abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29930821
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 18:38 schreef LuQas het volgende:
mentrix
Hoewel het heel erg is wat er allemaal gebeurd is, zou iemand die klassieke talen onderwijst toch moeten weten dat mentrix niet de vrouwelijke vorm van mentor is.
pi_29930934
Op mijn huidige school heeft vorig jaar een brugklassertje zelfmoord gepleegd. Schokkend. Ik hoop niet dat ik het ooit meemaak met een leerling die ik ken. Sterkte.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_29931236
Een jaargenoot van mij heeft weleens zelfmoord gepleegd.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 19:58:48 #204
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_29931277
Op mijn oude school heeft een jongen, met wie ik toevallig net op kamp was geweest, ook zelfmoord gepleegd. In mijn oude klas zat Maja, die bijna 2 jaar terug bruut vermoord is. .
  woensdag 24 augustus 2005 @ 20:33:48 #205
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_29932507
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 19:44 schreef thabit het volgende:

[..]

Hoewel het heel erg is wat er allemaal gebeurd is, zou iemand die klassieke talen onderwijst toch moeten weten dat mentrix niet de vrouwelijke vorm van mentor is.
Voor zover ik weet is mentrix - idd quasi-Latijn - een woord dat in het Nederlands volstrekt correct is. Zo niet, dan mijn oprechte excuses.

Afrika Paprika
  woensdag 24 augustus 2005 @ 20:44:54 #206
35189 Troel
scherp en bot
pi_29932892
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 19:44 schreef thabit het volgende:

[..]

Hoewel het heel erg is wat er allemaal gebeurd is, zou iemand die klassieke talen onderwijst toch moeten weten dat mentrix niet de vrouwelijke vorm van mentor is.
niet? Ow, wat moet het dan zijn?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_29932927
Gewoon mentor. Het woord mentor is namelijk niet van een werkwoord afkomstig maar van een mythologische figuur.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 20:48:08 #208
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_29932986
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 20:46 schreef thabit het volgende:
Gewoon mentor. Het woord mentor is namelijk niet van een werkwoord afkomstig maar van een mythologische figuur.
Ik zeg ook altijd mentrix

Dat wist ik helemaal niet, weer wat geleerd
  woensdag 24 augustus 2005 @ 20:50:25 #209
35189 Troel
scherp en bot
pi_29933065
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 20:48 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik zeg ook altijd mentrix

Dat wist ik helemaal niet, weer wat geleerd
ik denk dat ze dat nergens weten
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_29933616
Sterkte karoltje!
Heavy hoor, ik heb het vorig schooljaar ook meegemaakt dat een meisje overleed.

Ik ben ook vandaag begonnen op mijn nieuwe school. Was wel weer even wennen om weer les te geven.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 21:06:53 #211
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_29933667
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 20:48 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik zeg ook altijd mentrix

Dat wist ik helemaal niet, weer wat geleerd
Mentrix is ook gewoon correct Nederlands. Mentor was een goede vriend van Odysseus. In zijn hoedanigheid bezocht Athene Telemachos om hem aan te sporen zijn vader te gaan zoeken. Mentor is - hoewel de uitgang '-tor' anders doet vermoeden - dus geen woord dat uit het Latijn stamt en in die zin is mentrix (met het vrouwelijke suffix -trix) dus ongrammaticaal.

Echter, mijn van Dale geeft het woord gewoon met de betekenis 'vrouwelijke mentor', mentrix is dus onder invloed van alle 'terechte' -trix woorden mee-genormaliseerd en is keurig Nederlands.



Nu weer even ontopic: Heeft iemand hier al ervaring met de nieuwe methode Lingua Latina van Hermaion? Ik ga hier komend schooljaar voor het eerst meer werken, maar geloof niet dat ik er al erg veel fiducie in heb...
Afrika Paprika
pi_29933746
Wij gebruiken nog steeds Redde Rationem . Wordt allang niet meer gedrukt, er zijn nog maar 3 scholen die het gebruiken ofzo, maar we weigeren het op te geven
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 21:11:13 #213
35189 Troel
scherp en bot
pi_29933819
wij hadden (jaren geleden) Via Nova of iets in die trant.

avus senex est > opa is een oude man
marcus et lucius filii sunt > marcus en lucius zijn jongens
lucia filia est > lucia is een meisje

Klopt het?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 24 augustus 2005 @ 21:12:51 #214
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_29933893
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 21:09 schreef imago het volgende:
Wij gebruiken nog steeds Redde Rationem . Wordt allang niet meer gedrukt, er zijn nog maar 3 scholen die het gebruiken ofzo, maar we weigeren het op te geven
Redde Rationem, wow

Dan werk je vast op een categoraal gymnasium? Daar zijn er over het algemeen wat meer lesuren weggelegd voor Latijn en Grieks zodat je ook ruimte hebt voor de hoge eisen die die methode aan leerlingen stelt.
Afrika Paprika
pi_29933934
Marcus et Cornelia in horto ambulant.
pi_29934117
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 21:12 schreef LuQas het volgende:

Redde Rationem, wow

Dan werk je vast op een categoraal gymnasium?


In de onderbouw voor beide vakken 3 uur, dat is toch niet zo heel veel?

Ik heb geen ervaring met andere methodes, heb zelf ook hieruit lesgekregen. Ik vind het geweldig, al is het voor sommige leerlingen wel zwaar. Zeker omdat we er al in de eerste klas mee beginnen. In les 1 komen er meteen bijzinnen aan bod, die ze bij Nederlands zelfs pas in de tweede behandelen!
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_29939708
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 21:18 schreef imago het volgende:
In les 1 komen er meteen bijzinnen aan bod, die ze bij Nederlands zelfs pas in de tweede behandelen!
Sowieso lopen wij nogal eens op Nederlands vooruit is ook mijn ervaring. Ik sta meer dan eens dingen uit te leggen die eigenlijk gewoon tot het vak Nederlands behoren. Op mijn vorige school precies hetzelfde verhaal. En telkens zijn er wel geluiden dat we echt eens met alle talen om de tafel moeten gaan zitten om eea meer op elkaar af te stemmen, maar vooralsnog is het nog niet van de grond gekomen.
pi_29946835
Ik ben blij om te horen dat we daar op mijn school dus niet de enige mee zijn. Al wordt de sectie Nederlands langzaamaan "vernieuwd", en komen er nu mensen in die best willen overleggen en zich niet zo aan de oude situatie vastklampen. Ik heb nu in ieder geval zelf ook het boek waar de leerlingen Nederlandse grammatica uit krijgen, zodat ik in ieder geval de uitleg een beetje consequent kan houden.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 25 augustus 2005 @ 15:11:03 #219
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_29957785
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 18:02 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Als je nog steeds in dezelfde plaats werkt als de laatste keer dat ik je gesproken heb, zou dat best wel eens op mijn school kunnen zijn . Wij zoeken (volgens mij) namelijk ook nog een leraar in dat vakgebied. Klopt dat? .
Theleia?
pi_29962257
Hier ben ik al!
Nee, jij zat toch op het D.? Daar zochten ze idd ook iemand, geen idee of die vacature al vervuld is.
Maar daar boden ze geen hogere schaal en als een school niet duidelijk meer biedt ga ik niet weg van waar ik nu zit, hier bevalt het me nl uitstekend en op een nieuwe school moet je dat altijd maar weer afwachten
  vrijdag 26 augustus 2005 @ 18:45:25 #221
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30004988
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 17:04 schreef thaleia het volgende:
Hier ben ik al!
Nee, jij zat toch op het D.? Daar zochten ze idd ook iemand, geen idee of die vacature al vervuld is.
Maar daar boden ze geen hogere schaal en als een school niet duidelijk meer biedt ga ik niet weg van waar ik nu zit, hier bevalt het me nl uitstekend en op een nieuwe school moet je dat altijd maar weer afwachten
Ik zit idd op 't D. . Ik snap het helemaal, hoor! Jammer alleen, het had me wel leuk geleken als je bij ons les ging geven .
pi_30049954
Zo, even een update vanuit Qingdao. Alles gaat prima en we zijn geweldig ontvangen. Buitenlandse docenten zijn zo bijzonder hier dat wij op straat worden gevraagd voor foto's. De voorzieningen zijn over het algemeen goed, maar anders dan thuis.

De leerlingen zijn enthousiast, nieuwsgierig en behulpzaam. Ik hoef verlopig alleen maar een stuk of 8 uur in de week luisterlessen te geven met schoolspul, dus dat is nog niet echt een uitdaging, maar een beetje rustig beginnen in zo'n totaal andere omegeving is niet verkeerd.

Groetjes uit het verre, verre oosten!
pi_30053146
Gaaf hoor! Veel succes!
  zondag 28 augustus 2005 @ 14:07:54 #224
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_30054427
Fijn om te horen dat het goed gaat daar. Veel plezier en succes!
.
pi_30055147
Hmm, morgen eerste schooldag op de lerarenopleiding geschiedenis.
Kijk er zelfs naar uit.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_30059834
Veel plezier Forau

En Evil_Jur, wow, dit gaat echt een geweldige ervaring worden of dat is het wellicht al. Veel plezier & succes daar gewenst!
  maandag 29 augustus 2005 @ 09:50:35 #227
593 sjak
Juffie Bloem
pi_30067979
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 07:32 schreef Evil_Jur het volgende:
Zo, even een update vanuit Qingdao. Alles gaat prima en we zijn geweldig ontvangen. Buitenlandse docenten zijn zo bijzonder hier dat wij op straat worden gevraagd voor foto's. De voorzieningen zijn over het algemeen goed, maar anders dan thuis.
Hoe bedoel je anders dan thuis? Wel netjes? heb je een appartement van de organisatie gekregen? Moet je die delen?
Gaaf die foto's zet je je handtekening erop?
quote:
De leerlingen zijn enthousiast, nieuwsgierig en behulpzaam. Ik hoef voorlopig alleen maar een stuk of 8 uur in de week luisterlessen te geven met schoolspul, dus dat is nog niet echt een uitdaging, maar een beetje rustig beginnen in zo'n totaal andere omgeving is niet verkeerd.
Ik kan me voorstellen dat je inderdaad moet wennen aan de omgeving. Waar zit Qingdao in China. Zit het in een wat meer gemoderniseerd deel of is het in een boerenomgeving?
quote:
Groetjes uit het verre, verre oosten!
Groetjes terug uit Amsterdam!
Lekker douchen!
pi_30086546
We zijn met zijn vieren en we delen twee appartementen, het zijn voormalige studentenkamers in flats op campus dus we hebben wel allebei een eigen grote slaapkamer en een woonkamer (zonder bank, ligt nu een matras, wel tv, koelkast en tafeltje) en een badkamer. De badkamer is in principe niet veel meer dan twee wastafels, een slang uit de muur (douche) en twee hokjes met gaten in de grond (dat zijn hier WC's ). Er zijn ook een paar andere foreign teachers (vooral 50+ ex hippy aussies en amerikanen) en zij hebben volledig verbouwde kamers, naar westers comfort. Maar wij zijn maar student teachers en zitten hier voor tien weken dus moeten we het er maar mee doen.

We kunnen met slechts de hulp van een phrase book nu al goed boodschappen doen, en alles is hier te krijgen. Een uurtje met de bus naar het centrum van Qingdao stad en je kunt zelfs goudse kaas kopen. Daar betaal je dan wel hetzelfde voor als in Nederland, wat voor Chinese begrippen erg duur is. (Alles is hier minimaal 5 en soms wel 50 keer goedkoper) Flesje fris kost bijvoorbeel 1 rmb (10 cent) en een volle maaltijd maar 4 rmb.

Nu het is schoongemaakt en we een beetje gewend zijn is het goed te doen hoor. We eten bij de dining hall op campus, en dat eten is goed en goedkoop dus dat is ook prima. Het is wel heel anders, geen bami sate, maar meer rijst, noodles, veel groenten als taugee, aardappel en wortel. het vlees laat ik zoveel mogelijk links liggen.

Qingdao ligt iets ten zuidoosten van Beijing (600km) aan de oostkust, geweldige mooie omgeving omringd door bergketens en kust. Het weer is lekker, rond de 28 graden maar wel erg vochtig. Het gebied zit net zoals de rest van het land en dit campus in het proces van modernisatie, dus je ziet gloednieuwe mooie gebouwen afgewisseld met vieze oude krotten, heel opmerkelijk en interessant.

Ik heb mijn eerste paar lessen al gegeven en het is natuurlijk even wennen maar wel interessant en leuk. Een les duurt 90 minuten en wordt gegeven aan ongeveer 40 studenten van rond de 20 in een talenlab. Het is goed te doen en zogauw we elkaar beter leren kennen verwacht ik dat de lessen heel soepel zullen lopen.

Vandaag ga ik verder genieten van mijn vrije dag en lekker rustig aan doen.
  donderdag 1 september 2005 @ 08:17:53 #229
593 sjak
Juffie Bloem
pi_30156164
Dat klinkt goed Evil-Jur. Heb je genoten van je vrije dag?

Ik ga vandaag mijn allereerste introductie doen.
Lekker douchen!
  donderdag 1 september 2005 @ 08:29:52 #230
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_30156305
Maandag eindelijk weer college. Ik heb alvast een boek gekocht voor het vak filosofie Wat boeiend is dat zeg.

Maar ik loop pas in november stage
  donderdag 1 september 2005 @ 09:26:45 #231
35189 Troel
scherp en bot
pi_30157214
Sil, welk boek heb je? De wereld van Sofie?

Ik krijg dit jaar ook Filosofie en wij moeten dat boek lezen. Ik zal er maar alvast in beginnen, 't is best een dik boek
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 1 september 2005 @ 09:52:35 #232
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_30157632
quote:
Op donderdag 1 september 2005 09:26 schreef Troel het volgende:
Sil, welk boek heb je? De wereld van Sofie?

Ik krijg dit jaar ook Filosofie en wij moeten dat boek lezen. Ik zal er maar alvast in beginnen, 't is best een dik boek
Nee die heb ik al eerder gelezen, van Gardner heet ze geloof ik. Mooi boek.

Filsofie voor beginners heet het boek. Lekker simpel, maar wel boeiend. Ik heb nog een boek voor dat college maar kan die nog nergens vinden
pi_30174481
Haha. Mijn begeleidster heeft mijn wetenschappelijke artikel dat ik als 'specialisatie' opdracht moest schrijven, voorgedragen voor één of andere prijs. . En ik mag het publiceren. Nouja, dan was de stress in ieder geval niet voor niets, zullen we maar zeggen.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30174535
quote:
Op donderdag 1 september 2005 18:53 schreef RaisinGirl het volgende:
Haha. Mijn begeleidster heeft mijn wetenschappelijke artikel dat ik als 'specialisatie' opdracht moest schrijven, voorgedragen voor één of andere prijs. . En ik mag het publiceren. Nouja, dan was de stress in ieder geval niet voor niets, zullen we maar zeggen.
Geweldig! Zit er ook nog een of andere geldprijs aan vast?
pi_30175124
. Dat was het ook de eerste gedachte die ik kreeg. Mijn begeleidster schrijft er niets over in de mail, dus ik moet het nog even uitzoeken.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30185798
Ik zit met een vreemde situatie. Vorig jaar heb ik deels een eerste graads lerarenopleiding gevolgd, maar de opleiding beviel me niet en ik moest bovendien anderhalf jaar aan vakken volgen die naar mijn idee niks te maken hadden met wat leerlingen op het voortgezet onderwijs krijgen. Dus ben ik maar gestopt. Ik solliciteerde echter wel bij een school en ben daar ook aangenomen. Daar ga ik volgende week beginnen. Onbevoegd dus. Iemand daar ervaring mee?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30191491
Mijn eerste week lesgeven in China zit erop, nog maar 10 weken en ik ben alweer thuis Ik leer hier meer in een weekje dan op een Nederlandse stage in een maand, zeker over de mechaniek van een vreemde taal leren. Het lesgeven gaat ook steeds beter, de leerlingen zijn wel even wennen omdat ze niet gewend zijn te communiceren met leraren, en ook een beetje verlegen. Daarnaast zijn die Chinezen geboren poker spelers want gezichtsuitdrukkingen aflezen is moeilijk. Tot nu toe hebben ze ien ieder geval wat opgestoken van mijn lessen en ook plezier gehad, en daar gaat het om!
pi_30201954
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 00:01 schreef Neuralnet het volgende:
Ik zit met een vreemde situatie. Vorig jaar heb ik deels een eerste graads lerarenopleiding gevolgd, maar de opleiding beviel me niet en ik moest bovendien anderhalf jaar aan vakken volgen die naar mijn idee niks te maken hadden met wat leerlingen op het voortgezet onderwijs krijgen. Dus ben ik maar gestopt. Ik solliciteerde echter wel bij een school en ben daar ook aangenomen. Daar ga ik volgende week beginnen. Onbevoegd dus. Iemand daar ervaring mee?
Weet die school daar wel van . En wat ga je daar doen?
  vrijdag 2 september 2005 @ 18:06:30 #239
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_30208860
Zo, de eerste week zit er voor mij weer op. Viel op zich wel allemaal mee.
Heb nu voor het eerst 2 Havo en 2 Atheneum, dus ik ben es benieuwd.
.
pi_30209133
quote:
Weet die school daar wel van . En wat ga je daar doen?
Dat ik niet meer door ga met de opleiding weten ze nog niet. Dat was een last-minute beslissing. Die opleiding zou overigens nog een half jaar doorgaan met het uitvoeren van een onderzoek en wat losse vakken. Veel mis ik daar niet aan. Stages heb ik natuurlijk wel allemaal gedaan. Ik ga daar lesgeven aan vier klassen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 2 september 2005 @ 18:17:41 #241
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30209180
Ik denk dat het niet onverstandig is om zo snel mogelijk de school te laten weten dat je gestopt bent met je opleiding . Dat lijkt me toch wel essentieel bij een beslissing iemand aan te nemen, ook al werken er ook onbevoegden op scholen.
pi_30209547
Ik ben al aangenomen voor een jaar. Sterker nog, mijn benoemingsbrief geeft 1 augustus 2005 aan, dus een "welkomsgeschenk" is ook al binnen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 2 september 2005 @ 18:51:43 #243
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30210053
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 18:32 schreef Neuralnet het volgende:
Ik ben al aangenomen voor een jaar. Sterker nog, mijn benoemingsbrief geeft 1 augustus 2005 aan, dus een "welkomsgeschenk" is ook al binnen.
Dat maakt toch niet uit? Of je nou over 5 maanden begint of nu, de school moet het zsm weten. Ik denk niet dat wij hier verder bij kunnen helpen. De school moet beslissen wat er gaat gebeuren. Of wilde je het gaan verzwijgen?
pi_30215564
Bij nader inzien laat ik het maar zo. Het komt wel bij het eerste functioneringsgesprek, want ik heb er geen voordelen aan om het nu ter sprake te brengen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 3 september 2005 @ 16:40:05 #245
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30232633
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 22:11 schreef Neuralnet het volgende:
Bij nader inzien laat ik het maar zo. Het komt wel bij het eerste functioneringsgesprek, want ik heb er geen voordelen aan om het nu ter sprake te brengen.
Het is echt je eigen keuze, maar ik vind het persoonlijk erg dom als je het niet zsm meldt. Hoe denk je dat de school reageert als ze er achter komen dat je, uit eigenbelang, het niet meteen gemeld hebt? Het is idd momenteel niet bevorderend voor je om het te melden, maar het zal wel zeker tegen je gaan werken als je het "geheim houdt".
  zaterdag 3 september 2005 @ 17:07:48 #246
593 sjak
Juffie Bloem
pi_30233406
Als je bij mij zou werken en het niet zou melden zou ik je ontslaan. Als je het wel zou melden dan zou ik samen met je een oplossing zoeken. De school heeft over een aantal jaren een probleem als leraren niet bevoegd zijn dus daar zou ik een oplossing voor willen zien.
Lekker douchen!
pi_30235211
Het was oorspronkelijk niet m'n bedoeling daar al te lang te blijven. Ze weten dat ik in elk geval gedurende het jaarcontract niet in het bezit zou zijn van een bevoegdheid. Daarna wordt het gewoon simpelweg niet meer verlengd of omgezet naar onbepaalde tijd. Tenzij er niet meer gesproken en gecontroleerd wordt, maar dat lijkt me sterk. Vandaar de overweging. Het komt ruim op tijd ter sprake.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30235469
Maar hoe zit het precies? Geef je les op eerstegraadsgebied, dus bovenbouw Havo en VWO? Heeft de school waar je gaat lesgeven een begeleidingstraject voor nieuwe docenten? Zo ja, dan zul je het naar mijn idee niet lang kunnen verbergen want vroeg of laat zullen ze zeker - ook in de wandelgangen - gaan vragen hoe het gaat met je opleiding...toch? Belangstellende collega's gaan je zeker ook vragen naar je achtergrond en je bevoegdheid, waar je hebt gestudeerd etc. zo is mijn ervaring. Wat ga je ze dan vertellen?

Daarnaast vraag ik me af waarom je stopt met een opleiding terwijl je nog maar een half jaar hoeft en je wel wilt lesgeven. Of ben je van plan te stoppen met lesgeven na dit jaar?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30236287
Scholen hebben wel behoefte aan mensen die onbevoegd zijn en binnen afzienbare tijd hun bevoegdheid halen, zo heb ik van m'n tweede studiejaar tot het einde kunnen werken in het onderwijs, maar of ze er in dit geval blij mee zijn... Je verzwijgt gewoon iets tegenover je werkgever. Slechte zaak.
pi_30236450
Ja, je hebt gelijk. Een slechte zaak. Ik zal het naar voren moeten brengen.

Het lerarenopleidingsgedeelte zou nog een half jaar duren. Die opleiding was zo opgezet dat in het eerste half jaar alle praktijkzaken aan bod kwamen en dat het overige half jaar onder andere uit onderzoeksvaardigheden bestaat. Het betrof een 1 jarige post-doctorale opleiding.

Maar vond de opleiding vond het nodig om nog aantal andere vakken bij te sluiten omdat mijn master niet geheel aanverwant was met het schoolvak. Na een half jaar vond ik die argumentatie niet meer overtuigend genoeg om door te gaan met vakken die officieel niet tot het curriculum van de opleiding behoren. Het zou de opleiding met minstens een jaar verlengen terwijl het naar mijn idee niet bijdraagt aan de competenties voor het leraarsschap. Op het moment van die beslissing had ik echter allang gesolliciteerd en was ik allang aangenomen op de school. Een baan regelen voor het nieuwe schooljaar doe je immers ruim van te voren.

Ik ben wel gemotiveerd om les te geven, maar niet om een bizarre hoeveelheid aan extra vakken te volgen. Dus ik maak het jaar netjes af en zal daarna mijn heil ergens anders moeten zoeken. Ik heb een vierde klas in het eerstegraads gebied, de rest is onderbouw. De school kent inderdaad begeleidingstrajecten voor nieuwe docenten. Wat ik ga vertellen? De waarheid. Liegen brengt me niks verder. Overigens weet iedereen dat ik in elk geval tijdens het contract dat ik heb in elk geval niet in het bezit van een bevoegdheid zou zijn.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30236500
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 18:51 schreef Neuralnet het volgende:
Ja, je hebt gelijk. Een slechte zaak. Ik zal het naar voren moeten brengen.
Ik veroordeel je niet he Het is echt het verstandigst om dit te vertellen, want als ze erachter komen, vrees ik dat ze je op staande voet ontslaan.

Ik begrijp je motivering ook goed trouwens.
  zaterdag 3 september 2005 @ 19:00:39 #252
593 sjak
Juffie Bloem
pi_30236684
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 18:51 schreef Neuralnet het volgende:
Overigens weet iedereen dat ik in elk geval tijdens het contract dat ik heb in elk geval niet in het bezit van een bevoegdheid zou zijn.
Maar ze dachten wel dat je die bevoegdheid over een half jaar wel zou hebben...
Ik begrijp ook je motivatie deels wel. Maar in eerste instantie ben je wel akkoord gegaan met die verlenging en nu vind je deze blijkbaar teveel. Was daar niet over te praten, kon je niet aan je opleiders beargumenteren waarom je het te lang vond?
Hoe wil je over een jaar (na deze baan) nu verder gaan? Dan heb je nog steeds geen bevoegdheid. Ben je op zoek naar een andere opleiding?
Lekker douchen!
pi_30237208
quote:
Ik veroordeel je niet he Het is echt het verstandigst om dit te vertellen, want als ze erachter komen, vrees ik dat ze je op staande voet ontslaan.
Wat doen ze dan voor de leerlingen bij ontslag? Blijven die dan zonder leraar?
quote:
Maar in eerste instantie ben je wel akkoord gegaan met die verlenging en nu vind je deze blijkbaar teveel. Was daar niet over te praten, kon je niet aan je opleiders beargumenteren waarom je het te lang vond?
Ik vind het nogal bizar. Je meldt je aan als Master of Science bij een lerarenopleiding omdat je leraar wilt worden en zij zeggen: "Niet aanverwant, ga maar 1,5 jaar aan extra vakken volgen". Dan ga je dat doen omdat je verwacht dat zij wel weten waar ze over praten en dan merk je dat het totaal iets anders is dan wat je moet gaan doen in de klas. Vervolgens blijkt die opleiding ook nog eens de vaardigheden voor het leraarsschap niet aan te leren, maar zich te richten op "academische vaardigheden" die iedereen al heeft omdat het een toegangseis is voor de opleiding. Of te wel: dan moet je bijna 3 jaar voltijds studeren en dan kan ik niet meer dan nu.

"Niet aanverwanten" die een assesment gaan doen worden beoordeeld op lerarencompetenties in de praktijk terwijl ze vaak net zo weinig ervaring hebben. Zij hoeven geen extra vakken te volgen. Meld je je echter gewoon aan bij zo'n opleiding, dan is het opeens noodzakelijk extra studie te volgen. En nee, daar is niet normaal over te praten. Gepraat wordt er wel, maar de argumenten ervoor snijden geen hout.
quote:
Hoe wil je over een jaar (na deze baan) nu verder gaan? Dan heb je nog steeds geen bevoegdheid. Ben je op zoek naar een andere opleiding?
Zolang het daar op die school leuk blijft, dan blijf ik. Voor de rest wens ik de overheid veel plezier met hun campagne om meer leraren te werven. Het zal een hele kluif worden aangezien de salarissen ook al bevroren gaan worden. Verder ben ik gewoon academisch opgeleid en kan ik gerust wel ergens anders terecht buiten het onderwijs.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30237495
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 19:21 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Wat doen ze dan voor de leerlingen bij ontslag? Blijven die dan zonder leraar?
Ze hebben dan verschillende mogelijkheden: ze schuiven met uren zodat de examenklassen van lessen zijn verzekerd of ze trekken met spoed iemand (binnen de organisatie) aan die de lessen kan overnemen.
pi_30284165
Ik mag straks werkcollege geven aan buitenlandse studenten van wie ik heb vernomen dat ze heel slecht Engels spreken. Dat zal me wat worden.
pi_30288328
Waar komen die studenten dan vandaan en wat moet je met ze doen? Met handen en voeten signalen geven kom je vast ook een heel eind.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  maandag 5 september 2005 @ 15:59:41 #257
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_30290412
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 00:01 schreef Neuralnet het volgende:
Ik zit met een vreemde situatie. Vorig jaar heb ik deels een eerste graads lerarenopleiding gevolgd, maar de opleiding beviel me niet en ik moest bovendien anderhalf jaar aan vakken volgen die naar mijn idee niks te maken hadden met wat leerlingen op het voortgezet onderwijs krijgen. Dus ben ik maar gestopt. Ik solliciteerde echter wel bij een school en ben daar ook aangenomen. Daar ga ik volgende week beginnen. Onbevoegd dus. Iemand daar ervaring mee?
Ik geef al drie en half jaar les zonder bevoegdheid. En het ziet er niet naar uit dat ik op korte termijn die bevoegdheid zal halen. Overigens geef ik alleen op het VMBO les en heb ik wel mijn master neerlandistiek. En vorig jaar heb ik een buitenlandse lesbevoegdheid gehaald (Engels aan anderstaligen), handig voor Chinagangers maar ik ben nog steeds bezig om dat papiertje om te zetten naar een Nederlands equivalent. Of dat lukt weet ik niet.

Het enige dat ik je kan aanraden: maak je onmisbaar, werk hard, toon interesse, laat zien dat je leert en als ze vragen hoe het zit met je opleiding: pappen en nathouden.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_30291889
quote:
Op maandag 5 september 2005 14:49 schreef Neuralnet het volgende:
Waar komen die studenten dan vandaan en wat moet je met ze doen? Met handen en voeten signalen geven kom je vast ook een heel eind.
Uit een aantal verschillende landen, Colombia, Maleisie, Israel, Italie, nog een paar die ik vergeten ben. Ik heb net het eerste werkcollege gegeven.
  maandag 5 september 2005 @ 17:29:07 #259
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_30293009
quote:
Op maandag 5 september 2005 15:59 schreef Ringo het volgende:
en als ze vragen hoe het zit met je opleiding: pappen en nathouden.
Ik werkte er een jaar en toen was het: "Wij verwachten dat U binnen XXX maanden Uw diploma haalt". Zo niet, dan was het wegwezen.
.
pi_30294904
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 19:21 schreef Neuralnet het volgende:

Zolang het daar op die school leuk blijft, dan blijf ik. Voor de rest wens ik de overheid veel plezier met hun campagne om meer leraren te werven. Het zal een hele kluif worden aangezien de salarissen ook al bevroren gaan worden. Verder ben ik gewoon academisch opgeleid en kan ik gerust wel ergens anders terecht buiten het onderwijs.
Ik weet dat de opleiding hoofdzakelijk bestaat uit kommer en kwel, maar als je in eerste instantie echt gemotiveerd was het onderwijs in te gaan en het lesgeven bevalt, dan zou ik toch eens nadenken of het niet de moeite waard is door te bijten, vooral nu je al een eindje gevorderd bent. Heb je de bevoegdheid eenmaal op zak dan vergroot je je mogelijkheden en je waarde op de arbeidsmarkt, zeker als je eerstegrader bent in een bèta vak en met het vooruitzicht dat het lerarentekort alleen maar zal toe gaan nemen. Scholen zullen snakken naar mensen als jij, en de kans is dan ook reëel dat je snel zal kunnen doorgroeien. Ik reken er overigens op dat de overheid in tijd van nood wel iets zal moeten gaan doen aan die salarissen: vandaag stond in de krant dat D'66 in ieder geval voor verhoging is van de salarissen in het onderwijs.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30295347
quote:
Ik geef al drie en half jaar les zonder bevoegdheid. En het ziet er niet naar uit dat ik op korte termijn die bevoegdheid zal halen. Overigens geef ik alleen op het VMBO les en heb ik wel mijn master neerlandistiek.
Ik heb het idee dat ze op het VMBO iets meer accepteren dan in het eerstegraads gebied op het HAVO/VWO. Verder is er net een nieuwe wet aangenomen (wet bio) waarin docenten geacht worden hun vaardigheden, competenties, ontwikkelingen en diploma's op papier te zetten en moeten hebben. Alles moet aantoonbaar zijn in een dossier, dus wordt het steeds moeilijker totdat het op een bepaald moment niet meer kan.
quote:
Het enige dat ik je kan aanraden: maak je onmisbaar, werk hard, toon interesse, laat zien dat je leert en als ze vragen hoe het zit met je opleiding: pappen en nathouden.
Onmisbaar zal ik nooit zijn. Ik ben me er wel degelijk van bewust dat ik feitelijk niet ben opgeleid voor het leraarsschap. Hoewel ik ook van mening ben dat ik dat na nog een paar maanden "praten" en wat losse vakken ook niet ben. Het is voor mij pure interesse en met wat ervaring zal het best wel gaan.

Tegenwoordig is er veel te doen rond de opleiding. Mensen vragen je hoe het zit met de opleiding, maar er lopen ook mensen rond die docent zijn en tegelijk ook collegegeven bij een lerarenopleiding. Het wereldtje is klein.
quote:
Uit een aantal verschillende landen, Colombia, Maleisie, Israel, Italie, nog een paar die ik vergeten ben. Ik heb net het eerste werkcollege gegeven.
Je bent alweer terug, vertel eens hoe dat ging?
quote:
Ik weet dat de opleiding hoofdzakelijk bestaat uit kommer en kwel, maar als je in eerste instantie echt gemotiveerd was het onderwijs in te gaan en het lesgeven bevalt, dan zou ik toch eens nadenken of het niet de moeite waard is door te bijten, vooral nu je al een eindje gevorderd bent.
Ik ben geen luie student, maar ik weiger pertiment om anderhalf jaar aan studieonderdelen te volgen die niet in het officiële curriculum thuishoren EN bovendien niet bijdragen aan de ontwikkeling.
quote:
Scholen zullen snakken naar mensen als jij, en de kans is dan ook reëel dat je snel zal kunnen doorgroeien.
Welke waarde? LC blijft LC omdat LD vaak door scholen wordt weggesanneerd.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30295866
De kwestie van Neuralnet doet me er ook aan denken hoe scheef het soms zit wat betreft zij-instromers. Ik heb het idee dat daaraan minder eisen worden gesteld: ze moeten een assessment doen zodat hun kwaliteiten ingeschat kunnen worden en krijgen dan een programma dat daarop aangepast is. Als je echter na je doctoraal (ik weet niet hoe dat nu met BA/MA zit) meteen doorstroomt naar de lerarenopleiding, zijn er allerlei eisen waaraan je moet voldoen. Terwijl ik misschien door middel van een assessment ook wel zou kunnen laten zien dat ik over bepaalde vaardigheden al beschik .

Ik ben nu bijna klaar met studeren, alleen de scriptie moet nog. En ik ben nu heel erg hard aan het nadenken wat ik wil doen. Ik vind het enorm leuk om les te geven, maar ik zie me dit niet tot aan m'n pensioen doen. En als ik nog iets anders wil, zal het nu moeten; over 20 jaar uit het onderwijs stappen en op zoek gaan naar een andere baan zal moeilijk worden. Ik speel dus een beetje met het idee om eerst een tijd wat anders te gaan doen. Dan zou ik de lerarenopleiding ook pas laten gaan doen. Misschien word ik dan ook wel zij-instromer
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30297751
Kan ik me wat bij voorstellen imago, toen ik bijna klaar was met de leraarsopleiding (die ik eigenlijk alleen maar was gaan doen omdat ik nog een jaartje student wilde zijn ) stonden er artikelen in de vakbladen over scheve gezichten op scholen omdat zij-instromers die vanuit het bedrijfsleven kwamen en er niet zelden een potje van maakten voor de klas meer verdienden dan ervaren & bevoegde collega's. Dus ik dacht: als ik slim ben ga ik eerst een paar jaar iets anders doen dat beter verdient, en stap dan over. Maar toen werd ik de avond nadat ik mijn eindverslag had ingeleverd meteen gebeld door een school en dacht 'ach, ik kan het voorlopig wel even doen totdat ik wat anders heb' en inmiddels doe ik het alweer vijf jaar. Met veel plezier hoor, maar van die 'financieel gezien handigere route' is dus niets terechtgekomen

Nou is de markt voor classici inmiddels wel dusdanig dat je, als je graag het onderwijs in wilt, niet zo nodig meer via een bedrijfsleven-omweg hoeft te gaan om op termijn in LC te komen. Maar jouw overwegingen zijn niet van financiele aard zie ik. Niets let je om eerst een tijdje wat anders te gaan doen: over vijf jaar willen ze je in het onderwijs ook nog graag hebben en daarna waarschijnlijk alleen nog maar liever.

Puur uit nieuwsgierigheid: in welk hoofdvak ga je afstuderen en in wat voor sector zou je willen gaan werken?
pi_30298505
Mijn hoofdvak is Archeologie, of Materiële Cultuur, zoals ze dat bij ons tegenwoordig noemen. De scriptie wordt een combinatie van Archeologie en Grieks - 't gaat over Delphi.

Ik heb nog echt geen idee welke kant ik op zou willen hoor. Iets met schrijven, iets met toneel, een eigen winkeltje, misschien wel gewoon het bedrijfsleven in om daar eens van te proeven, ik weet het gewoon nog niet. Het is meer iets van "nu kan ik nog alle kanten op, later niet meer". Niet dat ik écht nog alle kanten op kan, maar wel wat bijscholing hier en een cursusje daar zou ik ook best iets buiten het vakgebied kunnen doen. Ben in ieder geval van plan om binnenkort zo'n beroepskeuzetest te doen (want dat is voor studenten nog lekker gratis), al is het alleen maar om daar misschien verrassende ideeën van te krijgen waar ik zelf nooit op gekomen was

Het is trouwens nog steeds best mogelijk dat ik er uiteindelijk toch gewoon voor kies om in het onderwijs te blijven. Maar dan wil ik binnen de school er wel iets bij doen. Dan word ik lekker rector ofzo
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30298973
Dat "nu kan het nog"-gevoel heb ik ook ja, kijk na vijf jaar in het onderwijs kan ik nog wel switchen, na twintig jaar niet zo gemakkelijk meer. Nou vind ik het een prima baan, en ik wil het van m'n 45e tot m'n 65e best doen, maar nu ben ik nog jong en kan nog alle kanten op dus waarom nu niet eventjes wat anders? Ga ik daarna gewoon weer terug. Ik overweeg het dus ook.
En ook het "het is wel leuk maar je moet er iets bij doen" herken ik, en velen met mij: ken veel mensen die parttime in het onderwijs werken en daarnaast een boek schrijven, een bedrijfje hebben, een studie doen, een kind grootbrengen.

Succes met je scriptie! En die rector-ambitie juich ik van harte toe
pi_30299588
quote:
De kwestie van Neuralnet doet me er ook aan denken hoe scheef het soms zit wat betreft zij-instromers. Ik heb het idee dat daaraan minder eisen worden gesteld: ze moeten een assessment doen zodat hun kwaliteiten ingeschat kunnen worden en krijgen dan een programma dat daarop aangepast is.
Precies. Zij-instromers worden beoordeeld op competenties van het leraarsschap terwijl doctoraal/masterstudenten een compleet pakket aan universitaire theoretische vakken krijgen voorgeschreven. Mijn conclusie: die vakken zijn overbodig als ze in het ene geval niet hoeven en in het andere geval wel. Verder wordt dat aangepaste programma mooi en netjes aangesloten bij de baan in het onderwijs terwijl de opleiding tegen doctoraal/masterstudenten zegt van: "Nou, je zorgt maar dat je op die en die dag de hele dag beschikbaar bent".

Waarom doe ik dan geen zij-instroom? Omdat je als student enkel stages hebt gelopen en dat telt dan weer niet als "werkervaring". Verder kost zo'n assesment een heleboel geld (voor de school) en bestaat het risico dat je na een paar maanden alsnog te horen krijgt dat je niet verder kan.
quote:
Nou is de markt voor classici inmiddels wel dusdanig dat je, als je graag het onderwijs in wilt, niet zo nodig meer via een bedrijfsleven-omweg hoeft te gaan om op termijn in LC te komen.
Dat hoeft op bepaalde scholen zeker niet. Ik start in LC.

Ik ben niet zo moeilijk. Ik heb een brede interesse en zit nu een tijdje in het onderwijs omdat ik dat leuk vind. Daarna zoek ik wel weer iets anders. Sterker nog: als ik nu niet bezig was met me te oriënteren op een promotieplaats op een universiteit, dan was ik gaan solliciteren naar een andere baan. Mijn betrekking (0,5 FTE) is te klein om fatsoenlijk van te kunnen leven.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30302996
Overigens geeft een collega van me al tien jaar onbevoegd les en wil nu toch zijn bevoegdheid halen, en dat gaat alleen via een driejarige avondopleiding. Zo makkelijk is het kennelijk dus ook weer niet.
pi_30304217
Je zal mij niet horen zeggen dat het makkelijk is. Overigens is die 3 jaar dan op deeltijd basis. Dat is nogal wat anders dan een Master of Science opzadelen met een onzinnige studielast van 3 jaar voltijd.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30313306
Misschien moet je officieel bezwaar aantekenen?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30315276
Dat kan volgens mij niet. Toelating gaat middels een intakegesprek waarbij ze zelf de eisen "mogen" vaststellen. Hoewel ze daarna wel een toelatingsverklaring uitschreven staat er in het dossier vermeld dat die vakken ook "moeten".
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  dinsdag 6 september 2005 @ 14:53:07 #271
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_30321041
quote:
Op maandag 5 september 2005 22:34 schreef thaleia het volgende:
Overigens geeft een collega van me al tien jaar onbevoegd les en wil nu toch zijn bevoegdheid halen, en dat gaat alleen via een driejarige avondopleiding. Zo makkelijk is het kennelijk dus ook weer niet.
Ik dacht altijd, maar dat is dan ook de crux van deze discussie, dat als iemand de nodige vakkennis in huis heeft (in de vorm van een universitaire master) het pedagogisch-didactische gedeelte hooguit een jaar zou duren.
Overigens is de hele rompslomp en het relatieve onnut van zo'n opleiding de reden dat ik er nooit aan begonnen ben. Da's geen positieve keuze, eerder eentje uit recalcitrante luiheid.
Daar komt nog bij dat ik van collega's louter negatieve verhalen heb gehoord over de lerarenopleiding, variërend van "een absolute blamage" (Hogeschool Rotterdam) tot "ik heb de werkelijke zin ervan nooit begrepen" (ICLON).

Uiteindelijk heb je als leraar pas echt kans van slagen, als je op de school waar je werkzaam bent goed wordt begeleid. Zo'n officieel papiertje is merendeels ambtelijke procedure.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_30323293
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 14:53 schreef Ringo het volgende:
Ik dacht altijd, maar dat is dan ook de crux van deze discussie, dat als iemand de nodige vakkennis in huis heeft (in de vorm van een universitaire master) het pedagogisch-didactische gedeelte hooguit een jaar zou duren.
Ah, ja, dat had ik er niet bij vermeld, maar hij heeft een bul in een andere richting. Pedagogisch-didactisch zit het bij hem (na meer dan tien jaar uitstekend lesgeven) allang goed. De opleiding die hij doet is er dan ook eentje voor docenten in andere vakken die zich willen laten omscholen tot docent klassieke talen.

(Hij is al tien jaar docent klassieke talen, ook in eindexamenklassen, heeft allang de benodigde vakkennis, maar niet ondersteund door een papiertje)
pi_30324380
Tja, dat negatieve gedoe over de opleiding is voor een heel groot deel waar, aan de andere kant is het ook zo (dat geldt voor bijna alles in 't leven) dat het aan jezelf ligt in hoeverre je er iets uithaalt. Er zijn studenten bij die vanaf de eerste maand de opleiding en de docenten met een groot wantrouwen en scepsis tegemoet treden. Op die manier wordt het ook nooit wat.

Wat vakdidactiek betreft heb ik er zeker veel van geleerd, en dan niet alleen tijdens de colleges, maar eigenlijk vooral door de contacten die je opdoet en de gesprekken met elkaar en met de vakdidactici, + de literatuur die je leest. Nu is vakdidactiek voor geschiedenis ook wel in ontwikkeling en erg gevarieerd, veelzijdig etc. Daarnaast heb ik via de opleiding een tripje gemaakt naar Bonn en daar heb les ik gekregen in museumdidactiek in combinatie met geschiedenisdidactiek. Dat zijn de krenten in de pap.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30327254
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 16:34 schreef RaisinGirl het volgende:
Wat vakdidactiek betreft heb ik er zeker veel van geleerd, en dan niet alleen tijdens de colleges, maar eigenlijk vooral door de contacten die je opdoet en de gesprekken met elkaar en met de vakdidactici, + de literatuur die je leest.
Klopt. Daarnaast hadden wij een uitstekende docent drama die geweldige colleges gaf over groepsdynamiek, stemgebruik, lichaamstaal. Voor mij gold dat ik mezelf al gauw de strategie heb aangemeten om veel aandacht te besteden aan die onderdelen van de opleiding waar ik echt wat aan meende te zullen hebben, en zo min mogelijk tijd & energie aan die onderdelen die ik als tijdverspilling beschouwde.

In al mijn onbevangenheid heb ik een keer gevraagd of ze de opleiding expres zo hadden ingericht, met nuttige en minder nuttige, efficiente en minder efficiente onderdelen, omdat je daar in je werk ook mee te maken krijgt en zelf moet leren inschatten waar je wel en niet veel tijd aan besteedt.
Dat bleek niet het geval
pi_30327374
.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30330899
quote:
Ik dacht altijd, maar dat is dan ook de crux van deze discussie, dat als iemand de nodige vakkennis in huis heeft (in de vorm van een universitaire master) het pedagogisch-didactische gedeelte hooguit een jaar zou duren.
Klopt, dan is het meestal postdoctoraal/postmaster. Je moet dan wel een master in het betreffende schoolvak hebben. Met een aanverwante of zelfs niet-verwante master heb je een probleem. Leuk detail is dan dat je een vakinhoudelijk programma moet volgen bestaande uit bachelor vakken om een zogenaamd gebrek aan masterkennis op peil te brengen?! Kennelijk is het vakinhoudelijke masterniveau ook niet nodig.

Heb je die kennis nodig om les te geven? Het betreft stof die ze op de universiteit geven en niet op school. Nee dus. "Ja maar, je moet toch weten wat ze op de universiteit geven?" Dan wijs ik op de posthbo opleidingen waar studenten nog nooit een universiteit van binnen hebben gezien maar die wel opleiden tot de eerstegraadsbevoegdheid en op het feit dat die zogenaamde 1 jarige postdoctorale opleiding geen eens een universitaire mastertitel mag voeren.
quote:
Overigens is de hele rompslomp en het relatieve onnut van zo'n opleiding de reden dat ik er nooit aan begonnen ben.
Op zich kan ik daar wel mee leven. Zij vinden het belangrijk en dat jaartje zit ik dan wel uit. Ik ben echter fel tegenstander van het opleggen van extra programma's die niks bijdragen en waarbij de argumentatie ronduit zwak te noemen is.
quote:
Tja, dat negatieve gedoe over de opleiding is voor een heel groot deel waar, aan de andere kant is het ook zo (dat geldt voor bijna alles in 't leven) dat het aan jezelf ligt in hoeverre je er iets uithaalt.
Er moet natuurlijk wel iets zijn om uit te halen. Het is voornamelijk praten en de rest is gebaseerd op goed geluk: krijg je een goede vakdidacticus of niet. Zo niet, dan word je opgescheept met allerlei opdrachten die in de praktijk bijna niet uit te voeren zijn. Verder ligt het ook een groot deel aan je vooropleiding. Iemand met veel vooropleiding weet en kan het grootste gedeelte al. Natuurlijk zijn vrijstellingen niet mogelijk, want de arrogantie van die lui stelt dat zij een unieke opleiding hebben met unieke onderdelen. Naar aanleiding wat ik gezien heb concludeer ik dat het een veredelde HBO opleiding betreft qua niveau.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 7 september 2005 @ 16:53:02 #277
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_30357877
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 16:34 schreef RaisinGirl het volgende:
Tja, dat negatieve gedoe over de opleiding is voor een heel groot deel waar, aan de andere kant is het ook zo (dat geldt voor bijna alles in 't leven) dat het aan jezelf ligt in hoeverre je er iets uithaalt. Er zijn studenten bij die vanaf de eerste maand de opleiding en de docenten met een groot wantrouwen en scepsis tegemoet treden. Op die manier wordt het ook nooit wat.
Nah ja goed, da's waar. Ik weet alleen van mezelf dat ik zo'n wantrouwende en sceptische student kan zijn, en dus heb ik bij voorbaat besloten die opleiding niet te volgen. Kwestie van kont tegen de kribbe.
Die intensieve zomercursus (Trinity Cert. TESOL) die ik vorig jaar (in Praag) gevolgd heb, heeft me overigens wel heel veel geleerd: didactische werkvormen, leerproblemen bij tweede-taalsprekers, klassenmanagement, lesplanning en -voorbereiding, lessen observeren en geobserveerd worden, en de reflectie daarop. Keihard werken maar een prachtige ervaring (en alles in het Engels). Het jammere is alleen dat de herwaardering naar een Nederlandse bevoegdheid een beetje moeizaam gaat. Maar goed, het was eigenlijk ook niet de bedoeling dat ik die U-bocht zou maken. In feite hoorde ik al lang op een dorpsschooltje in Binnen-Mongolië te werken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_30395823
Ben dinsdag begonnen in Zwolle met m`n lerarenopleiding biologie.
Tot nu toe bevalt het goed
pi_30486062
Vorig jaar hield ik tijdens mij derdejaarsstage een blog bij. Dat doe ik dit jaar tijdens mijn LiO-stage ook weer, in ieder geval tot de kerstvakantie. Het blog bestaat uit beknopte lesvoorbereidingen, de verwachtingen van de les en een korte evaluatie. Link staat in mijn sig, voor de geïnteresseerden. Ik geef les aan twee klassen. Eén brugklas vmbo kader/basis en één derde klas vmbo gemengd theoretisch.
pi_30486305
quote:
Op zondag 11 september 2005 15:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Vorig jaar hield ik tijdens mij derdejaarsstage een blog bij. Dat doe ik dit jaar tijdens mijn LiO-stage ook weer, in ieder geval tot de kerstvakantie. Het blog bestaat uit beknopte lesvoorbereidingen, de verwachtingen van de les en een korte evaluatie. Link staat in mijn sig, voor de geïnteresseerden. Ik geef les aan twee klassen. Eén brugklas vmbo kader/basis en één derde klas vmbo gemengd theoretisch.
Leuk idee om leerlingen een tien te geven aan het begin van het jaar en daar een punt af te halen in bepaalde gevallen.
pi_30487518
Wij mogen op mijn school helaas alleen punten geven voor het overhoren van leerwerk en gemaakte opdrachten enzo. Geen cijfers voor netheid van schriften, geen cijfers voor goed gedrag. We willen namelijk resultaten beoordelen, niet inzet en gedrag ofzo. Zomaar een tien geven omdat iemand het hele jaar netjes is geweest zou ik dus niet mogen.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30487776
Ik vind het juist wel een goede zaak om ook gedrag te verwerken in het eindcijfer. De school waar ik werk, laat veel ruimte voor individuele invulling.
pi_30489307
Als ik geen cijfer mag geven voor gedrag, dan geef ik gewoon een proefwerk waarin mensen hun gedrag mogen omschrijven met het oordeel wat ze ervoor zouden geven en dan beoordeel ik het resultaat van de leugen of de waarheid...
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30489407
quote:
Op zondag 11 september 2005 17:35 schreef Neuralnet het volgende:
Als ik geen cijfer mag geven voor gedrag, dan geef ik gewoon een proefwerk waarin mensen hun gedrag mogen omschrijven met het oordeel wat ze ervoor zouden geven en dan beoordeel ik het resultaat van de leugen of de waarheid...
Wat geef jij voor vak?
pi_30489616
Wiskunde. Ik houd overigens ook niet van het geven van cijfers voor gedrag, maar als ik het zou willen dan vind ik daar gerust iets op.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 11 september 2005 @ 18:16:13 #286
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30490445
quote:
Op zondag 11 september 2005 15:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Vorig jaar hield ik tijdens mij derdejaarsstage een blog bij. Dat doe ik dit jaar tijdens mijn LiO-stage ook weer, in ieder geval tot de kerstvakantie. Het blog bestaat uit beknopte lesvoorbereidingen, de verwachtingen van de les en een korte evaluatie. Link staat in mijn sig, voor de geïnteresseerden. Ik geef les aan twee klassen. Eén brugklas vmbo kader/basis en één derde klas vmbo gemengd theoretisch.
. Leuk! Ik lees nu al weer enthousiast mee .
pi_30490488
Altijd leuk om te horen dat mensen het ook echt lezen. Ik schrijf het vnl. voor mezelf, maar het is leuk als je feedback krijgt.
  zondag 11 september 2005 @ 18:20:37 #288
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_30490568
quote:
Op zondag 11 september 2005 15:58 schreef UncleFunk het volgende:
Leuk idee om leerlingen een tien te geven aan het begin van het jaar en daar een punt af te halen in bepaalde gevallen.
Dat doe ik ook. Wanneer ze hun huiswerk vergeten of het boek niet bij zich hebben gaat er een half punt van af.
.
  zondag 11 september 2005 @ 18:20:53 #289
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30490573
Overigens ben ik tegen het geven van cijfers voor gedrag. Storend gedrag moet, zoals altijd, gewoon bestraft worden, maar het moet niet verder gaan dan dat. Leerlingen hebben, vind ik, zelf het recht om te 'beslissen' hoeveel aandacht ze besteden aan bijvoorbeeld hun schrift of handschrift. Bij mij in de klas zitten ook enkele leerlingen die dermate goed zijn in bepaalde vakken dat ze bijna nooit hun huiswerk hoeven maken en hun antwoorden vaak afraffelen. Vooral in de bovenbouw is dat echt je eigen verantwoordelijkheid. Later in je beroepsleven zul je ook beoordeeld worden om het eindresultaat en niet om bijvoorbeeld je planning (als het maar op tijd af is). Pas als gedrag dermate afwijkend is dat het storend wordt voor de (andere) leerling(en) of voor jou, moet er ingegrepen worden.
pi_30490672
In een eerste klas vind ik het wel kunnen. Er wordt alleen afgetrokken bij te laat komen, spullen vergeten of huiswerk niet maken. Ik vind het wel een goeie 'management-tool'.
  zondag 11 september 2005 @ 18:26:07 #291
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30490732
Ik besefte me net ook dat ik het wel heel erg betrek op de bovenbouw. In de onderbouw kan het waarschijnlijk wel handig zijn. Min of meer 'voor hun eigen bestwil'.
pi_30491066
In de bovenbouw zou ik het idd niet doen. Ik heb ook een derde klas, daarvoor vind ik het te kinderachtig.
pi_30491098
quote:
Op zondag 11 september 2005 18:20 schreef BlaatschaaP het volgende:
Bij mij in de klas zitten ook enkele leerlingen die dermate goed zijn in bepaalde vakken dat ze bijna nooit hun huiswerk hoeven maken en hun antwoorden vaak afraffelen. Vooral in de bovenbouw is dat echt je eigen verantwoordelijkheid.
Ik vind dat heel erg dubbel. Ik maakte vroeger voor bepaalde vakken (Grieks & Latijn ) ook nooit m'n huiswerk en leerde nooit vooruit, maar toch haalde ik goede cijfers.

Maar voor een docent kan het wel erg vervelend zijn. Wanneer je met nakijkstencils en dat soort dingen werkt, merk je er niet zoveel van natuurlijk. Maar wanneer iets gewoon even klassikaal besproken moet worden is het hartstikke irritant wanneer de eerste 7 mensen die je een beurt geeft, geen antwoord klaar hebben. Vooral als ze zelf vooraf dachten "ach dat weet ik wel", en dan met hun mond vol tanden staan als ze écht een beurt krijgen Kost gewoon tijd en is irritant. Neem dan op z'n minst de moeite om het even in de pauze van een klasgenoot over te schrijven

Maargoed, ik heb zelf dus ook docenten tot waanzin gedreven door nooit huiswerk te maken. En wat konden ze zich dan ook laten kennen zeg Voor Duits werd bijvoorbeeld altijd een prijsje uitgereikt aan degene met het hoogste eindexamencijfer. Dat was ik Maar mijn docente was zo pissig dat ik zo'n goed cijfer kon halen terwijl ik nooit aanwezig was en nooit huiswerk maakte, dat een ander die prijs gekregen heeft En daar zit ik nu nog steeds mee
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zondag 11 september 2005 @ 19:20:48 #294
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30492293
. Dat komt me bekend voor. Mijn Aardrijkskunde docente kan er ook totaal niet tegen dat er enkele leerlingen zijn die nooit hun huiswerk maken en een vreselijk lakse houding hebben, maar toch geweldig hoge cijfers halen. Zij is ook al een paar keer erg woest geworden, omdat ze weet dat ze er niets aan kan doen, maar dat het toch vreselijk vervelend is.

Geweldig eigenlijk, stiekem .
  zondag 11 september 2005 @ 19:22:37 #295
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30492355
Zo heb ik mijn Engels lerares vorig jaar trouwens ook enkele malen tot wanhoop gedreven . Ik maakte echt letterlijk nooit mijn huiswerk, behalve als het over literatuur(geschiedenis) ging. Als ze dat doorhad, ging ze me expres moeilijke vragen stellen over de grammatica e.d. Wanneer ik dan ook nog de goede antwoorden kon geven, zag je gewoon hoe vreselijk ze dat eigenlijk vond.
pi_30492455
Voor zulke leerlingen zouden eigenlijk andere mogelijkheden moeten bestaan. Ik hoefde vroeger ook niks te doen, maar ik deed het wel omdat ik school gewoon leuk vond... Maar die leerlingen vervelen zich eik gewoon...
  zondag 11 september 2005 @ 19:26:56 #297
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_30492507
Tijd voor meer VWO+
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  zondag 11 september 2005 @ 19:30:43 #298
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30492621
quote:
Op zondag 11 september 2005 19:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Voor zulke leerlingen zouden eigenlijk andere mogelijkheden moeten bestaan. Ik hoefde vroeger ook niks te doen, maar ik deed het wel omdat ik school gewoon leuk vond... Maar die leerlingen vervelen zich eik gewoon...
Inderdaad.

Op mijn oude school hadden ze voor Engels ook een Natives-"klasje", waar je in geplaatst werd als de normale stof te veel onder je niveau lag. Daar ben ik toen ook naar overgeplaatst. In plaats van opdrachten maken uit het boek, mochten we nu literatuur lezen en daar (pittigere) boekverslagen over maken. Ook hadden we elke week een uurtje dat we in het Engels met elkaar moesten converseren. Erg leuk concept, alleen erg slechte uitvoering. Een heel jaar lang enkel boeken lezen en boekverslagen maken (die niet werden nagekeken ivm tijdgebrek van de leraar), werkt niet motiverend.

Op mijn huidige school hebben ze een VWO+ programma, dat extra cursussen en vakken aanbiedt. Ook een geweldig leuk idee, het probleem is echter dat het alleen beschikbaar is voor de eerste klassen. Als ze dit nou op grotere schaal en vooral op professionelere manier aanbieden op meer scholen, zou ik daar érg blij van worden.
pi_30492843
Idd, je kunt zoveel leuke dingen doen voor en met zulke leerlingen. Die kids moet je koesteren en uitdagen!
pi_30495634
quote:
Op zondag 11 september 2005 19:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Idd, je kunt zoveel leuke dingen doen voor en met zulke leerlingen. Die kids moet je koesteren en uitdagen!
Leuk dat je weer een weblog hebt. Ik ga zeker lezen, ik vond het vorig jaar ook erg leuk!

Op mijn school is nu een project gestart voor gymnasiumleerlingen, waarbij de aandacht uit gaat naar de individuele leerling. Als leerlingen goed zijn in bepaalde vakken, kunnen ze in die tijd werken aan andere vakken. Ook als leerlingen interesse hebben in bepaalde onderwerpen, is daar ruimte voor. Het is dus de bedoeling dat de leerlingen telkens uitgedaagd worden en dat ze niet worden 'lastiggevallen' met dingen die ze al weten!
Ik vind het jammer dat ik geen les geef aan die klas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')