Here are the issues behind Live 8:quote:Q: So if Africa needs money so badly, why aren't these concerts fund-raisers?
A: Geldof says the concerts are to make a political statement to world leaders, to get their attention. Sort of like a giant, musical sit-in.
For any real change in Africa, these rich countries have to take the lead, Amgott said.
Tsja ze moeten het zelf doen, en dat mislukt wel n's hequote:Op zaterdag 2 juli 2005 15:39 schreef missDemeanor het volgende:
En last but not least...leuk idee maar heeft de eerste Live aid eigenlijk wat geholplen? Na al die jaren is er daar niks veranderd hoor in Afrika.
Wat is bnush?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:24 schreef jakees het volgende:
vetheid live 8 ja iedereen is een beetje hypocriet iedereen heeft die eigenschap behlave bnush want die is natuurlijk perfect, kots
Toepasselijke avatar en username...quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:22 schreef GeorgeW.Bush het volgende:
Hier gaan ze al de fout in:
For any real change in Africa, these rich countries have to take the lead, Amgott said.
Dat moeten wij niet doen, maar die regeringen in Afrika zelf, maar die voeren liever oorlog met het geld dat ze van het rijke Westen krijgen
Ja hoor, het echte probleem is oneerlijke handel, droom jij nou maar lekker verderquote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:26 schreef milkingmonkey het volgende:
[..]
Toepasselijke avatar en username...
Het echte probleem is natuurlijk oneerlijke handel. Maar dat wil jij natuurlijk ontkennen hé? Altijd hen de schuld geven. Droom maar lekker verder.
Oneerlijke handel en zeer slecht bestuur.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:28 schreef GeorgeW.Bush het volgende:
[..]
Ja hoor, het echte probleem is oneerlijke handel, droom jij nou maar lekker verder![]()
![]()
Ohja "natuurlijk" hahaha. Corrupt is het woord wat jij zoekt, samen met honger naar macht en aanzien van de leiders van de landen aldaar. En wij maar geld gevenquote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:26 schreef milkingmonkey het volgende:
[..]
Het echte probleem is natuurlijk oneerlijke handel. Maar dat wil jij natuurlijk ontkennen hé? Altijd hen de schuld geven. Droom maar lekker verder.
vertel mij wat jij er zo dom aan vind...quote:Op zaterdag 2 juli 2005 15:47 schreef broer het volgende:
Is dit de wedstrijd 'Plaats zoveel mogelijk domme uitspraken in één post'?
Oke, mijn post is iets te subjectief. Het probleem ligt echter echt niet alleen bij de arme landen met een corupt bestuur. Oversubsidering van landbouw speelt ook een rol... Trouwens, wat is ook alweer de oorspronkelijke reden waarom die landen zo arm zijn??quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:30 schreef ArcticBlue het volgende:
[..]
Ohja "natuurlijk" hahaha. Corrupt is het woord wat jij zoekt, samen met honger naar macht en aanzien van de leiders van de landen aldaar. En wij maar geld geven
Wat jij nu zegt is gewoon te triest om hierop integaanquote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:23 schreef Itadakimasu het volgende:
TS
Mensen moeten eens inzien dat het hele gedoe met Afrika nooit wat wordt.
is er maar 1 reden waarom een heel continent arm is?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:32 schreef milkingmonkey het volgende:
[..]
Oke, mijn post is iets te subjectief. Het probleem ligt echter echt niet alleen bij de arme landen met een corupt bestuur. Oversubsidering van landbouw speelt ook een rol... Trouwens, wat is ook alweer de oorspronkelijke reden waarom die landen zo arm zijn??
Geen idee, de land is rijk aan grondstoffen en dergelijke die eerst de blanken hadden, later zijn die wegegaan.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:32 schreef milkingmonkey het volgende:
[..]
Oke, mijn post is iets te subjectief. Het probleem ligt echter echt niet alleen bij de arme landen met een corupt bestuur. Oversubsidering van landbouw speelt ook een rol... Trouwens, wat is ook alweer de oorspronkelijke reden waarom die landen zo arm zijn??
Nee lijkt me ook. Maar als je dan toch al een reden moet noemen dan heb ik er wel een; grote delen van Afrika lenen zich niet voor het verbouwen van gewassen. Stuur je daar eten heen dan groeit de bevolking op plaatsten waar dat eigenlijk helemaal niet verantwoord is.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:35 schreef Jerruh het volgende:
[..]
is er maar 1 reden waarom een heel continent arm is?
dacht het niet...
Nee, er is maar 1 hoofdreden waarom een heel continent arm is geworden. Met een aantal natuurlijke factoren die niet echt optimaal zijn. Maar dat is waarom ze nog arm ZIJN, niet hoe ze het zijn geworden.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:35 schreef Jerruh het volgende:
[..]
is er maar 1 reden waarom een heel continent arm is?
dacht het niet...
Veel van die mensen weten niet beter. In die zin zijn ze echt achterlijk, maar dat kun je ze ook niet kwalijk nemen.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:30 schreef Grimm het volgende:
Het grote probleem is dat ze daar als konijnen neuken en dat het AIDS virus zich verspreid, terwijl ze wel condooms krijgen.
dat klopt wel, maar er zijn zoveel evrschillende redenen waarom ze arm zijn.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:39 schreef milkingmonkey het volgende:
[..]
Nee, er is maar 1 hoofdreden waarom een heel continent arm is geworden. Met een aantal natuurlijke factoren die niet echt optimaal zijn. Maar dat is waarom ze nog arm ZIJN, niet hoe ze het zijn geworden.
Dat vindt ik dus ook, elk jaar gaat d'r voor miljarden naar afrika, en je ziet die kleine kinderen dood gaan op tv.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:42 schreef Jerruh het volgende:
[..]
dat klopt wel, maar er zijn zoveel evrschillende redenen waarom ze arm zijn.
weet je misschien de kolonisatie nog, waardoor zwarte mensen als laag volk werd beschouwd? de chaos door binnenlandse oorlogen etc... alles stapelt zich op en blijft zich opstapelen en is niet zomaar met geld en voedsel te behelpen...
Tja, als het toch allemaal al kut is daar is seks nog zo'n beetje het enige plezier.quote:Het grote probleem is dat ze daar als konijnen neuken en dat het AIDS virus zich verspreid, terwijl ze wel condooms krijgen.
Technisch gezien is Afrika volgens mij nooit rijk geweestquote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:39 schreef milkingmonkey het volgende:
Nee, er is maar 1 hoofdreden waarom een heel continent arm is geworden. Met een aantal natuurlijke factoren die niet echt optimaal zijn. Maar dat is waarom ze nog arm ZIJN, niet hoe ze het zijn geworden.
Klopt, maar voor een dag als vandaag speelt de geschiedenis van armoede geen rol. Ze zijn arm, dat is een feit. Wat ik raar vind is dat mensen dit afkraken. Als je het niet leuk vind, doe wat anders aan! Je hoeft hte niet te kijken. M.i. kan Live 8 wél verschil maken, de G8 top maakt een aantal beslissingen die écht wel wat uit kunnen maken i.t.t. al die andere benefietconcerten (tijdelijke hulp).quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:42 schreef Jerruh het volgende:
[..]
dat klopt wel, maar er zijn zoveel evrschillende redenen waarom ze arm zijn.
weet je misschien de kolonisatie nog, waardoor zwarte mensen als laag volk werd beschouwd? de chaos door binnenlandse oorlogen etc... alles stapelt zich op en blijft zich opstapelen en is niet zomaar met geld en voedsel te behelpen...
Ik denk wel dat het zo is, maar blijkbaar is dat voor sommigen niet relevant. Het gaat er alleen om, hoe jij graag wilt dat het is?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:33 schreef Guusie het volgende:
[..]
Wat jij nu zegt is gewoon te triest om hierop integaan
Bij mijn weten is Afrika nooit rijker geweest dan het nu is, dus wat bedoel je?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:39 schreef milkingmonkey het volgende:
[..]
Ik vind het wel leuk, zit het ook te kijkenquote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:53 schreef milkingmonkey het volgende:
[..]
Klopt, maar voor een dag als vandaag speelt de geschiedenis van armoede geen rol. Ze zijn arm, dat is een feit. Wat ik raar vind is dat mensen dit afkraken. Als je het niet leuk vind, doe wat anders aan! Je hoeft hte niet te kijken. M.i. kan Live 8 wél verschil maken, de G8 top maakt een aantal beslissingen die écht wel wat uit kunnen maken i.t.t. al die andere benefietconcerten (tijdelijke hulp).
De schuld afschuiven op het Westen is goedkoop en verschaf je die mensen een slachtofferschap wat ze goed bevalt. We zeuren krijgen geld, eten een week. Daarna zeuren we verder we krijgen weer geld en voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel waarbij je weerloze mensen krijgt die te lui zijn om iets te doen. Ze krijgen toch wel geld dus waarom zou je jezelf inzetten om je eigen positie te verbeteren.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:47 schreef nummer_zoveel het volgende:
Tja, als het toch allemaal al kut is daar is seks nog zo'n beetje het enige plezier.
Verder is het onzin dat ze allemaal wel condooms krijgen, de meesten juist niet. Dankzij Vatciaan enzo.
Het irriteert me wel dat een hoop mensen menen dat het de schuld is van die mensen zelf dat ze arm zijn. En kom niet met argumenten als: 'wij hebben onze problemen toch ook zelf opgelost?' Gewoon geluk hebben, beste mensen. Al een paar honderd jaar ligggen we voor op Afrika. Dat halen ze echt niet in op ons.
Het is toch een gratis concert?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 15:39 schreef missDemeanor het volgende:
Ze staan weer even in de belangstelling allemaal.....terwijl het klootjesvolk de kaarten mag kopen.
Hier sluit ik me volledig bij aan. In Sudan worden voedseldroppings gehouden en dan staan de vrachtwagens al klaar om ingeladen te worden en terug naar de stad te rijden om het aldaar te verkopen.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:56 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
De schuld afschuiven op het Westen is goedkoop en verschaf je die mensen een slachtofferschap wat ze goed bevalt. We zeuren krijgen geld, eten een week. Daarna zeuren we verder we krijgen weer geld en voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel waarbij je weerloze mensen krijgt die te lui zijn om iets te doen. Ze krijgen toch wel geld dus waarom zou je jezelf inzetten om je eigen positie te verbeteren.
Het daadwerkelijke probleem ligt bij de lokale elite. Die zijn de hoofdschuldigen van het drama wat zich al jaren in Afrika voltrekt en waarbij geld geven geen enkele structurele oplossing biedt. Opportunisme in zijn puurste vorm
Ik heb het helemaal niet over dat het geven van geld goed of slecht is voor Afrika, maar dat het me hekelt dat veel mensen vanachter hun pc-tje zo hard zijn.quote:De schuld afschuiven op het Westen is goedkoop en verschaf je die mensen een slachtofferschap wat ze goed bevalt. We zeuren krijgen geld, eten een week. Daarna zeuren we verder we krijgen weer geld en voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel waarbij je weerloze mensen krijgt die te lui zijn om iets te doen. Ze krijgen toch wel geld dus waarom zou je jezelf inzetten om je eigen positie te verbeteren.
Het daadwerkelijke probleem ligt bij de lokale elite. Die zijn de hoofdschuldigen van het drama wat zich al jaren in Afrika voltrekt en waarbij geld geven geen enkele structurele oplossing biedt. Opportunisme in zijn puurste vorm
Ik zou zeggen lees dit artikel, daarin staat precies wat ik bedoel.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 17:09 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik heb het helemaal niet over dat het geven van geld goed of slecht is voor Afrika, maar dat het me hekelt dat veel mensen vanachter hun pc-tje zo hard zijn.
Kun je verder een voorbeeld geven van een land, gebied of streek waar mensen zo omgaan met het geld wat ze krijgen?
Ik heb wel eens gehoord van een foster parents kindje die geld kregen wat de vader van het geld voor zichzelf hield zodat ie meer aanzien in het dorp had en meer vrouwen om te neuken. Kijk, dat is dus een foute oplossing.
Maar als ergens hongersnood is hebben die mensen gewoon recht op hulp van ons, en dan bedoel ik niet geld maar eten. En als ik bovenstaand voorbeeld over Sudan lees moet er maar beter op gelet worden dat dat voedsel ook bij de juiste mensen terecht komt.
Omdat je het zo vriendelijk vraagt. En omdat er kennelijk mensen zijn die het met de OP eens zijn.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:31 schreef Jerruh het volgende:
vertel mij wat jij er zo dom aan vind...
missDemeanor zet de toon en die is bepaald suggestief. Er staat geen argument in, het is puur subjectief. "O, wat zijn ze weer goed." Met die insteek kan niemand ooit nog iets belangeloos voor een ander doen.quote:O wat zijn ze weer goed, al die artiesten die zich belangenloos inzetten voor LiveAid, voor alle arme Afrikanen.....de rijksten spelen voor de armsten...yeah right.
Ik geef het missDemeanor te doen: op wereldtoernee gaan zonder eigen vliegtuig en in slechte hotels. Je zorgt dat je voor je werk de juiste omstandigheden hebt om dat werk zo goed mogelijk te doen. Dat doet iedereen toch? Zijn mensen die voor hun werk in een comfortabele auto rijden (omdat het anders je rug kost) hypocriet als ze geld overmaken aan Greenpeace of het WNF? Bovendien: hoe artiesten leven, heeft niets te maken met hoe zij zich inzetten voor een goed doel.quote:Ik stel me zo voor dat ze met hun privevliegtuigen naar de steden vliegen waar ze moeten optreden, daar in het duurste 5 sterren hotel verblijven met een schare kontenlikkers erbij (denk bijvoorbeeld aan fijne Mariah Carey die haar schoentjes aan en uit laat trekken door een assistente).
De belachelijke verlanglijstjes zijn een hoax. Artiesten zetten onzindingen ertussen om te zorgen dat de andere partij het hele contract goed leest. En dan nog: als Mariah Carey alleen maar blauwe M&M's lust, laat dat arme kind. Ze weet niet wat ze mist met de groene. (Was het wel aanvaardbaar als ze had gezegd dat ze absoluut geen spruitjes wil for dinner omdat we dat (bijna) allemaal óók vies vinden?) Onzindetail.quote:Na alle inspanningen kunnen zij zich terugtrekken in hun of voor hun klaargezette trailers, alwaar zij de zaken kunnen nuttigen die zij op hun veelal belachelijke verlanglijstjes hebben staan.
Ja, klopt. 50cent zal me echt zó vierkant aan mijn reet roesten, maar hij vermaakt kennelijk een bepaald publiek. Daar hoort al die blingbling bij. Daar hou je van of niet. Het leuke van 50cent is dat hij een enorme schare publiek met Live8 laat kennismaken. Dat is een heleboel awareness, en daar is het om te doen.quote:50 cent kan, behangen met gouden kettingen etc, bijvoorbeeld een mooi stukje optreden weggeven, terwijl we denken aan zijn videoclips met grote villa's, met goud behangen half naakte vrouwen en grote dure auto's...
Bij mijn weten zijn alle concerten gratis toegankelijk.quote:Ze staan weer even in de belangstelling allemaal.....terwijl het klootjesvolk de kaarten mag kopen.
Ten eerste gaat het niet om geld vandaag, maar om die acht mannen die binnenkort samenkomen op een golfbaan in Schotland, zoals Bono het noemde. Bovendien heeft missDemeanor niet echt een idee van de problemen in Afrika als ze denkt dat deze sterren met een schenking van een percentage van hun vermogen alles kunnen oplossen.quote:Zouden ze zelf ook een percentage van hun vermogen schenken aan de armoede en misstanden in afrika? Bij mekaar opgeteld staat er voor aardig wat geld te zingen vandaag......half Afrika kan daar bij wijze van mee gered worden.....
Deze editie heeft een heel andere inslag dan de vorige. Ze zijn dus eigenlijk niet met elkaar te vergelijken. LiveAid was in zekere zin een naïeve actie. Inmiddels zien ze in dat enkel ingezameld geld geven niet helpt. Daarom zetten ze nu in op die G8. Ik hoorde Bob Geldof daarstraks het 'vierpuntenplan' uiteenzetten dat aan Live8 ten grondslag ligt. Daar komt op geen enkele manier geld geven in voor. Dit is een plan dat kans van slagen heeft.quote:En last but not least...leuk idee maar heeft de eerste Live aid eigenlijk wat geholplen? Na al die jaren is er daar niks veranderd hoor in Afrika.
Best wel een zieke opmerking...quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:54 schreef Metal_Mart het volgende:
Ik weet niet wat die aap van Live 8 nou precies wil? Dat de Aarde straks bevolkt wordt door tientallen miljarden mensen zodat het hier helemaal niet meer leefbaar is? Geweldig idee zeg!
Nogal, ja. Vergelijkbaar met Georgina Verbaan die zegt dat de tsunami in Azië in ieder geval wel goed was voor de inperking van de wereldbevolking.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 17:22 schreef D1 het volgende:
Best wel een zieke opmerking...
jah, die mensen gaan dood van de honger voor hun plezier.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:56 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
De schuld afschuiven op het Westen is goedkoop en verschaf je die mensen een slachtofferschap wat ze goed bevalt. We zeuren krijgen geld, eten een week. Daarna zeuren we verder we krijgen weer geld en voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel waarbij je weerloze mensen krijgt die te lui zijn om iets te doen. Ze krijgen toch wel geld dus waarom zou je jezelf inzetten om je eigen positie te verbeteren.
quote:Op zaterdag 2 juli 2005 17:26 schreef broer het volgende:
[..]
Nogal, ja. Vergelijkbaar met Georgina Verbaan die zegt dat de tsunami in Azië in ieder geval wel goed was voor de inperking van de wereldbevolking.
Stel je niet zo aan zegquote:Op zaterdag 2 juli 2005 15:39 schreef missDemeanor het volgende:
O wat zijn ze weer goed, al die artiesten die zich belangenloos inzetten voor LiveAid, voor alle arme Afrikanen.....de rijksten spelen voor de armsten...yeah right.
Ik stel me zo voor dat ze met hun privevliegtuigen naar de steden vliegen waar ze moeten optreden, daar in het duurste 5 sterren hotel verblijven met een schare kontenlikkers erbij (denk bijvoorbeeld aan fijne Mariah Carey die haar schoentjes aan en uit laat trekken door een assistente).
Na alle inspanningen kunnen zij zich terugtrekken in hun of voor hun klaargezette trailers, alwaar zij de zaken kunnen nuttigen die zij op hun veelal belachelijke verlanglijstjes hebben staan.
50 cent kan, behangen met gouden kettingen etc, bijvoorbeeld een mooi stukje optreden weggeven, terwijl we denken aan zijn videoclips met grote villa's, met goud behangen half naakte vrouwen en grote dure auto's...
Ze staan weer even in de belangstelling allemaal.....terwijl het klootjesvolk de kaarten mag kopen.
Zouden ze zelf ook een percentage van hun vermogen schenken aan de armoede en misstanden in afrika? Bij mekaar opgeteld staat er voor aardig wat geld te zingen vandaag......half Afrika kan daar bij wijze van mee gered worden.....
En last but not least...leuk idee maar heeft de eerste Live aid eigenlijk wat geholplen? Na al die jaren is er daar niks veranderd hoor in Afrika.
Mag ik hieruit opmaken dat jij het wél een goed idee vindt als dat gebeurt?quote:
Het heeft niets van doen met empathie, maar met kijken naar de feiten. Je kunt nog zulke goede bedoelingen hebben, maar dat is irrelevant. Het gaat erom wat er daadwerkelijk gebeurt.quote:Maar misschien is empathie iets te veel gevraagd van een postbode
Dat is een waarheid als een koe. Maar ook van jou kan ik aannemen dat je het goed vindt als de aarde nog drukker wordt dan ze is?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 17:26 schreef broer het volgende:
[..]
Nogal, ja. Vergelijkbaar met Georgina Verbaan die zegt dat de tsunami in Azië in ieder geval wel goed was voor de inperking van de wereldbevolking.
Met jou zit ik helemaal op 1 lijn.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 17:42 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Mag ik hieruit opmaken dat jij het wél een goed idee vindt als dat gebeurt?
[..]
Het heeft niets van doen met empathie, maar met kijken naar de feiten. Je kunt nog zulke goede bedoelingen hebben, maar dat is irrelevant. Het gaat erom wat er daadwerkelijk gebeurt.
[..]
Dat is een waarheid als een koe. Maar ook van jou kan ik aannemen dat je het goed vindt als de aarde nog drukker wordt dan ze is?
quote:Op zaterdag 2 juli 2005 17:46 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Met jou zit ik helemaal op 1 lijn.
Je kan zeggen wat je wilt. Maar het wordt binnen niet al te korte tijd toch echt een issue. Alleen durft nog geen enkel politiek kopstuk zich uit te spreken over dit vraagstuk. Je kan het ermee eens zijn of niet.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 17:48 schreef nummer_zoveel het volgende:
Dus als iedereen in Afrika dood gaat is dat goed voor de wereldbevolking? In andere delen van de wereld is het drukker (China, India, Nederland)
Woon jij in Afrika dat je er last van hebt ofzo?
Ik dacht dat het hier zo druk was. Nederland is toch verhoudingsgewijs veel voller dan Afrika.
Oplossing: ga zelf maar dood ofzo.![]()
Bron?quote:Het is zelfs nu al zo dat wanneer alle chinezen besluiten pleepapier te gebruiken, de westerse wereld geen papier meer heeft om op te schrijven.
Had toch een intelligentere opmerking van je verwacht...quote:Op zaterdag 2 juli 2005 17:42 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Mag ik hieruit opmaken dat jij het wél een goed idee vindt als dat gebeurt?
[..]
Het heeft niets van doen met empathie, maar met kijken naar de feiten. Je kunt nog zulke goede bedoelingen hebben, maar dat is irrelevant. Het gaat erom wat er daadwerkelijk gebeurt.
[..]
Dat is een waarheid als een koe. Maar ook van jou kan ik aannemen dat je het goed vindt als de aarde nog drukker wordt dan ze is?
Je mag je ook tot de inhoud beperken.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 17:57 schreef D1 het volgende:
[..]
Had toch een intelligentere opmerking van je verwacht...
Waar stel ik dat ter discussie?quote:De verwachting is (volgens mij van de Verenigde Naties) dat de groei in wereldpopulatie toeneemt tot 2050, daarna stagneert en dan weer afneemt. Kennelijk gaat het iets te ver voor je om door te hebben dat als de situatie in Afrika en Azie verbeterd, de druk in de rest van de wereld (lees: live8 dingen enz.) afneemt. Het feit dat er zoveel mensen doodgaan, en dat daardoor het bijna onmogeljik is om een stabiele economische en politieke situatie op te zetten in het nadeel van de rest van de wereld is ipv in ons voordeel.
Dat is natuurlijk onzin. De globalisatie is al verregaand en gaat alleen nog maar verder. Wij zijn net zo afhankelijk van de rest van de wereld, als de rest van de wereld van ons. Maar op een andere manier.quote:Trouwens, zoals diegene hier voor mij ook al opmerkte, die mensen wonen in Azie en Afrika en niet hier. Dus zoveel last zul jij er niet van hebben.
Ten eerste is Aruba is net zo welvarend als Nederland. Ten tweede ben ik 100% Nederlands, en geboren in Coorswijk, Rotterdam. Ten derde moet je niet zo snugger doen over zaken waar je geen kennis van hebt; je impliceert hier dat Aruba een arm land is. Je kunt het op zijn minst eens door google gooien. Ten vierde zeg ik helemaal niet dat mensen dood moeten, ik concludeer alleen dat als er in een klap veel mensen sterven, dat dat de groei van de wereldbevolking afremt.quote:Maar goed, slaap lekker verder... Zelf uit Aruba weggegaan omdat het daar kansloos was (meen ik in 1 van je posts te hebben gelezen) en nu genieten van je welvaart in NL. Nou jij het goed hebt mag de rest sterven. Dat is nog eens een instelling om trots op te zijn...
Zoals jij het niet prettig vindt als mensen jouw gedachten invullen, zou ik het ook op prijs stellen als je dat bij mij niet doet.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 17:42 schreef heiden6 het volgende:
Als de inhoud daar toe uitnodigt...quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:06 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Je mag je ook tot de inhoud beperken.
quote:Waar stel ik dat ter discussie?
Ik maak hierop uit dat jij het niet goed vind als dat gebeurt.quote:Mag ik hieruit opmaken dat jij het wél een goed idee vindt als dat gebeurt?
Dus ik mag hieruit opmerken dat jij dat niet vindt?quote:Dat ik opmerk dat een tsunamiramp de groei van de wereldbevolking tegengaat, impliceert volgens jou dat ik dat wel prima vindt?
Volgens mij had ik al duidelijk gemaakt dat geld geven niet de oplossing voor het probleem is...quote:Toch opvallend dat zoveel mensen wens en gedachte niet kunnen scheiden. Dat verklaart denk ik ook waarom zoveel mensen het een goed plan vinden om bakken van hun en mijn geld in een bodemloze put te smijten; men zou immers graag hebben dat het werkt, en dus is het zo. Toch?
Diezelfde globalisatie is juist de reden om te proberen zoveel mogelijk Azie en Afrika te helpen bij het stabiliseren van de economische en politieke situatie. Daarmee zal ook de druk op onze economie verminderen en zal het ook economisch voor ons gunstiger zijn.quote:Dat is natuurlijk onzin. De globalisatie is al verregaand en gaat alleen nog maar verder. Wij zijn net zo afhankelijk van de rest van de wereld, als de rest van de wereld van ons. Maar op een andere manier.
1. Aruba net zo welvarend als Nederland? Niet helemaal, economisch meer afhankelijk van bepaalde sectoren en minder diverse arbeidsmogelijkheden voor jonge Arubanen. Het laatste wat ik doe is Aruba tot een 3e wereldland rekenen.quote:Ten eerste is Aruba is net zo welvarend als Nederland. Ten tweede ben ik 100% Nederlands, en geboren in Coorswijk, Rotterdam. Ten derde moet je niet zo snugger doen over zaken waar je geen kennis van hebt; je impliceert hier dat Aruba een arm land is. Je kunt het op zijn minst eens door google gooien. Ten vierde zeg ik helemaal niet dat mensen dood moeten, ik concludeer alleen dat als er in een klap veel mensen sterven, dat dat de groei van de wereldbevolking afremt.
En dat bedoel ik nou precies met je kortzichtigheid. Je kunt kennelijk niet inzien dat een verhoogde welvaart in die gebieden wel degelijk veel invloed heeft op de Westerse wereld.quote:Ik zie het probleem daarin niet zo, maar dat wil nog niet zeggen dat ik mensen graag dood zie gaan. Er zijn meerdere manieren om zoiets te bekijken, als je een beetje je best doet.
Niet gigantisch nee, maar het is toch 1 op de 40.000 mensen op de wereld die is verdwenen.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:19 schreef nummer_zoveel het volgende:
Niet dat het aantal doden tijdens de Tsunami nu zo'n afname op het aantal wereldburgers heeft gehad...
Klopt.quote:Maar goed, als jij zo denkt... Dacht je ook zo van 11-9? Ook in éen klap een hoop mensen minder.
Klopt. Al is het voor de welvaart in de wereld natuurlijk beter als een continent als Afrika, wat toch al vrij weinig voorstelt, naar de tyfus gaat, dan een rijk land als Nederland of de V.S..quote:Offe.. Meteorietinslag in nederland. 16 Miljoen doden lijkt er toch wat meer op, niet?
Dat moet jij weten. Het is wel zo, en ik kan het weten, want ik heb er vijf jaar gewoond.quote:Verder geloof ik niet dat Aruba zo welvarend is als Nederland.![]()
Uiteraard vriend, blijf maar heerlijk in je idealistische droomwereldje hangen.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:33 schreef Guusie het volgende:
[..]
Wat jij nu zegt is gewoon te triest om hierop integaan
Die sponsoring is al lang verleden tijd joh, geen NGO die dat nog doet.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:22 schreef GeorgeW.Bush het volgende:
Hier gaan ze al de fout in:
Dat moeten wij niet doen, maar die regeringen in Afrika zelf, maar die voeren liever oorlog met het geld dat ze van het rijke Westen krijgen
Meteen op de man spelen? Tsja, dat is vaak het geval als je geen argumenten meer hebt.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 17:22 schreef D1 het volgende:
[..]
Best wel een zieke opmerking...
Maar misschien is empathie iets te veel gevraagd van een postbode
Juist, nog meer doden.quote:Klopt. Al is het voor de welvaart in de wereld natuurlijk beter als een continent als Afrika, wat toch al vrij weinig voorstelt, naar de tyfus gaat, dan een rijk land als Nederland of de V.S..
Daarom steunt Nederland Aruba zeker ook. En daarom gaan zo veel Arubanen naar Nederland. Omdat het DAAR zo goed gaat.quote:Dat moet jij weten. Het is wel zo, en ik kan het weten, want ik heb er vijf jaar gewoond.
Dat vind ik wel.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:24 schreef D1 het volgende:
Als de inhoud daar toe uitnodigt...
Nee, het lijkt me beter van niet. Maar ik ben geen expert, en het is hoe dan ook koffiedik kijken.quote:Ik maak hierop uit dat jij het niet goed vind als dat gebeurt.
Nee, daaruit mag je opmaken dat ik vind, dat je nogal snel een conclusie trok.quote:Dus ik mag hieruit opmerken dat jij dat niet vindt?
Mooi, dan zijn we het in ieder geval ergens over eens.quote:Volgens mij had ik al duidelijk gemaakt dat geld geven niet de oplossing voor het probleem is...
Daar ben ik ook voorstander van, echter denk ik dat het neerhalen van handelsbarrieres - doorgaans toch ondersteund door dezelfde linkse partijen die ontwikkelings'hulp' zo voorstaan - meer positieve effecten zal hebben. Trouwens, ook voor 'ons', hier in het relatief rijke westen.quote:Diezelfde globalisatie is juist de reden om te proberen zoveel mogelijk Azie en Afrika te helpen bij het stabiliseren van de economische en politieke situatie. Daarmee zal ook de druk op onze economie verminderen en zal het ook economisch voor ons gunstiger zijn.
Prima.quote:1. Aruba net zo welvarend als Nederland? Niet helemaal, economisch meer afhankelijk van bepaalde sectoren en minder diverse arbeidsmogelijkheden voor jonge Arubanen. Het laatste wat ik doe is Aruba tot een 3e wereldland rekenen.
2. Ok
Een stukje onzorgvuldigheid, dus, en overhaast conclusies. Laten we erover ophouden. Het is off topic.quote:3. Nogmaals ik haalde een eerdere post van jou aan. (weet niet meer in welk topic en ook geen zin om te zoeken). Dit sloeg op jou, niet op Aruba.
Geen idee. Ik wilde alleen even een misverstand rechtzetten.quote:4. No shit Sherlock. En dan?
Wat heeft dat van doen met mijn opmerking over de tsunami? Dat ik op grotere schaal geen probleem zie in de dood van zoveel mensen, betekent niet dat ik dat voor henzelf een goede zaak vindt.quote:En dat bedoel ik nou precies met je kortzichtigheid. Je kunt kennelijk niet inzien dat een verhoogde welvaart in die gebieden wel degelijk veel invloed heeft op de Westerse wereld.
Het gaat helemaal niet over een tsunami, maar over Live Aid.quote:Maar geef nou eens een inhoudelijke reden behalve dat je het probleem niet zo ziet...
Ja dus? Noem je dat een inhoudelijke postquote:Op zaterdag 2 juli 2005 17:26 schreef kareltje_de_grote het volgende:
jah, die mensen gaan dood van de honger voor hun plezier.
Er staat een vraagteken bij.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:23 schreef broer het volgende:
[..]
Zoals jij het niet prettig vindt als mensen jouw gedachten invullen, zou ik het ook op prijs stellen als je dat bij mij niet doet.
Dat vind ik niet relevant. Alsof wie dan ook iets opschiet met politiek correcte uitspraken. Dat vind ik volledig ondergeschikt aan de werkelijke situatie. Sterker nog, ik vind het schadelijk.quote:Nee, ik zie het niet graag nog drukker worden op de wereld. De nu nog ongeboren Afrikanen en Aziaten hoeven er voor mijn part ook niet te komen.
Maar dat is wat anders dan 'het wel goed voor de wereld' noemen als er miljoenen sterven. Dat kan theoretisch misschien wel waar zijn, maar het is echt volstrekt smakeloos.
Ken je het blad IS (Internationale Samenwerking)? In hun laatste uitgave zie je mooi een aantal macroresultaten die mede door hulp da op microniveau geboden is. Ontwikkelingssamenwerking werkt.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:39 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ja dus? Noem je dat een inhoudelijke post
Daarom moeten we maar geld blijven pompen in een bodemloze put waarvan uit onderzoek is gebleken dat het niets oplost? opportunist
Nee, niet daarom. Het lijkt me toch duidelijk genoeg.quote:
Nauwelijks.quote:Daarom steunt Nederland Aruba zeker ook.
Bron?quote:En daarom gaan zo veel Arubanen naar Nederland.
Ja, en al die Nederlanders die daarheen gaan, of naar Thailand, doen dat ook omdat het HIER zo goed gaat.quote:Omdat het DAAR zo goed gaat.![]()
Logiscch dat IS spreekt over suc6. Dat lijkt me niet de meest objectieve partij om cijfers te presenteren over ontwikkelingshulp.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:42 schreef RichardQuest het volgende:
Ken je het blad IS (Internationale Samenwerking)? In hun laatste uitgave zie je mooi een aantal macroresultaten die mede door hulp da op microniveau geboden is. Ontwikkelingssamenwerking werkt.
Dus volgens jou staat het niet sturen van bakken met geld en eten naar een ander continent, gelijk aan mensen uithongeren? Jij lijkt wel iemand van Internationale Socialisten ofzo.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:44 schreef RichardQuest het volgende:
Wereldbevoling beperken door mensen uit te hongeren en ze van medicijnen te be behoeden is inderdaad misselijkmakend.
Grapjurk.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:41 schreef heiden6 het volgende:
Er staat een vraagteken bij.
En wat schiet je dan op met niet-politiek correcte uitspraken? Welk voordeel brengt enkel de constatering dat de wereldbevolking minder snel groeit als veel Afrikanen sterven? Ook niets toch? Hebben we allebei even veel bijgedragen aan de discussie.quote:Dat vind ik niet relevant. Alsof wie dan ook iets opschiet met politiek correcte uitspraken. Dat vind ik volledig ondergeschikt aan de werkelijke situatie. Sterker nog, ik vind het schadelijk.![]()
Ik snap het niet? Wil je die miljoenen mensen nou aan hun lot overlaten? Je moet toch iets doen?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:39 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ja dus? Noem je dat een inhoudelijke post
Daarom moeten we maar geld blijven pompen in een bodemloze put waarvan uit onderzoek is gebleken dat het niets oplost? opportunist
Het doet me een beetje denken aan die reclame van een of andere instantie, waarin een oude man in beeld wordt gebracht. Er wordt dan gezegd dat kinderen voorrang krijgen, omdat hij 50 jaar geleden al geholpen is. Dus men geeft infeite volmondig en schaamteloos toe dat het geen fluit uithaalt wat er gedaan wordt, en vraagt vervolgens om meer geld.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:47 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Logiscch dat IS spreekt over suc6. Dat lijkt me niet de meest objectieve partij om cijfers te presenteren over ontwikkelingshulp.
Maar ja als jij wilt blijven geloven in die illusie moet je dat vooral doen. Maar kijk niet vreemd op als er niets verbeterd in Afrika.
Want wat is er beter geworden in Afrika na de vorige Live Aid? Volgens mij niets.
Huh?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:50 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het doet me een beetje denken aan die reclame van een of andere instantie, waarin een oude man in beeld wordt gebracht. Er wordt dan gezegd dat kinderen voorrang krijgen, omdat hij 50 jaar geleden al geholpen is. Dus men geeft infeite volmondig en schaamteloos toe dat het geen fluit uithaalt wat er gedaan wordt, en vraagt vervolgens om meer geld.
Daar viel mijn mond echt van open. Onvoorstelbaar.
Natuurlijk. Het is allemaal de schuld van het Westen dat ze daar doodgaan.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:44 schreef RichardQuest het volgende:
Wereldbevoling beperken door mensen uit te hongeren en ze van medicijnen te be behoeden is inderdaad misselijkmakend.
Waarom zou ik me iets moeten aantrekken van het foute beleid door de lokale elite in Afrika. Geven zij om mij? Waarschijnlijk niet. Waarom zou ik me dan moeten bekomeren om hen.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:44 schreef RichardQuest het volgende:
jij hebt liever dat het geld in jouw omgeving uitgegeven wordt dan in een gebied ver van jouw woonplaats? aan mensen die het geld hard nodig hebben?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:52 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Waarom zou ik me iets moeten aantrekken van het foute beleid door de lokale elite in Afrika. Geven zij om mij? Waarschijnlijk niet. Waarom zou ik me dan moeten bekomeren om hen.
Dat valt me wel vaker op. Mensen die tranen in hun ogen krijgen van ontwikkelingshulp spelen vooral op emoties. Daarbij krijg je het gevaar dat ze blind zijn voor de feiten en dat is ook duidelijk zichtbaar in de ontwikkelingshulp branche.
Je moet niet om die elite geven, doos. Om de gewone bevolking, daar moet je iets om geven.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:52 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Waarom zou ik me iets moeten aantrekken van het foute beleid door de lokale elite in Afrika. Geven zij om mij? Waarschijnlijk niet. Waarom zou ik me dan moeten bekomeren om hen.
Dat valt me wel vaker op. Mensen die tranen in hun ogen krijgen van ontwikkelingshulp spelen vooral op emoties. Daarbij krijg je het gevaar dat ze blind zijn voor de feiten en dat is ook duidelijk zichtbaar in de ontwikkelingshulp branche.
Whatever.quote:
Ik bedoel, dat het schadelijk is om politiek correct te doen in plaats van uit te gaan van de realiteit. Zo worden er miljoenen gestoken in ontwikkelings'hulp', terwijl de feiten laten zien dat het geen flikker opschiet. Echter is het niet politiek correct om geen geld meer te geven, aangezien het op het gevoelsmatig vanzelfsprekend is, dat je een arme stakker helpt met geld.quote:En wat schiet je dan op met niet-politiek correcte uitspraken? Welk voordeel brengt enkel de constatering dat de wereldbevolking minder snel groeit als veel Afrikanen sterven? Ook niets toch? Hebben we allebei even veel bijgedragen aan de discussie.
Ik zie overigens niet hoe het schadelijk kan zijn dat ik een opmerking smakeloos vindt. Wie of wat breng ik volgens jou schade toe?
De reclame impliceert dat hij ook hulpbehoevend is.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:51 schreef yootje het volgende:
[..]
Huh?
Die man is nu leraar en heeft het betrekkelijk goed. Het haalt dus wel wat uit.
Je moet gewoon beter oplettenquote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:54 schreef heiden6 het volgende:
[..]
De reclame impliceert dat hij ook hulpbehoevend is.
Waarom moeten wij dat doen?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:50 schreef yootje het volgende:
Ik snap het niet? Wil je die miljoenen mensen nou aan hun lot overlaten? Je moet toch iets doen?
Het is betrekkelijk simpel om Afrika goed te laten lopen:
Het honger- en waterprobleem stoppen d.m.v projecten die nu al aan de gang zijn.
Educatie
De corruptie stoppen.
Al die kutoorlogen eens stoppen.
Dit kan niet in 1 keer gedaan worden, maar je moet ergens beginnen.
Misschien wil je even teruglezen waar we het over hadden?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:53 schreef heiden6 het volgende:
Ik bedoel, dat het schadelijk is om politiek correct te doen in plaats van uit te gaan van de realiteit. Zo worden er miljoenen gestoken in ontwikkelings'hulp', terwijl de feiten laten zien dat het geen flikker opschiet. Echter is het niet politiek correct om geen geld meer te geven, aangezien het op het gevoelsmatig vanzelfsprekend is, dat je een arme stakker helpt met geld.
Hiermee wordt dus beleid uitgevoerd wat niet werkt, en schade aanricht, gesteund door politiek correcte opvattingen.
Ik ken die reclame ja. Is een reclame van Unicef.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:50 schreef heiden6 het volgende:
Het doet me een beetje denken aan die reclame van een of andere instantie, waarin een oude man in beeld wordt gebracht. Er wordt dan gezegd dat kinderen voorrang krijgen, omdat hij 50 jaar geleden al geholpen is. Dus men geeft infeite volmondig en schaamteloos toe dat het geen fluit uithaalt wat er gedaan wordt, en vraagt vervolgens om meer geld.
Daar viel mijn mond echt van open. Onvoorstelbaar.
.....zegt God.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:59 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik ken die reclame ja. Is een reclame van Unicef.
Ik vraag me dan af. Waarom geven ze geen goede voorlichting zodat mensen geen kinderen op de wereld zetten die gedoemd zijn tot ellende. Daar komt weer de mentaliteit van de mensen naar boven. Die is verkeerd.
Niet waar. De reclame laat zelfs niet eens hulpbehoevende kinderen zien. Ze zitten allemaal op school.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:54 schreef heiden6 het volgende:
De reclame impliceert dat hij ook hulpbehoevend is.
In Nederland zijn ook nog genoeg problemen. Kijk naar de zorg en de wachtlijsten.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:53 schreef SlimShady het volgende:
jij hebt liever dat het geld in jouw omgeving uitgegeven wordt dan in een gebied ver van jouw woonplaats? aan mensen die het geld hard nodig hebben?
Jij snapt het totaal niet.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:53 schreef yootje het volgende:
Je moet niet om die elite geven, doos. Om de gewone bevolking, daar moet je iets om geven.
Wat zou jij dan willen dat er concreet gedaan moet worden?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:56 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Waarom moeten wij dat doen?
je kunt als Westerling niet de mentaliteit van mensen veranderen. De lokale elite verjagen is makkelijker gezegd dan gedaan.
Ja ik vind honger erg en ja ik vind het onnodig sterven van kinderen erg maar moet ik dan maar met tranen in mijn ogen geld storten zonder mezelf af te vragen of het wel werkt?
De oplossing is een stuk lastiger dan hij in theorie lijkt. Het probleem bevindt zich daar en dat zou dus ook daar moeten worden opgelost zonder die emotie politiek die er nu wordt bijgehaald. Een realistische kijk voor een realistische oplossing.
Hoezo? Ze zijn een blad over ontwikkelingshulp. Als een bepaald onderdeel van ontwikkelingshulp niet blijkt te werken schrijven ze daar ook over hoor.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:47 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Logiscch dat IS spreekt over suc6. Dat lijkt me niet de meest objectieve partij om cijfers te presenteren over ontwikkelingshulp.
Het is dat ik het blad nu niet kan vinden, maar er is veel gebeurd en verbeterd.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:47 schreef MrX1982 het volgende:
Maar ja als jij wilt blijven geloven in die illusie moet je dat vooral doen. Maar kijk niet vreemd op als er niets verbeterd in Afrika.
Want wat is er beter geworden in Afrika na de vorige Live Aid? Volgens mij niets.
Ik snap het heel goed. Ik weet dat de politieke elite in Afrika zich schandelijk gedraagt, profiteert van de hulp en dat dat moet worden opgelost. Huppa, levenslang in de gevangenis. Maar ik hoor te vaak dat omdat die politiek daar zo kut is, we helemaal niks zouden moeten doen of geven. Dat is geen oplossing van het probleem. De bevolking kan er niks aan doen en zouden niet moeten lijden onder die paar schoften.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:05 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Jij snapt het totaal niet.
Verdiep je eerst in de materie voordat je iets zegt en lees mijn posts.
De lokale elite speelt vaak een belangrijke rol bij de verduistering van ontwikkelingshulp en het falen ervan.
Dude, wat een vergelijking!quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:03 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
In Nederland zijn ook nog genoeg problemen. Kijk naar de zorg en de wachtlijsten.
Waarom gaan we proberen ergens ver weg iets op te lossen terwijl er hier nog genoeg problemen zijn.
Ik kan mijn sokken niet vinden, dat is ook een probleem. Maar minder urgent dan het redden van een heel continent. Domme vergelijking.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:03 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
In Nederland zijn ook nog genoeg problemen. Kijk naar de zorg en de wachtlijsten.
ik heb er alle vertrouwen in dat het goed kan komen.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:12 schreef yootje het volgende:
En voor de mensen die zeggen dat er niks verbeterd is de afgelopen jaren:Afrika is groot. Er zijn echt wel verbeteringen, alleen is nog niet heel Afrika verbeterd. Dat lukt je ook niet zomaar.
Cijfers, bronnen? Je doet je ondertitel grote eer aan met dit soort geneuzel.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:12 schreef yootje het volgende:
En voor de mensen die zeggen dat er niks verbeterd is de afgelopen jaren:Afrika is groot. Er zijn echt wel verbeteringen, alleen is nog niet heel Afrika verbeterd. Dat lukt je ook niet zomaar.
http://www.isonline.nl/quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:16 schreef Metal_Mart het volgende:
[..]
Cijfers, bronnen? Je doet je ondertitel grote eer aan met dit soort geneuzel.
Was Nelson Mandela maar 50 jaar jonger, maakten we hem gewoon leider van heel Afrika. Dan zou alles veel sneller opgelost zijn.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:15 schreef SlimShady het volgende:
[..]
ik heb er alle vertrouwen in dat het goed kan komen.
als de leiders van alle landen, incl. die van Afrika hun best doen komt het goed.
Deze post is sarcastisch hoop ik.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:15 schreef SlimShady het volgende:
[..]
ik heb er alle vertrouwen in dat het goed kan komen.
als de leiders van alle landen, incl. die van Afrika hun best doen komt het goed.
Met andere woorden: verrekkende Nederlandse bejaarden, die dit land opgebouwd hebben zodat jij nu genoeg geld hebt om een soort goedheiligman uit te hangen, doen er niet toe?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:13 schreef yootje het volgende:
[..]
Ik kan mijn sokken niet vinden, dat is ook een probleem. Maar minder urgent dan het redden van een heel continent. Domme vergelijking.
heyquote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:19 schreef Metal_Mart het volgende:
[..]
Met andere woorden: verrekkende Nederlandse bejaarden, die dit land opgebouwd hebben zodat jij nu genoeg geld het om een soort goedheiligman uit te hangen, doen er niet toe?
Oh nee, daar is geen eer aan te behalen. Je kunt beter een paar hongernegers met veel media-aandacht steunen, om jezelf een goed gevoel te geven.
Doe jij dan wat aan de binnenlandse problemen? Werk je ergens als vrijwilliger om al die schrijnende gevallen te helpen? Hoeveel benefietconcerten heb je al gegeven voor een verpleegtehuis bij jou in de buurt?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:19 schreef Metal_Mart het volgende:
[..]
Met andere woorden: verrekkende Nederlandse bejaarden, die dit land opgebouwd hebben zodat jij nu genoeg geld het om een soort goedheiligman uit te hangen, doen er niet toe?
Oh nee, daar is geen eer aan te behalen. Je kunt beter een paar hongernegers met veel media-aandacht steunen, om jezelf een goed gevoel te geven.
Jij bent een gezonde kerel denk ik, wat doe jij voor die verrekkende bejaarden die dit land opgebouwd hebben?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:19 schreef Metal_Mart het volgende:
[..]
wie heeft het over zielig? de mensen daar kunnen niet normaal leven.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:25 schreef heiden6 het volgende:
Hoe zieliger mensen zijn, hoe meer hulp je ze moet geven.
Stelletje wereldverbeteraars.
Gelukkig ben je een postbodequote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:19 schreef Metal_Mart het volgende:
[..]
Met andere woorden: verrekkende Nederlandse bejaarden, die dit land opgebouwd hebben zodat jij nu genoeg geld hebt om een soort goedheiligman uit te hangen, doen er niet toe?
Het zou ontzettend arrogant zijn als iemand denkt dat door een paar euries te doneren dat daarmee het probleem opgelost is. Daarvoor is meer nodig. Maar geld kan wel degelijk helpen tot het faciliteren van een oplossing. Zodat de nieuwe generatie leert lezen en schrijven, zodat de nieuwe generatie studeert, zodat straks de nieuwe generatie een keuze heeft op wie ze gaan stemmen, ipv een aantal personen die allen even corrupt zijn...quote:Het doet me een beetje denken aan die reclame van een of andere instantie, waarin een oude man in beeld wordt gebracht. Er wordt dan gezegd dat kinderen voorrang krijgen, omdat hij 50 jaar geleden al geholpen is. Dus men geeft infeite volmondig en schaamteloos toe dat het geen fluit uithaalt wat er gedaan wordt, en vraagt vervolgens om meer geld.
Ooit bij nagedacht dat het ook voor een belangrijk deel uit eigenbelang is?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:25 schreef heiden6 het volgende:
Hoe zieliger mensen zijn, hoe meer hulp je ze moet geven.
Stelletje wereldverbeteraars.
Daar betaal ik belasting voor, zodat er mensen opgeleid en betaald kunnen worden om die mensen te verzorgen. Helaas heb ik niet de zeggenschap over de besteding van dit geld, want het wordt nogal eens in bodemloze putten gegooid.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:24 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Jij bent een gezonde kerel denk ik, wat doe jij voor die verrekkende bejaarden die dit land opgebouwd hebben?
Ja, uiteraard. Altruïsme is altijd schijn. Maar ik zou niet echt weten hoe, behalve het afkopen van een schuldgevoel.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:28 schreef D1 het volgende:
[..]
Ooit bij nagedacht dat het ook voor een belangrijk deel uit eigenbelang is?
Door er voor te zorgen dat andere mensen niet hulpbehoevend zijn en zelf een politiek en economisch stabiele samenleving kunnen opzetten krijg ik er een afzetmarkt bij, heb ik minder vluchtelingen in mijn eigen land, en is de wereld als geheel minder geld kwijt aan ontwikkelingshulp.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:29 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ja, uiteraard. Altruïsme is altijd schijn. Maar ik zou niet echt weten hoe, behalve het afkopen van een schuldgevoel.
Ach, het is natuurlijk wel gerechtvaardigd om daar op neer te kijken.quote:
Scherp! Dat wist ik nog niet.quote:
Als je die bejaarden zo belangrijk vindt, en ontevreden bent over wat de overheid doet, neem ik aan dat je naast het stembiljet invullen zelf ook de handen uit te mouwen steekt. Of laat jij die bejaarden inderdaad verrekken?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:28 schreef Metal_Mart het volgende:
[..]
Daar betaal ik belasting voor, zodat er mensen opgeleid en betaald kunnen worden om die mensen te verzorgen. Helaas heb ik niet de zeggenschap over de besteding van dit geld, want het wordt nogal eens in bodemloze putten gegooid.
Maar, vanwaar die wedervraag? Beweer ik hier de goedheiligman te zijn? Nee he?
Ik heb een aantal dingen op het gebied van ontwikkelingshulp gedaan. Ben al een paar keer naar Afrika gegaan om een helpende hand te bieden en de safari links te laten liggen. Ik wil me niet voordoen als wereldverbeteraar, maar ik hoop dat jij in de gaten krijgt dat er mensen onnodig sterven.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:28 schreef Metal_Mart het volgende:
In jouw retoriek zou jij daar moeten staan, jij bent de wereldverbeteraar.
Juist nietquote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:28 schreef Metal_Mart het volgende:
Andersdenkenden zijn allemaal grote egoisten en jij bent de nobele ridder. Geeft zeker een heerlijk gevoel of niet? En je hoeft er alleen maar een bedragje voor te storten!
Bezinning en reflectie over de huidige ontwikkelingshulp.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:06 schreef yootje het volgende:
Wat zou jij dan willen dat er concreet gedaan moet worden?
Dit is precies het probleem. Je speelt in op emoties en vindt het goed dat rijke landen geld geven.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:26 schreef SlimShady het volgende:
wie heeft het over zielig? de mensen daar kunnen niet normaal leven.
als wij niks doen sterven ze allemaal. iedereen heeft recht om te leven.
daarom is het goed dat de rijke landen geld geven.
Dat klopt, en hoewel ik dat persoonlijk ook als argument zie voor mijn eigen standpunten, heb ik niet het idee dat de voorstanders van ontwikkelings'hulp' dat ook zo zien.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:33 schreef D1 het volgende:
[..]
Door er voor te zorgen dat andere mensen niet hulpbehoevend zijn en zelf een politiek en economisch stabiele samenleving kunnen opzetten krijg ik er een afzetmarkt bij, heb ik minder vluchtelingen in mijn eigen land, en is de wereld als geheel minder geld kwijt aan ontwikkelingshulp.
Met als enige verschil dat ik die mensen levend en opgeleid wil hebben zodat we zaken kunnen doen.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 20:21 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat klopt, en hoewel ik dat persoonlijk ook als argument zie voor mijn eigen standpunten, heb ik niet het idee dat de voorstanders van ontwikkelings'hulp' dat ook zo zien.![]()
oneens. Het echte probleem zijn mensen zoals Mugabe die hun eigen land naar de knoppen helpen.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:26 schreef milkingmonkey het volgende:
[..]
in een land als Fr leveren ook meerdere volkeren (er is echt een verschil tussen normanders en de mensen in het zuiden ) in 1 land. In de UK ook, in Spanje ook. In NL (friezen) ook. Toch lukt het ons wel.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 17:19 schreef D1 het volgende:
Wat ik als één van de hoofdoorzaken van de problemen zie is dat de koloniale machten willekeurig landsgrenzen hebben getrokken. Dit zonder rekening te houden met de vraag of de volkeren die samen in een land zouden wonen daar ook werkelijk toe in staat zijn.
quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:42 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Ken je het blad IS (Internationale Samenwerking)? In hun laatste uitgave zie je mooi een aantal macroresultaten die mede door hulp da op microniveau geboden is. Ontwikkelingssamenwerking werkt.
Discussieer 's serieus.quote:
Jawel hoor, maar vertel.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 20:36 schreef McCarthy het volgende:
alleen zie je andere negatieve effecten niet.
Zo zat ik ook te dinken, maar zelfs als ze procentueel meer gaven was het relatief relatief minder.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 21:04 schreef pberends het volgende:
Ze zullen vast wel meer geld doneren dan de gemiddelde burger... maar procentueel gezien betalen ze waarschijnlijk geen flikker. Inderdaad hypocriet. Daarom geef ik ook niets aan Live Aids.
Goeie vergelijking joh. Je weet veel van diversiteit in Afrikaanse volken.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 20:34 schreef McCarthy het volgende:
[..]
in een land als Fr leveren ook meerdere volkeren (er is echt een verschil tussen normanders en de mensen in het zuiden ) in 1 land. In de UK ook, in Spanje ook. In NL (friezen) ook. Toch lukt het ons wel.
Dan gaat het zeker om: 'die heeft een ring door z'n lip, die een spies in z'n oog, die heeft een steen aan z'n oor hangen'quote:Op zaterdag 2 juli 2005 21:11 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Goeie vergelijking joh. Je weet veel van diversiteit in Afrikaanse volken.
Feit is dat bijvoorbeeld een Ethiopiër al uit de gezichtscontouren van een andere Ethiopiër kan zien tot welke stam hij behoort. De verschillen daar, ook in cultuur, zijn enorm.
Goed, jij bent geen discussiepartner. Dit is echt te laag voor woorden. Ik heb het over cultuur en jij begint over spiezen in een oog. Laat dan maar zitten hoor.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 21:17 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Dan gaat het zeker om: 'die heeft een ring door z'n lip, die een spies in z'n oog, die heeft een steen aan z'n oor hangen'![]()
Eerlijke handel is eerlijke handel, en dat wil zeggen dat er geen extra euro op het graan van een Afrikaan wordt gegooid (dat geïnvesteerd wordt in het gooien van melk in Franse putjes).quote:Op zaterdag 2 juli 2005 21:19 schreef UnleashMitch het volgende:
De mooiste vraag aan zo'n artiest is dan:
Stel dat je een boer bent in Amerika/Europa. Vanwege regelgeving ben je genoodzaakt om extra aanpassingen aan je faciliteiten te doen, hierdoor is je kostprijs hoger dan van boeren in andere landen (lees:afrika) maar daar krijg je compensatie voor. Als die compensatie wegvalt valt je gehele marge weg en ben je werkloos (en evt teruggeworpen op een uitkering). Zou je dan nog steeds groot voorstander zijn van het opheffen van alle handelsbarrieres ?
Maar goed, dat vragen ze nooit
Ik had anders een mooi boek gezien met fraaie prenten, met foto's van mensen waarop de arme mensen zich van alles aandeden 'om bij het clubje' aka cultuur te horen.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 21:21 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Goed, jij bent geen discussiepartner. Dit is echt te laag voor woorden. Ik heb het over cultuur en jij begint over spiezen in een oog. Laat dan maar zitten hoor.
Het is prima om een hardliner te zijn, maar als je het nou ook nog eens met intellentie doet dan neem ik je een stuk serieuser...quote:Op zaterdag 2 juli 2005 20:34 schreef McCarthy het volgende:
[..]
in een land als Fr leveren ook meerdere volkeren (er is echt een verschil tussen normanders en de mensen in het zuiden ) in 1 land. In de UK ook, in Spanje ook. In NL (friezen) ook. Toch lukt het ons wel.
- In de US woon je in een houten huisquote:- In de US begin je een eigen bedrijf, in de EU je eigen goede doel
het fok topic over de "hulp" IMF: ontwikkelingshulp helpt NIETquote:
in Frankrijk ook hoor. Lichte mensen uit het noorden van Fr, donkere uit het Zuiden.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 21:11 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Goeie vergelijking joh. Je weet veel van diversiteit in Afrikaanse volken.
Feit is dat bijvoorbeeld een Ethiopiër al uit de gezichtscontouren van een andere Ethiopiër kan zien tot welke stam hij behoort. De verschillen daar, ook in cultuur, zijn enorm.
wat een bullshit, zat stenen huizen daarquote:Op zaterdag 2 juli 2005 21:53 schreef D1 het volgende:
- In de US woon je in een houten huis, in de EU in één van steen
quote:- In de US is een storm levensgevaarlijk, in de EU lastig
jaja,want ze kunnen nu wel allemaal hun nieuwste cd promoten ook nog voor nop en nog wereldwijd ook !! wat wil je als artiest nog meer hequote:Op zaterdag 2 juli 2005 15:39 schreef missDemeanor het volgende:
O wat zijn ze weer goed, al die artiesten die zich belangenloos inzetten voor LiveAid, voor alle arme Afrikanen.....de rijksten spelen voor de armsten...yeah right.
Ik stel me zo voor dat ze met hun privevliegtuigen naar de steden vliegen waar ze moeten optreden, daar in het duurste 5 sterren hotel verblijven met een schare kontenlikkers erbij (denk bijvoorbeeld aan fijne Mariah Carey die haar schoentjes aan en uit laat trekken door een assistente).
Na alle inspanningen kunnen zij zich terugtrekken in hun of voor hun klaargezette trailers, alwaar zij de zaken kunnen nuttigen die zij op hun veelal belachelijke verlanglijstjes hebben staan.
50 cent kan, behangen met gouden kettingen etc, bijvoorbeeld een mooi stukje optreden weggeven, terwijl we denken aan zijn videoclips met grote villa's, met goud behangen half naakte vrouwen en grote dure auto's...
Zouden ze zelf ook een percentage van hun vermogen schenken aan de armoede en misstanden in afrika? Bij mekaar opgeteld staat er voor aardig wat geld te zingen vandaag......half Afrika kan daar bij wijze van mee gered worden.....
Jij snapt het echt niet hequote:Op zaterdag 2 juli 2005 22:37 schreef McCarthy het volgende:
[..]
in Frankrijk ook hoor. Lichte mensen uit het noorden van Fr, donkere uit het Zuiden.
In italie idem dito, sterker nog: een italiaan uit het noorden heeft meer gemeen met duitsers en scand. dan met een zuid italiaan, onderzoek van uni leiden toont dat aan.
Hoe sociaal en barmhartig waren die sterren ook alweer?quote:Live 8 Philly performers get freebies
Associated Press
PHILADELPHIA - The performers at the Live 8 show in Philadelphia are getting thousands of dollars in gifts. The Philadelphia Inquirer reports that celebrities at the event will be given designer suits, satellite radio subscriptions, Gibson guitars, $125 ties, $330 sweat suits and watches worth between $1,500 and $6,000. Total worth: $12,000.
The products were donated by manufacturers. Giving celebrities gift bags is common for award shows like the Grammys or the Oscars. Loyola Marymount University business and ethics professor Thomas White says it's not unethical, but it is a gray zone.
The celebrities will also eat gourmet food catered by one of Philadelphia's top restaurant owners, who is donating his services. The menu includes char-grilled dry aged beef, tea-smoked spare ribs and chicken and ginger dumplings.
Ik denk niet dat je het iemand kwalijk kunt nemen dat hij iets cadeau krijgt.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 23:08 schreef MrX1982 het volgende:
Tragisch
[..]
Hoe sociaal en barmhartig waren die sterren ook alweer?
Het geeft aan dat voor niets de zon opgaat.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 23:16 schreef D1 het volgende:
Je hebt helemaal gelijk. Die sterren, allemaal multi-miljonair, doen het niet voor het goede doel. Nee, ze doen het voor een pakkie, een abbonementje, een gitaar, een stropdas, een trainingsjekkie, een horloge en een warm prakkie... Want dat kunnen ze natuurlijk niet laten liggen...
zeker. Bono, Jolie, Pitt zijn volgens mij wel oprecht.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 23:27 schreef D1 het volgende:
Mariah is alleen maar bezig met hoe ze de volgende wannabee rapper in bed kan krijgen...
Maar ik denk dat er ook oprechte mensen tussen zitten.
Dat vond ik nou ook.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 23:38 schreef Ceylon89 het volgende:
MrX1982 & heiden6
![]()
Jullie posts zijn zeer interessant om te lezen.
Ik doe mijn bestquote:Op zaterdag 2 juli 2005 23:38 schreef Ceylon89 het volgende:
MrX1982 & heiden6
![]()
Jullie posts zijn zeer interessant om te lezen.
Na de show, bedoel je.quote:Op zondag 3 juli 2005 00:22 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik doe mijn best
Handtekeningen na de wedstrijd
quote:Op zondag 3 juli 2005 00:22 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik doe mijn best
Handtekeningen na de wedstrijd
quote:
quote:
Ik ook van jou.quote:
Sowieso los je geldproblemen niet op met geld. Dat is nota bene een quote van Dr. Phil.quote:Op zondag 3 juli 2005 01:08 schreef MrX1982 het volgende:
Ik denk dat FredvZ konijntjes gebruikt als beeldspraak.
Opzich een helder verhaal. Mensen storten liever gemakkelijk geld omdat ze er dan verder geen omkijken naar hebben. Simpel en je schuld gevoel is afgekocht.
Vandaar ook mijn kritiek op het opportunistische beleid wat er nu gevoerd wordt als het aankomt op ontwikkelingshulp. We geven geld want geld lost alles wel op.
Geld is een middel en geen doel.
Klopt waren het maar enkel geldproblemen maar dat zijn het niet.quote:Op zondag 3 juli 2005 01:15 schreef heiden6 het volgende:
Sowieso los je geldproblemen niet op met geld. Dat is nota bene een quote van Dr. Phil.![]()
Het hadden ook paarden, koeien, varkens of andere dieren kunnen zijn die niet zonder water en planten kunnen. Dat het konijnen zijn is min of meer toevallig.quote:Op zondag 3 juli 2005 01:16 schreef heiden6 het volgende:
En dat het beeldspraak is begrijp ik, maar ik vat die dus niet.
en daarom moeten wij of de leiders van de rijke landen die hulp bieden.quote:Op zondag 3 juli 2005 01:20 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Het hadden ook paarden, koeien, varkens of andere dieren kunnen zijn die niet zonder water en planten kunnen. Dat het konijnen zijn is min of meer toevallig.
Het gaat erom dat je geen wezens gaat voeden op plaatsen waar ze zelfstandig in de natuur niet zouden kunnen leven opdezelfde schaal.
Natuurlijk zou er een familie konijnen kunnen wonen in de Sahara. Maar het is natuurlijk een ander verhaal als het duizenden families worden.
Een koe kan ook overleven in de woestijn, maar als het miljoenen koeien worden, gaat dat ook niet zonder hulp.
Er is toch juist een grotere afzetmarkt? Voor de economie maakt het weinig uit of de wereld 1 miljard of 10 miljard mensen heeft.quote:Op zondag 3 juli 2005 00:58 schreef FredvZ het volgende:
Tot slot, als we Afrika echt helpen, wordt dat het einde van de westerse cultuur. Onze economie stort in. Iedereen raakt massaal werkloos, met als gevolg massasterfte, oorlogen en een invasie van Chinezen.
die fred lult idd echt uit zijn nek. Als HBOers al zo lullen hoe moeten de lager-opgeleiden dan wel niet denkenquote:Op zondag 3 juli 2005 10:15 schreef yootje het volgende:
[..]
Er is toch juist een grotere afzetmarkt? Voor de economie maakt het weinig uit of de wereld 1 miljard of 10 miljard mensen heeft.
Dat helpt dus geen zak en is zelfs schadelijk voor de economie. OA omdat het een negatieve invloed heeft op de wisselkoers van het land.quote:Op zondag 3 juli 2005 10:19 schreef yootje het volgende:
Waar ik een beetje zat van wordt is dat heel veel mensen zeggen: "het is een bodemloze put" en "al het geld gaat toch naar de leiders toe". Dat eerste is niet waar, dat tweede wel. Maar daarover klagen heeft al helemaal geen zin. Feit is dat terwijl ik deze reply schrijf er al tig mensen zijn gruwelijke wijze zijn gestorven aan honger, domme ziektes en oorlog. Daar moeten we gewoon iets aan doen. En ipv alleen maar te klagen, kan je ook met goede oplossingen komen en tot die tijd geld storten, wat in ieder geval een druk op de wond is.
Ja sorry, maar het is toch ook veeel zieliger dat nederlanders wat van hun geld in een bodemloze put hebben gegooit dan dat er mensen van de honger omkomen.quote:En ipv alleen maar te klagen
ja raar hequote:Op zondag 3 juli 2005 10:33 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja sorry, maar het is toch ook veeel zieliger dat nederlanders wat van hun geld in een bodemloze put hebben gegooit dan dat er mensen van de honger omkomen.
Helaas, maar daar komt dat domme gewauwel wel op neer. Ik heb het idee dat sommigen geen oplossing WILLEN, maar gefrustreerd denken dat ze als er eerder geen geld naar Afrika was gegaan ze nu een duurdere auto zouden hebben gehad. Ofzo...![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |