abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27331772
Bij deze, een nieuw topic.

Nummer 5: (Aanstaande) docenten - deel V

We gaan gewoon verder..
Mon 'en!
  woensdag 25 mei 2005 @ 10:45:14 #2
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27332151
Ik heb volgende week donderdag mijn eindpresentatie voor mij stage waarin ik mijn onderzoek (die ik samen met mijn mede stagegenoot heb geschreven) moet presenteren en andere belevenissen op de school. Maar dat gaat helemaal goed komen.

Stageonderzoek was leuk trouwens. Van LIO naar leraar, over de begeleiding vanuit de werkplek en wat er beter kon.
pi_27332209
Nog drie maandjes en dan mag ik les gaan geven in China, in totaal gaan er nu 4 leerlingen van de opleiding mee, en het gaat zeker door!
  woensdag 25 mei 2005 @ 10:55:00 #4
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27332473
[CENTRAAL]Competentiegericht onderwijs

Op mijn school blijven ze hoog en laag volhouden dat elke docent dus dit de rest van zijn of haar carriere moet volhouden, ze me dat dit niet waar is!
pi_27334134
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 10:46 schreef Evil_Jur het volgende:
Nog drie maandjes en dan mag ik les gaan geven in China, in totaal gaan er nu 4 leerlingen van de opleiding mee, en het gaat zeker door!
Ik = jaloers! 'k Heb geloof ik de verkeerde richting uitgezocht.. Waar gaat een student Nederlands in G*dsnaam heen? Lutjebroek? Volendam?
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 10:55 schreef Silmarwen het volgende:
[CENTRAAL]Competentiegericht onderwijs

Op mijn school blijven ze hoog en laag volhouden dat elke docent dus dit de rest van zijn of haar carriere moet volhouden, ze me dat dit niet waar is!
Je had die koppen op mijn stageschool moeten zien toen ik zat te zuchten en steunen over mijn verslag. "Je bent toch niet serieus met die k*tpetenties bezig.. toch!? Alsof je die dingen in de praktijk ooit gaat gebruiken.."
Mon 'en!
  woensdag 25 mei 2005 @ 14:57:23 #6
35189 Troel
scherp en bot
pi_27341030
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 10:55 schreef Silmarwen het volgende:
[CENTRAAL]Competentiegericht onderwijs

Op mijn school blijven ze hoog en laag volhouden dat elke docent dus dit de rest van zijn of haar carriere moet volhouden, ze me dat dit niet waar is!
Die hele competenties sucken...

Zo is een klein onderdeel het werken met computers. Nou, erg handig als ze dat moeten invullen als er in de klas geen computer aanwezig is en je op de evaluatie niet kan kiezen voor "n.v.t."
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:03:45 #7
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_27371588
Hoi!
Ff een paar gedachten die ik zo had.
Misschien stoot ik sommigen voor het hoofd, misschien herkennen jullie het:
Bij mijn leerlingen (1e en 2e jaars ALO) bemerk ik iets opvallends.
Maandag ging het over de bouw en werking van spieren (PGO), en zodra ze woorden als 'myofybril' of 'sarcomeer' voorbij zagen komen ging een deel van de studenten die meteen uitspreken alsof ze zwaar dylectisch waren: 's-acro-meer' ofzo.
Is het woord sarcomeer dan echt zo moeilijk? Nee natuurlijk niet.

Volgens mij doen ze het expres, is het een bepaalde attitude, een soort ingebakken combinatie van onzekerheid, gemakszucht en weerstand tegen moeilijke dingen, waardoor ze alles wat ze niet direct kunnen plaatsen meteen in hun hoofd in het vakje 'moeilijk' stoppen en er vervolgens niet meer écht over na denken, en in het gunstigste geval stampen ze het nog als betekenisloze kennis in hun kop voor het tentamen.
Ik denk dat dit niet eens zozeer een kwestie van intelligentie is, als ze willen kunnen ze het makkelijk snappen maar ze willen niet, of ze denken dat ze het toch niet kunnen of iets dergelijks.
Bij een ander vak dat ik gegeven heb (biomechanica) zag ik het ook en heb ik het er eens met mijn studenten over gehad, en daar gaven ze ook al aan dat ze op de havo bij een vak als natuurkunde maar afhaakten en dan maar heel veel sommen gingen maken om op t proefwerk dat maar een beetje te kunnen reproduceren, zonder t echt te begrijpen.

Ik vind dit zo jammer om te zien, ze beperken zichzelf zó in hun ontwikkeling en ik denk ook dat deze instelling ook de oorzaak is van het mislukken van iets als PGO.

Hoe zien jullie dit?
En nog belangrijker: wat doe je eraan?
En waar zou de oorzaak liggen? Al op de basisschool, op de HAVO??? Help!
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_27373517
Oh, ik heb zo ontzettend geen zin meer vandaag! Had het derde, vierde en vijfde uur klassen die zeiden: "na dit uur zijn we uit" (er zijn nogal wat collega's afwezig vanwege excursies e.d.), moet zelf nog tot 5 uur door (les & surveillance), en nu heb ik dus een tussenuur, en ik zou nog heel veel nuttige dingen kunnen en eigenlijk moeten doen, dus ik mocht van mezelf niet buiten gaan zitten, maar, je raadt het al, ik heb geen fuck gedaan
  donderdag 26 mei 2005 @ 15:50:12 #9
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27377256
Ik had vandaag het 3e, 4e en 5e uur vrij, dus ik had me al voorgenomen om in de zon te gaan liggen bakken op het schoolplein, terwijl twee leerlingen me met palmtakken frisse lucht toewaaien , maar heb ingevallen bij andere klassen, zodat die eerder naar huis konden. Raampje open, iedereen zo loom als een kanarie op sterk water, rustig muziekje aan, zo kan het dus ook relaxt zijn

's Middags wat watergevechten op de speelplaats... altijd leuk, behalve als je pauze-toezicht hebt . Máár de collega's hielden het droog. Ik denk dat ik morgen es de brandslang op ze los laat
.
pi_27381400
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:30 schreef Release het volgende:
Hè...hè... eindelijk iemand die mij wat inside information zou kunnen verschaffen.....

[..]
wat wil je weten.

Volgend jaar heet het iig EFHA, omdat inholland en hva gesplitst zijn. Ik zit volgend jaar als alles goed gaat op de hva.
Ons gebouw wordt gesloopt in december en we hebben nog geen vervanging en iedereen haat het vak EFA-breed

Maar verder is het een geweldig leuke school, maar elke opleiding heeft zijn eigen docenten (behalve efa-breed, dat deel je elk half jaar met andere studenten uit andere opleidingen, je groep wordt gesplitst en elk half jaar krijg je een andere docent.)
Mijn docenten zijn geweldig, ze zijn punctueel goed en ze luisteren. Cijfers zijn in orde en je hoeft er nooit achter aan te lopen. Met je online cijfers zijn ze langzamer.

Boeken zijn over het algemeen te koop in de boekenwinkel op school, het eten is goed te eten, maar duur en thee moet je niet uit het koffieapparaat halen, tenzij je graag thee met koffie smaak hebt.

Ik heb het naar mijn zin op de EFA en de meeste mensen die ik ken hebben nergens problemen mee. Stage krijgen is minders, het eerste jaar wordt je in een groep ingedeeld verder mag je wel aangegeven waar je stage wilt lopen, maar daar heb je je mentor voor, die fixt dat wel.


Wat voor studie wil je gaan doen?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik wil de LO Aardrijkskunde gaan doen. Ik twijfel nog tussen Utrecht (HVU) en Amsterdam....
Vandaar dat ik op zoek ben naar wat extra info. Op zo'n open dag krijg je toch alleen maar te horen wat je horen wil...
Het is trouwens nog moeilijk om mensen te vinden die dezelfde studie doen.
Zo vraag ik me o.a. af hoe de verdeling meisjes/jongens over het algemeen bij Aardrijkskunde is en of het moeilijk is een stageplaats te vinden...
  donderdag 26 mei 2005 @ 19:16:33 #11
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_27383402
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:03 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Hoi!
Ff een paar gedachten die ik zo had.
Misschien stoot ik sommigen voor het hoofd, misschien herkennen jullie het:
Bij mijn leerlingen (1e en 2e jaars ALO) bemerk ik iets opvallends.
Maandag ging het over de bouw en werking van spieren (PGO), en zodra ze woorden als 'myofybril' of 'sarcomeer' voorbij zagen komen ging een deel van de studenten die meteen uitspreken alsof ze zwaar dylectisch waren: 's-acro-meer' ofzo.
Is het woord sarcomeer dan echt zo moeilijk? Nee natuurlijk niet.

Volgens mij doen ze het expres, is het een bepaalde attitude, een soort ingebakken combinatie van onzekerheid, gemakszucht en weerstand tegen moeilijke dingen, waardoor ze alles wat ze niet direct kunnen plaatsen meteen in hun hoofd in het vakje 'moeilijk' stoppen en er vervolgens niet meer écht over na denken, en in het gunstigste geval stampen ze het nog als betekenisloze kennis in hun kop voor het tentamen.
Ik denk dat dit niet eens zozeer een kwestie van intelligentie is, als ze willen kunnen ze het makkelijk snappen maar ze willen niet, of ze denken dat ze het toch niet kunnen of iets dergelijks.
Bij een ander vak dat ik gegeven heb (biomechanica) zag ik het ook en heb ik het er eens met mijn studenten over gehad, en daar gaven ze ook al aan dat ze op de havo bij een vak als natuurkunde maar afhaakten en dan maar heel veel sommen gingen maken om op t proefwerk dat maar een beetje te kunnen reproduceren, zonder t echt te begrijpen.

Ik vind dit zo jammer om te zien, ze beperken zichzelf zó in hun ontwikkeling en ik denk ook dat deze instelling ook de oorzaak is van het mislukken van iets als PGO.

Hoe zien jullie dit?
En nog belangrijker: wat doe je eraan?
En waar zou de oorzaak liggen? Al op de basisschool, op de HAVO??? Help!
Misschien een beetje offtopic, maar ik ben wel geinteresseerd in de werking van spieren, etc. voor mijn nieuwe bijbaantje als tennisleraar. Weet je goede websites waar je een beetje basiskennis kunt doen?
  donderdag 26 mei 2005 @ 19:23:26 #12
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_27383563
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:16 schreef nickybol het volgende:

[..]

Misschien een beetje offtopic, maar ik ben wel geinteresseerd in de werking van spieren, etc. voor mijn nieuwe bijbaantje als tennisleraar. Weet je goede websites waar je een beetje basiskennis kunt doen?
Deze is wel leuk :
http://www.kennislink.nl/web/show?id=82665&showframe=content&vensterid=811&prev=82631
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:00:58 #13
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_27386376
Interessant artikel, maar misschien een beetje boven mijn niveau, voor mij zonder enige voorkennis. Zat meer te denken aan een inleiding tot spieren en gewrichten.
  donderdag 26 mei 2005 @ 22:21:45 #14
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27389191
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 17:53 schreef Release het volgende:
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:30 schreef Release het volgende:
Hè...hè... eindelijk iemand die mij wat inside information zou kunnen verschaffen.....

[..]
wat wil je weten.

Volgend jaar heet het iig EFHA, omdat inholland en hva gesplitst zijn. Ik zit volgend jaar als alles goed gaat op de hva.
Ons gebouw wordt gesloopt in december en we hebben nog geen vervanging en iedereen haat het vak EFA-breed

Maar verder is het een geweldig leuke school, maar elke opleiding heeft zijn eigen docenten (behalve efa-breed, dat deel je elk half jaar met andere studenten uit andere opleidingen, je groep wordt gesplitst en elk half jaar krijg je een andere docent.)
Mijn docenten zijn geweldig, ze zijn punctueel goed en ze luisteren. Cijfers zijn in orde en je hoeft er nooit achter aan te lopen. Met je online cijfers zijn ze langzamer.

Boeken zijn over het algemeen te koop in de boekenwinkel op school, het eten is goed te eten, maar duur en thee moet je niet uit het koffieapparaat halen, tenzij je graag thee met koffie smaak hebt.

Ik heb het naar mijn zin op de EFA en de meeste mensen die ik ken hebben nergens problemen mee. Stage krijgen is minders, het eerste jaar wordt je in een groep ingedeeld verder mag je wel aangegeven waar je stage wilt lopen, maar daar heb je je mentor voor, die fixt dat wel.


Wat voor studie wil je gaan doen?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik wil de LO Aardrijkskunde gaan doen. Ik twijfel nog tussen Utrecht (HVU) en Amsterdam....
Vandaar dat ik op zoek ben naar wat extra info. Op zo'n open dag krijg je toch alleen maar te horen wat je horen wil...
Het is trouwens nog moeilijk om mensen te vinden die dezelfde studie doen.
Zo vraag ik me o.a. af hoe de verdeling meisjes/jongens over het algemeen bij Aardrijkskunde is en of het moeilijk is een stageplaats te vinden...
Volgens mij is het redelijk 50/50

Trouwens als je aardrijkskunde gaat doen kun je voor 14 punten extra een differntatie doen binnen de mega vakken. Maatschappijleer Economie Geschiedenis en Aardrijkskunde. Ik ga volgend jaar Aardrijkskunde er waarschijnlijk bijnemen
  vrijdag 27 mei 2005 @ 16:47:27 #15
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_27411524
Ik ben er geen fan van, lesgeven met deze temperaturen. Gisteren heb ik 1 les in het park bij mijn school gegeven omdat ik even geen lokaal had. Dat doe ik dus niet meer. Kinderen werden enorm loom van de zon waardoor ik ze ipv grammatica-oefeningen maar een opstelletje heb laten schrijven over sterke vrouwen uit de Oudheid. Bovendien was ik zeiknat van het zweet en had ik pijn in mijn keel van het luide spreken door de wind.
Afrika Paprika
  vrijdag 27 mei 2005 @ 18:51:12 #16
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27414644
Met dit weer moet je ook niet extreem je best gaan doen om er nog wat van te maken. Leerlingen zijn suf, en ze nemen nu toch weinig op. Ik heb het vandaag wat rustig aan gedaan.. de mussen vallen van het dak, en dan ga ik écht geen ingewikkelde grammatica uitleggen. Hoewel ik dat het eerste uur nog wel heb gedaan, maar toen was het nog niet zo heet. 's Middags pauze toezicht, waar weer een watergevecht aan de gang was...
.
  maandag 30 mei 2005 @ 15:55:41 #17
35189 Troel
scherp en bot
pi_27484473
Misschien dat jullie het ergens zijn tegengekomen, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een "kinderversie" van de Europese Grondwet.
Mijn mentor en ik kwamen vandaag op het leuke idee om morgen een les daarover te geven en de kids woensdag te laten stemmen. Maarja, ik kan dus niets vinden
Ben je toevallig een linkje of iets dergelijks tegengekomen, graag!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 30 mei 2005 @ 18:07:27 #18
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_27488393
Verkapte TVP.

Je kunt het toch min of meer zelf in elkaar zetten? Ik vind sites zoals deze aardig objectief en vooral informatief: http://www.europese-grondwet.nl/ Daar staan de duidelijkste voor- en tegenargumenten mooi op een rijtje. Ik denk dat je 't beste zelf daar er een paar kan uitpikken (de hele lijst lijkt me ietwat overkill voor die kids) en het dan op een speelse manier kunt verwerken. Als je ondertussen wat andere sites bekijkt, ben je er ook wat zekerder van dat je een objectieve lijst hebt. Zo'n kant-en-klare-lijst heeft natuurlijk altijd het gevaar dat 't duidelijk voor of tegen kan zijn.
  maandag 30 mei 2005 @ 18:57:00 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_27489453
quote:
Op maandag 30 mei 2005 18:07 schreef BlaatschaaP het volgende:
Verkapte TVP.

Je kunt het toch min of meer zelf in elkaar zetten? Ik vind sites zoals deze aardig objectief en vooral informatief: http://www.europese-grondwet.nl/ Daar staan de duidelijkste voor- en tegenargumenten mooi op een rijtje. Ik denk dat je 't beste zelf daar er een paar kan uitpikken (de hele lijst lijkt me ietwat overkill voor die kids) en het dan op een speelse manier kunt verwerken. Als je ondertussen wat andere sites bekijkt, ben je er ook wat zekerder van dat je een objectieve lijst hebt. Zo'n kant-en-klare-lijst heeft natuurlijk altijd het gevaar dat 't duidelijk voor of tegen kan zijn.
Ik had zitten googlen maar er kwamen ZO GIGANTISCH VEEL sites op me af dat ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zag. Op de site van jijkomttochook (geloof ik) stond een rijtje met sites voor kinderen, maar ook daar niet echt de grondwet, wel het Europa zijn op zich. Ik heb daar dus maar wat van gebrouwen, en dan haal ik van de anderen een aantal standpunten, zodat ze daarover lekker kunnen discussieren!

Dank je voor de link!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 30 mei 2005 @ 19:12:43 #20
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27489814
quote:
Op maandag 30 mei 2005 18:57 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik had zitten googlen maar er kwamen ZO GIGANTISCH VEEL sites op me af dat ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zag. Op de site van jijkomttochook (geloof ik) stond een rijtje met sites voor kinderen, maar ook daar niet echt de grondwet, wel het Europa zijn op zich. Ik heb daar dus maar wat van gebrouwen, en dan haal ik van de anderen een aantal standpunten, zodat ze daarover lekker kunnen discussieren!

Dank je voor de link!
Je kunt ook even kijken in POL, zijn veel ja en nee topics met redenen enzo.
pi_27678331
Ik moet nu echt een essay schrijven over mijn visie op het geschiedenisonderwijs, maar ik heb géén zin. Ik ga maar 'es caramelsnoepjes eten denk ik, dat heb ik al zo'n twee jaar niet meer gedaan.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_27682876
Ik kreeg vandaag een mailtje van mijn (inmiddels ex-)stagebegeleider met daarin wel een heel stellig 'ik mis je niet hoor!'..
Mon 'en!
pi_27699874
Mensen nog tips om de laatste lessen te vullen, wanneer alle stof behandeld is, de puntjes al op de i zijn gezet, alle tips en trucs voor de proefwerkweek gegeven zijn, en je gewoon écht niets meer te doen hebt met die leerlingen maar nog wel 50 minuten moet volmaken? Galgje in het Latijn en Grieks ken ik zo onderhand wel, en alle lokalen met video/dvd zijn natuurlijk al ingepikt door andere leraren die het niet meer weten en dus gewoon film gaan kijken
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 15:36:07 #24
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27710819
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 09:36 schreef imago het volgende:
Mensen nog tips om de laatste lessen te vullen, wanneer alle stof behandeld is, de puntjes al op de i zijn gezet, alle tips en trucs voor de proefwerkweek gegeven zijn, en je gewoon écht niets meer te doen hebt met die leerlingen maar nog wel 50 minuten moet volmaken?
Laat je fantasie de vrije loop.
Zelf geef ik les aan VMBO dus die leerlingen zijn wat sneller tevreden (en met eenvoudiger opdrachtjes an het werk te zetten) dan gymasiasten, maar toch.

Schrijf een quiz uit.
Laat ze een uitgebreide enquête invullen waarin je ze om feedback vraagt tav jouw lessen. (handig voor volgend jaar)
Bedenk een handvol boeiende stellingen (wel/niet vakgebonden) en organiseer een discussie.
Laat ze elkaar in het Latijn interviewen.
Groepsopdracht: maak een affiche voor de première van "Elektra" in het amfitheater van Epidauros. In het Grieks en met aandacht voor de typografie.

(...)
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 16:28:11 #25
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27712769
Film kijken vind ik ook zo deprimerend. De leerlingen hebben het zelf na een tijdje ook al wel gezien ("oh meneer, bij Frans, geschiedenis, Nederlands en aardrijkskunde hebben we ook al film gehad"), en voor jou als docent is het ook saai als je een uur lang naar een of andere knal-film moet kijken. Maar ja, dan kun je ondertussen wel wat andere werkzaamheden doen natuurlijk. Zelf kijk ik niet vaak film.

Ik heb de stof ook bijna af, maar laat de leerlingen tussendoor ook al wat werkstukjes maken en zo, dus ik krijg de tijd wel om. Film kijken doe ik echt in uiterste gevallen, een zevende uur als niemand echt zin meer heeft.
.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 16:58:00 #26
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27713889
Overigens zit ik met een ander probleem: ik heb de stof nog níet af.
Beter plannen, Ringo.

Of zou het aan mijn leerlingen liggen?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 17:02:02 #27
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27714030
Hm, da's inderdaad vervelend. Dan maar wat meer huiswerk opgeven
.
pi_27715628
Ik heb 2 A4 tjes vol met (wiskundige) raadseltjes.
Verschillende moeilijkheidsgraden, dus voor elke leerling zet er wel iets leuks bij.
Morgen mijn 3 laatste lessen!!!! Daarna repetitieweek. Wat is het snel gegaan zeg!
  dinsdag 7 juni 2005 @ 18:23:21 #29
35189 Troel
scherp en bot
pi_27716310
Wij keken de laatste les altijd een film over Pompei. En ook Asterix en Obelix in het Latijn waren altijd favoriet.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 8 juni 2005 @ 08:06:41 #30
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27731482
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 17:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hm, da's inderdaad vervelend. Dan maar wat meer huiswerk opgeven
Ik ben principieel tegen huiswerk.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 8 juni 2005 @ 08:49:06 #31
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27731857
Ik heb mijn stage goed afgerond. Mijn begeleider vond dat ik van nature gezag uistraalde, het les geven ging goed en ik moest maar snel volledig voor de klas staan, dan zou ik zeker een goede docent worden.

Dat lesgeven is ook niet zo het probleem eigenlijk, dat gaat vanzelf op de een of andere manier (natuurlijk moet ik van te voren voorbereiden etc etc, maar als ik voor de klas sta luisterd 9 van de 10 keer iedereen wel. ik heb nog geen lessenreeksen gegeven, alleen aparte lessen, dus misschien wordt het nog wel een stuk lastigere )
De stof van college uit is het punt, wat een berg, maar ik ben nog in de running voor mijn p.
pi_27747653
*Meldt!

3ejaars Pabo, ben nu aan het snuffelen op mijn toekomstige lio-school. Ik ga er volgend jaar 21 weken voor de klas staan . Ik heb er zin in! .
  vrijdag 10 juni 2005 @ 07:47:46 #33
593 sjak
Juffie Bloem
pi_27795468
Ik ga woensdag mijn diploma krijgen, na twee jaar enorm hard studeren
En vanaf 1 augustus heb ik een baan als docent!
Lekker douchen!
  vrijdag 10 juni 2005 @ 12:14:42 #34
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27801426
Zo. Alle centrale examens nagekeken, incl. 2de correctie.
Zitten hier meer mensen die zich groen en geel ergeren aan collega's in den lande die jouw meest armzalige leerlingen alsnog van een moeizaam puntje willen beroven? En daar zelfs goede argumenten tegenover hebben staan?

Overigens ziet het ernaar uit dat ik tóch alles, op de laatste nipper, rond krijg met mijn klassen. Mijn gebrek aan planzucht wordt gecompenseerd door een sterk ontwikkeld improvisatietalent.

Bijna vakantie!!

edit: bovendien mag ik volgend jaar mijn lesboeken verhuizen van de Haagse binnenstad naar de Scheveningse duinen dus ik duik tevreden de zomer in.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 10 juni 2005 @ 19:54:32 #35
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27815432
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 07:47 schreef sjak het volgende:
Ik ga woensdag mijn diploma krijgen, na twee jaar enorm hard studeren
En vanaf 1 augustus heb ik een baan als docent!
Proficiat!
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 12:14 schreef Ringo het volgende:
Zo. Alle centrale examens nagekeken, incl. 2de correctie.
Zitten hier meer mensen die zich groen en geel ergeren aan collega's in den lande die jouw meest armzalige leerlingen alsnog van een moeizaam puntje willen beroven? En daar zelfs goede argumenten tegenover hebben staan?
Nou, ik heb zelf een rammel tweede correcties gehad, en het verbaast me soms wat ik voor fouten zie goedgerekend. Of andersom, goeie dingen die fout zijn gerekend. Vanmiddag belde een tweede corrector, die wilde me persé spreken. Ik uit de les gehaald -> "Meneer, ik wilde u even zeggen dat ik niks heb kunnen vinden. Goed werk". Dat had ze me net zo goed op een briefje kunnen schrijven.. Maja... Blij dat dat gedoe weer achter de rug is.
.
pi_27842779
Leuk topic zo, ik zit nog altijd te wikken en te wegen of ik nou wel of niet na m'n bachelor Engels de lerarenopleiding/master wil gaan doen. Zoveel mensen om me heen die roepen "Het onderwijs in! Ben je gek!". Of zelfs "Jij kan toch wel beter". Waardoor ik natuurlijk wel ga twijfelen, maar goed, eerst m'n bachelor maar eens afmaken - dat is nog een jaar.

Maar wat ik wil vragen is dit: zouden jullie het afraden om je master Engels te combineren met de lerarenopleiding? Ik zou namelijk graag na m'n bachelor in Groningen verdergaan in Amsterdam of Utrecht, en bij beide universiteiten is dus de mogelijkheid om de master Engels te combineren met de lerarenopleiding.

Ik heb eigenlijk geen idee of dit haalbaar is, of het bergen werk zijn of dat het prima te doen is.. dus bij deze Iemand een idee?

Dit bedoel ik dus:
Na het behalen van je WO-Bachelor combineer je de vakinhoudelijke WO-Master met de beroepsopleiding tot eerstegraads leraar en rond je in twee jaar voltijd of vier jaar deeltijd zowel je Master in het vak (vakinhoud) als de Master lerarenopleiding (beroepsvoorbereiding) af.


[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2005 21:17:15 ]
pi_27843041
Van harte, Silmarwen en sjak!

Wb examencorrectie: het is inderdaad verbijsterend hoeveel dingen de 'eerste correctoren' goedrekenen in de hoop dat de tweede corrector het niet ziet. Op zich mooi dat ze zo'n hart voor hun leerlingen hebben, en bij twijfelgevallen snap ik dat je niet bij voorbaat je eigen leerling gaat benadelen, maar je gaat wel ver als je: -dingen die gewoon echt fout zijn en waarvan in het correctiemodel expliciet staat vermeld dat ze fout zijn toch goedrekent en als je zelfs: - twee scorepunten toekent voor vragen waarvoor de maximale score 1 punt is
(Overigens was het bij dat laatste voorbeeld waarschijnlijk geen kwestie van 'de eigen leerlingen proberen te bevoordelen: hij had ook regelmatig dingen foutgerekend die overduidelijk goed waren, en was over de gehele linie inconsequent, wat mijn collega de opmerking ontlokte dat deze persoon waarschijnlijk in stomdronken toestand zijn examens had nagekeken)
  maandag 13 juni 2005 @ 09:54:54 #38
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27878249
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 20:55 schreef Razztwizzle het volgende:
Maar wat ik wil vragen is dit: zouden jullie het afraden om je master Engels te combineren met de lerarenopleiding? Ik zou namelijk graag na m'n bachelor in Groningen verdergaan in Amsterdam of Utrecht, en bij beide universiteiten is dus de mogelijkheid om de master Engels te combineren met de lerarenopleiding.

Ik heb eigenlijk geen idee of dit haalbaar is, of het bergen werk zijn of dat het prima te doen is.. dus bij deze Iemand een idee?
Maar dat is toch gewoon het reguliere traject voor docenten in opleiding?

Hoe snel je het wilt/kan doen, hangt af van je eigen talent en doorzettingsvermogen. Reken voor het gemak een extra jaar (dus 2 jaar Masterprogramma en 1 jaar lerarenopleiding), omdat je stage moet lopen op een school en die werkzaamheden combineren zich niet zo goed met het schrijven van een scriptie.
quote:
Dit bedoel ik dus:
Na het behalen van je WO-Bachelor combineer je de vakinhoudelijke WO-Master met de beroepsopleiding tot eerstegraads leraar en rond je in twee jaar voltijd of vier jaar deeltijd zowel je Master in het vak (vakinhoud) als de Master lerarenopleiding (beroepsvoorbereiding) af.
Dat bedoel je dus.
Reken erop dat het lerarentraject je extra tijd kost.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_27903801
Soms kun je je collega's wel wurgen hè

Proefwerkweek, dus veel na te kijken. Hoef alleen vrijdag te surveilleren, terwijl mijn leerlingen vandaag hun proefwerken hadden. Had gelukkig een collega zo ver gekregen om de gemaakte proefwerken hier even af te geven en wilde vanmiddag gaan nakijken. Blijkt er geen nakijkmodel bij te zitten! De collega die dat zou moeten verzorgen gebeld, zegt ie "ja dat heb ik vanmiddag in je postvak gelegd" Kan ik dus mooi morgen een uur heen en een uur terug reizen om dat ene flutpapiertje op te halen. *grom*

Oh en ik ben gevraagd om volgend jaar mentor te worden. Iemand daar ervaring mee?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  maandag 13 juni 2005 @ 23:23:58 #40
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_27905239
Misschien kun je in kortere tijd zelf een antwoordmodel in elkaar zetten?
pi_27909708
Verschillende klassen hebben hetzelfde proefwerk gemaakt en dat moet dus ook op dezelfde manier bij iedereen nagekeken worden.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 09:14:24 #42
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27909750
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:52 schreef imago het volgende:
Oh en ik ben gevraagd om volgend jaar mentor te worden. Iemand daar ervaring mee?
Jazeker. Al zo'n twee maanden nadat ik als docent was begonnen (zonder lesbevoegdheid of enige ervaring) werd ik, bij gebrek aan, tot mentor gebombardeerd van een tweede klas VMBO. Sindsdien ben ik altijd mentor geweest, van afwisselend een derde en een vierde klas. Zoals, overigens, bijna alle collega's op de school waar ik werk. Alleen de ouderen-met-privileges mogen deze taak aan zich voorbij laten gaan.

Het kan een tamelijk zware taak zijn; hangt er ook vanaf hoe jouw schoolleiding met het begrip mentoraat omgaat. Gooien ze simpelweg een complex takenpakket op je bord of wordt je begeleid en geadviseerd? Wat zijn eigenlijk je precieze taken als mentor?
Bij ons op school, bijv., word je als mentor hoofdverantwoordelijk gesteld voor het verzuim in jouw klas, niet alleen op papier, maar je wordt ook geacht de gehele verzuimadministratie bij te houden. Dat kan in de papieren lopen en geeft een hoop stress.
Het niveau en jaar speelt ook een rol. Klas 2 VMBO is lastiger, want hulpvragender, dan 6 VWO, die hun eigen weg wel weten te vinden.

Maar ach, wat dan ook: it doesn't kill you. 'Gevraagd' worden voor een 'verantwoordelijke taak' is altijd stoer dus zeg maar gewoon JA: is je baas ook weer blij.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_27909827
Ja ze wilden me al eerder strikken, maar toen heb ik geweigerd omdat ik zelf nog nauwelijks wist wie wie was in de school en hoe alles werkt, dus ik had niet het idee dat ik er toen al "klaar" voor was.

Ik zie vooral op tegen de lastige ouders eigenlijk
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 10:09:33 #44
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27910924
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 09:18 schreef imago het volgende:
Ik zie vooral op tegen de lastige ouders eigenlijk
Ik werk op een 100% gekleurde school waar ouders nog beschaafd & fatsoenlijk & meegaand zijn.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_27911018
Ik werk op een witte kakschool waar leerlingen dreigen dat ze het advocatenteam van hun papa op je af gaan sturen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 10:15:54 #46
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27911045
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 10:14 schreef imago het volgende:
Ik werk op een witte kakschool waar leerlingen dreigen dat ze het advocatenteam van hun papa op je af gaan sturen
Rijk blank tuig.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_27918958
Ik zoek een duale stageplaats voor komend jaar in Rotterdam, het liefst een gekleurde school. Ik zit dan in het 3e jaar van de lero Engels. Ik zou een vacature van ongeveer 9 uur (iets meer of minder mag, het is voor 3 dagen in de week) in kunnen vullen. Als iemand iets weet, graag! Ik heb al 2 jaar duaal ervaring op MBO-scholen, dus ik weet hoe het is om voor een klas te staan.
;)
  dinsdag 14 juni 2005 @ 22:59:31 #48
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27934939
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:52 schreef imago het volgende:
Ik ben gevraagd om volgend jaar mentor te worden. Iemand daar ervaring mee?
Ik ben nu ruim 3 jaar mentor. Eerst van een brugklas vmbo, toen met de klas mee gegaan naar de 2e, en nu weer brugklas vmbo. Volgend jaar ga ik weer met de klas mee naar leerjaar 2. Dat vind ik een stuk fijner, want zo krijg je écht een goeie band met de klas. Veel van de leerlingen waarvan ik twee jaar lang mentor was, komen nu nog steeds naar me toe met vragen en/of problemen. Wat wij ook doen is in de brugklas op huisbezoek gaan. De mentor gaat dus bij alle leerlingen van zijn klas thuis op bezoek. En ik kan je zeggen: het kost even wat tijd, maar je krijgt er een hoop voor terug. Ook de band met de ouders is meteen een stuk beter, want je bent bij ze thuis geweest en je begint een stuk positiever - want in het begin van het jaar is meestal nog niet veel aan de hand.

Ik vind het heel leuk om mentor te zijn. Het heeft natuurlijk wat consequenties, zoals die administratieve rompslomp, zoals dossiers bijhouden en punten verzamelen etc, maar er zitten veel leuke dingen bij. En daar doe je het voor.
.
pi_27958915
Er is bij ons momenteel een discussie gaande over de begeleiding bij reizen. We hebben de stelregel: 1 docent per 15 leerlingen. Maar we hebben een paar reizen met kleine groepen en de docenten die die reizen begeleiden zeggen (terecht, imo) dat het niet verantwoord is om maar twee volwassenen mee te sturen: als 1 van de twee een voedselvergiftiging oploopt oid draagt de ander in zijn eentje de verantwoordelijkheid voor het in leven houden en niet vermist of gewond laten raken van 20 a 25 leerlingen, en als de begeleiders wel allebei gezond blijven, maar er gebeurt iets met een leerling waardoor 1 docent bij hem/haar in het ziekenhuis moet blijven oid, heb je hetzelfde probleem. We hebben het hier over reizen naar het buitenland, er kan dus niet zomaar snel iemand anders komen om bij te springen.

Op mijn vorige school gingen met de Romereis (42 leerlingen) zes volwassenen mee, en sowieso was daar de stelregel: 'tenminste 1 docent per 10 leerlingen'.

Hoe is dat bij jullie? Ik snap bij ons wel dat de schoolleiding de lesuitval zoveel mogelijk wil beperken, en dat het sowieso voor een school die vrij veel reizen en werkweken organiseert lastig is om genoeg begeleiders te vinden (veel docenten willen niet mee op meerdaagse excursies, omdat dat lastig te combineren is met hun verplichtingen in een andere baan of in hun gezin). En ik snap ook dat je bij leerlingen die een jaar of vijftien, zestien zijn minder intensieve begeleiding nodig hebt dan bij brugklassers (die gaan bij ons dus ook niet naar het buitenland). Maar toch. Er zal maar eens een keer wat misgaan, ik gok dat er dan door ouders wel 'kamervragen' gesteld gaan worden......zijn de begeleidersaantallen bij ons erg mager, of was het op mijn vorige school gewoon erg riant?
  woensdag 15 juni 2005 @ 18:13:19 #50
35189 Troel
scherp en bot
pi_27958990
Bij ons op werkweek in havo4/vwo 5 waren er drie docenten per bus.
ALs je naar Rome ging was dat meer, want Rome was toch even andere koek. (Dat waren 4 of 5 mensen op 1 bus)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')