abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27331772
Bij deze, een nieuw topic.

Nummer 5: (Aanstaande) docenten - deel V

We gaan gewoon verder..
Mon 'en!
  woensdag 25 mei 2005 @ 10:45:14 #2
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27332151
Ik heb volgende week donderdag mijn eindpresentatie voor mij stage waarin ik mijn onderzoek (die ik samen met mijn mede stagegenoot heb geschreven) moet presenteren en andere belevenissen op de school. Maar dat gaat helemaal goed komen.

Stageonderzoek was leuk trouwens. Van LIO naar leraar, over de begeleiding vanuit de werkplek en wat er beter kon.
pi_27332209
Nog drie maandjes en dan mag ik les gaan geven in China, in totaal gaan er nu 4 leerlingen van de opleiding mee, en het gaat zeker door!
  woensdag 25 mei 2005 @ 10:55:00 #4
54772 Silmarwen
pi_27332473
[CENTRAAL]Competentiegericht onderwijs

Op mijn school blijven ze hoog en laag volhouden dat elke docent dus dit de rest van zijn of haar carriere moet volhouden, ze me dat dit niet waar is!
pi_27334134
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 10:46 schreef Evil_Jur het volgende:
Nog drie maandjes en dan mag ik les gaan geven in China, in totaal gaan er nu 4 leerlingen van de opleiding mee, en het gaat zeker door!
Ik = jaloers! 'k Heb geloof ik de verkeerde richting uitgezocht.. Waar gaat een student Nederlands in G*dsnaam heen? Lutjebroek? Volendam?
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 10:55 schreef Silmarwen het volgende:

Op mijn school blijven ze hoog en laag volhouden dat elke docent dus dit de rest van zijn of haar carriere moet volhouden, ze me dat dit niet waar is!
Je had die koppen op mijn stageschool moeten zien toen ik zat te zuchten en steunen over mijn verslag. "Je bent toch niet serieus met die k*tpetenties bezig.. toch!? Alsof je die dingen in de praktijk ooit gaat gebruiken.."
Mon 'en!
  woensdag 25 mei 2005 @ 14:57:23 #6
35189 Troel
scherp en bot
pi_27341030
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 10:55 schreef Silmarwen het volgende:

Die hele competenties sucken...

Zo is een klein onderdeel het werken met computers. Nou, erg handig als ze dat moeten invullen als er in de klas geen computer aanwezig is en je op de evaluatie niet kan kiezen voor "n.v.t."
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:03:45 #7
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_27371588
Hoi!
Ff een paar gedachten die ik zo had.
Misschien stoot ik sommigen voor het hoofd, misschien herkennen jullie het:
Bij mijn leerlingen (1e en 2e jaars ALO) bemerk ik iets opvallends.
Maandag ging het over de bouw en werking van spieren (PGO), en zodra ze woorden als 'myofybril' of 'sarcomeer' voorbij zagen komen ging een deel van de studenten die meteen uitspreken alsof ze zwaar dylectisch waren: 's-acro-meer' ofzo.
Is het woord sarcomeer dan echt zo moeilijk? Nee natuurlijk niet.

Volgens mij doen ze het expres, is het een bepaalde attitude, een soort ingebakken combinatie van onzekerheid, gemakszucht en weerstand tegen moeilijke dingen, waardoor ze alles wat ze niet direct kunnen plaatsen meteen in hun hoofd in het vakje 'moeilijk' stoppen en er vervolgens niet meer écht over na denken, en in het gunstigste geval stampen ze het nog als betekenisloze kennis in hun kop voor het tentamen.
Ik denk dat dit niet eens zozeer een kwestie van intelligentie is, als ze willen kunnen ze het makkelijk snappen maar ze willen niet, of ze denken dat ze het toch niet kunnen of iets dergelijks.
Bij een ander vak dat ik gegeven heb (biomechanica) zag ik het ook en heb ik het er eens met mijn studenten over gehad, en daar gaven ze ook al aan dat ze op de havo bij een vak als natuurkunde maar afhaakten en dan maar heel veel sommen gingen maken om op t proefwerk dat maar een beetje te kunnen reproduceren, zonder t echt te begrijpen.

Ik vind dit zo jammer om te zien, ze beperken zichzelf zó in hun ontwikkeling en ik denk ook dat deze instelling ook de oorzaak is van het mislukken van iets als PGO.

Hoe zien jullie dit?
En nog belangrijker: wat doe je eraan?
En waar zou de oorzaak liggen? Al op de basisschool, op de HAVO??? Help!
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_27373517
Oh, ik heb zo ontzettend geen zin meer vandaag! Had het derde, vierde en vijfde uur klassen die zeiden: "na dit uur zijn we uit" (er zijn nogal wat collega's afwezig vanwege excursies e.d.), moet zelf nog tot 5 uur door (les & surveillance), en nu heb ik dus een tussenuur, en ik zou nog heel veel nuttige dingen kunnen en eigenlijk moeten doen, dus ik mocht van mezelf niet buiten gaan zitten, maar, je raadt het al, ik heb geen fuck gedaan
  donderdag 26 mei 2005 @ 15:50:12 #9
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27377256
Ik had vandaag het 3e, 4e en 5e uur vrij, dus ik had me al voorgenomen om in de zon te gaan liggen bakken op het schoolplein, terwijl twee leerlingen me met palmtakken frisse lucht toewaaien , maar heb ingevallen bij andere klassen, zodat die eerder naar huis konden. Raampje open, iedereen zo loom als een kanarie op sterk water, rustig muziekje aan, zo kan het dus ook relaxt zijn

's Middags wat watergevechten op de speelplaats... altijd leuk, behalve als je pauze-toezicht hebt . Máár de collega's hielden het droog. Ik denk dat ik morgen es de brandslang op ze los laat
.
pi_27381400
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:30 schreef Release het volgende:
Hè...hè... eindelijk iemand die mij wat inside information zou kunnen verschaffen.....

[..]
wat wil je weten.

Volgend jaar heet het iig EFHA, omdat inholland en hva gesplitst zijn. Ik zit volgend jaar als alles goed gaat op de hva.
Ons gebouw wordt gesloopt in december en we hebben nog geen vervanging en iedereen haat het vak EFA-breed

Maar verder is het een geweldig leuke school, maar elke opleiding heeft zijn eigen docenten (behalve efa-breed, dat deel je elk half jaar met andere studenten uit andere opleidingen, je groep wordt gesplitst en elk half jaar krijg je een andere docent.)
Mijn docenten zijn geweldig, ze zijn punctueel goed en ze luisteren. Cijfers zijn in orde en je hoeft er nooit achter aan te lopen. Met je online cijfers zijn ze langzamer.

Boeken zijn over het algemeen te koop in de boekenwinkel op school, het eten is goed te eten, maar duur en thee moet je niet uit het koffieapparaat halen, tenzij je graag thee met koffie smaak hebt.

Ik heb het naar mijn zin op de EFA en de meeste mensen die ik ken hebben nergens problemen mee. Stage krijgen is minders, het eerste jaar wordt je in een groep ingedeeld verder mag je wel aangegeven waar je stage wilt lopen, maar daar heb je je mentor voor, die fixt dat wel.

Wat voor studie wil je gaan doen?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik wil de LO Aardrijkskunde gaan doen. Ik twijfel nog tussen Utrecht (HVU) en Amsterdam....
Vandaar dat ik op zoek ben naar wat extra info. Op zo'n open dag krijg je toch alleen maar te horen wat je horen wil...
Het is trouwens nog moeilijk om mensen te vinden die dezelfde studie doen.
Zo vraag ik me o.a. af hoe de verdeling meisjes/jongens over het algemeen bij Aardrijkskunde is en of het moeilijk is een stageplaats te vinden...
  donderdag 26 mei 2005 @ 19:16:33 #11
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_27383402
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:03 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Hoi!
Ff een paar gedachten die ik zo had.
Misschien stoot ik sommigen voor het hoofd, misschien herkennen jullie het:
Bij mijn leerlingen (1e en 2e jaars ALO) bemerk ik iets opvallends.
Maandag ging het over de bouw en werking van spieren (PGO), en zodra ze woorden als 'myofybril' of 'sarcomeer' voorbij zagen komen ging een deel van de studenten die meteen uitspreken alsof ze zwaar dylectisch waren: 's-acro-meer' ofzo.
Is het woord sarcomeer dan echt zo moeilijk? Nee natuurlijk niet.

Volgens mij doen ze het expres, is het een bepaalde attitude, een soort ingebakken combinatie van onzekerheid, gemakszucht en weerstand tegen moeilijke dingen, waardoor ze alles wat ze niet direct kunnen plaatsen meteen in hun hoofd in het vakje 'moeilijk' stoppen en er vervolgens niet meer écht over na denken, en in het gunstigste geval stampen ze het nog als betekenisloze kennis in hun kop voor het tentamen.
Ik denk dat dit niet eens zozeer een kwestie van intelligentie is, als ze willen kunnen ze het makkelijk snappen maar ze willen niet, of ze denken dat ze het toch niet kunnen of iets dergelijks.
Bij een ander vak dat ik gegeven heb (biomechanica) zag ik het ook en heb ik het er eens met mijn studenten over gehad, en daar gaven ze ook al aan dat ze op de havo bij een vak als natuurkunde maar afhaakten en dan maar heel veel sommen gingen maken om op t proefwerk dat maar een beetje te kunnen reproduceren, zonder t echt te begrijpen.

Ik vind dit zo jammer om te zien, ze beperken zichzelf zó in hun ontwikkeling en ik denk ook dat deze instelling ook de oorzaak is van het mislukken van iets als PGO.

Hoe zien jullie dit?
En nog belangrijker: wat doe je eraan?
En waar zou de oorzaak liggen? Al op de basisschool, op de HAVO??? Help!
Misschien een beetje offtopic, maar ik ben wel geinteresseerd in de werking van spieren, etc. voor mijn nieuwe bijbaantje als tennisleraar. Weet je goede websites waar je een beetje basiskennis kunt doen?
  donderdag 26 mei 2005 @ 19:23:26 #12
109065 sungaMsunitraM
pi_27383563
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:16 schreef nickybol het volgende:

[..]

Misschien een beetje offtopic, maar ik ben wel geinteresseerd in de werking van spieren, etc. voor mijn nieuwe bijbaantje als tennisleraar. Weet je goede websites waar je een beetje basiskennis kunt doen?
Deze is wel leuk :
http://www.kennislink.nl/web/show?id=82665&showframe=content&vensterid=811&prev=82631
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:00:58 #13
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_27386376
Interessant artikel, maar misschien een beetje boven mijn niveau, voor mij zonder enige voorkennis. Zat meer te denken aan een inleiding tot spieren en gewrichten.
  donderdag 26 mei 2005 @ 22:21:45 #14
54772 Silmarwen
pi_27389191
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 17:53 schreef Release het volgende:
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:30 schreef Release het volgende:
Hè...hè... eindelijk iemand die mij wat inside information zou kunnen verschaffen.....

[..]
wat wil je weten.

Volgend jaar heet het iig EFHA, omdat inholland en hva gesplitst zijn. Ik zit volgend jaar als alles goed gaat op de hva.
Ons gebouw wordt gesloopt in december en we hebben nog geen vervanging en iedereen haat het vak EFA-breed

Maar verder is het een geweldig leuke school, maar elke opleiding heeft zijn eigen docenten (behalve efa-breed, dat deel je elk half jaar met andere studenten uit andere opleidingen, je groep wordt gesplitst en elk half jaar krijg je een andere docent.)
Mijn docenten zijn geweldig, ze zijn punctueel goed en ze luisteren. Cijfers zijn in orde en je hoeft er nooit achter aan te lopen. Met je online cijfers zijn ze langzamer.

Boeken zijn over het algemeen te koop in de boekenwinkel op school, het eten is goed te eten, maar duur en thee moet je niet uit het koffieapparaat halen, tenzij je graag thee met koffie smaak hebt.

Ik heb het naar mijn zin op de EFA en de meeste mensen die ik ken hebben nergens problemen mee. Stage krijgen is minders, het eerste jaar wordt je in een groep ingedeeld verder mag je wel aangegeven waar je stage wilt lopen, maar daar heb je je mentor voor, die fixt dat wel.

Wat voor studie wil je gaan doen?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik wil de LO Aardrijkskunde gaan doen. Ik twijfel nog tussen Utrecht (HVU) en Amsterdam....
Vandaar dat ik op zoek ben naar wat extra info. Op zo'n open dag krijg je toch alleen maar te horen wat je horen wil...
Het is trouwens nog moeilijk om mensen te vinden die dezelfde studie doen.
Zo vraag ik me o.a. af hoe de verdeling meisjes/jongens over het algemeen bij Aardrijkskunde is en of het moeilijk is een stageplaats te vinden...
Volgens mij is het redelijk 50/50

Trouwens als je aardrijkskunde gaat doen kun je voor 14 punten extra een differntatie doen binnen de mega vakken. Maatschappijleer Economie Geschiedenis en Aardrijkskunde. Ik ga volgend jaar Aardrijkskunde er waarschijnlijk bijnemen
  vrijdag 27 mei 2005 @ 16:47:27 #15
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_27411524
Ik ben er geen fan van, lesgeven met deze temperaturen. Gisteren heb ik 1 les in het park bij mijn school gegeven omdat ik even geen lokaal had. Dat doe ik dus niet meer. Kinderen werden enorm loom van de zon waardoor ik ze ipv grammatica-oefeningen maar een opstelletje heb laten schrijven over sterke vrouwen uit de Oudheid. Bovendien was ik zeiknat van het zweet en had ik pijn in mijn keel van het luide spreken door de wind.
Afrika Paprika
  vrijdag 27 mei 2005 @ 18:51:12 #16
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27414644
Met dit weer moet je ook niet extreem je best gaan doen om er nog wat van te maken. Leerlingen zijn suf, en ze nemen nu toch weinig op. Ik heb het vandaag wat rustig aan gedaan.. de mussen vallen van het dak, en dan ga ik écht geen ingewikkelde grammatica uitleggen. Hoewel ik dat het eerste uur nog wel heb gedaan, maar toen was het nog niet zo heet. 's Middags pauze toezicht, waar weer een watergevecht aan de gang was...
.
  maandag 30 mei 2005 @ 15:55:41 #17
35189 Troel
scherp en bot
pi_27484473
Misschien dat jullie het ergens zijn tegengekomen, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een "kinderversie" van de Europese Grondwet.
Mijn mentor en ik kwamen vandaag op het leuke idee om morgen een les daarover te geven en de kids woensdag te laten stemmen. Maarja, ik kan dus niets vinden
Ben je toevallig een linkje of iets dergelijks tegengekomen, graag!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 30 mei 2005 @ 18:07:27 #18
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_27488393
Verkapte TVP.

Je kunt het toch min of meer zelf in elkaar zetten? Ik vind sites zoals deze aardig objectief en vooral informatief: http://www.europese-grondwet.nl/ Daar staan de duidelijkste voor- en tegenargumenten mooi op een rijtje. Ik denk dat je 't beste zelf daar er een paar kan uitpikken (de hele lijst lijkt me ietwat overkill voor die kids) en het dan op een speelse manier kunt verwerken. Als je ondertussen wat andere sites bekijkt, ben je er ook wat zekerder van dat je een objectieve lijst hebt. Zo'n kant-en-klare-lijst heeft natuurlijk altijd het gevaar dat 't duidelijk voor of tegen kan zijn.
  maandag 30 mei 2005 @ 18:57:00 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_27489453
quote:
Op maandag 30 mei 2005 18:07 schreef BlaatschaaP het volgende:
Verkapte TVP.

Je kunt het toch min of meer zelf in elkaar zetten? Ik vind sites zoals deze aardig objectief en vooral informatief: http://www.europese-grondwet.nl/ Daar staan de duidelijkste voor- en tegenargumenten mooi op een rijtje. Ik denk dat je 't beste zelf daar er een paar kan uitpikken (de hele lijst lijkt me ietwat overkill voor die kids) en het dan op een speelse manier kunt verwerken. Als je ondertussen wat andere sites bekijkt, ben je er ook wat zekerder van dat je een objectieve lijst hebt. Zo'n kant-en-klare-lijst heeft natuurlijk altijd het gevaar dat 't duidelijk voor of tegen kan zijn.
Ik had zitten googlen maar er kwamen ZO GIGANTISCH VEEL sites op me af dat ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zag. Op de site van jijkomttochook (geloof ik) stond een rijtje met sites voor kinderen, maar ook daar niet echt de grondwet, wel het Europa zijn op zich. Ik heb daar dus maar wat van gebrouwen, en dan haal ik van de anderen een aantal standpunten, zodat ze daarover lekker kunnen discussieren!

Dank je voor de link!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 30 mei 2005 @ 19:12:43 #20
54772 Silmarwen
pi_27489814
quote:
Op maandag 30 mei 2005 18:57 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik had zitten googlen maar er kwamen ZO GIGANTISCH VEEL sites op me af dat ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zag. Op de site van jijkomttochook (geloof ik) stond een rijtje met sites voor kinderen, maar ook daar niet echt de grondwet, wel het Europa zijn op zich. Ik heb daar dus maar wat van gebrouwen, en dan haal ik van de anderen een aantal standpunten, zodat ze daarover lekker kunnen discussieren!

Dank je voor de link!
Je kunt ook even kijken in POL, zijn veel ja en nee topics met redenen enzo.
pi_27678331
Ik moet nu echt een essay schrijven over mijn visie op het geschiedenisonderwijs, maar ik heb géén zin. Ik ga maar 'es caramelsnoepjes eten denk ik, dat heb ik al zo'n twee jaar niet meer gedaan.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_27682876
Ik kreeg vandaag een mailtje van mijn (inmiddels ex-)stagebegeleider met daarin wel een heel stellig 'ik mis je niet hoor!'..
Mon 'en!
pi_27699874
Mensen nog tips om de laatste lessen te vullen, wanneer alle stof behandeld is, de puntjes al op de i zijn gezet, alle tips en trucs voor de proefwerkweek gegeven zijn, en je gewoon écht niets meer te doen hebt met die leerlingen maar nog wel 50 minuten moet volmaken? Galgje in het Latijn en Grieks ken ik zo onderhand wel, en alle lokalen met video/dvd zijn natuurlijk al ingepikt door andere leraren die het niet meer weten en dus gewoon film gaan kijken
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 15:36:07 #24
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27710819
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 09:36 schreef imago het volgende:
Mensen nog tips om de laatste lessen te vullen, wanneer alle stof behandeld is, de puntjes al op de i zijn gezet, alle tips en trucs voor de proefwerkweek gegeven zijn, en je gewoon écht niets meer te doen hebt met die leerlingen maar nog wel 50 minuten moet volmaken?
Laat je fantasie de vrije loop.
Zelf geef ik les aan VMBO dus die leerlingen zijn wat sneller tevreden (en met eenvoudiger opdrachtjes an het werk te zetten) dan gymasiasten, maar toch.

Schrijf een quiz uit.
Laat ze een uitgebreide enquête invullen waarin je ze om feedback vraagt tav jouw lessen. (handig voor volgend jaar)
Bedenk een handvol boeiende stellingen (wel/niet vakgebonden) en organiseer een discussie.
Laat ze elkaar in het Latijn interviewen.
Groepsopdracht: maak een affiche voor de première van "Elektra" in het amfitheater van Epidauros. In het Grieks en met aandacht voor de typografie.

(...)
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 16:28:11 #25
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27712769
Film kijken vind ik ook zo deprimerend. De leerlingen hebben het zelf na een tijdje ook al wel gezien ("oh meneer, bij Frans, geschiedenis, Nederlands en aardrijkskunde hebben we ook al film gehad"), en voor jou als docent is het ook saai als je een uur lang naar een of andere knal-film moet kijken. Maar ja, dan kun je ondertussen wel wat andere werkzaamheden doen natuurlijk. Zelf kijk ik niet vaak film.

Ik heb de stof ook bijna af, maar laat de leerlingen tussendoor ook al wat werkstukjes maken en zo, dus ik krijg de tijd wel om. Film kijken doe ik echt in uiterste gevallen, een zevende uur als niemand echt zin meer heeft.
.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 16:58:00 #26
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27713889
Overigens zit ik met een ander probleem: ik heb de stof nog níet af.
Beter plannen, Ringo.

Of zou het aan mijn leerlingen liggen?
  dinsdag 7 juni 2005 @ 17:02:02 #27
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27714030
Hm, da's inderdaad vervelend. Dan maar wat meer huiswerk opgeven
.
pi_27715628
Ik heb 2 A4 tjes vol met (wiskundige) raadseltjes.
Verschillende moeilijkheidsgraden, dus voor elke leerling zet er wel iets leuks bij.
Morgen mijn 3 laatste lessen!!!! Daarna repetitieweek. Wat is het snel gegaan zeg!
  dinsdag 7 juni 2005 @ 18:23:21 #29
35189 Troel
scherp en bot
pi_27716310
Wij keken de laatste les altijd een film over Pompei. En ook Asterix en Obelix in het Latijn waren altijd favoriet.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 8 juni 2005 @ 08:06:41 #30
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27731482
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 17:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hm, da's inderdaad vervelend. Dan maar wat meer huiswerk opgeven
Ik ben principieel tegen huiswerk.
  woensdag 8 juni 2005 @ 08:49:06 #31
54772 Silmarwen
pi_27731857
Ik heb mijn stage goed afgerond. Mijn begeleider vond dat ik van nature gezag uistraalde, het les geven ging goed en ik moest maar snel volledig voor de klas staan, dan zou ik zeker een goede docent worden.

Dat lesgeven is ook niet zo het probleem eigenlijk, dat gaat vanzelf op de een of andere manier (natuurlijk moet ik van te voren voorbereiden etc etc, maar als ik voor de klas sta luisterd 9 van de 10 keer iedereen wel. ik heb nog geen lessenreeksen gegeven, alleen aparte lessen, dus misschien wordt het nog wel een stuk lastigere )
De stof van college uit is het punt, wat een berg, maar ik ben nog in de running voor mijn p.
pi_27747653
*Meldt!

3ejaars Pabo, ben nu aan het snuffelen op mijn toekomstige lio-school. Ik ga er volgend jaar 21 weken voor de klas staan . Ik heb er zin in! .
  vrijdag 10 juni 2005 @ 07:47:46 #33
593 sjak
Juffie Bloem
pi_27795468
Ik ga woensdag mijn diploma krijgen, na twee jaar enorm hard studeren
En vanaf 1 augustus heb ik een baan als docent!
Lekker douchen!
  vrijdag 10 juni 2005 @ 12:14:42 #34
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27801426
Zo. Alle centrale examens nagekeken, incl. 2de correctie.
Zitten hier meer mensen die zich groen en geel ergeren aan collega's in den lande die jouw meest armzalige leerlingen alsnog van een moeizaam puntje willen beroven? En daar zelfs goede argumenten tegenover hebben staan?

Overigens ziet het ernaar uit dat ik tóch alles, op de laatste nipper, rond krijg met mijn klassen. Mijn gebrek aan planzucht wordt gecompenseerd door een sterk ontwikkeld improvisatietalent.

Bijna vakantie!!

edit: bovendien mag ik volgend jaar mijn lesboeken verhuizen van de Haagse binnenstad naar de Scheveningse duinen dus ik duik tevreden de zomer in.
  vrijdag 10 juni 2005 @ 19:54:32 #35
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27815432
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 07:47 schreef sjak het volgende:
Ik ga woensdag mijn diploma krijgen, na twee jaar enorm hard studeren
En vanaf 1 augustus heb ik een baan als docent!
Proficiat!
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 12:14 schreef Ringo het volgende:
Zo. Alle centrale examens nagekeken, incl. 2de correctie.
Zitten hier meer mensen die zich groen en geel ergeren aan collega's in den lande die jouw meest armzalige leerlingen alsnog van een moeizaam puntje willen beroven? En daar zelfs goede argumenten tegenover hebben staan?
Nou, ik heb zelf een rammel tweede correcties gehad, en het verbaast me soms wat ik voor fouten zie goedgerekend. Of andersom, goeie dingen die fout zijn gerekend. Vanmiddag belde een tweede corrector, die wilde me persé spreken. Ik uit de les gehaald -> "Meneer, ik wilde u even zeggen dat ik niks heb kunnen vinden. Goed werk". Dat had ze me net zo goed op een briefje kunnen schrijven.. Maja... Blij dat dat gedoe weer achter de rug is.
.
pi_27842779
Leuk topic zo, ik zit nog altijd te wikken en te wegen of ik nou wel of niet na m'n bachelor Engels de lerarenopleiding/master wil gaan doen. Zoveel mensen om me heen die roepen "Het onderwijs in! Ben je gek!". Of zelfs "Jij kan toch wel beter". Waardoor ik natuurlijk wel ga twijfelen, maar goed, eerst m'n bachelor maar eens afmaken - dat is nog een jaar.

Maar wat ik wil vragen is dit: zouden jullie het afraden om je master Engels te combineren met de lerarenopleiding? Ik zou namelijk graag na m'n bachelor in Groningen verdergaan in Amsterdam of Utrecht, en bij beide universiteiten is dus de mogelijkheid om de master Engels te combineren met de lerarenopleiding.

Ik heb eigenlijk geen idee of dit haalbaar is, of het bergen werk zijn of dat het prima te doen is.. dus bij deze Iemand een idee?

Dit bedoel ik dus:
Na het behalen van je WO-Bachelor combineer je de vakinhoudelijke WO-Master met de beroepsopleiding tot eerstegraads leraar en rond je in twee jaar voltijd of vier jaar deeltijd zowel je Master in het vak (vakinhoud) als de Master lerarenopleiding (beroepsvoorbereiding) af.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2005 21:17:15 ]
pi_27843041
Van harte, Silmarwen en sjak!

Wb examencorrectie: het is inderdaad verbijsterend hoeveel dingen de 'eerste correctoren' goedrekenen in de hoop dat de tweede corrector het niet ziet. Op zich mooi dat ze zo'n hart voor hun leerlingen hebben, en bij twijfelgevallen snap ik dat je niet bij voorbaat je eigen leerling gaat benadelen, maar je gaat wel ver als je: -dingen die gewoon echt fout zijn en waarvan in het correctiemodel expliciet staat vermeld dat ze fout zijn toch goedrekent en als je zelfs: - twee scorepunten toekent voor vragen waarvoor de maximale score 1 punt is
(Overigens was het bij dat laatste voorbeeld waarschijnlijk geen kwestie van 'de eigen leerlingen proberen te bevoordelen: hij had ook regelmatig dingen foutgerekend die overduidelijk goed waren, en was over de gehele linie inconsequent, wat mijn collega de opmerking ontlokte dat deze persoon waarschijnlijk in stomdronken toestand zijn examens had nagekeken)
  maandag 13 juni 2005 @ 09:54:54 #38
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27878249
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 20:55 schreef Razztwizzle het volgende:
Maar wat ik wil vragen is dit: zouden jullie het afraden om je master Engels te combineren met de lerarenopleiding? Ik zou namelijk graag na m'n bachelor in Groningen verdergaan in Amsterdam of Utrecht, en bij beide universiteiten is dus de mogelijkheid om de master Engels te combineren met de lerarenopleiding.

Ik heb eigenlijk geen idee of dit haalbaar is, of het bergen werk zijn of dat het prima te doen is.. dus bij deze Iemand een idee?
Maar dat is toch gewoon het reguliere traject voor docenten in opleiding?

Hoe snel je het wilt/kan doen, hangt af van je eigen talent en doorzettingsvermogen. Reken voor het gemak een extra jaar (dus 2 jaar Masterprogramma en 1 jaar lerarenopleiding), omdat je stage moet lopen op een school en die werkzaamheden combineren zich niet zo goed met het schrijven van een scriptie.
quote:
Dit bedoel ik dus:
Na het behalen van je WO-Bachelor combineer je de vakinhoudelijke WO-Master met de beroepsopleiding tot eerstegraads leraar en rond je in twee jaar voltijd of vier jaar deeltijd zowel je Master in het vak (vakinhoud) als de Master lerarenopleiding (beroepsvoorbereiding) af.
Dat bedoel je dus.
Reken erop dat het lerarentraject je extra tijd kost.
pi_27903801
Soms kun je je collega's wel wurgen hè

Proefwerkweek, dus veel na te kijken. Hoef alleen vrijdag te surveilleren, terwijl mijn leerlingen vandaag hun proefwerken hadden. Had gelukkig een collega zo ver gekregen om de gemaakte proefwerken hier even af te geven en wilde vanmiddag gaan nakijken. Blijkt er geen nakijkmodel bij te zitten! De collega die dat zou moeten verzorgen gebeld, zegt ie "ja dat heb ik vanmiddag in je postvak gelegd" Kan ik dus mooi morgen een uur heen en een uur terug reizen om dat ene flutpapiertje op te halen. *grom*

Oh en ik ben gevraagd om volgend jaar mentor te worden. Iemand daar ervaring mee?
  maandag 13 juni 2005 @ 23:23:58 #40
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_27905239
Misschien kun je in kortere tijd zelf een antwoordmodel in elkaar zetten?
pi_27909708
Verschillende klassen hebben hetzelfde proefwerk gemaakt en dat moet dus ook op dezelfde manier bij iedereen nagekeken worden.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 09:14:24 #42
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27909750
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:52 schreef imago het volgende:
Oh en ik ben gevraagd om volgend jaar mentor te worden. Iemand daar ervaring mee?
Jazeker. Al zo'n twee maanden nadat ik als docent was begonnen (zonder lesbevoegdheid of enige ervaring) werd ik, bij gebrek aan, tot mentor gebombardeerd van een tweede klas VMBO. Sindsdien ben ik altijd mentor geweest, van afwisselend een derde en een vierde klas. Zoals, overigens, bijna alle collega's op de school waar ik werk. Alleen de ouderen-met-privileges mogen deze taak aan zich voorbij laten gaan.

Het kan een tamelijk zware taak zijn; hangt er ook vanaf hoe jouw schoolleiding met het begrip mentoraat omgaat. Gooien ze simpelweg een complex takenpakket op je bord of wordt je begeleid en geadviseerd? Wat zijn eigenlijk je precieze taken als mentor?
Bij ons op school, bijv., word je als mentor hoofdverantwoordelijk gesteld voor het verzuim in jouw klas, niet alleen op papier, maar je wordt ook geacht de gehele verzuimadministratie bij te houden. Dat kan in de papieren lopen en geeft een hoop stress.
Het niveau en jaar speelt ook een rol. Klas 2 VMBO is lastiger, want hulpvragender, dan 6 VWO, die hun eigen weg wel weten te vinden.

Maar ach, wat dan ook: it doesn't kill you. 'Gevraagd' worden voor een 'verantwoordelijke taak' is altijd stoer dus zeg maar gewoon JA: is je baas ook weer blij.
pi_27909827
Ja ze wilden me al eerder strikken, maar toen heb ik geweigerd omdat ik zelf nog nauwelijks wist wie wie was in de school en hoe alles werkt, dus ik had niet het idee dat ik er toen al "klaar" voor was.

Ik zie vooral op tegen de lastige ouders eigenlijk
  dinsdag 14 juni 2005 @ 10:09:33 #44
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27910924
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 09:18 schreef imago het volgende:
Ik zie vooral op tegen de lastige ouders eigenlijk
Ik werk op een 100% gekleurde school waar ouders nog beschaafd & fatsoenlijk & meegaand zijn.
pi_27911018
Ik werk op een witte kakschool waar leerlingen dreigen dat ze het advocatenteam van hun papa op je af gaan sturen
  dinsdag 14 juni 2005 @ 10:15:54 #46
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27911045
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 10:14 schreef imago het volgende:
Ik werk op een witte kakschool waar leerlingen dreigen dat ze het advocatenteam van hun papa op je af gaan sturen
Rijk blank tuig.
pi_27918958
Ik zoek een duale stageplaats voor komend jaar in Rotterdam, het liefst een gekleurde school. Ik zit dan in het 3e jaar van de lero Engels. Ik zou een vacature van ongeveer 9 uur (iets meer of minder mag, het is voor 3 dagen in de week) in kunnen vullen. Als iemand iets weet, graag! Ik heb al 2 jaar duaal ervaring op MBO-scholen, dus ik weet hoe het is om voor een klas te staan.
;)
  dinsdag 14 juni 2005 @ 22:59:31 #48
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27934939
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:52 schreef imago het volgende:
Ik ben gevraagd om volgend jaar mentor te worden. Iemand daar ervaring mee?
Ik ben nu ruim 3 jaar mentor. Eerst van een brugklas vmbo, toen met de klas mee gegaan naar de 2e, en nu weer brugklas vmbo. Volgend jaar ga ik weer met de klas mee naar leerjaar 2. Dat vind ik een stuk fijner, want zo krijg je écht een goeie band met de klas. Veel van de leerlingen waarvan ik twee jaar lang mentor was, komen nu nog steeds naar me toe met vragen en/of problemen. Wat wij ook doen is in de brugklas op huisbezoek gaan. De mentor gaat dus bij alle leerlingen van zijn klas thuis op bezoek. En ik kan je zeggen: het kost even wat tijd, maar je krijgt er een hoop voor terug. Ook de band met de ouders is meteen een stuk beter, want je bent bij ze thuis geweest en je begint een stuk positiever - want in het begin van het jaar is meestal nog niet veel aan de hand.

Ik vind het heel leuk om mentor te zijn. Het heeft natuurlijk wat consequenties, zoals die administratieve rompslomp, zoals dossiers bijhouden en punten verzamelen etc, maar er zitten veel leuke dingen bij. En daar doe je het voor.
.
pi_27958915
Er is bij ons momenteel een discussie gaande over de begeleiding bij reizen. We hebben de stelregel: 1 docent per 15 leerlingen. Maar we hebben een paar reizen met kleine groepen en de docenten die die reizen begeleiden zeggen (terecht, imo) dat het niet verantwoord is om maar twee volwassenen mee te sturen: als 1 van de twee een voedselvergiftiging oploopt oid draagt de ander in zijn eentje de verantwoordelijkheid voor het in leven houden en niet vermist of gewond laten raken van 20 a 25 leerlingen, en als de begeleiders wel allebei gezond blijven, maar er gebeurt iets met een leerling waardoor 1 docent bij hem/haar in het ziekenhuis moet blijven oid, heb je hetzelfde probleem. We hebben het hier over reizen naar het buitenland, er kan dus niet zomaar snel iemand anders komen om bij te springen.

Op mijn vorige school gingen met de Romereis (42 leerlingen) zes volwassenen mee, en sowieso was daar de stelregel: 'tenminste 1 docent per 10 leerlingen'.

Hoe is dat bij jullie? Ik snap bij ons wel dat de schoolleiding de lesuitval zoveel mogelijk wil beperken, en dat het sowieso voor een school die vrij veel reizen en werkweken organiseert lastig is om genoeg begeleiders te vinden (veel docenten willen niet mee op meerdaagse excursies, omdat dat lastig te combineren is met hun verplichtingen in een andere baan of in hun gezin). En ik snap ook dat je bij leerlingen die een jaar of vijftien, zestien zijn minder intensieve begeleiding nodig hebt dan bij brugklassers (die gaan bij ons dus ook niet naar het buitenland). Maar toch. Er zal maar eens een keer wat misgaan, ik gok dat er dan door ouders wel 'kamervragen' gesteld gaan worden......zijn de begeleidersaantallen bij ons erg mager, of was het op mijn vorige school gewoon erg riant?
  woensdag 15 juni 2005 @ 18:13:19 #50
35189 Troel
scherp en bot
pi_27958990
Bij ons op werkweek in havo4/vwo 5 waren er drie docenten per bus.
ALs je naar Rome ging was dat meer, want Rome was toch even andere koek. (Dat waren 4 of 5 mensen op 1 bus)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_27959176
En een bus is 50 leerlingen?

Bij ons is dus het probleem dat we een paar erg kleine groepen hebben (tussen de 15 en 25 man). Op zich zou je zeggen dat 2 begeleiders dan prima is, maar je krijgt een probleem als 1 van die begeleiders door ziekte van hemzelf of leerling niet meer de groep kan begeleiden. Vandaar dat het gisteren ging over "tenminste drie volwassenen".
Maar het klinkt ook wel weer redelijk belachelijk om drie docenten mee te sturen met 15 leerlingen, dat snap ik ook wel weer.
  woensdag 15 juni 2005 @ 18:21:59 #52
35189 Troel
scherp en bot
pi_27959234
Bij ons was dat ongeveer 50 jaar, zeker niet meer.

Tja, ik snap eigenlijk wel dat twee dan weinig is, maar drie is wat veel. Is de buschauffeur niet ook begeleider? Dan heb je er al drie
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 15 juni 2005 @ 18:28:17 #53
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_27959363
Bij ons op school is 1 leraar per 10 leerlingen de regel. Bij de romereis (met 64) leerlingen gingen er 7 docenten mee, bij de barcelonareis (met 42) leerlingen gingen er 4 docenten mee. Dit gaat dan wel om 4 en 5VWO. Om heel eerlijk te zijn vind ik 1 op 10 ook wel een goede regel. Zoals jij al zegt is het bij een groep van 30 (bijvoorbeeld) al vreselijk gevaarlijk als er een leraar uitvalt waardoor er nog maar één overblijft. Ja. Nee. Doe mij maar 1 op 10.
  woensdag 15 juni 2005 @ 22:01:45 #54
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_27966208
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 18:28 schreef BlaatschaaP het volgende:
Bij ons op school is 1 leraar per 10 leerlingen de regel. Bij de romereis (met 64) leerlingen gingen er 7 docenten mee, bij de barcelonareis (met 42) leerlingen gingen er 4 docenten mee. Dit gaat dan wel om 4 en 5VWO. Om heel eerlijk te zijn vind ik 1 op 10 ook wel een goede regel. Zoals jij al zegt is het bij een groep van 30 (bijvoorbeeld) al vreselijk gevaarlijk als er een leraar uitvalt waardoor er nog maar één overblijft. Ja. Nee. Doe mij maar 1 op 10.
1 op 10 lijkt me meer een getal voor de brugklas. Als je het over 4,5 vwo hebt dan heb je het toch al over zeer zelfstandige kinderen die heus zichzelf wel kunnen redden als er een docent uitvalt.
  woensdag 15 juni 2005 @ 22:14:59 #55
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_27966752
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 22:01 schreef nickybol het volgende:

[..]

1 op 10 lijkt me meer een getal voor de brugklas. Als je het over 4,5 vwo hebt dan heb je het toch al over zeer zelfstandige kinderen die heus zichzelf wel kunnen redden als er een docent uitvalt.
Het gaat niet eens zo zeer om zelf redden als wel de nodige verantwoordelijkheid. In Rome en Barcelona wordt en werd de groep altijd opgesplitst in 4/5 groepjes. Dan heb je gewoon per groepje minstens één leraar nodig. Je loopt door een onbekende stad en dat moet je als 16 of 17-jarige niet doen zonder begeleider. Als er dan een leraar uitvalt, worden de groepen toch al snel te groot. 15 jongeren die met één leraar door een onbekende stad lopen is vrij gevaarlijk. Vind ik dan.
  woensdag 15 juni 2005 @ 23:04:51 #56
109065 sungaMsunitraM
pi_27968555
Ff denken.... toen wij in de 5e naar Praag gingen, gingen er op..... 50 ll 4 docenten mee... maar we mochten ook wel eens los lopen door de big bad city Praag
  donderdag 16 juni 2005 @ 07:43:37 #57
35189 Troel
scherp en bot
pi_27973119
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 23:04 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ff denken.... toen wij in de 5e naar Praag gingen, gingen er op..... 50 ll 4 docenten mee... maar we mochten ook wel eens los lopen door de big bad city Praag
Praag is wel van een ander kaliber dan Rome
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 18 juni 2005 @ 21:07:19 #58
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28050994
Als je het bij de Europese steden houdt is het toch niet erg gevaarlijk om daar als leerling zonder begeleiding rond te lopen? Er zijn natuurlijk altijd buurten waar je beter niet kunt komen en dingen waar je op moet letten, maar dat kun je natuurlijk vooraf uitleggen.
  zaterdag 18 juni 2005 @ 21:17:48 #59
109065 sungaMsunitraM
pi_28051234
En tegenwoordig bestaat er toch zoiets als het mobieltje?
  zondag 19 juni 2005 @ 14:05:30 #60
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_28062728
Als wij met 2 vmbo naar Londen gaan, hebben de leerlingen een middag vrij. Kunnen ze vrij door Londen reizen. Enige voorwaarde is dat ze minstens met z'n 3'en gaan. Ik heb het telefoonnummer van de leerlingen, zij hebben mijn nummer. Af en toe verdwaalt er es een groepje ("Waar zijn jullie?" "Ja, bij dat postkantoor" )... maar er is in die 25 jaar dat die reis plaatsvindt, weinig fout gegaan.
.
  zondag 19 juni 2005 @ 14:09:39 #61
35189 Troel
scherp en bot
pi_28062805
Wij moesten in Londen ook met minimaal drie personen op onze vrije middag. Ik heb lekker de hele middag in mijn eentje gestruind!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_28063052
Gezellig .
pi_28063056
Oh, het ging me ook niet om het 'op een vrije middag door een stad lopen', dat kan inderdaad prima in groepjes van 3 leerlingen. Het ging er mij om hoe je het wilt gaan doen als er 1 begeleider is uitgeschakeld door ziekte of doordat ie met een leerling in ziekenhuis/politiebureau zit, en de ander moet met de groep op pad, onze reis heeft nogal wat 'sportieve elementen', maar om nou met maar 1 begeleider een berg te gaan beklimmen e.d.....tuurlijk als ze allemaal keurig bij de groep blijven en geen enkels verzwikken enz. geen probleem, maar als er wel zoiets gebeurt ben je nergens meer.
Zo ook als je met de groep in de stad bezig bent, een museum in met maar 1 begeleider e.d....en alle kleine dingetjes: je moet als begeleider zo vaak even met 1 leerling iets regelen omdat ie er zelf niet uitkomt bij de apotheek of hij is iets verloren etc etc en dan heb je dus niet dat 1 begeleider even met die leerling op pad kan en de ander bij de groep in het museum blijft of alvast aan de wandeling begint, want er is geen ander. En voor een middagje oid is dat geen probleem, dat 'vliegende keep zijn' trek je echt wel eventjes, maar als je collega enkele dagen uitgeschakeld is....

Op zich is het allemaal geen probleem als je vertrouwt op de zelfredzaamheid van leerlingen, maar wij hebben nogal mondige ouders en een nogal actieve oudervereniging die vermoedelijk vrij snel gaan roepen dat de school een onaanvaardbaar risico heeft genomen (is nu nog niet voorgekomen omdat er nog op geen enkele reis erge dingen zijn gebeurd, maar er zijn wel wat kleine dingetjes gebeurd en ze beginnen al wel wat te grommen). Vandaar dat ik even wilde polsen of jullie ook vinden dat niet meer dan twee begeleiders meenemen een onaanvaardbaar risico is, of dat de oudervereniging gewoon overdrijft en moet begrijpen dat je nooit alles kunt indekken.
  zondag 19 juni 2005 @ 15:09:21 #64
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28063953
Enkele voorbeelden die je noemt, zoals als een leerling zijn enkel verzwikt etc. kunnen behulpzame medeleerlingen daar niet bij helpen?
pi_28064942
Als je naar het ziekenhuis, de politie of weet ik veel wat moet lijkt het me toch prettig als er een volwassene bij is. En wat denk je dat de ouders ervan zullen vinden als ze horen dat hun kind met een andere 16-jarige aan de andere kant van de stad naar het ziekenhuis moest?
  zondag 19 juni 2005 @ 21:29:16 #66
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28072367
Dan leren ze pas verantwoordelijkheid te nemen. Dat kunnen belangrijke levenslessen zijn.
pi_28072649
quote:
Op zondag 19 juni 2005 21:29 schreef nickybol het volgende:
Dan leren ze pas verantwoordelijkheid te nemen. Dat kunnen belangrijke levenslessen zijn.
Ja, vertel jij dat aan de Ouderraad?
pi_28072971
Ja sorry hoor, die leerlingen kunnen een hoop zelf, maar je bent wel als leraar wel verantwoordelijk voor ze. Misschien ben ik een overbezorgde muts, maar in sommige gevallen wil ik mijn leerlingen gewoon niet alleen laten. Het zijn nog steeds kinderen op een schoolreisje, die soms gewoon niet nadenken bij wat ze doen.

En dan ligt er opeens eentje met een alcoholvergiftiging op straat waar je mee naar het ziekenhuis moet en die vervolgens opgenomen moet worden. Of er wordt weer eens een paspoort gestolen waarvoor je naar het consulaat moet. Dat zijn zaken die je niet aan een groepje leerlingen over kunt laten. Voor behandeling in het ziekenhuis van een minderjarge is vaak toestemming van de ouders nodig, en als die er niet zijn van een soort vervangend voogd: de leraar dus. Aangifte doen van diefstal? Geen agent die naar een paar 16-jarige buitenlandertjes luistert hoor, dan moet je toch als leraar mee voor ze serieus genomen worden. Naar het consulaat moet ook een volwassene mee. Ga zo maar door.

Als er iets met een leerling gebeurt ben je dus 1 leraar kwijt die dat op moet lossen. Dat kun (en mag! - vind ik) je niet aan de leerlingen zelf overlaten. En bij een groep van meer dan 15 leerlingen vind ik dat er dan vervolgens nog 2 leraren over moeten zijn om bij de groep te blijven. Als ze braaf in hun hotel zitten waar weinig fout kan gaan is er niet zoveel aan de hand. Maar midden in de stad raak je met slechts 1 leider zo leerlingen kwijt en je kunt de groep niet in de hand houden. Ikzelf zou in ieder geval niet graag die verantwoordelijkheid dragen op dat moment.
pi_28073010
(Ik bedoel, als de nood aan de man is móét je natuurlijk wel, en dan kun je best een beroep doen op het verantwoordelijkheidsgevoel van de leerlingen. Maar ik vind dat je zo'n situatie zoveel mogelijk moet voorkomen door voldoende leraren mee te hebben.)
  zondag 19 juni 2005 @ 22:12:27 #70
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28074082
Ik zie jullie punten wel en ik denk ook wel dat jullie gedeeltelijk gelijk hebben. Maar als ik dan sommigen zie praten over een 5vwo klas, die reizen over 2 jaar zelfstandig backpackend door Australië.... ik snap best dat het een veilig gevoel is als je meerdere leraren meehebt. Je denkt misschien van je leerlingen dat het nog kindjes zijn en dat ze zich onvolwassen gedragen, maar als ze in een situatie komen waar ze moeten laten zien dat ze ook verantwoordelijk kunnen dragen, zullen ze die verantwoordelijkheid ook dragen. Soms moet je je kinderen ook die verantwoordelijkheid geven, ze het gevoel geven dat ze ook iets kunnen, en dat ze ook van waarde kunnen zijn voor een groep. Maargoed ik ben het met je eens dat 1 leraar met een groep meesturen natuurlijk ook gekkenwer is.

p.s. ouderraden moet je niet te serieus nemen
pi_28074271
quote:
Op zondag 19 juni 2005 22:12 schreef nickybol het volgende:
Ik zie jullie punten wel en ik denk ook wel dat jullie gedeeltelijk gelijk hebben. Maar als ik dan sommigen zie praten over een 5vwo klas, die reizen over 2 jaar zelfstandig backpackend door Australië....
Dat klopt, maar dan hebben de ouders niemand aan wie ze de schuld kunnen geven als er iets misgaat Het is krom, maar zo weet ook ieder weldenkend mens dat het gros van de vijftien/zestienjarigen zichzelf in het weekend helemaal klemzuipt, maar als er dan tijdens een excursie wat wijn ter tafel komt en een paar leerlingen raken licht aangeschoten krijgt de school woedende klachten over alcoholmisbruik. Want dan is er begeleiding bij en had het dus niet mogen gebeuren, op een gewone zaterdag is er geen begeleiding bij en dan heeft de leerling dus zelf de verantwoordelijkheid.
  woensdag 22 juni 2005 @ 22:23:01 #72
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_28146953
Net de diploma-uitreiking gehad. De leerlingen die nu hun diploma kregen, heb ik vier jaar geleden in de brugklas gehad. Ik zat er met een heel vreemd gevoel. Wanneer bepaalde leerlingen hun diploma kregen, schoten meteen weer gebeurtenissen uit het verleden door mijn hoofd. Leuke momenten, minder leuke momenten, die vier jaar flitsten langs. Met sommige leerlingen heb ik een goede band gekregen, en dat zal ook nog wel zo blijven. Je bent blij voor de leerlingen, maar ik zat daar met een gevoel van: 'wat jammer, wat ontzéttend jammer dat ze weg gaan".
.
pi_28149782
Helaas is dat 1 ding wat altijd zal blijven in het onderwijs, de leerlingen zie je maar een paar jaar.
Overigens heb ik ook afscheid genomen van mijn leerlingen en de hele school. Heb zelfs nog een fles wijn gekregen van 2 leerlingen. Vond ik echt superleuk.
Ik ga naar een andere school. Ik ben echt heel blij dat ik wat anders heb!
  donderdag 23 juni 2005 @ 09:31:24 #74
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_28154495
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 23:45 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Helaas is dat 1 ding wat altijd zal blijven in het onderwijs, de leerlingen zie je maar een paar jaar.
Overigens heb ik ook afscheid genomen van mijn leerlingen en de hele school. Heb zelfs nog een fles wijn gekregen van 2 leerlingen. Vond ik echt superleuk.
Het is idd leuk hoe leerlingen reageren op je vertrek. Op mijn huidige school (een athenaeum met Latijn) wordt voor het komende schooljaar zodanig gesneden in het aantal uren Latijn dat ik nog maar 1 a 2 klassen kon lesgeven. Daarom ga ik volgend jaar naar een 'echt' gymnasium waar ik zowel Grieks als Latijn ga geven in onder- en bovenbouw. Een beter alternatief dus.

Toen ik het gisteren aan mijn leerlingen vertelde werd een aantal gewoon echt boos en pissig, o.m. omdat ze Latijn voor het volgende jaar hadden gekozen vanwege mijn persoontje. Erg vleiend
Afrika Paprika
pi_28155747
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 23:45 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Waarom ga je van school veranderen?

En het is leuk hè, om te horen dat ze je waarderen. Al hoor je het natuurlijk niet als ze achter je rug om aan iedereen verkondigen wat een hekel ze aan je hebben Maar wat doen jullie als je van leerlingen hoort wat er mis gaat bij een collega? Natuurlijk overdrijven leerlingen vaak, maar soms weet je gewoon dat ze een punt hebben.

Ik weet natuurlijk niet of ze bij anderen over mij klagen, maar ik hoor zelf over een aantal collega's toch wel vaak gemor. En ik weet niet zo goed wat ik met die informatie moet.
  donderdag 23 juni 2005 @ 15:38:01 #76
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_28164794
Ik heb het ook gehad bij een klas. Die klas had een hele hoop nieuwe docenten gekregen en daar werd ook over geklaagd tegen mij. Alhoewel ik niet hun mentor was, vertrouwde deze klas mij en een andere collega veel toe. Ik heb er voor gewaakt om daar zelf geen uitspraken over te doen. Ik liet ze dan wel "uitrazen", hun verhaal doen, maar probeerde me zelf altijd zoveel mogelijk afzijdig te houden. Als het beledigend werd wees ik ze uiteraard er op dat dát niet de bedoeling was. Sommige klachten waren dan ook terecht, maar ja, eerstejaars docenten proberen nogal eens met krampachtige middelen het hoofd boven water te houden.
.
  donderdag 23 juni 2005 @ 19:32:07 #77
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_28171121
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 10:28 schreef imago het volgende:

[..]

Ik weet natuurlijk niet of ze bij anderen over mij klagen, maar ik hoor zelf over een aantal collega's toch wel vaak gemor. En ik weet niet zo goed wat ik met die informatie moet.
Niets. Iedereen geeft zijn/haar eigen lessen. Ik zou het zelf ook heel vervelend vinden als collega's zich met mijn lessen gingen bemoeien na klachten van leerlingen.
Afrika Paprika
pi_28178409
Ik doe er ook niets mee als leerlingen bij mij over een collega klagen. Ik hoor het aan, maar doe zelf geen uitspraken erover. Soms vragen ze heel direct: "wat vindt u nou van meneer X" en dan antwoord ik altijd dat dat er niet toe doet en dat ik ook geen idee heb hoe iemand in de klas is, dat kan nl hemelsbreed verschillen met hoe hij in de personeelskamer is.
Als je mentor bent van een klas kan ik me voorstellen dat je er wel wat mee moet doen als er echt heel veel klachten zijn....maar dan nog kun je er m.i. niet zelf mee gaan rommelen en kun je het beter overlaten aan de coordinator, die heeft dat als taak, jij bent zelf een collega op gelijke hoogte, da's heel anders.
pi_28178683
Insidersgrapje voor imago en LuQas: twee creatieve tweedeklassers van me blijken al een tijdje Fokke & Sukke-achtige stripjes te maken met in de hoofdrol twee eenden genaamd Esse & Posse.
Ik vind het een prachtvondst!
pi_28178962
Ik vind het moeilijk hoor. Je kunt natuurlijk geen stappen ondernemen, dat zou ik ook niet willen. Ik denk ook altijd "wie ben ik dat ik denk dat ik het beter doe". Maar ik vind het ook enorm zonde als leerlingen hun interesse in een vak verliezen omdat ze er niet goed les in krijgen.

En dan gaat het er niet om dat ze een vak niet léúk vinden vanwege een bepaalde leraar, dat vind ik een slap excuus. Maar soms gebeurt het ook dat leerlingen compleet de draad kwijtraken en het vak gewoon niet meer snappen omdat er slecht wordt uitgelegd. Qua rust en orde in de les hebben de leerlingen zelf natuurlijk ook hun verantwoordelijkheid, maar sommige leraren lijken gewoon niet in staat om hun kennis van het vak ook begrijpelijk aan 15-jarigen over te brengen.

Een voorbeeld: Ik heb dit jaar een derde klas Grieks overgenomen van een collega. Na dit jaar mogen ze kiezen of ze Latijn of Grieks laten vallen. Nu kwam twee weken geleden een jongen naar me toe dat hij in eerste instantie alleen Latijn had gekozen, maar nu wilde hij op de valreep toch Grieks erbij want hij begreep het vak eindelijk weer en had er daarom weer lol in! Nu vertel ik dit niet om mezelf op de borst te kloppen ofzo, maar alleen om te laten zien hoe zonde het kan zijn als een leerling een vak wil laten vallen omdat hij er gewoon niet goed les in heeft gehad.

Nou goed, dit soort dingen zijn natuurlijk onvermijdelijk, maar soms is het gewoon jammer.
  vrijdag 24 juni 2005 @ 12:50:26 #81
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_28190977
Soms peil ik bij de leerlingen wel eens hoe een bepaalde collega 'ervoor staat'. Altijd leuk om hun antwoorden te horen; kinderen zijn zoveel oprechter dan de meeste volwassenen.
De informatie die je krijgt, moet je, vind ik, niet gebruiken tenzij ter verbetering van je eigen functioneren.

Expliciete klachten van leerlingen over collega's moet je wél serieus nemen. Als je vindt dat er reden voor is, kan je de kwestie best bespreekbaar maken, maar doe dat objectief, in de zin dat je jezelf opstelt als doorgeefluik van informatie naar de desbetreffende collega toe. Oordeel nooit zelf op basis van verhalen of geruchten die onder leerlingen rondzingen.
Heel belangrijk: val NOOIT een collega af voordat de kwestie geheel en al besproken is, op tafel ligt. Een docentencorps dat als los zand aan mekaar hangt, is een gewillige prooi voor leerlingen die kwaad willen. (en die zijn 'r)
pi_28193123
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 12:50 schreef Ringo het volgende:
Heel belangrijk: val NOOIT een collega af voordat de kwestie geheel en al besproken is, op tafel ligt. Een docentencorps dat als los zand aan mekaar hangt, is een gewillige prooi voor leerlingen die kwaad willen. (en die zijn 'r)
Ja idd, wij hebben een collega die erg zijn best doet om de popi leraar te zijn bij zijn leerlingen en toen er klachten kwamen van collega's over zijn klas (werd veel te druk, trokken zich niets aan van de basic omgangsvormen, etc.) zou hij het er wel eens met zijn klas over hebben. Vervolgens heeft hij tegenover die leerlingen alleen maar opgesomd wat de betreffende collega's allemaal fout deden, dat die het volledig verkeerd aanpakten en dat het dus logisch was dat zij zich als klas zo gingen gedragen, kortom leerlingen werden totaal niet aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid, de klas werd bij die collega's NOG moeilijker hanteerbaar, en hij kon als mentor bij die kinderen al helemaal niet meer stuk.
(Dit kun je denk ik ook alleen maar als eerste- of tweedeklasmentor flikken, oudere leerlingen prikken er doorheen)

De meeste leraren gaan hier gelukkig een stuk beter mee om: luisteren naar de klachten van leerlingen, een gesprek met ze aangaan waarin wordt gekeken naar de verantwoordelijkheid van zowel leraar als leerling, en als je er als mentor echt van overtuigd bent dat het probleem hoofdzakelijk bij de leraar ligt, kun je die leraar erop aanspreken of dat door de coordinator laten doen.
  vrijdag 24 juni 2005 @ 13:54:32 #83
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_28193396
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 23:23 schreef thaleia het volgende:
Insidersgrapje voor imago en LuQas: twee creatieve tweedeklassers van me blijken al een tijdje Fokke & Sukke-achtige stripjes te maken met in de hoofdrol twee eenden genaamd Esse & Posse.
Ik vind het een prachtvondst!
Hier had ik overheen gelezen.
Afrika Paprika
  vrijdag 24 juni 2005 @ 17:35:32 #84
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_28199515
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 13:46 schreef thaleia het volgende:
Wij hebben een collega die erg zijn best doet om de popi leraar te zijn bij zijn leerlingen en toen er klachten kwamen van collega's over zijn klas (werd veel te druk, trokken zich niets aan van de basic omgangsvormen, etc.) zou hij het er wel eens met zijn klas over hebben.
Oooh dat soort lui kan ik levend villen
Alleen maar bezig zijn met zichzelf en hun imago, mijn god wat heb ik een hekel aan dat soort lui. Maar wat hierboven gezegd werd over het plezier in een vak verliezen komt me ook erg bekend voor, helaas. Aan het einde van elk schooljaar laat ik mijn leerlingen een evaluatie invullen, over mij en mijn lessen. Een groot aantal leerlingen schreef: "Nu vind ik het vak tenminste weer leuk", "U zorgt er voor dat we weer plezier in het vak kregen", etc. Toen ik dat las had ik zelf even iets van: Soms snap ik echt niet hoe leraren hun eigen vak zo saai kunnen maken. Maar ja..
.
pi_28254938
Ik heb vanmiddag (op een terrasje ) werkstukken van de bovenbouwers gelezen & beoordeeld....

Ik vind het heerlijk dat ik leerlingen heb met talent en het is een genot om hun werkstukken te lezen. Sommige leerlingen snappen precies waar het om draait, komen met een goed onderbouwd verhaal, helder gestructureerd & geformuleerd, af en toe een vleugje humor er tussendoor en een persoonlijke noot, kortom: een waar genot om te lezen. De leerlingen met dit talent kost het ook vrij weinig moeite om zo'n verhaal op papier te zetten.

Maar ik heb ook leerlingen die ik zo hard zou gunnen dat ze wat meer talent hadden! Er zijn er een paar, die hebben er zo hard aan gewerkt, veel harder dan de anderen, er enorm veel werk in gestoken, veel aandacht besteed aan de vormgeving (wellicht hebben ze na al die jaren ook zelf wel door dat ze het niet van de inhoud moeten hebben )....komen met een heel dik werkstuk, waar de talentvolle leerlingen volstaan met een kort & bondig en soms helemaal niet zo mooi vormgegeven verhaal......maar mijn god, het gaat allemaal nergens over, er zit geen structuur in, ze maken niet duidelijk wat hun aanpak is en verantwoorden die al helemaal niet, het lijkt erop dat ze geen idee hadden waar ze mee bezig waren (dit ondanks nogal wat begeleidingsgesprekken, die ik met hen wel heb gehouden en met de bovengenoemde getalenteerde leerlingen niet....die zijn nooit gekomen om advies, die vertrouwden er (terecht, blijkt nu) op dat ze wel in staat zijn een goed verhaal in elkaar te draaien)

Ik gun mijn getalenteerde leerlingen hun 8 of 9 van harte, die hebben ze gewoon verdiend, ze hebben prachtwerkstukken afgeleverd. Maar de zesjes voor de anderen schrijf ik toch met enige moeite op. Ik sta er wel achter hoor, een inhoudelijk waardeloos verhaal moet je niet kunnen compenseren met een paar mooie plaatjes, maar gezien het werk dat ze erin hebben gestoken had ik ze wel gegund dat er een iets sterker verhaal uit was gekomen
  zondag 26 juni 2005 @ 20:15:08 #86
109065 sungaMsunitraM
pi_28255049
Hmz, daarmee houd je dus wel de mythe in stand dat je voor een werkstuk geen onvoldoende kunt halen

Misschien kun je ze beter nog ff op pad sturen met de opdracht op 1 A4-tje neer te zetten waar hun werkstuk nou écht over gaat.
pi_28255249
quote:
Op zondag 26 juni 2005 20:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Hmz, daarmee houd je dus wel de mythe in stand dat je voor een werkstuk geen onvoldoende kunt halen
Oh dat kan wel, als je net zo'n magere verzorging & uitgebreidheid hebt als die getalenteerde lui-met-goed-verhaal, en dan OOK nog eens een slecht verhaal
Gelukkig hebben degenen met een slecht verhaal echt wel een superuitgebreid onderzoek (maar dan dus wel slecht opgezet & gestructureerd), en alles prachtig verzorgd. Het rammelt alleen inhoudelijk nogal, en ook zo'n A4-tje zal denk ik niet helpen (dat hebben ze nl. maanden geleden allemaal al moeten doen )
  zondag 26 juni 2005 @ 21:24:18 #88
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28255602
het gaat toch vooral om de inhoud lijkt me.... Je geeft toch Latijn, geen Word voor beginners?
pi_28255765
Gelukkig niet Niemand is zo waardeloos in tekstverwerken als ik.

De werkstukken gaan ook nog langs een soort van 'tweede corrector', ben wel benieuwd wat die ervan vindt. Misschien ben ik veel te kritisch, of juist te soepel. Ben wel benieuwd wat hij ervan vindt (en ik van de werkstukken van zijn groep)
pi_28259763
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 10:28 schreef imago het volgende:
Waarom ga je van school veranderen?
Ik kon niet zo goed met mijn sectie opschieten

Ga nu naar een wat kleinere school en ik denk dat deze school wat beter bij mij past.
Ik zat op een hele conservatieve school, ik krijg nu wat meer ruimte om te experimenteren etc.
pi_28260047
quote:
Op zondag 26 juni 2005 20:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Moeilijk punt.
Je krijgt een mooi verslag, maar de inhoud is eigenlijk is onvoldoende.
Je kunt duidelijk zien dat er hard aan gewerkt is.
Wat moet je nu?

Ik probeer dit dilemma te voorkomen. Leerlingen maken bij mij ook wel eens verslagen. Ik zeg vooraf tegen de leerlingen hoe ik het verslag beoordeel.
Voorbeeld: ''Ik beoordeel je verslag op 5 punten (inhoud onderdeel 1, inhoud onderdeel 2, inhoud onderdeel 3, werkhouding en netheid). Het eindcijfer voor het verslag is het gemiddelde van die 5 punten.''
  maandag 27 juni 2005 @ 08:06:47 #92
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28263533
Of er hard aan gewerkt is maakt niet uit, daar gaat het niet om, het gaat om het resultaat, of het een goede onderbouwde inhoud heeft. En of die gene dan toevallig goed met word is, of een papa heeft die daar goed mee is mag maar voor een zeer klein deel invloed hebben op je cijfer vind ik. Dat vooraf bekend maken van de beoordelingspunten vind ik trouwens wel goed. Al vind ik dat je voor werkhouding geen cijfer kunt geven, werkhouding heeft uiteindelijk niets te maken met het eindresultaat.
  maandag 27 juni 2005 @ 08:14:01 #93
54772 Silmarwen
pi_28263567
Ik vind dat je nooit kunt beoordelen op werkhouding. Werkhouding kan verschillen ook qua uitting, soms lijkt het alsof iemand veel doet, maar doet diegene niets. Dat is niet eerlijk het is niet concreet meetbaar. Net zoiets als beoordelen op netheid van handgeschreven werkstukken (vroegah toen je niet mocht typen) ik heb een rot handschrift en dus ziet het er slordig uit en tada! lager cijfer.

Je moet enkel en alleen beoordelen op inhoud en misschien een klein deel op vormgeving.
Overigens vind ik het van te voren zeggen waarop je ze beoordeelt nogal vanzelf sprekend, doe je toch ook bij een toets?
pi_28274118
quote:
Op maandag 27 juni 2005 08:14 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind dat je nooit kunt beoordelen op werkhouding. Werkhouding kan verschillen ook qua uitting, soms lijkt het alsof iemand veel doet, maar doet diegene niets. Dat is niet eerlijk het is niet concreet meetbaar. Net zoiets als beoordelen op netheid van handgeschreven werkstukken (vroegah toen je niet mocht typen) ik heb een rot handschrift en dus ziet het er slordig uit en tada! lager cijfer.

Je moet enkel en alleen beoordelen op inhoud en misschien een klein deel op vormgeving.
Overigens vind ik het van te voren zeggen waarop je ze beoordeelt nogal vanzelf sprekend, doe je toch ook bij een toets?
Vaak is van te voren niet bekend hoe een docent een werkstuk gaat beoordelen!!!!
Onder netheid valt bij mij:
* Of de leerlingen een voorwoord, inhoudsopgave, conclusie en logboek inleveren.
* Ik vind het belangrijk dat grafieken en tabellen netjes (indien geen word met potlood) en volledig zijn
* Worden er veel taal/spelfoutjes gemaakt
(handschrift telt niet mee)

Onder werkhouding vallen zaken als:
* spullen vergeten
* hoe werk je tijdens de lessen
* hoe is de voortgang tijdens controlemomenten
* stoor je andere leerlingen tijdens het werken aan het verslag (in de les)
pi_28275353
Ik heb dit schooljaar les gegeven aan een aantal 3vmbo-klassen (2 dagen in de week stage en 1 dag als werknemer) en heb het er zo naar mijn zin gehad (nu de laatste week...).
Vanmiddag nog gezwommen met een klasje en was weer superleuk. Het doet echt zo goed om te horen dat leerlingen het jammer vinden dat het jaar voorbij is. Ik denk zelfs dat ik sommige wel ga missen in de zomer, nou ja een klein beetje dan....
Volgend jaar blijf ik op dezelfde school gelukkig, zie ik iedereen weer
  maandag 27 juni 2005 @ 15:57:34 #96
35189 Troel
scherp en bot
pi_28275469
quote:
Op maandag 27 juni 2005 08:14 schreef Silmarwen het volgende:

Helaas is dat zelfs op het HBO niet altijd het geval
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 27 juni 2005 @ 22:52:41 #97
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28287287
quote:
Op maandag 27 juni 2005 15:09 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

[..]

Vaak is van te voren niet bekend hoe een docent een werkstuk gaat beoordelen!!!!
* Of de leerlingen een voorwoord, inhoudsopgave, conclusie en logboek inleveren.
* Ik vind het belangrijk dat grafieken en tabellen netjes (indien geen word met potlood) en volledig zijn

* spullen vergeten
Het 1e rijtje kan ik nog een beetje inkomen, maar ga je serieus cijfers baseren op het tweede rijtje? Dan ben je toch flink verkeerd bezig.
  maandag 27 juni 2005 @ 22:55:43 #98
54772 Silmarwen
pi_28287388
quote:

[..]

* spullen vergeten
Het tweede rijtje vind ik onzinnig. Misschien vervelen ze zich en werken ze daarom niet in de klas. Misschien zijn het chaoten (ik vergeet ook vaak dingen) En wat dan nog als ze op het laatste moment eraan werken maar het wel enorm goed is.

Ik vind die dingen niets te maken hebben met het cijfer, het zijn enorm subjectieve beoordelingspunten. Als je een leerling niet leuk vind bekijk je die persoon al snel negatief (onbewust of bewust) dat speelt dan mee, lijkt mij niet erg eerlijk.
pi_28287752
Vandaag mijn IBM propedeuse gehad, gehaald, als ze nu snel zijn met nakijken van een paar laatste dingetjes heb ik mijn P binnen, als enige van de klas
  maandag 27 juni 2005 @ 23:12:31 #100
54772 Silmarwen
pi_28287949
quote:
Op maandag 27 juni 2005 23:06 schreef Evil_Jur het volgende:
Vandaag mijn IBM propedeuse gehad, gehaald, als ze nu snel zijn met nakijken van een paar laatste dingetjes heb ik mijn P binnen, als enige van de klas
8 juni weet ik het of ik mijn p heb of niet! Als ik 3 punten mis mag ik ene her doen in augustus om alsnog mijn p te halen.
Er zijn nog 4 leerlingen in mijn klas die hier kans op hebben

Maar van harte!
  dinsdag 28 juni 2005 @ 08:58:01 #101
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_28293237
quote:

[..]

* spullen vergeten
quote:
reactie
Het 1e rijtje kan ik nog een beetje inkomen, maar ga je serieus cijfers baseren op het tweede rijtje? Dan ben je toch flink verkeerd bezig.
quote:
andere reactie
Het tweede rijtje vind ik onzinnig.
Waarom zou je leerlingen niet (cijfermatig) mogen beoordelen op hun werkhouding? Waarom niet meenemen in je beoordeling dat leerling X nooit zijn spullen bij zich heeft, werk te laat inlevert, klasgenoten de kastanjes uit het vuur laat halen en zelf zich er met een jantje-van-leiden vanaf maakt?
Soft gelul, dat je dat niet in je cijfer mag betrekken. Later, als genoemde lapzwans gaat werken, is het schering en inslag dat-ie op dat soort kwaliteiten (of een gebrek daaraan) wordt afgerekend. En terecht. Niet alleen het resultaat telt, maar ook de weg ernaartoe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')