Ik = jaloers! 'k Heb geloof ik de verkeerde richting uitgezocht.. Waar gaat een student Nederlands in G*dsnaam heen? Lutjebroek? Volendam?quote:Op woensdag 25 mei 2005 10:46 schreef Evil_Jur het volgende:
Nog drie maandjes en dan mag ik les gaan geven in China, in totaal gaan er nu 4 leerlingen van de opleiding mee, en het gaat zeker door!
Je had die koppen op mijn stageschool moeten zien toen ik zat te zuchten en steunen over mijn verslag. "Je bent toch niet serieus met die k*tpetenties bezig.. toch!? Alsof je die dingen in de praktijk ooit gaat gebruiken.."quote:Op woensdag 25 mei 2005 10:55 schreef Silmarwen het volgende:
[CENTRAAL]Competentiegericht onderwijs
Op mijn school blijven ze hoog en laag volhouden dat elke docent dus dit de rest van zijn of haar carriere moet volhouden, ze me dat dit niet waar is!
Die hele competenties sucken...quote:Op woensdag 25 mei 2005 10:55 schreef Silmarwen het volgende:
[CENTRAAL]Competentiegericht onderwijs
Op mijn school blijven ze hoog en laag volhouden dat elke docent dus dit de rest van zijn of haar carriere moet volhouden, ze me dat dit niet waar is!
Misschien een beetje offtopic, maar ik ben wel geinteresseerd in de werking van spieren, etc. voor mijn nieuwe bijbaantje als tennisleraar. Weet je goede websites waar je een beetje basiskennis kunt doen?quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:03 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Hoi!
Ff een paar gedachten die ik zo had.
Misschien stoot ik sommigen voor het hoofd, misschien herkennen jullie het:
Bij mijn leerlingen (1e en 2e jaars ALO) bemerk ik iets opvallends.
Maandag ging het over de bouw en werking van spieren (PGO), en zodra ze woorden als 'myofybril' of 'sarcomeer' voorbij zagen komen ging een deel van de studenten die meteen uitspreken alsof ze zwaar dylectisch waren: 's-acro-meer' ofzo.
Is het woord sarcomeer dan echt zo moeilijk? Nee natuurlijk niet.
Volgens mij doen ze het expres, is het een bepaalde attitude, een soort ingebakken combinatie van onzekerheid, gemakszucht en weerstand tegen moeilijke dingen, waardoor ze alles wat ze niet direct kunnen plaatsen meteen in hun hoofd in het vakje 'moeilijk' stoppen en er vervolgens niet meer écht over na denken, en in het gunstigste geval stampen ze het nog als betekenisloze kennis in hun kop voor het tentamen.
Ik denk dat dit niet eens zozeer een kwestie van intelligentie is, als ze willen kunnen ze het makkelijk snappen maar ze willen niet, of ze denken dat ze het toch niet kunnen of iets dergelijks.
Bij een ander vak dat ik gegeven heb (biomechanica) zag ik het ook en heb ik het er eens met mijn studenten over gehad, en daar gaven ze ook al aan dat ze op de havo bij een vak als natuurkunde maar afhaakten en dan maar heel veel sommen gingen maken om op t proefwerk dat maar een beetje te kunnen reproduceren, zonder t echt te begrijpen.
Ik vind dit zo jammer om te zien, ze beperken zichzelf zó in hun ontwikkeling en ik denk ook dat deze instelling ook de oorzaak is van het mislukken van iets als PGO.
Hoe zien jullie dit?
En nog belangrijker: wat doe je eraan?
En waar zou de oorzaak liggen? Al op de basisschool, op de HAVO??? Help!
Deze is wel leukquote:Op donderdag 26 mei 2005 19:16 schreef nickybol het volgende:
[..]
Misschien een beetje offtopic, maar ik ben wel geinteresseerd in de werking van spieren, etc. voor mijn nieuwe bijbaantje als tennisleraar. Weet je goede websites waar je een beetje basiskennis kunt doen?
Volgens mij is het redelijk 50/50quote:Op donderdag 26 mei 2005 17:53 schreef Release het volgende:
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:30 schreef Release het volgende:
Hè...hè... eindelijk iemand die mij wat inside information zou kunnen verschaffen.....
[..]
wat wil je weten.
Volgend jaar heet het iig EFHA, omdat inholland en hva gesplitst zijn. Ik zit volgend jaar als alles goed gaat op de hva.
Ons gebouw wordt gesloopt in december en we hebben nog geen vervanging en iedereen haat het vak EFA-breed
Maar verder is het een geweldig leuke school, maar elke opleiding heeft zijn eigen docenten (behalve efa-breed, dat deel je elk half jaar met andere studenten uit andere opleidingen, je groep wordt gesplitst en elk half jaar krijg je een andere docent.)
Mijn docenten zijn geweldig, ze zijn punctueel goed en ze luisteren. Cijfers zijn in orde en je hoeft er nooit achter aan te lopen. Met je online cijfers zijn ze langzamer.
Boeken zijn over het algemeen te koop in de boekenwinkel op school, het eten is goed te eten, maar duur en thee moet je niet uit het koffieapparaat halen, tenzij je graag thee met koffie smaak hebt.
Ik heb het naar mijn zin op de EFA en de meeste mensen die ik ken hebben nergens problemen mee. Stage krijgen is minders, het eerste jaar wordt je in een groep ingedeeld verder mag je wel aangegeven waar je stage wilt lopen, maar daar heb je je mentor voor, die fixt dat wel.
Wat voor studie wil je gaan doen?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik wil de LO Aardrijkskunde gaan doen. Ik twijfel nog tussen Utrecht (HVU) en Amsterdam....
Vandaar dat ik op zoek ben naar wat extra info. Op zo'n open dag krijg je toch alleen maar te horen wat je horen wil...
Het is trouwens nog moeilijk om mensen te vinden die dezelfde studie doen.
Zo vraag ik me o.a. af hoe de verdeling meisjes/jongens over het algemeen bij Aardrijkskunde is en of het moeilijk is een stageplaats te vinden...
Ik had zitten googlen maar er kwamen ZO GIGANTISCH VEEL sites op me af dat ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zag. Op de site van jijkomttochook (geloof ik) stond een rijtje met sites voor kinderen, maar ook daar niet echt de grondwet, wel het Europa zijn op zich. Ik heb daar dus maar wat van gebrouwen, en dan haal ik van de anderen een aantal standpunten, zodat ze daarover lekker kunnen discussieren!quote:Op maandag 30 mei 2005 18:07 schreef BlaatschaaP het volgende:
Verkapte TVP.
Je kunt het toch min of meer zelf in elkaar zetten? Ik vind sites zoals deze aardig objectief en vooral informatief: http://www.europese-grondwet.nl/ Daar staan de duidelijkste voor- en tegenargumenten mooi op een rijtje. Ik denk dat je 't beste zelf daar er een paar kan uitpikken (de hele lijst lijkt me ietwat overkill voor die kids) en het dan op een speelse manier kunt verwerken. Als je ondertussen wat andere sites bekijkt, ben je er ook wat zekerder van dat je een objectieve lijst hebt. Zo'n kant-en-klare-lijst heeft natuurlijk altijd het gevaar dat 't duidelijk voor of tegen kan zijn.
Je kunt ook even kijken in POL, zijn veel ja en nee topics met redenen enzo.quote:Op maandag 30 mei 2005 18:57 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik had zitten googlen maar er kwamen ZO GIGANTISCH VEEL sites op me af dat ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zag. Op de site van jijkomttochook (geloof ik) stond een rijtje met sites voor kinderen, maar ook daar niet echt de grondwet, wel het Europa zijn op zich. Ik heb daar dus maar wat van gebrouwen, en dan haal ik van de anderen een aantal standpunten, zodat ze daarover lekker kunnen discussieren!
Dank je voor de link!
Laat je fantasie de vrije loop.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 09:36 schreef imago het volgende:
Mensen nog tips om de laatste lessen te vullen, wanneer alle stof behandeld is, de puntjes al op de i zijn gezet, alle tips en trucs voor de proefwerkweek gegeven zijn, en je gewoon écht niets meer te doen hebt met die leerlingen maar nog wel 50 minuten moet volmaken?
Ik ben principieel tegen huiswerk.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 17:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hm, da's inderdaad vervelend. Dan maar wat meer huiswerk opgeven![]()
Proficiat!quote:Op vrijdag 10 juni 2005 07:47 schreef sjak het volgende:
Ik ga woensdag mijn diploma krijgen, na twee jaar enorm hard studeren
![]()
En vanaf 1 augustus heb ik een baan als docent!
Nou, ik heb zelf een rammel tweede correcties gehad, en het verbaast me soms wat ik voor fouten zie goedgerekend. Of andersom, goeie dingen die fout zijn gerekend. Vanmiddag belde een tweede corrector, die wilde me persé spreken. Ik uit de les gehaald -> "Meneer, ik wilde u even zeggen dat ik niks heb kunnen vinden. Goed werk". Dat had ze me net zo goed op een briefje kunnen schrijven.. Maja... Blij dat dat gedoe weer achter de rug is.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 12:14 schreef Ringo het volgende:
Zo. Alle centrale examens nagekeken, incl. 2de correctie.
Zitten hier meer mensen die zich groen en geel ergeren aan collega's in den lande die jouw meest armzalige leerlingen alsnog van een moeizaam puntje willen beroven? En daar zelfs goede argumenten tegenover hebben staan?
Maar dat is toch gewoon het reguliere traject voor docenten in opleiding?quote:Op zaterdag 11 juni 2005 20:55 schreef Razztwizzle het volgende:
Maar wat ik wil vragen is dit: zouden jullie het afraden om je master Engels te combineren met de lerarenopleiding? Ik zou namelijk graag na m'n bachelor in Groningen verdergaan in Amsterdam of Utrecht, en bij beide universiteiten is dus de mogelijkheid om de master Engels te combineren met de lerarenopleiding.
Ik heb eigenlijk geen idee of dit haalbaar is, of het bergen werk zijn of dat het prima te doen is.. dus bij dezeIemand een idee?
Dat bedoel je dus.quote:Dit bedoel ik dus:
Na het behalen van je WO-Bachelor combineer je de vakinhoudelijke WO-Master met de beroepsopleiding tot eerstegraads leraar en rond je in twee jaar voltijd of vier jaar deeltijd zowel je Master in het vak (vakinhoud) als de Master lerarenopleiding (beroepsvoorbereiding) af.
Jazeker. Al zo'n twee maanden nadat ik als docent was begonnen (zonder lesbevoegdheid of enige ervaring) werd ik, bij gebrek aan, tot mentor gebombardeerd van een tweede klas VMBO. Sindsdien ben ik altijd mentor geweest, van afwisselend een derde en een vierde klas. Zoals, overigens, bijna alle collega's op de school waar ik werk. Alleen de ouderen-met-privileges mogen deze taak aan zich voorbij laten gaan.quote:Op maandag 13 juni 2005 22:52 schreef imago het volgende:
Oh en ik ben gevraagd om volgend jaar mentor te worden. Iemand daar ervaring mee?
Ik werk op een 100% gekleurde school waar ouders nog beschaafd & fatsoenlijk & meegaand zijn.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 09:18 schreef imago het volgende:
Ik zie vooral op tegen de lastige ouders eigenlijk
Rijk blank tuig.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 10:14 schreef imago het volgende:
Ik werk op een witte kakschool waar leerlingen dreigen dat ze het advocatenteam van hun papa op je af gaan sturen
Ik ben nu ruim 3 jaar mentor. Eerst van een brugklas vmbo, toen met de klas mee gegaan naar de 2e, en nu weer brugklas vmbo. Volgend jaar ga ik weer met de klas mee naar leerjaar 2. Dat vind ik een stuk fijner, want zo krijg je écht een goeie band met de klas. Veel van de leerlingen waarvan ik twee jaar lang mentor was, komen nu nog steeds naar me toe met vragen en/of problemen. Wat wij ook doen is in de brugklas op huisbezoek gaan. De mentor gaat dus bij alle leerlingen van zijn klas thuis op bezoek. En ik kan je zeggen: het kost even wat tijd, maar je krijgt er een hoop voor terug. Ook de band met de ouders is meteen een stuk beter, want je bent bij ze thuis geweest en je begint een stuk positiever - want in het begin van het jaar is meestal nog niet veel aan de hand.quote:Op maandag 13 juni 2005 22:52 schreef imago het volgende:
Ik ben gevraagd om volgend jaar mentor te worden. Iemand daar ervaring mee?
1 op 10 lijkt me meer een getal voor de brugklas. Als je het over 4,5 vwo hebt dan heb je het toch al over zeer zelfstandige kinderen die heus zichzelf wel kunnen redden als er een docent uitvalt.quote:Op woensdag 15 juni 2005 18:28 schreef BlaatschaaP het volgende:
Bij ons op school is 1 leraar per 10 leerlingen de regel. Bij de romereis (met 64) leerlingen gingen er 7 docenten mee, bij de barcelonareis (met 42) leerlingen gingen er 4 docenten mee. Dit gaat dan wel om 4 en 5VWO. Om heel eerlijk te zijn vind ik 1 op 10 ook wel een goede regel. Zoals jij al zegt is het bij een groep van 30 (bijvoorbeeld) al vreselijk gevaarlijk als er een leraar uitvalt waardoor er nog maar één overblijft. Ja. Nee. Doe mij maar 1 op 10.
Het gaat niet eens zo zeer om zelf redden als wel de nodige verantwoordelijkheid. In Rome en Barcelona wordt en werd de groep altijd opgesplitst in 4/5 groepjes. Dan heb je gewoon per groepje minstens één leraar nodig. Je loopt door een onbekende stad en dat moet je als 16 of 17-jarige niet doen zonder begeleider. Als er dan een leraar uitvalt, worden de groepen toch al snel te groot. 15 jongeren die met één leraar door een onbekende stad lopen is vrij gevaarlijk. Vind ik dan.quote:Op woensdag 15 juni 2005 22:01 schreef nickybol het volgende:
[..]
1 op 10 lijkt me meer een getal voor de brugklas. Als je het over 4,5 vwo hebt dan heb je het toch al over zeer zelfstandige kinderen die heus zichzelf wel kunnen redden als er een docent uitvalt.
Praag is wel van een ander kaliber dan Romequote:Op woensdag 15 juni 2005 23:04 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ff denken.... toen wij in de 5e naar Praag gingen, gingen er op..... 50 ll 4 docenten mee... maar we mochten ook wel eens los lopen door de big bad city Praag
Ja, vertel jij dat aan de Ouderraad?quote:Op zondag 19 juni 2005 21:29 schreef nickybol het volgende:
Dan leren ze pas verantwoordelijkheid te nemen. Dat kunnen belangrijke levenslessen zijn.
Dat klopt, maar dan hebben de ouders niemand aan wie ze de schuld kunnen geven als er iets misgaatquote:Op zondag 19 juni 2005 22:12 schreef nickybol het volgende:
Ik zie jullie punten wel en ik denk ook wel dat jullie gedeeltelijk gelijk hebben. Maar als ik dan sommigen zie praten over een 5vwo klas, die reizen over 2 jaar zelfstandig backpackend door Australië....
Het is idd leuk hoe leerlingen reageren op je vertrek. Op mijn huidige school (een athenaeum met Latijn) wordt voor het komende schooljaar zodanig gesneden in het aantal uren Latijn dat ik nog maar 1 a 2 klassen kon lesgeven. Daarom ga ik volgend jaar naar een 'echt' gymnasium waar ik zowel Grieks als Latijn ga geven in onder- en bovenbouw. Een beter alternatief dus.quote:Op woensdag 22 juni 2005 23:45 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Helaas is dat 1 ding wat altijd zal blijven in het onderwijs, de leerlingen zie je maar een paar jaar.
Overigens heb ik ook afscheid genomen van mijn leerlingen en de hele school. Heb zelfs nog een fles wijn gekregen van 2 leerlingen. Vond ik echt superleuk.
Ik ga naar een andere school. Ik ben echt heel blij dat ik wat anders heb!
Waarom ga je van school veranderen?quote:Op woensdag 22 juni 2005 23:45 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Ik ga naar een andere school. Ik ben echt heel blij dat ik wat anders heb!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |