Ik = jaloers! 'k Heb geloof ik de verkeerde richting uitgezocht.. Waar gaat een student Nederlands in G*dsnaam heen? Lutjebroek? Volendam?quote:Op woensdag 25 mei 2005 10:46 schreef Evil_Jur het volgende:
Nog drie maandjes en dan mag ik les gaan geven in China, in totaal gaan er nu 4 leerlingen van de opleiding mee, en het gaat zeker door!
Je had die koppen op mijn stageschool moeten zien toen ik zat te zuchten en steunen over mijn verslag. "Je bent toch niet serieus met die k*tpetenties bezig.. toch!? Alsof je die dingen in de praktijk ooit gaat gebruiken.."quote:Op woensdag 25 mei 2005 10:55 schreef Silmarwen het volgende:
[CENTRAAL]Competentiegericht onderwijs
Op mijn school blijven ze hoog en laag volhouden dat elke docent dus dit de rest van zijn of haar carriere moet volhouden, ze me dat dit niet waar is!
Die hele competenties sucken...quote:Op woensdag 25 mei 2005 10:55 schreef Silmarwen het volgende:
[CENTRAAL]Competentiegericht onderwijs
Op mijn school blijven ze hoog en laag volhouden dat elke docent dus dit de rest van zijn of haar carriere moet volhouden, ze me dat dit niet waar is!
Misschien een beetje offtopic, maar ik ben wel geinteresseerd in de werking van spieren, etc. voor mijn nieuwe bijbaantje als tennisleraar. Weet je goede websites waar je een beetje basiskennis kunt doen?quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:03 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Hoi!
Ff een paar gedachten die ik zo had.
Misschien stoot ik sommigen voor het hoofd, misschien herkennen jullie het:
Bij mijn leerlingen (1e en 2e jaars ALO) bemerk ik iets opvallends.
Maandag ging het over de bouw en werking van spieren (PGO), en zodra ze woorden als 'myofybril' of 'sarcomeer' voorbij zagen komen ging een deel van de studenten die meteen uitspreken alsof ze zwaar dylectisch waren: 's-acro-meer' ofzo.
Is het woord sarcomeer dan echt zo moeilijk? Nee natuurlijk niet.
Volgens mij doen ze het expres, is het een bepaalde attitude, een soort ingebakken combinatie van onzekerheid, gemakszucht en weerstand tegen moeilijke dingen, waardoor ze alles wat ze niet direct kunnen plaatsen meteen in hun hoofd in het vakje 'moeilijk' stoppen en er vervolgens niet meer écht over na denken, en in het gunstigste geval stampen ze het nog als betekenisloze kennis in hun kop voor het tentamen.
Ik denk dat dit niet eens zozeer een kwestie van intelligentie is, als ze willen kunnen ze het makkelijk snappen maar ze willen niet, of ze denken dat ze het toch niet kunnen of iets dergelijks.
Bij een ander vak dat ik gegeven heb (biomechanica) zag ik het ook en heb ik het er eens met mijn studenten over gehad, en daar gaven ze ook al aan dat ze op de havo bij een vak als natuurkunde maar afhaakten en dan maar heel veel sommen gingen maken om op t proefwerk dat maar een beetje te kunnen reproduceren, zonder t echt te begrijpen.
Ik vind dit zo jammer om te zien, ze beperken zichzelf zó in hun ontwikkeling en ik denk ook dat deze instelling ook de oorzaak is van het mislukken van iets als PGO.
Hoe zien jullie dit?
En nog belangrijker: wat doe je eraan?
En waar zou de oorzaak liggen? Al op de basisschool, op de HAVO??? Help!
Deze is wel leuk :quote:Op donderdag 26 mei 2005 19:16 schreef nickybol het volgende:
[..]
Misschien een beetje offtopic, maar ik ben wel geinteresseerd in de werking van spieren, etc. voor mijn nieuwe bijbaantje als tennisleraar. Weet je goede websites waar je een beetje basiskennis kunt doen?
Volgens mij is het redelijk 50/50quote:Op donderdag 26 mei 2005 17:53 schreef Release het volgende:
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:30 schreef Release het volgende:
Hè...hè... eindelijk iemand die mij wat inside information zou kunnen verschaffen.....
[..]
wat wil je weten.
Volgend jaar heet het iig EFHA, omdat inholland en hva gesplitst zijn. Ik zit volgend jaar als alles goed gaat op de hva.
Ons gebouw wordt gesloopt in december en we hebben nog geen vervanging en iedereen haat het vak EFA-breed
Maar verder is het een geweldig leuke school, maar elke opleiding heeft zijn eigen docenten (behalve efa-breed, dat deel je elk half jaar met andere studenten uit andere opleidingen, je groep wordt gesplitst en elk half jaar krijg je een andere docent.)
Mijn docenten zijn geweldig, ze zijn punctueel goed en ze luisteren. Cijfers zijn in orde en je hoeft er nooit achter aan te lopen. Met je online cijfers zijn ze langzamer.
Boeken zijn over het algemeen te koop in de boekenwinkel op school, het eten is goed te eten, maar duur en thee moet je niet uit het koffieapparaat halen, tenzij je graag thee met koffie smaak hebt.
Ik heb het naar mijn zin op de EFA en de meeste mensen die ik ken hebben nergens problemen mee. Stage krijgen is minders, het eerste jaar wordt je in een groep ingedeeld verder mag je wel aangegeven waar je stage wilt lopen, maar daar heb je je mentor voor, die fixt dat wel.
Wat voor studie wil je gaan doen?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik wil de LO Aardrijkskunde gaan doen. Ik twijfel nog tussen Utrecht (HVU) en Amsterdam....
Vandaar dat ik op zoek ben naar wat extra info. Op zo'n open dag krijg je toch alleen maar te horen wat je horen wil...
Het is trouwens nog moeilijk om mensen te vinden die dezelfde studie doen.
Zo vraag ik me o.a. af hoe de verdeling meisjes/jongens over het algemeen bij Aardrijkskunde is en of het moeilijk is een stageplaats te vinden...
Ik had zitten googlen maar er kwamen ZO GIGANTISCH VEEL sites op me af dat ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zag. Op de site van jijkomttochook (geloof ik) stond een rijtje met sites voor kinderen, maar ook daar niet echt de grondwet, wel het Europa zijn op zich. Ik heb daar dus maar wat van gebrouwen, en dan haal ik van de anderen een aantal standpunten, zodat ze daarover lekker kunnen discussieren!quote:Op maandag 30 mei 2005 18:07 schreef BlaatschaaP het volgende:
Verkapte TVP.
Je kunt het toch min of meer zelf in elkaar zetten? Ik vind sites zoals deze aardig objectief en vooral informatief: http://www.europese-grondwet.nl/ Daar staan de duidelijkste voor- en tegenargumenten mooi op een rijtje. Ik denk dat je 't beste zelf daar er een paar kan uitpikken (de hele lijst lijkt me ietwat overkill voor die kids) en het dan op een speelse manier kunt verwerken. Als je ondertussen wat andere sites bekijkt, ben je er ook wat zekerder van dat je een objectieve lijst hebt. Zo'n kant-en-klare-lijst heeft natuurlijk altijd het gevaar dat 't duidelijk voor of tegen kan zijn.
Je kunt ook even kijken in POL, zijn veel ja en nee topics met redenen enzo.quote:Op maandag 30 mei 2005 18:57 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik had zitten googlen maar er kwamen ZO GIGANTISCH VEEL sites op me af dat ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zag. Op de site van jijkomttochook (geloof ik) stond een rijtje met sites voor kinderen, maar ook daar niet echt de grondwet, wel het Europa zijn op zich. Ik heb daar dus maar wat van gebrouwen, en dan haal ik van de anderen een aantal standpunten, zodat ze daarover lekker kunnen discussieren!
Dank je voor de link!
Laat je fantasie de vrije loop.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 09:36 schreef imago het volgende:
Mensen nog tips om de laatste lessen te vullen, wanneer alle stof behandeld is, de puntjes al op de i zijn gezet, alle tips en trucs voor de proefwerkweek gegeven zijn, en je gewoon écht niets meer te doen hebt met die leerlingen maar nog wel 50 minuten moet volmaken?
Ik ben principieel tegen huiswerk.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 17:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hm, da's inderdaad vervelend. Dan maar wat meer huiswerk opgeven
Proficiat!quote:Op vrijdag 10 juni 2005 07:47 schreef sjak het volgende:
Ik ga woensdag mijn diploma krijgen, na twee jaar enorm hard studeren
En vanaf 1 augustus heb ik een baan als docent!
Nou, ik heb zelf een rammel tweede correcties gehad, en het verbaast me soms wat ik voor fouten zie goedgerekend. Of andersom, goeie dingen die fout zijn gerekend. Vanmiddag belde een tweede corrector, die wilde me persé spreken. Ik uit de les gehaald -> "Meneer, ik wilde u even zeggen dat ik niks heb kunnen vinden. Goed werk". Dat had ze me net zo goed op een briefje kunnen schrijven.. Maja... Blij dat dat gedoe weer achter de rug is.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 12:14 schreef Ringo het volgende:
Zo. Alle centrale examens nagekeken, incl. 2de correctie.
Zitten hier meer mensen die zich groen en geel ergeren aan collega's in den lande die jouw meest armzalige leerlingen alsnog van een moeizaam puntje willen beroven? En daar zelfs goede argumenten tegenover hebben staan?
Maar dat is toch gewoon het reguliere traject voor docenten in opleiding?quote:Op zaterdag 11 juni 2005 20:55 schreef Razztwizzle het volgende:
Maar wat ik wil vragen is dit: zouden jullie het afraden om je master Engels te combineren met de lerarenopleiding? Ik zou namelijk graag na m'n bachelor in Groningen verdergaan in Amsterdam of Utrecht, en bij beide universiteiten is dus de mogelijkheid om de master Engels te combineren met de lerarenopleiding.
Ik heb eigenlijk geen idee of dit haalbaar is, of het bergen werk zijn of dat het prima te doen is.. dus bij deze Iemand een idee?
Dat bedoel je dus.quote:Dit bedoel ik dus:
Na het behalen van je WO-Bachelor combineer je de vakinhoudelijke WO-Master met de beroepsopleiding tot eerstegraads leraar en rond je in twee jaar voltijd of vier jaar deeltijd zowel je Master in het vak (vakinhoud) als de Master lerarenopleiding (beroepsvoorbereiding) af.
Jazeker. Al zo'n twee maanden nadat ik als docent was begonnen (zonder lesbevoegdheid of enige ervaring) werd ik, bij gebrek aan, tot mentor gebombardeerd van een tweede klas VMBO. Sindsdien ben ik altijd mentor geweest, van afwisselend een derde en een vierde klas. Zoals, overigens, bijna alle collega's op de school waar ik werk. Alleen de ouderen-met-privileges mogen deze taak aan zich voorbij laten gaan.quote:Op maandag 13 juni 2005 22:52 schreef imago het volgende:
Oh en ik ben gevraagd om volgend jaar mentor te worden. Iemand daar ervaring mee?
Ik werk op een 100% gekleurde school waar ouders nog beschaafd & fatsoenlijk & meegaand zijn.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 09:18 schreef imago het volgende:
Ik zie vooral op tegen de lastige ouders eigenlijk
Rijk blank tuig.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 10:14 schreef imago het volgende:
Ik werk op een witte kakschool waar leerlingen dreigen dat ze het advocatenteam van hun papa op je af gaan sturen
Ik ben nu ruim 3 jaar mentor. Eerst van een brugklas vmbo, toen met de klas mee gegaan naar de 2e, en nu weer brugklas vmbo. Volgend jaar ga ik weer met de klas mee naar leerjaar 2. Dat vind ik een stuk fijner, want zo krijg je écht een goeie band met de klas. Veel van de leerlingen waarvan ik twee jaar lang mentor was, komen nu nog steeds naar me toe met vragen en/of problemen. Wat wij ook doen is in de brugklas op huisbezoek gaan. De mentor gaat dus bij alle leerlingen van zijn klas thuis op bezoek. En ik kan je zeggen: het kost even wat tijd, maar je krijgt er een hoop voor terug. Ook de band met de ouders is meteen een stuk beter, want je bent bij ze thuis geweest en je begint een stuk positiever - want in het begin van het jaar is meestal nog niet veel aan de hand.quote:Op maandag 13 juni 2005 22:52 schreef imago het volgende:
Ik ben gevraagd om volgend jaar mentor te worden. Iemand daar ervaring mee?
1 op 10 lijkt me meer een getal voor de brugklas. Als je het over 4,5 vwo hebt dan heb je het toch al over zeer zelfstandige kinderen die heus zichzelf wel kunnen redden als er een docent uitvalt.quote:Op woensdag 15 juni 2005 18:28 schreef BlaatschaaP het volgende:
Bij ons op school is 1 leraar per 10 leerlingen de regel. Bij de romereis (met 64) leerlingen gingen er 7 docenten mee, bij de barcelonareis (met 42) leerlingen gingen er 4 docenten mee. Dit gaat dan wel om 4 en 5VWO. Om heel eerlijk te zijn vind ik 1 op 10 ook wel een goede regel. Zoals jij al zegt is het bij een groep van 30 (bijvoorbeeld) al vreselijk gevaarlijk als er een leraar uitvalt waardoor er nog maar één overblijft. Ja. Nee. Doe mij maar 1 op 10.
Het gaat niet eens zo zeer om zelf redden als wel de nodige verantwoordelijkheid. In Rome en Barcelona wordt en werd de groep altijd opgesplitst in 4/5 groepjes. Dan heb je gewoon per groepje minstens één leraar nodig. Je loopt door een onbekende stad en dat moet je als 16 of 17-jarige niet doen zonder begeleider. Als er dan een leraar uitvalt, worden de groepen toch al snel te groot. 15 jongeren die met één leraar door een onbekende stad lopen is vrij gevaarlijk. Vind ik dan.quote:Op woensdag 15 juni 2005 22:01 schreef nickybol het volgende:
[..]
1 op 10 lijkt me meer een getal voor de brugklas. Als je het over 4,5 vwo hebt dan heb je het toch al over zeer zelfstandige kinderen die heus zichzelf wel kunnen redden als er een docent uitvalt.
Praag is wel van een ander kaliber dan Romequote:Op woensdag 15 juni 2005 23:04 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ff denken.... toen wij in de 5e naar Praag gingen, gingen er op..... 50 ll 4 docenten mee... maar we mochten ook wel eens los lopen door de big bad city Praag
Ja, vertel jij dat aan de Ouderraad?quote:Op zondag 19 juni 2005 21:29 schreef nickybol het volgende:
Dan leren ze pas verantwoordelijkheid te nemen. Dat kunnen belangrijke levenslessen zijn.
Dat klopt, maar dan hebben de ouders niemand aan wie ze de schuld kunnen geven als er iets misgaat Het is krom, maar zo weet ook ieder weldenkend mens dat het gros van de vijftien/zestienjarigen zichzelf in het weekend helemaal klemzuipt, maar als er dan tijdens een excursie wat wijn ter tafel komt en een paar leerlingen raken licht aangeschoten krijgt de school woedende klachten over alcoholmisbruik. Want dan is er begeleiding bij en had het dus niet mogen gebeuren, op een gewone zaterdag is er geen begeleiding bij en dan heeft de leerling dus zelf de verantwoordelijkheid.quote:Op zondag 19 juni 2005 22:12 schreef nickybol het volgende:
Ik zie jullie punten wel en ik denk ook wel dat jullie gedeeltelijk gelijk hebben. Maar als ik dan sommigen zie praten over een 5vwo klas, die reizen over 2 jaar zelfstandig backpackend door Australië....
Het is idd leuk hoe leerlingen reageren op je vertrek. Op mijn huidige school (een athenaeum met Latijn) wordt voor het komende schooljaar zodanig gesneden in het aantal uren Latijn dat ik nog maar 1 a 2 klassen kon lesgeven. Daarom ga ik volgend jaar naar een 'echt' gymnasium waar ik zowel Grieks als Latijn ga geven in onder- en bovenbouw. Een beter alternatief dus.quote:Op woensdag 22 juni 2005 23:45 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Helaas is dat 1 ding wat altijd zal blijven in het onderwijs, de leerlingen zie je maar een paar jaar.
Overigens heb ik ook afscheid genomen van mijn leerlingen en de hele school. Heb zelfs nog een fles wijn gekregen van 2 leerlingen. Vond ik echt superleuk.
Ik ga naar een andere school. Ik ben echt heel blij dat ik wat anders heb!
Waarom ga je van school veranderen?quote:Op woensdag 22 juni 2005 23:45 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Ik ga naar een andere school. Ik ben echt heel blij dat ik wat anders heb!
Niets. Iedereen geeft zijn/haar eigen lessen. Ik zou het zelf ook heel vervelend vinden als collega's zich met mijn lessen gingen bemoeien na klachten van leerlingen.quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:28 schreef imago het volgende:
[..]
Ik weet natuurlijk niet of ze bij anderen over mij klagen, maar ik hoor zelf over een aantal collega's toch wel vaak gemor. En ik weet niet zo goed wat ik met die informatie moet.
Ja idd, wij hebben een collega die erg zijn best doet om de popi leraar te zijn bij zijn leerlingen en toen er klachten kwamen van collega's over zijn klas (werd veel te druk, trokken zich niets aan van de basic omgangsvormen, etc.) zou hij het er wel eens met zijn klas over hebben. Vervolgens heeft hij tegenover die leerlingen alleen maar opgesomd wat de betreffende collega's allemaal fout deden, dat die het volledig verkeerd aanpakten en dat het dus logisch was dat zij zich als klas zo gingen gedragen, kortom leerlingen werden totaal niet aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid, de klas werd bij die collega's NOG moeilijker hanteerbaar, en hij kon als mentor bij die kinderen al helemaal niet meer stuk.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 12:50 schreef Ringo het volgende:
Heel belangrijk: val NOOIT een collega af voordat de kwestie geheel en al besproken is, op tafel ligt. Een docentencorps dat als los zand aan mekaar hangt, is een gewillige prooi voor leerlingen die kwaad willen. (en die zijn 'r)
Hier had ik overheen gelezen.quote:Op donderdag 23 juni 2005 23:23 schreef thaleia het volgende:
Insidersgrapje voor imago en LuQas: twee creatieve tweedeklassers van me blijken al een tijdje Fokke & Sukke-achtige stripjes te maken met in de hoofdrol twee eenden genaamd Esse & Posse.
Ik vind het een prachtvondst!
Oooh dat soort lui kan ik levend villenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 13:46 schreef thaleia het volgende:
Wij hebben een collega die erg zijn best doet om de popi leraar te zijn bij zijn leerlingen en toen er klachten kwamen van collega's over zijn klas (werd veel te druk, trokken zich niets aan van de basic omgangsvormen, etc.) zou hij het er wel eens met zijn klas over hebben.
Oh dat kan wel, als je net zo'n magere verzorging & uitgebreidheid hebt als die getalenteerde lui-met-goed-verhaal, en dan OOK nog eens een slecht verhaalquote:Op zondag 26 juni 2005 20:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Hmz, daarmee houd je dus wel de mythe in stand dat je voor een werkstuk geen onvoldoende kunt halen
Ik kon niet zo goed met mijn sectie opschietenquote:Op donderdag 23 juni 2005 10:28 schreef imago het volgende:
Waarom ga je van school veranderen?
Moeilijk punt.quote:Op zondag 26 juni 2005 20:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Hmz, daarmee houd je dus wel de mythe in stand dat je voor een werkstuk geen onvoldoende kunt halen
Vaak is van te voren niet bekend hoe een docent een werkstuk gaat beoordelen!!!!quote:Op maandag 27 juni 2005 08:14 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind dat je nooit kunt beoordelen op werkhouding. Werkhouding kan verschillen ook qua uitting, soms lijkt het alsof iemand veel doet, maar doet diegene niets. Dat is niet eerlijk het is niet concreet meetbaar. Net zoiets als beoordelen op netheid van handgeschreven werkstukken (vroegah toen je niet mocht typen) ik heb een rot handschrift en dus ziet het er slordig uit en tada! lager cijfer.
Je moet enkel en alleen beoordelen op inhoud en misschien een klein deel op vormgeving.
Overigens vind ik het van te voren zeggen waarop je ze beoordeelt nogal vanzelf sprekend, doe je toch ook bij een toets?
Helaas is dat zelfs op het HBO niet altijd het gevalquote:Op maandag 27 juni 2005 08:14 schreef Silmarwen het volgende:
Overigens vind ik het van te voren zeggen waarop je ze beoordeelt nogal vanzelf sprekend, doe je toch ook bij een toets?
Het 1e rijtje kan ik nog een beetje inkomen, maar ga je serieus cijfers baseren op het tweede rijtje? Dan ben je toch flink verkeerd bezig.quote:Op maandag 27 juni 2005 15:09 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
[..]
Vaak is van te voren niet bekend hoe een docent een werkstuk gaat beoordelen!!!!
Onder netheid valt bij mij:
* Of de leerlingen een voorwoord, inhoudsopgave, conclusie en logboek inleveren.
* Ik vind het belangrijk dat grafieken en tabellen netjes (indien geen word met potlood) en volledig zijn
* Worden er veel taal/spelfoutjes gemaakt
(handschrift telt niet mee)
Onder werkhouding vallen zaken als:
* spullen vergeten
* hoe werk je tijdens de lessen
* hoe is de voortgang tijdens controlemomenten
* stoor je andere leerlingen tijdens het werken aan het verslag (in de les)
Het tweede rijtje vind ik onzinnig. Misschien vervelen ze zich en werken ze daarom niet in de klas. Misschien zijn het chaoten (ik vergeet ook vaak dingen) En wat dan nog als ze op het laatste moment eraan werken maar het wel enorm goed is.quote:Op maandag 27 juni 2005 15:09 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
[..]
Vaak is van te voren niet bekend hoe een docent een werkstuk gaat beoordelen!!!!
Onder netheid valt bij mij:
* Of de leerlingen een voorwoord, inhoudsopgave, conclusie en logboek inleveren.
* Ik vind het belangrijk dat grafieken en tabellen netjes (indien geen word met potlood) en volledig zijn
* Worden er veel taal/spelfoutjes gemaakt
(handschrift telt niet mee)
Onder werkhouding vallen zaken als:
* spullen vergeten
* hoe werk je tijdens de lessen
* hoe is de voortgang tijdens controlemomenten
* stoor je andere leerlingen tijdens het werken aan het verslag (in de les)
8 juni weet ik het of ik mijn p heb of niet! Als ik 3 punten mis mag ik ene her doen in augustus om alsnog mijn p te halen.quote:Op maandag 27 juni 2005 23:06 schreef Evil_Jur het volgende:
Vandaag mijn IBM propedeuse gehad, gehaald, als ze nu snel zijn met nakijken van een paar laatste dingetjes heb ik mijn P binnen, als enige van de klas
quote:Op maandag 27 juni 2005 15:09 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
[..]
Vaak is van te voren niet bekend hoe een docent een werkstuk gaat beoordelen!!!!
Onder netheid valt bij mij:
* Of de leerlingen een voorwoord, inhoudsopgave, conclusie en logboek inleveren.
* Ik vind het belangrijk dat grafieken en tabellen netjes (indien geen word met potlood) en volledig zijn
* Worden er veel taal/spelfoutjes gemaakt
(handschrift telt niet mee)
Onder werkhouding vallen zaken als:
* spullen vergeten
* hoe werk je tijdens de lessen
* hoe is de voortgang tijdens controlemomenten
* stoor je andere leerlingen tijdens het werken aan het verslag (in de les)
quote:reactie
Het 1e rijtje kan ik nog een beetje inkomen, maar ga je serieus cijfers baseren op het tweede rijtje? Dan ben je toch flink verkeerd bezig.
Waarom zou je leerlingen niet (cijfermatig) mogen beoordelen op hun werkhouding? Waarom niet meenemen in je beoordeling dat leerling X nooit zijn spullen bij zich heeft, werk te laat inlevert, klasgenoten de kastanjes uit het vuur laat halen en zelf zich er met een jantje-van-leiden vanaf maakt?quote:andere reactie
Het tweede rijtje vind ik onzinnig.
Om dat die werkhouding ook aan jou als docent kan liggen. Misschien motiveer je die leerling niet genoeg of is het niveau te hoog of juist te laag. En het is zo subjectief als de pest. Dat is niet soft gelul, want ik ben juist enorm streng, maar werkhouding is niet iets wat je kunt meten. Bovendien is het niet relevant, als een student nooit komt op de laatste minuut begint etc etc maar een werkstuk maakt wat een 9 waard is, dan is dat een 9, simpel.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 08:58 schreef Ringo het volgende:
[..]
[..]
[..]
Waarom zou je leerlingen niet (cijfermatig) mogen beoordelen op hun werkhouding? Waarom niet meenemen in je beoordeling dat leerling X nooit zijn spullen bij zich heeft, werk te laat inlevert, klasgenoten de kastanjes uit het vuur laat halen en zelf zich er met een jantje-van-leiden vanaf maakt?
Soft gelul, dat je dat niet in je cijfer mag betrekken. Later, als genoemde lapzwans gaat werken, is het schering en inslag dat-ie op dat soort kwaliteiten (of een gebrek daaraan) wordt afgerekend. En terecht. Niet alleen het resultaat telt, maar ook de weg ernaartoe.
In groepsverband kun je wel aanwezigheid mee tellen ja, dat is dan wel belangrijk. Maar meldt het dan wel voor de beoordeling en de start van de opdracht.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 09:18 schreef imago het volgende:
Ik vind het ook lastig hoor, werkstukken beoordelen.
Ik denk dat wanneer elke leerling zelf iets moet maken, je best alleen op het resultaat kunt beoordelen, omdat het resultaat dan een direct gevolg is van hoeveel energie de leerling er zelf in heeft gestoken.
Maar zeker wanneer ze samenwerken aan een opdracht, vind ik het toch al een heel stuk moeilijker worden! Dan gaan dingen als inzet, werkhouding en samenwerking toch wel meetellen, om op die manier te voorkomen dat luie leerlingen meeliften op het werk van de hardwerkende leerlingen. Dan wil ik gewoon tussentijds kunnen zien of iedereen zijn/haar deel wel doet.
Je hebt een punt. Toch blijf ik erbij dat je werkhouding mee moet wegen in de eindbeoordeling, omdat het een essentieel onderdeel is in hoe een leerling met een opdracht omgaat.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 09:59 schreef Silmarwen het volgende:
Om dat die werkhouding ook aan jou als docent kan liggen. Misschien motiveer je die leerling niet genoeg of is het niveau te hoog of juist te laag. En het is zo subjectief als de pest. Dat is niet soft gelul, want ik ben juist enorm streng, maar werkhouding is niet iets wat je kunt meten. Bovendien is het niet relevant, als een student nooit komt op de laatste minuut begint etc etc maar een werkstuk maakt wat een 9 waard is, dan is dat een 9, simpel.
Dat kan door te vragen om een logboek, waarbij de leerling ook moet reflecteren. Beoordeling van het logboek - de mate waarin een leerling kan reflecteren op zijn eigen leerproces en werkhouding - kunnen dan onderdeel uitmaken van het cijfer.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 10:41 schreef Ringo het volgende:
Je hebt een punt. Toch blijf ik erbij dat je werkhouding mee moet wegen in de eindbeoordeling, omdat het een essentieel onderdeel is in hoe een leerling met een opdracht omgaat.
De kwestie is meer: hoe beoordeel je? Doe je dat met cijfers, de boekhoudersmethode zeg maar, of schrijf je (bijvoorbeeld) een kort verslag per leerling waarin je uiteenzet welke positieve & negatieve punten jou opvielen tijdens het werkproces.
Waarom zou je de eindbeoordeling niet splitsen in een cijfer voor het eindresultaat en een schrijftelijke rapportage van hoe een leerling de opdracht heeft aangepakt?
Ik vind het net zo belangrijk dat leerlingen op het VWO leren wat een goede werkhouding is. Hoe hoger het niveau, hoe arroganter de leerlingen zijn. Ze denken het allemaal zelf te kunnen, en vinden dat je zeurt als je ze wijst op hun houding, ze halen toch goede cijfers? (Het erge is: ik was als leerling zelf precies zo. Onuitstaanbaar) Ook deze leerlingen zullen later in hun werk of tijdens een vervolgstudie oplopen tegen de dingen die nu eenmaal van je worden verwacht, zeker wat houding betreft. In het 'echte leven' gaat het er niet alleen maar om dat je slim bent en aardig kunt presteren.quote:(overigens, maar dat is al geschreven, is bovenstaande minder van belang bij individuele opdrachten dan bij opdrachten waarbij leerlingen in een groep moeten werken.)
Maar goed, ik kan me voorstellen dat het type school ook een rol speelt. Op het VWO mag je van de leerling een volwassen werkhouding verwachten en toont het eindresultaat aan of hij/zij beschikt over voldoende intellectueel vermogen. Op het VMBO, echter, waar ik les geef, is het eindresulaat ondergeschikt aan de manier waarop de leerling in de lessen werkt; of in elk geval valt daar minder van te verwachten, aan het werkproces kan gemakkelijker gesleuteld worden.
De ambities van een VMBO-docent liggen op een ander niveau, dat is eigenlijk wat ik wil zeggen.
Ik heb mijn P ook bijna. Alleen krijg ik de bewijsvoering van mijn IBM niet rond. Hoe heb jij dat gedaan?quote:Op maandag 27 juni 2005 23:06 schreef Evil_Jur het volgende:
Vandaag mijn IBM propedeuse gehad, gehaald, als ze nu snel zijn met nakijken van een paar laatste dingetjes heb ik mijn P binnen, als enige van de klas
Die heb ik al af. Gewoon voorbeelden uit je stage, stage verslagen evaluaties opdrachten etc.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 11:32 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik heb mijn P ook bijna. Alleen krijg ik de bewijsvoering van mijn IBM niet rond. Hoe heb jij dat gedaan?
Bij ons moesten we een dossier maken met daarin verwijzingen naar verschillende producten die we het jaar hebben gemaakt en waarvan jij vind dat ze bepaalde competenties bewijzen, je mag naar alles verwijzen, en je stage is natuurlijk het handigst. Tijdens het criterium gericht interview vragen ze je dan om mondeling de competentieonderdelen toe te lichten die volgens hun in je dossier en stageverslag nog niet goed naar voren zijn gekomen.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 11:32 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik heb mijn P ook bijna. Alleen krijg ik de bewijsvoering van mijn IBM niet rond. Hoe heb jij dat gedaan?
Dat is inderdaad de mindere kant van het onderwijs: je dient, bij tijd en wijle, het rigide systeem te omarmen van straf en beloning, dat keurslijf van de gearriveerde die de onwillige belhamel wel even zijn plaats zal wijzen. Opeens ben je officieel tegenstander van onaangepast gedrag, hoewel dat, buiten de lessen, misschien wel op je goedkeuring mag rekenen.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 11:02 schreef RaisinGirl het volgende:
Tijdens een rapportvergadering van 5 VWO bespraken we een jongen die nèt bleef zitten en die we hadden kunnen matsen als we echt hadden gewild. De teamleider vond het jammer, omdat het zo'n slimme jongen met veel potentie is die misschien in één keer zijn examen kan halen. Deze jongen is echter precies zo'n arrogant type: komt altijd te laat, levert opdrachten niet op tijd in, spijbelt veel, vindt dat leraren niet zo moeten zeiken, denkt dat hij zelf kan bepalen hoe, wat, wanneer hij iets doet. Juist daarom leek het mij prima als hij een jaartje bleef zitten, zodat hij kan voelen dat mensen niet altijd van plan zullen zijn hem het voordeel van de twijfel te gunnen en dat je wel degelijk ook beoordeeld wordt op je houding. Ik voelde me na die vergadering wel een ontzettende calvinistische moralist. Dat doet het onderwijs nou met je. .
Mijn ervaring is dat je in het onderwijs schrikbarend veel kunt maken voordat ze overgaan tot een ontslagprocedure, maar dat terzijdequote:Op dinsdag 28 juni 2005 21:42 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
als ik iedere dag 15 minuten te laat kom, mijn cijfers consequent te laat inlever en andere taken verwaarloos, dan moet ik ook op zoek naar een ander baan.
Volgens mij kunnen leerlingen veel meer verantwoordelijkheid aan dan dat ze nu krijgen.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 21:54 schreef thaleia het volgende:
En nog zo'n onderwerp waarover bij ons op school de meningen wijd uiteen lopen: hoeveel zelfstandigheid geef je je 2e fase leerlingen?
Dit is het grootste probleem van de 2e fase: ongemotiveerde docenten. Op mijn oude school liepen veel docenten rond met zoiets als: ik hoef nog maar 2 jaar, ik draai nog wat lesjes, kijk nog wat examens na en dan zit het erop.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 21:54 schreef thaleia het volgende:
Mijn ervaring is dat je in het onderwijs schrikbarend veel kunt maken voordat ze overgaan tot een ontslagprocedure, maar dat terzijde
Kun je je het voorstellen dat je geen motivatie meer hebt als je vak ineens drastisch in uren en in niveau wordt teruggebracht? Ik denk dat je daarvoor best iets begrip mag hebben en docenten de mogelijkheden moet aanreiken om hun eigen vak weer interessant te maken buiten de regels van de tweede fase om.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:36 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Dit is het grootste probleem van de 2e fase: ongemotiveerde docenten. Op mijn oude school liepen veel docenten rond met zoiets als: ik hoef nog maar 2 jaar, ik draai nog wat lesjes, kijk nog wat examens na en dan zit het erop.
DAT is zeker heel klote, toen ik les ging geven had ik nog echt voor ogen dat ik les zou kunnen gaan geven op de manier waarop ik zelf ook les had gehad: 6 uur Latijn en 6 uur Grieks in de week, HEEL veel ruimte voor verdieping, voor lang uitlopende discussies over de gelezen teksten, voor achtergronden....en ook veel meer ruimte voor persoonlijk geouwehoer dat weinig met het vak te maken had, maar waardoor wij wel een fantastische band kregen met die docent en waardoor ik nu nog met heel veel plezier aan hem terugdenk.quote:Op woensdag 29 juni 2005 09:52 schreef nickybol het volgende:
Kun je je het voorstellen dat je geen motivatie meer hebt als je vak ineens drastisch in uren en in niveau wordt teruggebracht?
Ik zit het komende jaar met een andere wat lastige constructie. Voor geschiedenisdocenten liggen de banen momenteel niet voor het oprapen. Dat betekent dat op één vacature soms wel 70 brieven binnenkomen. Ik ben dan ook heel blij dat ik in ieder geval bij twee vacatures de 'uitverkorene' was. Het betekent echter wel dat ik, omdat ik graag ongeveer 18 à 20 uur in de week wil werken, op twee scholen ga werken. Op de ene school heb ik 13 eerstegraadsuren (jippie), op de andere school 6 tweedegraadsuren. Ik moet me dus inwerken op twee scholen tegelijk.quote:Op woensdag 29 juni 2005 00:35 schreef thaleia het volgende:
Maar misschien vind ik het eigenlijk bij nader inzien toch relaxter om gewoon net als dit jaar op 4 dagen te zitten: met gemiddeld 5 lesjes per dag hou je genoeg tussenuren e.d. over om nagenoeg al je voorbereidings- en nakijkwerk op school te doen en het is me dit schooljaar uitstekend bevallen dat ik vrijwel nooit werk hoefde meenemen naar huis En je bent gewoon meer op school, krijgt dus ook meer mee, minder dingen ontgaan je.
Ik liep op de PABO ook al meteen het eerste jaar stage??quote:Op donderdag 30 juni 2005 13:47 schreef Take_A_Picture het volgende:
Hallo (toekomstige) leraren!
Ik heb een vraag.
Vorig jaar heb ik mijn MBO diploma Grafisch Vormgeven afgerond, maar ik kan in het werk nog steeds niet mijn draai vinden en ik heb gewoon niet de voldoening die ik zoek in werk.
Kortom - het was interessant om te leren, maar dit is niet wat ik voor altijd wil doen.
In de tweede klas op het Grafisch Lyceum, heb ik al met het idee gespeeld om te gaan leren voor docente. Ik heb er toen lang over nagedacht, heb uiteraard m'n studie afgemaakt.
Ik zag afgelopen week een advertentie in een krantje staan.
Ik woon in de Rijnstreek en daar zoeken ze 30 kandidaten om leraar te worden. Het is een zogeheten kweekvijver voor toekomstige leraren. Lijkt mij hartstikke leuk!
Maar het is geen PABO opleiding. Ik geloof dat ik in het eerste jaar al meteen moet stagelopen enzo.
Het is wel een voltijd studie van 4 jaar.
Omdat mijn grote liefdes vroeger op school al Engels en Tekenen waren, wil ik het liefste Engels geven. tekenen lijkt me ook leuk, maar Engels is een taal die ik fantastisch vindt, en het lijkt me leuk om kids de taal te leren.
Wat denken jullie? Is het beter om die eerste studie te volgen of is het beter als ik naar de PABO ga? Ik heb nog niet echt ervaring in lesgeven, en wil er wel klaar voor zijn als het eenmaal gebeurt, weetjewel?
Hehe, ik heb ook nog zeer zitten twijfelen tussen maatschappijleer en geschiedenis.quote:Op vrijdag 1 juli 2005 01:17 schreef blaaatkipje het volgende:
Leuk topic!
Ik ga in september beginnen aan de studie docent maatschappijleer.
Riep vroeger altijd dat ik persé geen leraar wilde worden als iemand mij er op wees dat ik daar wel een type voor was maar nu lijkt het me toch wel heel leuk.
Diploma's uitreiken is het leukste van het hele jaar. Jammer alleen dat daar op de school waar ik drie jaar lang les gaf, zo nonchalant mee omgesprongen wordt, door zowel docenten als leerlingen.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 11:35 schreef thaleia het volgende:
Gisteravond diploma-uitreiking gehad, wat vind ik dat altijd leuk zeg Iedereen blij, leerlingen zien er prachtig uit & zijn apetrots, enkele hilarische speeches/stukjes...en net als het allemaal toch wel erg lang begint te duren begint de borrel
Hmm, da's balen... Weet iemand ook hoe laat die avonden beginnen? Ik moet tot kwart voor zeven beschikbaar zijn voor mijn werk, kleine kans dus dat een opleiding erna nog zal passen dan.... als er nog gereisd moet worden enzo.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 11:35 schreef thaleia het volgende:
Hmm, degenen die ik ken die in deeltijd hun lesbevoegdheid halen hebben allemaal twee avonden/week college, ja....
Dat is ook gewoon in dit topic. Ik zit op dit moment nog op de PABO, maar ik post hier wel gewoon. Veel dingen beleef je toch hetzelfde.quote:Op zondag 3 juli 2005 21:56 schreef Zowy het volgende:
Ik zie in dit topic voornamelijk docenten op het voortgezet onderwijs, is dit ook het centrale topic voor basisschool leerkrachten, of is daar misschien een ander topic voor?
Ik ga het derde jaar in, eerst twee jaar voltijd, nu de deeltijd. Montessori volg ik ernaast.quote:Op zondag 3 juli 2005 23:10 schreef Zowy het volgende:
Bedankt voor jullie antwoord
In welk jaar zit je Troel?
quote:Op donderdag 7 juli 2005 20:44 schreef -Petor- het volgende:
Ik wordt in september 3e jaars Nederlands
Owquote:Op zaterdag 23 juli 2005 22:13 schreef imago het volgende:
"Ja nou, je vertaalt de zin, en als er woorden overblijven waarvan je niet weet wat je ermee moet en ze staan toevallig in de ablativus en eentje ervan is een participium dan zal het wel een ablabs zijn"
Wat een fijne collega's heb je dan zegquote:Op maandag 25 juli 2005 15:01 schreef imago het volgende:
Even iets van een andere orde, misschien dat jullie me kunnen helpen. Ik heb dit schooljaar heel veel vervangingsuren gedraaid voor zieke collega's. Ik had zelf oorspronkelijk 3 klassen, en heb dit jaar 6 verschillende extra klassen voorbij zien komen voor verschillende periodes.
Als je aan vervangingsuren begint, weet je dat die weer vervallen zodra de oorspronkelijke leraar van die klas beter is. Maar nu is het zo dat de beide collega's zich weer per 1 juli beter hebben gemeld. Erg leuk voor ze, maar in een vakantiemaand kan iedereen beter zijn natuurlijk. Ik voel me best belazerd nu, want ik heb het laatste halfjaar van dit schooljaar erg hard gewerkt en veel tijd in die extra klassen gestoken, en ik zou het gewoon netjes vinden als ze me dan het jaar vol laten maken en juli dus ook gewoon uitbetalen, en dat dan vanaf het nieuwe schooljaar (1 augustus) alles weer bij het oude is. Wat vinden jullie? Ik snap hoe de regels zijn en hoe het officieel zit, maar ik vind dit gewoon niet erg netjes.
Nou ik weet niet of het direct aan die collega's ligt, zij worden namelijk ook gepusht om zich zo snel mogelijk beter te melden.quote:
quote:Op zaterdag 23 juli 2005 22:13 schreef imago het volgende:
"Ja nou, je vertaalt de zin, en als er woorden overblijven waarvan je niet weet wat je ermee moet en ze staan toevallig in de ablativus en eentje ervan is een participium dan zal het wel een ablabs zijn"
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij bouw je gewoon vakantiedagen op als invalkracht. Dus ik neem aan dat dat verrekend wordt bij je laatste salaris. Ik zal het zo even opzoeken in de CAO (heb ik van mijn nieuwe werkgever ongevraagd toegestuurd gekregen)quote:Op dinsdag 26 juli 2005 09:51 schreef imago het volgende:
Nou ik weet niet of het direct aan die collega's ligt, zij worden namelijk ook gepusht om zich zo snel mogelijk beter te melden.
Maar als ik juli niet uitbetaald krijgt (of een ander extraatje als dank krijg) dan weet ik wel dat ik ze nooit meer uit de brand zal helpen bij dit soort dingen, dat stikken ze er maar in.
Gevonden! Artikel 8.1 lid 2.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 19:35 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
.... Ik zal het zo even opzoeken in de CAO ....
Veel succes en natuurlijk ook veel plezier.quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:44 schreef Evil_Jur het volgende:
Nog 9 dagen en ik begin aan mijn avontuur in China
Zo'n gewenningsperiode is inderdaad heel intensief en vermoeiend. Maar het zal wel lukken hequote:Op maandag 15 augustus 2005 15:58 schreef sjak het volgende:
Ik ben 1 augustus begonnen met mijn nieuwe baan. Het is veel, het is leuk, het is wennen. Ik kom 's avonds echt bekaf thuis.
6 uur HT niveau. Dat is Havo/vmbo-TLquote:Op maandag 15 augustus 2005 18:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Weet je al welk niveau klassen je krijgt?
Veel succes, en plezier!quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 06:42 schreef imago het volgende:
Zo, 3 kwartier geleden ging de wekker, dat betekent dat we weer begonnen zijn
Ga je morgen vertrekken? Ik ben erg benieuwd naar je verhalen.quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:44 schreef Evil_Jur het volgende:
Nog 9 dagen en ik begin aan mijn avontuur in China, wanneer ik terug kom in november mag ik meteen met de volgende stage beginnen, wordt een druk jaar.
Nouja, we hebben alleen nog maar vergaderd. En daarna ging ik aan de slag met een paar dingen die ik eind vorig jaar had laten liggen onder het mom van "dat komt na de vakantie wel", en daardoor zit ik er nu alweer middenin, ofschoon ik nog geen leerling gezien hebquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 00:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Oh nee, hoor... ik ga woensdag es naar school. Lokaal opruimen en zo. Volgende week maandag hele dag vergaderingen en zo, en dinsdag gaat het loos.
En, hoe bevalt het tot nu toe?
Als je nog steeds in dezelfde plaats werkt als de laatste keer dat ik je gesproken heb, zou dat best wel eens op mijn school kunnen zijn . Wij zoeken (volgens mij) namelijk ook nog een leraar in dat vakgebied. Klopt dat? .quote:Op woensdag 24 augustus 2005 10:44 schreef thaleia het volgende:
Oeh, net op mijn eerste lesdag zie ik op internet dat een school in mijn woonplaats plotseling een vacature heeft, voor ongeveer evenveel uren als ik nu heb, in een hogere salarisschaal. Ik heb het op zich goed naar mijn zin waar ik nu zit, maar die hogere schaal lukt tot nu toe niet echt. Als ik een keiharde onderhandelaar zou zijn zou ik beide scholen nu tegen elkaar gaan uitspelen (er is nogal een schaarste aan docenten in mijn vakgebied). Nou ben ik eigenlijk geen keiharde onderhandelaar, maar dit moet ik misschien toch maar niet laten liggen.
Hoewel het heel erg is wat er allemaal gebeurd is, zou iemand die klassieke talen onderwijst toch moeten weten dat mentrix niet de vrouwelijke vorm van mentor is.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 18:38 schreef LuQas het volgende:
mentrix
Voor zover ik weet is mentrix - idd quasi-Latijn - een woord dat in het Nederlands volstrekt correct is. Zo niet, dan mijn oprechte excuses.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 19:44 schreef thabit het volgende:
[..]
Hoewel het heel erg is wat er allemaal gebeurd is, zou iemand die klassieke talen onderwijst toch moeten weten dat mentrix niet de vrouwelijke vorm van mentor is.
niet? Ow, wat moet het dan zijn?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 19:44 schreef thabit het volgende:
[..]
Hoewel het heel erg is wat er allemaal gebeurd is, zou iemand die klassieke talen onderwijst toch moeten weten dat mentrix niet de vrouwelijke vorm van mentor is.
Ik zeg ook altijd mentrixquote:Op woensdag 24 augustus 2005 20:46 schreef thabit het volgende:
Gewoon mentor. Het woord mentor is namelijk niet van een werkwoord afkomstig maar van een mythologische figuur.
ik denk dat ze dat nergens wetenquote:Op woensdag 24 augustus 2005 20:48 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik zeg ook altijd mentrix
Dat wist ik helemaal niet, weer wat geleerd
Mentrix is ook gewoon correct Nederlands. Mentor was een goede vriend van Odysseus. In zijn hoedanigheid bezocht Athene Telemachos om hem aan te sporen zijn vader te gaan zoeken. Mentor is - hoewel de uitgang '-tor' anders doet vermoeden - dus geen woord dat uit het Latijn stamt en in die zin is mentrix (met het vrouwelijke suffix -trix) dus ongrammaticaal.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 20:48 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik zeg ook altijd mentrix
Dat wist ik helemaal niet, weer wat geleerd
Redde Rationem, wowquote:Op woensdag 24 augustus 2005 21:09 schreef imago het volgende:
Wij gebruiken nog steeds Redde Rationem . Wordt allang niet meer gedrukt, er zijn nog maar 3 scholen die het gebruiken ofzo, maar we weigeren het op te geven
quote:Op woensdag 24 augustus 2005 21:12 schreef LuQas het volgende:
Redde Rationem, wow
Dan werk je vast op een categoraal gymnasium?
Sowieso lopen wij nogal eens op Nederlands vooruit is ook mijn ervaring. Ik sta meer dan eens dingen uit te leggen die eigenlijk gewoon tot het vak Nederlands behoren. Op mijn vorige school precies hetzelfde verhaal. En telkens zijn er wel geluiden dat we echt eens met alle talen om de tafel moeten gaan zitten om eea meer op elkaar af te stemmen, maar vooralsnog is het nog niet van de grond gekomen.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 21:18 schreef imago het volgende:
In les 1 komen er meteen bijzinnen aan bod, die ze bij Nederlands zelfs pas in de tweede behandelen!
Theleia?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 18:02 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Als je nog steeds in dezelfde plaats werkt als de laatste keer dat ik je gesproken heb, zou dat best wel eens op mijn school kunnen zijn . Wij zoeken (volgens mij) namelijk ook nog een leraar in dat vakgebied. Klopt dat? .
Ik zit idd op 't D. . Ik snap het helemaal, hoor! Jammer alleen, het had me wel leuk geleken als je bij ons les ging geven .quote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:04 schreef thaleia het volgende:
Hier ben ik al!
Nee, jij zat toch op het D.? Daar zochten ze idd ook iemand, geen idee of die vacature al vervuld is.
Maar daar boden ze geen hogere schaal en als een school niet duidelijk meer biedt ga ik niet weg van waar ik nu zit, hier bevalt het me nl uitstekend en op een nieuwe school moet je dat altijd maar weer afwachten
Hoe bedoel je anders dan thuis? Wel netjes? heb je een appartement van de organisatie gekregen? Moet je die delen?quote:Op zondag 28 augustus 2005 07:32 schreef Evil_Jur het volgende:
Zo, even een update vanuit Qingdao. Alles gaat prima en we zijn geweldig ontvangen. Buitenlandse docenten zijn zo bijzonder hier dat wij op straat worden gevraagd voor foto's. De voorzieningen zijn over het algemeen goed, maar anders dan thuis.
Ik kan me voorstellen dat je inderdaad moet wennen aan de omgeving. Waar zit Qingdao in China. Zit het in een wat meer gemoderniseerd deel of is het in een boerenomgeving?quote:De leerlingen zijn enthousiast, nieuwsgierig en behulpzaam. Ik hoef voorlopig alleen maar een stuk of 8 uur in de week luisterlessen te geven met schoolspul, dus dat is nog niet echt een uitdaging, maar een beetje rustig beginnen in zo'n totaal andere omgeving is niet verkeerd.
Groetjes terug uit Amsterdam!quote:Groetjes uit het verre, verre oosten!
Nee die heb ik al eerder gelezen, van Gardner heet ze geloof ik. Mooi boek.quote:Op donderdag 1 september 2005 09:26 schreef Troel het volgende:
Sil, welk boek heb je? De wereld van Sofie?
Ik krijg dit jaar ook Filosofie en wij moeten dat boek lezen. Ik zal er maar alvast in beginnen, 't is best een dik boek
Geweldig! Zit er ook nog een of andere geldprijs aan vast?quote:Op donderdag 1 september 2005 18:53 schreef RaisinGirl het volgende:
Haha. Mijn begeleidster heeft mijn wetenschappelijke artikel dat ik als 'specialisatie' opdracht moest schrijven, voorgedragen voor één of andere prijs. . En ik mag het publiceren. Nouja, dan was de stress in ieder geval niet voor niets, zullen we maar zeggen.
Weet die school daar wel van . En wat ga je daar doen?quote:Op vrijdag 2 september 2005 00:01 schreef Neuralnet het volgende:
Ik zit met een vreemde situatie. Vorig jaar heb ik deels een eerste graads lerarenopleiding gevolgd, maar de opleiding beviel me niet en ik moest bovendien anderhalf jaar aan vakken volgen die naar mijn idee niks te maken hadden met wat leerlingen op het voortgezet onderwijs krijgen. Dus ben ik maar gestopt. Ik solliciteerde echter wel bij een school en ben daar ook aangenomen. Daar ga ik volgende week beginnen. Onbevoegd dus. Iemand daar ervaring mee?
Dat ik niet meer door ga met de opleiding weten ze nog niet. Dat was een last-minute beslissing. Die opleiding zou overigens nog een half jaar doorgaan met het uitvoeren van een onderzoek en wat losse vakken. Veel mis ik daar niet aan. Stages heb ik natuurlijk wel allemaal gedaan. Ik ga daar lesgeven aan vier klassen.quote:Weet die school daar wel van . En wat ga je daar doen?
Dat maakt toch niet uit? Of je nou over 5 maanden begint of nu, de school moet het zsm weten. Ik denk niet dat wij hier verder bij kunnen helpen. De school moet beslissen wat er gaat gebeuren. Of wilde je het gaan verzwijgen?quote:Op vrijdag 2 september 2005 18:32 schreef Neuralnet het volgende:
Ik ben al aangenomen voor een jaar. Sterker nog, mijn benoemingsbrief geeft 1 augustus 2005 aan, dus een "welkomsgeschenk" is ook al binnen.
Het is echt je eigen keuze, maar ik vind het persoonlijk erg dom als je het niet zsm meldt. Hoe denk je dat de school reageert als ze er achter komen dat je, uit eigenbelang, het niet meteen gemeld hebt? Het is idd momenteel niet bevorderend voor je om het te melden, maar het zal wel zeker tegen je gaan werken als je het "geheim houdt".quote:Op vrijdag 2 september 2005 22:11 schreef Neuralnet het volgende:
Bij nader inzien laat ik het maar zo. Het komt wel bij het eerste functioneringsgesprek, want ik heb er geen voordelen aan om het nu ter sprake te brengen.
Ik veroordeel je niet he Het is echt het verstandigst om dit te vertellen, want als ze erachter komen, vrees ik dat ze je op staande voet ontslaan.quote:Op zaterdag 3 september 2005 18:51 schreef Neuralnet het volgende:
Ja, je hebt gelijk. Een slechte zaak. Ik zal het naar voren moeten brengen.
Maar ze dachten wel dat je die bevoegdheid over een half jaar wel zou hebben...quote:Op zaterdag 3 september 2005 18:51 schreef Neuralnet het volgende:
Overigens weet iedereen dat ik in elk geval tijdens het contract dat ik heb in elk geval niet in het bezit van een bevoegdheid zou zijn.
Wat doen ze dan voor de leerlingen bij ontslag? Blijven die dan zonder leraar?quote:Ik veroordeel je niet he Het is echt het verstandigst om dit te vertellen, want als ze erachter komen, vrees ik dat ze je op staande voet ontslaan.
Ik vind het nogal bizar. Je meldt je aan als Master of Science bij een lerarenopleiding omdat je leraar wilt worden en zij zeggen: "Niet aanverwant, ga maar 1,5 jaar aan extra vakken volgen". Dan ga je dat doen omdat je verwacht dat zij wel weten waar ze over praten en dan merk je dat het totaal iets anders is dan wat je moet gaan doen in de klas. Vervolgens blijkt die opleiding ook nog eens de vaardigheden voor het leraarsschap niet aan te leren, maar zich te richten op "academische vaardigheden" die iedereen al heeft omdat het een toegangseis is voor de opleiding. Of te wel: dan moet je bijna 3 jaar voltijds studeren en dan kan ik niet meer dan nu.quote:Maar in eerste instantie ben je wel akkoord gegaan met die verlenging en nu vind je deze blijkbaar teveel. Was daar niet over te praten, kon je niet aan je opleiders beargumenteren waarom je het te lang vond?
Zolang het daar op die school leuk blijft, dan blijf ik. Voor de rest wens ik de overheid veel plezier met hun campagne om meer leraren te werven. Het zal een hele kluif worden aangezien de salarissen ook al bevroren gaan worden. Verder ben ik gewoon academisch opgeleid en kan ik gerust wel ergens anders terecht buiten het onderwijs.quote:Hoe wil je over een jaar (na deze baan) nu verder gaan? Dan heb je nog steeds geen bevoegdheid. Ben je op zoek naar een andere opleiding?
Ze hebben dan verschillende mogelijkheden: ze schuiven met uren zodat de examenklassen van lessen zijn verzekerd of ze trekken met spoed iemand (binnen de organisatie) aan die de lessen kan overnemen.quote:Op zaterdag 3 september 2005 19:21 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Wat doen ze dan voor de leerlingen bij ontslag? Blijven die dan zonder leraar?
Ik geef al drie en half jaar les zonder bevoegdheid. En het ziet er niet naar uit dat ik op korte termijn die bevoegdheid zal halen. Overigens geef ik alleen op het VMBO les en heb ik wel mijn master neerlandistiek. En vorig jaar heb ik een buitenlandse lesbevoegdheid gehaald (Engels aan anderstaligen), handig voor Chinagangers maar ik ben nog steeds bezig om dat papiertje om te zetten naar een Nederlands equivalent. Of dat lukt weet ik niet.quote:Op vrijdag 2 september 2005 00:01 schreef Neuralnet het volgende:
Ik zit met een vreemde situatie. Vorig jaar heb ik deels een eerste graads lerarenopleiding gevolgd, maar de opleiding beviel me niet en ik moest bovendien anderhalf jaar aan vakken volgen die naar mijn idee niks te maken hadden met wat leerlingen op het voortgezet onderwijs krijgen. Dus ben ik maar gestopt. Ik solliciteerde echter wel bij een school en ben daar ook aangenomen. Daar ga ik volgende week beginnen. Onbevoegd dus. Iemand daar ervaring mee?
Uit een aantal verschillende landen, Colombia, Maleisie, Israel, Italie, nog een paar die ik vergeten ben. Ik heb net het eerste werkcollege gegeven.quote:Op maandag 5 september 2005 14:49 schreef Neuralnet het volgende:
Waar komen die studenten dan vandaan en wat moet je met ze doen? Met handen en voeten signalen geven kom je vast ook een heel eind.
Ik werkte er een jaar en toen was het: "Wij verwachten dat U binnen XXX maanden Uw diploma haalt". Zo niet, dan was het wegwezen.quote:Op maandag 5 september 2005 15:59 schreef Ringo het volgende:
en als ze vragen hoe het zit met je opleiding: pappen en nathouden.
Ik weet dat de opleiding hoofdzakelijk bestaat uit kommer en kwel, maar als je in eerste instantie echt gemotiveerd was het onderwijs in te gaan en het lesgeven bevalt, dan zou ik toch eens nadenken of het niet de moeite waard is door te bijten, vooral nu je al een eindje gevorderd bent. Heb je de bevoegdheid eenmaal op zak dan vergroot je je mogelijkheden en je waarde op de arbeidsmarkt, zeker als je eerstegrader bent in een bèta vak en met het vooruitzicht dat het lerarentekort alleen maar zal toe gaan nemen. Scholen zullen snakken naar mensen als jij, en de kans is dan ook reëel dat je snel zal kunnen doorgroeien. Ik reken er overigens op dat de overheid in tijd van nood wel iets zal moeten gaan doen aan die salarissen: vandaag stond in de krant dat D'66 in ieder geval voor verhoging is van de salarissen in het onderwijs.quote:Op zaterdag 3 september 2005 19:21 schreef Neuralnet het volgende:
Zolang het daar op die school leuk blijft, dan blijf ik. Voor de rest wens ik de overheid veel plezier met hun campagne om meer leraren te werven. Het zal een hele kluif worden aangezien de salarissen ook al bevroren gaan worden. Verder ben ik gewoon academisch opgeleid en kan ik gerust wel ergens anders terecht buiten het onderwijs.
Ik heb het idee dat ze op het VMBO iets meer accepteren dan in het eerstegraads gebied op het HAVO/VWO. Verder is er net een nieuwe wet aangenomen (wet bio) waarin docenten geacht worden hun vaardigheden, competenties, ontwikkelingen en diploma's op papier te zetten en moeten hebben. Alles moet aantoonbaar zijn in een dossier, dus wordt het steeds moeilijker totdat het op een bepaald moment niet meer kan.quote:Ik geef al drie en half jaar les zonder bevoegdheid. En het ziet er niet naar uit dat ik op korte termijn die bevoegdheid zal halen. Overigens geef ik alleen op het VMBO les en heb ik wel mijn master neerlandistiek.
Onmisbaar zal ik nooit zijn. Ik ben me er wel degelijk van bewust dat ik feitelijk niet ben opgeleid voor het leraarsschap. Hoewel ik ook van mening ben dat ik dat na nog een paar maanden "praten" en wat losse vakken ook niet ben. Het is voor mij pure interesse en met wat ervaring zal het best wel gaan.quote:Het enige dat ik je kan aanraden: maak je onmisbaar, werk hard, toon interesse, laat zien dat je leert en als ze vragen hoe het zit met je opleiding: pappen en nathouden.
Je bent alweer terug, vertel eens hoe dat ging?quote:Uit een aantal verschillende landen, Colombia, Maleisie, Israel, Italie, nog een paar die ik vergeten ben. Ik heb net het eerste werkcollege gegeven.
Ik ben geen luie student, maar ik weiger pertiment om anderhalf jaar aan studieonderdelen te volgen die niet in het officiële curriculum thuishoren EN bovendien niet bijdragen aan de ontwikkeling.quote:Ik weet dat de opleiding hoofdzakelijk bestaat uit kommer en kwel, maar als je in eerste instantie echt gemotiveerd was het onderwijs in te gaan en het lesgeven bevalt, dan zou ik toch eens nadenken of het niet de moeite waard is door te bijten, vooral nu je al een eindje gevorderd bent.
Welke waarde? LC blijft LC omdat LD vaak door scholen wordt weggesanneerd.quote:Scholen zullen snakken naar mensen als jij, en de kans is dan ook reëel dat je snel zal kunnen doorgroeien.
Precies. Zij-instromers worden beoordeeld op competenties van het leraarsschap terwijl doctoraal/masterstudenten een compleet pakket aan universitaire theoretische vakken krijgen voorgeschreven. Mijn conclusie: die vakken zijn overbodig als ze in het ene geval niet hoeven en in het andere geval wel. Verder wordt dat aangepaste programma mooi en netjes aangesloten bij de baan in het onderwijs terwijl de opleiding tegen doctoraal/masterstudenten zegt van: "Nou, je zorgt maar dat je op die en die dag de hele dag beschikbaar bent".quote:De kwestie van Neuralnet doet me er ook aan denken hoe scheef het soms zit wat betreft zij-instromers. Ik heb het idee dat daaraan minder eisen worden gesteld: ze moeten een assessment doen zodat hun kwaliteiten ingeschat kunnen worden en krijgen dan een programma dat daarop aangepast is.
Dat hoeft op bepaalde scholen zeker niet. Ik start in LC.quote:Nou is de markt voor classici inmiddels wel dusdanig dat je, als je graag het onderwijs in wilt, niet zo nodig meer via een bedrijfsleven-omweg hoeft te gaan om op termijn in LC te komen.
Ik dacht altijd, maar dat is dan ook de crux van deze discussie, dat als iemand de nodige vakkennis in huis heeft (in de vorm van een universitaire master) het pedagogisch-didactische gedeelte hooguit een jaar zou duren.quote:Op maandag 5 september 2005 22:34 schreef thaleia het volgende:
Overigens geeft een collega van me al tien jaar onbevoegd les en wil nu toch zijn bevoegdheid halen, en dat gaat alleen via een driejarige avondopleiding. Zo makkelijk is het kennelijk dus ook weer niet.
Ah, ja, dat had ik er niet bij vermeld, maar hij heeft een bul in een andere richting. Pedagogisch-didactisch zit het bij hem (na meer dan tien jaar uitstekend lesgeven) allang goed. De opleiding die hij doet is er dan ook eentje voor docenten in andere vakken die zich willen laten omscholen tot docent klassieke talen.quote:Op dinsdag 6 september 2005 14:53 schreef Ringo het volgende:
Ik dacht altijd, maar dat is dan ook de crux van deze discussie, dat als iemand de nodige vakkennis in huis heeft (in de vorm van een universitaire master) het pedagogisch-didactische gedeelte hooguit een jaar zou duren.
Klopt. Daarnaast hadden wij een uitstekende docent drama die geweldige colleges gaf over groepsdynamiek, stemgebruik, lichaamstaal. Voor mij gold dat ik mezelf al gauw de strategie heb aangemeten om veel aandacht te besteden aan die onderdelen van de opleiding waar ik echt wat aan meende te zullen hebben, en zo min mogelijk tijd & energie aan die onderdelen die ik als tijdverspilling beschouwde.quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:34 schreef RaisinGirl het volgende:
Wat vakdidactiek betreft heb ik er zeker veel van geleerd, en dan niet alleen tijdens de colleges, maar eigenlijk vooral door de contacten die je opdoet en de gesprekken met elkaar en met de vakdidactici, + de literatuur die je leest.
Klopt, dan is het meestal postdoctoraal/postmaster. Je moet dan wel een master in het betreffende schoolvak hebben. Met een aanverwante of zelfs niet-verwante master heb je een probleem. Leuk detail is dan dat je een vakinhoudelijk programma moet volgen bestaande uit bachelor vakken om een zogenaamd gebrek aan masterkennis op peil te brengen?! Kennelijk is het vakinhoudelijke masterniveau ook niet nodig.quote:Ik dacht altijd, maar dat is dan ook de crux van deze discussie, dat als iemand de nodige vakkennis in huis heeft (in de vorm van een universitaire master) het pedagogisch-didactische gedeelte hooguit een jaar zou duren.
Op zich kan ik daar wel mee leven. Zij vinden het belangrijk en dat jaartje zit ik dan wel uit. Ik ben echter fel tegenstander van het opleggen van extra programma's die niks bijdragen en waarbij de argumentatie ronduit zwak te noemen is.quote:Overigens is de hele rompslomp en het relatieve onnut van zo'n opleiding de reden dat ik er nooit aan begonnen ben.
Er moet natuurlijk wel iets zijn om uit te halen. Het is voornamelijk praten en de rest is gebaseerd op goed geluk: krijg je een goede vakdidacticus of niet. Zo niet, dan word je opgescheept met allerlei opdrachten die in de praktijk bijna niet uit te voeren zijn. Verder ligt het ook een groot deel aan je vooropleiding. Iemand met veel vooropleiding weet en kan het grootste gedeelte al. Natuurlijk zijn vrijstellingen niet mogelijk, want de arrogantie van die lui stelt dat zij een unieke opleiding hebben met unieke onderdelen. Naar aanleiding wat ik gezien heb concludeer ik dat het een veredelde HBO opleiding betreft qua niveau.quote:Tja, dat negatieve gedoe over de opleiding is voor een heel groot deel waar, aan de andere kant is het ook zo (dat geldt voor bijna alles in 't leven) dat het aan jezelf ligt in hoeverre je er iets uithaalt.
Nah ja goed, da's waar. Ik weet alleen van mezelf dat ik zo'n wantrouwende en sceptische student kan zijn, en dus heb ik bij voorbaat besloten die opleiding niet te volgen. Kwestie van kont tegen de kribbe.quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:34 schreef RaisinGirl het volgende:
Tja, dat negatieve gedoe over de opleiding is voor een heel groot deel waar, aan de andere kant is het ook zo (dat geldt voor bijna alles in 't leven) dat het aan jezelf ligt in hoeverre je er iets uithaalt. Er zijn studenten bij die vanaf de eerste maand de opleiding en de docenten met een groot wantrouwen en scepsis tegemoet treden. Op die manier wordt het ook nooit wat.
Leuk idee om leerlingen een tien te geven aan het begin van het jaar en daar een punt af te halen in bepaalde gevallen.quote:Op zondag 11 september 2005 15:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Vorig jaar hield ik tijdens mij derdejaarsstage een blog bij. Dat doe ik dit jaar tijdens mijn LiO-stage ook weer, in ieder geval tot de kerstvakantie. Het blog bestaat uit beknopte lesvoorbereidingen, de verwachtingen van de les en een korte evaluatie. Link staat in mijn sig, voor de geïnteresseerden. Ik geef les aan twee klassen. Eén brugklas vmbo kader/basis en één derde klas vmbo gemengd theoretisch.
Wat geef jij voor vak?quote:Op zondag 11 september 2005 17:35 schreef Neuralnet het volgende:
Als ik geen cijfer mag geven voor gedrag, dan geef ik gewoon een proefwerk waarin mensen hun gedrag mogen omschrijven met het oordeel wat ze ervoor zouden geven en dan beoordeel ik het resultaat van de leugen of de waarheid...
. Leuk! Ik lees nu al weer enthousiast mee .quote:Op zondag 11 september 2005 15:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Vorig jaar hield ik tijdens mij derdejaarsstage een blog bij. Dat doe ik dit jaar tijdens mijn LiO-stage ook weer, in ieder geval tot de kerstvakantie. Het blog bestaat uit beknopte lesvoorbereidingen, de verwachtingen van de les en een korte evaluatie. Link staat in mijn sig, voor de geïnteresseerden. Ik geef les aan twee klassen. Eén brugklas vmbo kader/basis en één derde klas vmbo gemengd theoretisch.
Dat doe ik ook. Wanneer ze hun huiswerk vergeten of het boek niet bij zich hebben gaat er een half punt van af.quote:Op zondag 11 september 2005 15:58 schreef UncleFunk het volgende:
Leuk idee om leerlingen een tien te geven aan het begin van het jaar en daar een punt af te halen in bepaalde gevallen.
Ik vind dat heel erg dubbel. Ik maakte vroeger voor bepaalde vakken (Grieks & Latijn ) ook nooit m'n huiswerk en leerde nooit vooruit, maar toch haalde ik goede cijfers.quote:Op zondag 11 september 2005 18:20 schreef BlaatschaaP het volgende:
Bij mij in de klas zitten ook enkele leerlingen die dermate goed zijn in bepaalde vakken dat ze bijna nooit hun huiswerk hoeven maken en hun antwoorden vaak afraffelen. Vooral in de bovenbouw is dat echt je eigen verantwoordelijkheid.
Inderdaad.quote:Op zondag 11 september 2005 19:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Voor zulke leerlingen zouden eigenlijk andere mogelijkheden moeten bestaan. Ik hoefde vroeger ook niks te doen, maar ik deed het wel omdat ik school gewoon leuk vond... Maar die leerlingen vervelen zich eik gewoon...
Leuk dat je weer een weblog hebt. Ik ga zeker lezen, ik vond het vorig jaar ook erg leuk!quote:Op zondag 11 september 2005 19:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Idd, je kunt zoveel leuke dingen doen voor en met zulke leerlingen. Die kids moet je koesteren en uitdagen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |