abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 juni 2005 @ 11:10:16 #1
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_27768398
Ik ben momenteel bezig aan de vervaning van het dak van mijn rijwoning ...

Er lagen originele pannen op uit 1892 ... totaal versleten
Enkele sluiting dus troubles all around
de panlatten waren zo rot dat je ze gewoon kon afbreken
Kepers waren ook in een erbarmelijke staat
Gordingen waren nog in goede staat

Ik heb dan besloten om te gaan voor kunstof bedekking. Dat spul noemde Aquaplan of zo iets geloof ik. Het is een soort platen van 6 pannen breed. Dubbele sluiting. Gerecycleerde kunstof met daarop een laag kleine steentjes aangebracht. 30 jaar garantie, goed isolerend, verkleurd niet, en door de steentjeslaag maakt het veel minder lawaai bij regen, geen uitzetting of samentrekking ... enfin ... vorig weekend de voorkant van het dak gedaan.

Heb voor mijn houtwerk alles gekocht in gedrengt hout! kepers en panlatten stuk dikker dan vorige en alles vastgezet met roestvrije schroeven.

De afbraak heeft dik anderhalve dag in beslag genomen ... enkele pannen gebroken maar veel gerecupereerd... deze zullen per opbod op ebay verkocht worden ...

pallet net geleverd

detail pallet

binnen alle panplaten opgestapeld

houten latten en dergelijke

oude brol

mijn hulpke met veellllll DANK

strategie uitdenken ...

ons leven aan het wagen :-) meten is weten ...

boren en schroeven op een dak ... altijd fijn

hier moet ge dus echt wel uw compaan goed kennen is anders echt spelen met uw leven !!!

onder oud boven nieuw

mooi opgestappeld... de oude pannen

uitzicht boven op het dak! Prachtig gewoon

achterkant uitzicht ... nja

boven in de nok naar beneden ... 5.50 meter boven de grond ... totale hoogte van grond 12 meter !!!

nieuwe houtwerk ;-)

Alle pannen waren dus duidelijk vastgelegd met hopen cement !!! een VUILIGHEID

doorwerken tot de avond ... ineens ook electriciteit gelegd

even zelfportretje is niet mijn lift hoor maar nja ... kwamen dat tegen op onze matterialen zoektocht en vond hem wel grappig

buitenkant vordering

het dak is behoorlijk scheef uitlopend naar beneden dus we hebben behoorlijk wat zaag werk gehad... Ook heb ik links lood op maat gemaakt van boven tot onder ... aan de rechterkant begint het lood pas in de helft van het dak.

Voila :-P Vond het wel passen in dit toppic ... volgende week komt de achterkant ... met dakraam en dergelijke zal ook daar verslag van uitbrengen.
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
pi_27768520
mooi verslag, hoe ga je het dak aan de binnenkant afwerken?
  donderdag 9 juni 2005 @ 11:19:52 #3
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_27768676
er komt aan de binnenkant plumatex tegen... dat is een isolatie op basis van eendenpluimen. Isoleerd 6 keer beter dan rockwoll en is verder even goed op alle gebied. Ook geluidsisolatie is beter. Ik woon nl kort bij een school en die klein manen maken behoorlijk wat decibels!!! daartussen komen dan een 100 tal kabels voor een LED sterren hemel. Dan Gyproc platen van 60 cm er tussen (gedrengt vochtvast type)... en dan ... de zijmuren ongelijk plamuren en afwerken. Voor de vloeren komen er masieve parketvloeren in mijn slaapkamer met panelen van 3.30 meter lang (dus breed genoeg om met 1 paneel de vloer te dekken in de breedte) en 30 cm planbreedte. De parket wordt buiten opgeschuurd en direct ingeolied (of hoe ge dat ook schrijft) voor de olie heb ik gekozen voor Kokos olie met bescherming. Heb ik een lekker frisse geur in huis!!! Alles zou af moeten zijn tegen eind augustus! In de hout vloeren komen witte led spots die naar boven gericht zijn (bestaat een toppic over hier op fok
  donderdag 9 juni 2005 @ 12:01:02 #4
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27769842
Behoorlijk klusje is de rest van je huis net zo oud als de pannen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 9 juni 2005 @ 12:08:12 #5
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_27770030
ja maar er zitten wel al dubbele ramen in en nieuwe electriciteit ... doch de vloeren zijn houten baleken met bovenkant MDF pannelen en onderkant gyproc en zo ....
pi_27788165
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 11:10 schreef God_de_Vader het volgende:
Ik ben momenteel bezig aan de vervaning van het dak van mijn rijwoning ...

[..]

Ik heb dan besloten om te gaan voor kunstof bedekking. Dat spul noemde Aquaplan of zo iets geloof ik. Het is een soort platen van 6 pannen breed. Dubbele sluiting. Gerecycleerde kunstof met daarop een laag kleine steentjes aangebracht. 30 jaar garantie, goed isolerend, verkleurd niet, en door de steentjeslaag maakt het veel minder lawaai bij regen, geen uitzetting of samentrekking ...

[..]
Vraagje hè. Waarom kunststof 'pannen'? Op zich zien die eigenschappen die je noemt er wel aantrekkelijk uit, maar 30 jaar garantie... Bij ons in Nederland (ik weet dat de TS in België woont) zie je al sinds de jaren zeventig voornamelijk betonnen dakpannen. Deze krijgen een garantie mee van 50 jaar (!!!) en zeker als je de gecoatte of geïnpregneerde variant neemt, dan zijn ze ook nog eens veel minder gevoelig voor mosgroei, verbleken en scheuren.

Daarbij... als het huisje al meer dan een eeuw oud is, ziet zo'n kunststoffen dak er dan niet een beetje vreemd uit? Ik weet wel dat er een 'dakpannenprofiel' in die platen is gestanst, maar is oogt IMHO niet echt, eh... tijdsorgineel. Eerder een beetje als een 'goedkope' oplossing (alhoewel dat hoogstwaarschijnlijk niet zo is), wat op termijn de waarde van je woning ook niet echt recht zal doen.
Elke god is een leugen. Elke religie is een doctrine. Elke profeet is een charlatan. Punt.
  donderdag 9 juni 2005 @ 22:02:38 #7
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27788442
fris zomerkleurtje heeft je huisje
Vampire Romance O+
  vrijdag 10 juni 2005 @ 11:14:10 #8
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_27799501
Wel de kunstof heeft een hoop voordelen ... eerstens het weegt niet zo veel en onder mijn huis staan wagens geparkeerd en zo Ook is het dak origineel voorzien voor pannen met enkele sluiting die je makkelijk breder en smaller kan leggen en dan opvullen met stroo poppen ... nja zo ging dat vroeger. Hedendaagse pannen hebben een dubbele sluiting en moeten perfect recht liggen ... nu is mijn dak daar veel te scheef voor (boven aan de nok ten opzichte van onderaan scheelt dat dik 30 cm over een breedte van 3 meter !!!) de kunstof was makkelijk aan te passen. Verder is het zo dat je een stuk minder geluidsoverlast hebt omdat je de kunstof platen op mekaar aantrekt tegen de panlatten. Daardoor sluiten ze volledig. Ook kaatsings geluiden zijn een stuk minder.

Betreffende het uitzicht heb ik gekozen voor Classiek antraciet. Als je voor het huis staat moet je echt wel heel goed kijken om het te kunnen zien !!! ziet er echt als pannen uit. Gezien ik nu een dak heb dat dicht is zal het zeker wel stijgen van prijs. Alle houtwerk is dubbel zo dik dan normaal!!! dus degelijk is het zeker... alles geimpregneerd en alles 100% dicht. plus er komt een dakraam van velux achteraan en zo. Het is een oud huisje maar niet uniek ... heel mijn straat staat er van vol. Sommige hebben de hunne super modern opgeknapt met geharde glasplaten en zo ... en ik kan jullie garanderen die mensen hebben dik verdient aan de verkoop!!!

Dan het kleurtje

inderdaad super tof kleurtje echt wel ... eens iets anders ... als nu mijn buurman eens niet het k*t idee had gekregen om dar witte ramen in te zetten was het helemaal goed!!!
pi_27804337
Wat een werk

Ik vond het al zo'n onnederlands huisje, je woont dus in Belgie, begrijp ik
  vrijdag 10 juni 2005 @ 14:20:13 #10
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_27805370
In geraardsbergen ... 70 km van de nederlandse grens in Oost vlaanderen

Het is een typisch "werkmans" huisje... benenden kom je direct binnen in de living (dat wordt nu mijn kantoor voor mijn bedrijf dan daarachter een keuken... dan een koertje en een achterbouwtje waar vroeger het toilet was... dan op t eerste een badkamer en slaapkamer ... deze slaapkamer wordt mijn living en dan een zolder over het volledige huis ... dat wordt mijn slaapkamer en ontspanningsruimte (hoek met stappel kussens, boekenrek, cd's. en klein bureautje voor laptop. De achterbouw ga ik volgend jaar ombouwen (of afbreken en opnieuw opbouwen... daar komt dan een bbq in en een afdakje ...
pi_27805392
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 14:20 schreef God_de_Vader het volgende:
In geraardsbergen ... 70 km van de nederlandse grens in Oost vlaanderen :-)
Oh ja, natuurlijk, jij bent ook van de leds
  vrijdag 10 juni 2005 @ 14:24:40 #12
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_27805528
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 14:20 schreef Tinkerbell het volgende:

[..]

Oh ja, natuurlijk, jij bent ook van de leds
Yes yes maar dak had niks te maken met de leds vandaar nieuw toppic he de leds zullen ook vorderen eens het dak klaar is!
pi_27805640
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 14:20 schreef God_de_Vader het volgende:

Het is een typisch "werkmans" huisje... benenden kom je direct binnen in de living (dat wordt nu mijn kantoor voor mijn bedrijf dan daarachter een keuken... dan een koertje en een achterbouwtje waar vroeger het toilet was... dan op t eerste een badkamer en slaapkamer ... deze slaapkamer wordt mijn living en dan een zolder over het volledige huis ... dat wordt mijn slaapkamer en ontspanningsruimte (hoek met stappel kussens, boekenrek, cd's. en klein bureautje voor laptop. De achterbouw ga ik volgend jaar ombouwen (of afbreken en opnieuw opbouwen... daar komt dan een bbq in en een afdakje ...
Ah, dan kunnen we nog meer topics van je verwachten dus
pi_27806128
Leuk om te zien.
Zijn die platen ook bewerkt met iets, waardoor alg minder hecht? Dit omdat je er steentjes op hebt.
Het is wel mooi om te zien, dat de klus niet eventjes gedaan is.
Gewoon alles nieuw en hupakee, aan de slag.

Inderdaad mooi kleurtje heeft het huis. En wat een bouwsels allemaal achter die huizen bij de buren.
Wordt daar in België minder streng naar gekeken?
  vrijdag 10 juni 2005 @ 16:52:45 #15
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_27810232
In belgie is het pas de laatste 2 a 3 jaar dat men er naar kijkt ... alles wat ervoor min of meer zelfstandig bleef staan wordt geaccepteerd (tenzij het buren stoort en dergelijke) tegenwoordig moet je voor ALLES een bouwverkunning hebben zelfs voor het hangen van een schotelantenne ...

De platen zijn inderdaad voorzien van verschillende lagen zal eens close ups maken dit weekend en plaatsen... Ga weer een weekend doorwerken er aan (Achterkant moet nog gedaan worden!!!

Ik doe niks half ... dus ik spaar liever iets langer om alles beter te doen. Vandaar ook de dikkere en gedrengde balken... duurdere bedekking etc. Ik maak ook overal foto's van zodat als ik het ooit verkoop ik kan laten zien dat alles deftig gemaakt is en er niet is bespaard op iedere vlieg
  maandag 13 juni 2005 @ 11:58:40 #16
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_27881908
Dit weekend achterkant voor groot stuk gedaan

- Originele pannen verwijdert
- Oude gyproc platen en isolatie naar beneden gegooid
- Hoop hout naar boven gedaan
- Houtwerk van dak afgehaald
- Dakvenster uitgebouwd en gerecupereerd !!! wat een werk ... pfff
- beetje opgekuist
- Nieuwe kepers uitgelijnt en geplaatst
- Dubbele tussen verankering op middenste gording
- Bovenaan een Bayer Veranda plaat met dubbele isolaties lucht laag geplaatst ... dan kan k sterrekes zien uit mijn bedde plus heb ik wat licht binnen anders donker kot en zo ...
- Paar stukken voorkant opgevuld met PUR schuim als voorbereiding op de isolatie

Nog geen foto's gemaakt omdat mijn GSM platskie was maak er straks een hoopje...
  woensdag 15 juni 2005 @ 18:46:52 #17
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_27959814
God Allemachtig!
Erg grondig!

Ziet het huisje er van binnen ook nog enigszins authentiek uit, of zijn de details verloren gegaan in de tijd? Hoe lang wil je over het geheel doen?
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 15 juni 2005 @ 18:58:02 #18
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_27960110
Wel ... het huis is uitgebrand in 1995. Men heeft toen het huis gerenoveerd om het zo goed mogelijk in orde te maken voor een schappelijke prijs ... en dat om zo het huisje te kunnen verhuren ... dus goedkoop... linolium all the way en zo ... dus ik ga een stuk authentiteit terug brengen ... houten vloeren, degelijke plafonds ... maar ik ga ook het comfort naar mijn normen brengen ... dus nieuwe electriciteit en verlichting plus een modern strak interieur met niets op grondstaand van kasten en zo (makkelijk kuisen) Ook zullen er moderne dingen komen als een gasdoorbrand boiler en centrale verwarming, goede isolatie, etc ...

Momenteel is er al een kunstof dak en dubbele beglazing plus betere isolatie

De verbouwingen zullen in grote lijnen gedaan zijn rond eind oktober ... volledige afwerking tegen het einde van het jaar ... hoop ik maar daar ik zelfstandige ben is dat altijd plannen en zo nja ...
  maandag 20 juni 2005 @ 12:15:59 #19
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_28085156
Foto verslag weekend 3

(weekend 2 was enkel afbraak van vorig dak en plaatsen nieuwe kepers)

Bovenaan heb ik een Makrolux plaat geplaatst. dit zijn twee kunstof platen met lucht tussen en bovenaan een UV filterende laag. Heb dit gedaan om beetje daglicht te behouden in de kamer. De plaat isoleerd door de dubbele luchtlaag. Het gaat om een plaat van 2.50 meter bij 0.98 meter. Het geheel staat op kepers met daarop panlatten in keperlijn. Rondomrond een afdichting gemaakt in lood ...

Hier dan een stapeltje oude pannen ... nja vorige week allemaal van het dak gehaald en het nieuwe houtwerk gemaakt. Hellaas waren de batterijen van het fototoestel toen leegskjes...

Aan de buitenkant is de plaat en het lood vastgeschroefd door voorgeboorde gaatjes. De schroef zit in een speciaal dicht te drukken rubber dopje Daardoor sluit dit echt enorm goed af... ik wil echt geen risico's op lekken en toestanden dus er is overal enorm opgelet. Het lood is langs onder met hele kleine beetjes Pur omhoog geduwd en aangedrukt. Daardoor een 100% sluitend effect.

Ook hebben ik beide schoorstenen voorzien van lood en de nodige cementering. Hellaas was er hier geen andere mogelijkheid. We hebben dan maar vochtwerende cement gebruikt met een soort polymeer in. Daardoor blijft het boeltje goed zitten... een paar kleine nageltjes met daartegen het cementeerwerk maken het rotsstevig...

Ondertussen is er ook beneden in het dak een Velux ingebouwd en ligt het dak dicht ... nog geen tijd gehad om foto's te maken doe ik mogelijk morgen ...

Voila dat was het weer ...
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:58:11 #20
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_28111388
de foto's zijn straks terug on line ... koeler stuk in onze server dus stond ferm eikes te bakken
  dinsdag 21 juni 2005 @ 12:25:10 #21
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_28114104
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:58 schreef God_de_Vader het volgende:
de foto's zijn straks terug on line ... koeler stuk in onze server dus stond ferm eikes te bakken
Ik begrijp geen fuck van die Belgen

Maar wel bewondering voor al je werk zeg!
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 22 juni 2005 @ 10:11:36 #22
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_28125660
we doen ons best he ... ik ben eigenlijk informaticus en we hebben onze eigen webserver ... die was even buiten dienst vandaar ...

De grote en zware werken doe ik als ontspanning. Ik doe dat wel eens graag echte fysieke arbeid
  donderdag 30 juni 2005 @ 10:16:57 #23
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_28352393
Het is dus niet volledig water dicht ... voorkant gaat er morgen en in t weekend terug van af en wordt anders gelegd!
pi_28352751
ernstige lekkage?
  donderdag 30 juni 2005 @ 15:09:49 #25
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_28358338
nja ernstig is een groot woord er bleef veel meer buiten dan binnen kwam en het was ook een enorme stortbui! ... Onder mijn veluz was nog een stukje dat nog niet dicht was (dat wist ik ... dus ook normaal dat het lekte ... stonden emmers onder :-) maar dan ... aan de voorkant heb ik 2 plaatsen waar er water door druppeld... daar staan de platen aan de zijkant een stukje open ... zou dat kunnen aantrekken van binnen uit maar dat is half werk dus ik ga terug op het dak kruipen om alles in orde te maken verder is het wel goed dicht ook rond mijn grote verandaplaat nja
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')