Bron: Nederlands Dagbladquote:UTRECHT - De schrijver van een boek waarin wordt beweerd dat Jezus homo is, eist 1500 euro voor elke dag dat twee regionale omroepen blijven weigeren een reclamespotje voor zijn boek uit te zenden. De televisiezenders RTV Utrecht en RTV West houden echter voet bij stuk.
Dat bleek gistermiddag in Utrecht tijdens een kort geding, aangespannen door schrijver Walter Kamp. In oktober kwam zijn ,,erotische thriller'' Judas uit, waarin hij met honderdvijftig verwijzingen naar de vier evangeliën probeert te bewijzen dat Jezus homoseksueel is. De auteur leidt dat onder meer af uit de woorden van Jezus, die Johannes 'beminde' noemt. De kruiswoorden uit het Johannesevangelie (,,Vrouw zie, uw zoon - Zoon, zie uw moeder'') vat de auteur op als een verkapt homohuwelijk.
Via een televisiespotje op diverse regionale zenders wil Kamp zijn boek aan de man brengen. Het spotje trekt de aandacht met de vragen waar de homohaat onder christenen vandaan komt, of Jezus homo was en of Christus een minnaar had. ,,Onnodig kwetsend voor een deel van de kijkers'', oordelen beide zenders onafhankelijk van elkaar. RTV Utrecht schat dat vooral kijkers in het oosten van de provincie, zoals Veenendaal en Amersfoort moeite met het spotje zullen hebben. RTV West wil met name rekening houden met kijkers in de kustplaatsen in Zuid-Holland, zoals Katwijk.
,,RTV Utrecht en RTV West zijn verantwoordelijk voor hetgeen via hun zenders wordt uitgezonden'', stelt advocaat K. Gilhuis van de omroepen. ,,Zij beschikken over de redactionele vrijheid om te beslissen over wat hier wel en niet wordt uitgezonden. Het zou indruisen tegen de contracteervrijheid en de vrijheid van meningsuiting wanneer zij tegen hun wil gedwongen zouden worden het spotje van Kamp uit te zenden.''
Bovendien beroepen de omroepen zich op hun algemene voorwaarden, waarin staat dat ze een spotje zonder opgave van redenen kunnen weigeren. Volgens de raadsman van de zenders heeft het er alle schijn van dat de auteur het kort geding gebruikt om extra publiciteit voor zijn boek te genereren.
De auteur zelf beklemtoont dat het nooit zijn bedoeling is geweest om met het spotje mensen te kwetsen. ,,Maar in mijn boek geef ik wel voldoende grond om de vraag te stellen of Jezus homo was.'' Zijn advocaat, Oscar Hammerstein ontkent dat het spotje kwetsend is. ,,Van onnodig grievende of kwetsende bewoordingen is geen sprake. Ook worden er geen schokkende beelden getoond.''
Bovendien is er bij de televisiemaatschappijen die het spotje wel uitzonden (AT5, TV Rijnmond en TV Noord-Holland) geen enkele klacht binnengekomen. Hammerstein vindt dat de weigering om het spotje uit te zenden, inperking van de vrijheid van meningsuiting is voor de auteur van het omstreden boek. Weliswaar wordt in artikel 7 van de Grondwet reclame uitgesloten van het recht op vrijheid van meningsuiting, maar dat geldt niet als het een ideëel doel betreft. En daarvan is bij het boek Judas sprake, aldus de raadsman, omdat de auteur zou streven naar waarheidsvinding en integratie.
Daarnaast voerde Hammerstein aan dat de omroepen misbruik maken van hun monopoliepositie in de regio. Volgens de omroepen zelf is dat onzin, omdat er voldoende andere media in de regio zijn, waarin de uitgever het boek kan promoten.
Non-fictie
Het kort geding werd bijgewoond door diverse mensen uit de homoscene, onder wie Henk Krol van de Gaykrant. Auteur Walter Kamp zelf liet na de zitting weten zijn boek te beschouwen als non-fictie. Met het boek zegt hij een bijdrage te willen leveren aan de acceptatie van homo's in christelijke kring. ,,Homo's worden door hun gelovige omgeving met de bijbel om de oren geslagen. Met dit boek kunnen zij terugslaan'', aldus Kamp. Hoewel hij zegt niet te willen choqueren, is hij er zeker van dat christenen hem zijn publicatie niet in dank afnemen. ,,Als dit boek in de biblebelt ontdekt wordt, zullen ze op hun achterste benen staan.''
Vanaf hier verder.quote:Op dinsdag 8 november 2005 10:08 schreef 075sailor het volgende:
ik ontving een mailtje dat er hier een hele interesante discussie plaatsvond over het boek Judas. Na de reacties van de afgelopen maanden gelezen te hebben ben ik het ermee eens. Het IS het een belangrijke uitwisseling van gedachten. Als jullie het leuk vinden wil ik wel mee doen aan de discussies.![]()
Graag commentaar
Walter Kamp auteur Judas
Hallo Walterquote:Op dinsdag 8 november 2005 17:52 schreef 075sailor het volgende:
Hoi Lodewijk Napoleon,
Met mijn jas aan dan nog maar ff.
Volgens mij moet je die vraag niet stellen aan mij maar aan Tacitus (flauw). In de allereerste begintijd werden de 4 evangelieen geschreven door de ooggetuigen (vier apostelen). Die hebben echt niet genoteerd dat Christus voor een homoseksuele daad in een park op grond van Lev. 20; 13 werd opgehangen. De Christenen in de tijd van Tacitus geloofden blind wat er in de bijbel stond.
Dat geldt ook voor Flav. Jos. en Suetonius.
Ik geloof dan ook niet dat Jezus en Maria Magdalena een relatie hadden. Wat ik bedoelde was dat het gerucht, of de mythe zo je wilt, steeds weer de kop opstak, deels gebaseerd op bepaalde interpretaties uit de vier evangelieen, soms uit apocriefe boeken en een andere keer gewoon als een 'oral legend'. Ik ben het met je eens dat hiervoor ook weinig aanleiding is te vinden in de schriften. Dan is het toch vreemd dat dit gerucht wel vaak genoeg te voorschijn komt, en dat terwijl het veel meer vergezocht is dan een openbare veroordeling wegens homoseksualiteit door het sanhedrin waar genoeg getuigen bij geweest zouden zijn.quote:Maria Magdalena komt twee keer voor ( bij Johannes). De eerste keer als een van de wenende vrouwen onder het kruis en de tweede keer als een van de vrouwen die het graf gaan openen.
Joh. 19; 23 tot 27 zegt: Bij het kruis van Jezus stonden Zijn moeder en zijn moeders zuster, Maria de vrouw van Klopas en Maria Magdalena.
Jezus nu ziende den discipel, dien Hij liefhad, daarbij staande, zeide tot zijn moeder: Vrouw, zie, uw zoon.
Daarna zeide Hij tot den discipel: zie uw moeder.
Als Jezus een affectieve relatie had gehad met Maria Magdalerna had er gestaan:
Jezus nu ziende de vrouwe die Hij liefhad daarbij staande, zeide tot zijn moeder zie uw dochter en tot Maria Magdalena: zie uw moeder.
De affectie tussen Johannes en Jezus wordt wel gemeld maar nergens in de hele bijbel zelfs maar enige verwijzing naar een relatie met Maria Magdalena (of een liefdesband met enige andere vrouw). Je mag van mij geloven wat je wilt maar als je op grond van de bijbel wilt geloven dat Jezus en een vrouw iets meer dan teders met elkaar hadden heb ik slecht nieuws voor je. Die tekst vind je niet. Aangezien er wel zoiets vermeld wordt over den leerling dien Hij beminde had je zoiets ook over Maria Magdalena moeten kunnen vinden.
![]()
Die docu heb ik ook gezien.quote:Op dinsdag 8 november 2005 23:27 schreef Godslasteraar het volgende:
Hee Lodewijk. Als je wilt mail ik je de torrent even van ''The God Who Wasn't There''.Kun je met Azureus of BitTorrent deze docu downloaden en eens bekijken.
http://sourceforge.net/top/toplist.php?type=downloads
Ik zou graag deze vraag met je delen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 22:33 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
De passages die jij aanhaalt in de Bijbel die Jezus' homoseksualiteit zouden moeten aantonen, zijn op z'n zachst gezegd voor meerdere uitleggingen vatbaar, iets wat jij eerder ook al aangeeft door te stellen dat geloven een kwestie van interpretatie is. Wat echter wel opvallend is, is dat kennelijk geen enkele criticus of vijand van het Christendom deze interpretatie van jou deelt. Sterker nog, er is helemaal niets over bekend, niet eens op het niveau van geroddel of vage geruchten die Jezus' vermeende homoseksualiteit als onderwerp hebben.
Tenzij jij bronnen (van mijn part zelfs vage geruchten of zelfs ronduit lasterpraat) hebt die het tegendeel aantonen? (of het ietwat geloofwaardiger maken)
Ok, vind ik een goed initiatief.quote:Op woensdag 9 november 2005 09:02 schreef dVTB het volgende:
Als ik het goed begrijp, Alicey, is dit topic wat meer bedoeld om te filosoferen, terwijl het NWS-topic meer ging over de nieuwswaarde van het boek en het weigeren van het TV-spotje.
Mail maar naar mijn hotmail, staat in mijn profiel. En alvast bedankt.quote:Op dinsdag 8 november 2005 23:27 schreef Godslasteraar het volgende:
Hee Lodewijk. Als je wilt mail ik je de torrent even van ''The God Who Wasn't There''.Kun je met Azureus of BitTorrent deze docu downloaden en eens bekijken.
http://sourceforge.net/top/toplist.php?type=downloads
Het is beide, in het vorige topic is de nieuwswaarde besproken en verderop in het topic werd er inhoudelijk op de theorie van Kamp ingegaan. Toen de auteur zelf ging meediscussieren en het topic bijna vol was, besloot ik deeltje 2 hier aan te maken, omdat de discussie nu over de theorie zelf gaat. Ik heb de volgende note achtergelaten in het vorige topic:quote:Op woensdag 9 november 2005 09:03 schreef Alicey het volgende:
Ok, vind ik een goed initiatief.
De OP had er echter iets weg van dat dit een vervolg zou zijn, vandaar mijn vraag.
Ik zag dat de auteur van het boek ook reageert. Weet hij ook van deze topic af?
Dus hij zal het wel vinden. De auteur meldde dat hij gisteravond geen tijd meer had, pas vandaag weer.quote:Op dinsdag 8 november 2005 22:36 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Het topic is trouwens bijna vol, ik heb deel 2 in het subforum Wetenschap, religie en levensbeschouwing aangemaakt, omdat het me het op dit punt in de discussie daar beter op z'n plaats lijkt.
Hier dus:http://forum.fok.nl/topic/776367/1/50#32101402
Wie zichzelf vind vind het Alquote:Op woensdag 9 november 2005 03:38 schreef placebeau het volgende:
Hij is niet voor niets aan zijn kruis gestorven
nee, serieus, het is een tµheorie zoals zovele anderen, die gewoon zichzelf probeert te bevestigen.
Zoals Bultsman het stelde: alle onderzoeken naar de historisch jezus, leren ons niets over jezus maar alles over onszelf.
kunnen we dan niet beter rechtstreeks naar onszelf op zoek gaan?quote:Op woensdag 9 november 2005 11:10 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Wie zichzelf vind vind het Al
[quote] van de historische jezus![]()
Ik denk van wel! De vraag wie ben ik, waar kom ik vandaan en waar ga ik naar toe, omhelst alle vragen van het zijn.quote:Op woensdag 9 november 2005 11:55 schreef placebeau het volgende:
[..]
kunnen we dan niet beter rechtstreeks naar onszelf op zoek gaan?
Hoi soulsurvivor,quote:Op woensdag 9 november 2005 00:25 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Ik zou graag deze vraag met je delen.![]()
En er deze bijvoegen:
Met welke motivatie heb je dit boek geschreven?
*is het om het nog steeds bestaande taboe over homosexualiteit weer onder de aandacht te brengen?
*Heb je werkelijk bewijzen gevonden die onomstotelijk aantonen dat jezus homosexuele relaties had?
*Of is het een boek dat speculeert over de mogelijkheid dat jesus mogelijk homosexuele relaties had.
*none of the above
Met al deze extra informatie ga je in ieder geval een gegarandeerd goed cijfer krijgen op school. Tenzij je op een streng Christelijke school zit, natuurlijk...quote:Op woensdag 9 november 2005 16:53 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Het boek Judas is overigens geen religieuze verhandeling ondanks dat er ongeveer 150 verwijzingen naar de evengelieen in staan. Volgend jaar komt er een ingekorte en gekuisde versie (scholieren editie) op de markt voor maar 9,95 euri - zonder bijbel en waarschijnlijk ook zonder voetnoten.
![]()
Zeker mee eens, maar juist om dat lef zul je geen goed cijfer krijgen. Zelf nadenken (tenzij via de uitgestippelde paden) wordt niet echt aangemoedigd in bepaalde Christelijke milieu's tenslotte. Je eigen voorbeeld bewijst dat, zodra je je eigen plan gaat trekken, dat dus niet volgens de "leer" is, word je van school geschopt.quote:Op woensdag 9 november 2005 19:08 schreef 075sailor het volgende:
Ach, Wonderer, op een streng ggristelijke school zitten en het boek Judas op je lijst zetten en de moed vertonen om daarover te discussieren getuigd van lef en het heeft zijn charme.
Ik mag van mezelf wel zeggen dat ik in de loop der jaren aardig wat speculaties heb gehoord over de aard van de historische Jezus.quote:Op woensdag 9 november 2005 16:53 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Hoi soulsurvivor,
Ik heb het boek Judas geschreven omdat ik die onzin niet geloofde. Een mevrouw die thuis komt en tegen haar man vertelt dat er een vogeltje op haar schouder zat .... [zie originele post]
.... in staan. Volgend jaar komt er een ingekorte en gekuisde versie (scholieren editie) op de markt voor maar 9,95 euri - zonder bijbel en waarschijnlijk ook zonder voetnoten.
![]()
With all respectquote:Zoals Bultsman het stelde: alle onderzoeken naar de historisch jezus, leren ons niets over jezus maar alles over onszelf.
Beste soulsurvivor,quote:Op woensdag 9 november 2005 20:25 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Ik mag van mezelf wel zeggen dat ik in de loop der jaren aardig wat speculaties heb gehoord over de aard van de historische Jezus.
persoonlijk vindt ik deze tot 1 van de minder aannemenlijke behoren.
Wat ik onlogisch vindt is dat je het evangelie gebruikt om je beweringen te onderbouwen, terwijl je tegelijkertijd de betrouwbaarheid van dat zelfde evangelie ernstig in twijfel trekt.
Maar dat is mijn visie en doet niet zo terzaken.
Wat wel terzaken doet, is dat speculeren leuk is en mogelijk zaken kan verhelderen [of niet].
Sta mij daarom toe om ook even te speculeren;
zou het niet kunnen zijn dat dit boek meer een onderdeel van jouw persoonlijke verwerking en afrekening is met jou persoonlijke homosexuele gevoelens die botste met de door jou vroeger aangenomen christelijke dogma's en/of die van je ouders/school?!
En zou het niet eerlijker zijn tegenover jezelf en de lezer als je deze dieper liggende motivatie in je voorwoord zou verwerken?!
Een zeer adequate en nuttige bijdrage in dit topic is voor mij dan ook een citaat die placebeau plaatste:
[..]
With all respect![]()
En dat kunnen ze niet hebben, mensen die nadenken en tot andere conclusies komen. Dan raken ze hun macht kwijt.quote:Op woensdag 9 november 2005 23:16 schreef 075sailor het volgende:
Hoi wonderer,
klopt, je wordt van school gestuurd. Ik had toch al bedacht dat ik in de ingeslagen richting niet verder wilde (onderwijzer). Ik ben blij dat ik eerst eens goed heb nagedacht over wat ik wel wilde. Ik kijk met voldoening terug op mijn beslissing van destijds. Mijn rebelse houding destijds was een puberale maar ook een intelectuele en zeer zeker een integere benadering van het geloof. Het boek Judas is een intelectuele oefening en een uiterst integere benadering van het christelijke geloof.
![]()
quote:Op woensdag 9 november 2005 23:07 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Beste soulsurvivor,
Je mag m’n integriteit in twijfel trekken, maar kom dan aub met argumenten. Judas is zeer zeker geen afrekening. Waarom zou ik.
Ga svp inhoudelijk in op mijn argumenten. Je zou kunnen zeggen dat Christus een vrouw was (was ie niet, maar dat ie een vrouw zou zijn heb ik wel eens door iemand in volle ernst horen zeggen). Als je dat goed beargumenteert kan ik erop reageren.
Je kunt zeggen dat er niet in de bijbel staat dat Jezus David’s zoon was. Daar kan ik op reageren.
Hier kan ik niks mee. Kom op en vertel me niet dat het een minder aannemelijke theorie is. Zonder argumenten is dat een loze - zinloze mededeling.
Dat de bijbel een verwarrend boek is vol tegenstrijdigheden wil niet zeggen dat er niet een logisch te begrijpen verhaal uit gedestilleerd kan worden. Het verhaal dat de dominee en de pastoor vertellen is onlogisch en daarom niet geloofwaardig.
Met respect
![]()
Dit is idd off topic.quote:Op woensdag 9 november 2005 23:38 schreef 075sailor het volgende:
Hoi soulsurvivor,
je schreef over de bijna dood ervaring. Die kun je opwekken met ketonine (special K). Als je meer wilt weten: www.partyandplay.nl (beetje off topic)
Het heeft er alle schijn van dat die ervaring een lichamelijk opgewekte is door een chemische reactie in de hersenen.
![]()
Zover ik kan lezen wordt Walter niet aangevallen!quote:Op donderdag 10 november 2005 09:31 schreef dVTB het volgende:
Ik loop te ver achter om op elk bericht te reageren, maar wat ik zo hypocriet vind, is dat Walter hier min of meer wordt aangevallen omdat hij bijbelteksten op een bepaalde manier interpreteert en daar conclusies aan verbindt. Dat doen namelijk *alle* Christenen. Ze lezen allemaal de Bijbel op een bepaalde manier, vinden bepaalde zaken belangrijk of minder belangrijk (zie verschillen tussen katholieken en protestanten), benadrukken bepaalde onderwerpen, terwijl ze aan andere zaken totaal geen aandacht schenken.
Voor Walter geldt kennelijk dat hij de betrouwbaarheid van bijbelteksten in twijfel trekt (en terecht, gezien de vele tegenstrijdigheden en al dan niet bewuste misvertalingen), maar dat betekent nog niet dat hij daar geen analyse op mag loslaten? Ik vind zijn opvattingen fascinerend om te lezen, temeer omdat ze worden onderbouwd met teksten uit hetzelfde boek dat dagelijks wordt gebruikt om discriminatie van homo's mee goed te praten.
Ik was tien jaar diecteur van Fight for Life, de grootste aidskliniek in NL. We hadden op een gegeven moment bijna 1500 patienten. Ik heb heel wat wonderen gezien, vervelend was alleen dat die zo flinterdun waren en de meesten na verloop van tijd aan het hiv-virus overleden.quote:Op donderdag 10 november 2005 00:19 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Dit is idd off topic.
Helemaal onverklaarbaar is natuurlijk het fenomeen dat blinde mensen opeens konden zien tijdens hun bijna dood ervaring maar. idd erg off topic.
OK, ik neem het woord 'aangevallen' terug; een wat ongelukkige woordkeuze. Wat betreft berichten van dogmatische Christenen die hun interpretatie als de ware zien, verwijs ik je graag naar Google, waar je duizenden, zo niet miljoenen resultaten zult vinden. Je mag het ook dichter bij huis zoeken, in het eerste deel van dit topic, waar diverse reacties voorkomen die variëren van gepikeerd tot furieus.quote:Op donderdag 10 november 2005 10:39 schreef soulsurvivor het volgende:
Zover ik kan lezen wordt Walter niet aangevallen!
En ook heb ik geen post van een dogmatisch christen gelezen die beweert dat zijn interpretatie de ware is. In dat geval zou je het mischien hypocriet kunnen noemen.
Niemand beweerd ook [tot nu toe] dat Walter daar niet zijn eigen analyse op los mag laten.
Dat het fascinerend is kan ik alleen maar beamen. Of je het aannemenlijk vind is een tweede vraag waar iedereen vrij in is. En zo heeft iedereen zijn eigen veronderstellingen waarop hij/zij basseerd of ze de analyse van walter aannemelijk vinden.
Dat maakt voor mij de ene analyse niet minderwaardiger als de ander. Hoogstens kan ik persoonlijk de ene analyse minder aannemelijk vinden als de ander. [ ik zeg dus niet dat niet waar zou kunnen zijn]
De waarheid in de zoektocht naar de hystorische Jezus blijft echter in het midden, omdat de waarheid hierin niet te achterhalen is. Het zullen altijd hypotheses zijn op grond van veronderstellingen, die wellicht boeiend en prikkelend kunnen zijn om te lezen, maar waaruit geen enkele conclusie getrokken kan worden dan eerder genoemde.
Daar kan ik me iets bij voorstellen.!!!quote:Op donderdag 10 november 2005 11:13 schreef 075sailor het volgende:
Hoi soulsurvivor.
Het gaat niet om de waarheid (daar komen we nooit meer achter) maar om de geloofwaardigheid. Twee miljard mensen doneren aan de Christelijke kerken; een enorme macht zowel wat aantallen als geld en invloed in jouw en mijn dagelijkse leven. Je kunt er je schouders voor ophalen, dat heb ik ook een heel kort tijdje gedaan tot ik bedacht dat dit bouwwerk op zoveel leugens is gebouwd daar moet ergens een draadje zijn waar ik aan kan trekken. Je kunt beginnen met te veronderstellen dat die hele Jezus figuur nooit echt bestaan heeft - heb ik een paar jaar gedacht...
Ik heb ook gedacht dat er niet achter te komen zou zijn na 2000 jaar gerotzooi aan dat boek. De zen boudist leert dat je in zo'n geval eerst de zaak een tijd moet laten rusten en daarna moet proberen het verhaal van de omgekeerde kant te benaderen. Ik ben niet begonnen om de figuur van Christus te analyseren maar heb gekeken naar Herodes Antipas (daarvan weten we zeker dat ie bestaan heeft) en toen had ik het loshangende draadje te pakken en kwam met enig kunst en vliegwerk boven tafel wat er hoogst waarschijnlijk is gebeurd.
Ik ben geen prediker en het zal me worst wezen wie wat gelooft, maar als iemand onzin gelooft en vervolgens tegen jou en mij gaat lopen vertellen wat jij en ik op grond van die onzin wel en niet mag doen, dan ga ik er eens voor zitten en ga kijken of ik spierballen kan maken. Gezien de mondiale omvang van het probleem dat religie(s) heet iets wat de moeite waard lijkt te zijn.
Tijdens een met special k opgewekte bijna dood ervaring in La Demance (een absolute top disco in Brussel) hing ik 's nachts zo rond 5 uur hoog boven de meute en kon mezelf zien staan. Daar kreeg ik de ingeving om de tocht met de Ariadne (een groot 37,5 m zeiljacht) dat we van Athene naar de Franse zuidkust gebracht hebben, om die tocht te combineren met de chat-sessie met Judas.quote:Op donderdag 10 november 2005 00:19 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Helemaal onverklaarbaar is natuurlijk het fenomeen dat blinde mensen opeens konden zien tijdens hun bijna dood ervaring maar. idd erg off topic.
Als je tijdens een special 'k' trip een uittredings ervaring hebt. Dan bewijst het toch dat het bewustzijn buiten de grensen van het natuurlijke lichaam manifest is?!quote:Op donderdag 10 november 2005 11:54 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Tijdens een met special k opgewekte bijna dood ervaring in La Demance (een absolute top disco in Brussel) hing ik 's nachts zo rond 5 uur hoog boven de meute en kon mezelf zien staan. Daar kreeg ik de ingeving om de tocht met de Ariadne (een groot 37,5 m zeiljacht) dat we van Athene naar de Franse zuidkust gebracht hebben, om die tocht te combineren met de chat-sessie met Judas.
Als het boek Judas doorbreekt (en daar is iedereen die het gelezen heeft van overuigd) wordt deze ontboezeming aan jou nog eens geciteerd hahahahaha
![]()
over welke ontboezeming heb je het nu? En het citeren slaat dat op een nieuw boek?quote:Als het boek Judas doorbreekt (en daar is iedereen die het gelezen heeft van overuigd) wordt deze ontboezeming aan jou nog eens geciteerd hahahahaha
True!quote:Op donderdag 10 november 2005 11:25 schreef dVTB het volgende:
[..]
OK, ik neem het woord 'aangevallen' terug; een wat ongelukkige woordkeuze. Wat betreft berichten van dogmatische Christenen die hun interpretatie als de ware zien, verwijs ik je graag naar Google, waar je duizenden, zo niet miljoenen resultaten zult vinden. Je mag het ook dichter bij huis zoeken, in het eerste deel van dit topic, waar diverse reacties voorkomen die variëren van gepikeerd tot furieus.
Wat je stelt over het lanceren van die analyse, klopt gewoon niet. Alweer vergeten dat het spotje voor het boek door TV-zenders geweigerd werd omdat het kwetsend zou zijn? (zie openingsbericht) Ze snoerden Walter dus gewoon de mond. Dat terwijl er geen haan naar kraait wanneer een Leen van Dijke of een Jenny Goeree weer eens op televisie homo's met dieven of moordenaars gelijkstelt. Met die (ziekelijke) interpretatie van de Bijbel heeft ineens niemand moeite. Protest ertegen vindt althans geen gehoor. Dan *kun* je toch niet anders dan vaststellen dan dat er met twee maten wordt gemeten?
true!quote:Ik ben het met je eens dat we de waarheid rondom de levensstijl van Jezus nooit volledig zullen ontrafelen. Toch is het historisch wél zo gegroeid dat Christenen wereldwijd homoseksualiteit menen te moeten veroordelen, omdat dat hun interpretatie van de Bijbel is; daarbij nog even onderstrepend dat er diverse betrouwbare bronnen zijn waaruit overduidelijk blijkt dat bijbelteksten zijn gemanipuleerd en (al dan niet bewust) misvertaald, om homoseksualiteit zo veel mogelijk te verbannen.
quote:Je kinderen zijn je kinderen niet.
Zij zijn de zonen en dochters
van ’s levens hunkering naar zichzelf.
Zij komen door je, maar zijn niet van je,
en hoewel zij bij je zijn, behoren ze je niet toe.
Je mag hun je liefde geven,
maar niet je gedachten,
want zij hebben hun eigen gedachten.
Je mag hun lichaam huisvesten,
maar niet hun ziel,
want hun ziel toeft in het huis van morgen,
dat je niet bezoeken kunt,
zelfs niet in je dromen.
Je mag trachten hun gelijk te worden,
maar tracht niet hen aan je gelijk te maken.
Jullie zijn de bogen, waarmee je kinderen
als levende pijlen worden weggeschoten.
Laat het gebogen worden door de hand
van de boogschutter een vreugde voor je zijn.
Ik weet het niet. Het enige dat ik weet is dat onze hersenen maar voor zo'n tien procent deelnemen aan het bewuste denken en voor de rest zijn ze met hele andere dingen bezig. Er komt een hoop chemie bij kijken. Dat is het leuke van psychedelica.quote:Op donderdag 10 november 2005 12:31 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Als je tijdens een special 'k' trip een uittredings ervaring hebt. Dan bewijst het toch dat het bewustzijn buiten de grensen van het natuurlijke lichaam manifest is?!
Natuurlijk kan je ook verklaren dat de hersenen een blauwdruk van je omgeving heeft gemaakt en de illusie schept dat je buiten je lichaam 'zweeft'.
onverklaarbaar wordt het als je tijdens die trip naar plaatsen reist waar je nog nooit geweest bent, en later tot in het kleinste detail bevestigd wordt dat je daar daadwerkelijk los van je lichaam was, wanneer je in levendelijve die plaats bezoekt.
En is verder onderzoek hiernaar op zijn plaats, Omdat de tot nu toe geopperde verklaringen te veel zaken aangaande bijnadoodervaringen niet verklaren.
Wat met onderstaande bedoeld snap ik niet.
kan je dat nog eens verduidelijken?!
[..]
over welke ontboezeming heb je het nu? En het citeren slaat dat op een nieuw boek?
![]()
of bedoel je; als het boek doorbreekt zal ik het ook wel eens te lezen krijgen, en slaat die ontboezeming op de reis met die boot?!
Dank je voor je aanbod.quote:Op donderdag 10 november 2005 14:52 schreef 075sailor het volgende:
Hoi soulsurvivor,
Niet iedereen hoeft van mij op de barricades maar we hebben alle twee duidelijk de pest aan hypociete ellendelingen. Ik ga er op mijn manier tegenaan - en dat was vrijwel altijd een suksesvolle. Enig support is daarbij overigens wel erg welkom, in mijn eentje kan ik het niet. Ik hoop dat er lezers zijn die willen komen helpen. Het boek Judas lezen helpt al een beetje en mocht je om budgetaire redenen (zaterdag komt sinterklaas aan en dat wordt weer een dure maand) nu even er geen doeku voor hebben stuur ik je de gedigitaliseerde versie van het boek voor nop...![]()
![]()
Ik neem het boek wel mee op de whiskymeetquote:Op donderdag 10 november 2005 19:23 schreef Doffy het volgende:
Ik wil eigenlijk juist wat weten over de mannelijke g-spot![]()
Maar dan is dit eigenlijk het verkeerde forum
Hallo Walterquote:Op woensdag 9 november 2005 13:55 schreef 075sailor het volgende:
Hoi Lodewijk Napoleon,
Publius Cornelius Tacitus (55-116 n.Chr); Josephus Flavius (37-100 Jeruzalem); Gaius Duetaonius Tranquillus (75-150)_en Plinus Maio (23-79) hebben iets vermeld over Christus. Ik weet niet wat maar geen van hen heeft een boek o.i.d. eraan gewijd. Hetzelfde geldt voor geschriften van Farizeeën of van de Joodse Hoge Raad, het Sanhedrin. Helaas zijn er van het Sanhedrin geen rechtbank verslagen (zoals bij ons nu gebruikelijk) bekend.
Ik beperk mij hier tot de tijd dat het Christendom een staatsgodsdienst werd onder Constantijn.quote:Allereerst de niet-christelijke bronnen:
Flavius Josephus (37 – 100)
Flavius Josephus schrijft in zijn beroemde boek over de Joodse Geschiedenis het volgende: "In die tijd leefde Jezus, een wijs man, voorzover het geoorloofd is hem een man te noemen. Hij verichtte namelijk daden die onmogelijk geacht werden, en hij was leermeester van mensen, die met vreugde de waarheid tot zich namen. En veel Joden alsook velen van de Grieken bracht hij tot zich. Hij was de Christus. Ook nadat Pilatus hem op aanwijzing van de eerste mannen bij ons de straf van het kruis had opgelegd, gaven zij die het eerst in liefde waren gaan leven niet op. Hij was namelijk aan hen verschenen op de derde dag, opnieuw levend. De goddelijke profeten hadden die dingen en ontelbare andere wonderbaarlijke dingen over hem gezegd. Tot op de dag van heden is de naar hem genoemde groep van christenen niet verdwenen."
De Oude Joodse Geschiedenis XVIII hoofdstuk 3 [63 - 64] – 1998 Meijer en Wes - Ambo
Tacitus
Tacitus was een groot geschiedschrijver in het Romeinse Rijk, rondom het jaar 115 na Chr.. In zijn "Annalen", 15.44 beschrijft hij hoe de christenen door keizer Nero verantwoordelijk werden gesteld voor de grote brand van 64 na Christus: "Om een eind te maken aan de geruchten wees Nero schuldigen aan, die hij op speciale manieren strafte. Het ging om mensen die bij het volk gehaat waren om hun schanddaden en 'Christenen' werden genoemd. Ze heten naar Christus, die onder het bewind van Tiberius door landvoogd Pontius Pilatus ter dood was gebracht. Daardoor was het verderfelijk bijgeloof tijdelijk onderdrukt maar het stak de kop toch weer op, niet alleen in Judea, bakermat van dat kwaad, maar zelfs in Rome, de stad waar alle gruwelen en kwalijke praktijken van de wereld terecht komen en worden uitgeleefd. Men pakte eerst mensen op die voor hun geloof uitkwamen en daarna, op hun aanwijzing, een geweldige massa. Ze werden niet eens zozeer schuldig verklaard aan de brand als wel van haat tegen de mensheid. Bij hun terechtstelling dreef men ook nog eens de spot met hen. Zo kregen zij beestenvellen aangetrokken om door wilde honden verscheurd te worden, of sloeg men hen aan het kruis, of ze werden bestemd voor de vuurdood en aan het eind van de dag aangestoken bij wijze van avondlicht."
Brand en Moedermoord, tekst gepubliceerd in: Patrick De Rynck, Mark Pieters (samenst.), Van alfa tot omega. Een klassiek ABC. Bekende en verrassende passages uit de Griekse en Romeinse literatuur
(Athenaeum - Polak & Van Gennep), Amsterdam 2000, p. 35-7 en 136-8
Plinius de Jonge
Plinius de Jonge geeft het meest volledige en interessante verslag over Jezus. Hij was gouverneur van de provincie Bithynia in Noord-Turkije, gestuurd door keizer Trajanus in het jaar 112 na Christus. In zijn verslagen aan de keizer lezen wij veel over het Christendom. Hij vertelt dat hij overal waar hij kwam in zijn provincie christenen vond. Hun snel groeiend aantal was een belangrijk sociaal en economisch probleem geworden. Afkeuring van godsdienstige zijde en economische sancties waren er niet in geslaagd de opmars te stuiten, totdat Plinius aan de macht kwam en aan zijn superieur rapporteerde dat hij het mogelijk achtte, onder zijn capabel beheer, verandering in deze situatie te brengen. Degenen die het christelijk geloof trouw bleven werden door hem ter dood gebracht; zulke mensen waren duidelijk ongehoorzaam en verdienden te sterven. Maar hij gaf toe dat hij onthutst was over de aard van hun misdaad. Hun hele schuld lag hierin, dat zij weigerden het standbeeld van de keizer te aanbidden, of de beelden van de goden, en dat zij gewoon waren op een bepaalde dag (de zondag) een samenkomst te hebben vòòr het licht werd, waarbij zij lofzangen aanhieven voor Christus, als ware Hij God. Zij legden een eed af om geen misdaden te begaan. Ze leefden voorbeeldig: men vond onder hen geen bedrog, geen overspel, diefstal of oneerlijkheid. Plinius was van zijn stuk gebracht door de kennelijke onschuld van dit alles, vandaar zijn brief aan de keizer. (Plinius, "brieven", 10.96)
Suetonius
De Bijbel verhaalt in Handelingen 18 over het verbanningsbevel van keizer Claudius. De Romeinse historicus Suetonius schreef biografieën van de Romeinse keizers en in de Claudius-biografie lezen we bij een opsomming van maatregelen die de keizer nam: "De Joden die, opgehitst door de agitator Chrestus, voortdurend ongeregeldheden veroorzaakten, verdreef hij uit Rome". Suetonius gebruikt de naam Chrestus en niet Christus. Chrestus was een veel voorkomende naam onder slaven. Maar over het bestaan van een jood Chrestus die in Rome optrad weten we niets. Kan het daarom zijn dat we te maken hebben met een verwijzing naar Christus? (vertaling van D. den Hengst, Suetonius, keizers van Rome, Amsterdam 1996)
Lucianus van Samosata
Deze satiricus uit de 2e eeuw schreef spottend over Jezus: "De man, die werd gekruisigd in Palestina, omdat hij deze nieuwe godsdienst in de wereld bracht. Verder overtuigde hun eerste wetgever hen ervan, dat ze allen broeders van elkaar waren, nadat ze overtreden hebben door de Griekse goden te verloochenen en deze gekruisigde sophist zelf te aanbidden en onder zijn wetten te leven."
Uit Joodse bronnen:
De Talmud
De Babylonische Talmud verwijst naar de kruisiging (door het een ophanging te noemen) van Jezus de Nazirener op de vooravond van het Pascha.
Verder staan er in de Talmud een aantal aanhalingen waarin wellicht Jezus wordt bedoeld, onder andere als de niet gelegitimeerde zoon van Maria genoemd.
De beschuldiging had wel gebruikt kunnen worden om de hypocrisie te duiden. Ze hadden bijvoorbeeld iets kunnen zeggen als: "Jullie veroordelen homoseksualiteit, terwijl jullie Jezus zelf een homoseksueel was".quote:In zijn algemeenheid kan ik dus niet anders doen dan veronderstellen. In die tijd en binnen de Romeinse cultuur was homoseksualiteit geen negatief iets. De keizers hadden openlijk minnaars, onder de Romeinse soldaten was het de gewoonste zaak van de wereld. Pas later, veel later kreeg de liefde tussen (in dit geval) mannen in het kielzog van de joodse wetgeving zijn negatieve bijsmaak. De christenen beschuldigen van eten van kinderen en het plegen van incest was in die tijd veel beledigender.
Ik heb eens wat doorgezocht over het geheime evangelie van Marcus en deze bron lijkt me niet zo heel betrouwbaar en ook nog eens indirect. Deze site, hoewel uiteraard ook gekleurd in hun achtergrond maakt toch wel een paar sterke punten m.b.t. tot dit apocriefe geschrift: http://www.christian-thinktank.com/qbadmark.html. Zo heb je overigens ook twee apocriefe evangelieën die een relatie tussen Jezus en Maria Magdalena veronderstellen; het evangelie volgens Fillipus en het evangelie volgens Maria Magdalena. Een stukje uit de eerste:quote:Van de bijbel (zeker zoals we die nu kennen) was de inkt nauwelijks droog en ik betwijfel of Tacitus c.s. zelfs maar de mogelijkheid hebben gehad om het verhaal over die Christus te bestuderen - er was geen boekdrukkunst. Wilden de schrijvers daar over kunnen beschikken dan moest men er veel moeite voor doen. Veel woorden werden er door die auteurs in ieder geval niet vuil gemaakt aan die opkomende stroming, die niet veel anders was dan andere stromingen. Bovendien er waren een groot aantal evangeliën in omloop (klik deze maar eens aan: http://jeromekahn123.tripod.com/newtestament/id5.html ). Een van de vele bronnen die het gegeven over de homoseksualiteit van Jezus beschrijven. Het is overigens niet zo dat ik de eerste of enige ben die veronderstelt dat Jezus homo was. Dat verhaal duikt al zo lang het christendom bestaat op. Ook niet zo raar omdat er over Christus zijn affectieve relaties alleen gemeld wordt dat hij een leerling had dien hij beminde.
en een linkje naar een beschrijving van de tweede: http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_van_Maria_Magdalena Zoals ik je al vertelt heb, hecht ik niet zoveel waarde aan het gerucht dat Jezus en Maria Magdalena een relatie hadden, niettemin zijn de bronnen hiervoor meer rechtstreeks dan de bron die jij gaf. Over de term 'beminde' kan je natuurlijk een hoop speculeren, maar het is nog niet zo lang geleden dat een pastoor zijn publiek aansprak met 'beminde gelovigen' om maar wat aan te geven.quote:(Jezus hield op een andere wijze) van Maria
dan van (de andere) leerlingen,
en hij kuste haar vaak.
De overige [leerlingen zagen hoe hij van Maria hield]
en vroegen hem:
'Waarom houdt u meer van haar
dan van ons allemaal?'
De Heer antwoordde hun met de woorden:
'Waarom houd ik niet van jullie
zoals van haar?
Wel, als een blinde
en iemand die kan zien
samen in het donker zijn,
verschillen ze niet van elkaar.
Maar als het licht wordt,
zal de ziende het licht zien
en de blinde in het donker blijven.'
Het was een beetje anders, het was inderdaad zo dat je onder de Romeinen mocht geloven wat je wilde, mits je de keizer maar als godheid erkende, en dit deden de christenen niet. Dat was hetgeen ten grondslag lag aan hun vervolgingen.quote:Voor de Romeinen, die een pantheïstisch wereldbeeld hadden was het gewoon een god-je meer erbij. Alleen – en dat was nieuw - dat christendom eiste het alleen vertoningsrecht op. Hun waarheid was de enige en zonder dat je die waarheid geloofde (en contribueerde aan de beweging) kwam je er na je dood niet in en was slechts eeuwige verdoemenis je deel. Met die brokken zitten we nu. We weigeren ruimte te maken voor moslims…
De vertaling van de Statenbijbel is gebaseerd op de Vulgaat, een Latijnse vertaling van het Hebreeuwse OT en het Griekse NT, daarnaast is de Statenbijbel ook nog eens geschreven in een volkstaal die pas d.m.v. diezelfde bijbel enigzins werd gestandaardiseert. De NBV daarentegen put rechtstreeks uit de oorspronkelijke bronnen voorzover mogelijk en de medewerkers er aan hebben allerlei verschillende achtergronden inclusief atheisten, dus manipulatie lijkt me niet zo voor de hand liggen.quote:Zelfs al zouden er geschreven bronnen zijn, die verslag deden van het proces tegen Jezus anders dan dat van de vier evangelisten, een melding van veroordeling op grond van lev. 20; 13 zou zijn weggepoetst gedurende twintig eeuwen christendom. Kijk maar eens naar de nieuwe bijbelvertaling (www.denieuwebijbelvertaling.nl) en kijk eens bij Markus 14; 51, 52 en leg daar de tekst van de statenbijbel eens naast. Dan zie je hoe teksten gemanipuleerd worden.
De bron die je gaf was ook tamelijk obscuur zoals ik al aangaf, maar heb je nog wat andere bronnen?quote:Je vindt dan ook veel duidelijker verwijzingen in diverse (obscure) bronnen naar Jezus als homo, maar daar heb ik met opzet geen gebruik van gemaakt.
Het doofpot argument lijkt mij echter ook niet zo logisch. Vanaf de dood van Jezus tot minstens na de verwoesting van de tempel, dus van ong. 33 tot 67, is er in Jeruzalem de oergemeente geweest vanwaar uit het christendom zich verspreid heeft. Als Jezus veroordeelt was om zijn homoseksualiteit en dus vanwege het praktiseren ervan in diezelfde stad, dan moet dat daar dus algemeen bekend zijn geweest, en zou het christendom al in de kiem gesmoord moeten zijn omdat de geloofwaardigheid dan ernstig in het geding zou zijn geweest. Toch heeft die kerk het daar minstens 30 jaar vol gehouden, in elk geval tot de diaspora en dat niet alleen, ze groeide ook nog eens explosief.quote:Wat er (waarschijnlijk) gebeurd is kun je met gebruik van je eigen gezonde verstand ook wel boven tafel krijgen uit die bijbel – dat is ook veel leuker om te doen. Of dat DE WAARHEID is, dat weet ik niet, of het logisch is dat is de vraag. Doordat het logisch is, wordt het geloofwaardig. Het verhaal dat de pastoor en de dominee ons vertellen is niet logisch en daarmee ongeloofwaardig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |