Wij hadden hier thuis geïnformeerd naar dat behang. Weet volgens mij nog wel ongeveer wat prijzen;quote:Op maandag 20 juni 2005 14:44 schreef God_de_Vader het volgende:
vind het erg zienhuis achtig uit zien en nja niet echt wat ik wil ... k geef toe dat het een knap systeem is maar niet mijn dingverder zal het ook redelijk kostelijk zijn...
mijn firma is Microsoft partner ... we hebben die licenties dus gratis voor de zaak! Dat is dan ook de enige redenquote:Op dinsdag 28 juni 2005 18:09 schreef overhyped het volgende:
leuk project, mooi dingen afkijken voor mijn volgend huisMaar: WAAROM IN HEMELSNAAM XP MEDIA CENTER EDITION :S :S :S :S :S
ok, maar dan nog, geen prof er op?:quote:Op dinsdag 28 juni 2005 18:19 schreef God_de_Vader het volgende:
[..]
mijn firma is Microsoft partner ... we hebben die licenties dus gratis voor de zaak! Dat is dan ook de enige reden
home ook goed idd,quote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:04 schreef God_de_Vader het volgende:
waarom zou daar een prof op moeten ... dat ding stuurt enkel relais aan ???
truequote:Op woensdag 29 juni 2005 10:48 schreef God_de_Vader het volgende:
mja dat is ook gewoon omdat je volgens mij de verschillen niet kent...
XP pro ten opzichte van de home ... Domeinmogelijkheden en policies voor systeemrestricties zijn anders dat is dan ook zowat alles ... beide heb ik dus niet nodig
Dan heb je dus de home
De media editie ten opzichte van de home kan maximaal 5 programma's tegelijk draaien en zijn wat dingen uit en andere in ... dus geef nu zelf toe voor wat ik het nodig heb is er geen enkele goede reden om de Pro of de Home te gebruiken ...
Nice updatequote:Op maandag 1 augustus 2005 20:55 schreef God_de_Vader het volgende:
Wel ik kom toch nog even langs. Het is zo dat ik hopen grote en ruwe werken heb uitgevoerd ... ben momenteel aan het pleisteren en dergelijke daarna de vloeren. In die vloeren komen de eerste spots ... de stress begint er in te komen ... van alle mensen die ik gesproken heb is het fiftie fiftie ... De helft heeft er ale vertrouwen in en vindt het geweldig ... de andere helft is er van overtuigt dat het nooit gaat werken ... wel we zullen dus moeten afwachten. Ik ben ook net van job veranderd dus t is weer even druk aanpassen aan shiften werk en dan weer vollop er tegen aan. Ik ben er achter gekomen dat afval opruimen best veel tijd vraag en bij de afbraak van een dak komt er veel afval kijken ... Tegen einde van de week maak ik een foto update op het forum hier ...
Wel de spots worden kant en klaar aangekocht reken maar eens uit ... 18 led's per spot plus aansluiting solderen is toch een dikke 40 soldeerpuntjes ... als je dan nog wil opsplitsen wordt dat al snel 50 puntjes ... dat maal 60 spotsquote:On Sun, 2005-08-14 at 15:29 +0200, Guizie80 wrote:
Geachte cliff,
>
> Ik wilde reageren op een topic op de site:
> Volledig huis verlicht met LED's 200 watt ... maar ik kon mij niet registreren op
> de site vandaar nu een mail op deze manier.
>
> Het is misschien mogelijk om de leds te dimmen binnen de spot zelf.
> Door bijvoorbeeld verschillende leds binnen in de spot aan te sluiten
> op een relais of aparte groep. Hierdoor kan je bijvoorbeeld binnenin
> de spot de helft van de leds uit zetten waardoor de licht opbrengst
> -50% is. zo bij voor beeld ook 2/3 van de leds je kan zelf kiezen
> hoeveel.....
>
> MVG,
>
> Luuk Guis
>
Dank dank dankquote:Op zondag 14 augustus 2005 21:22 schreef God_de_Vader het volgende:
De ledspots werken op 12 volt je plaatst ze dus allemaal parallel. Dat tot je totale verbruik niet de maximale wattage van je voeding overtreft.
je kan ook parallel over ander spotje zetten ... hoeft niet noodzakelijk terug naar de voedingquote:Op zondag 14 augustus 2005 21:31 schreef mikezwet het volgende:
[..]
Dank dank dank
Dus als ik het goed begrijp voor elke spot een draadje naar de voeding? Dan gaat er toch 12v naartoe en word dan toch weer opgevreten door de weerstand.....
Okey dus Voeding>Spot>Spot>Spot ect.. ze werken allemaal al op 12 volt maar tot hoeveel zet je erachter elkaar... gewoon tot je een kamer voorzien hebt of een bepaalde groep schakeld met een schakelaar?quote:Op zondag 14 augustus 2005 21:37 schreef God_de_Vader het volgende:
[..]
je kan ook parallel over ander spotje zetten ... hoeft niet noodzakelijk terug naar de voedingin serie is het zo dat de spanning verdeeld wordt in parallel niet
1) Dus je kan oneiding parralel als je het aantal ampere maar doorberekend op je voeding?quote:Op zondag 14 augustus 2005 22:57 schreef God_de_Vader het volgende:
wel ik heb 2 blokken die parallel staan over mekaar waardoor als er 1 stuk gaat ik op de andere verder kan. Ben momenteel bezig met de powerregulator te maken om een loodaccu te druppel laden. Die komt er dan nog eens over zodat als de stroom uitvalt ik nog altijd licht heb![]()
De spots kunnen inderdaad vrijwel oneindig parallel gezet worden nu 1 ding waar je best rekening mee houdt ... je kan in die ledspot voetjes ook hallogeens steken dus als je ooit je huis van de hand doet en de volgende steekt dat vol Halogeens ... nja veel op een kabel ... veel rook ... met beetje pech huisje in de as. Dus k zou zeggen zet er maximaal 6 tot 8 per circuit
Zo'n noodstroom voorziening is leuk, maar je zal geen zonnepaneeltje kunnen gebruiken, aangezien je de lampen hoofdzakelijk gebruikt als het donker is. Je hebt dus een accu nodig.quote:Op maandag 15 augustus 2005 09:33 schreef mikezwet het volgende:
Ik heb zojuist een rood ledje aangesloten op een adaptor die in te stellen is op 1,5 volt en ben nu bezig een soort tekening te maken (al weet ik nog geen indeling) en uit te rekenen wat alles zal gaan kosten. Z'n noodstroom voorziening lijkt me ook wel leuk, dan met een zonnepaneeltje of windmolen
LED
![]()
Ik wil dan eerst wat spots gaan bestellen (weet nog niet waar en welke) om wat te testen met lichtval ect.
Dat is voor 1 ledje en ik heb z'n programmatje om dat uit te rekenen: Op 12v zou de weerstand 560 ohm moeten zijn. Echter ik stel m'n voeding in op 1,5 dus wat heb ik dan nodig?quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:47 schreef God_de_Vader het volgende:
Als je ledjes aansluit aan een voeding zelfs al is het maar 1.5 volt ... altijd een weerstandje voor zetten anders krijg je te hoge stromen (amperes) door je LED waardoor deze niet zo lang leeft ... allee toch geen 100 000 uur
Ok dat snap ik maar begrijp alleen niet welke sterkte weerstand er dan voor moet...quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 19:49 schreef God_de_Vader het volgende:
weerstandje moet er altijd voor de 1.5 volt is geen probleem maar de stroom die er door loopt in milliampere doet het ding stuk gaan. Een led is geen lamp maar eigenlijk een gewone diode vandandaar!
Wet van Ohm: U = I * R, spanning is stroom maal weerstand.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 10:15 schreef mikezwet het volgende:
[..]
Ok dat snap ik maar begrijp alleen niet welke sterkte weerstand er dan voor moet...
Goede uitlegquote:Op woensdag 17 augustus 2005 10:54 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Wet van Ohm: U = I * R, spanning is stroom maal weerstand.
Een LED werkt op (over het algemeen) 20 mA en dan heeft deze een spanningsval van (over het algemeen) 1.2 volt. De weerstand van de led is echter ongeveer 'nul'.
Als je er dus zomaar 1.2 volt opzet (of, om het gemakkelijk te houden 1.5 volt uit een batterijtje), dan zal er in theorie een stroom van 1.5 / 0 = oneindig veel ampere gaan lopen. Door de interne weerstand van het batterijtje zal dit niet gebeuren, maar dat is een heel ander verhaal.
Stel je even voor dat je een LED wilt aansluiten op een 9 volt batterij. Dan is er een weerstand nodig om de stroom te beperken, en die bereken je als volgt:
9 volt - 1.2 volt (spanningsval over LED, wordt Uf genoemd) = 7.8 volt. Gewenste stroom is 20 mA, oftwel 0.02A
U = I * R, dus R = U / I. R = 7.8V / 0.02A = 390 ohm. Dit is toevallig een gangbare waarde, maar anders zou je de eerstvolgende waarde nemen.
Omdat de weerstand en de LED in serie staan geldt dat de stroom door de weerstand = stroom door de LED.
Dit is de reden dat je LEDS in serie zet als je er meer tegelijk wilt gebruiken. Verreken gewoon de spanningsval, bereken de bijbehorende weerstand en het hele zaakje krijgt dezelfde stroom om de oren. (bijv. 5 LEDS in serie = 6 volt Uf, bij 9 volt Ub houd je 3 volt over de weerstand over, 20 mA, 150 ohm weerstand. (die gelukkig ook weer normaal leverbaar is!)
Je kan dus NIET 10 leds in serie zetten en deze op een auto-accu aansluiten, dan heb je vuurwerk! (Een auto-accu levert bij kortsluiting al gauw zo'n 150-200 ampere!)
Wat ik trouwens vergeet te vragen: je bent wel bekend met de concepten 'stroom' en 'spanning'??
[edit]
Om je concrete vraag te beantwoorden: 1.5V - 1.2V = 0.3V/ 0.02A = 15 ohm weerstand.
Hierbij ga ik echter van 'standaard' waarden uit vwbt stroom en Uf, bij bijv. witte en blauwe leds liggen deze waarden anders. Raadpleeg de leverancier voor de juiste getallen!
[/edit]
Dank je, dank jequote:
Zo werkt het dus niet, helaas...quote:Ik begrijp nu wat de kloet is, de LED is 1,2 en het voltage ingesteld is 1,5 voor die overbrugging heb ik dus een weerstand nodig.
Stel de LED is ook 1,5 dan heb ik geen weerstand nodig.
Nu snap ik hem helemaal!quote:
Ik ben ook een belgoquote:Op woensdag 17 augustus 2005 22:59 schreef God_de_Vader het volgende:
Die laatste lever ik aan 6.25maar goed ik ben dan wel in Belgoland. Dit weekend wordt de zolder opgeruimt en wat proper gemaakt ... en dan komt het echte werk
...
er bestaan toch ook 230 volt LED lampen die gewoon in een 230V halogeenvoet passen?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:02 schreef mikezwet het volgende:
[..]
Nu snap ik hem helemaal!
Ik heb inmiddels diverse nederlandse bedrijven gevonden die de LED spots verkopen alleen nog geen die warm witte leds verkopen, en ik moet nog uitzoeken hoe het zit met de lichthoek.
LED lamp - Wit - 12 Volt DC - 15 LEDS - 1,5 watt - 50.000 uur - ¤ 6 euro
HQ LED lamp - Wit - 12 Volt AC - 12 LEDS - 1,2 watt - 50.000 uur - ¤ 10
Led halogeenlamp 25lumen - Wit - Wit - 12 Volt ? - 16 LEDS - 3 Watt - 100.000 uur - ¤ 8,95 incl voet?
De GX5.3 voetjes ben ik ook ergens tegen gekomen. Alleen over het bevestigen van de spots vraag ik me af hoe ik dat ga doen, als ik een gat boor voor de spot valt deze eruit. Ik zou dus een soort ring met van die ijzeren clips moeten hebben net als bij halogeen spots, maar deze heb ik nog niet gevonden.
De bekabeling heb ik wel gevonden namelijk "0,75mm2 - Geel-Groen" voor 9 euro per rol. Alleen heb ik liever zwart rood maar die zal er ook wel zijn.
Voeding had me vader nog wel staan toen we ooit eens reclame letters volgestopt hadden met rode leds, heel mooi effect in het donker de naam in leds weergegeven. Nadeel was dat er steeds leds kapot gingen, waarom weet ik niet, solderingen niet goed, uitzetten door temp verschil![]()
Zoals ik eerder vertelde ga ik gewoon eens wat testen met de spots om te zien hoe het eruit gaat zien en wat de mogelijk heden zijn. Omdat ik nog niet zover ben met m'n huis verbouwen hou ik noulettend de ontwikkelingen van God_de_Vader in de gaten![]()
Onzin. De stroom wordt door de LED zelf begrensd. Enkel als je er meer dan 1.5 V op zet, zal de stroom te hoog oplopen.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 12:27 schreef NT-T.BartMan het volgende:
De vergelijking gaat niet helemaal 100% op, maar ik hoop dat je hiermee een beetje een beeld krijgt wat er aan de hand is. Zélfs als de LED 1,5 volt is, dan kan je hem nog niet zomaar op een 1,5 volt spanningsbron aansluiten omdat je dan niet kan regelen hoeveel stroom er doorheen loopt.
bedoel je dan alleen maar duurder in verbruik of duurder in aanschaf?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 23:13 schreef mikezwet het volgende:
Ze zijn er ook van 230v, zowel halogeen als LED
230v is wel duurder als 12v en zoals God de vader op de eerste pagina zei zijn de onderdelen goedkoper en de mogelijkheden om zelf te sleutelen groter.
Ook is het gewoon leuk om te vertellen dat je hele verlichting op 12v en LED werkt, 230 heb iedereen
Hier nog een verglijk in kosten (niet nagerekend): http://www.marketplace.nl/components/LED_Spot/led_spot.html
die zijn er, heb er zelf ooit ergens in gezetquote:Op woensdag 17 augustus 2005 23:10 schreef its_me_ het volgende:
Als die er zijn, zou ik daar ook wel interesse in hebben. Het lijkt me alleen sterk dat deze er zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |