quote:Op maandag 27 juni 2005 15:09 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
[..]
Vaak is van te voren niet bekend hoe een docent een werkstuk gaat beoordelen!!!!
Onder netheid valt bij mij:
* Of de leerlingen een voorwoord, inhoudsopgave, conclusie en logboek inleveren.
* Ik vind het belangrijk dat grafieken en tabellen netjes (indien geen word met potlood) en volledig zijn
* Worden er veel taal/spelfoutjes gemaakt
(handschrift telt niet mee)
Onder werkhouding vallen zaken als:
* spullen vergeten
* hoe werk je tijdens de lessen
* hoe is de voortgang tijdens controlemomenten
* stoor je andere leerlingen tijdens het werken aan het verslag (in de les)
quote:reactie
Het 1e rijtje kan ik nog een beetje inkomen, maar ga je serieus cijfers baseren op het tweede rijtje? Dan ben je toch flink verkeerd bezig.
Waarom zou je leerlingen niet (cijfermatig) mogen beoordelen op hun werkhouding? Waarom niet meenemen in je beoordeling dat leerling X nooit zijn spullen bij zich heeft, werk te laat inlevert, klasgenoten de kastanjes uit het vuur laat halen en zelf zich er met een jantje-van-leiden vanaf maakt?quote:andere reactie
Het tweede rijtje vind ik onzinnig.
Om dat die werkhouding ook aan jou als docent kan liggen. Misschien motiveer je die leerling niet genoeg of is het niveau te hoog of juist te laag. En het is zo subjectief als de pest. Dat is niet soft gelul, want ik ben juist enorm streng, maar werkhouding is niet iets wat je kunt meten. Bovendien is het niet relevant, als een student nooit komt op de laatste minuut begint etc etc maar een werkstuk maakt wat een 9 waard is, dan is dat een 9, simpel.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 08:58 schreef Ringo het volgende:
[..]
[..]
[..]
Waarom zou je leerlingen niet (cijfermatig) mogen beoordelen op hun werkhouding? Waarom niet meenemen in je beoordeling dat leerling X nooit zijn spullen bij zich heeft, werk te laat inlevert, klasgenoten de kastanjes uit het vuur laat halen en zelf zich er met een jantje-van-leiden vanaf maakt?
Soft gelul, dat je dat niet in je cijfer mag betrekken. Later, als genoemde lapzwans gaat werken, is het schering en inslag dat-ie op dat soort kwaliteiten (of een gebrek daaraan) wordt afgerekend. En terecht. Niet alleen het resultaat telt, maar ook de weg ernaartoe.
In groepsverband kun je wel aanwezigheid mee tellen ja, dat is dan wel belangrijk. Maar meldt het dan wel voor de beoordeling en de start van de opdracht.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 09:18 schreef imago het volgende:
Ik vind het ook lastig hoor, werkstukken beoordelen.
Ik denk dat wanneer elke leerling zelf iets moet maken, je best alleen op het resultaat kunt beoordelen, omdat het resultaat dan een direct gevolg is van hoeveel energie de leerling er zelf in heeft gestoken.
Maar zeker wanneer ze samenwerken aan een opdracht, vind ik het toch al een heel stuk moeilijker worden! Dan gaan dingen als inzet, werkhouding en samenwerking toch wel meetellen, om op die manier te voorkomen dat luie leerlingen meeliften op het werk van de hardwerkende leerlingen. Dan wil ik gewoon tussentijds kunnen zien of iedereen zijn/haar deel wel doet.
Je hebt een punt. Toch blijf ik erbij dat je werkhouding mee moet wegen in de eindbeoordeling, omdat het een essentieel onderdeel is in hoe een leerling met een opdracht omgaat.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 09:59 schreef Silmarwen het volgende:
Om dat die werkhouding ook aan jou als docent kan liggen. Misschien motiveer je die leerling niet genoeg of is het niveau te hoog of juist te laag. En het is zo subjectief als de pest. Dat is niet soft gelul, want ik ben juist enorm streng, maar werkhouding is niet iets wat je kunt meten. Bovendien is het niet relevant, als een student nooit komt op de laatste minuut begint etc etc maar een werkstuk maakt wat een 9 waard is, dan is dat een 9, simpel.
Dat kan door te vragen om een logboek, waarbij de leerling ook moet reflecteren. Beoordeling van het logboek - de mate waarin een leerling kan reflecteren op zijn eigen leerproces en werkhouding - kunnen dan onderdeel uitmaken van het cijfer.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 10:41 schreef Ringo het volgende:
Je hebt een punt. Toch blijf ik erbij dat je werkhouding mee moet wegen in de eindbeoordeling, omdat het een essentieel onderdeel is in hoe een leerling met een opdracht omgaat.
De kwestie is meer: hoe beoordeel je? Doe je dat met cijfers, de boekhoudersmethode zeg maar, of schrijf je (bijvoorbeeld) een kort verslag per leerling waarin je uiteenzet welke positieve & negatieve punten jou opvielen tijdens het werkproces.
Waarom zou je de eindbeoordeling niet splitsen in een cijfer voor het eindresultaat en een schrijftelijke rapportage van hoe een leerling de opdracht heeft aangepakt?
Ik vind het net zo belangrijk dat leerlingen op het VWO leren wat een goede werkhouding is. Hoe hoger het niveau, hoe arroganter de leerlingen zijn. Ze denken het allemaal zelf te kunnen, en vinden dat je zeurt als je ze wijst op hun houding, ze halen toch goede cijfers? (Het erge is: ik was als leerling zelf precies zo. Onuitstaanbaar) Ook deze leerlingen zullen later in hun werk of tijdens een vervolgstudie oplopen tegen de dingen die nu eenmaal van je worden verwacht, zeker wat houding betreft. In het 'echte leven' gaat het er niet alleen maar om dat je slim bent en aardig kunt presteren.quote:(overigens, maar dat is al geschreven, is bovenstaande minder van belang bij individuele opdrachten dan bij opdrachten waarbij leerlingen in een groep moeten werken.)
Maar goed, ik kan me voorstellen dat het type school ook een rol speelt. Op het VWO mag je van de leerling een volwassen werkhouding verwachten en toont het eindresultaat aan of hij/zij beschikt over voldoende intellectueel vermogen. Op het VMBO, echter, waar ik les geef, is het eindresulaat ondergeschikt aan de manier waarop de leerling in de lessen werkt; of in elk geval valt daar minder van te verwachten, aan het werkproces kan gemakkelijker gesleuteld worden.
De ambities van een VMBO-docent liggen op een ander niveau, dat is eigenlijk wat ik wil zeggen.
Ik heb mijn P ook bijna. Alleen krijg ik de bewijsvoering van mijn IBM niet rond. Hoe heb jij dat gedaan?quote:Op maandag 27 juni 2005 23:06 schreef Evil_Jur het volgende:
Vandaag mijn IBM propedeuse gehad, gehaald, als ze nu snel zijn met nakijken van een paar laatste dingetjes heb ik mijn P binnen, als enige van de klas
Die heb ik al af. Gewoon voorbeelden uit je stage, stage verslagen evaluaties opdrachten etc.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 11:32 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik heb mijn P ook bijna. Alleen krijg ik de bewijsvoering van mijn IBM niet rond. Hoe heb jij dat gedaan?
Bij ons moesten we een dossier maken met daarin verwijzingen naar verschillende producten die we het jaar hebben gemaakt en waarvan jij vind dat ze bepaalde competenties bewijzen, je mag naar alles verwijzen, en je stage is natuurlijk het handigst. Tijdens het criterium gericht interview vragen ze je dan om mondeling de competentieonderdelen toe te lichten die volgens hun in je dossier en stageverslag nog niet goed naar voren zijn gekomen.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 11:32 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik heb mijn P ook bijna. Alleen krijg ik de bewijsvoering van mijn IBM niet rond. Hoe heb jij dat gedaan?
Dat is inderdaad de mindere kant van het onderwijs: je dient, bij tijd en wijle, het rigide systeem te omarmen van straf en beloning, dat keurslijf van de gearriveerde die de onwillige belhamel wel even zijn plaats zal wijzen. Opeens ben je officieel tegenstander van onaangepast gedrag, hoewel dat, buiten de lessen, misschien wel op je goedkeuring mag rekenen.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 11:02 schreef RaisinGirl het volgende:
Tijdens een rapportvergadering van 5 VWO bespraken we een jongen die nèt bleef zitten en die we hadden kunnen matsen als we echt hadden gewild. De teamleider vond het jammer, omdat het zo'n slimme jongen met veel potentie is die misschien in één keer zijn examen kan halen. Deze jongen is echter precies zo'n arrogant type: komt altijd te laat, levert opdrachten niet op tijd in, spijbelt veel, vindt dat leraren niet zo moeten zeiken, denkt dat hij zelf kan bepalen hoe, wat, wanneer hij iets doet. Juist daarom leek het mij prima als hij een jaartje bleef zitten, zodat hij kan voelen dat mensen niet altijd van plan zullen zijn hem het voordeel van de twijfel te gunnen en dat je wel degelijk ook beoordeeld wordt op je houding. Ik voelde me na die vergadering wel een ontzettende calvinistische moralist. Dat doet het onderwijs nou met je. .
Mijn ervaring is dat je in het onderwijs schrikbarend veel kunt maken voordat ze overgaan tot een ontslagprocedure, maar dat terzijdequote:Op dinsdag 28 juni 2005 21:42 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
als ik iedere dag 15 minuten te laat kom, mijn cijfers consequent te laat inlever en andere taken verwaarloos, dan moet ik ook op zoek naar een ander baan.
Volgens mij kunnen leerlingen veel meer verantwoordelijkheid aan dan dat ze nu krijgen.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 21:54 schreef thaleia het volgende:
En nog zo'n onderwerp waarover bij ons op school de meningen wijd uiteen lopen: hoeveel zelfstandigheid geef je je 2e fase leerlingen?
Dit is het grootste probleem van de 2e fase: ongemotiveerde docenten. Op mijn oude school liepen veel docenten rond met zoiets als: ik hoef nog maar 2 jaar, ik draai nog wat lesjes, kijk nog wat examens na en dan zit het erop.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 21:54 schreef thaleia het volgende:
Mijn ervaring is dat je in het onderwijs schrikbarend veel kunt maken voordat ze overgaan tot een ontslagprocedure, maar dat terzijde
Kun je je het voorstellen dat je geen motivatie meer hebt als je vak ineens drastisch in uren en in niveau wordt teruggebracht? Ik denk dat je daarvoor best iets begrip mag hebben en docenten de mogelijkheden moet aanreiken om hun eigen vak weer interessant te maken buiten de regels van de tweede fase om.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:36 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Dit is het grootste probleem van de 2e fase: ongemotiveerde docenten. Op mijn oude school liepen veel docenten rond met zoiets als: ik hoef nog maar 2 jaar, ik draai nog wat lesjes, kijk nog wat examens na en dan zit het erop.
DAT is zeker heel klote, toen ik les ging geven had ik nog echt voor ogen dat ik les zou kunnen gaan geven op de manier waarop ik zelf ook les had gehad: 6 uur Latijn en 6 uur Grieks in de week, HEEL veel ruimte voor verdieping, voor lang uitlopende discussies over de gelezen teksten, voor achtergronden....en ook veel meer ruimte voor persoonlijk geouwehoer dat weinig met het vak te maken had, maar waardoor wij wel een fantastische band kregen met die docent en waardoor ik nu nog met heel veel plezier aan hem terugdenk.quote:Op woensdag 29 juni 2005 09:52 schreef nickybol het volgende:
Kun je je het voorstellen dat je geen motivatie meer hebt als je vak ineens drastisch in uren en in niveau wordt teruggebracht?
Ik zit het komende jaar met een andere wat lastige constructie. Voor geschiedenisdocenten liggen de banen momenteel niet voor het oprapen. Dat betekent dat op één vacature soms wel 70 brieven binnenkomen. Ik ben dan ook heel blij dat ik in ieder geval bij twee vacatures de 'uitverkorene' was. Het betekent echter wel dat ik, omdat ik graag ongeveer 18 à 20 uur in de week wil werken, op twee scholen ga werken. Op de ene school heb ik 13 eerstegraadsuren (jippie), op de andere school 6 tweedegraadsuren. Ik moet me dus inwerken op twee scholen tegelijk.quote:Op woensdag 29 juni 2005 00:35 schreef thaleia het volgende:
Maar misschien vind ik het eigenlijk bij nader inzien toch relaxter om gewoon net als dit jaar op 4 dagen te zitten: met gemiddeld 5 lesjes per dag hou je genoeg tussenuren e.d. over om nagenoeg al je voorbereidings- en nakijkwerk op school te doen en het is me dit schooljaar uitstekend bevallen dat ik vrijwel nooit werk hoefde meenemen naar huis En je bent gewoon meer op school, krijgt dus ook meer mee, minder dingen ontgaan je.
Ik liep op de PABO ook al meteen het eerste jaar stage??quote:Op donderdag 30 juni 2005 13:47 schreef Take_A_Picture het volgende:
Hallo (toekomstige) leraren!
Ik heb een vraag.
Vorig jaar heb ik mijn MBO diploma Grafisch Vormgeven afgerond, maar ik kan in het werk nog steeds niet mijn draai vinden en ik heb gewoon niet de voldoening die ik zoek in werk.
Kortom - het was interessant om te leren, maar dit is niet wat ik voor altijd wil doen.
In de tweede klas op het Grafisch Lyceum, heb ik al met het idee gespeeld om te gaan leren voor docente. Ik heb er toen lang over nagedacht, heb uiteraard m'n studie afgemaakt.
Ik zag afgelopen week een advertentie in een krantje staan.
Ik woon in de Rijnstreek en daar zoeken ze 30 kandidaten om leraar te worden. Het is een zogeheten kweekvijver voor toekomstige leraren. Lijkt mij hartstikke leuk!
Maar het is geen PABO opleiding. Ik geloof dat ik in het eerste jaar al meteen moet stagelopen enzo.
Het is wel een voltijd studie van 4 jaar.
Omdat mijn grote liefdes vroeger op school al Engels en Tekenen waren, wil ik het liefste Engels geven. tekenen lijkt me ook leuk, maar Engels is een taal die ik fantastisch vindt, en het lijkt me leuk om kids de taal te leren.
Wat denken jullie? Is het beter om die eerste studie te volgen of is het beter als ik naar de PABO ga? Ik heb nog niet echt ervaring in lesgeven, en wil er wel klaar voor zijn als het eenmaal gebeurt, weetjewel?
Hehe, ik heb ook nog zeer zitten twijfelen tussen maatschappijleer en geschiedenis.quote:Op vrijdag 1 juli 2005 01:17 schreef blaaatkipje het volgende:
Leuk topic!
Ik ga in september beginnen aan de studie docent maatschappijleer.
Riep vroeger altijd dat ik persé geen leraar wilde worden als iemand mij er op wees dat ik daar wel een type voor was maar nu lijkt het me toch wel heel leuk.
Diploma's uitreiken is het leukste van het hele jaar. Jammer alleen dat daar op de school waar ik drie jaar lang les gaf, zo nonchalant mee omgesprongen wordt, door zowel docenten als leerlingen.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 11:35 schreef thaleia het volgende:
Gisteravond diploma-uitreiking gehad, wat vind ik dat altijd leuk zeg Iedereen blij, leerlingen zien er prachtig uit & zijn apetrots, enkele hilarische speeches/stukjes...en net als het allemaal toch wel erg lang begint te duren begint de borrel
Hmm, da's balen... Weet iemand ook hoe laat die avonden beginnen? Ik moet tot kwart voor zeven beschikbaar zijn voor mijn werk, kleine kans dus dat een opleiding erna nog zal passen dan.... als er nog gereisd moet worden enzo.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 11:35 schreef thaleia het volgende:
Hmm, degenen die ik ken die in deeltijd hun lesbevoegdheid halen hebben allemaal twee avonden/week college, ja....
Dat is ook gewoon in dit topic. Ik zit op dit moment nog op de PABO, maar ik post hier wel gewoon. Veel dingen beleef je toch hetzelfde.quote:Op zondag 3 juli 2005 21:56 schreef Zowy het volgende:
Ik zie in dit topic voornamelijk docenten op het voortgezet onderwijs, is dit ook het centrale topic voor basisschool leerkrachten, of is daar misschien een ander topic voor?
Ik ga het derde jaar in, eerst twee jaar voltijd, nu de deeltijd. Montessori volg ik ernaast.quote:Op zondag 3 juli 2005 23:10 schreef Zowy het volgende:
Bedankt voor jullie antwoord
In welk jaar zit je Troel?
quote:Op donderdag 7 juli 2005 20:44 schreef -Petor- het volgende:
Ik wordt in september 3e jaars Nederlands
Owquote:Op zaterdag 23 juli 2005 22:13 schreef imago het volgende:
"Ja nou, je vertaalt de zin, en als er woorden overblijven waarvan je niet weet wat je ermee moet en ze staan toevallig in de ablativus en eentje ervan is een participium dan zal het wel een ablabs zijn"
Wat een fijne collega's heb je dan zegquote:Op maandag 25 juli 2005 15:01 schreef imago het volgende:
Even iets van een andere orde, misschien dat jullie me kunnen helpen. Ik heb dit schooljaar heel veel vervangingsuren gedraaid voor zieke collega's. Ik had zelf oorspronkelijk 3 klassen, en heb dit jaar 6 verschillende extra klassen voorbij zien komen voor verschillende periodes.
Als je aan vervangingsuren begint, weet je dat die weer vervallen zodra de oorspronkelijke leraar van die klas beter is. Maar nu is het zo dat de beide collega's zich weer per 1 juli beter hebben gemeld. Erg leuk voor ze, maar in een vakantiemaand kan iedereen beter zijn natuurlijk. Ik voel me best belazerd nu, want ik heb het laatste halfjaar van dit schooljaar erg hard gewerkt en veel tijd in die extra klassen gestoken, en ik zou het gewoon netjes vinden als ze me dan het jaar vol laten maken en juli dus ook gewoon uitbetalen, en dat dan vanaf het nieuwe schooljaar (1 augustus) alles weer bij het oude is. Wat vinden jullie? Ik snap hoe de regels zijn en hoe het officieel zit, maar ik vind dit gewoon niet erg netjes.
Nou ik weet niet of het direct aan die collega's ligt, zij worden namelijk ook gepusht om zich zo snel mogelijk beter te melden.quote:
quote:Op zaterdag 23 juli 2005 22:13 schreef imago het volgende:
"Ja nou, je vertaalt de zin, en als er woorden overblijven waarvan je niet weet wat je ermee moet en ze staan toevallig in de ablativus en eentje ervan is een participium dan zal het wel een ablabs zijn"
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij bouw je gewoon vakantiedagen op als invalkracht. Dus ik neem aan dat dat verrekend wordt bij je laatste salaris. Ik zal het zo even opzoeken in de CAO (heb ik van mijn nieuwe werkgever ongevraagd toegestuurd gekregen)quote:Op dinsdag 26 juli 2005 09:51 schreef imago het volgende:
Nou ik weet niet of het direct aan die collega's ligt, zij worden namelijk ook gepusht om zich zo snel mogelijk beter te melden.
Maar als ik juli niet uitbetaald krijgt (of een ander extraatje als dank krijg) dan weet ik wel dat ik ze nooit meer uit de brand zal helpen bij dit soort dingen, dat stikken ze er maar in.
Gevonden! Artikel 8.1 lid 2.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 19:35 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
.... Ik zal het zo even opzoeken in de CAO ....
Veel succes en natuurlijk ook veel plezier.quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:44 schreef Evil_Jur het volgende:
Nog 9 dagen en ik begin aan mijn avontuur in China
Zo'n gewenningsperiode is inderdaad heel intensief en vermoeiend. Maar het zal wel lukken hequote:Op maandag 15 augustus 2005 15:58 schreef sjak het volgende:
Ik ben 1 augustus begonnen met mijn nieuwe baan. Het is veel, het is leuk, het is wennen. Ik kom 's avonds echt bekaf thuis.
6 uur HT niveau. Dat is Havo/vmbo-TLquote:Op maandag 15 augustus 2005 18:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Weet je al welk niveau klassen je krijgt?
Veel succes, en plezier!quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 06:42 schreef imago het volgende:
Zo, 3 kwartier geleden ging de wekker, dat betekent dat we weer begonnen zijn
Ga je morgen vertrekken? Ik ben erg benieuwd naar je verhalen.quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:44 schreef Evil_Jur het volgende:
Nog 9 dagen en ik begin aan mijn avontuur in China, wanneer ik terug kom in november mag ik meteen met de volgende stage beginnen, wordt een druk jaar.
Nouja, we hebben alleen nog maar vergaderd. En daarna ging ik aan de slag met een paar dingen die ik eind vorig jaar had laten liggen onder het mom van "dat komt na de vakantie wel", en daardoor zit ik er nu alweer middenin, ofschoon ik nog geen leerling gezien hebquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 00:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Oh nee, hoor... ik ga woensdag es naar school. Lokaal opruimen en zo. Volgende week maandag hele dag vergaderingen en zo, en dinsdag gaat het loos.
En, hoe bevalt het tot nu toe?
Als je nog steeds in dezelfde plaats werkt als de laatste keer dat ik je gesproken heb, zou dat best wel eens op mijn school kunnen zijn . Wij zoeken (volgens mij) namelijk ook nog een leraar in dat vakgebied. Klopt dat? .quote:Op woensdag 24 augustus 2005 10:44 schreef thaleia het volgende:
Oeh, net op mijn eerste lesdag zie ik op internet dat een school in mijn woonplaats plotseling een vacature heeft, voor ongeveer evenveel uren als ik nu heb, in een hogere salarisschaal. Ik heb het op zich goed naar mijn zin waar ik nu zit, maar die hogere schaal lukt tot nu toe niet echt. Als ik een keiharde onderhandelaar zou zijn zou ik beide scholen nu tegen elkaar gaan uitspelen (er is nogal een schaarste aan docenten in mijn vakgebied). Nou ben ik eigenlijk geen keiharde onderhandelaar, maar dit moet ik misschien toch maar niet laten liggen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |