Weg met de tros!quote:Op maandag 28 maart 2005 18:15 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Amusement onder druk bij Publieke Omroep
Een prima zaak dat dit aan de kaak wordt gesteld. Commerciele zenders duiken hier graag op in en kunnen dat prima vervullen. Als dit het nieuwe D'66 is, dan zetten ze na zo'n crisis hun beste benen eindelijk voor!
Die wordt vanzelf al uitgehold door Talpa, het bedrijf van John de Mol.quote:
Ik vind het al helemaal verkeerd dat de overheid gaat voorschrijven wat we op de buis te zien krijgen. Dit riekt gewoon naar vergaande censuur. Het eind van het liedje is gewoon dat niemand meer naar het PvdA propagandamiddel kijkt, en dan kan die miljarden verslindende overheidsgeld slobberende rotzooi tenminste gewoon worden afgeschaft.quote:Op maandag 28 maart 2005 18:22 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Ik vind het overigens verkeerd dat Van der Laan zich persoonlijk gaat uitlaten over de diverse programma's.
Alleen rampenberichtgeving zou door de overheid geregeld moeten worden. Nieuwsberichtgeving is al dubieus.quote:Op maandag 28 maart 2005 18:29 schreef speedfreak1 het volgende:
Ik vind het al helemaal verkeerd dat de overheid gaat voorschrijven wat we op de buis te zien krijgen. Dit riekt gewoon naar vergaande censuur.
Dat zou mooi zijn, maar nu al wordt Kopspijkers ontzien om de maatschappelijke discussie aan te zwengelen. Wat een zwaktebod.quote:Het eind van het liedje is gewoon dat niemand meer naar het PvdA propagandamiddel kijkt, en dan kan die miljarden verslindende overheidsgeld slobberende rotzooi tenminste gewoon worden afgeschaft.
Je kunt niet stellen dat de overheid en de publieke omroep synoniem aan elkaar zijn. De Nederlandse publieke omroepen waren immers van oudsher, met uitzondering van de NOS, gerelateerd aan de diverse zuilen. De overheid had en heeft bitter weinig in te brengen in de programmering en dat maakt het dus niet zo dubieus als jij doet voorkomen.quote:Op maandag 28 maart 2005 18:34 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Alleen rampenberichtgeving zou door de overheid geregeld moeten worden. Nieuwsberichtgeving is al dubieus.
Omdat al die woorden die voorbij komen een uitstekende manier zijn om kansloze allochtonen Nederlands te leren.quote:
Lingo is walgelijk, evenals kopspijkers eigenlijk. Kopspijkers is echt zo'n programma waar overdreven wordt. Allemaal nutteloze dingen die er totaal niet toe doen, en die Jack blijft maar lachen. (:?) De meeste programma's op de Nederlandse televisie genieten waarschijnlijk hoge kijkcijfers bij gebrek aan beter. Het is diep triest als je ziet wat voor inhoudsloze zooi de publieke en commerciele zenders produceren. Natuurlijk hebben bepaalde programma's vaak wel toegevoegde waarde, zoals tegenlicht, of een leuke serie als 24.quote:Op maandag 28 maart 2005 18:56 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Kopspijkers valt niet onder amusement, dat is dan wel weer een gewonnen strijd!
Juist.quote:Natuurlijk hebben bepaalde programma's vaak wel toegevoegde waarde, zoals tegenlicht, of een leuke serie als 24.
De stijl past dus prima bij de PO.quote:Op maandag 28 maart 2005 19:59 schreef Potus het volgende:
Ik heb net een lakmoesstrookje in dit topic gestoken en het kleurt helemaal rood. Ik gok dat de pH-waarde hier nul is (zoutzuur). Gefeliciteerd.
Jullie stijl past dus blijkbaar goed bij de P.O. Dat verontrust mij meer.quote:Op maandag 28 maart 2005 20:06 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De stijl past dus prima bij de PO.![]()
Nee, kopspijkers valt OOK onder Amusement. De reden dat het toegestaan wordt, is omdat het ook opinie vormend is.quote:Op maandag 28 maart 2005 18:56 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Lingo is dus twijfelgeval. Ik zie 't debat nu al voor me. Gelukkig gaat 't weer over de echt belangrijke zaken in Den Haag.quote:Amusement weg bij Publieke Omroep
HILVERSUM Puur amusement is over enkele
jaren geen taak meer van de Publieke
Omroep.CDA,VVD en D66 hebben dat in het
herziene regeerakkoord van zaterdag
vastgelegd.Staatssecretaris Van der
Laan zei vandaag dat een programma als
Sterrenslag dan niet meer mag.Ze ziet
Lingo als een twijfelgeval.
De Publieke Omroep krijgt volgens haar
drie soorten programma's te verzorgen:
1.nieuws en sport,2.maatschappelijk
debat en opinie,en 3.kunst,cultuur,
drama en educatie.
De macht van de omroepen wordt kleiner:
de voorzitters verdwijnen uit de top
van de Publieke Omroep.
Portemonee van de Ander propaganda. Dat moet natuurlijk blijvenquote:Op maandag 28 maart 2005 18:56 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Mijn cynisme kwam niet goed door. Het is werkelijk onvoorstelbaar dat een staatssecretaresse gaat vertellen wat opiniemakend is. Daar mag je gerust van de regentencultuur spreken.quote:Op maandag 28 maart 2005 21:25 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nee, kopspijkers valt OOK onder Amusement. De reden dat het toegestaan wordt, is omdat het ook opinie vormend is.
Programmas welke alleen gericht zijn tot amusement mogen dus wel, sterrenslag dus.
Het is dus niet dat er geen Amusement mag komen. Anders zal er lijkt mij ook geen discussie ontstaan of lingo mag blijven...
ze had het dan ook zwaar toen ze in het NOS journaal van vandaag 8 uur ondervraagd werd. Na lang nadenken mompelde ze wat van "Een soap is namelijk cultuur". Op de Jantje Smit vraag wist ze iets beter het antwoord, ze had net 10 seconden gelden namelijk geoefend en het kwam er dus iets sneller uit. Ook dat was cultuurquote:Op maandag 28 maart 2005 22:48 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Mijn cynisme kwam niet goed door. Het is werkelijk onvoorstelbaar dat een staatssecretaresse gaat vertellen wat opiniemakend is. Daar mag je gerust van de regentencultuur spreken.
De media-equivalent van de gekozen burgemeester... D66 zeker?quote:Op maandag 28 maart 2005 21:30 schreef SCH het volgende:
Het is een wat halfslachtige manier om iets met het omroepbestel te doen, zo gaat dat al jaren.
nee, niets doen, en de omroepverenigingen laten vechten, dat levert wat op.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:02 schreef Verbal het volgende:
[..]
De media-equivalent van de gekozen burgemeester... D66 zeker?
V.
Daar is 't weer, hét toverwoord in een discussie over het omroepbestel.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:13 schreef evert het volgende:
bbc
je hebt gelijk, een ander voorbeeld is beter: het belgische model.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:15 schreef Arcee het volgende:
[..]
Daar is 't weer, hét toverwoord in een discussie over het omroepbestel.
BBC
de moeilijkheid: waar trek je de grens wat amusement is.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:22 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Publieke bestel hoeft zich niet bezig te houden met amusement. Dat doen de commerciëlen wel.
interessant punt: quizprogramma's op niveau.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:30 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Het is lastig inderdaad, maar toch is het wel te doen....
Kopspijkers, Dit Was Het Nieuws, Twee voor Twaalf, Jiskefet en Toen Was Geluk... zijn programma's die je niet bij de commerciëlen terug kan vinden. De overige programma's vind ik niet dat ze thuishoren bij de publieke omroepen.
De publieke omroepen zouden zich moeten beperken tot sport, nieuws (satire mag ook dus), debat, opinie, Nederlandse series, quizprogramma's op niveau...dat soort dingen.
Kopspijkers valt volgens Van der Laan onder opinievorming. Mensen baseren hun mening op hetgeen ze zien en horen in Kopspijkers, aldus Van der Laan. Ik snap ineens waarom de PvdA zoveel stemmen krijgt.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:27 schreef evert het volgende:
de moeilijkheid: waar trek je de grens wat amusement is.
Kopspijkers: amusement of publieke debat aanzwengelend?
noem een ander voorbeeld van een dom spelletje als lingo bij de commercielen? en dan niet de daytime belspelletjes? die zijn er namelijk niet meer!quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:35 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ik vind het niet elitair. Quizprogramma's op niveau zijn nauwelijks te vinden bij de commerciëlen, domme spelletjes zoals Lingo wel.
Ik denk dat laagopgeleide mensen best wel te vinden zijn bij de commerciële zenders. Genoeg programma's die zijn bedoeld voor deze doelgroep.
Arcee, wat vind je van mijn Belgie model (ipv BBC)?quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:38 schreef Arcee het volgende:
[..]
Kopspijkers valt volgens Van der Laan onder opinievorming. Mensen baseren hun mening op hetgeen ze zien en horen in Kopspijkers, aldus Van der Laan. Ik snap ineens waarom de PvdA zoveel stemmen krijgt.
Prima, de Belgen hebben ook een degelijke publieke omroep. Ietwat saai, maar wel goed.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:41 schreef evert het volgende:
Arcee, wat vind je van mijn Belgie model (ipv BBC)?
en als de ster wordt afgeschaft, zoals in belgie de publieke omroep reclamevrij is? of heel erg beperkt, zoals in duitsland de ard en zdf? mag het dan wel?quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:44 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
De publieke omroep ontvangt subsidie, kijk- en luistergeld en inkomsten uit reclame (STER). Dit is oneerlijke concurrentie ten opzichte van de commerciële zenders, die geen subsidie ontvangen, maar hun eigen broek moeten ophouden.
Daarnaast is het niet wenselijk dat publieke omroepen dezelfde programma's aanbieden als commerciële zenders, betaald van belastinggeld. De publieke omroep moet bij haar kerntaak blijven en het uitzenden van spelletjes, datingprogramma's en dergelijke overlaten aan de commerciële zenders die hierin al ruim voorzien.
Dan moet de publieke omroep het subsidiegeld en kijk- en luistergeld steken in programma's die de commerciëlen niet aanbieden. Niet in programma's die ook al door commerciële zenders worden uitgezonden.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:47 schreef evert het volgende:
[..]
en als de ster wordt afgeschaft, zoals in belgie de publieke omroep reclamevrij is? of heel erg beperkt, zoals in duitsland de ard en zdf? mag het dan wel?
dus je vindt ook het duitse, engelse en belgische model niet goed.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:49 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dan moet de publieke omroep het subsidiegeld en kijk- en luistergeld steken in programma's die de commerciëlen niet aanbieden. Niet in programma's die ook al door commerciële zenders worden uitgezonden.
De Nederlandse TV-markt is totaal niet te vergelijken met de Amerikaanse TV-markt. De publieke omroepen trekken genoeg kijkers met nieuwsprogramma's, opinieprogramma's, cabaret, etc...quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:52 schreef evert het volgende:
[..]
dus je vindt ook het duitse, engelse en belgische model niet goed.
maar ben je dan voor het amerikaanse model? een PBS die heel marginaal is en daardoor vrijwel niemand bereikt?
en dat is dus de vraag. wat is de kritische grens. en dan niet kijken naar overall marktaandeel, maar vooral op doelgroepniveau.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:53 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
De Nederlandse TV-markt is totaal niet te vergelijken met de Amerikaanse TV-markt. De publieke omroepen trekken genoeg kijkers met nieuwsprogramma's, opinieprogramma's, cabaret, etc...
nee. daarom is wat mij betreft reclamevrij bespreekbaar, maar ik geloof niet in een elitaire publieke omroep, uitsluitend voor de 'grachtengordel'. en dat is het grote gevaar waarmee je een publieke omroep creeert die bepaalde groepen links laat liggen.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:55 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Wat wil je eigenlijk? Dat de publieke omroepen als een soort commerciëlen gaan functioneren, op basis van oneerlijke concurrentie?
Die groepen kijken nu toch al vooral naar SBS6 en RTL4. Het hoeft geen elitaire publieke omroep te worden. Echter, de publieke omroep moet niet meehobbelen met de commerciële zenders. Daar is de publieke omroep totaal niet voor bedoeld.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:58 schreef evert het volgende:
[..]
nee. daarom is wat mij betreft reclamevrij bespreekbaar, maar ik geloof niet in een elitaire publieke omroep, uitsluitend voor de 'grachtengordel'. en dat is het grote gevaar waarmee je een publieke omroep creeert die bepaalde groepen links laat liggen.
maar dus accepteer je dat bijv. 13-19 en 20-34 door de publieke omroep niet bediend wordt? en dat het vooral (zelfs al in de huidige vorm) vooral de ouderen en hoger opgeleiden zijn?quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:58 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Marktaandeel is niet zo cruciaal voor publieke omroepen, wel voor commerciële zenders. Publieke omroepen krijgen subsidie en moeten voorzien in een bepaald soort televisie. Televisie die niet wordt aangeboden door de commerciële zenders. Commerciële zenders moeten zich richten op marktaandelen en doelgroepen.
Dan doet de TROS dat maar op een eigen zender, zonder geld uit de belastingpot. Dan mogen ze zoveel amusement maken als ze willen.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:59 schreef rubbereend het volgende:
een omroep moet in principe toch programma's maken voor zn leden? En als de trosleden nou amusement willen........?
Die doelgroepen zijn nu ook al vooral terug te vinden bij de commerciële omroepen.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 01:00 schreef evert het volgende:
[..]
maar dus accepteer je dat bijv. 13-19 en 20-34 door de publieke omroep niet bediend wordt? en dat het vooral (zelfs al in de huidige vorm) vooral de ouderen en hoger opgeleiden zijn?
klopt. en als je wil dat de publieke omroep een evenredige afspiegeling van de nederlandse bevolking is, moet je ook als publieke omroep de ruimte hebben om deze doelgroepen te trekken. en als je kijkgedrag van deze doelgroepen analyseert (heb vorige week nog een lijst van de afgelopen drie maanden laten draaien), dan gaat men vooral voor (al dan niet intelligent) amusement.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 01:00 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Die doelgroepen zijn nu ook al vooral terug te vinden bij de commerciële omroepen.
nou, debiele... om mensen uit lagere sociale klasssen gelijk als debiel af te schilderen....quote:Op dinsdag 29 maart 2005 01:08 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
De publieke omroep hoeft helemaal niet alle doelgroepen te trekken. Als bepaalde doelgroepen het prima naar de zin hebben bij commerciëlen, dan is dat prima. Dan hoeft de publieke omroep geen geld uit te trekken om bepaalde programma's te financiëren om ook aan die doelgroep te trekken.
De publieke omroepen moeten zorgen dat programma's die bij de commerciëlen niet aan bod komen worden uitgezonden. Zoals nieuwsprogramma's, debat, opinie, Nederlands drama, cabaret, Nederlandse series...
Dat de IQ-lozen dan SBS6 blijven kijken...het zij zo. Dat doen ze toch wel, of de PO nu debiele programma's gaat uitzenden of niet...
Die programma's zijn vaak tegen het debiele aan.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 01:12 schreef evert het volgende:
[..]
nou, debiele... om mensen uit lagere sociale klasssen gelijk als debiel af te schilderen....
ik ga nu pitten, morgen moet ik er op het werk ook weer over discussieren...
waar moet de discussie gevoerd worden?quote:Op dinsdag 29 maart 2005 01:06 schreef DennisMoore het volgende:
Amusement weg bij Publieke Omroep
Tevens tvp..
Maar Lingo is ook de laatste tijd verbeterd dankzij Michiel Eijsbouts. Bij een moeilijk 6- of 10-letterwoord legt hij uit wat het woord betekent. Het kan om doordenkertjes zijn, maar ook om woorden die we nooit zijn tegengekomen.quote:Op maandag 28 maart 2005 18:54 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Omdat al die woorden die voorbij komen een uitstekende manier zijn om kansloze allochtonen Nederlands te leren.![]()
Of zou Lingo inmiddels onder de noemer cultuur vallen?![]()
Met het nieuwe opzet wordt mijn zusje het meest gedupeerd. Zij keek namelijk naar amusementsprogramma's op de Publieke Omroep, zoals Love Letters en Costa. De rest van mijn gezin (ik, mijn ouders en soms mijn broertje) gebruiken de Publieke Omroep wel nuttig. Op mijn TV-weekscema kijk ik in de meeste gevallen programma's die wel zouden voldoen aan de eisen van de Publieke Omroep.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 01:08 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
De publieke omroep hoeft helemaal niet alle doelgroepen te trekken. Als bepaalde doelgroepen het prima naar de zin hebben bij commerciëlen, dan is dat prima. Dan hoeft de publieke omroep geen geld uit te trekken om bepaalde programma's te financiëren om ook aan die doelgroep te trekken.
De publieke omroepen moeten zorgen dat programma's die bij de commerciëlen niet aan bod komen worden uitgezonden. Zoals nieuwsprogramma's, debat, opinie, Nederlands drama, cabaret, Nederlandse series...
Dat de IQ-lozen dan SBS6 blijven kijken...het zij zo. Dat doen ze toch wel, of de PO nu debiele programma's gaat uitzenden of niet...
drama series ook, kijk maar dat doet Net5 nu ook. RTL doet het nieuws ook prima, dus dan kunnen de journaals ook wel wegquote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:29 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ik vrees er haast voor dat dat het geval gaat zijn. Ik ben het er overigens niet mee eens. Een programma als Costa kan prima uitgezonden worden door een commerciële zender.
Dat komt omdat ik een grote quizliefhebber ben. Per Seconde Wijzer en Twee Voor Twaalf zou je makkelijk kunnen indelen in de categorie Geschiedenis of Cultuur, Tien Voor Taal en That's The Question zijn educatief. Maar de reden waarom jullie het niet direct zien, is omdat That's The Question en Een Tegen 100 om algemene kennis draait.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:24 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Programma's zoals Love Letters en Costa passen prima bij de commerciële omroepen. Als de publieke omroep deze programma's niet meer uit zal zenden, dan pikt een commerciële omroep dit op. Dit zijn ook geen programma's die thuishoren bij de publieke omroep.
NOS Journaal valt onder nieuws, Het Lagerhuis valt onder debat, Kopspijkers valt onder opinievorming, terwijl de overige programma's quizprogramma's zijn van enig niveau. Ik zie het probleem dus niet zo.
ja in België hebben ze blokken, dat is nou ook niet echt hoogdravend.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:44 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Nee, want nieuws, sport en opinie is een taak van de publieke omroep. De Journaals kunnen ook gewoon blijven, daar gaat de discussie ook helemaal niet over.
Per Seconde Wijzer en Twee voor Twaalf zijn "kwaliteitsquizprogramma's", Tien voor Taal ook. Programma's voor de publieke omroep dus, terwijl Een Tegen 100 best op een commerciële zender kan. In België wordt dat programma trouwens ook gewoon op een commerciële zender uitgezonden.
Dit Was Het Nieuws: Kennisoverdracht door satire.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:27 schreef evert het volgende:
[..]
Dit was het nieuws: amusement of satire?
Pop Quiz a go go - amusement of cultuur?
Twee voor twaalf - amusement of kennisoverdracht?
Wie is de mol - amusement? dus mag niet meer
Boer zoekt vrouw - amusement? dus mag niet meer
Jiskefet - amusement? mag dus niet meer
Toen was geluk... - amusement? mag dus niet meer
Dat is te debiel voor woorden inderdaad.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:47 schreef rubbereend het volgende:
[..]
ja in België hebben ze blokken, dat is nou ook niet echt hoogdravend.
Vind ik juist wel. Is in ieder geval van een beter niveau dan Lingo. En de presentator (Ben Crabbé) komt me ook veel leuker voor. Ik weet niet of jullie 'De Slimste Mens ter Wereld' hebben gekeken. Dat vind ik namelijk ook een hoogstaande quiz, dat is ook een quiz waar ik altijd voor thuis bleef.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:47 schreef rubbereend het volgende:
[..]
ja in België hebben ze blokken, dat is nou ook niet echt hoogdravend.
oke daar heb je gelijk, maar als de loterij er dus tussenuit gaat dan mag 1 tegen 100 weer wel?quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:54 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
1 tegen 100, dat is toch dat programma van de Postcodeloterij? Ja, als dat niet meer commercieel is. De Postcodeloterij zendt haar reclameshows maar lekker uit op commerciële zenders, niet op het publieke net.
Lingo vind ik trouwens amusement. Met kennisoverdracht heeft het niets te maken, net zoals Blokken.
idd al die sms onzin moet weg bij de PO, maar ik zie niet waarom Get the question niet weg zou hoeven en een uitgekleed 1 tegen 100 welquote:Op dinsdag 29 maart 2005 16:00 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ik vind van niet. Het is puur amusement vind ik, daarnaast heeft het programma wel meer commerciële dingetjes zoals SMS-spelletjes. Ik zie niet in waarom 1 tegen 100 thuishoort op de publieke omroep.
En mij kan het m'n reet roesten dat de programma's er wel zijn. Er zijn mensen die dat graag kijken. Laat ze.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:20 schreef kiw het volgende:
Programma's als sterrenslag en ter land, ter zee en in de lucht zal ik niet missen hoor. Uberhaupt kan bijna de gehele tros mn kont roesten.
Er zijn ook mensen die graag naar actienieuws kijken. Dat wordt ook niet voor niets niet op een publieke omroep uitgezonden. Dergelijke programma's vallen gewoon niet in het kader waar de publieke omroepen voor bedoeld zijn.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:45 schreef R_ON het volgende:
[..]
En mij kan het m'n reet roesten dat de programma's er wel zijn. Er zijn mensen die dat graag kijken. Laat ze.
En dat beslis jij? Wat een arrogantie!quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:50 schreef kiw het volgende:
[..]
Er zijn ook mensen die graag naar actienieuws kijken. Dat wordt ook niet voor niets niet op een publieke omroep uitgezonden. Dergelijke programma's vallen gewoon niet in het kader waar de publieke omroepen voor bedoeld zijn.
Evenals "Ter land..." vanwege het oud-Hollandsche spelletje 'Fiets 'm erin'.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 18:09 schreef ThomasBerge het volgende:
Zolang de muzikale Nederlandstalige TROS-muziekspecials maar onder "Cultuur" vallen, hoor je mij niet klagen
ik beslis dat helemaal niet. het was al beslist, ver voordat ik me uberhaupt ging interesseren wat er op de publieke omroepen werd vertoond.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:58 schreef R_ON het volgende:
[..]
En dat beslis jij? Wat een arrogantie!
De Publieke Omroep is er voor iedereen. Ook als je graag naar 'Ter land...' kijkt.
En Kopspijkers? Dat mag natuurlijk wel in jouw ogen? Want daar kijk je zelf graag naar?
De conclusie is dat er niet zo heel veel zal veranderen. Sommige amusement zal wat moeten worden aangescherpt zodat het onder een acceptabele categorie valt.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 18:40 schreef rubbereend het volgende:
is de conclusie dan dat de wet niet verandert hoeft te worden maar gewoon gehanteerd moet worden?
de politici hebben weer wat om zich mee bezig te houden hoorquote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:27 schreef evert het volgende:
[..]
Dit was het nieuws: amusement of satire?
Pop Quiz a go go - amusement of cultuur?
Twee voor twaalf - amusement of kennisoverdracht?
Wie is de mol - amusement? dus mag niet meer
Boer zoekt vrouw - amusement? dus mag niet meer
Jiskefet - amusement? mag dus niet meer
Toen was geluk... - amusement? mag dus niet meer
Inderdaad, zolang de politiek nog verzuild is, moet je niet zeiken imo.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 19:17 schreef SCH het volgende:
Het BBC-model wordt nogal te gemakkelijk verheerlijkt imo. Weten mensen wel precies wat dat inhoudt? DE BBC heeft veel meer dan 2 televisiezenders bijvoorbeeld en in Engeland is er enorm veel kritiek op de BBC, net als hier op de PO.
quote:Op dinsdag 29 maart 2005 19:17 schreef SCH het volgende:
Het BBC-model wordt nogal te gemakkelijk verheerlijkt imo.
Voor een keer zijn we het eens.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 19:17 schreef SCH het volgende:
Het BBC-model wordt nogal te gemakkelijk verheerlijkt imo. Weten mensen wel precies wat dat inhoudt? DE BBC heeft veel meer dan 2 televisiezenders bijvoorbeeld en in Engeland is er enorm veel kritiek op de BBC, net als hier op de PO.
Dat waag ik te betwijfelen. De gemiddelde film uit het filmhuiscircuit zul je niet bij de commerciële omroepen tegenkomen. Er zijn wel eens uitzonderingen, maar die kun je op 1 hand tellen. Daarentegen vallen alle 13 in een dozijn films in de categorie amusement, en zodoende zeer geschikt voor de commerciëlen.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 19:02 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Veel speelfilms vallen ook onder amusement, zoniet alle.
wat vind je van de belgische situatie? één brede zender en één meer specifieke zender (met een erg hoog grachtengordel gehalte).quote:Op dinsdag 29 maart 2005 19:17 schreef SCH het volgende:
specifieke zender valt ook nog wel mee als je de programmering zietquote:Op woensdag 30 maart 2005 01:06 schreef evert het volgende:
[..]
wat vind je van de belgische situatie? één brede zender en één meer specifieke zender (met een erg hoog grachtengordel gehalte).
Ik kijk al jaren nauwelijks TV meer omdat de kwaliteit van het gebodene mij niet aanstaat. Staat dat eenoog dan eens aan dan is het vaak ook nog een buitenlands documantaire programma. Mijn 'beeldwereld' is al even verplaatst naar het internet.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:53 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
De Nederlandse TV-markt is totaal niet te vergelijken met de Amerikaanse TV-markt. De publieke omroepen trekken genoeg kijkers met nieuwsprogramma's, opinieprogramma's, cabaret, etc...
Die markt is namelijk al verzadigd door de publieke omroep. een commerciele zender is niet per definitie een a-culturele, want dat proef ik uit je post.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 21:23 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dat waag ik te betwijfelen. De gemiddelde film uit het filmhuiscircuit zul je niet bij de commerciële omroepen tegenkomen. Er zijn wel eens uitzonderingen, maar die kun je op 1 hand tellen. Daarentegen vallen alle 13 in een dozijn films in de categorie amusement, en zodoende zeer geschikt voor de commerciëlen.
Overigens vraag ik me af hoe men denkt dit te gaan controleren. Moet het commissariaat van de media nou ook over dit soort zaken gaan beslissen? Die lui komen van een andere planeet dus dat kan eigenlijk niet goed gaan. Ik zie al voor me dat al het geld dat bespaard wordt weer naar een andere bodemloze put vloeit om de omroepen in de gaten te kunnen houden.
Ik betaal daar ook niet veel an, terwijl ik nu wel via de belastingen verplicht ben te betalen voor drie netten triest vermaak. Naast drek vind ik toch ook wel informatieve en humorvolle inhoud op het www.quote:Op woensdag 30 maart 2005 07:34 schreef DennisMoore het volgende:
Hoe meer zenders en programma's, des te minder geld is er beschikbaar per programma.
En dat komt de kwaliteit zeker niet ten goede.
Uitzendingen via internet zullen bol staan van amateurisme en commercie. Ik verwacht daar niet veel van.
Nou nou, nu onderschat je m.i. wel het niveau van de publieke omroep. Tuurlijk, er zit pulp bij, maar zeker ook hele goede (leerzame) programma's. 't Is bekend dat de VPRO goede populair-wetenschappelijke docu's uitzendt, waar Discovery Channel niet aan kan tippen. Verder programma's over ethiek, cultuur, levensbeschouwing. Vooral de zondag vind ik prettig.quote:Op woensdag 30 maart 2005 10:06 schreef sjun het volgende:
Ik betaal daar ook niet veel an, terwijl ik nu wel via de belastingen verplicht ben te betalen voor drie netten triest vermaak.
Ja, maar dat zal in een andere vorm zijn, websites, zelf informatie bij elkaar zoeken. Je moet je eigen 'regisseur' zijn, en dat kan niet iedereen. Het is toch handiger om een kant-en-klaar "Tegenlicht" of "De Lama's" voorgeschoteld te krijgen.quote:Naast drek vind ik toch ook wel informatieve en humorvolle inhoud op het www.
Wat mij betreft verdwijnt er één net, mits dat geld dan in de overblijvende twee netten gestoken wordt, en in bevordering van kwaliteit en pluriformiteit van uitzendingen. Liefst vele kleine omroepen die ieder heel zuinig omgaan met hun zendtijd. Dan wordt het mooi kleurrijk. Graag een ouderenomroep, een hindoestaanse omroep, een homo-omroep. Interessant!quote:Wat mij betreft verdwijnen er twee netten en wordt het overgebleven geld gestoken in bevordering van het Nederlands als spreek- en schrijftaal en bevordering van zelfredzaam denken en handelen in Nederland. Dàt zal onze bevolking meer ten goede komen dan het tijdverdrijven dat nu via de beeldbuis plaatsvindt op gemeenschapskosten.
Ongetwijfeld zal er bij het opheffen van de publieke omroep een gat ontstaan waardoor er ruimte komt voor commerciële initiatieven van een hogere kwaliteit. Maar de vraag is in hoeverre deze kwaliteit gewaarborgd blijft. En hoe zit het met de beïnvloeding door reclameinkomsten?quote:Op woensdag 30 maart 2005 09:28 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Die markt is namelijk al verzadigd door de publieke omroep. een commerciele zender is niet per definitie een a-culturele, want dat proef ik uit je post.
Prima dat een omroep dit wil uitzenden, maar dan betaalt de kijker daar maar zelf voor, net als bij voetbal. Daar is nog nooit een fatsoenlijk onderzoek in geweest, wie nu werkelijk voetbal wil zien, maar de gehele bevolking betaalt er verplicht aan mee (belastinggeld, landelijk en lokaal).
Ik vind het wel een kerntaak van de overheid.quote:Op woensdag 30 maart 2005 10:29 schreef Cheiron het volgende:
Overregulering van een overheid die zich met belangrijkere zaken bezig moet houden.
Dat vind ik nou echt zo'n dooddoener: oneerlijke concurrentie met de commerciëlen... Hoezo ?! Onderbouw dat eens. Het enige oneerlijke aan de PO als geheel is misschien dat ze zowel inkomsten vanuit de overheid als vanuit reclame hebben, maar aan dat laatste zitten meer beperkingen (geen programma-onderbrekingen) dan bij de commerciëlen. Maar dat oneerlijke heeft dan betrekking op de PO als geheel, niet op één bepaald genre.quote:Op woensdag 30 maart 2005 15:13 schreef Speth het volgende:
Ik vind het uitstekend dat dit weggaat, het is oneerlijke concurrentie met de commercielen en het meeste amusement op de PO is van een verschrikkelijk infantiel niveau...
Oneerlijke concurrentie is niet hetzelfde als onoverkomelijke concurrentie. De PO worden met overheidsgeld betaald, de commercielen niet. De PO blijft in stand zelfs als er geen hond naar kijkt, de PO drijft het aanbod voor reclameblokken op, wat het mogelijk maakt voor bedrijven om minder geld voor hun reclame te betalen aan de commercielen. Verder kan de consument maar naar 1 kanaal tegelijk kijken (de meeste mensen dan...), wat kijkers bij de commercielen weghaalt en hen dus minder aantrekkelijk maakt voor adverteerders. Dit alles zorgt er bovendien voor dat de commercielen meer reclame moeten uitzenden.quote:Ach, toen de commerciëlen járen geleden de markt betraden, wísten ze heel goed dat er al gesubsidieerde spelers actief waren, en dat er dus sprake zou zijn van 'oneerlijke concurrentie'. En tóch dachten ze nog zelf een mooi plaatsje te kunnen veroveren (en deden dat ook).
De PO heeft (o.a.) als taak ook tv te maken voor de smalle basis.quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:16 schreef Speth het volgende:
[..]
Oneerlijke concurrentie is niet hetzelfde als onoverkomelijke concurrentie. De PO worden met overheidsgeld betaald, de commercielen niet. De PO blijft in stand zelfs als er geen hond naar kijkt,
En weer ben ik het met je eens.quote:Op woensdag 30 maart 2005 15:19 schreef SCH het volgende:
Als het amusement weg moet, moeten ook de eisen rond marktaandelen en kijkcijfers die de politiek stelt verdwijnen.
Je kan ook redeneren dat het huidige bestaan van de PO voorkomt dat er een commerciele "elite-zender" bestaat.quote:Op het moment dat alles commercieel wordt, zullen een hoop programma's botweg niet meer worden gemaakt, omdat die te weinig kijkers trekken.
Mischien kijkt er geen hond naar omdat ze waardeloos zijn? Neem een tegenlicht. Dat is geen eerlijk nieuwsprogramma, maar eerder een linkslicht.quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:19 schreef Verbal het volgende:
Op het moment dat alles commercieel wordt, zullen een hoop programma's botweg niet meer worden gemaakt, omdat die te weinig kijkers trekken.
Ja, alles dat jij niet kijkt is meteen waardeloosquote:Op woensdag 30 maart 2005 16:28 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Mischien kijkt er geen hond naar omdat ze waardeloos zijn?
Ik beschouw het dan ook eerder als een achtergrondprogramma... Dat het niet jouw stiel is, da's dan vers twee.quote:Neem een tegenlicht. Dat is geen eerlijk nieuwsprogramma, maar eerder een linkslicht.
Precies. Ik denk dat commercielen zonder een echt politiek belang dit veel beter kunnen. Neem een CNN. Commercieel en hardstikke objectief en integer, zoiets zou ik ook graag in Nederland zien.quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:28 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Mischien kijkt er geen hond naar omdat ze waardeloos zijn? Neem een tegenlicht. Dat is geen eerlijk nieuwsprogramma, maar eerder een linkslicht.
Wie zegt dat ik stiekem niet kijk? Een mod mag zulke aannames niet maken, vind ik. Ik kijk zeer regelmatig naar de speeltuin die Nederland 3 heet en ben niet onder de indruk. De pretentie, betweterigheid en egocentrisme (Bram van Splunteren!) druipen ervan af. Kwaliteit niet. Een avondje BBC of zelfs ARD levert ook linkse TV op, maar van een veel hoger niveau.quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:31 schreef Verbal het volgende:
Ja, alles dat jij niet kijkt is meteen waardeloosPuhleeese
Het is van een betweterige gelijkhebberigheid die het programma niet ten goede komt.quote:Ik beschouw het dan ook eerder als een achtergrondprogramma... Dat het niet jouw stiel is, da's dan vers twee.
Ik vind Kunst & Kitsch ook nog wel wat hebben, het is stiekem best leerzaam. En NPS Matinee en zo. Maar al die VPRO pretentie wordt zelden waargemaakt.quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:33 schreef Speth het volgende:
Precies. Ik denk dat commercielen zonder een echt politiek belang dit veel beter kunnen. Neem een CNN. Commercieel en hardstikke objectief en integer, zoiets zou ik ook graag in Nederland zien.
Veel van de programma's die nu op de PO voorbij komen zijn niet inhoudelijk hoogwaardig. Ik kan een buitenhof noemen dat ik nog wel aardig vind, een noorderlicht, tussen kunst & kitch en een avro close-up, maar dan houdt het wel op. Het journaal en nova zijn vergeleken met bijv. de BBC of de Duitse televisie heel cheap opgezet. Het is voornamelijk mensen uitnodigen en nieuws van het ANP kopieren, in plaats van zelf verslaggevers naar het buitenland sturen om daar dingen te onderzoeken en reportages te maken (Netwerk doet dat wel, maar dat is nogal getint, als ik mij zacht uitdruk..). De andere programma's zijn vooral domme spelletjes en Hilversumse mannetjesmakerij als de TV show. Is dat die drie kanalen waard? Ik dacht het niet.
Daar is bij de huidige commercielen weinig van te merken. Verder noem ik weer CNN als voorbeeld, het moederbedrijf daarvan is Time Warner, een van de fundraisers voor de campagne van John Kerry. Hoewel ik meer voor Bush was kon ik geen enkele imbalance ontdekken. Beide kandidaten werden evenveel belicht en er werden nooit suggestieve opmerkingen gemaakt tijdens, voor of na de verkiezingen, ondanks dat er toch vrij veel op het spel staat voor Time Warner. Het getuigt van integriteit en een goed bedrijfsethos. Dat de PO daar niet van getuigt met hun zichzelf in stand houdende pro-PvdA praatjes betekent nog niet dat dit voor bedrijven ook geldt (proef de ironie in dit argument).quote:om de programma's te kunnen uitzenden, maar als een verplichting naar aandeelhouders. Dit zal m.i. altijd de programma's ook inhoudelijk beïnvloeden.
Ik kijk gewoon geen TMF om die reden. Dat betekent echter niet dat de TMF doelgroep niet mag worden aangeboord door een bedrijf. Bovendien... Een beetje intellectueel persoon kan zijn muziek tegenwoordig wel op internet vinden, of in de winkel kopen.quote:honderd keer per dag hetzelfde nummer voorbij horen komen om de verkoop ervan te promoten.
Ik kijk er ook niet naar, maar het heeft wel een doelgroep, en er zijn bedrijven met werknemers die hun brood verdienen met het onderhouden van die doelgroepen. Waarom moet de overheid hen die mogelijkheid ontnemen?quote:Los van wat populaire films en amerikaanse series, is de zendtijd van de commerciële tv-zenders voornamelijk gevuld met goedkope pulp. Bel-spelletjes, home-shopping, reality-tv, emo-tv, sensatie-tv. Nee, ze zijn echt een aanwinst voor het Nederlandse tv-aanbod.
Ik heb het niet over de omroepen zelf, want de TRos heeft denk ik niet zo'n mening. Ik heb het over de redacties die actualiteitenprogramma's maken. Journalisten dus. Het is al lang geleden aangetoond dat journalisten voornamelijk links zijn in dit land.quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:46 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat men de publieke omroepen als links ziet zegt meer over de persoon die de PO zo kwalificeert dan over de PO zelf. (Okee, op de Vara na dan, die is overduidelijk écht links, en Clary Polak trouwens ook).
Nou, nieuws en actualiteiten zijn niet objectief en ook nog kwalitatief matig, vol met feitelijke fouten.quote:Verder is de PO toch echt gewoon objectief hoor, dat veel mensen hier perse een linkse doctrine achter (willen) zien is meer het zoeken om het maar te zoeken, en zegt iets over de "persoonlijke waarheid" van de persoon. Je moet wel erg rechts georienteerd zijn wil je objectieve berichtgeving als links kwalificeren.
Noem eens kwalitatief hoogwaardig amusemnt bij de PO. Boer zoekt vrouw? Praatjesmakers? Wonderen bestaan? Paul de Leeuw die al 15 jaar hetzelfde trucje uitvoert?quote:Ik vindt trouwens ook dat amusement als taak van de PO behouden moet blijven, zodat er ook programma's aan bod blijven komen die er onder de commerciëlen niet tot stand zouden zijn gekomen, of bestaansrecht zouden hebben, niet iedereen heeft dezelfde smaak, en de commerciëlen gaan over het algemeen alleen voor kijkcijfer kanonnen, dit zijn vaak toevallig allemaal soortgelijke programma's, weinig inhoud, en een hoog puber gehalte, of het is heel plat, of ze verdienen er veel geld mee.
Jij neemt aan dat ze zonder vooringenomenheid aan een thema beginnen en dan op een linkse conclusie uitkomen. Was dat maar waar. Zoals ik het zie begint het regelmatig met een flinke dosis vooringenomenheid, en probeert men vervolgens zijn gelijk te halen. Zo kan ik ook een zendertje of tien vullen.quote:Dat veel achtergrond programma's toevallig op linkse standpunten uitkomen komt imo. meer door het feit dat als je wat verder doordenkt dan je in eerste instantie kan overzien, je meestal op linkse conclussie's uitkomt. Niet zoals rechts, die niet altijd goed de oorzaak-gevolg relatie direct zien.
Maar goed, is just my opinion about it.
Pardon?! Als het niet aan overheidsregels gebonden was, waren alle programma's pure sluikreclameblokken! Nu als zie je vaak 'subtiel' bepaalde merken in beeld. Auto-programma's zijn één groot reclameblok. Klusprogramma's met altijd een nieuw snufje erin dat 'zo handig' is... Nee, dan kijk je echt niet goed.quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:49 schreef Speth het volgende:
Daar is bij de huidige commercielen weinig van te merken.
Dat betekent dat TMF al is afgevallen. En zo kunnen ook andere zenders afvallen.quote:Ik kijk gewoon geen TMF om die reden.
Muziek vinden/kopen is wat anders dan een muziekzender op tv.quote:Een beetje intellectueel persoon kan zijn muziek tegenwoordig wel op internet vinden, of in de winkel kopen.
Met alleen maar de huidige top-40 nummers. Onvergelijkbaar.quote:Bovendien: Top of the Pops is al even laagdrempelig en wordt op de PO uitgezonden.
Het mag van mij een bepaalde plek innemen op de pulpmarkt. Maar het voorspelt wat er gebeurt met zenders die commercieel gaan.quote:Ik kijk er ook niet naar, maar het heeft wel een doelgroep, en er zijn bedrijven met werknemers die hun brood verdienen met het onderhouden van die doelgroepen. Waarom moet de overheid hen die mogelijkheid ontnemen?
1. De vraag is of journalisten hun persoonlijke voorkeur echt overduidelijk laten doorschemeren in hun berichtgeving. Dat zullen er heus wel een aantal zijn hoor, zoals bijvoorbeeld Clary Polak van Nova, daar kan ik mij dan ook aan storen, maar verder (bijvoorbeeld bij het NOS journaal) valt het mij nooit op hoor.quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:52 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de omroepen zelf, want de TRos heeft denk ik niet zo'n mening. Ik heb het over de redacties die actualiteitenprogramma's maken. Journalisten dus. Het is al lang geleden aangetoond dat journalisten voornamelijk links zijn in dit land.
[..]
Nou, nieuws en actualiteiten zijn niet objectief en ook nog kwalitatief matig, vol met feitelijke fouten.
[..]
Noem eens kwalitatief hoogwaardig amusemnt bij de PO. Boer zoekt vrouw? Praatjesmakers? Wonderen bestaan? Paul de Leeuw die al 15 jaar hetzelfde trucje uitvoert?
[..]
Jij neemt aan dat ze zonder vooringenomenheid aan een thema beginnen en dan op een linkse conclusie uitkomen. Was dat maar waar. Zoals ik het zie begint het regelmatig met een flinke dosis vooringenomenheid, en probeert men vervolgens zijn gelijk te halen. Zo kan ik ook een zendertje of tien vullen.
Sluikreclame is wel wat anders dan politieke inbalans, en naar mijn mening heel wat minder schadelijk...quote:Pardon?! Als het niet aan overheidsregels gebonden was, waren alle programma's pure sluikreclameblokken! Nu als zie je vaak 'subtiel' bepaalde merken in beeld. Auto-programma's zijn één groot reclameblok. Klusprogramma's met altijd een nieuw snufje erin dat 'zo handig' is... Nee, dan kijk je echt niet goed.
Het is nu eenmaal zo dat wij in een maatschappij leven waarin meer mensen leven met een slechte smaak dan mensen met een goede smaak. Dat het gros van de commerciele bedrijven op de grootste doelgroep is ingesteld is dus niet zo vreemd. Het betekent echter niet dat de kleinere doelgroep niet interessant is. Er zullen op den duur best bedrijven zijn die inspringen op die consumenten die kwaliteit wensen.quote:Dat betekent dat TMF al is afgevallen. En zo kunnen ook andere zenders afvallen.
Herinner je je het MTV van vroeger nog?
Maar nogmaals, ik zie niet echt in hoe de publieke omroep wel hoogwaardig is. De Tros is gewoon een pauperzender a la SBS, maar dan gefinancierd met belastinggeld. Dat dat soort programma's nu verdwijnt lijkt me niet zo erg, of wou je ter land, ter zee en in de lucht of man bijt hond hoogwaardig noemen?quote:Maar het voorspelt wat er gebeurt met zenders die commercieel gaan.
Maar wel bleepin' irritant! En dat krijg je automatisch bij commerciële omroepen, die per definitie zoveel mogelijk winst willen maken.quote:Op woensdag 30 maart 2005 17:08 schreef Speth het volgende:
Sluikreclame is wel wat anders dan politieke inbalans, en naar mijn mening heel wat minder schadelijk...
Ik heb het niet over de smaak van de muziek. Ik doel op de toegeslagen commercie, ook op muziekzenders. De vervlakking die daar het gevolg van is onder andere.quote:Het is nu eenmaal zo dat wij in een maatschappij leven waarin meer mensen leven met een slechte smaak dan mensen met een goede smaak. Dat het gros van de commerciele bedrijven op de grootste doelgroep is ingesteld is dus niet zo vreemd. Het betekent echter niet dat de kleinere doelgroep niet interessant is. Er zullen op den duur best bedrijven zijn die inspringen op die consumenten die kwaliteit wensen.
De Tros is ook niet mijn favoriete publieke omroep, maar ze gaan echt wel wat verder dan Jantje Smit en De Leukste Thuis. Kijk maar eens in hun lijstje met tv-programma's. Daar staan ook Tros Radar en Dit was het nieuws tussen. De Tros zal wellicht de omroep zijn die het meest moet veranderen onder strengere regels. Maar de Tros is geen voorbeeld voor de publieke omroep, en al helemaal geen reden om die maar af te schaffen.quote:Maar nogmaals, ik zie niet echt in hoe de publieke omroep wel hoogwaardig is. De Tros is gewoon een pauperzender a la SBS, maar dan gefinancierd met belastinggeld. Dat dat soort programma's nu verdwijnt lijkt me niet zo erg, of wou je ter land, ter zee en in de lucht of man bijt hond hoogwaardig noemen?
Ik ben het eens met je eerste alinea. Het winstoogmerk is een duidelijke beinvloeding in het handelen, en dergelijke afhankelijkheid is vooral op het gebied van journalistiek ongewenst. Onafhankelijke nieuwsvoorziening is dus het best gewaarborgd bij de Publieke Omroep.quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:40 schreef DennisMoore het volgende:
Los daarvan hebben commerciële bedrijven een winstoogmerk. Niet alleen als kostendekking, om de programma's te kunnen uitzenden, maar als een verplichting naar aandeelhouders. Dit zal m.i. altijd de programma's ook inhoudelijk beïnvloeden.
Kom op zeg, je hebt zeker weer eens niet opgelet, slaapkop.quote:Op woensdag 30 maart 2005 17:06 schreef PJORourke het volgende:
Onder Paars was men helemaal niet zo kritisch over het centrum-linkse kabinet.
Maar niet "gekleurd".quote:Op woensdag 30 maart 2005 17:02 schreef Tomatenboer het volgende:
[maar is dat hetzelfde als dat de verslaggever ons probeert een linkse mening op te dringen of brengt hij gewoon verslag uit van "een dreigende uitzetting van een asielzoeker" tja, daar komen natuurlijk ook bepaalde kanttekeningen bij die de journalist zichzelf afvraagt, maar een journalist hoort kritisch te zijn.
De publieke omroep onafhankelijk? Het is gewoon een staatsbedrijf met werknemers, voor hun lonen afhankelijk van subsidie en een hun gunstig gezinde overheid. Een PvdA overheid dus. Wat is daar nou onafhankelijk aan.quote:Onafhankelijke nieuwsvoorziening is dus het best gewaarborgd bij de Publieke Omroep.
Nou ja goed, die mening deel ik gewoon niet om allerlei redenen...quote:De overheid heeft m.i. ook een taak in de opvoeding, educatie en informatie van de bevolking. En dat gaat verder dan slechts Postbus 51-spotjes uitzenden.
Maar zoals ik eerder al zei... De slimme consument weet wel hoe en waar hij die vervlakking kan ontwijken. Er zullen altijd producten zijn gemaakt voor een kleine markt. Alleen, die muziek (om dat voorbeeld aan te houden) zal je niet snel op tv zien, wat nogal logisch is aangezien tv tijd duur is. Nou kan je wel de publieke omroep dat soort dingen laten uitzenden, maar aangezien er nogal wat verschillende kleine markten bestaan is de kans dat ze net datgene uitzenden dat jij wil zien of horen vrij klein. Dat betekent echter niet dat je die informatie niet via andere media kan verkrijgen. Persoonlijk verwacht ik dat naast persoonlijke internet-radiostations (die nu op internet commonplace zijn) ook persoonlijke internet-televisiestations zullen verschijnen. Waarom dus een vrij ouderwets medium als de tv kunstmatig hoogwaardig houden terwijl andere media veel geschikter zijn voor hoogwaardig materiaal?quote:Ik heb het niet over de smaak van de muziek. Ik doel op de toegeslagen commercie, ook op muziekzenders. De vervlakking die daar het gevolg van is onder andere.
Het is inderdaad een goede zaak als de media - en dan met name radio en tv - een meer herkenbare afspiegeling te zien geven van dat wat er in de samenleving leeft.quote:Op woensdag 30 maart 2005 22:00 schreef Speth het volgende:
[..]
De publieke omroep onafhankelijk? Het is gewoon een staatsbedrijf met werknemers, voor hun lonen afhankelijk van subsidie en een hun gunstig gezinde overheid. Een PvdA overheid dus. Wat is daar nou onafhankelijk aan.
Ach, en een commerciele omroep is een bedrijf met werknemers, voor hun lonen afhankelijk van salaris en een hun gunstige werkgever.quote:Op woensdag 30 maart 2005 22:00 schreef Speth het volgende:
[..]
De publieke omroep onafhankelijk? Het is gewoon een staatsbedrijf met werknemers, voor hun lonen afhankelijk van subsidie en een hun gunstig gezinde overheid.
OK, ik neem het terug. De enige kritiek op Paars vanuit de media was dat de zaak niet links genoeg was.quote:Op woensdag 30 maart 2005 21:25 schreef SCH het volgende:
Kom op zeg, je hebt zeker weer eens niet opgelet, slaapkop.
Nu is het alles voor het budget en alles tegen veranderingen. Dus schurken de omroepproleten tegen partijbonzen aan om hun macht te behouden. En wie betaalt, bepaalt, en dus is gekleurde journalistiek onontbeerlijk. Ik noem dat afhankelijkheid, van de meest smerige politieke vorm.quote:Op woensdag 30 maart 2005 23:37 schreef Sidekick het volgende:
Het gaat erom dat winstoogmerk een extra afhankelijkheid maakt; de journalist is afhankelijk van kijkcijfers en knallende reportages en is de kans groter dat de feitelijke raportage onder druk komt te staan.
Zonder winstoogmerk en met een gegarandeerde geldstroom is het "alles voor de kijkcijfers" principe in mindere mate aanwezig. Hence, een mindere afhankelijkheid.
Die opmerking hoor ik nou nooit, dus met die pluriformiteit is iets niet in orde. Volgens mij bestaat die niet, is dat nutteloze terminologie die omroepbonzen bezigen voor lijfsbehoud.quote:Op woensdag 30 maart 2005 23:38 schreef SCH het volgende:
linkse mensen vinden de media rechts
Het verschil is dat het ene niets met politiek te maken heeft en het andere wel.quote:Ach, en een commerciele omroep is een bedrijf met werknemers, voor hun lonen afhankelijk van salaris en een hun gunstige werkgever.
Dat geldt dus voor beide.
Het ligt er puur aan wat je doelgroep is. Commerciele omroepen kunnen ook gericht zijn op een ander publiek dat niet gediend is van sensatie, in dat geval zou "alles voor de kijkcijfers" juist tot gevolg hebben dat het minder sensationeel wordt. Wat is nou erger? Afhankelijkheid van de consument, of afhankelijkheid van de staat?quote:Het gaat erom dat winstoogmerk een extra afhankelijkheid maakt; de journalist is afhankelijk van kijkcijfers en knallende reportages en is de kans groter dat de feitelijke raportage onder druk komt te staan.
Zonder winstoogmerk en met een gegarandeerde geldstroom is het "alles voor de kijkcijfers" principe in mindere mate aanwezig. Hence, een mindere afhankelijkheid.
Het is erger dan dat: het is afhankelijkheid van een paar politieke partijen.quote:Op woensdag 30 maart 2005 23:52 schreef Speth het volgende:
Afhankelijkheid van de consument, of afhankelijkheid van de staat?
De journalistiek die voor 90% links is en ook denkt dat de rest van de samenleving zo is?quote:Op woensdag 30 maart 2005 23:53 schreef SCH het volgende:
Ik wel. Ligt misschien aan je omgeving.
quote:Op woensdag 30 maart 2005 23:54 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De journalistiek die voor 90% links
Voor de afhankelijkheid van een journalist is dat niet van belang.quote:Op woensdag 30 maart 2005 23:52 schreef Speth het volgende:
[..]
Het verschil is dat het ene niets met politiek te maken heeft en het andere wel.
Tsja, commerciele omroepen kunnen idd de rol van PO overnemen. Kan. Geen garantie, vanwege het winstoogmerk dus.quote:[..]
Het ligt er puur aan wat je doelgroep is. Commerciele omroepen kunnen ook gericht zijn op een ander publiek dat niet gediend is van sensatie, in dat geval zou "alles voor de kijkcijfers" juist tot gevolg hebben dat het minder sensationeel wordt. Wat is nou erger? Afhankelijkheid van de consument, of afhankelijkheid van de staat?
Goed, 95%.quote:
Jij negeert dus voor het gemak de nogal incestueuze verhouding tussen omroepen en politieke partijen om veranderingen tegen te houden en budgetten zeker te stellen?quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:04 schreef Sidekick het volgende:
En de afhankelijkheid van de staat is juist minder, dankzij de gegarandeerde geldstroom (een staat kan niet failliet gaan, en kan op een dwingende manier altijd geld beschikbaar stellen om die geldstroom te behouden).
En die politieke partijen zijn weer afhankelijk van ...quote:Op woensdag 30 maart 2005 23:53 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het is erger dan dat: het is afhankelijkheid van een paar politieke partijen.
Er werken nog een paar mensen met gezond verstand bij Elsevier, en een enkeling bij HP/De Tijd. Verder heb je hier en daar nog een journalist die zich links noemt maar niet onderscheiden kan worden van een VVD'er.quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:04 schreef SCH het volgende:
Doe dan maar 100!
Doe maar laatdunkend. Toont je gebrek aan argumentatie weer eens aan.quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:05 schreef Sidekick het volgende:
En die politieke partijen zijn weer afhankelijk van ...
Natuurlijk wel. Als een journalist die over een politieke gebeurtenis moet reporteren, wetend dat een bepaalde partij zijn salaris ondersteunt zal hij die eerder steunen. Als een journalist bij de publieke omroep van zijn baas te horen krijgt dat het sensationeler of juist minder sensationeel moet worden zal hij de stijl aanpassen, maar niet noodzakelijkerwijs de verslaggeving zelf. Zie jij RTL journalisten bepaalde bedrijven ophemelen? Ik niet. Ik kan ook CNN weer noemen. Het NOS journaal en Nova zijn echter het levende bewijs van de werkelijke totstandkoming van afhankelijke journalistiek.quote:Voor de afhankelijkheid van een journalist is dat niet van belang.
Dit is natuurlijk kul. De staat kan de wetgeving veranderen (zoals nu eindelijk gebeurt) ten nadele van de publieke omroep. De journalisten weten dit.quote:En de afhankelijkheid van de staat is juist minder, dankzij de gegarandeerde geldstroom (een staat kan niet failliet gaan, en kan op een dwingende manier altijd geld beschikbaar stellen om die geldstroom te behouden).
Elsevier varieert van zeer goed tot volkomen stupide.quote:Er werken nog een paar mensen met gezond verstand bij Elsevier
Het valt gewoon niet hard te maken, ik kan het tegenovergestelde beweren.quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:14 schreef Speth het volgende:
Ik snap ook niet waarom iemand dit nog ontkent... Ik hou niet van rechts dogmatisme en alles blind afschuiven op links, maar het is gewoon zo overduidelijk dat de berichtgeving op de publieke omroep ernstig biased is dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat een redelijk mens dat niet inziet...
quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:15 schreef SCH het volgende:
[..]
Het valt gewoon niet hard te maken, ik kan het tegenovergestelde beweren.
quote:redelijk mens
Maakt dat uit? Het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van wat er op de buis komt, en da's vrij matig.quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:19 schreef SCH het volgende:
Wat weet jij er dan precies vanaf Speth??? Weet je hoe programma's tot stand komen, welke keuzes er worden gemaakt en op basis waarvan?
Dat antwoord zegt genoeg. Het maakt alles uit. Het gaat om het proces, om de keuzes, om de praktijk. Als ik iemand van partij B uitnodig wordt er gezegd: alweer B, altijd B. MIsschien is het voor B wel heel ongunstig en lastig om ondervraagd te worden en was B er helemaal niet blij mee, misschien konden of wilden A, C en D niet en misschien was het gezien het onderwerp en de actualiteit de meest logische keuze om B te nemen.quote:
Ik ken iemand die stage heeft gelopen bij CNN, en van hem heb ik het een en ander vernomen over hoe het daar in zijn werk gaat. Niks bedrijven ophemelen. Ook het daadwerkelijk kijken van de verschillende zenders is verhelderend...quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:19 schreef SCH het volgende:
Wat weet jij er dan precies vanaf Speth??? Weet je hoe programma's tot stand komen, welke keuzes er worden gemaakt en op basis waarvan?
Oh ja, zoals bij die Amerikaanse verkiezingen-coverage waarbij twee democraten tegenover de meest onredelijke, hysterische en nonrepresentatieve republikein (Ann Coulter) werden gezet.quote:Dat antwoord zegt genoeg. Het maakt alles uit. Het gaat om het proces, om de keuzes, om de praktijk. Als ik iemand van partij B uitnodig wordt er gezegd: alweer B, altijd B. MIsschien is het voor B wel heel ongunstig en lastig om ondervraagd te worden en was B er helemaal niet blij mee, misschien konden of wilden A, C en D niet en misschien was het gezien het onderwerp en de actualiteit de meest logische keuze om B te nemen.
Dat kan ik wel begrijpen. Coulter, als ze er zin in heeft en dat had ze niet, levert vuurwerk af.quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:29 schreef Speth het volgende:
Oh ja, zoals bij die Amerikaanse verkiezingen-coverage waarbij twee democraten tegenover de meest onredelijke, hysterische en nonrepresentatieve republikein (Ann Coulter) werden gezet.
Het is geen redelijk persoon, maar een clown, een stereotype, een bevestiging.quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:37 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dat kan ik wel begrijpen. Coulter, als ze er zin in heeft en dat had ze niet, levert vuurwerk af.
Nee, maar wel opvallende TV. En daar ging het toch om.quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:39 schreef Speth het volgende:
Het is geen redelijk persoon, maar een clown, een stereotype, een bevestiging.
"We should invade their countries, kill their leaders and convert them to christianity".quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:45 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee, maar wel opvallende TV. En daar ging het toch om.
Ik zou haar verder geen clown noemen.
Hoeft ook niet. Ze heeft alleen heel veel invloed, vooral op de Jonge Republikeinen. Dus haar wegzetten als clown is net zoiets als zeggen dat Balkenende irrelevant is.quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:53 schreef Speth het volgende:
"We should invade their countries, kill their leaders and convert them to christianity".
Dit neem ik niet serieus.
Ze is een rare keus voor deelname aan een debat wat over inhoudelijkheden zou moeten gaan.quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:58 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Hoeft ook niet. Ze heeft alleen heel veel invloed, vooral op de Jonge Republikeinen. Dus haar wegzetten als clown is net zoiets als zeggen dat Balkenende irrelevant is.
Dat ben ik met je eens, ze waren alleen retetrots dat ze zo iemand in de studio konden krijgen. Dat kan ik wel weer begrijpen.quote:Op donderdag 31 maart 2005 01:03 schreef Speth het volgende:
Ze is een rare keus voor deelname aan een debat wat over inhoudelijkheden zou moeten gaan.
las inderdaad een erg leuk stuk daarover van Jan Kuitenbrouwer in het nieuwe Vara TV Magazine!quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:52 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de omroepen zelf, want de TRos heeft denk ik niet zo'n mening. Ik heb het over de redacties die actualiteitenprogramma's maken. Journalisten dus. Het is al lang geleden aangetoond dat journalisten voornamelijk links zijn in dit land.
[..]
lees het zeer verhelderende interview met Kuitenbrouwer in het Vara TV magazine maar even. hij schetst even heel duidelijk hoe de politieke journalistiek in Nederland in elkaar zit.quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:28 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat antwoord zegt genoeg. Het maakt alles uit. Het gaat om het proces, om de keuzes, om de praktijk. Als ik iemand van partij B uitnodig wordt er gezegd: alweer B, altijd B. MIsschien is het voor B wel heel ongunstig en lastig om ondervraagd te worden en was B er helemaal niet blij mee, misschien konden of wilden A, C en D niet en misschien was het gezien het onderwerp en de actualiteit de meest logische keuze om B te nemen.
Maar blijkbaar wordt er gedacht: journalisten zijn ook van partij B dus nodigen ze B uit.
En wat had Jan K. de beroepsschrijver in het huisblad van de meest roodgekleurde (aan de PvdA gelieerde) omroep te melden over linksgekleurde berichtgeving bij dit journaille?quote:Op donderdag 31 maart 2005 02:11 schreef evert het volgende:
[..]
las inderdaad een erg leuk stuk daarover van Jan Kuitenbrouwer in het nieuwe Vara TV Magazine!
quote:Engelse, Franse en Amerikaanse journalisten zeiden in 2004 geregeld tegen Mak: ‘Er worden hier artikelen gepubliceerd die bij ons gegarandeerd zouden leiden tot een proces wegens smaad of racisme.’ De publieke omroepen, die in andere landen juist een stabiliserende rol vervullen, kozen volgens de bestsellerauteur na de moord op Van Gogh voor de tegenovergestelde houding. In de hevige concurrentiestrijd met de commerciële tv werden kijkers gelokt met ‘emotie en adrenaline’. Hierdoor kregen rare nep-imams meer aandacht dan serieuze deskundigen.
quote:Eén krant blijkt niet aan de anti-islamhype mee te doen, en dat is opmerkelijk genoeg De Telegraaf. Wilders en ook Hirsi Ali en de voormalige LPF’ers krijgen in de gezond-verstand-krant niet alleen het minst aandacht, ze worden ook ronduit kritisch bejegend.
Sociaaldemocratische kruimeljournalistiek: Uit wiens handen men vreet, diens woord men spreekt...quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:14 schreef Speth het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Als een journalist die over een politieke gebeurtenis moet reporteren, wetend dat een bepaalde partij zijn salaris ondersteunt zal hij die eerder steunen.
Veel rooskleurigs?quote:Op donderdag 31 maart 2005 05:06 schreef sjun het volgende:
[..]
En wat had Jan K. de beroepsschrijver in het huisblad van de meest roodgekleurde (aan de PvdA gelieerde) omroep te melden over linksgekleurde berichtgeving bij dit journaille?
PJORourke die voor de onontbeerlijkheid van gekleurde journalistiek pleit. Dat had ik nog niet eerder gelezen.quote:Op woensdag 30 maart 2005 23:46 schreef PJORourke het volgende:
[..]
... en dus is gekleurde journalistiek onontbeerlijk.
Sorry hoor, maar ik vind dit dus echt complete onzin. Van oneerlijke concurrentie zou sprake zijn wanneer de commerciële zenders bijvoorbeeld niet goed werden doorgegeven, waardoor hun bereik minder groot zou zijn dan dat van de publieke omroep. Veruit de meeste commerciële zenders hebben een landelijke dekking van zo'n 99 procent, dus daarvan is geen sprake. Dat de PO anders wordt gefinancierd dan de commerciële zenders, betekent nog niet dat er oneerlijke concurrentie is. En ALS die er al zou zijn, is het nog eerder in het NADEEL van de PO. De PO is namelijk gebonden aan allerhande regels, zoals verplichte percentages die aan cultuur/kunst (etc) moeten worden besteed, terwijl de CO precies kan uitzenden wat ze willen. Ooit een kunstprogramma of balletvoorstelling gezien op RTL4? De PO heeft een andere functie dan CO (zie genoemde doelstellingen) en zendt dus ook die balletvoorstelling uit waar maar 50.000 mensen naar kijken.quote:Op woensdag 30 maart 2005 schreef Speth het volgende:
Oneerlijke concurrentie is niet hetzelfde als onoverkomelijke concurrentie. De PO worden met overheidsgeld betaald, de commercielen niet. De PO blijft in stand zelfs als er geen hond naar kijkt, de PO drijft het aanbod voor reclameblokken op, wat het mogelijk maakt voor bedrijven om minder geld voor hun reclame te betalen aan de commercielen. Verder kan de consument maar naar 1 kanaal tegelijk kijken (de meeste mensen dan...), wat kijkers bij de commercielen weghaalt en hen dus minder aantrekkelijk maakt voor adverteerders. Dit alles zorgt er bovendien voor dat de commercielen meer reclame moeten uitzenden.
Hoezo in Amerikaanse stijl? We wonen hier in Nederland. Zullen we dan ook alle restaurants dichtgooien en alleen nog McDonalds en Burger King toelaten?quote:Op woensdag 30 maart 2005 schreef Speth het volgende:
Bovendien zie ik niet in wat er aan televisie zo speciaal is, dat ervoor zorgt dat het niet geheel door zelfstandige bedrijven kan worden verzorgd, in plaats van door de overheid. Schaf het gewoon in zijn geheel af, of houd ten hoogste 1 kanaal over waar in Amerikaanse stijl actualiteiten worden weergegeven. En dan goed - niet van dat low budget nieuws zoals nu voorbij komt.
Je hebt een iets te blindelings vertrouwens in commerciële TV als fenomeen. CNN is bijvoorbeeld lang niet zo objectief en integer (misschien 'redelijk' maar zeker niet 'hardstikke') en commerciëlen zijn wel degelijk afhankelijk van hun grote adverteerders. Ga je als CO iets te negatief om met berichtgeving rond Unilever (ik noem maar een megaconcern), dan zou je wel eens een boel advertentie-inkomsten kunnen mislopen.quote:Op woensdag 30 maart 2005 schreef Speth het volgende:
Ik denk dat commercielen zonder een echt politiek belang dit veel beter kunnen. Neem een CNN. Commercieel en hardstikke objectief en integer, zoiets zou ik ook graag in Nederland zien.
Kijk, nu begin je weer je eigen mening over programma's te ventileren. Prima dat je die mening hebt, maar daar gaat de discussie niet over. Het gaat om de vraag waarom de PO geen amusement meer zo mogen uitzenden. Jij wilt een zender minder, da's een heel andere discussie.quote:Op woensdag 30 maart 2005 schreef Speth het volgende:
Veel van de programma's die nu op de PO voorbij komen zijn niet inhoudelijk hoogwaardig. Ik kan een buitenhof noemen dat ik nog wel aardig vind, een noorderlicht, tussen kunst & kitch en een avro close-up, maar dan houdt het wel op. Het journaal en nova zijn vergeleken met bijv. de BBC of de Duitse televisie heel cheap opgezet. Het is voornamelijk mensen uitnodigen en nieuws van het ANP kopieren, in plaats van zelf verslaggevers naar het buitenland sturen om daar dingen te onderzoeken en reportages te maken (Netwerk doet dat wel, maar dat is nogal getint, als ik mij zacht uitdruk..). De andere programma's zijn vooral domme spelletjes en Hilversumse mannetjesmakerij als de TV show. Is dat die drie kanalen waard? Ik dacht het niet.
Van belastinggeld. Nogmaals: je weet niet of commercielen die doelstellingen niet over kunnen nemen omdat de staat die nu bezet heeft. Als 750.000 mensen ineens geen tv meer kijken omdat de commercielen niet hoogwaardig genoeg zijn is het best mogelijk dat een commerciele omroep daarop inspringt.quote:Sorry hoor, maar ik vind dit dus echt complete onzin. Van oneerlijke concurrentie zou sprake zijn wanneer de commerciële zenders bijvoorbeeld niet goed werden doorgegeven, waardoor hun bereik minder groot zou zijn dan dat van de publieke omroep. Veruit de meeste commerciële zenders hebben een landelijke dekking van zo'n 99 procent, dus daarvan is geen sprake. Dat de PO anders wordt gefinancierd dan de commerciële zenders, betekent nog niet dat er oneerlijke concurrentie is. En ALS die er al zou zijn, is het nog eerder in het NADEEL van de PO. De PO is namelijk gebonden aan allerhande regels, zoals verplichte percentages die aan cultuur/kunst (etc) moeten worden besteed, terwijl de CO precies kan uitzenden wat ze willen. Ooit een kunstprogramma of balletvoorstelling gezien op RTL4? De PO heeft een andere functie dan CO (zie genoemde doelstellingen) en zendt dus ook die balletvoorstelling uit waar maar 50.000 mensen naar kijken.
Wat maakt dat uit? Ik kijk ook niet naar een pauperprogramma als "hart van Nederland", maar dat ontneemt het nog niet het bestaansrecht. Bovendien is RTL nieuws best degelijk wat betreft kwaliteit. Ik zie niet echt in wat er hoogwaardig is aan het NOS journaal, kan je me dat uitleggen?quote:En dat argument dat de publieken kijkers weghouden bij de commerciëlen vind ik helemaal belachelijk. Omgekeerd gebeurt namelijk precies hetzelfde. Kijk maar naar de hele volksstammen die zich 's avonds om 22.30 uur laten informeren over een afgebrande fabrieksloods in Heerhugowaard en de gestolen hond van mevrouw De Jong uit Surhuisterveen, in plaats van naar een kwalitatief goed nieuwsprogramma te kijken.
Tja, ik kijk al jaren elke week CNN, vaak meerdere keren per week, en heb ze nog nooit kunnen betrappen op subjectiviteit of low quality rotzooi. De NOS betrap ik daar eigenlijk dagelijks op. De oorzaak daarvan ligt in mijn ogen bij het feit dat het afhankelijk is van subsidie en bepaalde politieke belangen.quote:Je hebt een iets te blindelings vertrouwens in commerciële TV als fenomeen. CNN is bijvoorbeeld lang niet zo objectief en integer (misschien 'redelijk' maar zeker niet 'hardstikke') en commerciëlen zijn wel degelijk afhankelijk van hun grote adverteerders. Ga je als CO iets te negatief om met berichtgeving rond Unilever (ik noem maar een megaconcern), dan zou je wel eens een boel advertentie-inkomsten kunnen mislopen.
Pardon? Volgens mij ventileerde jij zojuist eveneens je mening over commerciele nieuwsprogramma's. Ik gaf mijn mening over die programma's om aan te geven welke programma's ik op de publieken duidelijk van enige kwaliteit zijn, om vervolgens de vraag te stellen: Hoeveel crap wordt er wel niet op uitgezonden? Programma's als Lingo, Get the Picture, Ter Land ter Zee & in de Lucht, Man Bijt Hond zijn zonder twijfel niet hoogwaardig. In mijn ogen het NOS journaal ook niet, zoals ik eerder heb beargumenteerd. Waarom hebben die programma's bestaansrecht?quote:Kijk, nu begin je weer je eigen mening over programma's te ventileren. Prima dat je die mening hebt, maar daar gaat de discussie niet over.
Je realiseert je toch wel dat het met belastinggeld betaald wordt?quote:En als ze dan toch bezig zijn: laten ze dan gelijk aangeven waar ze het recht vandaan denken te behalen om namens het hele Nederlandse volk over de Publieke Omroep te beslissen
In denk dat je 'publieken' bedoelde in plaats van commerciëlen? - Ik denk dat dat helemaal afhangt van de vraag in welke categorie die groep kijkers dan vallen. Commerciële zenders richten zich op bepaalde publieksgroepen, zoals koopkrachtig publiek in de leeftijd van 20 tot 49 jaar. Er zijn in dit land NU geen omroepen die programma's brengen zoals ik die heb genoemd. Waarom zou je iets opheffen dat gewoon voldoet? De Publieke Omroep vervult een taak. Ja, van belastinggeld inderdaad, zoals in ieder ander land. We betalen daar met elkaar voor, om een pluriform TV-aanbod te hebben, waarbij iedereen aan bod komt, dus ook alle minderheden.quote:Op vrijdag 1 april 2005 10:32 schreef Speth het volgende:
Van belastinggeld. Nogmaals: je weet niet of commercielen die doelstellingen niet over kunnen nemen omdat de staat die nu bezet heeft. Als 750.000 mensen ineens geen tv meer kijken omdat de commercielen niet hoogwaardig genoeg zijn is het best mogelijk dat een commerciele omroep daarop inspringt.
Ik heb nergens gezegd dat Hart van NL geen bestaansrecht heeft. Sterker nog: er is kennelijk een grote behoefte aan dit soort televisie. Ik heb Hart van NL even aangetipt om aan te geven dat de commerciëlen ook kijkers weghouden bij de publieken en niet alleen omgekeerd zoals jij leek te suggereren. Verder vind ik RTL Nieuws ook prima. Het doet beslist niet onder voor het NOS Journaal. Ik zou het NOS Journaal ook niet hoogwaardiger willen noemen dan RTL Nieuws, maar ik durf van deze beide programma's gerust te zeggen dat ze kwalitatief beter nieuws brengen dan Hart van Nederland.quote:Op vrijdag 1 april 2005 10:32 schreef Speth het volgende:
Wat maakt dat uit? Ik kijk ook niet naar een pauperprogramma als "hart van Nederland", maar dat ontneemt het nog niet het bestaansrecht. Bovendien is RTL nieuws best degelijk wat betreft kwaliteit. Ik zie niet echt in wat er hoogwaardig is aan het NOS journaal, kan je me dat uitleggen?
Ik denk dat ook de NOS/Publieke Omroep voldoende objectief is. Ik zie regelmatig woordvoerders van allerhande politieke groeperingen aan het woord komen. CNN brengt geen slechte kwaliteit, maar is soms wel eens aan de kritiekloze kant. Dat wil ik dan nog niet gelijk subjectief noemen, maar of ze altijd even diep graven, betwijfel ik.quote:Op vrijdag 1 april 2005 10:32 schreef Speth het volgende:
Tja, ik kijk al jaren elke week CNN, vaak meerdere keren per week, en heb ze nog nooit kunnen betrappen op subjectiviteit of low quality rotzooi. De NOS betrap ik daar eigenlijk dagelijks op. De oorzaak daarvan ligt in mijn ogen bij het feit dat het afhankelijk is van subsidie en bepaalde politieke belangen.
Weer de omgekeerde bewijslast: Waarom hebben ze GEEN bestaansrecht? Toon dat maar aan. Get The Picture wordt trouwens allang niet meer uitgezonden. Ik heb geen enkele mening gegeven over een TV-programma; ik heb slechts beschreven welke onderwerpen zoal gemiddeld aan bod komen in Hart van Nederland. Het gaat helemaal niet om meningen. Iedereen heeft een mening over TV-programma's. Ik heb een mening over de talkshow van Andries Knevel, een ander heeft een mening over PaPaul, weer een ander heeft een mening over de TV Show. Voor elk programma zal gelden dat er mensen zijn die wegzappen en dat er mensen zijn die er graag naar kijken. En laat dat nou net zijn waarvoor de PO is bedoeld: voor ieder wat wils. Niet alleen een leuke TV-avond voor de jonge, koopkrachtige vrouw van 30 (zoals sommige commerciële zenders worden ingericht).quote:Op vrijdag 1 april 2005 10:32 schreef Speth het volgende:
Pardon? Volgens mij ventileerde jij zojuist eveneens je mening over commerciele nieuwsprogramma's. Ik gaf mijn mening over die programma's om aan te geven welke programma's ik op de publieken duidelijk van enige kwaliteit zijn, om vervolgens de vraag te stellen: Hoeveel crap wordt er wel niet op uitgezonden? Programma's als Lingo, Get the Picture, Ter Land ter Zee & in de Lucht, Man Bijt Hond zijn zonder twijfel niet hoogwaardig. In mijn ogen het NOS journaal ook niet, zoals ik eerder heb beargumenteerd. Waarom hebben die programma's bestaansrecht?
... VIND jij. De eerder in dit topic geplaatste lijst met doelstellingen van de Publieke Omroep laat echter een ander beeld zien: Verstrooiing is ook een taak van de PO. Eén van de vele. - Ik vind het trouwens prima om een discussie te voeren over het takenpakket van de publieke omroep, maar dat moet dan wel een breed maatschappelijk en politiek debat zijn, niet iets dat op een achternamiddag als zoethoudertje wordt uitgedeeld aan een splinterpartijtje dat als een klein kind de huilebalk uithangt omdat z'n speeltje is afgepakt.quote:Op vrijdag 1 april 2005 10:32 schreef Speth het volgende:
Het uitzenden van hoogwaardige programmering op kosten van de belastingbetaler vind ik twijfelachtig, maar ontoelaatbaar vind ik het uitzenden van rotzooi op de PO. Als de PO al een taak moet hebben, hoort het uitzenden van die programma's er sowieso niet bij.
Tuurlijk realiseer ik me dat.quote:Op vrijdag 1 april 2005 10:32 schreef Speth het volgende:
Je realiseert je toch wel dat het met belastinggeld betaald wordt?
Omdat de discussie nu wel erg uiteenloopt wil ik graag onderscheid maken tussen de volgende vragen:
1) Is het NOS journaal hoogwaardig te noemen?
2) Heeft amusement op de publieke omroep bestaansrecht?
3) Heeft de publieke omroep uberhaubt bestaansrecht?
Het moge duidelijk zijn wat ik vind... Met name op de eerste twee vragen zou ik graag antwoord willen.
Nee, ik bedoelde commercielen. Je weet niet of als je de publieke omroep wegneemt, er geen commerciele omroep voor in de plaats komt met een soortgelijke doelgroep. In mijn ogen verdient een door burgers bestuurd bedrijf altijd de voorkeur boven een met belasting gefinancierde instantie.quote:In denk dat je 'publieken' bedoelde in plaats van commerciëlen? - Ik denk dat dat helemaal afhangt van de vraag in welke categorie die groep kijkers dan vallen. Commerciële zenders richten zich op bepaalde publieksgroepen, zoals koopkrachtig publiek in de leeftijd van 20 tot 49 jaar. Er zijn in dit land NU geen omroepen die programma's brengen zoals ik die heb genoemd. Waarom zou je iets opheffen dat gewoon voldoet? De Publieke Omroep vervult een taak. Ja, van belastinggeld inderdaad, zoals in ieder ander land. We betalen daar met elkaar voor, om een pluriform TV-aanbod te hebben, waarbij iedereen aan bod komt, dus ook alle minderheden.
Maar waarom dan het NOS journaal in stand houden als het RTL journaal er al is. De overheid financiert een directe concurrent van het RTL journaal, en dat is nogal onrechtvaardig.quote:Ik zou het NOS Journaal ook niet hoogwaardiger willen noemen dan RTL Nieuws, maar ik durf van deze beide programma's gerust te zeggen dat ze kwalitatief beter nieuws brengen dan Hart van Nederland.
Dat is toch heel eenvoudig? Omdat de commercielen al soortgelijke programma's uitzenden die prima aan die behoeften voldoen, maar dan zonder dat het belastinggeld kost. Verder trekt de PO zoals gezegd kijkers weg bij de commercielen. Waarom in vredesnaam met belastinggeld iets betalen wat al door bedrijven wordt geleverd, en daarbij ook nog eens onnodig met die bedrijven willen concurreren?quote:Weer de omgekeerde bewijslast: Waarom hebben ze GEEN bestaansrecht? Toon dat maar aan.
Ja, dat vind ik. Dat is ook wat hier ter discussie staat, die taak. Dat ik dat vind is dus weldegelijk relevant, zeker omdat ik mijn mening onderbouw, lees mijn vorige alinea.quote:... VIND jij. De eerder in dit topic geplaatste lijst met doelstellingen van de Publieke Omroep laat echter een ander beeld zien: Verstrooiing is ook een taak van de PO.
Huh? Er gaan al heel lang stemmen op om dat takenpakket te veranderen. Vorig jaar heb ik er nog een scriptie over geschreven naar aanleiding van een soortgelijk voorstel van VVD kamerlid Fadime Ogur.quote:Ik vind het trouwens prima om een discussie te voeren over het takenpakket van de publieke omroep, maar dat moet dan wel een breed maatschappelijk en politiek debat zijn, niet iets dat op een achternamiddag als zoethoudertje wordt uitgedeeld aan een splinterpartijtje dat als een klein kind de huilebalk uithangt omdat z'n speeltje is afgepakt.
Goed. Maar waarom dus die taken verder uitbreiden dan strikt noodzakelijk? Nieuws en verstrooiing vind je al ergens anders. Als je van mening bent dat hoogwaardigheid zonder de PO niet meer zal bestaan, zorg er dan wel voor dat de PO ook daadwerkelijk hoogwaardig is.quote:Vraag 1 en 2 heb ik al beantwoord. Vraag 3 eigenlijk al in mijn vorige bericht en ook weer in dit bericht. De aanwezigheid van een publieke omroep garandeert een breed televisieaanbod waarin voor iedereen iets van zijn gading is te vinden.
Aha, VVD-stokpaardjes. Alleen niet zo slim om die los te laten op een voorziening als de Publieke Omroep. Het één hoeft het ander trouwens niet uit te sluiten. Het is prima dat er commerciële zenders zijn, maar dat is nog geen reden om publieke netten op te doeken. Als je de publieke omroep wegneemt, moet je maar afwachten of er commerciële zenders zullen zijn die de TAKEN van de publieke omroep ALLEMAAL gaan overnemen. Het lijkt me echt heel, heel, heel sterk.quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:40 schreef Speth het volgende:
Je weet niet of als je de publieke omroep wegneemt, er geen commerciele omroep voor in de plaats komt met een soortgelijke doelgroep. In mijn ogen verdient een door burgers bestuurd bedrijf altijd de voorkeur boven een met belasting gefinancierde instantie.
Uhmmm... niet om het één of ander, maar 1) het NOS Journaal bestond al decennia voordat er een RTL Nieuws kwam, 2) In alle ons omringende landen is precies hetzelfde beeld te zien en 3) RTL is formeel gezien geen Nederlandse, maar een Luxemburgse TV-zender. De enige Nederlandse commerciële zender die 'nieuws' brengt, is SBS 6. En om het Journaal nou aan de kant te schuiven voor Hart van Nederland..... mwoa...quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:40 schreef Speth het volgende:
Maar waarom dan het NOS journaal in stand houden als het RTL journaal er al is. De overheid financiert een directe concurrent van het RTL journaal, en dat is nogal onrechtvaardig.
Dus, zo gauw iets op de PO een succes is, moet de formule worden verkocht aan de commerciële omroep, of je wacht gewoon tot ze het na-apenquote:Op vrijdag 1 april 2005 12:40 schreef Speth het volgende:
Omdat de commercielen al soortgelijke programma's uitzenden die prima aan die behoeften voldoen, maar dan zonder dat het belastinggeld kost. Verder trekt de PO zoals gezegd kijkers weg bij de commercielen. Waarom in vredesnaam met belastinggeld iets betalen wat al door bedrijven wordt geleverd, en daarbij ook nog eens onnodig met die bedrijven willen concurreren?
Dat 'vind jij' was een verwijzing naar het gegeven dat jij jouw persoonlijke oordeel over TV-programma's gebruikt (mede) om te stellen dat de publieke omroep niet voldoet en dat de commerciëlen alles maar moeten overnemen. Meningen over individuele TV-programma's doen niet terzake. En, zoals ik mijn eerste post al zei, eigenlijk zou de discussie ook al niet over genres moeten gaan. Je zou veel beter eens organisatorisch naar de PO kunnen kijken.quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:40 schreef Speth het volgende:
Ja, dat vind ik. Dat is ook wat hier ter discussie staat, die taak. Dat ik dat vind is dus weldegelijk relevant, zeker omdat ik mijn mening onderbouw, lees mijn vorige alinea.
Leuk voor die dame, maar het wordt nu als een soort ijslolly uitgereikt aan staatssecretaris Van der Laan, om haar zoet te houden. VVD en D66 zijn trouwens nog altijd slechts goed voor 34 zetels, dus veel draagvlak heeft het nog altijd niet.quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:40 schreef Speth het volgende:
Huh? Er gaan al heel lang stemmen op om dat takenpakket te veranderen. Vorig jaar heb ik er nog een scriptie over geschreven naar aanleiding van een soortgelijk voorstel van VVD kamerlid Fadime Ogur.
Ik ben niet begonnen over hoogwaardigheid hoor, daar kom jij steeds mee. Ik heb gewoon gesteld dat de publieke omroep een pluriform aanbod moet blijven leveren. En elke zichzelf respecterende organisatie zal proberen om kwaliteit te leveren. En hoe je nou bij het 'uitbreiden van taken' komt, is me een raadsel. De PO vervult gewoon taken die ze al lange tijd vervullen, van een uitbreiding is geen sprake.quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:40 schreef Speth het volgende:
Goed. Maar waarom dus die taken verder uitbreiden dan strikt noodzakelijk? Nieuws en verstrooiing vind je al ergens anders. Als je van mening bent dat hoogwaardigheid zonder de PO niet meer zal bestaan, zorg er dan wel voor dat de PO ook daadwerkelijk hoogwaardig is.
Je legt maar niet uit waarom de PO in jouw ogen zo pluriform dient te zijn op kosten van de belastingbetaler, en waarom het programma's moet uitzenden (op 3 kanalen nota bene) die allang door commercielen gecovered worden. Ik heb wel uitgelegd waarom ik vind dat dat moet ophouden, maar ik heb het je nog niet zien weerleggen. Als je het niet belangrijk vindt dat bedrijven geen onnodige concurrentie ontvangen van de overheid is dat prima, maar zeg dat dan gewoon... Verder vind ik dit nogal vreemd:quote:Op vrijdag 1 april 2005 19:55 schreef dVTB het volgende:
[..]
Aha, VVD-stokpaardjes. Alleen niet zo slim om die los te laten op een voorziening als de Publieke Omroep. Het één hoeft het ander trouwens niet uit te sluiten. Het is prima dat er commerciële zenders zijn, maar dat is nog geen reden om publieke netten op te doeken. Als je de publieke omroep wegneemt, moet je maar afwachten of er commerciële zenders zullen zijn die de TAKEN van de publieke omroep ALLEMAAL gaan overnemen. Het lijkt me echt heel, heel, heel sterk.
[..]
Uhmmm... niet om het één of ander, maar 1) het NOS Journaal bestond al decennia voordat er een RTL Nieuws kwam, 2) In alle ons omringende landen is precies hetzelfde beeld te zien en 3) RTL is formeel gezien geen Nederlandse, maar een Luxemburgse TV-zender. De enige Nederlandse commerciële zender die 'nieuws' brengt, is SBS 6. En om het Journaal nou aan de kant te schuiven voor Hart van Nederland..... mwoa...
[..]
Dus, zo gauw iets op de PO een succes is, moet de formule worden verkocht aan de commerciële omroep, of je wacht gewoon tot ze het na-apenOver oneerlijke concurrentie gesproken... Zo kan een publieke omroep natuurlijk nooit kijkers langere tijd aan zich binden. In jouw constructie wordt de publieke omroep (of wat er nog van overblijft) een soort afdankertje waarop alleen nog programma's zijn te zien die de commerciële omroep niet uitzendt, omdat ze niet rendabel zijn. In mijn optiek niet. In mijn optiek (en trouwens ook die van de wet) heeft de publieke omroep (met nadruk op het woordje publieke) een breed takenpakket en zendt zij allerhande programma's uit.
[..]
Dat 'vind jij' was een verwijzing naar het gegeven dat jij jouw persoonlijke oordeel over TV-programma's gebruikt (mede) om te stellen dat de publieke omroep niet voldoet en dat de commerciëlen alles maar moeten overnemen. Meningen over individuele TV-programma's doen niet terzake. En, zoals ik mijn eerste post al zei, eigenlijk zou de discussie ook al niet over genres moeten gaan. Je zou veel beter eens organisatorisch naar de PO kunnen kijken.
Over verkopen van formules heb ik niets gezegd, ik zeg slechts dat bepaalde dingen die de publieke omroep uitzendt ook al worden uitgezonden door commercielen, en dat belastinggeld naar die programma's dus in mijn ogen overbodig is.quote:Dus, zo gauw iets op de PO een succes is, moet de formule worden verkocht aan de commerciële omroep, of je wacht gewoon tot ze het na-apen
Het draagvlak voor een stelling is natuurlijk niet te meten naar het aantal zetels van de partijen die het er mee eens zijn.quote:VVD en D66 zijn trouwens nog altijd slechts goed voor 34 zetels, dus veel draagvlak heeft het nog altijd niet.
Het lijkt me erg sterk dat wanneer al dat amusement en het NOS journaal worden geschrapt, en er nog maar 1 of (ten hoogste) 2 kanalen overblijven, het dan duurder wordt...quote:Ik ben niet begonnen over hoogwaardigheid hoor, daar kom jij steeds mee. Ik heb gewoon gesteld dat de publieke omroep een pluriform aanbod moet blijven leveren. En elke zichzelf respecterende organisatie zal proberen om kwaliteit te leveren. En hoe je nou bij het 'uitbreiden van taken' komt, is me een raadsel. De PO vervult gewoon taken die ze al lange tijd vervullen, van een uitbreiding is geen sprake.
Uitbreiden... Misschien had ik "handhaven" moeten zeggen. En van die kwaliteit zie ik dus, nogmaals, weinig terug.
[quote]En trouwens: als je nieuws en amusement weghaalt bij de publieke omroep, zullen er veel minder mensen naar kijken, dalen de reclame-inkomsten gigantisch en mag je als burger nog veel meer belasting gaan betalen, want goedkoper wordt de zaak toch niet. Dus wees blij dat je in dit land zo'n liberaal publiek bestel hebt, waarbij de PO een brede taak heeft en waarbij veel reclame kan worden uitgezonden.
Jij doet voorkomen alsof de overheid zelf de publieke omroep verzorgt, haast alsof minister Balkenende zelf het 8-uur journaal voorleest. De publieke omroep is een orgaan dat - ja, inderdaad met belastinggelden - een breed aanbod aan TV- en radioprogramma's maakt. Jij vindt dat de PO moet ophouden met het uitzenden van alles wat de commerciële omroepen ook doen. Dat lijkt mij pas oneerlijk, want dan gaan de bazen van commerciële omroepen bepalen hoe het medialandschap in dit land eruitziet. Een publieke omroep is er nu juist om de macht NIET bij dat soort lieden neer te leggen. Misschien heeft de PO Lingo wel nodig om de TV Show te kunnen uitzenden?quote:Op vrijdag 1 april 2005 20:12 schreef Speth het volgende:
Je legt maar niet uit waarom de PO in jouw ogen zo pluriform dient te zijn op kosten van de belastingbetaler, en waarom het programma's moet uitzenden (op 3 kanalen nota bene) die allang door commercielen gecovered worden. Ik heb wel uitgelegd waarom ik vind dat dat moet ophouden, maar ik heb het je nog niet zien weerleggen. Als je het niet belangrijk vindt dat bedrijven geen onnodige concurrentie ontvangen van de overheid is dat prima, maar zeg dat dan gewoon...
Leuk, maar zoals je weet was er eerst een publieke omroep en pas veel later commerciële TV. Je zegt het niet expliciet, maar zoals ik het lees komt het er bij jou op neer dat publieke omroepen iets mogen uitzenden totdat de commerciëlen hetzelfde gaan doen. En waar je over amusement nog kunt redetwisten, vind ik het voor het onderwerp nieuws volslagen ridicuul om dat maar zo uit handen te geven aan de commerciële omroepen. Dat wil trouwens nog helemaal niet zeggen dat RTL Nieuws niet goed is. Qua nieuws kun je nooit genoeg pluriformiteit hebben. Er wordt op dat terrein al veel te veel weggesaneerd: zie de krantenwereld.quote:Op vrijdag 1 april 2005 20:12 schreef Speth het volgende:
Over verkopen van formules heb ik niets gezegd, ik zeg slechts dat bepaalde dingen die de publieke omroep uitzendt ook al worden uitgezonden door commercielen, en dat belastinggeld naar die programma's dus in mijn ogen overbodig is.
Da's waar, maar het geeft wel een indicatie...quote:Op vrijdag 1 april 2005 20:12 schreef Speth het volgende:
Het draagvlak voor een stelling is natuurlijk niet te meten naar het aantal zetels van de partijen die het er mee eens zijn.
In jouw model houd je twee slecht bekeken TV-zenders en twee slecht beluisterde radiozenders over (Radio 4 en 747 AM) terwijl er toch nog steeds belastinggeld in gepompt moet worden, temeer omdat de reclame-inkomsten ongeveer nul zullen zijn. Ik heb wel eens gehoord dat Radio 4 gemiddeld de duurste zender per luisteraar is. Er luistert maar een kleine groep mensen naar, terwijl het wel veel kost en weinig opbrengt. In jouw constructie houden we vier van dit soort zorgenkindjes over (2 TV, 2 radio), terwijl er in de huidige situatie nog goedbeluisterde zenders zijn als Radio 1, 2 en 3, die veel inkomsten genereren, waardoor die andere dure zenders nog een beetje uit kunnen. Jouw constructie is onvermijdelijk een sterfhuisconstructie, zoals sommige omroepen inmiddels ook terecht opmerken. Ondertussen lachen de commerciële rakkers zich rot, vullen mediatycoons als John de Mol hun zakken en gaat Unilever of Ahold straks letterlijk bepalen wat jij wel en niet op TV mag zien....quote:Op vrijdag 1 april 2005 20:12 schreef Speth het volgende:
Het lijkt me erg sterk dat wanneer al dat amusement en het NOS journaal worden geschrapt, en er nog maar 1 of (ten hoogste) 2 kanalen overblijven, het dan duurder wordt...
Ik wil dat best expliciet zeggen, het is namelijk exact wat ik bedoel.quote:Leuk, maar zoals je weet was er eerst een publieke omroep en pas veel later commerciële TV. Je zegt het niet expliciet, maar zoals ik het lees komt het er bij jou op neer dat publieke omroepen iets mogen uitzenden totdat de commerciëlen hetzelfde gaan doen. En waar je over amusement nog kunt redetwisten, vind ik het voor het onderwerp nieuws volslagen ridicuul om dat maar zo uit handen te geven aan de commerciële omroepen. Dat wil trouwens nog helemaal niet zeggen dat RTL Nieuws niet goed is. Qua nieuws kun je nooit genoeg pluriformiteit hebben. Er wordt op dat terrein al veel te veel weggesaneerd: zie de krantenwereld.
Sport hoort naar mijn mening ook niet op de PO thuis als dat ook op de commercielen kan. De reden dat ik het nog niet genoemd heb is dat ik er nooit naar kijk en er niet in geinteresseerd ben, en ik niet weet wie het momenteel uitzendt.quote:Jij bespaart dus liever belastinggeld door nieuws en amusement weg te halen bij de PO (waarom hoor ik jou en de staatssecretaris trouwens niet over sport, waar WEL heel veel geld in omgaat?), ik bespaar dat geld veel liever door de omroepen anders te organiseren. Jij schrapt NOS Journaal (kun je radio 1 ook wel opdoeken, is ook nieuws), amusement en al het andere wat commerciëlen ook al doen (vaarwel radio 2 en 3). Ik schrap liever alle omroepen en zet er drie nieuwe fusie-omroepen voor in de plaats, zodat je fors bespaart op directies en organisatiekosten.
Je stelt in feite dat programma's als Lingo, Man Bijt Hond etc... Winstgevend zijn. Of dat echt zo is, weet ik niet. Voor mij is het herinvoeren van kijk en luistergeld zeker een optie, als het dan maar wordt gebruikt voor zaken die bedrijven niets in de weg leggen.quote:In jouw model houd je twee slecht bekeken TV-zenders en twee slecht beluisterde radiozenders over (Radio 4 en 747 AM) terwijl er toch nog steeds belastinggeld in gepompt moet worden, temeer omdat de reclame-inkomsten ongeveer nul zullen zijn.
Als ze iets maken wat ik niet wil zien, kijk ik niet. Dat doe ik nu nl. ook al niet omdat het allemaal zo'n rotzooi is. Er zijn echter ook simpele mensen die panem en met name circensis nodig hebben en die dat soort programma's wel waarderen. Het geld ervoor hoesten ze wat mij betreft zelf op.quote:vullen mediatycoons als John de Mol hun zakken en gaat Unilever of Ahold straks letterlijk bepalen wat jij wel en niet op TV mag zien....
Dat weet ik niet. Jij hebt het over de PO herorganiseren, daar ben ik het bijvoorbeeld mee eens. Het schort in mijn ogen echter aan de inhoud van de programmatuur.quote:Laten we er maar een punt achter zetten, Speth, want we worden het toch nooit eens.
En als je geen auto hebt betaal je ook mee aan de aanleg van wegenquote:Op vrijdag 1 april 2005 21:21 schreef lucida het volgende:
Maar vanaf het moment dat de inning van die gelden naar de belastingdienst is overgeheveld, moet je gewoon meebetalen aan de PO, ongeacht of je nog steeds geen TV en of radio hebt. Dat lijkt mij volstrekt onredelijk.
De wegen waar ook vrachtauto's overheen rijden om jouw voer te vervoeren.quote:Op vrijdag 1 april 2005 21:26 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
En als je geen auto hebt betaal je ook mee aan de aanleg van wegen
nee, dat wordt echt niet alleen uit de houdersschap-belasting betaald
Maar ik eet veel minder dan de gemiddelde Nederlander en wil dus extra teruggave van de belastingquote:Op vrijdag 1 april 2005 21:29 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
De wegen waar ook vrachtauto's overheen rijden om jouw voer te vervoeren.
O.a.
===>quote:Op vrijdag 1 april 2005 21:31 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Maar ik eet veel minder dan de gemiddelde Nederlander en wil dus extra teruggave van de belasting
quote:o.a.
Maar ik eet consumeer veel minder dan de gemiddelde Nederlander en wil dus extra teruggave van de belastingquote:Op vrijdag 1 april 2005 21:29 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
De wegen waar ook vrachtauto's overheen rijden om jouw voer te vervoeren.
O.a.
Ik werk meer en wil dus extra teruggave van de belasting.quote:Op vrijdag 1 april 2005 21:33 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Maar ik eet consumeer veel minder dan de gemiddelde Nederlander en wil dus extra teruggave van de belasting
De PO is een middel om een gemeenschappelijk doel te dienen, zoals het leger, infrastructuur, sociale voozieningen, gezondheidszorg, onderwijs dat ook doen. Niet iedereen maakt in dezelfde mate van die voozieningen gebruik, maar dat is nou de manier waarop onze samenleving werkt.quote:Op vrijdag 1 april 2005 21:21 schreef lucida het volgende:
Maar vanaf het moment dat de inning van die gelden naar de belastingdienst is overgeheveld, moet je gewoon meebetalen aan de PO, ongeacht of je nog steeds geen TV en of radio hebt. Dat lijkt mij volstrekt onredelijk.
Je verhaal begon op zich redelijk goed, maar als je dan weer gaat VARA-bashen maak je jezelf bijzonder ongeloofwaardig. Kijk je naar de politiek getinte programma's die de VARA uitzendt, zoals eerder het Lagerhuis, dan is daar altijd een keur aan politici van tal van politieke partijen te gast geweest en waren allerhande meningen in het programma hoorbaar. VVD-politicus Ed Nijpels was ooit TV-presentator van een programma over bedrijven (TROS Actua, als ik het me goed herinner). Waarom hoor ik je daar niet over? Waarom hoor ik je niet over de duidelijke verbondenheid van bijvoorbeeld de EO met de Christelijke politieke partijen? Waarom nou alleen weer de VARA uitlichten?quote:Op vrijdag 1 april 2005 21:21 schreef lucida het volgende:
Vroeger had je nog een keuze. Je kon kijk- en of luistergeld betalen; als je alleen een TV had, was dat kijkgeld en, als je alleen een radiotoestel had luistergeld. Je had zelfs de mogelijkheid als je geen tv of radio had vrijstelling te krijgen van de jaarlijkse kijk- en luistergeldheffing. Maar vanaf het moment dat de inning van die gelden naar de belastingdienst is overgeheveld, moet je gewoon meebetalen aan de PO, ongeacht of je nog steeds geen TV en of radio hebt. Dat lijkt mij volstrekt onredelijk.
Als je vervolgens de 'kwaliteit van de PO-programma's in ogenschouw neemt, dan kun je niet anders concluderen dat deze steeds meer zijn afgegleden naar een algheel niveau van "versoaping". Dat ze bovendien, in hun strijd met de CO, steeds meer naar de grenzen van plat populisme en propaganda zijn opgeschoven.
Zoals gezegd is het omroepland nog steeds een zwaar verzuild (vervuild mag ook) instituut. Het kan geen kwaad deze mediaverzuiling eens stevig op de schop te nemen. Het is ook niet zo maar dat vaak oud-politici bij de verschillende publieke omroepen worden binnengehaald met het oogmerk het ideologische gehalte van de betreffende PO in strak conservatisme te handhaven!.
De Vara is één van die publieke omroepen die sluipenderwijs de (eigen!) programmavoering heeft afgestemd op de leegte van de sociaaldemocratie. De weerspiegeling van deze sociaal-maatschappelijke beginselloosheid zie je in legio van haar programma's terug.
Ook ik heb geen zin in lijstjes te vervallen van programma's die wel of niet voldoen aan deugdelijke kwaliteitseisen. Maar onderstreep de noodzaak van 'vernieuwing' omdat nu de bij de PO de kwalitatieve prioriteiten steeds meer naar de achtergrond zijn verdwenen.
Er zijn wel meer zaken 'misbaar' die van gemeenschapsgeld betaald worden. Het is dan ook niet de vraag in hoeverre we zonder iets als de publieke omroep kunnen, maar in welke mate de publieke omroep nuttig is voor de gemeenschap. Als er een (commerciëel) alternatief is of ontstaat, waarbij dezelfde kwaliteit en differentiatie gegarandeerd is, zal niemand bezwaar maken tegen het opheffen van de publieke omroep. Maar tot nu toe ontbreekt ieder bewijs dat een dergelijke garantie bestaat dan wel mogelijk is.quote:Op vrijdag 1 april 2005 21:57 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Met dien verstande dat de PO misbaar is.
Frappant dat de "progressieve" partijen zeer conservatief zijn of last hebben van koudwatervrees en de "conservatieve" partijen juist zeer progressief zijn en durf en lef vertonen.quote:Op zaterdag 2 april 2005 10:56 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Er zijn wel meer zaken 'misbaar' die van gemeenschapsgeld betaald worden. Het is dan ook niet de vraag in hoeverre we zonder iets als de publieke omroep kunnen, maar in welke mate de publieke omroep nuttig is voor de gemeenschap. Als er een (commerciëel) alternatief is of ontstaat, waarbij dezelfde kwaliteit en differentiatie gegarandeerd is, zal niemand bezwaar maken tegen het opheffen van de publieke omroep. Maar tot nu toe ontbreekt ieder bewijs dat een dergelijke garantie bestaat dan wel mogelijk is.
Vreemd, dat haal ik anders niet uit de standpunten van de diverse partijen.quote:Op zaterdag 2 april 2005 11:10 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Frappant dat de "progressieve" partijen zeer conservatief zijn of last hebben van koudwatervrees en de "conservatieve" partijen juist zeer progressief zijn en durf en lef vertonen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |