abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 maart 2005 @ 15:09:49 #1
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25530764
Graag post ik hier een draadje in de hoop hierop een hoop reacties, tips en ervaringen te krijgen.

Ik ben sins kort de trotse eigenaar van een rijwoning in het Belgische stadje Geraardsbergen. Het huisje en de buurt bevallen prima en ik begin vanaf dit weekend aan de volledige verbouwing van de woning. De totale duur gaat een dik jaar zijn. In dat jaar is het de bedoeling van het huis volledig te moderniseren en aan te passen aan mijn eisen.

Meest opvallende tot heden is mijn keuze voor de volledige heraanleg van de verlichting. Het geheel gaat op laagspanning werken en een totaal verbruik hebben van ongeveer 200 watt. 200 watt bedoel ik met ALLE lichten AAN ... dus een zeer laag verbruik. Om hiertoe te komen heb ik gekozen voor LED verlichting.

40 Blauwe spots die in iedere ruimte op een hoogte van ongeveer 30 CM in de muur komen te staan
80 Witte spots die de overige verlichting zullen verzorgen (Meeste bovenaan in muur en schuin naar plafon gericht)

Dit alles zal ook voorzien worden van een nood batterij op lood basis waarmee ik mijn volledige verlichting nog makkelijk 2 uur kan laten branden zonder dat er stroom is ... bij normaal gebruik zelfs tot 4 uur en meer.

Voordelen van LED
Enorm laag verbruik (1.55 watt per spot met 18 leds)
Enorm lange levensduur (12 jaar ongeveer)
Geen hitte verlies
Zeer helder licht
Makkelijk te schakelen
Eventueel makkelijk te automatiseren (denkend aan relaiskasten of PLC

Nadelen van LED
Duur in aankoop (althans dat dacht ik maar het valt nog goed mee)
Erg moeilijk te dimmen
Vrij kill wit licht
Geen brede hoek dus wordt spelen met indirect licht

De opzet:
350 Watt PC voeding levert de stroom perfect stabiel, beveiligd zeer standaard, zeer goedkoop in aankoop, relatief efficient.

Dan vertrekken er 10 basis draden ... alles voorzien van een volt en ampere meter(vooral voor de show) naar iedere ruimte van mijn huis
Bureau
Keuken
Living
Gang 1
Gang 2
Badkamer
Slaapkamer
Terras plus achterbouw
Lichtreclame vooraan
spare

Alles samen kom ik inclusief schakelaars en 2 bewegingsdetectoren voor de gangen op een matteriaalkost van ongeveer 1500 euro (Dat is incusief alle kabels, schakelaars doosjes, voeding, spots, metertjes, etc)

Door de grootschalige aankoop krijg ik mijn spots tege 6.14 euro per stuk.

In een tweede fase komt er centrale verwarming (momenteel is het 1 stoof maar dat warmt nog vrij goed moet ik bekennen), ook zal er betere isolatie geplaatst worden op het dak en zullen de muren afgewerkt worden.

In een derde fase komen de vloeren aan de beurt. Beneden gespoten hars vloeren alsook in de badkamer en dan de rest in laminaat.

Fases daarna bestaan uit ... veel wilde dromen waarvan ik niet zeker ben of die er komen ... op het verlanglijstje staat ... centraal muziek systeem met fm afstandsbediening (kabels trek ik wel ineens mee alsook gigabit ethernet hoewel ik ook een wifi heb maar je weet nooit he), ook een douche met meerdere jets is een wanna have ... en eventueel ... een jaccuzi heb gezien dat je dat tegenwoordig voor een 700 euro kan kopen. Maar dat is echt voor veel later ... ik zal geregeld wat fototjes posten.

Al jullie reacties en tips zijn dus welkom !!!
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
  woensdag 16 maart 2005 @ 16:20:28 #3
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25530844
uiteraard ... alsook van de "Work in progress" he :-) het belooft een vuiligheid te worden ... wonen en verbouwen tegelijk HEERLIJK ... een jaar eindeloos kuisen hahahaha
pi_25530866
He dit heb ik ergens eerder gezien...
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
  woensdag 16 maart 2005 @ 16:23:01 #5
105263 Litso
Interlectueel.
pi_25530871
Wow, dat klinkt echt geweldig! Ik ben heel benieuwd naar de vorderingen, en natuurlijk het resultat!
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_25530938
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 15:09 schreef God_de_Vader het volgende:

...Geraardsbergen.
Veel mattetaarten eten!
  woensdag 16 maart 2005 @ 16:35:34 #7
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25531102
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 16:26 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Veel mattetaarten eten!
Ja niet te doen. Dat is hier echt in iedere winkel verkrijgbaar hahahaha... nja is ook niet slecht maar om nu te zeggen van daar kunnen we niet zonder nja
  woensdag 16 maart 2005 @ 16:36:40 #8
23137 Thegeronimo
Ich bun ut mer....
pi_25531119
Erg stroombewust gaat dat worden. En ook erg interessant om dat ook eens in mijn toekomstige eigen huis te gaan doen.

Helaas geen ervaring hiermee, dus ook geen tips.
pi_25531135
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 16:35 schreef God_de_Vader het volgende:

[..]

Ja niet te doen. Dat is hier echt in iedere winkel verkrijgbaar hahahaha... nja is ook niet slecht maar om nu te zeggen van daar kunnen we niet zonder nja
Tja, het is de specialiteit van Geraardsbergen he.
pi_25531506
ow, origineel en goed idee !
echt top
pi_25531770
Klink koel !
  woensdag 16 maart 2005 @ 22:50:25 #12
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25532972
Zijn die led lampen ook in NL te koop?

Is ook leuk als tuinverlichting is laagspnning dus dat kan
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25533252
Heb je ook een foto van wat spotjes oid met led-licht? Meestal is het namelijk helemaal niks, net zo ongezellig als bijvoorbeeld een TL-balk in je woonkamer
pi_25533348
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 22:50 schreef Martijn_77 het volgende:
Zijn die led lampen ook in NL te koop?
Jep!
[url="http://www.fritz-events.nl/[/url]
pi_25533393
ben heel benieuwd hoe dat er uit ziet als je klaar bent!
Amsterdam, stad van hash en coke,
Waar de vrouwen zich vrouwelijk gedragen..
En de mannen ook..
  woensdag 16 maart 2005 @ 23:14:28 #16
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25533491
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 23:03 schreef Rapaille het volgende:
net zo ongezellig als bijvoorbeeld een TL-balk in je woonkamer
Dat hebben mijn buren
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  donderdag 17 maart 2005 @ 10:20:48 #17
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25538485
Paar antwoordjes ... De lampjes zijn in nederland verkrijgbaar van het merk Velleman in de betere electronica winkel.

Gezelligheid is inderdaad niet eenvoudig. Ik heb wel een wrmere tint genomen dan de echte witte wat de kostprijs ook een beetje verhoogd. Er zitten dan 6 oranje leds tussen de witte en dat werkt erg prettig. Ook is het idee van veel lichtpunten te zetten om een goede spreiding te krijgen en indirect te verlichten op vlakken die voorzien. Degene die ik besteld heb zijn van Luxon en die hebben een warm white led basis voor de leesplaatsjes en echte spots heb ik wel Bright White gekozen. Voor de lichtreclame van de zaak heb ik uiteraard Rood omdat dat onze kleur is.
  donderdag 17 maart 2005 @ 10:46:24 #18
35514 anima
nigga stole my yoshi
pi_25538858
Als je maar niet van je huis een levensgroot Case-mod festijn gaat maken. want dan zal ik en vele met mij je wel erg zielig vinden.

Hierbij doel ik op alles in het blauwe licht verhullen met allerlei fluoriserernde onderdelen
>>>>Fotoboek<<<<
Ik geloof niet in God, maar ik geloof wel dat er iets is, citeerde Harry de halve wereld bevolking
  donderdag 17 maart 2005 @ 10:53:56 #19
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25538988
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 10:46 schreef anima het volgende:
Als je maar niet van je huis een levensgroot Case-mod festijn gaat maken. want dan zal ik en vele met mij je wel erg zielig vinden.

Hierbij doel ik op alles in het blauwe licht verhullen met allerlei fluoriserernde onderdelen
Hahahaha neen inderdaad dat is FOUT ... ik heb een aantal blauwe spots voorzien in de trappenhal net boven de trappen die permanent branden om zo altijd verlichte trappen te hebben ... de rest allemaal wit, nergens fluo toestanden. Rode spots enkel verwerkt in lichtreclame buiten omdat mijn zakelijk logo rood is van kleur, dus dat valt allemaal mee ... trouwens ik heb dat ook allemaal niet in mijn pc en zo hoor van die brol met lampekes en neons ... is nogal Kitscherig of hoe je dat ook schrijft.

Het is een huisje van 1896 en ik wil dus ook wel een beetje in ere houden!
  donderdag 17 maart 2005 @ 15:07:31 #20
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_25543902
Wat was eigenlijk de overweging voor de 12V versie te kiezen? Je hebt ze ook in 230V.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
  donderdag 17 maart 2005 @ 16:36:56 #21
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25545753
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 15:07 schreef hollander172 het volgende:
Wat was eigenlijk de overweging voor de 12V versie te kiezen? Je hebt ze ook in 230V.
Daar zijn verschillende redenen voor ...
- 12 volt netwerken hebben geen electro keuring nodig als je ze aanlegd
- 12 volt is veilige spanning ... toch handig
- 12 volt led lampjes zijn efficienter dan die op 220
- 12 volt kan je naderhand heel erg makkelijk automatiseren
- Schakelaars veel goedkoper
- Relais veel goedkoper
- minder straling van de kabels (voor zij die daar echt mee in zitten)
- Goedkoper in aankopp de 12 volt spotjes
- Standaard 12 volt auto zekering pak goedkoper dan 220 volt zekering
- makkelijker om zelf schakelingen voor te maken ...
- Licht sensors goedkoper
- Bewegingsdetectors goedkoper
- andere 12 volt apparaten kunnen er op zodat je niet 20 transfo's hebt
- Het heeft een hoog GOT Tweaker en Geek gehalte
- je kan een standaard auto accu gebruiken met een druppellader en wissel relais als noodstroom voor 4 uur!!! dus als de stroom uit ligt heb je nog 4 uur stroom (Met 2 of 3 accu's is het helemaal top)
- Je kan iets bedenken in de vorm van accu's die laden met zonne energie en zo dus totaal onafhankelijk zijn van stroom netten ...

kortweg ... er zijn er wel wat ... zullen er nog wel zijn die me nu even ontschieten
  donderdag 17 maart 2005 @ 20:23:15 #22
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_25551020
Casemodding voor je huis

Tof mên!
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  donderdag 17 maart 2005 @ 22:04:09 #23
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25553730
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 16:36 schreef God_de_Vader het volgende:
- Je kan iets bedenken in de vorm van accu's die laden met zonne energie en zo dus totaal onafhankelijk zijn van stroom netten ...
Heb je een goed schema voor het gebruiken en op laden van een accu met zonnen energie?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25553822
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 16:36 schreef God_de_Vader het volgende:

[..]

Daar zijn verschillende redenen voor ...
- 12 volt netwerken hebben geen electro keuring nodig als je ze aanlegd
- 12 volt is veilige spanning ... toch handig
- 12 volt led lampjes zijn efficienter dan die op 220
- 12 volt kan je naderhand heel erg makkelijk automatiseren
- Schakelaars veel goedkoper
- Relais veel goedkoper
- minder straling van de kabels (voor zij die daar echt mee in zitten)
- Goedkoper in aankopp de 12 volt spotjes
- Standaard 12 volt auto zekering pak goedkoper dan 220 volt zekering
- makkelijker om zelf schakelingen voor te maken ...
- Licht sensors goedkoper
- Bewegingsdetectors goedkoper
- andere 12 volt apparaten kunnen er op zodat je niet 20 transfo's hebt
- Het heeft een hoog GOT Tweaker en Geek gehalte
- je kan een standaard auto accu gebruiken met een druppellader en wissel relais als noodstroom voor 4 uur!!! dus als de stroom uit ligt heb je nog 4 uur stroom (Met 2 of 3 accu's is het helemaal top)

kortweg ... er zijn er wel wat ... zullen er nog wel zijn die me nu even ontschieten
In belgie valt natuurlijk nogal vaak de stroom uit; dan kan ik me voorstellen dat jouw systeem ideaal is..
Overigens vraag ik me af hoeveel verlichting in % uitmaakt van je jaarlijksenergieverbruik. Bij mij komen de vaatwasser en wasmachine echt wel op nr 1.
  donderdag 17 maart 2005 @ 22:16:26 #25
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_25554079
Gaaf, die ledjes! Ben benieuwd naar de foto's en verslagen, misschien worden in de nabije toekomst geen gewone gloeilampen meer gebruikt in nieuwe huizen. Maar spaarlampen, halogeenlampen en ledjes.
The Internets, I needs it..
pi_25621789
heb je zo'n site waar je die spotjes koopt?
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_25622021
1 voeding voor 10 verschillende vertrekken, ben je niet bang dat je teveel spanningsverlies hebt over al die afstanden ? ivm de weerstand van normaal koperkabel?
namaste
pi_25624446
komen er nog een keer foto;s?!
Amsterdam, stad van hash en coke,
Waar de vrouwen zich vrouwelijk gedragen..
En de mannen ook..
pi_25628262
Leg je hiernaast ook nog een paar 230V leidingen?
Is wel handig voor je wasmachine en zo...
  maandag 21 maart 2005 @ 10:16:40 #30
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25629317
Goed Het weekend is voorbij dus ik heb terug internet op het werk heheheh thuis is t nog niet aangesloten vandaar de vertraging op de antwoorden ik probeer zo veel mogelijk antwoorden te posten en op te zoeken

Hier gaan we ...

Het laden van Lood accu's met zonne energie. Dit komt wel pas in een tweede fase ik heb een standaard module besteld die bestaat uit een volt regulerende druppel lade. Ik ben eerst zelf gaan kijken om eventueel een zelfbouwkit te maken aan de hand van plannen die ik uit oudere Elektuur tijdschriften had gehaald maar de standaard modules zijn meestal even zuinig of zelfs zuiniger... vaak ook kleiner en vooral ... standaard goedgekeurd en hebben garantie voor de prijs moet je het ook niet doen. Dingen kosten 2 keer niks. Mocht je liever zelf bouwen ... een standaard volt regulator en een bergje condensators ... en je komt al een heel eind

Dan de vraag over de voedingen en de afstanden. Daar had ik inderdaad totaal geen rekening mee gehouden nu normaal moet dat vrij goed mee vallen omdat ik allemaal leidingen trek van 2.5 care maar er komen meerdere voedingen dat was niet echt duidelijk in de uitleg vrees ik ... ik heb besloten van per verdiep een apparte voeding te nemen om zodoende ook geen te zware belasting te krijgen dus 3 voedingen.
- Gelijkvloers (Bureau Hal Keuken)
- Verdiep (Hal Living Badkamer)
- Top en Rondom (Zolder Terras Lichtreclame)
Dit zou alle voedingsproblemen moeten bufferen er komen dus ook 3 lood accu's voor het geheel... Nu normaal zijn die afstanden niet zo een probleem hoor ... je moet echt al lange draden trekken eer je daar last van hebt zeker met 2.5 care.

230 Volt ligt er al maar ga ik ook volledig uit de muren halen en vernieuwen daar ik een bureau en servers en zo heb staan moet het geheel betrouwbaar zijn dus alles wordt vernieuwd maar inderdaad er ligt uiteraard ook 230 Volt.

Deel van de elektricitieitsfaktuur ... inderdaad dat is zo een hekel punt ... hoeveel maakt het uit maar ook dat kan je gana bestuderen. Ik heb uitgerekend dat ik er per jaar toch dik 200 euro mee bespaar ten op zichte van nu ... en dan heb ik nu geen lichtreclame en woon ik in een appartement. Dus ik verlicht meer ruimte, plus buitenverlichting en reclame en spaar nog 200 euro per jaar! Dus ... Ja het loont. Op 1 jaar verdien ik het verschil tussen LED en Halogeen terug ... alle jaren daarna is het puur winst!

Voor de ongeduldige van foto's ... morgen avond komen er een paar maar de verlichting is nog in uitwerking laat dat duidelijk zijn ... dus verwacht nog geen resultaten dat zal nog wel even duren ... dik 1000 meter kabel leggen (inclusief slijpen, doosjes etc) is best de moeite...
  maandag 21 maart 2005 @ 11:13:19 #31
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25630636
Voor zij die willen weten hoe het ding computer gestuurd zal worden ...

• USB 16 Opto In + 16 Relay Card
• Special Features: Input edge detection ( 16 Flipflops through software readable ), Timeout detection ( switches all outputs off if software hangs ), IRQ on change of input signal
• Fast and precise recording and processing of switching events
• 32 LED´s for optical function control of all in- and output signals
• Simple assembly in a rack, as a standalone equipment in the laboratory area or as a mobile equipment for a notebook
• External power supply of 12 V possible
• Up to 16 USBOPTOREL supported
• CD contains drivers for Windows XP / 2000 / ME / 98 / 95 / Linux
• Samples for .NET, Visual Basic, Visual-C/C++, Borland Delphi, Borland Builder, Labview, Sun Java, Agilent VEE, LabWindows/CVI and Linux 2.4.x & 2.6.x Kernel
• 5 years warranty

The QUANCOM® USBOPTOREL16 Board has 16 opto inputs and 16 relays and is designed for industrial purposes.

Optocouplers protecting the inputs up to 500 Volts
All inputs are protected by optocouplers. This ensures protection for your personal computer in heavy electrically polluted environment. These optocouplers are designed as AC-optocouplers which means that the polarity of the input signal makes no difference. Also all the inputs have no common ground, so that each of the inputs signals may have a different ground-signal. If you want to have an input range from 5V to 12V you may tell us with your order. The default input range is 12V to 30V.

Input edge detection
The 16 inputs are equiped with input flipflops which detect quick input state changes or remove switch bounce. This allows the detection of fast input changes. It is also possible to generate an interrupt if an input changes.

Timeout control
The board has a configurable onboard timeout control which detects all writes to the USBOPTOREL16 USB Module. If the software hangs and the board isn't controlled by the personal computer the outputs are switched off. Think about a heating which overheats or even burns because the PC is "to busy" to switch the heating off. You may setup the timeout-time from 1ms to 16 hours in different steps. This feature can be switched off by a software command.

You need no knowledge in the driver development. We implemented an command set which is the same for all operating systems. An application that controls the USBOPTOREL16, and which is generated for Windows 98 can be used directly on a Windows XP PC.

With the QLIB it is easy to create applications with Visual-Studio .NET, Visual-Basic, Borland Delphi or other modern compilers. Even an interface to MS Excel, MS Access or Sun Java is available. We included the VB PCIOPTOREL16 Sample which shows how to program and test the card and it also includes the source code. This is a good starting point for your own applications.

The QLIB is a API which provides it's functions through a Windows DLL, so it is possible to use QLIB with all applications that allow access to external DLL Functions.

The USBOPTOREL16 is also available with optocoupler outputs as PCIOPTO16IO, as USB module USBOPTO16IO, and as ISA card OPTOREL16

USBOPTOREL16 - QUANCOM® USB Relay Module with 16 opto inputs + 16 relays
QUANCOM® USB Relay Module with 16 opto inputs + 16 relays
• USB 16 Opto In + 16 Relay Card
• Special Features: Input edge detection ( 16 Flipflops through software readable ), Timeout detection ( switches all outputs off if software hangs ), IRQ on change of input signal
• Fast and precise recording and processing of switching events
• 32 LED´s for optical function control of all in- and output signals
• Simple assembly in a rack, as a standalone equipment in the laboratory area or as a mobile equipment for a notebook
• Up to 16 USBOPTOREL supported
• CD contains drivers for Windows XP / 2000 / ME / 98 / 95 / Linux
• Samples for .NET, Visual Basic, Visual-C/C++, Borland Delphi, Borland Builder, Labview, Sun Java, Agilent VEE, LabWindows/CVI and Linux 2.4.x & 2.6.x Kernel
• 5 years warranty
Price: 298,00 Euro / 357,60 USD

The QUANCOM® USBOPTOREL16 Board has 16 opto inputs and 16 relays and is designed for industrial purposes.

Optocouplers protecting the inputs up to 500 Volts
All inputs are protected by optocouplers. This ensures protection for your personal computer in heavy electrically polluted environment. These optocouplers are designed as AC-optocouplers which means that the polarity of the input signal makes no difference. Also all the inputs have no common ground, so that each of the inputs signals may have a different ground-signal. If you want to have an input range from 5V to 12V you may tell us with your order. The default input range is 12V to 30V.

Input edge detection
The 16 inputs are equiped with input flipflops which detect quick input state changes or remove switch bounce. This allows the detection of fast input changes. It is also possible to generate an interrupt if an input changes.

Timeout control
The board has a configurable onboard timeout control which detects all writes to the USBOPTOREL16 USB Module. If the software hangs and the board isn't controlled by the personal computer the outputs are switched off. Think about a heating which overheats or even burns because the PC is "to busy" to switch the heating off. You may setup the timeout-time from 1ms to 16 hours in different steps. This feature can be switched off by a software command.

Software library

USBOPTOREL16 VB example
VB USBOPTOREL16 example
ZoomThe USBOPTOREL16 example shows the programming with Visual Basic
You need no knowledge in the driver development. We implemented an command set which is the same for all operating systems. An application that controls the USBOPTOREL16, and which is generated for Windows 98 can be used directly on a Windows XP PC.

With the QLIB it is easy to create applications with Visual-Studio .NET, Visual-Basic, Borland Delphi or other modern compilers. Even an interface to MS Excel, MS Access or Sun Java is available. We included the VB PCIOPTOREL16 Sample which shows how to program and test the card and it also includes the source code. This is a good starting point for your own applications.

The QLIB is a API which provides it's functions through a Windows DLL, so it is possible to use QLIB with all applications that allow access to external DLL Functions.

The USBOPTOREL16 is also available with optocoupler outputs as PCIOPTO16IO, as USB module USBOPTO16IO, and as ISA card OPTOREL16

Technical data

• Inputs inputs: 16 opto-isolated (24V)
optional: 5 V / 12 V / 18 V / 30 V
• Outputs relay type: 16 switch-on relays (DIL reed) (max. 1 A / 10 W)
relay switching time: 1 ms
working voltages: GND / +5 V / + 12 V / - 12 V over 37pin D-SUB socket
• I/O-addresses USB
• Temperature range 0...50 °C

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Dan wat foto's van de blauwe grond spots in actie

100,000 hours of life.
12 years of continuous operation
Energy consumption is only one tenth of a typical light bulb
Bi-Pin (2 pins)
12V AC/DC
More energy efficient
NO heat
20pcs 10000mcd Super bright LEDs in series and parallel configuration
Ideal for using with a solar panel
Power Consumption: 0.72W
Current: 60mA
Operating Temperature: -40C ~ 70C
Bi-Pin
Replace Halogen lights

nog een intressant fotootje

Ik kan via een andere leverancier nog goedkoper aan de spots raken. Deze hebben wel slechts 15 LED's ipv 18 dus iets minder maar de prijs is een stuk lager. Let wel op deze zijn enkel gemaakt voor DC dus gelijkspanning wanneer ik ze in het groot aankoop:

Voor blauw: 3.42 euro per stuk btw in
Voor groen: 3.96 euro per stuk btw in
Voor rood: 2.88 euro per stuk btw in
voor wit: 4.23 euro per stuk btw in

voetjes voor de lampjes kosten tussen de 1.1 en 1.5 euro per stuk ...

Lichtsterkte van de blauwe op 3 meter:

Het verschil ...

[ Bericht 3% gewijzigd door God_de_Vader op 21-03-2005 13:15:26 ]
  dinsdag 22 maart 2005 @ 22:44:25 #32
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_25671899
Hmm erg intressant die led-verlichting, zal het in de gaten houden..hoe wil je die spots in de wand monteren? Lijkt me wel lastig om ze mooi af te monteren. In een pvc buis 75mm zullen ze elke keer uit de wand vallen.
Btw. bij "normale 12 v halogeen spots heb je echt al snel last van spanningsval. Vanaf 4 meter merk je het al duidelijk bij 2.5 c. bij parallel bedraden helemaal..
Zou niet meer dan 10 spots achter een kabel hangen.

Die opmerking dat 12V beter/goedkoper/makkelijker te schakelen is ben ik het niet mee eens, 230V is betrouwbaarder, minder gevoelig voor spanningsdaling en de relais/schakelaars kunnen kleiner en goedkoper genomen worden (de stroom is veel lager en bij DC kans op inbranden van de contacten). Standaard schakelmateriaal kan dan gebruikt worden. Ik ging voor 230V dan kan je alle spots die je wilt schakelen achter een draad hangen.

dinsdag 22 maart 2005 @ 23:10:41 #33
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25672821
Kun je eigenlijk alle 12 volt halogeen spotjes vervangen voor Led verlichting?

Is trouwens ook ideaal voor op de badkamer enzo
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25673176
Ik zag gisteren deze spotjes voor het eerst in nederland, zeer interesant.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  woensdag 23 maart 2005 @ 09:29:49 #35
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25677262
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:10 schreef Martijn_77 het volgende:
Kun je eigenlijk alle 12 volt halogeen spotjes vervangen voor Led verlichting?

Is trouwens ook ideaal voor op de badkamer enzo
ja en dat gaat als volgt ...
Hallogeen spotje er uit
Led spotje er in
Klaar
  woensdag 23 maart 2005 @ 09:39:51 #36
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25677417
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 22:44 schreef tommytheman het volgende:
Hmm erg intressant die led-verlichting, zal het in de gaten houden..hoe wil je die spots in de wand monteren? Lijkt me wel lastig om ze mooi af te monteren. In een pvc buis 75mm zullen ze elke keer uit de wand vallen.
Btw. bij "normale 12 v halogeen spots heb je echt al snel last van spanningsval. Vanaf 4 meter merk je het al duidelijk bij 2.5 c. bij parallel bedraden helemaal..
Zou niet meer dan 10 spots achter een kabel hangen.

Die opmerking dat 12V beter/goedkoper/makkelijker te schakelen is ben ik het niet mee eens, 230V is betrouwbaarder, minder gevoelig voor spanningsdaling en de relais/schakelaars kunnen kleiner en goedkoper genomen worden (de stroom is veel lager en bij DC kans op inbranden van de contacten). Standaard schakelmateriaal kan dan gebruikt worden. Ik ging voor 230V dan kan je alle spots die je wilt schakelen achter een draad hangen.

Boa dat valt allemaal wel goed mee het enige waar ik mee zit is dat als ik nu overal led's gebruik is er geen probleem ... maar neem nu ik verhuis na een paar jaar en de nieuwe bewoners steken er halogeens in ... nja dan moet dat ook gaan he Dus inderdaad alles is goed berekend... Er moet dan alleen een veel zwaardere voeding komen die hang ik wel tegen dat ik verhuis ...

Verder voor de inbouw ga ik metalen houdertjes plooien met daarvoor een mat glaasje dat door rubbers wordt vastgehouden.

Spanningsval valt best mee hoor dat is nu net het voordeel van een PC voeding ten opzichte van een transfo! Bij een transfo had ik inderdaad dezelfde resultaaten zelfs op 5 meter had ik al een val. De pc voeding regelt de spanning bij aan de hand van de belasting. Het zijn niet je kabels die het probleem vormen maar de belasting van je transfo. Hier heb ik best wel wat onderzoek aan gewijd.

Relais voor hoge stromen zijn erg makkelijk te vinden op 12 volt hoor ... ook daar is lang over nagedacht Ik begon met het denkwerk hierrond samen met een paar vrienden die net als ik toch wel wat ervaring hebben in electriciteit en we doen dat denkwerk altijd op papier.

Wat hebben we nodig?
- Duurzame relais
- Grote stromen
- Lage spanning (12 ov 24 volt)
- Gelijkspanning
- Mits in berging beetje temperatuur ongevoelig
- Makkelijk te vervangen

En waar kwam een vriend dan mee af ... Toyota ... inderdaad ... Auto relais... ze voldoen aan alle eisen en zijn relatief goedkoop ze bestaan bijna allemaal uit 2 contacten dus je kan er makkelijk een schakeling mee maken die zelfs 2 circuits bedienen. Ik heb er nu liggen van de hoofdverlichting van Toyo die schakelen tot 30 Ampere of te wel dik 350 watt!!! kostprijs: 4.55 euro... Staan mooi op een voetje en zijn dus perfect te vervangen als ze versleten zijn. Werken op spanning van 9 tot 17 volt. Ingangsignaar 50ma
  woensdag 23 maart 2005 @ 09:40:01 #37
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25677425
Ik ben gisteren nog eens wat gaan rondrijden en gaan rondkijken naar wat er nog zoal allemaal op de markt verkrijgbaar is. Nu perfecte oplossingen bestaan echt zelden. Zelf wil ik echt alles op laagspanning gewoon omdat ik dat wil ... k heb daar geen specifieke redenen voor maar vind het gewoon een leuk project. Zoek je nu een goed, zuinig, relatief warm, redelijk goedkoop, etc etc alternatief voor je gloeilampen wel dat bestaat !!!

Ik heb deze gezien en echt waar is niet van een nieuwe halogeenlamp te onderscheiden !!! Sommige Phillips hallogeenspots leveren makkelijk 3500K !!! De lichtopbrengst was bijzonder sterk en het licht straalt ook ver ... fotograferen van dit licht bleek wel een onmogelijke taak... vanalle instellingen geprobeerd maar te vergeefs ... Ik heb een al iets oudere digi cam (Fujifilm Finepix 2.1 MP)

Hier de technische specificaties:
Model HB-ESL95
Wattage 9.5W (= 54W licht)
Kleurtemperatuur 2700K (warm wit)
D x L 50 * 73
Lampvoet GU-10 (standaard voet van 220V halogeenspots)
Levensduur 8 jaar (8.000 h)

Eenheidsprijs 10 euro btw in maar als je er 10 neemt krijg je 10 % korting, bij 20 krijg je 20 % en bij 30 of meer 25%

Ik heb ook geprobeerd wat deze geven op een dimmer ... ze zijn dimbaar tot op een bepaald niveau dus nja niet perfect maar wel doenbaar ... Het verbruik blijft wel 10 keer dat van LED's maar het levert dan ook meer licht en een pak meer licht dus ik schat het relatief verbruik op 2 a 3 keer dat van LED. Dus zeker het overwegen waard aangezien het wel een pak warmer is
  donderdag 24 maart 2005 @ 02:34:25 #38
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_25700333
Gaaf project, ik zit ook te denken hoe ik alles in mijn toekomstige huis interactief maak Ik wil eigenlijk alles in huis (draadloos) via de pc (pda) kunnen bedienen.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  donderdag 24 maart 2005 @ 02:42:46 #39
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_25700373
Zou dit toekomst hebben?

Ja, dit is een tvp
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  donderdag 24 maart 2005 @ 02:49:25 #40
71919 wonderer
pi_25700410
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 02:46 schreef DaMook het volgende:

[..]

Die led lichten lijken mij niet verkeerd
Mij ook niet... daarom juist. Als je zoveel stroom kan besparen enzo, dan is het toch juist handig? Zouden ze rekening mee moeten houden bij nieuwbouw enzo.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_25700962
Ik heb niet de hele topic doorgelezen, maar ga je ook RGB LEDs gebruiken? Mijn broer is ook van plan om zoiets te gaan doen, maar dan op kleinere schaal, hij heeft zijn idee gekregen door www.jamesclar.com, vooral door de square eclipse en de display cube. Hij heeft al eerder met LEDjes gewerkt, hij had iets van een balk gemaakt met zo'n Knight Rider straal door die LEDjes. Mijn vader werd er gek van.
Wel cool dat ze zo besparend zijn! Misschien wat voor in mijn nieuwe kamer...
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:34:55 #42
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_25704266
[schaamteloze tvp]

Hulde

ik wil 't resultaat wel zien. !
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:38:37 #43
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_25704334
vette shit

foto's!!!
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  donderdag 24 maart 2005 @ 13:09:47 #44
75265 Intergalactrick
Ik ook Ik ook Ik ook Ik ook
pi_25704933
Het klinkt mij een beetje als te veel moeite
Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____
Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
  donderdag 24 maart 2005 @ 14:01:27 #45
117615 Adriaantje
Bassie, in de wagen! Snel!
pi_25706201
Wat is jouw probleem, kerel?
  donderdag 24 maart 2005 @ 14:39:39 #46
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25707107
Wel foto's is nog vroeg ik heb de controller nu thuis en heb ineens een groter model genomen met 32 inputs en 32 outputs en niet met relais maar met optocouplers daarachter ga ik zelf stuurrelais maken met status leds. Ben nu het programma aan het schrijven en dat gaat toch wel even duren ... het idee is dus dat je in het programma een grondplan hebt waarop je je ruimte kiest ... in die ruimte kan je dan op een lichtpunt (of andere klikken) en dat zal dan schakelen. Mogelijk post ik in de loop van de week foto's van de eerste schermen die klaar zijn. Het geheel zal op een pda draaien en dus inderdaad draadloos werken.

Het is inderdaad wel redelijk veel moeite. Om niet te zeggen enorm veel moeite en dan is er ook de vraag waarom ... wel ...
=> Bezigheidstherapie
=> Leerzaam
=> Je doet iets voor de natuur
=> Je hebt iets uniet
=> Domotica voor een onklopbare prijs
=> Oneindig kwa mogelijkheden

en dan ben ik er heus nog wel een paar vergeten.

De planning
Wel volgende week ga ik met een leiding detector over alle muren gaan om zo op alle muren aan te duiden waar de bestaande kabels liggen ... Dit is een enorm werk ... ieder vierkante centimetertje af gaan. Uiteraard komen er dan meer foto's van de woning.

Daarna alles slijpen ... VEEEEEL STOF verzekerd dit alles samen met een goede kennis.

Dan leidingen leggen ook ga ik douche en WC direct vervangen want ik ben daar vies van

Er wordt dan een 19inch rack gebouwd voor alle apparaten ...

Dan zal er de pc komen die op een VIA moderbordje is gebasseerd en dus volledig passief 1U hoog. Ook zal de controller worden aangepast om in de rack gezet te kunnen worden. Is nu een DIN Rail

Actief matteriaal als Switches en Wireless zullen worden toegevoegd

Alle schakel relays, voedingsblokken en zekeringen toevoegen

Geheel goed aansluiten en nummeren

Schakelaars en lichtpunten maken samen met afdekking

En dan uitgebreid testen... dit zal via pc zijn ... de pda volgt later (Budget redenen en afwachting op Windows CE 2005)

Kan iemand mij zeggen wat TVP wil zeggen ???

[ Bericht 15% gewijzigd door God_de_Vader op 24-03-2005 14:45:53 ]
  donderdag 24 maart 2005 @ 15:16:39 #47
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_25707909
tvp
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_25707975
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:39 schreef God_de_Vader het volgende:

Kan iemand mij zeggen wat TVP wil zeggen ???
Dat zijn users die te lui zijn de bookmark te gebruiken...
Of te lui zijn toch een leuke post te verzinnen...
Zodat het in hun active's topics staat...

T erug V ind P ost.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  donderdag 24 maart 2005 @ 15:42:34 #49
71919 wonderer
pi_25708457
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:01 schreef Adriaantje het volgende:
Wat is jouw probleem, kerel?
Waarom zit jij nog niet in het B&A topic?

Sorry, moest even.
  donderdag 24 maart 2005 @ 15:44:03 #50
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25708489
Ten eerstem dank voor de uitleg over TVP

Meer details over de controller ...

Mijn god wat een droom ding! Ik ben enorm onder de indruk. Heb er nu paar uur mee gespeeld en dat is echt gewoon een top klasse apparaat.

• USB 32 Opto In + 32 Opto Out
• Timeout detection
• 64 LEDs signal the state of all inputs and outputs
• Simple assembly, as a stand equipment in the laboratory area or as a mobile equipment with a notebook
• Fast and precise recording and processing of switching events (Input edge detection)
• CD contains drivers for Windows XP / 2000 / NT 4.x / ME / 98 / 95 / Linux
• Samples for Visual-Studio .NET, Visual Basic, Visual-C, C, C++, Borland Delphi, Borland C, Agilent Vee, Labview
• 5 years warranty

Ik ben dus voor de grotere versie gegaan en dit zonder de relais maar met opto uitgangen waarmee ik dan relais ga aansturen. Dit omdat de gebruikte ingebouwde relais niet vervangen kunnen worden en veel minder duurzaam zijn dan de opto IO voor de relais gebruik ik dus externe relais! Mogelijk Auto relais of wel Velleman relais. Verlleman heeft paar erg intressante en goed geprijsde types

De relaisschakeling zal op een printplaat komen en ziet er als volgt uit:

Dit zal dus voor iedere gebruikte uitgangspoort gemaakt worden. Mocht ik dan ooit verhuizen kan het geheel nog allemaal makkelijk aangepast worden. Relay samen met printplaat en aansluiting is ongeveer 10 euro per stuk.
  donderdag 24 maart 2005 @ 15:54:24 #51
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25708725
Leuk projectje.

Ik zou zelf een bijv. K8000 van Velleman gebruiken om stuursignalen uit te sturen, terwijl ik per kanaal een klein PWM generator+voeding zou toepassen. Want ik zou het erg jammer vinden als ik de boel niet kan dimmen zodat ik mijn kleuren kan bepalen.

Dit allemaal om het compact te houden. Voor pure verlichtingsdoeleinden vind ik jouw materieel een beetje te duur. Maar ik kan me wel voorstellen dat er veel meer mogelijk is daarmee voor de rest van het huis.

Wat betreft de uitwerking, ik denk niet dat ik het op jouw manier zal doen. LED's als verlichting gebruiken zal de komende 5 jaar niet doorbreken vanwege de achterblijvende doorbraak in lichtopbrengst/volume. Om volledig de conventionele verlichting te vervangen, is het te duur.
Echter als sfeerverlichting is het ideaal.
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:04:11 #52
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25708988
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 15:54 schreef Ashram het volgende:
Leuk projectje.

Ik zou zelf een bijv. K8000 van Velleman gebruiken om stuursignalen uit te sturen, terwijl ik per kanaal een klein PWM generator+voeding zou toepassen. Want ik zou het erg jammer vinden als ik de boel niet kan dimmen zodat ik mijn kleuren kan bepalen.

Dit allemaal om het compact te houden. Voor pure verlichtingsdoeleinden vind ik jouw materieel een beetje te duur. Maar ik kan me wel voorstellen dat er veel meer mogelijk is daarmee voor de rest van het huis.

Wat betreft de uitwerking, ik denk niet dat ik het op jouw manier zal doen. LED's als verlichting gebruiken zal de komende 5 jaar niet doorbreken vanwege de achterblijvende doorbraak in lichtopbrengst/volume. Om volledig de conventionele verlichting te vervangen, is het te duur.
Echter als sfeerverlichting is het ideaal.
Reacties hierop ...

K8000 van velleman heb ik uiteraard ook onderzocht maar dit heeft een pak nadelen
= geen 5 jaar garantie
= geen mooie behuizing
= veel minder uitgebreide ontwikkelingskit
= als je evenveel poorten in en uit wil komt het duurder uit
= niet het meest betrouwbare product op de markt
= mijn systeem kan je er 16 van aan 1 pc hangen met usb
= hot plug and play (k weet minder belangrijk)
= K8000 combinatie van 4 stuks (even veel poorten bekomen) neemt een pak meer plaats in beslag, verbruikt meer en ik denk dat je er maximaal 1 op een pc kan aansluiten is niet heel duidelijk ...

dus voor 500 euro heb ik nu iets dat stukken betrouwbaarder is en daarbij voorzien is van volledige API's voor alle mogelijke programmeertalen op windows linux apple etc ... Je kan de producten dus niet vergelijken en geloof me de k8000 kit komt alles samen duurder uit denk maar aan voedingm behuizing etc zit hier allemaal er in he !!! plus aan huis afgeleverd.

Dan over de prijs... ook dit valt erg mee hoor alles samen zal het rond de 2000 euro zitten als je alles zelf doet ... geloof me voor een domotica systeem dat ook nog eens als backup voor je pc kan dienen, en volledig energie zuinig is ... is dit echt wel peanuts hoor ga maar eens vragen wat een electrische install kost val je achter over van!

Dan over de 5 jaar ... mijn god 5 jaar is erg lang hoor ... bekijk de evolutie van led's en electronica eens op 2 jaar en je zal enorm verstomt staan. Ik wil gewoon bewijzen dat het nu al mogelijk is.

Graag benadruk ik toch even dat ik al een bestaande degelijke elek instalatie heb dus ook voor verlichting doch ik wil die gewoon behouden als backup
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:08:04 #53
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_25709081
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:20 schreef longinus het volgende:
Ik zag gisteren deze spotjes voor het eerst in nederland, zeer interesant.
Hornbach heeft ze al maanden te koop. Tot op heden houd ik het nog bij 'standaard' halogeen, omdat (zoals de TS aangeeft) LED spotjes moeilijk te dimmen zijn.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:09:41 #54
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25709116
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 16:04 schreef God_de_Vader het volgende:

[..]

Reacties hierop ...
Uiteraard heb je gelijk op jouw punten wat betreft die K8000.
Echter als je de wil toont om dit allemaal in te bouwen, dan kan je zeker een mooie behuizing bedenken voor dit bordje. Nu schiet de K8000 uiteraard tekort qua mogelijkheden vergeleken met jou systeem, maar het is slechts een voorbeeld.

Echter is de Velleman 100% solid state, wat erop naar komt dat garantie zelden ter sprake komt, omdat de MTBF gewoon veel langer is dat een relais. Maar dat ding staat natuurlijk ook niet de hele tijd te ratelen, dus dat is ook niet echt een argument.

Maar het grote voordeel is dat ik met dit bordje wel kan dimmen. Ik weet niet hoe jij erover denk, maar ik vind het allerbelangrijkst dat ik kan dimmen en dus ook kleurmengen.

Bovendien geloof ik niet dat je als die OS's en 16 stuks zal gebruiken.

Inderdaad is 2000euro niet overdreven veel voor een omvangrijk systeem, maar wederom.... als volledige vervanger schiet het tekort. Puur vanwege de huidige staat in LED-technologie.

Natuurlijk is de vooruitgang groot. Die is altijd al zo geweest. Maar het is er nog steeds niet en iedereen weet dat het haalbaar is, maar dat de nog steeds teveel obstakels zijn.

Ik kan je trouwens wel voorspellen dat je vaker een combinatie van je "backupverlichting" en je LEd-verlichting gebruikt dan puur LED.

[ Bericht 67% gewijzigd door Ashram op 24-03-2005 16:23:26 ]
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:12:41 #55
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25709192
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 16:09 schreef Ashram het volgende:

[..]

Uiteraard he je gelijk op jouw punten
hehehe ik durfde vooral die K8000 niet nemen omdat ik zo iets had van ... als dat mis gaat nja lol dan zit je daar he met een kaars ... hahahaha mja ik heb een K8000 liggen voor een aantal andere dingen maar ik zeg het dat product is niet zo denderend hoor toch niet voor een huisinstall verder heb ik gezien dat ook een standaard nico bus systeem niet zo enorm duur is. Dan heb je geen pc nodig de config staat dan in een zogenaamde PIC of Basic stamp (niet heel duidelijk) Maar ... mijn systeem gaat goedkoper zijn en een heeeeeel pak meer sexy
pi_25709669
hehe dit is zeker wel een vet idee!! maar voor wat "vriendelijker" licht kun je dan niet gewoon met filters werken?
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:33:33 #57
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25709717
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 16:32 schreef -_Tommy_- het volgende:
hehe dit is zeker wel een vet idee!! maar voor wat "vriendelijker" licht kun je dan niet gewoon met filters werken?
Een beetje filter gooit al 20-30% van je licht overboord en dat wil je echt niet.
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:35:17 #58
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25709745
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 16:32 schreef -_Tommy_- het volgende:
Die vraag is ook ooit gesteld op gathering en echte lichtfilters gaat dus niet met led's een expert gaf dit als uitleg:
quote:
De reden dat filters niet gaan werken met LED's is dat je met een filter alle kleuren behalve degenen die je nog wil hebben wegfiltert. Probleem met een LED is dat niet alle kleuren die je over wil hebben daadwerkelijk uit je bron komen. Een witte LED geeft (volgens eerdere posts, zelf geen onderzoek naar gedaan) maar 3 golflengten, die samen wit uitzien. Dan kun je dus maar 3 verschillende filters gebruiken, met precies de goede kleur, omdat je anders gewoon geen licht overhoudt.
een diffuser plaatje kan wel met een tintje dan krijg je een beetje een andere kleur en wordt het licht beter verdeeld. Dit kan wel best in glas want plexi houdt enorm veel licht tegen.

Ik onderzoek ook nog mogelijkheden om de reflexy spieger die achter de leds zit in een rodere of bruinere tint te lakken ... daarmee verandert de kleur ook meer uitsluitsel hierover volgt nog.

dit is achter gefumeerd glas

dit is ook een voorbeeld:

[ Bericht 6% gewijzigd door God_de_Vader op 24-03-2005 16:45:45 ]
pi_25709921
dank je voor dat duidelijke antwoord

wil het resultaat wel zien!
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:54:31 #60
67643 iDex
opdondertje
pi_25710282
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 09:29 schreef God_de_Vader het volgende:

[..]

ja en dat gaat als volgt ...
Hallogeen spotje er uit
Led spotje er in
Klaar
ik heb een halogeen lamp aan mijn plafon hangen met 3 spotjes: dus dat is dan mogenlijk die te vervangen door 3 led spotjes?

zijn deze spotjes gewoon te koop bij de bouwmarkt? gamma of praxis bedoel ik dan. En hoeveel kosten 3 spotjes ongeveer?
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:57:36 #61
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25710367
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 16:54 schreef iDex het volgende:

[..]

ik heb een halogeen lamp aan mijn plafon hangen met 3 spotjes: dus dat is dan mogenlijk die te vervangen door 3 led spotjes?

zijn deze spotjes gewoon te koop bij de bouwmarkt? gamma of praxis bedoel ik dan. En hoeveel kosten 3 spotjes ongeveer?
inderdaad dat gaat

Ze zijn te koop in belgie bij Brico heb ik gezien maar dan wel voor 13 euro per stuk dus vrij duur... ik kan ze in belgie kopen voor de helder witte tegen 4 euro per stuk en voor de warm witte rond de 6 euro. De rode zijn de goedkoopste en kosten een 2.5 a 3 euro. Dat is dan bij een electronica winkel ... deze werken wel niet op de wisselspanning van een standaard transfo nu dat is met een gelijkrichter wel eenvoudig gelijk te richten ...

Wil je gewoon een goedkope goede oplossing zonder aanpassen zou ik eens passeren bij een electronica winkel in je buurt die het merk Velleman verdeelt dit is zowat DE standaard voor electronica kits zij hebben de ledspot ook in hun assortiment dit is de uitvoering met 18 leds!
LAMPL12W12 voor de 12 CD versie
LAMPL12W voor de 6 CD versie

De 12 geeft dus meer licht voor de duidelijkheid

de 12CD is er enkel in het wit de andere zijn er in Geel Rood Groen Blauw en Wit beide types zijn gewoon inplugbaar!

[ Bericht 27% gewijzigd door God_de_Vader op 24-03-2005 17:02:49 ]
  donderdag 24 maart 2005 @ 17:07:34 #62
67643 iDex
opdondertje
pi_25710670
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 16:57 schreef God_de_Vader het volgende:

[..]
[....]
bedankt voor de snelle en de duidelijke uitleg .
Ik vind dit wel een grappig onderwerp. ik ben mijn kamer namelijk ook hellemaal aan het aanpassen qua andere dingen, maar nu was ik namelijk nu op het punt gekomen om de verlichting te gaan aanpassen
  donderdag 24 maart 2005 @ 17:13:45 #63
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25710826
Ik ben zelf ook bezig met sfeerverlichting, maar ik gebruik dan een bestaande armatuur en daar plaats ik mijn LEDs in.
De LEDs die ik gebruik zijn 1W Luxeonstar en een zelfgemaakt circtuitje voor dimming.
Geen domotica hier. Kan later toegevoegd worden.
  donderdag 24 maart 2005 @ 17:18:47 #64
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25710956
Om duidelijk te stellen dat Led's echt wel common goods beginnen te worden ... het is al 3 weken na mekaar dat er bij Makro in belgie Led verlichting in reclame staat voor een vrij schappelijke prijs voor zowel binnen als buiten ...
  donderdag 24 maart 2005 @ 17:35:30 #65
44959 Spaceman_Spiff
Erg vaag vandaag
pi_25711412
Let je wel op dat bij laagspanning de stromen veel hoger zijn dan bij netspanning. Het gebruik van 2.5 kwadraad (2½ vierkante milimeter) is minimaal voor deze stromen. Tevens het feit dat je gelijkspanning gebruikt maakt de verliezen groter.
Met 200W aan 12V verlichting zit je al over de 16 ampère aan stroom. (Wat de piek belasting is van een 'normaal' woonhuis op 220)

Verder vindt ik het wel een goed idee om op deze manier het energie verbruik terug te dringen en wil ik je veel succes wensen met dit project.
pi_25717104
Tof plan .
Ga ik zeker volgen,veel succes ermee!!!!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 25 maart 2005 @ 10:22:46 #67
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25726080
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 17:35 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
Let je wel op dat bij laagspanning de stromen veel hoger zijn dan bij netspanning. Het gebruik van 2.5 kwadraad (2½ vierkante milimeter) is minimaal voor deze stromen. Tevens het feit dat je gelijkspanning gebruikt maakt de verliezen groter.
Met 200W aan 12V verlichting zit je al over de 16 ampère aan stroom. (Wat de piek belasting is van een 'normaal' woonhuis op 220)

Verder vindt ik het wel een goed idee om op deze manier het energie verbruik terug te dringen en wil ik je veel succes wensen met dit project.
Dat is inderdaad waar nu 2.5 kabel in voorbedrade buizen kost 0.43 euro de meter dus geloof me... dat komt er overal. Daar kan trouwens een pak meer door hoor tot 40 ampere volgens de vob voorschriften. Verder moet je ook denken dat alles niet over 1 kabel gaat he maar over een hele hoop dus geen probleem hoor
pi_25727069
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 15:20 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Dat zijn users die te lui zijn de bookmark te gebruiken...
Of te lui zijn toch een leuke post te verzinnen...
Zodat het in hun active's topics staat...

T erug V ind P ost.
tvp
pi_25742516
Dude, you got waaaaaaay too much free time

Maar erg leuk topic
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 25 maart 2005 @ 21:17:37 #70
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_25742711
Ja je zal lekker veel besparen door je energie efficientie. Vooral afgezet tegen de accu's kabels, voedingen en weet ik veel wat voor shit je nog meer gekocht heb
pi_25746472
Zeer interessant topic dit. Ga ik zeker volgen
Ik vraag me alleen af hoe je de spots in de wand gaat plaatsen. Of zijn daar speciale inbouw-dozen voor, net als de U-40/50 zoals bij 230V huis-installaties?
pi_25748200
Het zegt me werkelijk allemaal geen ene reet, maar toch een tvp .
  zaterdag 26 maart 2005 @ 02:02:47 #73
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25750127
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 21:17 schreef Swetsenegger het volgende:
Ja je zal lekker veel besparen door je energie efficientie. Vooral afgezet tegen de accu's kabels, voedingen en weet ik veel wat voor shit je nog meer gekocht heb
`

De LEDs op zich zullen vast lekker besparen als hij alleen de LEds gebruikt. Maar ik kan wel vertellen dat het totaal toch hoger komt te liggen omdat het gewoon niet genoeg licht is.

Maar hij heeft wel een redelijk mooie schatting laten zien hoe hij de kosten eruit wil halen.
...en het is niet echt "shit"wat ie heeft gekocht.
pi_25751449
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 21:17 schreef Swetsenegger het volgende:
Jij bent moeilijk enthousiast te maken, niet?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 maart 2005 @ 18:53:38 #75
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_25762708
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 02:02 schreef Ashram het volgende:

[..]

`

De LEDs op zich zullen vast lekker besparen als hij alleen de LEds gebruikt. Maar ik kan wel vertellen dat het totaal toch hoger komt te liggen omdat het gewoon niet genoeg licht is.

Maar hij heeft wel een redelijk mooie schatting laten zien hoe hij de kosten eruit wil halen.
...en het is niet echt "shit"wat ie heeft gekocht.
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 08:54 schreef yootje het volgende:

[..]

Jij bent moeilijk enthousiast te maken, niet?
Geloof me, voor de accu's, voedingen en schakelpanelen welke hij er bij wil kopen kan je 10 jaar lang je woning conventioneel verlichten.

Op zich vind ik het best grappig, maar doe nou niet alsof dit je zoveel geld gaat besparen en het DAAROM zo noodzakelijk is, want dat is dikke stierepoep
pi_25765747
Tis alleen zo jammer dat leds zo een poepkleur hebben.
Als je 5 watt luxeonstars kan krijgen in de kleur warmwit begint het ergens op te lijken. Maar die krengen zijn dan weer wel wat direct licht zo fel dat je scheel wordt als je er een keer in kijkt.
Kortom, weer alleen bruikbaar voor indirect licht.

Ik denk niet dat je een huis fatsoenlijk verlicht krijgt met leds .
Het kost een hoop gezeik en levert relatief weinig op.
pi_25770373
Leuk project, ik had het alleen niet op 12V gedaan. Je creërt zo inefficiëntie terwijl dat helemaal niet hoeft. Netvoeding snoept wat af, laagspanning betekent automatisch hogere stromen, dus meer verlies in de kabels.

Er zijn zonder problemen 230V LED-lampen te koop, en daarbij wil ik nog wel even een fabeltje uit de wereld helpen: LEDs zijn best energie-efficiënt, maar alleen in vergelijking met gloeilampen, Wil je echt energie besparen? Ga voor de compact-fluorescentielamp oftewel de spaarlamp (overigens ook in 12V verkrijgbaar als je dat per sé zou willen). Is ook wat vriendelijker licht dan LEDs, niet zo'n puntbron maar een wat groter oppervlak.
Mijn hele huis hangt er vol mee, zou niet anders meer willen.

Met dat USB-schakelbord schakel je net zo makkelijk 230V als 12V. Je gaat ook accu's gebruiken zeg je, die moeten d.m.v. druppellading op peil gehouden worden om de zelfontlading te compenseren. Je gaat auto-accu's gebruiken, die hebben een behoorlijk grote zelfontlading, kost ook weer energie.

Hoewel je technisch stoer bezig bent heeft het volgens mij op het gebied van energiebesparing weinig om het lijf. Gewoon overal spaarlampen plaatsen, klaar. Prima verkrijgbaar in warm wit of cool wit, wat je wilt. Per lumen goedkoper én efficiënter.

Daarbij vormt verlichting niet zo'n heel groot deel van een gemiddelde energierekening. Je spaart meer uit door een AA-klasse koelkast aan te schaffen, een wasmachine met hotfill en een wasdroger op gas. Dán ga je pas besparen.

Als je zonnepanelen gaat aansluiten gooi je ook weer energie weg als je met 12V werkt. Lood-accu's kun je niet over het hele laadtraject met de maximale stroom laden, als ze bijna vol zijn moet je stroom terugregelen zodat de maximale spanning (± 14.1 V) niet wordt overschreden (anders gaat de accu waterstof gassen). Een gedeelte van de geproduceerde stroom wordt dus gewoonweg niet gebruikt. Verder is een loodaccu als energieopslag bij lange na niet 100% efficiënt. In gunstige omstandigheden mag je hopen op 85 à 90%. Daarbij gaat een accu ook niet eeuwig mee, ahfhankelijjk van de ontlaaddiepte 5 tot 10 jaar. Moet dus om de zoveel tijd vervangen worden met al het energieverbruik van dien, productie, transport etc.
Hou je het bij een normaal 230V-systeem wordt elke kWh die je panelen produceren het net ingestuurd, en dus altijd gebruikt. Veel efficiënter, ook weer door het gebruik van hogere spanning/lagere stroom.

Maar laat je door mij niet uit het veld slaan, ik vind het wel stoer wat je aan het doen bent
pi_25770768
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 23:35 schreef fotoharry het volgende:
LEDs zijn best energie-efficiënt, maar alleen in vergelijking met gloeilampen, Wil je echt energie besparen? Ga voor de compact-fluorescentielamp oftewel de spaarlamp
Als ik dat even mag nuanceren

Als je kijkt naar verlichting op 'huiselijke schaal' is de volgorde van efficiency ongeveer als volgt:

* Longlife gloeilampen
* Gloeilampen
* Witte LEDs
* Spaarlampen
* TL-verlichting
* HF TL-verlichting

Ik ben het dus met je eens dat je op deze schaal veel beter spaarlampen kunt inzetten, gebruiken minder energie voor een bepaalde lichtopbrengst en gaan ook erg lang mee. Ik heb er nog nooit eentje hoeven vervangen en ik heb al mijn originele spaarlampen nog. Ik denk dat de oudste zo'n 10 jaar oud is.

Waar LED's uitstekend tot hun rechtkomen zijn in situaties die aan de volgende voorwaarden voldoen:

* Klein (laagspanning, laag vermogen)
* Directioneel licht (nauwe bundel)
* Mobiel (schokken e.d.)

Dat LEDs in kleine toepassingen goed tot hun recht komen ligt niet niet zo zeer aan de LEDs maar wel aan het feit dat kleine gloeilampjes op laagspanning bijzonder inefficiënt zijn. Verder zijn LEDs vrijwel allemaal directioneel, de meeste normale LED's hebben een bundel van tussen de 15 en 90 graden, en stralen dus niet in het rond om zich heen. Om dus een rondstralende lamp te maken moet je LEDs dus in grote hoeveelheden gaan inzetten en dan verdwijnt je energievoordeel als sneeuw voor de zon. Een uitzondering daarop zijn de nieuwe Luxeon-LEDs, die hebben een uitstraalhoek van wel 160 graden, dat is al beter maar nog steeds geen rondstraler.
Verder zijn LEDs uitstekend bestand tegen schokken omdat er geen fragiel gloeidraadje is.

Om bovenstaande redenen vind je LEDs steeds vaker in fietsverlichting, zaklampen, e.d. Als statusaanduiding in vrijwel alle soorten apparatuur zijn LEDs natuurlijk al jaren gemeengoed, ook vanwege hun lang levensduur.

Overigens is er wel een plek waar de grootschalige inzet van LEDs zinvol is: verkeerslichten. Dit heeft twee redenen. Ten eerste is de combinatie van een gloeilamp + rood/oranje/groen filter zeer inefficiënt. Ten tweede zijn de LEDs in die kleuren juiste weer zeer efficiënt. Ik heb wel een eens gelezen dat een middelgrote stad die een paar duizend stoplichten ombouwt naar LEDs jaarlijks een paar ton op zijn stroomkosten kan besparen.

Verder vind ik het project van de TS ook erg interessant. Dat home automation trekt mij ook wel, en biedt zeker de mogelijkheid om energie te besparen (nooit meer vergeten alles uit te schakelen als je weggaat). Maar als het klopt wat fotoharry zegt (en het klinkt aannemelijk) dan zal de te behalen winst misschien niet zo groot zijn.
Hoe dan ook het houdt je van de straat Ga vooral door en post foto's!

[ Bericht 8% gewijzigd door JeroenH op 27-03-2005 00:00:24 (zpelvaud) ]
  Moderator zondag 27 maart 2005 @ 00:12:30 #79
45833 crew  Fogel
pi_25771240
TS, je hebt een spelvaudje in de signature:
quote:
-.,.-°--> MultiBox Your softare and solutions partner. <--°-.,.-
Er ontbreekt een 'w'.

Tevens TVP
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  maandag 28 maart 2005 @ 04:08:14 #80
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25799369
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 20:40 schreef blieblie het volgende:
Tis alleen zo jammer dat leds zo een poepkleur hebben.
Als je 5 watt luxeonstars kan krijgen in de kleur warmwit begint het ergens op te lijken. Maar die krengen zijn dan weer wel wat direct licht zo fel dat je scheel wordt als je er een keer in kijkt.
Kortom, weer alleen bruikbaar voor indirect licht.

Ik denk niet dat je een huis fatsoenlijk verlicht krijgt met leds .
Het kost een hoop gezeik en levert relatief weinig op.
Wat heb je aan 5W luxeons als je ze bijna actief moet koelen. De 5 Watts hebben grote koelblokken nodig om genoeg warmte van de dye af te voeren. Bovendien is de lichtoutput drastisch lager bij hogere temperaturen, dus afdingen op koeling is niet mogelijk.
1 Watts Luxeons zijn een optie. De 3 Watters zijn ook mogelijk, maar ja zit ook met die koeling.

JeroenH:
Die 160 hoek van nieuwe Luxeons light puur aan de optics. De output is nog steeds hetzelfde, alleen wordt het gewoon in een grotere bundel naar buiten gebracht. Minder fel straal dan een met kleine straalhoek.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 11:00:34 #81
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25825612
hmz ik ga dus eens onderzoeken naar spaarlampen voeren om een duidelijk overzicht te krijgen kwa efficientie en zal met de resultaten terug komen ik vind het dus erg fijn reacties te krijgen van anders gestemden om zo duidelijk een overzicht te hebben. De relais kunnen tot 4000 VA schakelen dus dat zal geen probleem zijn De controller is duidelijk een heerlijk ding dat al zeker en vast er gaat komen
-.,.-°--&gt; MultiBox Your software and solutions partner. &lt;--°-.,.-
-.,.-°--&gt; Young and Safe on the Road &lt;--°-.,.-
  dinsdag 29 maart 2005 @ 12:02:38 #82
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25826967
In termen van de rendement (luminous efficacy) worden lampen gemeten in Lumen/Watt. Dat is de volledige lichtopbrengst per Watt uiteraard.

een overzichtje in lm/W

Gloeilamp/Halogeen : 6-27
Natriumlampen : 50-200
Kwiklampen: 35-60
Fluorescent (TL): 50-105
Metaal-Halide: 75-140
Solid State (bijv. LED): max. 50

Nou heeft een LED een beter rendement dan een gloeilamp/halogeen: echter kan een klein halogeenlampje makkelijk 25W of meer verstoken --> (25* ca.20 = 500lm output).
Een LED van die grootte kan nooit dergelijke vermogens stoken zonder zware koeling (specs. zijn altijd op 25 graden/kamertemp.) Bij hogere temps daalt de efficacy dramatisch.

Een TL/spaarlamp heeft weer een veel hogere efficacy, echter is het niet echt geschikt voor de compacte applicaties waar LEDs ideaal voor zijn. Een goede TL op 36W a 75lm/W = 2700lm. In goede LEDs gesproken is dat zo'n 60W a 35lm/W.

HID lampen zoals Natrium, Metaal-halide en kwiklampen spannen de kroon, maar zijn erg duur in aanschaf en vrij moeilijk verkrijgbaar op lager vermogen.

Alles zijn voor en nadelen.
pi_25831035
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 12:02 schreef Ashram het volgende:
Gloeilamp/Halogeen : 6-27
Natriumlampen : 50-200
Kwiklampen: 35-60
Fluorescent (TL): 50-105
Metaal-Halide: 75-140
Solid State (bijv. LED): max. 50
Behalve de LED zijn alle bovenstaande lichtbronnen rondstralers, dat maakt het moelijk vergelijken met LED vind ik.
quote:
Nou heeft een LED een beter rendement dan een gloeilamp/halogeen: echter kan een klein halogeenlampje makkelijk 25W of meer verstoken --> (25* ca.20 = 500lm output).
Een LED van die grootte kan nooit dergelijke vermogens stoken zonder zware koeling (specs. zijn altijd op 25 graden/kamertemp.) Bij hogere temps daalt de efficacy dramatisch.
Dat kun je ondervangen door gewoonweg meer LEDs te plaatsen, hoewel je het jezelf daarmee IMO nodeloos ingewikkeld maakt. Zoals gezegd ben je dan goedkoper en eenvoudiger uit met spaarlampen.
quote:
Een TL/spaarlamp heeft weer een veel hogere efficacy, echter is het niet echt geschikt voor de compacte applicaties waar LEDs ideaal voor zijn. Een goede TL op 36W a 75lm/W = 2700lm. In goede LEDs gesproken is dat zo'n 60W a 35lm/W.
Spaarlampen worden ook steeds compacter. Voor echt kleine toepassingen zijn ze nu nog niet geschikt, maar ik heb zelfs met kleine armaturen geen problemen. Heb je gezien dat o.a. de Ikea van die platte onderbouw-spotjes verkoopt met daarin een zigzag-spaarlamp? Geweldig spul en echt niet groot.
quote:
HID lampen zoals Natrium, Metaal-halide en kwiklampen spannen de kroon, maar zijn erg duur in aanschaf en vrij moeilijk verkrijgbaar op lager vermogen.
Daarbij branden dat soort lampen graag lange tijden achter elkaar, regelmatig in-/uitschakelen zijn ze niet gek op. En inderdaad een 500W kwiklamp in je woonkamer is niet zo gezellig
pi_25831872
lol, echt een goed plan.
ik hou het topic in de gaten. teven tvp, waar het hier overigens van stikt!
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:25:42 #85
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25833050
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 15:04 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Behalve de LED zijn alle bovenstaande lichtbronnen rondstralers, dat maakt het moelijk vergelijken met LED vind ik.
[..]
Het gaat voornamelijk om het totaal hoeveelheid licht dat eruit komt. Je hebt ook LEDs met 160 graden stralingshoek, wat ik wel vergelijk met een rondstraler.

Dat kun je ondervangen door gewoonweg meer LEDs te plaatsen, hoewel je het jezelf daarmee IMO nodeloos ingewikkeld maakt. Zoals gezegd ben je dan goedkoper en eenvoudiger uit met spaarlampen.
[..]
inderdaad, daarom vind ik het erg jammer dat TP geen dimming toepast in zijn LED setup. Want daar ligt volgens mij nou net de grote kracht van LEDs. Kleurmenging en dergelijk zjn erg makkelijk uit te voeren voor LEDs. Met het uitsluiten daarvan heeft hij relatief weinig reden om niet over te stappen naar spaarlampen. Natuurlijk zijn LEDs gekleurd beschikbaar en zal een spaarlamp met optics een hoop licht verliezen.

Spaarlampen worden ook steeds compacter. Voor echt kleine toepassingen zijn ze nu nog niet geschikt, maar ik heb zelfs met kleine armaturen geen problemen. Heb je gezien dat o.a. de Ikea van die platte onderbouw-spotjes verkoopt met daarin een zigzag-spaarlamp? Geweldig spul en echt niet groot.
[..]
Uiteraard heb ik deze gezien, maar ik doelde voornamelijk in draagbare systemen als zaklampen en dergelijk. Bovendien heb je een LEDs in milliWats tot 5Watt of meer. Spaarlampen beginnen pas vanaf een 5W of zo. Niet echt te vergelijken daarvoor. Maar voor doeleinden van de TP is het wel geschikt. Maar wederom die optics probleem.

Daarbij branden dat soort lampen graag lange tijden achter elkaar, regelmatig in-/uitschakelen zijn ze niet gek op. En inderdaad een 500W kwiklamp in je woonkamer is niet zo gezellig

Ik heb dan ook maar 1 120W UHP lamp in huis en dat is voor de beamer. Als moet ik zeggen dat het nog steeds indrukwekkend is als je met wat optics de boel richt op de overkant van de straat.
Uiteindelijk moet ik ook zeggen, een LED array blijft er VET uitzien, zeker vergeleken met zo'n mini spaarlampje. Zeker als je de boel wil richten, moet je nog eens reflectoren toepassen en DAT is moeilijk compact te krijgen.
pi_25851051
Nog steeds geen foto's gezien? Ik ben inmiddels wel benieuwd hoe het er uit gaat zien....
  woensdag 30 maart 2005 @ 11:30:50 #87
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25851599
Ok ik kom nog even terug met een verslag en bevindingen ... nog geen foto's want ik ben nog vollop aan het bedenken hoe ik het geheel in mekaar ga zetten ik woon al in de woning dus ik verbouw ruimte per ruimte ... ben nu dus het geheel aan het uitdenken om zeker te zijn dat het echt is wat ik wil !!!

wel enkele tests die ik ondernomen heb die jullie gaan intresseren ... ik zag op een site iemand die een LED had opgeschuurd met schuurpapier ... met dit als resultaat:

op het licht geeft dit het volgenden ...

Simpel maar maakt het dus echt wel een stuk bruikbaarder ... Ik ben ook steeds meer en meer aan het denken om op een aantal plaatsen gewoon 1 of 2 leds te gebruiken en niet zo een volledige spot omdat ik er ben achter gekomen dat die dingen voor bijvoorbeeld vloerverlichting ZWAAR overkill zijn ze geven echt wel een verdomds sterke witte plek op je plafond met 5 spots is je ruimte aargig verlicht ... dus voor zij die dachten dat het niet sterk was ... wel IT IS...

Verder voer ik momenteel ook nog onderzoek naar de inzetbaarheid van spaarlampen en de varianten zoals hierboven vermeld (spiraal lampen en dergelijke)

Ik zal zeker blijven rapporteren hier... alsook op Gathering

Dan over de dimbaarhied van led's waarom is dat nu zo moeilijk??? wel hier komt een poging om het deftig uit te leggen... als je volgende grafiek bekijkt:

Dan zie je dat een led pas gaat branden vanaf dat er een bepaalde minimum stroom door vloeit... deze is relatief gezien tot het volledige maximale verbruik relatief hoog. Dus de led licht pas op vanaf een bepaalde relatief gezien hoge stroom. Bij een gloeilamp is dit een stuk lagen deze begint al lichtjes te gloeien vanaf een vrij lage stroom. Ook is het regelgebied daardoor een stuk kleiner. Wil je de led dimmen moet je dus juist dit gebied gaan regelbaar maken en geloof me dat is een stuk lastiger dan gewoon een dimmertje plaatsen dat zullen de electronicie beamen... zo een schakeling gaan maken dat die naderhand ook eventueel voor halogeens werkt en dus grote stromen ... just forget it ... te veel moeite, te duur en praktisch bijna onmogelijk

[ Bericht 30% gewijzigd door God_de_Vader op 30-03-2005 11:55:55 (uitleg dimmen led toegevoegd ter info) ]
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:51:14 #88
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25854521
Ok gezien de verwarring over relays en transistors ga ik proberen het geheel te verduidelijken want het ligt dus inderdaad aan de toepassing.

Om te beginnen even de componenten voorstellen...

De traditionele relays:

Je ziet hier duidelijk dat er 1 of meerder contacten worden aangetrokken of gelost door middel van een magnetisch veld in een spoel. Je zet er dus stroom op en je krijgt onmiddelijk een aantrekking (verbreking als het een verbreekcontact is) De hierboven afgebeelde is een open model zoals men dat vroeger wel eens in de industrie tegen kwam de huidige zijn meestal ingebouwd in gesloten behuizingen en kunnen vaak op rails en zo ingebouwd worden:

Bij vele mensen zijn het veelal in de auto dat ze denken aan de relays... denk maar aan het aanschakelen van een contact. De relays is ontwikkeld om met relatief goedkope schakelaars enorme stromen te kunnen schakelen op een afstand. Daardoor kan er drastisch bespaard worden op dure dikke kabels en dure dikken lijnen alsook schakelaars zelf die nu enkel de spoel bedienen en dus niet meer van die imens grote contacten hebben. Ook haal je eventuele magnetische velden drastisch omlaag rond de kabels omdat de stroomdoorvoer gewoon veel kleiner is.

In een auto worden ze dus gebruikt om bijvoorbeeld de startmotor een contact te geven. Deze verbruikt (Zij het erg kortstondig ... hooguit paar seconden) een enorm hoge stroom gezien dit op 12 volt is en er dus veel stroom nodig is om een kracht (wattage) op te wekken.

In een auto ziet dit er zo uit:

Prijzen voor de traditionele relays varieren aan de hand van de capaciteiten, modellen en aantal contacten let vooral op dat je er koopt die niet te veel schakel geluid maken zeker als het in een leefruimte is...

Naast deze mechanische relays bestaan er ook electronische varianten. Deze bestaan uit een chemische substantie en interne schakeling. Er zijn geen bewegende componenten wat een voordeel is gezien het verslijt. Wel zijn deze gemaakt voor lage voltage's en lage stromen... indien je dus 1 of 2 leds zou sturen zouden dit soort dingen echt wel ideaal zijn. Ze zijn praktisch altijd voorzien van een printmontage uitvoering en hebben een lage prijs (1 tot 6 euro). Velleman heeft een erg uitgebreid gamma van deze speeltjes met hopen duidelijke specificaties, ook heeft Nec er een hele hoop gemaakt en nog steeds.

Tot zo ver de relais ... dan nu de transistor

De transistor kan je vergelijken met een soort kraan ... je hebt een kleine stroom die een grote stroom stuurt ... hierover leg ik seffens meer uit ... eerst even beginnen hoe en wat ... wel de transistor had als voorgangen de lamp ... jawel hoor ... als je een oudere radio open doet of zelfs hedendaagse gitaarversterkers en spullen voor puristen dan zie je daar lampen in zitten die zien er ongeveer als volgt uit:

Nu deze waren erg gevoelig vooral voor verplaatsingen en er was een vrij groot verlies in warmte en licht. Wat later in de geschiedenis vond men dan de transistor uit die net als een lamp met een kleine stroom een grotere kon sturen ... en dat is dus vergelijkbaar met het princiepe van een kraan zij het dan niet met water maar met stroom...

dus je stuurt met een relatief kleine kracht een grote stroming water ... hierbij heb je drie dingen
Ingang grote stroom
Uitgang stroom variabel
Stuuring

Zo is het ook bij een transistor

naast de basis transistor heb je ook de transistor die voorzien is om tegen een koelplaat te monteren

Voor het sturen van grotere stromen konden er meerdere transistoren geplaatst worden dat noemt men dan bridging, iets wat je soms wel eens op een versterker ziet staan.

Om meer stroom te kunnen sturen en nog iets efficienter kwam er naderhand de MOSFET uit ook een soort transistor dat vaak in de audiowereld wordt gebruikt omwille van zijn uitstekende kwaliteiten en krachten. Doch deze moeten praktisch altijd gekoeld worden en niet zo een klein beetje ...

Een voordeel van een transistor is dat je vrij makkelijk een flip flop kan bouwen dus 1 drukknopje dat je kan gebruiken als aan uit schakelaar iets wat met relays erg lastig is... Bij een relay met 2 contacten kan je wel oneindig veel aan en uit schakelaars maken.. (in mijn geval heb ik een usb controller die ook met pulsen werkt dus ik heb ook gewoon 1 contact voor aan en uit de rest wordt gedaan door de controller)

Voila tot zo ver de componenten ...

Nu waarom kies ik dus voor de ralays in mijn geval wel erg simpel omdat deze veel makkelijker een grote stroom kunnen schakelen. Ook is de signaalspoel fysisch gescheiden van de grote stromen waardoor je de risico's op het stuk maken van je sturing enorm verlaagt (en voor de puristen ja je kan met optocouplers en een stabiliteitsnetwerkje werken maar reken dan maar eens alles samen !!!)

Een relays is een techniek die al jaren dienst bewijst en dus erg betrouwbaar is... ook door doorontwikkeling en dergelijke

Relays zijn relatief goedkoop -> Massaproduct en makkelijk leverbaar op standaard voetjes

Geen warmte ontwikkeling of toch niet zo dat er koeling moet zijn zelfs niet als je grote stromen stuurt van zelfs 100 ampere en meer ... er zijn gewoon dikkere contacten.

Relays bieden verbreekcontact wat lastiger is met transistors

kortweg ... het heeft zijn voordelen het is niet voor niks dat echt wel 90 % van alle domotica systemen met relays werken geloof me ...

Waarvoor zijn transistoren wel goed ...

Ze bezorgen lekkere bassen en harde volumes in je stereo (maar dat telt hiet niet echt )

Ze kunnen de uitgang traploos regelen

Ze zijn goed verkrijgbaar en voor kleine stromen heel erg goedkoop

Hellaas zijn ze niet bestand tegen grote stromen of ze vragen extreem grote koelingen die zelfs tot actief toe nodig zijn ... kijk maar eens naar een mosfet versterker of zo voor audio die 2 keer 100 watt PERMANENT dus niet PIEK levert en je zal zien dat je daar echt wel ENORME elementen op nodig hebt en dat er meestal ook een FAN voorzien is (al dan niet temperatuur geregeld)

Dus wil je een paar ledjes sturen is en Transistor echt wel ok maar voor de iets grotere dingen ... toch maar niet Gezien ik niet zeker ben of ik alles met leds goed verlicht krijg en dus mogelijk ook hallogeens hang heb ik gekozen voor het relays systeem.

Voila k hoop dat dat beetje duidelijk was. Uiteraard is dit enkel mijn visie en sta ik open voor andere ...
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:58:38 #89
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25854695
Voor zij die goedkoop een led willen dimmen ... ingang van 0 tot 12 volt geeft mooi dimming met deze schakeling... maximale belasting is 50 groepen van 4 standaard leds voor ultra bright en zo zijn er dat minder aan de hand van het verbruik. Deze schakeling heeft relatief gezien zeer weinig verlies.

Onderdelen zijn standaard verkrijgbaar in de electronica shop.

Het princiepe is dat het met een voorschakelweerstand de leds meer lineair maakt standaard is een led dus niet echt lineair.

nog even deze commentaar bij de schakeling
quote:
Not all LEDs have the same forward voltage drop. The 2.0~2.2 volts common for red LEDs is not shared by all LEDs. Blue and white LEDs may have up to 5 volts across them when operating normally, although 3.5 volts is more common. If you want to use this dimmer circuit with 3.5 volt blue or white LEDs, put just two LEDs in series and use 150 ohm resistors in place of the 82 ohm units.
de controller kost 0.75 euro en de transistor kost 0.5 euro dus dit is echt een erg goedkoop en makkelijk te bouwen schakelingetje en geloof me het werkt ...

en hier dan nog enkele knappe toepassingen

Dit is op Shiphol aan de roltrappen

[ Bericht 5% gewijzigd door God_de_Vader op 30-03-2005 14:26:57 ]
  woensdag 30 maart 2005 @ 14:13:44 #90
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_25855104
The Internets, I needs it..
  woensdag 30 maart 2005 @ 15:17:46 #91
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25856640
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:13 schreef Dr_Crouton het volgende:
hahaha das wel een toepasselijk icoontje na het lange tikwerk
pi_25857816
Mechanische relais hebben natuurlijk wel nadelen: schakelgeluid en slijtage. En als je ze op grote schaal inzet gaat het eigenverbruik van de relaisspoelen ook een rol spelen.

Conrad (en ongetwijfeld ook andere bedrijven) verkoopt ook solid-state relais tegen heel schappelijke prijzen.

Vogens mij valt het met de warmteontwikkeling goed mee, ten eerste hebben de ss-relais die ik gezien heb geen koelvlakken terwijl ze toch heel behoorlijke stromen kunnen schakelen. Ten tweede gebeurt het schakelen ongetwijfeld met dikke MOSFETs en worden niet zo warm bij volledige geleiding.
Ga je dimmen (choppen) met een MOSFET dan wordt het anders.

Ik heb een tijd met (electrische) modelbouwvliegtuigen gevlogen, en die regelaars werkten ook met MOSFETs. Je merkte duidelijk een verschil in warmteontwikkeling bij 'volgas' en 'half gas'. (bij de motor juist andersom ).
pi_25861499
ik weet niet of je wat aan hebt maar een (vrij) goedkope leverancier is www.world-led.com (bedrijf van een vriend van me )

verder een gaaf project en succes er mee
Bram! Boterham!
  donderdag 31 maart 2005 @ 00:43:11 #94
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25871335
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:58 schreef God_de_Vader het volgende:
Voor zij die goedkoop een led willen dimmen ... ingang van 0 tot 12 volt geeft mooi dimming met deze schakeling... maximale belasting is 50 groepen van 4 standaard leds voor ultra bright en zo zijn er dat minder aan de hand van het verbruik. Deze schakeling heeft relatief gezien zeer weinig verlies.

[afbeelding]
Het is inderdaad een werkend circuit, maar ik ben hevig tegenstander van LED dimming door stroomsturing:
- geen consistentie in kleur (variatie in stroom = variatie kleurspectrum)
- geen garantie op lagere stroom dan 10% van nominaal

Zeker op lagere stromen zijn er vaak duidelijke verschillende merken tussen LEDs van dezelfde kleur.

Mijn suggestie:

komt van http://www.4qdtec.com/pwmmod.html

Zoek eens het principe op van PWM of Pulse Width Modulation. Het is helemaal niet moeilijk om uit te voeren. Zoek het op in Wikipedia of zo.

Het principe berust op het feit dat men de stroom altijd op het nominale niveau houdt. Men stuurt dan de stroom door de LED in de vorm van een pulsstroom. Waar men de sterkte van het licht mee regelt, is het varieren van de pulsbreedte. Bij een pulsbreedte van 0% is het resulterende stroom een flatline. Bij 100% is het een constante stroom op nominaal niveau.
Alles wat ertussen zit is een stroom van pulsen waarvan de breedte regelbaar is.

Voordeel:
- stroomniveau altijd op 100%
- kleurconsistentie ideaal

Met het PWM signaal stuur je dmv een transistor of mosFET de stroom door een LED.
PWM signalen kan je erg makkelijk met een microcontroller genereren. Een PIC16F84 of 628 klaart de klus voor 6 PWM signalen op 400Hz. dat is 2x RGB als je wil en perfect voor effectjes.

PWM is de standaard in de industrie, mijn industrie althans.
pi_25949496
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 15:09 schreef God_de_Vader het volgende:

[afbeelding]
Het is wellicht al gezegd, maar ik heb geen zin het hele topic door te lezen: check de lucht!
pi_25949568
quote:
Op zondag 3 april 2005 11:53 schreef googoodoll het volgende:

[..]

Het is wellicht al gezegd, maar ik heb geen zin het hele topic door te lezen: check de lucht!
Wat dacht je van het feit dat de foto misschien in een portiek is gemaakt?

Evengoed, raar effect.
pi_25962845
God_de_Vader, al vooruitgang geboekt dit weekend? Ben wel benieuwd hoe je project loopt.
  maandag 4 april 2005 @ 11:17:09 #98
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25972767
De foto is inderdaad in een portiek gemaakt omdat het er anders nie volledig op ging ... Verder heb ik inderdaad vorderingen gemaakt ... bovenaan had ik een zolderkamer in gyproc ... die hebik uitgebroken en zomaar even 21 vierkantemeter ruimte gewonnen ... wel ben ik erachter gekomen dat het dak in een erbarmelijke staat was en ik ga dus eerst mijn dak vervangen ... ineens spots voorzien in het plafond en dergelijke ... foto's volgen over de werken Ga er vanavond een hoop trekken. Het is nu echt een bouwwerf maar ik zie het nog altijd zitten. Mogelijk zullen de werken wel langer duren gezien ik de kosten van een nieuw dak niet direct had ingecalculeerd. Vanbuiten zag alles er nog super goed uit...
  maandag 4 april 2005 @ 11:42:11 #99
76676 skippesoepie
capo di tutti capi............
pi_25973262
Wauw...gewoon wauw!!
veni, bibi,vomui......
pi_25974743
ik wil pics
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties