abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25765747
Tis alleen zo jammer dat leds zo een poepkleur hebben.
Als je 5 watt luxeonstars kan krijgen in de kleur warmwit begint het ergens op te lijken. Maar die krengen zijn dan weer wel wat direct licht zo fel dat je scheel wordt als je er een keer in kijkt.
Kortom, weer alleen bruikbaar voor indirect licht.

Ik denk niet dat je een huis fatsoenlijk verlicht krijgt met leds .
Het kost een hoop gezeik en levert relatief weinig op.
pi_25770373
Leuk project, ik had het alleen niet op 12V gedaan. Je creërt zo inefficiëntie terwijl dat helemaal niet hoeft. Netvoeding snoept wat af, laagspanning betekent automatisch hogere stromen, dus meer verlies in de kabels.

Er zijn zonder problemen 230V LED-lampen te koop, en daarbij wil ik nog wel even een fabeltje uit de wereld helpen: LEDs zijn best energie-efficiënt, maar alleen in vergelijking met gloeilampen, Wil je echt energie besparen? Ga voor de compact-fluorescentielamp oftewel de spaarlamp (overigens ook in 12V verkrijgbaar als je dat per sé zou willen). Is ook wat vriendelijker licht dan LEDs, niet zo'n puntbron maar een wat groter oppervlak.
Mijn hele huis hangt er vol mee, zou niet anders meer willen.

Met dat USB-schakelbord schakel je net zo makkelijk 230V als 12V. Je gaat ook accu's gebruiken zeg je, die moeten d.m.v. druppellading op peil gehouden worden om de zelfontlading te compenseren. Je gaat auto-accu's gebruiken, die hebben een behoorlijk grote zelfontlading, kost ook weer energie.

Hoewel je technisch stoer bezig bent heeft het volgens mij op het gebied van energiebesparing weinig om het lijf. Gewoon overal spaarlampen plaatsen, klaar. Prima verkrijgbaar in warm wit of cool wit, wat je wilt. Per lumen goedkoper én efficiënter.

Daarbij vormt verlichting niet zo'n heel groot deel van een gemiddelde energierekening. Je spaart meer uit door een AA-klasse koelkast aan te schaffen, een wasmachine met hotfill en een wasdroger op gas. Dán ga je pas besparen.

Als je zonnepanelen gaat aansluiten gooi je ook weer energie weg als je met 12V werkt. Lood-accu's kun je niet over het hele laadtraject met de maximale stroom laden, als ze bijna vol zijn moet je stroom terugregelen zodat de maximale spanning (± 14.1 V) niet wordt overschreden (anders gaat de accu waterstof gassen). Een gedeelte van de geproduceerde stroom wordt dus gewoonweg niet gebruikt. Verder is een loodaccu als energieopslag bij lange na niet 100% efficiënt. In gunstige omstandigheden mag je hopen op 85 à 90%. Daarbij gaat een accu ook niet eeuwig mee, ahfhankelijjk van de ontlaaddiepte 5 tot 10 jaar. Moet dus om de zoveel tijd vervangen worden met al het energieverbruik van dien, productie, transport etc.
Hou je het bij een normaal 230V-systeem wordt elke kWh die je panelen produceren het net ingestuurd, en dus altijd gebruikt. Veel efficiënter, ook weer door het gebruik van hogere spanning/lagere stroom.

Maar laat je door mij niet uit het veld slaan, ik vind het wel stoer wat je aan het doen bent
pi_25770768
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 23:35 schreef fotoharry het volgende:
LEDs zijn best energie-efficiënt, maar alleen in vergelijking met gloeilampen, Wil je echt energie besparen? Ga voor de compact-fluorescentielamp oftewel de spaarlamp
Als ik dat even mag nuanceren

Als je kijkt naar verlichting op 'huiselijke schaal' is de volgorde van efficiency ongeveer als volgt:

* Longlife gloeilampen
* Gloeilampen
* Witte LEDs
* Spaarlampen
* TL-verlichting
* HF TL-verlichting

Ik ben het dus met je eens dat je op deze schaal veel beter spaarlampen kunt inzetten, gebruiken minder energie voor een bepaalde lichtopbrengst en gaan ook erg lang mee. Ik heb er nog nooit eentje hoeven vervangen en ik heb al mijn originele spaarlampen nog. Ik denk dat de oudste zo'n 10 jaar oud is.

Waar LED's uitstekend tot hun rechtkomen zijn in situaties die aan de volgende voorwaarden voldoen:

* Klein (laagspanning, laag vermogen)
* Directioneel licht (nauwe bundel)
* Mobiel (schokken e.d.)

Dat LEDs in kleine toepassingen goed tot hun recht komen ligt niet niet zo zeer aan de LEDs maar wel aan het feit dat kleine gloeilampjes op laagspanning bijzonder inefficiënt zijn. Verder zijn LEDs vrijwel allemaal directioneel, de meeste normale LED's hebben een bundel van tussen de 15 en 90 graden, en stralen dus niet in het rond om zich heen. Om dus een rondstralende lamp te maken moet je LEDs dus in grote hoeveelheden gaan inzetten en dan verdwijnt je energievoordeel als sneeuw voor de zon. Een uitzondering daarop zijn de nieuwe Luxeon-LEDs, die hebben een uitstraalhoek van wel 160 graden, dat is al beter maar nog steeds geen rondstraler.
Verder zijn LEDs uitstekend bestand tegen schokken omdat er geen fragiel gloeidraadje is.

Om bovenstaande redenen vind je LEDs steeds vaker in fietsverlichting, zaklampen, e.d. Als statusaanduiding in vrijwel alle soorten apparatuur zijn LEDs natuurlijk al jaren gemeengoed, ook vanwege hun lang levensduur.

Overigens is er wel een plek waar de grootschalige inzet van LEDs zinvol is: verkeerslichten. Dit heeft twee redenen. Ten eerste is de combinatie van een gloeilamp + rood/oranje/groen filter zeer inefficiënt. Ten tweede zijn de LEDs in die kleuren juiste weer zeer efficiënt. Ik heb wel een eens gelezen dat een middelgrote stad die een paar duizend stoplichten ombouwt naar LEDs jaarlijks een paar ton op zijn stroomkosten kan besparen.

Verder vind ik het project van de TS ook erg interessant. Dat home automation trekt mij ook wel, en biedt zeker de mogelijkheid om energie te besparen (nooit meer vergeten alles uit te schakelen als je weggaat). Maar als het klopt wat fotoharry zegt (en het klinkt aannemelijk) dan zal de te behalen winst misschien niet zo groot zijn.
Hoe dan ook het houdt je van de straat Ga vooral door en post foto's!

[ Bericht 8% gewijzigd door JeroenH op 27-03-2005 00:00:24 (zpelvaud) ]
  Moderator zondag 27 maart 2005 @ 00:12:30 #79
45833 crew  Fogel
pi_25771240
TS, je hebt een spelvaudje in de signature:
quote:
-.,.-°--> MultiBox Your softare and solutions partner. <--°-.,.-
Er ontbreekt een 'w'.

Tevens TVP
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  maandag 28 maart 2005 @ 04:08:14 #80
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25799369
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 20:40 schreef blieblie het volgende:
Tis alleen zo jammer dat leds zo een poepkleur hebben.
Als je 5 watt luxeonstars kan krijgen in de kleur warmwit begint het ergens op te lijken. Maar die krengen zijn dan weer wel wat direct licht zo fel dat je scheel wordt als je er een keer in kijkt.
Kortom, weer alleen bruikbaar voor indirect licht.

Ik denk niet dat je een huis fatsoenlijk verlicht krijgt met leds .
Het kost een hoop gezeik en levert relatief weinig op.
Wat heb je aan 5W luxeons als je ze bijna actief moet koelen. De 5 Watts hebben grote koelblokken nodig om genoeg warmte van de dye af te voeren. Bovendien is de lichtoutput drastisch lager bij hogere temperaturen, dus afdingen op koeling is niet mogelijk.
1 Watts Luxeons zijn een optie. De 3 Watters zijn ook mogelijk, maar ja zit ook met die koeling.

JeroenH:
Die 160 hoek van nieuwe Luxeons light puur aan de optics. De output is nog steeds hetzelfde, alleen wordt het gewoon in een grotere bundel naar buiten gebracht. Minder fel straal dan een met kleine straalhoek.
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
  dinsdag 29 maart 2005 @ 11:00:34 #81
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25825612
hmz ik ga dus eens onderzoeken naar spaarlampen voeren om een duidelijk overzicht te krijgen kwa efficientie en zal met de resultaten terug komen ik vind het dus erg fijn reacties te krijgen van anders gestemden om zo duidelijk een overzicht te hebben. De relais kunnen tot 4000 VA schakelen dus dat zal geen probleem zijn De controller is duidelijk een heerlijk ding dat al zeker en vast er gaat komen
-.,.-°--&gt; MultiBox Your software and solutions partner. &lt;--°-.,.-
-.,.-°--&gt; Young and Safe on the Road &lt;--°-.,.-
  dinsdag 29 maart 2005 @ 12:02:38 #82
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25826967
In termen van de rendement (luminous efficacy) worden lampen gemeten in Lumen/Watt. Dat is de volledige lichtopbrengst per Watt uiteraard.

een overzichtje in lm/W

Gloeilamp/Halogeen : 6-27
Natriumlampen : 50-200
Kwiklampen: 35-60
Fluorescent (TL): 50-105
Metaal-Halide: 75-140
Solid State (bijv. LED): max. 50

Nou heeft een LED een beter rendement dan een gloeilamp/halogeen: echter kan een klein halogeenlampje makkelijk 25W of meer verstoken --> (25* ca.20 = 500lm output).
Een LED van die grootte kan nooit dergelijke vermogens stoken zonder zware koeling (specs. zijn altijd op 25 graden/kamertemp.) Bij hogere temps daalt de efficacy dramatisch.

Een TL/spaarlamp heeft weer een veel hogere efficacy, echter is het niet echt geschikt voor de compacte applicaties waar LEDs ideaal voor zijn. Een goede TL op 36W a 75lm/W = 2700lm. In goede LEDs gesproken is dat zo'n 60W a 35lm/W.

HID lampen zoals Natrium, Metaal-halide en kwiklampen spannen de kroon, maar zijn erg duur in aanschaf en vrij moeilijk verkrijgbaar op lager vermogen.

Alles zijn voor en nadelen.
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
pi_25831035
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 12:02 schreef Ashram het volgende:
Gloeilamp/Halogeen : 6-27
Natriumlampen : 50-200
Kwiklampen: 35-60
Fluorescent (TL): 50-105
Metaal-Halide: 75-140
Solid State (bijv. LED): max. 50
Behalve de LED zijn alle bovenstaande lichtbronnen rondstralers, dat maakt het moelijk vergelijken met LED vind ik.
quote:
Nou heeft een LED een beter rendement dan een gloeilamp/halogeen: echter kan een klein halogeenlampje makkelijk 25W of meer verstoken --> (25* ca.20 = 500lm output).
Een LED van die grootte kan nooit dergelijke vermogens stoken zonder zware koeling (specs. zijn altijd op 25 graden/kamertemp.) Bij hogere temps daalt de efficacy dramatisch.
Dat kun je ondervangen door gewoonweg meer LEDs te plaatsen, hoewel je het jezelf daarmee IMO nodeloos ingewikkeld maakt. Zoals gezegd ben je dan goedkoper en eenvoudiger uit met spaarlampen.
quote:
Een TL/spaarlamp heeft weer een veel hogere efficacy, echter is het niet echt geschikt voor de compacte applicaties waar LEDs ideaal voor zijn. Een goede TL op 36W a 75lm/W = 2700lm. In goede LEDs gesproken is dat zo'n 60W a 35lm/W.
Spaarlampen worden ook steeds compacter. Voor echt kleine toepassingen zijn ze nu nog niet geschikt, maar ik heb zelfs met kleine armaturen geen problemen. Heb je gezien dat o.a. de Ikea van die platte onderbouw-spotjes verkoopt met daarin een zigzag-spaarlamp? Geweldig spul en echt niet groot.
quote:
HID lampen zoals Natrium, Metaal-halide en kwiklampen spannen de kroon, maar zijn erg duur in aanschaf en vrij moeilijk verkrijgbaar op lager vermogen.
Daarbij branden dat soort lampen graag lange tijden achter elkaar, regelmatig in-/uitschakelen zijn ze niet gek op. En inderdaad een 500W kwiklamp in je woonkamer is niet zo gezellig
pi_25831872
lol, echt een goed plan.
ik hou het topic in de gaten. teven tvp, waar het hier overigens van stikt!
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:25:42 #85
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25833050
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 15:04 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Behalve de LED zijn alle bovenstaande lichtbronnen rondstralers, dat maakt het moelijk vergelijken met LED vind ik.
[..]
Het gaat voornamelijk om het totaal hoeveelheid licht dat eruit komt. Je hebt ook LEDs met 160 graden stralingshoek, wat ik wel vergelijk met een rondstraler.

Dat kun je ondervangen door gewoonweg meer LEDs te plaatsen, hoewel je het jezelf daarmee IMO nodeloos ingewikkeld maakt. Zoals gezegd ben je dan goedkoper en eenvoudiger uit met spaarlampen.
[..]
inderdaad, daarom vind ik het erg jammer dat TP geen dimming toepast in zijn LED setup. Want daar ligt volgens mij nou net de grote kracht van LEDs. Kleurmenging en dergelijk zjn erg makkelijk uit te voeren voor LEDs. Met het uitsluiten daarvan heeft hij relatief weinig reden om niet over te stappen naar spaarlampen. Natuurlijk zijn LEDs gekleurd beschikbaar en zal een spaarlamp met optics een hoop licht verliezen.

Spaarlampen worden ook steeds compacter. Voor echt kleine toepassingen zijn ze nu nog niet geschikt, maar ik heb zelfs met kleine armaturen geen problemen. Heb je gezien dat o.a. de Ikea van die platte onderbouw-spotjes verkoopt met daarin een zigzag-spaarlamp? Geweldig spul en echt niet groot.
[..]
Uiteraard heb ik deze gezien, maar ik doelde voornamelijk in draagbare systemen als zaklampen en dergelijk. Bovendien heb je een LEDs in milliWats tot 5Watt of meer. Spaarlampen beginnen pas vanaf een 5W of zo. Niet echt te vergelijken daarvoor. Maar voor doeleinden van de TP is het wel geschikt. Maar wederom die optics probleem.

Daarbij branden dat soort lampen graag lange tijden achter elkaar, regelmatig in-/uitschakelen zijn ze niet gek op. En inderdaad een 500W kwiklamp in je woonkamer is niet zo gezellig

Ik heb dan ook maar 1 120W UHP lamp in huis en dat is voor de beamer. Als moet ik zeggen dat het nog steeds indrukwekkend is als je met wat optics de boel richt op de overkant van de straat.
Uiteindelijk moet ik ook zeggen, een LED array blijft er VET uitzien, zeker vergeleken met zo'n mini spaarlampje. Zeker als je de boel wil richten, moet je nog eens reflectoren toepassen en DAT is moeilijk compact te krijgen.
pi_25851051
Nog steeds geen foto's gezien? Ik ben inmiddels wel benieuwd hoe het er uit gaat zien....
  woensdag 30 maart 2005 @ 11:30:50 #87
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25851599
Ok ik kom nog even terug met een verslag en bevindingen ... nog geen foto's want ik ben nog vollop aan het bedenken hoe ik het geheel in mekaar ga zetten ik woon al in de woning dus ik verbouw ruimte per ruimte ... ben nu dus het geheel aan het uitdenken om zeker te zijn dat het echt is wat ik wil !!!

wel enkele tests die ik ondernomen heb die jullie gaan intresseren ... ik zag op een site iemand die een LED had opgeschuurd met schuurpapier ... met dit als resultaat:

op het licht geeft dit het volgenden ...

Simpel maar maakt het dus echt wel een stuk bruikbaarder ... Ik ben ook steeds meer en meer aan het denken om op een aantal plaatsen gewoon 1 of 2 leds te gebruiken en niet zo een volledige spot omdat ik er ben achter gekomen dat die dingen voor bijvoorbeeld vloerverlichting ZWAAR overkill zijn ze geven echt wel een verdomds sterke witte plek op je plafond met 5 spots is je ruimte aargig verlicht ... dus voor zij die dachten dat het niet sterk was ... wel IT IS...

Verder voer ik momenteel ook nog onderzoek naar de inzetbaarheid van spaarlampen en de varianten zoals hierboven vermeld (spiraal lampen en dergelijke)

Ik zal zeker blijven rapporteren hier... alsook op Gathering

Dan over de dimbaarhied van led's waarom is dat nu zo moeilijk??? wel hier komt een poging om het deftig uit te leggen... als je volgende grafiek bekijkt:

Dan zie je dat een led pas gaat branden vanaf dat er een bepaalde minimum stroom door vloeit... deze is relatief gezien tot het volledige maximale verbruik relatief hoog. Dus de led licht pas op vanaf een bepaalde relatief gezien hoge stroom. Bij een gloeilamp is dit een stuk lagen deze begint al lichtjes te gloeien vanaf een vrij lage stroom. Ook is het regelgebied daardoor een stuk kleiner. Wil je de led dimmen moet je dus juist dit gebied gaan regelbaar maken en geloof me dat is een stuk lastiger dan gewoon een dimmertje plaatsen dat zullen de electronicie beamen... zo een schakeling gaan maken dat die naderhand ook eventueel voor halogeens werkt en dus grote stromen ... just forget it ... te veel moeite, te duur en praktisch bijna onmogelijk

[ Bericht 30% gewijzigd door God_de_Vader op 30-03-2005 11:55:55 (uitleg dimmen led toegevoegd ter info) ]
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:51:14 #88
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25854521
Ok gezien de verwarring over relays en transistors ga ik proberen het geheel te verduidelijken want het ligt dus inderdaad aan de toepassing.

Om te beginnen even de componenten voorstellen...

De traditionele relays:

Je ziet hier duidelijk dat er 1 of meerder contacten worden aangetrokken of gelost door middel van een magnetisch veld in een spoel. Je zet er dus stroom op en je krijgt onmiddelijk een aantrekking (verbreking als het een verbreekcontact is) De hierboven afgebeelde is een open model zoals men dat vroeger wel eens in de industrie tegen kwam de huidige zijn meestal ingebouwd in gesloten behuizingen en kunnen vaak op rails en zo ingebouwd worden:

Bij vele mensen zijn het veelal in de auto dat ze denken aan de relays... denk maar aan het aanschakelen van een contact. De relays is ontwikkeld om met relatief goedkope schakelaars enorme stromen te kunnen schakelen op een afstand. Daardoor kan er drastisch bespaard worden op dure dikke kabels en dure dikken lijnen alsook schakelaars zelf die nu enkel de spoel bedienen en dus niet meer van die imens grote contacten hebben. Ook haal je eventuele magnetische velden drastisch omlaag rond de kabels omdat de stroomdoorvoer gewoon veel kleiner is.

In een auto worden ze dus gebruikt om bijvoorbeeld de startmotor een contact te geven. Deze verbruikt (Zij het erg kortstondig ... hooguit paar seconden) een enorm hoge stroom gezien dit op 12 volt is en er dus veel stroom nodig is om een kracht (wattage) op te wekken.

In een auto ziet dit er zo uit:

Prijzen voor de traditionele relays varieren aan de hand van de capaciteiten, modellen en aantal contacten let vooral op dat je er koopt die niet te veel schakel geluid maken zeker als het in een leefruimte is...

Naast deze mechanische relays bestaan er ook electronische varianten. Deze bestaan uit een chemische substantie en interne schakeling. Er zijn geen bewegende componenten wat een voordeel is gezien het verslijt. Wel zijn deze gemaakt voor lage voltage's en lage stromen... indien je dus 1 of 2 leds zou sturen zouden dit soort dingen echt wel ideaal zijn. Ze zijn praktisch altijd voorzien van een printmontage uitvoering en hebben een lage prijs (1 tot 6 euro). Velleman heeft een erg uitgebreid gamma van deze speeltjes met hopen duidelijke specificaties, ook heeft Nec er een hele hoop gemaakt en nog steeds.

Tot zo ver de relais ... dan nu de transistor

De transistor kan je vergelijken met een soort kraan ... je hebt een kleine stroom die een grote stroom stuurt ... hierover leg ik seffens meer uit ... eerst even beginnen hoe en wat ... wel de transistor had als voorgangen de lamp ... jawel hoor ... als je een oudere radio open doet of zelfs hedendaagse gitaarversterkers en spullen voor puristen dan zie je daar lampen in zitten die zien er ongeveer als volgt uit:

Nu deze waren erg gevoelig vooral voor verplaatsingen en er was een vrij groot verlies in warmte en licht. Wat later in de geschiedenis vond men dan de transistor uit die net als een lamp met een kleine stroom een grotere kon sturen ... en dat is dus vergelijkbaar met het princiepe van een kraan zij het dan niet met water maar met stroom...

dus je stuurt met een relatief kleine kracht een grote stroming water ... hierbij heb je drie dingen
Ingang grote stroom
Uitgang stroom variabel
Stuuring

Zo is het ook bij een transistor

naast de basis transistor heb je ook de transistor die voorzien is om tegen een koelplaat te monteren

Voor het sturen van grotere stromen konden er meerdere transistoren geplaatst worden dat noemt men dan bridging, iets wat je soms wel eens op een versterker ziet staan.

Om meer stroom te kunnen sturen en nog iets efficienter kwam er naderhand de MOSFET uit ook een soort transistor dat vaak in de audiowereld wordt gebruikt omwille van zijn uitstekende kwaliteiten en krachten. Doch deze moeten praktisch altijd gekoeld worden en niet zo een klein beetje ...

Een voordeel van een transistor is dat je vrij makkelijk een flip flop kan bouwen dus 1 drukknopje dat je kan gebruiken als aan uit schakelaar iets wat met relays erg lastig is... Bij een relay met 2 contacten kan je wel oneindig veel aan en uit schakelaars maken.. (in mijn geval heb ik een usb controller die ook met pulsen werkt dus ik heb ook gewoon 1 contact voor aan en uit de rest wordt gedaan door de controller)

Voila tot zo ver de componenten ...

Nu waarom kies ik dus voor de ralays in mijn geval wel erg simpel omdat deze veel makkelijker een grote stroom kunnen schakelen. Ook is de signaalspoel fysisch gescheiden van de grote stromen waardoor je de risico's op het stuk maken van je sturing enorm verlaagt (en voor de puristen ja je kan met optocouplers en een stabiliteitsnetwerkje werken maar reken dan maar eens alles samen !!!)

Een relays is een techniek die al jaren dienst bewijst en dus erg betrouwbaar is... ook door doorontwikkeling en dergelijke

Relays zijn relatief goedkoop -> Massaproduct en makkelijk leverbaar op standaard voetjes

Geen warmte ontwikkeling of toch niet zo dat er koeling moet zijn zelfs niet als je grote stromen stuurt van zelfs 100 ampere en meer ... er zijn gewoon dikkere contacten.

Relays bieden verbreekcontact wat lastiger is met transistors

kortweg ... het heeft zijn voordelen het is niet voor niks dat echt wel 90 % van alle domotica systemen met relays werken geloof me ...

Waarvoor zijn transistoren wel goed ...

Ze bezorgen lekkere bassen en harde volumes in je stereo (maar dat telt hiet niet echt )

Ze kunnen de uitgang traploos regelen

Ze zijn goed verkrijgbaar en voor kleine stromen heel erg goedkoop

Hellaas zijn ze niet bestand tegen grote stromen of ze vragen extreem grote koelingen die zelfs tot actief toe nodig zijn ... kijk maar eens naar een mosfet versterker of zo voor audio die 2 keer 100 watt PERMANENT dus niet PIEK levert en je zal zien dat je daar echt wel ENORME elementen op nodig hebt en dat er meestal ook een FAN voorzien is (al dan niet temperatuur geregeld)

Dus wil je een paar ledjes sturen is en Transistor echt wel ok maar voor de iets grotere dingen ... toch maar niet Gezien ik niet zeker ben of ik alles met leds goed verlicht krijg en dus mogelijk ook hallogeens hang heb ik gekozen voor het relays systeem.

Voila k hoop dat dat beetje duidelijk was. Uiteraard is dit enkel mijn visie en sta ik open voor andere ...
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:58:38 #89
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25854695
Voor zij die goedkoop een led willen dimmen ... ingang van 0 tot 12 volt geeft mooi dimming met deze schakeling... maximale belasting is 50 groepen van 4 standaard leds voor ultra bright en zo zijn er dat minder aan de hand van het verbruik. Deze schakeling heeft relatief gezien zeer weinig verlies.

Onderdelen zijn standaard verkrijgbaar in de electronica shop.

Het princiepe is dat het met een voorschakelweerstand de leds meer lineair maakt standaard is een led dus niet echt lineair.

nog even deze commentaar bij de schakeling
quote:
Not all LEDs have the same forward voltage drop. The 2.0~2.2 volts common for red LEDs is not shared by all LEDs. Blue and white LEDs may have up to 5 volts across them when operating normally, although 3.5 volts is more common. If you want to use this dimmer circuit with 3.5 volt blue or white LEDs, put just two LEDs in series and use 150 ohm resistors in place of the 82 ohm units.
de controller kost 0.75 euro en de transistor kost 0.5 euro dus dit is echt een erg goedkoop en makkelijk te bouwen schakelingetje en geloof me het werkt ...

en hier dan nog enkele knappe toepassingen

Dit is op Shiphol aan de roltrappen

[ Bericht 5% gewijzigd door God_de_Vader op 30-03-2005 14:26:57 ]
  woensdag 30 maart 2005 @ 14:13:44 #90
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_25855104
The Internets, I needs it..
  woensdag 30 maart 2005 @ 15:17:46 #91
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25856640
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:13 schreef Dr_Crouton het volgende:
hahaha das wel een toepasselijk icoontje na het lange tikwerk
pi_25857816
Mechanische relais hebben natuurlijk wel nadelen: schakelgeluid en slijtage. En als je ze op grote schaal inzet gaat het eigenverbruik van de relaisspoelen ook een rol spelen.

Conrad (en ongetwijfeld ook andere bedrijven) verkoopt ook solid-state relais tegen heel schappelijke prijzen.

Vogens mij valt het met de warmteontwikkeling goed mee, ten eerste hebben de ss-relais die ik gezien heb geen koelvlakken terwijl ze toch heel behoorlijke stromen kunnen schakelen. Ten tweede gebeurt het schakelen ongetwijfeld met dikke MOSFETs en worden niet zo warm bij volledige geleiding.
Ga je dimmen (choppen) met een MOSFET dan wordt het anders.

Ik heb een tijd met (electrische) modelbouwvliegtuigen gevlogen, en die regelaars werkten ook met MOSFETs. Je merkte duidelijk een verschil in warmteontwikkeling bij 'volgas' en 'half gas'. (bij de motor juist andersom ).
pi_25861499
ik weet niet of je wat aan hebt maar een (vrij) goedkope leverancier is www.world-led.com (bedrijf van een vriend van me )

verder een gaaf project en succes er mee
Bram! Boterham!
  donderdag 31 maart 2005 @ 00:43:11 #94
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25871335
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:58 schreef God_de_Vader het volgende:
Voor zij die goedkoop een led willen dimmen ... ingang van 0 tot 12 volt geeft mooi dimming met deze schakeling... maximale belasting is 50 groepen van 4 standaard leds voor ultra bright en zo zijn er dat minder aan de hand van het verbruik. Deze schakeling heeft relatief gezien zeer weinig verlies.

[afbeelding]
Het is inderdaad een werkend circuit, maar ik ben hevig tegenstander van LED dimming door stroomsturing:
- geen consistentie in kleur (variatie in stroom = variatie kleurspectrum)
- geen garantie op lagere stroom dan 10% van nominaal

Zeker op lagere stromen zijn er vaak duidelijke verschillende merken tussen LEDs van dezelfde kleur.

Mijn suggestie:

komt van http://www.4qdtec.com/pwmmod.html

Zoek eens het principe op van PWM of Pulse Width Modulation. Het is helemaal niet moeilijk om uit te voeren. Zoek het op in Wikipedia of zo.

Het principe berust op het feit dat men de stroom altijd op het nominale niveau houdt. Men stuurt dan de stroom door de LED in de vorm van een pulsstroom. Waar men de sterkte van het licht mee regelt, is het varieren van de pulsbreedte. Bij een pulsbreedte van 0% is het resulterende stroom een flatline. Bij 100% is het een constante stroom op nominaal niveau.
Alles wat ertussen zit is een stroom van pulsen waarvan de breedte regelbaar is.

Voordeel:
- stroomniveau altijd op 100%
- kleurconsistentie ideaal

Met het PWM signaal stuur je dmv een transistor of mosFET de stroom door een LED.
PWM signalen kan je erg makkelijk met een microcontroller genereren. Een PIC16F84 of 628 klaart de klus voor 6 PWM signalen op 400Hz. dat is 2x RGB als je wil en perfect voor effectjes.

PWM is de standaard in de industrie, mijn industrie althans.
pi_25949496
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 15:09 schreef God_de_Vader het volgende:

[afbeelding]
Het is wellicht al gezegd, maar ik heb geen zin het hele topic door te lezen: check de lucht!
pi_25949568
quote:
Op zondag 3 april 2005 11:53 schreef googoodoll het volgende:

[..]

Het is wellicht al gezegd, maar ik heb geen zin het hele topic door te lezen: check de lucht!
Wat dacht je van het feit dat de foto misschien in een portiek is gemaakt?

Evengoed, raar effect.
pi_25962845
God_de_Vader, al vooruitgang geboekt dit weekend? Ben wel benieuwd hoe je project loopt.
  maandag 4 april 2005 @ 11:17:09 #98
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25972767
De foto is inderdaad in een portiek gemaakt omdat het er anders nie volledig op ging ... Verder heb ik inderdaad vorderingen gemaakt ... bovenaan had ik een zolderkamer in gyproc ... die hebik uitgebroken en zomaar even 21 vierkantemeter ruimte gewonnen ... wel ben ik erachter gekomen dat het dak in een erbarmelijke staat was en ik ga dus eerst mijn dak vervangen ... ineens spots voorzien in het plafond en dergelijke ... foto's volgen over de werken Ga er vanavond een hoop trekken. Het is nu echt een bouwwerf maar ik zie het nog altijd zitten. Mogelijk zullen de werken wel langer duren gezien ik de kosten van een nieuw dak niet direct had ingecalculeerd. Vanbuiten zag alles er nog super goed uit...
  maandag 4 april 2005 @ 11:42:11 #99
76676 skippesoepie
capo di tutti capi............
pi_25973262
Wauw...gewoon wauw!!
veni, bibi,vomui......
pi_25974743
ik wil pics
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties