quote:
Op woensdag 9 november 2005 00:25 schreef soulsurvivor het volgende:[..]
Ik zou graag deze vraag met je delen.
En er deze bijvoegen:
Met welke motivatie heb je dit boek geschreven?
*is het om het nog steeds bestaande taboe over homosexualiteit weer onder de aandacht te brengen?
*Heb je werkelijk bewijzen gevonden die onomstotelijk aantonen dat jezus homosexuele relaties had?
*Of is het een boek dat speculeert over de mogelijkheid dat jesus mogelijk homosexuele relaties had.
*none of the above
Hoi soulsurvivor,
Ik heb het boek Judas geschreven omdat ik die onzin niet geloofde. Een mevrouw die thuis komt en tegen haar man vertelt dat er een vogeltje op haar schouder zat en dat ze nu een beetje zwanger zou zijn. Dat geloofde ik niet en daar begon het mee. Ik heb hier geen ruimte om alle – in mijn ogen – onzin en flauwe kul uit dat verhaal over Christus in detail hier te bespreken. Ik heb er al een boek over geschreven. Dat boek gaat over spannende avonturen voor een groot deel zelf meegemaakt. Alle verhalen hebben gemeenschappelijk dat ze gaan over oplichting en bedrog met behulp van goed, licht en vroom gelovigheid.
Ik ben ervan uit gegaan dat die Jezus gewoon een meneer was – een bijzondere weliswaar maar zeker niet de zoon van wat gelovigen noemen de SCHEPPER. Als ik bij Lukas 1; 33 kijk staat daar: “De Heere zal hem de troon van zijn vader David geven.” Vind je het dan raar dat ik gevoed door mijn argwaan denk: Dan was ie dus troonpretendent uit het huis van David. In dat hele verhaal komt die wens om het Koninkrijk te doen komen telkens terug. Velen bidden nog dagelijks “Uw koninkrijk kome”. Bij Johannes 12; 13 vind ik de volgende tekst: “Hosanna! Gezegend is Hij, die komt in de naam des Heeren, hij die is de koning Israels” Dat gaat over de glorieuze intocht van Jezus in Jeruzalem een week voor de Pashja (het Joodse Paasfeest). Voor dat feest waren ca 70.000 joden in de stad. Denk je dat Herodes en zijn vrouw Herodiade die avond rustig thuis zaten met een goed boek en een breiwerkje? Herodes was een zeer wrede man en vrouw en dochter deden er niet voor onder. Toen Johannes de Doper kritiek had op Herodes’ huwelijk met de vrouw van zijn broer werd op verzoek van hun dochter Salome het hoofd van deze prediker op een zilveren schaal binnen gebracht. De vader van Herodes Antipas, Herodes de Grote ontlokte Keizer Augustus de opmerking dat je beter het varken dan familie van deze oude rotzak kon wezen. Herodes de Grote had kort nadat duidelijk was geworden dat er een troonpretendent uit het geslacht David was geboren een groep soldaten naar de geboorteplaats gestuurd en alle kinderen onder de twee jaar laten vermoorden.
Herodes Antipas had een probleem. Die nieuwkomer daagde hem openlijk uit. Hij was populair, want nazaat van David en hij beloofde een einde te maken aan heel veel onrecht. Met name de praktijken in de tempel waren hem een doorn in het oog. Hij heeft waarschijnlijk beloofd om als hij koning zou zijn geworden aan de praktijken in de tempel in drie dagen een einde te maken en een nieuw systeem ervoor in de plaats te stellen. Herodes had maar negen duizend soldaten, die onbetrouwbaar waren als ze ingezet moesten worden tegen hun eigen families. Pilatus had er zes duizend maar was na de laatste opstand (over belasting verhogingen) niet vriendelijk geweest denk ik tegen Herodes. Pilatus had Herodes veel rechten afgenomen. Met name mocht hij geen doodsvonnissen meer voltrekken zonder toestemming van de Romeinse landvoogd. In de vier evangeliën tref je overal de angst voor een volksoproer.
Herodes zat dus in een spagaat. Een arrestatie of – erger nog – een moord op de razend populaire zoon uit het huis van David zou een bloedbad gegeven hebben, maar die vent zijn gang laten gaan kon al helemaal niet geaccepteerd worden door Herodes. Bovendien denk ik – en dat is speculatief – dat er plannen waren om die Jezus te zalven tot koning tijdens het komende joodse paasfeest. (Christus betekent ‘De Gezafde’)
Die openlijke uitdaging van Herodes door Jezus doet vermoeden dat Jezus een hele machtige beschermer had, ik denk zijn vader. Als Jezus het over zijn vader heeft spreekt hij over de tempel als het huis zijns vaders – mijn vader, die de allerhoogste is (in de tempel) en aan het kruis hangende roept hij hem zelfs aan en vraagt zich af waarom hij hem heeft verlaten. In mijn boek ga ik daar veel dieper op in. Ik denk dat Jezus’ vader de allerhoogste in de tempel was en in het oude Egypte was dat een positie bijna of geheel gelijk aan god. Een status die bij de joden niet veel anders zal zijn geweest. Hij moet uit het huis van David afkomstig zijn en waarschijnlijk koninklijke ambities voor zijn zoon hebben gekoesterd. De positie van koning, hogepriester en god lag dicht bij elkaar in die tijd.
De joden die op dat moment in Jeruzalem waren om het paasfeest te vieren waren waarschijnlijk aan de joodse wetten getrouwe gelovigen. Als Herodes dus iets zou kunnen bedenken om die tegenstander van hem op grond van de joodse wetgeving uit de weg geruimd te krijgen zou het spagaat probleem zijn opgelost. Met het verraad van Judas kreeg Herodes de oplossing op een presenteerblaadje. Judas beheerde het geld en – niet ongebruikelijk – had wat meer voor zichzelf uitgegeven dan ie mocht. Johannes noemt hem ronduit een dief. Ik denk dat Judas de zaak verkeerd heeft ingeschat – vandaar zijn zelfmoord – en nooit heeft verwacht dat een heterdaadje in een park buiten de stadspoorten tot een veroordeling met goedkeuring van Pilatus zou kunnen leiden. Pilatus weigerde aanvankelijk – homoseksualiteit was geen probleem, Maar toen ie doorkreeg dat die arme homo voor hem de troonpretendent uit het huis van koning David was en er een opstand dreigde besloot Pilatus korte metten te maken en Jezus hing een uurtje of wat later aan het kruis op Golgotha.
De homoseksualiteit van Christus maakt onderdeel uit van een logische analyse van de bijbel, waarbij ik ervan ben uitgegaan dat wonderen, spoken, geesten en andere bovennatuurlijke dingen als ze verklaart kunnen worden door gewone alledaagse zaken dat dan een normale verklaring de voorkeur heeft. Ik ben geen fan van Jomanda en soortgelijke kletsverhalen geloof ik ook al niet in. Of je mijn visie logisch vindt is het issue waar we het hier over hebben. Of ik onomstotelijke bewijzen kan leveren nu na twee duizend jaar is een onredelijk verzoek.
Het boek Judas is overigens geen religieuze verhandeling ondanks dat er ongeveer 150 verwijzingen naar de evengelieen in staan. Volgend jaar komt er een ingekorte en gekuisde versie (scholieren editie) op de markt voor maar 9,95 euri - zonder bijbel en waarschijnlijk ook zonder voetnoten.