Ja niet te doen. Dat is hier echt in iedere winkel verkrijgbaar hahahaha... nja is ook niet slecht maar om nu te zeggen van daar kunnen we niet zonder njaquote:
Tja, het is de specialiteit van Geraardsbergen he.quote:Op woensdag 16 maart 2005 16:35 schreef God_de_Vader het volgende:
[..]
Ja niet te doen. Dat is hier echt in iedere winkel verkrijgbaar hahahaha... nja is ook niet slecht maar om nu te zeggen van daar kunnen we niet zonder nja![]()
Jep!quote:Op woensdag 16 maart 2005 22:50 schreef Martijn_77 het volgende:
Zijn die led lampen ook in NL te koop?
Dat hebben mijn burenquote:Op woensdag 16 maart 2005 23:03 schreef Rapaille het volgende:
net zo ongezellig als bijvoorbeeld een TL-balk in je woonkamer![]()
Hahahaha neen inderdaad dat is FOUT ... ik heb een aantal blauwe spots voorzien in de trappenhal net boven de trappen die permanent branden om zo altijd verlichte trappen te hebben ... de rest allemaal wit, nergens fluo toestanden. Rode spots enkel verwerkt in lichtreclame buiten omdat mijn zakelijk logo rood is van kleur, dus dat valt allemaal mee ... trouwens ik heb dat ook allemaal niet in mijn pc en zo hoor van die brol met lampekes en neons ... is nogal Kitscherig of hoe je dat ook schrijft.quote:Op donderdag 17 maart 2005 10:46 schreef anima het volgende:
Als je maar niet van je huis een levensgroot Case-mod festijn gaat maken. want dan zal ik en vele met mij je wel erg zielig vinden.
Hierbij doel ik op alles in het blauwe licht verhullen met allerlei fluoriserernde onderdelen
Daar zijn verschillende redenen voor ...quote:Op donderdag 17 maart 2005 15:07 schreef hollander172 het volgende:
Wat was eigenlijk de overweging voor de 12V versie te kiezen?Je hebt ze ook in 230V.
Heb je een goed schema voor het gebruiken en op laden van een accu met zonnen energie?quote:Op donderdag 17 maart 2005 16:36 schreef God_de_Vader het volgende:
- Je kan iets bedenken in de vorm van accu's die laden met zonne energie en zo dus totaal onafhankelijk zijn van stroom netten ...
In belgie valt natuurlijk nogal vaak de stroom uit; dan kan ik me voorstellen dat jouw systeem ideaal is..quote:Op donderdag 17 maart 2005 16:36 schreef God_de_Vader het volgende:
[..]
Daar zijn verschillende redenen voor ...
- 12 volt netwerken hebben geen electro keuring nodig als je ze aanlegd
- 12 volt is veilige spanning ... toch handig
- 12 volt led lampjes zijn efficienter dan die op 220
- 12 volt kan je naderhand heel erg makkelijk automatiseren
- Schakelaars veel goedkoper
- Relais veel goedkoper
- minder straling van de kabels (voor zij die daar echt mee in zitten)
- Goedkoper in aankopp de 12 volt spotjes
- Standaard 12 volt auto zekering pak goedkoper dan 220 volt zekering
- makkelijker om zelf schakelingen voor te maken ...
- Licht sensors goedkoper
- Bewegingsdetectors goedkoper
- andere 12 volt apparaten kunnen er op zodat je niet 20 transfo's hebt
- Het heeft een hoog GOT Tweaker en Geek gehalte
- je kan een standaard auto accu gebruiken met een druppellader en wissel relais als noodstroom voor 4 uur!!! dus als de stroom uit ligt heb je nog 4 uur stroom (Met 2 of 3 accu's is het helemaal top)
- Je kan iets bedenken in de vorm van accu's die laden met zonne energie en zo dus totaal onafhankelijk zijn van stroom netten ...
kortweg ... er zijn er wel wat ... zullen er nog wel zijn die me nu even ontschieten![]()
ja en dat gaat als volgt ...quote:Op dinsdag 22 maart 2005 23:10 schreef Martijn_77 het volgende:
Kun je eigenlijk alle 12 volt halogeen spotjes vervangen voor Led verlichting?
Is trouwens ook ideaal voor op de badkamer enzo
Boa dat valt allemaal wel goed mee het enige waar ik mee zit is dat als ik nu overal led's gebruik is er geen probleem ... maar neem nu ik verhuis na een paar jaar en de nieuwe bewoners steken er halogeens in ... nja dan moet dat ook gaan hequote:Op dinsdag 22 maart 2005 22:44 schreef tommytheman het volgende:
Hmm erg intressant die led-verlichting, zal het in de gaten houden..hoe wil je die spots in de wand monteren? Lijkt me wel lastig om ze mooi af te monteren. In een pvc buis 75mm zullen ze elke keer uit de wand vallen.
Btw. bij "normale 12 v halogeen spots heb je echt al snel last van spanningsval. Vanaf 4 meter merk je het al duidelijk bij 2.5 c. bij parallel bedraden helemaal..
Zou niet meer dan 10 spots achter een kabel hangen.
Die opmerking dat 12V beter/goedkoper/makkelijker te schakelen is ben ik het niet mee eens, 230V is betrouwbaarder, minder gevoelig voor spanningsdaling en de relais/schakelaars kunnen kleiner en goedkoper genomen worden (de stroom is veel lager en bij DC kans op inbranden van de contacten). Standaard schakelmateriaal kan dan gebruikt worden. Ik ging voor 230V dan kan je alle spots die je wilt schakelen achter een draad hangen.
Mij ook niet... daarom juist. Als je zoveel stroom kan besparen enzo, dan is het toch juist handig? Zouden ze rekening mee moeten houden bij nieuwbouw enzo.quote:Op donderdag 24 maart 2005 02:46 schreef DaMook het volgende:
[..]
Die led lichten lijken mij niet verkeerd
Dat zijn users die te lui zijn de bookmark te gebruiken...quote:Op donderdag 24 maart 2005 14:39 schreef God_de_Vader het volgende:
Kan iemand mij zeggen wat TVP wil zeggen ???
Waarom zit jij nog niet in het B&A topic?quote:
Reacties hierop ...quote:Op donderdag 24 maart 2005 15:54 schreef Ashram het volgende:
Leuk projectje.
Ik zou zelf een bijv. K8000 van Velleman gebruiken om stuursignalen uit te sturen, terwijl ik per kanaal een klein PWM generator+voeding zou toepassen. Want ik zou het erg jammer vinden als ik de boel niet kan dimmen zodat ik mijn kleuren kan bepalen.
Dit allemaal om het compact te houden. Voor pure verlichtingsdoeleinden vind ik jouw materieel een beetje te duur. Maar ik kan me wel voorstellen dat er veel meer mogelijk is daarmee voor de rest van het huis.
Wat betreft de uitwerking, ik denk niet dat ik het op jouw manier zal doen. LED's als verlichting gebruiken zal de komende 5 jaar niet doorbreken vanwege de achterblijvende doorbraak in lichtopbrengst/volume. Om volledig de conventionele verlichting te vervangen, is het te duur.
Echter als sfeerverlichting is het ideaal.
Hornbach heeft ze al maanden te koop. Tot op heden houd ik het nog bij 'standaard' halogeen, omdat (zoals de TS aangeeft) LED spotjes moeilijk te dimmen zijn.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 23:20 schreef longinus het volgende:
Ik zag gisteren deze spotjes voor het eerst in nederland, zeer interesant.
Uiteraard heb je gelijk op jouw punten wat betreft die K8000.quote:
hehehe ik durfde vooral die K8000 niet nemen omdat ik zo iets had van ... als dat mis gaat nja lol dan zit je daar hequote:Op donderdag 24 maart 2005 16:09 schreef Ashram het volgende:
[..]
Uiteraard he je gelijk op jouw punten
Een beetje filter gooit al 20-30% van je licht overboord en dat wil je echt niet.quote:Op donderdag 24 maart 2005 16:32 schreef -_Tommy_- het volgende:
hehe dit is zeker wel een vet idee!! maar voor wat "vriendelijker" licht kun je dan niet gewoon met filters werken?
Die vraag is ook ooit gesteld op gathering en echte lichtfilters gaat dus niet met led's een expert gaf dit als uitleg:quote:Op donderdag 24 maart 2005 16:32 schreef -_Tommy_- het volgende:
hehe dit is zeker wel een vet idee!! maar voor wat "vriendelijker" licht kun je dan niet gewoon met filters werken?
een diffuser plaatje kan wel met een tintje dan krijg je een beetje een andere kleur en wordt het licht beter verdeeld. Dit kan wel best in glas want plexi houdt enorm veel licht tegen.quote:De reden dat filters niet gaan werken met LED's is dat je met een filter alle kleuren behalve degenen die je nog wil hebben wegfiltert. Probleem met een LED is dat niet alle kleuren die je over wil hebben daadwerkelijk uit je bron komen. Een witte LED geeft (volgens eerdere posts, zelf geen onderzoek naar gedaan) maar 3 golflengten, die samen wit uitzien. Dan kun je dus maar 3 verschillende filters gebruiken, met precies de goede kleur, omdat je anders gewoon geen licht overhoudt.
ik heb een halogeen lamp aan mijn plafon hangen met 3 spotjes: dus dat is dan mogenlijk die te vervangen door 3 led spotjes?quote:Op woensdag 23 maart 2005 09:29 schreef God_de_Vader het volgende:
[..]
ja en dat gaat als volgt ...
Hallogeen spotje er uit
Led spotje er in
Klaar
inderdaad dat gaatquote:Op donderdag 24 maart 2005 16:54 schreef iDex het volgende:
[..]
ik heb een halogeen lamp aan mijn plafon hangen met 3 spotjes: dus dat is dan mogenlijk die te vervangen door 3 led spotjes?
zijn deze spotjes gewoon te koop bij de bouwmarkt? gamma of praxis bedoel ik dan. En hoeveel kosten 3 spotjes ongeveer?![]()
bedankt voor de snelle en de duidelijke uitlegquote:
Dat is inderdaad waar nu 2.5 kabel in voorbedrade buizen kost 0.43 euro de meter dus geloof me... dat komt er overal. Daar kan trouwens een pak meer door hoor tot 40 ampere volgens de vob voorschriften. Verder moet je ook denken dat alles niet over 1 kabel gaat he maar over een hele hoop dus geen probleem hoorquote:Op donderdag 24 maart 2005 17:35 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
Let je wel op dat bij laagspanning de stromen veel hoger zijn dan bij netspanning. Het gebruik van 2.5 kwadraad (2½ vierkante milimeter) is minimaal voor deze stromen. Tevens het feit dat je gelijkspanning gebruikt maakt de verliezen groter.
Met 200W aan 12V verlichting zit je al over de 16 ampère aan stroom. (Wat de piek belasting is van een 'normaal' woonhuis op 220)
Verder vindt ik het wel een goed idee om op deze manier het energie verbruik terug te dringen en wil ik je veel succes wensen met dit project.
tvpquote:Op donderdag 24 maart 2005 15:20 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Dat zijn users die te lui zijn de bookmark te gebruiken...![]()
Of te lui zijn toch een leuke post te verzinnen...![]()
Zodat het in hun active's topics staat...
T erug V ind P ost.
`quote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:17 schreef Swetsenegger het volgende:
Ja je zal lekker veel besparen door je energie efficientie. Vooral afgezet tegen de accu's kabels, voedingen en weet ik veel wat voor shit je nog meer gekocht heb
Jij bent moeilijk enthousiast te maken, niet?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:17 schreef Swetsenegger het volgende:
Ja je zal lekker veel besparen door je energie efficientie. Vooral afgezet tegen de accu's kabels, voedingen en weet ik veel wat voor shit je nog meer gekocht heb
quote:Op zaterdag 26 maart 2005 02:02 schreef Ashram het volgende:
[..]
`
De LEDs op zich zullen vast lekker besparen als hij alleen de LEds gebruikt. Maar ik kan wel vertellen dat het totaal toch hoger komt te liggen omdat het gewoon niet genoeg licht is.
Maar hij heeft wel een redelijk mooie schatting laten zien hoe hij de kosten eruit wil halen.
...en het is niet echt "shit"wat ie heeft gekocht.
Geloof me, voor de accu's, voedingen en schakelpanelen welke hij er bij wil kopen kan je 10 jaar lang je woning conventioneel verlichten.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 08:54 schreef yootje het volgende:
[..]
Jij bent moeilijk enthousiast te maken, niet?
Als ik dat even mag nuancerenquote:Op zaterdag 26 maart 2005 23:35 schreef fotoharry het volgende:
LEDs zijn best energie-efficiënt, maar alleen in vergelijking met gloeilampen, Wil je echt energie besparen? Ga voor de compact-fluorescentielamp oftewel de spaarlamp
Er ontbreekt een 'w'.quote:-.,.-°--> MultiBox Your softare and solutions partner. <--°-.,.-
Wat heb je aan 5W luxeons als je ze bijna actief moet koelen. De 5 Watts hebben grote koelblokken nodig om genoeg warmte van de dye af te voeren. Bovendien is de lichtoutput drastisch lager bij hogere temperaturen, dus afdingen op koeling is niet mogelijk.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 20:40 schreef blieblie het volgende:
Tis alleen zo jammer dat leds zo een poepkleur hebben.
Als je 5 watt luxeonstars kan krijgen in de kleur warmwit begint het ergens op te lijken. Maar die krengen zijn dan weer wel wat direct licht zo fel dat je scheel wordt als je er een keer in kijkt.
Kortom, weer alleen bruikbaar voor indirect licht.
Ik denk niet dat je een huis fatsoenlijk verlicht krijgt met leds.
Het kost een hoop gezeik en levert relatief weinig op.
Behalve de LED zijn alle bovenstaande lichtbronnen rondstralers, dat maakt het moelijk vergelijken met LED vind ik.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 12:02 schreef Ashram het volgende:
Gloeilamp/Halogeen : 6-27
Natriumlampen : 50-200
Kwiklampen: 35-60
Fluorescent (TL): 50-105
Metaal-Halide: 75-140
Solid State (bijv. LED): max. 50
Dat kun je ondervangen door gewoonweg meer LEDs te plaatsen, hoewel je het jezelf daarmee IMO nodeloos ingewikkeld maakt. Zoals gezegd ben je dan goedkoper en eenvoudiger uit met spaarlampen.quote:Nou heeft een LED een beter rendement dan een gloeilamp/halogeen: echter kan een klein halogeenlampje makkelijk 25W of meer verstoken --> (25* ca.20 = 500lm output).
Een LED van die grootte kan nooit dergelijke vermogens stoken zonder zware koeling (specs. zijn altijd op 25 graden/kamertemp.) Bij hogere temps daalt de efficacy dramatisch.
Spaarlampen worden ook steeds compacter. Voor echt kleine toepassingen zijn ze nu nog niet geschikt, maar ik heb zelfs met kleine armaturen geen problemen. Heb je gezien dat o.a. de Ikea van die platte onderbouw-spotjes verkoopt met daarin een zigzag-spaarlamp? Geweldig spul en echt niet groot.quote:Een TL/spaarlamp heeft weer een veel hogere efficacy, echter is het niet echt geschikt voor de compacte applicaties waar LEDs ideaal voor zijn. Een goede TL op 36W a 75lm/W = 2700lm. In goede LEDs gesproken is dat zo'n 60W a 35lm/W.
Daarbij branden dat soort lampen graag lange tijden achter elkaar, regelmatig in-/uitschakelen zijn ze niet gek op. En inderdaad een 500W kwiklamp in je woonkamer is niet zo gezelligquote:HID lampen zoals Natrium, Metaal-halide en kwiklampen spannen de kroon, maar zijn erg duur in aanschaf en vrij moeilijk verkrijgbaar op lager vermogen.
Uiteindelijk moet ik ook zeggen, een LED array blijft er VET uitzien, zeker vergeleken met zo'n mini spaarlampje. Zeker als je de boel wil richten, moet je nog eens reflectoren toepassen en DAT is moeilijk compact te krijgen.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:04 schreef JeroenH het volgende:
[..]
Behalve de LED zijn alle bovenstaande lichtbronnen rondstralers, dat maakt het moelijk vergelijken met LED vind ik.
[..]
Het gaat voornamelijk om het totaal hoeveelheid licht dat eruit komt. Je hebt ook LEDs met 160 graden stralingshoek, wat ik wel vergelijk met een rondstraler.
Dat kun je ondervangen door gewoonweg meer LEDs te plaatsen, hoewel je het jezelf daarmee IMO nodeloos ingewikkeld maakt. Zoals gezegd ben je dan goedkoper en eenvoudiger uit met spaarlampen.
[..]
inderdaad, daarom vind ik het erg jammer dat TP geen dimming toepast in zijn LED setup. Want daar ligt volgens mij nou net de grote kracht van LEDs. Kleurmenging en dergelijk zjn erg makkelijk uit te voeren voor LEDs. Met het uitsluiten daarvan heeft hij relatief weinig reden om niet over te stappen naar spaarlampen. Natuurlijk zijn LEDs gekleurd beschikbaar en zal een spaarlamp met optics een hoop licht verliezen.
Spaarlampen worden ook steeds compacter. Voor echt kleine toepassingen zijn ze nu nog niet geschikt, maar ik heb zelfs met kleine armaturen geen problemen. Heb je gezien dat o.a. de Ikea van die platte onderbouw-spotjes verkoopt met daarin een zigzag-spaarlamp? Geweldig spul en echt niet groot.
[..]
Uiteraard heb ik deze gezien, maar ik doelde voornamelijk in draagbare systemen als zaklampen en dergelijk. Bovendien heb je een LEDs in milliWats tot 5Watt of meer. Spaarlampen beginnen pas vanaf een 5W of zo. Niet echt te vergelijken daarvoor. Maar voor doeleinden van de TP is het wel geschikt. Maar wederom die optics probleem.
Daarbij branden dat soort lampen graag lange tijden achter elkaar, regelmatig in-/uitschakelen zijn ze niet gek op. En inderdaad een 500W kwiklamp in je woonkamer is niet zo gezellig
Ik heb dan ook maar 1 120W UHP lamp in huis en dat is voor de beamer. Als moet ik zeggen dat het nog steeds indrukwekkend is als je met wat optics de boel richt op de overkant van de straat.
de controller kost 0.75 euro en de transistor kost 0.5 euro dus dit is echt een erg goedkoop en makkelijk te bouwen schakelingetjequote:Not all LEDs have the same forward voltage drop. The 2.0~2.2 volts common for red LEDs is not shared by all LEDs. Blue and white LEDs may have up to 5 volts across them when operating normally, although 3.5 volts is more common. If you want to use this dimmer circuit with 3.5 volt blue or white LEDs, put just two LEDs in series and use 150 ohm resistors in place of the 82 ohm units.
hahaha das wel een toepasselijk icoontje na het lange tikwerkquote:
Het is inderdaad een werkend circuit, maar ik ben hevig tegenstander van LED dimming door stroomsturing:quote:Op woensdag 30 maart 2005 13:58 schreef God_de_Vader het volgende:
Voor zij die goedkoop een led willen dimmen ... ingang van 0 tot 12 volt geeft mooi dimming met deze schakeling... maximale belasting is 50 groepen van 4 standaard leds voor ultra bright en zo zijn er dat minder aan de hand van het verbruik. Deze schakeling heeft relatief gezien zeer weinig verlies.
[afbeelding]
Het is wellicht al gezegd, maar ik heb geen zin het hele topic door te lezen: check de lucht!quote:
Wat dacht je van het feit dat de foto misschien in een portiek is gemaakt?quote:Op zondag 3 april 2005 11:53 schreef googoodoll het volgende:
[..]
Het is wellicht al gezegd, maar ik heb geen zin het hele topic door te lezen: check de lucht!
Ok ik zal vanavond pics maken en dan morgen effe on line zetten .. maar wees al maar gewaarschuwd het is een heel oud huis waar veel aan gebroddeld is ... ik woon er al in en verbouw tegelijk dus je kan het je al voorstellen ...quote:
Hoe kom jij er dan aan? Werk je bji de ontwikkelafdeling van Luxeo? Ziet er wel cool uit!quote:Op maandag 4 april 2005 14:41 schreef Ashram het volgende:
Het is nog even wachten tot deze commercieel verkrijgbaar zijn,
Dat klinkt ERG cool. Ontwikkel je ook zelf?quote:Op dinsdag 5 april 2005 09:30 schreef Ashram het volgende:
Philips Lighting en ik verdrink werkelijk in die dingen. Maar helaas zo goed als onmogelijk om iets naar buiten te brengen, want de mijn beroepsethiek staat me in de weg.
Het is op zo'n afdeling echt vechten tegen de verleiding, want alles hier is LVT of Leuk Voor Thuis.
Luxeons zijn 50% Philips. De andere gedeelte is Agilent/HP.quote:Op dinsdag 5 april 2005 09:41 schreef JeroenH het volgende:
[..]
Dat klinkt ERG cool. Ontwikkel je ook zelf?
Waar en wat? Nu ben ik ook geinteresseerd tegen die prijzen.quote:Op dinsdag 5 april 2005 10:59 schreef God_de_Vader het volgende:
ik ben gisteren in een bouwmarkt led spots op een ander socket tegen gekomen ... deze vervangen ook halogeens maar kunnen direct aan de 220V gehangen worden... heb daar dan gevraagd om eens wat testen te mogen doen. Het gaat om Matte Leds en er zaten er 24 in 1 spot ... de lichtopbrengst was FENOMENAAL. Mooi egaal breed !!! licht... wel niet op foto vast te leggen. Verbruik van 1.9 watt (mogen meten daarze zijn verkrijgbaar in 3 versies
- cold white (4 blauwe leds 20 witte)
- regular white (24 witte leds)
- warm white (20 witte 4 oranje leds)
Ze hadden ze net binnen prijs voor electriciens om ze bij hun aan te kopen zou tussen de 9 en 15 euro zijn. Ze zijn leverbaar achter 2 weken en hebben 5 jaar garantie !!!
Als het ontopic is dan mag het vast wel. Bovendien doe je ons allemaal een plezier als je ons laat weten waar we al dit moois kunnen kopen.quote:Op dinsdag 5 april 2005 17:44 schreef God_de_Vader het volgende:
Ik weet niet of ik zomaar de zaak mag noemen dus forum mods please correct me als het niet mag wil echt nie spammen of zo ... het was bij de zelfbouw markt (http://www.zelfbouw-markt.be) zij hebben ze achter 2 weken dus ... ligt op de ninoofse steenweg in ninove.
Voor de kleinere spots zou je dat zelf kunnen aanpassen hoor maar is wel wat gepruts... fijn boortje uitboren op een rubbermatje ... dan het meest helle ledje dat je kan krijgen in je favo electronica handel ... weerstandje er voor en klaar
Hahaha k heb het idee van de sterrenhemel echt wel vanop een nederlandse site gehaald ... broetje tweakers eigenlijkquote:
In de aula van de universiteit in Nijmegen hebben ze ook een sterrenhemel in het plafond.quote:Op woensdag 6 april 2005 14:02 schreef God_de_Vader het volgende:
[..]
Hahaha k heb het idee van de sterrenhemel echt wel vanop een nederlandse site gehaald ... broetje tweakers eigenlijkhet was een gast uit Almere of zo die het uitgevoerd had en het zag er best cool uit !
Met een Option Box kun je toch maar één van die opties kiezen? Is dat de bedoeling, of wil je vinkjes hebben? Daarmee kun je ze afzonderlijk aan en uit zetten.quote:Op maandag 11 april 2005 10:36 schreef God_de_Vader het volgende:
Dit weekend een eerste deel geprogrammeerd van de controllergraag de aller eerste screenshot ... Het programma noemt laura omdat mijn madam dat een mooie naam vond ...
[afbeelding]
Wist ik wel. Spaarlamp gebruikenquote:Op vrijdag 8 april 2005 09:09 schreef stefimke het volgende:
Was niet echt onder de indruk. Veeeeeel minder licht, veel smallere lichtbundel,
Had je de blauwe? Dan kunnen drugsverslaafden in elk geval niet in jouw wc terechtquote:en het is wel erg kil licht.
Ik heb een witte met 18 leds met een stralingshoek van ik geloof 35' (van Conrad).quote:Op dinsdag 12 april 2005 11:10 schreef JeroenH het volgende:
Had je de blauwe? Dan kunnen drugsverslaafden in elk geval niet in jouw wc terechtMaar inderdaad geven (goedkope) witte LEDs erg kil, blauwachtig licht. Geen probleem in zaklamp/fietslamp/hoofdlamp-toepassingen maar niet echt gezellig voor in huis. Dan zou je de duurdere Warm White moeten nemen. En die zijn weer minder efficiënt.
Dacht ik al. Waar dit soort spotje trouwens wél goed tot hun recht komen is in winkels om producten uit te lichten in vitrines. Door de korte afstand (hooguit enkele tientallen cm) is de lichtopbrengst voldoende en zeker high-tech producten zien er extra 'cool' uit in het blauw/witte licht. Wel eens in een fotozaak gezien en dat werkt erg goed. Verder worden de verlichte apparaten ook niet zo heet, nog een voordeel.quote:Op woensdag 13 april 2005 15:34 schreef stefimke het volgende:
Nee was niks, te kil licht, te smal licht, te blauw licht.
quote:Op zaterdag 23 april 2005 17:46 schreef Diebitch het volgende:
Mooi hoor
Yep dat zijn RGB leds.quote:Op zondag 24 april 2005 11:19 schreef Martijn_77 het volgende:
Je hebt tegenwoordig ook van de leds die je van kleur kunt laten veranderen?
Heeft iemand daar ervaring mee?
Als je licht wil dan moet je idd geen glasvezel gebruiken omdat deze niet echt verlicht.Deze geeft enkel maar een lichtpunt op het plafond en verder nietsquote:Op maandag 25 april 2005 13:18 schreef God_de_Vader het volgende:
ik werk niet met glasvezel omdat ik wil dat mijn sterren hemel echt wel verlicht ... enfin voor een stukje tochdie glasvezel is niet mijn ding ... ik ga voor de die hard led technologie hehehehe ... ook omdat ik dan naderhand een controller kan maken die de sterren aanstuurt en zo ...
Multikleuren leds zijn inderdaad een leuk iets maar als je er een hoop op een lange kabel aansluiten (lange tussen stukken) kan er kleurverschil optreden bij de led's die verder van de bron zitten ... niet zo geestig dus ... doordat je met een relatief lage spanning zit gaat de weerstand van de leidingen (al is deze miniem) redelijk hard mee spelen ... Verder wil ik een woonhuis ... geen discotheek ... dus enkel rode en witte spots en paar oranje achtige accenten voor wat warmte ...
Dus afhankelijk van de spanning die op de RGB poten van de led komt wijzigd de stroom?quote:Op zondag 24 april 2005 11:25 schreef Blue-Bora het volgende:
[..]
Yep dat zijn RGB leds.
Je hebt er die automatisch heel het kleurenspectrum aflopen,of je hebt er die je manueel kan mengen.
In dat laatste geval ga je wel met een dimmer per kleur moeten werken ofzo om mooi je kleuren gemengd te krijgen.
Die laatste RGB's hebben 4 poten.1 voor de massa en 3 voor Rood Groen en Blauw.
Dit is een afbeelding van zo'n RGB led :
http://users.pandora.be/borake/5mm-RGB.jpg
mvg
Ben
Erg simpel een paar regelbare weerstanden te gebruiken, kan je alle kleuren van het spectrum bereiken.quote:Op maandag 25 april 2005 23:38 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dus afhankelijk van de spanning die op de RGB poten van de led komt wijzigd de stroom?
Mmm interesant om eens mee te experimenteren.
Wat kosten die dingen eigenlijk?
De prijzen vind je allemaal op men sitequote:Op maandag 25 april 2005 23:38 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dus afhankelijk van de spanning die op de RGB poten van de led komt wijzigd de stroom?
Mmm interesant om eens mee te experimenteren.
Wat kosten die dingen eigenlijk?
wel er zijn inderdaad vorderingen in het huis maar nog niet direct de verlichting ...quote:Op woensdag 27 april 2005 14:54 schreef JeroenH het volgende:
God_de_Vader: al vooruitgang geboekt met de verlichting van je huis? Pics? Ik check dit topic regelmatig, ben erg benieuwd.
Ga je XP op een flashdrive installeren? Wat doe je met de swap-file? Als je die ook op de flashdrive zet zal dat niet goed gaan. De geheugencellen hiervan hebben maar enkele honderdduizenden lees/schrijfcycli en daar zit je met een swapfile snel aan.quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/678404/4/50#26547313]
- IDE Dongle met 1 GB flash
- Win XP Mediacenter
Hoeveel kost dat ding?quote:Op maandag 21 maart 2005 11:13 schreef God_de_Vader het volgende:
Voor zij die willen weten hoe het ding computer gestuurd zal worden ...
[afbeelding]
hij is naar KLU verplaatstquote:Op maandag 9 mei 2005 10:02 schreef JeroenH het volgende:
Offtopic maar was dit topic nou een tijdje verdwenen of keek ik niet goed?!?
Leuk om te kijken!quote:Op maandag 9 mei 2005 12:09 schreef God_de_Vader het volgende:
Een volledig fotoboek van de verbouwingen ...
http://foto.multibox.be/index.php?cat=8
De eerste 2 maanden staan er op
Heb je het hele topic al gelezen? Daar wordt haarfijn uitgelegd waarom dat is, inclusief de apparatuur die hij gaat gebruiken.quote:Op maandag 9 mei 2005 21:20 schreef mikezwet het volgende:
Maar waarom ga je het met een computer sturen?
Ik had niet gezien dat er nog 3 pagina's waren, sorryquote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:09 schreef JeroenH het volgende:
[..]
Heb je het hele topic al gelezen? Daar wordt haarfijn uitgelegd waarom dat is, inclusief de apparatuur die hij gaat gebruiken.
Ja dat lijkt mij ook... of maak je gewone schakelaars en is dat via de computer alleen voor de lol?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 21:47 schreef TheAnarchist het volgende:
Ik vraag me toch af of een palmtop niet wat ingewikkeld is voor de bediening..
Ga je naar de wc..even wachten..verlichting..eerste verdieping..wc..inschakelen..*klik*![]()
Maar ik zie vast iets over het hoofd
Je kan ook een klap schakelaar maken.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 21:47 schreef TheAnarchist het volgende:
Ik vraag me toch af of een palmtop niet wat ingewikkeld is voor de bediening..
Ga je naar de wc..even wachten..verlichting..eerste verdieping..wc..inschakelen..*klik*![]()
Maar ik zie vast iets over het hoofd
Wel als alles goed gaat zou het grootste stuk van de verbouwingen in oktober klaar moeten zijnquote:Op maandag 30 mei 2005 09:42 schreef Gurb het volgende:
mooie uitdaging god_de_vader, wanneer is je planning om het allemaal af te hebben?
en hoe ga je die sterrenhemel bedraden?
Beetje offtopic omdat het nu ergens anders over gaat, maar zoek eens op ebay naar dit soort schatjes:quote:Op woensdag 16 maart 2005 15:09 schreef God_de_Vader het volgende:
ook een douche met meerdere jets is een wanna have ... en eventueel ... een jaccuzi heb gezien dat je dat tegenwoordig voor een 700 euro kan kopen. Maar dat is echt voor veel later ... ik zal geregeld wat fototjes posten.
Geen hitte verlies? Leds hebben maar een rendement van 40lm/W, TL heeft 60lm/W er zijn wel al led's beschikbaar die 60lm/W halen maar ze zijn zeer duur!quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/678404/1/50#25530764]woensdag 16 maart 2005
Voordelen van LED
Enorm laag verbruik (1.55 watt per spot met 18 leds)
Enorm lange levensduur (12 jaar ongeveer)
Geen hitte verlies
Zeer helder licht
Makkelijk te schakelen
Eventueel makkelijk te automatiseren (denkend aan relaiskasten of PLC
JAAAA die had het echt vet gedaanquote:Op zaterdag 21 mei 2005 18:59 schreef hydraulix het volgende:
Zat vanmiddag nog MTV Cribs te kijken: huis van Craig David was ook compleet verlicht met LED's. Gaf echt een waanzinnig effect! Moest toen gelijk aan dit topic denken![]()
Ben erg benieuwd.
Wij hadden hier thuis geïnformeerd naar dat behang. Weet volgens mij nog wel ongeveer wat prijzen;quote:Op maandag 20 juni 2005 14:44 schreef God_de_Vader het volgende:
vind het erg zienhuis achtig uit zien en nja niet echt wat ik wil ... k geef toe dat het een knap systeem is maar niet mijn dingverder zal het ook redelijk kostelijk zijn...
mijn firma is Microsoft partner ... we hebben die licenties dus gratis voor de zaak! Dat is dan ook de enige redenquote:Op dinsdag 28 juni 2005 18:09 schreef overhyped het volgende:
leuk project, mooi dingen afkijken voor mijn volgend huisMaar: WAAROM IN HEMELSNAAM XP MEDIA CENTER EDITION :S :S :S :S :S
ok, maar dan nog, geen prof er op?:quote:Op dinsdag 28 juni 2005 18:19 schreef God_de_Vader het volgende:
[..]
mijn firma is Microsoft partner ... we hebben die licenties dus gratis voor de zaak! Dat is dan ook de enige reden
home ook goed idd,quote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:04 schreef God_de_Vader het volgende:
waarom zou daar een prof op moeten ... dat ding stuurt enkel relais aan ???
truequote:Op woensdag 29 juni 2005 10:48 schreef God_de_Vader het volgende:
mja dat is ook gewoon omdat je volgens mij de verschillen niet kent...
XP pro ten opzichte van de home ... Domeinmogelijkheden en policies voor systeemrestricties zijn anders dat is dan ook zowat alles ... beide heb ik dus niet nodig
Dan heb je dus de home
De media editie ten opzichte van de home kan maximaal 5 programma's tegelijk draaien en zijn wat dingen uit en andere in ... dus geef nu zelf toe voor wat ik het nodig heb is er geen enkele goede reden om de Pro of de Home te gebruiken ...
Nice updatequote:Op maandag 1 augustus 2005 20:55 schreef God_de_Vader het volgende:
Wel ik kom toch nog even langs. Het is zo dat ik hopen grote en ruwe werken heb uitgevoerd ... ben momenteel aan het pleisteren en dergelijke daarna de vloeren. In die vloeren komen de eerste spots ... de stress begint er in te komen ... van alle mensen die ik gesproken heb is het fiftie fiftie ... De helft heeft er ale vertrouwen in en vindt het geweldig ... de andere helft is er van overtuigt dat het nooit gaat werken ... wel we zullen dus moeten afwachten. Ik ben ook net van job veranderd dus t is weer even druk aanpassen aan shiften werk en dan weer vollop er tegen aan. Ik ben er achter gekomen dat afval opruimen best veel tijd vraag en bij de afbraak van een dak komt er veel afval kijken ... Tegen einde van de week maak ik een foto update op het forum hier ...
Wel de spots worden kant en klaar aangekocht reken maar eens uit ... 18 led's per spot plus aansluiting solderen is toch een dikke 40 soldeerpuntjes ... als je dan nog wil opsplitsen wordt dat al snel 50 puntjes ... dat maal 60 spotsquote:On Sun, 2005-08-14 at 15:29 +0200, Guizie80 wrote:
Geachte cliff,
>
> Ik wilde reageren op een topic op de site:
> Volledig huis verlicht met LED's 200 watt ... maar ik kon mij niet registreren op
> de site vandaar nu een mail op deze manier.
>
> Het is misschien mogelijk om de leds te dimmen binnen de spot zelf.
> Door bijvoorbeeld verschillende leds binnen in de spot aan te sluiten
> op een relais of aparte groep. Hierdoor kan je bijvoorbeeld binnenin
> de spot de helft van de leds uit zetten waardoor de licht opbrengst
> -50% is. zo bij voor beeld ook 2/3 van de leds je kan zelf kiezen
> hoeveel.....
>
> MVG,
>
> Luuk Guis
>
Dank dank dankquote:Op zondag 14 augustus 2005 21:22 schreef God_de_Vader het volgende:
De ledspots werken op 12 volt je plaatst ze dus allemaal parallel. Dat tot je totale verbruik niet de maximale wattage van je voeding overtreft.
je kan ook parallel over ander spotje zetten ... hoeft niet noodzakelijk terug naar de voedingquote:Op zondag 14 augustus 2005 21:31 schreef mikezwet het volgende:
[..]
Dank dank dank
Dus als ik het goed begrijp voor elke spot een draadje naar de voeding? Dan gaat er toch 12v naartoe en word dan toch weer opgevreten door de weerstand.....
Okey dus Voeding>Spot>Spot>Spot ect.. ze werken allemaal al op 12 volt maar tot hoeveel zet je erachter elkaar... gewoon tot je een kamer voorzien hebt of een bepaalde groep schakeld met een schakelaar?quote:Op zondag 14 augustus 2005 21:37 schreef God_de_Vader het volgende:
[..]
je kan ook parallel over ander spotje zetten ... hoeft niet noodzakelijk terug naar de voedingin serie is het zo dat de spanning verdeeld wordt in parallel niet
1) Dus je kan oneiding parralel als je het aantal ampere maar doorberekend op je voeding?quote:Op zondag 14 augustus 2005 22:57 schreef God_de_Vader het volgende:
wel ik heb 2 blokken die parallel staan over mekaar waardoor als er 1 stuk gaat ik op de andere verder kan. Ben momenteel bezig met de powerregulator te maken om een loodaccu te druppel laden. Die komt er dan nog eens over zodat als de stroom uitvalt ik nog altijd licht heb![]()
De spots kunnen inderdaad vrijwel oneindig parallel gezet worden nu 1 ding waar je best rekening mee houdt ... je kan in die ledspot voetjes ook hallogeens steken dus als je ooit je huis van de hand doet en de volgende steekt dat vol Halogeens ... nja veel op een kabel ... veel rook ... met beetje pech huisje in de as. Dus k zou zeggen zet er maximaal 6 tot 8 per circuit
Zo'n noodstroom voorziening is leuk, maar je zal geen zonnepaneeltje kunnen gebruiken, aangezien je de lampen hoofdzakelijk gebruikt als het donker is. Je hebt dus een accu nodig.quote:Op maandag 15 augustus 2005 09:33 schreef mikezwet het volgende:
Ik heb zojuist een rood ledje aangesloten op een adaptor die in te stellen is op 1,5 volt en ben nu bezig een soort tekening te maken (al weet ik nog geen indeling) en uit te rekenen wat alles zal gaan kosten. Z'n noodstroom voorziening lijkt me ook wel leuk, dan met een zonnepaneeltje of windmolen
LED
![]()
Ik wil dan eerst wat spots gaan bestellen (weet nog niet waar en welke) om wat te testen met lichtval ect.
Dat is voor 1 ledje en ik heb z'n programmatje om dat uit te rekenen: Op 12v zou de weerstand 560 ohm moeten zijn. Echter ik stel m'n voeding in op 1,5 dus wat heb ik dan nodig?quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:47 schreef God_de_Vader het volgende:
Als je ledjes aansluit aan een voeding zelfs al is het maar 1.5 volt ... altijd een weerstandje voor zetten anders krijg je te hoge stromen (amperes) door je LED waardoor deze niet zo lang leeft ... allee toch geen 100 000 uur
Ok dat snap ik maar begrijp alleen niet welke sterkte weerstand er dan voor moet...quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 19:49 schreef God_de_Vader het volgende:
weerstandje moet er altijd voor de 1.5 volt is geen probleem maar de stroom die er door loopt in milliampere doet het ding stuk gaan. Een led is geen lamp maar eigenlijk een gewone diode vandandaar!
Wet van Ohm: U = I * R, spanning is stroom maal weerstand.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 10:15 schreef mikezwet het volgende:
[..]
Ok dat snap ik maar begrijp alleen niet welke sterkte weerstand er dan voor moet...
Goede uitlegquote:Op woensdag 17 augustus 2005 10:54 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Wet van Ohm: U = I * R, spanning is stroom maal weerstand.
Een LED werkt op (over het algemeen) 20 mA en dan heeft deze een spanningsval van (over het algemeen) 1.2 volt. De weerstand van de led is echter ongeveer 'nul'.
Als je er dus zomaar 1.2 volt opzet (of, om het gemakkelijk te houden 1.5 volt uit een batterijtje), dan zal er in theorie een stroom van 1.5 / 0 = oneindig veel ampere gaan lopen. Door de interne weerstand van het batterijtje zal dit niet gebeuren, maar dat is een heel ander verhaal.
Stel je even voor dat je een LED wilt aansluiten op een 9 volt batterij. Dan is er een weerstand nodig om de stroom te beperken, en die bereken je als volgt:
9 volt - 1.2 volt (spanningsval over LED, wordt Uf genoemd) = 7.8 volt. Gewenste stroom is 20 mA, oftwel 0.02A
U = I * R, dus R = U / I. R = 7.8V / 0.02A = 390 ohm. Dit is toevallig een gangbare waarde, maar anders zou je de eerstvolgende waarde nemen.
Omdat de weerstand en de LED in serie staan geldt dat de stroom door de weerstand = stroom door de LED.
Dit is de reden dat je LEDS in serie zet als je er meer tegelijk wilt gebruiken. Verreken gewoon de spanningsval, bereken de bijbehorende weerstand en het hele zaakje krijgt dezelfde stroom om de oren. (bijv. 5 LEDS in serie = 6 volt Uf, bij 9 volt Ub houd je 3 volt over de weerstand over, 20 mA, 150 ohm weerstand. (die gelukkig ook weer normaal leverbaar is!)
Je kan dus NIET 10 leds in serie zetten en deze op een auto-accu aansluiten, dan heb je vuurwerk! (Een auto-accu levert bij kortsluiting al gauw zo'n 150-200 ampere!)
Wat ik trouwens vergeet te vragen: je bent wel bekend met de concepten 'stroom' en 'spanning'??
[edit]
Om je concrete vraag te beantwoorden: 1.5V - 1.2V = 0.3V/ 0.02A = 15 ohm weerstand.
Hierbij ga ik echter van 'standaard' waarden uit vwbt stroom en Uf, bij bijv. witte en blauwe leds liggen deze waarden anders. Raadpleeg de leverancier voor de juiste getallen!
[/edit]
Dank je, dank jequote:
Zo werkt het dus niet, helaas...quote:Ik begrijp nu wat de kloet is, de LED is 1,2 en het voltage ingesteld is 1,5 voor die overbrugging heb ik dus een weerstand nodig.
Stel de LED is ook 1,5 dan heb ik geen weerstand nodig.
Nu snap ik hem helemaal!quote:
Ik ben ook een belgoquote:Op woensdag 17 augustus 2005 22:59 schreef God_de_Vader het volgende:
Die laatste lever ik aan 6.25maar goed ik ben dan wel in Belgoland. Dit weekend wordt de zolder opgeruimt en wat proper gemaakt ... en dan komt het echte werk
...
er bestaan toch ook 230 volt LED lampen die gewoon in een 230V halogeenvoet passen?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:02 schreef mikezwet het volgende:
[..]
Nu snap ik hem helemaal!
Ik heb inmiddels diverse nederlandse bedrijven gevonden die de LED spots verkopen alleen nog geen die warm witte leds verkopen, en ik moet nog uitzoeken hoe het zit met de lichthoek.
LED lamp - Wit - 12 Volt DC - 15 LEDS - 1,5 watt - 50.000 uur - ¤ 6 euro
HQ LED lamp - Wit - 12 Volt AC - 12 LEDS - 1,2 watt - 50.000 uur - ¤ 10
Led halogeenlamp 25lumen - Wit - Wit - 12 Volt ? - 16 LEDS - 3 Watt - 100.000 uur - ¤ 8,95 incl voet?
De GX5.3 voetjes ben ik ook ergens tegen gekomen. Alleen over het bevestigen van de spots vraag ik me af hoe ik dat ga doen, als ik een gat boor voor de spot valt deze eruit. Ik zou dus een soort ring met van die ijzeren clips moeten hebben net als bij halogeen spots, maar deze heb ik nog niet gevonden.
De bekabeling heb ik wel gevonden namelijk "0,75mm2 - Geel-Groen" voor 9 euro per rol. Alleen heb ik liever zwart rood maar die zal er ook wel zijn.
Voeding had me vader nog wel staan toen we ooit eens reclame letters volgestopt hadden met rode leds, heel mooi effect in het donker de naam in leds weergegeven. Nadeel was dat er steeds leds kapot gingen, waarom weet ik niet, solderingen niet goed, uitzetten door temp verschil![]()
Zoals ik eerder vertelde ga ik gewoon eens wat testen met de spots om te zien hoe het eruit gaat zien en wat de mogelijk heden zijn. Omdat ik nog niet zover ben met m'n huis verbouwen hou ik noulettend de ontwikkelingen van God_de_Vader in de gaten![]()
Onzin. De stroom wordt door de LED zelf begrensd. Enkel als je er meer dan 1.5 V op zet, zal de stroom te hoog oplopen.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 12:27 schreef NT-T.BartMan het volgende:
De vergelijking gaat niet helemaal 100% op, maar ik hoop dat je hiermee een beetje een beeld krijgt wat er aan de hand is. Zélfs als de LED 1,5 volt is, dan kan je hem nog niet zomaar op een 1,5 volt spanningsbron aansluiten omdat je dan niet kan regelen hoeveel stroom er doorheen loopt.
bedoel je dan alleen maar duurder in verbruik of duurder in aanschaf?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 23:13 schreef mikezwet het volgende:
Ze zijn er ook van 230v, zowel halogeen als LED
230v is wel duurder als 12v en zoals God de vader op de eerste pagina zei zijn de onderdelen goedkoper en de mogelijkheden om zelf te sleutelen groter.
Ook is het gewoon leuk om te vertellen dat je hele verlichting op 12v en LED werkt, 230 heb iedereen
Hier nog een verglijk in kosten (niet nagerekend): http://www.marketplace.nl/components/LED_Spot/led_spot.html
die zijn er, heb er zelf ooit ergens in gezetquote:Op woensdag 17 augustus 2005 23:10 schreef its_me_ het volgende:
Als die er zijn, zou ik daar ook wel interesse in hebben. Het lijkt me alleen sterk dat deze er zijn.
Die condooms kosten ook bakken met geld hequote:Op woensdag 17 augustus 2005 23:45 schreef God_de_Vader het volgende:
zijn duurder in verbruik en aankoop doch je hebt geen transfo nodigin mijn geval voor volledig huis nja ...
Verder lever ik ook de voetjes probleem is alleen dat het nu momenteel enorm druk is op:
- Verbouwingsleven
- Werkleven
- Vriendinnetjes leven![]()
![]()
vooral t laatste hahahaha
Volgens mij is de enige stroombegrenzing die een led kent dat hij kapot gaat.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 23:11 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
Onzin. De stroom wordt door de LED zelf begrensd. Enkel als je er meer dan 1.5 V op zet, zal de stroom te hoog oplopen.
afhankelijk van waarvoor je t wil gebruiken natuurlijk. Soms wil je een grote lichtspreiding, soms een heel geconcentreerde bundel licht. Wil je gewoon omgevingslicht hebben dan wil je dus een grote lichthoek...wil je een schilderij oid uitlichten en alleen specifiek daar een lichtstraal hebben, dan wil je een kleine lichthoek. (spot of flood dus)quote:Op donderdag 18 augustus 2005 12:39 schreef mikezwet het volgende:
Bijna een nieuw draadje
Kan iemand me wat vertellen over lichthoek. Bij conrad is dit bijvoorbeeld 15º en bij anderen weer 25º. Ik neem aan hoe groter de lichthoek, hoe beter...
Ik heb bij diverse bedrijven wat spots besteld om eens wat te testen (kan gewoon niet wachtenquote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:39 schreef God_de_Vader het volgende:
Die van mij zijn 30 graden en dat is vrij goed voor gewone dagelijkse huis spots ... voor echt detaillicht bijvoorbeeld bureau- of leeslamp is kleine hoek vaak fijnerop mijn soldeertafel heb ik dus 3 spots naast mekaar gezet op profieltje
ziet niet uit maar echt wel deftig om te werken
quote:Op donderdag 18 augustus 2005 20:18 schreef mikezwet het volgende:
[..]
Vond zelfs in m'n zoektoch nog een producent van 49cc 4 takt blokjes in V-TWIN uitvoering (2 clinders)![]()
http://www.scooterinstyle.com/chopper-scooter-ch-584.htmlquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 08:40 schreef kroegtijger het volgende:
[..]hoe gebruik jij google in godsnaam dan?? als je dat er als hit uit krijgt....
![]()
quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 10:02 schreef mikezwet het volgende:
[..]
http://www.scooterinstyle.com/chopper-scooter-ch-584.html
[afbeelding]
899 dollar, de fabrieks prijs weet ik niet...
Alleen het is nep zie ik nu, de 2e cilinder is het air filter dus fake![]()
Ik zou het niet wetenquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 10:20 schreef kroegtijger het volgende:
[..]t ziet er nog steeds beter uit dan de gemiddelde scooter die je hier rond ziet rijden
heeft ie misschien LED-achterlichtjes??
hoorde dat ze ook weer de zundapp gaan bouwenquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 10:35 schreef mikezwet het volgende:
[..]
Ik zou het niet wetenOverigens zijn de oude 4 taktjes van vroeger (honda monkey, dax, ss ect.) ook weer nieuw te verkrijgen gemaakt door chinezen....
Waar heb je die vandaan, met name de amatuur(?) waar de spot inzit ben ik in geintereseert, deze kan je verstellen is het niet?quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 17:44 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:
Hier zijn twee pics van een Luxeon 1W 3300K MR16 spot met een stralingshoek van 25 graden. Ernaast een MR16 spot met twaalf amber leds. De Luxeon 3300K leds produceren relatief warm licht, maar het is nog steeds wat koud in vergelijking met halogeen. Dit is goed op te lossen door ook amberkleurige leds te gebruiken:
Het contrast tussen direct licht van de lichtbundel en indirect licht ernaast op de muur is in werkelijkheid minder groot (wordt op de foto's overdreven door het beperkte dynamisch bereik van de ccd van de digicam).
Dat is gewoon een MR16 inbouwspot zoals je die bij elke lampenwinkel kunt kopen. Dit exemplaar komt van Lichtkaufhaus.de waar de prijzen over het algemeen veel beter zijn. Ik stond gisteren in een winkel in Enschede waar deze inbouwspot (in geborsteld aluminium) werd aangeboden voor ¤ 37,50 terwijl je 'm online voor ¤ 11,50 kunt krijgenquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 20:49 schreef mikezwet het volgende:
[..]
Waar heb je die vandaan, met name de amatuur(?) waar de spot inzit ben ik in geintereseert, deze kan je verstellen is het niet?
Dat lijkt me een prima adres voor de add-on'squote:Op zondag 21 augustus 2005 14:55 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:
[..]
Dat is gewoon een MR16 inbouwspot zoals je die bij elke lampenwinkel kunt kopen. Dit exemplaar komt van Lichtkaufhaus.de waar de prijzen over het algemeen veel beter zijn. Ik stond gisteren in een winkel in Enschede waar deze inbouwspot (in geborsteld aluminium) werd aangeboden voor ¤ 37,50 terwijl je 'm online voor ¤ 11,50 kunt krijgen. De inbouwspot op de foto is deze in geborsteld metaal van ¤ 6,17 per stuk.
Led-shop25.de is een goed adres voor betaalbare Luxeon MR16 lampjes.
Volgens mij moet er 12 wisselspanning in.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 18:56 schreef mikezwet het volgende:
Ik heb een spot gekocht bij conrad MR16 en ik heb z'n socket erbij, hoe sluit ik het nu aan op een voeding 12v zonder iets fout te doen ?
Vreemd ik sluit er een voeding op 12v op aan en hij werkt niet, zet ik hem op 9v werkt hij welquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 19:23 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Volgens mij moet er 12 wisselspanning in.Tenzij je een duidelijke plus en min kunt onderscheiden op het voetje.
Dit haal ik overigens uit de beschrijving die ook rept over een dimmer.
Als je nog een halogeentrafo hebt liggen kan je hem zo aansluiten.
Die van conrad is 8 graden, wij willen ons huis ermee verlichten dus willen z'n groot mogelijke lichthoek in sommige gevallen (ok, het moet natuurlijk nogwel een bundel blijvenquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 19:23 schreef hollander172 het volgende:
Wat betreft je andere vraag, ja dat klopt en daar zie je dus direct dat een echte spot een kleine openingshoek moet hebben omdat het licht anders niet geconcentreerd/fel terecht komt op de plaats waar je het nodig hebt.
Mooi dat je er ook mee gaat beginnenquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 23:06 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:
LEDs hebben een relatief hoge lichtopbrengst, maar omdat het opgenomen vermogen erg laag is, is de uiteindelijk lichtopbrengst niet hoog. Je moet dus veel LEDs gebruiken als je een ruimte compleet wilt kunnen verlichten.
In mijn woonkamer en keuken (totale oppervlakte 59 m^2) wil ik veertien Luxeon 1W 3300K warmwitte MR16-lampen gebruiken, 28 amber MR16-lampjes met ieder twaalf LEDs, lichtschappen met tl-verlichting in de keuken, spaarlampen boven de bar en de eettafel, LED strips voor verlichting van de plint van de keukenkasten, LED lichtslangen voor koofverlichting in diverse kleuren onder het plafond, nog enkele spots met 230V GU10 LED-lampen aan het plafond en tenslotte een Philips lcd tv met Ambilight II. Bij elkaar zal ik een paar duizend LEDs in één ruimte hebben. Die LEDs zullen overigens niet allemaal tegelijkertijd gebruikt worden. De verlichting zal gedeeltelijk op afstand met behulp van X10 home automation bedienbaar zijn.
Mijn woning wordt volgende week opgeleverd. Over anderhalve maand hoop ik 'm compleet ingericht te hebben met alle verlichting. Ik ga veel LED-verlichting gebruiken, dus als het slaagt zal het een mooi voorbeeld kunnen zijn voor anderen die op grote schaal LEDs willen gaan gebruiken.
Ze doen het ook wel maar ze schijnen op langehet op termijn te begeven. Het voltage kan wel goed zijn alleen het aantal ampere moet geregeld worden, dus de kracht van de stroom, zeg ik dat goed?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 00:10 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Waarom moet he ledjes altijd met weerstand aansluiten?
Heb zelf ook wel eens een paar ledjes aangesloten op een batterij, maar geen weerstand gebruikt, en ze deden het gewoon![]()
Als je een instelbare voeding hebt kan dat wel ja, levert te weinig vermogen maar ik gok er op dat ie gelijkspanning levert i.p.v. wisselspanning.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:55 schreef mikezwet het volgende:
[..]
Vreemd ik sluit er een voeding op 12v op aan en hij werkt niet, zet ik hem op 9v werkt hij wel![]()
[..]
Die van conrad is 8 graden, wij willen ons huis ermee verlichten dus willen z'n groot mogelijke lichthoek in sommige gevallen (ok, het moet natuurlijk nogwel een bundel blijven)
De 12 led spot van conrad (0,75watt, 65lux) valt me zwaar tegen, wat een flut lichtje![]()
Ik heb ook deze voeding, ik weet alleen niet of ik daar 1 spot op kan uitsluiten:quote:Op woensdag 24 augustus 2005 08:27 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Als je een instelbare voeding hebt kan dat wel ja, levert te weinig vermogen maar ik gok er op dat ie gelijkspanning levert i.p.v. wisselspanning.Heb je geen halogeentrafo ter beschikking?
8 graden is veel te weinig om mee te verlichten en dat die spot tegenvalt verbaast me niet, 65 lux is wel heel weinig.........
Zie hier, hier en hierquote:Op woensdag 24 augustus 2005 00:10 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Waarom moet he ledjes altijd met weerstand aansluiten?
Heb zelf ook wel eens een paar ledjes aangesloten op een batterij, maar geen weerstand gebruikt, en ze deden het gewoon![]()
Het is een DC voeding.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 09:07 schreef mikezwet het volgende:
[..]
Ik heb ook deze voeding, ik weet alleen niet of ik daar 1 spot op kan uitsluiten:
http://www.dile.nl/index.(...)G_30_AMPERE87306.htm
Tevens staat er 13,8 volt op, is dit in praktijk dan 12v![]()
De spots die ik bij een andere zaak heb besteld zijn 25 lumen, dat zal wel beter zijn dan de conrad led's![]()
wel grappig voedingkje trouwensquote:Op woensdag 24 augustus 2005 09:07 schreef mikezwet het volgende:
[..]
Ik heb ook deze voeding, ik weet alleen niet of ik daar 1 spot op kan uitsluiten:
http://www.dile.nl/index.(...)G_30_AMPERE87306.htm
Tevens staat er 13,8 volt op, is dit in praktijk dan 12v![]()
De spots die ik bij een andere zaak heb besteld zijn 25 lumen, dat zal wel beter zijn dan de conrad led's![]()
Ik snap de uitleg, maar een ledje 'vraagt' om een bepaalde hoeveelheid stroom, en die krijgt ie toch?Of is een ledje een 'veelfraat?'quote:
Wel om 1 of andere reden kan ik daar niet op antwoorden ... energiezuinig zal het niet zijn gezien ik een jaccuzi besteld heb (2000 wattquote:Op donderdag 25 augustus 2005 13:24 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Het is duidelijk![]()
Succes met je project!
Maar wat is nu je streven, een zo energie efficient mogelijk huis?
Al gedacht aan spraak herkenning als back up? Goeie keine micjes zijn goed te krijgen. Mocht je palmtop op zijn kan je het met jou stem als nog bedienen. Dat is ook een goeie optie. Stel je in dat wanneer je aan zegt het er na even een tijdje stil moet zijn zo dat niet tijdens een gesprek de lampen aan gaanquote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:08 schreef God_de_Vader het volgende:
[..]
Wel om 1 of andere reden kan ik daar niet op antwoorden ... energiezuinig zal het niet zijn gezien ik een jaccuzi besteld heb (2000 watt) maar verder is het wel allemaal zuinig maar vooral met nieuwe technieken ... sommige mensen maken ledjes in hun pc ... ik in mijn volledig huis. Vind het op de eerste plaats leuk om te doen maar het is ook gewoon een degelijke zuinige en betrouwbare verlichting. Het geheel schakelen met een pc maakt het helemaal af. nergens van die lelijke schakelaars en zo nja
![]()
Enkele nadelen zijn ... als je je palmtop kwijt raakt nja ... dan is het licht aan en uit doen met pc ... nu het is een webinterface en mogelijk maak ik naderhand ook een wml (WAP) interface dan kan het via gprs ...
ook is het erg irritant als je palm leeg is ...
iedere bewoner heeft een palm nodig![]()
nja ... voor en nadelen zijn er overal aan he!
nu veel verlichting werkt ook op beweging (bv toilet, gangen, keuken basis verlichtin, kantoor ...) en nee dat op de slaapkamer niet:) het is niet zo grappig als je eens flink aan het palen bent dat je licht aan springt ....![]()
Kan je net zo goed een bordje "huis de toekomst" ophangenquote:Op donderdag 25 augustus 2005 21:52 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Al gedacht aan spraak herkenning als back up? Goeie keine micjes zijn goed te krijgen. Mocht je palmtop op zijn kan je het met jou stem als nog bedienen. Dat is ook een goeie optie. Stel je in dat wanneer je aan zegt het er na even een tijdje stil moet zijn zo dat niet tijdens een gesprek de lampen aan gaan![]()
Hoezo het komt al best veel voor hoor in huizen.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 22:02 schreef mikezwet het volgende:
[..]
Kan je net zo goed een bordje "huis de toekomst" ophangen![]()
Jep marmitek ja. Ik heb alles zo beetje daar van gehad om mee te spelen. GEWELDIG spul echt maar ik ben te makkelijk dus ben er snel mee gestoptquote:Op donderdag 25 augustus 2005 22:14 schreef mikezwet het volgende:
Dat het heel rustig opkomt is wel mooi![]()
Over wat voor dingen praat je dan? Marmitek ofzo?
ik stuurde ooit eens een mailtje met wat vragen, kreeg ik een antwoord van niks, heb ik maar een afreey camera gekocht ipv de marmitekquote:Op donderdag 25 augustus 2005 22:20 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Jep marmitek ja. Ik heb alles zo beetje daar van gehad om mee te spelen. GEWELDIG spul echt maar ik ben te makkelijk dus ben er snel mee gestopt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |