Ik snap het niet? Wil je die miljoenen mensen nou aan hun lot overlaten? Je moet toch iets doen?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:39 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ja dus? Noem je dat een inhoudelijke post
Daarom moeten we maar geld blijven pompen in een bodemloze put waarvan uit onderzoek is gebleken dat het niets oplost? opportunist
Het doet me een beetje denken aan die reclame van een of andere instantie, waarin een oude man in beeld wordt gebracht. Er wordt dan gezegd dat kinderen voorrang krijgen, omdat hij 50 jaar geleden al geholpen is. Dus men geeft infeite volmondig en schaamteloos toe dat het geen fluit uithaalt wat er gedaan wordt, en vraagt vervolgens om meer geld.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:47 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Logiscch dat IS spreekt over suc6. Dat lijkt me niet de meest objectieve partij om cijfers te presenteren over ontwikkelingshulp.
Maar ja als jij wilt blijven geloven in die illusie moet je dat vooral doen. Maar kijk niet vreemd op als er niets verbeterd in Afrika.
Want wat is er beter geworden in Afrika na de vorige Live Aid? Volgens mij niets.
Huh?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:50 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het doet me een beetje denken aan die reclame van een of andere instantie, waarin een oude man in beeld wordt gebracht. Er wordt dan gezegd dat kinderen voorrang krijgen, omdat hij 50 jaar geleden al geholpen is. Dus men geeft infeite volmondig en schaamteloos toe dat het geen fluit uithaalt wat er gedaan wordt, en vraagt vervolgens om meer geld.
Daar viel mijn mond echt van open. Onvoorstelbaar.
Natuurlijk. Het is allemaal de schuld van het Westen dat ze daar doodgaan.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:44 schreef RichardQuest het volgende:
Wereldbevoling beperken door mensen uit te hongeren en ze van medicijnen te be behoeden is inderdaad misselijkmakend.
Waarom zou ik me iets moeten aantrekken van het foute beleid door de lokale elite in Afrika. Geven zij om mij? Waarschijnlijk niet. Waarom zou ik me dan moeten bekomeren om hen.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:44 schreef RichardQuest het volgende:
Wereldbevoling beperken door mensen uit te hongeren en ze van medicijnen te be behoeden is inderdaad misselijkmakend.
jij hebt liever dat het geld in jouw omgeving uitgegeven wordt dan in een gebied ver van jouw woonplaats? aan mensen die het geld hard nodig hebben?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:52 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Waarom zou ik me iets moeten aantrekken van het foute beleid door de lokale elite in Afrika. Geven zij om mij? Waarschijnlijk niet. Waarom zou ik me dan moeten bekomeren om hen.
Dat valt me wel vaker op. Mensen die tranen in hun ogen krijgen van ontwikkelingshulp spelen vooral op emoties. Daarbij krijg je het gevaar dat ze blind zijn voor de feiten en dat is ook duidelijk zichtbaar in de ontwikkelingshulp branche.
Je moet niet om die elite geven, doos. Om de gewone bevolking, daar moet je iets om geven.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:52 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Waarom zou ik me iets moeten aantrekken van het foute beleid door de lokale elite in Afrika. Geven zij om mij? Waarschijnlijk niet. Waarom zou ik me dan moeten bekomeren om hen.
Dat valt me wel vaker op. Mensen die tranen in hun ogen krijgen van ontwikkelingshulp spelen vooral op emoties. Daarbij krijg je het gevaar dat ze blind zijn voor de feiten en dat is ook duidelijk zichtbaar in de ontwikkelingshulp branche.
Whatever.quote:
Ik bedoel, dat het schadelijk is om politiek correct te doen in plaats van uit te gaan van de realiteit. Zo worden er miljoenen gestoken in ontwikkelings'hulp', terwijl de feiten laten zien dat het geen flikker opschiet. Echter is het niet politiek correct om geen geld meer te geven, aangezien het op het gevoelsmatig vanzelfsprekend is, dat je een arme stakker helpt met geld.quote:En wat schiet je dan op met niet-politiek correcte uitspraken? Welk voordeel brengt enkel de constatering dat de wereldbevolking minder snel groeit als veel Afrikanen sterven? Ook niets toch? Hebben we allebei even veel bijgedragen aan de discussie.
Ik zie overigens niet hoe het schadelijk kan zijn dat ik een opmerking smakeloos vindt. Wie of wat breng ik volgens jou schade toe?
De reclame impliceert dat hij ook hulpbehoevend is.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:51 schreef yootje het volgende:
[..]
Huh?
Die man is nu leraar en heeft het betrekkelijk goed. Het haalt dus wel wat uit.
Je moet gewoon beter oplettenquote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:54 schreef heiden6 het volgende:
[..]
De reclame impliceert dat hij ook hulpbehoevend is.
Waarom moeten wij dat doen?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:50 schreef yootje het volgende:
Ik snap het niet? Wil je die miljoenen mensen nou aan hun lot overlaten? Je moet toch iets doen?
Het is betrekkelijk simpel om Afrika goed te laten lopen:
Het honger- en waterprobleem stoppen d.m.v projecten die nu al aan de gang zijn.
Educatie
De corruptie stoppen.
Al die kutoorlogen eens stoppen.
Dit kan niet in 1 keer gedaan worden, maar je moet ergens beginnen.
Misschien wil je even teruglezen waar we het over hadden?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:53 schreef heiden6 het volgende:
Ik bedoel, dat het schadelijk is om politiek correct te doen in plaats van uit te gaan van de realiteit. Zo worden er miljoenen gestoken in ontwikkelings'hulp', terwijl de feiten laten zien dat het geen flikker opschiet. Echter is het niet politiek correct om geen geld meer te geven, aangezien het op het gevoelsmatig vanzelfsprekend is, dat je een arme stakker helpt met geld.
Hiermee wordt dus beleid uitgevoerd wat niet werkt, en schade aanricht, gesteund door politiek correcte opvattingen.
Ik ken die reclame ja. Is een reclame van Unicef.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:50 schreef heiden6 het volgende:
Het doet me een beetje denken aan die reclame van een of andere instantie, waarin een oude man in beeld wordt gebracht. Er wordt dan gezegd dat kinderen voorrang krijgen, omdat hij 50 jaar geleden al geholpen is. Dus men geeft infeite volmondig en schaamteloos toe dat het geen fluit uithaalt wat er gedaan wordt, en vraagt vervolgens om meer geld.
Daar viel mijn mond echt van open. Onvoorstelbaar.
.....zegt God.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:59 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik ken die reclame ja. Is een reclame van Unicef.
Ik vraag me dan af. Waarom geven ze geen goede voorlichting zodat mensen geen kinderen op de wereld zetten die gedoemd zijn tot ellende. Daar komt weer de mentaliteit van de mensen naar boven. Die is verkeerd.
Niet waar. De reclame laat zelfs niet eens hulpbehoevende kinderen zien. Ze zitten allemaal op school.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:54 schreef heiden6 het volgende:
De reclame impliceert dat hij ook hulpbehoevend is.
In Nederland zijn ook nog genoeg problemen. Kijk naar de zorg en de wachtlijsten.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:53 schreef SlimShady het volgende:
jij hebt liever dat het geld in jouw omgeving uitgegeven wordt dan in een gebied ver van jouw woonplaats? aan mensen die het geld hard nodig hebben?
Jij snapt het totaal niet.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:53 schreef yootje het volgende:
Je moet niet om die elite geven, doos. Om de gewone bevolking, daar moet je iets om geven.
Wat zou jij dan willen dat er concreet gedaan moet worden?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:56 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Waarom moeten wij dat doen?
je kunt als Westerling niet de mentaliteit van mensen veranderen. De lokale elite verjagen is makkelijker gezegd dan gedaan.
Ja ik vind honger erg en ja ik vind het onnodig sterven van kinderen erg maar moet ik dan maar met tranen in mijn ogen geld storten zonder mezelf af te vragen of het wel werkt?
De oplossing is een stuk lastiger dan hij in theorie lijkt. Het probleem bevindt zich daar en dat zou dus ook daar moeten worden opgelost zonder die emotie politiek die er nu wordt bijgehaald. Een realistische kijk voor een realistische oplossing.
Hoezo? Ze zijn een blad over ontwikkelingshulp. Als een bepaald onderdeel van ontwikkelingshulp niet blijkt te werken schrijven ze daar ook over hoor.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:47 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Logiscch dat IS spreekt over suc6. Dat lijkt me niet de meest objectieve partij om cijfers te presenteren over ontwikkelingshulp.
Het is dat ik het blad nu niet kan vinden, maar er is veel gebeurd en verbeterd.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 18:47 schreef MrX1982 het volgende:
Maar ja als jij wilt blijven geloven in die illusie moet je dat vooral doen. Maar kijk niet vreemd op als er niets verbeterd in Afrika.
Want wat is er beter geworden in Afrika na de vorige Live Aid? Volgens mij niets.
Ik snap het heel goed. Ik weet dat de politieke elite in Afrika zich schandelijk gedraagt, profiteert van de hulp en dat dat moet worden opgelost. Huppa, levenslang in de gevangenis. Maar ik hoor te vaak dat omdat die politiek daar zo kut is, we helemaal niks zouden moeten doen of geven. Dat is geen oplossing van het probleem. De bevolking kan er niks aan doen en zouden niet moeten lijden onder die paar schoften.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:05 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Jij snapt het totaal niet.
Verdiep je eerst in de materie voordat je iets zegt en lees mijn posts.
De lokale elite speelt vaak een belangrijke rol bij de verduistering van ontwikkelingshulp en het falen ervan.
Dude, wat een vergelijking!quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:03 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
In Nederland zijn ook nog genoeg problemen. Kijk naar de zorg en de wachtlijsten.
Waarom gaan we proberen ergens ver weg iets op te lossen terwijl er hier nog genoeg problemen zijn.
Ik kan mijn sokken niet vinden, dat is ook een probleem. Maar minder urgent dan het redden van een heel continent. Domme vergelijking.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:03 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
In Nederland zijn ook nog genoeg problemen. Kijk naar de zorg en de wachtlijsten.
ik heb er alle vertrouwen in dat het goed kan komen.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:12 schreef yootje het volgende:
En voor de mensen die zeggen dat er niks verbeterd is de afgelopen jaren:Afrika is groot. Er zijn echt wel verbeteringen, alleen is nog niet heel Afrika verbeterd. Dat lukt je ook niet zomaar.
Cijfers, bronnen? Je doet je ondertitel grote eer aan met dit soort geneuzel.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:12 schreef yootje het volgende:
En voor de mensen die zeggen dat er niks verbeterd is de afgelopen jaren:Afrika is groot. Er zijn echt wel verbeteringen, alleen is nog niet heel Afrika verbeterd. Dat lukt je ook niet zomaar.
http://www.isonline.nl/quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:16 schreef Metal_Mart het volgende:
[..]
Cijfers, bronnen? Je doet je ondertitel grote eer aan met dit soort geneuzel.
Was Nelson Mandela maar 50 jaar jonger, maakten we hem gewoon leider van heel Afrika. Dan zou alles veel sneller opgelost zijn.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:15 schreef SlimShady het volgende:
[..]
ik heb er alle vertrouwen in dat het goed kan komen.
als de leiders van alle landen, incl. die van Afrika hun best doen komt het goed.
Deze post is sarcastisch hoop ik.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:15 schreef SlimShady het volgende:
[..]
ik heb er alle vertrouwen in dat het goed kan komen.
als de leiders van alle landen, incl. die van Afrika hun best doen komt het goed.
Met andere woorden: verrekkende Nederlandse bejaarden, die dit land opgebouwd hebben zodat jij nu genoeg geld hebt om een soort goedheiligman uit te hangen, doen er niet toe?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:13 schreef yootje het volgende:
[..]
Ik kan mijn sokken niet vinden, dat is ook een probleem. Maar minder urgent dan het redden van een heel continent. Domme vergelijking.
heyquote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:19 schreef Metal_Mart het volgende:
[..]
Met andere woorden: verrekkende Nederlandse bejaarden, die dit land opgebouwd hebben zodat jij nu genoeg geld het om een soort goedheiligman uit te hangen, doen er niet toe?
Oh nee, daar is geen eer aan te behalen. Je kunt beter een paar hongernegers met veel media-aandacht steunen, om jezelf een goed gevoel te geven.
Doe jij dan wat aan de binnenlandse problemen? Werk je ergens als vrijwilliger om al die schrijnende gevallen te helpen? Hoeveel benefietconcerten heb je al gegeven voor een verpleegtehuis bij jou in de buurt?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:19 schreef Metal_Mart het volgende:
[..]
Met andere woorden: verrekkende Nederlandse bejaarden, die dit land opgebouwd hebben zodat jij nu genoeg geld het om een soort goedheiligman uit te hangen, doen er niet toe?
Oh nee, daar is geen eer aan te behalen. Je kunt beter een paar hongernegers met veel media-aandacht steunen, om jezelf een goed gevoel te geven.
Jij bent een gezonde kerel denk ik, wat doe jij voor die verrekkende bejaarden die dit land opgebouwd hebben?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:19 schreef Metal_Mart het volgende:
[..]
wie heeft het over zielig? de mensen daar kunnen niet normaal leven.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:25 schreef heiden6 het volgende:
Hoe zieliger mensen zijn, hoe meer hulp je ze moet geven.
Stelletje wereldverbeteraars.
Gelukkig ben je een postbodequote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:19 schreef Metal_Mart het volgende:
[..]
Met andere woorden: verrekkende Nederlandse bejaarden, die dit land opgebouwd hebben zodat jij nu genoeg geld hebt om een soort goedheiligman uit te hangen, doen er niet toe?
Het zou ontzettend arrogant zijn als iemand denkt dat door een paar euries te doneren dat daarmee het probleem opgelost is. Daarvoor is meer nodig. Maar geld kan wel degelijk helpen tot het faciliteren van een oplossing. Zodat de nieuwe generatie leert lezen en schrijven, zodat de nieuwe generatie studeert, zodat straks de nieuwe generatie een keuze heeft op wie ze gaan stemmen, ipv een aantal personen die allen even corrupt zijn...quote:Het doet me een beetje denken aan die reclame van een of andere instantie, waarin een oude man in beeld wordt gebracht. Er wordt dan gezegd dat kinderen voorrang krijgen, omdat hij 50 jaar geleden al geholpen is. Dus men geeft infeite volmondig en schaamteloos toe dat het geen fluit uithaalt wat er gedaan wordt, en vraagt vervolgens om meer geld.
Ooit bij nagedacht dat het ook voor een belangrijk deel uit eigenbelang is?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:25 schreef heiden6 het volgende:
Hoe zieliger mensen zijn, hoe meer hulp je ze moet geven.
Stelletje wereldverbeteraars.
Daar betaal ik belasting voor, zodat er mensen opgeleid en betaald kunnen worden om die mensen te verzorgen. Helaas heb ik niet de zeggenschap over de besteding van dit geld, want het wordt nogal eens in bodemloze putten gegooid.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:24 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Jij bent een gezonde kerel denk ik, wat doe jij voor die verrekkende bejaarden die dit land opgebouwd hebben?
Ja, uiteraard. Altruïsme is altijd schijn. Maar ik zou niet echt weten hoe, behalve het afkopen van een schuldgevoel.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:28 schreef D1 het volgende:
[..]
Ooit bij nagedacht dat het ook voor een belangrijk deel uit eigenbelang is?
Door er voor te zorgen dat andere mensen niet hulpbehoevend zijn en zelf een politiek en economisch stabiele samenleving kunnen opzetten krijg ik er een afzetmarkt bij, heb ik minder vluchtelingen in mijn eigen land, en is de wereld als geheel minder geld kwijt aan ontwikkelingshulp.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:29 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ja, uiteraard. Altruïsme is altijd schijn. Maar ik zou niet echt weten hoe, behalve het afkopen van een schuldgevoel.
Ach, het is natuurlijk wel gerechtvaardigd om daar op neer te kijken.quote:
Scherp! Dat wist ik nog niet.quote:
Als je die bejaarden zo belangrijk vindt, en ontevreden bent over wat de overheid doet, neem ik aan dat je naast het stembiljet invullen zelf ook de handen uit te mouwen steekt. Of laat jij die bejaarden inderdaad verrekken?quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:28 schreef Metal_Mart het volgende:
[..]
Daar betaal ik belasting voor, zodat er mensen opgeleid en betaald kunnen worden om die mensen te verzorgen. Helaas heb ik niet de zeggenschap over de besteding van dit geld, want het wordt nogal eens in bodemloze putten gegooid.
Maar, vanwaar die wedervraag? Beweer ik hier de goedheiligman te zijn? Nee he?
Ik heb een aantal dingen op het gebied van ontwikkelingshulp gedaan. Ben al een paar keer naar Afrika gegaan om een helpende hand te bieden en de safari links te laten liggen. Ik wil me niet voordoen als wereldverbeteraar, maar ik hoop dat jij in de gaten krijgt dat er mensen onnodig sterven.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:28 schreef Metal_Mart het volgende:
In jouw retoriek zou jij daar moeten staan, jij bent de wereldverbeteraar.
Juist nietquote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:28 schreef Metal_Mart het volgende:
Andersdenkenden zijn allemaal grote egoisten en jij bent de nobele ridder. Geeft zeker een heerlijk gevoel of niet? En je hoeft er alleen maar een bedragje voor te storten!
Bezinning en reflectie over de huidige ontwikkelingshulp.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:06 schreef yootje het volgende:
Wat zou jij dan willen dat er concreet gedaan moet worden?
Dit is precies het probleem. Je speelt in op emoties en vindt het goed dat rijke landen geld geven.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:26 schreef SlimShady het volgende:
wie heeft het over zielig? de mensen daar kunnen niet normaal leven.
als wij niks doen sterven ze allemaal. iedereen heeft recht om te leven.
daarom is het goed dat de rijke landen geld geven.
Dat klopt, en hoewel ik dat persoonlijk ook als argument zie voor mijn eigen standpunten, heb ik niet het idee dat de voorstanders van ontwikkelings'hulp' dat ook zo zien.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:33 schreef D1 het volgende:
[..]
Door er voor te zorgen dat andere mensen niet hulpbehoevend zijn en zelf een politiek en economisch stabiele samenleving kunnen opzetten krijg ik er een afzetmarkt bij, heb ik minder vluchtelingen in mijn eigen land, en is de wereld als geheel minder geld kwijt aan ontwikkelingshulp.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |