen van het natuurlijke lichaam manifest is?!quote:Op donderdag 10 november 2005 11:54 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Tijdens een met special k opgewekte bijna dood ervaring in La Demance (een absolute top disco in Brussel) hing ik 's nachts zo rond 5 uur hoog boven de meute en kon mezelf zien staan. Daar kreeg ik de ingeving om de tocht met de Ariadne (een groot 37,5 m zeiljacht) dat we van Athene naar de Franse zuidkust gebracht hebben, om die tocht te combineren met de chat-sessie met Judas.
Als het boek Judas doorbreekt (en daar is iedereen die het gelezen heeft van overuigd) wordt deze ontboezeming aan jou nog eens geciteerd hahahahaha
![]()
over welke ontboezeming heb je het nu? En het citeren slaat dat op een nieuw boek?quote:Als het boek Judas doorbreekt (en daar is iedereen die het gelezen heeft van overuigd) wordt deze ontboezeming aan jou nog eens geciteerd hahahahaha
True!quote:Op donderdag 10 november 2005 11:25 schreef dVTB het volgende:
[..]
OK, ik neem het woord 'aangevallen' terug; een wat ongelukkige woordkeuze. Wat betreft berichten van dogmatische Christenen die hun interpretatie als de ware zien, verwijs ik je graag naar Google, waar je duizenden, zo niet miljoenen resultaten zult vinden. Je mag het ook dichter bij huis zoeken, in het eerste deel van dit topic, waar diverse reacties voorkomen die variëren van gepikeerd tot furieus.
Wat je stelt over het lanceren van die analyse, klopt gewoon niet. Alweer vergeten dat het spotje voor het boek door TV-zenders geweigerd werd omdat het kwetsend zou zijn? (zie openingsbericht) Ze snoerden Walter dus gewoon de mond. Dat terwijl er geen haan naar kraait wanneer een Leen van Dijke of een Jenny Goeree weer eens op televisie homo's met dieven of moordenaars gelijkstelt. Met die (ziekelijke) interpretatie van de Bijbel heeft ineens niemand moeite. Protest ertegen vindt althans geen gehoor. Dan *kun* je toch niet anders dan vaststellen dan dat er met twee maten wordt gemeten?
true!quote:Ik ben het met je eens dat we de waarheid rondom de levensstijl van Jezus nooit volledig zullen ontrafelen. Toch is het historisch wél zo gegroeid dat Christenen wereldwijd homoseksualiteit menen te moeten veroordelen, omdat dat hun interpretatie van de Bijbel is; daarbij nog even onderstrepend dat er diverse betrouwbare bronnen zijn waaruit overduidelijk blijkt dat bijbelteksten zijn gemanipuleerd en (al dan niet bewust) misvertaald, om homoseksualiteit zo veel mogelijk te verbannen.
quote:Je kinderen zijn je kinderen niet.
Zij zijn de zonen en dochters
van ’s levens hunkering naar zichzelf.
Zij komen door je, maar zijn niet van je,
en hoewel zij bij je zijn, behoren ze je niet toe.
Je mag hun je liefde geven,
maar niet je gedachten,
want zij hebben hun eigen gedachten.
Je mag hun lichaam huisvesten,
maar niet hun ziel,
want hun ziel toeft in het huis van morgen,
dat je niet bezoeken kunt,
zelfs niet in je dromen.
Je mag trachten hun gelijk te worden,
maar tracht niet hen aan je gelijk te maken.
Jullie zijn de bogen, waarmee je kinderen
als levende pijlen worden weggeschoten.
Laat het gebogen worden door de hand
van de boogschutter een vreugde voor je zijn.
Ik weet het niet. Het enige dat ik weet is dat onze hersenen maar voor zo'n tien procent deelnemen aan het bewuste denken en voor de rest zijn ze met hele andere dingen bezig. Er komt een hoop chemie bij kijken. Dat is het leuke van psychedelica.quote:Op donderdag 10 november 2005 12:31 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Als je tijdens een special 'k' trip een uittredings ervaring hebt. Dan bewijst het toch dat het bewustzijn buiten de grensen van het natuurlijke lichaam manifest is?!
Natuurlijk kan je ook verklaren dat de hersenen een blauwdruk van je omgeving heeft gemaakt en de illusie schept dat je buiten je lichaam 'zweeft'.
onverklaarbaar wordt het als je tijdens die trip naar plaatsen reist waar je nog nooit geweest bent, en later tot in het kleinste detail bevestigd wordt dat je daar daadwerkelijk los van je lichaam was, wanneer je in levendelijve die plaats bezoekt.
En is verder onderzoek hiernaar op zijn plaats, Omdat de tot nu toe geopperde verklaringen te veel zaken aangaande bijnadoodervaringen niet verklaren.
Wat met onderstaande bedoeld snap ik niet.
kan je dat nog eens verduidelijken?!
[..]
over welke ontboezeming heb je het nu? En het citeren slaat dat op een nieuw boek?
![]()
of bedoel je; als het boek doorbreekt zal ik het ook wel eens te lezen krijgen, en slaat die ontboezeming op de reis met die boot?!
Dank je voor je aanbod.quote:Op donderdag 10 november 2005 14:52 schreef 075sailor het volgende:
Hoi soulsurvivor,
Niet iedereen hoeft van mij op de barricades maar we hebben alle twee duidelijk de pest aan hypociete ellendelingen. Ik ga er op mijn manier tegenaan - en dat was vrijwel altijd een suksesvolle. Enig support is daarbij overigens wel erg welkom, in mijn eentje kan ik het niet. Ik hoop dat er lezers zijn die willen komen helpen. Het boek Judas lezen helpt al een beetje en mocht je om budgetaire redenen (zaterdag komt sinterklaas aan en dat wordt weer een dure maand) nu even er geen doeku voor hebben stuur ik je de gedigitaliseerde versie van het boek voor nop...![]()
![]()
Ik neem het boek wel mee op de whiskymeetquote:Op donderdag 10 november 2005 19:23 schreef Doffy het volgende:
Ik wil eigenlijk juist wat weten over de mannelijke g-spot![]()
Maar dan is dit eigenlijk het verkeerde forum
Hallo Walterquote:Op woensdag 9 november 2005 13:55 schreef 075sailor het volgende:
Hoi Lodewijk Napoleon,
Publius Cornelius Tacitus (55-116 n.Chr); Josephus Flavius (37-100 Jeruzalem); Gaius Duetaonius Tranquillus (75-150)_en Plinus Maio (23-79) hebben iets vermeld over Christus. Ik weet niet wat maar geen van hen heeft een boek o.i.d. eraan gewijd. Hetzelfde geldt voor geschriften van Farizeeën of van de Joodse Hoge Raad, het Sanhedrin. Helaas zijn er van het Sanhedrin geen rechtbank verslagen (zoals bij ons nu gebruikelijk) bekend.
Ik beperk mij hier tot de tijd dat het Christendom een staatsgodsdienst werd onder Constantijn.quote:Allereerst de niet-christelijke bronnen:
Flavius Josephus (37 – 100)
Flavius Josephus schrijft in zijn beroemde boek over de Joodse Geschiedenis het volgende: "In die tijd leefde Jezus, een wijs man, voorzover het geoorloofd is hem een man te noemen. Hij verichtte namelijk daden die onmogelijk geacht werden, en hij was leermeester van mensen, die met vreugde de waarheid tot zich namen. En veel Joden alsook velen van de Grieken bracht hij tot zich. Hij was de Christus. Ook nadat Pilatus hem op aanwijzing van de eerste mannen bij ons de straf van het kruis had opgelegd, gaven zij die het eerst in liefde waren gaan leven niet op. Hij was namelijk aan hen verschenen op de derde dag, opnieuw levend. De goddelijke profeten hadden die dingen en ontelbare andere wonderbaarlijke dingen over hem gezegd. Tot op de dag van heden is de naar hem genoemde groep van christenen niet verdwenen."
De Oude Joodse Geschiedenis XVIII hoofdstuk 3 [63 - 64] – 1998 Meijer en Wes - Ambo
Tacitus
Tacitus was een groot geschiedschrijver in het Romeinse Rijk, rondom het jaar 115 na Chr.. In zijn "Annalen", 15.44 beschrijft hij hoe de christenen door keizer Nero verantwoordelijk werden gesteld voor de grote brand van 64 na Christus: "Om een eind te maken aan de geruchten wees Nero schuldigen aan, die hij op speciale manieren strafte. Het ging om mensen die bij het volk gehaat waren om hun schanddaden en 'Christenen' werden genoemd. Ze heten naar Christus, die onder het bewind van Tiberius door landvoogd Pontius Pilatus ter dood was gebracht. Daardoor was het verderfelijk bijgeloof tijdelijk onderdrukt maar het stak de kop toch weer op, niet alleen in Judea, bakermat van dat kwaad, maar zelfs in Rome, de stad waar alle gruwelen en kwalijke praktijken van de wereld terecht komen en worden uitgeleefd. Men pakte eerst mensen op die voor hun geloof uitkwamen en daarna, op hun aanwijzing, een geweldige massa. Ze werden niet eens zozeer schuldig verklaard aan de brand als wel van haat tegen de mensheid. Bij hun terechtstelling dreef men ook nog eens de spot met hen. Zo kregen zij beestenvellen aangetrokken om door wilde honden verscheurd te worden, of sloeg men hen aan het kruis, of ze werden bestemd voor de vuurdood en aan het eind van de dag aangestoken bij wijze van avondlicht."
Brand en Moedermoord, tekst gepubliceerd in: Patrick De Rynck, Mark Pieters (samenst.), Van alfa tot omega. Een klassiek ABC. Bekende en verrassende passages uit de Griekse en Romeinse literatuur
(Athenaeum - Polak & Van Gennep), Amsterdam 2000, p. 35-7 en 136-8
Plinius de Jonge
Plinius de Jonge geeft het meest volledige en interessante verslag over Jezus. Hij was gouverneur van de provincie Bithynia in Noord-Turkije, gestuurd door keizer Trajanus in het jaar 112 na Christus. In zijn verslagen aan de keizer lezen wij veel over het Christendom. Hij vertelt dat hij overal waar hij kwam in zijn provincie christenen vond. Hun snel groeiend aantal was een belangrijk sociaal en economisch probleem geworden. Afkeuring van godsdienstige zijde en economische sancties waren er niet in geslaagd de opmars te stuiten, totdat Plinius aan de macht kwam en aan zijn superieur rapporteerde dat hij het mogelijk achtte, onder zijn capabel beheer, verandering in deze situatie te brengen. Degenen die het christelijk geloof trouw bleven werden door hem ter dood gebracht; zulke mensen waren duidelijk ongehoorzaam en verdienden te sterven. Maar hij gaf toe dat hij onthutst was over de aard van hun misdaad. Hun hele schuld lag hierin, dat zij weigerden het standbeeld van de keizer te aanbidden, of de beelden van de goden, en dat zij gewoon waren op een bepaalde dag (de zondag) een samenkomst te hebben vòòr het licht werd, waarbij zij lofzangen aanhieven voor Christus, als ware Hij God. Zij legden een eed af om geen misdaden te begaan. Ze leefden voorbeeldig: men vond onder hen geen bedrog, geen overspel, diefstal of oneerlijkheid. Plinius was van zijn stuk gebracht door de kennelijke onschuld van dit alles, vandaar zijn brief aan de keizer. (Plinius, "brieven", 10.96)
Suetonius
De Bijbel verhaalt in Handelingen 18 over het verbanningsbevel van keizer Claudius. De Romeinse historicus Suetonius schreef biografieën van de Romeinse keizers en in de Claudius-biografie lezen we bij een opsomming van maatregelen die de keizer nam: "De Joden die, opgehitst door de agitator Chrestus, voortdurend ongeregeldheden veroorzaakten, verdreef hij uit Rome". Suetonius gebruikt de naam Chrestus en niet Christus. Chrestus was een veel voorkomende naam onder slaven. Maar over het bestaan van een jood Chrestus die in Rome optrad weten we niets. Kan het daarom zijn dat we te maken hebben met een verwijzing naar Christus? (vertaling van D. den Hengst, Suetonius, keizers van Rome, Amsterdam 1996)
Lucianus van Samosata
Deze satiricus uit de 2e eeuw schreef spottend over Jezus: "De man, die werd gekruisigd in Palestina, omdat hij deze nieuwe godsdienst in de wereld bracht. Verder overtuigde hun eerste wetgever hen ervan, dat ze allen broeders van elkaar waren, nadat ze overtreden hebben door de Griekse goden te verloochenen en deze gekruisigde sophist zelf te aanbidden en onder zijn wetten te leven."
Uit Joodse bronnen:
De Talmud
De Babylonische Talmud verwijst naar de kruisiging (door het een ophanging te noemen) van Jezus de Nazirener op de vooravond van het Pascha.
Verder staan er in de Talmud een aantal aanhalingen waarin wellicht Jezus wordt bedoeld, onder andere als de niet gelegitimeerde zoon van Maria genoemd.
De beschuldiging had wel gebruikt kunnen worden om de hypocrisie te duiden. Ze hadden bijvoorbeeld iets kunnen zeggen als: "Jullie veroordelen homoseksualiteit, terwijl jullie Jezus zelf een homoseksueel was".quote:In zijn algemeenheid kan ik dus niet anders doen dan veronderstellen. In die tijd en binnen de Romeinse cultuur was homoseksualiteit geen negatief iets. De keizers hadden openlijk minnaars, onder de Romeinse soldaten was het de gewoonste zaak van de wereld. Pas later, veel later kreeg de liefde tussen (in dit geval) mannen in het kielzog van de joodse wetgeving zijn negatieve bijsmaak. De christenen beschuldigen van eten van kinderen en het plegen van incest was in die tijd veel beledigender.
Ik heb eens wat doorgezocht over het geheime evangelie van Marcus en deze bron lijkt me niet zo heel betrouwbaar en ook nog eens indirect. Deze site, hoewel uiteraard ook gekleurd in hun achtergrond maakt toch wel een paar sterke punten m.b.t. tot dit apocriefe geschrift: http://www.christian-thinktank.com/qbadmark.html. Zo heb je overigens ook twee apocriefe evangelieën die een relatie tussen Jezus en Maria Magdalena veronderstellen; het evangelie volgens Fillipus en het evangelie volgens Maria Magdalena. Een stukje uit de eerste:quote:Van de bijbel (zeker zoals we die nu kennen) was de inkt nauwelijks droog en ik betwijfel of Tacitus c.s. zelfs maar de mogelijkheid hebben gehad om het verhaal over die Christus te bestuderen - er was geen boekdrukkunst. Wilden de schrijvers daar over kunnen beschikken dan moest men er veel moeite voor doen. Veel woorden werden er door die auteurs in ieder geval niet vuil gemaakt aan die opkomende stroming, die niet veel anders was dan andere stromingen. Bovendien er waren een groot aantal evangeliën in omloop (klik deze maar eens aan: http://jeromekahn123.tripod.com/newtestament/id5.html ). Een van de vele bronnen die het gegeven over de homoseksualiteit van Jezus beschrijven. Het is overigens niet zo dat ik de eerste of enige ben die veronderstelt dat Jezus homo was. Dat verhaal duikt al zo lang het christendom bestaat op. Ook niet zo raar omdat er over Christus zijn affectieve relaties alleen gemeld wordt dat hij een leerling had dien hij beminde.
en een linkje naar een beschrijving van de tweede: http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_van_Maria_Magdalena Zoals ik je al vertelt heb, hecht ik niet zoveel waarde aan het gerucht dat Jezus en Maria Magdalena een relatie hadden, niettemin zijn de bronnen hiervoor meer rechtstreeks dan de bron die jij gaf. Over de term 'beminde' kan je natuurlijk een hoop speculeren, maar het is nog niet zo lang geleden dat een pastoor zijn publiek aansprak met 'beminde gelovigen' om maar wat aan te geven.quote:(Jezus hield op een andere wijze) van Maria
dan van (de andere) leerlingen,
en hij kuste haar vaak.
De overige [leerlingen zagen hoe hij van Maria hield]
en vroegen hem:
'Waarom houdt u meer van haar
dan van ons allemaal?'
De Heer antwoordde hun met de woorden:
'Waarom houd ik niet van jullie
zoals van haar?
Wel, als een blinde
en iemand die kan zien
samen in het donker zijn,
verschillen ze niet van elkaar.
Maar als het licht wordt,
zal de ziende het licht zien
en de blinde in het donker blijven.'
Het was een beetje anders, het was inderdaad zo dat je onder de Romeinen mocht geloven wat je wilde, mits je de keizer maar als godheid erkende, en dit deden de christenen niet. Dat was hetgeen ten grondslag lag aan hun vervolgingen.quote:Voor de Romeinen, die een pantheïstisch wereldbeeld hadden was het gewoon een god-je meer erbij. Alleen – en dat was nieuw - dat christendom eiste het alleen vertoningsrecht op. Hun waarheid was de enige en zonder dat je die waarheid geloofde (en contribueerde aan de beweging) kwam je er na je dood niet in en was slechts eeuwige verdoemenis je deel. Met die brokken zitten we nu. We weigeren ruimte te maken voor moslims…
De vertaling van de Statenbijbel is gebaseerd op de Vulgaat, een Latijnse vertaling van het Hebreeuwse OT en het Griekse NT, daarnaast is de Statenbijbel ook nog eens geschreven in een volkstaal die pas d.m.v. diezelfde bijbel enigzins werd gestandaardiseert. De NBV daarentegen put rechtstreeks uit de oorspronkelijke bronnen voorzover mogelijk en de medewerkers er aan hebben allerlei verschillende achtergronden inclusief atheisten, dus manipulatie lijkt me niet zo voor de hand liggen.quote:Zelfs al zouden er geschreven bronnen zijn, die verslag deden van het proces tegen Jezus anders dan dat van de vier evangelisten, een melding van veroordeling op grond van lev. 20; 13 zou zijn weggepoetst gedurende twintig eeuwen christendom. Kijk maar eens naar de nieuwe bijbelvertaling (www.denieuwebijbelvertaling.nl) en kijk eens bij Markus 14; 51, 52 en leg daar de tekst van de statenbijbel eens naast. Dan zie je hoe teksten gemanipuleerd worden.
De bron die je gaf was ook tamelijk obscuur zoals ik al aangaf, maar heb je nog wat andere bronnen?quote:Je vindt dan ook veel duidelijker verwijzingen in diverse (obscure) bronnen naar Jezus als homo, maar daar heb ik met opzet geen gebruik van gemaakt.
Het doofpot argument lijkt mij echter ook niet zo logisch. Vanaf de dood van Jezus tot minstens na de verwoesting van de tempel, dus van ong. 33 tot 67, is er in Jeruzalem de oergemeente geweest vanwaar uit het christendom zich verspreid heeft. Als Jezus veroordeelt was om zijn homoseksualiteit en dus vanwege het praktiseren ervan in diezelfde stad, dan moet dat daar dus algemeen bekend zijn geweest, en zou het christendom al in de kiem gesmoord moeten zijn omdat de geloofwaardigheid dan ernstig in het geding zou zijn geweest. Toch heeft die kerk het daar minstens 30 jaar vol gehouden, in elk geval tot de diaspora en dat niet alleen, ze groeide ook nog eens explosief.quote:Wat er (waarschijnlijk) gebeurd is kun je met gebruik van je eigen gezonde verstand ook wel boven tafel krijgen uit die bijbel – dat is ook veel leuker om te doen. Of dat DE WAARHEID is, dat weet ik niet, of het logisch is dat is de vraag. Doordat het logisch is, wordt het geloofwaardig. Het verhaal dat de pastoor en de dominee ons vertellen is niet logisch en daarmee ongeloofwaardig.
is bekend dat het een vervalsing (toevoeging) uit de middeleeuwen is. Je dacht toch niet dat een jood zou zeggen 'dat hij de christus was', wel?quote:"In die tijd leefde Jezus, een wijs man, voorzover het geoorloofd is hem een man te noemen. Hij verichtte namelijk daden die onmogelijk geacht werden, en hij was leermeester van mensen, die met vreugde de waarheid tot zich namen. En veel Joden alsook velen van de Grieken bracht hij tot zich. Hij was de Christus. Ook nadat Pilatus hem op aanwijzing van de eerste mannen bij ons de straf van het kruis had opgelegd, gaven zij die het eerst in liefde waren gaan leven niet op. Hij was namelijk aan hen verschenen op de derde dag, opnieuw levend. De goddelijke profeten hadden die dingen en ontelbare andere wonderbaarlijke dingen over hem gezegd. Tot op de dag van heden is de naar hem genoemde groep van christenen niet verdwenen."
Flavius Josephus is geen betrouwbare bron, men heeft taalkundig aangetoont dat er naderhand in zijn geschriften is gerommeld, en toegevoegd, en wel het stuk over Jezus.quote:Op donderdag 10 november 2005 23:11 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Hallo Walter
Ik heb wat verwijzingen naar de historische Jezus uit niet-christelijke bronnen geknipt en geplakt, overigens is Flavius Josephus zowel Jood als Romeins staatsburger wat zijn getuigenis natuurlijk extra interessant maakt.
Het Romeinse rijk kende vele religies, die relatief vreedzaam naast elkaar konden bestaan. Een van de opmerkelijke eigenschappen van het christendom is dat het juist volstrekt intolerant is ten opzichte van andere religies. Het beeld dat zich vormt van de vroege christenen is dat van een extremistische sekte, gewelddadig en intolerant. De overeenkomsten met de Talibaan zijn wat dat betreft wel frapant, inclusief het kapotslaan van ''heidense afgodsbeelden''. En vandaar ook de weigering de Romeinse goden te erkennen, de vergelijking met moslim fundamentalisten dringt zich op.quote:..........
[..]
Het was een beetje anders, het was inderdaad zo dat je onder de Romeinen mocht geloven wat je wilde, mits je de keizer maar als godheid erkende, en dit deden de christenen niet. Dat was hetgeen ten grondslag lag aan hun vervolgingen.
Maar het erge is dat wereldwijd heel veel (politieke) beslissingen worden genomen, JUIST door die mensen die bepaalde zaken niet kunnen 'hendelen'. Zo heb je dus bosjes Christelijke politici die met de hand op de Bijbel menen dat ze anderen beperkingen kunnen opleggen. Ik verwijs bijvoorbeeld naar de nieuwe president van Polen, die meent dat homo's geen leraar mogen worden.quote:Op donderdag 10 november 2005 12:57 schreef soulsurvivor het volgende:
True! Al kan ik wel begrijpen dat niet alle mensen even ruimdenkend zijn als jezelf. Ik kan me die weerstand dus goed voorstellen omdat sommige mensen bepaalde zaken gewoon niet kunnen hendelen. Objectief gezien heb je helemaal gelijk en is het zo hypocriet als het maar zijn kan, en roept het gevoelens van onrecht op. Toch hou ik rekening met het feit dat we in een hypociete en een relatief bekrompen wereld leven. (...) volgens mij is het onmogelijk om de vastgeroeste aangenomen waarheden te veranderen bij mensen die deze "waarheden" niet los willen laten.
Ja, daar ben ik het mee eens. Als machthebbers hun doctrines op gaan leggen is dat een verwerpelijk iets, en grenst idd aan onderdrukking, dictatuur en tirannie.quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:17 schreef dVTB het volgende:
[..]
Maar het erge is dat wereldwijd heel veel (politieke) beslissingen worden genomen, JUIST door die mensen die bepaalde zaken niet kunnen 'hendelen'. Zo heb je dus bosjes Christelijke politici die met de hand op de Bijbel menen dat ze anderen beperkingen kunnen opleggen. Ik verwijs bijvoorbeeld naar de nieuwe president van Polen, die meent dat homo's geen leraar mogen worden.
Politici beroepen zich op dubieuze bijbelteksten, die ze naar hun hand zetten. DAT is wat mij stoort. Waar ze het recht vandaan denken te halen om andere mensen beperkingen op te leggen. Omdat ze een onderwerp als homoseksualiteit (of andere thema's) niet kunnen 'hendelen'... - Dat is toch te ziek voor woorden? Het grenst aan onderdrukking, dictatuur en tirannie.
ga je nog kinderen op de wereld zetten ?quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:37 schreef soulsurvivor het volgende:
Eerlijk gezegt heb ik de wereld voor mezelf allang opgegeven.![]()
hier moet je al vertrouwen op een inderdaad ooggetuigen verslag van de schrijvers. het Johannes evangelie lijkt niet meer dan een evangelie in het leven geroepen om de status als zoon van God als dogma in te stellen.quote:Op vrijdag 11 november 2005 16:22 schreef 075sailor het volgende:Om deze reden heb ik met opzet vermeden om in mijn boek naar andere bronnen te verwijzen dan de statenbijbel resp. het ‘ooggetuigen’ verslag van de vier evangelisten. Dat boek is al obscuur genoeg en er is duidelijk en aantoonbaar gigantisch aan gerotzooid. Dat het me desondanks toch gelukt is om er een redelijk en logisch verhaal uit te krijgen is – achteraf gezien – verbazingwekkend en doet vermoeden dat het wel eens erg dicht in de buurt van wat er tweeduizend jaar geleden is gebeurd zou kunnen zitten.
Als je de moeite had genomen, dit Topic eerst te lezen had je wellicht ook gelezen dat ik al kinderen heb.quote:Op vrijdag 11 november 2005 13:05 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ga je nog kinderen op de wereld zetten ?
ik heb de post gevondenquote:Op vrijdag 11 november 2005 17:16 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Als je de moeite had genomen, dit Topic eerst te lezen had je wellicht ook gelezen dat ik al kinderen heb.
maar als ik je doemdenkers post combineer met je bericht over kinderen begrijp ik dat je er niets aan kunt doen, jij bent slechts het instrumentquote:Soms wordt ik wel wat moe van je, probeer eens de nuances in andermans post te lezen voordat je weer is wat leest en weer eens kwakkeloos ook maar wat post.
Dit is ook de laatste keer dat ik op je reageer. Of je moet echt iets te melden en/of te vragen hebben.
Want dat vragen om het vragen, posten om het posten, en het discussieren om het discussieren, daaraan ga ik geen energie mee verspillen.
goed ik geef het nog een kans.quote:Op vrijdag 11 november 2005 17:22 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ik heb de post gevonden
[..]
maar als ik je doemdenkers post combineer met je bericht over kinderen begrijp ik dat je er niets aan kunt doen, jij bent slechts het instrument
quote:Op vrijdag 11 november 2005 18:01 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
goed ik geef het nog een kans.![]()
Niet alles is maakbaar.quote:De nuance in mijn zoals jij stelde "doemdenkerspost" ligt in het feit dat ik mijn geluk en zin niet van de wereld verwacht. Dat geluk en zin bevind zich in mezelf en dat van mijn kinderen.
hoe bedoel je dat ?quote:Ik persoonlijk ben ook niet bang dat het alleen maar rotter in de wereld wordt. Stel dat ik zou weten dat de wereld volgend jaar vergaat dan nog vind ik het leven voor mij en eventuele meerdere kinderen de moeite waard.
Ik besef namelijk dat ieder moment de eeuwigheid omhelst.
Nee hoor, waarschijnlijk was ie homoseksueelquote:Op vrijdag 11 november 2005 16:29 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Op basis van jouw onderzoek zou je kunnen stellen dat met enige goede wil jezus als homofiel te portretteren is.
Een paar jaar geleden hadden we de Jezus Christus is Julius Caesar hype. Nu deze.
*al benieuwd is naar de volgende interpretatie van de "heilige" teksten*
het zou inderdaad een beetje lullig zijn als je op Fok je eigen bevindingen zou tegensprekenquote:Op vrijdag 11 november 2005 18:50 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Nee hoor, waarschijnlijk was ie homoseksueel![]()
mja, of... ik pas in m'n jas, m'n jas past in m'n tas, dus ik pas in m'n tasquote:Ja hoor, de kat is zwart, steenkool is zwart, dus gooien we kat vanavond maar in de kachel hahahahahaha Dat noemen ze een sluitende redenering hihihihi.
Dat een moment en de eewigheid 1 en het zelfde is.quote:
Dank je wel godslasteraar. Je laat precies zien waarom ik geen zin heb om op alles wat er ooit over 'de Heere' is geschreven wil reageren of ga bespreken. Ik ben het roerend met je eens. Die Christenen zijn net Talibaan. Kom niet aan hun absolute gelijk en blijf vooraL MET JE TENGELS VAN HUN JEZUS AF...!!quote:Op donderdag 10 november 2005 23:44 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Flavius Josephus is geen betrouwbare bron, men heeft taalkundig aangetoont dat er naderhand in zijn geschriften is gerommeld, en toegevoegd, en wel het stuk over Jezus.
[..]
Het Romeinse rijk kende vele religies, die relatief vreedzaam naast elkaar konden bestaan. Een van de opmerkelijke eigenschappen van het christendom is dat het juist volstrekt intolerant is ten opzichte van andere religies. Het beeld dat zich vormt van de vroege christenen is dat van een extremistische sekte, gewelddadig en intolerant. De overeenkomsten met de Talibaan zijn wat dat betreft wel frapant, inclusief het kapotslaan van ''heidense afgodsbeelden''. En vandaar ook de weigering de Romeinse goden te erkennen, de vergelijking met moslim fundamentalisten dringt zich op.
Verder vallen die zogenaamde vervolgingen nogal mee, afgezien dus van de vraag of die vervolgingen niet gewoon terecht waren. De echte massale vervolgingen en terreur zijn gepleegd door christenen zelf. Wat achteraf ook de beperkte Romeinse vervolgingen rechtvaardigd.
Het is één van de meest stuitende eigenschap van christenen, één waar ik echt onpasselijk van wordt, zich te beklagen over die zogenaamde vervolgingen, terwijl geen godsdienst in de historie van de mensheid zo intolerant was, zoveel bloed heeft vergoten.
Het doet me altij denken aan de slotscene van ''Triump des Willens'' waarin Hitler tijdens de slottoespraak zich beklaagd over de tijd ''als es noch schwer war ein National Socialist zu sein''.
Edit: en Doffy was me natuurlijk weer voor![]()
Ach zie, een net zo creatieve vertaling als de Septuagintquote:Op vrijdag 11 november 2005 19:15 schreef 075sailor het volgende:
* Wat de toekomst brengen moge mij geleidt een Heeren hand *![]()
eveneens off topic:quote:Op vrijdag 11 november 2005 19:14 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Dat een moment en de eewigheid 1 en het zelfde is.
Ik had iets meer dan 72 dagen nodig om Judas te schrijven...quote:Op vrijdag 11 november 2005 19:16 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ach zie, een net zo creatieve vertaling als de Septuagint
Jawel, maar jij deed het alleenquote:Op vrijdag 11 november 2005 19:30 schreef 075sailor het volgende:
Ik had iets meer dan 72 dagen nodig om Judas te schrijven...
W.
![]()
Persoonlijk zie ik geen enkele aanleiding te geloven dat de persoon Jezus überhaupt bestaan heeft. Daarentegen zie ik wel aanleidingen te geloven dat de fictieve personage Jezus een variant is in een lange traditie van verlossings-religies. Maar dat is hier niet zo relevant.quote:Op vrijdag 11 november 2005 19:15 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Dank je wel godslasteraar. Je laat precies zien waarom ik geen zin heb om op alles wat er ooit over 'de Heere' is geschreven wil reageren of ga bespreken. Ik ben het roerend met je eens. Die Christenen zijn net Talibaan. Kom niet aan hun absolute gelijk en blijf vooraL MET JE TENGELS VAN HUN JEZUS AF...!!
Ik wil wel in algemenere zin ingaan op gedachten en meningen, zoals de mening van Lodewijk Napoleon dat de homoseksualiteit van Jezus de godsdienst in de kiem zou hebben gesmoord. Dat is een hele intelligente en wezenlijke gedachte, waarop ik graag reageer. (Dank je wel Lodewijk Napoleon)
Wat ik gedaan heb is de vier evangelieen pakken. Het stof, Jomanda truckendozen en dito wonderen, vroom gezevel en moralistisch gekwijl eruit geklopt. Wat ik toen overhield heb ik verwerkt in een aantal spannende vaak erotische (reis)verhalen. Degene die ze gelezen heeft kijkt nooit meer met dezelfde ogen tegen het Christendom aan. Hoef je echt geen flikker voor te zijn - gewoon lekker hetero mag ook..![]()
Prettige avond
Walter![]()
* Wat de toekomst brengen moge mij geleidt een Heeren hand *![]()
Ik denk dat ons konijn van Olland idd inmiddels meer kennis van de materie heeft als de doorsnee nederlander. Al denk ik niet dat dat aan zijn achtergrond ligtquote:Op vrijdag 11 november 2005 18:52 schreef 075sailor het volgende:
Ps Vind je het vervelend als ik vraag hoe jij heet en wat je achtergronden zijn? Je kennis van de materie is niet die van een doorsnee nederlander
Ik ben het met je eens soulsurvivor. Ik heb het konijn van olland daarvoor ook geprezen en wil dat blijven doen.quote:Op vrijdag 11 november 2005 20:41 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Ik denk dat ons konijn van Olland idd inmiddels meer kennis van de materie heeft als de doorsnee nederlander. Al denk ik niet dat dat aan zijn achtergrond ligt.
Ik denk dat hij met meer integriteit, energie en moeite van google gebruik maakt om zijn post te onderbouwen en zich in bepaalde materie te verdiepen. Want als ik zo eens in verschillende Topics kijk beperkt zijn inhoudelijke post zich niet tot 1 materie. En dat verdient een dikke pluim![]()
Daarmee verrijkt hij niet alleen zichzelf, maar lift het niveau van Fok ook wat op..
voor ons konijn van Olland
![]()
Dat zouden meer mensen moeten doen.![]()
Nee hoor. De vier evangelisten hebben het religie gedeelte voor hun rekening genomen hahahahaha. Maar de seks was ik zelf bij hihihihihiquote:
Dat heb ik ook een hele poos gedacht. Maar dat is te gemakkelijk en dan komen er zoveel vragen naar boven over het ontstaan van deze 'gesel des tijd' dat de eenvoudigste verklaring de beste is (zoals gebruikelijk). Die vent heeft gewoon bestaan, alleen het was een iets andere figuur dan de man waarvan we zeggen dat het de grondlegger van ons ethische, morele systeem is. Vanuit dat standpunt gezien heb je hartstikke gelijk. Hij heeft bestaan maar het was niet de marsepeinen model padvinder die ervan gemaakt is en zeker niet de zoon van de schepper van het heelal. Paulus is veel meer de grondlegger van het christendom.quote:Op vrijdag 11 november 2005 20:39 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Persoonlijk zie ik geen enkele aanleiding te geloven dat de persoon Jezus überhaupt bestaan heeft. Daarentegen zie ik wel aanleidingen te geloven dat de fictieve personage Jezus een variant is in een lange traditie van verlossings-religies. Maar dat is hier niet zo relevant.
Daar schreef Thijs Voskuilen nog een leuk boekje over, 'Alias Paulus': Paulus als "geheim agent van Rome" die de nog jongste christelijke stroming omboog in een staat-gehoorzame religie die kon dienen als substituut voor het oude en desintegrerende Romeinse meergodendom.quote:Op vrijdag 11 november 2005 22:14 schreef 075sailor het volgende:
Paulus is veel meer de grondlegger van het christendom.
Dat hoeft natuurlijk niet, hij hoefde niet openlijk homo te zijn geweest. Ook bestond het hele begrip 'homoseksueel' destijds nog niet. Van zijn tegenstanders moet je je ook dingen afvragen: ze hebben tenslotte de slag verloren en de bewijzen van hun bestaan zijn zo goed als uitgeroeit, dus wie zegt dat bepaalde dingen hem niet werden nagedragen?quote:Op vrijdag 11 november 2005 22:18 schreef het_fokschaap het volgende:
hoe dan ook, m.i. blijft het redelijk in het midden of Jezus al dan niet homosexueel was. Daarom lijkt het mij aannemelijker dat hij hetero was. Wanneer Jezus homofiel was geweest dan hadden zijn tegenstanders hier zeker misbruik van gemaakt.
ik ga er toch niet vanuit dat zijn volgelingen alle lectuur aangaande zijn vermeende "homosexualiteit" of hoe men dat toen ook genoemd heeft zouden vernietigen om hem alsnog te kunnen volgenquote:Op vrijdag 11 november 2005 22:25 schreef Doffy het volgende:
Van zijn tegenstanders moet je je ook dingen afvragen: ze hebben tenslotte de slag verloren en de bewijzen van hun bestaan zijn zo goed als uitgeroeit, dus wie zegt dat bepaalde dingen hem niet werden nagedragen?
Persoonsverheerlijking is van alle tijden. Van de Jezus uit de Bijbel mag je toch hopen dat ie niet echt bestaan heeft.quote:Op vrijdag 11 november 2005 22:34 schreef het_fokschaap het volgende:
ik ga er toch niet vanuit dat zijn volgelingen alle lectuur aangaande zijn vermeende "homosexualiteit" of hoe men dat toen ook genoemd heeft zouden vernietigen om hem alsnog te kunnen volgen
dan wordt het helemaal lastig om te bepalen of deze persoon al dan niet homosexueel was.quote:Op vrijdag 11 november 2005 22:37 schreef Doffy het volgende:
[..]
Persoonsverheerlijking is van alle tijden. Van de Jezus uit de Bijbel mag je toch hopen dat ie niet echt bestaan heeft.
Ik heb onlangs, als een van de laatsten, de Da Vinci Code gelezen. Wat mij het meest fascineert is de onrust die dit boek veroorzaakte in het Vaticaan. Vrij opmerkelijk voor een roman. Ik zou eerder verwachten dat wetenschappelijke boeken, filosofische en historische boeken meer onrust zouden veroorzaken. Totdat ik bedacht dat de Da Vinci Code in feite hetzelfde genre behelst als dat van de katholieke kerk. In de boeken waar ik een voorkeur voor heb komen religies, als ze al ter sprake komen, er niet goed vanaf. Bijvoorbeeld in ''Julian'' van Gore Vidal is de beschrijving van de persoon Jezus bepaald niet positief.quote:Op vrijdag 11 november 2005 22:14 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Dat heb ik ook een hele poos gedacht. Maar dat is te gemakkelijk en dan komen er zoveel vragen naar boven over het ontstaan van deze 'gesel des tijd' dat de eenvoudigste verklaring de beste is (zoals gebruikelijk). Die vent heeft gewoon bestaan, alleen het was een iets andere figuur dan de man waarvan we zeggen dat het de grondlegger van ons ethische, morele systeem is. Vanuit dat standpunt gezien heb je hartstikke gelijk. Hij heeft bestaan maar het was niet de marsepeinen model padvinder die ervan gemaakt is en zeker niet de zoon van de schepper van het heelal. Paulus is veel meer de grondlegger van het christendom.
![]()
Klopt. Wat mij betreft valt er ook geen zinnig woord over te zeggenquote:Op vrijdag 11 november 2005 22:41 schreef het_fokschaap het volgende:
dan wordt het helemaal lastig om te bepalen of deze persoon al dan niet homosexueel was.
Ah, jij hebt 'm dus ook gelezenquote:
Zeker. Ik heb ook Mein Kampf gelezenquote:Op vrijdag 11 november 2005 22:51 schreef Godslasteraar het volgende:
Ah, jij hebt 'm dus ook gelezen![]()
Onze goede vriend Ratzinger heeft het boek nog op de lijst van 'niet aangerade boeken' (zo heet dat tegenwoordig) gezet. Toen was hij nog de Herder van de Geloofsleer.quote:Maar daar gaat het ook niet om, ik was verder ook niet echt enthousiast. Zeker niet met Umberto Eco's boek, In the Name of the Rose, in mijn hoofd. Maar niet alleen jij, óók de katholieke kerk vond het blijkbaar een kutboek. en dat is toch wel interessant.
J. Slavenburg is hem al voorgeweest met zijn boek "valsheid in geschriften"quote:Op vrijdag 11 november 2005 22:43 schreef Godslasteraar het volgende:
Daar ligt een kans voor je, Walter![]()
Hallo walter [ onze lichamelijke kruizing tussen Arnold Zwartzenegger en Maarten 't Hartquote:Op zaterdag 12 november 2005 10:59 schreef 075sailor het volgende:
Hoi soulsurvivor
Natuurlijk heb ik de Da Vinci Code gelezen. Leuk geschreven goeie detective. Met als onderwerp Christus en Maria Magdalena, die kinderen zouden hebben. De laatste nazaten gaan opzoek naar 'hun geheime' afkomst. Basis onder de gedachte, dat Jezus en Maria Magdalena wat met elkaar gehad zouden hebben, is een onderschildering die ontdekt zou zijn (volgens de schrijver en niet in het echt dus) in het schilderij het laatste avondmaal van Leonardo Da Vinci, waar op de plaats van Johannes (je weet wel, de leerling dien Hij beminde) een roodharige vrouw te zien zou zijn. Leonardo Da Vinci heeft volgens Dan Brown een aantal geheime aanwijzingen in zijn andere werken verwerkt en die leiden via de Mona Lisa in het Louvre naar een spoor dat uiteindelijk uitkomt onder de nieuwe glazen piramide van het Louvre. De curator van dat museum wordt vemoord en je wordt een groot deel van het boek in spanning gehouden wie de boef is en waarom. Leuk verhaal. Onderbouwing van het verhaal is flinterdun respectievelijk nihil. Da Vinci leefde van 1452 tot 1519. Van de gepretendeerde onderschildering is niks bekend en het schilderij zelf is geschilderd van 1495 tot 1498. Geen echte historische bron, maar het is een fictief verhaal en dan mag dat. Iedereen roept nu dat Jezus geen flikker was, want hij was getrouwd met Maria Magdalena (MM). Helaas voor iedereen is dat vanuit de bijbel zeer onwaarschijnlijk. MM komt twee keer voor. Een keer als een van de vrouwen die het graf gaan openen en een keer staande bij de wenende vrouwen onder het kruis. Die mededeling wordt echter onmiddellijk gevolg door de woorden van de evangelist (Joh. 19; 25 - 27) "En bij het kruis van Jezus stonden Zijn moeder en zijns moeder zuster Maria, de vrouw van Klopas en Maria Magdalena. Jezus nu ziende zijn moeder en den discipel, dien Hij liefhad, daarbij staande, zeide tot zijn moeder: Vrouw, zie uw zoon. Daarna zeide Hij tot den discipel: Zie uw moeder" (einde citaat). Als Maria Magdalena degene was geweest dien Hij liefhad was dat hoogst waarschijnlijk hier gemeld. Verder komen er in de bijbel een aantal niet met toenaam genoemde vrouwen voor die ook Maria heetten. Gezien de algemeenheid van de naam Maria kun je daar geen enkele conclusie aan verbinden behalve dan dat als een van die vrouwen MM zou zijn geweest dan had de toenaam Magdalena er ongetwijfeld bij gestaan. Over Maria Magdalena is verder niks bekend, behalve dan uit allerlei bronnen met dezelfde twijfelachtigheid als van de nergens anders dan in het hoofd van de schrijver, Dan Brown, bekende onderschildering van het "Laatste Avondmaal" van Da Vinci. Dan Brown heeft een leuk boek geschreven dat uitstekend in de markt is gezet door zijn uitgever.
![]()
Hallo walter [ onze lichamelijke kruizing tussen Arnold Zwartzenegger en Maarten 't Hartquote:Op zaterdag 12 november 2005 11:23 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Hallo walter [ onze lichamelijke kruizing tussen Arnold Zwartzenegger en Maarten 't Hart]
Dat in het ons bekende evangelie niet verwezen wordt naar maria is logisch.
In de tijd dat de schoftelijke schifting werd gemaakt wat wel en niet in de bijbel mocht komen.
Heersde er immers nog het gedachtegoed, dat de vrouw minderwaardig was.
een kerkvader uit die tijd schreef zelfs: dat niets een man zo omlaag kon halen als de geslachtgemeenschap met een vrouw.
Kerkvader augustus ging nog een stapje verder om te opperen dat het zaad van de man met de hand ingezaait moest worden.
Tja, dan kan je natuurlijk niet in je persoonlijk uitkoren boeken zetten dat bv jezus zei:
Jezus nu ziende zijn moeder en den discipel, dien Hij liefhad, daarbij staande, zeide tot zijn moeder: Vrouw, zie uw dochter.![]()
Maar nogmaals ik hecht geen waarde aan de evangelien als hystorische overlevering.
omdat in beginsel het evangelie mondeling overgedragen werd in de vorm van korte uitspraken van Jezus.
Het hele verhaal eromheen is naar alle waarschijnlijk ingepast.
Iedere evangelist heeft hierin zijn eigen [verboren agenda] de een legt meer de nadruk op het feit dat jezus waarlijk god is. De ander richt zich meer om de link naar de joodse geschriften te leggen om aan te tonen dat jezus de aangekondige messias was.
"de Da Vinci Code" is een leuk boek geschreven door een man die slim gebruik gemaakt heeft van bekende speculaties.![]()
en daar gaat het jou als homo-activist natuurlijk om. diegenen die je niet steunen in je homo-zijn de oren wassen. hiermee verspeel je natuurlijk al een hoop objectiviteitquote:Op zaterdag 12 november 2005 13:20 schreef 075sailor het volgende:
Wat mijn interesse heeft is het handboek voor de GELOVIGE ook wel de bijbel genoemd. Daar worden de mensen mee om de oren geslagen. * Wij zijn allen zondaars en de bijbel is gods woord... *Als je dat boek goed leest komt daar een heel ander beeld naar voren, een beeld wat je goed kunt begrijpen en het is een logisch verhaal. Met dat verhaal kun je (zeker als homootje of lesbootje) je ggggristelijke ouders heel leuk de oren mee wassen![]()
![]()
Ook de oren van de dominee, de voorganger, de pastoor, de bisschop en alle anderen die uit de gggristelijke ruif eten (alhoewel hebben die wel oren..??)
![]()
Je zegt eerst dat je verbaasd bent dat het boek als "schokkerend" werd aanvaard (Ik dacht dat homo al lang geen scheldwoord meer was in Nederland) en nu vertel je dat het schokkeren eigenlijk gewoon de bedoeling was.quote:Op zaterdag 12 november 2005 13:20 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Hallo walter [ onze lichamelijke kruizing tussen Arnold Zwartzenegger en Maarten 't Hart]
Hmmm, wie heeft jou dat vertelt....![]()
Voor mij is het moeilijk om na tweeduizend jaar christelijk gedram over de enige echte waarheid, duidelijk te maken, dat het me niet echt interesseert wat er in werkelijkheid tweeduizend jaar geleden plaatsvond, want daar komen we nooit meer achter. Wat mijn interesse heeft is het handboek voor de GELOVIGE ook wel de bijbel genoemd. Daar worden de mensen mee om de oren geslagen. * Wij zijn allen zondaars en de bijbel is gods woord... *Als je dat boek goed leest komt daar een heel ander beeld naar voren, een beeld wat je goed kunt begrijpen en het is een logisch verhaal. Met dat verhaal kun je (zeker als homootje of lesbootje) je ggggristelijke ouders heel leuk de oren mee wassen![]()
![]()
Ook de oren van de dominee, de voorganger, de pastoor, de bisschop en alle anderen die uit de gggristelijke ruif eten (alhoewel hebben die wel oren..??)
![]()
Die uitspraken komen me bekend voor hahahaha, typisch nichten gelul van kerels die het niet leuk vinden om dat ding van ze erin te moeten stoppen. Maar tegelijk heel hard roepen dat de gelijkgeslachte liefde heel erg tegen God's geboden ingaat. Ik zou wel eens precies uitgezocht willen hebben hoe groot het percentage homoos en lesboos is onder religieuzen.quote:Op zaterdag 12 november 2005 11:23 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
een kerkvader uit die tijd schreef zelfs: dat niets een man zo omlaag kon halen als de geslachtgemeenschap met een vrouw.
Kerkvader augustus ging nog een stapje verder om te opperen dat het zaad van de man met de hand ingezaait moest worden.
Tja, dan kan je natuurlijk niet in je persoonlijk uitkoren boeken zetten dat bv jezus zei:
Jezus nu ziende zijn moeder en den discipel, dien Hij liefhad, daarbij staande, zeide tot zijn moeder: Vrouw, zie uw dochter.![]()
Hoi, hoi placebeau,quote:Op zaterdag 12 november 2005 13:24 schreef placebeau het volgende:
[..]
Je zegt eerst dat je verbaasd bent dat het boek als "schokkerend" werd aanvaard (Ik dacht dat homo al lang geen scheldwoord meer was in Nederland) en nu vertel je dat het schokkeren eigenlijk gewoon de bedoeling was.
Direct wil je nog weten hoe mijn relatie met mijn vader was en of ik een dominante moeder had. Of ik al eens bij de psych ben geweest. Is jouw lezing van de bijbel ingegeven door je hetero zijn? Heb jij steun nodig in je hetero zijn? Ik niet in mijn homo-zijn. Ik ben keurig getrouwd hihihihihi. Heb ik zelf als voorzitter van de officieele commissie die VVD kamerleden erover adviseerde aan meegeholpen dat dat tot de mogelijkheden ging behoren.quote:Op zaterdag 12 november 2005 13:23 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
en daar gaat het jou als homo-activist natuurlijk om. diegenen die je niet steunen in je homo-zijn de oren wassen. hiermee verspeel je natuurlijk al een hoop objectiviteit
Dus doordat jij homo bent en jij je in bepaalde situaties herkent zijn meteen alle personen uit die situatie ook homo????quote:Op zaterdag 12 november 2005 13:53 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Mijn homo-zijn en de ervaringen op dat gebied hebben me wel geholpen om de sfeer en wat er beschreven is over de hof van Gethsemane te herkennen. De verhouding met de evangelist Johannes is ook erg homo-herkenbaar. Maar om op die grond mijn objectiviteit en daarmee mijn integriteit in twijfel te trekken...?
![]()
![]()
![]()
Salem Israel traveler,quote:Op zaterdag 12 november 2005 13:43 schreef israeltraveler het volgende:
Hallo Walter,
In een van je postings begin je met:
"Ik ben ervan uit gegaan dat ......" als motivatie je boek te schrijven en Jezus tot homo te bestempelen.
Je hele motivatie is dus gebaseerd op een aanname van jezelf en je hebt dit gesteld tot onaantastbaar uitgangspunt. Nogal logisch dat vervolgens al je beweringen dus in beginsel al gekleurd zijn door je eigen ideeen en aannames.
Dit boek kan dus onmogelijk nog als serieus en/of wetenschappelijk worden beschouwd, je haalt je namelijk zelf al onderuit waardoor een en ander totaal ongeloofwaardig is.
maar in ieder geval bedankt hiervoor.
Het heeft mijn geloof alleen nog maar weer eens bevestigd dat de bijbel echt wel klopt.
groet en shalom
quote:Op zaterdag 12 november 2005 14:01 schreef israeltraveler het volgende:
[..]
Dus doordat jij homo bent en jij je in bepaalde situaties herkent zijn meteen alle personen uit die situatie ook homo????
Hiermee stel je jezelf dus als maatstaf voor anderen.
Ooit erover nagedacht dat in de bijbel situaties zijn zoals ze zijn om ervoor te zorgen dat ieder mens zich hierin kan herkennen op grond van het feit dat je mens bent en niet hoe je als mens bent?
Salem Israeltraveler,
Je bent me veel te criptisch, wat bedoel je? Bedoel je te zeggen dat alles wat in de bijbel staat voor zoete koek moet worden aangenomen..??
Ik hoor van je
![]()
Laat ik even een toelichting geven: Als ik op een feest kom en er loopt een mevrouw in een witte lange jurk en een meneer in een zwart pak en die twee geven elkaar verliefd een kus, mag ik dan denken dat ik op een bruiloft terecht ben gekomen? Mijn ervaringen hebben me dat geleerd.quote:Op zaterdag 12 november 2005 14:01 schreef israeltraveler het volgende:
[..]
Dus doordat jij homo bent en jij je in bepaalde situaties herkent zijn meteen alle personen uit die situatie ook homo????
Hiermee stel je jezelf dus als maatstaf voor anderen.
Ooit erover nagedacht dat in de bijbel situaties zijn zoals ze zijn om ervoor te zorgen dat ieder mens zich hierin kan herkennen op grond van het feit dat je mens bent en niet hoe je als mens bent?
Wat ik bedoel is dat de bijbel geschreven is voor alle mensen en zij zich dus ook allemaal hierin moeten kunnen herkennen. Gelukkig bewijs je dus zelf al dat dit zo is doordat je herkenning vindt zoals je zelf zei.quote:
Toch trek je dan een voorbarige conclusie want mijn vrouw en ik lopen vaker zo gekleed rond als jij omschrijft en we geven ons ook wel eens een kus maar dat wil niet zeggen dat het onze bruiloft is want we zijn al 24 jaar getrouwd.quote:Op zaterdag 12 november 2005 14:25 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Laat ik even een toelichting geven: Als ik op een feest kom en er loopt een mevrouw in een witte lange jurk en een meneer in een zwart pak en die twee geven elkaar verliefd een kus, mag ik dan denken dat ik op een bruiloft terecht ben gekomen? Mijn ervaringen hebben me dat geleerd.
Het feit dat je als jongen of als meisje bepaalde omstandigheden herkent is toch de normaalste zaak van de wereld. Dat heet referentie kader, man
![]()
Welbeschouwd is elke conclusie gebaseerd op de bijbel onzinnig. Het is een in de loop der vele eeuwen bijeen geraapt zooitje, waarvan de meeste feiten (voor zover je daar nog van kunt spreken) allang schuil gaan onder mythologisering en gebrekkige geschiedschrijving.quote:Op zaterdag 12 november 2005 14:31 schreef israeltraveler het volgende:
Dus om te zeggen dat de mannen die in gethsemane waren homo's zijn alleen omdat je je erin herkent is onzinnig!
google en gij zult vindenquote:Op zaterdag 12 november 2005 13:20 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Hmmm, wie heeft jou dat vertelt....![]()
"In de loop der tijden bijeengeraapt....." klopt niet want de tijd van het NT is zeer beprekt tot ca 100 jaar.quote:Op zaterdag 12 november 2005 14:46 schreef Doffy het volgende:
[..]
Welbeschouwd is elke conclusie gebaseerd op de bijbel onzinnig. Het is een in de loop der vele eeuwen bijeen geraapt zooitje, waarvan de meeste feiten (voor zover je daar nog van kunt spreken) allang schuil gaan onder mythologisering en gebrekkige geschiedschrijving.
Walter's boek is ook onzinnig: er valt maar weinig zinnigs te zeggen over de persoon van Jezus. Net zo onzinnig is de leer van de Kerk (allemaal), omdat ook hun versie van Jezus hoogst dubieus is, maar ook net zo min te onderbouwen. Walter's boek zie ik zelf dan ook als een beetje tegengas tegen een instituut dat slechts zijn 20 eeuwen geschiedenis als overtuigingskracht heeft.
Ben ik geheel met je eens. Als er geen aanwijzingen in die richting staan mag die conclusie niet getrokken worden. Maar ik wordt wat achterdochtig als ik in Markus 14; 51, 52 (de arrestatie van Christus) lees: "Een zeker jongeling volgde Hem, hebbende een lijnwaad omgedaan om het naakte lijf, en de jongelingen grepen hem. En hij het lijnwaad verlatende is naakt van hen gevloden."quote:Op zaterdag 12 november 2005 14:31 schreef israeltraveler het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat de bijbel geschreven is voor alle mensen en zij zich dus ook allemaal hierin moeten kunnen herkennen. Gelukkig bewijs je dus zelf al dat dit zo is doordat je herkenning vindt zoals je zelf zei.
Maar doordat je je herkent in situaties wil dat nog niet zeggen dat personen uit die situaties automatisch dezelfde geaardheid of karacters hebben dan jij die je hierin herkent. Of vindt jij van wel?
Dus om te zeggen dat de mannen die in gethsemane waren homo's zijn alleen omdat je je erin herkent is onzinnig!
hahahaha, je weet best wat ik bedoel. Wat ik nu wel weten wil is of jullie dan ook altijd een bruidstaart op tafel hebben staan en die onder gejuig van de overige aanwezigen samen aansnijden. Als dat zo is kom ik graag mee-eten. Ik ben dol op taart.quote:Op zaterdag 12 november 2005 14:33 schreef israeltraveler het volgende:
[..]
Toch trek je dan een voorbarige conclusie want mijn vrouw en ik lopen vaker zo gekleed rond als jij omschrijft en we geven ons ook wel eens een kus maar dat wil niet zeggen dat het onze bruiloft is want we zijn al 24 jaar getrouwd.
Volgens mij was het de inquisitie (gevreesde organisatie binnen de kerk - ook wel het heilig office genaamd, waarvan de huidige nieuwe paus tot voor kort de baas was), die dat boek en die kerk zo lang instand hielden.quote:Op zaterdag 12 november 2005 15:30 schreef israeltraveler het volgende:
[..]
"In de loop der tijden bijeengeraapt....." klopt niet want de tijd van het NT is zeer beprekt tot ca 100 jaar.
Als je de eerste originele teksten pakt kan er ook geen sprake zijn van mythologisering en geschiedschrijving. dus ook dat argument gaat niet op.
Dat de leer van de kerk al 20 eeuwen standhoudt vindt ik nogal wat overtuigingskracht hebben. Ken jij enig ander boek dat zo lang mensen overtuigd?
Als ik je een advies mag geven: denk er nog maar eens over na!
beetje kortzichtig want dan relateer je de bijbel dus alleen aan de rooms katholieke kerk.quote:Op zaterdag 12 november 2005 15:43 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Volgens mij was het de inquisitie (gevreesde organisatie binnen de kerk - ook wel het heilig office genaamd, waarvan de huidige nieuwe paus tot voor kort de baas was), die dat boek en die kerk zo lang instand hielden.
(Er is helaas geen icoontje met bloedspetters....)
![]()
En zo te zien snap jij ook prima wat ik bedoelquote:Op zaterdag 12 november 2005 15:37 schreef 075sailor het volgende:
[..]
hahahaha, je weet best wat ik bedoel. Wat ik nu wel weten wil is of jullie dan ook altijd een bruidstaart op tafel hebben staan en die onder gejuig van de overige aanwezigen samen aansnijden. Als dat zo is kom ik graag mee-eten. Ik ben dol op taart.
kusje op je bol
![]()
De bijbel is niet alleen het NT, ook het OT. En ook het NT leunt zwaar op godsdienstige mythen die al eeuwen daarvoor bedacht waren.quote:Op zaterdag 12 november 2005 15:30 schreef israeltraveler het volgende:
"In de loop der tijden bijeengeraapt....." klopt niet want de tijd van het NT is zeer beprekt tot ca 100 jaar.
Je bedoelt zoals er in de loop de eeuwen nog verhalen zijn toegevoegd aan de manuscripten? Dat er evangeliën zijn weggelaten, dat tegenstanders van de kerk met miljoenen over kling gejaagd werden en hun geschriften verbrand. Dat er in het vroege christendom vele kleine strominkjes waren die allemaal anders dachten over "hun" Jezus?quote:Als je de eerste originele teksten pakt kan er ook geen sprake zijn van mythologisering en geschiedschrijving. dus ook dat argument gaat niet op.
Nou en? Dus de Islam is ook waar? De Joden hebben ook gelijk? De Veda's ook? Ze kunnen moeilijk allemaal gelijk hebben, wel?quote:Dat de leer van de kerk al 20 eeuwen standhoudt vindt ik nogal wat overtuigingskracht hebben. Ken jij enig ander boek dat zo lang mensen overtuigd?
quote:Als ik je een advies mag geven: denk er nog maar eens over na!
Ja, ja. Je moest het vroeger eens in je bolle hersens halen om openlijk aan het woord Gods te twijfelen dan viel de hele gereformeerde of andere gemeente over je.quote:Op zaterdag 12 november 2005 15:59 schreef israeltraveler het volgende:
[..]
beetje kortzichtig want dan relateer je de bijbel dus alleen aan de rooms katholieke kerk.
Het geloof dat gebaseerd is op God en zijn Zoon Jezus Christus is gelukkig niet de RK maar veel meer dan dat.
Ik geloof in de bijbel maar wil niets te maken hebben met de RK-kerk.
Nee, geloven die 1500 jaar na christus bedacht zijn, en gebouwd op het fundament van RK-kerk, díe zullen vast wel gelijk hebbenquote:Op zaterdag 12 november 2005 15:59 schreef israeltraveler het volgende:
beetje kortzichtig want dan relateer je de bijbel dus alleen aan de rooms katholieke kerk.
Het geloof dat gebaseerd is op God en zijn Zoon Jezus Christus is gelukkig niet de RK maar veel meer dan dat.
Ik geloof in de bijbel maar wil niets te maken hebben met de RK-kerk.
Gatver, achterhaalde grrristelijke flauwekul, het huwelijkquote:Op zaterdag 12 november 2005 17:12 schreef 075sailor het volgende:
PS ik heb vanavond een bruiloft (echt waar) en jullie zien me dus pas morgen weer hier, gezellig
Hoezo 1500 jaar na christus bedacht! waar staat dat!quote:Op zaterdag 12 november 2005 17:29 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nee, geloven die 1500 jaar na christus bedacht zijn, en gebouwd op het fundament van RK-kerk, díe zullen vast wel gelijk hebben
Hoe toch eens op met je zeikerige toontje. Als je denkt dat je iets toe te voegen hebt, post dat hier dan.quote:Op zaterdag 12 november 2005 17:47 schreef israeltraveler het volgende:
Hoezo 1500 jaar na christus bedacht! waar staat dat!
Toch eens gaan leren lezen!
dat zeg je toch zelf!quote:Op zaterdag 12 november 2005 17:47 schreef israeltraveler het volgende:
[..]
Hoezo 1500 jaar na christus bedacht! waar staat dat!
Toch eens gaan leren lezen!
En je gelooft me niet... ik kwam tegenover Wim en Thea te zitten. Wim is gereformeerd predikant en Thea, zijn vrouw is onderwijzeres. Dat mens is zo vroom en goed gelovig dat als er 's ochtends om half zeven een jongen op kousevoeten uit de kamer van haar dochter komt dat ze denkt: "die twee hebben vast de hele nacht op hun knieen voor het bed gezeten en uit de bijbel gelezen". Als ze dan later in de ochtend in het kamertje van haar dochter een in enkele tissues verstopt, gebruikt condoom vindt, denkt ze. "Het bewijs voor die knieen heb ik gevonden, nu die bijbel nog..."quote:Op zaterdag 12 november 2005 17:30 schreef Doffy het volgende:
[..]
Gatver, achterhaalde grrristelijke flauwekul, het huwelijk
Wel praktisch voor visums enzoquote:Op zaterdag 12 november 2005 17:30 schreef Doffy het volgende:
[..]
Gatver, achterhaalde grrristelijke flauwekul, het huwelijk
Hoe lang bleven ze zitten?quote:Op zaterdag 12 november 2005 23:16 schreef 075sailor het volgende:
O ja, dat ik tegenover die dominee en zijn vrouw kwam te zitten is echt waar. hahahaha
Dit werd bepaald/opgedrongen tijdens het Concilie van Nicea in 325 (20 mei tot 25 augustus). Dit was een samenkomst van de belangrijkste christelijke kerkgeleerden van die tijd, op aansporen van keizer Constantijn de Grote. Hierin werd bepaald wat de officiële leer van de Rooms-katholieke Kerk zou inhouden.quote:Op zaterdag 12 november 2005 21:49 schreef wonderer het volgende:
Ik vraag me sowieso af hoe de bijbel er de eerste paarhonderd jaar na Christus uitzag... vast niet zo handig genummerd en gestructureerd etc. Hoe kregen ze in vredesnaam al die stukjes van al die verschillende schrijvers bij elkaar? Wie heeft gezegd "zo, nu is ie af, ga maar prediken nu"... etc enz.
Hoi wonderer,quote:
Ik heb al ruim vijf jaar een relatie met toevallig de eerste die ook de beste bleek te zijn, en sinds mei dit jaar zijn we getrouwd. Bedankt voor je advies maar het is een weloverwogen keuze geweest.quote:Op zondag 13 november 2005 11:22 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Hoi wonderer,
Als je er helemaal niet mee gediend bent, en heb je er helemaal niets aan hebt, spoel het dan maar gewoon door de wc.
maar als ik zo eens tussen je regels door lees, zou ik je een advies willen geven:
Loop niet met de eerste de beste mee die je aandacht geeft.
Ik weet wel dat ik met zo'n soort post me voorde meeste belachelijk maak, maar dat intresseert me niet zo![]()
Ik moest wel lachen na mijn kanonades va de afgelopen week dat uitgerekend ik tegenover Wim en Thea kwam te zitten. Ik weet niet of de gastheer en echtgenote een grapje met me wilden uithalen, maar het was een gezellig dineetje. Wim en Thea zijn schatten van mensen en de ouders van Wim (de familie vdM) hebben in de oorlog een van mijn allerbeste vrienden (Bobbiaan) opgevangen, nadat deze uit de trein was gesprongen waarin hij en al zijn directe familieleden met name zijn vader en moeder, broers en zusters werden afgevoerd naar het vernietigingskamp. Maup heeft toen als 16 jarige zijn keppeltje in de vuilnisbak gestopt en is zich Bob gaan noemen en als we het over Bobbiaan hebben weet iedereen wie het is.) In naam van de christelijke naastenliefde is hij redelijk goed de oorlog door geholpen als kind van deze zeer gelovige familie. De familie vdM wordt door alle kinderen en kleinkinderen van Bob en ook door mij op handen gedragen.quote:
En wij vieren volgend jaar het feit dat we al veertig jaar 'het' met elkaar doen en samen door het leven gaan. Het was niet m'n eerste (die had ik tussen mijn 12e en m'n 18e), maar het was wel de beste..quote:Op zondag 13 november 2005 15:05 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik heb al ruim vijf jaar een relatie met toevallig de eerste die ook de beste bleek te zijn, en sinds mei dit jaar zijn we getrouwd. Bedankt voor je advies maar het is een weloverwogen keuze geweest.
Ach, wat een doorslaande redenering! De Holocaust was bepaald geen beperkte vervolging, maar achteraf misschien wel te rechtvaardigen omdat Israel tegenwoordig lak aan het internationale recht heeft.quote:Op donderdag 10 november 2005 23:44 schreef Godslasteraar het volgende:
Verder vallen die zogenaamde vervolgingen nogal mee, afgezien dus van de vraag of die vervolgingen niet gewoon terecht waren. De echte massale vervolgingen en terreur zijn gepleegd door christenen zelf. Wat achteraf ook de beperkte Romeinse vervolgingen rechtvaardigd.
Hoi Doffy,quote:Op zaterdag 12 november 2005 14:46 schreef Doffy het volgende:
[..]
Welbeschouwd is elke conclusie gebaseerd op de bijbel onzinnig. Het is een in de loop der vele eeuwen bijeen geraapt zooitje, waarvan de meeste feiten (voor zover je daar nog van kunt spreken) allang schuil gaan onder mythologisering en gebrekkige geschiedschrijving.
Walter's boek is ook onzinnig: er valt maar weinig zinnigs te zeggen over de persoon van Jezus. Net zo onzinnig is de leer van de Kerk (allemaal), omdat ook hun versie van Jezus hoogst dubieus is, maar ook net zo min te onderbouwen. Walter's boek zie ik zelf dan ook als een beetje tegengas tegen een instituut dat slechts zijn 20 eeuwen geschiedenis als overtuigingskracht heeft.
Walter's boek is eerder een slechte oprisping van iemand die eigenlijk wel kritiek op religie heeft of er plezier in heeft gelovigen te jennen, maar te slap in de benen is om kritiek te geven op religies die ook actief ongelovigen vervolgen.quote:Op zaterdag 12 november 2005 14:46 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ben ik met je eens. Zijn er wel beperkte vervolgingen..? Je zult er maar het slachtoffer van zijn. Overigens zonder de eeuwenlange demonisering van de Joden door het christendom (* zijn bloed kome over ons en onze kinderen * ) had Hitler en zijn bende niet zo huis kunnen houden.quote:Op zondag 13 november 2005 16:26 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ach, wat een doorslaande redenering! De Holocaust was bepaald geen beperkte vervolging, maar achteraf misschien wel te rechtvaardigen omdat Israel tegenwoordig lak aan het internationale recht heeft.
(Vergeef me dat ik de vrijheid neem om ook eens met een gekwalificeerde Nazi-vergelijking op de proppen te komen, goed voorbeeld doet goed volgen.)
Je vergeet voor het gemak even te vermelden dat de vader van Constantijn in 305 Augustus was geworden, na de troonsafstand van Diocletianus en Maximianus; vanaf 293 was hij onder de laatste Caesar geweest. Dit is iets belangrijker dan de zoveelste slechte grap over relieken. Daarbij werd hij dan nog door de legioenen van zijn vader tot Augustus uitgeroepen; Galerius had de caesar Severus tot Augustus verheven.quote:Op zondag 13 november 2005 15:19 schreef 075sailor het volgende:
Hoi Soulsurvivor,
Huiswerk goed gedaan. Complimenten.![]()
![]()
![]()
De moeder van keizer Constantijn was herbergierster en trouwde met generaal Constantinus Chlorus. In 325 vond deze vrouw in Jeruzalem het kruis van Christus, zodat vrijwel iedere kerk ter wereld er een splinter of stukje van heeft. (Dat kruis moet dus op drie olietankers naar Rome zijn gebracht, gezien z'n omvang hahaha.) Haar zoon werd in 306 tot keizer gekozen.
Wat maakt u een lapidaire samenvatting van de Oudheid, neem me niet kwalijk. In het Edict van Milaan, het enige officiele document dat Constantijn heeft uitgevaardigd (samen met Licinius), wordt van geen godheid in het bijzonder gerept. Constantijn mag met recht de eerste Christelijke keizer heten, maar officieel heeft hij deze handeling nooit verricht.quote:Hij stelde het Romeinse rijk onder de bescherming van de god van de christenen,
Ja, alleen aangehangen door slaven en vrouwen zeker? Hahaha. Op het moment van Constantijn's bekering was de Kerk zwak, maar om het over het geheel genomen ''een zwakke minderheid'' te noemen is onnauwkeurig.quote:tot dat moment een zwakke minderheid.
Ik ga dit boek in geen geval lezen. Iemand die toont opzettelijk geen benul te hebben van de voorgaande Romeinse geschiedenis en de structurele oorzaken van de ondergang, ten gunste van een eigen monocausale theorie, verdient geen groot publiek. Het is bovendien nog fout ook.quote:Dat luidde tevens het einde van het Romeinse rijk in, want door godsdienst twisten (met name over de vraag of Jezus mens of god was - mijn boek Judas is niks nieuws onder de zon) viel het rijk in twee delen uiteen
gelukquote:Op zondag 13 november 2005 15:05 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik heb al ruim vijf jaar een relatie met toevallig de eerste die ook de beste bleek te zijn, en sinds mei dit jaar zijn we getrouwd. Bedankt voor je advies maar het is een weloverwogen keuze geweest.
Die is voor jou, Johan de With. Ik heb inderdaad een hele goeie corrector - leraar Nederlands. Ik heb last van dislectie, maar gelukkig schrijf ik meestal in MS-Word en de spellingchecker corrigeert me. Voor computer heb ik nooit gedeugd. De spellingchecker ontbreekt hier.quote:Op zondag 13 november 2005 16:55 schreef Johan_de_With het volgende:
En ik neem aan dat iemand die ''ik wordt'' en ''Romijns'' schrijft, een dijk van een revisor heeft.
En het ''pantheistisch wereldbeeld'' van de Romeinen, niet te vergeten. Dat zowaar als statisch wordt voorgesteld.quote:Op zondag 13 november 2005 16:55 schreef Johan_de_With het volgende:
En ik neem aan dat iemand die ''ik wordt'' en ''Romijns'' schrijft, een dijk van een revisor heeft.
Ik heb in het boek zelf niet meer grammaticale fouten gevonden dan in een willekeurig ander boek, dus dat zit wel goed, hoor, met die redacteur. Jouw Nederlands is trouwens ook niet vlekkeloos.quote:Op zondag 13 november 2005 16:55 schreef Johan_de_With het volgende:
Maar enormiteiten bega ik niet.quote:Op zondag 13 november 2005 17:08 schreef wonderer het volgende:
Jouw Nederlands is trouwens ook niet vlekkeloos.
Dat pleit voor je.quote:Op zondag 13 november 2005 17:11 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Maar enormiteiten bega ik niet.
Was is de noodzaak en zin van deze vermelding? Natuurlijk had die man een vader, die keizer was na eerst generaal te zijn geweest. Zijn moeder liep echt niet met duifjes op haar schouder.quote:Op zondag 13 november 2005 16:52 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Je vergeet voor het gemak even te vermelden dat de vader van Constantijn in 305 Augustus was geworden, na de troonsafstand van Diocletianus en Maximianus; vanaf 293 was hij onder de laatste Caesar geweest.
[..]
Waar had ik ookal weer gehoord dat mensen die graag dure woorden gebruiken iets te verbergen hebben?quote:Op zondag 13 november 2005 17:11 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Als je ziet met welk een snelheid ik berichtjes bantwoord snap zou je kunnen begrijpen dat er wel eens iets misgaat. Maar ik geef toe "ik wordt", doet ook bij mij de rillingen over de rug lopen. Ik zag laatst een reclame poster met daarop "Jij word"... Het is slecht gesteld met de kennis en beheersing van de nederlandse taal en nu doe ik er zelf ook al aan mee.quote:Op zondag 13 november 2005 17:11 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ik schreef dit omdat de kwestie van Constantijn's bekering op zichzelf al een hele studie waard is, net als de stand van het Romeinse heidendom ten tijde van de tetrarchie.quote:Op zondag 13 november 2005 17:28 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Ik heb het woord lapidair moeten opzoeken. Het betekent "kryptisch, ingekort als op een grafsteen". Had Uwedele gewenst dat ik hier een uitvoerige uiteenzetting ging geven over de achtergronden van de beslissing van keizer Constantijn? Wil ik wel doen maar ik zag ik in dat berichtje de noodzaak niet van in.
Dit laatste is juist.quote:Overigens verschillen mijn bronnen van mening. De encarta schrijft dat Constantijn het Romeinse rijk onder de god van de christenen stelde. Een andere bron dat hij het christelijke geloof ratificeerde en als een van de godsdiensten toestond.
Ben ik hartstikke met je eens. Die hele ontstaans geschiedenis van het Christendom is uiterst fascinerend. Jan van Kilsdonck (de pater) weet erg veel van de eerste honderd jaar, hebben ze me verteld. Maar de pater kent mijn halve familie met naam en toenaam en de man is nogal oud. Maakt het wat lastig om met hem in discussie te gaan. Zou ik wel graag willen. Ook met Andries Knevel, maar die durft niet heb ik begrepen hahahaha.quote:Op zondag 13 november 2005 17:35 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ik schreef dit omdat de kwestie van Constantijn's bekering op zichzelf al een hele studie waard is, net als de stand van het Romeinse heidendom ten tijde van de tetrarchie.
[..]
Niet ongewoon voor een heerser die allerlei onchristelijke zaken moet verrichten.quote:Op zondag 13 november 2005 17:50 schreef 075sailor het volgende:
Overigens liet die zich pas op zijn sterfbed dopen tot christen. Dus zo fanatiek als zijn moeder, de herbergierster, zal ie wel niet geweest zijn.
![]()
Was je erbij of zo?quote:
Dit is de tweede mislukte kat.quote:Op zondag 13 november 2005 18:19 schreef wonderer het volgende:
Alsof geschiedschrijving objectief is.
Nou, wil jij het tegendeel beweren dan? Je kan wel leuk met ongewone woorden gaan smijten, maar echt veel voeg je niet toe. Je zegt een hoop, maar onderbouwen, ho maar. Zo lust ik er nog wel een paar.quote:Op zondag 13 november 2005 18:22 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dit is de tweede mislukte kat.
Doe ik dat dan soms ergens? Objectief is nu juist een ''ongewoon woord'' dat ik niet in de mond genomen heb. Dit waren twee tamelijk algemene vragen over specifieke onderwerpen. Als je er iets van wist, zou je namelijk niet vragen ''Was je erbij of zo?'', want dan zou je weten dat het in een officieel document stond en dus geratificeerd was.quote:Op zondag 13 november 2005 18:26 schreef wonderer het volgende:
[..]
Nou, wil jij het tegendeel beweren dan?
''Ongewoon'' is een zeer subjectieve kwalificatie en al die woorden staan gewoon in het woordenboek. Ik smijt er dan ook niet mee.quote:Je kan wel leuk met ongewone woorden gaan smijten
Daar hebben we jou voor, natuurlijk.quote:maar echt veel voeg je niet toe.
Ja, ik kan inderdaad beter een hoop dooddoeners aan elkaar rijgen en kankeren op andermans woordenschat.quote:Je zegt een hoop, maar onderbouwen, ho maar. Zo lust ik er nog wel een paar.
Beste Johan,quote:Op zondag 13 november 2005 21:33 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik ergerde mij aan het feit dat de loopbaan van Constantijn slechts zeer summier vermeldt wordt, omdat hierin nu juist mogelijk de verklaring ligt van zijn godsdienstige opvattingen. Hij was immers slechts een van de vele pretendenten, en had de voortekenen tegen zich. Hierover geen woord. Geen woord over het labarum, Claudius Gothicus, de Herculische dynastie, zelfs niet het roemruchte I.H.S.V. (zoek dat zelf maar op).
Kortom; over het wezenlijke geen woord. Wel slechte grappen die zich alleen van de toneelstukjes van Goor en Geer onderscheiden doordat ze niet over Constantijn's schoonmoeder, maar over diens echte moeder gaan. (Of liever, over de hausse aan overblijfselen die latere eeuwen kenmerkte.)
Als wij van doen hebben met de echte Walter Kamp, dan kan ik niet anders concluderen dan dat hij een kruising is tussen Geert Mak en Piet Bambergen. In het andere geval is het al evenmin geestig, of zelfs maar grappig.
Ik heb me er een middagje aan gewaagd, maar ik begrijp hem niet helemaal. Ik kan wel een plek voor een derde kusje bedenken maar ik geloof niet dat je dat bedoeltquote:Op maandag 14 november 2005 00:10 schreef 075sailor het volgende:
twee kusjes op je bol en kijk uit voor het derde kusje...![]()
Walter Kamp
![]()
Nee hoor wonderer. Mijn boek begint met: "Dit boek gaat over vampiers." Ik word in dit boek tweemaal gebeten door een vampier en daarom is de derde kus van mij in je nek. Ik zuig al je bloed eruit. Het boek gaat ook echt over vampiers: bloedzuigers die met list, bedrog en mooie beloftes het bloed uit volkeren zuigen - de kerken..! Ik eindig daar ook mee. "Dit boek ging over vampiers, of misschien toch niet..?"quote:Op maandag 14 november 2005 20:51 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik heb me er een middagje aan gewaagd, maar ik begrijp hem niet helemaal. Ik kan wel een plek voor een derde kusje bedenken maar ik geloof niet dat je dat bedoelt
Ja, Doffy. Stuur maar een (voor mijn part blanco) mailtje naar mijn e-mail adres walterkamp@hotmail.com.quote:Op maandag 14 november 2005 21:44 schreef Doffy het volgende:
Ben nou toch wel benieuwd. Walter, geldt dat aanbod van dat boek nog?
Als het goed is komt het nu bij je binnen. Veel leesplezier. En bedenk dat er al zo'n 1500 mensen 25 euro voor neergeteld hebben hahahahaquote:Op maandag 14 november 2005 21:44 schreef Doffy het volgende:
Ben nou toch wel benieuwd. Walter, geldt dat aanbod van dat boek nog?
Ik zal hem ook nog een keer lezen, dan hebben we wat te bespreken tussen al die whisky door volgende maandquote:Op maandag 14 november 2005 22:36 schreef Doffy het volgende:
Binnen! Dank je zeer, ik laat je weten wat ik ervan vond als ik het uit heb![]()
Ook zo lekker onderbouwd.quote:
Die kun je inderdaad beter houden als je niks hebt toe te voegen.quote:
Ach kom nou, niets wijst erop dat Jezus een homoseksueel was. Dit is gewoon een potje rellen tegen het christendom. Erg onvolwassen en ook nog eens volslagen achterlijk! Ik neem dat soort mensen gewoon niet serieus. Het zijn net kinderen met een geestelijke stoornis. Je moet er respect voor hebben en ze het leven gunnen, maar verder moet je ze maar laten kwakken.quote:Op dinsdag 15 november 2005 08:49 schreef dVTB het volgende:
Ben het volledig met Wonderer eens. FuifDuif klinkt iets te veel als een Christen die met de mond vol tanden staat...
Heb ik de afgelopen week uitvoerig uitgelegd dat het ondenkbaar is dat Christus niet vanwege zijn homoseksualiteit aan het kruis genageld zou zijn, krijg ik dit. Ik wil met alle genoegen mijn reacties hier in dit forum naar achteren halen zodat je ze nog een keer kunt lezen.quote:Op dinsdag 15 november 2005 10:41 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ach kom nou, niets wijst erop dat Jezus een homoseksueel was. Dit is gewoon een potje rellen tegen het christendom. Erg onvolwassen en ook nog eens volslagen achterlijk! Ik neem dat soort mensen gewoon niet serieus. Het zijn net kinderen met een geestelijke stoornis. Je moet er respect voor hebben en ze het leven gunnen, maar verder moet je ze maar laten kwakken.
Ik denk niet dat je dit onder een potje rellen tegen het christendom kunt benoemen. En achterlijk al helemaal niet. De enige die je van achterlijkheid kunt betichten is het licht gelovige kerkvolk. Hoor jij daat ook bij...??quote:Op dinsdag 15 november 2005 10:41 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dit is gewoon een potje rellen tegen het christendom. Erg onvolwassen en ook nog eens volslagen achterlijk!
Hoi Johan de Witt.quote:Op zondag 13 november 2005 21:33 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik ergerde mij aan het feit dat de loopbaan van Constantijn slechts zeer summier vermeldt wordt, omdat hierin nu juist mogelijk de verklaring ligt van zijn godsdienstige opvattingen. Hij was immers slechts een van de vele pretendenten, en had de voortekenen tegen zich. Hierover geen woord. Geen woord over het labarum, Claudius Gothicus, de Herculische dynastie, zelfs niet het roemruchte I.H.S.V. (zoek dat zelf maar op).
Kortom; over het wezenlijke geen woord.
Hoezo zeikerig toontje.quote:Op zaterdag 12 november 2005 17:48 schreef Doffy het volgende:
[..]
Hoe toch eens op met je zeikerige toontje. Als je denkt dat je iets toe te voegen hebt, post dat hier dan.
Je excuses zijn royaal geaccepteerd.quote:Op dinsdag 15 november 2005 11:06 schreef FuifDuif het volgende:
Als ik sommige mensen hoor praten met een bepaalde afkeer van de kerk dan denk ik: weet je wel eens waar je het over hebt?
Mijn excuses voor mijn uitval.
Dat het volk wordt opgelicht is voor mij zonneklaar. Dat Jezus een homosexueel is geweest is dat niet. Ten eerste kun je je slechts beroepen op de bestaande bronnen. De vraag is: wordt uit de bijbel duidelijk dat de figuur jezus homosexueel was ? Zoals eerder gezegd: Met goede wil is dit te extraheren uit de bijbel, maar ook het tegendeel kan beweerd worden.quote:Op dinsdag 15 november 2005 12:54 schreef 075sailor het volgende:
Het sterke van Judas is dat ik gewoon laat zien dat het volk wordt opgelicht.
Het tegendeel beweren, dus dat Jezus heteroseksueel geweest was, is vrij lastig zoniet onmogelijk. In de bijbel (Statenbijbel zijnde HET handboek van de meest felle ggristenen) staat over affectieve relaties van Christus slechts vermeld dat Hij een leerling had dien hij beminde. Geen andere affecties in bijzondere zin en betrekking hebbende op een persoon wordt gemeld. Deze vermelding van genegenheid van Christus voor een manspersoon komt twee keer voor en beide vermeldingen in een dusdanige kontekst dat je onmiddellijk je afvraagt: "wat is hier aan de hand?"quote:Op dinsdag 15 november 2005 12:58 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Dat het volk wordt opgelicht is voor mij zonneklaar. Dat Jezus een homosexueel is geweest is dat niet. Ten eerste kun je je slechts beroepen op de bestaande bronnen. De vraag is: wordt uit de bijbel duidelijk dat de figuur jezus homosexueel was ? Zoals eerder gezegd: Met goede wil is dit te extraheren uit de bijbel, maar ook het tegendeel kan beweerd worden.
Ten tweede bekijk je de boel vanuit je eigen gekleurde wereldbeeld.
Misschien moet je nog even nadenken over de definitie van relnicht, en daarna even nadenken of zoiets 2000 jaar geleden ook bestond... Maar het idee is leukquote:Op dinsdag 15 november 2005 14:28 schreef het_fokschaap het volgende:
overigens wordt de discussie interessanter als we ons afvragen of Jezus een relnicht was ! Dit gezien in het licht van de verschillende rellen rond zijn persoontje...
klopt. maar datzelfde geldt wat mij betreft ook andersomquote:Op dinsdag 15 november 2005 14:39 schreef wonderer het volgende:
Leuk stukje tekst, maar dat de kansen klein zijn dat ie homo was, betekent niet dat ze uberhaupt niet bestonden.
het huwelijk is een aanname. Jezus kan ook graag gewild hebben dat er gewoon goed voor deze Johannes werd gezorg. Om welke reden dan ook. Een goede reden is dat hij van Johannes hield, maar hier hoeft het niet te gaan om homosexuele gevoelens.quote:Jezus had volgens mij wel wat beters te doen dan rondneuken, dus of ie praktiserend homo was, valt ook nog te bezien. Dat ie ontzettend van Johannes hield, is wel duidelijk door dat aanliggen en het "huwelijk".
was zijn in de buurt van Johannes zijn ?quote:Dat ie voor het "traditionele" huwelijk is, lijkt me ook vrij logisch. Kinderen krijgen en de familielijn voortzetten was toen ontzettend belangrijk. Jezus wist echter dat hijzelf een taak had waar kinderen niet in pasten, dus voor hem had een huwelijk met een vrouw, om kinderen te krijgen (waarom zou je anders trouwen), geen zin. Hij bevond zich liever in de nabijheid van zijn echte geliefde, Johannes.
ik heb hem ook niet gelezen. Ik wacht wel op de film met Tom Hanksquote:Ik ben geloof ik de enige nog die De Da Vinci Code niet heeft gelezen, dus daar kan ik verder niks over zeggen.
de vraag is of onze definitie van relnicht de lading nog wel dektquote:Op dinsdag 15 november 2005 14:40 schreef wonderer het volgende:
[..]
Misschien moet je nog even nadenken over de definitie van relnicht, en daarna even nadenken of zoiets 2000 jaar geleden ook bestond... Maar het idee is leuk
(Homo)seksuele gevoelens zijn sowieso lastig te duiden. Ben je alleen homo als je seks met mannen hebt? Maar hoe zit het dan met die mannen die keurig getrouwd zijn, en zich te buiten gaan aan m/m seks op parkeerplaatsen?quote:Op dinsdag 15 november 2005 14:54 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
klopt. maar datzelfde geldt wat mij betreft ook andersom
[..]
het huwelijk is een aanname. Jezus kan ook graag gewild hebben dat er gewoon goed voor deze Johannes werd gezorg. Om welke reden dan ook. Een goede reden is dat hij van Johannes hield, maar hier hoeft het niet te gaan om homosexuele gevoelens.
[..]
was zijn in de buurt van Johannes zijn ?
[..]
ik heb hem ook niet gelezen. Ik wacht wel op de film met Tom Hanks
de definitie van homo maakt me niet uit. het gaat mij erom dat Walter Kamp een definitieve uitspraak wil doen over deze kwestie.quote:Op dinsdag 15 november 2005 15:15 schreef wonderer het volgende:
[..]
(Homo)seksuele gevoelens zijn sowieso lastig te duiden. Ben je alleen homo als je seks met mannen hebt? Maar hoe zit het dan met die mannen die keurig getrouwd zijn, en zich te buiten gaan aan m/m seks op parkeerplaatsen?
Er zijn genoeg hetero mannen die zich liever onder hun vrienden begeven dan hun vrouw. Kijk in deze ook vooral naar de moslims. Koffiehuizen voor mannen.quote:Punt een: hij hield van Johannes. Misschien had en wilde hij geen seks met hem, maar feit blijft dat hij zich liever onder de heren begaf dan onder de dames.
Net zo goed kan met heel weinig fantasie deze plek een plek genoemd worden waar mannen zich terugtrekken voor meditatie/bidden.quote:Punt twee: hij werd opgepakt in een situatie en op een plek die met heel weinig fantasie een homo-ontmoetingsplek genoemd kan worden.
Het gaat niet om alle dingen apart, maar wat ze samen opleveren.quote:Op dinsdag 15 november 2005 15:19 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
de definitie van homo maakt me niet uit. het gaat mij erom dat Walter Kamp een definitieve uitspraak wil doen over deze kwestie.
[..]
Er zijn genoeg hetero mannen die zich liever onder hun vrienden begeven dan hun vrouw. Kijk in deze ook vooral naar de moslims. Koffiehuizen voor mannen.
[..]
Net zo goed kan met heel weinig fantasie deze plek een plek genoemd worden waar mannen zich terugtrekken voor meditatie/bidden.
jezus verwachtte toch dat hij geslachtofferd zou worden. dat wordt toch enigszins duidelijk uit het verhaal. daarom zette hij iemand op wacht. verder lijkt het me niet duidelijk worden uit dat verhaal of dat slachtofferen gebeurde vanwege zijn vermeende homosexualiteit.quote:Op dinsdag 15 november 2005 15:32 schreef wonderer het volgende:
[..]
Het gaat niet om alle dingen apart, maar wat ze samen opleveren.
Was het jodendom een verboden godsdienst dan, dat ze iemand op de uitkijk moesten zetten om niet gestoord te worden tijdens hun "meditatie"?
Dit gaat mij weer te ver (welke vertaling is dit trouwens) dus ik laat het verder aan Walter over, hij heeft het beter bestudeerd dan ikquote:Op dinsdag 15 november 2005 15:57 schreef het_fokschaap het volgende:
Jezus in Gethsémané
36 Toen [26:36] Mark 14:32. Luk 22:39. Joh 18:1.ging Jezus met hen in een plaats genaamd Gethsémané, en zeide tot de discipelen: Zit hier neder, totdat Ik heenga, en aldaar zal gebeden hebben.
37 En met Zich nemende Petrus, en de twee zonen van Zebedéüs, begon Hij droevig en zeer beangst te worden.
38 Toen [26:38] Joh 12:27.zeide Hij tot hen: Mijn ziel is geheel bedroefd tot den dood toe; blijft hier en waakt met Mij.
39 En een weinig voortgegaan zijnde, viel Hij op Zijn aangezicht, biddende en zeggende: Mijn [26:39] Luk 22:41.Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker [26:39] Matt 20:22, 23.van Mij voorbijgaan! doch [26:39] Joh 6:38. niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.
40 En Hij kwam tot de discipelen en vond hen slapende, en zeide tot Petrus: Kunt gij dan niet één uur met Mij waken?
41 Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt; de [26:41] Gal 5:17. geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak.
42 Wederom ten tweeden male heengaande, bad Hij, zeggende: Mijn Vader! Indien deze drinkbeker van Mij niet voorbij kan gaan, tenzij dat Ik hem drinke, Uw wil geschiede!
43 En komende bij hen, vond Hij hen wederom slapende; want hun ogen waren bezwaard.
44 En hen latende, ging Hij wederom heen, en bad ten derden male, zeggende dezelfde woorden.
45 Toen kwam Hij tot Zijn discipelen, en zeide tot hen: Slaapt nu voort, en rust; ziet, de ure is nabij gekomen, en de Zoon des mensen wordt overgeleverd in de handen der zondaren.
46 Staat op, laat ons gaan; ziet, hij is nabij, die Mij verraadt.
overigens lees ik alleen dat men jezus moet/wil waken. niet zozeer op wacht staan ofzo.
tevens loopt Jezus verder om te "bidden" en neemt Petrus mee en twee zonen van Zebedeus. Als Jezus echter wilde gaan "bidden" in de zin van een homo-afwerkplaats dan had hij z'n beminde Johannes beter mee kunnen nemen
tevens zegt Jezus dat hij overgeleverd wordt in de handen der zondaren. Als hij de anderen als zondaren ziet en zichzelf niet dan zal hij de wet van Mozes wel vervullen of uitvoeren en blijkbaar de zondaren niet
Ik neem aan dat Johan 'In Hoc Signo Vinces' bedoelt, meestal afgekort met slecht 'IHS'. Het verhaal gaat dat Constantijn zijn rivaal Maxentius versloeg bij de Pons Milvius, ten noorden van Rome, nadat hij in de hemel een lichtend kruis had gezien met de tekst 'in hoc signo vinces': 'in dit teken zult gij overwinnen'. Dus liet hij kruizen schilderen op alle schilden van zijn soldaten, en won vervolgens de slag.quote:Op dinsdag 15 november 2005 12:41 schreef 075sailor het volgende:
Ik kwam ook niet uit het door jou vermelde I.H.S.V. Ik kwam wel de afkorting I.N.R.I. tegen dat betekent "hier hangt de koning der Joden" - een bordje dat Pilatus aan het kruis zou hebben laten bevestigen mogelijk om te voorkomen dat er gedacht zou worden (door zijn soldaten, die de herenliefde druk met elkaar bedreven) dat hij, Pilatus, iets tegen flikkers zou hebben.
Dat bedoelde ik inderdaad. Maar wat is apocrief? Het komt in twee (Christelijke)bronnen voor, en in twee versies. Bij de ene versie hoort een standaard, bij de nadere het beschilderen van de schilden. Zo zijn er wel meer verschillen. Het is onder ede door Constantijn bevestigd.quote:Op dinsdag 15 november 2005 17:11 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik neem aan dat Johan 'In Hoc Signo Vinces' bedoelt, meestal afgekort met slecht 'IHS'. Het verhaal gaat dat Constantijn zijn rivaal Maxentius versloeg bij de Pons Milvius, ten noorden van Rome, nadat hij in de hemel een lichtend kruis had gezien met de tekst 'in hoc signo vinces': 'in dit teken zult gij overwinnen'. Dus liet hij kruizen schilderen op alle schilden van zijn soldaten, en won vervolgens de slag.
Het verhaal is overigens, wellicht overbodig om op te merken, apocrief.
Maar geen van beide bronnen was ter plaatse, volgens mij.quote:Op dinsdag 15 november 2005 17:17 schreef Johan_de_With het volgende:
Dat bedoelde ik inderdaad. Maar wat is apocrief? Het komt in twee (Christelijke)bronnen voor, en in twee versies. Bij de ene versie hoort een standaard, bij de nadere het beschilderen van de schilden.
Dat zegt mij dan weer niet zoveelquote:Zo zijn er wel meer verschillen. Het is onder ede door Constantijn bevestigd.
Je bent nogal stellig. Dat terwijl Walter Kamp hier duidelijk onderbouwt dat op z'n minst een reële mogelijkheid bestaat dat Jezus homo zou kunnen zijn geweest. Raar dat je goede beargumentering en citaten uit de Bijbel afdoet als 'onvolwassen' en 'rellen'. Raar ook dat je de opmerking dat Jezus homo zou kunnen zijn de qualificatie 'rellen' meegeeft? Is het *zo* erg voor je wanneer dat waarheid zou blijken te zijn? Kennelijk voel je je nogal beledigd dat over jouw icoon wordt gezegd dat -ie mogelijk homo was. Hoezo is dat zo erg voor je? Valt daar niet mee te leven? Is -ie dan ineens niet meer je held en voorbeeld? En waarom ga je schelden en mensen een 'geestelijke stoornis' toedichten? Kun je het op basis van argumenten niet winnen? Anders kom je toch even op de proppen met een paar Bijbelcitaten waaruit overduidelijk blijkt dat Jezus hetero was en dat hij homo's verafschuwde?quote:Op dinsdag 15 november 2005 10:41 schreef FuifDuif het volgende:
Ach kom nou, niets wijst erop dat Jezus een homoseksueel was. Dit is gewoon een potje rellen tegen het christendom. Erg onvolwassen en ook nog eens volslagen achterlijk! Ik neem dat soort mensen gewoon niet serieus. Het zijn net kinderen met een geestelijke stoornis. Je moet er respect voor hebben en ze het leven gunnen, maar verder moet je ze maar laten kwakken.
Raar dat je uitgerekend de critici ervan beticht dat ze elkaar napraten. Als er namelijk één groep is die dat doet, is dat wel de gevestigde/orthodoxe Christelijke orde. Zie de paus als schrijnend voorbeeld. De visie van Walter Kamp kun je moelijk als 'napraten' qualificeren, FuifDuif..quote:Op dinsdag 15 november 2005 11:06 schreef FuifDuif het volgende:
Dat het christendom is verpauperd door de invloed van de Rome sinds de begintijd ben ik mee eens. Ik zelf sta ook helemaal niet achter de gevestigde christelijke visie. Maar aan de andere kant zie je gewoon velen die het heerlijk vinden om tegen de heilige huisjes aan te schoppen om gewoon lekker te etteren. Als ik sommige mensen hoor praten met een bepaalde afkeer van de kerk dan denk ik: weet je wel eens waar je het over hebt? Velen praten elkaar maar na als schapen zonder enige kennis te bezitten! Ik richt mij daar absoluut niet tegen jou. Ik neem aan dat je het één en ander weet. Ik zal daarom dit topic dan eens rustig moeten doorlezen, want wellicht mis ik nu een aantal belangrijke punten. Mijn excuses voor mijn uitval.
Om precies te zijn; het labarum van Constantijn zou een legerstandaard zijn geweest met een Christelijk teken. Onduidelijk is wanneer deze is vervaardigd, en of er een eerdere variant bestond met het teken van het vuur (dat zeer sterk lijkt op het uiteindelijke chi-ro).quote:Op dinsdag 15 november 2005 12:41 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Hoi Johan de Witt.
Ik heb gisteren eens gezocht naar de term 'labarum' en vind dan dat Labarum een vaandel is zowel in de betekenis van leger-vaandel als van kerk-vaandel. Ik neem aan dat je bedoelt met Claudius Goticus de romeinse keizer Claudius II, volledig: Marcus Aurelius Valerius Claudius Gothicus, Romeins keizer van 268–270.
Claudius Gothicus zou een voorvader van Constantijn zijn geweest. Dit maakte Constantijn tot afstammeling van de tweede Flavische Dynastie, die de Zon als beschermheer had. Hij had behoefte aan een nieuwe goddelijke beschermheer. De Tetrarchie namelijk had zich geassocieerd met Jupiter en Hercules, maar Constantijn was in conflict gekomen met een vertegenwoordiger van de Herculische groep, die daarom in diskrediet was geraakt.quote:Dat Constantijn voorgangers heeft gehad is duidelijk maar wat hebben Claudius II en kerk/legervaandels met de discussie over of Christus homo was maken? De Herculische dynastie werd in de Winkler Prins niet vermeld of ik heb verkeerd gekeken.
Dat klopt. Volgens Constantijn zouden alle legionairs het ook hebben waargenomen, maar daarvan is geen enkel bericht bekend.quote:Op dinsdag 15 november 2005 17:22 schreef Doffy het volgende:
[..]
Maar geen van beide bronnen was ter plaatse, volgens mij.
Ach, Constantijn was een sluw man, maar of hij tegen een bisschop een heel verhaal uit zijn duim zou hebben gezogen? Het is onbewijsbaar, zowel het een als het ander.quote:Dat zegt mij dan weer niet zoveel
Dat is best mogelijk. Probleem is wel dat het op dat moment helemaal niet zo voordelig was om het Christendom te bevorderen. Daarbij was het een zeer religieuze tijd. Het valt onmogelijk uit te sluiten dat hij oprecht gelovig was, in die zin dat hij zijn overwinning werkelijk aan een god toeschreef.quote:Constantijn was mi. een sluw politicus die het concept 'christendom' op slimme wijze voor zijn karretje heeft gespannen. Zo'n verklaring onder ede zou een mooie manier zijn om er geloofwaardigheid aan te verlenen.
dit was de Statenvertalingquote:Op dinsdag 15 november 2005 16:35 schreef wonderer het volgende:
[..]
Dit gaat mij weer te ver (welke vertaling is dit trouwens) dus ik laat het verder aan Walter over, hij heeft het beter bestudeerd dan ik
Ik ben geinteresseerd in een linkje naar de torrent voor die docu. Kun je die ff mailen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 23:27 schreef Godslasteraar het volgende:
Als ik een mail-adres heb kan ik dat inderdaadquote:Op dinsdag 15 november 2005 19:20 schreef WorkingClassHero_9 het volgende:
[..]
Ik ben geinteresseerd in een linkje naar de torrent voor die docu. Kun je die ff mailen.
Nou ja, zijn visioen schijnt tenminste gedeeltelijk een gewoon fysiologisch verschijnsel te zijn geweest, dat later ook door anderen is waargenomen. De waarde die men er aan hecht, is uiteraard persoonlijk. Die eed was min of meer gewoonte.quote:Op dinsdag 15 november 2005 18:07 schreef 075sailor het volgende:
In het boek Judas zie ik ook heel wat onder invloed van alcohol en LSD. Ik word gebeten door diverse vampiers en ik zet daarmee alle deuren open voor bedrog. In deze reeks hoort m.i. de verschijningen aan Constantijn ook thuis. Het is al erg verdacht, dat die vent daar een eed over ging afleggen. Blijkbaar was het dus op dat moment al niet erg geloofwaardig. Als ik thuis kom en zeg dat ik mijn broer (die zometeen komt eten trouwens) heb gezien hoef ik dat niet onder ede te verklaren. Iedereen gelooft me op mijn woord.
''Die jongens'' waren over het algemeen heidens. Maar zoals ik al zei, er is geen enkel blijk dat zij in de beschrijving van dit visioen zouden hebben toegestemd.quote:Het zijn allemaal zieners. En dat Constantijn zijn legionairs het ook gezien hebben..,? Ja natuurlijk, dat geloof ik onmiddellijkDie jongens riskeerden voor zo iets onzinnigs hun kop niet.
Beste Johan de Witt,quote:Op dinsdag 15 november 2005 21:18 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Nou ja, zijn visioen schijnt tenminste gedeeltelijk een gewoon fysiologisch verschijnsel te zijn geweest, dat later ook door anderen is waargenomen. De waarde die men er aan hecht, is uiteraard persoonlijk. Die eed was min of meer gewoonte.
[..]
''Die jongens'' waren over het algemeen heidens. Maar zoals ik al zei, er is geen enkel blijk dat zij in de beschrijving van dit visioen zouden hebben toegestemd.
dankjewel. jij hebt blijkbaar ook je huiswerk gedaan te zien aan je lange antwoord.quote:Op dinsdag 15 november 2005 19:29 schreef 075sailor het volgende:
Hoi fokschaap,
Mag ik beginnen met je een compliment te geven voor je teksten. Ik weet hoeveel werk dat is geweest en heb respect voor je. Je hebt je huiswerk gedaan.![]()
![]()
![]()
Ik denk dat je hier de kern van mijn verweer benaderd. Niemand weet wat er precies gebeurd is. Iedereen kan er met de beste wil en een bepaalde kijk op de verhalen uithalen wat hij/zij wil.quote:We zullen nooit meer te weten komen wat er is gebeurd, maar erg geloofwaardig is het allemaal niet.
Heeft je grondige copy/paste werk toch nog indruk op iemand gemaaktquote:Op dinsdag 15 november 2005 19:29 schreef 075sailor het volgende:
Hoi fokschaap,
Mag ik beginnen met je een compliment te geven voor je teksten. Ik weet hoeveel werk dat is geweest en heb respect voor je. Je hebt je huiswerk gedaan.![]()
![]()
![]()
quote:Op woensdag 16 november 2005 08:51 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Heeft je grondige copy/paste werk toch nog indruk op iemand gemaakt![]()
sorry hoor, kon het niet laten![]()
quote:
Het is niet alleen het grondig coppy/paste werk. Het is het doorlezen van een boek (verzameling geschriften) waar niks boeiends aan zit. Je kunt dat alleen maar doen met twee kratjes Red Bull naast je, want is het volkomen slaapverwekkend en daardoor een prestatie om al dat gewauwel door te moeten lezen en dan ook nog je concentratie erbij houden.quote:Op woensdag 16 november 2005 08:51 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Heeft je grondige copy/paste werk toch nog indruk op iemand gemaakt![]()
sorry hoor, kon het niet laten![]()
Tsja.quote:Op dinsdag 15 november 2005 19:28 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Als ik een mail-adres heb kan ik dat inderdaad![]()
We zijn het roerend eens. De WAARHEID van de pastoor en de dominee zijn net zomin de waarheid als welke waarheid dan ook in zoverre het de uitleg van de bijbel betreft. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat er voor een andere uitleg heel wat meer te zeggen valt. De bijbelvisie van ca 2.000.000.000 christenen op deze aardkloot hangt van onlogische zaken aan elkaar. Zo'n beetje Sinterklaas wiens baard loshangt en geen enkel kind zegt er iets van, verblind als ze zijn door de gedachte aan de kadootjes die gaan komen (in het geval van het christendom het betere leven in het hiernamaals. Overigens denken moslim terroristen ook alleen maar aan die 72 maagden, die op ze staan te wachten hahaha - flauw grapje).quote:Op woensdag 16 november 2005 08:23 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dankjewel. jij hebt blijkbaar ook je huiswerk gedaan te zien aan je lange antwoord.
[..]
Ik denk dat je hier de kern van mijn verweer benaderd. Niemand weet wat er precies gebeurd is. Iedereen kan er met de beste wil en een bepaalde kijk op de verhalen uithalen wat hij/zij wil.
Je verhaal bevat naar mijn idee te veel aannames om geloofwaardig te worden. Daarmee niet gezegd dat het zou kunnen dat het om een groepje homo's gaat welke om voor mij onbekende redenen uitgeroepen zijn tot de messias en zijn discipelen
sommige grapjes moet je nog even aan werken...quote:Op woensdag 16 november 2005 12:46 schreef 075sailor het volgende:
[..]
"Ik heb geen doekoe voor een burka." ( M. Jackson in een Arabische dames wc.)
Die homoseksualiteit had er eigenlijk geen ene fuck mee te maken. Het joodse volk zuchtte onder het juk van de Romeinse bezetting en Herodes was een soort Seyss Inquart (tijdens de 2e wereldoorlog speelde deze laatste namens Hitler in NL de baas). De joden betaalden zich rot en de familie Herodes hielp iedereen om zeep waar ze de pest aan hadden. Toen er een troonpretendent geboren werd uit het oude koningsgeslacht van David hoopte men dat deze koningszoon het joodse volk zou komen verlossen (van de overheersers dus en heus niet van de erfzonde hahahahaha). Daar kwam de term messias ofwel verlosser vandaan.quote:Op woensdag 16 november 2005 08:23 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Daarmee niet gezegd dat het zou kunnen dat het om een groepje homo's gaat welke om voor mij onbekende redenen uitgeroepen zijn tot de messias en zijn discipelen
dat klinkt erg aannemelijk voor iemand als ik die de aanname doet dat deze persoon niet de zoon van God wasquote:Op woensdag 16 november 2005 16:20 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Die homoseksualiteit had er eigenlijk geen ene fuck mee te maken. Het joodse volk zuchtte onder het juk van de Romeinse bezetting en Herodes was een soort Seyss Inquart (tijdens de 2e wereldoorlog speelde deze laatste namens Hitler in NL de baas). De joden betaalden zich rot en de familie Herodes hielp iedereen om zeep waar ze de pest aan hadden. Toen er een troonpretendent geboren werd uit het oude koningsgeslacht van David hoopte men dat deze koningszoon het joodse volk zou komen verlossen (van de overheersers dus en heus niet van de erfzonde hahahahaha). Daar kwam de term messias ofwel verlosser vandaan.
Walter
![]()
Jonathan was toch de andere zoon van Salomo, naast Absolom ? Dan is het antwoord ja. Want dat werd later koning David.quote:Op woensdag 16 november 2005 17:01 schreef wonderer het volgende:
Is die David eigenlijk dezelfde David die een relatie had met Jonathan?
Die vent was inderdaad niet de zoon van God. Hij had gewoon net als ieder ander een pappie en dat was de hoogste baas in de tempel tevens directe nazaat van koning David. Die wou zijn zoontje graag op de troon. Niks nieuws onder de zon dus.quote:Op woensdag 16 november 2005 17:03 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dat klinkt erg aannemelijk voor iemand als ik die de aanname doet dat deze persoon niet de zoon van God was
Hai Walter,quote:Op woensdag 16 november 2005 19:39 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Die vent was inderdaad niet de zoon van God. Hij had gewoon net als ieder ander een pappie en dat was de hoogste baas in de tempel tevens directe nazaat van koning David. Die wou zijn zoontje graag op de troon. Niks nieuws onder de zon dus.
Ik bloos van weelde, ootmoed en liefelijke deugd. Vind je niet dat ik het een beetje te bont heb gemaakt met al die seks? Het is wel allemaal autobiografisch, dus het zou moeten kunnen. Een vriendin van me is gestopt bij de aambeien van de vrouw van Herodes, dat vond ze zoooo smerig. Jammer want als ze door gelezen had was ze tegen de passage aangelopen over het ochtendbad dat de vriendin van Heriodiade, de koningin Cleopatra dagelijks nam hahahaquote:Op woensdag 16 november 2005 20:10 schreef Doffy het volgende:
Ik moet je nageven, Walter, je hebt er goed over nagedacht. En ik vind het ook nog vermakelijk om te lezen
Vast nog niet zo ver als Judas in j... eh.. lamaarquote:
Saul iddquote:Op woensdag 16 november 2005 19:39 schreef 075sailor het volgende:
Gaat er een lichtje branden bij je...?
The Holy Ghost Strikes Againquote:Op donderdag 17 november 2005 00:06 schreef wonderer het volgende:
Misschien zijn er geheimzinnige krachten aan het werk die een stokje voor deze discussie proberen te steken?...
quote:Op donderdag 17 november 2005 00:06 schreef wonderer het volgende:
Door een hikje in of FOK of Walters verbinding is ie 2 uur tikwerk kwijt... dus hopelijk heeft ie morgen nog de moed om opnieuw te beginnen.
Misschien zijn er geheimzinnige krachten aan het werk die een stokje voor deze discussie proberen te steken?...
Volgens mij heeft ie nog IEquote:Op donderdag 17 november 2005 00:55 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
bekend fenomeen, . Firefox wil ook nog weleens crashen. Of een spastische beweging met je muis en weg is je pagina.
beter: shorcut van ''notepad'' in je taakbalk, en iets langere posts altijd even saven in .txt bestandje. Makkelijk en snel.
Die link, dude.quote:Op donderdag 17 november 2005 00:55 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
bekend fenomeen, . Firefox wil ook nog weleens crashen. Of een spastische beweging met je muis en weg is je pagina.
beter: shorcut van ''notepad'' in je taakbalk, en iets langere posts altijd even saven in .txt bestandje. Makkelijk en snel.
Als de bliksem overstappen!quote:Op donderdag 17 november 2005 01:26 schreef wonderer het volgende:
[..]
Volgens mij heeft ie nog IEMaar inderdaad... wordt trouwens tijd dat ze een extension voor FF schrijven waarmee je makkelijk de inhoud van textareas als txt kan opslaan ofzo.
Meerdere zelfsquote:Op donderdag 17 november 2005 01:46 schreef WorkingClassHero_9 het volgende:
[..]
Die link, dude. kleinegj@hotmail.com
Ontroerend toch, om te zien hoe mensen altijd begaan zijn met het zieleheil van anderen. Uit volstrekte Liefde, natuurlijkquote:Op donderdag 17 november 2005 10:05 schreef Godslasteraar het volgende:
(onbedoeld, of in het geval van Walther, met zijn zieleheil in gedachte)
Ja Godslasteraar, stuur 'nsquote:Meerdere zelfs![]()
dat lijkt me nou erg interessantquote:Op donderdag 17 november 2005 11:16 schreef 075sailor het volgende:Ik ga werken aan wie de pappie van het Christus kind, dat spoedig bij ons allen in de kerstkribbe komt te liggen, is geweest.
Door ervaring wijs geworden.quote:Op woensdag 16 november 2005 22:15 schreef WorkingClassHero_9 het volgende:
Oh ja nog n vraagje: Waarom heb je het verhaal (Jezus is homo met onderbouwingen) verpakt in een erotisch geheel. Zo word je, denk ik, niet al te snel serieus genomen.
quote:Op woensdag 16 november 2005 21:29 schreef WorkingClassHero_9 het volgende:
[..]
Hai Walter,
Leuke invalshoek, ook je beweegreden (de strijd tegen de kerk, de kerk die bij veel tieners tot zelfdoding heeft geleid). Maar toch een vraagje: Waar haal je het precies vandaan dat Jezus van Nazaret, de zoon was van de hoogste baas van de tempel. Ik zie het meerdere malen terug in je posts, maar niet teksten waar je het op baseert. Het lijkt mij vrij onlogisch dat iemand uit Nazaret (dorpje in Galilea) de zoon is van de hoogste Joodse Tempelbaas (in Jeruzalem). Galilea werd toch voor achterlijk versleten door de heersers in Jeruzalem. Ik hoop dat je hierop een antwoord kunt formuleren.
Hey Working Class Hero en Fokschaap.quote:Op donderdag 17 november 2005 11:22 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dat lijkt me nou erg interessant
[i]
Overzicht van de afstamming van Jezus Christus, zoon van David, zoon van Abraham.
( volgt: citaat uit Lukas 3; 23 tot 38)
Ik gok op Jozefoverigens...als het niet Jozef was heeft Jezus weinig met David te maken. Hoogstens dat z'n moeder een relatie heeft met een afstammeling van David.
Jozef was de voedstervader. Overigens is dat ook de officieele lezing en de bijbel is er overduidelijk in. Ik heb ook geen redenen om aan de logica van die lezing te twijfelen. Het is duidelijk dat het leven van "The new born king" van het begin af gevaar liep vanuit de kant van de Herodes familie. Dat heeft zijn reden, hij was een bedreiging voor de zetbaas van de Romeinen. Dat er een cover voor de echte vader gevonden werd in de vorm van de eenvoudige timmerman uit Nazareth dat geloof ik want ik kan het begrijpen (zo eenvoudig was Jozef dus niet. Bovendien ook afkomstig uit het huis van David, dus familie van de echte vader) .quote:Op donderdag 17 november 2005 19:31 schreef WorkingClassHero_9 het volgende:
Oke je hebt een duidelijk verhaal opgeschreven. Maar er zijn ook bijbelteksten in de evangeliën (sorry geen zin om te zoeken) die aangeven dat Jezus, God (Jahweh?) ziet als een Vader in de hemel en wij allen kinderen van hem zijn. Hij noemt God dus een vader.
Anas en Kajafas waren hogepriesters zoals je zegt, is het zo dat de joden 3 hogepriesters hadden (dat moet wel te vinden zijn in literatuur)? Of staat er nog een priester boven deze 2. Het lijkt mij bijna onmogelijk dat Christenen/Romeinen de naam van de priester uit 33 na Chr. (ongeveer) uit de Joodse (heilige) geschiedenisboeken konden schrijven, die zullen heus wel achter slot en grendel gebleven zijn (ja of verwoest in de verwoesting van de tempel). Het is een interessante theorie, maar ik denk toch dat Jozef gewoon zijn vader is.
En als er zich lieden melden die komen getuigen van de WAARHEID wees op je hoede, want ze liegen dat ze barsten.quote:Op donderdag 17 november 2005 20:21 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Of dat de WAARHEID is..?? Ach, dat weet ik ook niet hoor. Er zijn geen levende getuigen meer aanwezig op deze aardkloot.
Prettige avond
Walter
![]()
Ik denk dat je gelijk hebt. In het oude Egypte was de functie koning/hogepriester in status zo ongeveer gelijk aan god. Erg ver stond de godservaring van de Joden ten tijde van Christus daar niet vanaf, denk ik.quote:Op zondag 4 december 2005 15:45 schreef het_fokschaap het volgende:
overigens vind ik de bewijsvoering niet erg sterk voor de verklaring dat Jezus de zoon van de allerhoogste priester is. ook uit bovenstaande citaten blijkt niet direkt dat Jezus zichzelf de zoon van de allerhoogste noemde maar dat anderen hem zo noemden.
Johannes maakt het nog erger. Die heeft het de hele tijd over god-de-vader. De kerkvaders hebben er ook nog een schepje bovenop gelegd in hun 'vertaaldrift'. Overigens is het godsbegrip uit die dagen waarschijnlijk niet ons godsbegrip. Maar als je de oude hogepriester Eloi wilt zien gehuld in een stralend witte jurk en veel rimpels zodat ie bijna net zo wijs eruit ziet als de oude Gandalf, dan mag ieder dat van mij god noemen. Maar als je in het begrip god de schepper van alles en de basis voor humane beschaving wilt vinden heb je pech. Alles wat ontstaat en verdwijnt vindt zijn oorsprong in het totaliteitsbeginsel. Dat is de schepper, daardoor is altijd alles in beweging. Die schepper heeft geen bewustzijn en geen moreel besef. De mens heeft wel bewustzijn en zal daarom zelf voor moreel besef moeten zorgen. (pagina 5 van het boek 'Judas'.)quote:Op dinsdag 6 december 2005 13:53 schreef wonderer het volgende:
Er wordt in het (de?) evangelie van Mattheus (de rest heb ik nog niet uit) wel heel erg de nadruk gelegd op dat ie de zoon van god zou zijn... beetje verdacht.
Helaas, maar er is van de bijbel in alle mogelijke versies voldoende gratis kopie te bekomen op internet. De versie die bij Judas zit is gescand van de Statenbijbel. Dat boek waar alle gerefomeerde dominees gebruik van maken (je mag ook een andere versie of vertaling nemen - de essentie van 'Judas' blijft hetzelfde). Even google laten zoeken en je hebt bijbels te kust en te keur. Dordat ik gebruik maakte bij het boek van een gescande versie is dat deel digitaal gezien loodzwaar - ik geloof dat het iets van 150 Mb is geworden. Dat wil je niet overgestuurd krijgen. Is ook niet nodig.quote:Op dinsdag 6 december 2005 14:04 schreef wonderer het volgende:
Is die digitale versie inclusief bijbel? Zo ja, dan graag, ik schrijf niet graag in boeken dus als ik een print-out kan maken, komt dat mooi uit
Okee, dan ga ik even zoeken. Ik snap trouwens niet dat mensen dat voor hun plezier lezen, wat een gedrochtquote:Op dinsdag 6 december 2005 14:27 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Helaas, maar er is van de bijbel in alle mogelijke versies voldoende gratis kopie te bekomen op internet. De versie die bij Judas zit is gescand van de Statenbijbel. Dat boek waar alle gerefomeerde dominees gebruik van maken (je mag ook een andere versie of vertaling nemen - de essentie van 'Judas' blijft hetzelfde). Even google laten zoeken en je hebt bijbels te kust en te keur. Dordat ik gebruik maakte bij het boek van een gescande versie is dat deel digitaal gezien loodzwaar - ik geloof dat het iets van 150 Mb is geworden. Dat wil je niet overgestuurd krijgen. Is ook niet nodig.
Walter
![]()
Ze zullen heus ook wel in bomen geleefd hebben.quote:Op dinsdag 6 december 2005 14:31 schreef wonderer het volgende:
Ik ben geen anthropoloog, maar dat mensen heel vroeger in grotten leefden, klopt volgens mij helemaal niet. Ja, er zijn grotschilderingen enzo gevonden, maar er waren veel meer mensen dan er grotten waren, en chimps etc wonen nu toch ook niet in grotten? Ik neem dan maar aan dat je het meer overdrachtelijk bedoelt, en de dubbele betekenis van grot te leuk vindt om te laten liggen... maar wat ik van anale seks begrepen heb, is dat het pijnlijk is zonder glijmiddel, en ik neem niet aan dat een willekeurig mannetje zich 200k jaar geleden vrijwillig en ANONIEM (want daar gaat het jou tenslotte om, de eerste darkroom) laat nemen. Dat lukt alleen als de hierarchie bekend is. Ik weet ook niet of homoseksuele dieren echt actief aan anale seks doen, of het houden op wat tegen elkaar rijden...
Dat homoseksuele verbintenissen (lichamelijk en geestelijk) ver teruggaan in de menselijke geschiedenis geloof ik zo, dat is niet meer dan logisch, maar dat verhaal over holenmensen die 's nachts met hun erectie op de "wc" maar even een ander mannetje pakken, klinkt nogal vergezocht.
Overal waar ik lees over anale seks, hoor je "VEEL GLIJMIDDEL". Jij hebt er meer ervaring mee dan ik, maar ik neem aan dat dat soort dingen niet uit de lucht komen vallenquote:Op dinsdag 6 december 2005 17:32 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Ze zullen heus ook wel in bomen geleefd hebben.En zoveel mensen waren er niet in het prehistorische tijdperk.
Overigens is voor anale penetratie zonder al te veel ellende een beetje spuug voldoende. Dat geldt ook voor de vaginale penetratie heb ik van een goede vriendin gehoord hahahahaha![]()
Ik ben nog nooit in een darkroom geweest (gek he?quote:Wat die 'darkroom' in de grot van de homo sapiens betreft... Ik weet het ook niet, maar wat mij opviel is dat je overal ter wereld in die kamers doodse stilte vindt (om de anderen niet wakker te maken..?) en het licht sterk doet denken aan een afgeschermd deel van een grot waar een beetje licht van het in de hoofdgrot brandende vuur binnen komt. In al die plaatsen ruikt het allemaal hetzelfde (de een wat sterker dan de ander) en het kost niet de minste moeite om er de apengrot in te herkennen. Enige wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt. Maar het verschijnsel an-sich is te opvallend om niet opgemerkt te worden en er zijn teveel associaties met het miljoenen jaren geduurd hebbende verblijf van de - zich uit de aap ontwikkeld hebbende verschijnsel - mens in de apengrot.
Ik heb hier al enige gedachten over, maar ik wil eerst die evangelien uithebben voor ik daar over ga spuien. Nog even geduldquote:Judas maakt er in de chat, die ik met hem had, uitvoerig melding van. Ik heb van het beeld gebruik gemaakt om de wind uit de zeilen te nemen van die lieden, die rustig zouden willen stellen dat de duistere homo ontmoetingsplaats pas van de laatste tijd zou zijn. Ik denk dat het verschijnsel net zo oud is of mogelijk zelfs ouder dan het oudste beroep. Ook de hof van Gethsemane heeft alle schijn van zo'n ontmoetingsplaats (Joh. 18; 2 gebruikt het woord vergaderen of samenkomen, synoniem voor ontmoeten).
Ik kan niet zo goed tegen cafeinequote:Ik raad je aan om als je die vier evangelieen gaat lezen een kratje of twee drie Red Bull naast je te zetten. Het is eigenlijk niet te pruimen. Die teksten zul je voor je eindexamen krijgen. Slaapverwekkend. Daarom vond ik het zo moeilijk om het verband tussen al die teksten te zien (ik ben daarin niet de enige). Uiteindelijk is er een min of meer logisch en samenhangend verhaal uitgekomen. Of dat zich zo heeft afgespeeld twee millenia geleden..?
Ga je nou es scheren, schijnheilquote:Walter
![]()
Had je maar op ons milleniumfeestje moeten komen. We hadden de Rock Bitch en tien mannelijk pornosterren uit Parijs laten komen om de meute te vermaken. We hadden ook een darkroom en daar werd druk gebruik van gemaakt ook en vooral door de hetero's. Overigens kan die anonimiteit niet de reden zijn, want daarvoor is het er (vaak) te licht en kun je in het schemer donker zien met wie je wat doet.quote:Op dinsdag 6 december 2005 18:59 schreef wonderer het volgende:
Ik ben nog nooit in een darkroom geweest (gek he?) en als het er echt zo op een apengrot lijkt, vraag ik me af wat al die homo's daar uitspoken... Die stilte lijkt me meer om anonimiteit te waarborgen (je wil niet ineens de stem van je buurman achter je horen...) dan om niemand wakker te maken. Je mag toch hopen dat die ontlastinggebieden flink ver van de leefgemeenschap ligt. Leuk gevonden, maar zonder wetenschappelijke onderbouwing te dun
Eh, bedankt voor het aanbod, maar ik ben (en was zeker toen niet) uit dat hout gesnedenquote:Op dinsdag 6 december 2005 20:34 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Had je maar op ons milleniumfeestje moeten komen. We hadden de Rock Bitch en tien mannelijk pornosterren uit Parijs laten komen om de meute te vermaken. We hadden ook een darkroom en daar werd druk gebruik van gemaakt ook en vooral door de hetero's. Overigens kan die anonimiteit niet de reden zijn, want daarvoor is het er (vaak) te licht en kun je in het schemer donker zien met wie je wat doet.
Maar ik ben het roerend met je eens dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs is. Alhoewel... De ligging en de anatomie van de prostaat...? Dat lijkt op miljoenen jaren evolutie waarin dat ding een funktie had. Mag jij raden welke funktie hahahaha.
Prettige avond
Walter
![]()
ik heb me geschoren..![]()
Ik weet het ook niet en ik hoef het gelukkig ook niet te weten. Gelukkig heb ik een vriendin die ervaringsdeskundige is hahahaha. De wegen tussen mens en bonobo's lijken zo'n 5 miljoen jaar geleden uit elkaar te zijn gegaan. Soms verlang ik erg naar een leven temidden van een vreedzame apensoort onder een lekker warme tropische zon (vooral als ik de hele middag op de snelweg heb gezeten, wat een agressief klote stelletje zit daar op de weg, zeg) - of is hier bij mij sprake van een over-romantische visie op het apenleven...?quote:Op dinsdag 6 december 2005 21:40 schreef wonderer het volgende:
De vergelijking die jij/Judas trekt tussen clitoris en prostaat klopt trouwens niet. De clitoris is hetzelfde orgaan als de eikel, met dezelfde zenuwbanen, bouw en gevoeligheid. De prostaat is een klier, de clitoris niet. Je zou het hooguit met de g-spot bij de vrouw kunnen vergelijken, dat schijnt ook een klier te zijn die bij opwinding en orgasme een vloeistof uitscheidt, net als de prostaat, en bij stimulering voor een heftiger orgasme zorgt (sommige vrouwen kunnen dan zelfs spuitend klaarkomen. Sorry, had je net gegeten?).
Waarom stimulering van de prostaat lekker is, evolutionair gezien? Geen enkel idee. MIsschien inderdaad wel om anale seks "te promoten", weet ik veel. De bonobo is de meest vredelievende apensoort, guess why. Misschien is het wel de "bedoeling" van de natuur om zoveel mogelijk seks te hebben op weet ik hoeveel manieren. Hoewel, (dodelijke) SOA's spreken dat weer tegen. Ik weet het niet. Ik weet alleen dat ik hartstikke jaloers ben op jullie kerels
quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:21 schreef Alicey het volgende:
Mijn condoleances voor de nabestaanden.
Eduard misschien wel. Ze lazen dit topic wel eens samen.quote:Op dinsdag 21 november 2006 19:26 schreef DennisMoore het volgende:
Zouden de nabestaanden dit lezen?
quote:'Homo-activist' Walter Kamp is dinsdagmorgen op 66-jarige leeftijd overleden.
Kamp kreeg de titel 'homo-activist' vooral vanwege de grote hoeveelheid werk die hij verricht heeft om de homo-emancipatie in Nederland en daarbuiten te helpen. Hij deed dat vaak op rigoureuze wijze; jongere generaties kunnen hem misschien nog kennen van zijn omstreden boek 'Judas', waarin hij beweerde dat Jezus homo zou zijn geweest.
Verder dook zijn naam in het verleden op bij tal van grote en minder grote homo-evenementen en daar kennen vooral oudere generaties Kamp van. Zo was hij in de jaren '70 van de vorige eeuw onder andere betrokken bij de organisatie van de eerste Roze Zaterdag en de Miami Night Mare, een benefietfeest waarmee geld ingezameld werd voor protesten tegen een Amerikaanse zangeres (Anita Bryant) die homohaat propagandeerde.
Kamp was verder vooral iemand die te pas en te onpas in de pen klom of in actie schoot om te protesteren tegen zaken die volgens hem de vrijheden van homoseksuelen in gevaar brachten. Hij was niet bang om een omstreden mening te hebben en liet die mening vaak horen ook.
Kamp schopte vaak tegen de gevestigde orde en tegen wat hij ooit 'de truttigheid die de homowereld soms overvalt' noemde. Toen in 2005 de Homoconsumentenbond opgericht werd die in een eerste onderzoek de kwaliteit van darkrooms in Amsterdam in twijfel trok, was Kamp een van de eersten die het onderzoek aanviel.
Hij schreef toen onder andere:
"De darkroom is het ultieme beroep op de in ieder mens schuilende herinnering aan de miljoenen jaren dat onze voorouders in grotten en holen woonden. Daardoor heeft de darkroom waar ter wereld je ook komt dezelfde sfeer. Het stinkt er, het is er schemerdonker en niemand maakt geluid anders dan het inspirerende gekreun van het orgasme. Om deze geheiligde plaats te willen toetsen aan de regels van hygiëne van de eenentwintigste eeuw is blasfemie. Vloeken in de kerk is minder erg. Een goede darkroom moet ruiken naar menselijke uitwerpselen, zweet en zaad."
Maar ook het COC moest het ooit ontgelden:
"Die armzalige paar duizend leden van het COC hebben geen enkele invloed op wat dan ook en dat clubje is vrijwel altijd contraproductief geweest. Ik weet geen wapenfeit na 1971 waar het COC op kan bogen. Meestal lagen ze met hun hakken in het zand achter de kar die anderen moeizaam vooruit probeerden te trekken. Het Antwerpse COC kan op nog enige sympathie rekenen door gebrek aan pretenties. Als ik de zojuist verschenen homo-encyclopedie doorblader zou je geneigd zijn te denken dat het COC een hele belangrijke rol heeft gespeeld. Het is maar goed dat ik alle dossiers en stukken van over de afgelopen 35 jaar nog heb, want de werkelijkheid is anders. Heel anders. Alle vernietigde dossiers bij het COC zelf ten spijt."
Mede door zijn houding had Kamp veel vrienden maar misschien wel net zoveel vijanden. De vraag is of hij zich over die laatste groep ooit druk heeft gemaakt - zijn staat van dienst gaf hem daar in ieder geval geen reden toe.
http://www.gay.eu/artikel.html?documentid=1340
Dank je wel. Topic is wel bijna vol enzo, maar ach. Weet men het in ieder geval.quote:Op dinsdag 21 november 2006 19:33 schreef Triggershot het volgende:
TT aangepast
Np, wat was je relatie met hem?quote:Op dinsdag 21 november 2006 19:34 schreef wonderer het volgende:
[..]
Dank je wel. Topic is wel bijna vol enzo, maar ach. Weet men het in ieder geval.
Ik heb hem geholpen met de nieuwe versie van Judas, vlak voor hij ziek werd, en ben een paar keer bij hem thuis geweest. Verder vooral MSN contact.quote:Op dinsdag 21 november 2006 19:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Np, wat was je relatie met hem?
Hmm, toch wel een kennis dus, nogmaals gecondoleerd!quote:Op dinsdag 21 november 2006 19:38 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik heb hem geholpen met de nieuwe versie van Judas, vlak voor hij ziek werd, en ben een paar keer bij hem thuis geweest. Verder vooral MSN contact.
Thanks. Het stomme is dat ik vanochtend eerst op google keek of er wat over hem in het nieuws was... zomaarquote:Op dinsdag 21 november 2006 19:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hmm, toch wel een kennis dus, nogmaals gecondoleerd!
Apartquote:Op dinsdag 21 november 2006 19:41 schreef wonderer het volgende:
[..]
Thanks. Het stomme is dat ik vanochtend eerst op google keek of er wat over hem in het nieuws was... zomaar
Volgens mij zit ie op een wolkje ergens keihard te lachen, jaquote:Op woensdag 22 november 2006 11:01 schreef Doffy het volgende:
Misschien kan ie nu Jezus zelf uitleggen dat-ie eigenlijk homo was
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |