abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 maart 2005 @ 15:54:24 #51
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25708725
Leuk projectje.

Ik zou zelf een bijv. K8000 van Velleman gebruiken om stuursignalen uit te sturen, terwijl ik per kanaal een klein PWM generator+voeding zou toepassen. Want ik zou het erg jammer vinden als ik de boel niet kan dimmen zodat ik mijn kleuren kan bepalen.

Dit allemaal om het compact te houden. Voor pure verlichtingsdoeleinden vind ik jouw materieel een beetje te duur. Maar ik kan me wel voorstellen dat er veel meer mogelijk is daarmee voor de rest van het huis.

Wat betreft de uitwerking, ik denk niet dat ik het op jouw manier zal doen. LED's als verlichting gebruiken zal de komende 5 jaar niet doorbreken vanwege de achterblijvende doorbraak in lichtopbrengst/volume. Om volledig de conventionele verlichting te vervangen, is het te duur.
Echter als sfeerverlichting is het ideaal.
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:04:11 #52
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25708988
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 15:54 schreef Ashram het volgende:
Leuk projectje.

Ik zou zelf een bijv. K8000 van Velleman gebruiken om stuursignalen uit te sturen, terwijl ik per kanaal een klein PWM generator+voeding zou toepassen. Want ik zou het erg jammer vinden als ik de boel niet kan dimmen zodat ik mijn kleuren kan bepalen.

Dit allemaal om het compact te houden. Voor pure verlichtingsdoeleinden vind ik jouw materieel een beetje te duur. Maar ik kan me wel voorstellen dat er veel meer mogelijk is daarmee voor de rest van het huis.

Wat betreft de uitwerking, ik denk niet dat ik het op jouw manier zal doen. LED's als verlichting gebruiken zal de komende 5 jaar niet doorbreken vanwege de achterblijvende doorbraak in lichtopbrengst/volume. Om volledig de conventionele verlichting te vervangen, is het te duur.
Echter als sfeerverlichting is het ideaal.
Reacties hierop ...

K8000 van velleman heb ik uiteraard ook onderzocht maar dit heeft een pak nadelen
= geen 5 jaar garantie
= geen mooie behuizing
= veel minder uitgebreide ontwikkelingskit
= als je evenveel poorten in en uit wil komt het duurder uit
= niet het meest betrouwbare product op de markt
= mijn systeem kan je er 16 van aan 1 pc hangen met usb
= hot plug and play (k weet minder belangrijk)
= K8000 combinatie van 4 stuks (even veel poorten bekomen) neemt een pak meer plaats in beslag, verbruikt meer en ik denk dat je er maximaal 1 op een pc kan aansluiten is niet heel duidelijk ...

dus voor 500 euro heb ik nu iets dat stukken betrouwbaarder is en daarbij voorzien is van volledige API's voor alle mogelijke programmeertalen op windows linux apple etc ... Je kan de producten dus niet vergelijken en geloof me de k8000 kit komt alles samen duurder uit denk maar aan voedingm behuizing etc zit hier allemaal er in he !!! plus aan huis afgeleverd.

Dan over de prijs... ook dit valt erg mee hoor alles samen zal het rond de 2000 euro zitten als je alles zelf doet ... geloof me voor een domotica systeem dat ook nog eens als backup voor je pc kan dienen, en volledig energie zuinig is ... is dit echt wel peanuts hoor ga maar eens vragen wat een electrische install kost val je achter over van!

Dan over de 5 jaar ... mijn god 5 jaar is erg lang hoor ... bekijk de evolutie van led's en electronica eens op 2 jaar en je zal enorm verstomt staan. Ik wil gewoon bewijzen dat het nu al mogelijk is.

Graag benadruk ik toch even dat ik al een bestaande degelijke elek instalatie heb dus ook voor verlichting doch ik wil die gewoon behouden als backup
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:08:04 #53
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_25709081
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:20 schreef longinus het volgende:
Ik zag gisteren deze spotjes voor het eerst in nederland, zeer interesant.
Hornbach heeft ze al maanden te koop. Tot op heden houd ik het nog bij 'standaard' halogeen, omdat (zoals de TS aangeeft) LED spotjes moeilijk te dimmen zijn.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:09:41 #54
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25709116
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 16:04 schreef God_de_Vader het volgende:

[..]

Reacties hierop ...
Uiteraard heb je gelijk op jouw punten wat betreft die K8000.
Echter als je de wil toont om dit allemaal in te bouwen, dan kan je zeker een mooie behuizing bedenken voor dit bordje. Nu schiet de K8000 uiteraard tekort qua mogelijkheden vergeleken met jou systeem, maar het is slechts een voorbeeld.

Echter is de Velleman 100% solid state, wat erop naar komt dat garantie zelden ter sprake komt, omdat de MTBF gewoon veel langer is dat een relais. Maar dat ding staat natuurlijk ook niet de hele tijd te ratelen, dus dat is ook niet echt een argument.

Maar het grote voordeel is dat ik met dit bordje wel kan dimmen. Ik weet niet hoe jij erover denk, maar ik vind het allerbelangrijkst dat ik kan dimmen en dus ook kleurmengen.

Bovendien geloof ik niet dat je als die OS's en 16 stuks zal gebruiken.

Inderdaad is 2000euro niet overdreven veel voor een omvangrijk systeem, maar wederom.... als volledige vervanger schiet het tekort. Puur vanwege de huidige staat in LED-technologie.

Natuurlijk is de vooruitgang groot. Die is altijd al zo geweest. Maar het is er nog steeds niet en iedereen weet dat het haalbaar is, maar dat de nog steeds teveel obstakels zijn.

Ik kan je trouwens wel voorspellen dat je vaker een combinatie van je "backupverlichting" en je LEd-verlichting gebruikt dan puur LED.

[ Bericht 67% gewijzigd door Ashram op 24-03-2005 16:23:26 ]
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:12:41 #55
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25709192
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 16:09 schreef Ashram het volgende:

[..]

Uiteraard he je gelijk op jouw punten
hehehe ik durfde vooral die K8000 niet nemen omdat ik zo iets had van ... als dat mis gaat nja lol dan zit je daar he met een kaars ... hahahaha mja ik heb een K8000 liggen voor een aantal andere dingen maar ik zeg het dat product is niet zo denderend hoor toch niet voor een huisinstall verder heb ik gezien dat ook een standaard nico bus systeem niet zo enorm duur is. Dan heb je geen pc nodig de config staat dan in een zogenaamde PIC of Basic stamp (niet heel duidelijk) Maar ... mijn systeem gaat goedkoper zijn en een heeeeeel pak meer sexy
pi_25709669
hehe dit is zeker wel een vet idee!! maar voor wat "vriendelijker" licht kun je dan niet gewoon met filters werken?
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:33:33 #57
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25709717
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 16:32 schreef -_Tommy_- het volgende:
hehe dit is zeker wel een vet idee!! maar voor wat "vriendelijker" licht kun je dan niet gewoon met filters werken?
Een beetje filter gooit al 20-30% van je licht overboord en dat wil je echt niet.
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:35:17 #58
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25709745
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 16:32 schreef -_Tommy_- het volgende:
Die vraag is ook ooit gesteld op gathering en echte lichtfilters gaat dus niet met led's een expert gaf dit als uitleg:
quote:
De reden dat filters niet gaan werken met LED's is dat je met een filter alle kleuren behalve degenen die je nog wil hebben wegfiltert. Probleem met een LED is dat niet alle kleuren die je over wil hebben daadwerkelijk uit je bron komen. Een witte LED geeft (volgens eerdere posts, zelf geen onderzoek naar gedaan) maar 3 golflengten, die samen wit uitzien. Dan kun je dus maar 3 verschillende filters gebruiken, met precies de goede kleur, omdat je anders gewoon geen licht overhoudt.
een diffuser plaatje kan wel met een tintje dan krijg je een beetje een andere kleur en wordt het licht beter verdeeld. Dit kan wel best in glas want plexi houdt enorm veel licht tegen.

Ik onderzoek ook nog mogelijkheden om de reflexy spieger die achter de leds zit in een rodere of bruinere tint te lakken ... daarmee verandert de kleur ook meer uitsluitsel hierover volgt nog.

dit is achter gefumeerd glas

dit is ook een voorbeeld:

[ Bericht 6% gewijzigd door God_de_Vader op 24-03-2005 16:45:45 ]
pi_25709921
dank je voor dat duidelijke antwoord

wil het resultaat wel zien!
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:54:31 #60
67643 iDex
opdondertje
pi_25710282
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 09:29 schreef God_de_Vader het volgende:

[..]

ja en dat gaat als volgt ...
Hallogeen spotje er uit
Led spotje er in
Klaar
ik heb een halogeen lamp aan mijn plafon hangen met 3 spotjes: dus dat is dan mogenlijk die te vervangen door 3 led spotjes?

zijn deze spotjes gewoon te koop bij de bouwmarkt? gamma of praxis bedoel ik dan. En hoeveel kosten 3 spotjes ongeveer?
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:57:36 #61
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25710367
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 16:54 schreef iDex het volgende:

[..]

ik heb een halogeen lamp aan mijn plafon hangen met 3 spotjes: dus dat is dan mogenlijk die te vervangen door 3 led spotjes?

zijn deze spotjes gewoon te koop bij de bouwmarkt? gamma of praxis bedoel ik dan. En hoeveel kosten 3 spotjes ongeveer?
inderdaad dat gaat

Ze zijn te koop in belgie bij Brico heb ik gezien maar dan wel voor 13 euro per stuk dus vrij duur... ik kan ze in belgie kopen voor de helder witte tegen 4 euro per stuk en voor de warm witte rond de 6 euro. De rode zijn de goedkoopste en kosten een 2.5 a 3 euro. Dat is dan bij een electronica winkel ... deze werken wel niet op de wisselspanning van een standaard transfo nu dat is met een gelijkrichter wel eenvoudig gelijk te richten ...

Wil je gewoon een goedkope goede oplossing zonder aanpassen zou ik eens passeren bij een electronica winkel in je buurt die het merk Velleman verdeelt dit is zowat DE standaard voor electronica kits zij hebben de ledspot ook in hun assortiment dit is de uitvoering met 18 leds!
LAMPL12W12 voor de 12 CD versie
LAMPL12W voor de 6 CD versie

De 12 geeft dus meer licht voor de duidelijkheid

de 12CD is er enkel in het wit de andere zijn er in Geel Rood Groen Blauw en Wit beide types zijn gewoon inplugbaar!

[ Bericht 27% gewijzigd door God_de_Vader op 24-03-2005 17:02:49 ]
  donderdag 24 maart 2005 @ 17:07:34 #62
67643 iDex
opdondertje
pi_25710670
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 16:57 schreef God_de_Vader het volgende:

[..]
[....]
bedankt voor de snelle en de duidelijke uitleg .
Ik vind dit wel een grappig onderwerp. ik ben mijn kamer namelijk ook hellemaal aan het aanpassen qua andere dingen, maar nu was ik namelijk nu op het punt gekomen om de verlichting te gaan aanpassen
  donderdag 24 maart 2005 @ 17:13:45 #63
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25710826
Ik ben zelf ook bezig met sfeerverlichting, maar ik gebruik dan een bestaande armatuur en daar plaats ik mijn LEDs in.
De LEDs die ik gebruik zijn 1W Luxeonstar en een zelfgemaakt circtuitje voor dimming.
Geen domotica hier. Kan later toegevoegd worden.
  donderdag 24 maart 2005 @ 17:18:47 #64
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25710956
Om duidelijk te stellen dat Led's echt wel common goods beginnen te worden ... het is al 3 weken na mekaar dat er bij Makro in belgie Led verlichting in reclame staat voor een vrij schappelijke prijs voor zowel binnen als buiten ...
  donderdag 24 maart 2005 @ 17:35:30 #65
44959 Spaceman_Spiff
Erg vaag vandaag
pi_25711412
Let je wel op dat bij laagspanning de stromen veel hoger zijn dan bij netspanning. Het gebruik van 2.5 kwadraad (2½ vierkante milimeter) is minimaal voor deze stromen. Tevens het feit dat je gelijkspanning gebruikt maakt de verliezen groter.
Met 200W aan 12V verlichting zit je al over de 16 ampère aan stroom. (Wat de piek belasting is van een 'normaal' woonhuis op 220)

Verder vindt ik het wel een goed idee om op deze manier het energie verbruik terug te dringen en wil ik je veel succes wensen met dit project.
pi_25717104
Tof plan .
Ga ik zeker volgen,veel succes ermee!!!!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 25 maart 2005 @ 10:22:46 #67
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25726080
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 17:35 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
Let je wel op dat bij laagspanning de stromen veel hoger zijn dan bij netspanning. Het gebruik van 2.5 kwadraad (2½ vierkante milimeter) is minimaal voor deze stromen. Tevens het feit dat je gelijkspanning gebruikt maakt de verliezen groter.
Met 200W aan 12V verlichting zit je al over de 16 ampère aan stroom. (Wat de piek belasting is van een 'normaal' woonhuis op 220)

Verder vindt ik het wel een goed idee om op deze manier het energie verbruik terug te dringen en wil ik je veel succes wensen met dit project.
Dat is inderdaad waar nu 2.5 kabel in voorbedrade buizen kost 0.43 euro de meter dus geloof me... dat komt er overal. Daar kan trouwens een pak meer door hoor tot 40 ampere volgens de vob voorschriften. Verder moet je ook denken dat alles niet over 1 kabel gaat he maar over een hele hoop dus geen probleem hoor
pi_25727069
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 15:20 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Dat zijn users die te lui zijn de bookmark te gebruiken...
Of te lui zijn toch een leuke post te verzinnen...
Zodat het in hun active's topics staat...

T erug V ind P ost.
tvp
pi_25742516
Dude, you got waaaaaaay too much free time

Maar erg leuk topic
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 25 maart 2005 @ 21:17:37 #70
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_25742711
Ja je zal lekker veel besparen door je energie efficientie. Vooral afgezet tegen de accu's kabels, voedingen en weet ik veel wat voor shit je nog meer gekocht heb
pi_25746472
Zeer interessant topic dit. Ga ik zeker volgen
Ik vraag me alleen af hoe je de spots in de wand gaat plaatsen. Of zijn daar speciale inbouw-dozen voor, net als de U-40/50 zoals bij 230V huis-installaties?
pi_25748200
Het zegt me werkelijk allemaal geen ene reet, maar toch een tvp .
  zaterdag 26 maart 2005 @ 02:02:47 #73
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25750127
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 21:17 schreef Swetsenegger het volgende:
Ja je zal lekker veel besparen door je energie efficientie. Vooral afgezet tegen de accu's kabels, voedingen en weet ik veel wat voor shit je nog meer gekocht heb
`

De LEDs op zich zullen vast lekker besparen als hij alleen de LEds gebruikt. Maar ik kan wel vertellen dat het totaal toch hoger komt te liggen omdat het gewoon niet genoeg licht is.

Maar hij heeft wel een redelijk mooie schatting laten zien hoe hij de kosten eruit wil halen.
...en het is niet echt "shit"wat ie heeft gekocht.
pi_25751449
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 21:17 schreef Swetsenegger het volgende:
Jij bent moeilijk enthousiast te maken, niet?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 maart 2005 @ 18:53:38 #75
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_25762708
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 02:02 schreef Ashram het volgende:

[..]

`

De LEDs op zich zullen vast lekker besparen als hij alleen de LEds gebruikt. Maar ik kan wel vertellen dat het totaal toch hoger komt te liggen omdat het gewoon niet genoeg licht is.

Maar hij heeft wel een redelijk mooie schatting laten zien hoe hij de kosten eruit wil halen.
...en het is niet echt "shit"wat ie heeft gekocht.
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 08:54 schreef yootje het volgende:

[..]

Jij bent moeilijk enthousiast te maken, niet?
Geloof me, voor de accu's, voedingen en schakelpanelen welke hij er bij wil kopen kan je 10 jaar lang je woning conventioneel verlichten.

Op zich vind ik het best grappig, maar doe nou niet alsof dit je zoveel geld gaat besparen en het DAAROM zo noodzakelijk is, want dat is dikke stierepoep
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')