1 op 10 lijkt me meer een getal voor de brugklas. Als je het over 4,5 vwo hebt dan heb je het toch al over zeer zelfstandige kinderen die heus zichzelf wel kunnen redden als er een docent uitvalt.quote:Op woensdag 15 juni 2005 18:28 schreef BlaatschaaP het volgende:
Bij ons op school is 1 leraar per 10 leerlingen de regel. Bij de romereis (met 64) leerlingen gingen er 7 docenten mee, bij de barcelonareis (met 42) leerlingen gingen er 4 docenten mee. Dit gaat dan wel om 4 en 5VWO. Om heel eerlijk te zijn vind ik 1 op 10 ook wel een goede regel. Zoals jij al zegt is het bij een groep van 30 (bijvoorbeeld) al vreselijk gevaarlijk als er een leraar uitvalt waardoor er nog maar één overblijft. Ja. Nee. Doe mij maar 1 op 10.
Het gaat niet eens zo zeer om zelf redden als wel de nodige verantwoordelijkheid. In Rome en Barcelona wordt en werd de groep altijd opgesplitst in 4/5 groepjes. Dan heb je gewoon per groepje minstens één leraar nodig. Je loopt door een onbekende stad en dat moet je als 16 of 17-jarige niet doen zonder begeleider. Als er dan een leraar uitvalt, worden de groepen toch al snel te groot. 15 jongeren die met één leraar door een onbekende stad lopen is vrij gevaarlijk. Vind ik dan.quote:Op woensdag 15 juni 2005 22:01 schreef nickybol het volgende:
[..]
1 op 10 lijkt me meer een getal voor de brugklas. Als je het over 4,5 vwo hebt dan heb je het toch al over zeer zelfstandige kinderen die heus zichzelf wel kunnen redden als er een docent uitvalt.
Praag is wel van een ander kaliber dan Romequote:Op woensdag 15 juni 2005 23:04 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ff denken.... toen wij in de 5e naar Praag gingen, gingen er op..... 50 ll 4 docenten mee... maar we mochten ook wel eens los lopen door de big bad city Praag
Ja, vertel jij dat aan de Ouderraad?quote:Op zondag 19 juni 2005 21:29 schreef nickybol het volgende:
Dan leren ze pas verantwoordelijkheid te nemen. Dat kunnen belangrijke levenslessen zijn.
Dat klopt, maar dan hebben de ouders niemand aan wie ze de schuld kunnen geven als er iets misgaatquote:Op zondag 19 juni 2005 22:12 schreef nickybol het volgende:
Ik zie jullie punten wel en ik denk ook wel dat jullie gedeeltelijk gelijk hebben. Maar als ik dan sommigen zie praten over een 5vwo klas, die reizen over 2 jaar zelfstandig backpackend door Australië....
Het is idd leuk hoe leerlingen reageren op je vertrek. Op mijn huidige school (een athenaeum met Latijn) wordt voor het komende schooljaar zodanig gesneden in het aantal uren Latijn dat ik nog maar 1 a 2 klassen kon lesgeven. Daarom ga ik volgend jaar naar een 'echt' gymnasium waar ik zowel Grieks als Latijn ga geven in onder- en bovenbouw. Een beter alternatief dus.quote:Op woensdag 22 juni 2005 23:45 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Helaas is dat 1 ding wat altijd zal blijven in het onderwijs, de leerlingen zie je maar een paar jaar.
Overigens heb ik ook afscheid genomen van mijn leerlingen en de hele school. Heb zelfs nog een fles wijn gekregen van 2 leerlingen. Vond ik echt superleuk.
Ik ga naar een andere school. Ik ben echt heel blij dat ik wat anders heb!
Waarom ga je van school veranderen?quote:Op woensdag 22 juni 2005 23:45 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Ik ga naar een andere school. Ik ben echt heel blij dat ik wat anders heb!
Niets. Iedereen geeft zijn/haar eigen lessen. Ik zou het zelf ook heel vervelend vinden als collega's zich met mijn lessen gingen bemoeien na klachten van leerlingen.quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:28 schreef imago het volgende:
[..]
Ik weet natuurlijk niet of ze bij anderen over mij klagen, maar ik hoor zelf over een aantal collega's toch wel vaak gemor. En ik weet niet zo goed wat ik met die informatie moet.
Ja idd, wij hebben een collega die erg zijn best doet om de popi leraar te zijn bij zijn leerlingen en toen er klachten kwamen van collega's over zijn klas (werd veel te druk, trokken zich niets aan van de basic omgangsvormen, etc.) zou hij het er wel eens met zijn klas over hebben. Vervolgens heeft hij tegenover die leerlingen alleen maar opgesomd wat de betreffende collega's allemaal fout deden, dat die het volledig verkeerd aanpakten en dat het dus logisch was dat zij zich als klas zo gingen gedragen, kortom leerlingen werden totaal niet aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid, de klas werd bij die collega's NOG moeilijker hanteerbaar, en hij kon als mentor bij die kinderen al helemaal niet meer stuk.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 12:50 schreef Ringo het volgende:
Heel belangrijk: val NOOIT een collega af voordat de kwestie geheel en al besproken is, op tafel ligt. Een docentencorps dat als los zand aan mekaar hangt, is een gewillige prooi voor leerlingen die kwaad willen. (en die zijn 'r)
Hier had ik overheen gelezen.quote:Op donderdag 23 juni 2005 23:23 schreef thaleia het volgende:
Insidersgrapje voor imago en LuQas: twee creatieve tweedeklassers van me blijken al een tijdje Fokke & Sukke-achtige stripjes te maken met in de hoofdrol twee eenden genaamd Esse & Posse.
Ik vind het een prachtvondst!
Oooh dat soort lui kan ik levend villenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 13:46 schreef thaleia het volgende:
Wij hebben een collega die erg zijn best doet om de popi leraar te zijn bij zijn leerlingen en toen er klachten kwamen van collega's over zijn klas (werd veel te druk, trokken zich niets aan van de basic omgangsvormen, etc.) zou hij het er wel eens met zijn klas over hebben.
Oh dat kan wel, als je net zo'n magere verzorging & uitgebreidheid hebt als die getalenteerde lui-met-goed-verhaal, en dan OOK nog eens een slecht verhaalquote:Op zondag 26 juni 2005 20:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Hmz, daarmee houd je dus wel de mythe in stand dat je voor een werkstuk geen onvoldoende kunt halen
Ik kon niet zo goed met mijn sectie opschietenquote:
Moeilijk punt.quote:Op zondag 26 juni 2005 20:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Hmz, daarmee houd je dus wel de mythe in stand dat je voor een werkstuk geen onvoldoende kunt halen
Vaak is van te voren niet bekend hoe een docent een werkstuk gaat beoordelen!!!!quote:Op maandag 27 juni 2005 08:14 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind dat je nooit kunt beoordelen op werkhouding. Werkhouding kan verschillen ook qua uitting, soms lijkt het alsof iemand veel doet, maar doet diegene niets. Dat is niet eerlijk het is niet concreet meetbaar. Net zoiets als beoordelen op netheid van handgeschreven werkstukken (vroegah toen je niet mocht typen) ik heb een rot handschrift en dus ziet het er slordig uit en tada! lager cijfer.
Je moet enkel en alleen beoordelen op inhoud en misschien een klein deel op vormgeving.
Overigens vind ik het van te voren zeggen waarop je ze beoordeelt nogal vanzelf sprekend, doe je toch ook bij een toets?
Helaas is dat zelfs op het HBO niet altijd het gevalquote:Op maandag 27 juni 2005 08:14 schreef Silmarwen het volgende:
Overigens vind ik het van te voren zeggen waarop je ze beoordeelt nogal vanzelf sprekend, doe je toch ook bij een toets?
Het 1e rijtje kan ik nog een beetje inkomen, maar ga je serieus cijfers baseren op het tweede rijtje? Dan ben je toch flink verkeerd bezig.quote:Op maandag 27 juni 2005 15:09 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
[..]
Vaak is van te voren niet bekend hoe een docent een werkstuk gaat beoordelen!!!!
Onder netheid valt bij mij:
* Of de leerlingen een voorwoord, inhoudsopgave, conclusie en logboek inleveren.
* Ik vind het belangrijk dat grafieken en tabellen netjes (indien geen word met potlood) en volledig zijn
* Worden er veel taal/spelfoutjes gemaakt
(handschrift telt niet mee)
Onder werkhouding vallen zaken als:
* spullen vergeten
* hoe werk je tijdens de lessen
* hoe is de voortgang tijdens controlemomenten
* stoor je andere leerlingen tijdens het werken aan het verslag (in de les)
Het tweede rijtje vind ik onzinnig. Misschien vervelen ze zich en werken ze daarom niet in de klas. Misschien zijn het chaoten (ik vergeet ook vaak dingen) En wat dan nog als ze op het laatste moment eraan werken maar het wel enorm goed is.quote:Op maandag 27 juni 2005 15:09 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
[..]
Vaak is van te voren niet bekend hoe een docent een werkstuk gaat beoordelen!!!!
Onder netheid valt bij mij:
* Of de leerlingen een voorwoord, inhoudsopgave, conclusie en logboek inleveren.
* Ik vind het belangrijk dat grafieken en tabellen netjes (indien geen word met potlood) en volledig zijn
* Worden er veel taal/spelfoutjes gemaakt
(handschrift telt niet mee)
Onder werkhouding vallen zaken als:
* spullen vergeten
* hoe werk je tijdens de lessen
* hoe is de voortgang tijdens controlemomenten
* stoor je andere leerlingen tijdens het werken aan het verslag (in de les)
8 juni weet ik het of ik mijn p heb of niet! Als ik 3 punten mis mag ik ene her doen in augustus om alsnog mijn p te halen.quote:Op maandag 27 juni 2005 23:06 schreef Evil_Jur het volgende:
Vandaag mijn IBM propedeuse gehad, gehaald, als ze nu snel zijn met nakijken van een paar laatste dingetjes heb ik mijn P binnen, als enige van de klas
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |