Nou nou, dat vond ik allemaal zwaar overdreven eigenlijk. Er zijn zat sectoren die minstens net zo zwaar zijn, ook in het bedrijfsleven. Sommige leraren hebben volgens mij wat moeite met relativeren en raken veel te betrokken.quote:Op maandag 14 maart 2005 22:44 schreef Neuralnet het volgende:
Ik heb vol verbazing naar de documantaire gekeken. Er kwamen bepaalde zaken aan de orde die normaal niet aan de orde komen en het viel me op dat sommigen wel erg eerlijk waren voor de camera. Zaken als geweld en verliefdheid zijn vaak moeilijk bespreekbaar. Je gaat je opeens weer beseffen hoe zwaar het eigenlijk is, hoeveel "gevaar" je loopt en wat de gevolgen kunnen zijn van je handelen.
Een dergelijke stupiditeit zou ik dus nooit accepteren. Je geeft toch geen vuurwapen terug aan een leerling, beleid of niet, dat is gewoon gestoord om niet te zeggen ontzettend stom.quote:Over die man en het verhaal met het pistool: hij vertelde het helemaal niet "doodleuk". De situatie lag even wat anders. Hij werd bedreigd met het pistool omdat een leerling niet wilde nablijven, maar had in eerste instantie niet door wat die bedreiging met hem deed. Daardoor was hij op het moment vrij rustig en kon hij de bedreiging een aantal keer negeren voordat hij kans zag het wapen af te nemen van de leerling. Het wapen werd teruggegeven omdat het beleid van de school voorschreef dat dingen die afgepakt werden aan het einde van de dag teruggegeven moest worden. De leraar deed geen aangifte omdat hij meende er niks aan over te hebben gehouden. Later, na een aantal incidenten, merkte hij opeens dat hij een burnout had en refereerde dat terug aan dat soort emotioneel slopende gebeurtenissen.
Dit ging toch echt wel wat verder. Het is echt ongepast om leerlingen buiten school om bij je thuis uit te nodigen voor een vriendschappelijke relatie. En liefdesgedichten gaan ook een grens over. Of er nou wetten gebroken zijn of niet, iedere docent kan toch bedenken dat het gewoon niet acceptabel is.quote:Over die docent en verliefdheid: ik denk dat de man op jongere leeftijd hetzelfde idee had als veel jonge leraren die net beginnen. Namelijk het idee dat de leerlingen best je vriend zouden kunnen zijn of worden. Een soort van gelijkwaardige relatie waarin de leraar niet genoeg afstand bewaart. Over of het aanvaardbaar is dat leraren brieven schrijven en leerlingen thuis ontvangen kan getwist worden. Dat ligt aan de eigen grenzen. Zolang er geen wetten worden overschreden kan ik het persoonlijk geen probleem vinden. Hoewel ik het zelf liever op school zou laten: af en toe praten in de pauze of tijdens schoolse activiteiten (ook als het persoonlijk is). Na het examen vind ik het al helemaal geen probleem meer. Dan is de machtsverhouding weg.
Precies. Het mag schoolbeleid zijn dat afgepakte dingen dezelfde dag nog worden teruggegeven, lijkt me duidelijk dat voor vuurwapens wel een uitzondering gemaakt mag worden Je belt toch gewoon de politie in zo'n geval, of ben ik nou gek?quote:Op maandag 14 maart 2005 22:57 schreef Evil_Jur het volgende:
Een dergelijke stupiditeit zou ik dus nooit accepteren. Je geeft toch geen vuurwapen terug aan een leerling, beleid of niet, dat is gewoon gestoord om niet te zeggen ontzettend stom.
Ja, jemig. Ik ben als middelbare scholier ook weleens bij een leraar thuis geweest maar dat was altijd incidenteel. Met het piepkleine groepje van Grieks bij je leraar Grieks gaan eten bijvoorbeeld. Maar hallo zeg, brieven schrijven? Liefdesgedichten? Dat leerlingen dat doen, okee, dat gebeurt, maar het lijkt mij vanzelfsprekend dat je dat als leraar afhoudt en zeker niet mee gaat doen of het stimuleert.quote:Op maandag 14 maart 2005 22:57 schreef Evil_Jur het volgende:
Dit ging toch echt wel wat verder. Het is echt ongepast om leerlingen buiten school om bij je thuis uit te nodigen voor een vriendschappelijke relatie. En liefdesgedichten gaan ook een grens over. Of er nou wetten gebroken zijn of niet, iedere docent kan toch bedenken dat het gewoon niet acceptabel is.
Maar hij was nu oud en vond nog steeds hetzelfde.quote:Op maandag 14 maart 2005 22:44 schreef Neuralnet het volgende:
Over die docent en verliefdheid: ik denk dat de man op jongere leeftijd hetzelfde idee had als veel jonge leraren die net beginnen. Namelijk het idee dat de leerlingen best je vriend zouden kunnen zijn of worden. Een soort van gelijkwaardige relatie waarin de leraar niet genoeg afstand bewaart. Over of het aanvaardbaar is dat leraren brieven schrijven en leerlingen thuis ontvangen kan getwist worden. Dat ligt aan de eigen grenzen. Zolang er geen wetten worden overschreden kan ik het persoonlijk geen probleem vinden. Hoewel ik het zelf liever op school zou laten: af en toe praten in de pauze of tijdens schoolse activiteiten (ook als het persoonlijk is). Na het examen vind ik het al helemaal geen probleem meer. Dan is de machtsverhouding weg.
Ik schrok nogal toen ik het filmpje zag. Als ik voor de klas had gestaan op dat moment (natuurlijk makkelijk praten zo) dan was ik meteen met de leerling de klas uitgelopen.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 12:56 schreef TheSilentEnigma het volgende:
http://stream.2003.02.gar(...)tijl/deschooldag.wmv
Iemand dit filmpje al gezien? Blijf mezelf maar afvragen hoe ik in deze situatie gereageerd zou hebben...
Ik doe nu de multiculture school. Echt geweldig, die integrale projectenquote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:01 schreef Foxxy het volgende:
[..]
Ik schrok nogal toen ik het filmpje zag. Als ik voor de klas had gestaan op dat moment (natuurlijk makkelijk praten zo) dan was ik meteen met de leerling de klas uitgelopen.
Ik zit echt met een enorm rot-project. Misschien dat iemand het kent (van de HvU). Het heet 'De Veilige School'. Ik moet een stuk samenstellen over leerlingmentoraat. Geen probleem zou je denken, aangezien ik het zelf ben geweest. Maar: het moet op basis van literatuur.
Nu is er tussen alle boeken over leerlingbegeleiding een multomap over leerlingmentoraat (met een beleidsplan enz.), deze map kost echter 60 euro en is nergens te huur.
Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?
Tuurlijk, andere sectoren kunnen ook zwaar zijn. Maar we hebben het hier over het onderwijs. Overigens waren de voorbeelden zo duidelijk dat er nergens te relativeren valt. Een leraar krijgt een mes onder zijn keel en een pistool tegen het hoofd gedrukt. Welke vorm van relativatie wil je toepassen? Dat het allemaal niet zo bedoeld was? Dat hij ervan kon leren? Ik bedoel maar...quote:Nou nou, dat vond ik allemaal zwaar overdreven eigenlijk. Er zijn zat sectoren die minstens net zo zwaar zijn, ook in het bedrijfsleven. Sommige leraren hebben volgens mij wat moeite met relativeren en raken veel te betrokken.
Waarom stom? Het was wel meteen klaar en over. Verder geen gedonder meer. Je kan ook stoer gaan doen en het wapen niet teruggeven, maar wat doe je als die persoon of een vriend van hem met een ander wapen verhaal komt halen? Iemand die jou al een kogel door je kop wilt schieten omdat hij moet nablijven zal dat zeker ook durven als hij zijn bezit niet terugkrijgt. Het blijft een dilemma: wat is wijs om te doen? Principes volgen of toch maar de goede orde bewaren? Voor mijn veiligheid kies ik graag voor het laatste.quote:Een dergelijke stupiditeit zou ik dus nooit accepteren. Je geeft toch geen vuurwapen terug aan een leerling, beleid of niet, dat is gewoon gestoord om niet te zeggen ontzettend stom.
Deze interpretatie is toch iets overdreven. Ik betwijfel je kan spreken over een "vriendschappelijke relatie" als je af en toe een leerling uitnodigt thuis. Het ligt eraan wat er dan gebeurt. En so what als een leerling een vriend wordt. Mensen zijn tegenwoordig veel te bang door alle associaties met kinderen + volwassene = pedofiel.quote:Dit ging toch echt wel wat verder. Het is echt ongepast om leerlingen buiten school om bij je thuis uit te nodigen voor een vriendschappelijke relatie. En liefdesgedichten gaan ook een grens over.
Niet gek, wel een beetje naïef. De jongen van wie het wapen was, was al vaker in aanraking gekomen met justitie. Dat hielp niet. Dan kan je nogmaals de politie bellen en na een lang en moeizaam proces die jongen weer een tijdje in het gevang of waar dan ook krijgen. Maar vergeet niet dat hij binnen een jaar weer voor je kan staan met een wapen. Wraaklustiger dan ooit. Net als bij Murat D. Ik zou het risicio niet nemen. Het wapen teruggeven en de goede orde bewaren had ik zeker als reëele optie gezien. Ik ga mezelf niet blootstellen aan de wrok en frustratie van iemand die crimineel is. Zeker niet voor idealisme. Wat denk je nou? Dat je hem belet een wapen te gebruiken omdat je er toevallig 1 in beslag hebt genomen?quote:Het mag schoolbeleid zijn dat afgepakte dingen dezelfde dag nog worden teruggegeven, lijkt me duidelijk dat voor vuurwapens wel een uitzondering gemaakt mag worden Je belt toch gewoon de politie in zo'n geval, of ben ik nou gek?
Hij zal het gerust gestimuleerd hebben, maar de "leerling" van toen die nu interviewer was meldde dat "ze het destijds nodig had". Dat zou volgens mij eerder het initiatief zijn. Ik denk niet dat die leraar haar prive heeft aangesproken en haar gevraagd heeft van: "Zeg, kom je vanmiddag mee naar huis?"quote:Kijk, als een leerling zelf het initiatief neemt tot het schrijven van brieven en bezoekjes thuis, vind ik het nog steeds niet kies, maar is er in principe niets aan de hand. Als het initiatief echter van de leraar uitgaat (en in de docu leek het erop dat dat zo was), kan het voor een leerling moeilijk zijn om daar mee om te gaan.
Daar heb je wel gelijk in, maar dat soort dingen gebeuren mensen die in het OV, sociale instanties en verzorging werken ook. Eigenlijk in alle sectoren waar je dagelijks met een enorme verscheidenheid aan mensen te maken hebt. Ik wil ook niet zeggen dat het onderwijs niet zwaar is, dat heb ik de laatste weken ook wel ondervonden, maar ellende is overal.quote:Op donderdag 17 maart 2005 00:05 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Tuurlijk, andere sectoren kunnen ook zwaar zijn. Maar we hebben het hier over het onderwijs. Overigens waren de voorbeelden zo duidelijk dat er nergens te relativeren valt. Een leraar krijgt een mes onder zijn keel en een pistool tegen het hoofd gedrukt. Welke vorm van relativatie wil je toepassen? Dat het allemaal niet zo bedoeld was? Dat hij ervan kon leren? Ik bedoel maar...
Misschien is het omdat ik zelf wat meer ervaring heb met de wetten wat betreft wapenbezit, maar ik had meteen de politie ingeschakeld, dan was die jongen er echt niet met een tripje HALT vanaf gekomen. Of ie nou wraaklustig wordt of niet, als we ons laten bangmaken door een snotneus met een illegaal vuurwapen en hem daarom maar zijn gang laten gaan is het einde echt zoek. Dat soort tolerantie maakt de problemen op termijn alleen maar erger.quote:Waarom stom? Het was wel meteen klaar en over. Verder geen gedonder meer. Je kan ook stoer gaan doen en het wapen niet teruggeven, maar wat doe je als die persoon of een vriend van hem met een ander wapen verhaal komt halen? Iemand die jou al een kogel door je kop wilt schieten omdat hij moet nablijven zal dat zeker ook durven als hij zijn bezit niet terugkrijgt. Het blijft een dilemma: wat is wijs om te doen? Principes volgen of toch maar de goede orde bewaren? Voor mijn veiligheid kies ik graag voor het laatste.
[..]
Precies vanwege die associaties moeten leraren echt ontzettend op hun tellen passen. Ik kan me best voorstellen dat er docenten zijn die een echte vriendschap met leerlingen willen opbouwen, maar tegenwoordig is het gewoon 'not done'. Je maakt jezelf kwetsbaar voor allerlei beschuldigingen van de leerling en anderen, en je geeft mensen met slechte intenties een opening om wel te ver te gaan met leerlingen. IK ben helemaal voor vriendschappelijke omgang, maar dan wel op school en je moet niet vergeten dat jij de leraar bent, en zij de leerling.quote:Deze interpretatie is toch iets overdreven. Ik betwijfel je kan spreken over een "vriendschappelijke relatie" als je af en toe een leerling uitnodigt thuis. Het ligt eraan wat er dan gebeurt. En so what als een leerling een vriend wordt. Mensen zijn tegenwoordig veel te bang door alle associaties met kinderen + volwassene = pedofiel.
Ik had ook niet de indruk dat het echt om liefdesgedichten ging. Tenminste niet om liefdesgedichten die zelfgeschreven zijn met als doel iemand de liefde te verklaren. Die dingen pluk je zo van het net en elke puber heeft er een paar op zijn weblog staan. De grens is dubieus en het hangt echt van de situatie af of een grens overschreden wordt.
Ik heb er ook al zo'n hekel aan. Vandaag vergadering, waren we met vijf van de negen groepsleden. Twee uur voor niks op school gehangen .quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik doe nu de multiculture school. Echt geweldig, die integrale projecten
Eehhh, welke lerarenopleiding doe jij dan? Misschien zaten we zojuist wel bij elkaar in het lokaalquote:Op donderdag 17 maart 2005 18:30 schreef Foxxy het volgende:
[..]
Ik heb er ook al zo'n hekel aan. Vandaag vergadering, waren we met vijf van de negen groepsleden. Twee uur voor niks op school gehangen .
Nederlands VT aan de HvU!quote:Op donderdag 17 maart 2005 19:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Eehhh, welke lerarenopleiding doe jij dan? Misschien zaten we zojuist wel bij elkaar in het lokaal
Wetten interesseren me niet. Mijn veiligheid echter wel. Gaan we het onderwerp "tolerantie" erbij halen, dan begeven we ons alweer op een onderwerp die meer een politiek karakter hebben. Er is nu eenmaal een klimaat gecreëerd waarin er mensen zijn die dit soort dingen doen. Dat is naar mijn idee enkel te veranderen door al het uitschot het land uit te schoppen, maar dat is politiek; geen onderwijs. Aangezien er geen drastische maatregelingen genomen gaan worden en ik ook niet overtuigd ben dat straf door politie in Nederland helpt, zou ik vooralsnog nooit risico's nemen. Het idee alleen al dat iemand door verlinken in de bak komt en zodra hij eruit komt me weer komt opzoeken is voor mij genoeg om al het idealisme te laten varen.quote:Misschien is het omdat ik zelf wat meer ervaring heb met de wetten wat betreft wapenbezit, maar ik had meteen de politie ingeschakeld, dan was die jongen er echt niet met een tripje HALT vanaf gekomen. Of ie nou wraaklustig wordt of niet, als we ons laten bangmaken door een snotneus met een illegaal vuurwapen en hem daarom maar zijn gang laten gaan is het einde echt zoek. Dat soort tolerantie maakt de problemen op termijn alleen maar erger.
Ik ben zo iemand die zich niks aantrekt van wat andere mensen vinden. De meeste mensen kunnen zich toch niet inleven, zijn bovendien dom en vaak zelfs ook nog hypocriet. Van iemand die een ander komt beschuldigen van het doen van rare dingen vermoed ik vaker dat die persoon zelf de meest walgelijke dingen uithaalt. Hoe komt hij anders aan het idee dat een ander dat wel eens zou kunnen doen? Ik kan niet wakker liggen van het oordeel van een ander.quote:Precies vanwege die associaties moeten leraren echt ontzettend op hun tellen passen. Ik kan me best voorstellen dat er docenten zijn die een echte vriendschap met leerlingen willen opbouwen, maar tegenwoordig is het gewoon 'not done'.
Natuurlijk is je eigen veiligheid belangrijk. Maar je laat zo'n rotjoch met wapen dus wel ongehinderd op je school rondlopen dan, en voorkomt niet dat hij een ander iets aan kan doen. Je hebt toch ook een verantwoordelijkheid tegenover je leerlingen om (voor zover dat in je macht ligt) te zorgen dat hun school een veilige plek is?quote:Op vrijdag 18 maart 2005 01:25 schreef Neuralnet het volgende:
Wetten interesseren me niet. Mijn veiligheid echter wel. Gaan we het onderwerp "tolerantie" erbij halen, dan begeven we ons alweer op een onderwerp die meer een politiek karakter hebben. Er is nu eenmaal een klimaat gecreëerd waarin er mensen zijn die dit soort dingen doen. Dat is naar mijn idee enkel te veranderen door al het uitschot het land uit te schoppen, maar dat is politiek; geen onderwijs. Aangezien er geen drastische maatregelingen genomen gaan worden en ik ook niet overtuigd ben dat straf door politie in Nederland helpt, zou ik vooralsnog nooit risico's nemen. Het idee alleen al dat iemand door verlinken in de bak komt en zodra hij eruit komt me weer komt opzoeken is voor mij genoeg om al het idealisme te laten varen.
100% mee eens, maar het kan nare gevolgen hebben.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 01:25 schreef Neuralnet het volgende:
Ik ben zo iemand die zich niks aantrekt van wat andere mensen vinden. De meeste mensen kunnen zich toch niet inleven, zijn bovendien dom en vaak zelfs ook nog hypocriet. Van iemand die een ander komt beschuldigen van het doen van rare dingen vermoed ik vaker dat die persoon zelf de meest walgelijke dingen uithaalt. Hoe komt hij anders aan het idee dat een ander dat wel eens zou kunnen doen? Ik kan niet wakker liggen van het oordeel van een ander.
Ik heb niet de illusie dat ik in de maatschappij zoals hij nu gecreëerd is kan voorkomen dat zo'n leerling een ander iets aandoet. Ik geef toe: die aanpak heeft nadelen. Elke aanpak heeft nadenken. Niet terug geven en aangifte doen houdt hem een paar maanden van de straat, maar dan ben je sowieso de totale controle kwijt. Die jongen koestert wrok in de gevangenis en komt vroeg of laat verhaal halen met een tweede pistool of mes. Geef je het wel terug, dan kan hij het wapen inderdaad gebruiken. In het eerste geval bouw je naar mijn idee hooguit een vertraging in ALS iemand echt wil en durft te schieten.quote:Natuurlijk is je eigen veiligheid belangrijk. Maar je laat zo'n rotjoch met wapen dus wel ongehinderd op je school rondlopen dan, en voorkomt niet dat hij een ander iets aan kan doen. Je hebt toch ook een verantwoordelijkheid tegenover je leerlingen om (voor zover dat in je macht ligt) te zorgen dat hun school een veilige plek is?
Een dilemma. Want je vergeeft het jezelf ook niet als hij na een paar maanden terugkomt in de school en daar wild om zich heen schiet.quote:Ik zou het mezelf in ieder geval nooit vergeven als een leerling doodgestoken zou worden met het mes dat ik niet had durven afpakken omdat ik alleen maar aan mijn eigen belangen dacht. Ofzo.
Dat zeker. Toch zou ik me er niet door laten weerhouden. Kwade tongen die willen spreken vinden sowieso wel een reden. Neefjes en nichtjes van 14 en 15 komen ook regelmatig over de vloer. Ziek in zijn hoofd is degene die dan de politie belt omdat hij 14 jarigen bij mij binnen ziet komen. Wat je krijgt is een situatie waarin je niks meer kan en mag doen en waarin je per definitie verdacht wordt van iets waar je zelfs nog niet eens over zou willen nadenken.quote:100% mee eens, maar het kan nare gevolgen hebben.
Cute!quote:Op zaterdag 19 maart 2005 00:10 schreef thaleia het volgende:
Klassenfeest gehad van de tweede klas
En dan komen diezelfde leerlingen op school, en opeens zijn het hele andere mensen. Ik vraag me dat ook wel es af hoe dat komt. In de klas de grootste etters, tijdens een feestje (of zelfs al buiten lesgebeuren) precies het tegenovergestelde.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 00:10 schreef thaleia het volgende:
Klassenfeest gehad van de tweede klas Wat me opviel: het was allemaal zo braaf! Het mooiste was dat de sfeer zo goed was: iedereen kon relaxed doen wat hij wilde. Van vaste groepjes was geen sprake, het mengde heel goed allemaal.
Ik merk het bij mezelf ook. In de lessen ben ik meestal wat drukker en 'aanweziger' dan buiten de les om. Vooral de laatste tijd heb ik vrij veel contact met leraren (denk aan organisatie van de Barcelonareis en deelname aan de Activiteitencommissie), en dan laat je vaak toch een andere kant van je zien. Maar dat geldt voor beide partijen. Leraren die in de les vervelende ventjes kunnen zijn, zijn buiten de lessen om vaak heel begripvol en aardig . Ik denk dat de grootte van de groep en de onderwerpen en problemen in zo'n les vaak een bepaalde kant van mensen oproepen. Buiten de les is er vaak sprake van een kleinere groep en vooral onderwerpen die de interesse opwekken van leraar én leerling. Dat brengt sowieso al het beste boven in een mens .quote:Op zaterdag 19 maart 2005 17:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
En dan komen diezelfde leerlingen op school, en opeens zijn het hele andere mensen. Ik vraag me dat ook wel es af hoe dat komt. In de klas de grootste etters, tijdens een feestje (of zelfs al buiten lesgebeuren) precies het tegenovergestelde.
Pabo is voor basisschoolleraren, lerarenopleiding voor middelbare school (met als noot dat je met Pabo ook op VMBO les kunt geven, als de school je aanneemt).quote:Op donderdag 24 maart 2005 19:24 schreef Grumbellll het volgende:
Ik doe nu een ICT opleiding op MBO niveau. Nu in het derde jaar, volgend jaar laaste jaar. Als ik geen werk kan vinden in de ICT wil ik weer een opleiding volgen en ik dacht er dan aan om iets in het onderwijs te doen. Het lijkt mij wel leuk om leraar te zijn voor zeg maar klassen t/m4 ofzo van de middelbare school.
Maar welke opleiding moet ik dan kiezen? is dat dan de Pabo?
Ok bedanktquote:Op donderdag 24 maart 2005 23:03 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Pabo is voor basisschoolleraren, lerarenopleiding voor middelbare school (met als noot dat je met Pabo ook op VMBO les kunt geven, als de school je aanneemt).
Waar een wil is, is meestal ook wel een weg, denk ik. Al zijn er natuurlijk mensen die nóóit een goede docent zullen worden. Maar of dat een gevolg is van nature of nurture, daar ben ik zelf nog niet helemaal over uit.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 23:38 schreef Neuralnet het volgende:
Veel dingen vallen te leren, maar niet iedereen kan die dingen leren.
Hier ben ik het ook mee eens. Het persoonlijke, dat moet een beetje in je zitten. Je moet open staan voor leerlingen en hun problemen. Je hebt ook mentoren die nooit tijd hebben en het mentorschap als een last ervaren. Waarom worden ze het dan? Omdat ze te weinig uren in hun taakbelasting haddden oid. Er zijn inderdaad ook dingen die je kunt leren. Ik ken mentoren die, als ze een mentor-uur met hun klas hebben, "eerst de leerlingen 20 minuten de waarheid zeggen, over alle dingen die ze fout doen, en daarna naar huis sturen". Dan zeg ik: doe jezelf in godsnaam een plezier en leg dat mentoraat neer.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:35 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik vind een goede mentor zijn eerder een persoonskenmerk dan iets wat je kunt leren.
Maar al die voorbeelden zijn eerder voorbeelden van niet-willen dan van niet-kunnen.quote:Op zondag 27 maart 2005 14:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hier ben ik het ook mee eens. Het persoonlijke, dat moet een beetje in je zitten. Je moet open staan voor leerlingen en hun problemen. Je hebt ook mentoren die nooit tijd hebben en het mentorschap als een last ervaren. Waarom worden ze het dan? Omdat ze te weinig uren in hun taakbelasting haddden oid. Er zijn inderdaad ook dingen die je kunt leren. Ik ken mentoren die, als ze een mentor-uur met hun klas hebben, "eerst de leerlingen 20 minuten de waarheid zeggen, over alle dingen die ze fout doen, en daarna naar huis sturen". Dan zeg ik: doe jezelf in godsnaam een plezier en leg dat mentoraat neer.
Als mentor moet je er toch zeker voor zorgen dat je de school door en door kent. Toch?quote:Afgelopen jaren had ik er telkens een die 't zelf niet helemaal wist (wat betreft regels op school), en ja daar heb je niet veel aan
Ook zoiets. Zoiets doe je toch nietquote:Mijn mentor heeft mij compleet voor lul gezet voor de hele klas! En maar ontkennen
Dit klinkt al een stuk beter.quote:mijn mentor van vorig jaar was wel relaxed heel makkelijk in alles en wel aardig en zo, van dit jaar is ook wel oke hij is gewoon behulpzaam en aardig
Tja...quote:1 keer echt een stomme man gehad, die elke week weer zeurde dat ik beter me best moest doen omdat ik anders niet over zou gaan enzo. hij dacht zelfs dat ik te dom was voor havo.
quote:Hij nam het voor de klas op, is te vertrouwen, had humor, en lef. Je kon gewoon altijd naar hem toekomen als er iets was.. En dan deed die ook er ook echt alles aan wat die kon..
Kwestie van wel kúnnen, maar niet wíllen?quote:De mentor van nu is echt drie keer niks, moet ik zeggen. Hij belooft allerlei dingen die hij vervolgens niet waar maakt, hij is er bijna nooit, hij steekt totaal geen energie in mensen buiten school
Dit wijst ook weer op een zekere mate van desinteresse, maar aan de andere kant.. je hoeft ook niet constant achter je leerlingen aan te lopen. Mijn mentor-leerlingen weten ook dat ze me altijd kunnen bereiken, maar ik ga ook niet elke les aan iedereen vragen hoe het met ze gaat. Je kunt dan ook weer naar het andere uiterste doorslaan:quote:Hij is niet echt in staat om goed signalen uit de klas op te vangen, die moeten altijd vrij duidelijk worden aangereikt. Hij is wel vrijwel altijd beschikbaar als je hem nodig hebt, dat is een voordeel, maar van zijn kant komt nauwelijks initiatief om te informeren. In het begin van het jaar heb ik een keer een standaardgesprekje met hem gehad maar de rest van het jaar heb ik niets meer van hem gehoord, terwijl er in de klas wel dingen waren die hij had moeten weten
quote:Smmige waren overdreven aanwezig, die vroegen de hele tijd hoe het ging enzo, en sommige kon het ook helemaal niks schelen. Die ik nu heb vraagt heel vaak hoe het is enzo, en je moet na elke periode 'op gesprek' komen.
Duidelijke taal.quote:volgens mij functioneren sommige docenten totaal niet als vertrouwenspersoon. En zouden die dan ook nooit mentor mogen worden.
Denk dat ik het ook ongeveer zo zou aanpakken.quote:Op zondag 27 maart 2005 18:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bij het beoordelingsgesprek moest ik ook zo'n hele lange vragenlijst laten invullen, met erg dubbelzinnige vragen. Maar nu doe ik twee keer per jaar een korte evaluatie, iets in de geest van: "wat vond je leuk aan het vak?", "wat vond je absoluut niet leuk?", "wat vond je goed aan de docent?", "wat vond je niet goed aan de docent?", een aantal waar/niet waar-stellingen ("ik kom met plezier naar de les"), en dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Dat is puur voor mezelf, en de leerlingen weten dat ook. Ik zeg er ook altijd bij dat het alleen maar positief voor hen kan uitpakken als ze gewoon eerlijk zijn.
Inderdaad. Ik krijg wat van dat geneuzel uit een boekje. Vooral omdat onze docent Onderwijskunde zelf helemaal geen feeling heeft voor het vak.quote:Met de Roos van Leary ben ik ook doodgegooid op de opleiding, maar da's allemaal wel leuk en aardig, maar het zegt me nog niet veel. De leerlingen zijn recht door zee, zowel positief als negatief, en dat zegt me meer dan zo'n roosje.
Bijvoorbeeld?quote:Op zondag 27 maart 2005 18:02 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Mocht je deze afnemen: Laat de resultaten absoluut niet zien aan je schoolleiding!!!
Alles werd negatief uitgelegd
Is die docent zelf geen leraar geweest?quote:Inderdaad. Ik krijg wat van dat geneuzel uit een boekje. Vooral omdat onze docent Onderwijskunde zelf helemaal geen feeling heeft voor het vak.
Ze heeft onlangs besloten toch ook maar eens wat praktijkervaring op te doen...quote:Op zondag 27 maart 2005 21:13 schreef Neuralnet het volgende:
Is die docent zelf geen leraar geweest?
Gelukkig is zij tot nog toe nooit mijn stagebegeleider geweest. Ik zou commentaar van haar absoluut niet serieus nemen. Ik kan veel beter lesgeven dan zij...quote:Op zondag 27 maart 2005 21:26 schreef Neuralnet het volgende:
Zeer kwalijk. Een onderwijskundige hoort op een lerarenopleiding ook praktijkervaring te hebben. zeker als het de bedoeling is dat ze ook eens bij jou op locatie komt kijken.
Zo'n vraag als: "Hij/zij ziet wat er gebeurt in de klas".quote:
Die vragen komen me heel erg bekend voor. Die heb ik ook moeten laten invullen voor mijn beoordelingsgesprek, met een schaal van 0 (nooit) tot 5 (altijd). En dan maar turven: iets van 50 vragen, bij 2 klassen van 30 leerlingen - dan ben je wel even bezig.quote:Op zondag 27 maart 2005 22:06 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Zo'n vraag als: "Hij/zij ziet wat er gebeurt in de klas".
Ik scoor iets minder dan de gemiddelde docent, maar dat verbaast mij niet.
Daar is mijn gesprekspartner wel 5 minuten over bezig geweest.
1) ik denk dat dit deels met ervaring te maken heeft. Ik ben nog heel erg met mezelf bezig tijdens de les (leg ik het wel duidelijk uit? snapt iedereen het wel? ga ik niet te snel/langzaam?)
2) Ik word vergeleken met de gemiddelde docent, maar de gemiddelde docent staat 10-15 (20?) jaar voor de klas en ik ben met mijn 1e jaar bezig.
En dat heb je ook de geweldige vraag: Hij/zij heeft gezag.
Vraag dit aan een brugger. Een brugger weet niet wat gezag is (ik kan eigenlijk ook niet uitleggen wat gezag precies is).
Maar bij de vraag "Je leert veel bij hem/haar" scoor ik duidelijk hoger dan de gemiddelde docent en daar hoor je dan niemand over.
Ik heb ongeveer 5 *open* vragen, en 6 "waar/niet waar"-vragen. Als je open vragen geeft, krijg je een veel spontaner beeld en vaak schrijven de leerlingen dan iets op waar je nog helemaal niet aan gedacht hadquote:Goed idee van je om een eigen enquete te maken! Ik denk dat ik dat ook maar eens ga doen.
Bij ons was alleen maar de "zij" variant aanwezig. Goed voor een hoop lol onder de leerlingen.quote:Op zondag 27 maart 2005 22:45 schreef imago het volgende:
(Ook typisch dat de hele vragenlijst over "hij" gaat trouwens!)
Er is ook niks mis met die instrumenten, maar het zijn inderdaad instrumenten. Ik heb schoon genoeg van docenten die met boekenwijsheid komen aanzetten en net doen of elke individuele leerling past in hun prachtige theorietjes. Zo hebben wij een collegeserie over ontwikkelingspsychologie gehad waarin werd gegeneraliseerd dat het een lieve lust was: "Elk kind maakt die-en-die fase door, elk kind doet zus-en-zo". Terwijl ik van een deel van dat gejeuzel meteen kon vaststellen dat het voor mijn als kind/puber niet gold. En dat betekent dat het voor nog een heleboel andere mensen niet geldt. Theorieën en instrumenten zijn best, als ze maar niet gepresenteerd worden als een soort absolute waarheid.quote:Op woensdag 30 maart 2005 11:17 schreef sjak het volgende:
Ik vind zelf instrumenten als de Roos van Leary toch wel handig. Ik gebruik deze als het eens niet goed gaat en ik wil gedrag omdraaien. Dan werkt die Roos prima. Ook andere instrumenten zoals korthagen kan ik zo nu en dan prima gebruiken. Ik kan op een gestructureerde manier mijn acties ordenen en er een waarde aangeven, leuk hoor.
Morgen ga ik trouwens Korthagen horen spreken, ben benieuwd wat voor iemand dat is. Nog meer mensen die naar het HGZO congres gaan morgen en overmorgen?
Dat zijn inderdaad leuke dingen!quote:Op woensdag 30 maart 2005 18:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Mijn derdejaars leerlingen zijn helemaal enthousiast aan de slag gegaan met een spreekvaardigheidsoefening. Ik wilde ze een nieuwsuitzending laten presenteren voor de klas, maar een aantal groepjes wilden het op video gaan opnemen. Dezelfde dag nog zijn leerlingen hele uitzendingen gaan filmen. Eén groepje had een weerbericht in hun uitzending opgenomen en hebben een hele speeltuin vol kinderen "oet môn" laten roepen. Op dat moment ben ik erg trots op ze.
Oh leuk idd!quote:Op vrijdag 1 april 2005 18:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
schooluniformen
Dit is pas schitterend...quote:Op vrijdag 1 april 2005 18:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ze hebben het nog steeds niet door We laten ze gewoon nog een paar dagen in de waan. Maandag kunnen de eerste leerlingen het uniform komen passen Het schijnt dat enkele leerlingen de krant hebben opgebeld.... Hehehe..
quote:Op vrijdag 1 april 2005 18:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Heerlijk! Leerlingen stonden perplex, dus die stuurde ik naar de coördinator, die hen echter vertelde dat de uniformen er ook daadwerkelijk zouden komen. Sommigen vonden het wel een leuk idee, schooluniformen, maar anderen... whahaha.. heerlijk..
Nou ik hoop niet zo een docent te worden. Een geintje moet altijd kunnen en ze hoeven mij zeker niet altijd serieus te nemen. Machtsmisbruik en indoctrine vind ik nogal zware woorden hoor.quote:Op zaterdag 2 april 2005 23:18 schreef Neuralnet het volgende:
Het is een kwestie van geïndoctrineerd worden door machtsmisbruik en het moeten gehoorzamen aan de leraren en het onderwijspersoneel. Als een leraar iets zegt, dan moet je het als leerling aannemen. Ongeacht of het waar is, nep of echt. Is het wel echt, dan loop je het risico op sancties. Je mag daarom redelijkerwijs verwachten dat onder deze machtsomstandigheden onderwijspersoneel altijd serieus is.
Inderdaad.quote:Op maandag 4 april 2005 21:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat een trammelant om een 1 april grap, zeg...
Iets luchtigs kunnen we blijkbaar ook al niet meer aansnijden...
'Mijn' leerlingen denken ook dat als mijn stagebegeleider er een dagje (weekje, langer) niet is dat ik dan wel kan komen. Ze staan er niet bij stil dat ik ook gewoon naar school moet, dat ik nog lang geen fulltime docent ben..quote:Op woensdag 6 april 2005 21:29 schreef Troel het volgende:
Vandaag zou mijn mentor afwezig zijn. Het kostte ontzettend veel moeite om een invaller te vinden, dus de kinderen werden al voorbereid op opgesplitst worden tussen de andere klassen.
Een van de kinderen uit de klas: Maar kan juf Frederique dan niet komen morgen
Ik snap je gevoel precies. Ik heb soms echt het idee dat de weersomstandigheden soms echt te merken zijn aan de kids.quote:Op woensdag 6 april 2005 21:52 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Nog even over mijn vorige bericht.. Vorige week, toen die bewuste klas zo had zitten k*tten, had ik het idee dat ik een loser was en maar beter meteen met mijn studie kon stoppen. De gedachte aan vorige week maakte mijn euforische gevoel van vandaag dus alleen maar (nog heel veel) sterker..
Is ook zo. Een collega van mij kan aan het gedrag van de leerlingen zien of de weersomstandigheden gaan veranderen of niet.quote:Op woensdag 6 april 2005 23:14 schreef Troel het volgende:
Ik heb soms echt het idee dat de weersomstandigheden soms echt te merken zijn aan de kids.
Dat laatste ben ik niet met je eens. Ik heb zeker in het begin van mijn opleiding de eerste paar keer nog wel eens gehad van o, maar ze moeten me aardig vinden. En dan ben je veel te lief en dan heb je daar de rest van de stage last van.quote:Op donderdag 7 april 2005 23:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Is ook zo. Een collega van mij kan aan het gedrag van de leerlingen zien of de weersomstandigheden gaan veranderen of niet.
Maar vergeet trouwens niet he... als je als nieuweling voor een klas komt, is het altijd makkelijk om de boel stil te krijgen. Je bent nieuw, je hebt nog alle aandacht. Wacht maar tot je een half jaar er op hebt zitten en de nieuwigheid van je af is... Dán wordt het pas leuk
Ik loop er dus nu vanaf november rond en ik word regelmatig uitgetest. Maar inderdaad, ik ben en blijf een stagiaire, ik ga (over twee weken zelfs al!) weer weg en 't zal dus anders zijn dan bij een 'echte docent'.quote:Op donderdag 7 april 2005 23:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Is ook zo. Een collega van mij kan aan het gedrag van de leerlingen zien of de weersomstandigheden gaan veranderen of niet.
Maar vergeet trouwens niet he... als je als nieuweling voor een klas komt, is het altijd makkelijk om de boel stil te krijgen. Je bent nieuw, je hebt nog alle aandacht. Wacht maar tot je een half jaar er op hebt zitten en de nieuwigheid van je af is... Dán wordt het pas leuk
Dank, ben best nerveus merk ik... Ga nog even mijn competenties doorlezen en vooral goed in mijn hoofd stampen waar ik nog hulp van hun bij verwacht.quote:Op donderdag 7 april 2005 23:18 schreef thaleia het volgende:
Succes sjak!
Weet je hoe vermoeiend het is als je het nog niet gewend bent? Weet je hoe frustrerend het kan zijn om onder iemands hoede te werken als diegene totaal niet geschikt is als docent of als stagebegeleider? Er zijn heel veel redenen waarom je blijk kunt zijn dat je stage voorbij is. Ik was ook blij, ik was gewoon bekaf. Het moet gewoon wennen. En je geeft niet alleen les, je moet ook nog bergen verslagen voor school schrijven, verslagen waarvan het nut je soms volledig ontgaat. Die opdrachten gaan vaak ten koste van het lesgeven en van de lol in je stage.quote:Op dinsdag 26 april 2005 23:12 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Mensen die blij zijn dat hun stage voorbij is??????
Ik wens die mensen veel succes als ze echt het onderwijs in willen!!!
quote:Op woensdag 27 april 2005 13:15 schreef leonieke het volgende:
Ik heb vandaag fantastisch nieuws gekregen
Mijn directie heeft mij gevraagd of ik het zou zien zitten om in september terug te keren
Daarbij vroeg ze ook nog of ik interesse zou hebben om mee te werken aan een drie jaar durend project.
En of ik daar zin in heb!
Ik sta er nog altijd wat versteld van eigenlijk
Wat doe jij liever, full time werken voor nop, of 1 dagje in de week naar school? Mijn stage heb ik met succes afgerond en ik heb veel geleerd maar ik ben ook blij dat ik nu weer een stuk meer rust heb en gewoon kan werken aan het afmaken van mijn propedeuse.quote:Op dinsdag 26 april 2005 23:12 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Mensen die blij zijn dat hun stage voorbij is??????
Ik wens die mensen veel succes als ze echt het onderwijs in willen!!!
In je 1e jaar?quote:Op woensdag 27 april 2005 08:47 schreef Silmarwen het volgende:
Tussenbeoordeling gehad van mij stage bij havo en vwo, geen negatieve dinge gehoord. 2 Juni is de eindpresentatie maar ik verwacht mijn stage met vlag en wimpel te halen. Ik ben gewoon ene goede docent
Ik zei ook niet dat ik niet blij ben met mijn twee vrije dagen (ipv stage), maar ik vond het vandaag wel weer heerlijk om even op mijn stageschool te zijn (moest mijn verslag inleveren en dat was een goed excuus om even bij een paar lessen aanwezig te zijn) en 'mijn' leerlingen weer even te zien. Een (vaak nogal praatgraag) meisje moest haar spreekbeurt doen en vroeg of ik er alsjeblieft bij wilde blijven zitten. Heb haar moed ingepraat en het hielp..quote:Op woensdag 27 april 2005 20:04 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Wat doe jij liever, full time werken voor nop, of 1 dagje in de week naar school? Mijn stage heb ik met succes afgerond en ik heb veel geleerd maar ik ben ook blij dat ik nu weer een stuk meer rust heb en gewoon kan werken aan het afmaken van mijn propedeuse.
Oke oke, misschien ben ik een uitzondering. Ik vond mijn stages vorig jaar en het jaar ervoor superleuk.quote:Op woensdag 27 april 2005 20:04 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Wat doe jij liever, full time werken voor nop, of 1 dagje in de week naar school? Mijn stage heb ik met succes afgerond en ik heb veel geleerd maar ik ben ook blij dat ik nu weer een stuk meer rust heb en gewoon kan werken aan het afmaken van mijn propedeuse.
Ik heb alleen de eerstejaars stage gehad dus qua lesgeven stelde die niet zoveel voor (4 lessen op 4 dagdelen ongeveer). Het enige wat ik er niet leuk aan vond was dat er allerlei formulieren en verslagen afgemaakt moesten worden, bewijzen verzamelen, laten tekenen en dateren enz enz. Vooral toen ik mijn praktijkproef eenmaal gehaald had vond ik het lesgeven ook erg leuk omdat toen een groot deel van de stress weg was.quote:Op donderdag 28 april 2005 00:31 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
[..]
Oke oke, misschien ben ik een uitzondering. Ik vond mijn stages vorig jaar en het jaar ervoor superleuk.
Nu ik voor het eerst een jaar zelf aan de slag ben, merk ik toch dat het niet allemaal zo gemakkelijk gaat als in mijn stagetijd.
Wij mogen geen excursies meer doen hier op school in de maand mei dus het lesrooster blijft heel erg normaal. Dus geen rommelperiode, behalve dan in mijn hoofd waarin ik al alle examens aan het bedenken benquote:Op maandag 9 mei 2005 23:41 schreef thaleia het volgende:
[edit]Ha, laat eigenlijk ook maar, wil niet dat een leerling zich in een bezorgde anekdote herkent. Bij vrolijke anekdotes vind ik het niet zo'n punt.
Om deze posting toch nog enige inhoud te geven: wat een rommelperiode is het zeg. Sportmiddagen, excursies, eindexamens...het verschijnsel "normaal lesrooster" zal mij de komende tijd onbekend zijn. Niet dat ik daarmee zit, overigens
En wat is de eind-examen-stunt precies?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 07:44 schreef imago het volgende:
Eind-examen-stunt zit er ook weer aan te komen hè. Wij hebben een brief gekregen over wanneer het is (normaal houden ze dat geheim) en dat we ons geen zorgen hoeven te maken dat ze ons voor gek zetten. Maar ergerns ben ik gewoon bang dat dat is om ons te misleiden, en dat we opeens op een andere dag zwaar gepakt zullen worden
De leerlingen die dit jaar eindexamen doen "vieren" dat hun laatste lessen geweest zijn en dat ze de school gaan verlaten door op een bepaalde dag de school te bezetten. Lessen worden dan onderbroken en iedereen moet naar buiten waar ze zelf allerlei activiteiten hebben georganiseerd, waarbij de leraren vaak ook goed te kijk worden gezetquote:
Dit is wel een leuk idee.quote:Op zondag 15 mei 2005 23:07 schreef RaisinGirl het volgende:
Het plan is dat we een bundel gaan uitgeven met daarin ervaringen, essays en columns van jonge docenten die net beginnen in het voortgezet onderwijs. .
Ik mag in mijn 3e en 4e jaar wel zelf een stage 'uitzoeken', maar moet dan nog kiezen uit scholen die een liefdevolle relatie met Fontys hebbenquote:Op maandag 16 mei 2005 12:19 schreef imago het volgende:
Is het niet zo dat de lerarenopleidiing contacten heeft met een aantal scholen waarvan ze weten dat de begeleiding goed is? Ik heb het geluk dat de school waar ik gewoon werk ook toevallig een "opleidingsschool" is. Maar zou de school waar jij stage wilt lopen zich ook niet als opleidingsschool aan kunnen melden?
Kan ik me voorstellen, maar als je straks 'echt' bezig bent, heb je ook een administratieve rompslomp. Punten bijhouden, tig vergaderingen, tig brieven in je postvak varierend van zorgteam tot werkgroep overleg over vernieuwde basisvorming, noem het maar op. Docenten zeggen ook vaak: het lesgeven op zich is niet vermoeiend, maar de hele zooi er om heen, dát is vermoeiend. En ik moet ze gelijk geven. Wat dat betreft zouden klassenassistenten geen verkeerde zaak zijnquote:Op zondag 22 mei 2005 20:24 schreef bloempjuh het volgende:
Het moeilijkste aan lesgeven vond ik persoonlijk het gedoe er omheen. Lesvoorbereidingsformulieren, reflecties, evaluaties..
Wat dat betreft kijk ik úit naar het 'echte docentenbestaan'!
Inderdaad. Ik draai nu een jaar of 4 mee, en elk jaar komen nieuwe, startende docenten binnen, en ze lopen vaak tegen dezelfde problemen aan. Volgens mij heb ik die ergens in dit topic al eens genoemd, mja... je hebt te populaire mensen, die effe de popie-jopie uit willen hangen. Bij dat soort mensen loopt de klas binnen een mum van tijd over ze heen. Dan heb je nog de docenten die gehoord hebben "begin strak, en laat de teugels daarna vieren", maar die beginnen dan TE strak, waardoor ze in de klas een gigantische tegenreactie krijgen. Nieuwe collega van mij deed dit. Dat heeft hij geweten.quote:En orde houden.. Ach, als je positief denkt en niet in straffen maar in beloningen denkt valt het orde houden wel mee
Herstel: papieren van directie.quote:Op zondag 22 mei 2005 23:12 schreef bloempjuh het volgende:
En ik heb denk ik liever papieren van collega's dan lesvoorbereidingspapierhandel
Oh wat erg! Hoe heb je je eruit gered?quote:Op maandag 23 mei 2005 16:13 schreef Silmarwen het volgende:
Vandaag voor het eerst lesgegeven aan een pittige vmbo klas. Zijn ze allemaal stil, gaat mijn telefoon (en ik dus) af.
Dat lukt je idd niet tegenwoordig.quote:Op maandag 23 mei 2005 17:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zit tegen het eind van mijn derde jaar, volgend jaar LiO. Ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik niet het onderwijs in wil. Niet omdat ik het niet kan (integendeel) of omdat ik het lesgeven niet leuk vind (integendeel), maar omdat ik het simpelweg te zwaar vind en omdat ik me niet kan vinden in het systeem zoals dat er vandaag de dag uitziet. En eigenlijk wil ik een baan waarbij vrij zijn ook echt vrij zijn betekent, en niet het nakijken van werkstukken en proefwerken. Ik wil de deur achter me dicht kunnen trekken en de rest van de dag niet meer aan mijn werk denken of ermee bezig zijn. En dat gaat in het onderwijs niet lukken vrees ik.
Maar jij woont in België toch? Daar is het schoolsysteem nog een beetje zoals het hier vroeger was geloof ik...quote:Op maandag 23 mei 2005 18:23 schreef leonieke het volgende:
Dat lukt je idd niet tegenwoordig.
Drie jaar terug dacht ik er precies hetzelfd over. Einde van mijn opleiding en dan moest ik beslissen wat ik ging doen.
Heb dan twee jaar in de privésector gewerkt en vorig jaar besloten om dan toch maar voor de klas te gaan staan, omdat ik er dan pas echt 'goesting' in had.
Heb nog geen moment spijt gehad van mijn beslissingen
En je bedoelt daarmee...quote:Op maandag 23 mei 2005 18:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar jij woont in België toch? Daar is het schoolsysteem nog een beetje zoals het hier vroeger was geloof ik...
Dat dat me een stuk prettiger werken lijkt. Ik heb helemaal niets met al die onderwijsvernieuwingen hier in Nederland.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:39 schreef leonieke het volgende:
En je bedoelt daarmee...
Het sloeg ook meer op mij dan op jou. Ik zie het systeem hier niet zitten, en dan met name het idee dat kinderen zelf moeten bepalen wat ze willen leren en meer van dat soort geitenwollensokkenonzin (met Iederwijs als tragisch dieptepunt, al is dat trouwens wel een privaat initiatief).quote:Op maandag 23 mei 2005 18:42 schreef leonieke het volgende:
En wat zijn die vernieuwingen dan precies waar je het moeilijk mee hebt? Want ik snap nog altijd niet wat dat precies te maken heeft met het feit dat ik er in het begin ook geen zin voor had en na een paar jaar wel...
. Dat vind ik nou oprecht jammer. Ik snap het helemaal en dat zijn ook dingen waar ik zelf mee worstel als ik denk aan mijn toekomstige carriere in het onderwijs. Maar toch vind ik het heel jammer. Ik heb heel erg genoten van je weblog en om heel eerlijk te zijn vond ik je overkomen als een heel goede leraar. Maargoed, het is jouw keuze .quote:Op maandag 23 mei 2005 17:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zit tegen het eind van mijn derde jaar, volgend jaar LiO. Ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik niet het onderwijs in wil. Niet omdat ik het niet kan (integendeel) of omdat ik het lesgeven niet leuk vind (integendeel), maar omdat ik het simpelweg te zwaar vind en omdat ik me niet kan vinden in het systeem zoals dat er vandaag de dag uitziet. En eigenlijk wil ik een baan waarbij vrij zijn ook echt vrij zijn betekent, en niet het nakijken van werkstukken en proefwerken. Ik wil de deur achter me dicht kunnen trekken en de rest van de dag niet meer aan mijn werk denken of ermee bezig zijn. En dat gaat in het onderwijs niet lukken vrees ik.
Die zijn er nu ook wel natuurlijk. Maar men wil graag dat leerlingen zelf bepalen hoe en wanneer ze iets leren. Ze moeten als het ware hun eigen programma invullen. Daarnaast wordt er zeer sterk de nadruk gelegd op competenties en wordt de theoriekennis soms bijna helemaal vergeten. Vaardigheden zijn prachtig, maar niet ten koste van kennis. In mijn ogen moet het eerste doel van het onderwijs kennisoverdracht zijn en dat is nu dus niet het geval. Ook moeten leerlingen veel in groepjes werken, continu reflecteren op wat ze doen etc. Ik vind het gewoon niks en volgens mij werkt het ook voor geen meter.quote:Op maandag 23 mei 2005 19:31 schreef leonieke het volgende:
Hmz je bedoelt de inhoud van het vak zelf dan? Dat lijkt me idd maar al te vreemd. Hier in België heb je leerplannen waar je je als leerkracht dient aan te houden.
Ik bén er ook goed in, dat weet ik van mezelf. Maar ik weet ook van mezelf dat ik qua werkdruk niet heel veel kan hebben en dat ik mezelf op dat vlak moet beschermen.quote:Op maandag 23 mei 2005 19:32 schreef BlaatschaaP het volgende:
. Dat vind ik nou oprecht jammer. Ik snap het helemaal en dat zijn ook dingen waar ik zelf mee worstel als ik denk aan mijn toekomstige carriere in het onderwijs. Maar toch vind ik het heel jammer. Ik heb heel erg genoten van je weblog en om heel eerlijk te zijn vond ik je overkomen als een heel goede leraar. Maargoed, het is jouw keuze .
Goed punt Lupa.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het sloeg ook meer op mij dan op jou. Ik zie het systeem hier niet zitten, en dan met name het idee dat kinderen zelf moeten bepalen wat ze willen leren en meer van dat soort geitenwollensokkenonzin (met Iederwijs als tragisch dieptepunt, al is dat trouwens wel een privaat initiatief).
Ik weet zelf dat ik als student en ook vroeger als leerling gewoon ouderwets les wil(de). Ik wil iemand die voor de klas op bevlogen wijze vertelt over zijn vak. Ik wil geen groepswerk waarbij ik afhankelijk ben van de inzet van anderen, ik wil niet zelf bepalen wat ik wil leren, ik wil geen rollenspelen. Ik wil gewoon leren. Tegenwoordig lijkt het alsof het een soort misdaad is om leerlingen gewoon dingen in hun kop te laten stampen, maar ikzelf ben toch maar wat blij dat ik vroeger veel stampwerk heb gedaan.quote:Op maandag 23 mei 2005 19:47 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Goed punt Lupa.
Ik heb vandaag weer bij PGO getutord en...... het werkt gewoon niet.
Als je studenten volledig hun eigen onderwijs laat inrichten dan komt er bij 80% van de studenten van enige inhoudelijke diepgang niks terecht.
Sad but true.
In de afdeling waar ik lesgeef (beroepsonderwijs) is het ook de bedoeling om onze leerlingen voornamelijk vaardigheden aan te leren. Staat ook zo in het leerplan, zeker en vast voor het vak PAV, maar ik draai er ook soms wel rekenen of teksten lezen tussen. Meestal ook op vraag van de leerlingen. Gewoon zorgen voor voldoende afwisseling.quote:Op maandag 23 mei 2005 20:09 schreef thaleia het volgende:
Ik moet ook maar weinig hebben van het 'nieuwe leren'. Je hoeft niet bij elk vak te leren hoe je een werkstuk in moet delen, of hoe je een website moet bouwen, en je hoeft ook niet de hele dag door te leren hoe je moet samenwerken en hoe je in je logboek precies datgene schrijft dat de leraar wil horen... Ik heb van mijn vijfde klas een tijdje terug de vraag gekregen of we alsjeblieft weer wat meer teksten samen konden lezen, gewoon klassikaal. En ik geef ze groot gelijk.
Gelukkig denken mijn sectiegenoten er precies zo over, dus wij weten tot nu toe aardig te manouvreren tussen wat schoolleiding & inspectie willen en wat ons het beste lijkt.
Zonder al te nieuwsgierig over te komen (en je hoeft het niet te vertellen uiteraard) maar hoeveel verdient iemand die lesgeeft in het middelbaar onderwijs bij jullie netto? (gelieve ook het jaar waar je lesgeeft bij te zetten om een goede vergelijking te kunnen maken )quote:loon-verhaal
Moet je zeker en vast doen. Ik ben ook blij dat ik de prive ben ingetrokken zodat ik echt weet wat de beide jobs zijn. Moet ik nu niet zitten denken, hoe zou het zijn in de privé als ik dit of als ik dat ...quote:Ik vind het werk wel leuk en ik denk dat ik het ga missen dat ik niet meer met leerlingen kan ouwehoeren en met ze op excursie kan en ze naar het eindexamen toe kan begeleiden en heel erg meeleven en hopen dat het goed met ze gaat enz. enz., maar goed, ik kan altijd later weer terug het onderwijs in gaan als de werkomstandigheden c.q. salarissen zijn verbeterd of als ik aan kinderen wil beginnen terwijl mijn partner voor het geld zorgt. Dat hou ik mezelf maar voor: ik kan nu gewoon eens gaan rondkijken wat er nog meer allemaal te doen is qua werk, en als ik spijt krijg kan ik zo weer terug het onderwijs in. Dat is een voordeel van de schaarste in mijn vak
Dat mag jij vinden. Ik weet gewoon dat ik er talent voor heb. En goed is iets anders dan ervaren. Een beginnend docent kan een goed docent zijn en met de jaren nog beter worden. Een beginnend docent kan ook een slecht docent zijn en er na twintig jaar nòg niets van bakken.quote:Op maandag 23 mei 2005 20:09 schreef leonieke het volgende:
Ik vind het persoonlijk nogal hautain overkomen dat je jezelf een goede docente vindt Lupa. Sorry
Maar ik geef nu een jaar les en ik durf me nog geen goede leerkracht noemen, ik heb nog zoveel te leren en zoveel ervaring op te doen vooraleer ik me goed durf te noemen. En het is niet dat ik slecht ben aangezien ik gevraagd werd om te blijven en de directie echt tevreden is over mij. Maar om mezelf nu te bestempelen als echt goed... Vind ik persoonlijk echt nog té vroeg hoor...
En niet afkomen met het feit dat de Belgen gewoon te bescheiden zijn.
Het is niet zozeer dat, op de 'oude methode' valt ook genoeg aan te merken. Het is meer het feit dat men in Nederland altijd in extremen lijkt te moeten denken. Eerst was alles gericht op kennis, nu 'mag' kennis ineens niet meer en mogen we alleen nog maar 'competenties' aanleren. En voordat men weet of iets werkt, wordt het alweer radicaal omgegooid. Je wordt er gewoon een beetje kriegel van.quote:Op maandag 23 mei 2005 19:56 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Vroegâh was allus betâh
Ik vond je echt overkomen als iemand die (bijna) niets meer bij te leren heeft.quote:Op maandag 23 mei 2005 20:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat mag jij vinden. Ik weet gewoon dat ik er talent voor heb. En goed is iets anders dan [i\]ervaren[/i]. Een beginnend docent kan een goed docent zijn en met de jaren nog beter worden. Een beginnend docent kan ook een slecht docent zijn en er na twintig jaar nòg niets van bakken.
Ik denk dat mijn conclusie gerechtvaardigd is als ik kijk naar mijn cijfers (gemiddeld rond de negen) en mijn altijd zeer positieve beoordelingen in stages. Ik heb driemaal stage gelopen en driemaal waren zowel de begeleidende docent als de instituutsbegeleider zeer lovend. Wat niet wil zeggen dat er niets meer te leren valt, maar wel dat ik het in me heb. Daarnaast scheelt het misschien dat ik ouder ben dan de gemiddelde docent (27) en er al wat levenservaring op heb zitten...
Zie niet in waarom ik niet zou mogen zeggen dat ik ergens goed in ben.
Ook dat mag. Werkdruk heeft alleen weinig te maken met iets wel of niet goed kunnen. De werkdruk komt niet uit het lesgeven, het komt uit het nakijken van werkstukken, proefwerken etc. Het komt uit alles wat erbij komt.quote:Op maandag 23 mei 2005 20:20 schreef leonieke het volgende:
Ik vraag me persoonlijk gewoon af of je echt zo goed bent als je nu al vreest de druk niet aan te kunnen...
Zo'n dingen horen nu eenmaal bij het lesgeven. Verbeteren, toetsen maken, examens in elkaar steken, vergaderingen voorbereiden, vergaderingen bijwonen, excursies voorbereiden, administratie in orde houden, lesvoorbereidingen maken, cursussen maken, enz...quote:Op maandag 23 mei 2005 20:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ook dat mag. Werkdruk heeft alleen weinig te maken met iets wel of niet goed kunnen. De werkdruk komt niet uit het lesgeven, het komt uit het nakijken van werkstukken, proefwerken etc. Het komt uit alles wat erbij komt.
Maar dat vindt praktisch elke leerkracht/docent het leukste aan de job hoorquote:Op maandag 23 mei 2005 20:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als het mogelijk was om alleen maar voor de klas te staan en al het overige aan anderen over te laten dan wist ik het wel!
Ze horen erbij, maar ik heb er geen zin in. Niks te maken met kunnen, alles te maken met willen. En daarom heb ik dus besloten om géén docent te worden. En ik heb ook al aangegeven dat er meerdere redenen zijn, waaronder mijn onvrede met het huidige systeem (dat toevallig ook bergen en bergen extra en in mijn ogen vaak onzinnig werk meebrengt voor docenten). En die laatste reden is vele malen belangrijker dan die eerste.quote:Op maandag 23 mei 2005 20:29 schreef leonieke het volgende:
Zo'n dingen horen nu eenmaal bij het lesgeven. Verbeteren, toetsen maken, examens in elkaar steken, vergaderingen voorbereiden, vergaderingen bijwonen, excursies voorbereiden, administratie in orde houden, lesvoorbereidingen maken, cursussen maken, enz...
Meid, ik vind het allemaal best wat je van mij vindt. Misschien moet je maar blij zijn dat ik geen docent wil worden.quote:Dat je je goed voelt voor een klas, dat wens ik alle leerkrachten zeker en vast toe, maar zeggen dat je een echt goede leerkracht bent als je minder dan de helft van je job aankan, lijkt me gewoon niet correct. Ik twijfel helemaal niet aan jouw capaciteiten om les te geven hoor, ik kan er zelfs niet over oordelen want ik heb je nog nooit les zien geven en zal het ook nooit zien. En als begeleiders en andere docenten zeggen dat je er goed in bent, dan kan je idd goed lesgeven, maar dat maakt jou daarvoor niet een echt goede docent.
Dat is zeggen: ik ben een goede secretaresse want ik kan goed brieven uittypen, maar vraag me aub niet om de telefoon op te nemen of afspraken vast te leggen want dat bezorgt mij te veel werkdruk.
pas op voor jouw tenen, wil je?quote:Op maandag 23 mei 2005 20:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ze horen erbij, maar ik heb er geen zin in. Niks te maken met kunnen, alles te maken met willen. En daarom heb ik dus besloten om géén docent te worden. En ik heb ook al aangegeven dat er meerdere redenen zijn, waaronder mijn onvrede met het huidige systeem (dat toevallig ook bergen en bergen extra en in mijn ogen vaak onzinnig werk meebrengt voor docenten).
[..]
Meid, ik vind het allemaal best wat je van mij vindt. Misschien moet je maar blij zijn dat ik geen docent wil worden.
Niks mis met mijn tenen, hoor. Ik vind alleen dat je nogal snel oordeelt.quote:Op maandag 23 mei 2005 20:36 schreef leonieke het volgende:
pas op voor jouw tenen, wil je?
En daar heb je me dus verkeerd begrepen. ALS ik iets voor leerlingen nakijk, wil ik dat tot in detail doen, want dat verdienen ze. Ik wil ALLES lezen en overal opbouwend commentaar bij plaatsen. En DAT is niet mogelijk in het huidige systeem. Je kunt niet elke week dertig werkstukken van tien pagina's tot in detail nakijken. Je kunt alleen maar afvinken en er een cijfer op plakken. En daar pas ik voor. Ik vind namelijk dat ik het aan leerlingen verplicht ben om dingen ECHT te lezen.quote:Ik hoef daar niet blij om te zijn hoor, maar misschien wel de leerlingen die anders les zouden krijgen van jou, want niets is minder aangenaam dan een leekracht voor jouw neus te staan hebben die al die voorbereidingen en het extra werk maar bijkomstig vindt want zoiets straal je toch uit
Ik heb in totaal gewoon een aantal maanden volledig zelfstandig lesgegeven hoor, maar goed. Het doet er verder weinig toe uiteindelijk, ik zie het gewoon niet zitten om hiervan mijn baan te maken, mede vanwege het feit dat ik om financiële redenen (ik ben alleen) wel bijna fulltime zou móeten werken en dat is me gewoon veel te veel.quote:Op maandag 23 mei 2005 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Een beetje rondhuppelen op een stage is nogal wat anders dan de echte werkelijkheid. Maar goed.
Ligt er aan hoe je je les vult, denk ik. Bij mij zitten de leerlingen tijdens de les in groepjes, en er zijn lessen dat ze in groepjes aan opdrachten bezig zijn, maar er zijn ook lessen dat ik aan het woord ben. Kwestie van afwisseling. En als ik een klassikale les doe, zorg ik er wel altijd voor dat het interessant en/of leuk is. Anders ga ik mezelf vervelen en da's niet de bedoeling.quote:Op maandag 23 mei 2005 21:03 schreef RaisinGirl het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik het ook niet van deze tijd als een leraar een heel lesuur aan het woord is en leerlingen niet meer doen dan aantekeningen maken en luisteren. Ik voel me dan net een entertainer, die al het werk staat te doen.
Precies!! Met een aantal jonge docenten zijn we nu begonnen met allerlei leuke,vakoverstijgende projecten te verzinnen en uit te voeren (in de vernieuwde basisvorming is dat scenario 2 of 3 geloof ik). En je merkt dat de ietwat oudere, belegen docenten, nu ook nieuwsgierig beginnen te geraken en hun vastgeroeste manier van lesgeven gaan verlaten.quote:Waarom probeer je niet zélf de zaken aan te pakken, waarom niet zelf een voorttrekker te worden, wat doe je met je kritiek? Leraren moeten meer het heft in eigen handen nemen
Ze zijn er wel, maar wat wil je? De ene verandering is nog niet half geïmplementeerd, of de volgende verandering komt er alweer aan en had *eigenlijk* al ingevoerd moeten zijn. Plus een hoop gedoe van bovenaf (lees: directie) zorgt er voor dat veel mensen een "laissez-faire"-houding krijgen. Jammer, ik weet het.quote:ipv zich gek te laten maken door wat vanuit een ministerie of een directie wordt bedacht. Zóveel leraren lopen met deze kritiek rond; waarom hoor je ze niet? Of hoor ík ze niet (en als ik ze hoor, dan alleen in de wandelgangen en de lerarenkamers waren de klagers zich verzamelen)?
Dat denk ik dus inderdaad. Al heeft steen en been klagen natuurlijk weinig zin. Je kunt dan beter iets anders gaan doen.quote:Op maandag 23 mei 2005 21:15 schreef thaleia het volgende:
Misschien waren die cynische klagende docenten vroeger wel de enthousiaste voortrekkers, RG.
Maar dat is dus eigenlijk heel jammer, want dat betekent dat het systeem helemaal niet werkt. Leerlingen schrijven inderdaad op wat leraren (of eigenlijk de inspectie dan) willen horen. Het leereffect is er gewoon niet, het is alleen maar een formaliteit. Terwijl het wél heel goed zou kunnen werken als het op een andere manier zou worden aangepakt.quote:Op maandag 23 mei 2005 21:17 schreef RaisinGirl het volgende:
Inderdaad. Scholen (en docenten) rebelleren, maar doen alsof en spelen mooi weer als de inspectie langskomt. Net als de leerlingen dus in hun logboekjes.
Mooie parallelquote:Op maandag 23 mei 2005 21:17 schreef RaisinGirl het volgende:
Inderdaad. Scholen (en docenten) rebelleren, maar doen alsof en spelen mooi weer als de inspectie langskomt. Net als de leerlingen dus in hun logboekjes.
Ja, dat geloof ik. Nuja, ik ben vastbesloten zo niet te worden, dat begrijp je wel. .quote:Op maandag 23 mei 2005 21:15 schreef thaleia het volgende:
Misschien waren die cynische klagende docenten vroeger wel de enthousiaste voortrekkers, RG.
Dat was mijn idee, maar dan heel kort samengevatquote:Op maandag 23 mei 2005 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Een beetje rondhuppelen op een stage is nogal wat anders dan de echte werkelijkheid. Maar goed.
Ik doe maatschappijleer aan de EFAquote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:00 schreef Release het volgende:
Zijn er hier ook mensen die studeren aan de HVU of EFA?
Ik heb er maar een geintje van gemaakt. Ik heb gezge dat als hun telefoon (iedereen de telefoon pakken natuurlijk en ik zeggen doe maar weer weg) af zou gaan, ik het wel even door de vingers zou zien. Waarop iedereen zei dat dat niet eerlijk was en toen zei ik, nou goed ik lever hem wel bij mijzelf in, dan mag ik hem aan het eind van de middag wel bij mij ophalen. Waarop sommige nogen zaten te mopperen en toen zei ik Tja dan moet je maar leraar worden he, we hebben ze nog nodig En toen ging iedereen weer braaf aan het werkquote:Op maandag 23 mei 2005 17:25 schreef sjak het volgende:
[..]
Oh wat erg! Hoe heb je je eruit gered?
Ik heb vandaag mijn laatste les gehad die beoordeeld werd, die was wel OK. Wat de juf betreft ben ik klaar met de opleiding, dat is altijd fijn om te horen. Nu de laatste verslagen nog afronden!
Rond de 1300 euro geloof ik.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 08:49 schreef leonieke het volgende:
Maar nog even mijn vraag aangezien jullie hier zeggen dat het onderwijs zo slecht betaalt bij jullie... Hoeveel verdienen jullie dan eigenlijk netto voor een fulltime (ongeveer eh...)?
Tja, ik kan zeer royaal leven van zo'n bedrag. Maar in vergelijking met het bedrijfsleven is het vrij laag. Het gemiddelde salaris van de Nederlandse man bedraagt bijvoorbeeld meer dan 2000 euro.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 09:25 schreef leonieke het volgende:
Dat is toch het normale loon
Da's wel een beetje scheef ja. Van mij zouden bijvoorbeeld mensen die in de Randstad op 'probleemscholen' werken gerust tweemaal zoveel mogen verdienen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 09:50 schreef leonieke het volgende:
Veel frustraties levert het wel op hoor bij ons want iemand uit de derde graad verdient netto nog eens 250 euro meer per maand en moet sowieso telkens 5 uur per week minder werken en zij hebben ook de kleinere (en meestal ook) makkelijkere klassen.
In Nederland verdien je bij speciaal onderwijs ook minder, dat vind ik nog schever. Dan heb je een enorm zware klas en je verdient amper was. (als docent zijnde is het zoiezo geen vetpot, je kunt beter in de private sector werken, maar goed ik wil gewoon echt docent zijn of het nu veel of weinig verdient.)quote:Op dinsdag 24 mei 2005 09:53 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Da's wel een beetje scheef ja. Van mij zouden bijvoorbeeld mensen die in de Randstad op 'probleemscholen' werken gerust tweemaal zoveel mogen verdienen.
Dat klopt wel volgens mij, ik kreeg toen ik ongeveer zoveel werkte zo'n 670 netto denk ik.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 13:55 schreef LuQas het volgende:
Ik verdien rond de 700 euro netto voor 0,31 fte. Is dat normaal? Ik weet iig dat ik er nu, nog student zijnde, royaal van kan leven.
Inderdaad! Definieer "moeilijke klas"..quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:49 schreef bloempjuh het volgende:
Maar extra verdienen omdat je 'moeilijke klassen' hebt.. Hmm.. Wat nou als je daar gewoon geschikte mensen neerzet die het wel aankunnen?
Het kost meer energie, ja. Maar ik zou veel liever op die school in R'dam staan, omdat dat gewoon mijn type leerling is. En als ik ergens lol in heb vind ik het niet erg om er energie in te stoppen. Je moet misschien wat meer regelen voor een VMBO'er (in vergelijking met een VWO-leerling) maar je krijgt er ook ontzettend veel voor terug.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Neem bijvoorbeeld een zwarte school in Rotterdam. Niemand zal betwisten dat het veel zwaarder is om dáár te werken dan op pakweg een gymnasium in Bloemendaal...
Maar het is erg moeilijk om leraren voor 'dat soort scholen' te vinden en dus zou ik het eigenlijk niet meer dan terecht vinden als ze er een hogere beloning tegenover stellen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:11 schreef bloempjuh het volgende:
Het kost meer energie, ja. Maar ik zou veel liever op die school in R'dam staan, omdat dat gewoon mijn type leerling is. En als ik ergens lol in heb vind ik het niet erg om er energie in te stoppen. Je moet misschien wat meer regelen voor een VMBO'er (in vergelijking met een VWO-leerling) maar je krijgt er ook ontzettend veel voor terug.
Denk je dan niet dat mensen 'voor het geld' en tegen hun zin voor zo'n klas gaan staan?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar het is erg moeilijk om leraren voor 'dat soort scholen' te vinden en dus zou ik het eigenlijk niet meer dan terecht vinden als ze er een hogere beloning tegenover stellen.
Ik denk dat niemand die dát doet het lang volhoudt eigenlijk. Als we jouw redenering aanhouden, zouden we ook kunnen zeggen dat we maar een hongerloontje moeten bieden omdat we dan zéker weten dat mensen het uit roeping doen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:28 schreef bloempjuh het volgende:
Denk je dan niet dat mensen 'voor het geld' en tegen hun zin voor zo'n klas gaan staan?
Ik vind allereerst de term adhdtje of pdd-nosje enorm vervelend.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Inderdaad! Definieer "moeilijke klas"..
-> zitten er een paar druktemakers in?
-> wil de klas als geheel niet meewerken?
-> paar probleemkinderen (lees: adhdtje, pdd-nosje?)
-> ongemotiveerd?
Je hebt, laat ik het even grof zeggen, ook collega's die het niet zo goed in de vingers hebben. Die vinden een klas al snel "moeilijk".
Niet als ze net zoveel krijgen als een eerste graads docent. Het is denk ik niet uit te houden in zulke klassen als je niet geschikt bent, dus ook niet voor een iets hoger loon.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:28 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Denk je dan niet dat mensen 'voor het geld' en tegen hun zin voor zo'n klas gaan staan?
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Inderdaad! Definieer "moeilijke klas"..
-> zitten er een paar druktemakers in?
-> wil de klas als geheel niet meewerken?
-> paar probleemkinderen (lees: adhdtje, pdd-nosje?)
-> ongemotiveerd?
Je hebt, laat ik het even grof zeggen, ook collega's die het niet zo goed in de vingers hebben. Die vinden een klas al snel "moeilijk".
Nou de wonderen zijn de wereld nog niet uitquote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:03 schreef Troel het volgende:
[..]
niet alle pdd-nosjes zijn probleemkinderen.
daarnaast mag je ook wel een beetje respect hebben voor die mensen en ze fatsoenlijk noemen. En ja, ik voel me aangesproken
Even geheel offtopic dan: Heb jij ook het gevoel dat het "erfelijk" is. Bij mij zeiden ze dat het niet zo was, maar ook mijn pa heeft het, en de zijne ook. Ook een aantal van mijn vaders broers. Helaas zit het ook aan mijn moeders kant.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:05 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Nou de wonderen zijn de wereld nog niet uit
Ik ben het zowaar met je eens.
(mijn broertje en mijn vader zijn ppd-nosjes)
quote:
Het is erfelijk. We hebben een dna onderzoek laten doen. De vrouwen dragen het gen dacht ik en de mannen krijgen in ons geval pdd-nos. Het is een bepaald syndroom met meer problemen, zoals rare handen en voeten (can't explain) en een angststoornis. Al met al functioneerd mijn vader wel okay hoor Mijn broertje moet het nog leren.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:07 schreef Troel het volgende:
[..]
Even geheel offtopic dan: Heb jij ook het gevoel dat het "erfelijk" is. Bij mij zeiden ze dat het niet zo was, maar ook mijn pa heeft het, en de zijne ook. Ook een aantal van mijn vaders broers. Helaas zit het ook aan mijn moeders kant.
Ik vind het niet gek dat ik het heb, maar het was "toen" nog niet erfelijk...
wat wil je weten.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:30 schreef Release het volgende:
Hè...hè... eindelijk iemand die mij wat inside information zou kunnen verschaffen.....
[..]
Neuh, maar als jij zelf last heb van die stoornis is het niet leuk om te horen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 22:14 schreef thaleia het volgende:
Ik heb er ook totaal geen moeite mee als iemand spreekt over pddnossertjes, het hoort er gewoon bij dat mensen lollige termen verzinnen en dat zegt niets over met hoeveel respect ze met mensen omgaan of over hoe serieus ze hun vak nemen. Ga voor de grap eens meeluisteren in de gemiddelde operatiezaal
VAKANTIE?! ZO'N EXCURSIE IS WEL WERK, JAquote:Op woensdag 25 mei 2005 08:23 schreef sjak het volgende:
Thaleia, hoe was je vakantie? Bruin geworden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |