Ik ben momenteel bezig aan de vervaning van het dak van mijn rijwoning ...
Er lagen originele pannen op uit 1892 ... totaal versleten
Enkele sluiting dus troubles all around
de panlatten waren zo rot dat je ze gewoon kon afbreken
Kepers waren ook in een erbarmelijke staat
Gordingen waren nog in goede staat
Ik heb dan besloten om te gaan voor kunstof bedekking. Dat spul noemde Aquaplan of zo iets geloof ik. Het is een soort platen van 6 pannen breed. Dubbele sluiting. Gerecycleerde kunstof met daarop een laag kleine steentjes aangebracht. 30 jaar garantie, goed isolerend, verkleurd niet, en door de steentjeslaag maakt het veel minder lawaai bij regen, geen uitzetting of samentrekking ... enfin ... vorig weekend de voorkant van het dak gedaan.
Heb voor mijn houtwerk alles gekocht in gedrengt hout! kepers en panlatten stuk dikker dan vorige en alles vastgezet met roestvrije schroeven.
De afbraak heeft dik anderhalve dag in beslag genomen ... enkele pannen gebroken maar veel gerecupereerd... deze zullen per opbod op ebay verkocht worden ...
![]()
pallet net geleverd
![]()
detail pallet
![]()
binnen alle panplaten opgestapeld
![]()
houten latten en dergelijke
![]()
oude brol
![]()
mijn hulpke met veellllll DANK
![]()
strategie uitdenken ...
![]()
ons leven aan het wagen :-) meten is weten ...
![]()
boren en schroeven op een dak ... altijd fijn
![]()
hier moet ge dus echt wel uw compaan goed kennen is anders echt spelen met uw leven !!!
![]()
onder oud boven nieuw
![]()
mooi opgestappeld... de oude pannen
![]()
uitzicht boven op het dak! Prachtig gewoon
![]()
achterkant uitzicht ... nja
![]()
boven in de nok naar beneden ... 5.50 meter boven de grond ... totale hoogte van grond 12 meter !!!
![]()
nieuwe houtwerk ;-)
![]()
Alle pannen waren dus duidelijk vastgelegd met hopen cement !!! een VUILIGHEID
![]()
doorwerken tot de avond ... ineens ook electriciteit gelegd
![]()
even zelfportretje
![]()
is niet mijn lift hoor maar nja ... kwamen dat tegen op onze matterialen zoektocht en vond hem wel grappig
![]()
buitenkant vordering
het dak is behoorlijk scheef uitlopend naar beneden dus we hebben behoorlijk wat zaag werk gehad... Ook heb ik links lood op maat gemaakt van boven tot onder ... aan de rechterkant begint het lood pas in de helft van het dak.
Voila :-P Vond het wel passen in dit toppic ... volgende week komt de achterkant ... met dakraam en dergelijke zal ook daar verslag van uitbrengen.