abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 april 2005 @ 13:29:30 #101
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25975579
quote:
Op maandag 4 april 2005 12:49 schreef mrkanarie het volgende:
ik wil pics
Ok ik zal vanavond pics maken en dan morgen effe on line zetten .. maar wees al maar gewaarschuwd het is een heel oud huis waar veel aan gebroddeld is ... ik woon er al in en verbouw tegelijk dus je kan het je al voorstellen ...
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
  maandag 4 april 2005 @ 14:41:41 #102
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25977176
Een paar foto's van een stukje Luxeon LEDstring van 20x1W Cool white LEDs. Het is nog even wachten tot deze commercieel verkrijgbaar zijn, maar ik laat maar even zien waar deze toe in staat zijn.
De voeding zijn standaard Philips Xitanium drivers. Volledige schakelbaar met die relaissysteem van TS. Xitanium is een gamma LED STROOMdrivers van Philips die al verkrijgbaar zijn.

Het stukje die op de foto's staat, ga ik inbouwen boven mijn gordijnrails, zodra ik mijn dimming circuit hebt gebouwd.

CORRECTIE! De LEDs zelf zijn 1Watts LEDs, maar deze werken op half power (600mW) Dit ivm koeling

[ Bericht 6% gewijzigd door Ashram op 05-04-2005 11:07:30 ]
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
  maandag 4 april 2005 @ 14:45:00 #103
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_25977238
De muur van Geraardsbergen. Wat een plek om te wonen
pi_25986414
quote:
Op maandag 4 april 2005 14:41 schreef Ashram het volgende:
Het is nog even wachten tot deze commercieel verkrijgbaar zijn,
Hoe kom jij er dan aan? Werk je bji de ontwikkelafdeling van Luxeo? Ziet er wel cool uit!
  dinsdag 5 april 2005 @ 09:30:54 #105
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25993648
Philips Lighting en ik verdrink werkelijk in die dingen. Maar helaas zo goed als onmogelijk om iets naar buiten te brengen, want de mijn beroepsethiek staat me in de weg.

Het is op zo'n afdeling echt vechten tegen de verleiding, want alles hier is LVT of Leuk Voor Thuis.
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
pi_25993777
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 09:30 schreef Ashram het volgende:
Philips Lighting en ik verdrink werkelijk in die dingen. Maar helaas zo goed als onmogelijk om iets naar buiten te brengen, want de mijn beroepsethiek staat me in de weg.

Het is op zo'n afdeling echt vechten tegen de verleiding, want alles hier is LVT of Leuk Voor Thuis.
Dat klinkt ERG cool. Ontwikkel je ook zelf?
  dinsdag 5 april 2005 @ 10:43:19 #107
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25994831
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 09:41 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Dat klinkt ERG cool. Ontwikkel je ook zelf?
Luxeons zijn 50% Philips. De andere gedeelte is Agilent/HP.
Mijn afdeling doet uitsluitend applicatie en marketing ervan. Ik ben min of meer applicatie engineer, al moet ik mjjn diploma nog halen.
Dus wij ontwikkelen applicaties met Luxeons en andere LEDs. Een andere LED die ook erg interessant is, is de Superflux van onder andere Lumileds en deze wordt ook veelevuldig door ons toegepast.
  dinsdag 5 april 2005 @ 10:59:51 #108
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25995216
ik ben gisteren in een bouwmarkt led spots op een ander socket tegen gekomen ... deze vervangen ook halogeens maar kunnen direct aan de 220V gehangen worden... heb daar dan gevraagd om eens wat testen te mogen doen. Het gaat om Matte Leds en er zaten er 24 in 1 spot ... de lichtopbrengst was FENOMENAAL. Mooi egaal breed !!! licht... wel niet op foto vast te leggen. Verbruik van 1.9 watt (mogen meten daar ze zijn verkrijgbaar in 3 versies
- cold white (4 blauwe leds 20 witte)
- regular white (24 witte leds)
- warm white (20 witte 4 oranje leds)

Ze hadden ze net binnen prijs voor electriciens om ze bij hun aan te kopen zou tussen de 9 en 15 euro zijn. Ze zijn leverbaar achter 2 weken en hebben 5 jaar garantie !!!
  dinsdag 5 april 2005 @ 11:06:05 #109
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_25995382
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 10:59 schreef God_de_Vader het volgende:
ik ben gisteren in een bouwmarkt led spots op een ander socket tegen gekomen ... deze vervangen ook halogeens maar kunnen direct aan de 220V gehangen worden... heb daar dan gevraagd om eens wat testen te mogen doen. Het gaat om Matte Leds en er zaten er 24 in 1 spot ... de lichtopbrengst was FENOMENAAL. Mooi egaal breed !!! licht... wel niet op foto vast te leggen. Verbruik van 1.9 watt (mogen meten daar ze zijn verkrijgbaar in 3 versies
- cold white (4 blauwe leds 20 witte)
- regular white (24 witte leds)
- warm white (20 witte 4 oranje leds)

Ze hadden ze net binnen prijs voor electriciens om ze bij hun aan te kopen zou tussen de 9 en 15 euro zijn. Ze zijn leverbaar achter 2 weken en hebben 5 jaar garantie !!!
Waar en wat? Nu ben ik ook geinteresseerd tegen die prijzen.
pi_25996344
Erg leuk idee!

Ik heb net zelf een 220V led-halogeenvervangings-lampje besteld bij de Conrad om er eens wat mee te gaan experimenteren.

Zijn ze eigenlijk ook te krijgen in de "kleine" halogeen-maat? Standaard is volgens mij een diameter van 50mm maar in onze berging zitten kleinere spotjes, 30mm ofzo.
  dinsdag 5 april 2005 @ 17:44:03 #111
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_26003027
Ik weet niet of ik zomaar de zaak mag noemen dus forum mods please correct me als het niet mag wil echt nie spammen of zo ... het was bij de zelfbouw markt (http://www.zelfbouw-markt.be) zij hebben ze achter 2 weken dus ... ligt op de ninoofse steenweg in ninove.

Voor de kleinere spots zou je dat zelf kunnen aanpassen hoor maar is wel wat gepruts... fijn boortje uitboren op een rubbermatje ... dan het meest helle ledje dat je kan krijgen in je favo electronica handel ... weerstandje er voor en klaar
  dinsdag 5 april 2005 @ 19:37:01 #112
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_26005707
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 17:44 schreef God_de_Vader het volgende:
Ik weet niet of ik zomaar de zaak mag noemen dus forum mods please correct me als het niet mag wil echt nie spammen of zo ... het was bij de zelfbouw markt (http://www.zelfbouw-markt.be) zij hebben ze achter 2 weken dus ... ligt op de ninoofse steenweg in ninove.

Voor de kleinere spots zou je dat zelf kunnen aanpassen hoor maar is wel wat gepruts... fijn boortje uitboren op een rubbermatje ... dan het meest helle ledje dat je kan krijgen in je favo electronica handel ... weerstandje er voor en klaar
Als het ontopic is dan mag het vast wel. Bovendien doe je ons allemaal een plezier als je ons laat weten waar we al dit moois kunnen kopen.
  woensdag 6 april 2005 @ 10:59:41 #113
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_26018648
Voor een sterrenhemel heb ik prijzen gevraagd bij mijn lokale electronca winkel. Ik plan dus van het geheel te maken met paneel leds die ik in mijn gyproc plafond draai ... dus ik dacht zo aan een 100 tal leds over de volledige plafond gever en dacht aan het gebruik van leds die voorzien zijn van een behuizing in metaal en direct aan 12 volt kunnen gehangen worden ... ja hoor die bestaan... dan dacht ik te kiezen voor rode en oranje leds om in combinatie met mijn witte spots een mooi warm effect te krijgen ... de spots komen ook in het plafond ingebouwd plus aan een staal systeem om zo mijn zijmuren uit 1896 te accentueren ... ja hoor klinkt als een hele bedoeling ...

Voor de led's om de sterrenhemel te maken ...
per led
In plastik schroefbehuizing tussen de 1.50 en de 1.75 euro
In metaal behuizing tussen de 1.25 en 2.00 euro

De prijs is afhankelijk van model en type led (3 mm en 5mm en zo ...)

Ik verwacht niet dat ik met de sterrenhemel mijn kamer kan verlichten het is echt eerder voor de fun en om eens iets speciaals te hebben ...
  woensdag 6 april 2005 @ 12:10:19 #114
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_26020009
Bij conrad kwam ik thans ook een intressante mogelijkheid tegen voor mijn sterrenhemel ... direct aansluitbaar op 12 volt en gewoon gaatje boren ... klaar

LED's in behuizing voor een snelle montage in weergavetableaus, meldsystemen en automodellen. De aan de actuele spanningswaarde aangepaste spanningsverlagende, ingebouwde weerstand en de reeds vertinde ringuiteinden verkorten de montagetijd aanzienlijk. Kleur vande kathodering blauw. IF max = 25 mA. Kabellengte ca. 150 mm. *LED's zijn zeer krachtig (high intensity).

Als ik ze per honderd neem krijg ik ze aan 1.10 euro ... dus 110 euro alles samen ... Een totaal verbruik van 3 ampere is dus op 12 volt ongeveer een 35 watt ... volgens mij geeft dat best wel aardig wat licht hoor !!!
Ik zou gaan voor de gele kleur ...
  woensdag 6 april 2005 @ 13:43:25 #115
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_26022296
Spanningsverlaging naar 5 volt voorzien ...

hier de reden ... (Met dank aan ... M.M van Gathering tweakers)

150 weerstandjes met 9 volt over en 0.025 stroom geeft
9 volt over deWeerstanden 0.025 x 9 x 150 = 33,75 watt
3 volt over de LED dus blijft 3 x 0.025 x 150 = 11.25 watt ...
Totaal is dus 45 watt

Nu zijn ze ook in 5 volt verkrijgbaar ... dus ik dacht zo ... als ik nu mijn spanning eens laat zakken naar 5 volt en dan opnieuw ga rekenen... prijs van de ledjes is identiek !!!

3 volt over de LED dus blijft 3 x 0.025 x 150 = 11.25 watt ...
2 volt over de weerstand geeft 2 x 0.025 x 150 = 7.5 watt ...
Totaal is dus 18.75 watt !!! voor 100 sterretjes

Lagere voltage zou dus inderdaad minder dan de helft verbruiken zelfs maar 1/3 de ... wat het een pak intressanter maakt !!! Enfin als mijn electronica kennis me niet in de steek laat ...

Nu vraag ik me wel af als je 5 volt op kabels zet van een meter of 3 wat dan over blijft en zo ...
  woensdag 6 april 2005 @ 13:47:00 #116
75736 Gstyles
geen ondertiteling deze X
pi_26022387
Rare jongens die Belgen
PSN ID: GDV
Mijn vader zei altijd: 's avonds een vent, 's ochtens lekker uitslapen ;)
  woensdag 6 april 2005 @ 14:02:36 #117
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_26022840
quote:
Op woensdag 6 april 2005 13:47 schreef Gstyles het volgende:
Rare jongens die Belgen
Hahaha k heb het idee van de sterrenhemel echt wel vanop een nederlandse site gehaald ... broetje tweakers eigenlijk het was een gast uit Almere of zo die het uitgevoerd had en het zag er best cool uit !
  woensdag 6 april 2005 @ 14:05:55 #118
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_26022936
quote:
Op woensdag 6 april 2005 14:02 schreef God_de_Vader het volgende:

[..]

Hahaha k heb het idee van de sterrenhemel echt wel vanop een nederlandse site gehaald ... broetje tweakers eigenlijk het was een gast uit Almere of zo die het uitgevoerd had en het zag er best cool uit !
In de aula van de universiteit in Nijmegen hebben ze ook een sterrenhemel in het plafond.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 6 april 2005 @ 14:35:46 #119
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_26023707
Enkele voorbeelden ...

pi_26051193
tvp

Dit zou wel tof zijn om in me volgende woning te bouwen
Nu met transparante user-icon!
pi_26051418
Heel leuk project, ben zeer benieuwd naar de vorderingen.
Oh, and that's a bad miss!
pi_26065347
Hmm ik heb gisteren eens even op ons kleine toilet het 220V 50W halogeentje vervangen door een Conrad 18-white-led variant met volgens de spec een stralingshoek van 15'. Was niet echt onder de indruk. Veeeeeel minder licht, veel smallere lichtbundel, en het is wel erg kil licht.
pi_26065887
Gaaf
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  vrijdag 8 april 2005 @ 10:18:53 #124
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_26066625
Ik heb er gehaald van FX Light ... die hebben een hoek van 36 graden en 20 leds
pi_26066783
FX Light... die vind ik ..?
  vrijdag 8 april 2005 @ 10:28:24 #126
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_26066801
FX light koop ik in Belgie bij MB Electronic ... leuvense steenweg kort tegen brussel ...werken wel enkel op DC ... op AC gaan ze vrij snel stuk.

http://www.mbtronics.com/ledmr16.asp
http://www.fxlight.com/

Ik zag bij kijkshop dit leuk speeltje ...

Artikelnr. 105634

* Veranderende kleuren
* Automatisch
* 9 Vakken met 27 LED lampjes
* Geschikt voor wandmontage
* 25 x 25 x 5,3 Cm
* Werkt op adapter incl.

Ziet er niet mis uit !!!

Prijs: 29,99 euro op voorraad

PS Kleinigheid ...

Ik heb zelf zoals sommigen ondertussen al weten een firma die voorziet in hard en software ... in onze statuten staat ook electronica en componenten ... ik ga dus proberen om importeur te worden van FX Light eens benieuwd wat dat geeft ... vooral voor de prijs.

[ Bericht 13% gewijzigd door God_de_Vader op 08-04-2005 10:37:20 ]
  maandag 11 april 2005 @ 10:36:40 #127
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_26142091
Dit weekend een eerste deel geprogrammeerd van de controller graag de aller eerste screenshot ... Het programma noemt laura omdat mijn madam dat een mooie naam vond ...

maandag 11 april 2005 @ 10:39:34 #128
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_26142145
quote:
Op maandag 11 april 2005 10:36 schreef God_de_Vader het volgende:
Dit weekend een eerste deel geprogrammeerd van de controller graag de aller eerste screenshot ... Het programma noemt laura omdat mijn madam dat een mooie naam vond ...

[afbeelding]
Met een Option Box kun je toch maar één van die opties kiezen? Is dat de bedoeling, of wil je vinkjes hebben? Daarmee kun je ze afzonderlijk aan en uit zetten.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 11 april 2005 @ 11:58:11 #129
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_26143897
Deze option boxes gaan gewoon aan en uit als je in de database een vinkje aan of uit zet :-) nu kan zijn dat ik dat nog verander t is nu gewoon even om de communicatie met de controller te testen en alle poorten en dinges ...
pi_26166524
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 09:09 schreef stefimke het volgende:
Was niet echt onder de indruk. Veeeeeel minder licht, veel smallere lichtbundel,
Wist ik wel. Spaarlamp gebruiken Zei ik toch
quote:
en het is wel erg kil licht.
Had je de blauwe? Dan kunnen drugsverslaafden in elk geval niet in jouw wc terecht Maar inderdaad geven (goedkope) witte LEDs erg kil, blauwachtig licht. Geen probleem in zaklamp/fietslamp/hoofdlamp-toepassingen maar niet echt gezellig voor in huis. Dan zou je de duurdere Warm White moeten nemen. En die zijn weer minder efficiënt.
pi_26166629
tvp
Trotse poster van het 37000000ste bericht ^O^
pi_26171529
Zeg God_de_vader, waar schrijf je dat programma in?
Oh, and that's a bad miss!
  woensdag 13 april 2005 @ 11:59:42 #133
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_26191780
Het programma is momenteel gescheven in Visual basic 6 maar dat is enkel de interface die op de monitor zal draaien in de kast voor de duidelijkheid. Alle acties naar de optointerface gebeuren met een C++ module. Voor het aan en uit schakelen wordt er een PHP webpagina gemaakt die vanop een palmtop beschikbaar is. Die palmtop hangt bij aan mijn wireless net als de stuur pc (Via EPIA 533 mhz embedded) kortweg wat je hier ziet is dus echt een gewoon interfacje en daar is vb nu 1 maal erg snel in Alle statussen en dergelijke steken in een MySQL Database veeeel mogelijkheden voor de toekomst
pi_26197486
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 11:10 schreef JeroenH het volgende:
Had je de blauwe? Dan kunnen drugsverslaafden in elk geval niet in jouw wc terecht Maar inderdaad geven (goedkope) witte LEDs erg kil, blauwachtig licht. Geen probleem in zaklamp/fietslamp/hoofdlamp-toepassingen maar niet echt gezellig voor in huis. Dan zou je de duurdere Warm White moeten nemen. En die zijn weer minder efficiënt.
Ik heb een witte met 18 leds met een stralingshoek van ik geloof 35' (van Conrad).

Nee was niks, te kil licht, te smal licht, te blauw licht.
pi_26199072
quote:
Op woensdag 13 april 2005 15:34 schreef stefimke het volgende:
Nee was niks, te kil licht, te smal licht, te blauw licht.
Dacht ik al. Waar dit soort spotje trouwens wél goed tot hun recht komen is in winkels om producten uit te lichten in vitrines. Door de korte afstand (hooguit enkele tientallen cm) is de lichtopbrengst voldoende en zeker high-tech producten zien er extra 'cool' uit in het blauw/witte licht. Wel eens in een fotozaak gezien en dat werkt erg goed. Verder worden de verlichte apparaten ook niet zo heet, nog een voordeel.
  woensdag 13 april 2005 @ 16:39:02 #136
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_26199150
De witte van conrad zijn inderdaad blauwig maar de mijne echt niet
  donderdag 14 april 2005 @ 11:39:19 #137
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_26217774
Voila vorderingen... ik ben vollop aan het programmeren ... de communicatie naar de USB controller werkt al en de database is ook aangemaakt. In en Uitgangen komen netjes uit de database in de electriciteitskast zal er dus een monitor komen (uiteraard permanent in stand by en enkel voor controle en omdat het zo een hoog tweak gehalte heeft

het programma dat daarop komt ziet er ongeveer zo uit (is nog allemaal prille beta uiteraard maar de in en uitgangen werken!!!

de uiteindelijke bediening zal via pda met web interface zijn ... daar komt uiteraard een grondplan per ruimte
pi_26456538
Deze topic is gewoonweg super-interessant.
Aangezien ik ook veel bezig ben met LED's, ga ik deze topic nog eens zeer aandachtig doorlezen (ik ben er nu even snel over gegaan )

Ikzelf verkoop ook veel led-producten omdat ik er een beetje door geobsedeerd ben Als je misschien interesse hebt om eens een kijkje te nemen op men website mag dat altijd natuurlijk

Dit is em : http://users.pandora.be/borake/ledjes.htm
Bij grote orders kan er over de prijs gepraat worden

*edit* ivm die sterrenhemel --> Kan je niet beter met optische glasvezelkabel werken?Je zet er bv. 1x 1watt led voor, of een Luxeon RGB powerled en daar kan je al deftig wat glasvezels van laten oplichten.

Grtz
BB

[ Bericht 6% gewijzigd door Blue-Bora op 23-04-2005 17:39:28 ]
  zaterdag 23 april 2005 @ 17:46:34 #139
118691 Diebitch
*if your mind is fucked up*
pi_26456938
Mooi hoor
You onley live once...so BiNaughty....
pi_26465146
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 17:46 schreef Diebitch het volgende:
Mooi hoor
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  zondag 24 april 2005 @ 11:19:02 #141
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26469526
Je hebt tegenwoordig ook van de leds die je van kleur kunt laten veranderen?

Heeft iemand daar ervaring mee?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_26469653
quote:
Op zondag 24 april 2005 11:19 schreef Martijn_77 het volgende:
Je hebt tegenwoordig ook van de leds die je van kleur kunt laten veranderen?

Heeft iemand daar ervaring mee?
Yep dat zijn RGB leds.
Je hebt er die automatisch heel het kleurenspectrum aflopen,of je hebt er die je manueel kan mengen.
In dat laatste geval ga je wel met een dimmer per kleur moeten werken ofzo om mooi je kleuren gemengd te krijgen.
Die laatste RGB's hebben 4 poten.1 voor de massa en 3 voor Rood Groen en Blauw.

Dit is een afbeelding van zo'n RGB led :

http://users.pandora.be/borake/5mm-RGB.jpg

mvg

Ben
  maandag 25 april 2005 @ 13:18:13 #143
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_26495979
ik werk niet met glasvezel omdat ik wil dat mijn sterren hemel echt wel verlicht ... enfin voor een stukje toch die glasvezel is niet mijn ding ... ik ga voor de die hard led technologie hehehehe ... ook omdat ik dan naderhand een controller kan maken die de sterren aanstuurt en zo ...

Multikleuren leds zijn inderdaad een leuk iets maar als je er een hoop op een lange kabel aansluiten (lange tussen stukken) kan er kleurverschil optreden bij de led's die verder van de bron zitten ... niet zo geestig dus ... doordat je met een relatief lage spanning zit gaat de weerstand van de leidingen (al is deze miniem) redelijk hard mee spelen ... Verder wil ik een woonhuis ... geen discotheek ... dus enkel rode en witte spots en paar oranje achtige accenten voor wat warmte ...
pi_26497721
chill huisje heb je!!
Amsterdam, stad van hash en coke,
Waar de vrouwen zich vrouwelijk gedragen..
En de mannen ook..
pi_26501296
quote:
Op maandag 25 april 2005 13:18 schreef God_de_Vader het volgende:
ik werk niet met glasvezel omdat ik wil dat mijn sterren hemel echt wel verlicht ... enfin voor een stukje toch die glasvezel is niet mijn ding ... ik ga voor de die hard led technologie hehehehe ... ook omdat ik dan naderhand een controller kan maken die de sterren aanstuurt en zo ...

Multikleuren leds zijn inderdaad een leuk iets maar als je er een hoop op een lange kabel aansluiten (lange tussen stukken) kan er kleurverschil optreden bij de led's die verder van de bron zitten ... niet zo geestig dus ... doordat je met een relatief lage spanning zit gaat de weerstand van de leidingen (al is deze miniem) redelijk hard mee spelen ... Verder wil ik een woonhuis ... geen discotheek ... dus enkel rode en witte spots en paar oranje achtige accenten voor wat warmte ...
Als je licht wil dan moet je idd geen glasvezel gebruiken omdat deze niet echt verlicht.Deze geeft enkel maar een lichtpunt op het plafond en verder niets

ivm die multikleuren op een lange draad --> daar heb ik heen ervaring mee omdat ik nog niet echt heel men huis heb voorzien van leds Maar het is wel handig om te weten in elk geval
  maandag 25 april 2005 @ 23:38:34 #146
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26508630
quote:
Op zondag 24 april 2005 11:25 schreef Blue-Bora het volgende:

[..]

Yep dat zijn RGB leds.
Je hebt er die automatisch heel het kleurenspectrum aflopen,of je hebt er die je manueel kan mengen.
In dat laatste geval ga je wel met een dimmer per kleur moeten werken ofzo om mooi je kleuren gemengd te krijgen.
Die laatste RGB's hebben 4 poten.1 voor de massa en 3 voor Rood Groen en Blauw.

Dit is een afbeelding van zo'n RGB led :

http://users.pandora.be/borake/5mm-RGB.jpg

mvg

Ben
Dus afhankelijk van de spanning die op de RGB poten van de led komt wijzigd de stroom?

Mmm interesant om eens mee te experimenteren.

Wat kosten die dingen eigenlijk?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 26 april 2005 @ 12:55:42 #147
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_26517520
quote:
Op maandag 25 april 2005 23:38 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Dus afhankelijk van de spanning die op de RGB poten van de led komt wijzigd de stroom?

Erg simpel een paar regelbare weerstanden te gebruiken, kan je alle kleuren van het spectrum bereiken.
De weerstanden regelen de stroom door de LED.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ashram op 26-04-2005 13:04:56 ]
pi_26521933
quote:
Op maandag 25 april 2005 23:38 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

De prijzen vind je allemaal op men site

http://users.pandora.be/borake/ledjes.htm
  woensdag 27 april 2005 @ 13:27:22 #149
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_26543298
de weerstanden dienen eerder als een stroom limiter. Een Led is geen lamp maar een halfgeleider van het type diode ... een diode geeft in 1 richting door in de andere blokkeerd het ... als je nu geen weerstand voor de led's zet dan zal je een soort kortsluiting krijgen. Het zal een paar uur werken maar daarna zijn de led's gegarandeerd stuk. Sommige felle leds zijn ook zodanig ontwikkeld dat ze vooral op hun lichtgevende eigenschappen erg goed presteren maar niet meer echt als diode ... als je daar wisselspanning op zet dan zal de led ook na een x aantal uur de geest geven. Het is trouwens ook zo dat een led heel erg snel is kwa oplichten dit omdat het niet werkt met een gleoidraad. Hang je een led op een 50 hz stoorm zal deze enkel in 1 richting oplichten ... gevolg is dat je dan dus 25 hz krijgt met redelijk lange tussen pauzes dat dan nog eens met een oplicht punt dat vrij hoog ligt geeft dat het boeltje werkt als een 25hz stroboscoop ... daarom dat ik dus van in het begin alles op gelijkstroom heb gezet.

De multikleuren leds zijn inderdaad regelbaar met verschillende waardes voorschakel weerstanden en zijn erg knappe designlichtjes mee te maken ... met een hoopje transistors en wat elco/weerstandjes kan je een erg mooi lampje maken dat vanalle kleuren willekeurig weer geeft. Alle onderdelen zijn erg goedkoop omdat een led maar heel erg weinig verbruikt ...
pi_26545646
God_de_Vader: al vooruitgang geboekt met de verlichting van je huis? Pics? Ik check dit topic regelmatig, ben erg benieuwd.
  woensdag 27 april 2005 @ 16:36:30 #151
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_26547313
quote:
Op woensdag 27 april 2005 14:54 schreef JeroenH het volgende:
God_de_Vader: al vooruitgang geboekt met de verlichting van je huis? Pics? Ik check dit topic regelmatig, ben erg benieuwd.
wel er zijn inderdaad vorderingen in het huis maar nog niet direct de verlichting ...

Zoals eerder gemeld ben ik dus mijn dak aan het vernieuwen ... verder zijn mijn twee zij muren onder de zolder ruimte (5.50 meter hoor) volledig van voegen ontdaan met een hoekse slijper en geloof me dat is een enorm werk ... ga nu alles mooi terug opvoegen met licht voegsel ... dan het boeltje vernissen. Laat me zeggen dit moet de gezelligheid van mijn slaapkamer garanderen en is ineens ook het meest uitgebreide werk vrees ik

Dan ben ik met een metaal hout en voltagemeter over mijn volledige muren gegaan om de bestaande leidingen aan te duiden ... ook een enorm fijn werkje ...

Verder een aantal raampjes voorzien in glasbeton en al mooi opgevoegd en afgewerkt (Toch ook wel paar dagen over gedaan)

Momenteel ben ik dus alles aan het voorbereiden en vooral op paar zeer zonnige dagen aan het wachten om mijn oude dak verder te ontmantelen en te vernieuwen

Eens dat gedaan is zullen de eerste led toestanden geinstalleerd worden samen met de volledige kabel doorloper (Tussen de verdiepen heb ik een soort backplane ... )

Dan heb ik wel verder gewerkt aan Laura ... de bedieningssoftware en de eerste relais gebouwd dat werkt nu allemaal en is stabiel. De webinterface wordt nu gemaakt in php en wml ... (Ik heb nl een vodafone live gsm en wil die ook als remote kunnen gebruiken ... )

Dan zijn er 2 asus palmtops besteld voor de bediening

Deurbel schakelaar is geinstalleerd

PC staat ook thuis met volgende specs:

- Via Epia C3 800 Mhz onderklokt op 300
- IDE Dongle met 1 GB flash
- Win XP Mediacenter
- 10" TFT schermpje

en dit is de drive:

volledig systeem verbruikt 29.6 watt !!! ik was onder de indruk

dat alles moet wel nog in de elec kast komen die ik nog niet heb maar die binnekort wel zal aankomen ... ben nog wat aan het rondpiepen

2000 meter voorbedrade buis met 3 x 2.5 r b gg liggen er ook al

Voila dat is zo ee beetje de status....

[ Bericht 9% gewijzigd door God_de_Vader op 27-04-2005 16:41:51 ]
  maandag 2 mei 2005 @ 22:42:40 #152
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26680395
Druk..druk
pi_26695187
Hoeveel spots gebruik je per m2 plafond ?
Ben je al warm-witte GU-10 spots tegengekomen, in een (Belgische) winkel ?

Thx.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 14:08:05 #154
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_26695689
Ik steel deze even mee naar het Klusforum. Toch wel een hele interessante klus dit, met heel veel handige technische info.
pi_26696330
Na bijna 2 maanden kom je er toch nog achter dat deze eigenlijk in klus behoord !!
Goed bezig ;-)
Lieutenant General Omar Bradley
"I have returned many times to honour the valiant men who died…every man who set foot on Omaha Beach was a hero."
pi_26720263
quote:
[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/678404/4/50#26547313]
- IDE Dongle met 1 GB flash
- Win XP Mediacenter
Ga je XP op een flashdrive installeren? Wat doe je met de swap-file? Als je die ook op de flashdrive zet zal dat niet goed gaan. De geheugencellen hiervan hebben maar enkele honderdduizenden lees/schrijfcycli en daar zit je met een swapfile snel aan.

Overigens vind ik dit topic technisch genoeg voor in DIG...
pi_26720476
Ik vind het erg interessant klinken maar het blijft wel even experimenteren voor een mooie lichtverdeling binnen de kamer denk ik
pi_26778292
Hoi,

God De Vader je maakt al mooie vorderingen moet ik zeggen ! Doe zo verder.

Even melden dat ik binnenkort ook led spots beschikbaar heb

mvg

BB

[ Bericht 11% gewijzigd door Tinkerbell op 06-05-2005 18:55:44 (spam mag niet.) ]
pi_26799573
quote:
Op maandag 21 maart 2005 11:13 schreef God_de_Vader het volgende:
Voor zij die willen weten hoe het ding computer gestuurd zal worden ...

[afbeelding]
Hoeveel kost dat ding?
pi_26806057
wie weet waar je die led spotjes goedkoop kunt krijgen
die dingen die je in die houders kunt drukken waar normaal 12v halogeen verlichting inzit
conrad heeft ze, maar daar zijn ze iets van 22 euro
  Moderator zaterdag 7 mei 2005 @ 19:24:09 #161
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_26807540
oeeee
schaamteloos hoor,
tvptje!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_26845666
Offtopic maar was dit topic nou een tijdje verdwenen of keek ik niet goed?!?
  maandag 9 mei 2005 @ 12:09:27 #163
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_26848624
Een volledig fotoboek van de verbouwingen ...

http://foto.multibox.be/index.php?cat=8

De eerste 2 maanden staan er op
  Moderator maandag 9 mei 2005 @ 18:31:54 #164
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_26859812
quote:
Op maandag 9 mei 2005 10:02 schreef JeroenH het volgende:
Offtopic maar was dit topic nou een tijdje verdwenen of keek ik niet goed?!?
hij is naar KLU verplaatst
  Moderator maandag 9 mei 2005 @ 18:34:28 #165
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_26859885
quote:
Op maandag 9 mei 2005 12:09 schreef God_de_Vader het volgende:
Een volledig fotoboek van de verbouwingen ...

http://foto.multibox.be/index.php?cat=8

De eerste 2 maanden staan er op
Leuk om te kijken!
pi_26865352
Ik heb een tijdje geleden een artikel gelezen in de ingenieur over LED's.

Maar waarom ga je het met een computer sturen?
Een discussie win je nooit.
Er ging vannacht om 9 uur nog een auto voorbij.
pi_26882415
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:20 schreef mikezwet het volgende:
Maar waarom ga je het met een computer sturen?
Heb je het hele topic al gelezen? Daar wordt haarfijn uitgelegd waarom dat is, inclusief de apparatuur die hij gaat gebruiken.
pi_26888783
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 14:09 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Heb je het hele topic al gelezen? Daar wordt haarfijn uitgelegd waarom dat is, inclusief de apparatuur die hij gaat gebruiken.
Ik had niet gezien dat er nog 3 pagina's waren, sorry
Vanavond iets te doen
  dinsdag 10 mei 2005 @ 21:47:43 #169
119040 TheAnarchist
Anarchy Will Beat!
pi_26895758
Ik vraag me toch af of een palmtop niet wat ingewikkeld is voor de bediening..
Ga je naar de wc..even wachten..verlichting..eerste verdieping..wc..inschakelen..*klik*
Maar ik zie vast iets over het hoofd
Er komt een dag, dan drink je geen bier meer. Dan ben je dood.
pi_26897003
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 21:47 schreef TheAnarchist het volgende:
Ga je naar de wc..even wachten..verlichting..eerste verdieping..wc..inschakelen..*klik*
Ja dat lijkt mij ook... of maak je gewone schakelaars en is dat via de computer alleen voor de lol?

Waarom neem je niet gewoon van die behuizingen of fittingen voor een normale spot en plug je daar je LED in? Dat gebruikt dan toch ook niet veel stroom of zie ik dat verkeerd?

Ik begrijp eruit dat de TS er ook gewoon erg veel schik in heeft om zoiets uit te pluizen en toe te passen. Het is ook een leuk project!
pi_26932669
kun je voor de ruimtes zoals wc's niet gewoon een bewegingssensor bouwen? helemaal relaxed... (moet je alleen wel blijven bewegen tijdens het poepen )
  vrijdag 13 mei 2005 @ 10:07:19 #173
109259 xippie
Soms wel, Soms niet
pi_26967756
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 21:47 schreef TheAnarchist het volgende:
Je kan ook een klap schakelaar maken.
Of nog mooier, een stem gestuurde lichtregeling.
Ik zie het al voor me, WC AAN , WC UIT
Maar bewegings censors zijn volgens mij het makkelijkste.
Het valt vaak maar zelden mee.
pi_26968916
Waarom neem je niet gewoon van die behuizingen of fittingen voor een normale spot en plug je daar je LED in? Dat is dan toch ook zuinig of zie ik dat verkeerd?
  dinsdag 17 mei 2005 @ 15:22:39 #175
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_27085075
ok even antwoorden op de vragen ... er zijn uiteraard ook gewone schakelaars ... de palmtop is eerder zo iets van als je 's avonds in je luie zetel ligt tv te kijken ... en je wil het licht aan of uit doen ...

De palmtop zal heel erg eenvoudig werken ... je hebt 4 tabs ... 1 per verdiep en dan 1 voor het terras ... je selecteerd met de vinger (touch screen) ofhet pennetje het verdiep en dan heb je een grondplan...

De sfeerverlichting zal automatisch aan gaan als het donker wordt ...

Het geheel is computer gestuurd ... omdat ik een tweaker ben en het gewoon leuk vindt

Waarom geen leds in gewone voet ... wel dat kan ik degelijk uitleggen ... een led werkt op 1.5 volt ... en er moet altijd een weerstandje voor ... zet je 8 leds in serie en een weerstandje kan je ze perfect op 12 volt hangen ... dan gaat er 1/9 van de energie verloren in de weerstand ... Wil je dat nu op 220 volt gaan doen dan moet je of HEEEEEEL VEEEEEEEL ledjes in serie zetten of wel moet je een enorme weerstand hebben ... geen van beide is ideaal ... bij serie 1 led stuk en de boel werkt niet meer ... grote weerstand ... gaat bijna alle energie in de weerstand verloren vandaar dat ik heb gekozen voor het standaard MR16 voetje van halogeen lampen ... k wil daar duidelijk bij zeggen dat dit gewoon een standaard halogeen lamp voetje is dus niks afwijkend ... alles is ook zo voorzien dat er naderhand gewoon halogeen lampjes in gestoken kunnen worden. Dit om te vermijden dat mijn LED Verlichting tegen zou vallen en ik dan vast zou zitten ... ben k niet tevreden ergens dan steek ik er gewoon een halogeen in ...
pi_27222735
Zat vanmiddag nog MTV Cribs te kijken: huis van Craig David was ook compleet verlicht met LED's. Gaf echt een waanzinnig effect! Moest toen gelijk aan dit topic denken
Ben erg benieuwd.
  woensdag 25 mei 2005 @ 13:11:18 #177
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_27337059
Ok ... ben weer eens even niet op het forumpje geweest maar kom even antwoorden posten naar gewoonte...

Het dak begint eindelijk af te raken alles in Aquaplan systeem van gerecycleerd kunststof met daarop een geluidsisolerende laag (voor bij regen en hagel)

Hoeveel spots gebruik je per m2 plafond ?

Wel ik gebruik voor 140 vierkante meter 50 witte spots en 20 rode de witte steeds in twee groepen daardoor kan ik de sterkte wat regelen.

Ben je al warm-witte GU-10 spots tegengekomen, in een (Belgische) winkel ?

Neen maar, er is een grote maaaaaarrrrr als je er niet veel nodig hebt kan je koud witte kopen en een aantal leds vervangen door oranje led's en voila warm licht werkt deftig, vergeet dan wel niet alle ledjes ook op te schuren met een stukje schuurpapier ... niet ideaal als je er 50 wil doen tenzij je een kleine illegaal hebt die je een week stil wil houden

Ga je XP op een flashdrive installeren?

Ja inderdaad Windows XP komt op de flashdrive

Wat doe je met de swap-file?

De swapfile heb ik dus een oplossing voor ... het toestel zal 1 GB geheugen hebben doch ik ga 512 MB toekennen aan een virtuele drive. Ik plaats dan mijn swapfile in die virtuele drive. Indien dit geen goed resultaat geeft zal ik windows gewoon configureren om geen swapfile te gebruiken! Met 1 GB is dat echt geen probleem hoor. Momenteel ben ik nog aan het ontwikkelen en OS / webserver / Mysql db en programma gebruiken samen 275 MB zonder leaks

ls je die ook op de flashdrive zet zal dat niet goed gaan. De geheugencellen hiervan hebben maar enkele honderdduizenden lees/schrijfcycli en daar zit je met een swapfile snel aan.

Klopt helemaal ... zie oplossing hierboven.

Ik vind het erg interessant klinken maar het blijft wel even experimenteren voor een mooie lichtverdeling binnen de kamer denk ik

Inderdaad en daarom ook dat ik de kabels en alles heb voorzien om ook alles gewoon om te vormen naar halogeen spots ... dus als t tegen valt LED spotje er uit ... Hallogeentje er in en klaar!

Hoeveel kost dat ding?

Gezien ik zelf distributeur ben erg weinig
-Moederbord 110 euro
-1 GB DDR geheugen 75 euro geloof ik
-Flashdrive 160 euro
-behuizing + 100 watt voeding 59 euro
Dus rond de 400 euro. Daarbij nog voor 29 euro een windows XP media edition en klaar Ja hoor MySQL en Apache op XP Media editie ... werkt zonder probleem

wie weet waar je die led spotjes goedkoop kunt krijgen die dingen die je in die houders kunt drukken waar normaal 12v halogeen verlichting inzit conrad heeft ze, maar daar zijn ze iets van 22 euro

Ik ben importeur voor FXLights in Belgie ... je kan me steeds contacteren ... en anders .. Velleman onze concurent ... daar mag je dan even op googlen. Ik wil er wel bij zeggen dat de vellemans een koude echt blauwige kleur geven!
pi_27338434
Dat ziet er erg goed uit
Op zondag 8 maart 2009 21:38 schreef Danny het volgende:
fuck de policy. posten die hap!
  maandag 30 mei 2005 @ 08:53:39 #179
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_27472939
Voila ... een foto verslagje betreffende de verlichting ... De spots zijn dus aangekomen na de nodige geduldigheid. Gezien in per 20 moest bestellen heb ik dus 60 witte en 20 rode in mijn bezit ...

Dit zijn dus de FX Lights ... geven een minder wit licht dan velleman en werken enkel op gelijkspanning DC. Ik wacht nu nog op de mr16 voetjes die in de loop van deze week zouden moeten aankomen. Wat erg positief is, is het feit dat alles op tijd binnen is !!!

En dan een verslagje betreffende de LED Sterrenhemel voor de slaapkamer... Ik heb dus 100 gele niet al te felle led's besteld samen met voetjes ... Dat alles is er ook

100 voetjes plus 100 leds samen voor 27 euro ... het kon erger
pi_27473878
mooie uitdaging god_de_vader, wanneer is je planning om het allemaal af te hebben?

en hoe ga je die sterrenhemel bedraden?
  maandag 30 mei 2005 @ 10:38:18 #181
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_27475214
quote:
Op maandag 30 mei 2005 09:42 schreef Gurb het volgende:
mooie uitdaging god_de_vader, wanneer is je planning om het allemaal af te hebben?

en hoe ga je die sterrenhemel bedraden?
Wel als alles goed gaat zou het grootste stuk van de verbouwingen in oktober klaar moeten zijn maar uiteraard komen er hier geregeld updates !!! dus :-) Watch the topic zou ik zeggen ...

Verder voor de bedrading van de sterren hemel zal ik RJ45 netwerkkabels strippen... De led's werken op 1.2 volt en er komen er dus 10 in serie met een klein weerstandje voor ... zo komen er 9 series en dus 90 leds in gebruik ... de andere 10 houd ik als reserve ... het plafond (dakbekleding binnen kant) bestaat uit Gyproc platen (niet als reclame bedoeld maar weet niet hoe ge dat anders moet noemen ...) daar worden dus 90 willekeurige gaatjes in geboord ... de houdertjes dan mooi ingeduwd ... is een ledje stuk kan je er een breekmesje onder steken en er uit halen ... de pootjes van de ledjes worden aan de kabels vast gesoldeerd ... en dan een stukje krimpkous er over.

jajaja veeeeeeeel werk voor dat kleine beetje uniek zijn in huis maar des ondanks ... moet ik dat hebben want k vin da vree cooool
pi_27475571
succes!!
het topic zal ik zeker in de gaten blijven houden
pi_27498425
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 15:09 schreef God_de_Vader het volgende:
ook een douche met meerdere jets is een wanna have ... en eventueel ... een jaccuzi heb gezien dat je dat tegenwoordig voor een 700 euro kan kopen. Maar dat is echt voor veel later ... ik zal geregeld wat fototjes posten.
Beetje offtopic omdat het nu ergens anders over gaat, maar zoek eens op ebay naar dit soort schatjes:

Voor rond de 1000 euro moet je ze kunnen kopen.
- Turksbad
- Regendouche
- Afstandbediening
- Luxe Hoofddouche (9 massage standen)
- Voetmassage
- Luxe Kranen
- Luxe Hoofdkussen
- Luxe Zitplaats
- Borstmassage met 4 jets
- Rugmassage met 8 jets
- Whirlpool met 6 grote verstelbare jets en onderwater verlichting
- Luxe badkraan
- Rustgevende kleurverlichting
- Digitaal bedieningspaneel incl. TV (kabel en externe dvd aansluiting)
- Telefoon (handsfree bellen !)
- Radio
- Alarmfunctie
- Externe CD aansluiting
- Sanitair van hoogwaardig acryl
- Veiligheidsglas
- Ventilatiesysteem
- Aromatische geurdispenser
- Ozon desinfecteersysteem
- Verchroomde douchegarnituur
- Verchroomde handdoekhouder
  maandag 30 mei 2005 @ 23:38:36 #184
121745 Gauge
God does not play dice
pi_27498594
quote:
[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/678404/1/50#25530764]woensdag 16 maart 2005
Voordelen van LED
Enorm laag verbruik (1.55 watt per spot met 18 leds)
Enorm lange levensduur (12 jaar ongeveer)
Geen hitte verlies
Zeer helder licht
Makkelijk te schakelen
Eventueel makkelijk te automatiseren (denkend aan relaiskasten of PLC
Geen hitte verlies? Leds hebben maar een rendement van 40lm/W, TL heeft 60lm/W er zijn wel al led's beschikbaar die 60lm/W halen maar ze zijn zeer duur!

Koop geen kat in een zak, het kan nogal tegenslaan! Witte leds hebben een I(25mA) = 3.5V dus dat is 1.575W
dat geeft amper 63lumen! op een stralingshoek van waarschijnlijk maar 25°...
Ga toch voor gewone spots! Ze lijken fel vanwege die hoek.

Trouwens, je kan leds beter "aansturen" met een stroombron.
  maandag 30 mei 2005 @ 23:41:41 #185
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_27498701
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 18:59 schreef hydraulix het volgende:
Zat vanmiddag nog MTV Cribs te kijken: huis van Craig David was ook compleet verlicht met LED's. Gaf echt een waanzinnig effect! Moest toen gelijk aan dit topic denken
Ben erg benieuwd.
JAAAA die had het echt vet gedaan Ik heb al besloten omdat ook te gaan doen zodra ik op mezelf woon . Die heeft het echt vet ingebouwd .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  dinsdag 31 mei 2005 @ 11:29:06 #186
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_27507395
al dat gedoens met TL Lampen ... dat is inderdaad allemaal waar maar ik wil gewoon geen TL lampen vind dat marginale ondingen ... dit zijn mooie ingebouwde spotjes ... TL Lamp krijg je snel zo een hoerenkast gevoel. Het oog wil ook wat en geloof me met 120 watt voor 80 spots lukt het ! en 80 spots in een huis van 80 vierkante meter is dus gerekend op 1 spot de vierkante meter ... met andere woorden ... klaar lichte dag ... dan over het aansturen met een stroombron ... dat is toch ook zo in mijn geval ??? k snap die opmerking niet goed.

Voor de douche :-) er is een douche besteld voor 2 personen met stoom module en 12 jets! Nu dat stoom gedoens intresseerd me voor geen meter mja zat er bij in ... zelfs een radio zat er bij. Heb alles samen 1150 euro betaald!
  dinsdag 31 mei 2005 @ 11:32:02 #187
121745 Gauge
God does not play dice
pi_27507485
Een pc voeding is een SPANNINGSbron dus V(t) = cte, bij een stroombron is het I(t) = cte (dit alles in een versimpeld model zonder uitgangsimpedanties anders wordt het V(t) = cte - (I*Rout) ed
  dinsdag 31 mei 2005 @ 14:19:54 #188
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_27512830
hmzzz k weet niet of ik dat al vermeld had nu snap ik het ... de voeding gaat geen pc voeding zijn maar een echte gestabiliseerde voeding speciaal voor dit soort doeleinden die 35 ampere kan leveren. verlies in omzetting van 0.12 procent dus op 100 watt ingang is er slechts 0.12 watt verlies tegen de uitgang!!! heb dit ding gevonden bij een gespecialiseerde electronica componenten boer.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 14:32:52 #189
121745 Gauge
God does not play dice
pi_27513263
0.12% is bullshit. dat is een rendement van 99.88% meestal zweven ze MAXIMAAL rond 85-95% bij een héél goed ontwerp (geschakelde voeding)!

Trouwens die spotjes hebben die al een voorschakelweerstand? => nog meer verlies!
  dinsdag 31 mei 2005 @ 14:52:56 #190
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_27513952
de 85 tot 95 is bij transformator gebasseerde voedingen ... nu zelfs dat is efficienter dan een pc voeding de pc voeding komt amper aan 65 ... over die voorschakelweerstand een kleinigheid ... er zit 1 weerstand per 8 leds in zo een spotje ... wat ook moet daar een led geen lamp is maar een led is ... zonder voorschakel weerstandje gaandie dingen de stroom erg hard doorlaten en gewoon sterven na een aantal uur... dus inderdaad op mijn volledig huis gaat ongeveer 12% energie naar voorschakelweerstanden ... nu ... ge moogt mij eens 1 verlichtingstype geven waar dat niet bij is ... bij een lamp hebt ge 60 procent licht de rest is warmte ,bij een tl lamp hebt ge een balast, bij een spaarlamp ook een voorschakel systeem dus ... nja

Ok er bestaan looddamplampen en dergelijke of van die oranje straatlampen ... maar ge snapt wel wat k bedoel Met 120 watt voor volledig huis, lichtreclame en noodverlichting samen ... heb ik een energie arme verlichting vrees ik !!!
  dinsdag 31 mei 2005 @ 15:25:20 #191
121745 Gauge
God does not play dice
pi_27515042
Nee, 85 tot 95% is bij offline switching power supply's, de verliezen zitten vooral in de ingangsgelijkrichter, de schakeltransistoren, de ohmse verliezen in de uitgangsspoel & transformator en de uitgangsgelijkrichter. PC voeding hebben maar 65% door het slechte ontwerp.

Daarom dat ik zeg dat een stroombron beter is, dan heb je geen voorschakelweerstand nodig, de doorlaatstroom ifv de doorlaatspanning grafiek van een led is inderdaad niet lineair, bij een klein spanningsverschil heb je een enorme stroom die vloeit, vandaar dat je beter een stroombron gebruikt!

Nu, met de gegevens die ik nog weet van gloeilampen kom ik maar uit of 5 à 10% lichtproductie en de rest warmte, vanwaar haal je die 60%?

De balast bij een TL verlichting zorgt alleen voor de ontsteking en om de stroom te beperken aangezien het een inductantie is, spoelen zijn verliesvrij buiten de ohmse component weliswaar, ik vind mijn multimeter niet anders had ik hem even kunnen opmeten.

Natriumdamplampen en kwikdamplampen bedoel je.

Volgens mij gaat die lichtproductie nog tegenslaan, heb je wel het één en ander berekend? Een lamp hang je ook niet zomaar op de muur, ze hebben een lichtverspreidingspatroon en je hebt nog reflectie van de muren ed.

Trouwens vanwaar haal je die 12% verlies? Het rendement van het vermogen dat naar je leds gaat is gelijk aan
(n*Iled*Vforward)/(Vbron*Itotaal)

waarbij n het aantal leds in serie is en Vforward de doorlaatspanning van de leds bij die stroom

[ Bericht 10% gewijzigd door Gauge op 31-05-2005 15:30:59 ]
  woensdag 1 juni 2005 @ 18:54:35 #192
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_27552001
simpel de regels van de elec toepassen ...

we zijn accoord dat als je 8 leds in serie zet en 1 weerstand in serie zet de stroom door alle leds en de weerstand hetzelfde is ...

Dan heb je over alle leds 1.2 volt en over de weerstand ook 1.2 volt (zo is dat in mijn spotjes ...)
Als je nu gaat kijken wil dat zeggen dat je ongeveer 12 procent van je wattage op je weerstand krijgt dus .. 12 % verlies...

Lampen wat ik bedoelde is dus echt wel een halogeenlamp ... deze leveren 15 tot 20 procent zag ik net .. dacht dat het meer was ...

Voor de plaatsing is er een speciaal systeem ... ik heb dus mijn spotse eens aangesloten aan lange kabels ... en dan met plaband tegen de muur gehangen... dan de juiste plaatsen aangeduid waar ik ze wil hebben ... wordt een systeem waarbij de spots indirect verlichten ... dus een warm gelige plaat tegen de muur en de spots schijnen tegen die vierkante plaat ... geeft een veel warmer licht en goede spreiding over heel de ruimte ... nja t is misschien niet helemaal zoals t moet maar toch beter dan gewoon hangen zonder nadenken
  zaterdag 18 juni 2005 @ 01:20:31 #193
123105 jurken
super boeren
pi_28036352
voor dit soort spul moet je even kijken op www.conrad.nl
pi_28036682
Waarom geen lichtgevend behang?

Op speciaal behang kunnen lichtgevende, langwerpige strips of vierkanten in de kleuren lime, rood, turquoize en lila worden aangebracht. Hiervoor bevestigt u een zelfklevende koperen band, die de zwakstroom levert, op de achterkant van het speciaal daarvoor bestemde behang.Het systeem (niet-zichtbaar) is verbonden met een trafo.

Nadat het behang op de muur is geplakt, kunnen de lichtgevende strips en/of vierkanten worden aangebracht op de daarvoor aangegeven plaatsen op het behang. Afhankelijk van de instelling van de trafo kan er constant, gedimd of interval licht worden gecreëerd.

Mensen hebben een natuurlijke weerstand tegen ideeën waar ze zelf niet opgekomen zijn
  maandag 20 juni 2005 @ 14:44:58 #195
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_28089753
vind het erg zienhuis achtig uit zien en nja niet echt wat ik wil ... k geef toe dat het een knap systeem is maar niet mijn ding verder zal het ook redelijk kostelijk zijn...
  maandag 20 juni 2005 @ 14:49:36 #196
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28089874
Hoe is het inmiddels gesteld met je huisje God_de_Vader?
Heb je nog leuke foto's van hoe het er uiteindelijk uitziet / uit komt te zien?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  maandag 20 juni 2005 @ 15:01:46 #197
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_28090271
er is hier een ander toppic over de renovatie van mijn dak ... heb daar 4 weken aan gewerkt ... en het is dus volledig vernieuwd ... zowel houtwerk als bedekking ... momenteel wacht ik op mijn isolatie matteriaal en gipsplaten. Daarin zullen de eerste leds komen ... wel losse leds (90 stuks) in de vorm van een sterren hemel ... Ook mot ik nog 2 muren van dik 6 meter hoog stucken. Eens die werken gedaan zijn komt er een vloer met de ledspots in. Op dat moment zullen ook de ledspots voor de living en badkamer geplaatst worden wat dus een grote vordering zal zijn ...

dit is het toppic over het dak ..

Vervangen dak van rijwoning (Fotoverslag)
  donderdag 23 juni 2005 @ 07:33:32 #198
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_28153236
Wouw, erg indrukwekkend allemaal!!!
Hoop wel voor je dat je het wat sfeervol kan krijgen met alleen ledjes.
Achja, anders is halogeen ook niet verkeerd natuurlijk
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  donderdag 23 juni 2005 @ 11:24:33 #199
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_28157165
Wel dat valt best wel mee hoor ... bijvoorbeeld in mijn slaapkamer heb ik amberkleurige led's voor een sterrenhemel en dat geeft echt wel een vrij warm licht. De kleuren van mijn muren gaan veel goed moeten worden. Ga gaan voor bordeaux rood met licht en donker grijs ... daarin dan lichte houten vloeren.

vrijdag 24 juni 2005 @ 16:01:28 #200
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_28197258
voila onze basis verdeler pagina met vraag en antwoord is klaar

http://www.multibox.be/mr16led/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties