| roze-meisje | donderdag 21 april 2005 @ 18:45 |
| bij dit examen zie ik heel erg op tegen het samenvatten. met het oefenen ging het al niet geweldig. maakt iemand zich hier nog meer zorgen om? | |
| Jor_Dii | donderdag 21 april 2005 @ 18:48 |
| Aangezien ik met een 7.8 het NLs examen in ga, heb ik niet al te veel te vrezen voor het examen. Bij het samenvatten is het gewoon een kwestie van goed de opdracht lezen, de kernzinnen allemaal onderstrepen, de verschillende onderdelen van de opdracht nummeren en deze in de tekst opzoeken. Zo kun je al vrij snel een goede samenvatting maken | |
| Pilsenator | donderdag 21 april 2005 @ 18:50 |
| Yup, Nederlands wordt echt lelijk. Je moet zo ontzettend precies dat antwoord hebben wat ook op het correctie model staat... Dat elementje niet letterlijk genoeg erin? Hup, punt eraf | |
| littledrummergirl | donderdag 21 april 2005 @ 18:54 |
| het is inderdaad allemaal heel streng. wat ik in de les heb geleerd is dat je alleen in je samenvatting moet zetten wat je op de vragen onder de tekst hebt geantwoord ( maar voor mijn gevoel is een samenvatting van een regel of 15 vaak te kort | |
| Jor_Dii | donderdag 21 april 2005 @ 18:56 |
quote:Onze leraar heeft ons erop gewezen dat het belangrijk is dat je de verschillende onderdelen van de samenvatting die in de opdrachtomschrijving staan, grotendeels moet herhalen in de samenvatting, krijg je al een punt voor per keer dat je dat doet | |
| Pilsenator | donderdag 21 april 2005 @ 18:59 |
quote:Klopt, maar ik had het meer over de openvragen | |
| KiwiTjuHh | donderdag 21 april 2005 @ 19:01 |
| Je moet inderdaad gewoon goed de opdracht lezen en een markeerstift meenemen om het belangrijkste te markeren! Jor_Dii, dat heeft onze leraar ook gezegd. Je moet gewoon een deel van de opdracht herhalen, dat is vaak al goed voor een paar punten in totaal | |
| irestmycase | donderdag 21 april 2005 @ 19:10 |
| Wij hebben zo'n formulier uitgedeeld gekregen waar exact op staat waar je precies op moet letten. Erg handig voor mensen die veel overbodige bagger opschrijven. Misschien moet je daar eens naar vragen... | |
| KiwiTjuHh | donderdag 21 april 2005 @ 19:12 |
quote:Kun je hem niet even online zetten? | |
| Tom_Tom- | donderdag 21 april 2005 @ 19:12 |
quote:Kan je het misschien inscannen ofzo? Dat klinkt wel handig inderdaad. | |
| irestmycase | donderdag 21 april 2005 @ 19:14 |
| Ik heb helaas geen (werkende) scanner, maar ik kan het morgen wel aan iemand vragen. | |
| KiwiTjuHh | donderdag 21 april 2005 @ 19:28 |
quote:Dat zou fijn zijn! | |
| Jor_Dii | donderdag 21 april 2005 @ 20:04 |
quote: | |
| Sterke_Yerke | donderdag 21 april 2005 @ 20:52 |
| Mijn docent zegt dat het examen Nederlands te makkelijk is, het is alleen dat het heel precies komt, met het aantal woorden wat je mag gebruiken voor een antwoord of samenvatting. Dus goed lezen, precies voldoen aan het aantal woorden. En die samenvatting zou 'knip en plak werk' zijn. | |
| Avani | donderdag 21 april 2005 @ 20:55 |
| Ik sta niet al te hoog voor Nederlands, dus ik hoop dat het goed gaat. | |
| Lovely-Lili | donderdag 21 april 2005 @ 21:11 |
quote:das waar maar elke keer als ik dat probeer, is het toch niet voldoende | |
| TheDon1985 | donderdag 21 april 2005 @ 21:15 |
| Ach, ik heb veel meer te vrezen. De samenvatting die ik op het examen maak, wordt m'n eerste | |
| Reya | donderdag 21 april 2005 @ 21:16 |
| Als je slecht bent in Nederlands lijkt het me nou niet bepaald een examen om naar uit te kijken - des te meer omdat het vrijwel niet te leren valt. Zelf zie ik het examen echter met volledig vertrouwen tegemoet. | |
| TheDon1985 | donderdag 21 april 2005 @ 21:17 |
| Ik zie vooral op tegen het mondeling examen. Je moet daarbij twee presentaties voorbereiden, en je hoort ter plekke welke je moet houden. | |
| Lovely-Lili | donderdag 21 april 2005 @ 21:38 |
| ter plekke?? presentaties over boeken neem ik aan? | |
| TheDon1985 | donderdag 21 april 2005 @ 22:01 |
quote:Was dat maar waar. | |
| Lovely-Lili | donderdag 21 april 2005 @ 22:20 |
| waarover dan???? | |
| TheDon1985 | donderdag 21 april 2005 @ 22:26 |
| Heb het even nagezocht op de CD-rom van de IB-groep, en 't is toch niet helemaal zoals ik aanvankelijk dacht. 'van de kandidaat wordt verwacht dat hij/zij een voordracht houdt van 5 á 10 minuten. Bij deze voordracht gaat het om een uiteenzetting, betrouwing of betoog. De voordracht moet gaan over één van de twee schrijfopdrachten die de kandidaat heeft gemaakt. De examinator kiest de tekst waarover de voordracht moet gaan. De kandidaat moet dus voor beide teksten een voordracht voorbereiden.' 'Naar aanleiding van de voordracht worden aan de kandidaat vragen gesteld. Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met de volgende aspecten: - de doelgroep, het publiek; - de indeling (inleiding, middendeel, slot/conclusie) ; - het verschil tussen een een uiteenzetting, een beschouwing en een betoog; - de toepassing van retorische middelen om het publiek te overtuigen; - de beantwoording van vragen' Weet iemand wat dit precies inhoudt? [ Bericht 50% gewijzigd door TheDon1985 op 21-04-2005 22:38:57 ] | |
| TheDon1985 | donderdag 21 april 2005 @ 22:39 |
| Heeft bovenstaande betrekking op de schrijfverslagen | |
| Aurelium | donderdag 21 april 2005 @ 23:34 |
quote:Same here | |
| Jor_Dii | vrijdag 22 april 2005 @ 09:01 |
quote:''Het is wel het enigste examen waar de antwoorden bij zitten'' aldus mijn leraar Nederlands | |
| Goegol | vrijdag 22 april 2005 @ 11:27 |
| En is er al een gescande versie van het document? | |
| PLAE@ | vrijdag 22 april 2005 @ 11:32 |
| Dit is vooral een kwestie van oefenen denk ik. Dat ga ik nog maar eens een keer of 2/3 doen dan | |
| roze-meisje | vrijdag 22 april 2005 @ 12:49 |
quote:je maar je mag stukken toch niet letterlijk overnemen van de tekst voor de samenvatting. volgens mij moet je alles in eigen woorden zeggen, toch?? | |
| Sterke_Yerke | vrijdag 22 april 2005 @ 13:25 |
| Ja, dat is zo, maar mijn leraar zei dat ze om een samenvatting vragen, maar ze vertellen al welke punten er in horen te zitten. | |
| TheDon1985 | vrijdag 22 april 2005 @ 14:40 |
| Oké, je onderstreept dus alle kernzinnen van de gegeven tekst, en maakt op basis daarvan in eigen bewoordingen de samenvatting. Iemand die het daar niet mee eens is? | |
| TheDon1985 | vrijdag 22 april 2005 @ 14:45 |
| Trouwens, wat is volgens jullie de beste methode om subgenre, literaire stroming, etc... van een werk te bepalen? | |
| hollander76 | vrijdag 22 april 2005 @ 15:00 |
quote:Tis bij mij een geleide samenvattig, de vragen zijn dus gegeven Het enige wat je moet doen is antwoord geven op die vragen, en daar een verhaaltje van maken, das alles. Geen eigen inititiatief nemen, maar volgzaam doen wat het opgavenblad zegt. Antwoorden kan je markeren, zodat je ze makkelijker terug kunt vinden. Heb er een SET over gehad, wat niet mag | |
| Goegol | vrijdag 22 april 2005 @ 15:13 |
| Echt super irri die samenvattingen! ik moet het dit jaar ook doen. En wordt er knetter gek van. Mis ik net dat ene woord en dan gelijk een aantal punten van af. En we hebbe ook zo'n zeik leraar dus dat gaat nog leuk worden! | |
| TheDon1985 | vrijdag 22 april 2005 @ 19:53 |
| -kick- Nog steeds geen antwoord op m'n vraag van donderdag 21 april 2005 22:26 | |
| hollander76 | zaterdag 23 april 2005 @ 11:13 |
TheDon'85:quote:Nee Ik moet alleen een samenvatting maken, en tekstverklaring | |
| Santjuh | zaterdag 23 april 2005 @ 15:40 |
| Het oefenen van samenvattingen maken lukte me al niet terwijl dat havo-teksten waren, en ik op vwo zit, dat wordt nog wat op het examen | |
| blaatgast | maandag 25 april 2005 @ 18:18 |
| Die samenvatting snap ik nooit een reet van man. Dat hele correctieforumulier is totaal anders dan mijn antwoorden telkens Maargoed. Ik sta een 6.9 , dus met tekstverklaren + hier en daar een puntje met samenvatten zal ik wel een 4.1 moeten halen | |
| Dinamiet | maandag 25 april 2005 @ 18:29 |
| Ach, je moet gewoon antwoorden waar ze op vragen en de vraag in het antwoord meenemen. Niet al te moeilijk over gaan doen dus.. Overigens heb ik vandaag iets handigs geleerd bij Nederlands, dat je kunt bij het goed lezen van de tekst alle voorbeelden die worden gegeven in de tekst (er staan namelijk veel voorbeeld van van alles in omdat het een betogende tekst is) wegstrepen. Dit bespaard al 1/3 van de hele lap tekst, waardoor zoeken naar de antwoorden echt een stuk makkelijker worden. Dit wou ik toch ff met jullie delen haha! Ikzelf zie meer op tegen het tekstverklaren. Ik moet ook een 5 halen... hmm hoop dat het lukt want heb al genoeg andere onvoldoendes | |
| Aurelium | maandag 25 april 2005 @ 19:33 |
| Mjah, markeer stift maar in de aanslag houden dan | |
| irestmycase | maandag 25 april 2005 @ 19:52 |
quote:Same here. En dat zal allemaal toch wel meevallen, me dunkt. Ik heb m'n mondeling al achter de rug, maar dat ging toch echt over mijn gelezen boeken. | |
| ChRoNiC | maandag 25 april 2005 @ 19:53 |
| Ik maak me ook ernstig zorgen over die samenvatting, dat gaat toch niet al te goed Ik vind dat je ook wel erg weinig woorden krijgt.. | |
| ChRoNiC | maandag 25 april 2005 @ 19:54 |
quote:Dat is je mondeling voor literatuur.. Als het goed is krijg je er ook eentje over een betoog/beschouwing.. Die heb ik al gehad, bij mij was het een betoog. | |
| irestmycase | maandag 25 april 2005 @ 19:56 |
| Ja klopt. Ik heb niets gehoord over een mondeling over een beschouwing/betoog... | |
| Dinamiet | maandag 25 april 2005 @ 21:55 |
| Ik heb een betoog geschreven.. vaag hoe dat nederlands in elkaar zit joh bij iedereen :S iedereen heeft iets anders... | |
| hoM3r | dinsdag 26 april 2005 @ 15:36 |
| Ik doe VWO en je hebt een onderdeel Letterkunde en een onderdeel Nederlands. Voor Letterkunde doe je geen examen en er zijn verschillende vakken bij betrokken. Mijn cijfer voor Nederlands bestaat uit een mondeling dat ik in de vijfde heb gedaan, in mijn geval een debat, en een schriftelijk tentamen waarin je een betoog of beschouwing moet maken. Die twee cijfers zijn samen mijn schoolexamen van Nederlands. Volgens mij telt het allebei 50% maar dat weet ik niet zeker. En om even te patsen, ik sta een 8,2 | |
| Jor_Dii | dinsdag 26 april 2005 @ 17:19 |
| Bij ons telde het debat voor 40 mee en het betoog voor 60 .. dat was bij elkaar goed voor een 7.8 | |
| Aurelium | dinsdag 26 april 2005 @ 17:27 |
quote:Wij hebben alleen literatuur mondeling gehad. Voor ons SE cijfer telt het volgende: -Betoog/beschouwing schrijven -Literatuur SE (interbellum tot nu) -Mondeling boekenlijst. | |
| Santjuh | dinsdag 26 april 2005 @ 21:07 |
| Bij ons bestaat het SE-cijfer uit 5 dingen. Een toets uit het Kiliaan boek voor 10 % nog uit het vorige schooljaar Een literatuur toets voor 10% ook uit het vorige schooljaar Een betoog/beschouwing schrijven voor 30 % Een belachelijk groot werkstuk voor 20% En een spreekbeurt voor 30% Dit verschilt dus inderdaad heel erg per school | |
| Dinamiet | woensdag 27 april 2005 @ 09:44 |
| Wat een verschillen, ik heb 9 dingen voor het SE cijfer volgens mij: - spellingstoets - tekstverklaring - mondeling betoog voor de klas en nog 4 dingen die ik niet meer weet en dit jaar: - weer een betoog voor de klas - betoog schrijven ook hadden we een literatuurexamen, maar die komt apart op je lijst te staan en staat helemaal los van he vak nederlands eigenlijk... | |
| Minisuisse | woensdag 27 april 2005 @ 12:43 |
| Bij ons bestaat het SE alleen uit een debat en een betoog, meer niet. | |
| MaRySe | donderdag 28 april 2005 @ 22:43 |
| Nederlands is echt een eitje. Als ze bij de samenvatting om drie dingen vragen, probeer er dan 1 zin per ding van te maken. Beter 3 zinnen dan 50 te veel En ja zo haal ik voldoendes | |
| hollander76 | donderdag 5 mei 2005 @ 14:03 |
| Kolere Heb gisteren een samenvatting gemaakt van 'Liever de gifbeker' (examenbundel), wat een kuttekst zeg Lekker hoopgevend | |
| Nookl | zondag 8 mei 2005 @ 16:52 |
quote:85% van de vragen is muliple-gok | |
| Sterke_Yerke | donderdag 12 mei 2005 @ 18:36 |
| Vraagske: Heb hier nu zo'n oefen examen en nu ben ik bij die samenvatting, en dan staan er een paar dingen die je in je tekst moet opnemen, en dan staar er oa dit: Neem in je tekst op welk standpunt de auteur in neemt. Moet je dan vertellen zo van: 'de auteur vindt dat......' Of moet je het vertellen als of je de auteur zelf bent, dus 'dit is er aan de hand' Ik denk zelf het laatste. | |
| Tom_Tom- | donderdag 12 mei 2005 @ 18:58 |
quote:Dat laatste ja. Tenminste, dat geloof ik. | |
| s4nd3r-tj3 | donderdag 12 mei 2005 @ 22:05 |
quote:Je mag idd niet vermelden 'de auteur vindt', dus goed onthouden | |
| roze-meisje | vrijdag 13 mei 2005 @ 19:43 |
| onze juf zei trouwens ook dat het haar niet zou verbazen als het onderwerp voor de tekst te maken had met de rol van het vak geschiedenis in het onderwijs, we zullen zien | |
| Sterke_Yerke | zaterdag 14 mei 2005 @ 17:22 |
| Het gaat iig over iets negatiefs, als ik zo die voorgaande examens bekijk. Genetische manipulatie, drank, drugs, hangjeugd, etc. | |
| Jor_Dii | zaterdag 14 mei 2005 @ 17:56 |
| Ik zei tegen mijn leraar dat dit jaar 'slechts' 47 punten te behalen waren voor het examen NL (VWO) en daaruit concludeerde hij dat de samenvatting waarschijnlijk erg lastig gaat worden .. | |
| Sterke_Yerke | zaterdag 14 mei 2005 @ 18:01 |
| hoe weet jij dat dan? Bovendien, vorig jaar had het examen48 punten, whoah 1puntje minder | |
| Avani | zaterdag 14 mei 2005 @ 18:14 |
| Proefexamen ging erg goed, maar ik sta maar een 5.9 dus echt slecht mag ik het niet maken. | |
| Jor_Dii | zaterdag 14 mei 2005 @ 18:15 |
| Van dat aantal punten: kun je gewoon al bekijken op diverse examen sites.. | |
| Sterke_Yerke | zaterdag 14 mei 2005 @ 23:02 |
quote:Waar dan, ik kan het nergens vinden, alleen van voorgaande examens. | |
| Jor_Dii | zondag 15 mei 2005 @ 12:06 |
| www.examen.nl » cijfer berekenen .. dan volgt de rest vanzelf | |
| KneiterS | zondag 15 mei 2005 @ 12:14 |
| Ik sta een 5.7 voor Nederlands. En dat vind ik al heel wat, aangezien mijn leraar een eorme zeikerd is en alle cijfers die we gehaald hebben gebaseerd zijn op ZIJN mening. Dan bedoel ik dat het moeilijk te controleren is, hoe controleer je dat iemand een 6.!2! voor zijn debat verdient heeft en niet een 6.3 bijvoorbeeld. Ik voel me behoorlijk genaaid, nu moet ik op dit kutexamen dus nog behoorlijk hoog scoren ook. Maar we gaan er maar het beste van maken | |
| Sterke_Yerke | zondag 15 mei 2005 @ 22:49 |
| Thnx! | |
| Vassili_Z | donderdag 19 mei 2005 @ 14:29 |
| Dat samenvatten he.... moet je dan de kernzinnen van alinea's zoveel mogelijk in je eigen woorden opschrijven, of de kernzinnen zoals die staan in de tekst zoveel mogelijk in een logisch verband op het papier zetten, zonder dat je de zinnen al teveel verandert ? | |
| Dinamiet | donderdag 19 mei 2005 @ 15:02 |
| @ irestmycase... zet je dat formulier nog online? Denk dat je veel mensen (inclusief mij) errug blij kan maken | |
| MrAbagnale | donderdag 19 mei 2005 @ 17:48 |
| weet iemand hoeveel % de multipotgokvragen en hoeveel % de samenvatting van het examen is? | |
| Jor_Dii | donderdag 19 mei 2005 @ 18:00 |
| De samenvatting is ongeveer 40 % .. de rest van de vragen 60 % dus | |
| Mr.Trelawney | vrijdag 20 mei 2005 @ 23:21 |
| Ik heb vandaag zo'n examen gemaakt en ik was in een uur klaar... Dus als ik dat even rustig doe dinsdag, dan is er niks aan de hand. Maar wat lijken sommige antwoorden op elkaar, zeg! Het is echt een kwestie van intuďtie haast.. En die samenvatting, tja.. Dat moet wel lukken in zo veel tijd. | |
| _Xbox_Master_ | zaterdag 21 mei 2005 @ 16:41 |
| Gewoon elke alinea kort samenvatten, voorbeelden en opsommingen enz er uit laten. En ga niet elke alinea door elkaar halen, zet alles in de goede volgorde. | |
| commeric | zaterdag 21 mei 2005 @ 20:27 |
quote:Mijn leraar zei dat je geen zinnen letterlijk mag overnemen, dus wel de zinnen ombouwen en dan opschrijven maar niet letterlijk. | |
| s4nd3r-tj3 | zaterdag 21 mei 2005 @ 21:29 |
quote:Dat is volgens mij gelul | |
| Vassili_Z | zaterdag 21 mei 2005 @ 21:49 |
quote:Maar wat is het nou? | |
| BierKoning | zaterdag 21 mei 2005 @ 22:13 |
| Pff, als je de helft van die zin opnieuw opschrijft, kan je het korter en beter doen in je eigen woorden, en is iedereen blij | |
| Zephyrus | zaterdag 21 mei 2005 @ 22:14 |
| Volgens mij mag je gewoon zinnen overnemen, citeren...etc. althans volgens mijn nederlandsleraar. Je mag zelfs sommige dingen puntgewijs opschrijven. Als het maar overkomt als een samenvatting. | |
| littledrummergirl | zaterdag 21 mei 2005 @ 22:15 |
| lijkt me vrij logisch dat je niet de zinnen letterlijk mag overnemen, das nl geen samenvatten maar kernzinnen achter elkaar plakken, dan is het niet je eigen verhaal | |
| Avani | zaterdag 21 mei 2005 @ 22:21 |
Eigenlijk zie ik er niet zo heel erg tegenop. Wat kan ik er nu nog aan doen? ![]() | |
| s4nd3r-tj3 | zaterdag 21 mei 2005 @ 22:24 |
quote:Dat is dus gelul, want het is wel toegestaan. Maar je zult af en toe genoodzaakt zijn om het in te korten, omdat je een beperking hebt op het aantal woorden. | |
| Vassili_Z | zaterdag 21 mei 2005 @ 22:27 |
quote:Trouwens, je mag 10% van het max.aantal woorden afwijken he | |
| ZORRO87 | zaterdag 21 mei 2005 @ 22:30 |
quote:Nee niet mee eens, je kan gewoon alles letterlijk uit de tekst nemen hoor, in het correctievoorschrift staat weliswaar dat de samenvatting in eigen bewoording moet gebeuren, maar nergens staat hoeveel punten aftrek er toegepast moet worden indien er te veel wordt overgeschreven, dus de corrector zal hier dus ook geen punten vanaf trekken. Maargoed het is maar de vraag of het je dan lukt om je samenvatting te maken binnen de 219 woorden | |
| Vassili_Z | zaterdag 21 mei 2005 @ 22:32 |
quote:Dus zijn conclusie is dus wel goed ! Jij rekt het alleen maar uit ! Ik ben er wel mee eens.. | |
| ZORRO87 | zondag 22 mei 2005 @ 00:23 |
quote:nee hoor, je hoeft het niet in eigen bewoording te doen. Tenminste, je krijgt er geen punten aftrek voor als je het niet doet. | |
| _Xbox_Master_ | zondag 22 mei 2005 @ 12:03 |
| Ik schrijf het gewoon in eigen woorden, de samenvatting wordt er korter van. Straks staat er dit jaar in het correctievoorschrift dat ze er wel punten mogen aftrekken asl je rechtstreeks overneemt. | |
| s4nd3r-tj3 | zondag 22 mei 2005 @ 13:11 |
quote: | |
| M1RR1E | zondag 22 mei 2005 @ 13:17 |
quote:Bij ons is letterkunde toch echt een apart vak op je eindlijst dan. Het gaat over zowel engelse als nederlandse literatuur. We hebben er wel gewoon in de lessen nederlands en engels aan gewerkt, maar op je diploma komt het als apart vak te staan. Is dat bij jou anders of heb ik dat verkeerd begrepen? Een 8,2 is wel gigantisch hoog jah! Moet goedkomen met jou dan! | |
| M1RR1E | zondag 22 mei 2005 @ 13:23 |
quote:Lekker dan | |
| #ANONIEM | zondag 22 mei 2005 @ 14:50 |
| Hmm, tekstverklaring maak ik me geen zorgen over, maar samenvatten heb ik nog niet 1 keer geoefend Ik heb ook zo'n blaadje over samenvatten gekregen, heb alleen geen scanner. Maar goed, ik ben in een lieve bui, dus zal het een en ander 's overtikken Samenvattingseisen: Kernpunten In de samenvatting moeten de kernpunten van de eigenlijke tekst zitten. Die kernpunten kun je vaststellen door per alinea de kernzin te bepalen.de kernzin is de zin die de belangrijkste informatie bevat. Onderstreep de kernzin tijden het lezen vd tekst. Zijn er meer kernzinnen per alinea, onderstreep er dan meer. Voorbeeldzinnen zijn nooit kernzinnen. Soms zijn hele alinea's bedoeld als voorbeeld, die niet meenemen, behalve wanneeer een kernzin zonder voorbeeld onduidelijk zou zijn. Hoofdzaken en bijzaken Als je de tekst hebt gelezen, de kernzinnen hebt aangegeven en ze in een dicrete formulering onder elkaar heb gezet zou je de hoofdzaken uit de teskt bij elkaar hebben moeten staan. Het kan echter zijn dat er voor de duidelijkheid wat aanvullende informatie genoemd moet worden. Probeer dat echter zo veel mogelijk te beperken. Het gaat in een samenvatting om de hoofdzaken. Maar die hoofdzaken moeten op zich dan wel voldoende duidelijk zijn. Structuur IN je samenvatting moet je ook weer in alinea's werken, behalve als de samenvatting heel kort zou zijn. Alinea's die je maakt, moeten met de bekende tekstverbanden (verwijswoorden, inhoudswoorden en signaalwoorden) heel goed gestructureerd zijn. Direct formuleren De samenvatting moet in de directe vorm geschreven zijn. Je moet een samenvatting of delen van een samenvatting niet beginnen met zinsneden als: In dit artikel heeft de schrijver het over... De schrijver van de tekst beweert dat... Stel dat in een tekst de volgende zin staat: De laatste twintig jaar is er in de wereld een duidelijke klimaatverandering waarneembaar, bijvoorbeeld doordat de winters zachter worden. Zo'n zin vat je als volgt samen: De laatste twintig jaar is er een duidelijke klimaatverandering waarneembaar. Dit heet direct formuleren. Eigen woorden Schrijf je samenvatting zo veel mogelijk in eigen woorden op. Bij het opschijven van de kernzinnen en de eventueel noodzakelijk aanvullende informatie kun je gewoon letterlijk de oorspronkelijke tekst overnemen. Maar uiteindelijk moet je de voorlopige samenvatting die je zo hebt verkregen zo veel mogelijk om geen zetten in eigen woordem. Controleer tot slot je samenvatting op spelling en leestekens Hmm, aangezien ik dat ding gewoon letterlijk heb overgetikt heb ik nog wat te oefenen denk ik zo | |
| Skv | maandag 23 mei 2005 @ 14:03 |
| Ik heb ook wat te delen: Samenvattende behandeling van de eindtermen +signaalwoorden: - opsomming, tegenstelling, oorzaak-gevolg, reden/verklaring, doel-middel, toelichting, vergelijking, voorwaarde, conclusie, samenvatting. + signaalzinnen: -aankondigend, terugblikkend, aankondigend én terugblikkend. +Tekstsoorten: -uiteenzetting, betoog, beschouwing +Schrijfdoelen: - informeren, uiteenzetten, overtuigen, tot actie aanzetten, beschouwen, vermaken +Citeren op: -De juiste manier: ‘TV is…te bieden.’ (regels 137-138) +Hoofdgedachte: - hoofdgedachte citeren of in eigen woorden. Indien eigen woorden gebruikt worden, mag NIETS geciteerd worden. - Letten op kernzin, signaalwoorden, titel, inleiding, slot en volledigheid (al het belangrijke moet in de hoofdgedachte staan). -Kernzin is 1 zin die meestal vooraan of achteraan in de tekst staat. + Functie van een tekstgedeelte kan zijn: -Aanbeveling, aanleiding, argumentering, beantwoording, beoordeling, bewering, conclusie, constatering, doelstelling, hypothese, oorzaak, oplossing, opsomming, probleemstelling, samenvatting, verklaring, voorbeeld, vraagstelling, weerlegging, etc. + Standpunten en argumenten bestaan uit: - feiten, voorbeelden, vergelijking, ervaring, gezag/autoriteit, gevolg, nuttige/gewenste gevolgen, gevoel/emotie, normen en waarden. +Redeneringen: - oorzaak-gevolg, voor/nadelen, overeenkomst, stelling-argumenten + Drogredenen (foutieve argumenten): - onjuiste oorzaak-gevolgrelatie, valse vergelijking, verkeerde autoriteit, overhaaste generalisatie, cirkelredenering, persoonlijke aanval, vertekenen van standpunt, ontduiken bewijslast. + Beoordelingsvragen - de bron (schrijver/medium) 1 deskundigheid vd schrijver 2 partijdigheid vd schrijver 3 betrouwbaarheid vh medium - de verstrekte gegevens (info) 1 controleerbaarheid van gegevens 2 relevantie van gegevens 3 volledigheid van gegevens 4 logische samenhang van gegevens (consistentie) 5 ouderdom van gegevens - de standpunten (meningen) en argumenten 1 relevantie van argumenten 2 volledigheid van argumentatie 3 helderheid van argumentatie 4 houdbaarheid van elk argument 5 logische opbouw en samenhang van argumentatie (consistentie) | |
| -XX- | maandag 23 mei 2005 @ 14:38 |
| Inderdaar Mirrie! Die onderwerpen zijn echt TE gaar!!.. Waar gewoon je aandacht bij weg-ept als je het aan het lezen bent... En als je klaar bent, bijna niet meer weet wat je gelezen heb... Ze mogen van mij betreft wel wat interessantere stukjes gebruiken! | |
| _Xbox_Master_ | maandag 23 mei 2005 @ 15:15 |
| Wij hadden op school een boekej gekregen met de nederlands examens van 2000 t/m 2002. Er zaten 2 of drie teksten tussen waar ik nog doorheen kwam maar de rest HAVO 2001 tijdvak 1 Gadverdamme wat een klote tekst is dat. | |
| #ANONIEM | maandag 23 mei 2005 @ 15:22 |
| VWO 2004 Tijdvak 1, 6,9 met 1,5 uur over [ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2005 15:23:23 ] | |
| S-Two | maandag 23 mei 2005 @ 17:04 |
| Ik kan Nederlands best wel eens gaan verneuken... die vragen haal ik meestal nog wel een magere 6 op, maar die samenvatting | |
| PogueMahone | maandag 23 mei 2005 @ 17:34 |
| even over die samenvatting, - moet je bij nieuwe alinea's een regel wit laten? - wat voor een titel moet erboven? - aantal woorden erbij schrijven? | |
| S-Two | maandag 23 mei 2005 @ 17:38 |
quote:Titel is dezelfde als die van de oorspronkelijke tekst. Je krijgt er geen punten voor, maar als je hem vergeet wel punten aftrek. Het aantal woorden hoef je er denk ik niet bij te schrijven. En alineagebruik: geen idee. Denk gewoon alinea's zoals je ze normaal zou gebruiken. | |
| Tom_Tom- | maandag 23 mei 2005 @ 17:38 |
quote:- Ik geloof van niet. - Ik zet er altijd de titel en de auteur en verschenen in.. erboven. - Nee, de leraar telt maar. | |
| PogueMahone | maandag 23 mei 2005 @ 17:40 |
| dus geen schrijver erbij in de titel? bijvoorbeeld: ,,De teleurgang van het beukenbos" van Piet Gerritsen | |
| S-Two | maandag 23 mei 2005 @ 17:43 |
| Dat hoeft volgens mij niet nee. | |
| S-Two | maandag 23 mei 2005 @ 17:43 |
| Mag je trouwens wel gewoon markeren op je examenpapier? Of moet je dat weer ongeschonden inleveren? | |
| PogueMahone | maandag 23 mei 2005 @ 17:46 |
| op je antwoordblad? denk ik niet, ze hebben ons wel verteld dat correctielak echt niet mag | |
| Tom_Tom- | maandag 23 mei 2005 @ 17:46 |
quote:Ik maak de samenvatting eerst in klad, daarna in net. | |
| S-Two | maandag 23 mei 2005 @ 17:48 |
| Nee ik bedoel op de tekst die je krijgt. Toen we oefenexamens maakten in de les zei onze leraar altijd dat dat handig was, dus nu doe ik dat af en toe wel. Lijkt me dus wel handig als dat tijdens het examen ook gewoon mag. En de samenvatting eerst in klad maken weet ik niet. Hangt er vanaf hoeveel tijd ik nog heb. | |
| RyanDunn | maandag 23 mei 2005 @ 18:03 |
quote:Het is helaas niet mijn goeiste vak... | |
| S7en | maandag 23 mei 2005 @ 18:13 |
| werk netjes; formuleer antwoorden eventueel eerst op klad; gebruik voor het net een dubbel vel papier; lees de vragen goed; citeer correct; haal antwoorden uit de juiste alinea's, als die zijn aangegeven; hoed je voor taal- en spelfouten; hoed je voor woordoverschrijding zowel bij de open vragen als bij de samenvatting; laat je in de samenvatting leiden door de formulering van de elementen die gevraagd worden; gebruik die formuleringen ook als signaalwoorden; maar ook niet meer dan dat; formuleer zo veel mogelijk zelf; dat is het kortste; gebruik het toegestane aantal woorden; je krijgt geen prijs voor de kortste samenvatting. denk aan de lezer die de oorspronkelijk tekst niet kent; vermeld titel en auteur; gebruik je verstand. Dit waren de tips die onze docent over zojuist mailde | |
| demonseeker14 | maandag 23 mei 2005 @ 18:16 |
quote:5,0 is genoeg hoor | |
| mirrie1986 | maandag 23 mei 2005 @ 18:18 |
quote:5,1 bedoel je!! 5,45 is gewoon een 5. Dus je meot een 5,1 halen. Het wordt niet twee keer afgerond | |
| Jurrio | maandag 23 mei 2005 @ 18:20 |
| Hoe zouden jullie de tijd verdelen? Tekstverklaring : samenvatting? | |
| _Xbox_Master_ | maandag 23 mei 2005 @ 18:21 |
| 1 uur voor de tekstverklaring en 2 uur voor de samenvatting | |
| Skv | maandag 23 mei 2005 @ 18:30 |
| Ik zou beginnen met de tekst. Kan je daarna nog bepalen of je de samenvatting in het klad en dan net gaat schrijven, of direct in het net | |
| Tom_Tom- | maandag 23 mei 2005 @ 18:38 |
quote:Oh zo ja. Ik ga er flink op schrijven en doen, dat mag en het is alleen maar handig. | |
| The.PhantoM | maandag 23 mei 2005 @ 18:41 |
| wat is nederlants ze proberen van talen vakken volgens mij ook exacte vakken te maken. het is haast nooit eenduidig en toch berust de puntentelling op: je antwoord is goed of helemaal fout. | |
| Sterke_Yerke | maandag 23 mei 2005 @ 18:53 |
| Ik lees nu telkens dat je van elke alinea de kern zin moet nemen, maar is het niet gewoon zo dat je je aan de samenvatting opdracht houdt (wat er in moet staan), en dat je dan gewoon automatisch die kernzinnen er uit haalt? Of moet je ook nog andere dingen opschrijven, naast de gegeven punten? | |
| #ANONIEM | maandag 23 mei 2005 @ 18:54 |
quote:Je opgavebladen mag je meenemen na je examen, en ze zijn dus van jou, je mag erop kladden wat je wilt. De blaadjes die je inlevert moeten wel net zijn natuurlijk. | |
| Sterke_Yerke | maandag 23 mei 2005 @ 19:00 |
| Mag je ook smiley's gebruiken | |
| Kikstar | maandag 23 mei 2005 @ 19:16 |
| nog een tip: nooit afkorten, vd wordt bij ons op school vaak gebruikt en dat mag natuurlijk niet verder veel succes morgen | |
| Skv | maandag 23 mei 2005 @ 19:18 |
| Jezus, die teksten van vorig jaar lijkt wel arabisch. Wat een kutzooi. Tegen de tijd dat ik vrijwillig zulke zooi ga lezen, pleeg ik wel zelfmoord | |
| Sterke_Yerke | maandag 23 mei 2005 @ 19:22 |
quote:Mooi, dan gaat de nomering weer omhoog | |
| Aurelium | maandag 23 mei 2005 @ 19:22 |
quote:Idd.. bij examens worden abstracte vakken allemaal zo exact gerekend en nagekeken. | |
| Sterke_Yerke | maandag 23 mei 2005 @ 19:26 |
quote:Wat wil je ook met bijna alleen maar multiplechoice vragen? | |
| Woutey | maandag 23 mei 2005 @ 19:34 |
| tvp voor als ik moet huilen | |
| wereldreiziger | maandag 23 mei 2005 @ 19:58 |
quote:Je moet wél de schrijver opnemen in de titel! En let op: officieel mag je niet zo citeren: "Tekst van de schrijver." maar moet het eerste aanhalingsteken onderaan staan. (Geen enkele corrector die daar over struikelt trouwens.) Succes! | |
| Mr.Trelawney | maandag 23 mei 2005 @ 21:45 |
quote:Onze docente zei dat je voor de samenvatting minder lang nodig hebt. Maar goed, zo'n oefenexamen maak ik in een uur. Toegegeven, dan doe ik heel veel op intuďtie... Maar dat moet morgen ook wel kunnen. Hoop ik. | |
| Skv | maandag 23 mei 2005 @ 21:58 |
quote:Die multiple-gok bagger lukt me nooit | |
| mrkanarie | maandag 23 mei 2005 @ 22:57 |
| wat krijg ik morgen eigelijk op het examen Nederlands ( (g)tl) ? | |
| frenkck | maandag 23 mei 2005 @ 23:04 |
| Nederlands Hoef er maar een 4,1 voor te halen, maar het is zo bagger saai. Ze kiezen ook altijd de meest NIET boeiende teksten. | |
| PogueMahone | dinsdag 24 mei 2005 @ 08:55 |
| ik heb er weinig zin in maar iedereen succes gewenst | |
| Intergalactrick | dinsdag 24 mei 2005 @ 14:13 |
| Oja, en ik weet nu al zeker dat ik vergeet om de titel en de schrijver bij de samenvatting op te schrijven. | |
| chantaldominique | dinsdag 24 mei 2005 @ 15:00 |
| Is Nederlands voor de HAVO alleen een tekst en een samenvatting!?????? | |
| Intergalactrick | dinsdag 24 mei 2005 @ 15:25 |
quote:Ja | |
| truSteh | dinsdag 24 mei 2005 @ 15:30 |
| Net examen nederlands gehad.. was best wel moeilijk ook al was het vmbo-tl. Het artikel en de brief schrijven waren peanuts, maar je moest een gigantische text ff samenvatten in 125 woordjes. Mij niet gelukt in ieder geval, snap niet hoe je dat moet flikken als je ook niet in telegram stijl mag schrijven, het moesten goed leesbare zinnen zijn. | |
| mrkanarie | dinsdag 24 mei 2005 @ 15:52 |
quote:ja, ik vond het echt té veel voor 2 uur! ik had bij die samenvatting 170 woorden toen ik het eenmaal klaar had, waar je maar 125 mocht. | |
| MaRySe | dinsdag 24 mei 2005 @ 15:53 |
| Bij een citaat horen toch 3 puntjes | |
| -chImp- | dinsdag 24 mei 2005 @ 15:57 |
| VWO Nederlands, pissie. | |
| grunge-metal | dinsdag 24 mei 2005 @ 16:12 |
quote:Ik ook, dat viel me eigenlijk nog best mee quote:Ik vond het ook te veel, ik was net op tijd klaar, terwijl de helft van de klas er nog zat. Ik dacht dat ik op het laatst bijna klaar was, maar toen zag ik dat ik nog een hele brief moest... | |
| Skv | dinsdag 24 mei 2005 @ 16:25 |
quote:Ik vond het: | |
| grunge-metal | dinsdag 24 mei 2005 @ 16:33 |
quote:Ik heb overigens een klacht verstuurd naar Laks | |
| mrkanarie | dinsdag 24 mei 2005 @ 16:34 |
quote:kan ik ook wel eens gaan doen. | |
| Tom_Tom- | dinsdag 24 mei 2005 @ 16:45 |
| Zo, dat viel echt enorm mee. 2 interessante teksten, de samenvatting was niet te moeilijk vond ik. | |
| mrkanarie | dinsdag 24 mei 2005 @ 16:46 |
quote:welk niveau? | |
| Skv | dinsdag 24 mei 2005 @ 16:48 |
quote:Opleiding: 6VWO: E&M. Die tweede tekst vond ik een trol. Die eerste was idd best oke. | |
| Tom_Tom- | dinsdag 24 mei 2005 @ 16:59 |
| De spelfout (of typfout) bij vraag 1, keuzemogelijkheid C vond ik wel heel erg slecht hoor. | |
| RaymanNL | dinsdag 24 mei 2005 @ 17:02 |
quote:Ja het was echt veeeeel te veeel! Niet normaal meer! | |
| Avani | dinsdag 24 mei 2005 @ 17:08 |
| Ik vond het echt zó bagger gaan | |
| BierKoning | dinsdag 24 mei 2005 @ 17:10 |
| Ik vond het eigenlijk best moeilijk | |
| RobinGQ | dinsdag 24 mei 2005 @ 17:20 |
| Nederlands viel mij eigenlijk best mee. Ik had gedacht dat multiple choice me goed af zou gaan, maar over de open vragen twijfelde ik. Echter, achteraf blijkt dat ik de open vragen (en met name ook de samenvatting) best goed heb gemaakt, alleen heb ik geen idee of ik de multiple choice goed heb gedaan aangezien ik m`n opgavenformulier niet mee mocht nemen. Ik weet inmiddels dat je alle antwoorden op internet kan bekijken, maar weet iemand ook waar je de opgaven kan bekijken? | |
| #ANONIEM | dinsdag 24 mei 2005 @ 18:28 |
| De eerste tekst was retemakkelijk, 4 vragen fout. De samenvatting heb ik hard verkracht. | |
| Minisuisse | dinsdag 24 mei 2005 @ 18:40 |
| Ik vond het erg goed te doen, vooral de eerste tekst. Deze was niet erg moeilijk geschreven. Heb op zn minst 28 punten: op zn laagst een 5,4, op zn hoogst een 7,4 | |
| MrAbagnale | dinsdag 24 mei 2005 @ 20:30 |
quote:euhm wat? twee uur zeg je? wij hadden er drie hoor. en ik denk iedereen toch? of doe je niet vwo? | |
| mrkanarie | dinsdag 24 mei 2005 @ 23:37 |
quote:helaas niet. | |
| Woutey | woensdag 25 mei 2005 @ 00:33 |
| die tweede tekst was zoooo saai die eerste ging over mijzelf dus dat vond ik wel oke kon me bij die 2e nie goed meer concentreren, had veel te veel redbull op en moest na een kwartier al knetterhard pissen, maar leek me ook zo raar als ik daar naar de plee ga na een kwartier, dus heb k t maar opgehouden wat dus uitliep tot heel het examen. | |
| #ANONIEM | woensdag 25 mei 2005 @ 01:18 |
quote:Ja. Das nie slim. | |
| irestmycase | woensdag 25 mei 2005 @ 09:05 |
| Wij hadden er ook drie uur voor gekregen. na 180 keer ( | |
| Remco | zondag 29 mei 2005 @ 09:28 |
| Morgen dus Nederlands voor havo | |
| KiwiTjuHh | zondag 29 mei 2005 @ 10:10 |
| Morgen is het dan zo ver.. heb er opzich nog niet zoveel aan gedaan. Ga vandaag maar eens een oud examen maken en eens kijken hoe ik het maak | |
| PLAE@ | zondag 29 mei 2005 @ 10:41 |
| Ik ga Nederlands voor morgenochtend bewaren denk ik. | |
| KiwiTjuHh | zondag 29 mei 2005 @ 10:44 |
quote:Jup, want we hebben hem pas om 13.30 toch? | |
| PLAE@ | zondag 29 mei 2005 @ 11:05 |
| jep | |
| Vassili_Z | zondag 29 mei 2005 @ 15:42 |
quote:- beste vak... Geen wonder dat het niet je goeiste vak is | |
| Intergalactrick | zondag 29 mei 2005 @ 15:54 |
| Ik hoop dat ik me morgen beter voel op dit tijdstip | |
| Dinamiet | zondag 29 mei 2005 @ 16:57 |
| Rotexamen, heb ik echt geen zin aan. Ben vet slecht in die teksten, kmoet een 5 halen.... | |
| Maaark | zondag 29 mei 2005 @ 17:24 |
| ik had proefexamen van 2004-tijdvak 2 gemaakt, van alleexamens.nl enzo, en ik had een 8.1 en nog heel veel fout. Iemand die weet of die toevallig heel simpel was? | |
| s4nd3r-tj3 | zondag 29 mei 2005 @ 17:45 |
quote:Ik denk niet dat ie dat express deed.. | |
| The_Viper | zondag 29 mei 2005 @ 18:10 |
| Dus je mag gewoon met pen of stift in je examen alle kernzinnen/verbindingswoorden etc. omcirkelen/onderstrepen? | |
| RaymanNL | zondag 29 mei 2005 @ 18:45 |
| IK zie ook al dat de klachten nu boven de 4200 zitten, ik den kdat daar wel wat aangedaan word! | |
| Remco | zondag 29 mei 2005 @ 19:34 |
quote: | |
| --Globe-- | zondag 29 mei 2005 @ 22:20 |
| Ik weet niet wat k hier van kan verwachten.. ik heb een tekst gemaakt waar ik een 8,1 voor had, en een tekst waar ik echt halverwege gestopt ben omdat t niet te doen was (vond ik dan) maar ja... zal wel goed komen. | |
| RyanDunn | zondag 29 mei 2005 @ 22:45 |
| Ik sta een 3.8 voro nederlands.. ik ben dood | |
| MeneerMuis | zondag 29 mei 2005 @ 23:40 |
| Ik ga slapen en morgenochtend examenbundel van NL is openslaan - iemand tips over hoe je het het beste kan begrijpen allemaal? En mag je op je examen nu alles onderstrepen? | |
| Blu | maandag 30 mei 2005 @ 00:02 |
quote:je mag natuurlijk dingen in je tekst onderstrepen als je dat fijn vind. ik zelf doe dat persoonlijk wel, de belangrijkste zinnen per alinea eruit halen. daarna ga ik op een kladpapiertje de aanwijzingen opschrijven met daarachter de uitwerking. deze praat ik op het einde aan elkaar en je hebt een goede samenvatting met alle aanwijzingen erin verwerkt.. als je het examentrainingboekje hebt, dan kun je ff kijken van blz. 1 t/m 15 ofzo en het boek zelf een beetje doorbladeren. ik denk dat je zon samenvatting kunt maken, en als je het niet kunt, kun je er vrij weinig aan doen.. | |
| sk888er | maandag 30 mei 2005 @ 07:43 |
| Ok... ik zit nu al 3 kwatier mn boek door te bladeren en tips door te lezen.... Wat kan ik er nu verder nog aan doen??? | |
| Maaark | maandag 30 mei 2005 @ 08:48 |
| oefenen. | |
| Maaark | maandag 30 mei 2005 @ 08:49 |
quote:He, was dat toevallig 2004-tijdvak 2 Dan was die gewoon heel simpel, want ik had dat ook. | |
| MeneerMuis | maandag 30 mei 2005 @ 09:28 |
| Nou laat ik maar eens examenbundeltje open gooien | |
| MaRySe | maandag 30 mei 2005 @ 09:40 |
| Kut man dat is vanmiddag al | |
| Blu | maandag 30 mei 2005 @ 09:44 |
| hoe moet je de titel erboven zetetn? - sander van walsum, onwetendheid verslaat deskundigheid - of auteur: sander van walsum titel: .... samengevat door: aantal woorden | |
| Remco | maandag 30 mei 2005 @ 09:53 |
| Moet dat | |
| 2Drix | maandag 30 mei 2005 @ 09:54 |
| Naam schrijver Titel Je eigen naam Aantal woorden zo geloof ik | |
| Blu | maandag 30 mei 2005 @ 09:54 |
| edit// 2Drix was me net even voor | |
| KiwiTjuHh | maandag 30 mei 2005 @ 09:58 |
| Let erop als er bijvoorbeeld gevraagd wordt: welke conclusie kun je trekken uit bla bla bla.. Dat je dan in je samenvatting zegt: De volgende conclusie kun je .. dat is al 1 punt! | |
| MeneerMuis | maandag 30 mei 2005 @ 10:05 |
| Moet je die dingen boven je samenvatting zetten? | |
| sn7ke | maandag 30 mei 2005 @ 10:07 |
| Hmmm, ik heb niet zo'n zin eigenlijk....... | |
| Blu | maandag 30 mei 2005 @ 10:11 |
quote:in je samenvatting of bij het verklarend lezen? | |
| Maaark | maandag 30 mei 2005 @ 10:21 |
quote:dan ga je niet, tis maar centraal examen.... niet dat dat wat uitmaakt ofzo... | |
| KiwiTjuHh | maandag 30 mei 2005 @ 10:26 |
quote:In de samenvatting natuurlijk. | |
| DusDat | maandag 30 mei 2005 @ 10:36 |
| Voor samenvatten is het belangrijk dat je die vragenpuntjes ook in je tekst opneemt. Heb je zo al paar punten | |
| KiwiTjuHh | maandag 30 mei 2005 @ 10:49 |
quote:Dat zei ik dus net ook, daar krijg je elke keer 1 puntje voor! | |
| MeneerMuis | maandag 30 mei 2005 @ 11:14 |
| Maar wat is nu belangrijk voor tekstbegrip? Moet je echt dingen uit je hoofd leren? | |
| Blu | maandag 30 mei 2005 @ 11:19 |
| nee je hoeft niets uit je hoofd te leren. het is allemaal gewoon basiskennis en ze vragen niets nieuws oid | |
| Baloetjuh | maandag 30 mei 2005 @ 11:26 |
quote:jah dat klopt... 1) auteur: 2) Titel 3) samengevat door: 4) aantal woorden: maar moet je als de auteur BV sander van walsum is dan auteur: sander van walsum -of gewoon- sander van walsum -neer zetten ?- | |
| Minotarumon | maandag 30 mei 2005 @ 11:40 |
quote:voor Havo ? Ik heb dit namelijk nooit eerder gehoord | |
| Blu | maandag 30 mei 2005 @ 11:43 |
quote:dat laatste denk ik. auteur: Sander van Walsum Titel: ongelijkheid ned. oid samengevat door: eigen naam aantal woorden: +/- 180 woorden pod | |
| MaRySe | maandag 30 mei 2005 @ 11:43 |
| Ik ga NU beginnen | |
| lafaak | maandag 30 mei 2005 @ 11:49 |
| moet de samenvatting ingedeeld zijn in alinea's of moet het gewoon aan elkaar? | |
| Blu | maandag 30 mei 2005 @ 11:50 |
| ingedeeld in alinea's. je kunt bijvoorbeeld 3 alinea's maken als er ook 3 aanwijzingen zijn. of 5 alinea's maken wanneer er 5 aanwijzingen zijn. ligt er maar net aan of 2 aanwijzingen bij elkaar horen of niet.. als dat wel is, kan je die in 1 alinea zetten lijkt me | |
| lafaak | maandag 30 mei 2005 @ 11:51 |
| ooooh oke thnx! maar je moet dus een witte regel er telkens tussen doen elke alinea? | |
| Blu | maandag 30 mei 2005 @ 11:53 |
| ja je weet toch wel wat een alinea is. | |
| The_Viper | maandag 30 mei 2005 @ 11:55 |
| Moet je ook elke alinea een nummer geven? En inderdaad het antwoord op de vraag van lafaak zou ik ook wel willen weten Ik kwam er zonet ook achter dat je al 1 punt krijgt als je ook de vraagstelling van je vragenblad in je samenvatting opneemt :| | |
| 2Drix | maandag 30 mei 2005 @ 11:56 |
| Het hoeft helemaal niet in alinea's onze leraar heeft voorbeeld samenvattingen gegeven die hij zelf gemaakt heeft....daar is ook alles achter elkaar | |
| lafaak | maandag 30 mei 2005 @ 11:59 |
| ooooh haha je mag dus zelf kiezen | |
| Dinamiet | maandag 30 mei 2005 @ 11:59 |
| Ja inderdaad, die punten overnemen is erg belangrijk! Goed dat je me dr aan herinnert want dat was ik alweer vergeten... Ik heb zonet ff een tekstverklaard, en heb 15 van de 26 punten.. best weinig eigenlijk , en ik had dr nog zo'n goed gevoel over, maar ja. Kmoet een 5 halen en daar ga ik wel voor anders ben ik gezakt! Die open vragen bij tekstverklaring zijn rotvragen.. En over die samenvatting inderdaad die punten overnemne en auteur+titel erbij.. Maar het mag gewoon doorlopend, je moet gewoon al die punten uitzoeken en daar een beetje een verhaaltje van breien binnen het maximum aantal woorden. | |
| Maaark | maandag 30 mei 2005 @ 12:00 |
| Stelletje apen, een nieuwe alinea begint gewoon op een nieuwe regel, geen witregel ertussen. | |
| 2Drix | maandag 30 mei 2005 @ 12:03 |
| Je moet gewoon die punten die je moet overnemen veranderen in vragen...en er dan gewoon antwoord op geven | |
| rotskibo | maandag 30 mei 2005 @ 12:04 |
| Ik heb geen zin | |
| Blu | maandag 30 mei 2005 @ 12:16 |
quote:dat maakt dus echt geen drol uit. of je nou een regel wit er tussenlaat, of gewoon de volgende regel begint maakt dus echt niets uit. bij beide kun je zien dat je bij de volgende alinea bent. bij een witte regel ertussen laten misschein nog wel beter | |
| MeneerMuis | maandag 30 mei 2005 @ 12:16 |
| Ik ben doodmoe en heb echt geen behoefte zo'n lange examen te maken | |
| Maaark | maandag 30 mei 2005 @ 12:20 |
quote:Een witregel word bij ons op proefwerken foutgeteld. | |
| Blu | maandag 30 mei 2005 @ 12:22 |
| nou ik laat er gewoon een witregel tussen iedere alinea. ze kunnen lijkt me daar toch echt geen fouten gaan rekenen bij een samenvatting :S | |
| PLAE@ | maandag 30 mei 2005 @ 12:23 |
| Ik heb er absoluut geen zin in. Moeilijk wakker worden net Ik vind het nu al een kutexamen | |
| The_Viper | maandag 30 mei 2005 @ 12:24 |
| Ik heb net een samenvatting over een stuk tekst dat over positieve stress ging gemaakt. Ik hoop dat ik uit die tekst (kwa samenvatting maken én inhoud van de tekst Was trouwens van examen van 2003 - 1e tijdvak | |
| Dinamiet | maandag 30 mei 2005 @ 12:41 |
| Per punt wat genoemd word in de samenvattingsopdrachte een nieuwe alinea? Of zie ik dat ff fout... | |
| its_me_ | maandag 30 mei 2005 @ 12:43 |
| Net ff examen gemaakt van vorig jaar, 2e tijdvak. Ik had een 5.6. Wel mooi cijfer dus | |
| _Xbox_Master_ | maandag 30 mei 2005 @ 16:11 |
| Ik ben net klaar. Ik vond vooral de samenvatting niet echt makkelijk en dan vooral de laatste paar alinea's. De eerste tekst ging nog wel. Ik hoop dat ik een 5.2 heb. Het wordt spannend | |
| littledrummergirl | maandag 30 mei 2005 @ 16:11 |
| ik vond het examen echt niet TE moeilijk.. ik was na een uur klaar ( je had het gezicht van die surveillant moeten zien moest je trws die vragen boven die samenvatting op je blad beantwoorden ( heb het nl wel gedaan ) ? | |
| rotskibo | maandag 30 mei 2005 @ 16:19 |
quote:Die moest je in de samenvatting verwerken, verder vond ik het ook niet heel moeilijk ofzo. | |
| 2Drix | maandag 30 mei 2005 @ 16:24 |
| Hij ging wel denk ik gelukkig geen al te saaie onderwerpen... en jammer dat er zo weinig meerkeuze was | |
| _Xbox_Master_ | maandag 30 mei 2005 @ 16:25 |
| De onderwerpen waren inderdaad niet saai. Ik kon goed door de teksten heen komen. | |
| TheAnarchist | maandag 30 mei 2005 @ 16:27 |
| Was wel te doen vond ik.. | |
| PLAE@ | maandag 30 mei 2005 @ 16:48 |
| Die samenvatting heb ik flink mee lopen knoeien. Had bij me kladversie 320 woorden En dan is het lastig schrappen. Maar uiteindelijk is het gelukt Maar een 4.4 zit er wel in voor me. Het eerste gedeelte viel me reuze mee. | |
| 2Drix | maandag 30 mei 2005 @ 16:52 |
| http://ncrv.eindexamen.nu(...)5/HAVO/1/Nederlands/ | |
| Zephyrus | maandag 30 mei 2005 @ 16:57 |
| Viel wel mee eigenlijk. Alleen had ik bij die schrijfopdracht 227 woorden... | |
| Woutey | maandag 30 mei 2005 @ 17:00 |
| hoeveel woorden mocht havo dan? Vwo had max 180. | |
| 2Drix | maandag 30 mei 2005 @ 17:00 |
| max 200 | |
| BadBadPresident | maandag 30 mei 2005 @ 17:03 |
| woei alle multipelchoice goed wuhaha nice | |
| Woutey | maandag 30 mei 2005 @ 17:04 |
| jullie zijn er serieus niet overheen gegaan toch? Daar krijg je echt hele zware aftrek voor. heeft iemand de tekst nog ergens? Wil wel zien wat het was eigenlijk. Zie net in de uitwerking dat het mega veel openvragen waren in tegenstelling tot die van ons. | |
| littledrummergirl | maandag 30 mei 2005 @ 17:04 |
| even snel nagekeken en met een beetje mazzel heb ik de 7 wel gered | |
| BadBadPresident | maandag 30 mei 2005 @ 17:04 |
| max 200 ja maar afwijking van 10% dus eigenlijk max 220 200-220 is o punten aftrek | |
| Remco | maandag 30 mei 2005 @ 17:06 |
| Waar kan ik mijn cijfer uitrekenen | |
| Woutey | maandag 30 mei 2005 @ 17:09 |
quote:moeie wel beetje mee oppassen, als de corrector het verkeerd telt kun je de lul zijn als je geen marge hebt. | |
| FoxHunter. | maandag 30 mei 2005 @ 17:09 |
| Ik had eerst 280 woorden, toen flink geschrapt naar 214. Bij 220-225 worden krijg je -2 punten, bij 225-230 punten -4, etc. Gaat hard. | |
| Maaark | maandag 30 mei 2005 @ 17:09 |
| Remzzz, www.examen.nl . In het ergste geval tussen de 5.4-6.9! | |
| PLAE@ | maandag 30 mei 2005 @ 17:10 |
| Belachelijk die vraag 13: Welke concrete actie zou, gelet op alinea 12, mogen worden verwacht om een einde te maken aan de toestand in Malawi, zoals geschetst op fragment 1? Maar in alinea 12 staat juist dat er alleen internationaal ingegrepen wordt bij mensonterend geweld en dat het zou moeten gebeuren bij mensonterende armoede. Maar dat gebeurt niet. Dus zou je toch geen actie verwachten?????!?!? En volgens het antwoorden blad dus wel Lompe vraag als je het mij vraagt. | |
| 2Drix | maandag 30 mei 2005 @ 17:10 |
| Waarom hebben jullie er zoveel ik kwam maar tot 155 de eerste keer....heb em daarna maar een beetje opgevuld tot 180 | |
| maple-leaf | maandag 30 mei 2005 @ 17:11 |
| ik vond de teksten wel slaapverwekkend moet ik toegeven, weet eigelijk niet wat ik van mijn samenvatting moet denken, normaal ben ik er wel goed in, maar nu lukte het niet zo hard :S | |
| chantaldominique | maandag 30 mei 2005 @ 17:13 |
| De tekst heb ik denk ik niet goed gemaakt! | |
| Dinamiet | maandag 30 mei 2005 @ 17:14 |
| Ik vond het echt té moeilijk .. had vanochtend een proefexamen gedaan, echt een eitje. Maar dit waren zulke moeilijke vragen...zoals die vraagstelling bij de samenvat opdracht: wat de belangrijkste kenmreken zijn van het toerisme SEDERT de Tweede Wereldoorlog. Ik wist niet eens wat sedert betekende, dus kon ik de vraag niet beantwoorden. En nou moet ik eigenlijk zeggen dat mijn woordenschat niet slecht is.... shit ik baaaaaaaaaal want kmoest een 5 halen, nou die heb ik zeker niet. | |
| Valeron-Sidhe | maandag 30 mei 2005 @ 17:15 |
| Ik heb hem toch best netjes kunnen maken. Ik kwam uit op 197 woorden voor de samenvattingsopdracht. Ik was alleen de auteur vergeten te melden! Maar ik ben vast niet de enige | |
| 2Drix | maandag 30 mei 2005 @ 17:19 |
| ja wtf was sedert nou? na de tweede wereld oorlog ofzo? | |
| PLAE@ | maandag 30 mei 2005 @ 17:20 |
| vanaf de Tweede Wereldoorlog ja. se·dert1 (vz.) 1 sinds | |
| Dinamiet | maandag 30 mei 2005 @ 17:24 |
| Ja naaiers. Dat is ontzettend oud woord. | |
| chantaldominique | maandag 30 mei 2005 @ 17:26 |
quote:Ik moest ook een 5.2 halen ofzo, ik heb meer dan de helft van de vragen fout! Echt KUT | |
| MaRySe | maandag 30 mei 2005 @ 17:27 |
| sedert is een gewoon woord, weetje wel, algemene kennis | |
| TheAnarchist | maandag 30 mei 2005 @ 17:32 |
| Auteur vermelden | |
| caradoc | maandag 30 mei 2005 @ 17:32 |
| Ligt de cijfer berekening van eindexamen.nu eruit? | |
| --Globe-- | maandag 30 mei 2005 @ 17:33 |
| ik wist ook niet wat sedert was hoor, k heb het gelukkig wel goed gedaan.. ik vond de open vragen van de tekst best moeilijk, verder was het wel te doen zo ff nakijken | |
| Maaark | maandag 30 mei 2005 @ 17:33 |
| Kan wel. Probeer examen.nl | |
| _Supreme | maandag 30 mei 2005 @ 17:35 |
| het waren moeilijke teksten En er werd helemaal niet duidelijk vermeld wat ze bedoelden met de tijd rond 1950 en nu. het romantische speelde zich af in 1800, en daarna hadden ze het meteen over: vandaag de dag. poeptekst. | |
| koston | maandag 30 mei 2005 @ 17:35 |
| Volgens mij staat er een fout in het antwoordmodel voor HAVO Bij het tweede punt van vraag 13 staat er "om het mensonterend geweld te voorkomen" Maar in fragment 1 staat helemaal niks over mensonterend geweld. Ligt het nou aan mij of is het echt een fout in het antwoordmodel? | |
| littledrummergirl | maandag 30 mei 2005 @ 17:37 |
quote:ik heb ook geen actie opgeschreven , omdat het toch geen zin zou hebben ( en dat met een uitleg ) miss dat het met de uitleg erbij nog n puntje waard is | |
| MeneerMuis | maandag 30 mei 2005 @ 17:38 |
| Fuck het woordje 'sedert' - als je een examen maakt, gebruik dan gewoon een woord dat iedereen kent stelletje asociale &*$&)$@! Voor de rest kon ik me kop er niet bij houden, en heb ik hopelijk een 3.8 gered ofzo. Maar serieus; willen ze graag dat je een vraag niet begrijpt ofzo? | |
| _Xbox_Master_ | maandag 30 mei 2005 @ 17:38 |
| Ik denk dat ik ongeveer de helft van het aantal punten heb. Ik hoop dat het een 5.2 wordt. | |
| MaRySe | maandag 30 mei 2005 @ 17:40 |
| Dat sedert kon je ook wel uit de tekst halen wat het betekende.. | |
| PLAE@ | maandag 30 mei 2005 @ 17:40 |
quote:Lees mijn bericht eens hierboven ik denk dat ik nu toch echt genoodzaakt ben om even een belletje te plegen | |
| DusDat | maandag 30 mei 2005 @ 17:44 |
| Al dat gemekker ove sedert. Bij 't eerste vragenpuntje ging het over middeleeuwen tot wo2, en daarna vragen ze sedert wo2...kan je toch wel beetje uit opmaken dat het om sinds/vanaf gaat? | |
| Valeron-Sidhe | maandag 30 mei 2005 @ 17:44 |
quote:Ik meen dat het de bedoeling is om bovenaan je samenvatting de titel van de tekst en daarbij de auteur van de originele tekst noemt. | |
| The_Viper | maandag 30 mei 2005 @ 17:45 |
| Heeft iemand ook de vragen??? | |
| PLAE@ | maandag 30 mei 2005 @ 17:46 |
| Sedert is toch een harstikke normaal woord | |
| MeneerMuis | maandag 30 mei 2005 @ 17:47 |
quote:Of ze gebruiken gewoon het woordje SINDS zodat IEDEREEN het wel begrijpt... Zo moeilijk is het niet om gewoon een ander woord te gebruiken dat iedereen wel kent. Het is gewoon asociaal/achterlijk om zo'n oud rotwoord te gebruiken die ik pas sinds 17:00 ken. | |
| PLAE@ | maandag 30 mei 2005 @ 17:47 |
| Het laks neemt niet op Ik heb de vragen ja (mag je toch meenemen | |
| MaRySe | maandag 30 mei 2005 @ 17:48 |
quote: 90% van mijn klas wist het niet. Dikke sjonnies. | |
| The_Viper | maandag 30 mei 2005 @ 17:49 |
| Alle multiple-choise vragen. | |
| Rhanna | maandag 30 mei 2005 @ 17:50 |
| Ik vroeg me alleen wel af hoe je hier nou ooit bijvoorbeeld een 10 voor kan halen .. | |
| MaRySe | maandag 30 mei 2005 @ 17:52 |
quote:OMG je ouders moeten zich gaan schamen ! Of ben je perrongeluk in het verkeerde topic? | |
| Valeron-Sidhe | maandag 30 mei 2005 @ 17:52 |
| Wat is er zo vreemd aan sedert? | |
| MeneerMuis | maandag 30 mei 2005 @ 17:54 |
| Dan zou het nog altijd alleen me ma zijn die zich moet schamen, maar gelukkig doet ze dat niet want ze vind het zelf ook in en in triest dat ze niet gewoon het woord sinds gebruiken. En blijkbaar wisten veel mensen de betekenis niet, want iedereen zat buiten te zeiken over dat rotwoord. Je bent propably gewoon 1 van de weinige die het wel kent ;o wees er maar trots op | |
| _Xbox_Master_ | maandag 30 mei 2005 @ 17:55 |
quote:Voor mij is het ook een normaal woord, maar ze hadden inderdaad wel 'sinds' kunnen gebruiken voor de mensen die het niet kennen. | |
| The_Viper | maandag 30 mei 2005 @ 17:58 |
quote:Goed gezegd | |
| sk888er | maandag 30 mei 2005 @ 17:58 |
| Ik vind die puntentelling zo associaal he.... Als je bij die open vragen het eerste punt niet heb kun je automatisch het tweede punt niet halen En volges mij moet je ook geschiedenis hebben om die samenvatting te maken... want hoe weet ik nou wannneer de 2de wereldoorlog was... het stond geen 1 keer in de tekst..... | |
| MaRySe | maandag 30 mei 2005 @ 18:04 |
| 31 punten tussen 6.1 en 7.6 | |
| MaRySe | maandag 30 mei 2005 @ 18:06 |
quote:Algemene kennis OMG !! | |
| sk888er | maandag 30 mei 2005 @ 18:08 |
quote:ten eerste daar mogen ze niet van uitgaan... en ten tweede.... ik heb al 4 jaar geen geschiedenis gehad..... | |
| sn7ke | maandag 30 mei 2005 @ 18:08 |
| Mmm beetje vaag 2. De toerist SINDS of na WO II 3. De moderne toerist Naar mijn ogen waren die laatste 2 punten gewoon hetzelfde..... | |
| Remco | maandag 30 mei 2005 @ 18:09 |
quote:Bedankt Tussen de 6,1 en 7,6 | |
| MaRySe | maandag 30 mei 2005 @ 18:10 |
quote:Mogen ze er soms ook niet van uit gaan dat jij Nederlands kan | |
| MaRySe | maandag 30 mei 2005 @ 18:11 |
| Zo van euj watskeburt? al die vragen waren in een moeilijke taal Nohhh ik niet begreep niet :/ | |
| sn7ke | maandag 30 mei 2005 @ 18:16 |
| Ik vond het examen best wel moeilijk, en die tekst van die samenvatting was vaag. Dr zat niet echt een inleiding middestuk slot in..En om maar ff mn mond te houden over de spellingsvouten.....:P | |
| sk888er | maandag 30 mei 2005 @ 18:16 |
quote:volges mij is dat ik de tweede wereld-oorlog niet in de tekst trug kan vinden noujuist geen taal.. maar gwoon geschiedenis.... | |
| KiwiTjuHh | maandag 30 mei 2005 @ 18:18 |
| Ik vond het examen ook best moeilijk Heb 26 punten, dus tussen de 5.2 en 6.7. Valt mee dus, moest een 4.2 halen! | |
| The_Viper | maandag 30 mei 2005 @ 18:19 |
| Heeft iemand pls de vragen van de multiple-choice vragen? Dat zijn de vragen 4, 8, 9, 11, 17, 18 | |
| MaRySe | maandag 30 mei 2005 @ 18:20 |
| ik wil ze zo typen eerst eten hij was een beetje kort, even klagen | |
| Ladyxima | maandag 30 mei 2005 @ 18:22 |
| ik vond die samenvattingstext om te huilen heb er iets van zes punten voor ofzo (negatief berekend... kan het alleen maar beter worden en heb het eerste gedeelte redelijk gedaan, 20punten van de 29 ofzo. maar bij die samenvattingstekst... hadden ze het over tweede wereldoorlog dit, enzo, maar ik heb in de hele text niets gelezen over de tweede wereldoorlog denk dat ik in totaal 26 punten heb, misschien iets meer... en moet een 5.6 halen om een 5.5 op n eindlijst te staan | |
| Dinamiet | maandag 30 mei 2005 @ 18:25 |
quote:Ja shit is dat hea... op t tekstgedeelte kon je 29 van de 50 punten halen... en op t tekstgedeelte heb ik ongeveer 8 punten.. lach me niet uit | |
| CrAzY_HawK | maandag 30 mei 2005 @ 18:32 |
| heb ook slecht gemaakt :S die verlichtingstijdperk, vergeten om in samenvatting te doen.. waarschijnlijk tussen 4 en 6,2 terwijl ik minimaal 4,7 moet hebben om voldoende te kunnen halen. hopelijk is de normering voor Nederlands rond 1,2 (2002= 1,1; 2003=1,3; 2004=1,4) dan heb ik een 6 voor ne | |
| woeeiiii | maandag 30 mei 2005 @ 18:44 |
| Sjees, 24 punten: 4.8 - 6.3 slechtste examen tot nu toe.. Was 1500 al klaar, ik geloofde niet dat ik m al af had | |
| SirSimon | maandag 30 mei 2005 @ 18:46 |
quote:Helemaal mee eens, ik vind dat het sedert tot je algemene woordenschat moet behoren. Als dat nog niet zo was, dan is dat nu hopelijk wel zo. | |
| sk888er | maandag 30 mei 2005 @ 18:49 |
quote:ja en dan nog als je gwoon een goede samenvatting hebt gemaakt heb je al die punten van die vraag daar toch wel in verwerkt | |
| Dinamiet | maandag 30 mei 2005 @ 18:54 |
quote:weetje wel, ouderwets/ nie van deze tijd. | |
| SirSimon | maandag 30 mei 2005 @ 18:55 |
quote:Bij punt twee ging het toch om toerisME? | |
| SirSimon | maandag 30 mei 2005 @ 18:56 |
quote:Ook mee eens.. we moeten wel een beetje op Havo-niveau blijven he | |
| Intergalactrick | maandag 30 mei 2005 @ 18:58 |
| Ik twijfelde wat sedert betekende, of het nou tot, of dat het vanaf betekende, en ik koos voor het verkeerde | |
| SirSimon | maandag 30 mei 2005 @ 18:58 |
quote:Algemene kennis jah... dit moet je ECHT weten hoor... en als je geen geschiedenis meer hebt, heb je het wel in de basisvorming gehad... idd BASISvorming | |
| Saekerhett | maandag 30 mei 2005 @ 19:00 |
quote:Huilie... Ze mogen er gewoon vanuit gaan dat kandidaten voor het eindexamen havo het woordje 'sedert' kennen, anders is er gewoon iets mis met je woordenschat. En dan verdien je het ook niet dat je die vraag goed hebt... | |
| Saekerhett | maandag 30 mei 2005 @ 19:01 |
| Stelletje jankerds hier hoor... "Ik weet niet wat 'sedert' betekent" "Ik weet niet wanneer WO II was" Ga terug naar de basisschool | |
| sk888er | maandag 30 mei 2005 @ 19:07 |
quote:mijn interesse ligt absoluut nie bij geschiedenis en dat betekend dus absoluut nix kan intereseren... het examen wat we vandaag was nederlands en voor zover ik weer geen geschiedenis... en dat van die basisschool ga ik maar niet op in | |
| MeneerMuis | maandag 30 mei 2005 @ 19:08 |
| Algemene kennis of niet, je weet het of je weet het niet - als je het nooit eerder gehoord hebt is het lastig om het dan te weten als je het leest. En iedereen kent het woord SINDS wel (is tenminste geen oud woord, maar wordt in de dagelijkse taal gebruikt) - Dus als je een examen maakt, zorg dan gewoon dat je woorden gebruikt die iedereen kent. | |
| MeneerMuis | maandag 30 mei 2005 @ 19:09 |
| Op de basisschool leer je trouwens het woord 'sedert' niet, dus dat slaat nergens op. Misschien voor jou tijd terug te gaan naar de kleuterklas? | |
| MaRySe | maandag 30 mei 2005 @ 19:12 |
| Doe dan bbl als je geen 'moeilijke' woorden wilt horen | |
| sk888er | maandag 30 mei 2005 @ 19:15 |
quote:Ik wil het wel horen maar dan moet ik vantevoren wel weten wat het is ipv het op een beslissend punt van iets waar vele 5 jaar voor hebben geblokt het ineens krijgen. En hoe kun je het nou zeggen dat als iemand 1 woord niet weet dat dat betekend dat hij alle moeilijke woorden niet weet?? En hoe kun je nou zeggen dat als iemand moeilijke woorden niet wil horen maar de bbl richting op moet gaan? | |
| SirSimon | maandag 30 mei 2005 @ 19:17 |
quote:Mijn interesse ligt absoluut nieT bij geschiedenis en dat betekenT dus DAT MIJ DAT absoluut NIET kan interesSeren... Het examen vandaag was VAN Nederlands en voor zover ik weeT geen Geschiedenis.... Ewh.. havo niveau? | |
| sk888er | maandag 30 mei 2005 @ 19:19 |
quote:ja en bijna vwo so what???? |