abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24524311
quote:
UTRECHT - De schrijver van een boek waarin wordt beweerd dat Jezus homo is, eist 1500 euro voor elke dag dat twee regionale omroepen blijven weigeren een reclamespotje voor zijn boek uit te zenden. De televisiezenders RTV Utrecht en RTV West houden echter voet bij stuk.

Dat bleek gistermiddag in Utrecht tijdens een kort geding, aangespannen door schrijver Walter Kamp. In oktober kwam zijn ,,erotische thriller'' Judas uit, waarin hij met honderdvijftig verwijzingen naar de vier evangeliën probeert te bewijzen dat Jezus homoseksueel is. De auteur leidt dat onder meer af uit de woorden van Jezus, die Johannes 'beminde' noemt. De kruiswoorden uit het Johannesevangelie (,,Vrouw zie, uw zoon - Zoon, zie uw moeder'') vat de auteur op als een verkapt homohuwelijk.

Via een televisiespotje op diverse regionale zenders wil Kamp zijn boek aan de man brengen. Het spotje trekt de aandacht met de vragen waar de homohaat onder christenen vandaan komt, of Jezus homo was en of Christus een minnaar had. ,,Onnodig kwetsend voor een deel van de kijkers'', oordelen beide zenders onafhankelijk van elkaar. RTV Utrecht schat dat vooral kijkers in het oosten van de provincie, zoals Veenendaal en Amersfoort moeite met het spotje zullen hebben. RTV West wil met name rekening houden met kijkers in de kustplaatsen in Zuid-Holland, zoals Katwijk.

,,RTV Utrecht en RTV West zijn verantwoordelijk voor hetgeen via hun zenders wordt uitgezonden'', stelt advocaat K. Gilhuis van de omroepen. ,,Zij beschikken over de redactionele vrijheid om te beslissen over wat hier wel en niet wordt uitgezonden. Het zou indruisen tegen de contracteervrijheid en de vrijheid van meningsuiting wanneer zij tegen hun wil gedwongen zouden worden het spotje van Kamp uit te zenden.''

Bovendien beroepen de omroepen zich op hun algemene voorwaarden, waarin staat dat ze een spotje zonder opgave van redenen kunnen weigeren. Volgens de raadsman van de zenders heeft het er alle schijn van dat de auteur het kort geding gebruikt om extra publiciteit voor zijn boek te genereren.

De auteur zelf beklemtoont dat het nooit zijn bedoeling is geweest om met het spotje mensen te kwetsen. ,,Maar in mijn boek geef ik wel voldoende grond om de vraag te stellen of Jezus homo was.'' Zijn advocaat, Oscar Hammerstein ontkent dat het spotje kwetsend is. ,,Van onnodig grievende of kwetsende bewoordingen is geen sprake. Ook worden er geen schokkende beelden getoond.''

Bovendien is er bij de televisiemaatschappijen die het spotje wel uitzonden (AT5, TV Rijnmond en TV Noord-Holland) geen enkele klacht binnengekomen. Hammerstein vindt dat de weigering om het spotje uit te zenden, inperking van de vrijheid van meningsuiting is voor de auteur van het omstreden boek. Weliswaar wordt in artikel 7 van de Grondwet reclame uitgesloten van het recht op vrijheid van meningsuiting, maar dat geldt niet als het een ideëel doel betreft. En daarvan is bij het boek Judas sprake, aldus de raadsman, omdat de auteur zou streven naar waarheidsvinding en integratie.

Daarnaast voerde Hammerstein aan dat de omroepen misbruik maken van hun monopoliepositie in de regio. Volgens de omroepen zelf is dat onzin, omdat er voldoende andere media in de regio zijn, waarin de uitgever het boek kan promoten.

Non-fictie

Het kort geding werd bijgewoond door diverse mensen uit de homoscene, onder wie Henk Krol van de Gaykrant. Auteur Walter Kamp zelf liet na de zitting weten zijn boek te beschouwen als non-fictie. Met het boek zegt hij een bijdrage te willen leveren aan de acceptatie van homo's in christelijke kring. ,,Homo's worden door hun gelovige omgeving met de bijbel om de oren geslagen. Met dit boek kunnen zij terugslaan'', aldus Kamp. Hoewel hij zegt niet te willen choqueren, is hij er zeker van dat christenen hem zijn publicatie niet in dank afnemen. ,,Als dit boek in de biblebelt ontdekt wordt, zullen ze op hun achterste benen staan.''
bron: Nederlands Dagblad

Ik vind de 'bewijzen" van Kamp wat vaag, maar gezien de geaardheid der profeten velen alhier nogal schijnt bezig te houden zal het boek mogelijk een recordomzet halen.

Iemand hier die "Judas" reeds heeft gelezen en wat van de bewijzen kan samenvatten wellicht?
Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_24524565
boek niet gelezen, maar het is duidelijk dat de schrijver de huidige maatstaven op uitspraken en daden van 2000 jaar terug heeft losgelaten. Triest.
  woensdag 12 januari 2005 @ 00:38:53 #3
36884 Hells_Angel
Ik ben Gruis, geen bikermuis!
pi_24524817
Ik zag een stukje op tv van de schrijver met zijn boek.
En hij suggereert gewoon iets om daarmee reacties los te krijgen etc.
Het is een vage theorie met wat fantasie, dat natuurlijk nooit bewezen kan worden.
Ik vind ut wel grappig maar meer ook niet, hou niet van lezen dus zal dat boek zeker niet lezen.
Een engel uit de hel, klinkt als iets moois uit beide werelden.
Lost in the 4400
Know thyself
  woensdag 12 januari 2005 @ 00:50:06 #4
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_24525016
Onnodig kwetsend, totaal geen onderbouwde historisch onderzoek etc. als je niet gelooft etc. waarom moet je dan zonodig een heel boek over Iemand gaan schrijven die voor sommige mensen heel veel betekent?
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  woensdag 12 januari 2005 @ 00:55:53 #5
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_24525117
quote:
Met het boek zegt hij een bijdrage te willen leveren aan de acceptatie van homo's in christelijke kring. ,,Homo's worden door hun gelovige omgeving met de bijbel om de oren geslagen. Met dit boek kunnen zij terugslaan'', aldus Kamp
Nou, dat zegt het toch allemaal al? Kamp is een latente flikker met een hekel aan ggggristenen. Geen aandacht aan besteden dus.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_24525141
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 00:50 schreef Pracissor het volgende:
Onnodig kwetsend, totaal geen onderbouwde historisch onderzoek etc. als je niet gelooft etc. waarom moet je dan zonodig een heel boek over Iemand gaan schrijven die voor sommige mensen heel veel betekent?
Zijn homo's kwetsend?
  woensdag 12 januari 2005 @ 01:06:58 #7
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_24525329
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 00:57 schreef Steijn het volgende:

[..]

Zijn homo's kwetsend?
Ben je nou werkelijk zo dom of die je maar zo voor?
Jezus als homo afschilderen is kwetsend ja.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
pi_24525372
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 01:06 schreef Pracissor het volgende:
Ik ben tenminste de Nederlandse taal machtig.
quote:
Onzin, er is niets mis met homo's.
  woensdag 12 januari 2005 @ 01:12:03 #9
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_24525423
quote:

[..]

Net zo als religie kwetsend is voor homo's?
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  woensdag 12 januari 2005 @ 01:13:12 #10
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_24525437
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 01:08 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ik ben tenminste de Nederlandse taal machtig.
[..]

Ja, een typefout van mij kant wijst natuurlijk op mijn totale onkunde wat betreft de nederlandse taal.

Dat er niks mis is met homo's doet niks af aan het feit dat het kwetsend is voor Christenen dat Jezus als een homo wordt afgeschildert.
  woensdag 12 januari 2005 @ 01:14:44 #11
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_24525460
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 01:12 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Net zo als religie kwetsend is voor homo's?
Ja misschien wel, kan me ook voorstellen dat homo's ook niet staan te springen op bijvoorbeeld religieuzen die opmerken in de media dat homo's fout zijn bijvoorbeeld.
pi_24525536
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 01:08 schreef Steijn het volgende:
Dat mag jij vinden, maar of dat ook zo is, is een tweede natuurlijk.
pi_24525743
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 01:13 schreef Pracissor het volgende:
Dat er niks mis is met homo's doet niks af aan het feit dat het kwetsend is voor Christenen dat Jezus als een homo wordt afgeschildert.
Als er niets mis is met homo's hoe kan het dan kwetsend zijn voor Christenen als gezegd wordt dat Jezus homo was.
  woensdag 12 januari 2005 @ 01:54:04 #14
52589 sjun
uit solidariteit
pi_24526108
Is Walter Kamp intussen de aidswereld met zijn Fight for Life uitgescheten dan of bestaan er mogelijk meerdere Walter Kamp's?
quote:
De Amsterdamse schrijver Walter Kamp spant maandag een kort geding aan tegen RTV Utrecht en RTV West. Beide zenders weigeren een reclamespot voor zijn nieuwe boek met de tekst: 'Was Jezus homo?' uit te zenden. Dit zou te kwetsend zijn voor hun gelovige achterban. Het geding dient voor de rechtbank in Utrecht. Dit meldt Plato Publishers zondag.
Voor het eerst in Nederland wordt er een reclamespot afgewezen op religieuze gronden, meldt de uitgeverij. Het boek 'Judas' is een erotische thriller over de laatste week van Christus. Kamp concludeert in zijn boek of Jezus wel of niet een homo is. "Ik vind dit een bijna fundamentalistische reactie van de zenders. Ik dacht dat het woord homo geen negatieve lading meer had", vertelt Kamp. De schrijver meldt dat de hele maand december zijn spotje op AT5, RTV Rijnmond en RTV Noord Holland wel uitgezonden werd.
Kamp zal via zijn advocaat, Oscar Hammerstein, zich beroepen op artikel 7 van de Grondwet - vrijheid van meningsuiting met betrekking tot handelsreclame - en artikel 10, het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens. De uitspraak van de rechter over deze zaak zal in de toekomst consequenties hebben voor de algemene voorwaarden van alle publieksmedia, die van reclame-uitingen afhankelijk zijn.
Beide televisiestations beroepen zich op hun algemene voorwaarden, op grond waarvan aangeboden reclame-uitingen op religieuze gronden kunnen worden afgewezen. RTV Utrecht en RTV West waren niet bereikbaar voor commentaar.[rtlnews]
Eens zien hoe Walter de relnicht uithangt:

Voor het eerst in Nederland wordt er een reclamespot afgewezen op religieuze gronden, meldt de uitgeverij. Het boek 'Judas' is een erotische thriller over de laatste week van Christus. Kamp concludeert in zijn boek of Jezus wel of niet een homo is. "Ik vind dit een bijna fundamentalistische reactie van de zenders. Ik dacht dat het woord homo geen negatieve lading meer had", vertelt Kamp.

Welnee. Voor het eerst wordt er een rechtszaal begonnen om de afwijzing van een reclame voor een boek. Wat Kamp al dan niet concludeert zal vooral te maken hebben met gratis reclame omdat zijn boek weer eens genoemd wordt naast de betaalde reclame die gewoon bi RTL doorgang kon vinden.

Vervolgens trekt Walter de slachtofferkaart door te stellen: "Ik vind dit een bijna fundamentalistische reactie van de zenders. Ik dacht dat het woord homo geen negatieve lading meer had"
Nee Walter. Het woord fundamentalistisch moet worden gezien als ridiculisering van de tegenpartij, immers niemand wil toch graag fundamentalistisch genoemd worden? (een eigentijdse WO2-vergelijking). De kreet dat homo geen negatieve lading meer had heeft natuurlijkl helemaal niets van doen met de geloofsbeleving van mensen. Walter vergeet echter dat ook niemand zich graag laat chanteren door een zelfbenoemd slachtoffer dat meent gered te moeten worden door degenen die hij zelf uitkoos.

Mij interesseert het geen moer of Walter zijn reclame krijgt of niet. Ik vind echter zijn 'argumentatie' (lees: sentimentalisering) niet deugen.

Waarom zou het zenders niet vrij mogen staan om reclames aan voorwaarden te verbinden? Waarom zou Walter niet met een bord over straat te gaan lopen om zijn fantasie aan de man te brengen. Verder zonden de commerciëlen de brol van Walter gewoon uit. Walter zeurt en zanikt voor wat extra reclame over vrijheid van meningsuiting terwijl hij weer even acte de presence geeft van een zeer eenzijdige en voorspelbare benadering om wat extra aandacht te scoren.

Het hele verhaal zal bij Henk Krol wel weer een glimlach rond de lippen toveren...
Tenslotte houden ook deze jongens elkaar wat de hand boven het hoofd.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  woensdag 12 januari 2005 @ 01:58:46 #15
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_24526194
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 01:31 schreef Steijn het volgende:

[..]

Als er niets mis is met homo's hoe kan het dan kwetsend zijn voor Christenen als gezegd wordt dat Jezus homo was.
Niks mis met die homo's als mensen opzich (maar dat sluit niet uit dat Christenen het niet eens zijn met een homoseksuele levenstijl), maar homoseksualiteit is niet gewenst in het christendom en daarom kwetsend omdat te verbinden aan een Persoon die centraal staat binnen die religie.
  woensdag 12 januari 2005 @ 07:54:29 #16
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_24527543
Ze zijn lekker bezig. Van de week las ik nog iets over Jezus dat hij getrouwd was met Maria Magdalena en vier kinderen met haar had. Maar misschien was Jezus wel bisexueel natuurlijk. Je weet maar nooit
pi_24527635
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 01:58 schreef Pracissor het volgende:
Niks mis met die homo's als mensen opzich (maar dat sluit niet uit dat Christenen het niet eens zijn met een homoseksuele levenstijl), maar homoseksualiteit is niet gewenst in het christendom en daarom kwetsend omdat te verbinden aan een Persoon die centraal staat binnen die religie.
Niet alle christenen houden er zulke middeleeuwse opvattingen op na.
pi_24528869
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 07:54 schreef Maerycke het volgende:
Ze zijn lekker bezig. Van de week las ik nog iets over Jezus dat hij getrouwd was met Maria Magdalena en vier kinderen met haar had. Maar misschien was Jezus wel bisexueel natuurlijk. Je weet maar nooit
Er is ook een evangelie van Maria Magdalena, maar dat wilde de Katholieke kerk niet in de Bijbel hebben. Dus hebben ze maar het 1 en ander in andere delen herschreven zodat ze opeens een prostituee zou zijn, terwijl daar geen bewijs voor was verder.

Dat de Protestantse kerk de Katholieke versie aanhoudt in plaats van de door de Katholieke kerk niet gebruikte evangelien toe te voegen zegt meer over de Protestantse leiders dan over de Bijbel zelf.

Dus wie weet was Jesus wel homo, maar hebben de homofobe Katholieke kerkleiders bij het samenstellen en herschrijven van de Bijbel in 300BC daar ook maar verandering in gebracht.
pi_24528958
Enerzijds vind ik het inderdaad onnodig kwetsend voor christenen, het is zoiets als dat je een theorie hebt dat Mohammed varkensvlees het lekkerste eten vindt ofzo. Het slaat nergens op en je weet dat je er een groep mee kwetst.
Anderzijds vind ik het kwetsend voor homo's dat christenen dit als kwetsend ervaren. Wat maakt het nou uit of ie homo was? Wat maakt het uit of wie dan ook homo is/was?
pi_24529007
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 00:27 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
boek niet gelezen, maar het is duidelijk dat de schrijver de huidige maatstaven op uitspraken en daden van 2000 jaar terug heeft losgelaten. Triest.
Onzin. De schrijver interpreteert de Bijbel gewoon op een bepaalde manier. Dat het een manier is waar anderen weer aanstoot aan nemen, is een ander verhaal. Er zijn ook extremistische Christenen die de Bijbel dusdanig interpreteren dat de zeebeving in Azië een welkome afstraffing van God is. Er zijn ook Christenen die de Bijbel zo interpreteren dat vrouwen minder rechten hebben (zie SGP). Er zijn ook Christenen die de Bijbel zo interpreteren dat ze niet over andere mensen oordelen en dat oordeel aan God overlaten (remonstranten). Er zijn ook Christenen die bij hoog en laag beweren dat Jezus gekleurd was, enzovoort, enzovoort.

Afgezien daarvan zie ik ook nog eens niet in waarom je het 'triest' noemt dat iemand een boek van 2000 jaar oud in een hedendaagse context plaatst. De meeste kerken in Nederland (PKN) doen niet anders. Nederlandse katholieken verzetten zich al decennialang tegen de stugge houding van het Vaticaan en de PKN doet ook al niet meer moeilijk over homoseksualiteit.
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 00:38 schreef Hells_Angel het volgende:
Het is een vage theorie met wat fantasie, dat natuurlijk nooit bewezen kan worden. Ik vind ut wel grappig maar meer ook niet, hou niet van lezen dus zal dat boek zeker niet lezen.
Alsof de Bijbel zelf WEL te bewijzen valt... - Dat hele boek kun je ne zo goed ook een "vage theorie met wat fantasie" noemen. Kom anders maar met overtuigende bewijzen waaruit het tegengestelde blijkt.
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 00:50 schreef Pracissor het volgende:
De Bijbel zelf is ook op veel punten onnodig kwetsend en bevat ook geen onderbouwd historisch onderzoek. Als je gelooft, waarom moet je dan zonodig constant denigrerende uitspraken doen over mensen met een andere levensstijl dan de jouwe? Die levensstijl betekent voor die mensen ook veel.
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 01:58 schreef Pracissor het volgende:
Het is binnen de Nederlandse samenleving wettelijk vastgelegd dat het niet gewenst is om andere mensen te discrimineren op basis van hun geloof, geslacht, leeftijd, ras, seksuele oriëntatie, enzovoort. Toch gebeurt dat ook nog regelmatig. Ook door gelovigen. Dat is kwetsend, maar het wordt gewoon getolereerd. Als gelovigen andere mensen kwetsen, gebeurt het omgekeerde, dan staat iedereen op de achterste benen. Er is hier absoluut sprake van een ongelijke behandeling, waarmee dus artikel 1 van onze Grondwet wordt overtreden. En dan hebben we het nog helemaal niet over de inhoud van de 'kwetsing', die nog niet eens beledigend is ten opzichte van christenen. Nergens wordt een waardeoordeel over christenen gegeven, iets wat christenen omgekeerd maar wat graag doen !
pi_24529028
Met dat boek kunnen ze terugslaan.... daar hebben die jongens toch al een handtasje voor.
Het feit dat maria onbelekt ontvangen is .....verwijst natuurlijk naat de realisten of hoe heet die sekte weer
Maria was de eerste kunstmatige bevruchting

ik vind het complete bullshit.
die romeinen waren zelf niet vies van een partijtje aarskruipen.... dus waarom zouden die woorden verkapt zijn. ER mag in de Torah wel staan dat same-sex niet goed was, maar Jezus deed wel meer dingen tegen de Torah in.

Nee ik vind dit echt weer belachelijk
Deze meneer had didt weer eens over de pedofiel.... sorry profeet moeten schrijven,
was het ook geen reclamespotje uitgezonden, en had zijn boek nooit verkocht mogen worden
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_24529061
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 10:17 schreef Jasra het volgende:
Enerzijds vind ik het inderdaad onnodig kwetsend voor christenen, het is zoiets als dat je een theorie hebt dat Mohammed varkensvlees het lekkerste eten vindt ofzo. Het slaat nergens op en je weet dat je er een groep mee kwetst. Anderzijds vind ik het kwetsend voor homo's dat christenen dit als kwetsend ervaren. Wat maakt het nou uit of ie homo was? Wat maakt het uit of wie dan ook homo is/was?
Goed punt. Laten we mensen beoordelen op hun daden. Jezus schijnt veel goeds te hebben gedaan voor de mensheid. Hij was een begaafd en goed mens. Zijn seksuele oriëntatie verandert daar niets aan.
pi_24529807
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 10:20 schreef dVTB het volgende:

[..]

Onzin. De schrijver interpreteert de Bijbel gewoon op een bepaalde manier. Dat het een manier is waar anderen weer aanstoot aan nemen, is een ander verhaal.
Afgezien daarvan zie ik ook nog eens niet in waarom je het 'triest' noemt dat iemand een boek van 2000 jaar oud in een hedendaagse context plaatst. De meeste kerken in Nederland (PKN) doen niet anders. Nederlandse katholieken verzetten zich al decennialang tegen de stugge houding van het Vaticaan en de PKN doet ook al niet meer moeilijk over homoseksualiteit.
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben er trots op dat we in Nederland zo tolerant zijn (of waren?). Het gaat mij er om dat de voorbeelden die worden gegeven waarom Jezus dan homo zou zijn, er kernachtig uit bestaan dat Hij bepaalde dingen zegt die nu, volgens de huidige maatstaven, homo-erotisch overkomen bij mensen. Mensen vinden het tegenwoordig ook raar als je met een vrouw in bed ligt en je raakt haar de hele nacht niet aan.

Het is niet kwetsend dat Jezus als homo wordt afgeschilderd, maar wel dat Hij als iets wordt afgeschilderd, dat Hij niet is. Wat maakt dit nu kwetsend? Jezus leefde zonder interesse in seks, Hij jaagde dat niet na, had wel betere dingen aan z'n hoofd. Seks is toch een oppervlakkige daad, als je niet in een lange relatie met iemand samen bent. Het past niet over Hem te schrijven op zo'n manier.

Het feit dat dit boek dan ook nog wordt geschreven om te provoceren en dat dit er zo dik bovenop ligt, maakt het niet veel pijnlijker voor mij. De schrijver diskwalificeert zichzelf en daarom heb ik met de man te doen. Hopelijk snijdt zijn volgende boek wel hout.
pi_24530167
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 11:11 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben er trots op dat we in Nederland zo tolerant zijn (of waren?). Het gaat mij er om dat de voorbeelden die worden gegeven waarom Jezus dan homo zou zijn, er kernachtig uit bestaan dat Hij bepaalde dingen zegt die nu, volgens de huidige maatstaven, homo-erotisch overkomen bij mensen. Mensen vinden het tegenwoordig ook raar als je met een vrouw in bed ligt en je raakt haar de hele nacht niet aan.

Het is niet kwetsend dat Jezus als homo wordt afgeschilderd, maar wel dat Hij als iets wordt afgeschilderd, dat Hij niet is. Wat maakt dit nu kwetsend? Jezus leefde zonder interesse in seks, Hij jaagde dat niet na, had wel betere dingen aan z'n hoofd. Seks is toch een oppervlakkige daad, als je niet in een lange relatie met iemand samen bent. Het past niet over Hem te schrijven op zo'n manier.

Het feit dat dit boek dan ook nog wordt geschreven om te provoceren en dat dit er zo dik bovenop ligt, maakt het niet veel pijnlijker voor mij. De schrijver diskwalificeert zichzelf en daarom heb ik met de man te doen. Hopelijk snijdt zijn volgende boek wel hout.
OK, een gezonde discussie. Nooit verkeerd

Met alle respect voor je opvattingen, maar hoe weet je zo zeker dat Jezus geen interesse in seks heeft gehad? Onderzoek wijst uit dat vrijwel iedereen een bepaalde seksuele oriëntatie heeft, op een zeer kleine groep aseksuelen na. Wat je wel met enige zekerheid kunt vaststellen, is dat er over Jezus' seksuele interesses en activiteiten zeer weinig tot niets op schrift is vastgelegd. Het feit dat dat onderwerp niet of nauwelijks aan bod komt in de Bijbel, geeft eigenlijk aan wat ik in mijn vorige bericht al zei: Jezus krijgt vooral lof toegezwaaid vanwege zijn daden. Zijn seksuele oriëntatie doet niet terzake.

Ik ben het met je eens dat schrijver van dit boek op een bepaalde mate provoceert, maar om een discussie op gang te brengen, is dat soms nodig. Provoceren vind ik trouwens wat anders dan doelbewust kwetsen. Wat ik eerder al zei: als je alleen al kijkt hoe verschillend Christenen de Bijbel interpreteren (vergelijk streng gereformeerden met remonstranten, bijvoorbeeld) is het toch niet zo vreemd dat er nog meer mensen zijn die het boek op een bepaalde manier opvatten. Wat is erop tegen dat mensen hun interpretatie van de Bijbel weergeven? Ook al is dat een een interpretatie waarmee anderen het niet eens zijn... Christenen zijn het zelfs onderling niet eens; zie de diverse scheuringen die door de eeuwen heen binnen het christendom zijn ontstaan...
  woensdag 12 januari 2005 @ 12:12:03 #25
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_24530288
quote:

[..]
Maak niet dezelfde fout als de reaktie van moslims op Submission, maw: spreek voor jezelf.

Ik heb er namelijk totaal geen problemen mee, al schilderen ze' m af als necrofiele pedofiel. BOEIE!
  woensdag 12 januari 2005 @ 12:16:13 #26
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_24530354
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 11:11 schreef Stanley_Climbfall het volgende:

[..]

Jezus leefde zonder interesse in seks, Hij jaagde dat niet na, had wel betere dingen aan z'n hoofd.
Sorry, maar hoe weet je dat? De Bijbel is geen dag-tot-dag verslag van zijn leven, hoor. Er staat nergens dat Hij tussendoor niet een vriendinnetje had of zo. Of een vriendje, for that matter.
quote:
Seks is toch een oppervlakkige daad, als je niet in een lange relatie met iemand samen bent. Het past niet over Hem te schrijven op zo'n manier.
kom kom. Ook Jezus is puber met hormonen geweest. En zeker in een agrarische gemeenschap als galilea zal er echt wel eens een leuke boerendeerne in Zijn oog gelopen zijn. Je debiteert nu absolute uitspraken die je nooit kunt hardmaken.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_24531237
afgezien dat jezuz in zijn pubertijd in gallilea was
Maar di hidu meisjes...daar wordt ik ook heet van hoor
pi_24531294
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 11:35 schreef dVTB het volgende:
Met alle respect voor je opvattingen, maar hoe weet je zo zeker dat Jezus geen interesse in seks heeft gehad? .
Hij was op aarde voor een hoger doel en niet voor 'pleziertjes'. Hij is niet getrouwd geweest noch heeft Hij een relatie met een vrouw gehad. In Zijn opvattingen zou seks dan zondig zijn en er over fantaseren ook. Hij ging wel hechte vriendschappen aan met mensen, maar het is ondenkbaar dat Hij als Zoon van God, zich zo kwetsbaar op heeft gesteld tegenover een ander mens. Als je de Bijbel leest, leer je Hem kennen en Zijn beweegredenen en hoe Hij in elkaar zit. Dan kun je dus ook met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dit soort uitspraken doen.

Ik heb de indruk dat je Hem ziet als een gewone hoofdpersoon in een roman of zo. Ook als je de Avonden vijf keer gelezen hebt, kun je uitspraken doen over het karakter van de hoofdpersoon of dingen die hij wel of niet zou doen, terwijl daar misschien niets over in het boek zelf staat.
quote:
Ik ben het met je eens dat schrijver van dit boek op een bepaalde mate provoceert, maar om een discussie op gang te brengen, is dat soms nodig. Provoceren vind ik trouwens wat anders dan doelbewust kwetsen.
Er wordt hier doelbewust gekwetst (middel) om te provoceren (doel). Dat vind ik een kwalijke zaak. Wat is het nut van deze discussie? Dat gelovigen homoseksuelen niet meer om de oren moeten slaan? Dat moeten ze sowieso niet doen. Als je in Jezus gelooft, wil je alleen maar de medemens liefhebben en het oordeel is niet aan ons, dat is aan God. De crux zit hem er in dat in de Bijbel staat, dat homoseksuelen gestraft zullen worden voor hun zonden. Dan kun je je afvragen hoeveel je hen liefhebt, als je hen stilzwijgend hun gang laat gaan. Dat is echter een hele andere en moeilijke vraag.
quote:
Wat ik eerder al zei: als je alleen al kijkt hoe verschillend Christenen de Bijbel interpreteren (vergelijk streng gereformeerden met remonstranten, bijvoorbeeld) is het toch niet zo vreemd dat er nog meer mensen zijn die het boek op een bepaalde manier opvatten. Wat is erop tegen dat mensen hun interpretatie van de Bijbel weergeven?
Daar is weinig op tegen, als het iets bijdraagt aan wat we al weten. Dit is niet of in ieder geval zeer matig onderbouwd en het doel van het boek is onduidelijk. Het is geen interpretatie van de Bijbel, maar het op een twijfelachtige manier aanhalen van enkele passages om een laakbare conclusie te trekken.
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 12:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Sorry, maar hoe weet je dat? De Bijbel is geen dag-tot-dag verslag van zijn leven, hoor. Er staat nergens dat Hij tussendoor niet een vriendinnetje had of zo. Of een vriendje, for that matter.
kom kom. Ook Jezus is puber met hormonen geweest. En zeker in een agrarische gemeenschap als galilea zal er echt wel eens een leuke boerendeerne in Zijn oog gelopen zijn. Je debiteert nu absolute uitspraken die je nooit kunt hardmaken.
zie iets verder naar boven in deze post. De Bijbel is geen gewone roman of biografie, alhoewel het je vrij staat dat wel te denken. Een 'puber met hormonen' is wel een erg oppervlakkige voorstelling van iemand die zich al vroeg bewust was van de grotere taak die Hem te wachten stond. Discussieren met schriftgeleerden nam tijd in die anderen misschien in de hooiberg doorgebracht zouden hebben.

Er staat niet dat Hij geen vriendinnetje had, maar ook niet dat Hij er wel een had. Als je leest wat er wel staat, is mijn conclusie denk ik een stuk aannemelijker dan de jouwe.
pi_24531384
staat dat in de Bijbel in het OT, dat homo's gestraft zullen worden, of zegt Jezus dat of beaamt hij wat het OT er over zegt?
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_24531389
Van dag tot dag verslag?
Wat deed Jesus dan tussen Onozele Kinderen en zijn eerste openbare optreden:
(En dan niet aankomen met het stuke dat zijn moeder hem kwijt was en hij in de synagoge was)
pi_24531491
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 13:32 schreef milagro het volgende:
staat dat in de Bijbel in het OT, dat homo's gestraft zullen worden, of zegt Jezus dat of beaamt hij wat het OT er over zegt?
staat volgens mij in het OT. Jezus beaamt dat nergens, maar zegt ook niet het tegenovergestelde. Wel laat Hij volgens mij zien iedereen lief te hebben en niet alleen de mensen die volgzaam achter Hem aan lopen.
pi_24531543
Dat die Walter Kamp maar eens flink in z'n hol wordt genomen door een aidsbeer, opdat hij op z'n sterfbed zal smeken om jezus, wat een walgelijke publiciteitsgeile relnicht is dat toch. Laat hem dat eens met Allah en Mohammed proberen, dat durft die miet niet.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_24531592
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 13:47 schreef cultheld het volgende:
Dat die Walter Kamp maar eens flink in z'n hol wordt genomen door een aidsbeer, opdat hij op z'n sterfbed zal smeken om jezus, wat een walgelijke publiciteitsgeile relnicht is dat toch. Laat hem dat eens met Allah en Mohammed proberen, dat durft die miet niet.
U is fundamentalist?
  woensdag 12 januari 2005 @ 14:00:33 #34
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_24531718
quote:
[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/658640/1/151#24528869]woensdag 12 januari 2005 10:11[/url
Dus wie weet was Jesus wel homo, maar hebben de homofobe Katholieke kerkleiders bij het samenstellen en herschrijven van de Bijbel in 300BC daar ook maar verandering in gebracht.
Dat is een hele slimme opmerking van je: 300 jaar VOOR christus de bijbel herschrijven zodat Jezus geen homo is.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_24531738
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 13:51 schreef nikk het volgende:

[..]

U is fundamentalist?
Nee hoor, in het geheel niet, ik erger me alleen aan het feit dat die linkse bilnichten alleen maar het christendom aanvallen en altijd hun bek houden over de islam.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  woensdag 12 januari 2005 @ 14:12:26 #36
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_24531878
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 00:27 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
mee eens, ware het niet dat homosexuelen van nu met de maatstaven van 2000 jaar geleden om hun oren worden gemept. Me dunkt dat hij, misschien onbewust, dit punt wel sterk naar voren brengt .
put
your
clothes
on!
pi_24531933
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 13:23 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Daar is weinig op tegen, als het iets bijdraagt aan wat we al weten. Dit is niet of in ieder geval zeer matig onderbouwd en het doel van het boek is onduidelijk. Het is geen interpretatie van de Bijbel, maar het op een twijfelachtige manier aanhalen van enkele passages om een laakbare conclusie te trekken.
Ach, het hele fundament van het Christendom bestaat daaruit. De drie-eenheid en geen erfzonde meer door het geloof in Christus zijn ook enorm twijfelachtig als je het zo bekijkt.
pi_24531954
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:02 schreef cultheld het volgende:
Nee hoor, in het geheel niet, ik erger me alleen aan het feit dat die linkse bilnichten alleen maar het christendom aanvallen en altijd hun bek houden over de islam.
Duh. We leven hier in een christelijke samenleving. En er wordt ook genoeg gezegd en geschreven over de problemen met homoseksualiteit binnen de Islam. Alleen misschien niet in de literatuur die jij leest. Er bestaat zelfs een speciale organisatie voor moslimhomo's.
pi_24532101
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Duh. We leven hier in een christelijke samenleving. En er wordt ook genoeg gezegd en geschreven over de problemen met homoseksualiteit binnen de Islam. Alleen misschien niet in de literatuur die jij leest. Er bestaat zelfs een speciale organisatie voor moslimhomo's.
Je slaat de plank volledig mis.Ten eerste leven we hier niet in een 'christelijke samenleving' , daar de meerderheid van het volk ongelovig is. Ten tweede zijn de meeste christenen in dit land erg rationeel en hebben de meeste christenen in dit land het pad der verlichting al decennia geleden bewandeld.
Wie roepen er in dit land altijd dat homo's minder dan varkens zijn? Fundamentalistische imams en hun volgelingen
Wie pleiten er voor minder (of erger: geen) rechten voor homo's? Imams en hun volgelingen
Wie roepen er vooral dat homofilie een ziekte is? Fundamentalistische imams en hun volgelingen
pi_24532170
Hoop drukte om niks. Ik ga het boek wel lezen maar heb niet de indruk, Walter Kamp kennende, dat het om een hoogstaand werkje zal agaan. Deze rel komt hem vast erg goed uit omdat zijn boekje vrij slecht is besrpoken. Het is ook geen wetenschappeljik werk maar een 'erotische thriller'.

Het blijft natuurlijk raar dat de omroepen besluiten om dit spotje niet uit te zenden - nogal ouderwets gedacht.
pi_24532174
Godzijdank, de Islamiet is erger, ik dacht al... het blijft natuurlijk Fok!, hè, bevolkt door xenof... realisten.
pi_24532233
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:51 schreef Monidique het volgende:
realisten.
Precies
  woensdag 12 januari 2005 @ 14:56:41 #43
71780 DeHeldjes
Anti-Sociaal....
pi_24532255
Klopt... en hij stonk ook vreselijk naar rot smegma...
Eigenlijk wel...maar eigenlijk ook weer niet...
pi_24532260
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:51 schreef Monidique het volgende:
Godzijdank, de Islamiet is erger, ik dacht al... het blijft natuurlijk Fok!, hè, bevolkt door xenof... realisten.
Er zijn maar twee locaties, waar men mijn laatste post in dit topic zal ontkennen: In de linkse grachtengordel en in jouw kraakpand
pi_24532281
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:56 schreef cultheld het volgende:
blaat
.
pi_24532379
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:33 schreef cultheld het volgende:

[..]

Je slaat de plank volledig mis.Ten eerste leven we hier niet in een 'christelijke samenleving' , daar de meerderheid van het volk ongelovig is. Ten tweede zijn de meeste christenen in dit land erg rationeel en hebben de meeste christenen in dit land het pad der verlichting al decennia geleden bewandeld.
Wie roepen er in dit land altijd dat homo's minder dan varkens zijn? Fundamentalistische imams en hun volgelingen
Wie pleiten er voor minder (of erger: geen) rechten voor homo's? Imams en hun volgelingen
Wie roepen er vooral dat homofilie een ziekte is? Fundamentalistische imams en hun volgelingen
Daarom willen ze het niet uitzenden voor de bevolking van Veenendaal bedoel je, omdat daar zoveel moslims wonen???
pi_24532606
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:06 schreef SCH het volgende:

[..]

Daarom willen ze het niet uitzenden voor de bevolking van Veenendaal bedoel je, omdat daar zoveel moslims wonen???
Ehm nee, dat heeft als reden dat jezus ronduit beledigd wordt. Ik vind dit wel een erg goedkope manier om voor tegenargument door te laten gaan hoor, SCH, jammer
pi_24532631
Beledigd??? Waarmee dan=
pi_24532713
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:27 schreef SCH het volgende:
Beledigd??? Waarmee dan=
Jezus een homo noemen is eenzelfde belediging als een moslim een varken noemen.
  woensdag 12 januari 2005 @ 15:37:43 #50
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_24532745
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:34 schreef cultheld het volgende:

[..]

Jezus een homo noemen is eenzelfde belediging als een moslim een varken noemen.
scroll nou eens terug en bekijk nogmaals mijn opmerking over homo's en maatstaven....

zeg dan op zijn minst: Jezus een homo noemen wordt als zelfde belediging ervaren als een moslim een varken noemen.... dan spreek je tenminste nog voor jezelf in plaats van meteen een groep mensen in de minderheid te werpen.
put
your
clothes
on!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')