Hoewel het heel erg is wat er allemaal gebeurd is, zou iemand die klassieke talen onderwijst toch moeten weten dat mentrix niet de vrouwelijke vorm van mentor is.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 18:38 schreef LuQas het volgende:
mentrix
Voor zover ik weet is mentrix - idd quasi-Latijn - een woord dat in het Nederlands volstrekt correct is. Zo niet, dan mijn oprechte excuses.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 19:44 schreef thabit het volgende:
[..]
Hoewel het heel erg is wat er allemaal gebeurd is, zou iemand die klassieke talen onderwijst toch moeten weten dat mentrix niet de vrouwelijke vorm van mentor is.
niet? Ow, wat moet het dan zijn?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 19:44 schreef thabit het volgende:
[..]
Hoewel het heel erg is wat er allemaal gebeurd is, zou iemand die klassieke talen onderwijst toch moeten weten dat mentrix niet de vrouwelijke vorm van mentor is.
Ik zeg ook altijd mentrixquote:Op woensdag 24 augustus 2005 20:46 schreef thabit het volgende:
Gewoon mentor. Het woord mentor is namelijk niet van een werkwoord afkomstig maar van een mythologische figuur.
ik denk dat ze dat nergens wetenquote:Op woensdag 24 augustus 2005 20:48 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik zeg ook altijd mentrix
Dat wist ik helemaal niet, weer wat geleerd
Mentrix is ook gewoon correct Nederlands. Mentor was een goede vriend van Odysseus. In zijn hoedanigheid bezocht Athene Telemachos om hem aan te sporen zijn vader te gaan zoeken. Mentor is - hoewel de uitgang '-tor' anders doet vermoeden - dus geen woord dat uit het Latijn stamt en in die zin is mentrix (met het vrouwelijke suffix -trix) dus ongrammaticaal.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 20:48 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik zeg ook altijd mentrix
Dat wist ik helemaal niet, weer wat geleerd
Redde Rationem, wowquote:Op woensdag 24 augustus 2005 21:09 schreef imago het volgende:
Wij gebruiken nog steedsRedde Rationem
. Wordt allang niet meer gedrukt, er zijn nog maar 3 scholen die het gebruiken ofzo, maar we weigeren het op te geven
quote:Op woensdag 24 augustus 2005 21:12 schreef LuQas het volgende:
Redde Rationem, wow
Dan werk je vast op een categoraal gymnasium?
Sowieso lopen wij nogal eens op Nederlands vooruit is ook mijn ervaring. Ik sta meer dan eens dingen uit te leggen die eigenlijk gewoon tot het vak Nederlands behoren. Op mijn vorige school precies hetzelfde verhaal. En telkens zijn er wel geluiden dat we echt eens met alle talen om de tafel moeten gaan zitten om eea meer op elkaar af te stemmen, maar vooralsnog is het nog niet van de grond gekomen.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 21:18 schreef imago het volgende:
In les 1 komen er meteen bijzinnen aan bod, die ze bij Nederlands zelfs pas in de tweede behandelen!
Theleia?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 18:02 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Als je nog steeds in dezelfde plaats werkt als de laatste keer dat ik je gesproken heb, zou dat best wel eens op mijn school kunnen zijn. Wij zoeken (volgens mij) namelijk ook nog een leraar in dat vakgebied. Klopt dat?
.
Ik zit idd op 't D.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:04 schreef thaleia het volgende:Hier ben ik al!
Nee, jij zat toch op het D.? Daar zochten ze idd ook iemand, geen idee of die vacature al vervuld is.
Maar daar boden ze geen hogere schaal en als een school niet duidelijk meer biedt ga ik niet weg van waar ik nu zit, hier bevalt het me nl uitstekend en op een nieuwe school moet je dat altijd maar weer afwachten
Hoe bedoel je anders dan thuis? Wel netjes? heb je een appartement van de organisatie gekregen? Moet je die delen?quote:Op zondag 28 augustus 2005 07:32 schreef Evil_Jur het volgende:
Zo, even een update vanuit Qingdao. Alles gaat prima en we zijn geweldig ontvangen. Buitenlandse docenten zijn zo bijzonder hier dat wij op straat worden gevraagd voor foto's. De voorzieningen zijn over het algemeen goed, maar anders dan thuis.
Ik kan me voorstellen dat je inderdaad moet wennen aan de omgeving. Waar zit Qingdao in China. Zit het in een wat meer gemoderniseerd deel of is het in een boerenomgeving?quote:De leerlingen zijn enthousiast, nieuwsgierig en behulpzaam. Ik hoef voorlopig alleen maar een stuk of 8 uur in de week luisterlessen te geven met schoolspul, dus dat is nog niet echt een uitdaging, maar een beetje rustig beginnen in zo'n totaal andere omgeving is niet verkeerd.
Groetjes terug uit Amsterdam!quote:Groetjes uit het verre, verre oosten!
Nee die heb ik al eerder gelezen, van Gardner heet ze geloof ik. Mooi boek.quote:Op donderdag 1 september 2005 09:26 schreef Troel het volgende:
Sil, welk boek heb je? De wereld van Sofie?
Ik krijg dit jaar ook Filosofie en wij moeten dat boek lezen. Ik zal er maar alvast in beginnen, 't is best een dik boek
Geweldig! Zit er ook nog een of andere geldprijs aan vast?quote:Op donderdag 1 september 2005 18:53 schreef RaisinGirl het volgende:
Haha. Mijn begeleidster heeft mijn wetenschappelijke artikel dat ik als 'specialisatie' opdracht moest schrijven, voorgedragen voor één of andere prijs.. En ik mag het publiceren. Nouja, dan was de stress in ieder geval niet voor niets, zullen we maar zeggen.
Weet die school daar wel vanquote:Op vrijdag 2 september 2005 00:01 schreef Neuralnet het volgende:
Ik zit met een vreemde situatie. Vorig jaar heb ik deels een eerste graads lerarenopleiding gevolgd, maar de opleiding beviel me niet en ik moest bovendien anderhalf jaar aan vakken volgen die naar mijn idee niks te maken hadden met wat leerlingen op het voortgezet onderwijs krijgen. Dus ben ik maar gestopt. Ik solliciteerde echter wel bij een school en ben daar ook aangenomen. Daar ga ik volgende week beginnen. Onbevoegd dus. Iemand daar ervaring mee?
Dat ik niet meer door ga met de opleiding weten ze nog niet. Dat was een last-minute beslissing. Die opleiding zou overigens nog een half jaar doorgaan met het uitvoeren van een onderzoek en wat losse vakken. Veel mis ik daar niet aan. Stages heb ik natuurlijk wel allemaal gedaan. Ik ga daar lesgeven aan vier klassen.quote:Weet die school daar wel van . En wat ga je daar doen?
Dat maakt toch niet uit? Of je nou over 5 maanden begint of nu, de school moet het zsm weten. Ik denk niet dat wij hier verder bij kunnen helpen. De school moet beslissen wat er gaat gebeuren. Of wilde je het gaan verzwijgen?quote:Op vrijdag 2 september 2005 18:32 schreef Neuralnet het volgende:
Ik ben al aangenomen voor een jaar. Sterker nog, mijn benoemingsbrief geeft 1 augustus 2005 aan, dus een "welkomsgeschenk" is ook al binnen.
Het is echt je eigen keuze, maar ik vind het persoonlijk erg dom als je het niet zsm meldt. Hoe denk je dat de school reageert als ze er achter komen dat je, uit eigenbelang, het niet meteen gemeld hebt? Het is idd momenteel niet bevorderend voor je om het te melden, maar het zal wel zeker tegen je gaan werken als je het "geheim houdt".quote:Op vrijdag 2 september 2005 22:11 schreef Neuralnet het volgende:
Bij nader inzien laat ik het maar zo. Het komt wel bij het eerste functioneringsgesprek, want ik heb er geen voordelen aan om het nu ter sprake te brengen.
Ik veroordeel je niet hequote:Op zaterdag 3 september 2005 18:51 schreef Neuralnet het volgende:
Ja, je hebt gelijk. Een slechte zaak. Ik zal het naar voren moeten brengen.
Maar ze dachten wel dat je die bevoegdheid over een half jaar wel zou hebben...quote:Op zaterdag 3 september 2005 18:51 schreef Neuralnet het volgende:
Overigens weet iedereen dat ik in elk geval tijdens het contract dat ik heb in elk geval niet in het bezit van een bevoegdheid zou zijn.
Wat doen ze dan voor de leerlingen bij ontslag? Blijven die dan zonder leraar?quote:Ik veroordeel je niet he Het is echt het verstandigst om dit te vertellen, want als ze erachter komen, vrees ik dat ze je op staande voet ontslaan.
Ik vind het nogal bizar. Je meldt je aan als Master of Science bij een lerarenopleiding omdat je leraar wilt worden en zij zeggen: "Niet aanverwant, ga maar 1,5 jaar aan extra vakken volgen". Dan ga je dat doen omdat je verwacht dat zij wel weten waar ze over praten en dan merk je dat het totaal iets anders is dan wat je moet gaan doen in de klas. Vervolgens blijkt die opleiding ook nog eens de vaardigheden voor het leraarsschap niet aan te leren, maar zich te richten op "academische vaardigheden" die iedereen al heeft omdat het een toegangseis is voor de opleiding.quote:Maar in eerste instantie ben je wel akkoord gegaan met die verlenging en nu vind je deze blijkbaar teveel. Was daar niet over te praten, kon je niet aan je opleiders beargumenteren waarom je het te lang vond?
Zolang het daar op die school leuk blijft, dan blijf ik. Voor de rest wens ik de overheid veel plezier met hun campagne om meer leraren te werven. Het zal een hele kluif worden aangezien de salarissen ook al bevroren gaan worden. Verder ben ik gewoon academisch opgeleid en kan ik gerust wel ergens anders terecht buiten het onderwijs.quote:Hoe wil je over een jaar (na deze baan) nu verder gaan? Dan heb je nog steeds geen bevoegdheid. Ben je op zoek naar een andere opleiding?
Ze hebben dan verschillende mogelijkheden: ze schuiven met uren zodat de examenklassen van lessen zijn verzekerd of ze trekken met spoed iemand (binnen de organisatie) aan die de lessen kan overnemen.quote:Op zaterdag 3 september 2005 19:21 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Wat doen ze dan voor de leerlingen bij ontslag? Blijven die dan zonder leraar?
Ik geef al drie en half jaar les zonder bevoegdheid. En het ziet er niet naar uit dat ik op korte termijn die bevoegdheid zal halen. Overigens geef ik alleen op het VMBO les en heb ik wel mijn master neerlandistiek. En vorig jaar heb ik een buitenlandse lesbevoegdheid gehaald (Engels aan anderstaligen), handig voor Chinagangers maar ik ben nog steeds bezig om dat papiertje om te zetten naar een Nederlands equivalent. Of dat lukt weet ik niet.quote:Op vrijdag 2 september 2005 00:01 schreef Neuralnet het volgende:
Ik zit met een vreemde situatie. Vorig jaar heb ik deels een eerste graads lerarenopleiding gevolgd, maar de opleiding beviel me niet en ik moest bovendien anderhalf jaar aan vakken volgen die naar mijn idee niks te maken hadden met wat leerlingen op het voortgezet onderwijs krijgen. Dus ben ik maar gestopt. Ik solliciteerde echter wel bij een school en ben daar ook aangenomen. Daar ga ik volgende week beginnen. Onbevoegd dus. Iemand daar ervaring mee?
Uit een aantal verschillende landen, Colombia, Maleisie, Israel, Italie, nog een paar die ik vergeten ben. Ik heb net het eerste werkcollege gegeven.quote:Op maandag 5 september 2005 14:49 schreef Neuralnet het volgende:
Waar komen die studenten dan vandaan en wat moet je met ze doen? Met handen en voeten signalen geven kom je vast ook een heel eind.
Ik werkte er een jaar en toen was het: "Wij verwachten dat U binnen XXX maanden Uw diploma haalt". Zo niet, dan was het wegwezen.quote:Op maandag 5 september 2005 15:59 schreef Ringo het volgende:
en als ze vragen hoe het zit met je opleiding: pappen en nathouden.
Ik weet dat de opleiding hoofdzakelijk bestaat uit kommer en kwel, maar als je in eerste instantie echt gemotiveerd was het onderwijs in te gaan en het lesgeven bevalt, dan zou ik toch eens nadenken of het niet de moeite waard is door te bijten, vooral nu je al een eindje gevorderd bent. Heb je de bevoegdheid eenmaal op zak dan vergroot je je mogelijkheden en je waarde op de arbeidsmarkt, zeker als je eerstegrader bent in een bèta vak en met het vooruitzicht dat het lerarentekort alleen maar zal toe gaan nemen. Scholen zullen snakken naar mensen als jij, en de kans is dan ook reëel dat je snel zal kunnen doorgroeien. Ik reken er overigens op dat de overheid in tijd van nood wel iets zal moeten gaan doen aan die salarissen: vandaag stond in de krant dat D'66 in ieder geval voor verhoging is van de salarissen in het onderwijs.quote:Op zaterdag 3 september 2005 19:21 schreef Neuralnet het volgende:
Zolang het daar op die school leuk blijft, dan blijf ik. Voor de rest wens ik de overheid veel plezier met hun campagne om meer leraren te werven. Het zal een hele kluif worden aangezien de salarissen ook al bevroren gaan worden. Verder ben ik gewoon academisch opgeleid en kan ik gerust wel ergens anders terecht buiten het onderwijs.
Ik heb het idee dat ze op het VMBO iets meer accepteren dan in het eerstegraads gebied op het HAVO/VWO. Verder is er net een nieuwe wet aangenomen (wet bio) waarin docenten geacht worden hun vaardigheden, competenties, ontwikkelingen en diploma's op papier te zetten en moeten hebben. Alles moet aantoonbaar zijn in een dossier, dus wordt het steeds moeilijker totdat het op een bepaald moment niet meer kan.quote:Ik geef al drie en half jaar les zonder bevoegdheid. En het ziet er niet naar uit dat ik op korte termijn die bevoegdheid zal halen. Overigens geef ik alleen op het VMBO les en heb ik wel mijn master neerlandistiek.
Onmisbaar zal ik nooit zijn. Ik ben me er wel degelijk van bewust dat ik feitelijk niet ben opgeleid voor het leraarsschap. Hoewel ik ook van mening ben dat ik dat na nog een paar maanden "praten" en wat losse vakken ook niet ben. Het is voor mij pure interesse en met wat ervaring zal het best wel gaan.quote:Het enige dat ik je kan aanraden: maak je onmisbaar, werk hard, toon interesse, laat zien dat je leert en als ze vragen hoe het zit met je opleiding: pappen en nathouden.
Je bent alweer terug, vertel eens hoe dat ging?quote:Uit een aantal verschillende landen, Colombia, Maleisie, Israel, Italie, nog een paar die ik vergeten ben. Ik heb net het eerste werkcollege gegeven.
Ik ben geen luie student, maar ik weiger pertiment om anderhalf jaar aan studieonderdelen te volgen die niet in het officiële curriculum thuishoren EN bovendien niet bijdragen aan de ontwikkeling.quote:Ik weet dat de opleiding hoofdzakelijk bestaat uit kommer en kwel, maar als je in eerste instantie echt gemotiveerd was het onderwijs in te gaan en het lesgeven bevalt, dan zou ik toch eens nadenken of het niet de moeite waard is door te bijten, vooral nu je al een eindje gevorderd bent.
Welke waarde? LC blijft LC omdat LD vaak door scholen wordt weggesanneerd.quote:Scholen zullen snakken naar mensen als jij, en de kans is dan ook reëel dat je snel zal kunnen doorgroeien.
Precies. Zij-instromers worden beoordeeld op competenties van het leraarsschap terwijl doctoraal/masterstudenten een compleet pakket aan universitaire theoretische vakken krijgen voorgeschreven. Mijn conclusie: die vakken zijn overbodig als ze in het ene geval niet hoeven en in het andere geval wel. Verder wordt dat aangepaste programma mooi en netjes aangesloten bij de baan in het onderwijs terwijl de opleiding tegen doctoraal/masterstudenten zegt van: "Nou, je zorgt maar dat je op die en die dag de hele dag beschikbaar bent".quote:De kwestie van Neuralnet doet me er ook aan denken hoe scheef het soms zit wat betreft zij-instromers. Ik heb het idee dat daaraan minder eisen worden gesteld: ze moeten een assessment doen zodat hun kwaliteiten ingeschat kunnen worden en krijgen dan een programma dat daarop aangepast is.
Dat hoeft op bepaalde scholen zeker niet. Ik start in LC.quote:Nou is de markt voor classici inmiddels wel dusdanig dat je, als je graag het onderwijs in wilt, niet zo nodig meer via een bedrijfsleven-omweg hoeft te gaan om op termijn in LC te komen.
Ik dacht altijd, maar dat is dan ook de crux van deze discussie, dat als iemand de nodige vakkennis in huis heeft (in de vorm van een universitaire master) het pedagogisch-didactische gedeelte hooguit een jaar zou duren.quote:Op maandag 5 september 2005 22:34 schreef thaleia het volgende:
Overigens geeft een collega van me al tien jaar onbevoegd les en wil nu toch zijn bevoegdheid halen, en dat gaat alleen via een driejarige avondopleiding. Zo makkelijk is het kennelijk dus ook weer niet.
Ah, ja, dat had ik er niet bij vermeld, maar hij heeft een bul in een andere richting. Pedagogisch-didactisch zit het bij hem (na meer dan tien jaar uitstekend lesgeven) allang goed. De opleiding die hij doet is er dan ook eentje voor docenten in andere vakken die zich willen laten omscholen tot docent klassieke talen.quote:Op dinsdag 6 september 2005 14:53 schreef Ringo het volgende:
Ik dacht altijd, maar dat is dan ook de crux van deze discussie, dat als iemand de nodige vakkennis in huis heeft (in de vorm van een universitaire master) het pedagogisch-didactische gedeelte hooguit een jaar zou duren.
Klopt. Daarnaast hadden wij een uitstekende docent drama die geweldige colleges gaf over groepsdynamiek, stemgebruik, lichaamstaal. Voor mij gold dat ik mezelf al gauw de strategie heb aangemeten om veel aandacht te besteden aan die onderdelen van de opleiding waar ik echt wat aan meende te zullen hebben, en zo min mogelijk tijd & energie aan die onderdelen die ik als tijdverspilling beschouwde.quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:34 schreef RaisinGirl het volgende:
Wat vakdidactiek betreft heb ik er zeker veel van geleerd, en dan niet alleen tijdens de colleges, maar eigenlijk vooral door de contacten die je opdoet en de gesprekken met elkaar en met de vakdidactici, + de literatuur die je leest.
Klopt, dan is het meestal postdoctoraal/postmaster. Je moet dan wel een master in het betreffende schoolvak hebben. Met een aanverwante of zelfs niet-verwante master heb je een probleem. Leuk detail is dan dat je een vakinhoudelijk programma moet volgen bestaande uit bachelor vakken om een zogenaamd gebrek aan masterkennis op peil te brengen?!quote:Ik dacht altijd, maar dat is dan ook de crux van deze discussie, dat als iemand de nodige vakkennis in huis heeft (in de vorm van een universitaire master) het pedagogisch-didactische gedeelte hooguit een jaar zou duren.
Op zich kan ik daar wel mee leven. Zij vinden het belangrijk en dat jaartje zit ik dan wel uit. Ik ben echter fel tegenstander van het opleggen van extra programma's die niks bijdragen en waarbij de argumentatie ronduit zwak te noemen is.quote:Overigens is de hele rompslomp en het relatieve onnut van zo'n opleiding de reden dat ik er nooit aan begonnen ben.
Er moet natuurlijk wel iets zijn om uit te halen. Het is voornamelijk praten en de rest is gebaseerd op goed geluk: krijg je een goede vakdidacticus of niet. Zo niet, dan word je opgescheept met allerlei opdrachten die in de praktijk bijna niet uit te voeren zijn. Verder ligt het ook een groot deel aan je vooropleiding. Iemand met veel vooropleiding weet en kan het grootste gedeelte al. Natuurlijk zijn vrijstellingen niet mogelijk, want de arrogantie van die lui stelt dat zij een unieke opleiding hebben met unieke onderdelen. Naar aanleiding wat ik gezien heb concludeer ik dat het een veredelde HBO opleiding betreft qua niveau.quote:Tja, dat negatieve gedoe over de opleiding is voor een heel groot deel waar, aan de andere kant is het ook zo (dat geldt voor bijna alles in 't leven) dat het aan jezelf ligt in hoeverre je er iets uithaalt.
Nah ja goed, da's waar. Ik weet alleen van mezelf dat ik zo'n wantrouwende en sceptische student kan zijn, en dus heb ik bij voorbaat besloten die opleiding niet te volgen. Kwestie van kont tegen de kribbe.quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:34 schreef RaisinGirl het volgende:
Tja, dat negatieve gedoe over de opleiding is voor een heel groot deel waar, aan de andere kant is het ook zo (dat geldt voor bijna alles in 't leven) dat het aan jezelf ligt in hoeverre je er iets uithaalt. Er zijn studenten bij die vanaf de eerste maand de opleiding en de docenten met een groot wantrouwen en scepsis tegemoet treden. Op die manier wordt het ook nooit wat.
Leuk idee om leerlingen een tien te geven aan het begin van het jaar en daar een punt af te halen in bepaalde gevallen.quote:Op zondag 11 september 2005 15:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Vorig jaar hield ik tijdens mij derdejaarsstage een blog bij. Dat doe ik dit jaar tijdens mijn LiO-stage ook weer, in ieder geval tot de kerstvakantie. Het blog bestaat uit beknopte lesvoorbereidingen, de verwachtingen van de les en een korte evaluatie. Link staat in mijn sig, voor de geïnteresseerden. Ik geef les aan twee klassen. Eén brugklas vmbo kader/basis en één derde klas vmbo gemengd theoretisch.
Wat geef jij voor vak?quote:Op zondag 11 september 2005 17:35 schreef Neuralnet het volgende:
Als ik geen cijfer mag geven voor gedrag, dan geef ik gewoon een proefwerk waarin mensen hun gedrag mogen omschrijven met het oordeel wat ze ervoor zouden geven en dan beoordeel ik het resultaat van de leugen of de waarheid...
quote:Op zondag 11 september 2005 15:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Vorig jaar hield ik tijdens mij derdejaarsstage een blog bij. Dat doe ik dit jaar tijdens mijn LiO-stage ook weer, in ieder geval tot de kerstvakantie. Het blog bestaat uit beknopte lesvoorbereidingen, de verwachtingen van de les en een korte evaluatie. Link staat in mijn sig, voor de geïnteresseerden. Ik geef les aan twee klassen. Eén brugklas vmbo kader/basis en één derde klas vmbo gemengd theoretisch.
Dat doe ik ook. Wanneer ze hun huiswerk vergeten of het boek niet bij zich hebben gaat er een half punt van af.quote:Op zondag 11 september 2005 15:58 schreef UncleFunk het volgende:
Leuk idee om leerlingen een tien te geven aan het begin van het jaar en daar een punt af te halen in bepaalde gevallen.
Ik vind dat heel erg dubbel. Ik maakte vroeger voor bepaalde vakken (Grieks & Latijnquote:Op zondag 11 september 2005 18:20 schreef BlaatschaaP het volgende:
Bij mij in de klas zitten ook enkele leerlingen die dermate goed zijn in bepaalde vakken dat ze bijna nooit hun huiswerk hoeven maken en hun antwoorden vaak afraffelen. Vooral in de bovenbouw is dat echt je eigen verantwoordelijkheid.
Inderdaad.quote:Op zondag 11 september 2005 19:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Voor zulke leerlingen zouden eigenlijk andere mogelijkheden moeten bestaan. Ik hoefde vroeger ook niks te doen, maar ik deed het wel omdat ik school gewoon leuk vond... Maar die leerlingen vervelen zich eik gewoon...
quote:Op zondag 11 september 2005 19:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Idd, je kunt zoveel leuke dingen doen voor en met zulke leerlingen. Die kids moet je koesteren en uitdagen!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |