abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27316427
Wat is jullie ervaring met competentiegericht onderwijs? (natuurlijk leren, portfolio, projectmatig werken, workshops)

Zet er ook bij elke studie richting je volgt en op welke school je dat doet

Ik doe Mbo dierenverzorging te dordrecht en mijn ervaringen kun je hier vinden :
School problemen

Dit topic is dus voor ervaringen en frustraties
de mensheid zorgt voor zn eigen ondergang.
pi_27320605
Ik zie liever competitiegericht onderwijs. Maar dat zal wel weer niet politiek correct zijn.
pi_27329010
Bij mij op school schijnt zoiets ook de bedoeling te zijn. We moeten uit een boekje werken om een POP te maken, maar dat schiet niet echt op en het geheel opzich is redelijk waardeloos, het voegt totaal niets toe. Dat projectmatig werken weet ik niet precies wat dat inhoud, is dat dat de stof van alle lessen op elkaar aansluit? Nou, bij ons is het iedere les vaak een herhaling van wat je in de les daarvoor al gehoord hebt. Erg nutteloos. De docenten werken volgens mij ook niet echt samen om er een goed lopend geheel van te maken wat soms erg verwarrend is (iets wordt 2x anders aangeleerd ofzo). Die workshops e.d. loopt ook niet echt, die hebben we niet. Ze hebben er maar 40 uur verplicht vrijwilligerswerk tegenaan gegooid terwijl zoiets niet werkt als je rooster 4x per schooljaar totaal om wordt gegooid, en er geen tijd voor vrijmaakt (wat wel beloofd werd). Nu is die 40 uur opeens niet meer verplicht. Raar. Maar het werkte ook totaal niet zo, natuurlijk.

Al met al, leuk verzonnen maar het is echt nutteloos en er klopt geen reet van.
  woensdag 25 mei 2005 @ 09:26:38 #4
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27329908
Ik word er gek van, wij moeten zelfs een sollicitatiebrief naar jaar 2 schrijven waarin je je competenties bewijst.

En die pop's en pap's ik vind het tijd verspilling.
pi_27330178
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 09:26 schreef Silmarwen het volgende:
Ik word er gek van, wij moeten zelfs een sollicitatiebrief naar jaar 2 schrijven waarin je je competenties bewijst.

En die pop's en pap's ik vind het tijd verspilling.
Wij moeten ook een sollicitatiebrief gaan schrijven aan het eind van dit (eerste) jaar. Bizar.
pi_27330512
Ik zit op de lerarenopleiding Nederlands en we moeten over een paar maanden mbv een portfolio bewijzen dat we aan alle competenties hebben gewerkt. Maar het mag geen eigen geschreven bewijs zijn, het moet van een ander af komen.. En ik heb amper bewijsstukken die door anderen zijn geschreven..!
Mon 'en!
  woensdag 25 mei 2005 @ 09:51:49 #7
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27330619
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 09:48 schreef bloempjuh het volgende:
Ik zit op de lerarenopleiding Nederlands en we moeten over een paar maanden mbv een portfolio bewijzen dat we aan alle competenties hebben gewerkt. Maar het mag geen eigen geschreven bewijs zijn, het moet van een ander af komen.. En ik heb amper bewijsstukken die door anderen zijn geschreven..!
Dat probleem heb ik dus ook (docenten opleiding maatschappijleer)
Ik moet dus dingen bewijzen aan de hand van anderen. Nou op mijn stage heb ik gelukkig aardig wat dingen gekregen, we mogen ook bewijs leveren aan de hand van cijfers en presentaties, dus dat scheelt weer.

Sommige competenties heb ik dus ook nooit aan mee kunnen doen zoals werken met je omgeving (ouders, instituties voor informatie, ehbo, sponsering) dat zijn geen dingen die je doet in je eerste jaar
pi_27331811
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 09:51 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Dat probleem heb ik dus ook (docenten opleiding maatschappijleer)
Ik moet dus dingen bewijzen aan de hand van anderen. Nou op mijn stage heb ik gelukkig aardig wat dingen gekregen, we mogen ook bewijs leveren aan de hand van cijfers en presentaties, dus dat scheelt weer.

Sommige competenties heb ik dus ook nooit aan mee kunnen doen zoals werken met je omgeving (ouders, instituties voor informatie, ehbo, sponsering) dat zijn geen dingen die je doet in je eerste jaar
Die met die omgeving is bij mij ook een groot struikelblok. Zucht..
Mon 'en!
pi_27332657
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:52 schreef thabit het volgende:
Ik zie liever competitiegericht onderwijs. Maar dat zal wel weer niet politiek correct zijn.
Dat klinkt me een beetje rechts in de oren, weet je het wel zeker?
  woensdag 25 mei 2005 @ 11:46:32 #10
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_27334225
Hier op school wordt het ook gefaseerd ingevoerd, maar er zitten toch wel behoorlijk wat haken en ogen aan. Het vergt sowieso een enorme cultuurswitch bij de docenten, en aangezien de gemiddelde leeftijd toch niet echt laag is, is dat toch een behoorlijke drempel.

Verder dreigt er een ramp mbt het effectief roosteren van lokalen en docenten. Ik volg het met argusogen, en blijf er boven op zitten om te voorkomen dat we straks achter de feiten aanhobbelen.
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_27361250
OOH BLEH KOTS KOTS

Ik ben begonnen dit jaar met een nieuwe opleiding Applied Science (vroeger laboratorium onderwijs, chemie en bio) Deze opleiding is dus echt helemaal daar op gericht. Net zoiets als jou opleiding dus, zoals ik in ander topic zag staan. We moeten alleen maar projecten maken, wat ongelovelijk saai is. Voornamelijk dingen opzoeken. Erg spannend Verder krijgen we misschien wel 4 keer zo weinig les en practica. Kennis hoeven we niet meer te hebben, als je de vaardigheden maar hebt, dus onder andere in een lab werken. Maar hoe wil je dat doen als je nooit practica krijgt . Regels zijn dit jaar al 20 keer gewijzigd. Nou moeten we als eindopdracht een stomme opdracht doen en dan een experiment uitvoeren. Maar we hebben met alles zo weinig kunnen oefenen dat dit gewoon teveel gevraagd is, en onze kennis is echt bedroevend. En voor zulke onzin betaal je dan vele knaken. Ik had ook zelf wat onzin op internet kunnen opzoeken enzo, wist ik net zoveel als nou en was het gratis

Ik leef met je mee
pi_27364835
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 18:30 schreef MOBO666 het volgende:
Wat is jullie ervaring met competentiegericht onderwijs? (natuurlijk leren, portfolio, projectmatig werken, workshops)

Zet er ook bij elke studie richting je volgt en op welke school je dat doet

Ik doe Mbo dierenverzorging te dordrecht en mijn ervaringen kun je hier vinden :
School problemen

Dit topic is dus voor ervaringen en frustraties
Ik vrees met grote vrezen dat ze dit ook in Groningen gaan doen: het eerste semester willen ze gezamenlijk voor wiskunde, scheikunde en natuurkunde doen. Ja, dat is een onmogelijk opdracht en tja, ik ben daar erg op tegen. Het moet er over 2 jaar zijn. Terwijl ze het concept in Enschedé net hebben afgeschaft.
pi_27747689
Competenties . Totaal onnuttig en ze sluiten helemaal niet aan op de punten waar ik echt aan wil werken!
  woensdag 8 juni 2005 @ 17:46:53 #14
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_27748454
Ik was al blij dat ik de tweede fase misliep, maar zo te horen had ik ook geen twee jaar later aan het HBO moeten beginnen...
Het zal wel de nieuwe methode van lesgeven zijn ofzo. Inhoudelijke vakken worden weggestreept en in plaats daarvan krijg je dit soort zelfreflectie-meuk.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')