abonnement Unibet Coolblue
pi_27331772
Bij deze, een nieuw topic.

Nummer 5: (Aanstaande) docenten - deel V

We gaan gewoon verder..
Mon 'en!
  woensdag 25 mei 2005 @ 10:45:14 #2
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27332151
Ik heb volgende week donderdag mijn eindpresentatie voor mij stage waarin ik mijn onderzoek (die ik samen met mijn mede stagegenoot heb geschreven) moet presenteren en andere belevenissen op de school. Maar dat gaat helemaal goed komen.

Stageonderzoek was leuk trouwens. Van LIO naar leraar, over de begeleiding vanuit de werkplek en wat er beter kon.
pi_27332209
Nog drie maandjes en dan mag ik les gaan geven in China, in totaal gaan er nu 4 leerlingen van de opleiding mee, en het gaat zeker door!
  woensdag 25 mei 2005 @ 10:55:00 #4
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27332473
[CENTRAAL]Competentiegericht onderwijs

Op mijn school blijven ze hoog en laag volhouden dat elke docent dus dit de rest van zijn of haar carriere moet volhouden, ze me dat dit niet waar is!
pi_27334134
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 10:46 schreef Evil_Jur het volgende:
Nog drie maandjes en dan mag ik les gaan geven in China, in totaal gaan er nu 4 leerlingen van de opleiding mee, en het gaat zeker door!
Ik = jaloers! 'k Heb geloof ik de verkeerde richting uitgezocht.. Waar gaat een student Nederlands in G*dsnaam heen? Lutjebroek? Volendam?
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 10:55 schreef Silmarwen het volgende:
[CENTRAAL]Competentiegericht onderwijs

Op mijn school blijven ze hoog en laag volhouden dat elke docent dus dit de rest van zijn of haar carriere moet volhouden, ze me dat dit niet waar is!
Je had die koppen op mijn stageschool moeten zien toen ik zat te zuchten en steunen over mijn verslag. "Je bent toch niet serieus met die k*tpetenties bezig.. toch!? Alsof je die dingen in de praktijk ooit gaat gebruiken.."
Mon 'en!
  woensdag 25 mei 2005 @ 14:57:23 #6
35189 Troel
scherp en bot
pi_27341030
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 10:55 schreef Silmarwen het volgende:
[CENTRAAL]Competentiegericht onderwijs

Op mijn school blijven ze hoog en laag volhouden dat elke docent dus dit de rest van zijn of haar carriere moet volhouden, ze me dat dit niet waar is!
Die hele competenties sucken...

Zo is een klein onderdeel het werken met computers. Nou, erg handig als ze dat moeten invullen als er in de klas geen computer aanwezig is en je op de evaluatie niet kan kiezen voor "n.v.t."
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:03:45 #7
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_27371588
Hoi!
Ff een paar gedachten die ik zo had.
Misschien stoot ik sommigen voor het hoofd, misschien herkennen jullie het:
Bij mijn leerlingen (1e en 2e jaars ALO) bemerk ik iets opvallends.
Maandag ging het over de bouw en werking van spieren (PGO), en zodra ze woorden als 'myofybril' of 'sarcomeer' voorbij zagen komen ging een deel van de studenten die meteen uitspreken alsof ze zwaar dylectisch waren: 's-acro-meer' ofzo.
Is het woord sarcomeer dan echt zo moeilijk? Nee natuurlijk niet.

Volgens mij doen ze het expres, is het een bepaalde attitude, een soort ingebakken combinatie van onzekerheid, gemakszucht en weerstand tegen moeilijke dingen, waardoor ze alles wat ze niet direct kunnen plaatsen meteen in hun hoofd in het vakje 'moeilijk' stoppen en er vervolgens niet meer écht over na denken, en in het gunstigste geval stampen ze het nog als betekenisloze kennis in hun kop voor het tentamen.
Ik denk dat dit niet eens zozeer een kwestie van intelligentie is, als ze willen kunnen ze het makkelijk snappen maar ze willen niet, of ze denken dat ze het toch niet kunnen of iets dergelijks.
Bij een ander vak dat ik gegeven heb (biomechanica) zag ik het ook en heb ik het er eens met mijn studenten over gehad, en daar gaven ze ook al aan dat ze op de havo bij een vak als natuurkunde maar afhaakten en dan maar heel veel sommen gingen maken om op t proefwerk dat maar een beetje te kunnen reproduceren, zonder t echt te begrijpen.

Ik vind dit zo jammer om te zien, ze beperken zichzelf zó in hun ontwikkeling en ik denk ook dat deze instelling ook de oorzaak is van het mislukken van iets als PGO.

Hoe zien jullie dit?
En nog belangrijker: wat doe je eraan?
En waar zou de oorzaak liggen? Al op de basisschool, op de HAVO??? Help!
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_27373517
Oh, ik heb zo ontzettend geen zin meer vandaag! Had het derde, vierde en vijfde uur klassen die zeiden: "na dit uur zijn we uit" (er zijn nogal wat collega's afwezig vanwege excursies e.d.), moet zelf nog tot 5 uur door (les & surveillance), en nu heb ik dus een tussenuur, en ik zou nog heel veel nuttige dingen kunnen en eigenlijk moeten doen, dus ik mocht van mezelf niet buiten gaan zitten, maar, je raadt het al, ik heb geen fuck gedaan
  donderdag 26 mei 2005 @ 15:50:12 #9
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27377256
Ik had vandaag het 3e, 4e en 5e uur vrij, dus ik had me al voorgenomen om in de zon te gaan liggen bakken op het schoolplein, terwijl twee leerlingen me met palmtakken frisse lucht toewaaien , maar heb ingevallen bij andere klassen, zodat die eerder naar huis konden. Raampje open, iedereen zo loom als een kanarie op sterk water, rustig muziekje aan, zo kan het dus ook relaxt zijn

's Middags wat watergevechten op de speelplaats... altijd leuk, behalve als je pauze-toezicht hebt . Máár de collega's hielden het droog. Ik denk dat ik morgen es de brandslang op ze los laat
.
pi_27381400
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:30 schreef Release het volgende:
Hè...hè... eindelijk iemand die mij wat inside information zou kunnen verschaffen.....

[..]
wat wil je weten.

Volgend jaar heet het iig EFHA, omdat inholland en hva gesplitst zijn. Ik zit volgend jaar als alles goed gaat op de hva.
Ons gebouw wordt gesloopt in december en we hebben nog geen vervanging en iedereen haat het vak EFA-breed

Maar verder is het een geweldig leuke school, maar elke opleiding heeft zijn eigen docenten (behalve efa-breed, dat deel je elk half jaar met andere studenten uit andere opleidingen, je groep wordt gesplitst en elk half jaar krijg je een andere docent.)
Mijn docenten zijn geweldig, ze zijn punctueel goed en ze luisteren. Cijfers zijn in orde en je hoeft er nooit achter aan te lopen. Met je online cijfers zijn ze langzamer.

Boeken zijn over het algemeen te koop in de boekenwinkel op school, het eten is goed te eten, maar duur en thee moet je niet uit het koffieapparaat halen, tenzij je graag thee met koffie smaak hebt.

Ik heb het naar mijn zin op de EFA en de meeste mensen die ik ken hebben nergens problemen mee. Stage krijgen is minders, het eerste jaar wordt je in een groep ingedeeld verder mag je wel aangegeven waar je stage wilt lopen, maar daar heb je je mentor voor, die fixt dat wel.


Wat voor studie wil je gaan doen?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik wil de LO Aardrijkskunde gaan doen. Ik twijfel nog tussen Utrecht (HVU) en Amsterdam....
Vandaar dat ik op zoek ben naar wat extra info. Op zo'n open dag krijg je toch alleen maar te horen wat je horen wil...
Het is trouwens nog moeilijk om mensen te vinden die dezelfde studie doen.
Zo vraag ik me o.a. af hoe de verdeling meisjes/jongens over het algemeen bij Aardrijkskunde is en of het moeilijk is een stageplaats te vinden...
  donderdag 26 mei 2005 @ 19:16:33 #11
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_27383402
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:03 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Hoi!
Ff een paar gedachten die ik zo had.
Misschien stoot ik sommigen voor het hoofd, misschien herkennen jullie het:
Bij mijn leerlingen (1e en 2e jaars ALO) bemerk ik iets opvallends.
Maandag ging het over de bouw en werking van spieren (PGO), en zodra ze woorden als 'myofybril' of 'sarcomeer' voorbij zagen komen ging een deel van de studenten die meteen uitspreken alsof ze zwaar dylectisch waren: 's-acro-meer' ofzo.
Is het woord sarcomeer dan echt zo moeilijk? Nee natuurlijk niet.

Volgens mij doen ze het expres, is het een bepaalde attitude, een soort ingebakken combinatie van onzekerheid, gemakszucht en weerstand tegen moeilijke dingen, waardoor ze alles wat ze niet direct kunnen plaatsen meteen in hun hoofd in het vakje 'moeilijk' stoppen en er vervolgens niet meer écht over na denken, en in het gunstigste geval stampen ze het nog als betekenisloze kennis in hun kop voor het tentamen.
Ik denk dat dit niet eens zozeer een kwestie van intelligentie is, als ze willen kunnen ze het makkelijk snappen maar ze willen niet, of ze denken dat ze het toch niet kunnen of iets dergelijks.
Bij een ander vak dat ik gegeven heb (biomechanica) zag ik het ook en heb ik het er eens met mijn studenten over gehad, en daar gaven ze ook al aan dat ze op de havo bij een vak als natuurkunde maar afhaakten en dan maar heel veel sommen gingen maken om op t proefwerk dat maar een beetje te kunnen reproduceren, zonder t echt te begrijpen.

Ik vind dit zo jammer om te zien, ze beperken zichzelf zó in hun ontwikkeling en ik denk ook dat deze instelling ook de oorzaak is van het mislukken van iets als PGO.

Hoe zien jullie dit?
En nog belangrijker: wat doe je eraan?
En waar zou de oorzaak liggen? Al op de basisschool, op de HAVO??? Help!
Misschien een beetje offtopic, maar ik ben wel geinteresseerd in de werking van spieren, etc. voor mijn nieuwe bijbaantje als tennisleraar. Weet je goede websites waar je een beetje basiskennis kunt doen?
  donderdag 26 mei 2005 @ 19:23:26 #12
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_27383563
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:16 schreef nickybol het volgende:

[..]

Misschien een beetje offtopic, maar ik ben wel geinteresseerd in de werking van spieren, etc. voor mijn nieuwe bijbaantje als tennisleraar. Weet je goede websites waar je een beetje basiskennis kunt doen?
Deze is wel leuk :
http://www.kennislink.nl/web/show?id=82665&showframe=content&vensterid=811&prev=82631
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:00:58 #13
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_27386376
Interessant artikel, maar misschien een beetje boven mijn niveau, voor mij zonder enige voorkennis. Zat meer te denken aan een inleiding tot spieren en gewrichten.
  donderdag 26 mei 2005 @ 22:21:45 #14
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27389191
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 17:53 schreef Release het volgende:
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:30 schreef Release het volgende:
Hè...hè... eindelijk iemand die mij wat inside information zou kunnen verschaffen.....

[..]
wat wil je weten.

Volgend jaar heet het iig EFHA, omdat inholland en hva gesplitst zijn. Ik zit volgend jaar als alles goed gaat op de hva.
Ons gebouw wordt gesloopt in december en we hebben nog geen vervanging en iedereen haat het vak EFA-breed

Maar verder is het een geweldig leuke school, maar elke opleiding heeft zijn eigen docenten (behalve efa-breed, dat deel je elk half jaar met andere studenten uit andere opleidingen, je groep wordt gesplitst en elk half jaar krijg je een andere docent.)
Mijn docenten zijn geweldig, ze zijn punctueel goed en ze luisteren. Cijfers zijn in orde en je hoeft er nooit achter aan te lopen. Met je online cijfers zijn ze langzamer.

Boeken zijn over het algemeen te koop in de boekenwinkel op school, het eten is goed te eten, maar duur en thee moet je niet uit het koffieapparaat halen, tenzij je graag thee met koffie smaak hebt.

Ik heb het naar mijn zin op de EFA en de meeste mensen die ik ken hebben nergens problemen mee. Stage krijgen is minders, het eerste jaar wordt je in een groep ingedeeld verder mag je wel aangegeven waar je stage wilt lopen, maar daar heb je je mentor voor, die fixt dat wel.


Wat voor studie wil je gaan doen?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik wil de LO Aardrijkskunde gaan doen. Ik twijfel nog tussen Utrecht (HVU) en Amsterdam....
Vandaar dat ik op zoek ben naar wat extra info. Op zo'n open dag krijg je toch alleen maar te horen wat je horen wil...
Het is trouwens nog moeilijk om mensen te vinden die dezelfde studie doen.
Zo vraag ik me o.a. af hoe de verdeling meisjes/jongens over het algemeen bij Aardrijkskunde is en of het moeilijk is een stageplaats te vinden...
Volgens mij is het redelijk 50/50

Trouwens als je aardrijkskunde gaat doen kun je voor 14 punten extra een differntatie doen binnen de mega vakken. Maatschappijleer Economie Geschiedenis en Aardrijkskunde. Ik ga volgend jaar Aardrijkskunde er waarschijnlijk bijnemen
  vrijdag 27 mei 2005 @ 16:47:27 #15
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_27411524
Ik ben er geen fan van, lesgeven met deze temperaturen. Gisteren heb ik 1 les in het park bij mijn school gegeven omdat ik even geen lokaal had. Dat doe ik dus niet meer. Kinderen werden enorm loom van de zon waardoor ik ze ipv grammatica-oefeningen maar een opstelletje heb laten schrijven over sterke vrouwen uit de Oudheid. Bovendien was ik zeiknat van het zweet en had ik pijn in mijn keel van het luide spreken door de wind.
Afrika Paprika
  vrijdag 27 mei 2005 @ 18:51:12 #16
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27414644
Met dit weer moet je ook niet extreem je best gaan doen om er nog wat van te maken. Leerlingen zijn suf, en ze nemen nu toch weinig op. Ik heb het vandaag wat rustig aan gedaan.. de mussen vallen van het dak, en dan ga ik écht geen ingewikkelde grammatica uitleggen. Hoewel ik dat het eerste uur nog wel heb gedaan, maar toen was het nog niet zo heet. 's Middags pauze toezicht, waar weer een watergevecht aan de gang was...
.
  maandag 30 mei 2005 @ 15:55:41 #17
35189 Troel
scherp en bot
pi_27484473
Misschien dat jullie het ergens zijn tegengekomen, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een "kinderversie" van de Europese Grondwet.
Mijn mentor en ik kwamen vandaag op het leuke idee om morgen een les daarover te geven en de kids woensdag te laten stemmen. Maarja, ik kan dus niets vinden
Ben je toevallig een linkje of iets dergelijks tegengekomen, graag!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 30 mei 2005 @ 18:07:27 #18
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_27488393
Verkapte TVP.

Je kunt het toch min of meer zelf in elkaar zetten? Ik vind sites zoals deze aardig objectief en vooral informatief: http://www.europese-grondwet.nl/ Daar staan de duidelijkste voor- en tegenargumenten mooi op een rijtje. Ik denk dat je 't beste zelf daar er een paar kan uitpikken (de hele lijst lijkt me ietwat overkill voor die kids) en het dan op een speelse manier kunt verwerken. Als je ondertussen wat andere sites bekijkt, ben je er ook wat zekerder van dat je een objectieve lijst hebt. Zo'n kant-en-klare-lijst heeft natuurlijk altijd het gevaar dat 't duidelijk voor of tegen kan zijn.
  maandag 30 mei 2005 @ 18:57:00 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_27489453
quote:
Op maandag 30 mei 2005 18:07 schreef BlaatschaaP het volgende:
Verkapte TVP.

Je kunt het toch min of meer zelf in elkaar zetten? Ik vind sites zoals deze aardig objectief en vooral informatief: http://www.europese-grondwet.nl/ Daar staan de duidelijkste voor- en tegenargumenten mooi op een rijtje. Ik denk dat je 't beste zelf daar er een paar kan uitpikken (de hele lijst lijkt me ietwat overkill voor die kids) en het dan op een speelse manier kunt verwerken. Als je ondertussen wat andere sites bekijkt, ben je er ook wat zekerder van dat je een objectieve lijst hebt. Zo'n kant-en-klare-lijst heeft natuurlijk altijd het gevaar dat 't duidelijk voor of tegen kan zijn.
Ik had zitten googlen maar er kwamen ZO GIGANTISCH VEEL sites op me af dat ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zag. Op de site van jijkomttochook (geloof ik) stond een rijtje met sites voor kinderen, maar ook daar niet echt de grondwet, wel het Europa zijn op zich. Ik heb daar dus maar wat van gebrouwen, en dan haal ik van de anderen een aantal standpunten, zodat ze daarover lekker kunnen discussieren!

Dank je voor de link!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 30 mei 2005 @ 19:12:43 #20
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27489814
quote:
Op maandag 30 mei 2005 18:57 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik had zitten googlen maar er kwamen ZO GIGANTISCH VEEL sites op me af dat ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zag. Op de site van jijkomttochook (geloof ik) stond een rijtje met sites voor kinderen, maar ook daar niet echt de grondwet, wel het Europa zijn op zich. Ik heb daar dus maar wat van gebrouwen, en dan haal ik van de anderen een aantal standpunten, zodat ze daarover lekker kunnen discussieren!

Dank je voor de link!
Je kunt ook even kijken in POL, zijn veel ja en nee topics met redenen enzo.
pi_27678331
Ik moet nu echt een essay schrijven over mijn visie op het geschiedenisonderwijs, maar ik heb géén zin. Ik ga maar 'es caramelsnoepjes eten denk ik, dat heb ik al zo'n twee jaar niet meer gedaan.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_27682876
Ik kreeg vandaag een mailtje van mijn (inmiddels ex-)stagebegeleider met daarin wel een heel stellig 'ik mis je niet hoor!'..
Mon 'en!
pi_27699874
Mensen nog tips om de laatste lessen te vullen, wanneer alle stof behandeld is, de puntjes al op de i zijn gezet, alle tips en trucs voor de proefwerkweek gegeven zijn, en je gewoon écht niets meer te doen hebt met die leerlingen maar nog wel 50 minuten moet volmaken? Galgje in het Latijn en Grieks ken ik zo onderhand wel, en alle lokalen met video/dvd zijn natuurlijk al ingepikt door andere leraren die het niet meer weten en dus gewoon film gaan kijken
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 15:36:07 #24
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27710819
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 09:36 schreef imago het volgende:
Mensen nog tips om de laatste lessen te vullen, wanneer alle stof behandeld is, de puntjes al op de i zijn gezet, alle tips en trucs voor de proefwerkweek gegeven zijn, en je gewoon écht niets meer te doen hebt met die leerlingen maar nog wel 50 minuten moet volmaken?
Laat je fantasie de vrije loop.
Zelf geef ik les aan VMBO dus die leerlingen zijn wat sneller tevreden (en met eenvoudiger opdrachtjes an het werk te zetten) dan gymasiasten, maar toch.

Schrijf een quiz uit.
Laat ze een uitgebreide enquête invullen waarin je ze om feedback vraagt tav jouw lessen. (handig voor volgend jaar)
Bedenk een handvol boeiende stellingen (wel/niet vakgebonden) en organiseer een discussie.
Laat ze elkaar in het Latijn interviewen.
Groepsopdracht: maak een affiche voor de première van "Elektra" in het amfitheater van Epidauros. In het Grieks en met aandacht voor de typografie.

(...)
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 16:28:11 #25
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27712769
Film kijken vind ik ook zo deprimerend. De leerlingen hebben het zelf na een tijdje ook al wel gezien ("oh meneer, bij Frans, geschiedenis, Nederlands en aardrijkskunde hebben we ook al film gehad"), en voor jou als docent is het ook saai als je een uur lang naar een of andere knal-film moet kijken. Maar ja, dan kun je ondertussen wel wat andere werkzaamheden doen natuurlijk. Zelf kijk ik niet vaak film.

Ik heb de stof ook bijna af, maar laat de leerlingen tussendoor ook al wat werkstukjes maken en zo, dus ik krijg de tijd wel om. Film kijken doe ik echt in uiterste gevallen, een zevende uur als niemand echt zin meer heeft.
.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 16:58:00 #26
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27713889
Overigens zit ik met een ander probleem: ik heb de stof nog níet af.
Beter plannen, Ringo.

Of zou het aan mijn leerlingen liggen?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 17:02:02 #27
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27714030
Hm, da's inderdaad vervelend. Dan maar wat meer huiswerk opgeven
.
pi_27715628
Ik heb 2 A4 tjes vol met (wiskundige) raadseltjes.
Verschillende moeilijkheidsgraden, dus voor elke leerling zet er wel iets leuks bij.
Morgen mijn 3 laatste lessen!!!! Daarna repetitieweek. Wat is het snel gegaan zeg!
  dinsdag 7 juni 2005 @ 18:23:21 #29
35189 Troel
scherp en bot
pi_27716310
Wij keken de laatste les altijd een film over Pompei. En ook Asterix en Obelix in het Latijn waren altijd favoriet.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 8 juni 2005 @ 08:06:41 #30
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27731482
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 17:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hm, da's inderdaad vervelend. Dan maar wat meer huiswerk opgeven
Ik ben principieel tegen huiswerk.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 8 juni 2005 @ 08:49:06 #31
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27731857
Ik heb mijn stage goed afgerond. Mijn begeleider vond dat ik van nature gezag uistraalde, het les geven ging goed en ik moest maar snel volledig voor de klas staan, dan zou ik zeker een goede docent worden.

Dat lesgeven is ook niet zo het probleem eigenlijk, dat gaat vanzelf op de een of andere manier (natuurlijk moet ik van te voren voorbereiden etc etc, maar als ik voor de klas sta luisterd 9 van de 10 keer iedereen wel. ik heb nog geen lessenreeksen gegeven, alleen aparte lessen, dus misschien wordt het nog wel een stuk lastigere )
De stof van college uit is het punt, wat een berg, maar ik ben nog in de running voor mijn p.
pi_27747653
*Meldt!

3ejaars Pabo, ben nu aan het snuffelen op mijn toekomstige lio-school. Ik ga er volgend jaar 21 weken voor de klas staan . Ik heb er zin in! .
  vrijdag 10 juni 2005 @ 07:47:46 #33
593 sjak
Juffie Bloem
pi_27795468
Ik ga woensdag mijn diploma krijgen, na twee jaar enorm hard studeren
En vanaf 1 augustus heb ik een baan als docent!
Lekker douchen!
  vrijdag 10 juni 2005 @ 12:14:42 #34
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27801426
Zo. Alle centrale examens nagekeken, incl. 2de correctie.
Zitten hier meer mensen die zich groen en geel ergeren aan collega's in den lande die jouw meest armzalige leerlingen alsnog van een moeizaam puntje willen beroven? En daar zelfs goede argumenten tegenover hebben staan?

Overigens ziet het ernaar uit dat ik tóch alles, op de laatste nipper, rond krijg met mijn klassen. Mijn gebrek aan planzucht wordt gecompenseerd door een sterk ontwikkeld improvisatietalent.

Bijna vakantie!!

edit: bovendien mag ik volgend jaar mijn lesboeken verhuizen van de Haagse binnenstad naar de Scheveningse duinen dus ik duik tevreden de zomer in.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 10 juni 2005 @ 19:54:32 #35
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27815432
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 07:47 schreef sjak het volgende:
Ik ga woensdag mijn diploma krijgen, na twee jaar enorm hard studeren
En vanaf 1 augustus heb ik een baan als docent!
Proficiat!
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 12:14 schreef Ringo het volgende:
Zo. Alle centrale examens nagekeken, incl. 2de correctie.
Zitten hier meer mensen die zich groen en geel ergeren aan collega's in den lande die jouw meest armzalige leerlingen alsnog van een moeizaam puntje willen beroven? En daar zelfs goede argumenten tegenover hebben staan?
Nou, ik heb zelf een rammel tweede correcties gehad, en het verbaast me soms wat ik voor fouten zie goedgerekend. Of andersom, goeie dingen die fout zijn gerekend. Vanmiddag belde een tweede corrector, die wilde me persé spreken. Ik uit de les gehaald -> "Meneer, ik wilde u even zeggen dat ik niks heb kunnen vinden. Goed werk". Dat had ze me net zo goed op een briefje kunnen schrijven.. Maja... Blij dat dat gedoe weer achter de rug is.
.
pi_27842779
Leuk topic zo, ik zit nog altijd te wikken en te wegen of ik nou wel of niet na m'n bachelor Engels de lerarenopleiding/master wil gaan doen. Zoveel mensen om me heen die roepen "Het onderwijs in! Ben je gek!". Of zelfs "Jij kan toch wel beter". Waardoor ik natuurlijk wel ga twijfelen, maar goed, eerst m'n bachelor maar eens afmaken - dat is nog een jaar.

Maar wat ik wil vragen is dit: zouden jullie het afraden om je master Engels te combineren met de lerarenopleiding? Ik zou namelijk graag na m'n bachelor in Groningen verdergaan in Amsterdam of Utrecht, en bij beide universiteiten is dus de mogelijkheid om de master Engels te combineren met de lerarenopleiding.

Ik heb eigenlijk geen idee of dit haalbaar is, of het bergen werk zijn of dat het prima te doen is.. dus bij deze Iemand een idee?

Dit bedoel ik dus:
Na het behalen van je WO-Bachelor combineer je de vakinhoudelijke WO-Master met de beroepsopleiding tot eerstegraads leraar en rond je in twee jaar voltijd of vier jaar deeltijd zowel je Master in het vak (vakinhoud) als de Master lerarenopleiding (beroepsvoorbereiding) af.


[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2005 21:17:15 ]
pi_27843041
Van harte, Silmarwen en sjak!

Wb examencorrectie: het is inderdaad verbijsterend hoeveel dingen de 'eerste correctoren' goedrekenen in de hoop dat de tweede corrector het niet ziet. Op zich mooi dat ze zo'n hart voor hun leerlingen hebben, en bij twijfelgevallen snap ik dat je niet bij voorbaat je eigen leerling gaat benadelen, maar je gaat wel ver als je: -dingen die gewoon echt fout zijn en waarvan in het correctiemodel expliciet staat vermeld dat ze fout zijn toch goedrekent en als je zelfs: - twee scorepunten toekent voor vragen waarvoor de maximale score 1 punt is
(Overigens was het bij dat laatste voorbeeld waarschijnlijk geen kwestie van 'de eigen leerlingen proberen te bevoordelen: hij had ook regelmatig dingen foutgerekend die overduidelijk goed waren, en was over de gehele linie inconsequent, wat mijn collega de opmerking ontlokte dat deze persoon waarschijnlijk in stomdronken toestand zijn examens had nagekeken)
  maandag 13 juni 2005 @ 09:54:54 #38
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27878249
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 20:55 schreef Razztwizzle het volgende:
Maar wat ik wil vragen is dit: zouden jullie het afraden om je master Engels te combineren met de lerarenopleiding? Ik zou namelijk graag na m'n bachelor in Groningen verdergaan in Amsterdam of Utrecht, en bij beide universiteiten is dus de mogelijkheid om de master Engels te combineren met de lerarenopleiding.

Ik heb eigenlijk geen idee of dit haalbaar is, of het bergen werk zijn of dat het prima te doen is.. dus bij deze Iemand een idee?
Maar dat is toch gewoon het reguliere traject voor docenten in opleiding?

Hoe snel je het wilt/kan doen, hangt af van je eigen talent en doorzettingsvermogen. Reken voor het gemak een extra jaar (dus 2 jaar Masterprogramma en 1 jaar lerarenopleiding), omdat je stage moet lopen op een school en die werkzaamheden combineren zich niet zo goed met het schrijven van een scriptie.
quote:
Dit bedoel ik dus:
Na het behalen van je WO-Bachelor combineer je de vakinhoudelijke WO-Master met de beroepsopleiding tot eerstegraads leraar en rond je in twee jaar voltijd of vier jaar deeltijd zowel je Master in het vak (vakinhoud) als de Master lerarenopleiding (beroepsvoorbereiding) af.
Dat bedoel je dus.
Reken erop dat het lerarentraject je extra tijd kost.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_27903801
Soms kun je je collega's wel wurgen hè

Proefwerkweek, dus veel na te kijken. Hoef alleen vrijdag te surveilleren, terwijl mijn leerlingen vandaag hun proefwerken hadden. Had gelukkig een collega zo ver gekregen om de gemaakte proefwerken hier even af te geven en wilde vanmiddag gaan nakijken. Blijkt er geen nakijkmodel bij te zitten! De collega die dat zou moeten verzorgen gebeld, zegt ie "ja dat heb ik vanmiddag in je postvak gelegd" Kan ik dus mooi morgen een uur heen en een uur terug reizen om dat ene flutpapiertje op te halen. *grom*

Oh en ik ben gevraagd om volgend jaar mentor te worden. Iemand daar ervaring mee?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  maandag 13 juni 2005 @ 23:23:58 #40
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_27905239
Misschien kun je in kortere tijd zelf een antwoordmodel in elkaar zetten?
pi_27909708
Verschillende klassen hebben hetzelfde proefwerk gemaakt en dat moet dus ook op dezelfde manier bij iedereen nagekeken worden.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 09:14:24 #42
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27909750
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:52 schreef imago het volgende:
Oh en ik ben gevraagd om volgend jaar mentor te worden. Iemand daar ervaring mee?
Jazeker. Al zo'n twee maanden nadat ik als docent was begonnen (zonder lesbevoegdheid of enige ervaring) werd ik, bij gebrek aan, tot mentor gebombardeerd van een tweede klas VMBO. Sindsdien ben ik altijd mentor geweest, van afwisselend een derde en een vierde klas. Zoals, overigens, bijna alle collega's op de school waar ik werk. Alleen de ouderen-met-privileges mogen deze taak aan zich voorbij laten gaan.

Het kan een tamelijk zware taak zijn; hangt er ook vanaf hoe jouw schoolleiding met het begrip mentoraat omgaat. Gooien ze simpelweg een complex takenpakket op je bord of wordt je begeleid en geadviseerd? Wat zijn eigenlijk je precieze taken als mentor?
Bij ons op school, bijv., word je als mentor hoofdverantwoordelijk gesteld voor het verzuim in jouw klas, niet alleen op papier, maar je wordt ook geacht de gehele verzuimadministratie bij te houden. Dat kan in de papieren lopen en geeft een hoop stress.
Het niveau en jaar speelt ook een rol. Klas 2 VMBO is lastiger, want hulpvragender, dan 6 VWO, die hun eigen weg wel weten te vinden.

Maar ach, wat dan ook: it doesn't kill you. 'Gevraagd' worden voor een 'verantwoordelijke taak' is altijd stoer dus zeg maar gewoon JA: is je baas ook weer blij.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_27909827
Ja ze wilden me al eerder strikken, maar toen heb ik geweigerd omdat ik zelf nog nauwelijks wist wie wie was in de school en hoe alles werkt, dus ik had niet het idee dat ik er toen al "klaar" voor was.

Ik zie vooral op tegen de lastige ouders eigenlijk
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 10:09:33 #44
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27910924
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 09:18 schreef imago het volgende:
Ik zie vooral op tegen de lastige ouders eigenlijk
Ik werk op een 100% gekleurde school waar ouders nog beschaafd & fatsoenlijk & meegaand zijn.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_27911018
Ik werk op een witte kakschool waar leerlingen dreigen dat ze het advocatenteam van hun papa op je af gaan sturen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 10:15:54 #46
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27911045
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 10:14 schreef imago het volgende:
Ik werk op een witte kakschool waar leerlingen dreigen dat ze het advocatenteam van hun papa op je af gaan sturen
Rijk blank tuig.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_27918958
Ik zoek een duale stageplaats voor komend jaar in Rotterdam, het liefst een gekleurde school. Ik zit dan in het 3e jaar van de lero Engels. Ik zou een vacature van ongeveer 9 uur (iets meer of minder mag, het is voor 3 dagen in de week) in kunnen vullen. Als iemand iets weet, graag! Ik heb al 2 jaar duaal ervaring op MBO-scholen, dus ik weet hoe het is om voor een klas te staan.
;)
  dinsdag 14 juni 2005 @ 22:59:31 #48
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27934939
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:52 schreef imago het volgende:
Ik ben gevraagd om volgend jaar mentor te worden. Iemand daar ervaring mee?
Ik ben nu ruim 3 jaar mentor. Eerst van een brugklas vmbo, toen met de klas mee gegaan naar de 2e, en nu weer brugklas vmbo. Volgend jaar ga ik weer met de klas mee naar leerjaar 2. Dat vind ik een stuk fijner, want zo krijg je écht een goeie band met de klas. Veel van de leerlingen waarvan ik twee jaar lang mentor was, komen nu nog steeds naar me toe met vragen en/of problemen. Wat wij ook doen is in de brugklas op huisbezoek gaan. De mentor gaat dus bij alle leerlingen van zijn klas thuis op bezoek. En ik kan je zeggen: het kost even wat tijd, maar je krijgt er een hoop voor terug. Ook de band met de ouders is meteen een stuk beter, want je bent bij ze thuis geweest en je begint een stuk positiever - want in het begin van het jaar is meestal nog niet veel aan de hand.

Ik vind het heel leuk om mentor te zijn. Het heeft natuurlijk wat consequenties, zoals die administratieve rompslomp, zoals dossiers bijhouden en punten verzamelen etc, maar er zitten veel leuke dingen bij. En daar doe je het voor.
.
pi_27958915
Er is bij ons momenteel een discussie gaande over de begeleiding bij reizen. We hebben de stelregel: 1 docent per 15 leerlingen. Maar we hebben een paar reizen met kleine groepen en de docenten die die reizen begeleiden zeggen (terecht, imo) dat het niet verantwoord is om maar twee volwassenen mee te sturen: als 1 van de twee een voedselvergiftiging oploopt oid draagt de ander in zijn eentje de verantwoordelijkheid voor het in leven houden en niet vermist of gewond laten raken van 20 a 25 leerlingen, en als de begeleiders wel allebei gezond blijven, maar er gebeurt iets met een leerling waardoor 1 docent bij hem/haar in het ziekenhuis moet blijven oid, heb je hetzelfde probleem. We hebben het hier over reizen naar het buitenland, er kan dus niet zomaar snel iemand anders komen om bij te springen.

Op mijn vorige school gingen met de Romereis (42 leerlingen) zes volwassenen mee, en sowieso was daar de stelregel: 'tenminste 1 docent per 10 leerlingen'.

Hoe is dat bij jullie? Ik snap bij ons wel dat de schoolleiding de lesuitval zoveel mogelijk wil beperken, en dat het sowieso voor een school die vrij veel reizen en werkweken organiseert lastig is om genoeg begeleiders te vinden (veel docenten willen niet mee op meerdaagse excursies, omdat dat lastig te combineren is met hun verplichtingen in een andere baan of in hun gezin). En ik snap ook dat je bij leerlingen die een jaar of vijftien, zestien zijn minder intensieve begeleiding nodig hebt dan bij brugklassers (die gaan bij ons dus ook niet naar het buitenland). Maar toch. Er zal maar eens een keer wat misgaan, ik gok dat er dan door ouders wel 'kamervragen' gesteld gaan worden......zijn de begeleidersaantallen bij ons erg mager, of was het op mijn vorige school gewoon erg riant?
  woensdag 15 juni 2005 @ 18:13:19 #50
35189 Troel
scherp en bot
pi_27958990
Bij ons op werkweek in havo4/vwo 5 waren er drie docenten per bus.
ALs je naar Rome ging was dat meer, want Rome was toch even andere koek. (Dat waren 4 of 5 mensen op 1 bus)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_27959176
En een bus is 50 leerlingen?

Bij ons is dus het probleem dat we een paar erg kleine groepen hebben (tussen de 15 en 25 man). Op zich zou je zeggen dat 2 begeleiders dan prima is, maar je krijgt een probleem als 1 van die begeleiders door ziekte van hemzelf of leerling niet meer de groep kan begeleiden. Vandaar dat het gisteren ging over "tenminste drie volwassenen".
Maar het klinkt ook wel weer redelijk belachelijk om drie docenten mee te sturen met 15 leerlingen, dat snap ik ook wel weer.
  woensdag 15 juni 2005 @ 18:21:59 #52
35189 Troel
scherp en bot
pi_27959234
Bij ons was dat ongeveer 50 jaar, zeker niet meer.

Tja, ik snap eigenlijk wel dat twee dan weinig is, maar drie is wat veel. Is de buschauffeur niet ook begeleider? Dan heb je er al drie
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 15 juni 2005 @ 18:28:17 #53
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_27959363
Bij ons op school is 1 leraar per 10 leerlingen de regel. Bij de romereis (met 64) leerlingen gingen er 7 docenten mee, bij de barcelonareis (met 42) leerlingen gingen er 4 docenten mee. Dit gaat dan wel om 4 en 5VWO. Om heel eerlijk te zijn vind ik 1 op 10 ook wel een goede regel. Zoals jij al zegt is het bij een groep van 30 (bijvoorbeeld) al vreselijk gevaarlijk als er een leraar uitvalt waardoor er nog maar één overblijft. Ja. Nee. Doe mij maar 1 op 10.
  woensdag 15 juni 2005 @ 22:01:45 #54
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_27966208
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 18:28 schreef BlaatschaaP het volgende:
Bij ons op school is 1 leraar per 10 leerlingen de regel. Bij de romereis (met 64) leerlingen gingen er 7 docenten mee, bij de barcelonareis (met 42) leerlingen gingen er 4 docenten mee. Dit gaat dan wel om 4 en 5VWO. Om heel eerlijk te zijn vind ik 1 op 10 ook wel een goede regel. Zoals jij al zegt is het bij een groep van 30 (bijvoorbeeld) al vreselijk gevaarlijk als er een leraar uitvalt waardoor er nog maar één overblijft. Ja. Nee. Doe mij maar 1 op 10.
1 op 10 lijkt me meer een getal voor de brugklas. Als je het over 4,5 vwo hebt dan heb je het toch al over zeer zelfstandige kinderen die heus zichzelf wel kunnen redden als er een docent uitvalt.
  woensdag 15 juni 2005 @ 22:14:59 #55
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_27966752
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 22:01 schreef nickybol het volgende:

[..]

1 op 10 lijkt me meer een getal voor de brugklas. Als je het over 4,5 vwo hebt dan heb je het toch al over zeer zelfstandige kinderen die heus zichzelf wel kunnen redden als er een docent uitvalt.
Het gaat niet eens zo zeer om zelf redden als wel de nodige verantwoordelijkheid. In Rome en Barcelona wordt en werd de groep altijd opgesplitst in 4/5 groepjes. Dan heb je gewoon per groepje minstens één leraar nodig. Je loopt door een onbekende stad en dat moet je als 16 of 17-jarige niet doen zonder begeleider. Als er dan een leraar uitvalt, worden de groepen toch al snel te groot. 15 jongeren die met één leraar door een onbekende stad lopen is vrij gevaarlijk. Vind ik dan.
  woensdag 15 juni 2005 @ 23:04:51 #56
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_27968555
Ff denken.... toen wij in de 5e naar Praag gingen, gingen er op..... 50 ll 4 docenten mee... maar we mochten ook wel eens los lopen door de big bad city Praag
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  donderdag 16 juni 2005 @ 07:43:37 #57
35189 Troel
scherp en bot
pi_27973119
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 23:04 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ff denken.... toen wij in de 5e naar Praag gingen, gingen er op..... 50 ll 4 docenten mee... maar we mochten ook wel eens los lopen door de big bad city Praag
Praag is wel van een ander kaliber dan Rome
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 18 juni 2005 @ 21:07:19 #58
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28050994
Als je het bij de Europese steden houdt is het toch niet erg gevaarlijk om daar als leerling zonder begeleiding rond te lopen? Er zijn natuurlijk altijd buurten waar je beter niet kunt komen en dingen waar je op moet letten, maar dat kun je natuurlijk vooraf uitleggen.
  zaterdag 18 juni 2005 @ 21:17:48 #59
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_28051234
En tegenwoordig bestaat er toch zoiets als het mobieltje?
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  zondag 19 juni 2005 @ 14:05:30 #60
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_28062728
Als wij met 2 vmbo naar Londen gaan, hebben de leerlingen een middag vrij. Kunnen ze vrij door Londen reizen. Enige voorwaarde is dat ze minstens met z'n 3'en gaan. Ik heb het telefoonnummer van de leerlingen, zij hebben mijn nummer. Af en toe verdwaalt er es een groepje ("Waar zijn jullie?" "Ja, bij dat postkantoor" )... maar er is in die 25 jaar dat die reis plaatsvindt, weinig fout gegaan.
.
  zondag 19 juni 2005 @ 14:09:39 #61
35189 Troel
scherp en bot
pi_28062805
Wij moesten in Londen ook met minimaal drie personen op onze vrije middag. Ik heb lekker de hele middag in mijn eentje gestruind!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_28063052
Gezellig .
pi_28063056
Oh, het ging me ook niet om het 'op een vrije middag door een stad lopen', dat kan inderdaad prima in groepjes van 3 leerlingen. Het ging er mij om hoe je het wilt gaan doen als er 1 begeleider is uitgeschakeld door ziekte of doordat ie met een leerling in ziekenhuis/politiebureau zit, en de ander moet met de groep op pad, onze reis heeft nogal wat 'sportieve elementen', maar om nou met maar 1 begeleider een berg te gaan beklimmen e.d.....tuurlijk als ze allemaal keurig bij de groep blijven en geen enkels verzwikken enz. geen probleem, maar als er wel zoiets gebeurt ben je nergens meer.
Zo ook als je met de groep in de stad bezig bent, een museum in met maar 1 begeleider e.d....en alle kleine dingetjes: je moet als begeleider zo vaak even met 1 leerling iets regelen omdat ie er zelf niet uitkomt bij de apotheek of hij is iets verloren etc etc en dan heb je dus niet dat 1 begeleider even met die leerling op pad kan en de ander bij de groep in het museum blijft of alvast aan de wandeling begint, want er is geen ander. En voor een middagje oid is dat geen probleem, dat 'vliegende keep zijn' trek je echt wel eventjes, maar als je collega enkele dagen uitgeschakeld is....

Op zich is het allemaal geen probleem als je vertrouwt op de zelfredzaamheid van leerlingen, maar wij hebben nogal mondige ouders en een nogal actieve oudervereniging die vermoedelijk vrij snel gaan roepen dat de school een onaanvaardbaar risico heeft genomen (is nu nog niet voorgekomen omdat er nog op geen enkele reis erge dingen zijn gebeurd, maar er zijn wel wat kleine dingetjes gebeurd en ze beginnen al wel wat te grommen). Vandaar dat ik even wilde polsen of jullie ook vinden dat niet meer dan twee begeleiders meenemen een onaanvaardbaar risico is, of dat de oudervereniging gewoon overdrijft en moet begrijpen dat je nooit alles kunt indekken.
  zondag 19 juni 2005 @ 15:09:21 #64
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28063953
Enkele voorbeelden die je noemt, zoals als een leerling zijn enkel verzwikt etc. kunnen behulpzame medeleerlingen daar niet bij helpen?
pi_28064942
Als je naar het ziekenhuis, de politie of weet ik veel wat moet lijkt het me toch prettig als er een volwassene bij is. En wat denk je dat de ouders ervan zullen vinden als ze horen dat hun kind met een andere 16-jarige aan de andere kant van de stad naar het ziekenhuis moest?
  zondag 19 juni 2005 @ 21:29:16 #66
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28072367
Dan leren ze pas verantwoordelijkheid te nemen. Dat kunnen belangrijke levenslessen zijn.
pi_28072649
quote:
Op zondag 19 juni 2005 21:29 schreef nickybol het volgende:
Dan leren ze pas verantwoordelijkheid te nemen. Dat kunnen belangrijke levenslessen zijn.
Ja, vertel jij dat aan de Ouderraad?
pi_28072971
Ja sorry hoor, die leerlingen kunnen een hoop zelf, maar je bent wel als leraar wel verantwoordelijk voor ze. Misschien ben ik een overbezorgde muts, maar in sommige gevallen wil ik mijn leerlingen gewoon niet alleen laten. Het zijn nog steeds kinderen op een schoolreisje, die soms gewoon niet nadenken bij wat ze doen.

En dan ligt er opeens eentje met een alcoholvergiftiging op straat waar je mee naar het ziekenhuis moet en die vervolgens opgenomen moet worden. Of er wordt weer eens een paspoort gestolen waarvoor je naar het consulaat moet. Dat zijn zaken die je niet aan een groepje leerlingen over kunt laten. Voor behandeling in het ziekenhuis van een minderjarge is vaak toestemming van de ouders nodig, en als die er niet zijn van een soort vervangend voogd: de leraar dus. Aangifte doen van diefstal? Geen agent die naar een paar 16-jarige buitenlandertjes luistert hoor, dan moet je toch als leraar mee voor ze serieus genomen worden. Naar het consulaat moet ook een volwassene mee. Ga zo maar door.

Als er iets met een leerling gebeurt ben je dus 1 leraar kwijt die dat op moet lossen. Dat kun (en mag! - vind ik) je niet aan de leerlingen zelf overlaten. En bij een groep van meer dan 15 leerlingen vind ik dat er dan vervolgens nog 2 leraren over moeten zijn om bij de groep te blijven. Als ze braaf in hun hotel zitten waar weinig fout kan gaan is er niet zoveel aan de hand. Maar midden in de stad raak je met slechts 1 leider zo leerlingen kwijt en je kunt de groep niet in de hand houden. Ikzelf zou in ieder geval niet graag die verantwoordelijkheid dragen op dat moment.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_28073010
(Ik bedoel, als de nood aan de man is móét je natuurlijk wel, en dan kun je best een beroep doen op het verantwoordelijkheidsgevoel van de leerlingen. Maar ik vind dat je zo'n situatie zoveel mogelijk moet voorkomen door voldoende leraren mee te hebben.)
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zondag 19 juni 2005 @ 22:12:27 #70
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28074082
Ik zie jullie punten wel en ik denk ook wel dat jullie gedeeltelijk gelijk hebben. Maar als ik dan sommigen zie praten over een 5vwo klas, die reizen over 2 jaar zelfstandig backpackend door Australië.... ik snap best dat het een veilig gevoel is als je meerdere leraren meehebt. Je denkt misschien van je leerlingen dat het nog kindjes zijn en dat ze zich onvolwassen gedragen, maar als ze in een situatie komen waar ze moeten laten zien dat ze ook verantwoordelijk kunnen dragen, zullen ze die verantwoordelijkheid ook dragen. Soms moet je je kinderen ook die verantwoordelijkheid geven, ze het gevoel geven dat ze ook iets kunnen, en dat ze ook van waarde kunnen zijn voor een groep. Maargoed ik ben het met je eens dat 1 leraar met een groep meesturen natuurlijk ook gekkenwer is.

p.s. ouderraden moet je niet te serieus nemen
pi_28074271
quote:
Op zondag 19 juni 2005 22:12 schreef nickybol het volgende:
Ik zie jullie punten wel en ik denk ook wel dat jullie gedeeltelijk gelijk hebben. Maar als ik dan sommigen zie praten over een 5vwo klas, die reizen over 2 jaar zelfstandig backpackend door Australië....
Dat klopt, maar dan hebben de ouders niemand aan wie ze de schuld kunnen geven als er iets misgaat Het is krom, maar zo weet ook ieder weldenkend mens dat het gros van de vijftien/zestienjarigen zichzelf in het weekend helemaal klemzuipt, maar als er dan tijdens een excursie wat wijn ter tafel komt en een paar leerlingen raken licht aangeschoten krijgt de school woedende klachten over alcoholmisbruik. Want dan is er begeleiding bij en had het dus niet mogen gebeuren, op een gewone zaterdag is er geen begeleiding bij en dan heeft de leerling dus zelf de verantwoordelijkheid.
  woensdag 22 juni 2005 @ 22:23:01 #72
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_28146953
Net de diploma-uitreiking gehad. De leerlingen die nu hun diploma kregen, heb ik vier jaar geleden in de brugklas gehad. Ik zat er met een heel vreemd gevoel. Wanneer bepaalde leerlingen hun diploma kregen, schoten meteen weer gebeurtenissen uit het verleden door mijn hoofd. Leuke momenten, minder leuke momenten, die vier jaar flitsten langs. Met sommige leerlingen heb ik een goede band gekregen, en dat zal ook nog wel zo blijven. Je bent blij voor de leerlingen, maar ik zat daar met een gevoel van: 'wat jammer, wat ontzéttend jammer dat ze weg gaan".
.
pi_28149782
Helaas is dat 1 ding wat altijd zal blijven in het onderwijs, de leerlingen zie je maar een paar jaar.
Overigens heb ik ook afscheid genomen van mijn leerlingen en de hele school. Heb zelfs nog een fles wijn gekregen van 2 leerlingen. Vond ik echt superleuk.
Ik ga naar een andere school. Ik ben echt heel blij dat ik wat anders heb!
  donderdag 23 juni 2005 @ 09:31:24 #74
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_28154495
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 23:45 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Helaas is dat 1 ding wat altijd zal blijven in het onderwijs, de leerlingen zie je maar een paar jaar.
Overigens heb ik ook afscheid genomen van mijn leerlingen en de hele school. Heb zelfs nog een fles wijn gekregen van 2 leerlingen. Vond ik echt superleuk.
Ik ga naar een andere school. Ik ben echt heel blij dat ik wat anders heb!
Het is idd leuk hoe leerlingen reageren op je vertrek. Op mijn huidige school (een athenaeum met Latijn) wordt voor het komende schooljaar zodanig gesneden in het aantal uren Latijn dat ik nog maar 1 a 2 klassen kon lesgeven. Daarom ga ik volgend jaar naar een 'echt' gymnasium waar ik zowel Grieks als Latijn ga geven in onder- en bovenbouw. Een beter alternatief dus.

Toen ik het gisteren aan mijn leerlingen vertelde werd een aantal gewoon echt boos en pissig, o.m. omdat ze Latijn voor het volgende jaar hadden gekozen vanwege mijn persoontje. Erg vleiend
Afrika Paprika
pi_28155747
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 23:45 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Ik ga naar een andere school. Ik ben echt heel blij dat ik wat anders heb!
Waarom ga je van school veranderen?

En het is leuk hè, om te horen dat ze je waarderen. Al hoor je het natuurlijk niet als ze achter je rug om aan iedereen verkondigen wat een hekel ze aan je hebben Maar wat doen jullie als je van leerlingen hoort wat er mis gaat bij een collega? Natuurlijk overdrijven leerlingen vaak, maar soms weet je gewoon dat ze een punt hebben.

Ik weet natuurlijk niet of ze bij anderen over mij klagen, maar ik hoor zelf over een aantal collega's toch wel vaak gemor. En ik weet niet zo goed wat ik met die informatie moet.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 23 juni 2005 @ 15:38:01 #76
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_28164794
Ik heb het ook gehad bij een klas. Die klas had een hele hoop nieuwe docenten gekregen en daar werd ook over geklaagd tegen mij. Alhoewel ik niet hun mentor was, vertrouwde deze klas mij en een andere collega veel toe. Ik heb er voor gewaakt om daar zelf geen uitspraken over te doen. Ik liet ze dan wel "uitrazen", hun verhaal doen, maar probeerde me zelf altijd zoveel mogelijk afzijdig te houden. Als het beledigend werd wees ik ze uiteraard er op dat dát niet de bedoeling was. Sommige klachten waren dan ook terecht, maar ja, eerstejaars docenten proberen nogal eens met krampachtige middelen het hoofd boven water te houden.
.
  donderdag 23 juni 2005 @ 19:32:07 #77
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_28171121
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 10:28 schreef imago het volgende:

[..]

Ik weet natuurlijk niet of ze bij anderen over mij klagen, maar ik hoor zelf over een aantal collega's toch wel vaak gemor. En ik weet niet zo goed wat ik met die informatie moet.
Niets. Iedereen geeft zijn/haar eigen lessen. Ik zou het zelf ook heel vervelend vinden als collega's zich met mijn lessen gingen bemoeien na klachten van leerlingen.
Afrika Paprika
pi_28178409
Ik doe er ook niets mee als leerlingen bij mij over een collega klagen. Ik hoor het aan, maar doe zelf geen uitspraken erover. Soms vragen ze heel direct: "wat vindt u nou van meneer X" en dan antwoord ik altijd dat dat er niet toe doet en dat ik ook geen idee heb hoe iemand in de klas is, dat kan nl hemelsbreed verschillen met hoe hij in de personeelskamer is.
Als je mentor bent van een klas kan ik me voorstellen dat je er wel wat mee moet doen als er echt heel veel klachten zijn....maar dan nog kun je er m.i. niet zelf mee gaan rommelen en kun je het beter overlaten aan de coordinator, die heeft dat als taak, jij bent zelf een collega op gelijke hoogte, da's heel anders.
pi_28178683
Insidersgrapje voor imago en LuQas: twee creatieve tweedeklassers van me blijken al een tijdje Fokke & Sukke-achtige stripjes te maken met in de hoofdrol twee eenden genaamd Esse & Posse.
Ik vind het een prachtvondst!
pi_28178962
Ik vind het moeilijk hoor. Je kunt natuurlijk geen stappen ondernemen, dat zou ik ook niet willen. Ik denk ook altijd "wie ben ik dat ik denk dat ik het beter doe". Maar ik vind het ook enorm zonde als leerlingen hun interesse in een vak verliezen omdat ze er niet goed les in krijgen.

En dan gaat het er niet om dat ze een vak niet léúk vinden vanwege een bepaalde leraar, dat vind ik een slap excuus. Maar soms gebeurt het ook dat leerlingen compleet de draad kwijtraken en het vak gewoon niet meer snappen omdat er slecht wordt uitgelegd. Qua rust en orde in de les hebben de leerlingen zelf natuurlijk ook hun verantwoordelijkheid, maar sommige leraren lijken gewoon niet in staat om hun kennis van het vak ook begrijpelijk aan 15-jarigen over te brengen.

Een voorbeeld: Ik heb dit jaar een derde klas Grieks overgenomen van een collega. Na dit jaar mogen ze kiezen of ze Latijn of Grieks laten vallen. Nu kwam twee weken geleden een jongen naar me toe dat hij in eerste instantie alleen Latijn had gekozen, maar nu wilde hij op de valreep toch Grieks erbij want hij begreep het vak eindelijk weer en had er daarom weer lol in! Nu vertel ik dit niet om mezelf op de borst te kloppen ofzo, maar alleen om te laten zien hoe zonde het kan zijn als een leerling een vak wil laten vallen omdat hij er gewoon niet goed les in heeft gehad.

Nou goed, dit soort dingen zijn natuurlijk onvermijdelijk, maar soms is het gewoon jammer.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  vrijdag 24 juni 2005 @ 12:50:26 #81
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_28190977
Soms peil ik bij de leerlingen wel eens hoe een bepaalde collega 'ervoor staat'. Altijd leuk om hun antwoorden te horen; kinderen zijn zoveel oprechter dan de meeste volwassenen.
De informatie die je krijgt, moet je, vind ik, niet gebruiken tenzij ter verbetering van je eigen functioneren.

Expliciete klachten van leerlingen over collega's moet je wél serieus nemen. Als je vindt dat er reden voor is, kan je de kwestie best bespreekbaar maken, maar doe dat objectief, in de zin dat je jezelf opstelt als doorgeefluik van informatie naar de desbetreffende collega toe. Oordeel nooit zelf op basis van verhalen of geruchten die onder leerlingen rondzingen.
Heel belangrijk: val NOOIT een collega af voordat de kwestie geheel en al besproken is, op tafel ligt. Een docentencorps dat als los zand aan mekaar hangt, is een gewillige prooi voor leerlingen die kwaad willen. (en die zijn 'r)
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_28193123
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 12:50 schreef Ringo het volgende:
Heel belangrijk: val NOOIT een collega af voordat de kwestie geheel en al besproken is, op tafel ligt. Een docentencorps dat als los zand aan mekaar hangt, is een gewillige prooi voor leerlingen die kwaad willen. (en die zijn 'r)
Ja idd, wij hebben een collega die erg zijn best doet om de popi leraar te zijn bij zijn leerlingen en toen er klachten kwamen van collega's over zijn klas (werd veel te druk, trokken zich niets aan van de basic omgangsvormen, etc.) zou hij het er wel eens met zijn klas over hebben. Vervolgens heeft hij tegenover die leerlingen alleen maar opgesomd wat de betreffende collega's allemaal fout deden, dat die het volledig verkeerd aanpakten en dat het dus logisch was dat zij zich als klas zo gingen gedragen, kortom leerlingen werden totaal niet aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid, de klas werd bij die collega's NOG moeilijker hanteerbaar, en hij kon als mentor bij die kinderen al helemaal niet meer stuk.
(Dit kun je denk ik ook alleen maar als eerste- of tweedeklasmentor flikken, oudere leerlingen prikken er doorheen)

De meeste leraren gaan hier gelukkig een stuk beter mee om: luisteren naar de klachten van leerlingen, een gesprek met ze aangaan waarin wordt gekeken naar de verantwoordelijkheid van zowel leraar als leerling, en als je er als mentor echt van overtuigd bent dat het probleem hoofdzakelijk bij de leraar ligt, kun je die leraar erop aanspreken of dat door de coordinator laten doen.
  vrijdag 24 juni 2005 @ 13:54:32 #83
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_28193396
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 23:23 schreef thaleia het volgende:
Insidersgrapje voor imago en LuQas: twee creatieve tweedeklassers van me blijken al een tijdje Fokke & Sukke-achtige stripjes te maken met in de hoofdrol twee eenden genaamd Esse & Posse.
Ik vind het een prachtvondst!
Hier had ik overheen gelezen.
Afrika Paprika
  vrijdag 24 juni 2005 @ 17:35:32 #84
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_28199515
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 13:46 schreef thaleia het volgende:
Wij hebben een collega die erg zijn best doet om de popi leraar te zijn bij zijn leerlingen en toen er klachten kwamen van collega's over zijn klas (werd veel te druk, trokken zich niets aan van de basic omgangsvormen, etc.) zou hij het er wel eens met zijn klas over hebben.
Oooh dat soort lui kan ik levend villen
Alleen maar bezig zijn met zichzelf en hun imago, mijn god wat heb ik een hekel aan dat soort lui. Maar wat hierboven gezegd werd over het plezier in een vak verliezen komt me ook erg bekend voor, helaas. Aan het einde van elk schooljaar laat ik mijn leerlingen een evaluatie invullen, over mij en mijn lessen. Een groot aantal leerlingen schreef: "Nu vind ik het vak tenminste weer leuk", "U zorgt er voor dat we weer plezier in het vak kregen", etc. Toen ik dat las had ik zelf even iets van: Soms snap ik echt niet hoe leraren hun eigen vak zo saai kunnen maken. Maar ja..
.
pi_28254938
Ik heb vanmiddag (op een terrasje ) werkstukken van de bovenbouwers gelezen & beoordeeld....

Ik vind het heerlijk dat ik leerlingen heb met talent en het is een genot om hun werkstukken te lezen. Sommige leerlingen snappen precies waar het om draait, komen met een goed onderbouwd verhaal, helder gestructureerd & geformuleerd, af en toe een vleugje humor er tussendoor en een persoonlijke noot, kortom: een waar genot om te lezen. De leerlingen met dit talent kost het ook vrij weinig moeite om zo'n verhaal op papier te zetten.

Maar ik heb ook leerlingen die ik zo hard zou gunnen dat ze wat meer talent hadden! Er zijn er een paar, die hebben er zo hard aan gewerkt, veel harder dan de anderen, er enorm veel werk in gestoken, veel aandacht besteed aan de vormgeving (wellicht hebben ze na al die jaren ook zelf wel door dat ze het niet van de inhoud moeten hebben )....komen met een heel dik werkstuk, waar de talentvolle leerlingen volstaan met een kort & bondig en soms helemaal niet zo mooi vormgegeven verhaal......maar mijn god, het gaat allemaal nergens over, er zit geen structuur in, ze maken niet duidelijk wat hun aanpak is en verantwoorden die al helemaal niet, het lijkt erop dat ze geen idee hadden waar ze mee bezig waren (dit ondanks nogal wat begeleidingsgesprekken, die ik met hen wel heb gehouden en met de bovengenoemde getalenteerde leerlingen niet....die zijn nooit gekomen om advies, die vertrouwden er (terecht, blijkt nu) op dat ze wel in staat zijn een goed verhaal in elkaar te draaien)

Ik gun mijn getalenteerde leerlingen hun 8 of 9 van harte, die hebben ze gewoon verdiend, ze hebben prachtwerkstukken afgeleverd. Maar de zesjes voor de anderen schrijf ik toch met enige moeite op. Ik sta er wel achter hoor, een inhoudelijk waardeloos verhaal moet je niet kunnen compenseren met een paar mooie plaatjes, maar gezien het werk dat ze erin hebben gestoken had ik ze wel gegund dat er een iets sterker verhaal uit was gekomen
  zondag 26 juni 2005 @ 20:15:08 #86
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_28255049
Hmz, daarmee houd je dus wel de mythe in stand dat je voor een werkstuk geen onvoldoende kunt halen

Misschien kun je ze beter nog ff op pad sturen met de opdracht op 1 A4-tje neer te zetten waar hun werkstuk nou écht over gaat.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_28255249
quote:
Op zondag 26 juni 2005 20:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Hmz, daarmee houd je dus wel de mythe in stand dat je voor een werkstuk geen onvoldoende kunt halen
Oh dat kan wel, als je net zo'n magere verzorging & uitgebreidheid hebt als die getalenteerde lui-met-goed-verhaal, en dan OOK nog eens een slecht verhaal
Gelukkig hebben degenen met een slecht verhaal echt wel een superuitgebreid onderzoek (maar dan dus wel slecht opgezet & gestructureerd), en alles prachtig verzorgd. Het rammelt alleen inhoudelijk nogal, en ook zo'n A4-tje zal denk ik niet helpen (dat hebben ze nl. maanden geleden allemaal al moeten doen )
  zondag 26 juni 2005 @ 21:24:18 #88
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28255602
het gaat toch vooral om de inhoud lijkt me.... Je geeft toch Latijn, geen Word voor beginners?
pi_28255765
Gelukkig niet Niemand is zo waardeloos in tekstverwerken als ik.

De werkstukken gaan ook nog langs een soort van 'tweede corrector', ben wel benieuwd wat die ervan vindt. Misschien ben ik veel te kritisch, of juist te soepel. Ben wel benieuwd wat hij ervan vindt (en ik van de werkstukken van zijn groep)
pi_28259763
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 10:28 schreef imago het volgende:
Waarom ga je van school veranderen?
Ik kon niet zo goed met mijn sectie opschieten

Ga nu naar een wat kleinere school en ik denk dat deze school wat beter bij mij past.
Ik zat op een hele conservatieve school, ik krijg nu wat meer ruimte om te experimenteren etc.
pi_28260047
quote:
Op zondag 26 juni 2005 20:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Hmz, daarmee houd je dus wel de mythe in stand dat je voor een werkstuk geen onvoldoende kunt halen
Moeilijk punt.
Je krijgt een mooi verslag, maar de inhoud is eigenlijk is onvoldoende.
Je kunt duidelijk zien dat er hard aan gewerkt is.
Wat moet je nu?

Ik probeer dit dilemma te voorkomen. Leerlingen maken bij mij ook wel eens verslagen. Ik zeg vooraf tegen de leerlingen hoe ik het verslag beoordeel.
Voorbeeld: ''Ik beoordeel je verslag op 5 punten (inhoud onderdeel 1, inhoud onderdeel 2, inhoud onderdeel 3, werkhouding en netheid). Het eindcijfer voor het verslag is het gemiddelde van die 5 punten.''
  maandag 27 juni 2005 @ 08:06:47 #92
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28263533
Of er hard aan gewerkt is maakt niet uit, daar gaat het niet om, het gaat om het resultaat, of het een goede onderbouwde inhoud heeft. En of die gene dan toevallig goed met word is, of een papa heeft die daar goed mee is mag maar voor een zeer klein deel invloed hebben op je cijfer vind ik. Dat vooraf bekend maken van de beoordelingspunten vind ik trouwens wel goed. Al vind ik dat je voor werkhouding geen cijfer kunt geven, werkhouding heeft uiteindelijk niets te maken met het eindresultaat.
  maandag 27 juni 2005 @ 08:14:01 #93
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_28263567
Ik vind dat je nooit kunt beoordelen op werkhouding. Werkhouding kan verschillen ook qua uitting, soms lijkt het alsof iemand veel doet, maar doet diegene niets. Dat is niet eerlijk het is niet concreet meetbaar. Net zoiets als beoordelen op netheid van handgeschreven werkstukken (vroegah toen je niet mocht typen) ik heb een rot handschrift en dus ziet het er slordig uit en tada! lager cijfer.

Je moet enkel en alleen beoordelen op inhoud en misschien een klein deel op vormgeving.
Overigens vind ik het van te voren zeggen waarop je ze beoordeelt nogal vanzelf sprekend, doe je toch ook bij een toets?
pi_28274118
quote:
Op maandag 27 juni 2005 08:14 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind dat je nooit kunt beoordelen op werkhouding. Werkhouding kan verschillen ook qua uitting, soms lijkt het alsof iemand veel doet, maar doet diegene niets. Dat is niet eerlijk het is niet concreet meetbaar. Net zoiets als beoordelen op netheid van handgeschreven werkstukken (vroegah toen je niet mocht typen) ik heb een rot handschrift en dus ziet het er slordig uit en tada! lager cijfer.

Je moet enkel en alleen beoordelen op inhoud en misschien een klein deel op vormgeving.
Overigens vind ik het van te voren zeggen waarop je ze beoordeelt nogal vanzelf sprekend, doe je toch ook bij een toets?
Vaak is van te voren niet bekend hoe een docent een werkstuk gaat beoordelen!!!!
Onder netheid valt bij mij:
* Of de leerlingen een voorwoord, inhoudsopgave, conclusie en logboek inleveren.
* Ik vind het belangrijk dat grafieken en tabellen netjes (indien geen word met potlood) en volledig zijn
* Worden er veel taal/spelfoutjes gemaakt
(handschrift telt niet mee)

Onder werkhouding vallen zaken als:
* spullen vergeten
* hoe werk je tijdens de lessen
* hoe is de voortgang tijdens controlemomenten
* stoor je andere leerlingen tijdens het werken aan het verslag (in de les)
pi_28275353
Ik heb dit schooljaar les gegeven aan een aantal 3vmbo-klassen (2 dagen in de week stage en 1 dag als werknemer) en heb het er zo naar mijn zin gehad (nu de laatste week...).
Vanmiddag nog gezwommen met een klasje en was weer superleuk. Het doet echt zo goed om te horen dat leerlingen het jammer vinden dat het jaar voorbij is. Ik denk zelfs dat ik sommige wel ga missen in de zomer, nou ja een klein beetje dan....
Volgend jaar blijf ik op dezelfde school gelukkig, zie ik iedereen weer
  maandag 27 juni 2005 @ 15:57:34 #96
35189 Troel
scherp en bot
pi_28275469
quote:
Op maandag 27 juni 2005 08:14 schreef Silmarwen het volgende:

Overigens vind ik het van te voren zeggen waarop je ze beoordeelt nogal vanzelf sprekend, doe je toch ook bij een toets?
Helaas is dat zelfs op het HBO niet altijd het geval
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 27 juni 2005 @ 22:52:41 #97
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28287287
quote:
Op maandag 27 juni 2005 15:09 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

[..]

Vaak is van te voren niet bekend hoe een docent een werkstuk gaat beoordelen!!!!
Onder netheid valt bij mij:
* Of de leerlingen een voorwoord, inhoudsopgave, conclusie en logboek inleveren.
* Ik vind het belangrijk dat grafieken en tabellen netjes (indien geen word met potlood) en volledig zijn
* Worden er veel taal/spelfoutjes gemaakt
(handschrift telt niet mee)

Onder werkhouding vallen zaken als:
* spullen vergeten
* hoe werk je tijdens de lessen
* hoe is de voortgang tijdens controlemomenten
* stoor je andere leerlingen tijdens het werken aan het verslag (in de les)
Het 1e rijtje kan ik nog een beetje inkomen, maar ga je serieus cijfers baseren op het tweede rijtje? Dan ben je toch flink verkeerd bezig.
  maandag 27 juni 2005 @ 22:55:43 #98
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_28287388
quote:
Op maandag 27 juni 2005 15:09 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

[..]

Vaak is van te voren niet bekend hoe een docent een werkstuk gaat beoordelen!!!!
Onder netheid valt bij mij:
* Of de leerlingen een voorwoord, inhoudsopgave, conclusie en logboek inleveren.
* Ik vind het belangrijk dat grafieken en tabellen netjes (indien geen word met potlood) en volledig zijn
* Worden er veel taal/spelfoutjes gemaakt
(handschrift telt niet mee)

Onder werkhouding vallen zaken als:
* spullen vergeten
* hoe werk je tijdens de lessen
* hoe is de voortgang tijdens controlemomenten
* stoor je andere leerlingen tijdens het werken aan het verslag (in de les)
Het tweede rijtje vind ik onzinnig. Misschien vervelen ze zich en werken ze daarom niet in de klas. Misschien zijn het chaoten (ik vergeet ook vaak dingen) En wat dan nog als ze op het laatste moment eraan werken maar het wel enorm goed is.

Ik vind die dingen niets te maken hebben met het cijfer, het zijn enorm subjectieve beoordelingspunten. Als je een leerling niet leuk vind bekijk je die persoon al snel negatief (onbewust of bewust) dat speelt dan mee, lijkt mij niet erg eerlijk.
pi_28287752
Vandaag mijn IBM propedeuse gehad, gehaald, als ze nu snel zijn met nakijken van een paar laatste dingetjes heb ik mijn P binnen, als enige van de klas
  maandag 27 juni 2005 @ 23:12:31 #100
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_28287949
quote:
Op maandag 27 juni 2005 23:06 schreef Evil_Jur het volgende:
Vandaag mijn IBM propedeuse gehad, gehaald, als ze nu snel zijn met nakijken van een paar laatste dingetjes heb ik mijn P binnen, als enige van de klas
8 juni weet ik het of ik mijn p heb of niet! Als ik 3 punten mis mag ik ene her doen in augustus om alsnog mijn p te halen.
Er zijn nog 4 leerlingen in mijn klas die hier kans op hebben

Maar van harte!
  dinsdag 28 juni 2005 @ 08:58:01 #101
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_28293237
quote:
Op maandag 27 juni 2005 15:09 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

[..]

Vaak is van te voren niet bekend hoe een docent een werkstuk gaat beoordelen!!!!
Onder netheid valt bij mij:
* Of de leerlingen een voorwoord, inhoudsopgave, conclusie en logboek inleveren.
* Ik vind het belangrijk dat grafieken en tabellen netjes (indien geen word met potlood) en volledig zijn
* Worden er veel taal/spelfoutjes gemaakt
(handschrift telt niet mee)

Onder werkhouding vallen zaken als:
* spullen vergeten
* hoe werk je tijdens de lessen
* hoe is de voortgang tijdens controlemomenten
* stoor je andere leerlingen tijdens het werken aan het verslag (in de les)
quote:
reactie
Het 1e rijtje kan ik nog een beetje inkomen, maar ga je serieus cijfers baseren op het tweede rijtje? Dan ben je toch flink verkeerd bezig.
quote:
andere reactie
Het tweede rijtje vind ik onzinnig.
Waarom zou je leerlingen niet (cijfermatig) mogen beoordelen op hun werkhouding? Waarom niet meenemen in je beoordeling dat leerling X nooit zijn spullen bij zich heeft, werk te laat inlevert, klasgenoten de kastanjes uit het vuur laat halen en zelf zich er met een jantje-van-leiden vanaf maakt?
Soft gelul, dat je dat niet in je cijfer mag betrekken. Later, als genoemde lapzwans gaat werken, is het schering en inslag dat-ie op dat soort kwaliteiten (of een gebrek daaraan) wordt afgerekend. En terecht. Niet alleen het resultaat telt, maar ook de weg ernaartoe.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_28293603
Ik vind het ook lastig hoor, werkstukken beoordelen.

Ik denk dat wanneer elke leerling zelf iets moet maken, je best alleen op het resultaat kunt beoordelen, omdat het resultaat dan een direct gevolg is van hoeveel energie de leerling er zelf in heeft gestoken.

Maar zeker wanneer ze samenwerken aan een opdracht, vind ik het toch al een heel stuk moeilijker worden! Dan gaan dingen als inzet, werkhouding en samenwerking toch wel meetellen, om op die manier te voorkomen dat luie leerlingen meeliften op het werk van de hardwerkende leerlingen. Dan wil ik gewoon tussentijds kunnen zien of iedereen zijn/haar deel wel doet.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 28 juni 2005 @ 09:59:07 #103
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_28294427
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 08:58 schreef Ringo het volgende:

[..]


[..]


[..]

Waarom zou je leerlingen niet (cijfermatig) mogen beoordelen op hun werkhouding? Waarom niet meenemen in je beoordeling dat leerling X nooit zijn spullen bij zich heeft, werk te laat inlevert, klasgenoten de kastanjes uit het vuur laat halen en zelf zich er met een jantje-van-leiden vanaf maakt?
Soft gelul, dat je dat niet in je cijfer mag betrekken. Later, als genoemde lapzwans gaat werken, is het schering en inslag dat-ie op dat soort kwaliteiten (of een gebrek daaraan) wordt afgerekend. En terecht. Niet alleen het resultaat telt, maar ook de weg ernaartoe.
Om dat die werkhouding ook aan jou als docent kan liggen. Misschien motiveer je die leerling niet genoeg of is het niveau te hoog of juist te laag. En het is zo subjectief als de pest. Dat is niet soft gelul, want ik ben juist enorm streng, maar werkhouding is niet iets wat je kunt meten. Bovendien is het niet relevant, als een student nooit komt op de laatste minuut begint etc etc maar een werkstuk maakt wat een 9 waard is, dan is dat een 9, simpel.
  dinsdag 28 juni 2005 @ 10:00:02 #104
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_28294455
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 09:18 schreef imago het volgende:
Ik vind het ook lastig hoor, werkstukken beoordelen.

Ik denk dat wanneer elke leerling zelf iets moet maken, je best alleen op het resultaat kunt beoordelen, omdat het resultaat dan een direct gevolg is van hoeveel energie de leerling er zelf in heeft gestoken.

Maar zeker wanneer ze samenwerken aan een opdracht, vind ik het toch al een heel stuk moeilijker worden! Dan gaan dingen als inzet, werkhouding en samenwerking toch wel meetellen, om op die manier te voorkomen dat luie leerlingen meeliften op het werk van de hardwerkende leerlingen. Dan wil ik gewoon tussentijds kunnen zien of iedereen zijn/haar deel wel doet.
In groepsverband kun je wel aanwezigheid mee tellen ja, dat is dan wel belangrijk. Maar meldt het dan wel voor de beoordeling en de start van de opdracht.
  dinsdag 28 juni 2005 @ 10:41:06 #105
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_28295655
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 09:59 schreef Silmarwen het volgende:
Om dat die werkhouding ook aan jou als docent kan liggen. Misschien motiveer je die leerling niet genoeg of is het niveau te hoog of juist te laag. En het is zo subjectief als de pest. Dat is niet soft gelul, want ik ben juist enorm streng, maar werkhouding is niet iets wat je kunt meten. Bovendien is het niet relevant, als een student nooit komt op de laatste minuut begint etc etc maar een werkstuk maakt wat een 9 waard is, dan is dat een 9, simpel.
Je hebt een punt. Toch blijf ik erbij dat je werkhouding mee moet wegen in de eindbeoordeling, omdat het een essentieel onderdeel is in hoe een leerling met een opdracht omgaat.
De kwestie is meer: hoe beoordeel je? Doe je dat met cijfers, de boekhoudersmethode zeg maar, of schrijf je (bijvoorbeeld) een kort verslag per leerling waarin je uiteenzet welke positieve & negatieve punten jou opvielen tijdens het werkproces.
Waarom zou je de eindbeoordeling niet splitsen in een cijfer voor het eindresultaat en een schrijftelijke rapportage van hoe een leerling de opdracht heeft aangepakt?

(overigens, maar dat is al geschreven, is bovenstaande minder van belang bij individuele opdrachten dan bij opdrachten waarbij leerlingen in een groep moeten werken.)

Maar goed, ik kan me voorstellen dat het type school ook een rol speelt. Op het VWO mag je van de leerling een volwassen werkhouding verwachten en toont het eindresultaat aan of hij/zij beschikt over voldoende intellectueel vermogen. Op het VMBO, echter, waar ik les geef, is het eindresulaat ondergeschikt aan de manier waarop de leerling in de lessen werkt; of in elk geval valt daar minder van te verwachten, aan het werkproces kan gemakkelijker gesleuteld worden.

De ambities van een VMBO-docent liggen op een ander niveau, dat is eigenlijk wat ik wil zeggen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 28 juni 2005 @ 10:56:59 #106
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_28296097
Ik vind de beoordeling opsplitsen wel een idee. Een cijfer voor het werkstuk en een beoordeling voor de werkhouding.
Je kunt wel melden dat ze zoveel lessen er moeten zijn, zoniet een punt eraf of zo iets. Een verslag over de werkhouding is natuurlijk nooit verkeerd, veel leerlingen zullen namelijk niet inzien dat ze niet goed bezig zijn.
pi_28296255
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 10:41 schreef Ringo het volgende:

Je hebt een punt. Toch blijf ik erbij dat je werkhouding mee moet wegen in de eindbeoordeling, omdat het een essentieel onderdeel is in hoe een leerling met een opdracht omgaat.
De kwestie is meer: hoe beoordeel je? Doe je dat met cijfers, de boekhoudersmethode zeg maar, of schrijf je (bijvoorbeeld) een kort verslag per leerling waarin je uiteenzet welke positieve & negatieve punten jou opvielen tijdens het werkproces.
Waarom zou je de eindbeoordeling niet splitsen in een cijfer voor het eindresultaat en een schrijftelijke rapportage van hoe een leerling de opdracht heeft aangepakt?
Dat kan door te vragen om een logboek, waarbij de leerling ook moet reflecteren. Beoordeling van het logboek - de mate waarin een leerling kan reflecteren op zijn eigen leerproces en werkhouding - kunnen dan onderdeel uitmaken van het cijfer.

Ik was dit jaar op bezoek op een Duitse school in Bonn, en daar viel erg op dat leerlingen zo gretig meededen in de klas. Als de docent een vraag stelde, gingen meteen 22 vingers de lucht in. Later bleek dat leerlingen een cijfer kregen voor hun participatie tijdens de lessen, er waren zelfs leraren die turfden hoe vaak een leerling in de klas zijn vinger opstak en mee deed aan discussies. Ik vond dat toen aan de ene kant positief, de leerlingen waren erg actief tijdens de les, aan de andere kant is het een beetje triest dat je een bepaalde houding forceert bij leerlingen en dat het niet gaat om wat de leerling bijdraagt.
quote:
(overigens, maar dat is al geschreven, is bovenstaande minder van belang bij individuele opdrachten dan bij opdrachten waarbij leerlingen in een groep moeten werken.)

Maar goed, ik kan me voorstellen dat het type school ook een rol speelt. Op het VWO mag je van de leerling een volwassen werkhouding verwachten en toont het eindresultaat aan of hij/zij beschikt over voldoende intellectueel vermogen. Op het VMBO, echter, waar ik les geef, is het eindresulaat ondergeschikt aan de manier waarop de leerling in de lessen werkt; of in elk geval valt daar minder van te verwachten, aan het werkproces kan gemakkelijker gesleuteld worden.

De ambities van een VMBO-docent liggen op een ander niveau, dat is eigenlijk wat ik wil zeggen.
Ik vind het net zo belangrijk dat leerlingen op het VWO leren wat een goede werkhouding is. Hoe hoger het niveau, hoe arroganter de leerlingen zijn. Ze denken het allemaal zelf te kunnen, en vinden dat je zeurt als je ze wijst op hun houding, ze halen toch goede cijfers? (Het erge is: ik was als leerling zelf precies zo. Onuitstaanbaar) Ook deze leerlingen zullen later in hun werk of tijdens een vervolgstudie oplopen tegen de dingen die nu eenmaal van je worden verwacht, zeker wat houding betreft. In het 'echte leven' gaat het er niet alleen maar om dat je slim bent en aardig kunt presteren.

Tijdens een rapportvergadering van 5 VWO bespraken we een jongen die nèt bleef zitten en die we hadden kunnen matsen als we echt hadden gewild. De teamleider vond het jammer, omdat het zo'n slimme jongen met veel potentie is die misschien in één keer zijn examen kan halen. Deze jongen is echter precies zo'n arrogant type: komt altijd te laat, levert opdrachten niet op tijd in, spijbelt veel, vindt dat leraren niet zo moeten zeiken, denkt dat hij zelf kan bepalen hoe, wat, wanneer hij iets doet. Juist daarom leek het mij prima als hij een jaartje bleef zitten, zodat hij kan voelen dat mensen niet altijd van plan zullen zijn hem het voordeel van de twijfel te gunnen en dat je wel degelijk ook beoordeeld wordt op je houding. Ik voelde me na die vergadering wel een ontzettende calvinistische moralist. Dat doet het onderwijs nou met je. .
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  dinsdag 28 juni 2005 @ 11:13:02 #108
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_28296552
Idd, leerlingen matsen líjkt leuk maar eigenlijk is het slecht voor de leerling, slecht voor de school en slecht voor het hele onderwijs.

Ik vind trouwens werkhouding wel degelijk is waar je op mag beoordelen.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_28297129
quote:
Op maandag 27 juni 2005 23:06 schreef Evil_Jur het volgende:
Vandaag mijn IBM propedeuse gehad, gehaald, als ze nu snel zijn met nakijken van een paar laatste dingetjes heb ik mijn P binnen, als enige van de klas
Ik heb mijn P ook bijna. Alleen krijg ik de bewijsvoering van mijn IBM niet rond. Hoe heb jij dat gedaan?
Mon 'en!
  dinsdag 28 juni 2005 @ 11:33:04 #110
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_28297165
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 11:32 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ik heb mijn P ook bijna. Alleen krijg ik de bewijsvoering van mijn IBM niet rond. Hoe heb jij dat gedaan?
Die heb ik al af. Gewoon voorbeelden uit je stage, stage verslagen evaluaties opdrachten etc.
pi_28298255
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 11:32 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ik heb mijn P ook bijna. Alleen krijg ik de bewijsvoering van mijn IBM niet rond. Hoe heb jij dat gedaan?
Bij ons moesten we een dossier maken met daarin verwijzingen naar verschillende producten die we het jaar hebben gemaakt en waarvan jij vind dat ze bepaalde competenties bewijzen, je mag naar alles verwijzen, en je stage is natuurlijk het handigst. Tijdens het criterium gericht interview vragen ze je dan om mondeling de competentieonderdelen toe te lichten die volgens hun in je dossier en stageverslag nog niet goed naar voren zijn gekomen.

Er zijn trouwens wel meerdere klasgenoten op geweest voor hun IBM, maar die moeten allemaal (meestal uit eigen keuze ivm de drukte aan het eind van deze periode) in augustus nog dingen herkansen voor hun P. Aangezien ik in augustus 8000 km verderop zit, heb ik alles nu moeten halen en inleveren, en dat is ook gelukt.
  dinsdag 28 juni 2005 @ 12:08:45 #112
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_28298386
Ik vond de ibm enorm simpel alleen werken wij met een online portfolio. Je moet gewoon vertellen wat je geleerd hebt en wat je wilt verbeteren. Wij moesten dit aan de hand doen van een kenmerkende situatie voor de klas en vervolgens stelde 2 docenten hier vragen over, maar ook klasgenoten. Erg leerzame (en bloedhete) dag. (vrijdag hadden wij het)
  dinsdag 28 juni 2005 @ 12:09:24 #113
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_28298408
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 11:02 schreef RaisinGirl het volgende:
Tijdens een rapportvergadering van 5 VWO bespraken we een jongen die nèt bleef zitten en die we hadden kunnen matsen als we echt hadden gewild. De teamleider vond het jammer, omdat het zo'n slimme jongen met veel potentie is die misschien in één keer zijn examen kan halen. Deze jongen is echter precies zo'n arrogant type: komt altijd te laat, levert opdrachten niet op tijd in, spijbelt veel, vindt dat leraren niet zo moeten zeiken, denkt dat hij zelf kan bepalen hoe, wat, wanneer hij iets doet. Juist daarom leek het mij prima als hij een jaartje bleef zitten, zodat hij kan voelen dat mensen niet altijd van plan zullen zijn hem het voordeel van de twijfel te gunnen en dat je wel degelijk ook beoordeeld wordt op je houding. Ik voelde me na die vergadering wel een ontzettende calvinistische moralist. Dat doet het onderwijs nou met je. .
Dat is inderdaad de mindere kant van het onderwijs: je dient, bij tijd en wijle, het rigide systeem te omarmen van straf en beloning, dat keurslijf van de gearriveerde die de onwillige belhamel wel even zijn plaats zal wijzen. Opeens ben je officieel tegenstander van onaangepast gedrag, hoewel dat, buiten de lessen, misschien wel op je goedkeuring mag rekenen.
Ik betrap mezelf er vaak op dat ik het enerzijds fantastisch vind als leerlingen zich tegen het onderwijssysteem keren en liever hun eigen, tamelijk stuurloze gang gaan; terwijl ik anderzijds niets liever wil dan orde & structuur & braaf gehoorzamende klassen. Het eerste uit kinderlijke drang naar rebellie (nooit oud worden! nooit oud worden!); het tweede, waarschijnlijk, uit volwassen zelfbehoud.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_28305907
Hm, dat is inderdaad ook moeilijk. (hallo, ik ben Forau en ga volgend jaar HBO opleiding leraar geschiedenis doen)
Alleen denk ik niet dat dat jochie rebelleert, hij doet gewoon dingen niet die van hem verlangd worden. Kijk, als je als leerling rebelleert tegen "het systeem" wanneer hij daar een punt bij heeft waardeer ik ook. Sterker nog, ik geloof dat dat veel meer gedaan moet worden. Maar dit is geen rebellie, maar eerder luiheid en asociaal gedrag. Ik zou het zelfde gedaan hebben.
Beter dat hij een jaartje over doet en het begrepen heeft als dat hij later ontslagen wordt en nog niets geleerd heeft.

Aldus mijn bescheiden mening.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  dinsdag 28 juni 2005 @ 20:36:37 #115
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28314860
Inderdaad je moet wel een verschil maken tussen gewoon afspraken niet nakomen en asociaal zijn en rebellie. Rebellie is niets mis mee, een frisse gedachtengang is wat je nodig hebt, het laatste wat je al school wil is natuurlijk alleen maar mensen opleiden die in de grijze massa terecht komen, je wilt bijzondere mensen vormen.
pi_28317364
Leuk dat er weer wat discussie te beleven is op het docenten-forum. Ik ben blij met jullie reacties, wel grappig om de verschillende reacties te lezen. Nou ben ik af en toe best wel eigenwijs, maar ik heb ook niet alle wijsheid in pacht. Ik denk dat het belangrijk is om ervaringen/meningen met elkaar uit te wisselen.

Ik ben het met jullie eens dat het wel overdreven en kinderachtig is om leerlingen een cijfer te geven voor werkhouding, maar het werkstuk was in een VMBO klas(in groepjes van 3). De klas stond niet echt bekend om hun goede werkhouding. Mijn motivatie om het zo te doen was om de leerlingen die wel goed werken en hun spullen altijd in orde hebben te belonen.

Als de leerlingen later een baan hebben, worden ze ook op resultaat en werkhouding beoordeeld. Ik kan nog zo goed lesgeven en mijn leerlingen kunnen nog zulke goede resultaten halen, maar als ik iedere dag 15 minuten te laat kom, mijn cijfers consequent te laat inlever en andere taken verwaarloos, dan moet ik ook op zoek naar een andere baan.
pi_28317870
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 21:42 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
als ik iedere dag 15 minuten te laat kom, mijn cijfers consequent te laat inlever en andere taken verwaarloos, dan moet ik ook op zoek naar een ander baan.
Mijn ervaring is dat je in het onderwijs schrikbarend veel kunt maken voordat ze overgaan tot een ontslagprocedure, maar dat terzijde

Ja, idd leuk dat er weer discussie is, sowieso is het wel of niet meenemen van werkhouding in de beoordeling iets waar ook in de personeelskamer collega's heel verschillend over blijken te denken. En nog zo'n onderwerp waarover bij ons op school de meningen wijd uiteen lopen: hoeveel zelfstandigheid geef je je 2e fase leerlingen? Dat loopt uiteen van: "ze krijgen een (helder geformuleerde) opdracht die over een paar maanden af moet zijn, met tips voor hoe te werk te gaan enz, docent is elk lesuur aanwezig in zijn lokaal voor vragen en advies en leerlingen kunnen zelf bepalen of en waar ze eraan gaan werken" tot: we werken vrijwel alleen klassikaal en de docent houdt strak in de hand dat niemand afdwaalt of met andere dingen bezig is, omdat de praktijk heeft uitgewezen dat leerlingen het niet aankunnen als je ze 'loslaat', en er zijn wekelijks woordjesSO's omdat de praktijk heeft uitgewezen dat voor een grote toets eens in de zoveel maanden niemand op tijd begint met leren".

Ik ben voor het model van: in de onderbouw geleidelijk aanleren met studiewijzers te werken en zelf te plannen enz., en wie dat in de bovenbouw na drie jaar training nog steeds niet aan blijkt te kunnen heeft pech. Veel leerlingen leren in de onderbouw ook dat je in de problemen komt als je structureel te laat komt, spijbelt, nooit je spullen bij je hebt, nooit je werk in orde hebt. Je kunt in de onderbouw ook best leren dat je in de problemen komt als je met werkstukken waar hoge eisen aan gesteld worden, of toetsen waarvoor heel veel stof bestudeerd moet worden, op de laatste avond pas begint. Wie dat in klas 4 nog steeds niet doorheeft blijft maar mooi een jaar zitten hoor, ik vind het doodzonde dat leerlingen die de zelfstandigheid die de 2e fase beoogt WEL aankunnen nu toch gedwongen hun tijd zitten te verdoen in een lokaal met een leraar die met de hele klas de stof nog eens herhaalt op een laag tempo omdat degenen die niets hebben voorbereid het ook moeten kunnen volgen (hoor daar nogal eens klachten over van leerlingen in 4 en 5 vwo)
  dinsdag 28 juni 2005 @ 23:00:13 #118
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28320447
Ik denk dat je leerlingen vooral toch zelfstandig moet laten werken, plannen, etc. En laat ze dan maar bij de eerste toetsweek flink op hun bek gaan, dan leren ze het vanzelf wel. Als het de eerste keer mis gaat dan leren ze het wel.
pi_28321791
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 21:54 schreef thaleia het volgende:
En nog zo'n onderwerp waarover bij ons op school de meningen wijd uiteen lopen: hoeveel zelfstandigheid geef je je 2e fase leerlingen?
Volgens mij kunnen leerlingen veel meer verantwoordelijkheid aan dan dat ze nu krijgen.

Ik ben een beetje bevooroordeeld vanwege mijn eigen schooltijd (Dalton).
Die verslagen waar ik het eerder over had (2VMBO-tl) heeft voor mij aangetoond dat leerlingen verantwoordelijkheid aankunnen en heel graag willen leren, maar je moet als docent wel voor een aantal dingen zorgen. De opdrachten moeten de leerlingen aanspreken, je moet duidelijk aangeven wat je verwacht en de opdrachten moeten op het juiste niveau zijn.

Leerlingen hebben supergoede verslagen gemaakt, terwijl het project over 6 lessen (2 weken) liep. Leerlingen waren gemotiveerd, ze vonden het leuk. Ze moesten samenwerken, zelf een planning maken en het werk verdelen. Op wat kleine probleempjes na is het allemaal goed verlopen.
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 21:54 schreef thaleia het volgende:
Mijn ervaring is dat je in het onderwijs schrikbarend veel kunt maken voordat ze overgaan tot een ontslagprocedure, maar dat terzijde
Dit is het grootste probleem van de 2e fase: ongemotiveerde docenten. Op mijn oude school liepen veel docenten rond met zoiets als: ik hoef nog maar 2 jaar, ik draai nog wat lesjes, kijk nog wat examens na en dan zit het erop.

[ Bericht 10% gewijzigd door Meester_Kuijpie op 28-06-2005 23:43:02 ]
pi_28323747
Ik denk ook dat ze (uitzonderingen daargelaten) veel meer verantwoordelijkheid aankunnen dan ze nu krijgen. Zoals werd verzucht in een vergadering over het invoeren van 'het aanleren van zelfstandig werken & plannen' in de onderbouw: het is van de gekke dat we dat niet altijd al deden; op veel basisscholen zijn kinderen in de laatste paar groepen al hartstikke met 'zelfstandig leren' bezig geweest (vaak uit nood geboren vanwege de grote niveauverschillen in een basisschoolklas), en dan komen ze in de brugklas, en dan gaan we ze weer bij de hand nemen en ze al die vaardigheden weer afleren. (Waarna ze ze in klas 4 ineens weer wel moeten beheersen )

Ik denk dat veel gevallen van "zie je wel, ze kunnen de verantwoordelijkheid niet aan" (mede) te wijten zijn aan onduidelijke instructie en/of slechte begeleiding of aan een inconsequent of slap beleid op school mbt consequenties bij te laat inleveren e.d.


Wij zitten in onze laatste schoolweek momenteel, na de diploma-uitreiking van a.s. vrijdag begint de vakantie. Ik moet vannacht mijn gedachten eens even laten gaan over mijn roosterwensen: ik had gevraagd of mijn 20 lesuren van volgend schooljaar op 3 dagen kunnen worden ingeroosterd omdat ik daarnaast een studie ga doen aan de andere kant van het land. Heb dat ook toegezegd gekregen.
Maar misschien vind ik het eigenlijk bij nader inzien toch relaxter om gewoon net als dit jaar op 4 dagen te zitten: met gemiddeld 5 lesjes per dag hou je genoeg tussenuren e.d. over om nagenoeg al je voorbereidings- en nakijkwerk op school te doen en het is me dit schooljaar uitstekend bevallen dat ik vrijwel nooit werk hoefde meenemen naar huis En je bent gewoon meer op school, krijgt dus ook meer mee, minder dingen ontgaan je.

Ach, het heeft allebei zijn voor- en nadelen. Ik ken 1 bizar voorbeeld van een studiegenoot van me die als 'bijbaantje' 15 lessen ging geven (nogal een forse bijbaan ) op een school die nogal ver reizen was. Die eiste inroostering op 2 dagen: en stond dus op maandag 7 uur les te geven en op dinsdag 8. Dan wil je daarna wel een Bavaria.
  woensdag 29 juni 2005 @ 09:52:28 #121
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28328898
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 23:36 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

Dit is het grootste probleem van de 2e fase: ongemotiveerde docenten. Op mijn oude school liepen veel docenten rond met zoiets als: ik hoef nog maar 2 jaar, ik draai nog wat lesjes, kijk nog wat examens na en dan zit het erop.
Kun je je het voorstellen dat je geen motivatie meer hebt als je vak ineens drastisch in uren en in niveau wordt teruggebracht? Ik denk dat je daarvoor best iets begrip mag hebben en docenten de mogelijkheden moet aanreiken om hun eigen vak weer interessant te maken buiten de regels van de tweede fase om.

Nog iets over het zelfstandig werken. Ik denk dat leerlingen het heel goed kunnen, kunnen plannen en zelf dingen kunnen voorbereiden voor een grote toetsweek. Veel docenten zijn nog veel te bang om hun leerlingen los te laten, maar op een gegeven moment zul je toch moeten. En je moet het zelfstandig werken even de tijd geven. Na de 1e toetsweek zullen ze dus ook wel merken dat als je de avond van tevoren begint, dat je dan gewoon door het ijszakt. En dan mislukt er 1 toetsweek, so what? Ze hebben wel een belangrijke les geleerd. Hetzelfde geld voor opdrachten, als dat een keer mislukt op de avond van tevoren leren ze het vanzelf wel. Leren zelfstandig werken doe je door te leren van je fouten, door vallen en opstaan.
pi_28332259
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 09:52 schreef nickybol het volgende:
Kun je je het voorstellen dat je geen motivatie meer hebt als je vak ineens drastisch in uren en in niveau wordt teruggebracht?
DAT is zeker heel klote, toen ik les ging geven had ik nog echt voor ogen dat ik les zou kunnen gaan geven op de manier waarop ik zelf ook les had gehad: 6 uur Latijn en 6 uur Grieks in de week, HEEL veel ruimte voor verdieping, voor lang uitlopende discussies over de gelezen teksten, voor achtergronden....en ook veel meer ruimte voor persoonlijk geouwehoer dat weinig met het vak te maken had, maar waardoor wij wel een fantastische band kregen met die docent en waardoor ik nu nog met heel veel plezier aan hem terugdenk.
En ja, in die zes lesuren/week was er zeker de ruimte om de leerlingen twee uren daarvan geheel zelfstandig te laten werken, aan een project oid.

Nu geef ik zelf les en mag ik met mijn drie uurtjes/week al blij zijn als de meerderheid een klein beetje begrijpt wat er staat, ik hoef niet te verwachten dat leerlingen (op de genialen na) zien hoe mooi een bepaalde zin geformuleerd is, hoe listig de schrijver een redenering opzet, en ik kan al helemaal niet met ze stilstaan bij de inhoud. Ik wil wel, en de leerlingen willen ook wel, maar het zit er qua tijd gewoon niet in. Ja, af en toe MAAK ik er gewoon tijd voor, maar dat kun je niet te vaak doen; je wilt immers wel dat je leerlingen hun eindexamen halen en hebt eigenlijk gewoon al je lestijd nodig om ze 'the basics' aan te leren. Terwijl het mooie van een vak wat mij betreft vooral ligt in alles buiten die basics om

Van mij mag de tweede fase in zoverre teruggedraaid worden dat je gewoon weer examen op niveau gaat doen in een beperkt aantal vakken, in plaats van dat je aan een heleboel vakken enkel ruikt en nergens de diepte in kunt.
Verworvenheden van de tweede fase die wel mogen blijven van mij: meer eigen verantwoordelijkheid voor de leerlingen, meer ruimte voor zelfstandig werken & plannen, meer ruimte voor differentiatie.
pi_28332464
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 00:35 schreef thaleia het volgende:

Maar misschien vind ik het eigenlijk bij nader inzien toch relaxter om gewoon net als dit jaar op 4 dagen te zitten: met gemiddeld 5 lesjes per dag hou je genoeg tussenuren e.d. over om nagenoeg al je voorbereidings- en nakijkwerk op school te doen en het is me dit schooljaar uitstekend bevallen dat ik vrijwel nooit werk hoefde meenemen naar huis En je bent gewoon meer op school, krijgt dus ook meer mee, minder dingen ontgaan je.
Ik zit het komende jaar met een andere wat lastige constructie. Voor geschiedenisdocenten liggen de banen momenteel niet voor het oprapen. Dat betekent dat op één vacature soms wel 70 brieven binnenkomen. Ik ben dan ook heel blij dat ik in ieder geval bij twee vacatures de 'uitverkorene' was. Het betekent echter wel dat ik, omdat ik graag ongeveer 18 à 20 uur in de week wil werken, op twee scholen ga werken. Op de ene school heb ik 13 eerstegraadsuren (jippie), op de andere school 6 tweedegraadsuren. Ik moet me dus inwerken op twee scholen tegelijk.

Verder wil ik graag nog eventjes spuien over mijn ervaringen met de sectievoorzitter op mijn huidige school. Aan het begin van het jaar kwam hij steeds naar me toe om praatjes te maken. Daarin was hij erg kritisch over het huidige functioneren van de sectie en liet hij blijken ambitieus te zijn en open te staan voor vernieuwing en verbetering. Hij was toen overigens nog geen voorzitter. Toen ik in de loop van het jaar echter liet blijken dat ik mee wilde denken en plannen had voor verbetering en daarbij soms ook - voorzichtig - wat kritische geluiden liet horen, bleek hij daar, inmiddels als voorzitter, ineens moeilijk mee om te kunnen gaan.

Tijdens het eindgesprek in Leiden vroeg mijn begeleider van de opleiding of ik uitleg kon geven bij een uitspraak in mijn portfolio. Daarin had ik geschreven dat ik enerzijds ambitieus ben, anderzijds ook probeer te relativeren. Uit de vraagstelling van mijn begeleider bleek dat zij vond dat ik vooral wèl ambitieus moet zijn. Toen ik slechts twee zinnen had uitgesproken om uit te leggen wat ik bedoelde, nam de sectievoorzitter het over. Hij vertelde dat hij vond dat 'ambitie mijn valkuil is'. Ik moest ermee oppassen, want ik kan er mensen wel eens mee voor het hoofd stoten. Daarnaast, zo vond hij, kon ik niet verwachten dat andere mensen de lat net zo hoog leggen als ik. Hij vergeleek mij met een DIO vóór mij die een aanvaring had gehad met een andere geschiedenisdocent omdat hij de kantjes ervan af zou lopen. Ik ken die betreffende collega en ik weet dat die man zeer slecht functioneert. Alleen, in tegenstelling tot die vorige DIO, heb ik me altijd ingehouden. Ik heb alleen wel (subtiel) aan de sectievoorzitter gevraagd of het niet zíjn taak was om die collega daar op aan te spreken. En voilà, daar was hij verbolgen over. Dat was niet zíjn taak, maar de taak van de directie.

Tja. Ik vind het lastig hoor. Soms heb ik het idee dat je als beginnend docent zó op je tenen moet lopen om mensen maar niet voor het hoofd te stoten. Ik weet dat je niet teveel noten op je zang moet hebben als je net begint, en je wat bescheiden moet opstellen, aan de andere kant ben ik niet helemaal een jong broekie meer en vind ik dat het toch ook logisch is dat ik mijn mening laat blijken en bijvoorbeeld streef naar een goed samenwerkende sectie. Alleen dat laatste al kan geloof ik zorgen voor verongelijktheid. Ambitie is dus een valkuil. Wat vinden jullie?

[ Bericht 0% gewijzigd door RaisinGirl op 29-06-2005 11:59:06 ]
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_28335150
Ah, ja, op twee scholen tegelijk nieuw binnenkomen is niet de meest relaxte situatie. Maar moet wel te doen zijn, gezien het feit dat je niet fulltime werkt. Maar waarschijnlijk zal er in de week tenminste 1 dag zijn waarop je van de ene naar de andere school moet pendelen en dat lijkt me wel onrustig (OOK als de afstand niet groot is).

(Betekent dit dat het Mauritshuis even op een laag pitje gaat?)

Iig veel succes!

Ik heb onze roostermaker daarnet gelukkig gemaakt door te melden dat hij me op vier dagen in mag roosteren ipv drie.

Qua ambitie> lastig lastig, ik heb op mijn vorige school flink mijn hoofd gestoten door vanalles te willen verbeteren & veranderen in de sectie en gaandeweg te ontdekken dat er EN in die sectie, EN in de schoolleiding gewoon geen beweging te krijgen was. Ben daar na twee jaar van felle confrontaties en aanhoudende frustraties gillend weggelopen. Nu zit ik in een sectie met twee mensen die prima functioneren, en dat maakt de situatie al heel anders: op mijn vorige school was het NOODZAKELIJK dat er dingen zouden verbeteren, hier is het hooguit wenselijk, er is altijd ruimte voor verbetering maar de uitgangspositie is hier gewoon al veel beter. "Het kan alleen maar beter worden" versus "het MOET beter worden, liever vandaag dan morgen". (Ik heb nog wel contact met collega's uit andere secties van mijn vorige school, en hoor dat mijn sectie daar nu -vier jaar later- nog steeds een grote puinhoop is, wat op zich droevig is maar wat eventuele "was het nou wel zo'n goede stap om zo drastisch daar weg te gaan?"-twijfels wel direct de kop indrukt )

Daarnaast bestaat mijn huidige sectie ook veel meer uit 'eilandjes', er is wel overleg maar ieder gaat erg zijn eigen gang, dus als ik wil experimenteren met iets hoef ik niet eerst de rest mee te krijgen, kan gewoon mijn ding doen en na afloop de anderen melden waarom het wel of niet aan te raden is om het ook eens op die manier te proberen. Zij hoeven niet per se mee te gaan in dingen die ik verander, want zij functioneren op zich ook al prima, maar ik hoef ook niet per se mee te gaan in hun door de jaren heen beproefde methode en heb wel de ruimte om zelf andere richtingen in te slaan.

Dus dat is op zich ideaal, maar dat van die eilandjes zie je wel heel veel terug op scholen: zo is mijn sectie ook weer een eiland binnen het grotere geheel en trekken wij ons regelmatig weinig aan van van bovenaf opgelegde richtlijnen, en sowieso zie je heel veel dat mensen denken "laat de rest maar praten, ik doe het op mijn manier" (ik dus ook) en dat men zich er dus bij neerlegt dat er verder toch geen beweging in te krijgen is.....en dus IS er ook geen beweging in te krijgen: iedereen denkt fuck de rest, ik doe mijn ding. Zo hou je eea wel in stand, natuurlijk.
pi_28355749
Hallo (toekomstige) leraren!

Ik heb een vraag.
Vorig jaar heb ik mijn MBO diploma Grafisch Vormgeven afgerond, maar ik kan in het werk nog steeds niet mijn draai vinden en ik heb gewoon niet de voldoening die ik zoek in werk.
Kortom - het was interessant om te leren, maar dit is niet wat ik voor altijd wil doen.

In de tweede klas op het Grafisch Lyceum, heb ik al met het idee gespeeld om te gaan leren voor docente. Ik heb er toen lang over nagedacht, heb uiteraard m'n studie afgemaakt.

Ik zag afgelopen week een advertentie in een krantje staan.
Ik woon in de Rijnstreek en daar zoeken ze 30 kandidaten om leraar te worden. Het is een zogeheten kweekvijver voor toekomstige leraren. Lijkt mij hartstikke leuk!
Maar het is geen PABO opleiding. Ik geloof dat ik in het eerste jaar al meteen moet stagelopen enzo.
Het is wel een voltijd studie van 4 jaar.
Omdat mijn grote liefdes vroeger op school al Engels en Tekenen waren, wil ik het liefste Engels geven. tekenen lijkt me ook leuk, maar Engels is een taal die ik fantastisch vindt, en het lijkt me leuk om kids de taal te leren.

Wat denken jullie? Is het beter om die eerste studie te volgen of is het beter als ik naar de PABO ga? Ik heb nog niet echt ervaring in lesgeven, en wil er wel klaar voor zijn als het eenmaal gebeurt, weetjewel?
Tralalalaaa
pi_28356310
De PABO is voor de basischool hè, niet voor als je Engels en Tekenen wilt geven in het voortgezet onderwijs
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_28366043
LOL dan is mijn keuze dus al gemaakt

Ik dacht dat de PABO voor algemene docenten was... alhoewel... ik ken mensen die de PABO hebben gedaan en idd alleen op de basisschool lesgeven.... silly me!!!!
Tralalalaaa
  donderdag 30 juni 2005 @ 19:51:57 #128
35189 Troel
scherp en bot
pi_28366157
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 13:47 schreef Take_A_Picture het volgende:
Hallo (toekomstige) leraren!

Ik heb een vraag.
Vorig jaar heb ik mijn MBO diploma Grafisch Vormgeven afgerond, maar ik kan in het werk nog steeds niet mijn draai vinden en ik heb gewoon niet de voldoening die ik zoek in werk.
Kortom - het was interessant om te leren, maar dit is niet wat ik voor altijd wil doen.

In de tweede klas op het Grafisch Lyceum, heb ik al met het idee gespeeld om te gaan leren voor docente. Ik heb er toen lang over nagedacht, heb uiteraard m'n studie afgemaakt.

Ik zag afgelopen week een advertentie in een krantje staan.
Ik woon in de Rijnstreek en daar zoeken ze 30 kandidaten om leraar te worden. Het is een zogeheten kweekvijver voor toekomstige leraren. Lijkt mij hartstikke leuk!
Maar het is geen PABO opleiding. Ik geloof dat ik in het eerste jaar al meteen moet stagelopen enzo.
Het is wel een voltijd studie van 4 jaar.
Omdat mijn grote liefdes vroeger op school al Engels en Tekenen waren, wil ik het liefste Engels geven. tekenen lijkt me ook leuk, maar Engels is een taal die ik fantastisch vindt, en het lijkt me leuk om kids de taal te leren.

Wat denken jullie? Is het beter om die eerste studie te volgen of is het beter als ik naar de PABO ga? Ik heb nog niet echt ervaring in lesgeven, en wil er wel klaar voor zijn als het eenmaal gebeurt, weetjewel?
Ik liep op de PABO ook al meteen het eerste jaar stage??
Het is totaal afhankelijk per school of je waar en wanneer je stage loopt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_28368784
Bij ons op school is het ook al in het eerste half jaar van de studie hoor..
Mon 'en!
pi_28376235
Leuk topic!

Ik ga in september beginnen aan de studie docent maatschappijleer.
Riep vroeger altijd dat ik persé geen leraar wilde worden als iemand mij er op wees dat ik daar wel een type voor was maar nu lijkt het me toch wel heel leuk.
How rude!
pi_28386194
Vandaag laatste schooldag gehad (laatse dag dat de leerlingen op school waren, tenminste). Gezellig naar de McDonald's geweest met m'n klasje (3vmbo) en iedereen keek terug op een leuk jaar .
Nu moeten we de komende twee weken alles voor begin volgend schooljaar in elkaar draaien....
  vrijdag 1 juli 2005 @ 13:55:09 #132
10107 Forau_Diavolina
Sine Missione
pi_28387363
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 01:17 schreef blaaatkipje het volgende:
Leuk topic!

Ik ga in september beginnen aan de studie docent maatschappijleer.
Riep vroeger altijd dat ik persé geen leraar wilde worden als iemand mij er op wees dat ik daar wel een type voor was maar nu lijkt het me toch wel heel leuk.
Hehe, ik heb ook nog zeer zitten twijfelen tussen maatschappijleer en geschiedenis.
Ja, ach, als je vroeger klein was wist je een ding zeker, je werd nooit, maar dan ook nooit leraar.

En zie nu.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_28394902
Ik had het al in een ander topic gevraagd, maar nu zie ik dit topic, dus nog maar een keer:

Weet iemand of er ergens deeltijdopleidingen gegeven worden op vrijdag? Ik zit namelijk te denken over een lerarenopleiding Nederlands, maar een deeltijdopleiding in de avonduren kan me mijn baan kosten.

Ik heb al een universitaire studie (Letteren, Communicatie & Informatiewetenschappen) achter de rug en wil me door mijn huidige werk (in de huiswerkbegeleiding) wat meer gaan richten op het onderwijs (dus uiteindelijk ook zelf voor de klas), lesbevoegdheid halen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Arinna op 01-07-2005 18:11:23 ]
pi_28409038
Hmm, degenen die ik ken die in deeltijd hun lesbevoegdheid halen hebben allemaal twee avonden/week college, ja....

Gisteravond diploma-uitreiking gehad, wat vind ik dat altijd leuk zeg Iedereen blij, leerlingen zien er prachtig uit & zijn apetrots, enkele hilarische speeches/stukjes...en net als het allemaal toch wel erg lang begint te duren begint de borrel
  zaterdag 2 juli 2005 @ 15:22:32 #135
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_28413943
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 11:35 schreef thaleia het volgende:
Gisteravond diploma-uitreiking gehad, wat vind ik dat altijd leuk zeg Iedereen blij, leerlingen zien er prachtig uit & zijn apetrots, enkele hilarische speeches/stukjes...en net als het allemaal toch wel erg lang begint te duren begint de borrel
Diploma's uitreiken is het leukste van het hele jaar. Jammer alleen dat daar op de school waar ik drie jaar lang les gaf, zo nonchalant mee omgesprongen wordt, door zowel docenten als leerlingen.
Zo trekt iedere klas zich terug in een lokaal, waar de mentor ongeveer een halfuurtje de tijd heeft om alle diploma's uit te reiken. Niks geen officiële ceremonie in de aula maar gewoon een bijeenkomst die zo feestelijk georganiseerd is als de mentor in kwestie daar zin in/tijd voor heeft. En dus krijgen sommige leerlingen dus zonder veel boe of bah het papiertje in handen geduwd door iemand die eigenlijk asap thuis wil zijn. Of pas drie maanden in dienst is, direct tot mentor gebombardeerd en nu met dit taakje opgescheept.

Wat de leerlingen betreft: op de een of andere manier spelen de meeste Turkse en Marokkaanse leerlingen bij ons het klaar om op deze zo bijzondere dag moederziel alleen naar school te komen.
"Waar zijn je ouders?"
"Thuis natuurlijk."
"Heb je ze dan niet meegevraagd?"
"Natuurlijk niet. Bovendien hadden ze toch geen tijd."
Ik word daar zo triest van. Zitten daar die stakkers, met hun onvolprezen familiecultuur, op de dag dat ze eindelijk, na jaren voortploeteren op een school zonder veel aanzien, het felbegeerde papier en een bulk aan complimenten kunnen ontvangen, als Rémy's aan de kant, alsof ze wachten op een bestelling bij de kaasboer.
Als het slecht gaat met hun kind, staan hun ouders zó voor de deur van de school, maar als het goed gaat, dan is dat kleine beetje extra moeite blijkbaar een stap te ver. Gatverdamme.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_28414075
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 11:35 schreef thaleia het volgende:
Hmm, degenen die ik ken die in deeltijd hun lesbevoegdheid halen hebben allemaal twee avonden/week college, ja....
Hmm, da's balen... Weet iemand ook hoe laat die avonden beginnen? Ik moet tot kwart voor zeven beschikbaar zijn voor mijn werk, kleine kans dus dat een opleiding erna nog zal passen dan.... als er nog gereisd moet worden enzo.
pi_28448209
Op mijn eigen middelbare school vond ik de diploma-uitreiking ook niet geweldig: WEL een grote bijeenkomst in de aula, maar na een algemeen praatje van de rector werden alle namen in groepen van 5 afgeroepen, die 5 leerlingen kwamen naar voren onder een applaus, en gingen (alle vijf tegelijk) hun diploma tekenen, handje schudden en dat was dat.
Pas toen ik zelf les ging geven ontdekte ik dat er ook diploma-uitreikingen bestaan met een persoonlijk praatje, met anekdotes en de mededeling dat iemand geneeskunde gaat studeren of gaat reizen en dat men alle vertrouwen in ze heeft en 'het ga je goed' enzo.

Ringo, vreselijk dat ouders niet eens komen opdagen bij zo'n uitreiking. Eigenlijk gewoon ronduit schandalig. Bij ons op school trouwens een vergelijkbaar beeld: juist veel Turkse en Marokkaanse ouders laten zich nooit zien op ouderavonden, bellen niet terug als mentoren hen proberen te bereiken omdat ze zich zorgen maken over de leerling etc. Laatst was er een toneelopvoering van leerlingen, daar deed 1 Turkse jongen bij mee. Was een groot toneelproject, de leerlingen hadden er erg veel tijd in gestoken, veel avonden en weekends ook....van iedereen waren er ouders, opa's, oma's en van die jongen...niemand.

Arinna> geen idee...maar dat weten de lerarenopleidingen zelf wel
pi_28456974
Ik zie in dit topic voornamelijk docenten op het voortgezet onderwijs, is dit ook het centrale topic voor basisschool leerkrachten, of is daar misschien een ander topic voor?
  zondag 3 juli 2005 @ 22:34:03 #139
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_28458516
Hier zijn álle docenten welkom
.
  zondag 3 juli 2005 @ 23:06:30 #140
35189 Troel
scherp en bot
pi_28459895
quote:
Op zondag 3 juli 2005 21:56 schreef Zowy het volgende:
Ik zie in dit topic voornamelijk docenten op het voortgezet onderwijs, is dit ook het centrale topic voor basisschool leerkrachten, of is daar misschien een ander topic voor?
Dat is ook gewoon in dit topic. Ik zit op dit moment nog op de PABO, maar ik post hier wel gewoon. Veel dingen beleef je toch hetzelfde.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_28460038
Bedankt voor jullie antwoord

In welk jaar zit je Troel?
  zondag 3 juli 2005 @ 23:13:50 #142
35189 Troel
scherp en bot
pi_28460172
quote:
Op zondag 3 juli 2005 23:10 schreef Zowy het volgende:
Bedankt voor jullie antwoord

In welk jaar zit je Troel?
Ik ga het derde jaar in, eerst twee jaar voltijd, nu de deeltijd. Montessori volg ik ernaast.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_28462472
Leuk ! Veel succes maar weer voor het volgend schooljaar, maar eerst genieten van de zomervakantie
  maandag 4 juli 2005 @ 00:32:54 #144
35189 Troel
scherp en bot
pi_28462938
Nou, moet nog wel wat inhalen hoor qua schoolwerk
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_28483457
Vandaag mijn allerlaatste verslag ingeleverd. .

Om de eerstegraadsopleiding nog een beetje 'body' te geven, had men dit jaar een nieuw experiment bedacht: iedere student moet een wetenschappelijk artikel schrijven over een specialisme. Dit artikel dient van dusdanig niveau te zijn dat het in principe zo gepubliceerd zou moeten kunnen worden. Begeleiders werden aangewezen en er moest een onderzoeksopzet worden gemaakt. Ze lanceerden dit plannetje ergens rond eind januari.

Het gevolg was natuurlijk voorspelbaar. Er zijn al zoveel andere zaken die je moet afronden in die laatste maanden, - portfolio, vakdidactisch dossier, pedagogie -, dat er nauwelijks tijd was voor deze toch niet lullige opdracht. Uiteindelijk blijkt dat iedereen nu nog, terwijl de officiele deadline allang verstreken is, bezig is en de begeleiders zijn op tilt geslagen omdat die deze week ineens nog tien opdrachten binnenkrijgen en deze zo snel mogelijk moeten nakijken. .
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_28486890
Bij ons was dat het 'praktijkonderzoek', HET grote werkstuk van je opleiding, eigenlijk hetgene waar alles om draaide maar inderdaad: ook wij hadden het allemaal te druk met stage, en met de vijftig kleine lullige opdrachtjes waarvoor je vijftig 'vinkjes' moest verzamelen ( )
Dus ook wij kwamen allemaal op het allerlaatste moment aanzetten met dat onderzoek, ik weet niet hoe serieus de rest het had gedaan maar ik had het ernstig afgeraffeld, en was ervan overtuigd dat ik het terug zou krijgen als zijnde van niet voldoende niveau. Wie schetst mijn verbazing toen ik het terugkreeg zonder opmerking. Dat ontlokte mij (ja, dom, ik weet het) de opmerking: "heb je het wel gelezen?" waarop de betreffende docent zei: "nee, had ik helemaal geen tijd voor joh"

pi_28600345
Even een vraag waar ik van jullie een antwoord(advies) op wil! Ik wordt in september 3e jaars Nederlands aan de EFA. Afgelopen schooljaar heb ik 2 dagen stage gelopen en een ochtend gewerkt op een middelbare school. Voor komend schooljaar kan ik een aantal uren krijgen op deze school. Het gaat waarschijnlijk om 4 tot 7 lesuren als docent, de rest als onderwijsassistent. Ik heb hoogstwaarschijnlijk 2 dagen college en houd dus 3 dagen over. Hoeveel uur zouden jullie aannemen voor deze 3 dagen? (full-time is uiteraard 25 uur...). En hoeveel uur bij 2 dagen? Ik zit nogal te twijfelen, omdat ik ook rekening moet houden met studielast enzovoorts. Wat is jullie advies?
  donderdag 7 juli 2005 @ 22:12:37 #148
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28603960
Je moet er wel rekenen mee houden dat je niet alleen maar de lesuren hebt maar waarschijnlijk ook veel vergaderd en natuurlijk ook je lessen moet voorbereiden. Ik zou denken aan 12 tot 15 uur, zeker niet meer, en misschien kun je dat later uitbouwen.
pi_28734067
Om het topic even omhoog te schoppen meldt zich hier een nieuwe docent wiskunde.
Had dit topic nog nooit gezien maar ben nu vrolijk de thread aan het lezen, nuttig!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-07-2005 12:58:37 (typo) ]
pi_28786653
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 20:44 schreef -Petor- het volgende:
Ik wordt in september 3e jaars Nederlands


Voor 2 dagen maximaal 10 uur en voor 3 dagen maximaal 15 zou ik denk ik doen....het hangt er ook vanaf hoe je financiele situatie verder is natuurlijk.


Wow, ik weet nu weer heel goed waarom het niet zo erg is om door het jaar heen veel 's avonds en in het weekend aan het werk te zijn, en nooit eens een dagje of een ochtendje vrij te kunnen nemen e.d.: WAT HEERLIJK zo'n lange zomervakantie! Beetje fietsen, beetje skaten, beetje terrassen....school is voor mij nu HEEL ver weg
pi_28950045
Hehe ja en ik maar iedereen verbeteren die dat verkeerd doet...foutje
  vrijdag 22 juli 2005 @ 20:51:47 #152
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_29049829
Hm, volgend jaar voor het eerst 2-havo klassen. Ben benieuwd. Maar eerst nog lekker vakantie vieren.
.
pi_29064256
Succes met 2 HAVO. Ik heb dit jaar helemaal geen 2e klassen.

Ik heb voor het eerst 4VWO.
Ben druk bezig met de GR (grafisch rekenmachine).
Heb dat ding nog nooit aangeraakt
  zaterdag 23 juli 2005 @ 16:40:51 #154
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_29065222
Dan moet je de handleiding maar goed lezen. Alle vertalingen lezen natuurlijk, want je weet maar nooit of je iets mist.

Oh, en met die 2-Havo, vind het wel eens leuk. Mijn hart ligt toch meer bij de vmbo-kant, maar tweedejaars zijn altijd wel grappig. Heb een jaar of twee geleden 2 atheneum gehad, had ook wel zijn charmes, maar ik miste toch een beetje het spontane.
.
  zaterdag 23 juli 2005 @ 19:41:46 #155
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_29068926
Hmmm... Ik ben toch een beetje nerveus al aan het raken voor het komende schooljaar. Ik krijg voor het eerst een bovenbouwklas Latijn (4gym), 4 uur per week.

Ik moet met die leerlingen - sorry voor de niet-classici hier - in een trimester van 10 weken alle grammatica uit de eerste drie jaren herhalen, nog niet behandelde fenomenen (abl. abs, coniunctivus, gerundivum) introduceren en daarnaast ook nog eens een aanzienlijk deel van de Cena Trimalchionis met ze lezen. brr. Ik ben benieuwd, het is een enorme uitdaging in ieder geval... Hoe zouden degenen die in 4vwo les hebben gegeven die kinderen omschrijven? Algemene eigenschappen enzo?
Afrika Paprika
  zaterdag 23 juli 2005 @ 19:55:54 #156
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_29069227
Veel eh.. Succes.

Ik ga zometeen naar 6VWO en bij ons hebben ze het de afgelopen 2 jaar nog niet eens voor elkaar gekregen om de gerundi(v)um en ablabs duidelijk te maken. Dit zijn echt de enige twee dingen uit de Latijnse grammatica die er bij ons gewoon niet in gaan. Vreemd.
  zaterdag 23 juli 2005 @ 20:37:24 #157
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_29070078
Ik heb vijf jaar latijn gehad, maar de ablativus absolutus zorgde bij ons klasje (4 personen) ook altijd voor problemen. Weet ook niet meer wat het is.
.
pi_29071897
"Ja nou, je vertaalt de zin, en als er woorden overblijven waarvan je niet weet wat je ermee moet en ze staan toevallig in de ablativus en eentje ervan is een participium dan zal het wel een ablabs zijn"
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  maandag 25 juli 2005 @ 14:54:20 #159
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_29111940
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 22:13 schreef imago het volgende:
"Ja nou, je vertaalt de zin, en als er woorden overblijven waarvan je niet weet wat je ermee moet en ze staan toevallig in de ablativus en eentje ervan is een participium dan zal het wel een ablabs zijn"
Ow
.
pi_29112134


Even iets van een andere orde, misschien dat jullie me kunnen helpen. Ik heb dit schooljaar heel veel vervangingsuren gedraaid voor zieke collega's. Ik had zelf oorspronkelijk 3 klassen, en heb dit jaar 6 verschillende extra klassen voorbij zien komen voor verschillende periodes.

Als je aan vervangingsuren begint, weet je dat die weer vervallen zodra de oorspronkelijke leraar van die klas beter is. Maar nu is het zo dat de beide collega's zich weer per 1 juli beter hebben gemeld. Erg leuk voor ze, maar in een vakantiemaand kan iedereen beter zijn natuurlijk. Ik voel me best belazerd nu, want ik heb het laatste halfjaar van dit schooljaar erg hard gewerkt en veel tijd in die extra klassen gestoken, en ik zou het gewoon netjes vinden als ze me dan het jaar vol laten maken en juli dus ook gewoon uitbetalen, en dat dan vanaf het nieuwe schooljaar (1 augustus) alles weer bij het oude is. Wat vinden jullie? Ik snap hoe de regels zijn en hoe het officieel zit, maar ik vind dit gewoon niet erg netjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door imago op 25-07-2005 20:38:40 ]
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 09:10:31 #161
35189 Troel
scherp en bot
pi_29134199
quote:
Op maandag 25 juli 2005 15:01 schreef imago het volgende:


Even iets van een andere orde, misschien dat jullie me kunnen helpen. Ik heb dit schooljaar heel veel vervangingsuren gedraaid voor zieke collega's. Ik had zelf oorspronkelijk 3 klassen, en heb dit jaar 6 verschillende extra klassen voorbij zien komen voor verschillende periodes.

Als je aan vervangingsuren begint, weet je dat die weer vervallen zodra de oorspronkelijke leraar van die klas beter is. Maar nu is het zo dat de beide collega's zich weer per 1 juli beter hebben gemeld. Erg leuk voor ze, maar in een vakantiemaand kan iedereen beter zijn natuurlijk. Ik voel me best belazerd nu, want ik heb het laatste halfjaar van dit schooljaar erg hard gewerkt en veel tijd in die extra klassen gestoken, en ik zou het gewoon netjes vinden als ze me dan het jaar vol laten maken en juli dus ook gewoon uitbetalen, en dat dan vanaf het nieuwe schooljaar (1 augustus) alles weer bij het oude is. Wat vinden jullie? Ik snap hoe de regels zijn en hoe het officieel zit, maar ik vind dit gewoon niet erg netjes.
Wat een fijne collega's heb je dan zeg
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_29134507
Heb afgelopen juni m'n bevoegdheid voor Nederlands behaald, maar ga er niks mee doen. Heb drie jaar betaald lesgegeven (voor stage), maar het is me eigenlijk nooit echt goed bevallen. Dan wordt er gezegd dat je best wel veel kan met deze opleiding, maar het valt me (op dit moment) goed tegen.
pi_29134842
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 09:10 schreef Troel het volgende:

Wat een fijne collega's heb je dan zeg
Nou ik weet niet of het direct aan die collega's ligt, zij worden namelijk ook gepusht om zich zo snel mogelijk beter te melden.

Maar als ik juli niet uitbetaald krijgt (of een ander extraatje als dank krijg) dan weet ik wel dat ik ze nooit meer uit de brand zal helpen bij dit soort dingen, dat stikken ze er maar in.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 10:01:51 #164
593 sjak
Juffie Bloem
pi_29134990
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 22:13 schreef imago het volgende:
"Ja nou, je vertaalt de zin, en als er woorden overblijven waarvan je niet weet wat je ermee moet en ze staan toevallig in de ablativus en eentje ervan is een participium dan zal het wel een ablabs zijn"

ik snap er niets van maar ik moest er wel vreselijk om lachen
Lekker douchen!
pi_29149751
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 09:51 schreef imago het volgende:

Nou ik weet niet of het direct aan die collega's ligt, zij worden namelijk ook gepusht om zich zo snel mogelijk beter te melden.

Maar als ik juli niet uitbetaald krijgt (of een ander extraatje als dank krijg) dan weet ik wel dat ik ze nooit meer uit de brand zal helpen bij dit soort dingen, dat stikken ze er maar in.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij bouw je gewoon vakantiedagen op als invalkracht. Dus ik neem aan dat dat verrekend wordt bij je laatste salaris. Ik zal het zo even opzoeken in de CAO (heb ik van mijn nieuwe werkgever ongevraagd toegestuurd gekregen)
pi_29150232
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 19:35 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
.... Ik zal het zo even opzoeken in de CAO ....
Gevonden! Artikel 8.1 lid 2.

"De werknemer die niet gedurende het gehele schooljaar in dienst is van de instelling, maakt aanspraak op een aantal dagen vakantieverlof, dat wordt berekend volgens de formule: W x 1,15 - S.
W: aantal weken dat werknemer in dienst is geweest.
S aantal schoolvakantiedagen in de periode van de aanstelling (erkende feestdagen tellen niet mee!!!!)"


Voorbeeld: Stel je bent van begin januari tot eind juni in dienst. Dat zijn 27 weken, dus W=27.
Daarin vielen 5 (voorjaarsvakantie) + 4 (meivakantie) + 1 (goede vrijdag) = 10 schoolvakantiedagen, dus S=10.
(Heb ik goed gerekend? pasen, pinksteren hemelvaart koninginnedag en 5 mei zijn geen schoolvakantiedagen!!!)

Je hebt nu recht op 27x 1,15 - 10 = 31,05 - 10 = 21 verlofdagen. Deze dagen moeten verrekend worden bij je laatste salarisuitbetaling.

[ Bericht 0% gewijzigd door Meester_Kuijpie op 26-07-2005 20:02:48 ]
  woensdag 27 juli 2005 @ 09:46:16 #167
593 sjak
Juffie Bloem
pi_29162975
Maar dat is volgens mij niet wat Imago bedoelt. Ze zou juli ook uitbetaald willen krijgen aangezien ze dat ook zo krijgen als die twee mensen zich niet beter hadden gemeld. Ik kan me wel voorstellen dat je dat zo voelt. Ik zou er ook heel principieel van worden. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat de school dat niet wil doen.

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet heel aardig van die collega's. Die krijgen sowieso geld, of ze nu ziek zijn of beter, door zich nu beter te melden hadden ze kunnen bedenken welke consequenties dit voor jouw salaris heeft.
Lekker douchen!
  maandag 15 augustus 2005 @ 14:40:38 #168
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_29656649
Zo, de vakantie loopt langzaam ten einde. Volgende week maar es naar school om het lokaal es op te ruimen. Heb op zich wel weer zin om te beginnen. Ben mentor van een 2-vmbo klas, die klas heb ik vorig jaar ook al gehad, dus ik ken ze allemaal wel.

Ik begin alweer aan mijn vijfde jaar. Gaat wel heel erg snel moet ik zeggen.
.
pi_29656773
Nog 9 dagen en ik begin aan mijn avontuur in China, wanneer ik terug kom in november mag ik meteen met de volgende stage beginnen, wordt een druk jaar.
pi_29657457
Ook mijn vakantie is bijna op zijn einde gekomen! Vanaf de 22ste de hele week lokaal inruimen, vergaderen en voorbereiden .
  maandag 15 augustus 2005 @ 15:12:28 #171
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_29657565
Ik moet 4 september naar school en in die maand ook al een stageplek regelen, maar ik heb bijna zeker al wat in Leiden, dus ben benieuwd!
pi_29657617
Hm, ja, hier ook nog 1 week vakantie. Rooster zal een dezer dagen wel eens in de bus gaan vallen. Ik vind het prima om weer te gaan werken, maar word niet zo blij van de gedachte weer elke dag om half 7 op te moeten.
  maandag 15 augustus 2005 @ 15:58:10 #173
593 sjak
Juffie Bloem
pi_29658915
Ik ben 1 augustus begonnen met mijn nieuwe baan. Het is veel, het is leuk, het is wennen. Ik kom 's avonds echt bekaf thuis.
Lekker douchen!
  maandag 15 augustus 2005 @ 18:45:46 #174
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_29664151
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 14:44 schreef Evil_Jur het volgende:
Nog 9 dagen en ik begin aan mijn avontuur in China
Veel succes en natuurlijk ook veel plezier.
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 15:58 schreef sjak het volgende:
Ik ben 1 augustus begonnen met mijn nieuwe baan. Het is veel, het is leuk, het is wennen. Ik kom 's avonds echt bekaf thuis.
Zo'n gewenningsperiode is inderdaad heel intensief en vermoeiend. Maar het zal wel lukken he
.
pi_29664277
Ik begin 6 september op m'n nieuwe school!

Heb er zin in!
  maandag 15 augustus 2005 @ 18:53:28 #176
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_29664379
Weet je al welk niveau klassen je krijgt?
.
pi_29664476
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 18:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Weet je al welk niveau klassen je krijgt?
6 uur HT niveau. Dat is Havo/vmbo-TL
1e en 2e klassen.
  maandag 15 augustus 2005 @ 19:01:53 #178
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_29664658
Ooooh, dat is leuk

Mijn voorkeur ligt bij 2e en 3e klassen, alhoewel ik moet zeggen dat ik met 4e jaars vmbo-leerlingen ook aardig plezier heb. Brugklassen vind ik op zich ook wel leuk, maar ze zijn me eigenlijk nog wat te speels. Heeft natuurlijk ook zo zijn charmes, maar na een tijdje begint het me een beetje tegen te staan. En nog zo fanatiek he. Mijn mentorklas had vorig jaar geen enkele onvoldoende op het rapport. Dat was nog nooit voor gekomen. Hopelijk houden ze het volgend jaar ook nog vol.

"Mééééster?"
.
pi_29664783
Ik vind brugklassen écht geweldig!

Ik voelde me helemaal een beetje raar toen ik in juli al die kids gedag moest zeggen omdat ik naar een andere school zou gaan.
Dat vind ik wel het grote nadeel van stage lopen, heb je net een beetje het idee dat je wat aan het opbouwen bent, moet je alweer weg.
pi_29664858
Bruggers die je het hele jaar bijles hebt gegeven en je dan de dag van de laatste rapport-uitreiking komen bedanken omdat ze van een 4,5 naar een 7 zijn gegaan.
  maandag 15 augustus 2005 @ 19:13:58 #181
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_29665157
Dat vind ik ook altijd de 'mindere' momenten ja. Het zijn meestal die hele kleine gebaartjes die het doen.

Met een paar eindexamenleerlingen (4 vmbo) had ik een goede band, voornamelijk ook omdat ze problemen hadden thuis en ik ze daar heel vaak bij geholpen heb. Soms heel heavy gesprekken gehad met hen. Toch fijn dat je voor dat soort leerlingen toch iets méér was dan 'gewoon een leraar'. Laatst met ze op een terrasje gaan zitten. Erg gezellig
.
pi_29872303
Zo, ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik zit er alweer middenin
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 00:02:51 #183
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_29873210
Oh nee, hoor... ik ga woensdag es naar school. Lokaal opruimen en zo. Volgende week maandag hele dag vergaderingen en zo, en dinsdag gaat het loos.

En, hoe bevalt het tot nu toe?
.
pi_29877609
Zo, 3 kwartier geleden ging de wekker, dat betekent dat we weer begonnen zijn
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 07:41:39 #185
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_29877762
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 06:42 schreef imago het volgende:
Zo, 3 kwartier geleden ging de wekker, dat betekent dat we weer begonnen zijn
Veel succes, en plezier!

Ik ga komend schooljaar in Almere les geven, en dat is denk ik een heel andere streek want ik heb mijn eerste lessen pas maandag 12 september.
Afrika Paprika
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 08:01:02 #186
593 sjak
Juffie Bloem
pi_29877879
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 14:44 schreef Evil_Jur het volgende:
Nog 9 dagen en ik begin aan mijn avontuur in China, wanneer ik terug kom in november mag ik meteen met de volgende stage beginnen, wordt een druk jaar.
Ga je morgen vertrekken? Ik ben erg benieuwd naar je verhalen.
Lekker douchen!
pi_29878429
Jup, ik ben nu bezig met de laatste voorbereidingen. We hebben niet zoveel ruimte voor bagage dus we hebben een beperkte hoeveelheid lesmateriaal bij ons, maar daar was ook genoeg hebben we begrepen. Ik moet in 10 weken ongeveer 120 lessen geven, heel basaal spreken luisteren vooral met de "direct approach". Maar de ervaring van het lesgeven is natuurlijk maar één van de dingen waar ik naar uitkijk, ik ben ook heel erg benieuwd naar het land, de mensen en alles wat ik ga tegenkomen.

Ik weet niet of ik kan fok!ken vanuit China, maar ik plaats sowieso een reisverslag wanneer ik terug ben, half november.
pi_29882788
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 00:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Oh nee, hoor... ik ga woensdag es naar school. Lokaal opruimen en zo. Volgende week maandag hele dag vergaderingen en zo, en dinsdag gaat het loos.

En, hoe bevalt het tot nu toe?
Nouja, we hebben alleen nog maar vergaderd. En daarna ging ik aan de slag met een paar dingen die ik eind vorig jaar had laten liggen onder het mom van "dat komt na de vakantie wel", en daardoor zit ik er nu alweer middenin, ofschoon ik nog geen leerling gezien heb
Morgen beginnen de lessen weer, ik ga vandaag mijn middag maar eens besteden aan voorbereiding en studiewijzers e.d. Heb best zin om weer te beginnen, maar....DAT VROEGE OPSTAAN HE
pi_29890459
Gisteren begonnen met vergaderen, relaxte sfeer en vanmorgen los.
Heel fijn zo'n nieuwe school en dan de eerste les in een lokaal voor 24 ll zitten en er blijken er 28 in de klas te zitten......
Dan kom je erachter dat je het verkeerde boek hebt gekregen dus allemaal van die glazige blikken en er na 5 minuten achtergekomen dat ik de oude versie nog had met andere hoofdstukindeling dus....
Met improviseren ging het goed en de ll vonden het wel lachen.

Vandaag dus 3 uurtjes TL 3e klas gehad en 1 uurtje vmbo basis zorg. Was te doen, morgen door!
pi_29913293
Oeh, net op mijn eerste lesdag zie ik op internet dat een school in mijn woonplaats plotseling een vacature heeft, voor ongeveer evenveel uren als ik nu heb, in een hogere salarisschaal. Ik heb het op zich goed naar mijn zin waar ik nu zit, maar die hogere schaal lukt tot nu toe niet echt. Als ik een keiharde onderhandelaar zou zijn zou ik beide scholen nu tegen elkaar gaan uitspelen (er is nogal een schaarste aan docenten in mijn vakgebied). Nou ben ik eigenlijk geen keiharde onderhandelaar, maar dit moet ik misschien toch maar niet laten liggen.
pi_29915608
Welk vak geef je, thaleia?
pi_29915790
Go thaleia, go thaleia!

Ik zit er ook weer middenin, zojuist mijn eerste uurtjes gegeven op de nieuwe school. Ik moet zeggen dat ik me op deze school veel sneller op mijn gemak voel dan op die school van vorig jaar. Het voelt als een school die past. .
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_29916843
Da's mooi, RG Dat kun je idd al heel snel aanvoelen, ik had dat bij mijn huidige school al toen ik tien minuten in de koffiekamer zat in afwachting van mijn sollicitatiegesprek.

Roellio, ik geef Latijn & Grieks. Ik overweeg nu om gewoon naar mijn rector te stappen en te zeggen dat ik van plan ben te gaan solliciteren. Wie weet waar hij dan mee komt (ik wil nl. op zich graag blijven waar ik zit, het bevalt me hier goed, maar op een andere school vast ook en ik wil wel echt graag eens een hogere huur kunnen betalen)
  woensdag 24 augustus 2005 @ 16:08:05 #194
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_29923287
Ben vandaag maar weer eens op school gaan kijken. Even acclimatiseren. De leerlingen moesten vandaag ook hun boeken komen afhalen, dus het was gezellig druk. Nu heb je ook meteen even de gelegenheid om de ouders weer eens te zien, in een ongedwongen sfeer. Over het algemeen hadden de leerlingen wel weer zin om te beginnen. Sommigen stonden nog steeds in de "vakantie modus" (en zullen ook nog wel een tijdje zo blijven staan), maar de meesten wilden wel weer naar school - al was het alleen maar om de vriendjes en vriendinnetjes weer te zien.
.
pi_29926208
Mijn God, binnen 1 lesdag heeft de hectiek van alledag alweer toegeslagen Collega's die vlug even met iets komen, een leerling die toestemming had een werkstuk in de zomervakantie te maken en daar nu mee aankwam, telefoontjes die ik nog moet plegen, leerlingen die van alles te melden en te vragen hebben....hahaha ben nu alweer goed opgefokt. Maar op een aangename manier.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 17:57:56 #196
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_29927278
De volgende vakantie is over ...... dagen
.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 18:02:50 #197
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_29927434
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 10:44 schreef thaleia het volgende:
Oeh, net op mijn eerste lesdag zie ik op internet dat een school in mijn woonplaats plotseling een vacature heeft, voor ongeveer evenveel uren als ik nu heb, in een hogere salarisschaal. Ik heb het op zich goed naar mijn zin waar ik nu zit, maar die hogere schaal lukt tot nu toe niet echt. Als ik een keiharde onderhandelaar zou zijn zou ik beide scholen nu tegen elkaar gaan uitspelen (er is nogal een schaarste aan docenten in mijn vakgebied). Nou ben ik eigenlijk geen keiharde onderhandelaar, maar dit moet ik misschien toch maar niet laten liggen.
Als je nog steeds in dezelfde plaats werkt als de laatste keer dat ik je gesproken heb, zou dat best wel eens op mijn school kunnen zijn . Wij zoeken (volgens mij) namelijk ook nog een leraar in dat vakgebied. Klopt dat? .
pi_29927988
Hmm vandaag een emailtje dat er een meisje van school is verongelukt... Dat zal een raar begin van het jaar worden (Het is ook nog eens feestweek op school ivm jubileum .)
  woensdag 24 augustus 2005 @ 18:38:08 #199
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_29928522
O jee, dat is idd niet niks. Het afgelopen schooljaar heeft op mijn school een leerling uit 3vwo zelfmoord gepleegd, zoiets gaat je ook bepaald niet in de koude kleren zitten. Alsof dat nog niet erg genoeg was heeft zijn mentrix zich in de laatste leswek ook opgehangen. Een heel macaber schooljaar dus...

Veel sterkte ermee!
Afrika Paprika
pi_29928574
Verschrikkelijk....
pi_29930821
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 18:38 schreef LuQas het volgende:
mentrix
Hoewel het heel erg is wat er allemaal gebeurd is, zou iemand die klassieke talen onderwijst toch moeten weten dat mentrix niet de vrouwelijke vorm van mentor is.
pi_29930934
Op mijn huidige school heeft vorig jaar een brugklassertje zelfmoord gepleegd. Schokkend. Ik hoop niet dat ik het ooit meemaak met een leerling die ik ken. Sterkte.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_29931236
Een jaargenoot van mij heeft weleens zelfmoord gepleegd.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 19:58:48 #204
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_29931277
Op mijn oude school heeft een jongen, met wie ik toevallig net op kamp was geweest, ook zelfmoord gepleegd. In mijn oude klas zat Maja, die bijna 2 jaar terug bruut vermoord is. .
  woensdag 24 augustus 2005 @ 20:33:48 #205
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_29932507
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 19:44 schreef thabit het volgende:

[..]

Hoewel het heel erg is wat er allemaal gebeurd is, zou iemand die klassieke talen onderwijst toch moeten weten dat mentrix niet de vrouwelijke vorm van mentor is.
Voor zover ik weet is mentrix - idd quasi-Latijn - een woord dat in het Nederlands volstrekt correct is. Zo niet, dan mijn oprechte excuses.

Afrika Paprika
  woensdag 24 augustus 2005 @ 20:44:54 #206
35189 Troel
scherp en bot
pi_29932892
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 19:44 schreef thabit het volgende:

[..]

Hoewel het heel erg is wat er allemaal gebeurd is, zou iemand die klassieke talen onderwijst toch moeten weten dat mentrix niet de vrouwelijke vorm van mentor is.
niet? Ow, wat moet het dan zijn?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_29932927
Gewoon mentor. Het woord mentor is namelijk niet van een werkwoord afkomstig maar van een mythologische figuur.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 20:48:08 #208
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_29932986
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 20:46 schreef thabit het volgende:
Gewoon mentor. Het woord mentor is namelijk niet van een werkwoord afkomstig maar van een mythologische figuur.
Ik zeg ook altijd mentrix

Dat wist ik helemaal niet, weer wat geleerd
  woensdag 24 augustus 2005 @ 20:50:25 #209
35189 Troel
scherp en bot
pi_29933065
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 20:48 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik zeg ook altijd mentrix

Dat wist ik helemaal niet, weer wat geleerd
ik denk dat ze dat nergens weten
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_29933616
Sterkte karoltje!
Heavy hoor, ik heb het vorig schooljaar ook meegemaakt dat een meisje overleed.

Ik ben ook vandaag begonnen op mijn nieuwe school. Was wel weer even wennen om weer les te geven.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 21:06:53 #211
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_29933667
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 20:48 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik zeg ook altijd mentrix

Dat wist ik helemaal niet, weer wat geleerd
Mentrix is ook gewoon correct Nederlands. Mentor was een goede vriend van Odysseus. In zijn hoedanigheid bezocht Athene Telemachos om hem aan te sporen zijn vader te gaan zoeken. Mentor is - hoewel de uitgang '-tor' anders doet vermoeden - dus geen woord dat uit het Latijn stamt en in die zin is mentrix (met het vrouwelijke suffix -trix) dus ongrammaticaal.

Echter, mijn van Dale geeft het woord gewoon met de betekenis 'vrouwelijke mentor', mentrix is dus onder invloed van alle 'terechte' -trix woorden mee-genormaliseerd en is keurig Nederlands.



Nu weer even ontopic: Heeft iemand hier al ervaring met de nieuwe methode Lingua Latina van Hermaion? Ik ga hier komend schooljaar voor het eerst meer werken, maar geloof niet dat ik er al erg veel fiducie in heb...
Afrika Paprika
pi_29933746
Wij gebruiken nog steeds Redde Rationem . Wordt allang niet meer gedrukt, er zijn nog maar 3 scholen die het gebruiken ofzo, maar we weigeren het op te geven
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 21:11:13 #213
35189 Troel
scherp en bot
pi_29933819
wij hadden (jaren geleden) Via Nova of iets in die trant.

avus senex est > opa is een oude man
marcus et lucius filii sunt > marcus en lucius zijn jongens
lucia filia est > lucia is een meisje

Klopt het?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 24 augustus 2005 @ 21:12:51 #214
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_29933893
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 21:09 schreef imago het volgende:
Wij gebruiken nog steeds Redde Rationem . Wordt allang niet meer gedrukt, er zijn nog maar 3 scholen die het gebruiken ofzo, maar we weigeren het op te geven
Redde Rationem, wow

Dan werk je vast op een categoraal gymnasium? Daar zijn er over het algemeen wat meer lesuren weggelegd voor Latijn en Grieks zodat je ook ruimte hebt voor de hoge eisen die die methode aan leerlingen stelt.
Afrika Paprika
pi_29933934
Marcus et Cornelia in horto ambulant.
pi_29934117
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 21:12 schreef LuQas het volgende:

Redde Rationem, wow

Dan werk je vast op een categoraal gymnasium?


In de onderbouw voor beide vakken 3 uur, dat is toch niet zo heel veel?

Ik heb geen ervaring met andere methodes, heb zelf ook hieruit lesgekregen. Ik vind het geweldig, al is het voor sommige leerlingen wel zwaar. Zeker omdat we er al in de eerste klas mee beginnen. In les 1 komen er meteen bijzinnen aan bod, die ze bij Nederlands zelfs pas in de tweede behandelen!
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_29939708
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 21:18 schreef imago het volgende:
In les 1 komen er meteen bijzinnen aan bod, die ze bij Nederlands zelfs pas in de tweede behandelen!
Sowieso lopen wij nogal eens op Nederlands vooruit is ook mijn ervaring. Ik sta meer dan eens dingen uit te leggen die eigenlijk gewoon tot het vak Nederlands behoren. Op mijn vorige school precies hetzelfde verhaal. En telkens zijn er wel geluiden dat we echt eens met alle talen om de tafel moeten gaan zitten om eea meer op elkaar af te stemmen, maar vooralsnog is het nog niet van de grond gekomen.
pi_29946835
Ik ben blij om te horen dat we daar op mijn school dus niet de enige mee zijn. Al wordt de sectie Nederlands langzaamaan "vernieuwd", en komen er nu mensen in die best willen overleggen en zich niet zo aan de oude situatie vastklampen. Ik heb nu in ieder geval zelf ook het boek waar de leerlingen Nederlandse grammatica uit krijgen, zodat ik in ieder geval de uitleg een beetje consequent kan houden.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 25 augustus 2005 @ 15:11:03 #219
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_29957785
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 18:02 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Als je nog steeds in dezelfde plaats werkt als de laatste keer dat ik je gesproken heb, zou dat best wel eens op mijn school kunnen zijn . Wij zoeken (volgens mij) namelijk ook nog een leraar in dat vakgebied. Klopt dat? .
Theleia?
pi_29962257
Hier ben ik al!
Nee, jij zat toch op het D.? Daar zochten ze idd ook iemand, geen idee of die vacature al vervuld is.
Maar daar boden ze geen hogere schaal en als een school niet duidelijk meer biedt ga ik niet weg van waar ik nu zit, hier bevalt het me nl uitstekend en op een nieuwe school moet je dat altijd maar weer afwachten
  vrijdag 26 augustus 2005 @ 18:45:25 #221
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30004988
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 17:04 schreef thaleia het volgende:
Hier ben ik al!
Nee, jij zat toch op het D.? Daar zochten ze idd ook iemand, geen idee of die vacature al vervuld is.
Maar daar boden ze geen hogere schaal en als een school niet duidelijk meer biedt ga ik niet weg van waar ik nu zit, hier bevalt het me nl uitstekend en op een nieuwe school moet je dat altijd maar weer afwachten
Ik zit idd op 't D. . Ik snap het helemaal, hoor! Jammer alleen, het had me wel leuk geleken als je bij ons les ging geven .
pi_30049954
Zo, even een update vanuit Qingdao. Alles gaat prima en we zijn geweldig ontvangen. Buitenlandse docenten zijn zo bijzonder hier dat wij op straat worden gevraagd voor foto's. De voorzieningen zijn over het algemeen goed, maar anders dan thuis.

De leerlingen zijn enthousiast, nieuwsgierig en behulpzaam. Ik hoef verlopig alleen maar een stuk of 8 uur in de week luisterlessen te geven met schoolspul, dus dat is nog niet echt een uitdaging, maar een beetje rustig beginnen in zo'n totaal andere omegeving is niet verkeerd.

Groetjes uit het verre, verre oosten!
pi_30053146
Gaaf hoor! Veel succes!
  zondag 28 augustus 2005 @ 14:07:54 #224
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_30054427
Fijn om te horen dat het goed gaat daar. Veel plezier en succes!
.
pi_30055147
Hmm, morgen eerste schooldag op de lerarenopleiding geschiedenis.
Kijk er zelfs naar uit.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_30059834
Veel plezier Forau

En Evil_Jur, wow, dit gaat echt een geweldige ervaring worden of dat is het wellicht al. Veel plezier & succes daar gewenst!
  maandag 29 augustus 2005 @ 09:50:35 #227
593 sjak
Juffie Bloem
pi_30067979
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 07:32 schreef Evil_Jur het volgende:
Zo, even een update vanuit Qingdao. Alles gaat prima en we zijn geweldig ontvangen. Buitenlandse docenten zijn zo bijzonder hier dat wij op straat worden gevraagd voor foto's. De voorzieningen zijn over het algemeen goed, maar anders dan thuis.
Hoe bedoel je anders dan thuis? Wel netjes? heb je een appartement van de organisatie gekregen? Moet je die delen?
Gaaf die foto's zet je je handtekening erop?
quote:
De leerlingen zijn enthousiast, nieuwsgierig en behulpzaam. Ik hoef voorlopig alleen maar een stuk of 8 uur in de week luisterlessen te geven met schoolspul, dus dat is nog niet echt een uitdaging, maar een beetje rustig beginnen in zo'n totaal andere omgeving is niet verkeerd.
Ik kan me voorstellen dat je inderdaad moet wennen aan de omgeving. Waar zit Qingdao in China. Zit het in een wat meer gemoderniseerd deel of is het in een boerenomgeving?
quote:
Groetjes uit het verre, verre oosten!
Groetjes terug uit Amsterdam!
Lekker douchen!
pi_30086546
We zijn met zijn vieren en we delen twee appartementen, het zijn voormalige studentenkamers in flats op campus dus we hebben wel allebei een eigen grote slaapkamer en een woonkamer (zonder bank, ligt nu een matras, wel tv, koelkast en tafeltje) en een badkamer. De badkamer is in principe niet veel meer dan twee wastafels, een slang uit de muur (douche) en twee hokjes met gaten in de grond (dat zijn hier WC's ). Er zijn ook een paar andere foreign teachers (vooral 50+ ex hippy aussies en amerikanen) en zij hebben volledig verbouwde kamers, naar westers comfort. Maar wij zijn maar student teachers en zitten hier voor tien weken dus moeten we het er maar mee doen.

We kunnen met slechts de hulp van een phrase book nu al goed boodschappen doen, en alles is hier te krijgen. Een uurtje met de bus naar het centrum van Qingdao stad en je kunt zelfs goudse kaas kopen. Daar betaal je dan wel hetzelfde voor als in Nederland, wat voor Chinese begrippen erg duur is. (Alles is hier minimaal 5 en soms wel 50 keer goedkoper) Flesje fris kost bijvoorbeel 1 rmb (10 cent) en een volle maaltijd maar 4 rmb.

Nu het is schoongemaakt en we een beetje gewend zijn is het goed te doen hoor. We eten bij de dining hall op campus, en dat eten is goed en goedkoop dus dat is ook prima. Het is wel heel anders, geen bami sate, maar meer rijst, noodles, veel groenten als taugee, aardappel en wortel. het vlees laat ik zoveel mogelijk links liggen.

Qingdao ligt iets ten zuidoosten van Beijing (600km) aan de oostkust, geweldige mooie omgeving omringd door bergketens en kust. Het weer is lekker, rond de 28 graden maar wel erg vochtig. Het gebied zit net zoals de rest van het land en dit campus in het proces van modernisatie, dus je ziet gloednieuwe mooie gebouwen afgewisseld met vieze oude krotten, heel opmerkelijk en interessant.

Ik heb mijn eerste paar lessen al gegeven en het is natuurlijk even wennen maar wel interessant en leuk. Een les duurt 90 minuten en wordt gegeven aan ongeveer 40 studenten van rond de 20 in een talenlab. Het is goed te doen en zogauw we elkaar beter leren kennen verwacht ik dat de lessen heel soepel zullen lopen.

Vandaag ga ik verder genieten van mijn vrije dag en lekker rustig aan doen.
  donderdag 1 september 2005 @ 08:17:53 #229
593 sjak
Juffie Bloem
pi_30156164
Dat klinkt goed Evil-Jur. Heb je genoten van je vrije dag?

Ik ga vandaag mijn allereerste introductie doen.
Lekker douchen!
  donderdag 1 september 2005 @ 08:29:52 #230
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_30156305
Maandag eindelijk weer college. Ik heb alvast een boek gekocht voor het vak filosofie Wat boeiend is dat zeg.

Maar ik loop pas in november stage
  donderdag 1 september 2005 @ 09:26:45 #231
35189 Troel
scherp en bot
pi_30157214
Sil, welk boek heb je? De wereld van Sofie?

Ik krijg dit jaar ook Filosofie en wij moeten dat boek lezen. Ik zal er maar alvast in beginnen, 't is best een dik boek
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 1 september 2005 @ 09:52:35 #232
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_30157632
quote:
Op donderdag 1 september 2005 09:26 schreef Troel het volgende:
Sil, welk boek heb je? De wereld van Sofie?

Ik krijg dit jaar ook Filosofie en wij moeten dat boek lezen. Ik zal er maar alvast in beginnen, 't is best een dik boek
Nee die heb ik al eerder gelezen, van Gardner heet ze geloof ik. Mooi boek.

Filsofie voor beginners heet het boek. Lekker simpel, maar wel boeiend. Ik heb nog een boek voor dat college maar kan die nog nergens vinden
pi_30174481
Haha. Mijn begeleidster heeft mijn wetenschappelijke artikel dat ik als 'specialisatie' opdracht moest schrijven, voorgedragen voor één of andere prijs. . En ik mag het publiceren. Nouja, dan was de stress in ieder geval niet voor niets, zullen we maar zeggen.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30174535
quote:
Op donderdag 1 september 2005 18:53 schreef RaisinGirl het volgende:
Haha. Mijn begeleidster heeft mijn wetenschappelijke artikel dat ik als 'specialisatie' opdracht moest schrijven, voorgedragen voor één of andere prijs. . En ik mag het publiceren. Nouja, dan was de stress in ieder geval niet voor niets, zullen we maar zeggen.
Geweldig! Zit er ook nog een of andere geldprijs aan vast?
pi_30175124
. Dat was het ook de eerste gedachte die ik kreeg. Mijn begeleidster schrijft er niets over in de mail, dus ik moet het nog even uitzoeken.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30185798
Ik zit met een vreemde situatie. Vorig jaar heb ik deels een eerste graads lerarenopleiding gevolgd, maar de opleiding beviel me niet en ik moest bovendien anderhalf jaar aan vakken volgen die naar mijn idee niks te maken hadden met wat leerlingen op het voortgezet onderwijs krijgen. Dus ben ik maar gestopt. Ik solliciteerde echter wel bij een school en ben daar ook aangenomen. Daar ga ik volgende week beginnen. Onbevoegd dus. Iemand daar ervaring mee?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30191491
Mijn eerste week lesgeven in China zit erop, nog maar 10 weken en ik ben alweer thuis Ik leer hier meer in een weekje dan op een Nederlandse stage in een maand, zeker over de mechaniek van een vreemde taal leren. Het lesgeven gaat ook steeds beter, de leerlingen zijn wel even wennen omdat ze niet gewend zijn te communiceren met leraren, en ook een beetje verlegen. Daarnaast zijn die Chinezen geboren poker spelers want gezichtsuitdrukkingen aflezen is moeilijk. Tot nu toe hebben ze ien ieder geval wat opgestoken van mijn lessen en ook plezier gehad, en daar gaat het om!
pi_30201954
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 00:01 schreef Neuralnet het volgende:
Ik zit met een vreemde situatie. Vorig jaar heb ik deels een eerste graads lerarenopleiding gevolgd, maar de opleiding beviel me niet en ik moest bovendien anderhalf jaar aan vakken volgen die naar mijn idee niks te maken hadden met wat leerlingen op het voortgezet onderwijs krijgen. Dus ben ik maar gestopt. Ik solliciteerde echter wel bij een school en ben daar ook aangenomen. Daar ga ik volgende week beginnen. Onbevoegd dus. Iemand daar ervaring mee?
Weet die school daar wel van . En wat ga je daar doen?
  vrijdag 2 september 2005 @ 18:06:30 #239
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_30208860
Zo, de eerste week zit er voor mij weer op. Viel op zich wel allemaal mee.
Heb nu voor het eerst 2 Havo en 2 Atheneum, dus ik ben es benieuwd.
.
pi_30209133
quote:
Weet die school daar wel van . En wat ga je daar doen?
Dat ik niet meer door ga met de opleiding weten ze nog niet. Dat was een last-minute beslissing. Die opleiding zou overigens nog een half jaar doorgaan met het uitvoeren van een onderzoek en wat losse vakken. Veel mis ik daar niet aan. Stages heb ik natuurlijk wel allemaal gedaan. Ik ga daar lesgeven aan vier klassen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 2 september 2005 @ 18:17:41 #241
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30209180
Ik denk dat het niet onverstandig is om zo snel mogelijk de school te laten weten dat je gestopt bent met je opleiding . Dat lijkt me toch wel essentieel bij een beslissing iemand aan te nemen, ook al werken er ook onbevoegden op scholen.
pi_30209547
Ik ben al aangenomen voor een jaar. Sterker nog, mijn benoemingsbrief geeft 1 augustus 2005 aan, dus een "welkomsgeschenk" is ook al binnen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 2 september 2005 @ 18:51:43 #243
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30210053
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 18:32 schreef Neuralnet het volgende:
Ik ben al aangenomen voor een jaar. Sterker nog, mijn benoemingsbrief geeft 1 augustus 2005 aan, dus een "welkomsgeschenk" is ook al binnen.
Dat maakt toch niet uit? Of je nou over 5 maanden begint of nu, de school moet het zsm weten. Ik denk niet dat wij hier verder bij kunnen helpen. De school moet beslissen wat er gaat gebeuren. Of wilde je het gaan verzwijgen?
pi_30215564
Bij nader inzien laat ik het maar zo. Het komt wel bij het eerste functioneringsgesprek, want ik heb er geen voordelen aan om het nu ter sprake te brengen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 3 september 2005 @ 16:40:05 #245
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30232633
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 22:11 schreef Neuralnet het volgende:
Bij nader inzien laat ik het maar zo. Het komt wel bij het eerste functioneringsgesprek, want ik heb er geen voordelen aan om het nu ter sprake te brengen.
Het is echt je eigen keuze, maar ik vind het persoonlijk erg dom als je het niet zsm meldt. Hoe denk je dat de school reageert als ze er achter komen dat je, uit eigenbelang, het niet meteen gemeld hebt? Het is idd momenteel niet bevorderend voor je om het te melden, maar het zal wel zeker tegen je gaan werken als je het "geheim houdt".
  zaterdag 3 september 2005 @ 17:07:48 #246
593 sjak
Juffie Bloem
pi_30233406
Als je bij mij zou werken en het niet zou melden zou ik je ontslaan. Als je het wel zou melden dan zou ik samen met je een oplossing zoeken. De school heeft over een aantal jaren een probleem als leraren niet bevoegd zijn dus daar zou ik een oplossing voor willen zien.
Lekker douchen!
pi_30235211
Het was oorspronkelijk niet m'n bedoeling daar al te lang te blijven. Ze weten dat ik in elk geval gedurende het jaarcontract niet in het bezit zou zijn van een bevoegdheid. Daarna wordt het gewoon simpelweg niet meer verlengd of omgezet naar onbepaalde tijd. Tenzij er niet meer gesproken en gecontroleerd wordt, maar dat lijkt me sterk. Vandaar de overweging. Het komt ruim op tijd ter sprake.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30235469
Maar hoe zit het precies? Geef je les op eerstegraadsgebied, dus bovenbouw Havo en VWO? Heeft de school waar je gaat lesgeven een begeleidingstraject voor nieuwe docenten? Zo ja, dan zul je het naar mijn idee niet lang kunnen verbergen want vroeg of laat zullen ze zeker - ook in de wandelgangen - gaan vragen hoe het gaat met je opleiding...toch? Belangstellende collega's gaan je zeker ook vragen naar je achtergrond en je bevoegdheid, waar je hebt gestudeerd etc. zo is mijn ervaring. Wat ga je ze dan vertellen?

Daarnaast vraag ik me af waarom je stopt met een opleiding terwijl je nog maar een half jaar hoeft en je wel wilt lesgeven. Of ben je van plan te stoppen met lesgeven na dit jaar?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30236287
Scholen hebben wel behoefte aan mensen die onbevoegd zijn en binnen afzienbare tijd hun bevoegdheid halen, zo heb ik van m'n tweede studiejaar tot het einde kunnen werken in het onderwijs, maar of ze er in dit geval blij mee zijn... Je verzwijgt gewoon iets tegenover je werkgever. Slechte zaak.
pi_30236450
Ja, je hebt gelijk. Een slechte zaak. Ik zal het naar voren moeten brengen.

Het lerarenopleidingsgedeelte zou nog een half jaar duren. Die opleiding was zo opgezet dat in het eerste half jaar alle praktijkzaken aan bod kwamen en dat het overige half jaar onder andere uit onderzoeksvaardigheden bestaat. Het betrof een 1 jarige post-doctorale opleiding.

Maar vond de opleiding vond het nodig om nog aantal andere vakken bij te sluiten omdat mijn master niet geheel aanverwant was met het schoolvak. Na een half jaar vond ik die argumentatie niet meer overtuigend genoeg om door te gaan met vakken die officieel niet tot het curriculum van de opleiding behoren. Het zou de opleiding met minstens een jaar verlengen terwijl het naar mijn idee niet bijdraagt aan de competenties voor het leraarsschap. Op het moment van die beslissing had ik echter allang gesolliciteerd en was ik allang aangenomen op de school. Een baan regelen voor het nieuwe schooljaar doe je immers ruim van te voren.

Ik ben wel gemotiveerd om les te geven, maar niet om een bizarre hoeveelheid aan extra vakken te volgen. Dus ik maak het jaar netjes af en zal daarna mijn heil ergens anders moeten zoeken. Ik heb een vierde klas in het eerstegraads gebied, de rest is onderbouw. De school kent inderdaad begeleidingstrajecten voor nieuwe docenten. Wat ik ga vertellen? De waarheid. Liegen brengt me niks verder. Overigens weet iedereen dat ik in elk geval tijdens het contract dat ik heb in elk geval niet in het bezit van een bevoegdheid zou zijn.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30236500
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 18:51 schreef Neuralnet het volgende:
Ja, je hebt gelijk. Een slechte zaak. Ik zal het naar voren moeten brengen.
Ik veroordeel je niet he Het is echt het verstandigst om dit te vertellen, want als ze erachter komen, vrees ik dat ze je op staande voet ontslaan.

Ik begrijp je motivering ook goed trouwens.
  zaterdag 3 september 2005 @ 19:00:39 #252
593 sjak
Juffie Bloem
pi_30236684
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 18:51 schreef Neuralnet het volgende:
Overigens weet iedereen dat ik in elk geval tijdens het contract dat ik heb in elk geval niet in het bezit van een bevoegdheid zou zijn.
Maar ze dachten wel dat je die bevoegdheid over een half jaar wel zou hebben...
Ik begrijp ook je motivatie deels wel. Maar in eerste instantie ben je wel akkoord gegaan met die verlenging en nu vind je deze blijkbaar teveel. Was daar niet over te praten, kon je niet aan je opleiders beargumenteren waarom je het te lang vond?
Hoe wil je over een jaar (na deze baan) nu verder gaan? Dan heb je nog steeds geen bevoegdheid. Ben je op zoek naar een andere opleiding?
Lekker douchen!
pi_30237208
quote:
Ik veroordeel je niet he Het is echt het verstandigst om dit te vertellen, want als ze erachter komen, vrees ik dat ze je op staande voet ontslaan.
Wat doen ze dan voor de leerlingen bij ontslag? Blijven die dan zonder leraar?
quote:
Maar in eerste instantie ben je wel akkoord gegaan met die verlenging en nu vind je deze blijkbaar teveel. Was daar niet over te praten, kon je niet aan je opleiders beargumenteren waarom je het te lang vond?
Ik vind het nogal bizar. Je meldt je aan als Master of Science bij een lerarenopleiding omdat je leraar wilt worden en zij zeggen: "Niet aanverwant, ga maar 1,5 jaar aan extra vakken volgen". Dan ga je dat doen omdat je verwacht dat zij wel weten waar ze over praten en dan merk je dat het totaal iets anders is dan wat je moet gaan doen in de klas. Vervolgens blijkt die opleiding ook nog eens de vaardigheden voor het leraarsschap niet aan te leren, maar zich te richten op "academische vaardigheden" die iedereen al heeft omdat het een toegangseis is voor de opleiding. Of te wel: dan moet je bijna 3 jaar voltijds studeren en dan kan ik niet meer dan nu.

"Niet aanverwanten" die een assesment gaan doen worden beoordeeld op lerarencompetenties in de praktijk terwijl ze vaak net zo weinig ervaring hebben. Zij hoeven geen extra vakken te volgen. Meld je je echter gewoon aan bij zo'n opleiding, dan is het opeens noodzakelijk extra studie te volgen. En nee, daar is niet normaal over te praten. Gepraat wordt er wel, maar de argumenten ervoor snijden geen hout.
quote:
Hoe wil je over een jaar (na deze baan) nu verder gaan? Dan heb je nog steeds geen bevoegdheid. Ben je op zoek naar een andere opleiding?
Zolang het daar op die school leuk blijft, dan blijf ik. Voor de rest wens ik de overheid veel plezier met hun campagne om meer leraren te werven. Het zal een hele kluif worden aangezien de salarissen ook al bevroren gaan worden. Verder ben ik gewoon academisch opgeleid en kan ik gerust wel ergens anders terecht buiten het onderwijs.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30237495
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 19:21 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Wat doen ze dan voor de leerlingen bij ontslag? Blijven die dan zonder leraar?
Ze hebben dan verschillende mogelijkheden: ze schuiven met uren zodat de examenklassen van lessen zijn verzekerd of ze trekken met spoed iemand (binnen de organisatie) aan die de lessen kan overnemen.
pi_30284165
Ik mag straks werkcollege geven aan buitenlandse studenten van wie ik heb vernomen dat ze heel slecht Engels spreken. Dat zal me wat worden.
pi_30288328
Waar komen die studenten dan vandaan en wat moet je met ze doen? Met handen en voeten signalen geven kom je vast ook een heel eind.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  maandag 5 september 2005 @ 15:59:41 #257
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_30290412
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 00:01 schreef Neuralnet het volgende:
Ik zit met een vreemde situatie. Vorig jaar heb ik deels een eerste graads lerarenopleiding gevolgd, maar de opleiding beviel me niet en ik moest bovendien anderhalf jaar aan vakken volgen die naar mijn idee niks te maken hadden met wat leerlingen op het voortgezet onderwijs krijgen. Dus ben ik maar gestopt. Ik solliciteerde echter wel bij een school en ben daar ook aangenomen. Daar ga ik volgende week beginnen. Onbevoegd dus. Iemand daar ervaring mee?
Ik geef al drie en half jaar les zonder bevoegdheid. En het ziet er niet naar uit dat ik op korte termijn die bevoegdheid zal halen. Overigens geef ik alleen op het VMBO les en heb ik wel mijn master neerlandistiek. En vorig jaar heb ik een buitenlandse lesbevoegdheid gehaald (Engels aan anderstaligen), handig voor Chinagangers maar ik ben nog steeds bezig om dat papiertje om te zetten naar een Nederlands equivalent. Of dat lukt weet ik niet.

Het enige dat ik je kan aanraden: maak je onmisbaar, werk hard, toon interesse, laat zien dat je leert en als ze vragen hoe het zit met je opleiding: pappen en nathouden.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_30291889
quote:
Op maandag 5 september 2005 14:49 schreef Neuralnet het volgende:
Waar komen die studenten dan vandaan en wat moet je met ze doen? Met handen en voeten signalen geven kom je vast ook een heel eind.
Uit een aantal verschillende landen, Colombia, Maleisie, Israel, Italie, nog een paar die ik vergeten ben. Ik heb net het eerste werkcollege gegeven.
  maandag 5 september 2005 @ 17:29:07 #259
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_30293009
quote:
Op maandag 5 september 2005 15:59 schreef Ringo het volgende:
en als ze vragen hoe het zit met je opleiding: pappen en nathouden.
Ik werkte er een jaar en toen was het: "Wij verwachten dat U binnen XXX maanden Uw diploma haalt". Zo niet, dan was het wegwezen.
.
pi_30294904
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 19:21 schreef Neuralnet het volgende:

Zolang het daar op die school leuk blijft, dan blijf ik. Voor de rest wens ik de overheid veel plezier met hun campagne om meer leraren te werven. Het zal een hele kluif worden aangezien de salarissen ook al bevroren gaan worden. Verder ben ik gewoon academisch opgeleid en kan ik gerust wel ergens anders terecht buiten het onderwijs.
Ik weet dat de opleiding hoofdzakelijk bestaat uit kommer en kwel, maar als je in eerste instantie echt gemotiveerd was het onderwijs in te gaan en het lesgeven bevalt, dan zou ik toch eens nadenken of het niet de moeite waard is door te bijten, vooral nu je al een eindje gevorderd bent. Heb je de bevoegdheid eenmaal op zak dan vergroot je je mogelijkheden en je waarde op de arbeidsmarkt, zeker als je eerstegrader bent in een bèta vak en met het vooruitzicht dat het lerarentekort alleen maar zal toe gaan nemen. Scholen zullen snakken naar mensen als jij, en de kans is dan ook reëel dat je snel zal kunnen doorgroeien. Ik reken er overigens op dat de overheid in tijd van nood wel iets zal moeten gaan doen aan die salarissen: vandaag stond in de krant dat D'66 in ieder geval voor verhoging is van de salarissen in het onderwijs.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30295347
quote:
Ik geef al drie en half jaar les zonder bevoegdheid. En het ziet er niet naar uit dat ik op korte termijn die bevoegdheid zal halen. Overigens geef ik alleen op het VMBO les en heb ik wel mijn master neerlandistiek.
Ik heb het idee dat ze op het VMBO iets meer accepteren dan in het eerstegraads gebied op het HAVO/VWO. Verder is er net een nieuwe wet aangenomen (wet bio) waarin docenten geacht worden hun vaardigheden, competenties, ontwikkelingen en diploma's op papier te zetten en moeten hebben. Alles moet aantoonbaar zijn in een dossier, dus wordt het steeds moeilijker totdat het op een bepaald moment niet meer kan.
quote:
Het enige dat ik je kan aanraden: maak je onmisbaar, werk hard, toon interesse, laat zien dat je leert en als ze vragen hoe het zit met je opleiding: pappen en nathouden.
Onmisbaar zal ik nooit zijn. Ik ben me er wel degelijk van bewust dat ik feitelijk niet ben opgeleid voor het leraarsschap. Hoewel ik ook van mening ben dat ik dat na nog een paar maanden "praten" en wat losse vakken ook niet ben. Het is voor mij pure interesse en met wat ervaring zal het best wel gaan.

Tegenwoordig is er veel te doen rond de opleiding. Mensen vragen je hoe het zit met de opleiding, maar er lopen ook mensen rond die docent zijn en tegelijk ook collegegeven bij een lerarenopleiding. Het wereldtje is klein.
quote:
Uit een aantal verschillende landen, Colombia, Maleisie, Israel, Italie, nog een paar die ik vergeten ben. Ik heb net het eerste werkcollege gegeven.
Je bent alweer terug, vertel eens hoe dat ging?
quote:
Ik weet dat de opleiding hoofdzakelijk bestaat uit kommer en kwel, maar als je in eerste instantie echt gemotiveerd was het onderwijs in te gaan en het lesgeven bevalt, dan zou ik toch eens nadenken of het niet de moeite waard is door te bijten, vooral nu je al een eindje gevorderd bent.
Ik ben geen luie student, maar ik weiger pertiment om anderhalf jaar aan studieonderdelen te volgen die niet in het officiële curriculum thuishoren EN bovendien niet bijdragen aan de ontwikkeling.
quote:
Scholen zullen snakken naar mensen als jij, en de kans is dan ook reëel dat je snel zal kunnen doorgroeien.
Welke waarde? LC blijft LC omdat LD vaak door scholen wordt weggesanneerd.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30295866
De kwestie van Neuralnet doet me er ook aan denken hoe scheef het soms zit wat betreft zij-instromers. Ik heb het idee dat daaraan minder eisen worden gesteld: ze moeten een assessment doen zodat hun kwaliteiten ingeschat kunnen worden en krijgen dan een programma dat daarop aangepast is. Als je echter na je doctoraal (ik weet niet hoe dat nu met BA/MA zit) meteen doorstroomt naar de lerarenopleiding, zijn er allerlei eisen waaraan je moet voldoen. Terwijl ik misschien door middel van een assessment ook wel zou kunnen laten zien dat ik over bepaalde vaardigheden al beschik .

Ik ben nu bijna klaar met studeren, alleen de scriptie moet nog. En ik ben nu heel erg hard aan het nadenken wat ik wil doen. Ik vind het enorm leuk om les te geven, maar ik zie me dit niet tot aan m'n pensioen doen. En als ik nog iets anders wil, zal het nu moeten; over 20 jaar uit het onderwijs stappen en op zoek gaan naar een andere baan zal moeilijk worden. Ik speel dus een beetje met het idee om eerst een tijd wat anders te gaan doen. Dan zou ik de lerarenopleiding ook pas laten gaan doen. Misschien word ik dan ook wel zij-instromer
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30297751
Kan ik me wat bij voorstellen imago, toen ik bijna klaar was met de leraarsopleiding (die ik eigenlijk alleen maar was gaan doen omdat ik nog een jaartje student wilde zijn ) stonden er artikelen in de vakbladen over scheve gezichten op scholen omdat zij-instromers die vanuit het bedrijfsleven kwamen en er niet zelden een potje van maakten voor de klas meer verdienden dan ervaren & bevoegde collega's. Dus ik dacht: als ik slim ben ga ik eerst een paar jaar iets anders doen dat beter verdient, en stap dan over. Maar toen werd ik de avond nadat ik mijn eindverslag had ingeleverd meteen gebeld door een school en dacht 'ach, ik kan het voorlopig wel even doen totdat ik wat anders heb' en inmiddels doe ik het alweer vijf jaar. Met veel plezier hoor, maar van die 'financieel gezien handigere route' is dus niets terechtgekomen

Nou is de markt voor classici inmiddels wel dusdanig dat je, als je graag het onderwijs in wilt, niet zo nodig meer via een bedrijfsleven-omweg hoeft te gaan om op termijn in LC te komen. Maar jouw overwegingen zijn niet van financiele aard zie ik. Niets let je om eerst een tijdje wat anders te gaan doen: over vijf jaar willen ze je in het onderwijs ook nog graag hebben en daarna waarschijnlijk alleen nog maar liever.

Puur uit nieuwsgierigheid: in welk hoofdvak ga je afstuderen en in wat voor sector zou je willen gaan werken?
pi_30298505
Mijn hoofdvak is Archeologie, of Materiële Cultuur, zoals ze dat bij ons tegenwoordig noemen. De scriptie wordt een combinatie van Archeologie en Grieks - 't gaat over Delphi.

Ik heb nog echt geen idee welke kant ik op zou willen hoor. Iets met schrijven, iets met toneel, een eigen winkeltje, misschien wel gewoon het bedrijfsleven in om daar eens van te proeven, ik weet het gewoon nog niet. Het is meer iets van "nu kan ik nog alle kanten op, later niet meer". Niet dat ik écht nog alle kanten op kan, maar wel wat bijscholing hier en een cursusje daar zou ik ook best iets buiten het vakgebied kunnen doen. Ben in ieder geval van plan om binnenkort zo'n beroepskeuzetest te doen (want dat is voor studenten nog lekker gratis), al is het alleen maar om daar misschien verrassende ideeën van te krijgen waar ik zelf nooit op gekomen was

Het is trouwens nog steeds best mogelijk dat ik er uiteindelijk toch gewoon voor kies om in het onderwijs te blijven. Maar dan wil ik binnen de school er wel iets bij doen. Dan word ik lekker rector ofzo
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30298973
Dat "nu kan het nog"-gevoel heb ik ook ja, kijk na vijf jaar in het onderwijs kan ik nog wel switchen, na twintig jaar niet zo gemakkelijk meer. Nou vind ik het een prima baan, en ik wil het van m'n 45e tot m'n 65e best doen, maar nu ben ik nog jong en kan nog alle kanten op dus waarom nu niet eventjes wat anders? Ga ik daarna gewoon weer terug. Ik overweeg het dus ook.
En ook het "het is wel leuk maar je moet er iets bij doen" herken ik, en velen met mij: ken veel mensen die parttime in het onderwijs werken en daarnaast een boek schrijven, een bedrijfje hebben, een studie doen, een kind grootbrengen.

Succes met je scriptie! En die rector-ambitie juich ik van harte toe
pi_30299588
quote:
De kwestie van Neuralnet doet me er ook aan denken hoe scheef het soms zit wat betreft zij-instromers. Ik heb het idee dat daaraan minder eisen worden gesteld: ze moeten een assessment doen zodat hun kwaliteiten ingeschat kunnen worden en krijgen dan een programma dat daarop aangepast is.
Precies. Zij-instromers worden beoordeeld op competenties van het leraarsschap terwijl doctoraal/masterstudenten een compleet pakket aan universitaire theoretische vakken krijgen voorgeschreven. Mijn conclusie: die vakken zijn overbodig als ze in het ene geval niet hoeven en in het andere geval wel. Verder wordt dat aangepaste programma mooi en netjes aangesloten bij de baan in het onderwijs terwijl de opleiding tegen doctoraal/masterstudenten zegt van: "Nou, je zorgt maar dat je op die en die dag de hele dag beschikbaar bent".

Waarom doe ik dan geen zij-instroom? Omdat je als student enkel stages hebt gelopen en dat telt dan weer niet als "werkervaring". Verder kost zo'n assesment een heleboel geld (voor de school) en bestaat het risico dat je na een paar maanden alsnog te horen krijgt dat je niet verder kan.
quote:
Nou is de markt voor classici inmiddels wel dusdanig dat je, als je graag het onderwijs in wilt, niet zo nodig meer via een bedrijfsleven-omweg hoeft te gaan om op termijn in LC te komen.
Dat hoeft op bepaalde scholen zeker niet. Ik start in LC.

Ik ben niet zo moeilijk. Ik heb een brede interesse en zit nu een tijdje in het onderwijs omdat ik dat leuk vind. Daarna zoek ik wel weer iets anders. Sterker nog: als ik nu niet bezig was met me te oriënteren op een promotieplaats op een universiteit, dan was ik gaan solliciteren naar een andere baan. Mijn betrekking (0,5 FTE) is te klein om fatsoenlijk van te kunnen leven.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30302996
Overigens geeft een collega van me al tien jaar onbevoegd les en wil nu toch zijn bevoegdheid halen, en dat gaat alleen via een driejarige avondopleiding. Zo makkelijk is het kennelijk dus ook weer niet.
pi_30304217
Je zal mij niet horen zeggen dat het makkelijk is. Overigens is die 3 jaar dan op deeltijd basis. Dat is nogal wat anders dan een Master of Science opzadelen met een onzinnige studielast van 3 jaar voltijd.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30313306
Misschien moet je officieel bezwaar aantekenen?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30315276
Dat kan volgens mij niet. Toelating gaat middels een intakegesprek waarbij ze zelf de eisen "mogen" vaststellen. Hoewel ze daarna wel een toelatingsverklaring uitschreven staat er in het dossier vermeld dat die vakken ook "moeten".
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  dinsdag 6 september 2005 @ 14:53:07 #271
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_30321041
quote:
Op maandag 5 september 2005 22:34 schreef thaleia het volgende:
Overigens geeft een collega van me al tien jaar onbevoegd les en wil nu toch zijn bevoegdheid halen, en dat gaat alleen via een driejarige avondopleiding. Zo makkelijk is het kennelijk dus ook weer niet.
Ik dacht altijd, maar dat is dan ook de crux van deze discussie, dat als iemand de nodige vakkennis in huis heeft (in de vorm van een universitaire master) het pedagogisch-didactische gedeelte hooguit een jaar zou duren.
Overigens is de hele rompslomp en het relatieve onnut van zo'n opleiding de reden dat ik er nooit aan begonnen ben. Da's geen positieve keuze, eerder eentje uit recalcitrante luiheid.
Daar komt nog bij dat ik van collega's louter negatieve verhalen heb gehoord over de lerarenopleiding, variërend van "een absolute blamage" (Hogeschool Rotterdam) tot "ik heb de werkelijke zin ervan nooit begrepen" (ICLON).

Uiteindelijk heb je als leraar pas echt kans van slagen, als je op de school waar je werkzaam bent goed wordt begeleid. Zo'n officieel papiertje is merendeels ambtelijke procedure.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_30323293
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 14:53 schreef Ringo het volgende:
Ik dacht altijd, maar dat is dan ook de crux van deze discussie, dat als iemand de nodige vakkennis in huis heeft (in de vorm van een universitaire master) het pedagogisch-didactische gedeelte hooguit een jaar zou duren.
Ah, ja, dat had ik er niet bij vermeld, maar hij heeft een bul in een andere richting. Pedagogisch-didactisch zit het bij hem (na meer dan tien jaar uitstekend lesgeven) allang goed. De opleiding die hij doet is er dan ook eentje voor docenten in andere vakken die zich willen laten omscholen tot docent klassieke talen.

(Hij is al tien jaar docent klassieke talen, ook in eindexamenklassen, heeft allang de benodigde vakkennis, maar niet ondersteund door een papiertje)
pi_30324380
Tja, dat negatieve gedoe over de opleiding is voor een heel groot deel waar, aan de andere kant is het ook zo (dat geldt voor bijna alles in 't leven) dat het aan jezelf ligt in hoeverre je er iets uithaalt. Er zijn studenten bij die vanaf de eerste maand de opleiding en de docenten met een groot wantrouwen en scepsis tegemoet treden. Op die manier wordt het ook nooit wat.

Wat vakdidactiek betreft heb ik er zeker veel van geleerd, en dan niet alleen tijdens de colleges, maar eigenlijk vooral door de contacten die je opdoet en de gesprekken met elkaar en met de vakdidactici, + de literatuur die je leest. Nu is vakdidactiek voor geschiedenis ook wel in ontwikkeling en erg gevarieerd, veelzijdig etc. Daarnaast heb ik via de opleiding een tripje gemaakt naar Bonn en daar heb les ik gekregen in museumdidactiek in combinatie met geschiedenisdidactiek. Dat zijn de krenten in de pap.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30327254
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 16:34 schreef RaisinGirl het volgende:
Wat vakdidactiek betreft heb ik er zeker veel van geleerd, en dan niet alleen tijdens de colleges, maar eigenlijk vooral door de contacten die je opdoet en de gesprekken met elkaar en met de vakdidactici, + de literatuur die je leest.
Klopt. Daarnaast hadden wij een uitstekende docent drama die geweldige colleges gaf over groepsdynamiek, stemgebruik, lichaamstaal. Voor mij gold dat ik mezelf al gauw de strategie heb aangemeten om veel aandacht te besteden aan die onderdelen van de opleiding waar ik echt wat aan meende te zullen hebben, en zo min mogelijk tijd & energie aan die onderdelen die ik als tijdverspilling beschouwde.

In al mijn onbevangenheid heb ik een keer gevraagd of ze de opleiding expres zo hadden ingericht, met nuttige en minder nuttige, efficiente en minder efficiente onderdelen, omdat je daar in je werk ook mee te maken krijgt en zelf moet leren inschatten waar je wel en niet veel tijd aan besteedt.
Dat bleek niet het geval
pi_30327374
.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30330899
quote:
Ik dacht altijd, maar dat is dan ook de crux van deze discussie, dat als iemand de nodige vakkennis in huis heeft (in de vorm van een universitaire master) het pedagogisch-didactische gedeelte hooguit een jaar zou duren.
Klopt, dan is het meestal postdoctoraal/postmaster. Je moet dan wel een master in het betreffende schoolvak hebben. Met een aanverwante of zelfs niet-verwante master heb je een probleem. Leuk detail is dan dat je een vakinhoudelijk programma moet volgen bestaande uit bachelor vakken om een zogenaamd gebrek aan masterkennis op peil te brengen?! Kennelijk is het vakinhoudelijke masterniveau ook niet nodig.

Heb je die kennis nodig om les te geven? Het betreft stof die ze op de universiteit geven en niet op school. Nee dus. "Ja maar, je moet toch weten wat ze op de universiteit geven?" Dan wijs ik op de posthbo opleidingen waar studenten nog nooit een universiteit van binnen hebben gezien maar die wel opleiden tot de eerstegraadsbevoegdheid en op het feit dat die zogenaamde 1 jarige postdoctorale opleiding geen eens een universitaire mastertitel mag voeren.
quote:
Overigens is de hele rompslomp en het relatieve onnut van zo'n opleiding de reden dat ik er nooit aan begonnen ben.
Op zich kan ik daar wel mee leven. Zij vinden het belangrijk en dat jaartje zit ik dan wel uit. Ik ben echter fel tegenstander van het opleggen van extra programma's die niks bijdragen en waarbij de argumentatie ronduit zwak te noemen is.
quote:
Tja, dat negatieve gedoe over de opleiding is voor een heel groot deel waar, aan de andere kant is het ook zo (dat geldt voor bijna alles in 't leven) dat het aan jezelf ligt in hoeverre je er iets uithaalt.
Er moet natuurlijk wel iets zijn om uit te halen. Het is voornamelijk praten en de rest is gebaseerd op goed geluk: krijg je een goede vakdidacticus of niet. Zo niet, dan word je opgescheept met allerlei opdrachten die in de praktijk bijna niet uit te voeren zijn. Verder ligt het ook een groot deel aan je vooropleiding. Iemand met veel vooropleiding weet en kan het grootste gedeelte al. Natuurlijk zijn vrijstellingen niet mogelijk, want de arrogantie van die lui stelt dat zij een unieke opleiding hebben met unieke onderdelen. Naar aanleiding wat ik gezien heb concludeer ik dat het een veredelde HBO opleiding betreft qua niveau.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 7 september 2005 @ 16:53:02 #277
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_30357877
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 16:34 schreef RaisinGirl het volgende:
Tja, dat negatieve gedoe over de opleiding is voor een heel groot deel waar, aan de andere kant is het ook zo (dat geldt voor bijna alles in 't leven) dat het aan jezelf ligt in hoeverre je er iets uithaalt. Er zijn studenten bij die vanaf de eerste maand de opleiding en de docenten met een groot wantrouwen en scepsis tegemoet treden. Op die manier wordt het ook nooit wat.
Nah ja goed, da's waar. Ik weet alleen van mezelf dat ik zo'n wantrouwende en sceptische student kan zijn, en dus heb ik bij voorbaat besloten die opleiding niet te volgen. Kwestie van kont tegen de kribbe.
Die intensieve zomercursus (Trinity Cert. TESOL) die ik vorig jaar (in Praag) gevolgd heb, heeft me overigens wel heel veel geleerd: didactische werkvormen, leerproblemen bij tweede-taalsprekers, klassenmanagement, lesplanning en -voorbereiding, lessen observeren en geobserveerd worden, en de reflectie daarop. Keihard werken maar een prachtige ervaring (en alles in het Engels). Het jammere is alleen dat de herwaardering naar een Nederlandse bevoegdheid een beetje moeizaam gaat. Maar goed, het was eigenlijk ook niet de bedoeling dat ik die U-bocht zou maken. In feite hoorde ik al lang op een dorpsschooltje in Binnen-Mongolië te werken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_30395823
Ben dinsdag begonnen in Zwolle met m`n lerarenopleiding biologie.
Tot nu toe bevalt het goed
pi_30486062
Vorig jaar hield ik tijdens mij derdejaarsstage een blog bij. Dat doe ik dit jaar tijdens mijn LiO-stage ook weer, in ieder geval tot de kerstvakantie. Het blog bestaat uit beknopte lesvoorbereidingen, de verwachtingen van de les en een korte evaluatie. Link staat in mijn sig, voor de geïnteresseerden. Ik geef les aan twee klassen. Eén brugklas vmbo kader/basis en één derde klas vmbo gemengd theoretisch.
pi_30486305
quote:
Op zondag 11 september 2005 15:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Vorig jaar hield ik tijdens mij derdejaarsstage een blog bij. Dat doe ik dit jaar tijdens mijn LiO-stage ook weer, in ieder geval tot de kerstvakantie. Het blog bestaat uit beknopte lesvoorbereidingen, de verwachtingen van de les en een korte evaluatie. Link staat in mijn sig, voor de geïnteresseerden. Ik geef les aan twee klassen. Eén brugklas vmbo kader/basis en één derde klas vmbo gemengd theoretisch.
Leuk idee om leerlingen een tien te geven aan het begin van het jaar en daar een punt af te halen in bepaalde gevallen.
pi_30487518
Wij mogen op mijn school helaas alleen punten geven voor het overhoren van leerwerk en gemaakte opdrachten enzo. Geen cijfers voor netheid van schriften, geen cijfers voor goed gedrag. We willen namelijk resultaten beoordelen, niet inzet en gedrag ofzo. Zomaar een tien geven omdat iemand het hele jaar netjes is geweest zou ik dus niet mogen.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30487776
Ik vind het juist wel een goede zaak om ook gedrag te verwerken in het eindcijfer. De school waar ik werk, laat veel ruimte voor individuele invulling.
pi_30489307
Als ik geen cijfer mag geven voor gedrag, dan geef ik gewoon een proefwerk waarin mensen hun gedrag mogen omschrijven met het oordeel wat ze ervoor zouden geven en dan beoordeel ik het resultaat van de leugen of de waarheid...
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30489407
quote:
Op zondag 11 september 2005 17:35 schreef Neuralnet het volgende:
Als ik geen cijfer mag geven voor gedrag, dan geef ik gewoon een proefwerk waarin mensen hun gedrag mogen omschrijven met het oordeel wat ze ervoor zouden geven en dan beoordeel ik het resultaat van de leugen of de waarheid...
Wat geef jij voor vak?
pi_30489616
Wiskunde. Ik houd overigens ook niet van het geven van cijfers voor gedrag, maar als ik het zou willen dan vind ik daar gerust iets op.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 11 september 2005 @ 18:16:13 #286
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30490445
quote:
Op zondag 11 september 2005 15:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Vorig jaar hield ik tijdens mij derdejaarsstage een blog bij. Dat doe ik dit jaar tijdens mijn LiO-stage ook weer, in ieder geval tot de kerstvakantie. Het blog bestaat uit beknopte lesvoorbereidingen, de verwachtingen van de les en een korte evaluatie. Link staat in mijn sig, voor de geïnteresseerden. Ik geef les aan twee klassen. Eén brugklas vmbo kader/basis en één derde klas vmbo gemengd theoretisch.
. Leuk! Ik lees nu al weer enthousiast mee .
pi_30490488
Altijd leuk om te horen dat mensen het ook echt lezen. Ik schrijf het vnl. voor mezelf, maar het is leuk als je feedback krijgt.
  zondag 11 september 2005 @ 18:20:37 #288
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_30490568
quote:
Op zondag 11 september 2005 15:58 schreef UncleFunk het volgende:
Leuk idee om leerlingen een tien te geven aan het begin van het jaar en daar een punt af te halen in bepaalde gevallen.
Dat doe ik ook. Wanneer ze hun huiswerk vergeten of het boek niet bij zich hebben gaat er een half punt van af.
.
  zondag 11 september 2005 @ 18:20:53 #289
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30490573
Overigens ben ik tegen het geven van cijfers voor gedrag. Storend gedrag moet, zoals altijd, gewoon bestraft worden, maar het moet niet verder gaan dan dat. Leerlingen hebben, vind ik, zelf het recht om te 'beslissen' hoeveel aandacht ze besteden aan bijvoorbeeld hun schrift of handschrift. Bij mij in de klas zitten ook enkele leerlingen die dermate goed zijn in bepaalde vakken dat ze bijna nooit hun huiswerk hoeven maken en hun antwoorden vaak afraffelen. Vooral in de bovenbouw is dat echt je eigen verantwoordelijkheid. Later in je beroepsleven zul je ook beoordeeld worden om het eindresultaat en niet om bijvoorbeeld je planning (als het maar op tijd af is). Pas als gedrag dermate afwijkend is dat het storend wordt voor de (andere) leerling(en) of voor jou, moet er ingegrepen worden.
pi_30490672
In een eerste klas vind ik het wel kunnen. Er wordt alleen afgetrokken bij te laat komen, spullen vergeten of huiswerk niet maken. Ik vind het wel een goeie 'management-tool'.
  zondag 11 september 2005 @ 18:26:07 #291
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30490732
Ik besefte me net ook dat ik het wel heel erg betrek op de bovenbouw. In de onderbouw kan het waarschijnlijk wel handig zijn. Min of meer 'voor hun eigen bestwil'.
pi_30491066
In de bovenbouw zou ik het idd niet doen. Ik heb ook een derde klas, daarvoor vind ik het te kinderachtig.
pi_30491098
quote:
Op zondag 11 september 2005 18:20 schreef BlaatschaaP het volgende:
Bij mij in de klas zitten ook enkele leerlingen die dermate goed zijn in bepaalde vakken dat ze bijna nooit hun huiswerk hoeven maken en hun antwoorden vaak afraffelen. Vooral in de bovenbouw is dat echt je eigen verantwoordelijkheid.
Ik vind dat heel erg dubbel. Ik maakte vroeger voor bepaalde vakken (Grieks & Latijn ) ook nooit m'n huiswerk en leerde nooit vooruit, maar toch haalde ik goede cijfers.

Maar voor een docent kan het wel erg vervelend zijn. Wanneer je met nakijkstencils en dat soort dingen werkt, merk je er niet zoveel van natuurlijk. Maar wanneer iets gewoon even klassikaal besproken moet worden is het hartstikke irritant wanneer de eerste 7 mensen die je een beurt geeft, geen antwoord klaar hebben. Vooral als ze zelf vooraf dachten "ach dat weet ik wel", en dan met hun mond vol tanden staan als ze écht een beurt krijgen Kost gewoon tijd en is irritant. Neem dan op z'n minst de moeite om het even in de pauze van een klasgenoot over te schrijven

Maargoed, ik heb zelf dus ook docenten tot waanzin gedreven door nooit huiswerk te maken. En wat konden ze zich dan ook laten kennen zeg Voor Duits werd bijvoorbeeld altijd een prijsje uitgereikt aan degene met het hoogste eindexamencijfer. Dat was ik Maar mijn docente was zo pissig dat ik zo'n goed cijfer kon halen terwijl ik nooit aanwezig was en nooit huiswerk maakte, dat een ander die prijs gekregen heeft En daar zit ik nu nog steeds mee
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zondag 11 september 2005 @ 19:20:48 #294
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30492293
. Dat komt me bekend voor. Mijn Aardrijkskunde docente kan er ook totaal niet tegen dat er enkele leerlingen zijn die nooit hun huiswerk maken en een vreselijk lakse houding hebben, maar toch geweldig hoge cijfers halen. Zij is ook al een paar keer erg woest geworden, omdat ze weet dat ze er niets aan kan doen, maar dat het toch vreselijk vervelend is.

Geweldig eigenlijk, stiekem .
  zondag 11 september 2005 @ 19:22:37 #295
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30492355
Zo heb ik mijn Engels lerares vorig jaar trouwens ook enkele malen tot wanhoop gedreven . Ik maakte echt letterlijk nooit mijn huiswerk, behalve als het over literatuur(geschiedenis) ging. Als ze dat doorhad, ging ze me expres moeilijke vragen stellen over de grammatica e.d. Wanneer ik dan ook nog de goede antwoorden kon geven, zag je gewoon hoe vreselijk ze dat eigenlijk vond.
pi_30492455
Voor zulke leerlingen zouden eigenlijk andere mogelijkheden moeten bestaan. Ik hoefde vroeger ook niks te doen, maar ik deed het wel omdat ik school gewoon leuk vond... Maar die leerlingen vervelen zich eik gewoon...
  zondag 11 september 2005 @ 19:26:56 #297
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_30492507
Tijd voor meer VWO+
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  zondag 11 september 2005 @ 19:30:43 #298
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30492621
quote:
Op zondag 11 september 2005 19:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Voor zulke leerlingen zouden eigenlijk andere mogelijkheden moeten bestaan. Ik hoefde vroeger ook niks te doen, maar ik deed het wel omdat ik school gewoon leuk vond... Maar die leerlingen vervelen zich eik gewoon...
Inderdaad.

Op mijn oude school hadden ze voor Engels ook een Natives-"klasje", waar je in geplaatst werd als de normale stof te veel onder je niveau lag. Daar ben ik toen ook naar overgeplaatst. In plaats van opdrachten maken uit het boek, mochten we nu literatuur lezen en daar (pittigere) boekverslagen over maken. Ook hadden we elke week een uurtje dat we in het Engels met elkaar moesten converseren. Erg leuk concept, alleen erg slechte uitvoering. Een heel jaar lang enkel boeken lezen en boekverslagen maken (die niet werden nagekeken ivm tijdgebrek van de leraar), werkt niet motiverend.

Op mijn huidige school hebben ze een VWO+ programma, dat extra cursussen en vakken aanbiedt. Ook een geweldig leuk idee, het probleem is echter dat het alleen beschikbaar is voor de eerste klassen. Als ze dit nou op grotere schaal en vooral op professionelere manier aanbieden op meer scholen, zou ik daar érg blij van worden.
pi_30492843
Idd, je kunt zoveel leuke dingen doen voor en met zulke leerlingen. Die kids moet je koesteren en uitdagen!
pi_30495634
quote:
Op zondag 11 september 2005 19:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Idd, je kunt zoveel leuke dingen doen voor en met zulke leerlingen. Die kids moet je koesteren en uitdagen!
Leuk dat je weer een weblog hebt. Ik ga zeker lezen, ik vond het vorig jaar ook erg leuk!

Op mijn school is nu een project gestart voor gymnasiumleerlingen, waarbij de aandacht uit gaat naar de individuele leerling. Als leerlingen goed zijn in bepaalde vakken, kunnen ze in die tijd werken aan andere vakken. Ook als leerlingen interesse hebben in bepaalde onderwerpen, is daar ruimte voor. Het is dus de bedoeling dat de leerlingen telkens uitgedaagd worden en dat ze niet worden 'lastiggevallen' met dingen die ze al weten!
Ik vind het jammer dat ik geen les geef aan die klas.
pi_30495752
Lijkt me idd ook erg leuk om met zulke kids te werken, hoewel ik de VMBO-leerlingen óók heel leuk vind.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')