Dit gaat mij weer te ver (welke vertaling is dit trouwens) dus ik laat het verder aan Walter over, hij heeft het beter bestudeerd dan ikquote:Op dinsdag 15 november 2005 15:57 schreef het_fokschaap het volgende:
Jezus in Gethsémané
36 Toen [26:36] Mark 14:32. Luk 22:39. Joh 18:1.ging Jezus met hen in een plaats genaamd Gethsémané, en zeide tot de discipelen: Zit hier neder, totdat Ik heenga, en aldaar zal gebeden hebben.
37 En met Zich nemende Petrus, en de twee zonen van Zebedéüs, begon Hij droevig en zeer beangst te worden.
38 Toen [26:38] Joh 12:27.zeide Hij tot hen: Mijn ziel is geheel bedroefd tot den dood toe; blijft hier en waakt met Mij.
39 En een weinig voortgegaan zijnde, viel Hij op Zijn aangezicht, biddende en zeggende: Mijn [26:39] Luk 22:41.Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker [26:39] Matt 20:22, 23.van Mij voorbijgaan! doch [26:39] Joh 6:38. niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.
40 En Hij kwam tot de discipelen en vond hen slapende, en zeide tot Petrus: Kunt gij dan niet één uur met Mij waken?
41 Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt; de [26:41] Gal 5:17. geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak.
42 Wederom ten tweeden male heengaande, bad Hij, zeggende: Mijn Vader! Indien deze drinkbeker van Mij niet voorbij kan gaan, tenzij dat Ik hem drinke, Uw wil geschiede!
43 En komende bij hen, vond Hij hen wederom slapende; want hun ogen waren bezwaard.
44 En hen latende, ging Hij wederom heen, en bad ten derden male, zeggende dezelfde woorden.
45 Toen kwam Hij tot Zijn discipelen, en zeide tot hen: Slaapt nu voort, en rust; ziet, de ure is nabij gekomen, en de Zoon des mensen wordt overgeleverd in de handen der zondaren.
46 Staat op, laat ons gaan; ziet, hij is nabij, die Mij verraadt.
overigens lees ik alleen dat men jezus moet/wil waken. niet zozeer op wacht staan ofzo.
tevens loopt Jezus verder om te "bidden" en neemt Petrus mee en twee zonen van Zebedeus. Als Jezus echter wilde gaan "bidden" in de zin van een homo-afwerkplaats dan had hij z'n beminde Johannes beter mee kunnen nemen
tevens zegt Jezus dat hij overgeleverd wordt in de handen der zondaren. Als hij de anderen als zondaren ziet en zichzelf niet dan zal hij de wet van Mozes wel vervullen of uitvoeren en blijkbaar de zondaren niet
Ik neem aan dat Johan 'In Hoc Signo Vinces' bedoelt, meestal afgekort met slecht 'IHS'. Het verhaal gaat dat Constantijn zijn rivaal Maxentius versloeg bij de Pons Milvius, ten noorden van Rome, nadat hij in de hemel een lichtend kruis had gezien met de tekst 'in hoc signo vinces': 'in dit teken zult gij overwinnen'. Dus liet hij kruizen schilderen op alle schilden van zijn soldaten, en won vervolgens de slag.quote:Op dinsdag 15 november 2005 12:41 schreef 075sailor het volgende:
Ik kwam ook niet uit het door jou vermelde I.H.S.V. Ik kwam wel de afkorting I.N.R.I. tegen dat betekent "hier hangt de koning der Joden" - een bordje dat Pilatus aan het kruis zou hebben laten bevestigen mogelijk om te voorkomen dat er gedacht zou worden (door zijn soldaten, die de herenliefde druk met elkaar bedreven) dat hij, Pilatus, iets tegen flikkers zou hebben.
Dat bedoelde ik inderdaad. Maar wat is apocrief? Het komt in twee (Christelijke)bronnen voor, en in twee versies. Bij de ene versie hoort een standaard, bij de nadere het beschilderen van de schilden. Zo zijn er wel meer verschillen. Het is onder ede door Constantijn bevestigd.quote:Op dinsdag 15 november 2005 17:11 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik neem aan dat Johan 'In Hoc Signo Vinces' bedoelt, meestal afgekort met slecht 'IHS'. Het verhaal gaat dat Constantijn zijn rivaal Maxentius versloeg bij de Pons Milvius, ten noorden van Rome, nadat hij in de hemel een lichtend kruis had gezien met de tekst 'in hoc signo vinces': 'in dit teken zult gij overwinnen'. Dus liet hij kruizen schilderen op alle schilden van zijn soldaten, en won vervolgens de slag.
Het verhaal is overigens, wellicht overbodig om op te merken, apocrief.
Maar geen van beide bronnen was ter plaatse, volgens mij.quote:Op dinsdag 15 november 2005 17:17 schreef Johan_de_With het volgende:
Dat bedoelde ik inderdaad. Maar wat is apocrief? Het komt in twee (Christelijke)bronnen voor, en in twee versies. Bij de ene versie hoort een standaard, bij de nadere het beschilderen van de schilden.
Dat zegt mij dan weer niet zoveelquote:Zo zijn er wel meer verschillen. Het is onder ede door Constantijn bevestigd.
Je bent nogal stellig. Dat terwijl Walter Kamp hier duidelijk onderbouwt dat op z'n minst een reële mogelijkheid bestaat dat Jezus homo zou kunnen zijn geweest. Raar dat je goede beargumentering en citaten uit de Bijbel afdoet als 'onvolwassen' en 'rellen'. Raar ook dat je de opmerking dat Jezus homo zou kunnen zijn de qualificatie 'rellen' meegeeft? Is het *zo* erg voor je wanneer dat waarheid zou blijken te zijn? Kennelijk voel je je nogal beledigd dat over jouw icoon wordt gezegd dat -ie mogelijk homo was. Hoezo is dat zo erg voor je? Valt daar niet mee te leven? Is -ie dan ineens niet meer je held en voorbeeld? En waarom ga je schelden en mensen een 'geestelijke stoornis' toedichten? Kun je het op basis van argumenten niet winnen? Anders kom je toch even op de proppen met een paar Bijbelcitaten waaruit overduidelijk blijkt dat Jezus hetero was en dat hij homo's verafschuwde?quote:Op dinsdag 15 november 2005 10:41 schreef FuifDuif het volgende:
Ach kom nou, niets wijst erop dat Jezus een homoseksueel was. Dit is gewoon een potje rellen tegen het christendom. Erg onvolwassen en ook nog eens volslagen achterlijk! Ik neem dat soort mensen gewoon niet serieus. Het zijn net kinderen met een geestelijke stoornis. Je moet er respect voor hebben en ze het leven gunnen, maar verder moet je ze maar laten kwakken.
Raar dat je uitgerekend de critici ervan beticht dat ze elkaar napraten. Als er namelijk één groep is die dat doet, is dat wel de gevestigde/orthodoxe Christelijke orde. Zie de paus als schrijnend voorbeeld. De visie van Walter Kamp kun je moelijk als 'napraten' qualificeren, FuifDuif..quote:Op dinsdag 15 november 2005 11:06 schreef FuifDuif het volgende:
Dat het christendom is verpauperd door de invloed van de Rome sinds de begintijd ben ik mee eens. Ik zelf sta ook helemaal niet achter de gevestigde christelijke visie. Maar aan de andere kant zie je gewoon velen die het heerlijk vinden om tegen de heilige huisjes aan te schoppen om gewoon lekker te etteren. Als ik sommige mensen hoor praten met een bepaalde afkeer van de kerk dan denk ik: weet je wel eens waar je het over hebt? Velen praten elkaar maar na als schapen zonder enige kennis te bezitten! Ik richt mij daar absoluut niet tegen jou. Ik neem aan dat je het één en ander weet. Ik zal daarom dit topic dan eens rustig moeten doorlezen, want wellicht mis ik nu een aantal belangrijke punten. Mijn excuses voor mijn uitval.
Om precies te zijn; het labarum van Constantijn zou een legerstandaard zijn geweest met een Christelijk teken. Onduidelijk is wanneer deze is vervaardigd, en of er een eerdere variant bestond met het teken van het vuur (dat zeer sterk lijkt op het uiteindelijke chi-ro).quote:Op dinsdag 15 november 2005 12:41 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Hoi Johan de Witt.
Ik heb gisteren eens gezocht naar de term 'labarum' en vind dan dat Labarum een vaandel is zowel in de betekenis van leger-vaandel als van kerk-vaandel. Ik neem aan dat je bedoelt met Claudius Goticus de romeinse keizer Claudius II, volledig: Marcus Aurelius Valerius Claudius Gothicus, Romeins keizer van 268–270.
Claudius Gothicus zou een voorvader van Constantijn zijn geweest. Dit maakte Constantijn tot afstammeling van de tweede Flavische Dynastie, die de Zon als beschermheer had. Hij had behoefte aan een nieuwe goddelijke beschermheer. De Tetrarchie namelijk had zich geassocieerd met Jupiter en Hercules, maar Constantijn was in conflict gekomen met een vertegenwoordiger van de Herculische groep, die daarom in diskrediet was geraakt.quote:Dat Constantijn voorgangers heeft gehad is duidelijk maar wat hebben Claudius II en kerk/legervaandels met de discussie over of Christus homo was maken? De Herculische dynastie werd in de Winkler Prins niet vermeld of ik heb verkeerd gekeken.
Dat klopt. Volgens Constantijn zouden alle legionairs het ook hebben waargenomen, maar daarvan is geen enkel bericht bekend.quote:Op dinsdag 15 november 2005 17:22 schreef Doffy het volgende:
[..]
Maar geen van beide bronnen was ter plaatse, volgens mij.
Ach, Constantijn was een sluw man, maar of hij tegen een bisschop een heel verhaal uit zijn duim zou hebben gezogen? Het is onbewijsbaar, zowel het een als het ander.quote:Dat zegt mij dan weer niet zoveel
Dat is best mogelijk. Probleem is wel dat het op dat moment helemaal niet zo voordelig was om het Christendom te bevorderen. Daarbij was het een zeer religieuze tijd. Het valt onmogelijk uit te sluiten dat hij oprecht gelovig was, in die zin dat hij zijn overwinning werkelijk aan een god toeschreef.quote:Constantijn was mi. een sluw politicus die het concept 'christendom' op slimme wijze voor zijn karretje heeft gespannen. Zo'n verklaring onder ede zou een mooie manier zijn om er geloofwaardigheid aan te verlenen.
dit was de Statenvertalingquote:Op dinsdag 15 november 2005 16:35 schreef wonderer het volgende:
[..]
Dit gaat mij weer te ver (welke vertaling is dit trouwens) dus ik laat het verder aan Walter over, hij heeft het beter bestudeerd dan ik
Ik ben geinteresseerd in een linkje naar de torrent voor die docu. Kun je die ff mailen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 23:27 schreef Godslasteraar het volgende:
Hee Lodewijk. Als je wilt mail ik je de torrent even van ''The God Who Wasn't There''.Kun je met Azureus of BitTorrent deze docu downloaden en eens bekijken.
http://sourceforge.net/top/toplist.php?type=downloads
Als ik een mail-adres heb kan ik dat inderdaadquote:Op dinsdag 15 november 2005 19:20 schreef WorkingClassHero_9 het volgende:
[..]
Ik ben geinteresseerd in een linkje naar de torrent voor die docu. Kun je die ff mailen.
Nou ja, zijn visioen schijnt tenminste gedeeltelijk een gewoon fysiologisch verschijnsel te zijn geweest, dat later ook door anderen is waargenomen. De waarde die men er aan hecht, is uiteraard persoonlijk. Die eed was min of meer gewoonte.quote:Op dinsdag 15 november 2005 18:07 schreef 075sailor het volgende:
In het boek Judas zie ik ook heel wat onder invloed van alcohol en LSD. Ik word gebeten door diverse vampiers en ik zet daarmee alle deuren open voor bedrog. In deze reeks hoort m.i. de verschijningen aan Constantijn ook thuis. Het is al erg verdacht, dat die vent daar een eed over ging afleggen. Blijkbaar was het dus op dat moment al niet erg geloofwaardig. Als ik thuis kom en zeg dat ik mijn broer (die zometeen komt eten trouwens) heb gezien hoef ik dat niet onder ede te verklaren. Iedereen gelooft me op mijn woord.
''Die jongens'' waren over het algemeen heidens. Maar zoals ik al zei, er is geen enkel blijk dat zij in de beschrijving van dit visioen zouden hebben toegestemd.quote:Het zijn allemaal zieners. En dat Constantijn zijn legionairs het ook gezien hebben..,? Ja natuurlijk, dat geloof ik onmiddellijkDie jongens riskeerden voor zo iets onzinnigs hun kop niet.
Beste Johan de Witt,quote:Op dinsdag 15 november 2005 21:18 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Nou ja, zijn visioen schijnt tenminste gedeeltelijk een gewoon fysiologisch verschijnsel te zijn geweest, dat later ook door anderen is waargenomen. De waarde die men er aan hecht, is uiteraard persoonlijk. Die eed was min of meer gewoonte.
[..]
''Die jongens'' waren over het algemeen heidens. Maar zoals ik al zei, er is geen enkel blijk dat zij in de beschrijving van dit visioen zouden hebben toegestemd.
dankjewel. jij hebt blijkbaar ook je huiswerk gedaan te zien aan je lange antwoord.quote:Op dinsdag 15 november 2005 19:29 schreef 075sailor het volgende:
Hoi fokschaap,
Mag ik beginnen met je een compliment te geven voor je teksten. Ik weet hoeveel werk dat is geweest en heb respect voor je. Je hebt je huiswerk gedaan.![]()
![]()
![]()
Ik denk dat je hier de kern van mijn verweer benaderd. Niemand weet wat er precies gebeurd is. Iedereen kan er met de beste wil en een bepaalde kijk op de verhalen uithalen wat hij/zij wil.quote:We zullen nooit meer te weten komen wat er is gebeurd, maar erg geloofwaardig is het allemaal niet.
Heeft je grondige copy/paste werk toch nog indruk op iemand gemaaktquote:Op dinsdag 15 november 2005 19:29 schreef 075sailor het volgende:
Hoi fokschaap,
Mag ik beginnen met je een compliment te geven voor je teksten. Ik weet hoeveel werk dat is geweest en heb respect voor je. Je hebt je huiswerk gedaan.![]()
![]()
![]()
quote:Op woensdag 16 november 2005 08:51 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Heeft je grondige copy/paste werk toch nog indruk op iemand gemaakt![]()
sorry hoor, kon het niet laten![]()
quote:
Het is niet alleen het grondig coppy/paste werk. Het is het doorlezen van een boek (verzameling geschriften) waar niks boeiends aan zit. Je kunt dat alleen maar doen met twee kratjes Red Bull naast je, want is het volkomen slaapverwekkend en daardoor een prestatie om al dat gewauwel door te moeten lezen en dan ook nog je concentratie erbij houden.quote:Op woensdag 16 november 2005 08:51 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Heeft je grondige copy/paste werk toch nog indruk op iemand gemaakt![]()
sorry hoor, kon het niet laten![]()
Tsja.quote:Op dinsdag 15 november 2005 19:28 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Als ik een mail-adres heb kan ik dat inderdaad![]()
We zijn het roerend eens. De WAARHEID van de pastoor en de dominee zijn net zomin de waarheid als welke waarheid dan ook in zoverre het de uitleg van de bijbel betreft. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat er voor een andere uitleg heel wat meer te zeggen valt. De bijbelvisie van ca 2.000.000.000 christenen op deze aardkloot hangt van onlogische zaken aan elkaar. Zo'n beetje Sinterklaas wiens baard loshangt en geen enkel kind zegt er iets van, verblind als ze zijn door de gedachte aan de kadootjes die gaan komen (in het geval van het christendom het betere leven in het hiernamaals. Overigens denken moslim terroristen ook alleen maar aan die 72 maagden, die op ze staan te wachten hahaha - flauw grapje).quote:Op woensdag 16 november 2005 08:23 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dankjewel. jij hebt blijkbaar ook je huiswerk gedaan te zien aan je lange antwoord.
[..]
Ik denk dat je hier de kern van mijn verweer benaderd. Niemand weet wat er precies gebeurd is. Iedereen kan er met de beste wil en een bepaalde kijk op de verhalen uithalen wat hij/zij wil.
Je verhaal bevat naar mijn idee te veel aannames om geloofwaardig te worden. Daarmee niet gezegd dat het zou kunnen dat het om een groepje homo's gaat welke om voor mij onbekende redenen uitgeroepen zijn tot de messias en zijn discipelen
sommige grapjes moet je nog even aan werken...quote:Op woensdag 16 november 2005 12:46 schreef 075sailor het volgende:
[..]
"Ik heb geen doekoe voor een burka." ( M. Jackson in een Arabische dames wc.)
Die homoseksualiteit had er eigenlijk geen ene fuck mee te maken. Het joodse volk zuchtte onder het juk van de Romeinse bezetting en Herodes was een soort Seyss Inquart (tijdens de 2e wereldoorlog speelde deze laatste namens Hitler in NL de baas). De joden betaalden zich rot en de familie Herodes hielp iedereen om zeep waar ze de pest aan hadden. Toen er een troonpretendent geboren werd uit het oude koningsgeslacht van David hoopte men dat deze koningszoon het joodse volk zou komen verlossen (van de overheersers dus en heus niet van de erfzonde hahahahaha). Daar kwam de term messias ofwel verlosser vandaan.quote:Op woensdag 16 november 2005 08:23 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Daarmee niet gezegd dat het zou kunnen dat het om een groepje homo's gaat welke om voor mij onbekende redenen uitgeroepen zijn tot de messias en zijn discipelen
dat klinkt erg aannemelijk voor iemand als ik die de aanname doet dat deze persoon niet de zoon van God wasquote:Op woensdag 16 november 2005 16:20 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Die homoseksualiteit had er eigenlijk geen ene fuck mee te maken. Het joodse volk zuchtte onder het juk van de Romeinse bezetting en Herodes was een soort Seyss Inquart (tijdens de 2e wereldoorlog speelde deze laatste namens Hitler in NL de baas). De joden betaalden zich rot en de familie Herodes hielp iedereen om zeep waar ze de pest aan hadden. Toen er een troonpretendent geboren werd uit het oude koningsgeslacht van David hoopte men dat deze koningszoon het joodse volk zou komen verlossen (van de overheersers dus en heus niet van de erfzonde hahahahaha). Daar kwam de term messias ofwel verlosser vandaan.
Walter
![]()
Jonathan was toch de andere zoon van Salomo, naast Absolom ? Dan is het antwoord ja. Want dat werd later koning David.quote:Op woensdag 16 november 2005 17:01 schreef wonderer het volgende:
Is die David eigenlijk dezelfde David die een relatie had met Jonathan?
Die vent was inderdaad niet de zoon van God. Hij had gewoon net als ieder ander een pappie en dat was de hoogste baas in de tempel tevens directe nazaat van koning David. Die wou zijn zoontje graag op de troon. Niks nieuws onder de zon dus.quote:Op woensdag 16 november 2005 17:03 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dat klinkt erg aannemelijk voor iemand als ik die de aanname doet dat deze persoon niet de zoon van God was
Hai Walter,quote:Op woensdag 16 november 2005 19:39 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Die vent was inderdaad niet de zoon van God. Hij had gewoon net als ieder ander een pappie en dat was de hoogste baas in de tempel tevens directe nazaat van koning David. Die wou zijn zoontje graag op de troon. Niks nieuws onder de zon dus.
Ik bloos van weelde, ootmoed en liefelijke deugd. Vind je niet dat ik het een beetje te bont heb gemaakt met al die seks? Het is wel allemaal autobiografisch, dus het zou moeten kunnen. Een vriendin van me is gestopt bij de aambeien van de vrouw van Herodes, dat vond ze zoooo smerig. Jammer want als ze door gelezen had was ze tegen de passage aangelopen over het ochtendbad dat de vriendin van Heriodiade, de koningin Cleopatra dagelijks nam hahahaquote:Op woensdag 16 november 2005 20:10 schreef Doffy het volgende:
Ik moet je nageven, Walter, je hebt er goed over nagedacht. En ik vind het ook nog vermakelijk om te lezen
Vast nog niet zo ver als Judas in j... eh.. lamaarquote:
Saul iddquote:Op woensdag 16 november 2005 19:39 schreef 075sailor het volgende:
Gaat er een lichtje branden bij je...?
The Holy Ghost Strikes Againquote:Op donderdag 17 november 2005 00:06 schreef wonderer het volgende:
Misschien zijn er geheimzinnige krachten aan het werk die een stokje voor deze discussie proberen te steken?...
quote:Op donderdag 17 november 2005 00:06 schreef wonderer het volgende:
Door een hikje in of FOK of Walters verbinding is ie 2 uur tikwerk kwijt... dus hopelijk heeft ie morgen nog de moed om opnieuw te beginnen.
Misschien zijn er geheimzinnige krachten aan het werk die een stokje voor deze discussie proberen te steken?...
Volgens mij heeft ie nog IEquote:Op donderdag 17 november 2005 00:55 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
bekend fenomeen, . Firefox wil ook nog weleens crashen. Of een spastische beweging met je muis en weg is je pagina.
beter: shorcut van ''notepad'' in je taakbalk, en iets langere posts altijd even saven in .txt bestandje. Makkelijk en snel.
Die link, dude.quote:Op donderdag 17 november 2005 00:55 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
bekend fenomeen, . Firefox wil ook nog weleens crashen. Of een spastische beweging met je muis en weg is je pagina.
beter: shorcut van ''notepad'' in je taakbalk, en iets langere posts altijd even saven in .txt bestandje. Makkelijk en snel.
Als de bliksem overstappen!quote:Op donderdag 17 november 2005 01:26 schreef wonderer het volgende:
[..]
Volgens mij heeft ie nog IEMaar inderdaad... wordt trouwens tijd dat ze een extension voor FF schrijven waarmee je makkelijk de inhoud van textareas als txt kan opslaan ofzo.
Meerdere zelfsquote:Op donderdag 17 november 2005 01:46 schreef WorkingClassHero_9 het volgende:
[..]
Die link, dude. kleinegj@hotmail.com
Ontroerend toch, om te zien hoe mensen altijd begaan zijn met het zieleheil van anderen. Uit volstrekte Liefde, natuurlijkquote:Op donderdag 17 november 2005 10:05 schreef Godslasteraar het volgende:
(onbedoeld, of in het geval van Walther, met zijn zieleheil in gedachte)
Ja Godslasteraar, stuur 'nsquote:Meerdere zelfs![]()
dat lijkt me nou erg interessantquote:Op donderdag 17 november 2005 11:16 schreef 075sailor het volgende:Ik ga werken aan wie de pappie van het Christus kind, dat spoedig bij ons allen in de kerstkribbe komt te liggen, is geweest.
Door ervaring wijs geworden.quote:Op woensdag 16 november 2005 22:15 schreef WorkingClassHero_9 het volgende:
Oh ja nog n vraagje: Waarom heb je het verhaal (Jezus is homo met onderbouwingen) verpakt in een erotisch geheel. Zo word je, denk ik, niet al te snel serieus genomen.
quote:Op woensdag 16 november 2005 21:29 schreef WorkingClassHero_9 het volgende:
[..]
Hai Walter,
Leuke invalshoek, ook je beweegreden (de strijd tegen de kerk, de kerk die bij veel tieners tot zelfdoding heeft geleid). Maar toch een vraagje: Waar haal je het precies vandaan dat Jezus van Nazaret, de zoon was van de hoogste baas van de tempel. Ik zie het meerdere malen terug in je posts, maar niet teksten waar je het op baseert. Het lijkt mij vrij onlogisch dat iemand uit Nazaret (dorpje in Galilea) de zoon is van de hoogste Joodse Tempelbaas (in Jeruzalem). Galilea werd toch voor achterlijk versleten door de heersers in Jeruzalem. Ik hoop dat je hierop een antwoord kunt formuleren.
Hey Working Class Hero en Fokschaap.quote:Op donderdag 17 november 2005 11:22 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dat lijkt me nou erg interessant
[i]
Overzicht van de afstamming van Jezus Christus, zoon van David, zoon van Abraham.
( volgt: citaat uit Lukas 3; 23 tot 38)
Ik gok op Jozefoverigens...als het niet Jozef was heeft Jezus weinig met David te maken. Hoogstens dat z'n moeder een relatie heeft met een afstammeling van David.
Jozef was de voedstervader. Overigens is dat ook de officieele lezing en de bijbel is er overduidelijk in. Ik heb ook geen redenen om aan de logica van die lezing te twijfelen. Het is duidelijk dat het leven van "The new born king" van het begin af gevaar liep vanuit de kant van de Herodes familie. Dat heeft zijn reden, hij was een bedreiging voor de zetbaas van de Romeinen. Dat er een cover voor de echte vader gevonden werd in de vorm van de eenvoudige timmerman uit Nazareth dat geloof ik want ik kan het begrijpen (zo eenvoudig was Jozef dus niet. Bovendien ook afkomstig uit het huis van David, dus familie van de echte vader) .quote:Op donderdag 17 november 2005 19:31 schreef WorkingClassHero_9 het volgende:
Oke je hebt een duidelijk verhaal opgeschreven. Maar er zijn ook bijbelteksten in de evangeliën (sorry geen zin om te zoeken) die aangeven dat Jezus, God (Jahweh?) ziet als een Vader in de hemel en wij allen kinderen van hem zijn. Hij noemt God dus een vader.
Anas en Kajafas waren hogepriesters zoals je zegt, is het zo dat de joden 3 hogepriesters hadden (dat moet wel te vinden zijn in literatuur)? Of staat er nog een priester boven deze 2. Het lijkt mij bijna onmogelijk dat Christenen/Romeinen de naam van de priester uit 33 na Chr. (ongeveer) uit de Joodse (heilige) geschiedenisboeken konden schrijven, die zullen heus wel achter slot en grendel gebleven zijn (ja of verwoest in de verwoesting van de tempel). Het is een interessante theorie, maar ik denk toch dat Jozef gewoon zijn vader is.
En als er zich lieden melden die komen getuigen van de WAARHEID wees op je hoede, want ze liegen dat ze barsten.quote:Op donderdag 17 november 2005 20:21 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Of dat de WAARHEID is..?? Ach, dat weet ik ook niet hoor. Er zijn geen levende getuigen meer aanwezig op deze aardkloot.
Prettige avond
Walter
![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |