Er zijn ook mensen die graag naar actienieuws kijken. Dat wordt ook niet voor niets niet op een publieke omroep uitgezonden. Dergelijke programma's vallen gewoon niet in het kader waar de publieke omroepen voor bedoeld zijn.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:45 schreef R_ON het volgende:
[..]
En mij kan het m'n reet roesten dat de programma's er wel zijn. Er zijn mensen die dat graag kijken. Laat ze.
En dat beslis jij? Wat een arrogantie!quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:50 schreef kiw het volgende:
[..]
Er zijn ook mensen die graag naar actienieuws kijken. Dat wordt ook niet voor niets niet op een publieke omroep uitgezonden. Dergelijke programma's vallen gewoon niet in het kader waar de publieke omroepen voor bedoeld zijn.
Evenals "Ter land..." vanwege het oud-Hollandsche spelletje 'Fiets 'm erin'.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 18:09 schreef ThomasBerge het volgende:
Zolang de muzikale Nederlandstalige TROS-muziekspecials maar onder "Cultuur" vallen, hoor je mij niet klagen
ik beslis dat helemaal niet. het was al beslist, ver voordat ik me uberhaupt ging interesseren wat er op de publieke omroepen werd vertoond.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:58 schreef R_ON het volgende:
[..]
En dat beslis jij? Wat een arrogantie!
De Publieke Omroep is er voor iedereen. Ook als je graag naar 'Ter land...' kijkt.
En Kopspijkers? Dat mag natuurlijk wel in jouw ogen? Want daar kijk je zelf graag naar?
De conclusie is dat er niet zo heel veel zal veranderen. Sommige amusement zal wat moeten worden aangescherpt zodat het onder een acceptabele categorie valt.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 18:40 schreef rubbereend het volgende:
is de conclusie dan dat de wet niet verandert hoeft te worden maar gewoon gehanteerd moet worden?
de politici hebben weer wat om zich mee bezig te houden hoorquote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:27 schreef evert het volgende:
[..]
de moeilijkheid: waar trek je de grens wat amusement is.
Dit was het nieuws: amusement of satire?
Kopspijkers: amusement of publieke debat aanzwengelend?
Pop Quiz a go go - amusement of cultuur?
Twee voor twaalf - amusement of kennisoverdracht?
Wie is de mol - amusement? dus mag niet meer
Boer zoekt vrouw - amusement? dus mag niet meer
Jiskefet - amusement? mag dus niet meer
Toen was geluk... - amusement? mag dus niet meer
Inderdaad, zolang de politiek nog verzuild is, moet je niet zeiken imo.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 19:17 schreef SCH het volgende:
Het BBC-model wordt nogal te gemakkelijk verheerlijkt imo. Weten mensen wel precies wat dat inhoudt? DE BBC heeft veel meer dan 2 televisiezenders bijvoorbeeld en in Engeland is er enorm veel kritiek op de BBC, net als hier op de PO.
quote:Op dinsdag 29 maart 2005 19:17 schreef SCH het volgende:
Het BBC-model wordt nogal te gemakkelijk verheerlijkt imo.
Voor een keer zijn we het eens.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 19:17 schreef SCH het volgende:
Het BBC-model wordt nogal te gemakkelijk verheerlijkt imo. Weten mensen wel precies wat dat inhoudt? DE BBC heeft veel meer dan 2 televisiezenders bijvoorbeeld en in Engeland is er enorm veel kritiek op de BBC, net als hier op de PO.
Dat waag ik te betwijfelen. De gemiddelde film uit het filmhuiscircuit zul je niet bij de commerciële omroepen tegenkomen. Er zijn wel eens uitzonderingen, maar die kun je op 1 hand tellen. Daarentegen vallen alle 13 in een dozijn films in de categorie amusement, en zodoende zeer geschikt voor de commerciëlen.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 19:02 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Veel speelfilms vallen ook onder amusement, zoniet alle.
wat vind je van de belgische situatie? één brede zender en één meer specifieke zender (met een erg hoog grachtengordel gehalte).quote:Op dinsdag 29 maart 2005 19:17 schreef SCH het volgende:
specifieke zender valt ook nog wel mee als je de programmering zietquote:Op woensdag 30 maart 2005 01:06 schreef evert het volgende:
[..]
wat vind je van de belgische situatie? één brede zender en één meer specifieke zender (met een erg hoog grachtengordel gehalte).
Ik kijk al jaren nauwelijks TV meer omdat de kwaliteit van het gebodene mij niet aanstaat. Staat dat eenoog dan eens aan dan is het vaak ook nog een buitenlands documantaire programma. Mijn 'beeldwereld' is al even verplaatst naar het internet.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:53 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
De Nederlandse TV-markt is totaal niet te vergelijken met de Amerikaanse TV-markt. De publieke omroepen trekken genoeg kijkers met nieuwsprogramma's, opinieprogramma's, cabaret, etc...
Die markt is namelijk al verzadigd door de publieke omroep. een commerciele zender is niet per definitie een a-culturele, want dat proef ik uit je post.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 21:23 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dat waag ik te betwijfelen. De gemiddelde film uit het filmhuiscircuit zul je niet bij de commerciële omroepen tegenkomen. Er zijn wel eens uitzonderingen, maar die kun je op 1 hand tellen. Daarentegen vallen alle 13 in een dozijn films in de categorie amusement, en zodoende zeer geschikt voor de commerciëlen.
Overigens vraag ik me af hoe men denkt dit te gaan controleren. Moet het commissariaat van de media nou ook over dit soort zaken gaan beslissen? Die lui komen van een andere planeet dus dat kan eigenlijk niet goed gaan. Ik zie al voor me dat al het geld dat bespaard wordt weer naar een andere bodemloze put vloeit om de omroepen in de gaten te kunnen houden.
Ik betaal daar ook niet veel an, terwijl ik nu wel via de belastingen verplicht ben te betalen voor drie netten triest vermaak. Naast drek vind ik toch ook wel informatieve en humorvolle inhoud op het www.quote:Op woensdag 30 maart 2005 07:34 schreef DennisMoore het volgende:
Hoe meer zenders en programma's, des te minder geld is er beschikbaar per programma.
En dat komt de kwaliteit zeker niet ten goede.
Uitzendingen via internet zullen bol staan van amateurisme en commercie. Ik verwacht daar niet veel van.
Nou nou, nu onderschat je m.i. wel het niveau van de publieke omroep. Tuurlijk, er zit pulp bij, maar zeker ook hele goede (leerzame) programma's. 't Is bekend dat de VPRO goede populair-wetenschappelijke docu's uitzendt, waar Discovery Channel niet aan kan tippen. Verder programma's over ethiek, cultuur, levensbeschouwing. Vooral de zondag vind ik prettig.quote:Op woensdag 30 maart 2005 10:06 schreef sjun het volgende:
Ik betaal daar ook niet veel an, terwijl ik nu wel via de belastingen verplicht ben te betalen voor drie netten triest vermaak.
Ja, maar dat zal in een andere vorm zijn, websites, zelf informatie bij elkaar zoeken. Je moet je eigen 'regisseur' zijn, en dat kan niet iedereen. Het is toch handiger om een kant-en-klaar "Tegenlicht" of "De Lama's" voorgeschoteld te krijgen.quote:Naast drek vind ik toch ook wel informatieve en humorvolle inhoud op het www.
Wat mij betreft verdwijnt er één net, mits dat geld dan in de overblijvende twee netten gestoken wordt, en in bevordering van kwaliteit en pluriformiteit van uitzendingen. Liefst vele kleine omroepen die ieder heel zuinig omgaan met hun zendtijd. Dan wordt het mooi kleurrijk. Graag een ouderenomroep, een hindoestaanse omroep, een homo-omroep. Interessant!quote:Wat mij betreft verdwijnen er twee netten en wordt het overgebleven geld gestoken in bevordering van het Nederlands als spreek- en schrijftaal en bevordering van zelfredzaam denken en handelen in Nederland. Dàt zal onze bevolking meer ten goede komen dan het tijdverdrijven dat nu via de beeldbuis plaatsvindt op gemeenschapskosten.
Ongetwijfeld zal er bij het opheffen van de publieke omroep een gat ontstaan waardoor er ruimte komt voor commerciële initiatieven van een hogere kwaliteit. Maar de vraag is in hoeverre deze kwaliteit gewaarborgd blijft. En hoe zit het met de beïnvloeding door reclameinkomsten?quote:Op woensdag 30 maart 2005 09:28 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Die markt is namelijk al verzadigd door de publieke omroep. een commerciele zender is niet per definitie een a-culturele, want dat proef ik uit je post.
Prima dat een omroep dit wil uitzenden, maar dan betaalt de kijker daar maar zelf voor, net als bij voetbal. Daar is nog nooit een fatsoenlijk onderzoek in geweest, wie nu werkelijk voetbal wil zien, maar de gehele bevolking betaalt er verplicht aan mee (belastinggeld, landelijk en lokaal).
Ik vind het wel een kerntaak van de overheid.quote:Op woensdag 30 maart 2005 10:29 schreef Cheiron het volgende:
Overregulering van een overheid die zich met belangrijkere zaken bezig moet houden.
Dat vind ik nou echt zo'n dooddoener: oneerlijke concurrentie met de commerciëlen... Hoezo ?! Onderbouw dat eens. Het enige oneerlijke aan de PO als geheel is misschien dat ze zowel inkomsten vanuit de overheid als vanuit reclame hebben, maar aan dat laatste zitten meer beperkingen (geen programma-onderbrekingen) dan bij de commerciëlen. Maar dat oneerlijke heeft dan betrekking op de PO als geheel, niet op één bepaald genre.quote:Op woensdag 30 maart 2005 15:13 schreef Speth het volgende:
Ik vind het uitstekend dat dit weggaat, het is oneerlijke concurrentie met de commercielen en het meeste amusement op de PO is van een verschrikkelijk infantiel niveau...
Oneerlijke concurrentie is niet hetzelfde als onoverkomelijke concurrentie. De PO worden met overheidsgeld betaald, de commercielen niet. De PO blijft in stand zelfs als er geen hond naar kijkt, de PO drijft het aanbod voor reclameblokken op, wat het mogelijk maakt voor bedrijven om minder geld voor hun reclame te betalen aan de commercielen. Verder kan de consument maar naar 1 kanaal tegelijk kijken (de meeste mensen dan...), wat kijkers bij de commercielen weghaalt en hen dus minder aantrekkelijk maakt voor adverteerders. Dit alles zorgt er bovendien voor dat de commercielen meer reclame moeten uitzenden.quote:Ach, toen de commerciëlen járen geleden de markt betraden, wísten ze heel goed dat er al gesubsidieerde spelers actief waren, en dat er dus sprake zou zijn van 'oneerlijke concurrentie'. En tóch dachten ze nog zelf een mooi plaatsje te kunnen veroveren (en deden dat ook).
De PO heeft (o.a.) als taak ook tv te maken voor de smalle basis.quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:16 schreef Speth het volgende:
[..]
Oneerlijke concurrentie is niet hetzelfde als onoverkomelijke concurrentie. De PO worden met overheidsgeld betaald, de commercielen niet. De PO blijft in stand zelfs als er geen hond naar kijkt,
En weer ben ik het met je eens.quote:Op woensdag 30 maart 2005 15:19 schreef SCH het volgende:
Als het amusement weg moet, moeten ook de eisen rond marktaandelen en kijkcijfers die de politiek stelt verdwijnen.
Je kan ook redeneren dat het huidige bestaan van de PO voorkomt dat er een commerciele "elite-zender" bestaat.quote:Op het moment dat alles commercieel wordt, zullen een hoop programma's botweg niet meer worden gemaakt, omdat die te weinig kijkers trekken.
Mischien kijkt er geen hond naar omdat ze waardeloos zijn? Neem een tegenlicht. Dat is geen eerlijk nieuwsprogramma, maar eerder een linkslicht.quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:19 schreef Verbal het volgende:
Op het moment dat alles commercieel wordt, zullen een hoop programma's botweg niet meer worden gemaakt, omdat die te weinig kijkers trekken.
Ja, alles dat jij niet kijkt is meteen waardeloosquote:Op woensdag 30 maart 2005 16:28 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Mischien kijkt er geen hond naar omdat ze waardeloos zijn?
Ik beschouw het dan ook eerder als een achtergrondprogramma... Dat het niet jouw stiel is, da's dan vers twee.quote:Neem een tegenlicht. Dat is geen eerlijk nieuwsprogramma, maar eerder een linkslicht.
Precies. Ik denk dat commercielen zonder een echt politiek belang dit veel beter kunnen. Neem een CNN. Commercieel en hardstikke objectief en integer, zoiets zou ik ook graag in Nederland zien.quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:28 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Mischien kijkt er geen hond naar omdat ze waardeloos zijn? Neem een tegenlicht. Dat is geen eerlijk nieuwsprogramma, maar eerder een linkslicht.
Wie zegt dat ik stiekem niet kijk? Een mod mag zulke aannames niet maken, vind ik. Ik kijk zeer regelmatig naar de speeltuin die Nederland 3 heet en ben niet onder de indruk. De pretentie, betweterigheid en egocentrisme (Bram van Splunteren!) druipen ervan af. Kwaliteit niet. Een avondje BBC of zelfs ARD levert ook linkse TV op, maar van een veel hoger niveau.quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:31 schreef Verbal het volgende:
Ja, alles dat jij niet kijkt is meteen waardeloosPuhleeese
Het is van een betweterige gelijkhebberigheid die het programma niet ten goede komt.quote:Ik beschouw het dan ook eerder als een achtergrondprogramma... Dat het niet jouw stiel is, da's dan vers twee.
Ik vind Kunst & Kitsch ook nog wel wat hebben, het is stiekem best leerzaam. En NPS Matinee en zo. Maar al die VPRO pretentie wordt zelden waargemaakt.quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:33 schreef Speth het volgende:
Precies. Ik denk dat commercielen zonder een echt politiek belang dit veel beter kunnen. Neem een CNN. Commercieel en hardstikke objectief en integer, zoiets zou ik ook graag in Nederland zien.
Veel van de programma's die nu op de PO voorbij komen zijn niet inhoudelijk hoogwaardig. Ik kan een buitenhof noemen dat ik nog wel aardig vind, een noorderlicht, tussen kunst & kitch en een avro close-up, maar dan houdt het wel op. Het journaal en nova zijn vergeleken met bijv. de BBC of de Duitse televisie heel cheap opgezet. Het is voornamelijk mensen uitnodigen en nieuws van het ANP kopieren, in plaats van zelf verslaggevers naar het buitenland sturen om daar dingen te onderzoeken en reportages te maken (Netwerk doet dat wel, maar dat is nogal getint, als ik mij zacht uitdruk..). De andere programma's zijn vooral domme spelletjes en Hilversumse mannetjesmakerij als de TV show. Is dat die drie kanalen waard? Ik dacht het niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |