abonnement Unibet Coolblue
pi_30236500
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 18:51 schreef Neuralnet het volgende:
Ja, je hebt gelijk. Een slechte zaak. Ik zal het naar voren moeten brengen.
Ik veroordeel je niet he Het is echt het verstandigst om dit te vertellen, want als ze erachter komen, vrees ik dat ze je op staande voet ontslaan.

Ik begrijp je motivering ook goed trouwens.
  zaterdag 3 september 2005 @ 19:00:39 #252
593 sjak
Juffie Bloem
pi_30236684
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 18:51 schreef Neuralnet het volgende:
Overigens weet iedereen dat ik in elk geval tijdens het contract dat ik heb in elk geval niet in het bezit van een bevoegdheid zou zijn.
Maar ze dachten wel dat je die bevoegdheid over een half jaar wel zou hebben...
Ik begrijp ook je motivatie deels wel. Maar in eerste instantie ben je wel akkoord gegaan met die verlenging en nu vind je deze blijkbaar teveel. Was daar niet over te praten, kon je niet aan je opleiders beargumenteren waarom je het te lang vond?
Hoe wil je over een jaar (na deze baan) nu verder gaan? Dan heb je nog steeds geen bevoegdheid. Ben je op zoek naar een andere opleiding?
Lekker douchen!
pi_30237208
quote:
Ik veroordeel je niet he Het is echt het verstandigst om dit te vertellen, want als ze erachter komen, vrees ik dat ze je op staande voet ontslaan.
Wat doen ze dan voor de leerlingen bij ontslag? Blijven die dan zonder leraar?
quote:
Maar in eerste instantie ben je wel akkoord gegaan met die verlenging en nu vind je deze blijkbaar teveel. Was daar niet over te praten, kon je niet aan je opleiders beargumenteren waarom je het te lang vond?
Ik vind het nogal bizar. Je meldt je aan als Master of Science bij een lerarenopleiding omdat je leraar wilt worden en zij zeggen: "Niet aanverwant, ga maar 1,5 jaar aan extra vakken volgen". Dan ga je dat doen omdat je verwacht dat zij wel weten waar ze over praten en dan merk je dat het totaal iets anders is dan wat je moet gaan doen in de klas. Vervolgens blijkt die opleiding ook nog eens de vaardigheden voor het leraarsschap niet aan te leren, maar zich te richten op "academische vaardigheden" die iedereen al heeft omdat het een toegangseis is voor de opleiding. Of te wel: dan moet je bijna 3 jaar voltijds studeren en dan kan ik niet meer dan nu.

"Niet aanverwanten" die een assesment gaan doen worden beoordeeld op lerarencompetenties in de praktijk terwijl ze vaak net zo weinig ervaring hebben. Zij hoeven geen extra vakken te volgen. Meld je je echter gewoon aan bij zo'n opleiding, dan is het opeens noodzakelijk extra studie te volgen. En nee, daar is niet normaal over te praten. Gepraat wordt er wel, maar de argumenten ervoor snijden geen hout.
quote:
Hoe wil je over een jaar (na deze baan) nu verder gaan? Dan heb je nog steeds geen bevoegdheid. Ben je op zoek naar een andere opleiding?
Zolang het daar op die school leuk blijft, dan blijf ik. Voor de rest wens ik de overheid veel plezier met hun campagne om meer leraren te werven. Het zal een hele kluif worden aangezien de salarissen ook al bevroren gaan worden. Verder ben ik gewoon academisch opgeleid en kan ik gerust wel ergens anders terecht buiten het onderwijs.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30237495
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 19:21 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Wat doen ze dan voor de leerlingen bij ontslag? Blijven die dan zonder leraar?
Ze hebben dan verschillende mogelijkheden: ze schuiven met uren zodat de examenklassen van lessen zijn verzekerd of ze trekken met spoed iemand (binnen de organisatie) aan die de lessen kan overnemen.
pi_30284165
Ik mag straks werkcollege geven aan buitenlandse studenten van wie ik heb vernomen dat ze heel slecht Engels spreken. Dat zal me wat worden.
pi_30288328
Waar komen die studenten dan vandaan en wat moet je met ze doen? Met handen en voeten signalen geven kom je vast ook een heel eind.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  maandag 5 september 2005 @ 15:59:41 #257
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_30290412
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 00:01 schreef Neuralnet het volgende:
Ik zit met een vreemde situatie. Vorig jaar heb ik deels een eerste graads lerarenopleiding gevolgd, maar de opleiding beviel me niet en ik moest bovendien anderhalf jaar aan vakken volgen die naar mijn idee niks te maken hadden met wat leerlingen op het voortgezet onderwijs krijgen. Dus ben ik maar gestopt. Ik solliciteerde echter wel bij een school en ben daar ook aangenomen. Daar ga ik volgende week beginnen. Onbevoegd dus. Iemand daar ervaring mee?
Ik geef al drie en half jaar les zonder bevoegdheid. En het ziet er niet naar uit dat ik op korte termijn die bevoegdheid zal halen. Overigens geef ik alleen op het VMBO les en heb ik wel mijn master neerlandistiek. En vorig jaar heb ik een buitenlandse lesbevoegdheid gehaald (Engels aan anderstaligen), handig voor Chinagangers maar ik ben nog steeds bezig om dat papiertje om te zetten naar een Nederlands equivalent. Of dat lukt weet ik niet.

Het enige dat ik je kan aanraden: maak je onmisbaar, werk hard, toon interesse, laat zien dat je leert en als ze vragen hoe het zit met je opleiding: pappen en nathouden.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_30291889
quote:
Op maandag 5 september 2005 14:49 schreef Neuralnet het volgende:
Waar komen die studenten dan vandaan en wat moet je met ze doen? Met handen en voeten signalen geven kom je vast ook een heel eind.
Uit een aantal verschillende landen, Colombia, Maleisie, Israel, Italie, nog een paar die ik vergeten ben. Ik heb net het eerste werkcollege gegeven.
  maandag 5 september 2005 @ 17:29:07 #259
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_30293009
quote:
Op maandag 5 september 2005 15:59 schreef Ringo het volgende:
en als ze vragen hoe het zit met je opleiding: pappen en nathouden.
Ik werkte er een jaar en toen was het: "Wij verwachten dat U binnen XXX maanden Uw diploma haalt". Zo niet, dan was het wegwezen.
.
pi_30294904
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 19:21 schreef Neuralnet het volgende:

Zolang het daar op die school leuk blijft, dan blijf ik. Voor de rest wens ik de overheid veel plezier met hun campagne om meer leraren te werven. Het zal een hele kluif worden aangezien de salarissen ook al bevroren gaan worden. Verder ben ik gewoon academisch opgeleid en kan ik gerust wel ergens anders terecht buiten het onderwijs.
Ik weet dat de opleiding hoofdzakelijk bestaat uit kommer en kwel, maar als je in eerste instantie echt gemotiveerd was het onderwijs in te gaan en het lesgeven bevalt, dan zou ik toch eens nadenken of het niet de moeite waard is door te bijten, vooral nu je al een eindje gevorderd bent. Heb je de bevoegdheid eenmaal op zak dan vergroot je je mogelijkheden en je waarde op de arbeidsmarkt, zeker als je eerstegrader bent in een bèta vak en met het vooruitzicht dat het lerarentekort alleen maar zal toe gaan nemen. Scholen zullen snakken naar mensen als jij, en de kans is dan ook reëel dat je snel zal kunnen doorgroeien. Ik reken er overigens op dat de overheid in tijd van nood wel iets zal moeten gaan doen aan die salarissen: vandaag stond in de krant dat D'66 in ieder geval voor verhoging is van de salarissen in het onderwijs.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30295347
quote:
Ik geef al drie en half jaar les zonder bevoegdheid. En het ziet er niet naar uit dat ik op korte termijn die bevoegdheid zal halen. Overigens geef ik alleen op het VMBO les en heb ik wel mijn master neerlandistiek.
Ik heb het idee dat ze op het VMBO iets meer accepteren dan in het eerstegraads gebied op het HAVO/VWO. Verder is er net een nieuwe wet aangenomen (wet bio) waarin docenten geacht worden hun vaardigheden, competenties, ontwikkelingen en diploma's op papier te zetten en moeten hebben. Alles moet aantoonbaar zijn in een dossier, dus wordt het steeds moeilijker totdat het op een bepaald moment niet meer kan.
quote:
Het enige dat ik je kan aanraden: maak je onmisbaar, werk hard, toon interesse, laat zien dat je leert en als ze vragen hoe het zit met je opleiding: pappen en nathouden.
Onmisbaar zal ik nooit zijn. Ik ben me er wel degelijk van bewust dat ik feitelijk niet ben opgeleid voor het leraarsschap. Hoewel ik ook van mening ben dat ik dat na nog een paar maanden "praten" en wat losse vakken ook niet ben. Het is voor mij pure interesse en met wat ervaring zal het best wel gaan.

Tegenwoordig is er veel te doen rond de opleiding. Mensen vragen je hoe het zit met de opleiding, maar er lopen ook mensen rond die docent zijn en tegelijk ook collegegeven bij een lerarenopleiding. Het wereldtje is klein.
quote:
Uit een aantal verschillende landen, Colombia, Maleisie, Israel, Italie, nog een paar die ik vergeten ben. Ik heb net het eerste werkcollege gegeven.
Je bent alweer terug, vertel eens hoe dat ging?
quote:
Ik weet dat de opleiding hoofdzakelijk bestaat uit kommer en kwel, maar als je in eerste instantie echt gemotiveerd was het onderwijs in te gaan en het lesgeven bevalt, dan zou ik toch eens nadenken of het niet de moeite waard is door te bijten, vooral nu je al een eindje gevorderd bent.
Ik ben geen luie student, maar ik weiger pertiment om anderhalf jaar aan studieonderdelen te volgen die niet in het officiële curriculum thuishoren EN bovendien niet bijdragen aan de ontwikkeling.
quote:
Scholen zullen snakken naar mensen als jij, en de kans is dan ook reëel dat je snel zal kunnen doorgroeien.
Welke waarde? LC blijft LC omdat LD vaak door scholen wordt weggesanneerd.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30295866
De kwestie van Neuralnet doet me er ook aan denken hoe scheef het soms zit wat betreft zij-instromers. Ik heb het idee dat daaraan minder eisen worden gesteld: ze moeten een assessment doen zodat hun kwaliteiten ingeschat kunnen worden en krijgen dan een programma dat daarop aangepast is. Als je echter na je doctoraal (ik weet niet hoe dat nu met BA/MA zit) meteen doorstroomt naar de lerarenopleiding, zijn er allerlei eisen waaraan je moet voldoen. Terwijl ik misschien door middel van een assessment ook wel zou kunnen laten zien dat ik over bepaalde vaardigheden al beschik .

Ik ben nu bijna klaar met studeren, alleen de scriptie moet nog. En ik ben nu heel erg hard aan het nadenken wat ik wil doen. Ik vind het enorm leuk om les te geven, maar ik zie me dit niet tot aan m'n pensioen doen. En als ik nog iets anders wil, zal het nu moeten; over 20 jaar uit het onderwijs stappen en op zoek gaan naar een andere baan zal moeilijk worden. Ik speel dus een beetje met het idee om eerst een tijd wat anders te gaan doen. Dan zou ik de lerarenopleiding ook pas laten gaan doen. Misschien word ik dan ook wel zij-instromer
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30297751
Kan ik me wat bij voorstellen imago, toen ik bijna klaar was met de leraarsopleiding (die ik eigenlijk alleen maar was gaan doen omdat ik nog een jaartje student wilde zijn ) stonden er artikelen in de vakbladen over scheve gezichten op scholen omdat zij-instromers die vanuit het bedrijfsleven kwamen en er niet zelden een potje van maakten voor de klas meer verdienden dan ervaren & bevoegde collega's. Dus ik dacht: als ik slim ben ga ik eerst een paar jaar iets anders doen dat beter verdient, en stap dan over. Maar toen werd ik de avond nadat ik mijn eindverslag had ingeleverd meteen gebeld door een school en dacht 'ach, ik kan het voorlopig wel even doen totdat ik wat anders heb' en inmiddels doe ik het alweer vijf jaar. Met veel plezier hoor, maar van die 'financieel gezien handigere route' is dus niets terechtgekomen

Nou is de markt voor classici inmiddels wel dusdanig dat je, als je graag het onderwijs in wilt, niet zo nodig meer via een bedrijfsleven-omweg hoeft te gaan om op termijn in LC te komen. Maar jouw overwegingen zijn niet van financiele aard zie ik. Niets let je om eerst een tijdje wat anders te gaan doen: over vijf jaar willen ze je in het onderwijs ook nog graag hebben en daarna waarschijnlijk alleen nog maar liever.

Puur uit nieuwsgierigheid: in welk hoofdvak ga je afstuderen en in wat voor sector zou je willen gaan werken?
pi_30298505
Mijn hoofdvak is Archeologie, of Materiële Cultuur, zoals ze dat bij ons tegenwoordig noemen. De scriptie wordt een combinatie van Archeologie en Grieks - 't gaat over Delphi.

Ik heb nog echt geen idee welke kant ik op zou willen hoor. Iets met schrijven, iets met toneel, een eigen winkeltje, misschien wel gewoon het bedrijfsleven in om daar eens van te proeven, ik weet het gewoon nog niet. Het is meer iets van "nu kan ik nog alle kanten op, later niet meer". Niet dat ik écht nog alle kanten op kan, maar wel wat bijscholing hier en een cursusje daar zou ik ook best iets buiten het vakgebied kunnen doen. Ben in ieder geval van plan om binnenkort zo'n beroepskeuzetest te doen (want dat is voor studenten nog lekker gratis), al is het alleen maar om daar misschien verrassende ideeën van te krijgen waar ik zelf nooit op gekomen was

Het is trouwens nog steeds best mogelijk dat ik er uiteindelijk toch gewoon voor kies om in het onderwijs te blijven. Maar dan wil ik binnen de school er wel iets bij doen. Dan word ik lekker rector ofzo
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30298973
Dat "nu kan het nog"-gevoel heb ik ook ja, kijk na vijf jaar in het onderwijs kan ik nog wel switchen, na twintig jaar niet zo gemakkelijk meer. Nou vind ik het een prima baan, en ik wil het van m'n 45e tot m'n 65e best doen, maar nu ben ik nog jong en kan nog alle kanten op dus waarom nu niet eventjes wat anders? Ga ik daarna gewoon weer terug. Ik overweeg het dus ook.
En ook het "het is wel leuk maar je moet er iets bij doen" herken ik, en velen met mij: ken veel mensen die parttime in het onderwijs werken en daarnaast een boek schrijven, een bedrijfje hebben, een studie doen, een kind grootbrengen.

Succes met je scriptie! En die rector-ambitie juich ik van harte toe
pi_30299588
quote:
De kwestie van Neuralnet doet me er ook aan denken hoe scheef het soms zit wat betreft zij-instromers. Ik heb het idee dat daaraan minder eisen worden gesteld: ze moeten een assessment doen zodat hun kwaliteiten ingeschat kunnen worden en krijgen dan een programma dat daarop aangepast is.
Precies. Zij-instromers worden beoordeeld op competenties van het leraarsschap terwijl doctoraal/masterstudenten een compleet pakket aan universitaire theoretische vakken krijgen voorgeschreven. Mijn conclusie: die vakken zijn overbodig als ze in het ene geval niet hoeven en in het andere geval wel. Verder wordt dat aangepaste programma mooi en netjes aangesloten bij de baan in het onderwijs terwijl de opleiding tegen doctoraal/masterstudenten zegt van: "Nou, je zorgt maar dat je op die en die dag de hele dag beschikbaar bent".

Waarom doe ik dan geen zij-instroom? Omdat je als student enkel stages hebt gelopen en dat telt dan weer niet als "werkervaring". Verder kost zo'n assesment een heleboel geld (voor de school) en bestaat het risico dat je na een paar maanden alsnog te horen krijgt dat je niet verder kan.
quote:
Nou is de markt voor classici inmiddels wel dusdanig dat je, als je graag het onderwijs in wilt, niet zo nodig meer via een bedrijfsleven-omweg hoeft te gaan om op termijn in LC te komen.
Dat hoeft op bepaalde scholen zeker niet. Ik start in LC.

Ik ben niet zo moeilijk. Ik heb een brede interesse en zit nu een tijdje in het onderwijs omdat ik dat leuk vind. Daarna zoek ik wel weer iets anders. Sterker nog: als ik nu niet bezig was met me te oriënteren op een promotieplaats op een universiteit, dan was ik gaan solliciteren naar een andere baan. Mijn betrekking (0,5 FTE) is te klein om fatsoenlijk van te kunnen leven.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30302996
Overigens geeft een collega van me al tien jaar onbevoegd les en wil nu toch zijn bevoegdheid halen, en dat gaat alleen via een driejarige avondopleiding. Zo makkelijk is het kennelijk dus ook weer niet.
pi_30304217
Je zal mij niet horen zeggen dat het makkelijk is. Overigens is die 3 jaar dan op deeltijd basis. Dat is nogal wat anders dan een Master of Science opzadelen met een onzinnige studielast van 3 jaar voltijd.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30313306
Misschien moet je officieel bezwaar aantekenen?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30315276
Dat kan volgens mij niet. Toelating gaat middels een intakegesprek waarbij ze zelf de eisen "mogen" vaststellen. Hoewel ze daarna wel een toelatingsverklaring uitschreven staat er in het dossier vermeld dat die vakken ook "moeten".
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  dinsdag 6 september 2005 @ 14:53:07 #271
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_30321041
quote:
Op maandag 5 september 2005 22:34 schreef thaleia het volgende:
Overigens geeft een collega van me al tien jaar onbevoegd les en wil nu toch zijn bevoegdheid halen, en dat gaat alleen via een driejarige avondopleiding. Zo makkelijk is het kennelijk dus ook weer niet.
Ik dacht altijd, maar dat is dan ook de crux van deze discussie, dat als iemand de nodige vakkennis in huis heeft (in de vorm van een universitaire master) het pedagogisch-didactische gedeelte hooguit een jaar zou duren.
Overigens is de hele rompslomp en het relatieve onnut van zo'n opleiding de reden dat ik er nooit aan begonnen ben. Da's geen positieve keuze, eerder eentje uit recalcitrante luiheid.
Daar komt nog bij dat ik van collega's louter negatieve verhalen heb gehoord over de lerarenopleiding, variërend van "een absolute blamage" (Hogeschool Rotterdam) tot "ik heb de werkelijke zin ervan nooit begrepen" (ICLON).

Uiteindelijk heb je als leraar pas echt kans van slagen, als je op de school waar je werkzaam bent goed wordt begeleid. Zo'n officieel papiertje is merendeels ambtelijke procedure.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_30323293
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 14:53 schreef Ringo het volgende:
Ik dacht altijd, maar dat is dan ook de crux van deze discussie, dat als iemand de nodige vakkennis in huis heeft (in de vorm van een universitaire master) het pedagogisch-didactische gedeelte hooguit een jaar zou duren.
Ah, ja, dat had ik er niet bij vermeld, maar hij heeft een bul in een andere richting. Pedagogisch-didactisch zit het bij hem (na meer dan tien jaar uitstekend lesgeven) allang goed. De opleiding die hij doet is er dan ook eentje voor docenten in andere vakken die zich willen laten omscholen tot docent klassieke talen.

(Hij is al tien jaar docent klassieke talen, ook in eindexamenklassen, heeft allang de benodigde vakkennis, maar niet ondersteund door een papiertje)
pi_30324380
Tja, dat negatieve gedoe over de opleiding is voor een heel groot deel waar, aan de andere kant is het ook zo (dat geldt voor bijna alles in 't leven) dat het aan jezelf ligt in hoeverre je er iets uithaalt. Er zijn studenten bij die vanaf de eerste maand de opleiding en de docenten met een groot wantrouwen en scepsis tegemoet treden. Op die manier wordt het ook nooit wat.

Wat vakdidactiek betreft heb ik er zeker veel van geleerd, en dan niet alleen tijdens de colleges, maar eigenlijk vooral door de contacten die je opdoet en de gesprekken met elkaar en met de vakdidactici, + de literatuur die je leest. Nu is vakdidactiek voor geschiedenis ook wel in ontwikkeling en erg gevarieerd, veelzijdig etc. Daarnaast heb ik via de opleiding een tripje gemaakt naar Bonn en daar heb les ik gekregen in museumdidactiek in combinatie met geschiedenisdidactiek. Dat zijn de krenten in de pap.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30327254
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 16:34 schreef RaisinGirl het volgende:
Wat vakdidactiek betreft heb ik er zeker veel van geleerd, en dan niet alleen tijdens de colleges, maar eigenlijk vooral door de contacten die je opdoet en de gesprekken met elkaar en met de vakdidactici, + de literatuur die je leest.
Klopt. Daarnaast hadden wij een uitstekende docent drama die geweldige colleges gaf over groepsdynamiek, stemgebruik, lichaamstaal. Voor mij gold dat ik mezelf al gauw de strategie heb aangemeten om veel aandacht te besteden aan die onderdelen van de opleiding waar ik echt wat aan meende te zullen hebben, en zo min mogelijk tijd & energie aan die onderdelen die ik als tijdverspilling beschouwde.

In al mijn onbevangenheid heb ik een keer gevraagd of ze de opleiding expres zo hadden ingericht, met nuttige en minder nuttige, efficiente en minder efficiente onderdelen, omdat je daar in je werk ook mee te maken krijgt en zelf moet leren inschatten waar je wel en niet veel tijd aan besteedt.
Dat bleek niet het geval
pi_30327374
.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')